رواية الجامحه والبدوي الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم ميفو السلطان حصريه وجديده علي مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
البارت الحادي عشر ..
كان حمزه مغيبا ورودينه قد هلكت بين يديه و أصابها دوار شديد واستكانت له ولم يحسا بتلك التي دخلت عليهم ليصدح صوتها وما كانت الا صوت فتحيه امه.
لتقول نهاركو اسود في اوضه النوم يا زباله دخله للواد قوضه النوم وواقفه من غير هدوم الله يخربيتك يا تربيه زباله.
كان حمزه قد احس بمدي الجرم الذي فعله وتلك المغيبه التي في احضانه لم يعرف ماذا يفعل فرودينه مازالت تائهه وامه خلفه وهيا في احضانه وملابسها ممزقه تمام الا انه فكر سريعا لينتفض عندنا سمع صوت امه ليذهب بها مسرعا الي السرير ويتركها ويذهب الي امه ويشدها بره.
لتصرخ..... انت بتشدني فين انت اتجننت البت دخلالك البيت وواقفالك بنت امينه اللي اختها فضحت اخوك زمان دلوقتي اهيه مفضوحه ومافيش حد احسن من حد..
ليهتف حمزه.. ماما والنبي ابوس ايدك بطلي هيا ماغلطيتش وحياتي اسكتي..
لتصرخ عاليا.... اسكت بتاع ايه اسكت يا عصااام الحقوني ياعالم ..
![]() |
ليصرخ حمزه َ.... والنبي يا ماما ماتعمليش كده انا اللي غلطت والله انا اللي شديتها.. والنبي بالله عليكي اسكتي ماتفضحيهاش والنبي وحياتي يا ماما قلبي هيقف والنبي بطلي.. ليصاب بالشلل عندما وجد هاله والجده يقفون لتصرخ.... الحقوني البت جايه للواد الشقه وقلعاله عشان تلبسه الجواز الفشنك وبدل ما يبقي اتفاق كده وكده بنت امينه تتجوز الواد ماهو هتطوله فين شركات وفلوس وراجل يتخطف..
ليصرخ بها..... ابوس ايدك بطلي بقه انت ايه يا شيخه.
لتصرخ..... انا ايه انت عبيط والا ايه.. اه ما البت حلوه وسهله. بت امينه زمان فضحت ابني لتقف عالسلم.... انزلي يا امينه انزلي وشوفي بنتك المفضوحه زي مابني اتفضح زمان بنتك اتفضحت.
لتنزل سهيله وامينه لتصرخ سهيله فيه ايه انت بتقولي ايه..
كان حمزه قد اصابه القهر واحس ان قلبه سيقف.. ليصرخ.... ماتبس بقه اسكتي بقلك انا السبب اسكتي بقه َليذهب اليها وحاول ان يشدها.
لتصرخ بتشدني... عشان دي.. عشان بنت امينه اللي قفشتها عريانه بتعرض نفسها عليك.. طب انت راجل الدور و الباقي علي اللي بتتسحب عالسلالم وتتحضن في الشقق..
ليصرخ.... اتقي الله بقه قلبي هيقف اسكتي.. لتقترب سهيله.... انت يا وليه انت لمي نفسك وتحفظي أدبك.
لتصرخ فتحيه.. لا يا بنت امينه ما هلمش نفسي ياختي. خشي لمي اختك المفضوحه اللي دخلت لابني الاهبل ونازله تحضين وبوس. اختك ياختي جوه قالعه للواد ووقفاله يحضن براحته. زمان فضحتي الواد. بس ابني راجل دلوقتي اختك اتفضحت اهيه وانتو عارفين بتخططو تبقي جوازه بجد مش كده وكده. عايزين توقعو عيالي ما هم معاهم فلوس شباب يشرح القلب. بس لا ابني ماياخدش واحده بتتحضن في شقق.
كانت امينه قد تهالكت واحست بانفاسها تتقطع وسهيله تقف والشلل يبدو عليها.
لتهجم فتحيه علي حجره حمزه وتفتحها علي مصراعيها لتقترب من رودينه التي قد تحولت لكائن مذعور والرعب يتملكها وكانت ترتعش بقوه غير مصدقه ما حدث لها لتهجم عليها فتحيه وتخرجها لهم لتقع رودينه علي الارض. وبدون ملابس تقريبا .
لتصرخ فتحيه... اهيه االهانم من غير هدوم الهانم اللي اتسحبت للواد وهو راجل ما هيصدق ياخد ويشبع حد بيعرض جتته ببلاش مانخدهاش ليه.
الا ان حمزه صرخ بها.... بس بقه كفايه كفايه انت ايه القرف ده انت مش حاسه بنفسك دي بنت عمي وهتبقي مراتي ماسمعش حد ينطق.
ليقترب من رودينه التي ترتعش ويحتضنها ويحس بخلعه قلبه ويهتف بس اهدي اهدي انا اسف..
لتصرخ رودينه وتبتعد عنه بعنف وعينها زائغه
لتقترب سهيله وتاخذها في احضانها وتشدد عليها
لتقول فتحيه.. مين يا نن عين امك اللي هتبقي مراتك ليه البنات خلصت مالقيتش الا بنت امينه الرخيصه الله في سماه مايحصل.. واحده داخله لراجل بيته وقلعاله وهو نازل تفعيص فيها وماحسوش بالدنيا الا ما رقعت بالصوت هتكون شريفه اش ضمنك انها هتبقي اول بختك اللي تفجر كده..
هنا صرخت الجده.. اكتمي بقه كفايه كده انت ايه ماصدقتي عايزه تولعيها حريقه انت ماحدش قادر يوقفك.. عايزه تموتي الراجل اللي تحت وتنبسطي.. اتقي الله بقه يا شيخه.
لتصرخ فتحيه.. بقه يا عمتي انا اللي اتقي الله والهانم الرخيصه ما تتقيش.. امينه مسلطه ولادها علي عيالي.. لا صحيح تربيه مره هيكون ايه الا جرسه وفضايح.
هنا كان الامر خرج عن السيطره لتصاب رودينه بهستيريه وتتشنج بشده وتبعد سهيله بعنف وتلطم وجهها وتمزق شعرها كانت قد دخلت في حاله من اللاوعي وتسقط امينه ارضا لتصرخ سهيله لا تعلم ماذا تفعل لتذهب الي امها وتصرخ وحمزه ذهب الي رودينه وشدها اليه بقوه وهيا اصبحت عنيفه ودخلت في حاله من الهياج والكل يقف كان علي روسهَم الطير حتي فتحيه خافت فمنظر امينه التي سقطت وتلهث بشده وسهيله تصرخ باسم امها ورودينه تصارع حمزه لتضرب نفسها وتمزق شعرها وحمزه ينزع شعرها من بين يديها بصعوبه وهيا لا تكف عن تقطيع شعرها وهو ينتحب بشده ولا يعلم ماذا يفعل ليصرخ في هاله.. هاله اطلبي حمدي جارنا بسرعه ويحمل رودينه.
ليدخل عصام.... فيه ايه فيه ايه.
لتصرخ سهيله امي بتموت الحقوني.
ليقترب عصام بسرعه ويحمل امينه وينزل بها جريا ومعه سهيله ويذهبا بها الي المشفي وسهيله قلبها سيقف.
اما ذلك الذي قد تمزق قلبه فيحارب تلك التي انهت علي وجهها وشعرها وهيا تتشنج واصابعها ملتفه بشعرها تمزقه بشده ولم يجد سبيلا الا ان ينام بجسده كاملا عليها لعلها تسكت فقد ادمت وجهها بشده كان يشهق ولا يصدق انه اوصلها لهذه الحاله وقلبه يتمزق فعيناها زائغه وصدرها ينهج وتتلوي تحته بعنف لياتي الطبيب ليدخل وينصعق من منظرهم ليهتف حمزه... انجدني شوف مالها..
ليدخل الطبيب.. ويقترب.. دي حاله هياج شديد..
ليهتف حمزه... وحياه امك ما انا عارف ماتنجز يا حمدي في يومك الاسود شوف حاجه تهديها. ليهتف.... طب هنزل واجي بسرعه.
ليصرخ حمزه.... عبوشكلك امال جاي تتفرج وانت كفايه ابوس ايدك هموت هتخلصي عليا انا اسف يا قلبي والنبي كفايه خلصتي علي وشك وشعرك. والله اسف هموت يا رب اهدي. حبيبتي اهدي انا حَمزه اهدي انت كويسه والله هتبقي كويسه بطلي بقه ماعدش في وشك مكان وشعرك بقي علي الارض ارحَميني هموت منك لله يا حمزه عاللي عملته في بنت عمك قلبي والنبي بطلي يا عمري.. ما حد يشوف ابن الجزمه ده راح فين..
ليدخل الطبيب وكان صديقا لحمزه ويمسك يدها وهيا تحاول ان تنتشها لتصيب يدها وتتفجر الدماء من يدها ليصرخ ما تنجز يا حزين ماعتش قادر هموت منك لله..
ليقترب حمدي مره اخري ويغرز سن الحقنه في يدها لتمر دقيقه وتبدا رودينه في الارتخاء حتي ارتخت تماما وحمزه مازال فوقها.
ليصرخ اخرج يا حَمدي من القوضه فرودينه شبه عاريه وهو يغطيها بجسده ليخرج حمدي ويبتعد حمزه ليقوم وياتي باحد قمصانه ويلبسها اياه ويريحها ويسقط ارضا ويضع راسه بين يديه وظل لفتره يلتقط انفاسه بصعوبه ليبعد يديه عن راسه ببطئ ليجد خصل من شعرها في يديه لتنفجر دموعه بشده وبدا يخبط علي راسه بيديه ولا يعلم ماذا يفعل.ليصرخ عملت ايه يا زباله يا انجس خلق الله عملت ايه منك لله كان ينتحب بقهر وقلبه يؤلمه.ليرفع راسه وينظر اليها ليجلس بجوارها وينتحب.. اسف والله اسف رودينه انا انا.. ليصمت قليلا ليشدها بقوه بعد ان وعي ما يكنه لها ليهتف بين شهقاته.. انا بحبك انا بحبك والله بحبك قلبي هيقف و َربنا انا اسف يا عمري والله اسف كنت غيران عليكي هموت بتقطع وماحسيتش والله ماحسيت يا قلب حمزه ولما لقيتك بادلتيني مشاعري ماقدرتش امسك نفسي الشيطان عماني انا اسف يا عمري اني حطيتك في موقف زي ده والله اسف يا قلب حمزه الله يسامحك يا امي عملتلك ايه بس دا ملاك ما بتعملش وانا اللي زباله ونازل فيها نطح.. شديتها ودخلتها الشقه غصب وشقيت هدومها وهجمت عليها حد يعمل في لحمه كده. كنت غيران هموت والزباله عينه منك كنت هقتله بس ماكنتش واعي بعمل كده ليه انا خايف لما تفوقي هتعملي ايه هتكرهيني صح بس والله بحبك َبموت عليكي دانتي قلبي اللي بينبض من زمان وانا طور مش واعي.. قلبي انت وعمري كله نايمه زي الملاك بحبك والله بحبك قومي ياعمري وهتاسفلك الف مره وهتاطيلك الف مره وهوطي علي رجلك ابوسها والله بس ترضي عني.انا ماسواش ضفرك ابن فتحيه ماسواش ضفر بنت امينه.. تربيه المره اللي ضفرها بصنفك كله بس والله بحبك قلبي هينخلع اعمل ايه حد يفضح حد كده كان عقلي فين دي بنت عمي ايه القرف ده . وضع راسه بجوارها وظل ينتحب لفتره ليقوم ويخرج وعيناه حمراء ليجد امه وجدته وهاله جالسين و الجده متهاله وهاله تنتحب والام صامته عليها الوجوم ليقترب من امه.. ارتاحتي خدتي حقك من امينه وولادها ارتاحتي البت راحت والست الله اعلم بحالها.. مبسوطه كده.. هتروحي من ربنا فين.. مش قادر اقولك اللي جوايا عشان الحرمانيه.. بس بجد انت نزعتي قلب ابنك َمزعتيه حتت لو جرالهم حاجه هعيش عمري كله القهره مكلبشه فيا عشان انا السبب في كل ده انا اللي دخلتها غصب يا امي انا االي شقيت هدومها غصب وانا االي دخلتها القوضه غصب مش لاقي كلام اللي عمله اخويا بوساخته انا رجعت عيدته من تاني وتربيه المره اشرف ميت مره من تربيتك.. انت ما ربتيش انا قدامك اهوه عيل زباله َما اترباش واتجبر علي بنت عمه لا وامه جت فضحتها وكملت عليها.. ايه غلك ده ماخفتيش علي هاله ماخفتيش علي بنتك لتتفضح بسبنا في يوم..
لتقف هاله.. والله ماعارفه اقول فيكو ايه بجد انتو عيله مقرفه.. ان كان كريم والا حمزه والا. وصمتت لم تقدر ان تعيب امها لتصرخ لسه جاي تندم دلوقتي وانت طول عمرك معاملتك زباله ليها انا مش عارفه ولاد طنط امينه عملولكو ايه غير كل خير وانت مره تقلها رخيصه وتربيه مره ومره امك تقول ده.. بس لعلمكو تربيه المره بميه من عينتكو وبجد مش طايقه ابص في وشكو لتتركهم وتدخل لصديقتها وتوام روحها لتجلس بجوارها تنتحب بشده..
اما سهيله فذهبت وراء عمها والرعب ياكلها علي امها لتدخل الام العنايه مصابه بازمه قلبيه وحالتها خطره لتحس سهيله بالوجع وان دنيتها قد انهالت علبي بعضها لم تكن تتخيل ان يعيد الزمن ما مرت به لتمر به اختها كانت تثق في رودينه ولم تشك فيها وكانت تعلم علاقتها بحمزه وتجبره عليها ولكنها سكتت من اجل جدها ولكن ماذا جنت فقدت اختها وامها في حاله خطره فهي تعلم انها قويه وما مرت به مع كريم تخطته رغم صعوبته ولكنها تخاف بشده فاختها رقيقه حالمه ليست مثلها خافت ان تتحول اختها لنفس النسخه تتعذب وتكره الدنيا والحياه ليصبح اولاد امينه نسخه واحده َمن البؤس والشقاء وكره الصنف الاخر كان ذلك فوق طاقتها ليقترب عمها منها.. فيه ايه يا سهيله ايه اللي حصل دا انا قلبي وقف.. لتنظر اليه بوجع كلم مراتك واسالها هتقلك انا مش قادره اتكلم.. ابتعدت عن عمها وذهبت لتري امها كانت بلا حول ولا قوه لتحس انه رجعت طفله صغيره تخاف بشده وقفت ترتعش لا تعلم ماذا تفعل او الي من تلجأ.
كان جواد يجلس يفكر بها وباخر كلام بينهم.. ولم يعرف ان ينام.. الله يخربيتك مش عارف انام.. طب ايه هفضل اكل في روحي كده والهانم مبسوطه بالبيه اللي بوسته بتبسطها وعايزاني اخد نمرته اصلي ماعجبتهاش يا حزنك يا جواد.. دا ايه السواد ده جسمي بياكلني منك لله لا ويمين الله ماتنام وانا قاعد والع كده.. ليتصل بها ليمر الوقت لترد بعد فتره طويله وصوتها متحشرج جواد ليقول ملهوفا.. فيه ايه يا سهيله مالك فيكي ايه..
