أخر الاخبار

رواية المزاج الفصل الخامس والسادس بقلم منار همام

رواية المزاج الفصل الخامس والسادس بقلم منار همام 

رواية المزاج الفصل الخامس والسادس بقلم منار همام 


الفصل الخامس 

اسراء: يوووووسف..
شاهين و محمد طلعو علي الصوت والكل جري عليه وجاسر شاله وطلع علي العربيه اسراء جريت وراه
محمد شاف ساميه إللي واقفه مصدومه علي السلم
: اي الي حصل يا ساميه
ساميه بخوف: والله.. معرف أنا جيت علي الصوت زيكم لقيته سايح في دمه
شاهين بص عليها ب’غل
: وربنا لو كان ليكي ايد في اللي حصل ما هرحمك يلا يا محمد … ومشي
ساميه وقعت علي الأرض بصدمه: مش انا والله ما أنا.
اسراء قاعده في الكرسي الخلفي لي العربيه منهاره و يوسف علي رجلها بتحاول تفوق فيه
جاسر بيسوق العربيه وبيتصل بادم وكل شويه يبص وراه علي يوسف وميسره قاعده جنبيه
ميسر: اهدي ان شاءلله مش هيجراله حاجه
اسراء بدموع: مش قادره يا ميسره مش قادره
*******
آدم نايم وي نور في حضنه مغمض عنيها بس ونور عماله تتحرك وهي مش عجبها الوضع.
ادم: اهدي بقا مش عارف انام
نور بتوتر: ه.. هو انا ممكن أسألك حاجه
ادم زي هو مغمض عنيه
: ارغي براحتك سامعك
: هو انا يعني معرفش عنك حاجه.. و. و. ويعني احنا دلوقتي متجوزين
ادم: اولا اسمي ادم شاهين دكتور مخ واعصاب بشتغل في مستشفى بابا وعمي وكمان عندنا كذا شركه شرك احنا وعمي ومصنع وحاجات تانيه كتير

نور: طب هو انت اتجوزتني ليه
ادم: علشان احميكي وعلشان عجبتيني وعلشان زي ما انتي شايفه لوحدي عايز حد يسليني
نور: بس انت قولت إن عندك اهل يعني عمك وباباك.
ادم وهو بيتحرك: كفايه كلام النهارده ونامي
نور فضلت تتامل فيه وحطت ايدها علي دقنه وبتوهان
نور: انت حلو اوي
ادم زي مهو مغمض: عارف
نور اتحرجت وخبت وشها فيه
فون ادم رن بس مردش
نور: فونك بيرن
ادم: سبيه….. رن مره تاني
نور: رد يمكن حد عايز حاجه مهمه
ادم عدل من نفسه وقعد و رد
: ايوه يا جاسر
…….
بصدمه: اي.
………
: طاب دقيقه واجي
ادم قام بسرعه ولبس هدومه
نور: في اي
ادم وهو بيلبس: خليكي هنا واوعي تطلعي بره ولو حد خبط متفتحيش وانا هحاول مطولش
نور: بس انا بخاف اقعد لوحدي خدني معاك
ادم وهو طالع: مش هينفع شغلي حاجه اسمعيها لحد ما اجي.
**********
عماد: لا برافو عليكي يا ساميه احتمال يمو’ت فيها ونبقا خلصنه منه
ساميه بتوتر: مش انا يا عماد مش انا الكل شاكك فيا ليه

عماد: ازاي يعني مش انتي ما انتي اللي كنتي واقفه علي السلم ساعت ما وقع

ساميه: معرفش انا ناديت علي اسراء علشان احاول اقولها تبعد عن يوسف وهديها مبلغ حلو وفجاءة سمعت صوت يوسف
عماد: آمال مين يا ساميه اللي عمل كدا
ساميه: ما قولت ليك معرفش
عماد بخبث: اكيد حد بيكر’ه يوسف
ساميه: ما يمكن وقع لوحده
عماد: لا لان انا لما شفت السلم كان عليها زيت
ساميه: طاب احنا هنستفيد اي دلوقتي
عماد: ابسط حاجه لو يوسف طلع عايش احنا هندور علي العدو التاني دا ونتفق معاه
*******

