رواية دحيحة الدفعه والمعلق بقلم يارا عبد السلام الفصل الاول حتى الفصل الخامس عشر جميع الفصول كامله
الاول
_بتحبيه!؟بتحبيه ازاي يعنى يبنتى دا صا*يع وبتاع بنات انتى مش شايفه البنات اللى حواليه عاملين ازاي..
بصتلها بتوتر وعدلت النضارة بتاعتها اللى لابساها بسبب ضعف نظرها..
_بس هوا بيكلمنى ساعات وبيتطمن.عليا..
_انتى لسه لحد دلوقتي مش مستوعبه أنه بيكلمك علشان تغ*ششيه في الامتحانات يبنتى دا بيضحك عليكي لأن دي شغلته ..
بصتلها بدموع:بس انا بحبه يا سلمى وبغ*ششه علشان ميس*قطش ويعدى لانى عارفه أنه مش بيذاكر ومش في دماغه اصلا
سلمى بعصبية:وانتى لى تعلقى نفسك بواحد زي دا لى ترهقى نفسك وتفكيرك في واحد ميستاهلش..
فيروز:مين قالك أنه ميستاهلش مش ممكن بيحبنى فعلا لأن طريقته معايا بحسها مختلفه مش يمكن يخيب ظنونك ويطلع كويس..
_كويس ياللى أنا شايفاه دا مظنش
_انا عارفه انى وحشه وشكلى مش اللي هوا بس اهو بحط امل عالفاضى..
_لى انتى ناقصك اي لى بتقولى كدا..
فيروز بدموع:انتى مش شايفه شكلى .والنضارة اللي لابساها وخافيه نص ملامح وشي ..
_انتى لى بتقولى كدا ولى شايفه الوحش بس ومش شايفه أن خلاص كام شهر وتكونى معيده في الكليه ولى مش شايفه انك اشطر واحده في الدفعه واكتر واحده بتساعدنا وعمرك ما بخلتى على حد بحاجه لى مصممه تقللي من نفسك..
_كل دا مش مهم أنا مش بنت جميله علشان واحد زيه يحبنى صح..ولا شكلى ولا طريقه لبسي يخلوه يبصلى أو يفكر فيا صح..
_غلط يا فيروز انتى جميله اووي على فكره دا كفايه لون عيونك اللى بيخطفوا قلبي دول اللى مش عارفه هى زرقا ولا خضرا ولا اي حكايتها..
ضحكت بسخريه:ياريت كل الناس شايفانى جميله زيك كدا
_حاولى تخرجى من الصندوق دا يا فيروز وحاولى تغيري من نفسك وتفكيرك دا لانك والله جميله اووي كفايه قلبك الطيب وروحك الحلوة ولو اللى هيحبك هيحبك علشان شكلك فبلاها خالص، وانسى اي حاجه ممكن تزعلك أنا معاكى ...
كانو بيتكلموا وسلمى شافته جاي عليهم نفخت بضيق وبصت الناحية التانيه..
عمر بابتسامه:ازيك يا فيروز عامله اي..
فيروز بابتسامه:الحمد لله وانت عامل اي..
_الحمد لله بقولك كنت عاوز تلخيص لمادة***لو معاكى إذا امكن يعنى
_معايا اه هبقى ابعتهولك pdf
_ماشي متنسيش
_تمام متقلقش..
_طيب سلام يا قمر...
سابها ومشي وهى كانت باصه ليه بهيام
سلمى:اي يبنتى
_شوفتي قالي قمر تفتكري هوا شايفنى قمر فعلا
_يارب صبرنى هى اه اشطر واحده هنا بس طلعت مبتفهمش في الناس...
_تفتكري يكون بيحبنى يا سلمى فعلا
_انا هقوم امشي علشان مخبطش دماغك في الشجرة اللي وراكى دي سلام..
مشيت وسابتها وفيروز قامت ومشيت هى كمان..
عدت ايام الامتحانات ..
