القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية توأم الزين بقلم زينب سمير الحلقه الأولي والثانية والثالثة حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات

اعلان اعلى المواضيع


رواية  توأم الزين بقلم زينب سمير الحلقه الأولي والثانية والثالثة حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات

رواية  توأم الزين بقلم زينب سمير الحلقه الأولي والثانية والثالثة حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات


🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵

الحلقة 1 


الفصل الاول

---------------

تستيقظ زينة من النوم ثم وتاخذ شاور وتتجه الي غرفه اختها لتيقظها ويؤدو فرضهم

في غرفة زينب

زينة: بت يا زوزو قومي يلا

زينب: 😴😴😴

زينة: يلا بقي هنتاخر

زينب: 😴😴😴

زينة: خلاص انا هغيظ دكتورة تالا لوحدى

قفظت زينب من السرير بسرعة: لالالا خلاص انا كمان عايزة اغيظ دكتورة تالا

زينة: هههههه اول ما سمعتي اسم تالا قومتي بسرعة ههههه

زينب: طيب جيبي سيرة تانية بدل السيرة الزفته دي كل يوم تيجي بلون شعر شكل مرة احمر ومرة اخضر و اصفر انا حاسة اني بشتغل مع اشارة مرور انا داخلة اخد شاور و يلا عشان نصلي بدل ما حنا بنجيب في سيرة المعاصي دي

انهت زينب حمامها ثم ادت فرضها مع اختها ثم نزلو الي اسفل

زينب و زينة: صباح الخير

علاء: صباح النور يا حبايبي

ليلي: صباح النور يا حبايب قلبي

زين: اهلا العصابة اجتمعت

زينة: بس يا بابا

زينب: بس يا حبيبي

علاء: يلا خلصو فطاركو عشان نروح المستشفي

زينة وزينب وزين: حاضر يا بابا

وبعد قليل انهو افطارهم واتجهو الي عملهم

___________________________________

في طريق زينة وزينب الي المستشفي

زينة: بصي يا بت يا زوزو مين جي

زينب: مين؟

زينة: دا دكتور مروان

زينب بتافف: يارب اي ذنبي اشوف الاشكال دي علي الصبح

د/مروان: ازيك يا دكتورة زوزو

زينب بصدمة وعصبية: نعمم!! ايه زوزو دي يا استاذ انا اسمي الدكتورة زينب وياريت تلتزم حدودك المرة الجاية احنا في مستشفي محترمة

د/ مروان: انا مقصدش يا دكتورة بس انا يعني قولت احنا صحاب وكدا

زينب: انا مبصاحبش ولاد وحضترتك زي زين ف لو سمحت مخلنيش استخدم اسلوب ميعجباكش ثم تركته وغادرت

زينة: 😂😂😂😂

زينب بعصبية: بتضحكي علي ايه انتي كمان

زينة: ولا حاجة انا رايحة العيادة بتاعتي سلام

زينب: سلام

___________________________________

في مكان اخر كان يوسف في مهمة و حيث فوجئ بلكمة في وجه وقد وقع صف اسنانه العلوي وتمت المهمة بنجاح

