أخر الاخبار

رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

 رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية إعادة تأهيل معقدة الحلقة السادسة

أيمن فتح الباب و شاف الشاويش بيضحكله و قال:- شوف يا شيخ مقدرتش أبعد عنك إزاي هات المودام و أمها و اتفضلوا معايا انتوا التلاتة مطلوب القبض عليكم

زيزي:- يا وجعة مربرة هنرحع تاني لـ عطيات لا مش عاوزة

الشاويش:- هو أية اللي مش عاوزة إحنا بنقولك تعالي نفسحك في دريم بارك يلا يختي إنتي و بنتك قدامي و هاتوا الراجل دا معاكم

أيمن:- أنا عملت اية يا شويش هو انا لحقت أخرج من عندكم لما تجبوني من قفا.يا كدا

الشاويش:- يلا يا عم مش ناقصة عطلة و خده من دراعة و مشي و زيزي و دولت العساكر اخدتهم

تمارة كانت واقفة في المكتبة اللي قصاد البيت و لقيتهم ساحبين أبوها و دولت و زيزي ضحكت بصوت عالي و قالت بشماتة:- هو اللهم لا شماتة و كل حاجة بس انا شمتانة و ضحكت جامد أيمن بصلها بغيظ و تمارة كملت و هي بتبص لـ دولت أصل نومت البرش عجبتهم و حلفت لـ تخلي العيلة كلها تجربها و ضحكت بصوت عالي

ورد مقدرتش تمسك نفسها و ضحكت هي كمان و قالت:- يخربيت دماغك مشكلة يا تمارة يا بنتي ارحمي نفسك

تمارة بلا مبالاة:- يلا ادينا بنتسلي دا.هية تاخدهم كلهم و نخلص منهم

دولت :- شوفت بتلقح علينا بالكلام ازي عشان لما أقولك تربيها من أول و جديد متبقاش تسمع كلام اعمل حسابك لو أنت مربتهاش قدام الحارة كلها أنا اللي هربيهالك يا أيمن

أيمن:- يختي ركزي في المصيبة اللي إحنا داخلين عليها الأول بلا واكسة

زيزي:- اية يا شيخ اية مش عارف تعلم عيالك إزاي يحترموا الأكبر منهم خلفة اية دي بس يا ربي

تمارة سمعتهم و قالت بصوت عالي:- كبيرة الر.قصات متنظر.يش عليا عشان محطكيش في دماغي و بعدين لو الكبير احترم سنه الصغير مش هيقل منه يا ريت نفهم الكلمة بقي بدل ما افهمها ليكم

زيزي حطت اديها في وسطها بردح و قالت:- انتي عيلة انتي دا انتي اكبر من أمي

تمارة :- شايف يا شاويش هما اللي بيجروا شكل الواحد اهو اشهد عليهم بقي لما اجي أقدم بلاغ

أيمن و دولت بصولها باستهزاء و أيمن قال:- طب روحي استغطي كويس قبل ما تنامي يا تمارة يو خسارة دا انتوا حتي محليتكوش الغطا

تمارة ابتسمت و قربت منه و قالت:- اهدي على نفسك شوية يا بشا كل حاجه إحنا عاوزينها هتجيلنا تمام و كل حاجة بتاعتنا هترجعلنا و كله بالقانون و سلملي على براص التخشيبة و ضحكت باستفزاز و مشيت

ورد :- معلمة وأقسم بالله معلمة

تمارة:- بشا أنا مش أي حد و لو حطيت حد في دماغي اعرفي إن نهايتة قربت

ورد :- لا دا انتي بتخاف منك أوي يا تمارة

تمارة:- يتخاف مني على اللي يغدر بينا لكن صحابي دول محدش يقدر يجي ناحيتهم ابدا يا صاحبي

ورد بصتلها و عيونها لمعت بفرحة وقالت:- حقيقي أنا فخورة إنك صاحبتي يا تمارة

❈-❈-❈

نوح صحي من النوم متأخر شوية بص في الساعة و نفخ بضيق لأنه مش متعود يروح متأخر قام جهز بسرعة و نزل تحت لقي ذكية قاعدة مستنياه

ذكية:- صباح الخير يا حبيبي

نوح :- صباح الخير يا حبيبتي لية مصحتنيش يا ذكية عجبك كدا اتاخرت على الشغل ؟

ذكية:- أنا يا حبيبي سبتك تنام براحتك أنت جاي امبارح متأخر يا حبيبي كفاية شغل و اهدي شوية و كليتك اللي انت نسيها دي يا نوح

نوح بهدوء:- متخافيش يا تيتا أنا واخد بالي من نقطة الدراسة دي كلها السنة دي و اتخرج و الحمل يقل من عندي شوية

ذكية:- ربنا يجبر بخاطرك يا حبيبي و يزيدك من كرمة قادر يا كريم

نوح ابتسم و باس على اديها و سابها و مشي من غير ما يتكلم

❈-❈-❈

أم أشرف راحت لأم تمارة هي و ام أيمن

أم أشرف:- عاملة ايه يا فتحية و أخبار عيالك اية

فتحية:- في فضل و نعم يا أم أشرف انتي عاملة اية و انتي يا ست أم عبده عاملة اية

أم عبده:- بخير طول ما انتوا بخير يا حبيبتي أنا قولت أنا و أم أشرف نيجي نطل عليكم

فتحية:- فيكم الخير يا حبايبي والله

أم أشرف:- اخباركم ايه يا فتحية و بتصرفي منين ؟

فتحية:- و الله يا ست يا أم أشرف كان معايا قرشين محوشاهم و خلاص قربوا يخلصوا فقولت أنزل اجيب شوية خضار على شوية فاكهة و أنزل بيهم السوق

أم أشرف:- و ماله يختي الشغل لا عيب ولا حرام

فتحية:- اللي تعباني تمارة عاوزة تنزل تشتغل جمب دراستها

أم عبده:- و دا يصح برضوا و فين اللي ما يتسمي من دا كله ؟ مبيدفعش حاجة لعيالة

فتحية:- بالله خليني ساكته يا أم عبدة دا منشف ريقنا على الجنية و لا بيدفع حاجة من ساعة ما رمي عليا اليمين

أم أشرف:- أنا كنت عارفة أنه راجل خسيـ ـيس و مش هيدفع حاجة عشان كدا خدي دول يختي حقك و حق عيالك

فتحية:- مستورة و الحمد لله يا أم أشرف خلي فلوسك معاكي

أم أشرف:- الفلوس دي جاية على اسمك يا فتحية و الله ما هيرجع معايا جنيه منهم دول ميت ألف جنيه جيباهم من عين اللي ما يتسمي أشرف

فتحية باستغراب:- و عملتيها ازي دي و بعدين هو حيلته حاجة يدفعها

أم أشرف:- والله يا توحة معرفش جابهم منين لكن اللي حصل يختي هو إن عشان اتنازل عن قضية المحروسة مراته كان لازم يدفع ليا الميت ألف دول

فتحية باستغراب:: أنا مش فاهمة حاجة والله يا ست أم أشرف

أم عبده:- انا هحكيلك و حكت ليها اللي حصل

فتحية:- ينهار منيل أخد فلوس البنات اللي في البنت عشان خاطر الر.قاصة و أمها

أم أشرف بزهول:- يلهو.ي أما طلع إبن كلـ ـب بصحيح معندوش ذرة شهامة و كرامة

أم عبده:- أنا مش عارفه هينزل من عنينا اية تاني اكتر من كدا

فتحية:- يحسر.تي على شقايا و توفيري ليهم زمان دا انا كنت بحرم العيال و بحرم نفسي عشان احوشلهم قرش للزمن و عيطت

أم عبده طبطبت عليها و قالت:- خلاص يا توحة بقي و اهو الفلوس رجعتلك أهي بدل ما يصرفها على الر.قاصة و أمها رجعت لـ صحابها تاني

تمارة دخلت بتضحك و لما شافت أمها بتعيط سالتها مالها

فتحية:- شوفي يا تمارة تعبي و شقايا زمان أبوكي ضيعوهم عشان يخرج الرقا.صة و أمها من الحبس

تمارة:- متزعليش أهم رجعوا للحبس تاني و هو معاهم

التلاتة بصوا لـ تمارة بصدمة و أم أشرف قالت:- إنتي بتتكلمي جد يا تمارة البوكس جه اخدهم تاني

تمارة هزت راسها بنعم و قالت:- زي ما بقولك كدا يا خالتي ام أشرف البوكس خدهم قدام عنيا وربنا

أم عبده بفضول:- طب لية معرفيش يا تمارة

تمارة هزت كتفها و قالت:- لا معرفش و مش مهم تلاقي قعدت البورش وحشتهم وإلا حاجة

فتحية بصتلهم و قالت:- و انتي اية اللي وداكي هناك يا تمارة

تمارة بهدوء :- كنت بجيب حاجة من المكتبة اللي هناك و قبل ما تتكلمي و تهزقيني زي كل مره إحنا مش هنكن نفسنا عشان خاطر حد إحنا مبنعملش حاجة غلط يا توحة هما المفروض لما يشوفونا يحطوا وشهم في الأرض مش إحنا

أم أشرف:- اية يا فتحية اللي إنتي بتقولية دا ما تسبيهم انتي هتحبسي العيال عشان خاطر عالم متسواش


رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


فتحية:- أنا خائفة عليهم يا أم أشرف انتي مش عارفة أكيد مش هيسكتوا على كدا

أم عبده:- يختي يبقوا يعملوا حاجة كدا و شوفي اية اللى هيجري ليهم دا أنا اجبهم نصين هنا

تمارة بمزاح :- اسكتي يا خالتي ام عبده لحسن لو خدتي قلم مش هتاخدي التاني

أم عبده بشهقة:- اخص عليكي يا تمارة أنا يا بت دا انا لسة بصحتي لو مش مصدقة أقوم اوريكي قدام أمك اااه يا ظهري يا أنا ياما

الكل ضحك عليها و تمارة قعدت جمب أمها و قالت:- متخافيش عليا يا توحة عمر الشقي بقي وانا مخصوص محدش هيقدر يكلمني انتي عارفة يا توحة دا انا تمارة و الأجر على الله

فتحية بسخرية:- بس متجيش تعيطي في الآخر

تمارة بسخرية مماثلة:- مش تمارة يا توحة و إنتي عارفة كدا كويس و قامت وقفت و قالت:- سلام مؤقت يا مزا.مير عشان داخلة اجيب الامتياز في شوال

فتحية:- بلا واكسة واقفة طول الليل قدام الشباك و أنا أقول البت بتذاكر و مموتة نفسها مذاكره اتاريها سرحانة في ملكوت الله

تمارة:- توحة حلي عني إنتي يهمك اية النتيجة يبقي اية ملكيش دعوة بيا سلام يا توحة و باستها بوسة في الهوا

أم أشرف بدعوة:- ربنا ينورلك طريقك يا تمارة يا بنت توحة قادر يا كريم و يوقفلك ولاد الحلال و يبعدك عنك شر أيمن و مراتة الر قاصة قادر يا كريم

❈-❈-❈

سلمي:- شوفوا يا بنات الساعة دي بابا جبهالي من زايد امبارح دا انا لو قولتلكم على سعرها مش هتصدقوا أصل بابا بيحبنا أوي يا بنات و خصوصاً أنا المفضلة عنده و بصت لـ جوري و قالت باستهزاء:- مش زي ناس أبوهم رماهم في الشارع اللهم احفظنا من العين لحسن تيجي فينا وإلا حاجة

ساندي:- ساعة اية اللى من زايد يا سلمي دا انا كنت سالة عليها في المكتبة امبارح عشان احبها لـ جوري هدية كانت بـ عشرين جنيه استرخصتها و قولت لازم اجيب ليها حاجة تليق بيها أصل جوري عندي ليها مكانة خاصة أوي أوي يعني

سلمي بصت لـ جوري اللي ضاغطة على اديها جامد عشان متقومش تعرفها مكانتها و ابتسمت و قالت:- ييي إنتي عاوزة تجيبي حاجة بابا جايبه ليها لـ هدية هتجبيها لـ واحدة من غير أب أبوهم رماهم في الشارع و لا حتي بيسال عنها طب كنتي قوليلي كنت اشتركت معاكي و جبناها سوه هدية ليها جبر خاطر يعني

الكل بص لـ سلمي و ضحك و واحدة قالت:- طول عمرك طيبة يا سلمي بس داري يا حبيبتي على سمعتك و على حب باباكي العين مش بتكرة غير اللي أحسن منها

ساندي بصت ليهم با.حتقار و قالت:- عشان كدا حاقدين على جوري أصلها ما شاء الله تبارك الرحمن من الأوائل علطول أصل دماغها مش في بابي و مامي جابولي اية دماغها في مستقبلها

سلمي:- انا هحقد على واحده من غير أب اية يعني دا انا أحسن منها مليون مره على الأقل بابا معانا و مش حارمنا من حاجة

جوري طربت على الترابيزة باديها خلت الكل يبصلها و وقفت و قالت:- و فين مامتك يا سلمي تفتكري لو قولت للكل على الحقيقة حد هيحترمك تاني أنا سكت و حظرتك قبل كدا إنك تتكلمي عليا صح وإلا لا

ساندي بفضول:- قولي يا جوري مامتها فين قولي و عرفيها قيمتها اللي مشافتش بربع جنيه رباية دي

الكل بقي منصت ليها و واحدة قالت:- كلنا عارفين إن مامتها متوفية انتي واحدة مش بتقدري ظروف حد كدا تزعليها و تفكريها بـ مامتها

جوري بسخرية:- أيوة أنا واحدة مش بتقدر ظروف حد كان فين لسانك الجميل دا و هي نازل كلام في حقي و أنا ساكتة ليها

البنت اتخر.ست و متكلمتش و جوري بصت لـ سلمي و قالت:- على العموم هي مامتها مش متوفية زي ما هي معرفاكم و رفعت صابعها في وش سلمي اللي جاب ألوان و قالت:- و قسما بالله يا سلمي لو ما لميتي لسانك دا عني لكون معرفة المدرسة كلها مامتك فين و أظن دي حاجة انتي عارفاها كويس أوي انا حذرتك مره و دي التانية التالتة محدش يلومني على اللي هعمله تمام

سلمي بصوت مهتز:- انتي بتهدديني يا جوري إزاي تتجراي و تعملي كدا ؟

جوري:- زي ما انتي اتجراتي و اتكلمتي عليا و على أهل بيتي أنا ممكن في ثانية اخليكي تنزلي من عيون الكل و اخليهم يقولوا عليكي و قربت منها و همست بنت العا.هرة

سلمي عنيها وسعت و وشها أصفر و جوري قعدت مكانها ببرود و لا كأنها عملت حاجة

❈-❈-❈

أيمن:- يا سعادة البيه مش كدا دا لسة ماشي من هنا من ساعتين اجي متأ.خد من قفا.يا كدا قدام الناس

ضياء:- يعني أنت كل اللي همك إنك اتاخدت من قفاك قدام الناس و مش همك إنك التهمة اللي انت جاي بيها ؟

أيمن:- يا سعادة البيه أنا راجل تهمني سمعتي أوي و اديك شايف تلت أيام في القسم ورا بعض و متاخد في دوكة مره مراتي و مرة أنا معاها هو في اية يا سعادة البيه

ضياء بسخرية:- تهمك سمعتك هه يا جدع قول كلام غير دا حد يصدقة هو أنت متعرفش بيتقال عليك اية ؟ و بص لـ دولت و قال:- و ما شاء الله السمعة سابقة أوي يعني

أيمن بلع ريقة باحراج و قال:- الخلاصة يا سعادة البيه أنا جاي هنا لية دلوقتي أنا و مراتي و حماتي

زيزي ضر.بت أيمن على قفاه بغيظ و قالت:- تو ما افتكرت إن حماتك معاك يا مضروب كل شويه أنا و مراتي أنا و مراتي و أنا ساكتة لجل سعادة البشا تعرف لولا أنه كان قاعد كنت عرفت شغلي معاك

أيمن بتريقة:- كنتي اتشطرتي على عطيات اللي جيباكم الأرض دا لسة صوابع اديها معلمة على رقابتك

زيزي:- انت بتعايرني يا أيمن يا أخي ربي عيالك الأول اللي مش لاقين حد يربيهم دول

أيمن بسخرية:- معلش كنت مشغول مع بنتك و معرفتش اربيهم مش كنتي فلحتي الأول يختي دا انتي رقا.صة

زيزي:- رقا.صة اه بس بشرفي يعني أي حد يدوس ليا على طرف اجيبه نصين يخويا

ضياء قاعد يتفرج عليهم و قال في نفسه:- اه يا ولاد الكلـ.ـب يعني مش عاجبكم الحما.ر اللي قاعد و جايين تنشروا غسيلكم الو.سخ دا قدامي صبراً إن ما ربيتكم من أول و جديد مبقاش أنا ضياء راشد

ضرب الجرس و الشاويش دخل

ضياء بحزم :- شاويش رياض خدهم على الحبس أربعة وعشرين ساعة عشان يتعلموا يقفوا إزاي في مكتب ضياء راشد و لبست جاكت البدلة بتاعتة و نزل

الشاويش رياض مشك أيمن المزهول من اللي بيحصل قدامة و قال:- يلا يا حبيبي دا الزنزانة هتفرح بيك أوي و ضحك و قال:- تعال دا أنت حبيبي صدق يا شيخ هتصدق إن شاء الله حبيتك لله في لله و شادة من دراعة

دولت رفعت راسها و قالت:- لو سمحت يا شاويش رياض هما اللي كانوا بيتخانقوا مش أنا منتزلنيش عن عطيات تاني و كمل بصعبانية بالله عليك يا شيخ مش عاوزه اروح لـ عطيات تاني

عطية بلمعة عين :- هو فية زي عطيات وإلا حلاوة و جمال عطيات دا عليها جوز عيون يدوبوا الواحد دوب

دولت و زيزي بصوا لعبض بصدمة و قالوا:- عطيات ؟!