وكان طول ايام الامتحانات بيكلمها وبيتطمن عليها وكان على طول معاها وبيقولها احلى كلام ممكن اي بنت تسمعه لدرجة أنها كانت اسعد بنت في الكون طبعا اي بنت مكانها تبقى نفسها تسمع الكلام دا من الشخص اللي بتحبه.!!!
_احم عمر ممكن اتكلم معاك شويه..
عمر بص لأصحابه اللى منهم شباب وبنات ومعظمهم بيبص لفيروز بسخريه وبعضهم بشفقه..
قرب منها ببرود:نعم!!
فيروز بابتسامه :ممكن نتكلم شويه لوحدنا..
عمر تتنهد وشاورلها قدامه ومشيت وكل اللى واقفين بيضحكوا عليها بسخرية..
واحده واقفه:شكلها صدقت اهتمام عمر بيها وحبته
_ههههههه شكل عمر اثر عليها جامد
واحده تانيه:اسكتو بقى يا جماعه علشان البنت صعبانه عليا اووي انتو مش شايفين عنيها بتلمع ازاي لما بتشوفه
_هههههه فعلا بس انتى مش شايفه شكلها عامل ازاي وعمر عامل ازاي وابن مين عمر استحاله يبصلها اصلا...
_والله حرام اللى بيحصل في البنت المسكينه دي...
_بس اسكتى يا محاميه خلينا نشوف اللي بيحصل دا...
قربوا من المكان اللي قاعدين فيه وسمعوا الكلام وهم بيضحكوا..
راحوا قعدوا في مكان بعيد شويه
_اتفضلي عوزا اي..
_احم الامتحانات خلصت وخلاص دي كانت اخر سنه لينا مع بعض وتقريبا مش هنشوف بعض تاني ومكنتش عوزا الايام دي تعدى ...
_لى دا الحمد لله انها عدت ولا انتى بتحبي المذاكره شكلك..
_لا أنا مكنتش عوزاها تعدى علشان تفضل جنبي
يصلها باستغراب:ازاي يعنى
فيروز بسرعه:عمر أنا أنا بحبك...
#الثانى
فيروز بسرعه:عمر أنا أنا بحبك...
عمر بصلها باستنكار:نعم!؟
وبعدين سمعوا صوت ضحك عالى جاي من وراهم ...
بنت قالت بخبث:يا حرام يا عمر هى متعرفش انك كنت واخدها وسيله علشان تنجح ولا اي وانك كنت بتلعب بيها علشان تغ*ششك في الامتحانات وكتمت ضحكها:الظاهر أن الموضوع قلب جد معاها ووقعت في حبك ...
عمر قام وقرب منها بعصبية:سما اسكتى..
سما بخبث:اسكت!؟هوا مش دي الحقيقه..
وبعدين بصت لفيروز اللى كانت مصدومه من الكلام ومش قادره تتحرك:بصى يا حلوة عمر بيحبنى أنا ومتفق مع أهلى انو هييجى يتقدملى بعد الامتحانات وبعدين بصتلها من فوق لتحت: وبعدين سوري يعنى متحطيش نفسك في خانة انك ممكن تتحبي بشكلك دا انا مش عارفه يعنى ممكن عمر أو غيره يحبك على اي انتى مش بتشوفي نفسك في المرايا ولا اي ...
فيروز بصت لعمر بصدمة وعدم تصديق وقامت بكل هدوء ومشيت من قدامهم بعد ما بصت ليه نظرة كلها انكسار ووجع نظرة لو كانت لجبل كان اتهد من كتر ما هى مليانه الم ووجع ...
مشيت بسرعه وخرجت من الكليه خرجت وهى مقررة مترجعش تاني حتى حفلة التخرج مش هتيجي ولا هتخلى حد يشوفها تاني فهل دا صح؟؟
عمر بعصبية:عجبك اللى عملتيه دا
سما :اي هى صعبت عليك ولا اي أنا قولت اجى افوقها احسن تفضل عايشه في الوهم دا كتير
_ملكيش دعوة أنا كنت هفهمها براحه انتى لى عملتى كدا وكسفتيها قدام الجامعه كلها ..
