رواية خادمة القصر الفصل الثلاثون بقلم إسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية خادمة القصر الفصل الثلاثون بقلم إسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية خادمة القصر الفصل الثلاثون بقلم إسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


كما أن لكل شيء بدايه له نهايه أيضآ، قد تكون غير مرضيه ولا ترتقى لتوقعاتنا، لكن الأمر يقع على عاتقك، انت، ماذا كنت تتوقع من حياه عبثيه غير منصفه تسحق الأحلام؟؟؟


كان ادم الفهرجى يأكل ويشرب ويدخن لكن عقله كان غائب عنه،، كأنه جسد ترك روحه فى مكان ما، مثل قبيلة الناهاتوك التى ترتحل ارواحها ليلا. 


ابتلع ادم جرعة الدواء، الحبوب التى وصفها الطبيب، مهدئات أعصاب، ديلوكسبرين ٤٠ MG، السيروتونين والدوبامين، سيتالوبرام، ابتلع كل الإقرص دفعه واحده

 ثم اشعل سيجاره، كان جالس تحت لوحه قديمه، لياكونسان، رسمه لبحار فى قارب صغير تلتهمه موجه عملاقه لها مخالب بشريه، فى خلفية اللوحه شمس آفله حمراء داميه، ضباب وطيور سوداء

تنهد ادم، كلما نظر لتلك اللوحه شعر بالضعف والضياع، حتى تلك اللحظه لم يستطع ادم الفهرجى ان يفهم  لما قد يحتفظ الإنسان بشيء يشعره بالحزن والضياع؟


منذ فتح ادم عنينيه وقد قرر ان يقوم بجولة بحث أخرى داخل القريه، عليه ان يتأكد ان ديلا لم تظهر بعد، نهض ادم وقد شعر بصداع فى رأسه كأن دماغه انشطرت نصفين، ومنشار يقطع عظامه، عبر دروب القريه وطرقاتها، كان يعرف ان لو ظهرت ديلا، الخبر سينتشر فى كل مكان، كانت الحياه طبيعيه داخل القريه، لا تشعر ان واحد منهم فقد ابنته وربما تكون قتلت

الغريب ان الحزن يأتى فجأه لكن فى الغالب لا يستمر الا يومين قبل أن تعود الحياه لوضعها ويقنع الإنسان نفسه ان لا فائده من الحزن وان الحاضر يستحق كل تركيزه


ترك ادم منازل القريه واخذ الطريق الذى يمر بين الزراعات والذى اوصله للمخزن القديم

جلس هناك متكاء على الجدار واشعل لفافة تبغ، هناك شيء غريب يحدث له

جسده يعانده، عقله يعانده، وخدر مائع يسرى فى عروق جسمه، بعد أن أنهى السيجاره نظر تجاه الشمال

الليله الماضيه عبر كل تلك الحقول حتى وصل نهاية القريه

ركض خلف الهره ميمى حتى تقطعت انفاسه ، معتقد ان القطه كانت تجرى من أجل غايه او هدف، ورغم عنه ابتسم، ربما كانت القطه مفزوعه منى وانا الذى كنت اعتقد انها تقودنى نحو ديلا.


رفع أدم عينيه نحو السماء، سماء صافيه بلا سحب، شمس لطيفه شعاعها لا يؤذى العين، ثم دون تفكير، سار نحو الشمال متتبع خطوات الليله الماضيه، ان كان هناك سر علي اكتشافه اعتقد انه الوقت المناسب، مالت الشمس نحو الغروب عندما وصل نهاية حقول القريه، مثل المره الماضيه توقف ادم الفهرجى لحظه مثل الليله الماضيه، اخرج سيجاره، اشعلها وهو يتأمل الخضره الا متناهيه أمامه، عبرت عينيه حنطه ونعناع وكركديه وبرسيم قبل أن تعود اليه محمله بعبق الطبيعه، امامه كان يمتد حقل بصل وعند نهايته مجموعه كبيره من الاشجار، سار ادم بين البصل حتى وصل طريق ضيق، إلى جواره منطقه خاليه تحيط بها الأشجار على شكل دائره، وجد الهره ميمى جالسه هناك، ثبت ادم فى مكانه


انتى قطعتى كل المسافه دى كلها ليه يا ميمى؟ انا منبه على الخدامه انها تحطلك الاكل والشرب اول ما تشوفك

ليه هربتى من القصر؟

وكان ادم يشعر بالحزن والانكسار لانه قطع كل تلك المسافه دون جدوى، انحنى ادم يحضن ميمى ويرجعها معاه