رياض:- أيوة عطيات .. عطيات القلب و الروح.. عطيات الدم اللي بيجري في شرايني.. عطيات المني و المراد

زيزي و دولت :- عاطيات و بصوا لبعض و زيزي قالت:- عطيات بتاعتنا اللي إحنا عارفنها وإلا واحدة تانية

رياض بحب:- لا هي عطيات اللي في الزنزانة هو في في دلال والا طيبه قلب عطيات دي تتحط على الجرح يدوب دي بلسم لو هشحت كدا مبحبش غيرها و تقوليلي مش عاوزه تنزليلها ؟

دولت:- بالله عليك يا شيخ حب فيها براحتك بعيد عننا لكن متنزليش عندها و حيات أبوك


رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رياض برق مره واحده و قالت:- بقي انتي تجيبي سيرة أبويا على لسانك طب تعالي بقي ملكيش علاج غير عطيات و مسك أيمن من ايد و دولت من ايد و عسكري وراه ماسك زيزي اللي عمالة ترجع لورا و يتقول:- بالله عليك مش عاوزه اروح لـ عطيات بالله عليك بص قعدني في أي داهية هنا هترجع تلاقيني مكاني بس متخلنيش أنزل لـ عطيات اقولك احبسني حبس انفرادي و حيات أبوك يا شيخ

العسكري مسالش فيها و سحبها من دراعها

زيزي بندب:- كله منك يا أيمن الكلـ ـب كله منك

العسكري برق ليها و قال:- عارفه لو مسكتيش و مشيتي عدل هوصي عطيات عليكي و هي تحب تخدمنا أوي

زيزي:- خلاص بالله عليك انا هحط جذمة قديمة في بوقي و مسكت اهو و حطت ايديها على بوقها و هي بتشتـ ـم أيمن في سرها

❈-❈-❈

وهيبة بدلع:- عيلاء يا حبيبي

علاء بحب:- اية يا هوبا عاوزة اية

وهيبة:- عاوزة فلوس أعمل شوبنج بيها يا قلبي

علاء :- إنتي مش لسة عاملة شوبنج الأسبوع اللي فات يا وهيبة وإلا هي مصاريف على الفاضي و خلاص

وهيبة:- اية يا علاء خسارة فيا مهو الخير كتير اهو و الحمد لله و ربنا يزيدك يا حبيبي

علاء بسخرية:- أيوة كوليني بالكلمتين دول كولي يختي و طلع الكارت و ادهولها و قال:- خدي عشان مش ناقص نكد كفاية إني سمعت كلامك و منزلناش مصر

وهيبة بدلع :- هتنزل مصر تعمل اية يعني مهو مش كفاية أنا عليك يا حبيبي طب هتلاقي مين يدلعك كدا في مصر ها قولي

علاء:- ما انتي ممكن تدلعيني في مصر برضوا يا هوبا أنا أمي وحشتيني و انتي عارفة إنها تعبانة

وهيبة:- برضوا هيقولي أمي و كلام فاضي حبيبي بصلي أمك معاها نوح و الخدامين خلينا نعيش لينا يومين حلوين أنا و أنت انت مش عارف أنا بحبك إزاي

علاء بحب:- و أنا كمان بحبك بس لو تليني دماغك النشفة دي و تحبي أمي شوية هحبك اكتر

هوبا :- مين قال إني بكرها ؟ حبيبي أنا مش بكرها لكن علاقتها هي و نوح مضايقاني دا مش بيسأل فينا يا علاء سايبنا كدا شوف بقالنا قد ايه هنا مفكرش حتى يرفع سماعة التليفون و يقول عاملين اية

علاء بعذز :- إنتي مش عارفة الضغط اللي هو فية برضوا يا هوبا دا يا عيني كلية و شركة محافظ على مكانتها و بيكبرها اكتر و غير كدا مذاكرة و ياخد باله من جدته

هوبا:- طب و أنا فين من كل دا

علاء:- مصدوم مننا كان عشمان إنه يلاقينا جنبه دلوقتي لكنه اتصدم لما رفضتي تبقي في مصر و تسافري تتفسحي و تقعدي هنا

هوبا:- برضوا مش مبرر

علاء:- إنتي عاوزة نوح في اية انتي و هو علطول خناق أصلا سيبك منه دلوقتي و ركزي معايا أنا

هوبا ضحكت بصوت عالي و علاء قال:- اموت أنا

❈-❈-❈

رياض زق حازم في التخشيبة و قال:- ادخل برجلك اليمين يا حبيبي و ضحك بصوت عالي و قفل الزنزانة و مشي

أيمن قام وقف و شتم في سره و قال:- بقي أنا أيمن فرج ابات في التخشيبة دي ؟ و اية كمان معرفش تهمني ؟ يادي الليلة السواد يا شماتة فتحية و ولادها فيا قعد في ركن لوحده يفكر إزاي وصل بيه الحال بكدا و قال بإصرار:- كله يهون عشان خاطر باهر مهو مش هيجي بالساهل برضوا لازم اتعب فيه تجيلي أنت بس بالسلامة يا باهر يا حبيبي بس هتيجي إزاي هو انا عارف اتلم على أمك ساعة أنا ليا ربنا اقسم بالله

واحد جه قعد جمب أيمن و قال:- سالخير يا دفعة

أيمن بصله من فوق لتحت و قال بحاجب مرفوع:- مساء النور خير

– خير يا دفعة جاي في اية كدا مقولتليش

أيمن:- و أنا أقولك لية كنت من بقيت عيلتي

– شكلك مش هتجيب معايا سكة و هتعب معاك قب بقي باللي في جيبك بدل ما اعمل معاك السليمة

أيمن:- جيبي مخرم و شغلك حد غيري تاكل من وراه عيش عشان أنا مش هسكت

– هيئ هتعمل ايه يعني يخويا شكلك كدا مسمعتش عن العو انا العو

أيمن:- و عاوز من اللي خلفوني اية يا سي هو

العو:- لا أنت كدا غلطت و الغلطة عندي يفور و بص لـ اتنين قدامة و شاور ليهم و قال:- يتعلم الأدب البشا اللي مفكر نفسة جاي فسحة في ملاهي أ.مه

أيمن وقف و قال:- أي حد هيقربلي هعمل فيه شكوة انتوا متعرفونيش وإلا اية أنا مش قليل في البلد دي علفكرة

العو:- حلو أوي و أنا عاوز اجيب تمامك يلا يا رجالة عاوزة يصوت زي النسوان

الرجالة بقت تفرق اديها في بعض و أيمن بيرجع لورا و هما بيقربوا منه

أيمن بلع ريقة و قال:- يلا علقة تفوت ولا حد يموت يا شماتت أبلة تمارة فيا لما تشوفي متخرشم كدا و بص للرجالة و قال:- ممكن بعد إذن حضرتك تضرب في أي حته إلا الوش

الرجالة ضحكوا ضحكة كريهه و نز.لوا فيه ضر.ب

❈-❈-❈

زيزي و دولت دخلوا الحبس و هما ماسكين في بعض و عطيات شافتهم و ضحكت جامد و قالت:- مهو اللي يجرب نومت البورش ميحبش يسيبها و يمشي أبدا لازم يرجعلها جري ليكوا واحشة يا حبايب والله

دولت رفعت صابعها في وش عطيات و قالت بصوت مهتز و صابعها بيتهز :- اسمعي يا ست إنتي اوعي تفكرينا خايفين منك لا إحنا جامدين اوي و مش خايفين منك

زيزي:- اتكلمي على نفسك انتي يا بنت الصر’مة انا عن نفسي همو.ت من الخوف مفيش في جتتي حته سليمة انضر.ب فيها كانت جوازة منيلة مجاش من وراها إلا قلة القيمة

عطيات بصت لـ دولت و قالت:- شاكلك لسة متربتيش و ماله نربيكي تاني يلا يا بنات فسحوهم و على أقل من مهلكم

زيزي:- و أنا مالي طه معملتش حاجة وربنا بصي يا ست عطيات هي اللي غلطت تبقي هي اللي وتحاسب لكن أنا معملتش حاجة

دولت بصدمة:- نعم انتي هتبيعيني كدا يا زيزي

زيزي:- مش أحسن ما انضر.ب

عطيات:- متزعلوش نفسكم أنا عندي الحسنه بتخص و السيئة بتعم فسحوهم و بعد ما تخلصوا هاتوهم يغسلولي رجلي و يدلعوها

النسوان هجمت على زيزي و دولت و بقوا يصرخوا بصو.ت عالي

أيمن بيضر.خ في الزنزانة اللي جنبهم قال بصوت عالي:- بتصرخوا لية

زيزي:- اتوكس بقي و خليك في نفسك هيكون بيحصلنا اية غير اللي بيحصلك

دولت:- متخافش عليا يا عمري كله يهون في سبيل حبنا

أيمن بصراخ:- كان يوم منيل يوم ما عرفتكم كنت عايش ملك لله الأمر من قبل و من بعد

دولت :- طب ابقي وريني بقي هتجيب الواد منين

زيزي بصراخ:- يختي بنعـ ـل أبو.كي على ابوة على أبو الواد

بعد وصلت ضر.ب دامت ساعة زيزي و دولت بيغسلوا رجل عطيات و أيمن قاعد تحت رجل العو

العو:- ما كان من الأول لازم تركب المراجيح يعني يلا أهو محدش بياكلها بالساهل

❈-❈-❈

نوح كان قاعد في مكتبه و واحد من الحرس قال له إن نسرين عاوزة تدخل

نوح:- أسمع لو دخلت اعتبر نفسك مرفود البنت دي تمشي فوراً من هنا وإلا تعبر نفسها هتتحاسب على كل حاجة عملتها و قفل الخط و كلم كمال

نوح:- كمال نزلي إعلان في إني عاوز سكرتيره في لـ مكتبي تمام ؟

كمال:- اعتبره حصل يا نوح بشا

الحارس رفض يدخل نسرين و مشيت بغيظ و هي يتقول:- صبراً يا نوح صبراً

❈-❈-❈

تاني يوم الصبح ضياء جاب أيمن و زيزي و دولت اللي شكلهم متبهدل خالص و قال:- من شكلكم واضح إنكم اتربيتوا كويس أوي تهمتكم إزعاج للجيران من الصوت العالي تعال امضي هنا و لو اللي حصل دا اتكرر تاني هتتحرس يا أيمن فاهم ؟

أيمن هز رأسه بقوه و قال:- فاهم يا ساعة البشا فاهم و خد دولت و خرجوا جري من القسم

زيزي:- شوف الراجل الو.اطي سابني و غار

أيمن وصل الصبح و كانت تمارة راحة على المدرسة هي و ورد شافتهم و ضحكت و قالت:- شوفي يا ورد موعدنا دي مظبوطة أوي و قالت:- كفارة عبال المرة الجاية و ضحكت بصوت عالي

دولت كانت هتروح عندها أيمن مسكها و قال:- ليها روقة تعالي دلوقتي مش ناقصين وجع دماغ

عدي ساعتين كان أيمن استحمي وغير و أثر الضر.ب على وشه بانت و يدوب لسه هينام الباب خبط جامد

أيمن بفزع:- استرها يا رب

فتح الباب لقي الشاويش رياض في وشه بيضحك و بيقول:- صباح الخير يا ريس صدق بالله هتصدق إن شاء الله وحشتيني الساعتين دول و ضحك بصوت عالي

أيمن:- ههه هنرحع للعو تاني 


رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية إعادة تأهيل معقدة ..... بقلم زهرة عصام

=======================ـ

رواية إعادة تأهيل معقدة الحلقة السابعة

----------------------------ـ

فتح الباب لقي الشاويش رياض في وشه بيضحك و بيقول:- صباح الخير يا ريس صدق بالله هتصدق إن شاء الله وحشتيني الساعتين دول و ضحك بصوت عالي

أيمن:- ههه هنرحع للعو تاني هه و بص لـ رياض و قال:- هو انت معندكش غيري كل ساعتين جايلي المرة دي التهمة اية بقي

رياض ضحك و قال:- المرة دي مش هاخدك على القسم المرة دي هاخدك انت و عفش البيت كله على بيت الست فتحية يا بيه

أيمن:- تاخد عفش البيت لية يا شاويش حد كان قالك إني مستغني عنه

رياض:- لا بس كان في بلاغ متقدم من الست فتحية بقايمة البيت و الجلسة كانت من ساعة و حضرتك تغيبت فـ اية بقي

أيمن بصدمة:- اية ؟

رياض:- المحكة حكمت للست فتحية بالـ العفش و ضحك

أيمن:- أنا لية حاسي إنك شمتان فيا يا شاويش ؟

رياض:- صراحه اه شمتان أصل واحد زيك كان عنده كل حاجة حياة مستقرة و كل اللي عاوزه بيلاقيه تطلق مراتك عشان خاطر دولت

دولت من وراه:- و مالها دلوت بقي يا شاويش

رياض:- ملهاش يا ست اية انتي جاية ترمي بلاكي علينا وإلا اية و بص لـ أيمن و قال يسماجة:- يلا يا ايمون العربية و الرجالة مستنين تحت عشان ياخدوا العفش

دولت ضر.بت على صدر.ها بحركة شعبية و قالت:- يلهوي

ياخدوا العفش دا أنا لسة مربعنتش عليه و على فين العزم بقي يا شاويش

رياض بشماتة:- لصحابة طبعاً يلا يا إبني أنت و هو هاتوا العفش كله متسبوش معلقة فاهمين أصل الست دولت غالية علينا أوي و لازم نكرموها آخر كرم

دولت بصت لـ أيمن بغيظ و قالت:- شوف مراتك بتعمل اية جاية تخرب بيتي اللي لسة مبقلوش شهر يا أيمن

أيمن بغيظ:- شوفت يختي شوفت بس بإدينا اية نعمله دلوقتي لازم الحكم يتنفذ

دولت:- حلو حكم المحكمة يتنفذ و حكمي أنا هنفذة و جريت على تحت و أيمن جري وراها يشوفها هتعمل اية

رياض بص للعمال و قال :- مشاكل عائلية ملناش دخل فيها لموا يلا الحاجة خلينا نسلمها لصحابها

❈-❈-❈

دولت جريت عند فتحية و خبطت على الباب جامد الناس اللي في الشارع شافت الوضع وقفت تتفرج

أيمن لحقها و شدها بعيد عن البيت و قال :- هتودينا في داهية يخر.بيتك عاوزة ترجعي لـ عاطيات تاني ؟

دولت :- بلا عاطيات يلا بتنجان الحر.باية مراتك دي انا هعرفها شغلها كويس

أيمن لسة هيرد لقي فتحية فتحت الباب و خرجت و هي بتقول بردح :- هي مين دي اللي حر.باية يا خريجة الكبا’ريهات يا رقا.صة يا خطافة الرجالة

أيمن:- خلاص يا فتحية لمي الدور و أنا هعرف شغلي معاكي بعدين على اللي عملته دا

فتحية:- أنا واحدة قاعدة في بيتي و انتوا اللي جايين عندي يبقي انتوا اللي تلموا الدور يخويا و تاخد البتاعة دي في إيدك و انت ماشي

دولت بقت تحاول تفلت من ايد أيمن و يتقول:- سبني دي يتقول يا بتاعة سيب بقولك

أيمن زق دولت ورا و بص لـ فتحية و قال بزعيق:- أنا أصلا ماسك نفسي عندك بالعافية بقي تروحي تطلبي بالقايمة دلوقتي مش قادره تستني لما تربعن بتنكدي عيلها

فتحية بلوية بوز:- و هي دي حد يقدر ينكد عليها دي في الزنزانة أربعة وعشرين ساعة يخويا كفاية عليها أوي و قالت بكيد بس أهم حاجة إني أخدت حقي

أيمن رايح عندها رجالة الشارع مسكوه قبل ما يقرب منها فزعق و قال:- بتدخلي الحكومة بينا يا فتحية خلاص معدش فيه لا دم ولا انتماء ابدا

فتحية:- اه بدخل الحكومة واللي عندك اعملة و بعدين يخويا مالك زعلان و واخد الموضوع على صدرك كدا دا انت كل يوم هناك بتدي التمام

دولت :- لا دي عنيها كبرت و محدش قادر ليها دي لغتك خالص يا ايمون

فتحية:- الله يرحم ايمون كان بيشرب الشربه بالطبق خديها بقي إيدك و لو عاوزين كراتين تناموا عليها تعالي استلفي مني انتي برضوا ضرتي و زي اختي مش هتجبيله الواد

دولت :- اه هجبله الواد موتي بغيظك بقي و برضوا مش هيرجعلك يا فتحية

فتحية زغرطت في نص الشارع و قالت:- يختي يا ريت انا أهو بقولك قدام الناس كلها أنا متنازلة عنه خدية و عليه بوسة كمان حلوا عني أنا و بناتي بقي

أيمن:- يعني ايه الكلام دا

فتحية:- يعني اللي سمعته يخويا خد الرقا.صة دي في إيدك و اتكل من هنا أنا عندي بنات أخاف على سمعتهم

أم أشرف و أم عبده شافوا اللمة دخلوا يتفرجوا و اتفاجئوا من اللي بيحصل راحوا وقفوا جمب فتحية

أم أشرف:- أي يا توحة يا حبيبتي اللي مخرجك بره ادخلي انتي مش ناقصة حرقة دم دا انا جايبة معايا شويه شربات من فرح إنما اية يستاهل بوقك تعالي

أيمن:- ماشي يا فتحية افتكري اللي انتي عملتيه دا مش هيعدي بالساهل

رياض جه في الوقت دا و معاه عفش البيت و قال:- انت بتهددها عيني عينك كدا لا إحنا نروح القسم بقي تدخل انت للعو و مراتك للحبيبه قلبي عاطيات أهو اطمن عليها برضوا

فتحية:- اشهد يا حضرت الشاويش عشان لو حد منهم اتعرضلي انا وإلا بناتي هطلب شهاتك دي اه يخويا أنت راجل قانون و تعرف الحق كويس

رياض:- متقلقيش يا ست فتحية كل حاجه هتم حسب القانون و قالهم ينزلوا العفش و بص لـ فتحية و قال تممي على حاجتك يا ست فتحية

فتحية بصت على الحاجة و قالت:- استني يا شاويش خد بدلة الر’قص دي مش بتاعتنا يخويا حد الله بينا و بين الحرام

دولت بصتلها بغيظ و أيمن بص للناس اللي هتاكل جسم دولت و هي بتتخيلها بالقمـ ـيص و بص لـ فتحية بغيظ و أخد دولت و القميـ ـص و مشي

دولت : و رحمت أمي و حيات مقاصيصي اللي ما بحلف بيهم كذا لوريهم

❈-❈-❈

فتحية بقت تدخل العفش و أم أشرف و أم عبده بيساعدوها و على وشها ابتسامة سعادة رفعت اديها للسما و قالت:- اللهم لك الحمد اللهم دمها علينا نعمه

أم أشرف:- مفيش حد في سعادك إنتي يا توحة النهارده

توحة:- دا انا لو اطول اوزع شربات على الحارة كلها هوزع يا أم أشرف

أم عبده:- حقك يا توحة والله يا.خدهم الاتنين و يريحنا منهم بقي

فتحية:- ربنا هيوريني فيهم أية يا أم عبده باذن الله النهارده ردلي حقي بكره ياخدلي حقي

أم أشرف:- كبير و قادر على كل شيء با حبيبتي كبير و قادر و باذن الله هيفضل معاكي انتي طول عمرك في حالك ولا اذيتي حد ابدا

أم عبده:- بس انا فرحانة إن توحة خدت العفش و شمتانة في المضروبة دي و رفعت ايديها للسما و قالت:- إلهي يجيلك تسلخات و انتي بترقصي يا بعيدة ما يأثر فيها كيموكومب

فتحية و أم أشرف ضحكوا علي دعوة أم عبده و آمنوا وراها

❈-❈-❈

أيمن و دولت راجعين البيت بعد ما خدوا على دماغهم من فتحية و دولت بتستحلف ليهم

أيمن واخد في وشه و نازل قابلة الشيخ حمزة و نظره في الأرض و قال:- بعد اذنك يا أستاذ أيمن عاوزك في كلمة

دولت لوت بوزها و قالت:- أنت مستعر تبصلنا وإلا اية يا شيخ علي ما تفرج

الشيخ حمزة بابتسامة:- الله يسامحك يا ست أشكرك إنك زودتي حسناتي و شلتني من سيئاتي اللي معرفش عنها حاجة

دولت لسة هتتكلم أيمن بصلها بعنف و قال:- اطلعي على فوق دلوقتي و أنا هحصلك

دولت مشيت و هي بتبرطم:- منتش فالح غير إنك تشخط و نزعق فيا روح يخويا شوف اللي ماشية على حل شعرها هي و بناتها

أيمن بص لـ الشيخ حمزة و قال:- خير يا شيخ حمزة عاوزني في حاجة

الشيخ حمزة:- أنت اخ في الله ليا يا أستاذ أيمن و واجب عليا النصيحة اللي أنت عملتة دا ميرضيش ربنا و مع ذالك قلنا حقك عل وعسى تكون هداية الست مراتك على إيدك و تزيدك حسنات و تبقي في ميزان حسناتك

أيمن بضيق:- أنت موقفني عشان تتكلم على مراتي يا شيخ و تقولي اعمل ايه و معملش اية ؟!