_علشان هى تستاهل دا علشان اللى بيص لحاجه بتاعتى ادفنه يا عمر وانت عارف ..
عمر يصلها بغضب وسابها ومشي ...
سما:يا تكون ليا لمتكنش لاي حد غيري...
تقى:حرام عليكي اللي عملتيه دا يا سما كسرتى خاطر البنت احنا عمر ما حد فينا شاف منها حاجه وحشه بالعكس كانت بتساعدنا كلنا ميكنش دا جزاءها فى الاخر حرام يعنى اسعد يوم في حياتها بقى أتعس يوم وانتى عارفه كويس انها اشطر واحده هنا وهتكون معيده قريب..
سما ضحكت:ابقى قابلينى لو خليتها تخطى خطوة هنا تانى مش دي اللى تكون أعلى منى وانتى عارفه كويس أنا ممكن اعمل اى..
تقى:ربنا يهديكى يا سما ويتقى الناس من شرك خصوصا البنت دي ...
ومشيت وسابتها وباقى البنات مشيت وفضلت لوحدها تخطط بخبث..
روحت البيت وهى دموعها على خدها قبل ما تفتح الشقه مسحت دموعها ودخلت..
حاولت ترسم ابتسامه :السلام عليكم يا خالتو..
_عليكم السلام يا حبيبة خالتو الف مبروك اخر يوم ليكي ..
_الله يبارك فيكي يا خالتو ..
قامت وقربت منها :مالك يا حبيبتي انتى معيطه..
_لا لا خالص أنا زي الفل أنا بس كنت سهرانه طول الليل بذاكر عوزا ادخل ارتاح شويه
لسه جايه تمشي خالتها وقفتها:لما امك ماتت خدتك وعتبرتك زي بنتى واحسن كمان من بنتى ابوكى مشي وسابك ليا وكنت ليكي صديقه واخت قبل ما اكون خالتك مش عوزاكى تكونى مخبيه عنى حاجه يا فيروز أنا بحبك زي بنتى بالظبط..
فيروز حضنتها بدموع:أنا كويسه يا خالتو والله لو في حاجه هقولك متقلقيش عليا..
_ماشي يا بنتى ربنا يصلحلك حالك ويرزقك يارب...
فيروز باست راسها ودخلت اوضتها واترمت على السرير وعيطت وخرجت كل اللى جواها...
_عندها حق أنا فعلا وحشه عندها حق أنا مين علشان يبصلي أنا ولا شكلها ولا في جمالها وكمان أنا فين وهوا فين أنا غلطت ايوا غلطت لما روحت قولتله أنا متهورة واختياراتى كلها غلط ...
اتبعت رسالة على تليفونها وكانت منه..
"فيروز أنا آسف على اللي حصل دا حقك عليا ممكن نتقابل وساعتها هشرحلك كل حاجه ممكن؟
فيروز شافت الرساله وسكتت حست أنه ممكن يكون مظلوم والبنت دي بتتبلى عليه فردت عليه..
_تمام موافقه
وقفلت التليفون ونامت..
_شكلى حلو..
كانت واقفه قدام المرايا وسلمى جنبها واقفه بتوتر..
_قلبي مش مرتاح حاسه ان في لعبه من ورا الرسالة دي والواد دا مش عاوز بجيبها البر ...
سلمى مسكت ايديها:فيروز هوا أنا لو قولتلك متروحيش مش هتروحى..
فيروز اتنهدت:سلمى ممكن انتى ترتاحى صدقيني انا حاسه أنه مظلوم والبنت دي عملت كل دا علشان تفرقنا ويا ستى لو حسيت ان في حاجه هسيبه وهاجى من غير كلمه ...
