expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الثالث والرابع بقلم نور الشامي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الثالث والرابع بقلم نور الشامي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل الثالث والرابع بقلم نور الشامي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

كان الجميع يقف في المستشفي بقلق حتي اقتربت ملك منهم وهي تتحدث بتعب:  


هو فين.... مراد فين انا لازم اشوفه مراد فين 


نظر الجميع اليها بحزن واقتربت فردوس منها وتحدثت بدموع ولهفه:  


ملك انتي تعبانه وايدك مكسوره يا بنتي لازم تروحي ترتاحي 


ملك ببكاء':  


ارتاح اي عاد انا لازم اطمن علي مراد... لازم اشوفه 


سيف بحده:  


مراد لسه في اوضه العمليات اسكتي بجا واجعدي مكانك 


نظرت ملك اليه بدموعثم جلست علي احدي الكراسي اما عند دنيا كانت تقف بصدمه وتتحدث مردفه:  


حادثه.... هو عمل حادثه عرفتي منين فاطمه وحالته اي دلوجتي انا لازم اروح اشوفه مين جالك 


فاطمه بضيق.: 


سيف ال جالي وهو دلوجتي في المستشفي 


دنيا ببكاء:  


لازم اروح اشوفه دلوجتي 


القت دنيا كلماتها وجاءت لتذهب ولكن اوقفتها فاطمه التي تحدثت بلهفه':  


استني مينفعش تروحي في مكان محدش اصلا هيرضي هيخليكي تشوفيه انتي عارفه اهله زين... انا هروح 


دنيا ببكاء:  


طيب روحي بسرعه بالله عليكي يا فاطمه... روحي وطمنيني 


نظرت فاطمه اليها بحزن ثم ذهبت وفي المساء كان سيف يقف امام الطبيب وهو يتحدث بلهفه:  


انا مش فاهم حاجه يعني اي هو هيبجي كويس ولا لع 


الطبيب:  


هييجي كويس يا سيف ان شاء الله بس لسه محدش مننا يعرف اي ممكن تأثي الاصابه ال في راسه متنساش انه كان لسه عامل حادثه من فتره بسيطه جوي واكده الوضع مش هيبجي كويس فهنشوف اي ال هيوحصل 


القي الطبيب كلماته وذهب فاقترب سيف من جدته وتحدث:  


جومي يا حجه ارتاحي في البيت وانا هفضل معاه اهنيه 


الجده ببكاء:  


لع مش هسيبه.. مش هسيبه 


فردوس بدموع:  


خلينا اهنيه معاه يا سيف مينفعش نمشي ونسيبه 


سيف بضيق:  


لع ينفع السواج خيوصلكم تحت ارجعوا علي البيت ولو حوصل حاجه هتصل بيكم وخدوا ملك معاكم 


ملك ببكاء ولهفه:  


مستحيل اتحرك من اهنيه 


نظر سيف اليها بضيق واقنع الجده وفردوس ان يذهبوا وبعد فتره وصلت فاطمه التي تحدثت بحزن:  


متخافش ان شاء الله هيبجي كويس 


سيف بحزن:  


يارب... هو مبجاش مستجمل حوادث واصابات اكتر من اكده 


جاءت فاطمه لتتحدث ولكن انتبهت لملك التي تنظر اليها بدموع وضيق فاقتربت منها وجلست بجانبها ثم تحدثت:  


مبسوطه؟!  مبسوطه دلوجتي وانتي سرجتي مكان واحده تانيه وبتكدبي وبتخدعي الشخص ال عمىه ما عمل معاكي حاجه وحشه وكان دايما بيعتبرك زي اخته 


ملك ببكاء وعصبيه:  


انا مسرجتش مكان حد بلاش تجولي اكده... انا مخدعتش حد 


فاطمه بعصبيه:  