ادم طلع من الاوضه
: متخفوش يا جماعه جرح بسيط وهيخف بس هو هيفوق بكره
اسراء حضنت ابوه وفضلت تعيط
محمد: خلاص يا روحي هو كويس
شاهين بص علي ادم شكله مرهق وتعبان
شاهين: ادم خد مرات اخوك وبنت خالك روحهم وارتاح واحنا قعدين هنا
ادم: بس مين هيهتم بيوسف
شاهين: في دكاتره كتير في المستشفى انت مش شايف نفسك مش قادر تقف كيف
ادم: حاضر يا بابا
اسراء: مستحيل اسيب يوسف
محمد بحنيه: روحي يا بنتي هتقعدي تعملي اي هو كويس وكمان مش هيفوق غير بكره
اسراء: بس يا بابا
محمد: اسمعي الكلام يا اسراء
اسراء: حاضر يا عمو
*****
ادم واسراء و ميسره دخلوا البيت و ساميه جريت عليهم
: يوسف كويس صح محصلش ليه حاجه مش كدا
اسراء بتعب وارهاق: كويس يا مرات عمي متخافيش
ميسره: هاجي انام معاكي يا اسراء بدل متنامي لوحدك
ادم اول ماوصل اترمه علي اول كنبه قابلتله وغمض عنيه بتعب وهو عايز يرجع ليها ينام في حضنها
ومش قادر يسيبها لوحديها بس مش هينفع يسيب امه و مرات اخوه وبنت خاله من غير مايكون معاهم حد
زفر في ضيف…..

ساميه قربت منه وحطت ايدها علي كتفه
: روح نام في اوضتك يا حبيبي
ادم: لا يا ماما هنام هنا اطلعي انتي.
صباااااح يوم جديد
جاسر دخل وهو شايل يوسف
يوسف: خلاص يا جاسر نزلني انا كويس
جاسر: وربنا مايحصل يعم بعد الخضه إللي اتخضناها عليك المفروض اشيلك العمر كله
يوسف ابتسم: ماشي يا سيدي.. آمال فين ادم
جاسر: بيركن العربيه
آدم دخل: كفاره يا باشا.
يوسف: حرفياً القعده في المستشفى زي السجن
كل دا اسراء واقفه بيعيد بتبص عليه في سكوت يوسف لمحها وهي واقفه
يوسف: طاب اطلع ارتاح انا يا جماعه
آدم شاله: دوري انا بقي دي
يوسف: يعم وربنا انا كويس
ادم: عليا الطلاق ماتحصل
يوسف: لما تتجوز الاول… آدم ويوسف طلعوا
محمد: مالك يا حبيبتي واقفه كدا ليه مش تطمني علي جوزك
اسراء: هااااا لا يا بابا اهو طالعه
اسراء طلعت وقفلت الباب براحه هو كان نايم علي الكنبه مرجع راسه لي وره ومغمض عنيه
اسراء فضلت تمشي بالراحه علشان ميحسش بيها ويصحي
يوسف زي مهو مغمض : تعالي………

رواية المزاج الحلقة السادسة


يوسف: تعالي….
اسراء اتقدمت بتوتر وقعدت جنبه
هو فتح عيون وعدل من قعدته وبدا يفك ليه الحجاب ورجع شعرها الي نزل علي وشها لوره
يوسف: كدا احله
اسراء: يوسف انت كويس
دفن راسه في حصنه: لا تعبان اوي
اسراء بخضه: انت كويس انادي ادم طيب
يوسف: لا هو شوية وجع وهيخفو
سكت شويه وزي ما هو علي وضعه بعدين اتكلم
يوسف: مكنتش اعرف انك حلوه اوي كدا
اسراء بعدته عنها ومسكت وشه بين اديها
اسراء: يوسف انت بجد كويس في حاجه متخفش قلي
يوسف براء: انا كنت همو’ت يا اسراء
اسراء حضنته: بعد الشر عليك يا روحي محصل حاجه اهو ونت كويس
*********
ادم دخل الشقه لقي النور مطفي فضل يدور عليها بس مش لقيها
فجاء سمع صوت عيط جاي من عند الباب المطبخ
راح لقيها قاعده علي لارض وبتعيط جري عليها
ادم: فيكي اي انتي كويس مالك
نور حضنته وبتعيط
: انت كنت فين انا خايفه اوي متمشيش وتسيني تاني
ادم شاله وتجه بيه علي السرير