الشيخ حمزة:- حشا لله يا أستاذ أيمن أنت عاوز تركبني الغلط أنا قصدي على اللي حصل من شوية عند الست فتحية

أيمن:- يعني أنت عجبك اللي بتعمله دا يا شيخ حمزة مش مكبرة حد و بتدخل بينا الحكومة

الشيخ حمزة بهداوة:- يعني هي مطالبتش بالعفش و بلغت الحكومة علطول يا أستاذ أيمن ؟

أيمن:- الصراحة يا شيخ هي طالبت بيها و أنا اللي رفضت مهو مش معقول هدخل على البيت من غير عفش هما شبعوا منه تسيب الجديدة تشبع بقي لكن إزاي لازم تنكد علينا بنت الصر’مة دي و رحمت أمي ما هسيبها عشان تبقي تعمل كدا تاني


رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام الفصل السادس حتى الفصل الحادي عشر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


الشيخ حمزة بعقلانية:- يعني يا أستاذ أيمن بالعقل كدا العفش عفشها و البيت هناك برد زي ما أنت عارف البنات بتنام على الأرض هتسبلك حاجتها و تسيب بناتها محتاجة

أيمن:- ظط فيهم دول بنات متر.بوش أصلاً و خصوصاً الافعى الكبيرة تمارة

الشيخ حمزة هز رأسه بالنفي بمعني لأ فائدة و قال:- ربنا يهديك يا أستاذ أيمن و ينور بصيرتك قبل فوات الأوان

❈-❈-❈

دولت دخلت الشقة بصتلها بحسرة و قعدت على الأرض تاكل في نفسها و هي بتقول:- انا دولي يتعمل فيا كدا و د.يني لوريكي يا فتحية صبرك عليا

زيزي دخلت البيت و قالت و هي بتضر.ب على صدر.ها بحركة شعبية:- فين عفش البيت يا بت اية اتبخر دا انا كنت لسة سيباه في مكانة

دولت:- اللي ما تتسمي اتحكلها أنها تاخد العفش شوفتي ميلت بختي و هزقتني قدام الكل و مطلتهاش

زيزي و انتي هتسكتي يا منيه

دولت :- لا طبعاً مش هسكت

بصوا لبعض و زيزي قالت:- مطلطهاش هي يبقي هطولي بنتها و أهي رجلها واخدة على المكان و راحه جاية من قدام البيت

دولت:- لا مش معملها حاجة قدام البيت الناس هتشهد معاها و هتحوش عنها لكن أنا هقابلها في السوق هي بتحب تمشي من هناك عشان لو اشترت حاجة للبيت ليهم

زيزي:- دا كدا احلوت أوي لما بنتها تاخد العلقة التمام تعرف إن الله حق و تبعد عندك يا بت

دولت :- تمام يا اما و أنا مش هستني حلوها في حموتها انا أحب أخد الأمور كدا و هي ماشية

زيزي:- و أنا هقف بعيد استناكي عشان ميقولوش مظبطينها مع بعض

بصوا لبعض بابتسامة و قالوا في صوت واحد:- والله و هترجع أيام الشقاوة تاني

أيمن دخل البيت و لقي زيزي في وشة قال في نفسه:- كملت كدا دا إحنا هنشوف أيام عنب مع زيزي دي و سابهم و دخل جوه يجهز الأرض اللي هيبيتوا عليها الليلة

دولت دخلت وراه و قالت:- إحنا هنبيت على الأرض النهارده ؟!

أيمن:- أيوة لحد ما أنزل بكره نشتري الحاجة للشفة اللوازم بس و بالتقسيط كمان

دولت أخدت هدومها من على الأرض و قالت:- لا أنا هروح أبات النهارده عند أمي مش هعرف أنام على الأرض متعودتش نام أنت بقي يا حبيبي طلما مش قادر تشكم مراتك و تاخد منها العفش و لبست العباية مبينه تفاصيل جسمها و خرجت غمزت لأمها و قالت:- يلا يا أما ورانا شغل كتير عاوز يخلص

❈-❈-❈

تمارة قاعدة مركزة في الحصة و ورد قاعدة جمبها في واحد بتبصلها ورا بغيظ و يتقول في نفسها:- مفيش عند المدرسين غير تمارة تمارة أي مسألة اي سؤال صعب قولي يا تمارة ما فيه في الفصل غير تمارة برضوا أنا مش عارفه هيفضلوا كدا لحد أمتي هي متستاهلش الحب دا كله ولا الشطارة دي كلها ماشي يا تمارة هفرجك فاتن هتعمل اية و ربنا يديم عدم القبول بينا مبكرهش في حياتي قدك

– فاتن حلي المسألة اللي عليها الدور

فاتن بصت للمدرسة بصدمة و بصت في الكتاب و مش عارفه أنهي مسألة صاحبتها حاولت تقول ليها لكن المدرسة كانت واقفة جمبها

فاتن بخجل:- معلش يا أبلة سرحت شوية أنهي مسألة و أنا هحلها علطول

المدرسة:- و تسرحي لية متركزيش زي باقي زمايلك لية ؟ و كمان بتسالي عن المسالة مهو لو قاعدة منتبهه كنتي عرفتي اقعدي يا أبلة و ركزي بعد كدا و بصت لـ تمارة و قالت:- كملي يا تمارة

تمارة وقفت و حلت المسألة بسهولة و هي واثقة من نفسها

المدرسة:- برافوا عليكي يا تمارة حلوة الطريقة دي مختلفة و جديده و بصت للفصل و قالت:- مسائل الرياضة مخصوص ليها اكتر من طريقة بس إحنا نفكر كويس و هنحلها

ورد :- جدعة يا بت يا رافعة راسنا دايما يا تيمو

تمارة بكبرياء مصطنع:- حبي انتي يا وردتي هو أنا أي حد برضوا دا أنا تمارة يا حبيبتي

فاتن بغيظ :- برضوا تمارة برضوا تمارة و أقسم بالله لكون مخلياكي في نظر الكل ولا تسوي مليم يا تمارة و أنا أهو و انتي اهو

❈-❈-❈

لينا ماشية هي و هدي و بيتكلوا عن اللي فدية عملتوا

هدي:- لا بس كانت ضربة لـ فدية اللي تمارة خلتها تعملوا

لينا:- طبعا يا بنتي تيمو دي الحب كله انتي مش متخيلة بحبها ازي عارفه لو عندك مشكلة هتحلهالك في مينت تحسيها كدا المصباح السحري

هدي:- بجد و جدعة كدا

لينا :- حقيقي حصل تعرفي في ناس كتير بتجيلها تعملهم مصالح مع إنها أصغر منهم لكن تيمو مش بتحب ترد حد انتي لو عاوزه منها أي حاجة متتكسفيش و تعالي ليها علطول

هدي هزت رأسها بايجاب و مشت هي و لينا لحد ما وصلت عند شارع معين شافت فيه حاجة فقالت لـ لينا بتوتر طب يا لينا أنا هحود عند حد اعرفة هنا ممكن تسبقي انتي

لينا هزت كتفها بلا مبالاة و قالت:- تمام هسبق أنا يلا سلاموز و مشت و هدي دخلت الشارع و هي بتتلفت وراها خايفة حد يشوفها…

لينا مشيت و بصت للشوارع و قالت:- يلا همشي من الشارع دا النهارده بقالي كتير مش مشيت منه و اهو قريب عن الطريق التاني

❈-❈-❈

ساندي:- لا بس انتي اديتي سلمي على دماغها يا جوري مكنتش أعرف إنك جامده كدا

جوري:- بصي يا ساندي أنا اكتر حاجة اكرها إن يبقي فيكي عيوب كتير و عندك بدل الابتلاء اتنين و تلاتة و جاية تشمتني في ابتلاء غيرك طب لية ما تقفي معاه و تواسية ربنا هيفتحلك أبواب كتير أوي

و تاني حاجه بكرها إنك تبقي عرفاني كويس و عارفه إني مستحيل اعمل كدا و تصدقي دا عليا أو تتخلي عني و أنا في نص المشكلة

مشكلة سلمي معايا أنها مفكرة نفسها أحسن مني لكن لو بصت للموضوع على حق هتعرف إن أنا اللي أحسن منها أيوة أبويا رمانا و أنا بعترف بدا لكن عايشين بشرفنا و أي حد يقول علينا كلمة أدب صوابعي في عنيه

ساندي هزت رأسها بايجاب و قالت:- فهماكي بس انا هموت و أعرف اية اللى تعرفية عن سلمي كل ما تلمحي بيه وشها يصفر كدا

جوري:- خلاص بقي يا ساندي إن الله حليم ستار و طلما ربنا رايد ليها الستر مين انا يا عبد يا ضعيف هفضحها

ساندي طبطبت على دراعها و قالت:- إنتي جميلة أوي يا جوري

جوري بابتسامة:- إنتي أجمل يا ساندي تعالي نمشي من شارع السوق النهارده

ساندي:- بلا بينا

❈-❈-❈

أيمن قاعد يفكر و بص للشقة و قال:- يا تري لو فتحية مكانها كانت سابتلي البيت و مشيت هي كمان وإلا كانت هتستجدع و تقعد حتى لو علي البلاط

صوت جواه:- أنت هتجيب فتحية لـ دولت مهي فعلاً استحملت و قعدت شهر هي و البنات على البلاط على الرغم من إن الحاجة حاجتها أصلا

أيمن:- بس برضوا دا ميمتعش إنها السبب في اللي بيحصل دا و أنها السبب برضوا في إن دولي تبات بره البيت النهارده

الصوت:- سبب اية يا جدع أنت الست و أخدت حقها دور أنت بقي على اللي سالتك و باعتك عشان خاطر مشكلة حصلت طب ما تفكر كدا مش المفروض لو إن دولت دي بنت أصول كانت اخدتك معاها بيت أمها اللي ناطة في حياتك كل شوية بيتوا الليله هناك ؟!

أيمن:- صح كان المفروض تعمل كدا

الصوت:- طب و هي عملت اية قالتلك ببساطة إن هي راحة عند أمها خرابة البيوت و نام أنت على البلاط

أيمن:- مش يمكن معندهومش مكان ؟

الصوت :- أضحك على نفسك كمان و كمان و أنت حر في الآخر أنت اللي هتشيل الطين كله على راسك سلام يا ايمون على رأي دولي يا شيخ كنت استضف حتي واحدة ميكنش وسطها سايب

أيمن:- فعلاً وسطها سايب و مش وسطها بس دا كل حاجة فيها سايبة أما إنتي بقي يا فتحية هطلع عين اللي جابو.كي ما انتي لسة مراتي برضوا

❈-❈-❈

نوح كان قاعد على المكتب بيشتغل فجأة وقعت عينه على صور جمعته مع أبوه و أمه و جدته بص للصورة قوي و قال:- انتي الوحيده اللي طلعتي في الصورة يا ذكية كلهم طلعوا فيك و اتخلوا لكن انتي اللي مكملة معايا

سرح في موقف حصل معاه من سنه و من ساعتها و هو حاطط حدود بينه و بين البنات مش بيكرهم ولا بيحبهم بس مش بيحب يتعامل معاهم

فلاش باك

كان قاعدة في الكفاترية و سمع همس جمب ودنه

– يا بنتي دا غني أوي وقعية في حبك و دي مش جديده عليكي و اتمتعي بعزة

– صدقي يا بت لا و حلو كمان يعني مال و جمال بس هو هيرضي بيص لواحدة زي ؟

– و ميرضاش لية دا انتي قمر يا بت بالك انتي أنا لو مكنتش مخطوبة كنت جربت أنا طب تصدقي بالله فكرت افشكل خطوبتي عشانه لكنه تقيل تقيل يعني

– نعم تقيل و بتقوليلي أروح ليه لا دا انتي هربت منك على الآخر

– يا بت يا عبيطة مره في مره هيلين معاكي و بيقي زي الفل مضياعيش الفرصة دي خسارة فلوسه دي كلها بالك انتي صحابة اللي حوالية دول كلهم مصاحبينه عشان فلوسه

نوح هز رأسه بدهشة من اللي بيسمعه هو مكنش واخد الكلام على نفسة لكنه مستغرب إن في ناس بتفكر كدا و كل اللي هاممها الفلوس و بس

– إسمه اية اللي عليه العين ؟

– نوح علاء التوبي

نوح سمع اسمه من هنا و قام وقف مقدرش يكمل الكلام بص بنظرة سريعة عليهم و قال في نفسه:- كل اللي بيقرب مني بيقرب عشان خاطر الفلوس يخي ينعـ ـل أبو الفلوس اللي تعمل في الناس كدا و خرج من الجامعة كلها و هو مدمر روح البيت كان محتاج يقعد مع نفسة شوية يرمم جرحه لكنه اتفاجئ بـ والده بيقول له أنهم مسافرين

نوح رفض يسافر معاهم و اتمسك بجده

علاء:- خلاص طلما مصمم تقعد يبقي انت اللي هتدير الشركه و تاخد بالك منها على ما نرجع

نوح باعتراض:- بس

علاء مستناش يسمع كلامه و قال:- مفيش بس فيه حاضر و نعم و بس

نوح مردش عليه و سابه و طلع و هو بيقول:- حاضر و نعم اية هو بيكلم عيل في الحضانة

باااك

نوح في نفسه بسخرية:- دا حتي متصلش يطمن ممشي الشركة إزاي بس تمام أوي يا علاء بيه أنا هفرجك نوح هيعمل اية صبراً بس

❈-❈-❈

تمارة و ورد ماشين بيهزروا مع بعض فجأة لقوا دولت قدامهم و هي بتقول:- يا مرحب يا حلوة دا انا مستنياكي من بدري اتاخرتي لية النهارده

تمارة بسخرية:- معلش المرة الجاية هبقي اجي اديكي التمام يا خريجة الكبا’ريهات قبل و بعد ما أخرج من بيتنا

دولت :- انتي مستقلية بيا وإلا اية لا اصحي أنا جاية أعلمك الأدب هنا يا بنت فتحية

الناس بدأت تاخد بالها و وقفوا يتفرجوا

تمارة لوت بوزها بضيق و قالت:- لمي دورك يا رقا.صة عشان مفيش حد هيندم غيرك و إن كنت فكراني ضعيفة يبقي متعرفيش مين تمارة

دولت شهقت و قالت بردح :- هتعملي اية يعني اقولك أنا عاوزة أندم يا بنت فتحية

تمارة بكيد:- يا ريتك تبقي ربع فتحية يا خريجة الكبا’ريهات و بعدين أنا مش فاضيه ليكي فتحية مستنياني عشان تاكلني بإدينا

تمارة جت تمشي دولت مسكت ايديها و قالت:- اقفي هنا كلميني زي ما بكلمك الصراحة انا جاية النهارده و ناوية أعلم عليكي و أنا مش همشي غير ما أعملها و مش هخليكي تتحركي خطوه من هنا

تمارة:- يعني جاية و ناوية على شر قربت منها و قالت:- مش عليا يا خريجة الكبا’ريهات

جوري و لينا اتقابلوا و هما ماشين

جوري :- جيتي من هنا لية و فين هدي

لينا :- راحت مشوار و قولت اجي من هنا أقرب بس اية اللمه دي تيجي نتفرج

جوري :- يلا و اهو مسلسل ببلاش قربوا و لما لقوا تمارة اللي في النص و قدامها دولت بصوا لبعض و جريوا وقفوا جمبها بقت جوري على يمينها و لينا على شمالها

دولت للحظة اتوترت بس مسكت نفسها و قالت:- انتوا مفكرين إني كدا هخاف لا اصحوا دا انا دولت و كويس إنكم اتجمعتوا يا بنات فتحية خليها بدل الضربة تبقي تلاتة

رواية إعادة تأهيل معقدة ..... بقلم زهرة عصام

=======================ـ

رواية إعادة تأهيل معقدة الحلقة الثامنة

---------------------------ـ

انتوا مفكرين إني كدا هخاف لا اصحوا دا انا دولت و كويس إنكم اتجمعتوا يا بنات فتحية خليها بدل الضربة تبقي تلاتة

لينا بصت ليها و ضحكت بسخرية و قالت:-

صح بدل الضر.بة هيبقوا تلاتة وإلا اية يا جوري

جوري نفخت في ضوافرها و قالت:-

هو صحيح خسارة فيهم إني ا.وسخ ايديا بس يلا ما باليد حيلة

دولت ضحكت باستهزاء و قالت:-

اية هتعملوا عليا رباطية يا ولاد فتحية لا دا انا دولت .. دولي اللي توقف بلد بحالها على رجل

تمارة:- بهز الوسط هتوقف البلد بهز الوسط وإلا اية يا طنط خريجه كبا’ريهات شوفي بحترمك ازي

دولت :- لا دا انتي عاوزة تتربي بقي من أول و جديد

و جت تضر.بها بالقلم لقت قلمين على وشها من كل خد قلم

بصت ليهم لقت لينا ضر.بت على خدها اليمين و جوري على الشمال

دولت بزهول:- انتوا اية اللي عملتوه دا ؟

جوري:- تيموا خط احمر يا خريجة الكبا’ريهات

دولت :- أقسم بالله ما هعديها ليكوا يا ولاد فتحية يا تربية و.سخة

تمارة شهقت باصتناع و قالت:- مين دي اللي تربية وسخة يا واحدة من غير وسط واحدة غيرك كانت تحمد ربنا على اللي هي فيه و تمشي دماغها في الأرض من إللي بتعمله لكن نقول اية البجح بجح جاية تعملي علينا نمرة معرفتيش تعمليها على أمنا لا اصحي دا إحنا نعمل نمرة على بلد

دولت :- أحط رأسي في الأرض لية يختي أنا صحيح رقا.صة بس برقص بشرفي

جوري :- اه طبعاً طبعاً رقا.صة بشرف قوليلي يا دولي هما مش بيقولولك كدا برضوا في حياتك المهنية المشرفة دي فتحتي كام ازازة

لينا:- أكيد كتير يا بنتي إنتي بتسالي على اية ندخل في السؤال المهم دخلتي كام اوضة هي مش الكباريهات فيها أوض برضوا ؟

الناس اللي واقفة بدأت تتكلم و اللي تقول :-

– جاية تربي العيال و تقلل منها خسارة مش هتلحق دا العيال جايبنها الأرض بتاريخها المشرف دا

– أحسن تستاهل كانت لسة بتتخانق مع فتحية من شوية قال اية يختي خدت العفش بتاع بيتها منهم عن طريق النيابة و لا هي و لا جوزها عرفوا يخدوا منها حق ولا باطل فـ بالبلدي كدا مقدرتش على الحـ ـمار جاية تتشطر على البردعة

ردت عليها واحدة تانية و قالت:-

-و يا ريتها قادرة عليهم

بصوا لبعض و ضحكوا بسخرية و تابعوا الخناقة من جديد

دولت بصت ليها بغيظ و قالت بكيد:-

دخلت كتير يا محروسة و مسيري هدخلك اوضة منهم بس انتي اصبري و قولي يا رب

تمارة:- دا بعينك يا دولت الكـ ـلب بعينك إن واحدة فينا تطلع زيك صحيح إحنا زي ما بتقولي في الشارع بس بشرفنا اللي واحدة زيك متعرفش عنه حاجة

دولت :- صح في الشارع و دايرين على حل شعركم مش لقيين اللي يلمكم أنا مش عارفه أبوكي دا سايبكم إزاي كدا

تمارة:- أصل عارف إنه سايب رجالة مش بنات فـ قال يلف شوية في الأقسام يخرج منها الرقا.صات

و تصنعت التفكير و قالت:- صحيح يا بت يا جوري هما كام مره ؟

جوري :- مش عارفه اتنين وإلا تلاتة ممكن اكتر من كدا انتي عارفه يا تيمو مش بنشغل بالنا بـ بواقي الناس

لينا ضحكت بصوت عالي و قالت:- جدعة يا بت تربيتي

دولت بقت واقفة مش عارفه تعمل اية هي فكرت أنها هتكون أسهل من كدا تضر.ب كل واحدة قلمين و انتهي الموضوع و اهي تبقي رديتها لـ فتحية لكن دول التلاتة لسانهم أطول من بعض و كل كلمه تترد بتلاتة مش بكلمة واحدة وقفت تفكر لثواني تعمل اية و لمعت فكرة في دماغها إتمنت أنها تظبط

❈-❈-❈

كانت ماشية مقروفة من المكان و هي بتقول:-

أنت اللي أجبرتني أعمل كدا استحمل بقي اللي هيحرالك يا بشا

لقت عيل صغير ماشي بس واضح على وشة ملامح الإجرام وقفته و قالت:-

تعرف المعلم صبري لو سمحت ؟

– لو سمحت ؟ و المعلم صبري هو بقي يعرف عالم نضيفة من ورانا وإلا اية ؟

و بص لـيها و قال:- نعم يا موزمازيل عاوزاه في حاجة مهمة يعني أصل الصراحة مش واثق فيكي و انتي نضيفة كدا يكونش وراكي الحكومة ؟

– حكومة اية بس اجعل كلامنا خفيف عليها أنا بس كنت عوازه في مصلحة هيعملها ليا

– محسوبك عجوة الصبي بتاع المعلم صبري ها عاوزة اية طلقة وإلا سكيـ ـنه

– هو حتى القتـ ـتل بقي فيه إختيارات ؟

عجوة :- طبعاً و كل حاجة عليها سعر مختلف يعني الرصاص أقل من السكينة و هكذا

– ليه كدا إحنا بنشتري طماطم كل بائع ليه سعر معين

عجوة:- شغلنتنا دي يا ست الكل كدا محدش يعرفلها كتالوج فـ هيرضيكي السعر كانبها مش هيرضيكي اتفضلي يلا خلينا نشوف زبون غيرك

– نفخت بضيق و بصت لـية و قالت:-

خلاص موافقة اتفضل دخلني عند المعلم صبحي

عجوة:- طيب ما كان من الأول لازم تصدعي أهلي اتفضلي ادخلي

و دخل معاها و قال:- يا معلم صبحي يا معلم زبونة جديد و ضحية جديدة يا معلم

صبحي خرج شافها و قال:-

مرحب بست البنات اتفضلي ادخلي ثواني اغسل كان فيه مصلحة بخلصها

صبحي دخل الحمام و هي بقت تبص للمكان بقرف و قالت:-

هو أية اللي ادا مش عارفين ياخدوا مكان كويس عن الكركبة دي مش لازم يراعوا حقوق القتـ ـيل قبل ما يمـو.ت

صبحي دخل عليها و هو بينشف ايده و بيقول:-

تأمري باية يا ست الكل ؟ قتـ ـل سر قة اغتصا.ب ضر.ب كله متاح

– اية كل دا أنا بس عاوزه حاجة صغيرة

صبري :- تحت أمرك يا ست الكل

– انا عاوزاك تضرب نار على واحد بس متقتلوش يدوب يتعور

صبري:- غالية و الطلب رخيص يا ست الكل

– بس أنا عاوزة الحادثة تكون عادية يا صبري

صبري:- عيب عليكي يا ست الكل تعرفي عن صبري غير الشغل النضيف ؟

– أنا معرفش صبري أصلا يخويا

صبري:- لية كدا بس يا مودام كلما دورتي و دلوكي على صبري يبقي اعرفي أنه محل ثقة و شغلة نضيف أوي يعنى

– طيب يا صبري هجربك المرة دي و لو نجحت هتعامل معاك علطول

صبري:- لعله خير يا ست الكل مين اللي عاوزة تعلمي عليه دا معلومات دقيقة لو سمحت

– معلومات دقيقة اية انت رايح تتحري عنه دا انت راية تضر.به بالنار

صبري:- لا لازم كل حاجه احتاجها تبقي عندي دا شغلي مش أي كلام و بصلها و قال:- إسم ست الكل اية ؟

– انت لازم تعرف الإسم يعني؟

صبري:- طبعاً يا مودام دا كنت هاخد منك البطاقة بس إنتي شكلك مش وش لبش

– إسمي نسرين بس معلش في السوائل كنت هتاخد البطاقة لية ؟

صبري:- عشان لو نصبتي عليا أبلغ عنك الحكومة يا ست نسرين

نسرين بصتله بصدمة و فتحت بقها اللي هو انت بتقول ايه ؟

نسرين:- هتبلغ البوليس تقوله اية كنت رايح اقتـ ـل و مخدش فلوسي

صبري:- لا طبعاً يا اذكي اخواتك انا هلبسك انتي قضية القـ ـتل

نسرين بصتله بصدمة للمرة التانية و قالت:- تلبسني القـ.ـضية

صبري:- دا مواضيع تبع شغلي متشغليش نفسك بيها يا ست نسرين طول ما انتي ماشية معايا عدل و بتسمعي الكلام هتكوني في السليم أول ما تبدائي تتعوجي عقلي عليكي و ربنا ما يوريكي شر قلبتي

نسرين بصتله و هزت راسها بنعم و قالت في نفسها:-

ربنا يسترها و يعديها على خير

❈-❈-❈

أيمن قاعد زهقان و دماغة بتلف من كتر التفكير فقال بغيظ :-

أنا قاعدة اهري في نفسي كدا و سايبها تتهني بانتصارها عليا و اخدنها العفش طب و رحمت أمي لروح انكد على اللي خلفو ها ماشي يا فتحية

و أخد المفاتيح و نزل جري يتخانق مع فتحية

كانت قاعدة على الانترية بعد ما فرشتة و بصت للشقة بابتسامة و قالت:- الحمد لله اللهم احفظنا نعمه لقت فجأة الباب بيخبط بغباء

فتحية راحت تفتح الباب و هي يتقول:-

طيب يا اللي بتخبط اية قاعدين ورا الباب ما تراعي إن في عالم عايشة في أم البيت دا ..

فتحت الباب لقت أيمن في وشها حط ايديها تمنعه أنه يدخل و قالت:- خير مكفكش وصلة الخناق بتاع الصبح جاي تكمل دلوقتي

أيمن:- اه مكفنيش و حتي اطلعة على جتتك يا فتحية عشان تبقي تروحي تبلغي الحكومة أوي يا فتحية

توحة بغيظ :- و هرفع عليك قضية نفقة كمان و هات اخرك بقي أنا معنتش باقية عليك بحق رميتي انا و بناتي

أيمن:- هقتـ ـلك وقتها يا فتحية عارفة يعني اية هقـ ـتلك و برضوا مش هتطولي مني جنيه

فتحية:- اوعي تكون فاكرني خايفة منك لا اصحي أنا قلبي مات و كان لازم يمـو ت عشان أعرف اعيش و أربي عيالي

أيمن بيحاول يزق الباب عشان يدخل و فتحية مش عاوزاه يدخل فقال:-

اوعي إيدك دي ندخل نتكلم جوه

فتحية رفضت أنه يدخل و قالت بصوت عالي:-

قصر الدور و امشي يا أيمن انت متعرفش فتحية من ظلمك ليها بقت اية

أيمن:- و أنا مش هاممني يا فتحية مش كفاية ضربتيلي الليلة و مش عارف اتلم على البت ساعتين

فتحية:- و أنا مالي يخويا أنا اللي قولتلك روح اتجوز رقا.صة مدوراها مع طوب الأرض خليني ساكته أحسن ليك و ليا و مع السلامه بقي

أيمن ضر.ب فتحية بالقلم و قال:-

لما تتكلمي على مراتي تتكلمي عدل أنا مراتي ست شريفة

فتحية اتصدمت منه و بصتله بغيظ و قالت:- انت بتمد ايدك عليا عشان خريجه كبا’ريهات زي دي و ضحك بسخرية و قالت :-

شريفة أوي الصراحة أصل هزت الوسط دي ملوش اي تلاتين لازم جسمها اللي بيبان من الهدوم اللي بتلبسها دي و شريفة روح يخويا لمها الأول قبل ما تتكلم معايا أصلك مقدرتش على الحـ ـمار جاية تتشطر على البردعة

أيمن:- قصري الدور و دخليني يا فتحية نتكلم جوه بهدوء

فتحية بصتله و لسة اديها على خدها مكان القلم و تفت في وشه و راحت مصو.تة بصوت عالي و قالت:-

الحقوناي يا ناس جاي يتهجم عليا و أنا ست وحدانية مليش حد الحقونااي و نزلت صو.يت

أيمن بصلها بصدمة و قال:- اية اللى إنتي بتعملية دا ؟

فتحية فضلت تصوت و تستنجد بالناس و الناس فعلاً بدأت تتلم و مسكوا أيمن بعدوه عنها و الستات واقفة جمب فتحية

أيمن:- أعي يا جدع منك لية دي كدابه اتهجم على مين دي مراتي

فتحية:- مراتك مين يا راجل يا عر.ه بقي أنا توحة تفضل على ذمه واحد متجوز رقا.صة

أيمن بردح :- و مالها الرقاصة يختي بقي على الأقل بترقص بشرف بتاكل لقمتها بعرق جبينها

كل اللي واقف ضحك على سزاجة أيمن و فتحية قالت:-

بتاكل لقمتها بعرق وسطها و هز كتافها يخويا

و لوت بوزها و كملت :-

أنا بقولهالك قدام المنطقة كلها أهو ملكش دعوه بينا إحنا مش عاوزينك معانا يا ريت نخلص بقي من أم الحوار دا و تمشي و متورنيش وش امـ ـك السمح دا تاني

أيمن:- انتي بتغلطي فيا كمان لا دا فعلاً محدش قادر عليكي ولا هيعرف يلمك و أنا بقي هربيكي من أول و جديد يا فتحية

و بص للرجالة اللي مكتفينة و قال:- سبني يا جدع منك لية انتوا مش شايفين بتتكلم ازي سبوني اربيها أو

اقتـ ـلها و أخلص منها و من قرفها

فتحية بردح:- قرف مين يا راجل بالاسم في البطاقة بس القرف دا انا اللي كنت شيلاه و أنا على زمتك مش عارفه كنت مستحملة إزاي دا انا ليا الجنه و الله

أيمن:- ليكي الجنه حلو أوي و أنا بقي هوديكي ليها و ابقي اشتكيني لـ ربنا

و بقي يحاول يخلص نفسه من الرجالة اللي مكتفاه عشان يوصل لـ فتحية

فتحية خلعت شبشبها و قالت:-

يا أخي عاملة احترام ليك عشان خاطر أبوا البنات و بقول استحملي يا بت لكن يظهر إنك راجل إبن كلـ ـب و سخ مش هترجع عننا غير لما تتهان قدام الناس كلها و تاخد علقة مني و شبشبي يسقف على وشك

أيمن اتصدم من كلامها و عنيه بدأت توسع و قال بغضب:-

تضربي مين يا بنت الصر’مة لا دا القوالب نامت بقي و القطة طلعلها لسان

فتحية:- و بقت تخربش كمان

أيمن فلت من الرجالة و جري عليها و هو بيشتمها و قال:-

تعالي بقي يا بنت الكلا ب دا انا هطلع عين اللي خلفتك دلوقتي

فتحية بقت تصرخ و تضرب فيه لحد ما نجحت أنها تضربه في رجله وقعته على الأرض و قالت:-

الفار وقع في المصيدة واجب بقي نتخلص منه تعال بقي عشان أنت خنقتني و قعدت فوقه بالشبشب

❈-❈-❈

هدي دخلت الشارع بتتلفت و مش عاوزة حد يشوفها لحد ما وصلت لبيت مهجور محدش بيدخله خالص و دخلت فية و بعد شويه لقت اللي حط ايده على كتفها فلفت لية بسرعة مخضوضة و قالت بابتسامة فرحة:- وحشتيني

– و انتي كمان وحشتيني اوي يا هدي مش عارفه أنا مبسوط ازي إني بكلمك و واقف معاكي دلوقتي

هدي:- بس اللي إحنا بنعمله دا غلط يا نضال أنا مش عاوزة حد بشوفني معاك

نضال بزعل:- كدا يا هدي دا انا بعد الأيام اللي هتكوني فيها ملكي كدا تزعليني في أول مقابلة لينا

هدي:- يا كداب بقي دي أول مقابلة لينا ؟

نضال:- يعني أزعل عادي تشكري يا زوق

هدي:- خلاص بقي يا نضال أنا بس خايفة على سمعتي شويتين أنت مش عارفه إن الناس لو شمت خبر مش هتسيبنا في حالنا و دول يخويا لسانهم مبرد مبيرحمش

نضال:- محدش يقدر يتكلم عليكي طول ما انتي معايا يا دودو يصلها جامد و حط ايده على وشها و قال:- دا إنتي الحب الأول و الأخير يا بت و خدها في حضنه

هدي:- بجد يا نضال بتحبني!؟

نضال:- يعني واخدك في حضني و بقولك بحبك و برضوا بتسالي انتي هبله يا بت ؟!