_قلبي برضو مش مرتاح أنا هاجى معاكى علشان ميحسش انك لوحدك
_سلمى!!طيب بصي تعالى معايا بس اقفى بعيد ماشي .
_تمام موافقه..
_ها شكلى حلو
_زي القمر وحضنو بعض...
كانت لابسه دريس لونه نبيتى وعليه طرحه اوف وايت ولابسه النضاره بتاعتها علشان مش بتقدر تشوف من غيرها قووي كانت مستلفه الدريس من سلمى!
وصلت المكان ولقته قاعد مستنيها واول ما شافها ابتسم
وقال:اي القمر دا..
فيروز بصتله بخجل وقعدت بتوتر..
عمر:تشربي اي..
_اي حاجه اللى تطلبه..
ونادى الحرسون وطلبلهم ...
عمر:أنا آسف عالموقف اللي اتحطيتى فيه بسببي بس سما كدا دائما بتدخل نفسها في اللي ملهاش فيه..
_عادي ولا يهمك المهم انت مقولتش حاجه تزعلنى..
عمر يصلها وابتسم:فيروز انتى بنت جميلة اووي وتستاهلى كل خير وتستاهلى حد احسن منى كمان بس انا مش حاسس انى ....
سما :ايوا يا حبيبتى مش حاسس أنه بيحبك يلا قومى روحى بقى علشان القعده طولت اووي وبوخت الصراحه وانا زهقت
عمر بعصبية:انتى اى جابك هنا
_هوا مش انت قولتلى استنيني عقبال ما اخلص الموضوع دا وارجعلك فأنا جيت اشوفك اتأخرت ليه لقيتك عمال تديلها في مبررات
فيروز بصدمه:مبررات !!؟
عمر:فيروز استنى هفهمك
_فيروز مين حته البتاعه دي اللى عاملها قيمه انت مش شايفها عامله ازاي يبنى..
وشدت النضاره من على عينيها
فيروز حست انها شالت روحها
فيروز بدموع:ارجوكى هاتى النضاره
سما بخبث :لو عوزاها روحى وراها..
وقربت من البحر ورمتهاو....
#الثالث
فيروز بدموع:ارجوكى هاتى النضاره
سما بخبث :لو عوزاها روحى وراها..
وقربت من البحر ورمتها..
فيروز بصتلها بصدمة وكذالك عمر، سلمى لما شافت اللى بيحصل جريت على سما ومسكتها من ايديها بعصبية ..
_انتى حي*وانه اي اللى عملتيه دا ...
سما بصتلها بتعالى وبعدين بصت لفيروز:يلا يا حلوة خدي صحبتك وامشوا من هنا مش عاوزين صداع..
وقربت من عمر :يلا يا حبيبي نمشي...
فيروز بصتله بانكسار والم وسلمى حطت ايديها على كتفها كدعم ليها...
فيروز بدموع بعدت عن سلمى وقربت من عمر وهى مشوشه ...
_شكرا على كل اللي حصلي دا بسببك وشكرا على الكسره اللي أنا حساها دي وشكرا الاحساس اللي خلتني أحسه دلوقتى اوعدك انى مش هسيب حقى منكوا وهنتقم اوعدك انى هخليك تدفع تمن اللى عملته دا وتمن كسرتى دي انت وهى ...
سما بسخريه:هه ورينى هتعملى اي انتى للاسف مفيش في ايديكى حاجه انتى أضعف من انك تقفى قصادنا يلا يا حلوة شطبنا امشي..
سلمى بغضب:صدقيني يا سما هتندمى على اللى عملتيه دا وهيتردلك
قربت من فيروز وسندتها ومشيوا ...
عمر كان واقف حاسس باهتزاز في كيانه مش عارف لى دموعها أثرت فيه، مش عارف لى اتهز لما شاف عيونها حاسس أنه ظلمها وأنها متستاهلش كل اللي حصل دا...
سما :يلا يا روحى نروح..
عمر:معلش يا سما أنا تعبان وعاوز اروح سلام..