وقد اتصل بأسر ليصطحبه الي المشفي

يوسف: الو ايه يا أسر انت فين

أسر بنوم: اي ياعم عايز ايه علي الصبح

يوسف: اخلص يا زفت وتعالي وديني المستشفي

أسر: ليه انت اتشليت ما ثم قفز من السرير: ايه انا جي حالا قولي العنوان بسرعة

يوسف: العنوان **** اخلص وتعالي بسرعة

أسر: ماشي مسافة السكة سلام

وبعد قليل اتي له

أسر:قولي بقي ايه اللي حصل

يوسف: يعني انت شايفي بذكائك الخارق اني قادر اتكلم واطلع علي مستشفي زين

أسر: لو تبطل بس غرورك ده هتبقي زي الفل

لم يعطيه يوسف اهمية

___________________________________

في عيادة الاسنان

وصل يوسف وأسر الي العيادة

زينب: ايه ده اقعد بسرعة علي الكرسي

جلس يوسف وظل أسر واقف معه

زينب لأسر: لو سمحت يا استاذ ممكن تستني برة عشان مش بعرف اشتغل وحد موجود

كان أسر سيتكلم ولكن اوقفه يوسف

يوسف: لاء مش هيطلع هيفضل واقف

زينب: طب انا مش بعرف اشتغل كدة

يوسف: وهو مش هيطلع

زينب: يبقي اتفضل انت هو انا مش هشتغل وهو واقف

يوسف: ما تخلصي يا حجة هي المستشفي كانت باسمك وبعدين انتي متعرفيش انا مين

زينب ببرود: اولا انا ليا اسم ثانيا بالنسبة للمستشفي تقدر تقول انا مثلا بنت صاحب المستشفي ثالثا بالنسبة انت مين انا ميهمنيش وممكن اطلب الامن دلوقتي لو ماتحرمتش نفسك

يوسف: امن انتي اتجننتي انا هعرفك انا مين

زينب وقد ضربت المكتب بيدها: اانا مسمحلكش تتكلم كدا ولو مش عجبك روح للدكتورة تالا بس صدقني هتندم انك روحت

يوسف وهو يتجه الي الخارج: مش محتاج نصايحك خليها لنفسك

زينب: احسن برضو وفرت

مل هذا و أسر يضحك بهيستريا

يوسف: ممكن تقولي بتضحك علي ايه

أسر وهو يضحك: أصل اول مرة اشوف حد بيتحداك كدا

يوسف: هنشوف انا اصلا محدش يقدر يتحداني

ودخل يوسف وأسر الي دكتورة تالا وفوجئ ب........

.

يتبع 

.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵

الحلقة 2 

.

رواية تؤام الزين

--------------------

الفصل الثاني

----------------

دخل أسر ويوسف إلى الدكتورة تالا وفوجئ بفتاة تضع الكثير من مساحيق التجميل وشعر ذات اللون الاسود والخصلات الملونة أحمر و أخضر و أزرق و أصفر

يوسف:أعوذ بالله هي دي دكتورة ولا عروسة مولد

أسر: إنت بتقول فيها طيب أسألها كدا ممكن تكون مش هي دي الدكتورة

يوسف: أحم لو سمحتي هي فين الدكتورة تالا

تالا: أنا الدكتورة تالا

يوسف : طب واضح انك مشغوله اجيلك وقت تاني

تالا: لا مش مشغولة اتفضل

يوسف : لا هيجيلك وقت تاني

تالا بحدة : اتفضل يا استاذ انا مش مشغولة

يوسف : ما هو دا مش شكل دكتورة دا شكل عروسة مولد

تالا بعصبية : عروسة مولد ايه يا استاذ ما تحترم نفسك

يوسف :انتي ازاي تكلميني كدا انتي متعرفش انا مين

تالا : مش عايزة اعرف واتفضل برا

يوسف : طيب انتي مش نافع معاكي الذوق انا هجبلك عمو علاء

تالا باستغراب : عمو علاء!!!! عمو علاء مين؟

يوسف : عمو علاء مدير المستشفى

تالا بضيق : لا خلاص بلاش الدكتور علاء

يوسف : جبتي ورا يعني

تالا بغيظ مكتوم : اتفضل يا استاذ اشوف أسنانك خلصني

يوسف : لا خلاص مستغنين عن خدماتك

ثم اتجه إلى زين

زين: ايه دا ايه اللي حصل يا يوسف

يوسف : مش وقته يا زين ابقى اقولك بعدين انت وأسر

زين : ازيك يا اسر

أسر : تمام يا كبيرنا

يوسف : زين شوفلي دكتورة أسنان كويسة بدل اللي شفناه من شوية دول

زين باستغراب : شوفت ايه

يوسف : دكتورة بعين زرقاء بس ايه مقولكيش كمية غرور فيها والتانية عاملة زي عروسة المولد