هدي:- لا بس بحب اسمعها منك كل شوية بصت لية و قالت:- انت هتيجي تتقدملي امتي يا نضال

نضال:- لما تخلصي مدرستك الأول يا حبيبتي مش معقول هاجي اخطبك دلوقتي أبوكي هيكرشني يا هدي والله

هدي:- نفسي اغمض عيني و افتحها القي نفسي معاك في شقتنا

نضال بغمزة:- طب ما تيلا من دلوقتي ؟

هدي بصرامة:- نضال انت عارف إني مش بحب كدا أنا وثقت فيك و كلمتك و انت عارف إني مكلمتش حد قبلك و لا تكلم بعدك

نضال:- في اية يا هدي هو كل ما أكلمك كلمة هتفكريني بالكلمتين دول هو كان حد ضربك على إيدك وإلا أنا كلمتك غصب عنك

هدي اتخنقت و بصت في الساعة و قالت:-

انا لازم تمشي دلوقتي الوقت أتأخر مع السلامه

نضال:- اتفضلي امشي و نفرخ بضيق و قال في سره :-

دا اية الحزن اللي الواحد فيه دا يولاد

❈-❈-❈

دولت:- على الأقل أنا رقاصة و الكل عارف إني رقاصة و محدش يقدر يلمس شعره مني بدون اذني لكن انتوا اللي دايرين على حل شعركم انا لو عندي بنت زيكم كنت

قتلـ ـتها

تمارة:- لية يختي كنا بننزل الشارع بلبس مجسم علينا وإلا بنتكلم مع دا و نتهامز مع دا زي ناس كدا

دولت :- الله أعلم يختي ربنا يسترها علينا و على ولايانا شوفوا انتوا بقي سمعتكم اللي على كل لسان

تمارة:- فشر دا إحنا سمعتنا فل يختي دا اللي يتكلم علينا كلمه اخزق عينه باديا

فدية كانت معدية و سمعت الخناقة قالت في نفسها:-

فرصة و مش هتيجي تاني لازم أدخل و أخد حقي منهم

قربت منهم و قالت:-

أيوة حصل يا ست دولت و بصت لـ لينا بشماتة و قالت:- هو حد عارف يلمهم تربة الشوارع دول بس برضوا معاهم حق بدل ما كانوا قاعدين في بيت و كل طلباتهم مجابة فجاه بقوا في الشارع

تمارة بصت ليها و قالت:-

طب يا فدية يا حبيبة قلبي روحي احبسي نفسك في الاوضة لان رصيدك معايا نفذ و عشان تعرفي إني مش يهدد بس انا بعمل اللي بقوله

لينا بصت لـ فدية بابتسامة و قالت:-

معرفش اية اللى بنكم بس طلما تمارة قالت رصيدك خلص يبقي فعلاً رصيدك خلص و غمزت ليها

فدية بلعت ريقها بخوف و قالت:-

انتي قصدك اية يا تمارة انتي بتهدديني

تمارة:- قصدي انتي عارفاه كويس و لو تحبي نزيع قدام الكل نزيع عادي أنا معنديش مشكلة

و بصت لـ دولت و قالت:- و انتي لمي الدور عشان صدعت و مفيش حد هيندم غيرك

دولت :- لا مش هلمه هبعتره و هاتي اخرك يا تمارة

تمارة:- أخري انتي متقدريش عليه يا رقاصة

دولت اتغاضت منها و جريت على تضر بها أخواتها وقفوا جمبها و جابوا دولت من شعرها و نزلوا ضر.ب فيها

لينا كعبليتها وقتها على الأرض و جوري قعدت فوقها بتشد في شعهرها و لينا افتكرت إنها معاها جلافز في الشنطة لبسته بسرعة و بقت تشيل طين بماية السمك و تحط فوقها

تمارة وقفت تتفرج عليهم و قالت:-

يلا يا بنات طلعوا كل الكبت اللي عندكم عشان تفوقوا كدا لمذاكرتكم

زيزي واقفة مستخبيه و بتطلم و يتقول:-

يلهوي البت هتموت في اديهم يا خسارة شبابك اللي راح هدر يا دولت يا بنتي

الناس بدأت تتدخل و تحوش بينهم لكن البنات متبته فيها

جوري ماسكة في رجلها و بتعـ ـض فيها و لينا ماسكة في شعرها و كل ما حد يشدها هي تشد و تمسك فيه اكتر

دولت:- يلهوااي شلوهم عني دول كلا ب مساعير

جوري:- نعم كلا ب طب تعالي بقي و بقت تعـ ـض اكتر و اكتر

تمارة لمحت الشرطة جاية جريت حطت على هدومها تراب و شدت أخواتها خلت دولت تقفت تبصلهم بغيظ و جريت ناحيتهم و مسكت تمارة من شعرها

جوري لسة هتدخل تمارة شاورت باديها مفيش ثواني و الشرطة جت مسكت دولت

تمارة بدموع:- الحقينا يا حكومة من ساعة و هي نازلة فينا ضر.ب و مش راضية تحلنا

دولت بصدمة:- نعم مين دي انا يا تربية الشوارع انتي

تمارة ببراءة مصطنعة قالت:-

الله يسامحك يا طنط بس انا مش هسامحك أنا و أخواتي على البهدلة و قلة القيمة دي انا عاوزة اعمل محضر يا بشا و أظن إنك جاي و لقيها بتتهجم عليا أنا بقي هطلب شهاتك في المحكمة

دولت بقت واقفة مزهولة من عمايل تمارة و الكل واقف كاتم الضحكة جواه مش راضي يخرجها و جوري و لينا عيطوا و قالوا:-

شوف يا عمو الظابط شدت شعري و بهداتني إزاي

لينا :- شوف يا عمو حطت الطين على هدوم المدرسة كل دا عشان إحنا أحسن منها و هي بتشتغل رقا.صة

الظابط بصلهم بعطف و قال:-

خدوها على البوكس و سيب البنات دي هاجبهم و أنا جاي

و اخدهم لمحل عصير و طلبلهم عصير و قال:-

اشربوا يا بنات روقوا دمكم أنا مش هسيبكم و حقكم هيرجع ليكم

البنات بصوا لبعض بفرحة و شربوا العصير و الظابط بعد ما خلصوا اخدهم على القسم

❈-❈-❈

فتحية و أيمن بقوا يضربوا في بعض جامد و مش عارفين يفصلوهم فراح واحد مبلغ الشرطة

بعد نص ساعة الشرطة جت فصلتهم و الشاويش بص ليهم و قال لـ أيمن :-

يا حبيبي هو انت تاني يا جدع انا مش لسة سايبك الصبح بس يلا تعال دا سعادة البيه ضياء بشا هيفرح بيك أوي و اخدهم على القسم

أيمن و فتحية راحوا على القسم و اتفاجؤا بـ البنات و دولت جوه

فتحية جريت على البنات و قالت بقلق:-

فيكوا حاجة يا بنات حد عملكوا حاجة

تمارة:- مش تقلقي كله تحت السيطرة

ضياء أول ما شاف أيمن و دولت قال بضيق :-

هو انا معنديش غيركم وإلا اية لا اصحوا انتوا فاكرينها فسحة ؟

دولت بلعت ريقها و قالت:- هو انا عملت حاجه يا سعادة البيه دول هما اللي عملوا رباطية عليا و الله أهم قدامك تلاتة و أنا واحدة مغلوبة على أمري

تمارة:- طب نطلع الدليل بقي يا رياض بشا إلا نستني شوية

ضياء :- مش محتاجة دليل يا بنتي كفاية إني شفتها بعنيا و هي بتتهجم عليكم

فتحية:- نعم بتتهجمي على بناتي يا رقاصة يا خريجة الكبا’ريهات أنا قولت محدش هيلمك غير الشرطة

و بصت لـ ضياء و قالت:-

حضرت الظابط أنا عاوزة اعمل محضرين واحد في الرقاصة و أنها اتهجـ ـمت على بناتي اللي مفيش حد زيهم ولا بيعرفوا حتي يضر بوا صرصار و واحد في الراجل دا و شاورت على أيمن

و قالت:- جاي يتهجم عليا في البيت و أنا واحدة غلبانة والله

أيمن:- يا سعادة البشا دي مراتي يعني اربيها في أي وقت بلاش ترميني للعو تاني و حيات حبيبك النبي

ضياء:- في شهود على كلامك يا ست بالنسبة لـ موضوع البنات فهو خلصان

فتحية:- اسال أي حد في الشارع أقولك اسأل حضرت الشاويش كان جاي عندنا الصبح و هو بيتهجم عليا

ضياء بص لـ الشاويش و قال:- حصل يا شاويش ؟

رياض:- حصل يا حضرت الشاويش

ضياء:- خدلي الاتنين دول على الحجز

و شاور على أيمن و دولت

أيمن بضحكة غبية جتيلك تاني يا عو


رواية إعادة تأهيل معقدة ..... بقلم زهرة عصام

=======================ـ

رواية إعادة تأهيل معقدة الحلقة التاسعة

------------------------------ـ

رياض لسة هياخد دولت و أيمن على الحبس لقي زيزي داخلة تقول:-

بنتي بنتي يا حضرت الظابط دي يا عيني مظلمومة و معملتش حاجة هما اللي كدابين و اللي ضربو.ها أنا شيفاهم بعنيا دول

ضياء:- و انتي إيش عرفك إن بنتك مظلومه و طلما شيفاها بعينك ليه مدخلتيش تدافعي عنها ؟!

زيزي بتوتر:- خفت على نفسي يا سعادة البيه أنا ست كبيرة و مش حمل دا كله

ضياء بسخرية:- ست كبيرة و مش حمل دا كله عليا أنا برضوا يا زيزي هانم دا صوابع عطيات لسة معلمة على خدك أهي

زيزي حطت ايديها على خدها و قالت في نفسها:-

يعني لازم تفكر الواحد ما تسيبني ناسية يخويا دي أول مره تحصل في التاريخ إن واحدة تمد ايديها علي زيزي

فاقت على صوت دولت و هي بتقول:-

انتي اية اللي جابك بس أهو هيدخلك معانا عند عطيات يا زيزي

زيزي:- يلهوي بقي مش عاوزه أنزلها تاني كل مرة بعلقة يا دولي

دولت :- اثبتي يا ولية اية هنخيب وإلا اية علقة تفوت ولا حد يموت يا زيزي

زيزي:- ينـ ـعل أبو اللي يعرفكوا يا شيخة لقتيهم التلاتة مع بعض لازم لسانك يطول يعني اديكي خدتي علقة و هنتحبس

دولت لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت:- بلا واكسة بالك إنتي البت العقر ية الكبيرة دي بالتلاتة يختي

زيزي:- اه يا فرستني جينا نعملها معاهم علموا علينا بس و رحمة اللي خلفوني ما هسيبهم

ضياء بضيق:- شاويش رياض خد البهوات اللي عامليني فيها فتوا.ت دول على الحجز للصبح خلينا نخلص

و بص لـ فتحية و البنات و قال:- ها يا بنات تحبوا نعمل فيهم حاجة تانية

تمارة ببراءة مصطنعة:- اه يا عمو متخلهومش يجوا ناخيتنا تاني و خصوصاً لينا عشان هي بتزعل جامد يعني

ضياء بحب :- حاضر يا حبيبتي

فتحية:- أقدر أخد بناتي و أمشي يا بشا

ضياء:- أيوة يا ست اتفضلي

فتحية:- بس قبل ما امشي بعد إذنك يا بشا عاوزة محضر عدم تعرض من التلاتة

ضياء بص لـ رياض و زعق و قال:-

انت لسة واقف لية اتفضل خدهم و غوروا من هنا

و بص لـ فتحية و قال:-

إنتي هتتنازلي على المحضر دا وإلا هتمشيها قانوني ؟

فتحية بصت لـ البنات و قالت بقهرة :-

للأسف هطر إني اتنازل لان فيها سمعت بناتي اللي ملهمش ذنب في عمايل أبوهم و الرقا.صة مراتة مش هقدر اشوه أو اطلع على بناتي سمعة يا حضرت الظابط دول عرايس زي ما أنت شايف

رياض بضيق :- مع إني مش معاكي في الحته دي و كان لازم تكملي المحضر بس تمام وقت ما تتنازلي عليه هنعمل محضر صلح و عدم تعرض

فتحية:- تشكر يا حضرت الظابط

رياض بص للبنات و قال بغمزة :-

لا بس طلعتوا رجالة و خدتوا حقكم يا بنات

تمارة بصت لفوق و جوري و لينا بصوا لبعض بصدمة و رياض كمل بضحك:-

أنا عارف كل حاجه بس عشان انتوا زي أخواتي مش هقدر اعملكم حاجة عشان عارف الموضوع من الأول

تمارة بتزمر:- بس هي اللي غلطت الأول إحنا كنا راجعين من المدرسة يا عمو و هي اللي جاية تمد اديها اسكتلها يعني عشان تفكر نفسها بيج رامي ؟

ضياء ضحك على تشبيها و قال:-

بس تصدقي بالله أنا عاجبني اللي عملتوه فيها دا انا كنت بآخر دخول القوة عشان تضر.بي اكتر

تمارة:- بجد أنا مش عارفه أشكرك إزاي و أهي خدت اللي فيه النصيب

ضياء ضحك و غمز ليهم و قال:- و لسة دا انا موضي عليها هي و أمها عطيات

البنات ضحكت و فتحية شكرت ضياء و اخدتهم و مشيوا….

❈-❈-❈

هدي قاعدة في اوضيتها بتعيط و بتفتكر اللي حصل و هي يتقول:-

طب هو لية مصر أنه يقابلني بره و كمان بيزعل لما اقوله لا دا حتي ممسكش فيا و مشاني زعلانة كدا يا نضال أهون عليك اللي عملته فيا دا

دا أنا حبيتك و اتخليت عن مبادئي عشانك و في الآخر تعمل فيا كدا تسيبني زعلانة كدا و تمشيني زعلانة اخص عليك مش مسمحاك و بقت تعيط جامد

كانت قاعدة تعيط و حابسة نفسها في الاوضة و مش راضية تفتح لحد

فجأة تليفونها رن برسالة خلت الضحكة تبان على وشها و تقول:-

كنت متأكدة إني مش ههون عليك تنيمني زعلانة يا نضال

فتحت الرسالة و اتصدمت لتاني مره النهارده لما قرأت محتواها

” هدي إحنا مش هينفع نكمل مع بعض إنتي بنت كويسة و بنت ناس حبيتك اه لكن مش هينفع أكمل معاك كدا آسف قرار نهائي و مش هعرف أرجع فيه سلام و متحاوليش توصلي ليا عشان هعملك مشاكل”

هدي اتصدمت من الرسالة و حست نفسها رخيصـ.ـه أوي و قالت لنفسها:-

بعد دا كله بعد اللي عملته علشانه يسيبني كدا من غير حتي سبب مقنع

دموعها بقت تنزل من غير ما تعيط و هي بتقول:-

و كمان بيهددني انا اللي اتخليت عن مبادئي و كل حاجة عشانة و في الآخر يعمل فيا كدا

قلبها كان بيتقطع و هي مش عارفه تعمل اية بقت تلوم نفسها و تقول:-

أنا الغلطانة أنا اللي وافقت على دا من الأول لو كنت رفضت مكنش حصلي كدا انا السبب في وجع قلبي دا

بقت تضرت في نفسها و تلطم و هي بتقول:-

لية يا نضال لية دا انا حبيتك ليه تعمل فيا كدا لية هو أنا وحشة وإلا فيا حاجة غلط ليية حرام عليك أقسم بالله ما هسامحك في يوم من الأيام .. و رب الكعبة لو بتمو.ت قدامي و كلمة مغفرة مني اللي هتر.حمك مش هتنولها مني يا كلـ ـب و قلبي اللي حبك دا هجيبه تحت رجلي و ادوس عليه بأو.سخ جذمة

بقت تفكر و تقول:- يعني هو كان بيتسلي بيا دا كله و أنا المغفلة اللي مش واخدة بالي و اللي مش مصدقة عنه كلمه مش حلوة .. أنا لية بيحصل فيا كدا

وقفت و بقت تلف في الاوضة و تعيـ ـط و قلبها واجعها أوي لدرجة إنها كانت حاسة إن روحها بتتسحب خرجت من الاوضة و راحت لـ مامتها و هي بتقول:-

ماما ينفع تاخديني في حضنك

مامتها أول ما شافتها كدا اتخضت و حضنتها و قالت:-

– فيكي اية يا حبيبتي اية اللى جرالك ما كنتي كويسة

هدي حضنت مامتها و عيطت جامد و بقت تشهق من كتر العياط و هي يتقول:-

تعبانة أوي يا ماما و مخنوقة من الدنيا بحالها

بصت ليها و كملت كلام :-

هو أنا وحشة؟! طب لية محدش بيحبني و الكل بيجي عليا ؟ انا مش مسامحة أي حد خدعني أو داس ليا على طرف

مامتها مش فاهمة حاجة بس سابتها تطلع اللي جواها لأنها منهارة جدا

هدي فضلت تعيط لحد ما أغمي عليها و مامتها اتخضت و صر.خت باسمها و قالت بصوت عالي:-

سامر يا إبني الحق أختك بتمو.ت

سامر جري عليهم و شاف هدي على الأرض وشها مصفر و نفسها بيضيق شالها و جري بيها على المستشفى

❈-❈-❈

رياض زق أيمن في الحجز و قال:- نورت تاني يا حبيبي هخليهم يقوموا معاك بالواجب عشان أنا حذرتك انك تقرب منها بس أنت مسمعتش كلامي و أهو اخرتك في الحبس اهو و عشان معملتش ليا قيمة و سمعت الكلام قابل بقي يبشا

أيمن :- قصدك اية يا شاويش لا و حيات أبوك و بعدين دي مراتي يا شاويش

رياض:- و أنا قولت متتعرضش ليها و خليك في حالك حصل وإلا لا

أيمن:- حصل بس دي مراتي و أنا من حقي أعمل فيها اللي انا عاوزة

رياض:- لية هي بضاعة تعمل فيها اللي انت عاوزة دي بني آدمة من لحم و دم و كفاية أوي اللي انت عملته فيها هي و بناتك لحد دلوقتي يا أخي أنت كل شوية تقل من نظري غيرك مش عارف يتجوز أصلا و اللي ربنا مش رايد ليه الخلفة دا انت هتتشوي في نا.ر جهنم

أيمن:- جري اية يا شاويش أنت بدافع عنها كدا لية تكونش عاوز تتجوزها يخويا أو ماشية معاك في الحرا.م ؟

رياض بصدمة:- هو دا اللي فهمته من كلامي يا إبن الكـ ـلب انت

و مسكه من لياقة هدومة و قال:-

مراتك الست فتحية دي أشرف من الشرف يا روح امك و أنت متستاهلش ضافر منها يا إبن ***** انت رميت واحدة محترمة عشان واحدة بنت **** رقاصة و كاشفة جسمها للكل دا أنا لو رحت قولتلها هخرجك مقابل ليلية مش هتتردد يا إبن الكـ ـلب و في الآخر جاي ترمي المحصنات و راح ضا.ربة بالبـ ـكس و قال:-

طلما الزوق مش جاي معاك تبقي العافية هي اللي هتربيك يا إبن الكـ ـلب انت

و مسكه من دراعة زقه في الزنزانة و قال:-

فرصتلك جاتلك يا عو إعمل اللي انت عاوزه فيه و اتوصي بيه من عندي كمان شوية عشان دا واحد لما.مة محتاج يتربي من جديد

العو:- علم و ينفذ يا بشا و طلما انت قولت كدا يبقي انت بتحبة أوي بقي و ليك حق عنده و دا اللي هرجعولك