: اهدي مش هعمل كد تاني مش هسيبك
نام علي السرير وهي جنبه نور نايمه وحضناه جامد بتعيط
: لا انت هتسيبني وهما هيجو يخدوني تاني
ادم بيملس علي شعرها
: ولله لو اخر يوم في عمري محد يلمس منك شعرها
نور رفعت وشها الاحمر اثار العيط
: يعني مش هتبعد عني
ادم حضنه اكتير
: ابدا يا روحي
نور استكانت في حضنه وهو فضل يملس علي شعرها وسرح شويه هو لزم يخليه تثق فيه وتعرف ان طول ما هي معاه محدش يقدر ياذيه
ادم: نور…. احم
نور طلعت منه حمحم بسيط علشان يكمل
ادم: اي رايك اخد تشوفي امك بكره
نور رفعت وشه وعيونه فيها دموع
: انا نفسي اشوف ماما اوي وحشتني بس بس لو رحنا اكيد عمي هيلاقيني وعيخدني تاني و. و ماما قلتلي ان لو هربت مرجعش تاني ابدا وهي هتبقا كويسه
ادم: قلتلك محدش يقدر يبصلك حتا وانتي معاي..
وبا’سه علي شف’ايفها برقه وكمل
: فاهمه
نور خبت وشها فيه تاني من الكسوف
ادم بامر: نور بصيلي
نور خبت وشها اكتر: لاء
ادم بحده: نوررر
نور رفعت وشها بس بتبص في كل حتا معاده عنيه
ادم مسك وشها علشان يحبره تبص ليه وبحنيه
: انا مبكرهش في حياتي كد الست الي بتتكسف
وبدا يزيح شعرها: انا بحب مرات تدلعني يعني مثلا……..
نور حتط ايدها علي ودانها وخبت وشها تاني فيه
: باااااااس مش عازه اسمع حاجه اي قلت لادب دي
ادم ضحك عليه: شكلي هخد وقت كتير معاكي
*******


ميسره بتوتر: بقولك اي هو امتحان دكتور مصطفي الساعه كام
صحبتها: 10
ميسره: هتروحي
صحبته: هو حنت خالتك يا ميسره دا امتحان
ميسره: يووووها اعملك اي ما انا متوتره تحسيه بيجي عندي ويسال اساله صعبه بالعاني علشان يكسفني
صحبته: اه خت بالي هو اكيد بيعمل كدا علشان بيكر’ه الدكتور جاسر وبينتقم فيه منك
ميسره: طاب بصي انا هروح عند دكتور جاسر وقله يخليه يبعد عني دي مش اول مره يعمل كد ووكذ مره طلعني من المحاضره من غير سبب
جاسر بيتكلم في الفون
: احم الوو يا ادم
ادم: ايوه جاسر خير في حاجه يوسف كويس
جاسر: لا كله تمام الحمدلله
ادم بستغراب: امال متصل ليه يدري
جاسر: كنت عايز منك خدمه
ادم: خير يا جاسر اتكلم علطول
جاسر: عايز مفتاح الشقه بتاعتك علشان عازم صحابي
ادم: متاخدهم البيت زي كل مره… ليكون ناوي تجيب نسوا’ن في السهره
جاسر: استغفر الله يعم نسوان اي احنا بس هنعمل دماغ مينفعش اخدهم البيت ابوك يطير وراي
ادم: حريم استغفر الله لاكن دماغ لا بحد جزاك الله كل خير
جاسر: يوهااا يعم هديني ولا تكسفني قدمهم
ادم بص علي نور الي قعده بين رجليه وبتسمع الكرتون بكل تركيز وهو بيلعب في شعرها
وفتكر ان هو كد كد وعدها تذور امه فا مش، هيبقا موجودين في الشقه
ادم: خلاص يا جاسر متشلش هم وتعاله
جاسر: تسلملي يا باشا
ادم قفل مع جاسر ودفن رسه في شعر نور وتكلم بصوت واطي
: اي مش كفايه كرتون