لتنفجر في البكاء فصوته جعلها تنفجر في البكاء من حنيته كانت تحتاجه بشده ليقول فيكي ايه انطقي..
لتشهق ولا تعرف ان تتكلم. ليقول طب اهدي يا قلبي اهدي.. اتنفسي اهدي بالله عليكي قلبي هيقف.
لتقول... انا انا ماما تعبت ودخلت العنايه انا خايفه..
ليقول انت فين دلوقتي..
لتعطيه العنوان ليهتف مسافه السكه جايلك يا قلبي ونتش مفتيحه وخرج مسرعا ياكل الطريق اليها
بعد فتره دخل جواد وهو يبحث عنها ملهوفا ليجدها تنزوي في ركن في احد الطرقات ليقترب منها ويشدها اليه بقوه لياخذها في احضانه لتنفجر في البكاء بشده وهو يقول بس اهدي انا معاكي بس.
كانت تنتحب بشده فقد تعبت من همها وثقل سنينها فامها كل ما لها وهيا تتقوي بها ولا تحتمل ان تبعد عنها ليرفع وجهها. يحتضنهم بيديه.. بس يا قلبي بطلي مش متحمل ليحتضنها مره اخري وظل يقبل راسها ويغرقها بكلمات الحنان كانت مستكينه ضعيفه لياخذها ويجلسها ويجلس بجوارها ويمسك يدها كانت ترتعش ليهتف بطلي ماتخلعيش قلبي
لتهتف خايفه ابقي لوحدي انا ماليش الا هيا. هيا اللي بتقويني لو فقدتها مابقاش حاجه.
ليهتف بتقولي ايه ليقبل يدها بقوه ليكي قلبي ليكي جواد اللي مش هيسيبك ومامتك هتبقي كويسه.
لتهتف انا تعبت تعبت والله تعبت.
ليقبل يدها ويهتف.. عارف يا قلب جواد عشان كده انا اهوه خلاص ارتاحي ليشدها علي صدره ليهتف... ده مكانك يا قلب جواد.
لتهمس قلبه.
ليرفع وجهها امال انت فاكره ايه انت روح جواد وقلبه ولا يوم هيبعد ابدا. كانت راسها علي قلبه تلتمس بعضا من الحنان لتسهم في نظراته الحانيه ليلمس شفتيها لتحس انها عادت لنفسها لتبتعد عنه وتبدا في استعاده نفسها في ذلك الوقت كان قد وصل كريم وحمزه الي المشفي بعد ذلك ليذهبا ليبحثا عن سهيله وابيهم كان ابيهم يجلس في الاستراحه ليندفعا اليه ليخبرهم بحاله امينه الصعبه.
ليذهب كريم َو حمزه ويبحثا عنها ليجداها واقفه بالقرب من جواد ليسرع كريم اليها ويشدها ياخذها في حضنه ويهتف انت كويسه..
كان جواد يقف محترقا مشتعلا يريد ان يقتل ذلك الكريم ليبتعد عنه ولكن سهيله لم تبالي بكريم وكل ما وعته وجود حمزه لتبتعد عن كريم وتذهب لحمزه وتدفعه بعنف.. انت ايه اللي جابك هنا جاي ليه..
ليهتف حمزه... . اهدي يا سهيله والله ما حصل حاجه رودينه ماعملتش حاجه..
لتقترب منه وتمسك ملابسه... يمين بالله لو اختي جرالها حاجه لاكون شقاك نصين يا واطي وانا اللي كت فاكراك محترم طلعت وسخ زيه انت ايه منقوع شر يلا غور من قدامي مش عايزه اشوف وشك ودفعته بعيدا وجواد يراقبهم عن كثب. لا يفهم شيئا ليقترب كريم ويضع يده علي كتفها اهدي يا سهيله اهدي بالله عليكي.. لتهتف خد الواد ده من قدامي عشان ما اعملش فضيحه..
ليهتف حمزه.. ماتسكتي بقه انا فيا اللي مكفيني
ليقترب جواد.. يا ريت تسيبها شكلها تعبان والحاجه تعبانه وماحدش مستحمل حد
ليقول كريم.... امشي يا حمزة روح عند بابا دلوقتي ليستسلم حمزه ويقترب كريم من سهيله ويشدها اليه ويقول رودينه كويسه في البيت والدكتور اداها حقنه انت بس اهدي كده كتير عليكي يا قلبي بالله عليكي مش متحمل.. اما ذلك الذي يقف وقلبه يغلي نظر اليهم بعين الغل َلم يستطيع ان يمسك نفسه كان سيهجم عليه يقتله ويفتعل فضيحه ليهتف.. استاذنكو انا.. ربنا يطمنك عالحاجه ويتركها ويمشي.
لتهتف بلهفه جواد انت ماشي كانت عيونها ترجوه ان يبقي لينظر ليد كريم علي كتفها وتحاوط خصرها مره.. اه انا عملت الواجب عندك الاستاذ كريم ربنا يخليه عن اذنكو..
لتهتف جواد.بوجع فكانت تحتاجه بشده . ماتمشيش..
ليقف وظهره اليها ليقول..معلش انسه سهيله عندي شغل وتركها ومشي
لتحس بوجع.. لتجهش بالبكاء فكانت تحتاجه بشده لتحس بقهر كانت لحظه ضعف احست انها تحتاح احضانه وتريده بجوارها ليتركها بعد ان رجوته وهيا من المستحيل ان تلجأ لرجل ولكنها رقت وحنت وضعفت وتريد ان تركن اليه واليه فقط ولكنه لم يعيرها اهتماما فهو في رايه عمل الواجب لتحس بقبضه كلبشت صدرها لتتجلد... اجمدي انت مش محتاجه حد انت واختك مش محتاجين حد يروح دا حتي ماستناش نص ساعه للدرجادي انا ولا حاجه.. لتعود الي رشدها. ايوه ولا حاجه وهو ولا حاجه واي حد في الدنيا دي ولا حاجه. اعقلي انت مش محتاجه حد امك واختك وبس خلصت علي كده ونفضت يد كريم وذهبت لتنزوي بجوار باب امها لعلها تلتمس بعض الامان الذي فقدته..
في تلك الاثناء كان جواد يقف متخفيا محروقة من قرب ذلك الرجل منها لم يتحمل ان يجلس في مكان معه يخصها وينظر اليه بحب رغم أنها كانت تريده ان يبقي الا انه كان سيفتعل فضيحه فطاقه تحمله انتهت تمام وعزم علي شئ سيقلب حياه سهيله راسا علي عقب
#الجامحه_والبدوي
#حكايات_mevo
البارت الثاني عشر..
مرت الايام وامينه تمتثل الي الشفاء ورودينه صعدت شقتهم بمعاونه الجده وهاله التي لم تفارقها وعم الهم العائله والكل يخفون عن الجد ما يحدث وفتحيه قد انزوت بعد ان نهرها الكل بفعلتها الشنعاء فزوجها واولادها لم يتركو شيئا الا وقالو والكل لا يحادثها.
اما سهيله فكانت ممزقه بين امها واختها تحاول ان تراعيهم وقد اخذت اجازه من عملها وكان كلما ياتي جواد في بالها تقتل تلك الفكره.
اما حمزه فهو منهار تماما فرودينه ترفض ان تسمع حتي اسمه وترفض ان تراه بعد ان توسل لهاله ان تكلمها كان يتمزق لما فعله بها ومدي تهوره فكانت غيرته تعميه.. اما رودينه فقد تولد بداخلها احساس بالكره لشخصيتها الضعيفه الحنونه. كانت رودينه رقيقه حالمه تحب الكل وتتفاني في اسعدهم. كانت شخصيه منفتحه محبه للحياه. ليحدث لها ذلك لتنزع عنها تلك الشخصيه وتتحول الي شبيه سهيله ولكن اعنف بمراحل فرودينه كرهت نفسها وكرهت كونها انثي من الاساس لتتحول رودينه الي شخص بارد لا يحس ولا يصدر رده فعل.. تجمدت رودينه وقتلت تلك الطفله المشعه ليحل محلها شخص يسعي لنفسه فقط.. قررت ان تعلو وتعلو وتخطط لحياتها قررت ان تكبر مثل اختها حتي لا توصم انها تربيه ست وليس عيب ولكنها ارادت ان تثبت ذلك وفي عقر دار من نعتوها بذلك.
لياتي يوم كانت استعادت وعيها لتقوم وتلبس قميصا ضيقا وجيب قصير كانت تظهر بمظهر الانثي الفاتنه ولكن لن يصل اليها احد لتعمي الجميع بمنظرها ويتمنونها ولكن هيا ستخطو عليهم جميعا. لتخرج لتبهت سهيله.. ايه يا رودي لبسك ده..
لتنظر اليها رودينه ساخره. ماله يا سو وحشه. دانا حتي قمر ومافيش زي وظلت تدور تستعرض جسدها.
لتهتف سهيله... بت انت اتعدلي مالك معوجه كده.
لتقترب من اختها وتبتسم وتقول.. لا قولي معدوله يا اختي.. رودينه اتعدلت وهتاخد حقها من الدنيا.. مش هما بيقولو تربيه مره وبنجري عالفلوس.. انا بقه هكبر واكبر واوريهم تربيه المره شكلها ايه. ان كان عاللبس.. انا سعيده كده.. اللي يقدر يبصلي يبص بس اللي يهوب افلقه نصين.. اطمني اختك كبرت يا قلب اختك زي مانت كبرتي زمان..
انا و انت ماعدناش عايزين حد.. واه انا هكلم جدي عالخطوبه تتفك وتترمي في الزباله.
لتهتف سهيله... رودي بس الله يخليكي انا مش ناقصه امك ماصدقنا انها تبقي كويسه مش ناقصين جدك يجراله حاجه.
لتهتف رودينه... والله انت حره انا عن نفسي ماهرتبطش بالواد اللي تحت ده دقيقه..
لتستدير وسهيله تشعر بالقهر من تغير اختها لتنزل وتدخل الي بيت جدها لتجد عَمها وحمزه جالسون وَمعهم فتحيه والجده.
ليهب حمزه واقفا ما ان راها بخير ولكنه انصعق من لبسها ليدخل الجد ويقطب جبينه ليقول ايه يا رودينه لبسك ده يا بنتي.
لتهتف بقوه وتقول.. لا يا جدي عادي البنات كلهم بيلبسو كده وانا مابحبش ابقي اقل من حد.. لتلفت لعمها ايه يا انكل مش هنروح الشغل.. ليقطب جبينه فهو توقع ان تترك العمل وحمزه واقف متصنم لتقترب من جدها.. بقولك يا جدي َعلشان بقه موضوع جواز الاحفاد والقصه دي مش نافعه خالص انا حاولت والله بس حمزه مش تيبي يا جدو وانا حبيبتك ومش هتزعل وحمزه اصلا مش عايز هو كمان وطنط فتحيه هتجبله عروسه عسليه لتستدير وتنظر بسخريه لفتحيه مش كده يا انطي.. ا
لينظر الجد اليها ويقول.. رودينه انت كويسه مالك يا بنتي انت متغيره.. انا مش هجبرك يا قلبي بس كان نفسي تبقو لولاد عمكو لحمكو ودمكو.
لتضحك رودينه.. لحمنا ودمنا امم .. لتقترب من حمزه وتنظر اليه ببرود.. معلش بقه يا جدو موضوع لحمنا ده مش راكب اوي.. والا ايه يا ابن عمي.. عرف جدك موضع لحمك ودمك ده مش نافع في حالتنا والا ايه يا طنط فتحيه.. لتنظر الي حمزه بابتسامه بارده معلش بقه يا ميزو ضغطنا عليك في الجوازه دي وانت يا حرام طنط هتموت وتجوزك حد عالي من ناحيتها ماشي يا عم الله يسهلو واقتربت منه.. خد يا حمزه دبلتك اهه ربنا يوفقك.. لتقترب وتهمس خلي طنط تجبلك واحده ما بتتحضنش في الشقق يا ابن عمي وخلعت دبلتها ومسكت يده ليرتجف هو لتع الدبله وتقفل يده وتنسد علي يده بحنان لتهمس... ربنا مجدك يا ميز من حد شمال بيجري ورا فلوسك.. لتهمس اروح بقه اشوف مصلحتي في حته تانيه. وتركته وخطت بالخارج والكل يقف مبهوتا فرودينه ليست هيا من يعرفونها وحمزه شلت اوصاله من فعلتها وكيف اخرجته من حياتها بسهوله وجملتها مزقته عن اخره ليهب ويقوم ويذهب خلفها ليصل اليها ويهتف بحده رودينه استني واقترب منها وهتف.. احنا لازم نتكلم..
لترفع حاجبيها.. في ايه يابن عمي مش خلصنا خلاص لا عاد فيه شبكه سوده ولا عاد فيه واحده بتضحك عليك.. وارتاح وريح امك
ليصرخ.. انت ايه ده ماتتعدلي انت بتتكلمي كده ليه.
لتقترب منه لتهتف بدلع... ايه يا ميزو مالك تؤ تؤ تؤ كده اعصابك مش ده اللي كنت عايزه.. خلاص اتطمن الرخيصه هتشفلها سكه تانيه مانت مانفعتش خلاص وزي ما طنط قالت مش هتسيبك اضحك عليك واخد فلوسك.. اسمع كلام ماما يا ميزو عشان ماما ماتزعلش.. سلام بقه عشان عندي شغل لتستدير وتخرج وهو يقف يغلي ليندفع ويمسك يدها ويدخلها عنوه الي العربه ويستدير ويركب ويندفع بالعربه وهو صامت مشتعل حتي وصلو الشركه كانت مشتعله من وقاحته ولكنها نظرت اليه مبتسمه.. براحه علي روحك ليجرالك حاجه.. عايز توصلني ما تقول مش هقول لا اللي زينا يركب مع اي حد مابيهموش.
ليصرخ... بطلي بقه انت هتجننيني.. ليغمض عينه يستجمع نفسه ليستدير ويهتف رودينه انا اسف والله اسف انا عارف اني اجرمت بس والله غصب عني كنت هموت وغيران من الزفت ده انا عارف اني ماليش عين اتكلم بس ورحمه عمي ماتعملي كده انا مش قادر والله من يومها وانا بتقطع.
لتقاطعه.. سلامتك من التقطيع يا ميزو.. لا والله ابدا ومتقبله اسفك والله وعشان تعرف انه عادي اهوه يا عم واقتربت منه وقبلته علي جانب خده بهدوء لتبتعد لتهتف اوبس شوف خدك به لتقترب وتمد يدها تمسح حانب خده ولمست جانب شفتيه ليرتعد .
ونظر اليها مصعوقا ا فاحس انه يريد ان يضربها لتخرج من تلك الشخصيه اللعينه ليقول.. رودينه انت بتعملي كده عشان توجعيني انا عارف.. رودينه انت مش دي مش كده..لينظر اليها بقهر في رودي.
لتنظر لنفسها وتبتسم... مالي يا ميزو اخص عليك دانا حتي قمر لتهتف تصدق فيه حاجه ناقصه وانا هقولك مرسي يا ميزو لتمد يدها وتفتح زرار بلوزتها وتنظر في المرأه وتفتح شنطتها وتضع حمره زائده علي شفتيها وتخبطه علي كتفه.. كده عسل يلا بقه عشان مانتاخرش..