زين: هههه ام عين زرقاء دي زينب اختي بس هي مش مغرورة دي ثقة بالنفس

أسر : طيب بالنسبة للعروسة المولد

زين : دي الدكتورة تالا مفكرة ان مفيش حد في شياكتها ولا في جمالها

أسر : اه منا لاحظت كدا

يوسف: طيب شوفلي دكتورة تكون كويسة

زين : تعالي معايا هوديك لزينب

يوسف : لا طبعا دعلي جثتي

___________________________________

في عيادة الأسنان

زينب : اهلا اهلا دكتور زين هنا بنفسه

زين بغرور مصطنع : لاداعي للتصقيف اخجلتم تواضعنا

زينب: اخلص يازين عايز ايه

زين: طب احترمني قدام صحابي

زينب : ااه طبعا ثم لاحظت من يقفون خلفه : انتو تاني هما دول صحابك يا زين

زين: اه هما دول واتفضلي اكشفي على يوسف

زينب : اتفضلو اطلعو عشان اكشف على صاحبكوا

يوسف: هما مش هيطلعوا برا

زينب وهي تجلس على كرسي مكتبها بأريحة:خلاص يبقى مش هكشف عليه نورت يا دكتور زين طلبك مرفوض

زين بنفاذ صبر : ما تخلصي يا زينب بقي

زينب بعصبية : زين أنا مبعرفش اكشف وحد معايا في نفس المكان اذا كان انا أو زينة وانت عارف كدا يا زين ف متجبش بقى اللوم عليا صاحبك هو اللي مش راضي يكشف

زين: يلا أسر نطلع برا عقبال ما تكشف على يوسف

يوسف : انتو هتطلعو وتسبني معاها لوحدي

زينب : متقلقش انا مش من نوع اكلي لحوم البشر عشان حرام

يوسف : يعني لو مكانش حرام كنتي اكلتيها

زينب بهمس : يارب مقتلش حد النهاردة

صوت من ورائهم : متجمعين عالخير انشاء الله

زينب: زوزو جيتي في وقتك

زينة: كنت حاسة انك عاملة مصيبه

زينب ببراءة: تعرفي عني كدا

زينة: وابو كدا كمان

يوسف بضيق : طيب بالنسبة للبني ادم اللي صف سنانه واقع

زينة: ماله ده

كان يوسف سيتكلم

زين: بسسس انتو ايه أطفال اسكتو شوية يلا يا أسر يلا يا زينة

زينب:لا سيب زينة

يوسف: اشمعني بقي

زين : هو انا مقولتلكش

يوسف: لا مقولتليش

زين:ممكن زينب تكشف وزينة قاعدة عادي إنما حد تاني لا وزينة نفس الشئ قولي ليه بقي

يوسف :ليه

زين: عشان هما تؤام

أسر: ما انت تؤامهم بردو

زين: ما انا بردو كدا نفس الشيء

أسر : طيب

وغادر زين و أسر مرحبا وتم الكشف علي يوسف ولم تخلو زينة من مناقرتهم واعطته زينب الأدوية اللازمة وغادر كلا من يوسف و أسر ثم وقف أسر أمام عيادة الأطفال

أسر : بص يا يوسف زينة دي طيبة ازاي وبتعامل الأطفال بحنية ازاي

يوسف:طيب يلا يا حنين عشان توصلني

أسر:يلا يا فصيل اصل أنا خلفتك ونسيتك

تجاهل يوسف كلامه ثم غادرو المستشفي

___________________________________

في المساء

-------------

في الشات الجماعي بين البنات

--------------------------------------

زينة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شروق: واللي في جيبك هاته

زينب: يا مساء الفل على ملوك الاشباح

تمارا: بقول ايه انا زهقانة ايه رايكو نخرج

زينة: ماشي اناموافقة

شروق:تمام بس امتي

زينب: بعد بكرة ايه رايكو

تمارا:تمام و نروح المول

زينب وزينة وشروق : تمام

.

🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵

الحلقة 3 

.