أيمن كان واقف ميت في جلده و بيقول:-

يا رب تعدي على خير يا رب و اتندهد و هو بيقول:-

يا رب

رياض اتعصب و ضر.بة بالقلم و قال:- دلوقتي عرفت ربنا يخويا دلوقتي عرفته كان فين ربنا و انت بترمي بلاك على واحده ست لا و مراتك كمان ياخي اتقي الله بقي و اعملة حساب دي أم بناتك خاف عليها و عليهم خاف على سمعت عرايس يا إبن الكـ ـلب

و بص للعو نظرة هو فهم معناها و خرج من الزنزانة و هو متعصب و مش شايف قدامة

❈-❈-❈

رياض مشي لحد ما وصل للعسكري اللي موقف دولت و زيزي فـ مسكم بعـ ـنف و مشي بيهم لحد الزنزانة و بص لـ دولت و قال:-

شعورك اية و انتي الأساس في خراب بيت الراجل و بهدلت مراتة و عيالة

دولت :- بس متقولش مراتة هيطلقها متقلقش و على يدي يا شاويش

رياض:- انتي اية شيطانة مش هامك حد ولا بتكبري لحد حطي ربنا قدام عينك يا شيخة

زيزي:- جرا اية يا شاويش أنت هتديني درس في الأدب و الأخلاق وإلا اية مش كفاية اللي إحنا داخلين عليه و بعدين فيها اية يعني الراجل هو اللي جه برجلية يعني محدش ضربة على ايده و قالة تعال

رياض:- بس كان في إيدك إنك ترفضي و ترجعيه لـ بيته و عياله وإلا اية

دولت :- و أضيع فرصة زي دي من ايدي واحد متفق معايا يطلق مراتة و أنا ابقي الكل في الكل و غير كدا هنزل شغلي في الكبا.ريه و بعلمة دا مش بعيد كمان ينزل معايا الشغل

رياض تف على الأرض و قال في نفسه:-

مستني منهم اية يا رياض يسمعوا النصيحة و ينفذوها دول كلا.ب الله المستعان عليهم

بصلهم بغيظ و قال:-

و عشان انتوا حبايبي و أنا بحبكم لله في لله كدا خدوا مني الواجب دا

و نادي بصوت عالي و قال:-

عطياااااات

عطيات بسرعة:- نعم يا ضي القلب تؤمر بحاجة

رياض بصلها جامد و قال:-

الاتنين دول يتعلموا الأدب عشان غلطوا كتير و اتوصي يا عطيات أنا هقف هنا و شاور على مكان و كمل و قال:-

عاوز اسمع صوتهم لحد ما نفسهم بتقطع

عطيات بصتلهم بغضب و قالت:- بقي انتوا اللي قلبتوا وش ضي قلبي كدا تعالي يا مرا منك ليها أنا هعرفكم إزاي تتعاموا معاه كويس و شديتهم من هدومهم

دولت بلعت ريقها بصعوبة و قالت:-

دي شكلها هتبقي ليلة لطيفة خالص

زيزي:- استعنا على الشقا بالله دا إحنا هنا.كل ضر.ب

❈-❈-❈

فتحية أخدت البنات و روحت و جمعتهم قدامها و قالت :-

إحنا اخدنا العفش و الحمد لله يعني حياتنا دلوقتي هتبقي طبيعية جداً

بصت ليهم من تحت لـ تحت و قالت بتركيز:-

و اللي حصل النهارده ميتكررش تاني إحنا مش فتوات ولا فاردين دراعاتنا

تمارة :- لا نسيبها تضر.بنا و نقف نتفرج عليها بقولك ايه يا توحة طيبة القلب بتاعتك دي يختي اركنيها على جمب أنا مش هسيب حقي و هاخده أول بأول أنا مش ضعيفة يا توحة و كملت بشرود و فدية بنت الصر’مة دي والله في سماه لكون فضحاها عشان تبقي تعرف تطول لسانها في أخلاقنا تاني

توحة بصتلها بتوجس و قالت:-

هتعملي اية يا تمارة اعقلي يا بنتي مش كدا ربنا أمرنا بالستر

تمارة بصت ليها بغيظ و قالت:-

و هي معملتش كدا لية ؟ افهم معملتش كدا لية ؟ وقفت قدام الكل و طلعت فينا العبر و قالت علينا ولاد شوارع ماشيين على حل شعرنا

شاورت على لينا و قالت:-

كان عاجبك منظرها لما جت تعيط ها قوليلي

فتحية اتنهدت و قالت:- يا بنتي انا مرفش هتعملي اية لكن كله إلا الفضيحة يا تمارة عاقبيها بأي حاجة تانية إلا الفضيحة

تمارة بصتلها ببرود و قالت:-

و أنا رئفة مني لأمها اللي شايفة نفسها ببنتها و طالعة بيها للسما هفضحها قدام أهلها بس مش قدام العالم كله

فتحية بمراوغة:: يا تمارة يا حبيبتي اسمعيني بس

تمارة قطعت كلام أمها و قالت:-

بصي يا أمي انتي مهما تقولي برضوا مش هسمع منك لاني حذرتها بدل المرة تلاتة و قولتها تبعد عن سكتنا و هي مسمعتش الكلام هي مش أحسن مننا في حاجة عشان أسكت و أداري عليها و دا آخر كلام عندي

لينا سقفت و قالت:- برافوا عليكي يا فنانة أقسم بالله معلمة يا بنتي

و بصت لـ أمها و قالت:-

ما تسيبي البت تعمل اللي هي عاوزاه يا فتحية اية هتطبقي على نفسها أنتي كمان

و غمزت لـ تمارة و قالت:- أنا معاكي يا بت شوفي هتعملي اية و أنا معاكي فيه

تمارة بغمزة:- لا متخافيش أنا أعرف أعمل كل حاجة لوحدي بس صبراً عليا أقسم بالله لهتتربي يا فدية و على ايد أهلك عشان تبقي تتحدي تمارة تاني

❈-❈-❈

العو بقي يقرب لـ أيمن و يقول:-

نفسي أعرف عملت اية لـ حضرت الشاويش مخليه شايل منك كدا

أيمن:- معملتش حاجة يا أستاذ عو بشا هو بس اللي بيدخل نفسة في حاجات ملوش فيها فـقـولت ليه متدخلش هو دا كل اللي حصل

العو بسخرية:- أيوة طبعاً مفهوم مفهوم

و ضربه على قفاه كف خلاه وقع على الأرض و مسكه من لياقة هدومة وقفه و قال:-

انت شايفني غبي وإلا مختوم على فقايا عشان أصدق كلامك دا

و لوي بوزه و هو بيقول:-

دا انت شكلك عامل عملة منيلة مع الشاويش رياض عشان كدا وصي عليك دي عمرها ما حصلت يا جدع هتقول بالذوق وإلا هتقول برضوا بالعافية ؟

أيمن بخوف:- خلاص خلاص هقول كل الحكاية أنه زعلان على مراتي اللي طلقتها يا أستاذ عو بشا و لما جه يكلمني لغبطت معاه في الكلام

العو :- لا أفهم الحوار من أوله معلش

أيمن هز رأسه بايجاب و قال:- حاضر حاضر بس ممكن اقعد رجلي وجعتني من الوقفة

العو قعده و قال:- احكي يا معلم اشجيني

أيمن حكي ليه حكايتة و إزاي طلق فتحية و رماها هي و بناته في البيت القديم و عن العفش و كل حاجه

العو:- صدق بالله هتصدق إن شاء الله انك إنسان خسيـ ـس و ابن كلـ ـب و أنا بقي هعلمك الأدب بقي يا راجل يا كلـ ـب تتهم مراتك في شر.فها انا عشت و شوفت كتير مشفتش زيك كدا استرجل يلا و بطل الهطل اللي أنت فيه دا

أيمن:- حط نفسك مكاني يا أستاذ عو راجل بيدافع عن مراتك أوي و بدم حامي و هي لا بينها و بينه صله قرابة هتعمل اية ؟

العو:- و مش المفروض إنك عايش مع مراتك دي اكتر من عشر سنين يعني عارفها و عارف أخلاقها ؟

مش المفروض بناتك دول عايش معاهم و مربيهم من أول ما إتولدوا دا الكلـ ـب بيحنن على ولاده و بيمنع أي حد يقرب منهم تروح أنت رميهم كدا لـ كلا.ب السكك ينهشوا فيهم من غير رحمة ؟

أيمن:- بس انا مرمتهومش أنا إديتهم بيت قعدوا فيه انتوا كلكم جايين عليا لية محدش فكر أنه يحط نفسه مكاني لية انا عاوز ولد يشيل إسمي و يشيلني في كبري

العو بسخرية:- و أنت مفكر إن الواد هو اللي هيشيلك ؟ بتحلم يا بشا الواد هو أول من ير.ميك أنت للأسف خسرت كتير أوي أولهم مراتك و بناتك

أيمن بغيظ :- بس متقولش مراتك لأني هطلقها أول ما نخرج من هنا أقولك هي طالق مني بدون رجعة يا أستاذ عو

العو بصدمة:- أنت أ.هبل وإلا شكلك كدا ؟ يا أخي اتقي الله بقي

أيمن بزعيق:- واحدة رمتني في السجن عاوني أعملها اية أخرج اخدها بالحضن

العو برق عينه و قال:-

ينهار أبوك مش فايت ؟ انت بتعلي صوتك عليا و في زنزانتي كمان لا دا أنت قلبك مات بقي و محتاج اللي ينعشة

و بص للرجالة و قال:-

الأستاذ مش عاجبه كلامي يا رجالة و بيعلي صوته كمان أنا عاوزة يعرف مين هو العو اللي بيعلي صوته عليه دا ؟

الرجالة اتلفت حوالين أيمن دايرة و أيمن بقي يلف حولين نفسه و خايف من الخطوة الجاية

العو:- أنا هشرب كوباية شاي عاوز اخلصها تكونوا خلصتوا في الجربو.ع دا

أيمن بصوت واطي:- أستاذ عو بشا ممكن نتفاهم

مكملش كلامة و كانت الرجالة بدأت تضرب فيه و يحدفوه من واحد للتاني

أيمن صوت تألمه خرج بره و رياض أول ما سمعة ضحك و قال:-

دا الأول فاضل ولاد الكـ ـلب التانين عشان يبقوا يتمادوا معايا تاني

❈-❈-❈

عطيات قاعدة على كرسي و زيزي و دولت واقفين قدامها زي ما يكونوا عاملين ذنب بصت ليهم و قالت فجأة:-

مين فيكم اللي زعل ضي القلب انطقوا

دولت و زيزي شاوروا على بعض و قالت في نفس واحد:-

مش انا دا هي

عطيات بصت ليهم بنص عين و قالت:- يعني تزعلوا ضي القلب و كمان بتكذبوا دا انتوا حسابكم هيبقي معايا عسير عشان ضي القلب اللي واقف زعلان دا

و بصت للستات اللي حاطين اديهم على خدهم و بيبصلها بـ هيام و قالت:-

يلا يا ولية منك ليها مش وقت نحنحة انا عاوزاهم يتعلموا الأدب ضي القلب واقف بره عاوزه صوتهم يطلع لحد عنه عشان يعرف إني جبتله حق زعله دا

دولت:- إسمعي بس يا ست عاطيات نتفاهم هو إحنا دوسنا ليكي على طرف مش معقول كل ما نجيلك هتعملي فينا كدا

زيزي بسخرية:- انتي بتكلمي مين يختي دي بتقولك ضي القلب يعني هننضر.ب هننضر.ب فـ حطي لسانك في بوقك و وفري مجهود الكلام دا للعلقة اللي هناخدها

عطيات ضحكت و قالت:-

أمك معاها حق و بتفهم إسمعي كلامها بقي

و بصت لـ النسوان و قالت:- يلا خمس دقائق و أسمع الطرب الجميل من صوتهم

النسوان قلعوا الشباشب و جريوا على دولت و زيزي و نزلوا ضر.ب فيهم و التانين بقوا يضر.خوا و صوتهم وصل لـ بره

رياض:- والله و عملتيها يا عطيات يا قلبي بحبك يا بت

❈-❈-❈

نضال قاعد يشرب حشيـ ـيش مع صحابة و هو بيقول:-

هبلة دي كانت مفكرة إني هتجوزها دي أخرها معايا ليلة

– و انت لية يا صاحبي سبتها دي شوية و كانت هتسلملك نفسها و بإرداتها

نضال سرح و قال:- لسبب في دماغي

و بصلهم و قال:- متطيروش الدماغ اللي انا عاملها خلينا ننبسط و قال في نفسه:-

صحيح أنا حبيتك يا هدي بس انتي تستاهلي حد أحسن و انضف مني بكتير انا كانت غايتي منك في الأول إني أقضي معاك يومين لكن غصب عني حبيتك مش بس حبيتك انا عشقتك

❈-❈-❈

هدي نايمة على السرير و متوصل ليها محاليل و جهاز تنفس

سامر:- هي مالها يا دكتور ؟

الدكتور:- انهيار عصبي حالتها النفسية مش تمام و جالها انهيار عصبي و دا السبب أنها مكانتش عارفة تاخد نفسها

أول ما تفوق مش عاوز حد يسالها عن حاجة ولا يضغط عليها لأنها ممكن تكون ناسية اللي حصل

سامر هز رأسه بشرود و قال:-

شكراً يا دكتور

و سرح في كلامه و هو بيقول:- إنهيار عصبي و حاله نفسيه مش تمام يا تري اية اللى حصل يا هدي وصلك للمرحلة دي ؟

❈-❈-❈

فتحية قاعدة هي و الولاد قدام التلفزيون و شافت إعلان الوظيفة في الشريط اللي تحت فقالت :-

سكرتيره لـ رجل أعمال

أخدت تليفونها بسرعة و سجلت الرقم و قالت:-

والله لـ أجرب حظي هي بفلوس يعني ؟ الله يرحم الشهادة بتاعتي اللي اخدتها و ركنتها لأجل المحروس

بصت لـ بناتها و قالت:-

بصوا الإعلان دا أنا هقدم فية و اللي ربنا عاوزة هيكون عشان منحتاجش اللي إسمة أيمن دا في حاجة تاني

تمارة:- بس دي شركة كبيرة أوي يا ماما

فتحية:- يا حبيبتي لو لينا رزق فيها ربنا مش هيقطعة عننا بكره الصبح إن شاء الله هروح أقدم فيها و هسبها على ربنا

لينا بفرحة:- ماما انتي هتاخديني معاكي يوم لو اتقبلتي فيها صح صح

فتحية:- حاضر يا لينا اتقبل الأول و ربنا يحلها من عنده

❈-❈-❈

كمال :- نوح بشا الإعلان نزل زي ما حضرتك أمرت بالضبط

نوح :- أنا بنفسي اللي هختارها يا كمان

كمال:- تمام يا بشا أي أوامر تانية

نوح :- لا روح إنت دلوقتي

كمال خرج من المكتب و نوح ريح على الكرسي و هو بيقول:-

نبدأ شغل على نظافة بقي

❈-❈-❈

فدية قاعدة في اوضيتها خايفة لـ تمارة تنفذ كلامها و بقت تقول لـ نفسها

أنا لازم يعني لساني دا يطول و يتكلم ما كنت وقفت اتفرج زي بقيت الناس و خلاص ربنا يسترها بقي مش عارفه تمارة هتعمل اية

تمارة كانت ماشية و خبطت في حد وقفت و بصت ليها لقتها بتزعق ليها و قالت:-

انتي عامية يا بت وإلا من كتر المشاكل اللي عندكم مبقتيش شايفة قدامك و ماشية تخبطي في خلق الله

تمارة:- لمي لسانك يا خالتي نوال أنا محترماكي بس عشان قد أمي

نوال:- واضح برضوا التربية يختي ما انتي لو أمك كانت ربتك مكنتيش قولتي الكلمتين دول

تمارة:- ربي بنتك الأول يا خالتي و بعدين ابقي تعالي اتكلمي

نوال:- قطع لسان اللي يقول كلمة على بنتي انا بنتي متربيه احسن تربيه

تمارة :- انتي صح حتي شوفي

طلعت التليفون و هي بتقول:- أنا أصلاً كنت جيالك و فتحت فيديو فدية و حطته قدام نوال اللي وشها أصفر من الصدمة و مش مصدقه

تمارة :- ها يا خالتي تحبي اللي متربتش تزيع الفيديو

رواية إعادة تأهيل معقدة ..... بقلم زهرة عصام

=======================ـ

رواية إعادة تأهيل معقدة الحلقة العاشرة

++++++++++++++++++++ـ

تمارة :- انتي صح حتي شوفي

طلعت التليفون و هي بتقول:- أنا أصلاً كنت جيالك و فتحت فيديو فدية و حطته قدام نوال اللي وشها أصفر من الصدمة و مش مصدقه

تمارة :- ها يا خالتي تحبي اللي متربتش تزيع الفيديو و تخلي اللي ما يشتري يتفرج عليكم و على حلاوة وسط بنتك بقميص النوم كفاية عليكي كدا لحسن لو كملتي الفيديو ممكن تطبي ساكتة فيها و أنا الصراحة مش ناقصة بلاوي كفايا عليا اللي عندي

نوال:- أكيد الفيديو دا مش حقيقي أنا مربية بنتي كويس أكيد انتي بتخرفي أو مفبركاه عشان تفضحينا وخلاص مهو أصل انتو تربية شوارع لازم تتبلوا على خلق الله

نوال حست إن الدنيا كلها بتلف بيها حتي دموعها اتحجرت في عيونها و مش راضية تنزل بقت الأفكار و تتردد في دماغها معقول دي بنتها اللي حطت فيها كل ثقتها ؟ اللي مش حارمها من حاجة معقولة تعمل فيها كدا و تحط راسها في الطين ؟ طب لية و هي عمرها ما حرمتها من حاجة ؟

نوال بقت تمشي و رجليها تقيلة على الأرض مش شيلاها بقت تشيلها بالعافية من على الأرض كأنها شايلة هموم الدنيا كلها على رأسها

دخلت بيتها و قعدت على أول كرسي قابلها و حطت ايديها على رأسها و دموعها بدأت تنزل بصمت و هي مبرقة و سرحانة في الفراغ

نوال:- هعمل اية أنا دلوقتي في المصيبة اللي حلت على دماغي دي

❈-❈-❈

ورد:- اية بلاعة و اتفتحت انا قصدي أنه مهما كان دا باباكي يا تمارة مينفعش تخلطي فيه حتي بينك و بين نفسك