كان هو مشلولا مما تفعل فصدرها يبرز من فتحه البلوزه وشفايفها تضج حمار ليحس بانه سيقتلها ليهتف بعنف.. بصي بقه عشان بترجعي تقولي بتهور وبقل ادبي لبسك ده انت راحه بيه فين و..
لتقاطعه بنبره جليديه.. لا عندك.. انا اه اهزر معاك ادلعك بميزو ابن عمي وحبيبي انما تدخل او تفكر تدخل.. لا يا شاطر انا مش رودينه اللي تعرفها اعرف حالك وشوف نفسك وكلَمه زياده مش هسكت فمشي دنينك وشيلني من دماغك انا مش سكتك. فوق لنفسك وشوف بتكلم مين يا حبيبي هاه وارجع لعقلك. اسمع كلام امك يا حمزه تكسب.. ورضيها رضي الام من رضا الرب. وانسي اللي فات بقرفه ووساخته. يلا يلا عشان اتاخرنا بلا تضيع وقت.. انت حرقت بنزين كتير.
كان مشلولا لا يعرف ماذا يفعل ليقول..انا عارف ان امي عملت كتير والله ماعرفت اوقفها يا رودينه انت بنت عمي وفوق كل ده انا انا. كان يريد ان يعترف بحبه الا انها قاطعته
حمزه انا خلاص مش زعلانه مفيش حاجه تزعل قصه وخلصنا منها وارتاحت وريحت امك اقفل بقه وكل يشوف سكته مش هنهري كتير.. انت تعيش حياتك بدماغك وانا اشوف حالي بقه كل واحد يشوف هيكسب ازاي بطريقته انا عن نفسي مخططه حاجات كتير وهقلك عشان تفرحلي.
ليصرخ بها.... ارحمي امي بقه انت نازله تقطيع فيا وتشوفي حالك بعيد عني ازاي ومكسب ايه وزفت ايه انت بتعملي كده ليه والنبي يا رودينه والله انا اسف الف مره بس ما تعمليش كده..انت مش رودينه بالله عليكي انت عامله كده ليه حاسس بقهر اني السبب.
لتتأفف وتنظر في المرايه وتعدل نفسها وتشد ياقه قميصها لتظهر فتحه عنقها اكثر وهو مصدوم وكانها لبست او جنت لتقول.. بص بقه انا ماليش في نكدك ده عيش يا ميزو وسيبني اعيش.. انسي رودينه بتاعه زمان اللي قدامك دي واحده عرفت الدنيا.. زي ماختي زمان عرفتها بس اختي هبله ومحطت في الصخر عشان تكبر انا بقه هكبر بطريقتي واللي سكتي هلاقيها معاه هشبط عادي... ماتزعلش علي ولاد امينه خلاص عرفو الدنيا سلام بقه يا بيبي
كان يجلس وقلبه سينفجر مما تفعل وهو لا يعلم كيف تحولت من رودينه الرقيقه الخجوله لتلك الوقحه المتكبره احس بالقهر والغضب اراد ان يخنقها من تصرفاتها..
ليهتف.. اهدا يا حمزه اهدا هيا بس منفعله وزعلانه شويه وهتتعدل رودينه حبيبتي رقيقه وماتستحملش تكمل كده.. طب اهدي ازاي بلبسها وقله ادبها دي دا صدرها كله باين هموت طيب اعمل ايه اكلم ابويا.. اتنيل هتكلمه تقله ايه.. اما اطلع اتحسر علي حالي اللي باين للشعب طب ايه اه الواد الزباله اللي فوق ده ما هيصدق يلاقيها كده وهيدوس.. لا وربنا دانا اموت محصور اشوفله سكه ازاي الحزين.. فكر يا زفت الطين انت اصلا زباله َتستاهل قطع رقبتك عبوشكلك طور سنين وانت بتاكل فيها وهيا حته من قلبك لما طفشتها.. ليقطب.. لا لا ما طفشتش يا كلب البرك. هرجعها هرجعك يا قلبي لو روحي طلعت..
صعد حمزه ليجد رودينه تجلس في المكتب ملتصقه بادهم وادهم ياكلها بعينيه ويتفرس في جسدها ليهتف.. يا دي السواد اللي انت فيه يا حمزه.. هتموت محصور الواد راشق عينه فيها ليدخل ويهتف.. بقلك ايه يا ادهم.. فرع الشركه اللي في وسط البلد عايزك تروح تضبطه..
ليقطب ادهم.. اروح ازبط فيه ايه ماله..
ليقول... مالوش بس استاذ محمود عايز حد زيك معاه لفتره يعني وترجع تاني.
ليهتف... طيب ماشي اللي تشوفه.. ليستدير لرودينه. وانت يا قمر هتيجي معايا اكيد
ليندفع حمزه.. لا رودينه هتفضل هنا انا هعلمها.. لتنظر اليه وترفع حاجبيها وهو ينظر اليها بغضب.. لترفع كتفيها وتهتف.. بيس يا مان.. ماشي يا ادهم هتوحشني والله علي تليفونات بقه.. وتقوم وتبدا في لملمه اشياؤها لتنظر الي حمزه وانا هفضل في المكتب والا هعمل ايه..
ليقول مسرعا لا انت هتقعدي معايا في المكتب الفتره الجايه.
ليهتف ادهم.... طب كده تمام سايبك في ايد امينه.. ولو ان انا ايدي هتزعل.. هقوم اتكل انا بقه.. هكلمك بالليل ماتقفليش تليفونك بقالي اسبوع هتجنن يلا سلام يا قمر.
كل ذلك وحمزه مشتعل ليهتف شويه وهناديلك وذهب مسرعا واغلق الباب عليه وظل يدور ويدور.. لا انا كده هتشل البت فلتت والا ايه هيا اتهبلت تليفونات ايه وزفت علي دماغها.. كده يا رودي والله كان غصب عني اللي عملته ماستحملتش كنت بموت وماقدرتش والله.. يا رب بقه هعمل ايه البت اتبدلت.. ربنا يهديكي يا قلبي وتعقلي دا حبيبي كان بيتكسف من خياله تعمل كده.. الصبر يا رب..
في شركه جواد دخلت سهيله وباشرت عملها وذهبت الي مكتبه لتناقشه في بعض الامور لتذهب سالي وتدخلها وتجلس معهم وتركن علي المكتب ولم تنصرف نظرت اليها سهيله ولم تعرها اهتماما فهيا قد تحولت تماما لبرودها السابق ونفضت عنها اي بادره اهتمام بداخلها وجلست علي الكنبه وبدات بفتح اوراقها ووضعهم علي التربيزه وبدات تقول.. مستر جواد فيه حاجات هتبص فيها وتديني رايك مش هاخد من وقتك كتير.. كان عيناه منصبه عليها وهو يري جمودها ليقوم ويجلس بجوارها كل ذلك وسالي تتفحص وتراقبهم لتبدا في الشرح بطلاقه الا ان داخلها يشتعل اما جواد فهو يراقبها بشده لعله يستشف مابها ولكنها قد اتشحت بجدار صلب لم يعرف ان يتخطاه لكنه نظر الي سالي وقال علي مكتبك واقفلي الباب لم ترفع سهيله نظرها ولم تنظر اليه ولم تتوقف عن الكلام ليمر بعض الوقت وهيا مندمجه وهو لا يسمع ما تقول مبتسما يتاملها ليرفع اصبعه ويمرره علي رقبتها ويقول وحشتيني اسبوع بحاله بعيد.
لتنتفض من لمسته وتحس بلسعه داخلها لتهتف.. افندم هو فيه ايه من فضلك فيه حدود ماتتعدهاش.
ليبهت من عنفها الزائد فهو كان قد احس ان بداخلها شئ تكون له ليقطب جبينه ويهمس.. هو القمر زعلان مني في حاجه..
لتنظر اليه غير مصدقه اليس ذلك الذي ابتعد وعاملها ببرود وفضل عمله عليها وهيا في امس الحاجه اليه لتهب وتبتعد.. تقريبا حضرتك مش عايز تشتغل.. انا همشي والرسومات عندك لما تخلصها ناديلي عن اذنك وتركته وذهبت مسرعه وما ان وصلت للباب حتي وجدته يحاصرها ويحتضنها بشده لتصرخ ايدك ما تتدمدش عليا وحاولت ان تبعده الا انه لم يبالي ووضع راسه في رقبتها وظل يتحسس رقبتها بشفتيه ليقول.. مين قال اني كده مابشتغلش دا احلي شغل وربنا
لتصرخ وتقول ابعد عيب كده احترم نفسك بقه انا. واحده مخطوبه...
ليمسد بشفتيه عنقها.... دا في خيالك يا قلبي انت بتاعتي وبس كان يلتهم عنقها بحراره وهيا تتلوي بعنف وهو يتلمسها.
لتهتف.. انت واحد مخلول اوعي انت بتحلم..
ليضغط عليها ويلتصق بها... احلم هو من جه بحلم بحلم بحاجات تشيب لما اوصلها هتجنن معاكي بيها بحلم تكوني في حضني بتاعتي ماحدش هيطولك.. بحلم تكوني ام ولادي وهيحصل. بحلم ببيت لينا وهيحصل بحلم بجسمك ده كله ليا وهيحصل واخرتها بحلم بقلبك يبقي في قلبي وهيحصل ان ماكنش حصل شوفي بتترعشي ازاي شوفي مهزوزه ازاي ليرفع عيونها شوفي نظره عنيكي ليا كلها احتياج ازاي احنا حاله وحصلت خلاص ليكمل.. اعملي ما بدالك كلك علي بعضك جسمك قلبك روحك بتاعتي بتاعتي انا وبس ليمسكها بعنف ويهتف بغضب .. اعقلي وفوقي وبصيلي كويس جواد مابيسيبش اللي يخصه يرمح بعيد وانت زودتيها وانا لازم اوقفك ليشدها اليها ويعتصرها وينزل علي شفتيها يجتاحها بشده وهيا تقاومه وتبذل قصاري جهدها حتي تقف له وهو يركنها عالباب ويلهبها من مشاعره التي تشتعل بداخله ليحس انها بدات تستكين ليقربها بحنان ويقل عنفه ويتمهل في تقبيلها ويدخل معها في وصله من الحنان لمست قلوبهم الا انها استعادت وعيها لتقذفه بعيدا الا انه لم يفلتها لتنظر اليه بغضب وغل من قهرها فهيا تكره ضعفها وتكره وقت احتياجها له ولم تجده ليعاود ويغزوها لتقف له وتنظر باستعلاء.. طب اسمع بقه عشان تعقل انت يا جواد بيه انا واحده مخطوبه وقريب اوي هتجوز يبقي تلم ايدك وتبعدها عن حاجه غيرك انت مش من حقك تعمل كده مش سايبه هيا وانا واحده بحترم الراجل بتاعي لتحس به يغرز اصابعه في وسطها ليظل بعض الوقت يتحكم في حاله والغضب يشع من عينيه مانا ينظران لبعض وقلبها يصرخ وهو مكلبش فيها لا يفلتها ولكن ينظر اليها نظرات حارقه ليدفعها ويتحول الي وجه جليدي ويقول.. اعملي حسابك من بكره هتروحي فندقنا اللي في سيوه تصورلي وتاخدي اللقطات حيه عشان تعمليلي مخطط عام عالفندق.. اعتقد كده مش محتاجك اتفضلي..
ظلت تنظر اليه فتره وهيا تراه يبتعد وينظر بعيدا ويعطيها ضهره لتلملم اشياءها وتنصرف.. ليهتف.. اما نشوف يا سهيله هتعملي ايه في اللي جاي.. وساعتها هتعرفي مين راجلك عن حق...
استعدت سهيله للسفر وتم حجز الفندق وتسكينها وكان مرافقها يعرفها علي كل كبيره وصغيره في المكان وهيا مبهوره بالمكان وجماله ليمر اكثر من يوم وهيا تشعر بالاسترخاء الشديد كان قلبها كل وتعب وفكرها لا يباحه ذلك الذي اقتحمه بعنفوانه وغرز بداخلها شئ لا تعلمه لياتي اليها احد العاملين يوم ان انتهت من رحلتها ليحمل حقيبتها وتركب معه العربه ليبدا في شق الطريق ويمر الوقت وتحس ان المسافه بعدت لتهتف.. هو احنا تهنا والا ايه وبعدين احنا دخلنا جوا الصحرا ليه..
ليهتف الرجل.. لا اطمني دا طريق مختصر.. لتركن ولا تبالي ليمر وقت اطول لتهتف.. انت ماشي وخلاص احنا بقالنا ساعتين هو ايه اللي طريق مختصر ليظهر في الافق بعض الاشجار ليقول.. طب استني حتي نشوف مين هناك انا بايني لخبطت والا ايه... لتتنهد بغلب ليتوقف بالعربه عند احد الاشجار ليهتف.. انزلي ريحي اما اشوف مين هنا يرجعنا الناس هنا اكيد تعرف..
لتنزل وتهتف.. ناس مين انا مش شايفه اي ناس.. لتتقدم وتقترب من البحيره وتتلمسها بيدها وتبلل عنقها لتفاجي بالعربه تدور والرجل قد رحل بالعربه وترك حقيبتها مكانها لتجري وراءه وتصرخ.. ولكنه لم يبالي بها لتقف ساخطه مذهوله.. هو فيه ايه اتجنن ده يسيبني هنا لوحدي..
لتسمع صوتا من ورائها قد جعلها تتسمر وتحس بالشلل لتستدير لتشهق بقوه عندما وجدت...
#الجامحه_والبدوي
#حكايات_mevo
البارت الثالث عشر
ما ان سمعت سهيله صوتا ورائها لتستدير لتجد جواد يقف مبتسما ينظر اليها بسعاده ويهتف نورتي يا مزتي
كانت مصدومه مشلوله لا تعرف ماذا تفعل غير مصدقه ليقترب منها مبتسما وحشتيني وشدها اليه و احتضنها بشده.
لتعود الي رشدها وتدفعه... انت بتعمل ايه هنا
ليضحك ويهتف.... لا اسمها احنا بنعمل ايه هنا.. انا وانت لوحدنا والهوا.
لتصرخ.... نهارك اسود انت اللي جبتني هنا ليهز راسه مبتسما لتنفعل وتهجم عليه دانت نهارك اسود والله لاطين عيشتك يا زباله انت خاطفني انت واحد مجنون مش طبيعي كان يضحك ويمسكها ليحَملها ويذهب بها الي الخيمه ويهتف.... نورت بيتك يا قمر.
لتصرخ.. بيتي انت مجنون يا بتاع انت بقلك ايه روحني لاطين عيشتك.
ليضحك.... اروحك فين مانت مروحه ودا بيتك يا قلبي عشنا.
لتهتف.... عشنا.. عشه لم تفلق دماغك انت بقلك مفيش فايده من عمايلك دي انا مش هسكتلك.
ليضحك.... هتعملي ايه يعني في حتتي ووسط اهلي ماهتقدريش تعملي حاجه.
لتهتف.... اهلك هنا فين اهلك دول.
ليضحك لا ماحنا هنروح بس اما تهدي ونتفق.
لتهتف بغضب.... نتفق علي ايه ان شاءالله. ميفو ميفو
ليجلس اقعدي الاول واهدي لتجلس غاضبه ليهتف.... بصي بقه انا غلبت افهمك انك بتاعتي. لتهب.... انا مش بتاعه حد ما تحترم نفسك بقه.