لكن ميمى، رفضت، قفزت بعيد عنه واختفت بين الأشجار

اطلق ادم ابتسامه ميته، واحده من العبثيات الا متناهيه الى بتحصل معاه


استدار ادم فى طريق العوده نحو القصر بقلب محطم وأشلاء جثه متحركه، وكان الصداع لسه ماسك دماغه، وحاسس بوهن وضعف مش عارفله سبب

اول مره يحصله كده، وتوقع ان جرعات العلاج هى السبب فى إلى بيحصله لانه عقله كان احيان بيهرب منه

وصل ادم القصر وبعد ما اخد حمام، تناول طعامه مع ماجى

وكان ادم بيتأمل ماجى بطرف عينه، لم يؤثر عليها غياب ديلا لا من قريب ولا من بعيد

وكانت ماجى منشرحه بتاكل بسعاده، ممرره يدها بين أصناف الطعام المتعدده


ماجى / انا بعت جبت خدامين جداد يا ادم لو مكنش دا يضايقك؟

ثبت ادم عنيه على وجه ماجى وشعرت هى ان ادم يحاول اختراق عقلها، ثم ابتسم بسخريه، قبل ما يبص على الاكل

واضح، مفيش مانع


ماجى / وبعت كمان اجيب مدبرة منزل، هى مش صغيره، ست اربعينيه وهتعجبك خالص انا متأكده، اصل القصر كبير اوى ومحتاج خدم وحشم، انا مش عارفه انت كنت عايش فيه وحدك ازاى؟ انا بعمل كل دا عشانك ياريت متحرجنيش وتقول هى مفكره القصر بتاعها ولا ايه؟ 


اكتفى ادم بأبتسامه بدت لطيفه وقال عادى

ماجى / يعنى ابعت اجيبها؟


نهض ادم، مفيش مشكله، انا طالع انام


ماجى /  تنام ازاى انت لازم تاخد العلاج، تنهد ادم، اه العلاج، طبعا لازم اخد العلاج وكان وجهه قاتم مثل الموت

وضع الأقراص فى ايده وبلعها، كده كويس؟


ماجى / كويس جدا، بالشفا ان شاء الله

                   اختفى ادم داخل غرفته واغلق الباب


ماجى / ها عملتو ايه!؟

الرجل / لفينا البلد كلها يا هانم مفيش اى أثر ليها، يمكن أكلها ديب او قطعتها الكلاب


ماجى / انا مش عايزه أخطاء خالص، اى غلط هيكون عقابه موتك، انا مش جايه اهزر هنا

لازم تاخد بالك لان ادم النهرده مكنش مريحنى، كلامه وطريقته قلقتنى شويه، لكن متخفش الخطه ماشيه كويس

يومين ولا تلاته ومش هيحس بنفسه خالص


الرجل /دا يوم المنى يا هانم، اليوم إلى بستناه من زمان ومستعد ادفع حياتى قصاده


ماجى / امشى دلوقتى، مش لازم اى شخص يشوفنا مع بعض

الرجل / وهو يبتعد حاضر يا هانم


ماجى / انتظرت دقيقه حتى اختفى ظل الرجل ثم دلفت داخل القصر. 


أغلق ادم الفهرجى ستائر الشرفه المشرعه وعاد لسريره مره اخرى


غرق ادم فى النوم وكانت تنتابه احلام مزعجه تجعله يستقيظ مزعور، طيف فتاه ميته وهو واقف من بعيد ضام يديه نحو صدره، استيقظ ادم صباح اليوم التالى بجسد متعرق، ذهن ضبابى ومزاج متعكر

هبط درجات السلم وطلب فنجان قهوه، وعندما تأخرت الخادمه صرخ وهشم الفنجان على الأرض

ركضت ماجى واحتضنته واعتذرت للخادمه الجديده، معلهش اعصابه تعبانه شويه

اهدى يا حبيبى، اهدى يا ادم من فضلك، انا هعملك فنجان قهوه بأيدى

داخل المطبخ صنعت ماجى فنجان قهوه وقدمته لادم


انا مش عارف مالى، قال ادم وهو حاطط ايده على دماغه

انا عمرى ما كنت كده


ماجى/ انت اكيد ما اخدتش العلاج انا هجييهولك فورا

وضعت ماجى فى يدها  قرص هالوبيريدول وقرص لانزابين وقرص ريسبيريدون  وضعتهم فى يد ادم وقربت منه كأس ماء

لاحظ ادم تغير أقراص الدواء رغم ذلك ابتلع الجرعه بلامبلاه متناهيه

ماجى / انت هتبقى كويس دلوقتى


ادم / بزعيق، هبقى كويس ازاى وانا حاسس نفسى عايز انام وانا لسه فاتح عنيه ؟

ماجى / معلهش استحمل يا ادم شويه، اول ما الجرعات تخلص هتبقى كويس


هبقى كويس ردد ادم الكلمه كأنها اغنيه او لحن تائه يحاول تذكره.