تمارة :- ها اه يا حبيبتي معاكي حق افريدي ايدك كدا و عدي معايا

أبويا اللي من أول ما جينا على الدنيا و هو كارهنا عشان عاوز ولد

وإلا أبويا اللي كرشنا من بيتنا عشان يجيب لينا رقاصة تاخد مكانا و تجيب ليه الولد

وإلا أبويا اللي مكنش راضي يدينا عفش البيت عشان خاطر الرقاصة ام جسم متعر.ي ق

أم الشعب كله

وإلا أبويا اللي كل يوم و التاني يجي يتخانق مع أمي عشان أخدت حقها و مد ايده عليها في الشارع

وإلا الرقاصة اللي أبويا متجوزها و اللي كانت عاوزة تعملة فينا

اكمل وإلا كفاية عليكي كدا يا ورد

خدت نفس و قالت:-

بصي يا ورد الراجل دا انا مش بعتبره أبويا أنا أبويا مات من ساعة ما كرشنا بره بيتنا انا يتيمة يا ورد و دي حاجة مش مزعلاني خالص دي حاجة مخلية عندي سلام نفسي اللي هو مش عاوزاه تاني في حياتي و مش هو بس تؤ تؤ هو و أي حاجة تحمل نوع ذ.كر في الدنيا

ورد :- أنا بخير يا خالتي ام أشرف إلا صحيح أشرف جه وإلا لسة

أم أشرف:- الموكوس إبن الموكو.سة ما صدق هج يا بت و معرفش لية طريق إبن الكـ ـلب دا

تمارة جت من وراها حطتها من كتفها و قالت:-

سبيه يتمرمط يا خالتي عشان يعرف قيمتك و قيمة القرش

أم أشرف:- يختي و هو أنا كنت فتحت بوقي بس ينزل إجازة أشوفه و املي عيني منه إبن الجذ مة دا

تمارة:- ربنا يرده ليكي سالم غانم يا خالتي

ورد :- طب انا همشي بقي عشان الوقت اتاخر

تمارة:- ها يا أم أشرف هتيجي معايا وإلا اية

❈-❈-❈

نوال مسكت فدية من شعرها فجأة و قالت:-

عاوزة تجرسينا في المنطقة كلها يا بنت الصر’مة فضحتينا لية كدا لية هو أنا كنت حرمتك من حاجة طلبتي مني حاجة و أنا قولت لا لية تعملي فيا كدا لييية

فدية:- اية بس يا ماما أنا مش فاهمة حاجة إنتي قاصدك على اية

نوال:- و كمان بتستعبطي و رحمت أبوكي ما هسيبك النهارده يا بنت الكـ ـلب انتي و نزلت فو.قها ضرب

فدية:- أنا معملتش حاجة معملتش حاجة

نوال :- كدابة يا بنت الصر’مة كدابة أنا شايفة الفيديو بعنيا مستعجلة على اية يختي على شيل الهم بدري كنتي ركزي في تعليمك و اطلعي حاجة عدلة الأول تتجوزي جوازة عدلة لكن مين هيرضي ياخد واحدة معيوبة قوليلي عملتي كدا لييية منك لله يا شيخه منك لله فضحتينا و خليتني اسمنا في التراب

نوال:- لو تمارة قررت تفضح الموضوع كلنا هنروح في شربة ماية أنا لازم أتصرف و أخلي صلاح يتجوز تمارة حتي لو بالإجبار لو حصلت هعملهم فضيحة عشان سمعت بنتي و عليا و على أعدائي كله منك يا بنت الصر’مة كله منك اه يا ناري أه يا أنا يا خبتك في بنتك يا نوال يا خبتك في بنتك

أيمن أكل العلقة من هنا و اتكور على نفسة في مكان لوحده و بقي ينزف بس محدش واخد باله حالتة بقت تسوء جدا و هو من كتر الضر ب اللي اتعرض ليه مبقاش حتي قادر يستنجد بحد

كان قاعد حاطط راسة وسط رجلية و محاوط رجلية بإيدة لحد ما معدتش قادر يقاوم اكتر و وقع على الأرض

– الحق يا عو الظاهر إن الطريحة المرة دي كانت جامدة شوية الراجل مستحملش

العو كان بيشرب شيشة و نفخ الدخان من بوقة و قال:-

شوفوا كدا لسة فيه النفس و إلا اتكل على الله عشان نعرف هنقول اية في المحضر

– اللي تشوفه يا عو

❈-❈-❈

نوال وقفت ثواني و فدية مرمية على الأرض مسكتها من شعرها فجأة وقفتها و قالت:-

مين الواد اللي كنتي معاه دا يا كلـ ـبة يا اللي بعتي شرفك و شرف اخوكي انطقي

فدية عيطت و مش بترد و أمها بتهز فيها و يتقول:-

اخوكي هيرفع راسة في وسط الناس إزاي بعد كدا أنا همشي وسط الناس في الحارة ازي انطقي

قول للحارس اللي بره ياخده على المستشفى مش ناقصين قر.ف هنا

الراجل راح ناحية الباب و نادا على الحارس و قال:-

الحق يا بشا في راجل بيفرفر هنا و تقريباً كدا بيطلع في الروح فـ عاوزين تاخدوه المستشفى اديتي قولت ليكم مش عاوزين و عاوزين تسيبوه يتكل على الله يبقي ريح و استريح أنا مش ناقص وجع دماغ يخويا و كلام من الأستاذ الفاضل المبجل اللي افضالة على الزنزانة كلها العو بشا

بص للعو و قال:- تمام كدا يا أستاذ عو

العو:- تمام يا أشول

الحارس دخل بسرعة يشوف أيمن و جري على صحابه و نادي عليهم و اخده على مستشفى السجن

يتبع….

الفصل الحادي هشر :

++++++++++++++ـ

رواية إعادة تأهيل معقدة الحلقة الحادية عشر

--------------------------ـ

تاني يوم الصبح فتحية جهزت و أخدت السي في بتاعها و خرجت لولادها اللي اتصدموا منها و قالوا :-

ينهار أبيض اية الحلاوة دي يا توحة

فتحية بخجل :- بس يا بنات بقي كسفتوني و بعدين دي أقل حاجة عندي أنا كنت دافنة نفسي في العباية و المطبخ لجل واحد ميستهلش

تمارة:- بس أي يا توحة الجمدان دا دا انتي كدا هترجعلنا مش بوظيفة بعرسان

فتحية ضحكت بشدة و قالت:-

جتك اية يا تمارة يا بنت بطني ضحكتيني و أنا مليش نفس و بعدين عرسان اية بس دا أنا خطوة و القبر يا بنتي

لينا :- بس يا ماما انتي مش عارفة حاجة أنا أخاف عليكي تخرجي بالجيبة و البلوزة دول لـ تتعاكسي عشان كدا هاجي معاكي

جوري :- اه و أنا كمان هاجي معاكي يلا بينا

تمارة لسه هتتكلم فتحية قاطعتها و قالت:-

كل واحدة على مدرستها يلا مش عاوزين دلع من أولها و بعدين دا لسه تقديم على الوظيفة يعني مش مضمونة أنا هجرب حظي بس

جوري :- و هو حد يقدر يرفضك يا ابيض يا جميل انت دول يبقوا انتصوا في نظرهم بقي

فتحية بضحك :- بس يا بكاشة انتي

لينا :- بكش اية بس يا توحة جوري بتتكلم صح جدا و كمان مش مبالغ فيه

فتحية بصت في الساعة و قالت:- أنا لازم امشي حالا يا بنوتاتي يا قمامير

وصلت لحد الباب و بصت عليهم و قالت و هي بتلوح ليهم بإديها:-

هتوحشوني أوي يا بنات

و رجعت حضنتهم و مشيت على القسم دخلت و قالت:-

لو سمحت يا حضرت الشاويش عاوزة تقابل حضرت الظابط ضياء

رياض دخلها و ضياء استقبلها في مكتبة

فتحية قعدت و قالت:-

لو سمحت يا حضرت الظابط أنا عاوزة اتنازل عن المحضر

ضياء:- بالسرعة دي ؟

فتحية اتنهدت و قالت:- مش عارفه بس حاسة إن دا انسب وقت

ضياء بضيق:- انتي حرة القرار يرجعلك انتي في الأول و الآخر

فتحية اتنازلت عن المحضر و خرجت في طريقها لـ شركة نوح و هي مش عارفة إن قدرها مستنيها هنالك

❈-❈-❈

تمارة و أخواتها كل واحدة راحوا على مدرستهم و مش عارفين إن كل واحدة فيهم هتواجه مصيرها في حاجة مكتوبالها

أيمن نايم في المستشفى و فتح عينه بضعف و قال:-

عاوز ماية

الحارس سمع همسه و جري عليه و قال :- انت فوقت هنادي للدكتور حالا

و جري بسرعة يزف خبر صحيان أيمن بسعادة للدكتور

الحارس:- يا دكتور يا دكتور الراجل صحي يعني مش هنروح في الحديد يا دكتور

الدكتور :- في أي صوتك مسمع للشارع اللي ورانا لية ؟

الحارس:- الراجل فاق من رقضته يا دكتور يعني مش هيبقي في سين و جيم ولا هنروح في الحديد

الدكتور:- و حد كان قالك أنه ما.ت يا متخلف يلا نروح ابص عليه أخلص

الحرس أخد جمب و قال:-

اتفضل يا دكتور و كمل في سره بعد ما الدكتور مشي

امشي مشيت عليك عقربة قارف أمي من امبارح انت و النطع اللي راقض ولا على باله حاجة كان مال أمي بالشغلانة اللي مش جاي لينا من وراها غير الكافية دي ؟ و مشي ورا الدكتور

الدكتور فحص أيمن و قال:-

لا عال أوي يا أستاذ إحنا كنا فين و بقينا فين أكلة حلوة بقي ترم بيها عظمك و كل حاجة هتبقي تمام باذن الله

أيمن:- أنا اية اللي جرا ليا يا دكتور ؟!

الدكتور:- كان عندك هبوط حاد و غير كدا نزفت كتير بسبب العنـ ـف اللي اتعرضت ليه

أيمن:- هخرج امتي من هنا و ارجع الزنزانة ؟

الدكتور:- كمان ساعتين كدا هعلق محلول مغزي تخلصه و ترجع و الحارس قاعد معاك اهو

أيمن هز رأسه و قال:-

تشكر يا دكتور و شرد بفكرة و قال:-

كله منك انتي و بناتك يا فتحية بس أقسم بالله ما هسيبكوا في حالكم و إن كنت مقدتش عليكي يبقي هكسرك في بناتك و خصوصاً الكبيرة اللي مش هاممها حد و شكلها هطلع جامدة زيك و أنا مش هسكت على الكلام دا و لا علي اللي حصلي من تحت راسكم دا

❈-❈-❈

رياض دخل الحجز و فتح الزنزانة فـ عطيات جريت علية و قالت:-

تؤمر بأي حاجة يا نبض قلبي

رياض بابتسامة:- تسلملي عيونك يا قلبي من جوة بقولك قومتي بالواجب مع البهمتين اللي جبتهملك

عطيات:- اخص عليك يا رياض بقي انت مش عارفني و عارف اخلاقي دا أنا مخلياهم مرمين جوه زي الفسيخة من كتر اللي عملته فيهم

رياض:- جدعة يا قلبي اومال أنا مش بحبك من فراغ والله ادخلي هاتيهم بقي عشان جيلهم إفراج

عطيات بحزن :- و أنا أمتي هيجيلي إفراج يا رياض أنا زهقت من الحبسة دي إيش حال محبوسة ظلم و أنت عارف

رياض:- قريب أوي يا نبض قلبي و هنتجوز و نجيب عيال تملي علينا الدنيا

عطيات:- بجد يا رياض أمنية حياتي إني اعيش معاك البقية من حياتي في الحلال

رياض و جتله فكرة فقال:-

إنتي تؤمري و أنا أنفذ يا عطيات و دخل قال لـ زيزي و دولت يقوموا

زيزي:- أبوس ايدك يا شويش وربنا جسمي ما عاد فيه حته سليمه انا قولتلها بنت الجذمة دي بلاش الراجل دا لكن هي رأسها و الف سيف مفيش غيره و أدي اللي جالنا من وراه

دولت :- الله و أنا كنت عملتلك اية بس يا أما المرة دي مش كله من ورا تخطيط

زيزي:- اسكتي انتي أنا مش قادرة ليكي

رياض بصلهم بقرف و قال:-

قوموا إفراج الست اللي ربنا يجزيها خير على اللي هي بتعمله اتنازلت عن المحضر يكش بس تكنوا نفسكم عنها بقي عشان انتوا لو اتعرضتوا ليها تاني أنا اللي هقف ليكم و ساعتها مش هتخرجوا أبدا

زيزي قامت جري هي و دولت زيزي قالت:-

صحيح و النبي يا حضرت الشاويش جالنا إفراج و راحت مزرعطة في وسط الحجز و هي بتزق دولت على برة و يتقول:-

يلا يا بت يلا بدل ما يرجع في كلامة

رياض:- استنوا

الاتنين وقفوا و بصوله بحذر و رياض قرب منهم و قال :-

الأول هتمضوا على عدم تعرض و كمان هتروحوا تاخدوا المحروس من مستشفى السجن اتنقل هناك امبارح

دولت ضر.بت على صدرها بحركة شعبية و قالت:-

يلهوي ايمون في المستشفى و محدش قالي يا ميلت بختك يا دولت يا اللي مش متهمية على حاجة يا دولت

زيزي:- بطلي ندب يختي خلينا نجيب المحروس بتاعك و نتكل على الله منها هنا الله لا يرجعها أيام

دولت بصت ليها بغيظ و قالت:-

اديني حطيت حذمة قديمة في بوقي و سكت اهو

❈-❈-❈

نوال و صلاح منوش طول الليل و مبطلوش ضر.ب في فدية اللي كانت تكة كمان و هتمو.ت منهم

نوال بصت لـ صلاح و قالت:-

إحنا لازم نضمن سكوت البت اللي إسمها تمارة دي يا صلاح دي بت سموية و أنا عارفاها أقل حاجة هتحصل هتنشر الفيديو اللي معاها و فضحيتنا هتبقي على الملأ يا إبني

صلاح:- عوزاني أعمل اية بس يا أما مهو الغلط على بنتك اللي حطت رأسنا في الوحل

نوال :- تتجوزها

صلاح بصدمة:- اتجوز مين يا أما تمارة و دي هترضي بواحد زي و بعدين انتي ايش ضمتك إني لو اتجوزتها مش هتنشر الفيديو

نوال:- عشان رقبتها هتبقي تحد درسنا أما بقي هتتجوزها ازي فـ اتصرف يا صلاح و اعمل أي حاجة هددها بـ أخواتها ا.فضحها و قول ماشي معاها اعمل أي حاجة

صلاح بقي يفكر في كلام أمه و أقتنع بيه و قال في نفسه:-

لازم أخد خطوة في الموضوع دي و دلوقتي مش هأجلها لازم لأن لو تمارة قررت تنشر الفيديو سمعتي و سمعت أمي هتكون في الطين مع بنت الصر’مة اللي جوه ولا على بالها حاجة دي عشان كدا أنا لازم اتجوز تمارة حتي لو بالإكراه

نوال:- وصلت لحد فين يا صلاح هتعمل اللي قولتلك عليه ؟

صلاح بتصميم:- هعمله يا أما هعمله عشان أضمن سكوت تمارة أما بنتك دي فـ لما اخلص من لم الفضيحة دي أنا اللي هخليها عبرة لمن يعتبر بالاذن بقي

نوال:- رايح فين ؟

صلاح:- رايح أشوف ابن الكـ ـلب اللي بنتك غلطت معاه عشان أ.سيح دمه بالمرة

مستنهاش ترد عليه و خرج و لما هي استوعبت كلامه لطمت على وشها و قالت:-

يلهوي إبني هيضيع نفسه عشان خاطر بنت الصر’مة دي ربنا يخدك يا شيخة

صلاح مشي على الخرابة و قابل واحد هناك وقفه و قاله :-

بعد اذنك يا ريس عاوز سيد كارتة القيه فين ؟!

– رد عليه بسخرية و قال:-

و هو حد ميعرفلوش طريق امشي شوية هتلاقيه قاعد على أول الناصية في الحته المقطوعة بيشد كولة سلام لحسن جتتي بتلبش من إسمها و من الكلام على اللي بيشربها و سابه و مشي جري

صلاح مشي على الطريق اللي الراجل وصفه ليه لحد ما وصل عنده لقاه في الضياع خالص

صلاح مسكة و ضر.به بوكس في وشة و قال:-

و درني لـقتلك يا كلب

سيد بدوخة :- انت مين يا عم انت تعرفني ؟

صلاح :- أعرفك إلا أعرفك دا انا هعمل منك بطاطس مهروسة

سيد بضحك :- أعمل مقلية مبحبش المهروسة

صلاح اتعصب منه و راح رازعة روسية وقعته على الأرض

سيد :- اااه في اي يا عم الله هو حد كان داس ليك على طرف ؟

صلاح:- انطق يلا مين اللي وزك على اختي ؟

سيد:- أنت اخو مين فيهم سلوي نادية عزة

صلاح:- لا هما كام واحدة ؟

سيد :- كتيير متعدش

صلاح ضر.بة بوكس تاني و قال:-

لا يا روح امك صحصح و ركز كدا معايا فدية عرفتها منين ؟!

سيد ضحك جامد و قال :-

فدية دي بت هبلة و مغرورة مش شايفة حد قدها و أنها أعلي من الكل شفتها قدام المدرسة و هي أول ما لمحتني جت لحد عندي لقمة طرية و جيالي بسهولة اسبها طب بزمتك انت يا ريس كنت هتسيبها ؟

صلاح ضربة جا.مد و خده معاه و حبسة في الورشة بتاعتة و قال:-

فوق أنت بقي براحتك و أنا هشوف شغلي مع بنت الصر’مة الرخيصة دي بس الدور دلوقتي على تمارة .

سيد بقي يضحك و يقول بدوخة:-

نسيت اقولك يا ريس إن فدية دي عليها حتت جسـ ـم اية كرباج لو حابب تجربة اجبهالك لحد عندك مفيش أسهل منها دي

صلاح بصله و عطاه شلوط وقعه على الأرض و سابه و مشي و هو بيشتم فيه هو و أخته

❈-❈-❈

دولت دخلت جري على أيمن و هي يتقول:-

مالك يخويا اية اللى جرالك هي عين و صابتك و أكيد عين اللي ما تتسمي فتحية و بناتها

أيمن:- بس يا دولي انتي اية اللى جابك هنا بس انتي مش كنتي محبوسة

دولت لوت بوزها و قالت:-

الست هانم اتنازلت عن المحضر و قال اية مش هنمشي غير ما نمضي عدم تعرض ليهم

أيمن:- اية اتنازلت عن المحضر امتي و إزاي

زيزي:- يخويا متخليك في نفسك و إحنا مالنا اخلص شد حيلك عاوزين نغور من هنا

أيمن:- في اية إنتي كمان عاوزة تمشي غوري هو حد كان ضربك على إيدك و قالك اقعدي

زيزي:- انا زيزي يتقالي الكلام دا ؟ ماشي يا أيمن الكـ ـلب و بصت لـ دولت و قالت:-

قومي يا بنت خلينا نغور من هنا خسارة القعدة معاه

أيمن:- دولت مش هتتحرك من هنا و لو مشيت تبقي طالق و إن كان على الواد هشوف غيرها تجيبه يلا بالسلامة انتي بقي يا زيزي

زيزي:- انت بتعصي بنتي عليا يا أيمن يعني اية مش هتمشي معايا ؟

أيمن:- زي ما سمعتي كدا

زيزي بصت لـ دولت و قالت:-

و انتي مش هتنطقي بكلمة سيباه يكلم أمك كدا ؟

دولت:- أعمل اية بس يا أما أطلق و فتحية و بناتها يشمتوا فيا ؟

زيزي:- لا إزاي خليكي و سيبي أمك تتهان و تو.لع بجاز

و سابتهم و مشيت

دولي:- استني بس يا أما هقولك

زيزي:- بلا استني بلا بتنجان بقي

دولت :- عجبك كدا

أيمن:- اية مش عاجبك حصليها و أنا عند كلمتي و سرح يفكر هيعمل ايه في الأيام الجاية

زيزي خرجت الشاويش اخدها عند ضياء مضت عدم تعرض و مشيت على بيتها و هي بتتوعد لـ أيمن

❈-❈-❈

فتحية دخلت الشركة و انبهرت من جمالها و قالت:-

ما شاء الله تبارك الرحمن ربنا يزيدها و يبارك فيها لـ صاحبها

نوح كان معدي من جمبها سمع الدعوة دي بصلها حفظ شكلها و ابتسم و مشي على مكتبه

دخل المكتب و ضحك على طيبه فتحية و تلقائيتها و قال:-

يا ربي هو لسة في ناس طيبة كدا ؟ و بتدعي من قلبها لـ غيرها كدا حقيقي لسه في خير في الدنيا

نوح بقي يستقبل الناس و يعمل معاهم انتر فيو لحد ما دخلت فتحية و قدمت السي في بتاعها

نوح :- السي في بتاعك جميل ما شاء الله بس لية مشتغلتيش بعد التخرج علطول

فتحية:- سنت الحياة بقي يا أستاذ نوح خلصت و اتجوزت و ما شاء الله معايا تلت عرايس

نوح :- ما شاء الله ربنا يباركلك فيهم يا مدام فتحية

فتحية:- إن شاء الله تسلم يا أستاذ

نوح :- مبدائيا كدا حضرتك معانا باذن الله هستأذن حضرتك هتبدائي من النهارده عشان تتعودي بسرعة

فتحية:- عنيا حاضر يا أستاذ نوح أنت تؤمر

و خرجت و هي فرحانة أنها اتقبلت في الشغل و هتقدر تصرف على بناتها و تعيشهم كويس و لكن هل تسير الأمور كما رُتبت لها أم للقدر كلمة أخري…

نوح أول ما خرجت زفر براحة و كمل المقابلات عشان يختار واحدة كمان و كأن قلبه حاسس بـ اللي هيحصل ليها

❈-❈-❈

نسرين كلمت صبري و قالت:-

أيوة يا زفت انت فين إحنا مش متفقين هتنفذ النهاردة ؟

صبري :- لية الغلط دا بس يا ست الكل إنتي عليكي إن الشغل يخلص في معاده غير كدا بلاش غلط عشان منزعلش من بعض

نسرين زفرت بغيظ و قالت:- اصبري يا نسرين اصبري انتي دلوقتي محتاجاه لحد ما تخلصي من نوح و تشفي غلك و بعد كدا بـ أقرب جذمة و دوسي عليه

نسرين:- طيب طيب مفهوم هتخلص امتي النهارده لازم أسمع خبره مسمع في السوشيال ميديا

صبري :- عنيا ليكي يا ست الكل كل حاجه هتخلص زي ما انتي عاوزه و زيادة كمان اقعدي قدام تلفزيونك معاكي رموتك و كوباية الشاي بالنوعناع و إسمعي و اتمزكي كمان

نسرين:- أما أشوف يا صبري و لو حصل زي ما خططنا بالحرف ليك عندي مكافأة مالية كبيرة جدا اكتر من اللي اتفقنا عليه

صبري:- لا يا ست الكل أنا مجرم عندي كرامة مش بيقبل أي حاجة غير حقه اه أنا عندي دم يا ست الكل

نسرين:- طيب يا صبري طيب أهم حاجة تخلص بسرعه أنت مش عارف أنا مستعجلة إزاي ؟

صبري:- يا ست الكل لما بتيجي تسوي فرخة مش بتهدي عليها عشان تاخد السوي المظبوط ؟

نسرين:- أيوة طبعاً

صبري :- يبقي تهدي بقي عشان تاخدي شغل نضيف

نسرين:- اديني ماشية وراك اهو يكش بس متغرقناش

صبري :- عيب عليك يا ست الكل أنا شغلي نضيف و عالي أوي يعني

نسرين:- تمام يا صبري خلص و كلمني عشان ابعتلك باقي الفلوس

صبري:- عنيا يا ست نسرين يا ست الكل سلام سلام سلام

صبري قفل معاه و قال:-

أما ولية لكاكة نازلة كلام لحد ما كلت دماغ أمي أركز أنا إزاي دلوقتي في المهمة دي بقي .. قوينا و وفقنا يا رب دا إحنا داخلين على حوار عالي أوي هينقلني نقلة كبيرة و هبقي أكبر سفاح فيكي يا منطقة

❈-❈-❈

صلاح واقف متربص لـ تمارة مستنيها عشان يقطع عليها الطريق

أول ما شافها جاية هي و ورد استخبي ورا الجدار و مشي وراهم بصمت

ورد :- ها يا تمارة و اية تاني اللي حصل

تمارة:- بس يا ستي و توحة بقي راحت تقدم على شغل في الشركة دي و لما ترجع هنعرف اية اللى حصل يا هتتقبل يا هتقعد جنبنا نغني ظلموه

ورد ضحكت على تعبيرات وش تمارة و قالت:-

لا باذن الله تتقبل أهم حاجة خلي انتي بالك من نفسك و مذاكرتك يا تيمو أنا همشي بقي سلام

تمارة :- سلام يا صديقي الصدوق و كل واحدة منهم مشيت في طريقهم

صلاح فضل ماشي وراها لحد ما بقول في منطقة خالية من الناس و قال:-

تمارة

تمارة اديرت و أول ما شافته بصت لية و قالت بحاجب مرفوع:- خير يا صلاح يلزم خدمة

صلاح:- الصراحة أيوة اقفي عاوزة اتكلم معاكي

تمارة:- مفيش بيني و بينك كلام يا صلاح اتكل من هنا بدل ما اعملك مشكلة و جت تمشي صلاح قال ليها

اقفي بدل ما أنا اللي اعملك مشكلة يا تمارة

تمارة بصتله بإستهزاء و قالت:-

واحد في موقفك يا صلاح لازم يحط عينه في الأرض على الأقل قدامي مش يقف يهدد بعين بحجة كدا

صلاح:- على قول العين البجحة بقي يا تمارة إسمعي كويس الكلمتين دول أنا هاجي أتقدم ليكي و انتي هتوافقي

تمارة ضحكت جامد و قالت:- أوافق إني اتجوزك أنت يا أبو صلاح ليه يخويا مستغنية عن روحي أنا لما هفكر اتجوز هتجوز واحد أمه تراعي ربنا فيا مش مستنيه عشان تكسرني

صلاح :- مليش فيه الكلام دا اعملي حسابك على بليل هتيجي عندكم نزور الست الوالده و نشرب معاها شاي

تمارة :- بقي انت عاوز تتجوزني انا يا صلاح و إلا عاوز تضمن سكوتي على فضيحة أختك خدها من قصرها و أمشي عشان طلبك مرفوض

صلاح:- يعني اية مش موافقة

تمارة :- أنت شكلك بتحب الرغي الكتير و أنا مش فاضيه قولتك مش موافقة اية مبتسمعش

صلاح :- يبقي انتي كدا اختارتي العداوة يا تمارة و خافي على اخواتك

تمارة:- و أنا مش بتهدد يا صلاح و أعرف انت واقف تتكلم مع مين أنا تمارة أيمن يعني هتفكر تقرب لـ واحدة من أخواتي هقلب على الوش التاني و مش بس كدا فيديو أختك هيسمع في المنطقة كلها

صلاح:- طب فكري اعمليها كدا يا تمارة و أنا هشر.ب من دمك

تمارة قريت منه خطوة و قالت:- سبق و قولت ليك إني مش بتهدد يا صلاح بس انت شكل فضيحة أختك لحست دماغك خالص و اه ابعت سلاماتي لـ أمك و قولها خططتك المرة دي يا نونا فشلت عشان تمارة مش موافقة على الجواز مني

صلاح:- يبقي انتي اللي اختارتي يا تمارة و مترجعيش تلوميني على اللي هعمله

تمارة رفعت حاجب و قالت بثقة:-

قولتهتلك من نص دقيقه و هقولها ليك تاني إياك ثم اياك تقرب لحد يخصني عشان هتواجه شر تمارة و ربنا ما يوريك شرها و ابقي أسأل تمارة عملت ايه في مرات أبوها سلام يا أبو صلاح

و سابته و مشيت و هي من جواها أخدت القرار خلاص إنه لو عمل أي حركة ندالة و اذي أي واحدة من أخواتها هتفضحة في الحارة كلها عشان يعرف إن الله حق

صلاح بعد ما مشيت صمم اكتر و قال:-

و الله يا تمارة لكون كاسرك و مخليكي خدامة عندي أنا و أمي و مش بس كدا دا هيبقي على قلبك زي العسل و أول خطوة هتبقي في أختك جوري و أنا عارف كويس مين اللي هي ساعدني في الموضوع دا

❈-❈-❈

أيمن و دولت دخلوا شقتهم و قعدوا و أيمن فضل يفكر هيعمل اية معاهم

أيمن في نفسه:- لازم أعمل حاجة اكسرهم بيها عشان بعد كدا الموضوع دا ميتكررش تاني

دولت :- يرضيك اللي بناتك عملوه فيا دا يا أيمن ؟.

انت لازم تنتقم من فتحية و بناتها على المرمطة دي

أيمن:- من غير ما تقولي أنا هعمل كدا انا بفكر ليهم في عقاب يفتكروه العمر كله

دولت:- الله عليك يا ايمون أنا بقي عندي العقاب المناسب اللي هيكسر تمارة و أمها و هيخلي أخواتها يخافوا

أيمن بصلها بإهتمام و قال:-

قولي يا دولت سامعك

دولت :- اية رأيك لو تعمل * في تمارة

أيمن بتوتر :- لا طبعاً دي بنتي مهما كان و هتبقي في وشي

دولت :- بس مش محترمه و دي اللي هيجبها الأرض

أيمن :- أقوم أخلي حد يعتدي عليها إنتي هبله يا دولت ؟

دولت :- و اية يعني يخويا ما إحنا هنجوزها لية في الآخر و نلم الموضوع بس تكون عنيها هي و أمها جت الأرض

أيمن:- لا أنا مش مقطنع بالكلام دا

دولت :- سبلي بس انت نفسك و أنا هقنعك يا ايمون يا حبيب قلبي

❈-❈-❈

صلاح راح عند حته معينة و استني فيها لحد ما لمح سلمي و نادي عليها

صلاح:- سلمي يا سلمي

سلمي راحت عليه و قالت:-

صلاح في حاجة وإلا اية

صلاح:- مصلحة يا سلمي و أنا و انتي مستفدين منها أنا عاوز اكسر تمارة و انتي تزلي جوري ها اية رأيك

سلمي بصتله و قالت بخبث :- طلما هاخد حقي من جوري يبقي اشطا معاك قولي هعمل اية

صلاح:- بصي يا ستي انتي هتعملي ***

سلمي ضحكت و قالت:-

دا انت دماغك سم و شكلك كدا عاوز تقضي عليهم

صلاح:- مش مهم دلوقتي المهم عرفتي اللي هتعملية يا سلمي

سلمي :- عيب عليك يا صلاح دا جوري دي حبيبتي حبيبتي و أنا بحبها قوي و عشان كدا هساعدك في اللي انت عاوزة و من غير مقابل

صلاح بضحك :- واضح جداً إنك بتحبيها أوي يا سلمي

سلمي:- من أعماق قلبي أتحدث

صلاح:- يبقي خلاص طيري إنتي و أنا وراكي علطول بس متنسيش في حته فيها ناس

سلمي:- علم و ينفذ يا صلوحة

تمارة قلقت على أخواتها من كلام صلاح و خافت يأذي حد منهم و هي مش موجوده فرجعت تاني تقابلهم قابلت لينا في طريقها فـ اخدتها معاها

سلمي لمحت جوري ماشية مع ساندي في وسط ناس فـ مشيت بسرعة و وقفت قدامهم و قالت:-

يا أهلا باللي دايرة على حل شعرها هي و أخواتها و محدش قادر يلمهم

جوري :- انتي بتكلميني أنا يا سلمي يظهر إنك غلطانة

سلمي بصوت عالي:- لا طبعاً بكلمك إنتي يعني انتي مش عارفين ماشية مع مين و أختك تمارة ماشية مع صلاح ابن الست نوال

جوري لسة هتتكلم صلاح ادخل و قال:-

بس يا سلمي استري عليهم دول ولايا برضوا و أنا مستعد أصلح غلطتي و اتجوز تمارة

تمارة جت من وراه و قالت:-

خطة خسيسة زي صاحبها بالظبط و لكني قولتلك قبل كدا مش أنا يا صلاح اللي يتلعب معايا حصل

صلاح بصلها بصدمة هو كان فاكر أنه هيستخدم أختها و هيعمل فضيحه عشان أهل المنطقة تجتمع على جوازهم و بكدا يضمن سكوتها و يكسرها لكنه مكنش متوقع أنها ترجع بالسرعة دي

سلمي بصت لـ صلاح بغيظ عشان كان مفهما إن تمارة مش هتيجي

جوري جت تمسك ايد ساندي عشان تتقاوي بيها لكن ساندي خزلتها و قالت:-

ميشرفنيش اصاحب واحدة هي و أخواتها ماشين على حل شعرهم

جوري بصتلها بصدمة. و لينا جريت عليها اخدتها في حضنها

كل الحارة واقفة تتفرج و أم أشرف هي و أم عبده نزلوا جري يقفوا جمب تمارة

تمارة بصت لـ ساندي و قالت:-

و أخي ميشرفهاش تصاحب صحاب نادلة مش واثقة فيها و بصت لـ صلاح و قالت:-

كنت بتقول اية بقي أنا ماشية معاك ؟

أم أشرف:- قطع لسان اللي يقولك عليكي و لا على ولاد فتحية كلمة واحدة انتوا أشرف من الشرف

صلاح ببجاحة :- أيوة ماشية معايا يا تمارة و أنا أهو بقولك قدام الحارة كلها اتحوزك متخافيش و قولي موافقة

أم عبده:- تتجوزك انت يا ابن نوال لية بايعينها اوعي تكون فاكر ملهاش حد لا اصحي دي بنتي واللي يجي عليها أكله بـ سناني

جوري جريت على تمارة استخبت وراها و هي بتهمس ليها :-

تمارة أنا خائفة أنا والله ما عملت حاجه

تمارة باست على رأسها و همسات ليها :-

طول ما أنا في ظهرك متخافيش يا جوري و بصت لـ صلاح في عينه و قالت:-

أنا حذرتك و أنت مسمحتش الكلام و انت نفذت تهديدك جه الدور عليا

صلاح بخوف:- يعني اية

تمارة:- يعني هابي فضيحة يا أبو صلاح انت و الاخت سلمي

سلمي أول ما سمعت كدا وشها أصفر و تمارة قالت بصوت عالي :-

اسمعوا يا أهل الحارة الأستاذ صلاح جه عاوز يتجوزني عشان أستر على أخته و مفضحهاش مع إني كنت هعمل كدا من غير حاجة لكنه هددني أنه هيتبلي عليا أنا و أخواتي و أنا قولتها ليه في وقتها فضيحة أختك هتبقي في المنطقة كلها

أما بقي الأخت سلمي اللي بتقول علي اختي ماشية على حل شعرها

بصت لـ سلمي في عنيها و قالت:- لية يا سلمي شيفاها زي الست الوالدة اللي اتقفشت بتخون أبوكي على سريرة قولي انتي ماشية على مسيريتها وإلا اية نظامك

سلمي وشها أصفر بطريقة صعبة و مبقتش عارفه تاخد نفسها من كتر الإحراج و قالت :-

اية اللى انتي بتقولية دا أكيد مش صح طبعاً

تمارة بضحكة خبيثة:- لا صح و الكل عارف إنه صح يا سوس

و مكتفتش بكدا طلعت تليفونها و هي يتقول لـ صلاح:-

اتفرج مع الجمهور على أختك يا أبو صلاح

صلاح بهمس:- لا يا تمارة متعمليش كدا

تمارة :- مهو لو كنت احترمت نفسك مكنش كل دا حصل يلا يا بشا جيم اوفر

أم أشرف بضحك :- كيادة يا بت و يتاخدي حقك وقتي

❈-❈-❈

فتحية خارجة من الشركة هي و نوح و صبري واقف متربص ليهم لحد ما لمح نوح و ضر.ب نار عليه



تابعوا صفحتي وتابعو المدونه ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها



بداية الروايه من هنا



انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هناااااا



الروايات الحديثه من هنا



روايات كامله من هنا



جميع الروايات الكامله من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close