ليهتف.... طب ايه هتشغلي الغلايه كتير لتجلس مرغمه ليكمل بصي بقه احنا هنا في ارضي وسط اهلي وانت هنا امر واقع يعني ترضي ماترضيش اللي عايزه هيتنفز..
لتهتف.... اللي هوا
ليبتسم ويهتف..... اللي هو تبقي بتاعتي.
لتهتف ساخطه..... ماتحترم نفسك بقه ايه بتاعتك دي.
ليضحك ويهتف.... لا ماتفهميش غلط بتاعتي بحلال ربنا هكتب عليكي هنا او بمعني هنتجوز هنا.
لتنظر اليه ببلاهه..... نعم يا اخويا هيا مين اللي هتكتب عليها انت اتخبلت.
ليهتف.... انت يا قلبي وماهتفتحيش بقك اسمعي بقه انت هنا تحت ايدي اعمل مابدالي هتمشيها جواز تمشيها من غير جواز اختيارك انت هنا مالكيش الا انك توافقي.
لتقف وتنظر اليه بغضب..... انت مجنون صح انا قلت كده وانا ايه اللي يجبرني.
ليهتف.... اللي يجبرك صورك اللي كانت في حضني وشكلك عريانه فيها دي اللي تجبرك اتنين عريانين في الصور هيعَملو ايه الما حد يشوفها.
لتبهت.... انت عايز تفضحني.
ليهتف..... لا انا عايز اتجوزك دي اولا ثانيا انت مش هترجعي الا وانت مراتي ان شالله نفضل سنين هسيبك وسط اهلي هنا وماحدش هيفتح بقه انت بتاعتي والكل هيعرف فكري كده واعرفي انك اخرك حضني بتاعتي.
لتصرخ...... هتستفاد ايه تتجوز واحده ماتعرفهاش ومش عايزاك يا اخي.
ليهتف.. ماعرفهاش ازاي امال اليومين اللي كنتي في حضني دول ايه دول كفايه وهستفاد اني عايزك وعايزك اوي ومفيش حد غيرك هيكون ليا من يوم ماخدتك في حضني وانت بقيتي بتاعتي اما بقه مش عايزاني دي هتصرف فيها انا كفيل بيكي.
لتجلس وهيا مشتته من كلامه لتهتف... انت مش طبيعي والله حد بيتجوز غصب. Mevo Mevo
ليهتف... اما تكوني مش عارفه انت عايزه ايه اه تتغصبي انا لما بلمسك بحس بيكي بس انت اللي جواكي حاجات معقداكي.
لتصرخ.... انت مالك معقده والا زفت انت مالك انا مش هتجوز استحاله ولا عمري ادخل راجل حياتي.
ليقترب منها ويشدها.... ليه ليه بتبعدي وانت جواكي عايز
لتقول... لاني مش عايزه حد ومش عايزه اتوجع لاني يوم مااحتجتلك بعدت وسيبتني وانا مش عايزاك ولا عايزه غيرك.
لينظر اليها بحب ويهتف.... قصدك يوم المستشفي و اللي كان واخدك فيه في حضنه عايزاني اقف اموتهولك عشان ترتاحي.
لتصرخ.... كت محتاجلك.
ليهتف.... ولما انت محتجالي راشقه في حضنه ليه.
لتصرخ.... انا يا سيدي غلطانه لا عايزه حضنه ولا عايزاك خلاص بطل بقه وسيبني في حالي كفايه انا تعبانه.
ليهتف... انت اللي تعبه نفسك انت اللي موقفه مشاعرك وقافله عليها.
لتصرخ.... من اللي شفته من الوجع اللي شفته مَاعنديش استعداد اتوجع تاني ولا اقرب من حد ياذيني
ليقترب ويحتضنها لتجهش بالبكاء.... طب اهدي انا مش هاذيكي والله.
لتهتف.... بوجع انت راجل هتاذيني انتو كلكو واحد.
ليشدد عليها..... عمل ايه فيكي بس قولي يا سهيله خرجي اللي جواكي انت متمزعه لتجهش بالبكاء ليتنهد ويحتضنها بحب ويجلس بها ليظلا فتره هكذا.. ليهتف بهدوء خرجي اللي جواكي ما حدش بيعيش كاتم لوحده كده.. كان يحتضنها ويمسد عليها ويقبل راسها وهيا تنتحب لتحس بحنيته المفرطه وهمساته احست ان صدرها سينفجر من ضغطه وهو يحثها ان تخرج ما في صدرها لتحس باحتياجها اليه لتنكمش في احضانه ليشدد عليها لتنساب الكلمات من شفتيها غصبا لم تعد قادره ان تتحمل لتحكي له منذ ان احبت كريم من صغرها حتي ما فعله وتحولها لما اصبحت عليه ظلت تحكي وتحكي ودموعها لا تكف لتهمس تعبت تعبت مش عايزه اتوجع خايفه اتوجع اموت تاني انا اصلا ميته هو كرهني في الدنيا انا بقيت اخاف اقرب من حد ومش عايزه قافله علي نفسي ومرتاحه كده.
ليهمس.... طب هو زباله وواطي تقفلي علي نفسك عشانه هو مش راجل من اساسه تعملي في نفسك كده علي شان واحد مايسواش.. فيه اللي يشيلك في عيونه بس تفتحي قلبك يا سهيله انا عايزك مراتي بتاعتي اصونك العمر كله ولا يوم ازعلك او اوجعك.
لتهز راسها.... مش هينفع.
ليهتف.... لا هينفع ايه اللي ما هيخلهوش ينفع بس. انت جواكي مشاعر ليا بتكبتيها ليه وانا جوايا كتير وعايزك.
لتهمس.... لا انا ماجوايش حاجه ليك انت بتتوهم سيبني في حالي كانت تقاومه
ليبتسم ويحتضنها.... يا قلبي ماتقوليش كلام انا مش حاسه انا حاسس بجسمك جو حضني مرتاح بتاعي انا مش اهبل سهيله سيبي نفسك ابوس ايدك مش عشان واحد زباله تموتي روحك ليرفع وجهها ويمسح دموعها ويهتف بحنان.. انت ماينفعش تكملي كده وانا مش هسيبك سيبي نفسك وخرجيلي مشاعرك كان يتلمسها بحنان ومشاعرها تنساب و هيا في احضانه.
لتهمس بحنان... لا مش عايزه والنبي
ليبتسم علي جمالها وبرائتها وضعفها ليهتف بحب هو ايه اللي مش عايزه وانت قمر كده وبتقوليها كده ليقترب من شفتيها ويهمس لا دي بقه هتصرف فيها ويقترب اكثر ويهيم بها بحب ورغبه ذابت هيا بسهوله بين يديه كانت ضعيفه وتحتاجه بشده فقد تعبت سنين وحيده تقفل علي روحها واحاسيسها لياتي ذلك الغازي يقتحم ما غلفته علي نفسها ليضعفها ويجعلها هشه اخرجت هيا مشاعرها دفعه واحده ليحس بها تلين وتلين ليشدها اليه ويريحها ويظل تائها في مشاعره معها كانت قد انسابت تماما ليدرك انها لانت واصبحت انثي طائعه لرجلها ليتروي ويتحكم في نفسه ويحتضنها بشده ليظل فتره حتي هدئا وقلبهما سيخرج من مكانه ليهتف سهيله كده خلاص اخرك معايا انهارده احنا هنتجوز هنا..
عاد عقلها مره اخري من حاله الضعف لتبدا في التحرك ليشدها اليه ويهتف اهدي مش هتخرجي من حضني.
لتهتف... بس بقه ابعد انت بتعمل كده ليه
ليهتف... ضعفك ده قوه تجَمعنا انت مش هتستقوي عليا انسي انت بتاعتي.
لتهتف.... انا مش عايزه بطل بقه.
ليهتف.... واللي كنا فيه من شويه دا ايه
لتصرخ.... ماعرفش ماعرفش دا دا ضعف سيبني في حالي.
ليهتف بقوه... مش هيحصل واعرفي ده احنا مش هنرجع الا وانت مراتي اهدي بقه وتقبلي ده وقومي يلا عشان هنام وبكره هيجو ياخدونا ليتحرك ويشدها وهيا مسلوبه الاراده ليدخل بها الخيمه ويريحها ينام بجوارها ويحتضنها ليهتف نامي وبطلي حرق في دماغك عشان ما هيتعملش الا اللي قلت عليه وضمها اليه ونام هو لتظل هيا تفكر فيه وفي احتياجه لها واوامره ولا تعرف كيف تتصرف لتنام متعبه من تفكيرها
عند رودينه وحمزه كانت رودينه قد بدات تعمل مع حمزه وكان ما يؤرقه لبسها الفاضح وعوده ادهم المفاجاه للعمل بعد ان رحل الي الفرع الاخر ولكن حدثت مشكله ليعود ادهم لتلتصق به رودينه مره اخري وذلك اشعل حمزه وادهم وجد رودينه قد تغيرت في لبسها وافعالها ليتمادي هو ويظن فيها السوء لتتباسط هيا معه لتغيظ حمزه كانت تجلس بجوار ادهم وهما يضحكان تلبس بلوزه ضيقه وزرايرها مفتوحه وجيبه ضيقه قصيره ويجلسان وادهم سعيد من تلك الانثي التي انفتحت عليه مره واحده ليهتف.... بقلك ايه ماتيحي نسهر بالليل زمايلنا خارجين نخرج معاهم..
لتفكر قليلا.. فين خارجين فين.
ليهتف.. هنروح مكان كده نهيص فيه لم يخبرها انه نايت كلاب حتي يري رده فعلها.
لتهتف طب مين معانا ليرتبك ويهتف ناس معرفه وافقي والنبي يا رودينه مش احنا اصحاب..
لتتنهد وتصمت ليضحك طب اشربي العصير وفكري لتظل تشرب وهيا ساهمه.. اروح معاه عادي هو شكله محترم اهوه وبقالنا فتره مع بعض ومعانا ناس عادي ايه المشكله.. اه عشان سي زفت اقهره هو وامه ياكل بعضه ماشي ورايا والع لتبتسم هو والع ليه يكونش فيه حاجه وماشي هيتهبل ويصالحني.. يكونش يكونش.. لتهز راسها لا لا حمزه وانا لا دا طور مابيحسش.. بس بيشوفني لابسه كده بيموت وعايز يفلقني نصين مانا سفله وبلبس عشان اغيظه.. طب ايه احرقله دمه اموته اقهره عشان يحترم نفسه ويبطل يتريس عليا ليه هو انا عبده عنده طول عمره فاكر نفسه يامر واني انفذ لا والله ابدا.. طب يا حمزه والله لاوريك رودينه كبرت بسببك واقعد بقه اولع لتهز راسها لتنسكب بعض قطرات العصير علي فمها وتتساقط في صدرها.
ليهتف ادهم ايه يا بنتي غرقتي نفسك ليمد يده بجانب شفتيها ويمسح قطرات العصير لتبهت وهنا يدخل حمزه ليحس ان قلبه سينشق من مكانه ليهتف بعنف ادهم..
ليتراجع ادهم بخوف ولكنه يستعيد نفسه ليهتف حمزه بغضب.. اخر مره تتجاوز حدودك ايدك فاهم.. كانت هيا ترتجف.
ليهتف حمزه مستنيكي في مكتبي والتفت وذهب الي مكتبه والغضب ياكله.. اهدي اهدي نهارك اسود الواد بيحط ايدو عليها وهيا واقفه ايه السفاله دي اروح فين اموتها وارتاح اموتها افلقها نصين يلمسها بتاع ايه دي بتاعتي الله يخربيتك يا شيخه اهدي اهدي عشان لو دخلت هتهجم عليها تخلص عليها ليسمع طرقات لتدخل هيا متوتره ليظل واقفا يسيطر علي نفسه من ان يهجم عليها وهيا تشعر بذلك لتتجلد وتهتف خير يا حمزه فيه ايه.
ليقترب منها ويهتف.... لا بجد بتسالي.
لتهتف.... ايوه فيه ايه.
ليمسكها ويشدها اليه.... عارفه يا رودينه انا دلوقتي لو قتلتك ماهتنطقيش عشان انت عارفه فيه ايه.
لتنفعل وتبعد يده... ايه فيه ايه ماتبطل.
ليصرخ ويمسكها... ابطل ابطل ايه عايزاني قرني و اسيبه يلمس الهانم براحته ايه فتحاها بحري مالكيش راجل.
لتهتف.... ايه كلامك ده عيب
ليشدها بقوه ويضغط علي ذراعها عيب انت تعرفي العيب لابسالي من غير هدوم وجسمك باين وفتحالي صدرك للشعب واخرتها البيه واقف يملس علي شفايفك انت اتجننتي انا حشت نفسي اعمل فضيحه.
لتهتف... مفيش حاجه من ده ولبسي عادي كل البنات بتلبس وايه يملس دي عيب ثم ان مالكش دعوه تلزم حدودك بقه خلاص خلصنا وبطلنا ومالكش تتحكم ومالكش عندي حاجه انا حره وادهم صاحبي مش زي دماغك الزباله وحتي لو بيفكر في حاجه عادي مانا حلوه وقمر واي راجل يتمني يتجوزني.
ما ان قالت ذلك حتي تحول حمزه وتاججت عيناه بمشاعل ناريه لتحس بالرهبه.
ليقترب بهدوء.... تصدقي فرحان بقله ادبك دي عشان اعرف اربيكي صح انت فلتي ولازم حد يرجعك ليشدها اليه وهيا مرعوبه.
لتهتف والله لو لمستني والا ضربتني لاطين عيشتك انت مالك بيا
ليهتف... َلما انت مرعوبه كده بتقلي ادبك ليه وايه طايحه ماليش اتحكم ازاي وانت بتاعتي اصلا ماليش عندك حاجه ازاي وانت كلك حاجتي وماحدش مخلوق يبصلك ومين دا يا روح امك اللي يتجوزك ليه شيفاني سوسن بس لا كفايه كده انا خلاص بت انت انت بتاعتي وهتبقي مراتي وكيفي نفسك.
لتصرخ... انت مجنون احنا مابنطقش بعض ويلا بقه بطل انا حره.
ليشدها ويهتف.... هما مين اللي مابيطقوش بعض ليشدها اليه دا حَمزه هيموت عليكي بس انت اللي غبيه.
لتصرخ... كذاب ابعد والله لاطين عيشتك.
ليبتسم... لا انت مش هتجيبيها لبر ليشدها اليه وينهال عليها وهيا تقاومه ليشدد عليها ويتعمق في قربها يريدها ان تبادله مثل ما حدث من قبل وهيا تصده وتدافع حتي خارت دفاعاتها فمشاعرها تجاهه تصرخ وتطلب قربه لتبدا في الاستكانه ليهمس لها بكلمات حبه وهيا تذوب بين يديه ليحملها بهدوء ويريحها علي الكنبه ليهيم بها فتره وقلبه سيخرج منه ليتراجع بهدوء وهيا مغيبه رائعه ليبتسم لها ويهتف.. حبيبي والله طول عمره حبيبي بس كت حمار رودي قلبي انا لتفتح عينيها بحالميه ليهمس.. بحبك لتظل فتره تنظر اليه ليهمس بحبك وبموت فيكي ليبتسم.. خلاص كده انت بتاعتي فاهمه ولا هتنطقيش بكلمه ولا هسيبك دقيقه رودي بتاعتي حبيبتي وان شالله تفطسي مالكيش تقولي الا حاضر وطيب حمزه ماهيسيبكيش تاني..