نور مشلتش عينه من التلفزيون
: لا انا بحب الكرتون دا اوي
ادم: طاب مفيش مقابل علشان خليتك تسمعيه
نور: زي
ادم بدا يفك ازرار البلوزه
: هقولك
نور فجاء بدات تعيط وخضنت ادم
ادم بخضه: مالك اهدي مش هعمل كد تاني هدي
نور: لا انا بعيط علشان يوجين قص شعر ربانزل
سايبه ليكم رد فعل ادم
********
جاسر: خير يا ميسره
ميسره: هو يعني انا.. ولاقلك خلاص
جاسر: تعالي يا ميسره
طلع ورقه من الدرج
: دي الاساله الي هيساله دكتور مصطفي وحولي اتجنبيه ولو حصل منه اي تصرف مش تمام قليلي
ليلآ…..
خرجت اسراء من الحمام وكان شعرها مبلبل ونازل على عينها لابسه بجامه رقيقه
.. شكلها كان لطيف اوى … يوسف كان قاعد على السرير بيبصلها بنظرات هى معرفتش تفهمها
… وقعت قدام المرايا تنشف شعرها يوسف قام وقف وقرب منها حضنها من ضهرها
:يوسف يسرح شعر اسراء


اسراء ابتسمت:اكيد…. يوسف خلص
شالها وحطها على السرير وبا’سه من خدها وبدا ينزل علي رقبته
اسراء بتحول تبعده بس هو رافض
صوت عياطه بدا يعله
بعد عنها بسرعها واسراء منهاره جامد …
يوسف بحنان طفل صغير
: بتعيطى ليه يا اسراء
بعدت اسراء ورحت لآخر السرير وعيط جامد
: انت ليه بتعمل كده انا بقيت اخاف منك
يوسف: ليه بتخافى ساميه قالت إن إحنا متجوزين عادى
اسراء بعياط: لو عايزنى افضل معاك متعملش كده تانى انا مش عايزه اخاف منك ..
قرب منها وحضنها جامد بخوف من أنها تسيبو
: خلاص خلاص مش هسمع كلامها تانى بس اسراء متسبش يوسف ..
حضنتو إسراء ضمتو بحنان وايدها فى شعرو
: مش هسيبك بس متخوفنيش …
يوسف: خلاص خلاص يوسف والد مأدب بس عادى ابو’سك من خدك
ضحكت اسراء برقه عادى تبوس خدى
يوسف بفرحه:يلا…. وباس خدها
اسراء وشها احمر اوى ..
يوسف: يوسف عايز بان كيك وعصير وفشار ياماما
اسراء بضحك كل ده ياروح ماما
يوسف: اه ..


شالها علشان ينزلو
اسراء: يوسف نزلى
يوسف وهو نازل على السلم بيها
: لا انا بحب اشيلك …
نزلو المطبخ ويوسف قعد على الرخامه بيتفرج على اسراء وهى بتعملو الحاجة بكل حب ..
في شقة ادم
جاسر كان نايم علي السرير بيشرب سجاره وفي وحده جنبه وبتحرك ايدها علي صدره
جاسر: امممم مش هتقليلي مين الي عمل كد مع يوسف
البنت بدلع: ما انا قلتلك معرفش انت مش مصدقني ليه
جاسر وهو بيحرك ايده علي طول دراعها
: لا انتي عارفه كويس وبعدين خايفها مني ليه معروفه يعني اني تبع ماما وخالي عماد……..


يتبع


بداية الروايه من هنا


إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا




  

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close