فتحت ديلا عنيها الصبح، أشعة الشمس لسعت عنيها، لقيت نفسها نايمه وسط الشجر، اخر حاجه فاكراها ان ميمى سبتها امبارح بعد كده رجعت صحتها من النوم وقالت ان ادم قريب منها، لحظتها ديلا اتحركت تجرى على ادم، لكن ميمى قالت هو خلاص مشى، وذهابك خلفه دلوقتى فيه خطر كبير، القصر متراقب وطرق القريه مراقبه كمان، نامت ديلا بعدها وصحيت الصبح، ميمى مكنتش موجوده، وطبعها محدش يعرف ميمى بتفكر فى ايه


خلف المواشى كان الفلاحين يركضون نحو المراعي، نساء ورجال واطفال

قعدت ديلا شويه تبص على الناس، ثم تحركت نحو اول منزل شافته، كان بيت بعيد عنها لكن كان اقرب بيت بالنسبه ليها، بيت طينى قديم الدخان لطخ مقدمته، مسقوف بالخوص، خبطت ديلا على الباب واستنت اى حد يفتح، لكنها سمعت صوت بيقول ادخل

كان صوت ست كبيره، ديلا من ورا الباب انا غريبه يا حجه

الصوت / اتفضل ادخل


دخلت ديلا البيت لقيت ست عجوزه نايمه على حصيره من القش

الست رفعت ضهرها اعذرينى يا بنتى مريضه ومش قادره اتحرك

ثم تأملت المرأه ديلا ودخلت قلبها من اول نظره


ديلا / انا اسفه لكن انا جعانه محتاجه اكل

المرأه، وماله يا بنتى الناس لبعضيها، فيه عيش فى القفه

طلعيلك بيضتين واكسريهم فى الطاسه، اعتبرى البيت بيتك

انا والله لو قادره اتحرك لاعملك كل حاجه لكن زى ما أنتى شايفه الحمد لله على كل شيء


حضرت ديلا الاكل وقعدت على الأرض تاكل جنب الست، انا غريبه يا عمه مش من هنا

الست، متحكيش يا بنتى لو مش عايزه تحكى

لكن ديلا ارتاحت للست وبدأت تحكى ليها إلى حصل معاها


القصه بقلم اسماعيل موسى 


وصلت مدبرة المنزل، ماجى كانت فى انتظارها، امرأه أربعينيه بوجه صارم، حاد الملامح، ادم تعرف عليها والخدم كلهم


بعد ما ادم ما طلع غرفته

ماجى!/ ها ايه رأيك؟


مدبرة المنزل نرجس بصوت حاد، مش ادم إلى مخوفنى يا ماجى


ماجى /  امال مين ؟


بصت نرجس ناحيت النافذه وشاورت بايدها، ميمى كانت قاعده فوق الشباك، نرجس قالت الخوف من دى

قفزت ميمى مبتعده عن النافذه برعب



الفصل الحادي والثلاثون من هنا



بداية الروايه من هنا



اكتبوا في بحث جوحل( مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات) تظهر القصص كامله


القراء والمتابعين الغاليييييييين عليا إللي يدخل عندنا ميخرجش كل إللي محتاجينه هتلاقوه من غير تعب ومن غير لف في الجروبات والصفحات موجود في اللينكات بالاسفل 👇👇👇



أروع الروايات الكامله من هنا



اللي يخلص قراءه ميسبناش ويمشي أنا بحبكم أدخلوا انضموا معايا علي تليجرام واستمتعوا بقراءه الروايات من اللينكات بالاسفل 👇💙👇❤️👇



انضموا معنا على تليجرام عشان كل متنزل روايه يصلكم اشعار فور نزولها من هناااااا




اعملوا متابعه لصفحتي عليها جميع الروايات إللي عوزينها من هناااااااا




الروايات الحديثه من هنا




جميع الروايات الكامله من هنا




وكمان روايات كامله من هنا




🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺





تعليقات



close
 
CLOSE ADS
CLOSE ADS