انتي اكتر واحده كدابه شوفتها في حياتي انا كنت بحول عليكي الاول انك طيبه ومحترمه بس لع انتي طلعتي اسوء شخصيه ممكن اي حد يتعامل معاها وعلي فكره عايزه اجولك حاجه انتي عمرك ما هتكوني مبسوطه علشان الحرامي عمره ما بيبجي مرتاح ومبسوط وهو سارج حاجه 


القت فاطمه كلماتها ثم ذهبت وتركت ملك منهاره من كثره البكاء وفي صباح يوم جديد كانت ملك جالسه بجانب مراد وهي تمسك يده فدخل الطبيب وتحدثت هي بدموع مردفه:  


هيفضل اكده يا حكيم لامتي هو لسه مفتحش عيونه ليه عاد 


الطبيب:  


اهدي يا ملك الحادثه كانت صعبه جوي عليه وبعدين هو اكيد هيفوق انهارده ان شاء الله 


نظرت ملك اليه بدموع وهي تلامس وجهه وتتحدث:  


مراد اصحي بجا بالله عليك.... انت وحشتني جوي مش عارفه ليه دايما بتحاول بكل الطرج تبعد عني حتي بعد ما اتجوزنا يلا بجا اصحي بالله عليك انا مش هجدر اعيش من غيرك والله 


القت ملك كلماتها وهي تبكي وبعد عدت ساعات كان الجميع يقف امام العنايه المركزه بنتظرون اي خبر عن مراد حتي وجدوا امامهم دنيا فاقتربت فردوس منها وتحدثت بغضب: 


انتي اي ال جاايبك اهنيه هو مش انا جولتلك تبعدي عننا... مش جولتلك ملكيش صالح بأبني مش بعيد تكوني انتي السبب في الحادثه دي 


نظرت دنيا اليها بدموع وغضب واقتربت فاطمه منها وفرقت بينهم وتحدثت بحده:  


صاحبتي مش مجرمه روحي شوفي عاد مين السبب يمكن مرت ابنك الكدابه 


نظرت فردوس اليها بغضب وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها صوت سيف الذي تحدث:  


ادخلي يا دنيا اطمني عليه واخرجي بسرعه 


نظرت دنيا اليه بسعاده ثم دخلت الي الغرفه فنظرت فردوس اليه بعصبيه وتحدثت   :  


سيييف اي ال بتعمله دا... ازاي تعنل اكده 


نظر سيف اليها بضيق وجاء ليتحدث ولكن قاطعه صوت الجده التي تحدثت بضيق:  


فردوس خلاص اسكتي كفايه جوي كلام اكده احنا في المستشفي 


نظرت ملك اليهم بدموع واقتربت من الغرفه الموجود بها مراد وفي الداخل كانت دنيا تحتضن وجهه بيديها وهي تتحدث بدموع: 


حبيبي.... مراد انت وحشتني جووي والله العظيم هما كلهم بعدوك عني الكل مش عايزنا نجتمع مع بعض بس انا متأكده انك هتفتكرني قي يوم من الايام انا عارفه انك مش هتفضل ناسيني اكده كتير جووم بجا بالله عليك 


القت دنيا كلماتها وهي ماوالت تبكي فدخلت فردوس ومسكتها من يديها وتحدثت بعصبيه:  


يلا بره كفاايه اكده 


القت فردوس كلماتها وهي تسحبها الي الخارج ولكن تجمدت مكانها عندما سمعت صوت مراد وهو يهمس بتعب بأسم دنيا فأقتربت منه بلهفه وتحدثت: 


حبيبي انا معاك اهه... انا دنيا... انا معاك 


فتح مراد عيونه بتعب وتحدث:  


انا فين... اي ال حوصلي 


اقتربت ملك منه وتحدثت بلهفه:  


انت في المستشفي احنا عملنا حادثه واحنا رايحين شهر العسل 


مراد بتعب واستغراب: 


عسل... شهر عسل اي انا ودنيا اتجوزنا امتي 


نظر الكل اليه بصدمه واقترب الطبيب وفحصه وبعد فتره تحدثت فردوس بلهفه: 


في اي يا حكيم اي ال حوصل جولي ابني زين 


الطبيب:  