وسابها ومشي...
دخلت البيت ودموعها على خدها ومعاها سلمى ..
خالتها شهقت بصدمة لما شافت فيروز بالحاله دي وقربت منها بسرعه..
_فيروز مالك يا بنتى اى حصل وفين نضارتك مالك يا بنتى ردي عليا..
فيروز مكنتش بترد كانت بتعيط وبس
سلمى:مفيش يا طنط هبقى اقولك بعدين دلوقتي عاوزين نكشف عليها علشان تعمل نضاره جديده بدل اللى وقعت..
فيروز اخيرا اتكلمت :مش عوزا نضاره مش عوزا مش هعمل نضارات مش هلبسها تاني ..
سلمي:اهدي يا فيروز انتى هتفضلي كدا يعنى..
فيروز:مش هلبسها وهفضل كدا أنا مش عوزا ألبسها تاني ..
خالتو ارجوكى أنا عوزا اعمل العمليه أنا هبيع السلسله اللي ماما سابتهالى وهعمل العمليه أنا مبقتش متقبله نفسي بالنضارة النضارة بقت مصدر اهانتى وتعاستى...
سلمى دموعها نزلت على صديقة عمرها وخالتها عيونها دمعت وهى شايفه الكسرة دي في صوتها وقربت منها وحضنتها..
_طيب أهدى يا حبيبتي وانا هعملك اللي انتى عوزاه بس مش عوزا اشوف الدموع دي في عينيكي ابدا مهما حصل ...
فيروز بهستيريه:مش عوزا ألبسها تانى يا خالتو مش عوزا ارجوكى...
خدوها ودخلوها الأوضه وسلمى فضلت جنبها لحد ما نامت وخرجت قعدت جنب خالتها..
سعاد:فيروز مالها اى الي وصلها الحاله دي هى كانت نازله معاكى كويسه اي حصل..
سلمى اتنهدت وبدأت تحكيلها كل حاجه.لحد اللي حصل النهارده..
_يا كبدى يا بنتى عندها حق في اللي قالته وبدأت تعيط منهم لله اللى وصلوكى لكدا يا حبيبتي ربنا ينتقم منهم اشد انتقام ...
سلمى:احنا دلوقتي لازم نهديها ونكون جنبها ...
سعاد بقوة:ولازم تاخد حقها يا سلمى من الكل؛اب دول
_ازاى يا طنط
_انا لو هبيع هدومى هعملها العمليه علشان تشوف كويس ومتحتاجش النضاره تانى..
_وانا معاكى في اي حاجه يا طنط...
وبالفعل راحوا للدكتور وحددوا ميعاد العمليه على الرغم من أنها كانت خايفه بس اللي كان طاغى على خوفها انها تن:تقم وتاخد حقها من اللى اذوها نفسيا وكسروها وخصوصا عمر وسما...
عدى شهرين وفيروز عملت العمليه وتابعت مع دكتور تغذيه وحياتها اتغيرت ١٨٠درجه بقت مبسوطه بنفسها وراضيه عن شكلها هى عمرها ما كانت راضيه عن نفسها قد النهارده
كانت واقفه قدام المرايا وبتلبس طرحتها على استعداد للخروج...
سعاد:القمر رايح فين..
فيروز بابتسامه:صباح الفل الاول .
سعاد:صباح القمر مش الفل بس ها رايحه فين..
فيروز بتنهيده:رايحه حفلة التخرج
سعاد:تاني يا بنتى ..
فيروز قربت منها وحضنتها بابتسامه:صدقيني الشهرين دول فرقوا معايا جدا وحياتى اتغيرت ومبقتش ضعيفه ولا اتأثر زي الاول واللى هيدوسلى على طرف هرف ازاي اخد حقى منه..
_ماشي يا بنتى ربنا يحميكى ويسترها عليكى..
فيروز نزلت واتصلت بسلمى اللي قالتلها انها على وصول وهتستناها هناك...