لتقطب جبينها وتنتفض وتدفعه... ايه ايه انت اتجننت مين اللي بتاعتك ومالهاش تقول يا سي حمزه ليه ان شالله مالي دانا اقول واقول. وحاضر وطيب ليه كنت عبده ليك لتكون فاكر ان ولاد امينه اول ما تبسبسلهم يترمو تحت رجليك انت واخوك لا فوق ولاد امينه يقعدو ويتشرطو وانت تخرس وتسمع واذا كنت فاكر اني نسيت عملتك انت وامك تبقي بتحلم.. حب ايه يا حمزه اللي بتتكلم عنه فجاه كده بتحبني باماره ايه باماره اللي عملته والا اهانتك ليا السنين اللي فاتت مافيش يوم الا ماهنتني انا وتربيتي ومتكبر عليا وفاكر نفسك سيد الكل علي ايه هاه انطق عشان احنا ولايا لوحدنا وانت معاكو فلوس هاتلي يوم واحد واحد عاملتني كويس عاملتني بحنيه هاتلي يوم عزدل افتكرهولك وجاي تقلي بحبك ومالكيش تقولي وحاضر وطيب لا فوق انا خلاص َماعتش البت الهبله اللي تقفلك وتتحكم فيها
ليهتف... كل اللي قلتيه ممكن يكون حصل بس اللي اعرفه اني بحبك وعايزك رودينه اعقلي انا اه غلطت بس انا حاسس انك بين ايديا عايزاني زي مانا عايزك ومش اول مره رودي بطلي غباء حمزه جواكي ليه بتعاندي
لتهتف... عشان انا مش عايزه حد يتجبي عليا العمر كله مشكلتك انك شايفني مش زيك عايزني اسمعلك واقول حاضر وطيب وانا بقه اللي بقلك لا انا مش عايزاك وابعد عن سكتي واستدارت وتركته.
ليمسكها ويشدها. بصي يا قلبي هبدك ده كله مادخلش دماغي انا بحبك وبموت فيكي ومن زمان اه كت طور بس خلاص عرفت وفوقت انت بقه تهبدي ماتهبديش هتبقي بتاعتي لو انطبقت السما عالارض انا حبيت رودينه ورودينه بقت بتاعتي وهعدلك تفكيرك الاهبل ده وقريب اوي هتبقي ليا دا حبيبي كان سايح ونايح.
لتصرخ... انت واحد متكبر وقليل الادب اوعي ليركنها علي الباب ويضحك... يا بت دانتي كتي مسورقه في حضني ماتبقيش واثقه اوي كده لتنفعل وتهتف.. احلم بقه واقعد نحح َانا هشوف حالي واقهرك
ليضحك... بقه حبيبي عايز تشوفي حالك ليرفع يديه يتلمس وجهها وعنقها.
لتشتعل وتصرخ بطل ابعد.
ليهمس ابعد ليه مش هتشوفي حالك ماتجمد يا مز مش هتقهريني لتتملص منه ليهتف يا بت بحبك يخربيتك انت ايه مخك جزمه ليندفع عليها بعشق جارف ويشدد عليها ويعتصرها بقوه لتتوه وتذوب بلا اي مجهود منه فهيا في داخلها تعشقه ليظلا هكذا وقلبهما يصارع بداخلهما من ذلك الهجوم والمشاعر الجياشه لتحس انها ستقع لتتشبث به وتشده اليها وتغرز اصابعها في شعره ليحس بالجنون ليتجلد ويبدا في الابتعاد.. يخربيت كده هفطس يا بنت الايه دانت ولعتي فيا لا ويمين الله لنتجوز دانا قلبي هيقف من جمال امك ليهدا وهيا مغيبه بين يده يا لهوك يا حمزه قمر يا بنت الايه وتقلي اشوف حالي دا حالي كله بين ايدايا قمر ومسخسخ ليبتسم ويقبلها قبلات هادئه وهيا مغمضه ليهمس فتح عيونك يا قمر مزه يا بنت الايه هموت واخطفك واشبع منك.. لتفتح عيونها وتهمس بهيام.. حمزه
ليتنهد... قلب حمزه من جوا والله قلبه كله ودنيته اعمل ايه دلوقتي بجمال امك وعيونك الوالعه دي هنتفضخ ليقبلها حبيبي هيمان وعسليه.. رودي قلبي انت بتاعتي يا قمر وجسمك بتاعي وكلك ماهسيبكيش.. قلبي هيخرج من مكانه حبيبي انت والله ليقبله قبلات خفيفه ليهمس ماكتش اعرف اني بعشقك كده.. رودي انا بحبك ماتفوقيلي الله يسترك احب فيكي لما افطسك.. يا قلبي يانا بعشق حبيبي يا ناس هتحسي بيا امتي لتبدا في استعاده وعيها لتحمر بشده وتحاول ان تدفعه.
ليهتف... اهدي مش هتخرجي كده هنتفضح دانتي كأن دايسك قطر ليبدا في هندمه شعرها وهيا مستكينه وقفل زرايرها التي اتفتحت من اجتياحه لها ليبتسم طب والحمار ده هنعمل فيه ايه ليمسك يدها ويقبلها هنتجوز امتي يا قمر.. لتدفعه وتهتف... اوعي بقه بلا زفت وقله ادب وخرجت مسرعه وهو يضحك يا لهوي يانا قلبي وقف ايه ده البت نار وقمر.. قله ادب ايه دانا هموت وأقل أدبي معاك يا قمر.. عسليه حبيبي والله لا خلاص يا حمزه دوس لما تفرفر في ايدك وتلين ليركن علي الحائط ويسترح ليهمس دا شفايفو قمر وهو قمرين وانت طور بقالك سنين بتنطح وانت غلايه من جوا اتاريك بتعشقها.. خلاص يا عمري حقك عليا والله لاغرقك حب وحنيه..ليجلس يفكر كيف يغرقها من مشاعره لتلين له
#الجامحه_والبدوي
#حكايات_mevo
البارت الرابع عشر..
خرجت رودينه من مكتب حمزه وهيا مشوشه من كلماته وهجومه لتندفع الي الحمام وتغلق علي نفسها وتجلس لتهدا فقلبها سيخرج من مكانه مما حدث بينهم لتظل ساهمه لتنساب مشاعرها.. ايه ده حمزه بيحبني.. وكان بيغير عليا.. كل تصرفاته وغضبه ده غيره.. حمزه بيحبني انا.. لتحس بمشاعرها تثور وتحس بسعاده بداخلها.. اه هو قال بيحبني وعايزني بتاعته يعني مش بيضحك عليا. لتتنهد.. ايه يا رودينه هتنسي معاملته الزباله عشان قالك بيحبك خلاص وقت اما يحب سعاته تقولي حاضر وامين.. لتسهم.. بس انا انا بحبه ايوه بحبه هضحك علي نفسي انت بتحبيه يا رودي انت من زمان بتحبيه وزيه وما كتيش حاسه.. لما كنا في الرحله كت هموت عليه لو بص لحد تاني ولما كنت بين ايديه ماحسيتش بنفسي وعايزه ابقي معاه دانا بسيح معاه وقلبي هيقف طب ايه وبيقلك بقيتي بتاعته يعني عايزني حمزه عايزني لتبتسم وتجلس سعيده لتقطب جبينها اه وسيادته بقه لما يقول كده هسمع الكلام ماهو فاكر نفسه فوق الكل وانا اقطم لا لازم يفهم اني زيي زيه ويحفي عشان يوصلي.. لتبتسم وتهتف بغباء يبقي خلاص يتربي الاول ويموت علي مايوصلي وبعدين اوافق واقعد احب فيه براحتي يخربيته دا قمر وبيدوخني طب ايه اعمل ايه.. لتبتسم بخبث مفيش الا ادهم يقهره لتضحك طب يا حمزه والله لاوريك ان ما ألففك حوالين نفسك لا وامه دي هعمل فيها ايه اه لازم يلمها هو يتصرف معاها وساعتها اقبل اتجوزه لتجلس سعيده بيحبني الجزمه من زمان ومبهدلني يخص عليه ماشي يا حمزه بنت امينه هتربيك الاول هوقف قلبه الاول وبعدين ارشق في حضنه يحبني زي ماهو عايز..
عند سهيله كانت قد استيقظت لتسمع اصوات بالخارج لتجد عدد من البدو وأتي عدد من النساء لتصطحبها لتبهت قليلا لتجد جواد بجوارها.. دول اهلي وعيلتي ليتجمع الجميع ويرحبون بها فهيا العروس المنتظره وهيا لا تعرف ماذا تفعل وهو ملتصقا بها والكل سعيد بوجودها لينتقلا الي مكان به الكثير من الخيم لتندهش من ذلك المكان كان مكان بجوار احد البحيرات به خيم مبيره الحجم متباعده وفي المنتصف حلقه كبيره َمجلس كبير كان المكان رائعا ليذهب جواد اليها. ياخذها بعيدا لتهتف جواد من فضلك اعقل انا عايزه امشي من هنا ماتخلنيش اعمل حاجه تخلي شكلك مش كويس اهلك شكلهم طيبين ليه كده
ليضحك لا هما شكلهم طيبين بس لو عرفو انك هتخلي شكلي وحش ماقلكيش اللي هيجرالك.. سهيله احنا هنتجوز ودا امر واقع
لتهتف بغضب.. انت متسلط مفيش حاجه بتتبني عافيه هكمل معاك ازاي وفاكرني هسكتلك طب وبعدين لما نتنل هنا ايه اللي هيحصل وابقي وسط اهلي مانا هسيبك انت عقلك فين.
ليضحك احنا نتحوز هنا وهناك هتصرف اضمنك هنا الاول انت ليه موقفه دماغك ومش قادره تقتنعي اني مش هسيبك.
لتهتف... طب يا جواد اعمل اللي في دماغك ولما نرجع اخبط راسك في الحيط والله لاخلعك وابقي اتفضح بقه.
ليضحك... والنبي عسليه وفاكر نفسك جامده دا قلبي هيسيح هنا ويبسطني ولما نروح هناك هيرشق في حضني دانا جواد واقترب منها وشدها القمر ده بتاعي هنا وهناك.
لتدفعه بارتباك.. اوعي بقه دانت مريض عبوشكلك وتركته وذهبت الي الخيمه لتدخل عليها النساء تحضرها للزواج والكل علي قدم وساق والنساء سعيدات فجواد مكانته عاليه في القبيله ليتجمع الرجال ويقيمون الاحتفالات وتلبس سهيله لبسا بدويا رائعا وتظل تنتظر مكانها لياتي اليها جواد وعند دخوله وقف سارحا في جَمالها.. ليقترب منها.. ايه القمر ده بتاعي ده كله ليا لتخجل من نظراته ليشدها اليه انت حلوه اوي يا سهيله انا حاسس اني دخلت الجنه.ليشدها يقبلها ويظل محتضنا اياها وهيا متخبطه ونشاعرها تدفعها اليه. ليخرج بها لتحس بالرهبه فالكل متجمع صغير وكبير لتبدا مراسم الزواج بينهم وياتي شيخ القبيله ويعقد عليهَ وتتم الزيجه العرفيه ليهتف الشيخ مبارك عليك يا ولدي زوجتك العمر كله ليقترب منها جواد ويهتف.. عارفه يعني ايه دا معناه مفيش حاجه هتفرقنا الا الموت البدوي جوازته العمر كله
لتنظر اليه وقلبها يرجف ليقبل راسها وانا هشيلك في عيوني العمر كله ولا يوم ازعلك.. كانت تقف تنظر لعيونه ومشاعرهما تنساب لياخذها ويبدا في الدخول الي حلبه الرقص والجميع حولهم والصياح هنا وهناك وهما يمسكان يدي بعضهما وعيَنهما متعلقه ببعضهما وهو يدور بها ويرقص حولها رقصات بدويه وهيا واقفه لا تفعل شئ سوي التعلق بعينيه لتحس بمشاعرها تهتاج وقلبها سيخرج من مكانه كان يدور حولها ويتلمسها بحب وهيا اصبحت في عالم الخيال فالاجواء والموسيقي والصياح والنيران من حولهم تلهب قلبها وتأجج مشاعرها وعيونه لا تحيد عنها لتحس انها ذابت تماما واستعادت شخصيتها الجميله الحنونه لتعود البراءه اليها وتشعر بسعاده غير عاديه وان قلبها ينبض بوجوده امامها حتي لو كان كل ما فيه غصبا الا انها سعيده به وبما هيا فيه ليقربها اخيرا وياخذها ويحملها الي احد العربات ويرحل بها ليذهب بها الي مكان الخيمه المنصوبه بعيد بجانب البحيره كان المكان مزين ورائع ليذهب اليها وينزلها لياخذها بجوار النيران ويقف بها محتضنا اياها بجوار البحيره كانت صامته وقلبها يرجف والخيم البعيده كانت مزينه والنيران في كل مكان والشموع كانت الاجواء خياليه تبعث الي الرهبه ليشدها اليه دون صبر ويقبلها بشده كان قد تعالت رغبته واحس انه سيجن من وجودها ليقبلها بقوه لتحس انها ذابت بين يديه ليبعدها اخيرا.. احلي عروسه في الدنيا قمر انا قلبي هيقف من الفرحه اخيرا بقيتي بتاعتي..
لتبتعد عنه مرتبكه وتجلس بعيدا ليبتسم ويهتف طب ايه هتسيبسني كده لوحدي من اولها.
لتقطب جبينها ليضحك... طب يلا يا مزتي انا بقه هموت من الجوع نشوف عاملينلنا ايه ليذهب الي احد الطاولات ويزيح المفارش ليجدا جميع اصناف الطعام ليبتسم ويهتف لا دول متوصيين بينا اوي ليذهب ويشدها ويجلس بها يلا مدي ايدك والا اكلك..
لتتنهد وتهتف لا هاكل.. ليشرعا في الاكل وهو يداعبها َهيا مشتعله من مداعباته ويطعمها ولا يتركها لنفسها لحظه كان هجومه عليها كبيرا يهلكها لتحس انها لم تعد تقدر علي قربه لتهتف بطل بقه مانا باكل اهوه.
ليهتف.. بس انا عايز اكل حبيبي حد يبقي جنبه القمر ده ويسيبه كده..
لتهتف... جواد بطل بقه طريقتك دي ادينا انغرزنا في جوازه مالهاش لازمه اهَدي بقه.
ليضحك واقترب من وجهها.... يا بنتي بقه بمخك ده حد يقول كده ليله فرحه..
لتهتف بسخريه... فرحه.. انت مصدق نفسك
ليضحك.... اه مصدق مراتي ومعايا وباحبها وقمر جنبي ماصدقش ليه ليمد يده الي وشاحها ليزيله لينسدل شعرها.. يخربيت كده قمر ماتشيلي بقه الباقي.
لتشهق وتنظر اليه غاضبه ليضحك بشده.... ايه مانا عارف ملبسينك ايه تحت هو انا اهبل.
لتنظر اليه بغضب... احترم نفسك بقه انا سكتالك من الصبح بقله ادبك وقامت وابتعدت عنه.
ليهب احترم نفيسي في ليله زي دي انت باينك هبله يا قلبي ليقترب منها ويشدها لترتعش بين يديه ابعد بقه هو ايه عافيه. سيبني في حالي بقه مش عملت اللي في دماغك.