الحمد لله هو كويس جوي وكمان ذاكرته رجعتله هو دلوجتي هيفتكر كل حاجه بس لسه معرفش هيفتكر الفتره ال فقد فيها الذاكره ولا لع


ملك بصدمه:  


رجعتله؟!  ذاكرته رجعتله 


فاطمه بابتسامه  :  


الحمد لله... الحمد لله 


القي الطبيب كلماته ثم ذهب فجلست ملك بدموع وهي تتحدث: 


هو مش هيسامحني.... مستحيل يسامحني 


نظرت الجده اليها ثم دخلت الي الغرفه وسحبت دنيا معها الي الخارج وتحدثت:  


هتمشي من اهنيه ولا امشيكي انا 


دنيا بعصبيه:  


مستحيل امشي... مش هسيب مراد تاني مهما حوصل كفايه جووي اكده 


نظرت الجده اليها بغضب ثم اشارت الي احدي الحرس الذي اقترب منها وسحبها الي الخارج وهي تصرخ بشده وبعد مرور يومين في المستشفي مان مراد يسال عن دنيا في كل وقت ذهب اخيرا الي البيت وفي غرفته دخلت ملك وفي يديها صينيه تمتلئ بالطعام وتحدثت:  


مراد يلا لازم تاكل مينفعش اكده 


نظر مراد اليها بضيق ثم تحدث  :  


اناليه حاسس ان فيه حاجه غلط بتوحصل 


ملك بتوتر: 


اي الغلط ال بيوحصل.... لازم تاكل يلا 


القت ملك كلماتها ووضعت الطعام وخرجت بسرعه وهي تحاول حبس دموعها وبعد فتره صعدت الي الغرفه حاي تطمأن عليها ولكنها انصدمت عندما وجدت الفراش فارغ فنزلت بسرعه وهي تتحدث بلهفه:  


انا مش عارفه مكانه فين... معرفش 


نظرت الجده بتوتر وارسلت الحرس ليبحثوا عنه وفي المساء كانوا الجميع يشعرون بالقلق والخوف علي مراد الذي لم يظهر ولكن انصدم الجميع عندما وجدوه يدخل الي البيت وهو يمسك يد دنيا فتحدثت ملك بتوتر:  


مراد... انت كنت فين 


مراد بحده:  


باركيلي انا اتجوزت دنيا وو


الفصل الرابع 

صعيدي يفقد عقله 


وقف الجميع ينظرون بصدمه الي مراد الذي يمسك بيد دنيا فأقتربت منه فردوس وتحدثت بعصبيه:  


بتجوول اي؟!  اتجوزتوا 


مراد بحده:  


اه اتجوزنا.. مش دي خطيبتي.. دي البنت ال المفروض كنت اتجوزها صوح 


فردوس بغضب  :  


لع مش صووح... مش صوح دي عمرها ما كانت البنت ال تنفعك.. مش دي ال كان لازم تتجوزها.. انت دلوجتي اتجوزت ملك 


نظر مراد اليهم بغضب واقترب من ملك ومسك ويدها وهو يتحدث بأستحقار:  


دي مرتي؟!  هي دي ال عايزينها تكون مرتي... واحده استغلت اني تعبان وفاقد الذاطره وخدعتني وضحكت عليا واستغلتني وعايزاها تكون مرتي ولا صحيح عادي دي حاجه مش غرببه اذا كان اهلي نفسهم عملوا اكده يبجي هنتظر اي من الغريب... وعلي فكره انا مش هطلج ملك انا هخليها تلعن الساعه ال فكرت تخدعني فيها 


القي مراد كلماته ثم صعد الي غرفته ومعه دنيا التي اقتربت منه وتحدثت بسعاده:  


تعرف اني مكنتش مصدجه اليوم ال هترجع ذاكرتك فيه تاني... انا كنت حاسه ان خلاص مش هتفتكرني تاني 


ابتسم مراد وهو يلامس وجهها ويتحدث:  