فيروز وصلت القاعه اللي كان فيها الحفله وعلى غير العاده لفتت انتباه الكل على الرغم من أنها مكنتش لابسه حاجه ملفته وملتزمه بحجابها إلا أن التغيرات الصغيره اللي عملتها فرقت معاها جدا..
واحد قرب منها :هوا انتى معانا هنا في الكليه ولا جايه لحد..
فيروز تجاهلته ومشيت وشافت سلمى وراحتلها ...
سلمى:اي القمر دا بس الدريس هياكل منك حته يا قمر انت ..
فيروز بكسوف:انا حاسه أن الكل عينهم عليا ..
سلمى:فعلا خدت بالى انتى كفايه نظرة عيونك اللى تهبل دي ولا حد عارف هي زرقه ولا خضرا
_فيروزي يا جاهله ..
_ماشي يا عم يسهلوا..
فيروز بتوتر:هوا جه
_تانى يا فيروز
_بسأل بس
_اه جه من شويه مع العق*ربه بتاعته..
فيروز اتنهدت :ماشي...
اتجمعوا وبدأوا ينادوا الاسماء ..
عمر كانت عينيه على فيروز حاسس انها هى بس بيكدب عينيه ...
عمر في نفسه:مش معقول تكون هى دا دى قمر لا لا مستحيل ..
لحد ما جه الدور واسمها ينادوا عليه..
_فيروز عبدالله المصري..
حست بتوتر ومحدش رد قاموا نادوا تاني..
سلمى زغدتها علشان تقوم ..
قامت وقفت وسط ذهول الجميع ونظرات سما الحارقه ونظرات عمر اللى اتحولت لاستغراب وفضول في نفس الوقت وجواه الف سؤال وسؤال...
وهنا نعلن عن الاول على الدفعه بتقدير امتياز
الطالبة:سما فؤاد نجم
وقع الخبر على فيروز كالصاعقه
وسما بصتلها بخبث وراحت تستلم الجائزه الكل كان عارف ان اكتر واحده تستحق اللقب دا فيروز واكتر واحده تستحق انها تكون دكتورة فيروز حتى عمر كان واثق أنهم هيقولو اسمها هى مش حد تانى ...
كانت خارجه من الحفله مع سلمى
سمعت صوت تعرفه كويس
_كنتي مفكره هينادوا على اسمك انتى يا حرام مسكينه
فيروز وقفت وسلمى مسكت ايديها تهديها فيروز بصتلها باطمئنان..
فيروز وقفت قدام سما بسخرية:انتى عارفه اي اللي صعبان عليا اللي صعبان عليا الأجيال اللى هتطلع من تحت ايدك وصعبان عليا يتعلموا منك الغ*ل والحق"د علشان انتى بكل بساطة انسانه مر*يضه..
سما بسخرية:ابقى خلى مكارم الاخلاق تنفعك والشطارة تنفعك بس برضو كل حاجه أنا اللى بفوز بيها وقربت منها وهمست:حتى عمر أنا اللى فزت بيه ونسيت اقولك امبارح كان عندنا وقرينا الفاتحه ..
فيروز بسخريه:الطيور على اشكالها تقع وانتو ما شاء الله لايقين على بعض جدا الف مبروك...
_كويس انك قلعتى النضارة عالاقل تشوفى كويس الواد اللى يعجبك وتعرفى مين حواليه ومين لا علشان يا حرام انتى مش حمل انك تقعى في نفس اللى حصل تانى...
فيروز هزت راسها ..
_سما هوا أنا عمري ضر*بتك أو اذ*يتك أو جيت ناحيتك
سما باستغراب:لا لى..
فيروز:اصل أنا مضطره اعمل كدا اعذرينى..
سما معرفتش المغزى من كلامها الا لما لقت فيروز مسكتها من شعر*ها ونزلت فيها ضر*ب و...