ليبتسم بحب.... . لا لسه ماعملتش لسه يا قلبي.. ليشدها ويذهب بها الي المياه ويضغط علي احد مشغلات الموسيقي لتصدح في الافق موسيقي رائعه ليرجف قلبها وياخذها بين يديه ويظل يدور بها وهيا قلبها سينخلع ليهمس بجوار اذنها بحبك لترتعش بين يديه ليرفع وجهها وينظر اليها ليجدها تائهه جميله ليقبلها قبلات رقيقه.. انت حلوه اوي يا سهيله اخيرا بقيتي بتاعتي ملكي.
لتهمس... جواد اعقل بقه احنا مانعرفش بعض
ليهمس ويداه تتحركان علي جسدها.... انا عارف كل حاجه فيكي قلبي حافظ حبيبه انت اللي مغلبه روحك انت جواكي نار كبتاها ليه مش عارف.
لتهمس... جواد انا مش زي اي حد حرام عليك انا تعبانه.
ليهمس... انت اللي تاعبه قلبك قلبك بيدق نار بين ايدايا عيونك عايزه وانت رافضه سيبي نفسك بتعذبينا ليه
لتهمس.... مش عايزه جواد انا انا.. لتصمت..
ليهتف... انت خايفه تسيبي نفسك وتفتحي قلبك خايفه مني بس انا بحبك وعمري ماهوجعك..
لتهتف... جواد حرام قلبي خلاص مش قادره سيبني في حالي.
ليهتف... ماقدرش ولو قدرت مش عايز انا عايزك من يوم ماشفتك عارف انك بتاعتي لو سيبتك ابقي سيبت روحي.. انتي هتبقي مراتي هنا عشان لما نرجع ماتعرفيش تعملي حاجه ليشدها اليه وينهال عليها يقبلها وهيا تقاومه. كان كل شئ فوق طاقتها كان عاشقا رائعا ومحبا متفانيا لتحس انفاسها ستنقطع بين يديه كان لينا معطاءا لتحاول ان ترجعه لتهمس جواد بالله عليك سيبني جواد سيبني والنبي قلبي هيقف..
ليهمس بحب... اسيب روحي اسيب ازاي مش قادر والله ماقدر وقلبي هيقف اكتر منك الف مره سيبي نفسك يا قلبي كانت محاوله لتبعده.. لتهمس... بالله عليك بلاش طب لما نتجوز سيبني..
ليتنهد ويحس برعبها ليضمها اليه بحب ويقبل راسها ويحملها ويذهب بها للفراش ليهمس اهدي طيب واراحها وقلبها يرجف ليظل فتره ينظر في عيونها ليهمس انت بتاعتي دلوقتي وبعدين انت كلك ليا لتغمض عينيها فمشاعره طاحنه لقلبها ليقترب من شفتيها ليهمس بحب القمر اعمل ايه في قلبي ده انحني يتلمس شفتيها بحب وهيا ترتجف ليهمس حاسس اني هفطس.. لينهال عليها ليتوهاوهيا سقطت كل دفاعاتها ليظل طويلا ملتصقا بها ليبتعد اخيرا وقلبه سينفجر لياخذها في احضانه ليهمس حاسس اني ملكت الدنيا ليشدها اليه ويهمس نامي يا قلبي نامي في حضن حبيبك.. لترتخي هيا بين يديه من كم مشاعرها وحنانه المفرط لتنام اخيرا ولاول مره تحس بالامان وتعود سهيله لشخصيتها الحالمه القديمه اما هو فظل كثيرا يحاول ان يهدا والسعاده تشق قلبه انه اخيرا ملك تلك الجامحه التي اقتحمت حياته كحوريه خرجت من الماء تخطف قلبه.
عند رودينه كانت تجلس مع ادهم ليهتف طب ايه مش هتيجي معانا يا بنتي والله هنهيص واحنا شله كبيره..
لتهتف... طب يا ادهم بس سببني بلاش انهارده خليها بكره.
ليهتف... وليه مش انهارده داحنا متجمعين كلنا
لتهتف... يا سيدي خلاص تتجمعو بكره مش مستعده انهارده.
ليهتف..... طب خلاص بس بكره اخر كلام لتبتسم له ليهتف انت حلوه اوي يا رودينه لتلمح حمزه يخرج لينصرف لتقترب من ادهم وتهمس بجد يا ادهم حلوه
ليبتسم ادهم ويقترب.. يا لهوي دانت مزه طحن يا بنت الايه عسليه كان حمزه قد راهم من بعيد ليقترب وهو مشتعل ليسمع كلامه ليهجم عليه ويمسكه من هدومه ليصرخ هيا مين يا روح امك اللي مزه طحن ماتحترم نفسك.
ليهتف ادهم ويهتف.... ايه يا حمزه انت اتجننت
ليهتف حمزه.... ماهو لما تتجاوز حدودك يبقي لازم ليك وقفه.
لتهتف رودينه... فيه ايه يا حمزه مالك بيه هو ايه ده وماعملش حاجه.. لتراجع مذهوله ليهتف نعم ياختي
لتهتف... ايه احنا اصحاب مافيش بينا تكلف وخلي بالك بقه انت من كلامك.
ليهتف ادهم بشماته.. اظن كده ما اتجاوزتش حدودي يا حمزه بيه والا ايه.
ليظل ينظر اليهم بغل ليهتف.. حسابك بيتقل يا بنت عمي ومش هعديهالك ليستدير وينصرف غاضبا
لتهتف هيا.... ادهم من فضلك خلي بالك من كلامك انا مارضيتش احرجك قدامه انا مابحبش التجاوز.
ليهتف بمرح.. الله هنقلبها غم ليه ماكنا حلوين..
لتهتف... انا قلتلك بقه وانت حر انا ماشيه خلاص.
ليهتف طب اكلمك بالليل نتفق عالخروجه لتهز راسها وتتركه َتنصرف ذهبت الي الاسانسير وما ان انفتح الاسانسير حتي وجدت حمزه يهجم عليها ويوقف الاسانسير ويدخل وينزل بها ويضغط علي زر الوقوف لتنظر اليه بخبث.. ايه يا حَمزه انت ماروحتش
ليمسكها من ذراعها ويهتف بغضب.. انت خلاص عايزه حد يرقعك علقه يموتك انت ايه فلتي مابتحترميش نفسك ليه انت عايزه تهبلين.
لتهتف بهدوء.... اهبلك انا مالي بيك اساسا.
ليصرخ.... بت انت لمي نفسك انا علي اخري والزفت ده يبعد عني.
لتضم يديها وتهتف.... يبعد ليه انا مبسوطه وجايز ربك يوفق رسين في الحلال عشان امك ترتاح يا حمزه من ولاد امينه.
ليصرخ.... راس لما تفلق دماغك بت انت اتعدلي مافيش حد هياخدك غيري.
لتضحك وتهتف... طب وماما يا حمزه مش شايفالك عروسه مابتجريش ورا فلوسكو لا كده تزعلها وتاخد بنت امينه السهله الرخيصه.
ليصرخ.... مالك بيها انت ليكي انا ايه.
لتهتف بدلع.. انت ايه يا ميزو
لينظر اليها بحب.. انا بحبك يا رودي اعمل ايه طيب عشان تعقلي والله بحبك.
لتهتف وهيا تهز كتفيها.. مش حاساك يا حمزه ماتتعبش نفسك ماحدش بيحب مره واحده الواحد الاول يحن ويدلع وبعدين يحب انما اللي حصل كله نطح وتعالي وقله ادب من سيادتك وتكبر احسك ازاي.
ليهتف... طب اديني فرصه ادلع واعمل الي تقولي عليه والله هغرقك دلع.
لتهتف.. تؤ تؤ تو تو وقتك فات يا ميزو ودخل دنيتي حد تاني بيدلع ويطبطب من غير نطحح.. ماعتقدش ينفع.
ليصرخ... هو مين يا زفته الطين اللي بيدلع نهارك اسود ماتتلمي بقه وتحترمي نفسك
لتهتف.... شوف بتكلميني ازاي وهو بيكلمني ازاي..
ليصرخ.... انت مالك بيه من اساسه ربنا ياخده بت اعقلي بقه انا علي اخري.
لتهتف... اخرك ايه ماعتش هتحبني خلاص يكون احسن وسيبني ليه احسن.
ليشدها اليه ساعتها تكون روحك طلعت لو اسيبك لحد تاني غيري وانت تتلمي عشان والله ما هستحمل ولا هسكتلك.
لتنظر اليه وتهتف... اعلي ما في خيلك اركبه يا ميزو.
لينظر اليها بغضب ويهتف.... انت مش راضيه تتلمي صح طب يا رودينه وشدها اليه يقبلها بعنف وهيا مستكينه مستسلمه بارده لا تفعل شيئ ليبتعد غاضبا.
لتهتف.... ايه خلصت.. نمشي بقه ممكن
لينظر اليها بذهول.. لتهتف ايه عايز كمان. لتضحك ليصرخ.... ماتحترمي نفسك بقه
لينفتح الاسانسير ليشدها وهيا ورائه سعيده بغضبه ليضعها في العربه ويندفع بها حتي وصلا البيت لتترجل من العربه وتدخل بيت جدها لتجد الجميع لتجلس ليهتف الجد عامله ايه يا حبيبه جدك في الشغل..
لتهتف.. تمام يا جدو ربنا يخلي عمي وابن عمي.
لتهتف والده حمزه.. اه ياختي مبسوطه انت اكيد هو فيه زي ابني
ليهتف حمزه بغضب.. ماما من فضلك
لتهتف رودينه... ليه ماتسيبها وماتبسيطش ليه يا طنط مش شركه عمي وابن عمي
ليدخل كريم.. لا يا رودي دي شركتكو قبل ماتكون شركتنا يا حبيبتي..
لتهتف والده حمزه... اه دا اللي كان ناقص
لتهتف الجده.. ما خلاص بقه هو فيه ايه.. قومو يلا حضرو الاكل عشان ناكل
لتهتف رودينه.... امال ماما فين
لتخرج امينه انا هنا يا قلبي تعالي خدي الاكل ليقوم الجميع ويضعو الطعام ويجلس الجد حزينا فبعد رودينه عن حمزه اتعبه ليهتف كنت عايزك يا حمزه بعد الأكل.
ليهتف حمزه.... دانت تؤمر يا جدي
ليمر الوقت وينتهي الطعام وياخذ الجد حمزه ويبدا في الكلام.... اسمع يا حبيبي انا شايفك َحاسس بيك وعارف انك عايز رودينه بس هيا ماعرفش مالها كانت كويسه ايه اللي حصل انا حاسسها متغيره البت اتبدلت فيه ايه يا حمزه حصل بينكو حاجه زعلتها يابني.
ليرتبك حمزه.. لا والله يا جدي هيا بس اللي خافت من الجواز مره واحده وانت عارف ماما صعبه وخافت.
ليهتف... طب يابني انا وافقتها تفسخ الخطوبه بس قلبي واكلني.
ليبتسم حمزه... اطمن يا جدي رودينه هتبقي مراتي في القريب اوي وهلين دَماغها هيا بس خايفه.
ليهتف... طب يا حبيبي فرحني الاهي يريح بالك ماتسيبهاش يا واد طمنها وخليها تامنلك رودينه طيبه وهبله سهيله صعبه واتغيرت انما رودي هبله حاول تكسبها قبل ماتقلب بومه زي اختها قلبي واجعني عليهم.
ليهتف حمزه... اطمن يا جدي قريب خالص هاجي اقلك حدد ميعاد الجواز والشقه جاهزه ومفروشه فاضل حاجات بسيطه انت عارف اني بحضرها من زمان علي مزاجي يا دوب رودي بشنطه هدومها تنورها.
ليبتسم الجد... عارف يا حبيب جدك واه ابعتلي امك اديها كلمتين تحل عن سما امينه وولادها عشان شغل النسوان والتقطيم ده بدل ماطين عيشتها انا سكتلها كتير.
ليهتف حمزه... ربنا يهدي يا جدي.
ليخرج حمزه ويرسل امه لتاخذ نصيبها من الجد حتي تكف عن ملاحقه امينه واولادها وكف لسانها عنهم..
بحث حمزه عن رودي ليجدها في البلكونه تقف تنظر الي الفضاء كان الجو رائعا والسماء صافيه والمنظر امامهم واسع ورائع فكان البيت يطل علي مساحات خضراء واسعه تاخذ العقل ليدخل عليها ويحتضنها من الخلف ويهتف.. وحشتيني.. لتبتسم داخليا وتتنهد ليقبل خدها لتستدير بهدوء وتهتف ايه قررت تبقي حنين مره واحده.. حلوه الدخله دي.
ليتنهد.. انت مخك ايه ارحميني بقه رودي اعقلي عايز اكلم جدي نتجوز والنبي يا رودي مش حاسه بيا انا بحبك يمين بالله بحبك.
لتهتف.... اممم بتحبني يا ميزو يا حرام اعملك ايه.
ليهز راسه ويتنهد.... رودي بطلي بقه غباوه انا ماعتش قادر.
لتهتف بدلع... مش قادر ايه يا ميزو انت لحقت.. ايه زهقت قوام.. طب معلش بقه ماعطلكش وهمت ان ترحل ليشدها ويهتف بغضب هو ايه اللي زهقت ما تتنيلي تقفي انا نطقت استغفر الله.. رودي انت عايزه ايه قولي طلباتك اللي عايزاني اعمله هعمله
لتهتف بدلع.. الله وانا مالي ماتعمل اللي عايزه والا اقلك اسال طنط هتعرفك تعمل ايه بدل ماتقع وقعه ماتعجبهاش.
ليهتف ساخطا.. يادي السيره الزفت.. رودي انا عارف ان ماما غلطانه وبتتجاوز بس صدقيني هقفلها مش هسيبها تكلمك.
لتهتف... وتكلمني بتاع ايه انا مالي ومالكو.
ليهتف بغضب.. ما تتعدلي بقه الله انا كلمت جدي. هنتجوز خلاص وانت اعملي حسابك علي كده.
لتضحك وتقترب منه وتهتف.. لا بجد كيس جوافه انا طب وهتتجوزني من غير مالست الوالده توافق لا عيب رضي الام وكده.
ليصرخ... انت مالك بيها ماتخليكي في حالك
لتهتف... اممم تصدق نصيحه كويسه هعمل بيها وابعد عنكو واخليني في حالي.
ليهتف... رودي انا بحبك انا عارف اني كت غبي وحمار وطور كمان وماشفتيش مني حاجه كويسه بس والله عرفت كل ده كنت بحبك وبغير عليكي دانا في الرحله كنت هموت ولما ماما عملت اللي عملته كنت هموت الف مره والله بعشقك يا قلبي واتمني قلبي يحن عليا انا عارف وحاسس اني جواكي يا بت والله بحبك اموت نفسي.
لتقترب منه وتهتف.... لا تموت ايه بس انا مش حاسه اعمل ايه مش حاساك يا ميزو لتشير لقلبها.... هنا مابيدقش شوف مابيدقش والله..
ليسهم من دلعها ليشدها اليه ويهتف انا هخليه يدق وشدها َانهال عليها يقبلها بحب وحنان وهيا تستجيب له واعطته مشاعر جياشه ليتمادي وينهال عليها يحتضنها بحب ليبتعد اخيرا ويضع راسه علي راسها ويهمس لسه مش حاسه..انت بين ايدايا زي مانا عايز.