الحمد لله... دي هتبجي اوضتك 


القي مراد كلماته ثم فتح خزانه الملابس وحمل كل ملابس ملك والقاها في احدي الغرف الاخري ثم نزل ليبحث عنها ولكن لم يجدها فتحدث بحده:  


هي فين.. راحت فين مرتي المزيفهنظرت فردوس اليه بعصبيه وتحدثت الجده :  


خرجت.... وبعت الحرس وراها علشان كانت حالتها صعبه 


نظر مراد بضيق ثم اخذ نفاتيح سيارته وذهب الي عمله وفي المساء كانت ملك ماوالت تسير في الشارع وهي تبكي بشده والمطر ينزل بغزاره حتي اقترب منها احدي السيارت ونزل منها مراد ومسك يديها وتحدث بغضب:  


انتي فاكره علشان رجعتلي ذاكرتي وعرفت كل حاجه هسيبك اكده علي حل شعرك.. اركبي يلا 


القي مراد كلماته ثم وضعها في السياره وذهب الي البيت وهو يمسك يديها بقوه وصعد الي الغرفه التي وضع فيها ملابسها وتحدث بعصبيه:  


دي هتيجي اوضتك... ومن انهارده انتي اهنيه هتسمعي كل كلمه بجولها يا هحبسك يا ملك جسما بالله العظيم هلبسك مصيبه واحبسك 


نظرت ملك اليه ببكاء ثم تحدثت  :  


انا اسفه... والله عارفه اني غلطانه... بس انا عملت اكده من كتر حبي ليك.. مجدرتش ارفض 


مراد بسخريه:  


حب؟!  انتي بتعرفي تحبي حد... انتي لا تعرفي تحبي ولا تعرفي يعني اي اخلاق وتربيه.. انا كنت فاكر انك محترمه وبريئه كنت دايما اجول عليكي ان لسه مفيش حد بريئ اكده بس المظاهر طلعت خداعه... انتي شيطانه انا هطلجك بس مش دلوجتي لما مرتي تولد اها نسيت اجولك ان دنيا حامل 


القي مراد كلماته ثم خرج من الغرفه فجلست ملك علي الارض تبكي بشده حتي اقترب منها احدي الفتيات التي يبلغ عمرها العشرون تقريبا وتحدثت بحزن:  


اهدي يا ملك وبطلي عياط... طبيعي كان يوحصل اكده انا حذرتك كتير وجولتلم الكدب ملوش رجلين 


ملك ببكاء:  


انا غلطانه واستاهل كل حاجه يا اسيل انا استاهل كل ال يوحصلي بس انا بحبه.. انا بحبه جوي.. اسيل مراد اخوكي لكبير وهو بيحبك بالله عليكي جوليلي يسامحني ويطلجني 


اسيل بصدمه: 


يطلجك؟!  انتي عايزه تطلجي 


ملك ببكاء:  


ايوه عايزه اطلج انا مش هجدر اعيش اهنيه وانا شايفاه مع واحده تانين.. مش هجدر 


القت ملك كلماتها وهي تبكي فاقتربت منها اسيل وبدات تساعدها في تبديل ملابسها المبلله وفي صباح يوم جديد في القاهره كانت تجلس هذه السيده التي تتحدث بعصبيه:  


لع هنروح... هنروح دا اخوكي ولازم تاخدي ورثك منه 


ايمان بعصبيه:  


مش عايزه ورث من واحد سابنا لوحدنا وطلقك.. وبعدين صعيد اي انا اي ال هيوديني الصعيد دي واخويا دا انا عمري ما شوفته 


نظرت امها اليها بعصبيه ثم تحدثت:  


ايمان الكلمه ال اقولها هي ال هتتنفذ هننزل الصعيد بكره انتي ليكي ورث ولازم تاخديه وتتعرفي علي اخوكي واهلك ولو موافقتيش تيجي معايا انا هروح لوحدي.. هتخليني اروح لوحدي يا ايمان 