#الرابع تفاعل عشان انزل البارت كمان أنهارده
_سما هوا أنا عمري ضر*بتك أو اذ*يتك أو جيت ناحيتك
سما باستغراب:لا لى..
فيروز:اصل أنا مضطره اعمل كدا اعذرينى..
سما معرفتش المغزى من كلامها الا لما لقت فيروز مسكتها من شعرها ونزلت فيها ضر*ب
الكل كان مستغرب فيروز مش معقول دي البنت الهبله اللي كنا بنسخر منها وبنتريق عليها وعلى تصرفاتها!؟
حتى عمر كان واقف بعيد وشايف طريقتها وأسلوبها اللي اتغيروا فجأه من وجهة نظره في يوم وليله اتحولت من انسان وديع ضعيف لإنسان قوى محدش يقدر يقف قصاده..
فيروز بعدت عنها وبصتلها بسخريه بعد ما حولت شكلها لكلاون قد الدنيا ...
فيروز بسخرية:انصحك متتحدنيش تانى علشان مش انا فيروز بتاعت زمان اللى هتسمع الكلام دا وتسكتلك وتعيط جنب الحيط فوقى ولو عالمركز اللى خدتيه منى مع أن كل اللى واقفين دول عارفين انتى واخداه ازاي ف اشبعى بيه اللى عاوز يوصل بيوصل حتى لو فين وانتى دا اخرك في العلام لانك بكل بساطه انسانه جهله...
واللى حطوكى في المكان دا زيك بالظبط وانا ميشرفنيش اكون مع ناس زيكو...
ومشيت وسابتهم كلهم وسلمى خرجت وراها...
سلمى بتسقيفه:الله عليكى يا فيروز يا جامد
فيروز:عجبتك
_اوى اوي ايوا كدا اللى يدوسلك على طرف كوليه بأسنانك..
سمعوا صوت حد بينادى عليها..
بصت عليه وكان عمر
فيروز وهى بتبصله بقوة بعيونها الفيروزتين اللى قادرة تدوب جليد:نعم!؟
عمر اتحمحم :فيروز أنا آسف على كل اللي حصل قبل كدا وبعتذر عن اللى حصل اخر مرة ..
فيروز بتكبر:تمام واسفك مش مقبول ولسه يا عمر كل احساس حسيته وكل دمعة نزلت منى هاخد حقى من اللى كان السبب فيها سواء انت او هى عن اذنك..
ومشيت وسابته وهوا واقف مكانه مشوش مش عارف لى اعجب بيها اول مره يحس الاحساس دا تجاهها أو تجاه أي بنت تانيه دلوقتي عرف قد اي هوا غبى علشان ضيعها من أيده ولعن نفسه وسما والظروف اللى عملت كل دا...
سلمى : دلوقتي محتاجين ندور على شغل علشان خلاص بقينا خريجين وعاطلين ها اى رايك..
فيروز بابتسامه:طبعا هنشتغل وكمان دورت على شغل ولقيت وفي شركة كبيرة كمان..
سلمى:شركة مين..
فيروز بخبث:السيوفى للاستيراد والتصدير
سلمى:حاسه انى سمعت الاسم دا قبل كدا..
_طبعا دي شركة مشهورة وعالمية واللى ماسكها رجل اعمال كبير في البلد وعنده بدل الشركه اتنين وبيشتغل في كل حاجه وعنده تلات اولاد وبنتين..
_ايوا يعنى انتى جبتى المعلومات دي منين وعرفتى كل دا ازاي..
_دماغ يبنتي ايش عرفك انتى علشان تعرفي انى خساره في الكلية دي اصلا..
_مش مستريحالك
_طب روحى وبكرا هتعرفي كل حاجه...
سلمى مشيت وفيروز قعدت مكانها وفتحت الموبايل على سيرش عن الشركه دي وابتسمت بخبث ...
_اول خطوة..
عند عمر روح البيت وهوا سرحان في فيروز والتغير اللي هي بقت فيه..