رواية تؤام الزين

-------------------

الفصل الثالث

----------------

في الصباح

-------------

في فيلا العاصي

--------------------

إبراهيم : هو إبنك دا هيفضل نايم كدا

مني : إنت مالك وماله بس

إبراهيم : مش هينزل يشوف أكل عيشه

مني بتافف : لسة بدري على ميعاد الصيدلية بتاعته

إبراهيم : مش كان جه اشتغل معايا في الشركة ويتجاوز أية بنت عمه

مني بحدة خفيفة : أسر اختار المجال اللي هو ايه عاوزه اما بالنسبة لأية فأنا ابني مستحيل يتجوزها

إبراهيم : خلاص خليه قاعد جمبك

مني : أسر مش بنت عشان يقعد جمبي

أسر : صباح الخير يا ماما

مني : صباح الخير يا حبيبي

أسر : صباح الخير يا بابا

تجاهله إبراهيم ولم يرد عليه

أسر بحزن وضيق : انا ماشي

مني : طيب استنى أفطر الأول

أسر : مش عايز افطر سلام

مني : سلام يا حبيبي

___________________________________

في شركات السيوفي

---------------------------

في مكتب محمود السيوفي

----------------------------------

تمارا : بابا لو سمحت ممكن امشي بدري ساعتين

محمود : ليه يا تيمو

تمارا بابتسامة : عشان المستشفى عند صحابي التوأم حضرتك عارفهم

محمود : ماشي يا تيمو بس خدي بالك من نفسك

تمارا : شكرا يا احلى بابا في الدنيا

ثم غادرت

___________________________________

في مستشفى الألفي

-------------------------

كانت تمارا ذاهبة إلى زينب وزينة وقد اصتدمت بأحد

: انا اسف يا آنسة

تمارا : اسف! أعمل إيه باسفك انت مش بتشوف

زين : اعملك ايه يا عني منا اعتذرتلك

وقد جاءت زينة في ذلك الوقت

زينة : في ايه بس يا زين أهدى إهدي يا تمارا

زين : شوفي دي مالها يا زينة اعتزرتلها وهي مش عارف مالها اعملها ايه تاني

تمارا : يعني اعتذارك هيرجعلي كتفي اللي اتخلع

زينة : خلاص خلاص إهدي

ثم جاءت زينب

زينب : فيه إيه صوتكو عالي كدا ليه الناس بتتفرج عليكي تعالو المكتب عندي اتخانق هناك

زينة : انتي بتقولي ايه

زينب : يا بنتي يجو المكتب ونفهم في ايه

في المكتب

زينب : في إيه بقى

تمارا : شوفي الاستاذ دا اللي خلعلي كتفي

زين : مش حكاية هي انا قولتلك اسف

تمارا : يعني أسفك هيعمل ايه

زين : ما انتي كنتي ماشية مش واخدة بالك

تمارا : يعني انت اللي كنت واخد بالك

زينة : بسسس إيه أهدو وصلو على النبي

زينب وزين وتمارا : عليه افضل الصلاة والسلام

زينب : فهمونا واحنا هنتصرف

زين : وانا ماشي خبطت في الآنسة واعتزرت ليها

تمارا : طيب تمام وبالنسبة لدراعي اللي اتخلع والأستاذ ماشاء الله طول بعرض

زينة : طيب خلاص يا تمارا معلش هو مكنش يقصد

زينب : معلش يا زين هي كمان كتفها وارجعها

تمارا بتافف : متاسفة يا أستاذ زين

زين بضيق : خلاص محصلش حاجه يا آنسة مع السلامة

زينة وزينب : سلام

تمارا : زميلكو دا استغفر الله العظيم طول بعرض وخلعلي كتفي

زينب : أولا دا مش زميلنا دي اخونا التوأم

زينة : ثانيا تعالي نوديكي لدكتورة نيرة

تمارا : ماشي

___________________________________

في عيادة العظام

---------------------

د/ نيرة : اهلا اهلا د/ زينة و د/زينب في العيادة بتاعت

زينة : طيب من غير رسميات انا زينة بس

زينب : عشان احنا زمايل انا زينب بس

نيرة :تمام

زينة : عايزينك بس تشوفي كتف الانسة

نيره : مت عنيا ثم وجهت كلامها إلى تمارا بتهذيب : اتفضلي يا أنسة عشان اكشف عليكي

وكشفت على تمارا

نيرة : الآنسة تمام مفيهاش حاجة بس واضح انها اتخبطت في حاجة جامدة انا هكتبلها على علاج وأنشأ الله تكون احسن