لتبتسم له َتبتعد لتهتف... لا يا ميزو دا زي ما انا عايزه انا اللي بوريك اهه اني ممكن ابقي ليك بمزاجي انا وكيفي انا مهما عملت انا اللي اقرر كان يقف مغتاظا ليرن هاتفها لتنظر اليه لتهتف.. اوبس.. دا ادهم شوفت بقه عطلتني عنه كان مستني ارد لترفع اصابعها وتتلمس شفتيه.. اسيبك يا ميزو واروح اشوف مصلحتي واستدارت وتركته مشتعلا.
ليهتف يمين بالله لاكون قاطم رقبتك عشان تتلمي ونتجوز ونخلص وذهب ورائها ليجدها تجلس بجوار والدتها وتتحدث بصوت هامس ليجلس وينظر اليها بغل وهيا تضحك و َتبتسم وهو يجلس كانه علي مراجل تقتله.. كان ادهم يحدثها عن ميعادهم في اليوم التالي وهيا تسمع له وتوافقه لتتفق معه انها ستصاحبه غدا الي ذلك المكان مع اصدقائه لتقفل الخط علي ميعاد ليغلق ادهم الخط ويهتف بمكر.. والله وجيتيلي يا قطه عالطبطاب هتهيص يا ادهم بت مزه تتاكل وجتلك سهله مقشره دوس َيلا وعلم عليها خليها تبقي بتاعتك تمز فيها براحتك انصرف وفي نيته السؤ لها
#الجامحه_والبدوي
#حكايات_mevo
البارت الخامس عشر
استيقظت سهيله في الصباح لتجد نفسها بين احضان جواد ليرجف قلبها كم من المشاعر اغرقها فيه لتنظر اليه لتحس بسعاده وتحس بعشق غير عادي لتدرك اخيرا انه تغلغل بداخلها لتسهم في ملامحه الرائعه كان عاشقا محبا ملهبا لمشاعرها لتظل فتره سارحه فيه لتتنهد وتقوم وتخرج من الخيمه لتقف بجوار المياه حالمه جميله لتتذكر حادثها مع ابن عمها لتهمس خلاص يا سهيله كفايه وجع كفايه ارتاحي بقه جواد مشاعره انت عايزاها ايوه عايزاها وهتموتي عليها انت اتوجعتي وبقالك سنين شايله. قلبك ده تعب شايله سنين انت عايزه حد يشيلك ايوه قلبك كفايه عليه كده.. انت بتحبيبه وبتحبيه اوي كمان.. حبك لكريم ماكنش حب جواد دا حب عمرك اللي قلبك ملهوف عليه لما بيلمسك بتروحي وعايزه تنامي في حضنه وتنسي الدنيا جواد بيحبك ومش هيوجعك.. لتتنهد خايفه لو وجعني هموت هموت وانتهى.
لتحس بيديه تحاوطها ويضمها بحب ليهمس عمري ما هوجعك حد يوجع قلبه.(مثلا 😁😁) . سهيله اهدي وارتاحي وسيبي نفسك بجد كتير علي قلبك كده لتتنهد ليديرها وينظر اليها ويمسك يدها ويضعهم علي قلبه ليهتف ده بيعشقك عشق ولا يوم هيجرحك ولا يأذيكي
لتهمس... بجد يا جواد انا خايفه قوي.
ليشدها اليه ويحتضنها ويهمس... انا كفيل ان خوفك ده يروح بس اديني فرصه طيب. ميفو ميفو
لتتنهد ليشدد عليها.. بصي بقه احنا هنمشي تروحي تفسخي خطوبتك من المتعوس ده وتكلمي جدك عشان هاجي اطلب ايدك ماشي يا قلبي.
لترتبك وتهتف... طب اديني فرصه.. ليقطب جبينه خايفه من ايه سهيله انت مخبيه عليا حاجه
لتهتف.... هخبي ايه بس.. بس جدي تعبان خايفه عليه.
ليهتف... لا ماهو اما يعرف انك هتتجوزي هيفرح. ميفو ميفو
لتهتف... طيب بس اديني فرصه والنبي مش بالسرعه دي
ليهتف.... انا مش هستني الواد ده يبعد عنك فاهمه.
لتتنهد.... هشوف حاضر.
ليهتف.... هو ايه اللي هشوف.. اسمعي اخرك اسبوع انت حره انا مش مستحمل قربه منك دا كان لازق فيكي يوم الحفله كانك بتاعته ماهستحملش يتصرف كده
لتهتف.... اهدي بس وربنا يسهل اضبط اموري الاول الجواز مش سهل.
ليتنهد.... ماعرفش انت فيكي ايه بس حاضر هصبر يا قلبي ليشدها ويقبلها بحب ليعودا معا الي الخيمه.. ليقترب منها ويخرج من جيبه سلسال رقيق يتدلي منه قلب عليه نقوش بدويه لتهمس الله جميله اوي يا جواد..
ليهتف.... دي نقوش معناها حب العمر كله بحطها في رقبتك علي قلبك عشان طول مانا مش معاكي قلبي وعمري كله يبقي معاكي.. دي انا وانت رابط مايتفكش بالسنين.. ليلبسها ايه ويقبل رقبتها. ميفو ميفو
لتهمس... ولا عمري اقلعها الا علي موتي انت دخلت حياتي بحبك غصب وخدت قلبي غصب بس انا قلبي فرحان وسعيد وعايزه اكون ليك العمر كله.. ليظل ينظر اليها بحب ويحتضنها ويقبلها ليبتعد عنها مرغما ليحضرا نفسهما ليعودا مره اخري لحياتهم بعيدا عن تلك الاجواء الساحره التي اعترف كل منهم بمشاعره الطاحنه تجاه الاخر لينتظرا ليتم لهما القرب وينعم كل منهم بالاخر
عادت سهيله الي البيت منهكه تفكر فيما سوف تفعله لتذهب متردده تكلم كريم لينفعل كريم عليها.. خطوبه ايه اللي عايزه تفكيها سهيله انا بحبك وانت بتاعتي ومش معني اللي حصل وسيبتك يبقي تفكري انك تقدري تبعدي.
لتهتف... كريم لو سمحت انا متفقه معاك اني مش هكمل في الخطوبه وهقول لجدي.
ليهتف... وانا خدتك علي اد عقلك بس سيبان مش هسيب ايه اللي جد والا شفتيلك شوفه.
لتهتف... ايه شوفتلي شوفه دي ماتحترم نفسك ولو شفت انت مالك اصلا ايه الارف ده.
ليهتف غاضبا.. لا تنسي يا ماما انت بتاعتي ولو انطبقت السما عالارض ولو فيه حد مش هسكتله ولا هسيبك له انت بتاعتي واللي حصل زمان مايقفش في سكتي. ميفو ميفو
لتهتف.... انت مجنون صح انت عقلك بيه حاجه بطل بقه غرورك ده انا مش بتاعه حد وعموما انا خلاص قررت وهقول لجدي واعلي ما في خيلك اركبه.
ليمسكها بعنف.. لا ما تطلعيش شياطيني انا كفيل اني ارجعك ليا بس سايبك بمزاجي
لتهتف بغضب.. وانا بقه بقلك سكتك اتقفلت وهتجوز يا كريم ايه رايك.
ليتلبسه الشياطين ويصرخ.... نهارك اسود دانت مضبطاها بقه لا يمين بالله مايحصل مش كريم اللي يتساب ويتعلم عليه ودا مين بقه يكونش حواد شكله كانت عينيه راشقه في جتتك لا يا حلوه دانا اقتله ولا انك تروحي لحد غيري.
لتدفعه اخبط راسك في الحيط لتخلع دبلتها وترميها وخد دي بلاش قرف ودفعته ورحلت ليقف غاضبا مشتعلا.. لا دانت وقعتك سوده لا يا ست سهيله انت بتاعتي ولو مين ماهياخدكيش طب يا سي جواد هنشوف..
*******
عند رودينه كانت تتفق َمع ادهم علي ميعاد الخروج لتهتف... خلاص هتتجمعو بالليل اديني العنوان لتاخذ العنوان ليمر الوقت وتظل تعمل لفتره حتي اتي ميعاد الانصراف ليقترب منها ادهم ويهتف اشوفك بقه بالليل تمام لتبتسم له وتستدير لتجد حمزه يقف مشتعلا ليشدها ويهتف..... يشوفك فين يا بت انت. انت اتجننتي هتقابليه انت ايه سفالتك دي خلاص مالكيش راجل والله لاخلص عليكي.
لتدفعه وتهتف... اقابل ايه ايه قله الادب دي.. دول زمايلنا في الشركه هيتقابلو ويقضو وقت يعني مش هقابل حد.
ليهتف.... بت انت مفيش خروج مع حد.
لتهتف.... ومين بقه اللي هيقول انت. بتاع ايه تقول انا حره.
ليشدها اليه... لا مش حره بتاع اني بحبك وانت بتاعتي.
لتتنهد بدلع... تاني يابني انت مابتزهقش
ليهتف بحب.... ازهق من قلبي دانت قلبي يا رودي اعقلي بقه انا تعبت ليقترب منها بحب والله تعبت حسي بيا بقه انت اتجننتي خلاص ايه اللي قلبك كده. والله بحبك ميفو ميفو
لتهمس.... انت السبب انت اللي وحش
ليبتسم ليرفع وجهها ويهمس.... طب اديني فرصه ابقي حلو والله يا قلبي ما هزعلك رودينه كفايه بقه.
لتظل تنظر اليه بحب فهيا تعشقه لينتهز الفرصه ويشدها اليه وينهال عليها من لوعه شوقه لها لتستسلم له ليظل يحتضنها فتره ليبعدها اخيرا.. قلبي انت والله بتاعتي استحاله تكوني لغيري لو روحك طلعت.
لتتنهد وتهز راسها..... تاني يا حمزه تاني بقلك طريقتك دي اللي بتبعدني انت مش عارف الا انك تسيطر عليا.
ليهتف.... مانت فعلا بتاعتي اعمل ايه طيب ولا يمكن تكوني لحد وحطيها حلقه في ودنك كده رودينه مش معني اني بداديكي يبقي تفهمي انك تقدري تبعدي
لتغضب قليلا.. شوف بقه طريقتك.. لا دانت تتداديني وانا اتشرط يا سي حمزه واقول اه او لا واتامر عليك فاهم ودفعته وتركته غاضبه.. برضه مفيش فايده فيك نطح في نطح طيب يا حمزه ماشي انا بقه هوريك اني ممكن اروح منك خالص عشان قلبك يقف ويتعدل كده ويراضيني لما يتعب وذهبت. وهيا تنوي ان تذهب الي الحفله لتذهب وتستعد للحفله وتخبر والدتها وتنزل بهدوء دون ان يلاحظها احد فهيا تخاف من حمزه ان يعترضها لتذهب اخيرا الي الحفل لتجد ادهم مع احد اصدقاءه لتستعجب.. ايه يا ادهم فين الناس ليتصنع الحزن النودله فركشو القاعده ماجاش الا احمد وزهق وعايز يمشي..
لترتبك هيا.. طب ايه خلاص يوم تاني بقه.
ليهتف....... لا لا يعني عادي ماحنا اهوه ولا انت خايفه مني.
لترتبك وتهتف.... لا اخاف ايه انت صاحبي يا ادهم.
ليبتسم.... مانا عارف طب ايه ترقصي.
لتهتف.... لا ارقص ايه انا مش بتاعه كده خلينا قاعدين وخلاص.
ليظل هو يتحدث معها وهيا لا تشعر بالراحه فوجودها وحيده يقلقها ليهتف ايه هتشربي ايه
لتهتف.... اي عصير.
ليضحك.... طب ماتجربي حاجه تانيه.
لتندهش.... ادهم انت بتشرب.
ليهتف.... خفافي كده للترويق.
لتبهت وتهتف..... لا يا ادهم حرام كده.
ليضحك... لا اطمني دا حاجات بسيطه ليميل علي صديقه ويهمس هات العصير وضبط المسائل زي ماتفقنا.
لينظر اليه صديقه بخبث ويضحك ويهتف.. ماشي يا معلم الله يسهل.
ليمر الوقت لياتي صديقه بالعصير ويعطيه لها لتبدا هيا بشربه وادهم يداعبها ويشاكسها ليمر الوقت وتبدا في الدوار لتهتف ادهم انا دايخه انا هروح.
ليهتف.... ليه بس لسه السهره طويله.
لتهتف.... لا راسي تقيله مش قادره وقامت لتترنح لياخذها ادهم في احضانه ويهتف طب طب تعالي هروحك ويذهب بها الي عربته ويضعها والسعاده تملؤه ليقود السياره وبدات هيا تتوه الا انها مدركه ما يحدث حولها لتتوقف السياره. لينزلها ادهم ويسندها ويصعد بها الي شقته.
لتهتف... انا فين انت جايبني هنا ليه كانت تترنح لا حول لها ولا قوه.
ليهتف ادهم... اهدي بس هترتاحي شويه وبعدين هوديكي.
لتهتف.... لا لا روحني انا عايزه اروح الا انه لم يستجب لها ووضعها علي الكنبه مستلقيه كانت تعي انها في مصيبه ولكنها لا تقوي علي الحركه لتجده يقربها ويبدا في مداعبتها.
لتهمس بطل ابعد ادهم والنبي بلاش كده.
ليضحك ادهم... بلاش ايه بس وانت قمر كده انت حلوه اوي يا رودي ليمد يده ويفتح بلوزتها ليظهر جسدها العاري امامه غض ابيض وصدرها يعلو ويهبط من انفعالها كانت تنهج بشده وبدات دوافعها في الأنهيار.
لتهتف ادهم ابوس ايدك سيبني لينزل علي رقبتها يقبلها بعنف وقوه ليهتف لا دا ادهم هيهيص قدامنا ليله نار همز براحتي وانت متسابه وقمر كده ليزيح بلوزتها ويبدا في تقبيل جسدها وهيا تان وتعترض ليضع علامات رغبته علي جسدها لتحس بالغثيان لتبدا في التململ ولستر ربنا تثور معدتها وتبدا في التقيؤ ليبتعد هو قاطبا جبينه لتهتف وديني الحمام بسرعه
ليتنهد غاضبا ويحتضنها لتمسك حقيبتها ويذهب بها الي الحمام لتدخل والرعب يجتاحها لتهتف هاتلي ميه اشرب.
ليرحل تاركا اياها علي الارض لتزحف هيا بصعوبه وتقفل الباب والرعب يجتاحها وتخرج تليفونها وتتصل بحمزه كانت مغيبه ولكنها مرعوبه تتحامل علي نفسها ليصدح صوت حمزه لتهمس الحقني يا حمزه
ليهتف... رودي مالك فيكي ايه
لتهتف وقلبها سيخرج من مكانه.. الحقني انا في بيت ادهم انجدني بسرعه
ليصرخ... نهارك اسود بيت ادهَم انت ايه اللي َوداكي هناك يا زباله.
لتهتف... ابوس ايدك شرفي انجدني لتسمع صوت ادهم وهو منفعل وتسمع الخبط لترمي الفون وتنكمش برعب منتظره ضياع شرفها علي يد ذلك الحقير.
اما حمزه فكان مهتاجا يصرخ في التليفون بجنون ليهب وينزل ويقود سيارته بجنون لبيت ادهم وقلبه سيخرج من مكانه ليصل الي شقته في تلك اللحظه كان ادهم قد كسر الباب وشدها اليه واخرجها عنوه وهيا تترنح وتصرخ وصوتها واصل لحمزه ليجن ويدفع الباب ليحاول ان يدخل وادهم يشد رودينه للفراش ونام فوقها وبدا في الاعتداء عليها وهيا تصرخ ليندفع اخيرا حمزه كالمجنون ويدخل لينصعق من منظرهم لينقض علي ادهم بعنف ويبرحه ضربا كان كالمجنون ومنظرها عاريه جننه كان يضرب ادهم حتي تهالك تماما وسقط مغشيا عليه ليقف وقلبه سينفجر فهيا نائمه عالفراش مغيبه بلوزتها مفتوحه وصدرها ملي بعلامات ذلك الحقير ليحس بنار في جوفه ليقترب منها وينهال عليها يصفعها وهو يصرخ ايه اللي جابك بيته يا زباله وانهال عليها وهيا لا حول ولا قوه ليرميها ويظل واقفا تتلبسه حاله من الجنون ليجلس يستجمع نفسه.. فضحتينا الله يخربيتك ليحني راسه منفعلا سيجن. ليهب ويفيق ادهم وينهال عليه مره اخري ضربا كان الجنون حليفه لا يعرف كيف يسيطر علي حاله ليدفعه ارضا ويستدير كالمجنون لا يعرف كيف يهدا ليندفع الي الحمام ويحضر احد المشارط ويقترب من ادهم ليضع المشرط علي رقبته ويهتف اموتك يا وسخ والله لاموتك انت ايه منقوع نجاسه ليغرز السن في رقبته ولكنه يتعقل ويتراجع ليهتف اروح فيك في داهيه والبت تتفضح لا لا ليظل ينظر اليه ليثور ويمسك المشرط ويشق خده بغضب لتنفجر الدماء من ادهم ويصرخ ويسقط مغشيا عليه ليقف حمزه ينهج بشده ليذهب الي الحمام ويحضر بعض المياه ويبدا في افاقتها ليجلسها محتضنا اياها ويبدا في غلق بلوزتها وهو يحس بنار بداخله ليحملها وياخذ حقيبتها وينصرف بها بهدوء نزل بها و وضعها في السياره وظل يدور بالسياره وقلبه يحترق لا يعرف اين يذهب بها اراد قتلها لتبدا هيا في الافاقه رويدا رويدا لتجهش بالبكاء فهيا في حاله بائسه ليتوقف اخيرا ويستدير وينظر اليها لتنكمش ليهجم عليها ويمسكها بقي تروحيله بيته يا زباله ايه فجرتي مالكيش رجاله يقتلوكي
لتصرخ.... والله ما رحت والله ما رحت هو اللي خدني.
ليصرخ... اخرسي خدك ربنا دي اخرتها اجيبك من شقه ليه ليه اتسابتي خلاص ليحس ان قلبه سيتمزق لينهال عليها ويصفعها حتي سال الدم من فمها ليستدير ويخرج من العربه ويدور هائجا ليمر الوقت وهيا تنتحب ليعود اخيرا..ليصرخ.. اخرتها تفضحي عيلتك اخرتها تروحي لواحد بيته تروحيله بيته.
لتصرخ... قلتلك ماروحتش ماروحتش اسمعني
ليهتف... اسمعي انت صوتك مايطلعش يا بنت عمي اللي زيك يخرس خالص.. انت فضحتينا.. اسمعي يا بت انت انا هكتب عليكي وهنتجوز انا ماهسيبكيش تحطي راسنا في الطين واسمعك تنطقي والله ماهسكتلك الا وانا مخلص عليكي فاهمه تقولي حاضر وطيب وماتتنفسيش لحد مانداري المصيبه اللي انت عملتيها.
لتهتف... اسمعني يا حمزه بالله عليك اسمعني انا مارحتش والله دا هو.
ليصرخ.. قلت تقفلي بقك ماتنطقيش الشقه جاهزه وكل حاجه جاهزه اسبوع وهتكوني في بيتي هتترزي فيه لا هتنزلي منه ولا هتروحي شغل فاهمه ولو نطقتي هتتفضحي انا مش هسيبك لما تجيبلنا العار.
لتشهق بالبكاء.... انا يا حمزه انا اجبلكو العار.
ليمد يده ويفتح بلوزتها ويصرخ... امال ده ايه انطقي يا زباله ده ايه رايحاله بيته لييييييييه.
لتحس انها ستموت لتصرخ اسمعني بقه يا اخي.
ليصفعها علي وجهها.... صوتك مايعلاش ولو نطقتي هقتلك انا عامل حساب لجدي وتعبه واستدار وذهب بها الي البيت لتصعد هيا وتقفل علي نفسها بوجع..لتنتحب... ايه يا حمزه انا عارفه اني غلطانه بس انا مارحتش بيته يا رب اعمل ايه هيتجوزني وهو عامل كده ازاي دا بقي مجنون يا ربي ايه الوجع ده لتجهش بالبكاء ولا تعرف ماذا تفعل.
اما حمزه فذهب الي جده واخبره علي موافقتها علي الجواز ليسعد الجد ويخبر حمزه الجميع وان الزفاف بعد اسبوع. حاولت رودينه ان تكلمه طوال الاسبوع ولكنه لم يعطيها فرصه وهيا لا تجرؤ علي اخبار احد لتستسلم لقدرها وتستعد لذلك العرس الذي كانت تتمني ان تكون هيا العروس السعيده وليست تلك المكروهه التي وصمها حبيبها بالعار.
لتمر الايام والكل يستعد علي قدم وساق وهيا تحاول ان تظهر السعاده حتي لا تقهر امها واختها لياتي اليوم ويتم عقد القران والكل سعيد الا الزوجين فكل في هَمه ظهرت رودينه جميله كالاميره.. وحمزه قلبه يأكله في ذلك الوقت كانت رودينه حزينة مكسورة ولكنها كانت تتجلد من أجل امها وتكبت دموعها حتى لا يظهر عليها شيئا.
اما سهيلة فكان كريم ملتصقا بها لا يتركها مما اغضبها منه بشدة يمسكها من يدها.
ليقترب ويقول... قريب قوي هتبقى بتاعتي في حضني يا سو.
نظرت اليه غاضبة وفي ذلك الوقت كان جواد قد دخل الحفلة ليجد كريم يمسك يدها ليغضب بشده ليقترب منهم وعينه تشع غضب ليبتسم ابتسامه سمجه لكريم لينظر كريم اليه بتحدي لتهتف سهيله.. جواد اهلا وسهلا شرفت.ونورت الحفله .
ليهتف... الف مبروك سهيله ليتجاهل كريم
ليهتف كريم... جواد بيه قريب قوي هتباركلنا احنا كمان.
ليضحك جواد.. اه امال ايه طبعا لترتبك سهيله لتستاذن وتنصرف ليتبعها جواد ويقترب منها ويهتف بغضب خديني اي حته مفيش فيها حد بدل ماعمل فضيحه.
لتنظر اليه مدهوشه لتاخذه وتذهب به بعيدا ليقف ويهتف.. انت ازاي يا هانم تسيبيه يمسك ايدك ايه مش متجوزه ساعاتك.
لتهتف... اهدي يا جواد الناس حوالينا..
ليهتف يولعو انت مراتي وانا ماتحملش كده مش قلتي هتفكي الشبكه السوده دي هو فيه ايه الواد ده قافش فيكي ليه وبيبصلك كده ليه.. سهيله. انت هتكلمي جدك امتي عشان اجي اتقدم انا مش هقدر استحمل
لتهتف... طيب طيب اهدي بس والله يا جواد جدي تعبان حاضر هقله.
ليهتف... وتسيبي الواد ده انا علي اخري.
لتتنهد وتهتف... خلاص بقه انت عامل كده ليه ماتخوفنيش منك
ليتنهد ويهدئ نفسه ويقترب منها ويبتسم طب ينفع بدل ماقلك انت قمر وقلبي رجف من شوفتك تعصبيني كده
لتهمس بخجل.. انت اللي اتعصبت انا ماعملتش حاجه. ميفو ميفو
ليهتف... لا والنبي بريئه يا بت طب ياختي.. اعمل ايه بحب القمر سهيله انا بحبك بجد ومش قادر ابعد عنك عايزك في بيتي ليقترب ويشدها.
لتشهق وتنظر حولها وتهتف اعقل انت اتجننت ليهتف ماهو انا مش قادر وحشتيني وحضنك وحشني اعمل ايه والقمر قدامي منور وقلبي هينط من مكانه.. بحبك يا مغلباني ليهتف ماتجيبي بوسه الا انا علي اخري
لتشهق وتبتعد.. لا انت تحترم نفسك بقه بطل انا همشي وهمت ان تنصرف.
ليهتف لا والله ما يحصل مش قادر ويتجه اليها ويشدها ويخرج بها الي خارج القاعه ويتجه بها الي عربته وهيا تهتف جواد انت اتجننت سيبني ليصل للعربه ويدخلها ويدخل ويستدير ويشدها اليه وينهال عليها بحب ووله وهيا مصعوقه من فعلته وجنونه ليبتعد عنها ووجهها احمر وقلبها سيخرج من مكانه.
لتهمس انت مجنون.
لينظر اليها بهيام.. اوي مجنون علي الاخر واتحملي جناني بقه ليشدها اليه مره اخري في موجه من العشق الهب مشاعرهم ليغوصا معا في مشاعر جياشه وهو يحتضنها ويتلمسها بهيام ليبتعد اخيرا ويشدها الي احضانه ويهتف هتبقي في بيتي امتي مش قادر لتظل فتره ساهمه ليرفع عيونها ويهتف.. بحب قمر يا ناس جميل ومحمر ازاي طب اسيبك كده ازاي لتتململ وتبتعد ليمسك يدها ويقبلها ويهتف بصيلي حاسه بايه ما تقوليلي حاجه طيب انا مابطلتش قواله.
لتهمس اقول ايه بس.
ليهتف.. قلب حبيبي بيدق زيي كده دانا قلبي هيخرج من مكانه.
لتهمس... اه والله بيدق عالاخر
ليهتف يا هناك يا واد يا جواد.. طب ايه سهيله انا هاجي لجدك واللي يحصل يحصل عايز اتجوز يا شيخه والنبي
لتهمس... طيب اصبر بس شويه
ليقطب جبينه سهيله انت متردده ليه تفسخي مع كريم هو فيه حاجه مخبياها عليا انا مش مطمن.
لتهتف... مسرعه لا والله بس هو جدي
ليهتف... طب ما جدك هيعرف انك عايزه واحد تاني وبتحبيه مش بتحبيه والنبي يا شيخه قولي.. لتطرق براسها خجلا ليهتف اه هنقضيها احمرار طب نخليها احمرار عن حق بقه لحد ما تفطسي في ايدي طالما مش هتقولي ليشدها مره اخري ويقبلها بقوه وعنفوان ويجتاح جسدها وهيا تنتفض وتتوه بين يديه واحست ان انفاسها ستزهق من هول مشاعرهم ليبعدها بهدوء ويقبل شفتيها قبلات رقيقه ويهمس بحبك يا مغلباني هموت واخدك واهرب بيكي اخبيكي في حضني.
لتهمس جواد..
ليهتف قلب جواد من جوا بطلي همسك ده بيشعوطني.
لتنتفض وتهتف بطل بقه قله ادب اوعي عيب كده
ليضحك ويشدها.. عيب ايه انا جوزك انت هبله العيب جاي بس قدمي المشيئه وندوس فيه
لتهتف لا بقه وخرجت بره العربه ليستدير ويخرج ورائها يلاحقها طول الحفل وعيونه عليها محبه شغوفه ولم يلاحظا ذلك الذي تبعهم َرائهم في العربه.. وما كان الا كريم الذي نظر اليه بغل بقي كده يا ست سهيله بتتحضني في العربات وجاي عندي وعملالي شريفه ايه لضمتي مع البيه ومدياله نفسك طيب ان ما كت ارجعك مكسوره ومقهوره مابقاش انا كريم.. يمين بالله ما هتطولها َهعلم عليك يا سي جواد واخليك ترميها رمي وانصرف والغل ينهشه.
مرت الحفله وبدا الكل في الانصراف ليودعهم الكل لياخذها اخيرا حمزه ويصعد بها الي شقته ويغلق الباب لتظل هيا واقفه لا تعرف ماذا تفعل فقد تركها وذهب ليجلس بعيدا. لتتنهد وتتشجع وتذهب اليه لتهمس... حمزه
ليغمض عينيه فهو يحبها بشده ولكنه موجوع منها لتهتف ممكن بقه تسمعني انت عملت اللي في دماغك واتجوزتني وانا مانطقتش وهينتني وليك حق بس اسمعني طيب
ليهتف بسخريه.. ومن امتي الحنيه والمداديه دي مش كنت طايحه قبل كده والا عشان اتذليتي وشكلك زباله بتشدي ناعم وعايزانا نكمل في ام الجوازه وكأن مفيش حاجه والهانم ماعملتش مصيبه.
لتحس بوجع وتنظر اليه بقهر لتهتف... لا يا حمزه مش عشان اكمل في الجوازه ولا عشان اشد ناعم ولا عشان اتذليت لاني ماعملتش حاجه.
ليصرخ... لا والله دانا جايبك من شقته في حضنه انت ازاي زباله كده.
لتهتف بوجع... بطل يا حمزه توجعني لاني مظلومه انا ماعملتش حاجه غلط انا الغلط اني فكرته محترم انا رحت معاه عشان كنا شله متجمعين وقالي زمايلنا في الشركه ورحت ولقيته معاه واحد صاحبه خفت وقلتله انا مروحه قالي طب اشربي حاجه و َروحي صدقته شربني حاجه دخت ماحسيتش بجسمي كنت خدلانه وانت جيت لقتني خدلانه والله دا اللي حصل وكلمتك قفلت علي نفسي وكلمتك. انا لو زباله ماكنتش دافعت يا حمزه علي شرفي لتجهش بالبكاء ليغمض عينيه ويشيح بوجهه بعيدا.
لتهتف انا مظلومه والله هو شالني وماحسيتش زي مانت شيلتني ونزلتني العربيه انا ماكنتش عارفه اتحرك انا موجعه زيك واكتر والله يا حمزه كنت بموت بس ربنا سترها واتحاملت علي نفسي وكلمتك عشان انا غلبانه وامي غلبانه انا بقلك كده مش عشان اكمل في الجوازه ولا عشان اجبرك لا انت حر انا مش عايزه حاجه منك انا بس ماحبيتش تفضل فاكر اني زباله وبتحضن في الشقق مش بنت عمك اللي تعمل كده.. اه غلطت لما فضلت قاعده بس مش زباله ولا رخيصه يا حمزه لتهتف.. انت اتجوزتني بغرض تقفل عالفضيحه اللي بصراحه مش حاساها ممكن يكون ليك حق بس انا بقلك اهوه كتر خيرك عالستر اللي سترتهولي وانقذتني يا حمزه من فضيحه فعلا بس انا مش سبب فيها غلطت اه بس ماسعيتلهاش.. وعموما انا مش عايزاك تكمل في ام الجوازه ولا تنقهر من اصله كلها كام شهر ونطلق وكل واحد يروح لحاله خلاص يا حمزه خلصت علي كده.. .. انت حر يا حمزه اعمل اللي تشوفه ليك مناسب وقامت وتركته غارقا في أفكاره.
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
الصفحه الرئيسيه للمدونه من هنا
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه لصفحتي من هنا 👇👇
لعيونكم متابعيني ادخلوا بسرعه
👇👇👇👇👇