نظرت ايمان اليها بضيق ثم اقتربت منها وتحدثت  :  


لا يا ماما مش هسيبك تروحي لوحدك بس انا بكره العيله دي كلها... بكرهم.. بكرهم وهتقولي اي بقا لاستاذ وحيد ال هيكرهنا في عيشتها 


اتنهدت ثريا بضيق ثم تحدثت:  


هو مش خلاص ابوه مات.. انا كنت مرات ابوه مش من بقيت اهله علي كل عمايله دي.. بصي احنا مش هنقول لحد هنمشي بكره علطول واهه نخلص من موضوع جوازك بيه دا 


ايمان بعصبيه:  


مهما حصل مش هتجوزه انا مليش دعوه بيه دت مجرم وبلطجي 


اقتربت ثريا بضيق ثم تحدثت:  


معلش يا بنتي روحي حضري كل حاجه علشان الصبح نمشي علطول 


القت ثريا كلماتها ثم ذهبت وفي المساء عند مراد كان يجلس الجميع علي مائده الطعام عادا ملك التي كامت تحضر الطعام وتحدثت بحزن وتعب:  


ماما بعد اذنك انا هطلع علي اوضتي 


فردوس بحده:  


لع اجعدي لازم تاكلي بجا انتي تطلعي وهي جاعده اكده جدامنا بكل بجاحه 


دنيا بحده:  


انا جاعده مع جوزي يا ماما المفروض انا ال اخد منكم موقف بعد ال عملتوه فيا انتوا حتي مجولتوش مبروك علشان حامل وهجيبلكم الحفيد 


الجده بسخريه:  


حامل؟!  ما هو الغلط مش عليكي في موضوع الحمل دا الغلط علي حفيدي ال معرفناش نربيه 


نظر مراد اليها بضيق ثم تحدث:  


انا... انا كنت عامل حسابي اننا هنتجوز علطول علشان اكده و 


صرخت الجده بعصبيه في وجهه وهي تتحدث:  


يس اسكت... انا سكت وسيبتك تجول ال انت عايزه وتعمل ال يعجبك في موضوع جوازك علشان اختا غلطانين بس في ال عملته دا انت غلطان وشكلك ناسي ان عندك اخت 


نظر مراد اليها بحزن ثم نهض من علي الطاوله وصعد الي غرفته وبعد فتره في غرفه ملك كانت تجلس وهي تبكي وتحرق صور زفافها مع مراد ولكن شعرت بدوار شديد في رأسها ووقعت علي الارض فاقده وعيها وبدأت النيران تننشر في الغرفه وفي غرفه مراد كان يجلس بجانب دنيا علي الفراش يحتضنها بأشتياق وهو يلامس خصلات شعرها التي تشبه سلاسل الذهب ثم اقترب منها اكثر وقبلها علي شفتيها وهو يتحدث:  


تعرفي انك وحشتيني جووي... كل حاجه فيكي واحشتني... شكلك وضحكتك وصوتك 


ابتسمت دنيا بسعاده وهي تلامس وجهه واقتربت منه ايضا ثم قبلته علي شفتيه وتحدثت:  


انت ال وحشتني جوي والله العظيم انا مكنش عندي امل اني هجتمع بيك تاني 


ابتسم مراد وهو يزيح عنها ملتبسها ويقبلها من عنقها ويلامس وجهها ولكن صرخت فجاه عندما وجدت النيران تشتعل في الغرفه فقالت بصراخ: 


مررراد حاااسب 


نهض مراد بسرعه وفتح باب الغرفه وانصدم عندما وجد الدخان ينتشر في كل مكان ويخرج من غرفه ملك فخرج الجميع بصراخ وذهب هو بسرعه الي غرفه ملك وكسر الباب وانصدم عندما وجد و 


توقعاتكم ورأيكم وتفاااعل كبير ولو لاقيت تفاعل بكره ان شاء الله هنزلكم فصل جديد



الفصل الخامس والسادس من هنا


بداية الروايه من هنا



تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close