زينة بهمس لم يسمعه الا زينب : ماشاءالله مكنتش اعرف ان زين بالقوة دي

زينب بنفس الهمس : اهي الملاكمة جابت فايدة

زينة : عندك حق

تمارا : انتو بتقولو ايه

زينب : ولا حاجة شكرا جدا يا نيرة

نيرة : على ايه دا واجبي

ثم غادرو

زينة : هي شروق جاية امتي

تمارا : كلمتها من شوية وقالت إن هي في الطريق وجاية

زينب : ممكن تكون جات وملقتناش

زينة : لو كانت جات كانت اتصلت بينا

تمارا : هي المستشفى مالها نايمة كدا ليه

زينب : مش عارفه يابنتي والله الناس بطلت تتعب

أثناء حديثهم كان هناك حادثتين في نفس الوقت

زينة : بركاتكم الناس بتموت وانتو هنا عمالين تحسدوهم

ثم جاءت شروق بهذا الوقت

شروق :هي ايه الزحمة دي

زينة : دي بركات الحجة زينب والحجة تمارا

زينب وتمارا : 😁😁😂😂

شروق : اااه انا كدا فهمت

تمارا : طيب ايه انتواجمعتونا ليه

زينة : هنخرج النهاردة

شروق : النهاردة!! انا عاملة حسابي على بكرة

زينب : مفرقتش النهارده من بكرا

تمارا وشروق : تمام

زينة : هتروحو دلوقتي تلبسو ونتقابل في الول الساعة 7 اوك

تمارا و شروق : ماشي

زينب : ماشي ولا واقف

شروق : يخربيت الالش الرخيص

زينة : رخيص ولا غالي

تمارا لشروق : عايزة ايه من اتنين تؤام

زينب : معلش

زينة : قهوه بوش

زينب : عصير فريش

كانت زينة ستتكلم

شروق : انا ماشية بدل ما اموت

تمارا : وانا كمان ماشية وخليكو انتو في الالش الرخيص بتاعتكو

___________________________________

في المساء

-------------

شات جماعي بين الولاد

-----------------------------

أسر : يا شباب انا زهقان وعايز اخرج ناو

زين : يا أسورة انا كمان ساعتين رايح أوصل اخواتي المول

مالك : انا كمان رايح اوصل شروق اختي المول

يوسف : يا سبحان الله انا كمان رايح اوصل تمارا اختي نفس المول

أسر : طيب انتو هتستنو فين

يوسف، مالك، زين : في الكافيه

أسر : يبقى اجي معاكو تمام

مالك : تمام

زين : ماشي

يوسف : قسطا

أسر : قشطة ولا لبن

يوسف: ولا تعرف اني لما اشوفك هنفخك

أسر : انا اصلا هروح البس سلام

زين ومالك : سلام

يوسف : من غير سلام

أسر : ماشي يا يوسف

___________________________________

في تمام الساعة السابعة تقابل البنات وذهبو ثم تقابل الشباب وذهبو الي الكافيه

عند البنات

شروق : ها نبتدي منين

تمارا : انا جعانة

زينة وزينب : واحنا كمان

شروق : تمام ناكل و بعد الأكل نجيب الحاجة

كلهم : اوك

وذهبو إلى المطعم وانتو من الطعام ثم ذهبوا ليشتروا ما يحتاجونه ثم اتصلو بالشباب ليخبروهم من الانتهاء

وفي طريقهم إلى الشباب قد وجدوا مجموعة من الشباب يعاكسونهم وقد رأهم مالك

مالك :الحق يا يوسف الحق يا ز .... لم يكمل مالك كلامه حتى نظر إليهم في صدمة وقد اعتلت الصدمة وجه الجميع

-----------------------------


تابعووووني للروايات الكامله والحصريه



تكملة الرواية من هنا



جميع الروايات الكامله من هنا




ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS