أخر الاخبار

رواية امتلكني كبير الصعيد الفصل الحادي والخمسون والثاني والخمسون والثالث والخمسون والرابع والخمسون كاملة جميع الفصول بقلم منار همام

 رواية امتلكني كبير الصعيد الفصل الحادي والخمسون والثاني والخمسون والثالث والخمسون والرابع والخمسون كاملة جميع الفصول بقلم منار همام 

رواية امتلكني كبير الصعيد البارت الحادي والخمسون والثاني والخمسون والثالث والخمسون والرابع والخمسون كاملة جميع الفصول بقلم منار همام 



51 امتلكني كبير الصعيد

يونس فتح الباب شاف رويدا علي السرير ويحيي واقع فو*قيها

رويدا: حاول تشيله براحه

يحيي: قربي شويه علشان اعرف اشيله

يونس بغضب اعما : يـــــــــــــــحيي

يحيي بعد بخضه لما سمع الصوت لدرجه شعر رويدا طلع في الزار بتاع قميص يحيي

يونس مسك يحيي من قميصه بغضب وضر*به بوكس رجع يحيي علي اثاره لورا

يحيي حط ايده علي الد”م اللي نزل من بوقه

: انت اتجننت

يونس ضربه تاني : دا انا هطلع **اهلك

هنا يحيي ردله الضربه

جه حازم وزين وسليم من برا علي الصوت وحاول يبعد بينهم

زين ماسك يونس و سليم ماسك يحيي

حازم بصوت عالي: في اااي

يونس:سيبني يا عمي سيبني … بتخو. ني

يحيي: اخو. نك اي انت اتجنتت دي اختي قبل متكون مرات اخوي

يونس بيحاول يفلت من زين

: امال اللي شوفته وسمعته دا اي هاااا

يحيي: انت متخلف وصلت بيك الدرجه انك تشك في اخوك ومراتك وانا مش هريحك بقا وخليك في نارك


: جـــــــــــرا اي مالكم اتتخاقو في وجودي متيجو تخدوني قلمين احسن معدتش فيه تربيه

يونس: انت ماشفـ

حازم: اعتذرو لبعض دلوقتي حالا

يونس: مش هعتذر لواحد ***

حازم: يبقا تطلعو من البيت وملكومش راجعه انتو الاتنين

يونس نفض الجاكت وبص يحيي بقرف وراح يمسك ايد رويدا….

حازم: هتطلعو من البيت لوحدكم

يحيي: نعم بس مراتي

يحيي بص لسليم

سليم: بنتي مش هتطلع برا البيت

زين بص ليونس بمعني ولا بنتي

التنين بصو لبعض بضيق ومشيو

حازم اتنهد وبص رويدا اللي بتعيط من الصوت العالي

حازم: اهدي يا حبيبتي متخافيش

زين: حصل اي لدا كله

رويدا بعيط: ان.. انا كنت قاعده مع زبنب واللي اسمها فتحيه مرات محمد ندهت عليها واستنيتها انا هنا شويه ودخل يحيي يدور علي تلفونه و.. و تقريباً كان في حاجه علي الارض اتزحلق ووقع عليا

حازم بص علي الارض فعلا كان فيه شامبو

رويدا كملت: وشعري شبك في القميص بتاع يحيي والله هو دا اللي حصل

زين: خلاص يا حبيبتي محصلش حاجه قومي اغسلي وشك

حازم اتنهد: هاتي تلفونك يا رويدا

رويدا: بس يا عمي…

زين: اسمعي كلام عمك يارويدا..

رويدا ادت التلفون لحازم وكلهم نزلو وسابوه

حازم ملحقش يطلع من باب الاوضه لقي يونس عمال يتصل علي تلفون رويدت ابتسم بسخريه

وفتح عليه

: تلفونها معاي ياروح امك وابقا وريني هتعمل اي

…….

حمد بتوتر: متاكدة ان محدش شافك

فتحيه: لا متخافش انا مسحت الزيت قبل ماحد ياخد باله محدش شافني اصلا كلهم اتلهو في الهانم لما وقعت ولو علي موضوع البيه الصغير عادي ازازة شامبوه واقعه علي الارض

محمد: انا خايف الصراحه يا فتحيه

فتحيه بحد:انت عارف خدنا كام من ورا كام حاجه بسيطه زي دي وغير لو خلصنا ليها الشغل هنطلع من الفقر… روح يا محمد ابعت الصوره زي ما قولتلك و خليني اشوف شغلي الهانم جايه اهي..

محمد طلع من المطبخ وكانت بيلا لسه داخله

فتحيه بإبتسامه ملزقه

: ازيك يا ست هانم عامله اي

بيلا: الحمدلله بخير

فتحيه: احم انا اسفه لو هدخل في خوصياتك يا هانم بس عندي سؤال

بيلا: لا عادي اتفضلي

فتحيه: يعنى هو علي حسب علمي يا هانم انك كنتي دكتوره قد الدنيا بطلتي تشتغلي ليه

بيلا: اممم بطلت عادي

فتحيه عوجت بوقها بسخريه

: عادي ولا هو اللي ضحك عليكي بكلمتين ومخلكيش تكملي شغلك وعامل نفسه فيها الرجل ياهانم والله اسمعي مني الواحده ملهاش غير قرشها اللي تتسند عليه لا عيل بينفع ولا جوز

بيلا بتفكير: بس سليم ملهوش صالح انا سبت الشغل لنفسي

فتحيه: الكلام دا من قلبك يا هانم

بيلا افتكرت كلام سليم ليها لما قالها انها مش هتعرف توفق بين الشغل وتربية زينب وانها تسيب الشغل احسن

فاقت علي صوت فتحيه

: طاب بصي يا مادم اطلبي منه ترجعي تشتغلي لو رفض يبقا مش عايزك تشتغلي وعايزك خدامه ليه ولبنته.. اسفه يعنى في اللفظ يا هانم و لو وافق يبقا هو بجد بيحبك وراجل سوي


بيلا كانت في عالم تاني من التفكير

فتحيه لما شافت سليم جاي

: اسيبك انا بقا يا هانم

سليم دخل وفتح التلاجه يشرب مايه

بيلا بشرود: سليم انا عايزه ارجع اشتغل

سليم: انتي في حاجه في دماغك يا حبيبتي شغل اي بعد العمر دا

بيلا: بس انا متعبتش في الكليه والثانوي علشان اقعد في البيت

سليم: اي الجنان دا مفيش شغل طبعا…

وسابها وطلع

………

حازم قاعد وخديجه جنبه بتواسي فيه

رحيم نازل علي السلم بشنطة هدومه في ايده وشهد معاه

حازم: رايح فين

رحيم: ماشي.. هقعد فشقه لوحدي

حازم بصوت عالي: اااااي انتو ملكومش كبير ولا اي محدش قادر يلمكم ولا شايفيني كبرت ومش قادر احكم

رحيم بحترام: بعد اذنك يا عمي متكبرش الموضوع انا بس عايز اقعد انا ومراتي بعيد شويه من غير ماحد يتحكم فينا

حازم: وانت ان شاءلله هتصرف علي مراتك ولا هتفي ليها ولا اللي في بطنها.. هي مش هتقدر ترعا نفسها عايزه حد يرعاها ويرعي اللي في بطنها

رحيم: انا هتصرف

حازم: هتعمل اي يعنى هترجع من الشغل تعمل اكل وتغسل الموعين وتغسل الهدوم ما مراتك مش هتعرف تعمل كدا دا هتاخد بالك منها ازاي هتحبسها وتقفل عليها الباب زي زمان افرض فضلت تجري وتلعب ما هي اش عرفها يعنى اي حامل

رحيم: يا عمـ

حازم بحده: اطلع علي فوق عايز تغور تتنيل من غيرها ومشوفكش

رحيم نفخ بضيق وطلع

……

يوسف قاعد قدام التلفزيون وفاطمه في حضن*ه

يوسف: تحبي نخرج شويه

فاطمه هزت راسها برفض وهي ضماه اوي

يوسف: حض”ني حلو صح

فاطمه بهمس: اوي

يوسف شالها : يلا يا كُسليه مبنعملش حاجه غير ناكل ونتكلم ونسمع في التلفزيون نطلع نتمشا شويه وهاكلك ايسكريم ومانجا بدل الملل دا

فاطمه ابتسمت وهي محاوطه رق”بته

: زهقت مني

يوسف: هو انتي صدعتيني بحكاياتك بقالك يومين بس متخافيش هسمعك في الطريق برضو

فاطمه ابتسمت وسندهدت راسها علي صدره وهو طالع بيها

مريم رافعه التليفون قدام زين

: اي دا

زين بص للتليفون ورجع بص قدامه

: مش عارف

مريم بضيق: يعنى اي مش عارف مش انت دا واللي جنبك مين

زين بصوت عالي: مررريم صوتك وبعدين دي تلاقيه صوره قديمه

مريم: صوره قديمه ازاي والطقم دا او مره تلبسه امبارح

زين: طب ايوه يا مريم صورتي واعملي اللي عندك

مريم بدموع: ديل الكلب عمره ما يتعدل

……..

خديجه بحنيه: رايح فين

حازم اتنهد: حاسس اني مخنوق هطلع اتمشا في الزرع شويه

خديجه: هاجي معاك

حازم: تيجي معاي فين لا طبعا

خديجه: علشان خطري شويه صغيرين وهنرجع ونبي

حازم اتنهد: طيب بس البسي حاجه واسعه وغطي شعرك كويس

خديجه: فريره

حازم وخدجيه ماشين وسط الخضار وخديجه قاعده تهون علي حازم شويه

حازم بحزن: اي اللي بين مريم وزين و بيلا سليم

خديجه بتوتر: مفيش

حازم: خديجه انا عارف كل حاجه


خديجه اتهدت: متخافش شويه مشاكل وهتتحل

حازم: مش عارف حاسس في حاجه غلط في حاجه مش مطمناني

خديجه حطت ايديها علي كتفه تهون عليه

حازم سمع صوت رستلة من تليفونه طلعه

“تؤ بتشكي من دلوقتي دا حتا المفاجأة التقيله لسه.. 1.2.3”

حازم خلص الرساله ولسه هيفهم المقصود سمع صوت نار ووو…..


52 امتلكني كبير الصعيد


حازم لسه هيستوعب الرساله سمع صوت طلق نا*ر زق خديجه لورا وطلع المسد*س من جيبه وضر*ب عليهم بس كانو مشيو


حازم طلع التلفون من جيبه بغضب


: عربيه سوده علي اول البلد الحقها


حازم نزل لخديجه وحضنها بلهفه


: انتي كويسه


خديجه بخوف : ه.. هما مين دول


حازم اتنهد: يلا نروح بعدين


…….


دياب كان قاعد علي كرسي و واحد مر*بوط علي الارض قدامه وشكله متبهدل من الضر*ب


دياب بهدوء مميت


: اخر مره 1.2.3


الراجل بدموع: يا باشا ابوس ايدك انا


دياب شاور لعربيه كانت واقفه مستعده العربيه شغلت وعدت علي الراجل


دياب : المر الجايه صدقني فيها مو*تك


الرجل بدموع : حاضر حاضر ياباشا… ف.. في واحده ليها طار قديم مع ابوك و.. و.. هي اللي ادتنا فلوس علشان نعمل كدا


دياب بهدوء: اسمها


الرجل بصدق: لميس عبد السيد


دياب ابتسم بسخريه لما عرف ان دا مش اسمها الحقيقي


دياب وقف وعطي ضهرو للراجل


: فكوه


الرجل قام بفرحه وهو بينفض نفسه بس قبل ميكمل كانت رصاصه في راسه


دياب: دا اللي يفكر يمس حاجه تخلص دياب فما بالك بامي و ابوي


محمد قفل الشباك بخوف


: شوفتي شوفتي عمل اي في الراجل يلا نمشي من هنا ابوس ايدك هيقتلنا


فتحيه: امال اجمد كدا متخفش مش هيعرف حاجه


فتحيه طلعت التلفون واتصلت بجيجي وحكتلها اللي حصل


جيجي بغضب: ااه يا ابن الك*لب كنت عارفه انه مع اول قلم هيقول كويس اني غيرت اسمي… بصي تهدي خالص انتي وجوزك ومفيش خروج من البيت علشان هيشك فيكم وتصرفو طبيعي وانا هذودلكم المبلع الضعف


فتحيه: ح.. حاضر يا مدام


دياب دخل البيت ببرود


دياب: تعالي يا محمد قرب مالك خايف كدا


محمد: هااا لا مش خايف ولا حاجه


دياب: شوفت اللي حصل للراجل برا دا مجرد بس انه كان مشارك في الجريمه مجرد واحد مشارك فما بالك باللي ضرب النار ولا اللي بتستغفلني هعمل فيها اي


محمد بتوتر: ان انا معملتش حاجه يا باشا


دياب: ايوه ما انا عارف انك معملتش حاجه انا بقول بس


كمل وهو طالع


: خد راحتك يااا محمد


……


خديجه في حضن حازم وهو مغمض عينيه بهدوء


خديجه رفعت وشها


: يعنى هما عايزين يقتلونا


حازم: ايوه بس لسه معرفناش مين اللي وراهم


حازم سمع تخبيط علي الباب


حازم: مـين


دياب: انا يا حج.. اي انت هتستفرد بالحجه ولا اي


حازم: استنا يا زفت دقيقه وهفتحلك.. بص لخديجه… قومي غطي شعرك


خديجه بصدمه: والله دا ابني


دياب برا: يا حج هتستر نفسها من ابنها


حازم: اخرس يا حيوان بدل مجيلك


دياب: ماشي يا حج اهو


شويه وفتح حازم الباب


: ادخل يا زفت


دياب: تسلم يا رجوله


دياب دخل وباس ايد امه


: اخبارك يا ست الكل احسن دلوقتي


خديجه: الحمدلله يا حبيبي بخير


حازم: اعملينا شاي يا خديجه


خديجه: حاضر


خديجه نزلت وحازم بص لدياب


: عملت اللي قولتلك عليه


دياب: ايوه يا بوي وشكك في محله بس الراجل مقالش الاسم الحقيقي


حازم:محدش هيوصلنا ليها غير فتحيه و محمد…و كل اللي بيتعمل دا غرضه القلق بس.. لكن ميقدرش يأذي حد


دياب: مش ناوي ترجع يونس ويحيي


حازم اتنهد: خليهم بعيد احسن انا لوقدر ابعت سليم وزين هبعدهم.. لازم الفتره دي نراقبهم كويس ونركز معاهم


دياب غمض عينيه بغضب


: وربنا لو كانو السبب في اني اخسر ابني لحرقهم بجاز وسخ**


حازم: بلاش ليليان او حد يعرف حاجه وتحصل شوشره علي الفاضي


دياب: عارف يابوي اللي مضحكني انها باعته اتنين اغبي منها علي اساس احنا مش هنعرفهم يعنى


حازم: معلش خدها علي قد عقلها لحد ما نوصل ليها وتقع تحت ايدينا


دياب: خلاص بقا يا حج اسيبك واروح للحرمه بتاعتي


حازم بصله بقرف: وسخ*


…….


شهد حاطه ايديها علي بطنها وهي في حضن رحيم علي السرير


: يعنى هنا في نونو


رحيم: ايوه ومينفعش تجري ولا تلعبي او تاكلي اي حاجه من غير ما تقوليلي


شهد: ماشي… بس هو جه في بطني ازاي


رحيم: امممم ربنا حطه في بطنك


شهد: وليه محطوش في بطنك انتا


رحيم بضيق: معرفش يا شهد واهدي علشان ماسك نفسي بالعافيه.. دكتوره غبيه


………


فيروز واقفه قدام الدولاب حست بحد بيحضنها من ورا


فيروز شهقت: خضتني


دياب مشغول بتقبيل رقب*تها


: بتعملي اي


فيروز: بجمع هدوم علشان هستحما


دياب رفع وشه وهو بيحرك عينيه بين الهدوم…. مسك حاجه من الدولاب


دياب بوقا*حه: ما تلبسي الحتا الحمره دي


فيروز سحبتها منه بخجل


: هات انت ولا عا*تق ليل ولا نهار


دياب: ولله شكلي هفكر في موضوع الجواز دا تاني


فيروز بغضب: نـــــــــعم ليه ان شاءلله


دياب: مش مراتي يبقا حقي ولا لا


فيروز بضيق: احمر ولا بتفسجي؟


دياب ضحك: احمر


فيروز اخدت الهدوم ودخلت الحمام


دياب: متطوليش هاااا والا هدخلك


……..


يوسف قعد علي السرير لابس بنطلون بس


فاطمه طلعت من الحمام


فاطمه: هاااا اي رايك


يوسف عدل نفسه بإنبهار علي السرير


: لا اقسم بالله كدا كتير مش هستحمل انا اكتر من كدا


فاطمه ابتسمت بخجل وقربت تقعد علي السرير


: انت اللي طلبت مني البسه علي فكره


يوسف: غبي غبي


فاطمه بخجل وهي منزله راسها وبتحرك صباعها علي المفرش


: يوسف.. انا.. يعنى مش ممناعه انك تق*رب مني عادي


يوسف رفع وشها


: انتي عارف انا مستني الكلمه دي من امتي بس كنت خايف لاتسرع وتندمي


فاطمه بسرعه: لا مش هندم


يوسف همس وهو بيزيح شعرها


: بحبك


فاطمه غمضت عينيها من تأثير يوسف عليها وهو قر*ب منها بهدوء وكل تركيزه علي شفيـ*ـفهاووو….


بعد وقت فاطمه نايمه علي صدر يوسف وبترسم دواير وهميه علي صدره العا*ري


يوسف: الاجازه هتخلص الاسبوع دا ولازم ارجع القاهره علشان الشغل انا عارف انك متقدريش تسيبي امك و


فاطمه بهدوء: انا معاك مكان متروح


يوسف: بس عمي ومراته يعني


فاطمه: انا مش عايزه حاجه غير اني ابقا معاك


يوسف ابتسم وفاجأة بقيت هي تحتيه


: نشوف هتطلعي من هنا ازاي بعد الكلام الجامد دا… وميل يبو*سها….


…….


حازم قاعد وباين عليه الزعل وانه في عالم تاني


خديجه: حازم مالك


حازم غمض عينيه


: خديجه انتي طالق…….


53 امتلكني كبير الصعيد


خديجه بصد*مه: بتقول اي


حازم بجمود : زي ماسمعتي


خديجه قامت من علي السرير بغض*ب


: ايوه ايه اللي زي ماسمعتي هو جنان وخلاص


حازم بحده: خديجه مش فايقلك انا


خديجه مسحت دموعها


: ماشي هسيبك انا عارفه كويس انك الكلام دا مش من قلبك وهترجع ندمان… وخرجت… حازم بص علي اثرها بحزن


…….


دياب: الله يخرب بيتك اتهدي


فيروز بتجري وهي بتضحك بد*لع


: لا.. امسكني الاول


دياب: بس لما تقعي تحت ايدي مش هر*حمك


فيروز بدلع: تؤ تؤ لما تمسكني لاول


دياب: طب اهو


فيروز صرخت بقوه لما حست بيه مسك ايديها وبقيت هي علي السرير وهو فو*قيها ماسك ايديها جنب راسها


فيروز: خلاص خلاص والله ما هعمل كدا تاني


دياب: ومن شويه لو قدرت تمسكني اعمل اللي انت عايزو


 


 


فيروز حاو*طت رقبته بايديها وهي بترفع كتفها بدلال


: بد*لع علي جوزي


دياب: اتد*لعي براحتك…


فيروز ضحت بقوه ودياب لسه هيميل يبو*سها الباب خبط


دياب:مين


خديجه بصوت باكي: انا يا دياب


فيروز كانت بتبص بإستغراب خديجه بتعيط ليه


ديااب بعد عن فيروز: روحي البسي حاجه


دياب فتح وخديجه اترمت في حضنه


دياب بيطبط عليها


: مالك ياما في اي


خديجه بدموع: ابوك طلقني


دياب بعد وش خديجه عن حضنه


: ازاي طلقك


خديجه بدموع: معرفش معرفش ب.. بس اكيد في حاجه


دياب: انا رايحله


خديجه: لا لا متروحش


دياب: عايزه يطلقك واسكت


خديجه: علشان خاطري يا دياب


دياب اتنهد: ماشي يما تعالي باتي النهارده هنا علي الاقل انام في حضنك اللي منعني عنه الحج اكنه جايبني من الشارع


خديجه: هنام في اوضة الطفل علش


دياب مسح وشه بضيق


: اما مش ناقصه هي هتنامي مع فيروز علي السرير هنا وانا هنام علي الكنبه


خديجه: مش عايزه اتقل عليك


دياب: تعالي يا ست الكل تعالي ربنا يهديكي


فيروز كانت واقفه تتابع الحوار من بعيد بزعل علي خديجه


………


يوسف بيلبس هدومه و فاطمه نايمه علي السرير


يوسف ميل با*س فاطمه علي راسها فاطمه فتحت بنوم


: رايح فين


يوسف: عند عمي حازم علشان شغل كدا


فاطمه بنوم: دلوقتي الوقت متاخر


يوسف: شغل ضروري


فاطمه: ماشي متتاخرش


يوسف: نامي انتي وما تفتحيش لحد ولا تطلعي برا


فاطمه بنوم: ماشي


……


فتحيه بفرحه: بقولك يا هانم طلقها طلقها


جيجي: هههه اكيد ما انا تعبت علشان يحصل كدا


فتحيه: طب اي ياااهانم


 


 


جيجي: متخافيش فلوسك هتجيلك… بس لسه باقي الخطه.. لازم احرق قلبه و اشوفه قاعد مكسور قدامي ليليان بنته دي هتكسرها اوي وزين الكل** ولسه هحرق قبله علي الهانم بتاعته وولاده


فتحيه: خططي انتي بس يا هانم واحنا ننفذ


جيجي: وصدقيني هغرقك فلوس


فتحيه: طب يا ج..


جيجي: اخرسي قولتلك ميت مرا متقوليش اسمي علي التلفون يا غبيه


فتحيه: انا اسفه يا مدام بس يعني احنا مشوفناكيش ولا مره وكمان مش بتخلي حد يقول اسمك الحقيقي


جيجي: اممم هتشوفيني المرادي قابلوني في *** الساعه 8 علشان تاخدو الدفعه الاوله من الفلوس


فتحيه بطمع: هنيجي يا مدام


……..


حازم و يوسف و دياب وزين وسليم ويحيي ويونس قاعدين سمعو المكالمه


دياب بهمس: يااابنت الكل**


يوسف: هنعمل اي يا عمي دلوقتي


حازم: قولتلي مش انك هتقدر تهكر الرقم دا لانه فيك وكل شويه بيتغير هتعمل رقم شبهو واتبعتت رساله وتبعت فيه لفتحيه الزفت دي”اسفه مش هقدر اجي”


دياب ابتسم علي خطة ابوه وكمل


: وانا واثق ان الست دي بتراقب كل حاجه ابوي وامي هيرجعو لبعض وهي هتفكر ان فتحيه دي بتضحك عليها اهم حاجه بس الست دي تنزل مصر او نعرف شكلها ولا اسمها


حازم: بالظبط


زين: طب يلا يا جماعه كل واحد علي بيته قبل ماحد يشوفه


يونس برجاء: ممكن يا حج اروح اشوف المزة بس خمس دقايق


حازم بحده: لا


يونس: طب بو*سه واحدة


حازم: غور ياد من هنا


يونس: حاضر ي حج


الكل مشي فضل دياب


دياب: انت عارف اني اقدر انزل اولع فيهم دلوقتي ليه مصر تاخد الطريقه دي


حازم اتنهد: وبعد متولع فيهم واحنا مش عارفين الراس الكبيره هتبعت حد تاني وتاني


دياب: ماشي يا حج..


حازم: اه صحيح بقولك


دياب: خير ياحج


هنا بوكس من حازم في وش دياب


دياب بوجع: ااااه ليه يا حج ما كنا حلوين من شويه


حازم: علشان تنام في حض*نها تاني ياروح امك


دياب: يا حج ما انت اللي زي متكون جايبنا من برا مش عيالك


 


 


حازم:مش كفايه عليك التلات شهور بتوع اول ولادتك


دياب: قلبك قاسي يا حج ومش بتنسا


حازم: غور ياض من هنا وتنزل تنام تحت ولا اقولك فوق السطح علشان امك هتخاف عليك وتقول هيبر


دياب: لا وفوق الجو حر اوي


حازم: بس مش هتشوفك


…….


يونس ويحيي قاعدين في العربيه ومشغلين اغاني بييرددو وراها


يونس و يحيي في صوت واحد


: العيش والملح بتاعكو عملت غسيل معده ورجعته انا صنتكم وانتو خدعتو


يونس ويحيي ضحكو هو بيضربه كفهم في بعض وبيحضنه بعض


يونس: حبيبي ياخوي


يحيي


: من بدري مقعدناش قاعده زي دي


يونس: ناقصنا دياب


باب العربيه اتفتح ودخل دياب


: بتعملو اي


يونس بضحك: كنا بنغني


دياب بقرف: البيت حلو اوي من غير دوشتكم


يحيي ضرب دياب علي كتفه


 


 


: طب بذمتك مش فاضي من غيرنا وهتموت ونرجع


دياب : للاسف وحش اوي من غيركم


يونس: متخافش يسطا كلها يومين وراجعين


يحيي: جماعه انا وحشاني بنوتي اوي وهموت واشوفها


دياب بشماته: تتدفع كام واخليك تق*ضي با*قي اليل معا*ها


يحيي: 200جنيه


دياب: الف ونص


يحيي: بس كدا كتير


دياب: مش كتير عليها


يحيي: وانا موافق


يونس: اي دا هو اخوك وانا لا اشمعنا


دياب: اخرس انت دقيقه


دياب ويحيي نزلو ودياب ساعده انه يطلع الاوضه بتاعت زينب من علي المواسير


يحيي: طب افرض ابوي شافني الماسوره بتعدي علي شباك اوضته


دياب:عد فلوسك انت بس و اطلع ومتخفش ولو عرف انا هتصرف


يحيي: ماشي يا عم خد


دياب دخل العربيه اللي فيها يونس وهو بيعد الفلوس


: اطلع علي مطعم**** عازمك علي حسابي


يونس ضحك بصوته الرجولي وهو بيحرك العربيه


: حسابك ولا حساب يحيي


…….


براهيم دخل لقي ليليان قاعده علي السرير بزعل


قرب منها وابتسم


: مالك


ليليان بضيق : مفيش حاجه


ابراهيم: علي فكره الموضوع بقاله تلات ايام وانتي لسه زعلانه وبعدين انا مبحبش حركات العيال دي


ليليان بضيف: علشان بهزر مع جوزي تبقا حركات عيال


ابراهيم: اممم طب جوزك عايز يصالحك وبيقولك لو سمحتي ممكن تخرجي معاه تتفسحو شويه


ليليان قامت من علي السرير بفرحه


: بجد


ابراهيم ضحك : اه والله


ليليان جريت علي الدولاب وطلعت منه فستانين


ليليان بحماس: الابيض ولا الازرق


إبرهيم: اممم ابيض


ليليان: طياره هدخل اخد دش واجي …. ابراهيم ابتسم عليها قد اي هي طفله وبريئه.. شويه وطلعت ليليان وقعدت قدم المرايه تسرح شعرها ابراهيم قام من علي السرير وقرب منها اخد المشط


: اسرحلك انا


ليليان ابتسمت بفرحه وخجل


 


 


شويه وكان ابراهيم خلص وبيحط التوكه في نهايه الضفيره اللي عملها اتنهد وقال في نفسه انا مش جاببها اركنها هي ليها حق عليا دي شريكة حياتي وليها حقوق…


ابراهيم ميل با*سها علي خد*ها.. وليليان كانت مصدومه من تغيره


: خلصت اي رايك


ليليان بتبص في المرايه علي الضفيره


: تحفه بجد انت بتبهرني..


ابراهيم ضحك: يلا بس علشان هنتاخر


ليليان: هلف الطرحه بس


……..


تاني يوم رجع دياب وش الفجر وهو مبتسم علي مرح يونس اخوه


كان حازم قاعد في الحوش


: كنت فين


دياب: كنت مع يونس برا


حازم: و يحيي فوق


دياب: يحيي كان معانا


حازم بصله بطرف عينيه


دياب اتنهد: ايوه فوق مع مراته


حازم وهو طالع: روح جهز نفسك علشان النهارده يا قاتل يا مقتول….


54 امتلكني كبير الصعيد


دياب دخل الاوضه وبص علي امه اللي نايمه وتنهد قرب منها وميل باس راسها خديجه فتحت وبصوت تعبا*ن


: صباح الخير


دياب: صباح الفل يا ست الكل… دياب اتنهد وكمل… نايمه وانتي معيطه رغم انك عارفه ان كل دا مش حقيقه


خديجة: ورغم كدا زعلت اوي


دياب: ياستي دا قالها وقبل ما يقولها كان ردك ليا


خديجه ضحك: ماشي يا سيدي.


خديجه بصت مكان بيبص دياب وكان بيبص علي فيروز اللي اتقلبت وهي نايمه.. وشها الاحمر وشعرها الاسود الطويل مغطي وشها شفا*يفها ورموشها الطويل


خديجه: حلوه صح؟


دياب بعدم تركيز: قوي


خديجه ابتسمت وهي بتبطب علي كتف


: شوف مراتك وانا نازله


 

دياب فاق: لا تنزلي فين خليكي قاعده لسه بدري


خديجه: يعم انت مالك عايزه اشوف ابوك قبل ما يمشي وبعدين اللي اسمها فتحيه زمانها مشيت


دياب هز راسها وهي طلعت


دياب قعد جنب فيروز علي السرير وزاح شعرها علي جنب وميل با*سها


دياب: صباح الخير… صباح الحلاوة والجمال والورد والعسل


ومع كل كلمه كان بيبو*سها


فيروز اتع”لقت في رقبته بنوم… ودياب بينهج


: جالك قلب تنامي وانا مش جنبك


فيروز همهمت بنوم: علي اساس انت مانمتش


دياب دفن راسه في رقب*تها وهو بيبو*سها


: ولا حطيت راسي ولله


فيروز صر*خت: اااه برا*حه


دياب زي ما هو وتمتم: انتي اللي حلوه اعملك ايه


 ……………………..


حازم باس راس خديجه واخدها في ح*ضنه


: وحشتيني قوي


خديجه: دا هو يدوبك سواد الليل


حازم: انتي مش عارفه سواد الليل دا عمل فيا عمايل


خديجه ابتسمت.. وحازم بعد وشها عن حضنه وميل با*سها


حازم: علي عينيا اسيبك دلوقتي بس دياب زمانه مستنيني


خديجه ابتسمت ورجعت حضنته تاني


خديجه: دياب فيروز مجنناه و مش فاضيلك


حازم: خليه ياخد راحته لسه بدري اصلا… اممم وممكن انا كمان اخد راحتي


خديجه ضحكت ومسكت حازم من اطرف الجلبيه وشدته لتحت علشان يميل وبا*سته علي خده


: خد بالك من نفسك ومن الواد الحيله


حازم باس راسها:حاضر


 ……………


رحيم طلع من الحمام وقرب من شهد اللي نايمه علي السرير ولسه هيشيلها


شهد بخوف: اوعااا اوعاا


رحيم بخوف: في ايه


شهد: متقربش مني علشان النونو مينزلش


رحيم باستغراب: ينزل ليه


شهد: انت قولتلي لو جريت او لعبت او عملت اي حركه النونو هينزل


رحيم اتنفس براحه وهو مميل يشيلها


: خضتيني يا شيخه


شهد وهي متعلقه في رقبه رحيم


: هو النونو ازي عايش جوه من غير اكل ولا هوا


رحيم وهو بينزلها جوا البانيو


: اممم لا هو بياكل ويتنفس معاكي


رحيم ساعدها تستحمي وقعد يفهمها شويه حاجات بعد شويه رحيم طلع وهو شايلها حطها علي الكرسي اللي قدام التسريحه


رحيم: لوقعدتي هاديه لحد ما الملك شعرك دا هجبلك شوكولاته ونتفرج علي فيديوهات ازي البيبي عايش جو بطنك


شهد ببراءة: ما انا قاعده ساكته اهو


رحيم: هعمل نفسي مسمعتش حاجه


رحيم فصل يجيب في شعرها من هنا ومن هنا وهو مش عارف يلمهم رحيم نفخ بضيق في اللحظه دي دخلت مريم: صباح الخير


رحيم: كويس انك جيتي يا ست الكل تعالي اتصرفي في شعرها دا


مريم ضحكت وهي بتاخد منه المشط وبتكمل مكانه


 

مريم: شهد الحلوه عامله ايه؟


شهد: كويسه يا طنط


شهد: امم اول حاجه مسميش طنط قوليلي يا ماما زي رحيم.. والبيبي عامل ايه؟


شهد ببراءة: هو جوا بطني ازي هشوفه واعرف اخباره


مريم بصت لرحيم اللي نايم علي السرير بالعرض ورجليه علي الارض: الدكتور قالتلك في الشهر الكام؟


رحيم: مش عارف التاني ولا التالت


مريم: هتروح تعمل اشاعه امتي


رحيم: مش عارف ولله يما


مريم خلصت لف شعر شهد وعملتله ضفيره وراحت قعدت جنب رحيم علي السرير اللي قام قعد وخدت الجاكت اللي مرمي علي طرف السرير وطلع شوكولاته


رحيم: خدي يا شهد.. رحيم ادي واحده لشهد وواحده لامه اللي اتكلمت بحنيه وهي بتحط ايدها علي كتفه


: انا مش عارفه ازاي قربت منها وهي في حاله زي دي …دا غلط… بس خلاص حصل اللي حصل والحمد الله بس انت مش شايف ان في حالتها دي هي مش عارفه تهتم بنفسها هتهتم بطفل كمان


رحيم اتنهد: هي ليها عمليه هتتعمل في انجلترا انا قولت هعملهالها اول ما اجيبها هنا والكل يعرف الحقيقه بس بعد موضوع الحمل سالت الدكتوره قالت مينفعش بس ان شاء الله بعد الولاده هعملهالها


مريم ابتسمت: ان شاءلله


 …………


دياب و حازم قاعدين في العربيه بعيد شويه


تلفون حازم رن


زين بعصبيه: انتو فين؟


حازم: مش عايز حد فيكم معايا


زين: يعنى ايه مش عايز حد معاك انتو فين بقولك


حازم قفل التلفون في وشه..


محمد: الوقت عدي ولسه مجتش


فتحيه: اصبر شويه وان شاءلله هتيجي… وصلت رساله لي فتحيه.. *”اسفه مش هقدر اجي”*


فتحيه: بص بص بنت ال*** باعته رساله


محمد: كنت عارف انها بتضحك علينا اصل مين هيدي حد المبلغ دا


فتحيه: لا هي مفكره نفسها بتلعب علي مين ولا علشان احنا غلابه خدت اللي هي عايزها ورمتنا والله اقول لحازم بيه علي كل حاجه


فجاءة جت عربيه ونزل منه اتنين وحطو حاجه علي راس محمد وفتحيه وهما بيحاولو يقاومو


حازم: اطلع وراهم…


محمد وفتحيه وقاعدين علي كراسي و مربوطين


جيجي: بقا انا يا زباله تضحك عليا واحده معفنه زيك


 

فتحيه: يا هانم انتي اللي ضحتي علينا ومش عايزه تديني فلوسي


جيجي: فلوس اي يا بنت *** هو انتي عملتي حاجه علشان اديكي فلوس


فتحيه: اه يا هانم كل اللي قولتيلي عليه عملته


جيجي بغضب:كنت عارفه اني اخترت واحده وس*** طماعه بس المره الجايه هنقي صح


محمد بخوف: طاب يا مدام ما احنا عملنا كل اللي قولتي عليه


جيجي: ولله يونس ويحيي اللي طلعو من البيت علشان شغل.. هو دا اللي طلبته منكم ولا طلبت توقعهم في بعض خديجه وحازم اللي بتمشو في الزرع هو دا الطلاق ولا مرات دياب اللي لسه حامل


فتحيه: مين قالك الكلام دا يا هانم ولله كل اللي طلبتيه حصل


جيجي شاورت لواحد من الحراس


الحراس باحترم: يونس ويحيي لسه النهارده جاين من مصر (القاهره) كان عندهم شغل… حازم ومراته كانو بيتمشو قدام القصر بتاعهم وماسكين ايدين بعض من نص ساعه… دياب لسه طالع من عند دكتورة نساء بيطمن علي الطفل


فتحيه: الرجل دا كداب ولا لتكوني عامله كل دا علشان مش عاوزه تدينا الفلوس بس انا اوديكي في داهيه وقول لحازم بيه علي كل حاجه


جيجي ضحكت: دا لو طلعتي عايشه يا قمر


جيجي رفعت عليها المسدس ولسه هتضرب ايد رفعت المسدس لفوق


: تؤ تؤ مينفعش توسخي اديكي الحلوين سبيهملي انا.. دياب اخد المسدس وحطه في جيبه لف اديها ورا ضهرها وربطهم


جيجي بصت علي الحرس لقيتهم كلهم علي لارض


: اوعاا يا ابن حاااازم الكلب


حازم كان وقف بعيد شويه وسمع الصوت


حازم وهمس: جيجي


جيجي: هااا جيجي كويس انك لسه فاكر بجيجي اللي رميتها هي واخوك اللي مات بسببك ولله ما هرحمك ولو بعد ميه سنه هقتلك


دياب مسكها من شعرها بقوه: احترمي نفسك يروح امك انتي عارفه واقفه تتكلمي مع مين دا سيدك يا بنت***


جيجي: هقتلك هقتلك يا دياب الكلب انت وابوك


دياب همسلها في ودنها


: دا انا اللي هولعك فيكي انتي والكلاب دول بجاز وسخ زيكم


حازم بصوت عالي: ديااااااب وقبل ما دياب يستوعب حاجه كان….


الفصل الخامس والخمسون من هنا


بداية الروايه من هنا



رواية رعد والقاصر من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close