كان أبوه وأمه وأخواته قاعدين ..
الاب:اهلا بالبيه شرفت خلصت السهرة بدري النهارده على غير العاده يعنى..
عمر اتنهد ووقف وبصله:في اي يا بابا..
الاب:اعتقد كفايه سرمحه لحد كدا ومن بكرا تمسك الشركه مع اخواتك ..
_بس أنا مش حابب الشغل دا..
_ماله الشغل دا مش دا اللى مركبك عربيه احدث موديل علشان تركب البنات فيها وتتسرمح ودا برضو اللى بيجيبلك فلوس تصرف عليهم بيها اي اللي مش عاجبك ..
اسمع انت من بكرا تنزل مع اخواتك الشغل وهتتدرب تحت ايد على انت فاهم..
عمر بخنقه:تمام ..
وسابهم وطلع..
الام:حرام عليك متقسيش عالولد كدا دا لسه متخرج حتى ومشمش نفسه..
_دا اللى عندى علشان يطلع راجل يعتمد عليه كان عنده التعليم حجه دلوقتي مفيش حجه..
على:بابا عنده حق يا ماما مراد كان دائما بيقول لبابا يجيب عمر معانا بس كان رافض واهو دلوقتي مفيش حجه..
الاب:مراد هوا اللى شايل الشركه على كتافه وعمره ما اشتكى وخلاص جه اليوم اللى التلاته يكونوا فيه ايد واحده ويكبروا الشركه ...
تانى يوم ...
_على فكرة دي مش مواعيد احنا كدا اتأخرنا..
سلمى:اعمل اي بس ماما كانت بتعملى سندوتشات..
_يبنتى هوا احنا رايحين ملاهى!
_اعمل اي في ماما يعنى..
_متعمليش يختى يلا علشان نلحق.
ركبوا تاكس وبعد ربع ساعه وصلو الشركة..
سلمى:واااو كل دي شركة
_علشان تعرفي دماغ صحبتك
سلمى:بس برضو مش مرتحالك
_تعالى بس وانتى هتعرفي..
خدتها من ايديها ودخلوا الشركه وقابلوا موظفة الاستقبال وسألوها عن الشغل المعلن عنه وقالتلهم أن الانترفيو عند مستر على في الدور الرابع ..
طلعوا الاتنين وهم مبهورين بجمال الشركه وفيروز بتبتسم بخبث..
سلمى:اموت واعرف جبتى الشركه دي منين..
_اصبري هتعرفي دلوقتي...
طلعوا ودخلوا السكرتيره وطلبت منهم يستنوا...
السكرتيره خرجت وسمحتلهم بالدخول واحده ورا واحده..
فيروز دخلت الاول..
كان قاعد قدام مكتب اخوه بيفهم الشغل اللى مجبر عليه دا وقاعد بيلعب في الأقلام والأوراق اللي على المكتب..
الباب خبط وعلى سمح للى برا بالدخول..
فيروز بابتسامه:صباح الخير..
عمر ساب كل اللي في أيده وبصلها بصدمة ..
_فيروز!؟
#الخامس
عمر ساب كل اللي في أيده وبصلها بصدمة ..
_فيروز!؟
فيروز بصتله بعدم اهتمام ووجهت نظرها لعلى اللى بص لعمر باستغراب واول مره يشوف اللهفه دي في عينيه مع أنه عارف أنه بيحب سما واتقدملها بالفعل!؟
فيروز بابتسامه:أنا جايه اقدم على شغل هنا وقدمت لعلى الملف بتاعها:ودا السى ڤي بتاعى..
على هز رأسه وخده منها وبص بإعجاب :انتى الاولى على دفعتك اربع سنين هندسة كمبيوتر؟
فيروز بفخر:ايوا..
_واي السبب انى مطلعتيش الخامسه ظروف؟
فيروز بصت لعمر اللى بص للارض بكسوف من نظراتها وكأنها بتحرقه:عادى يا فندم هى فعلا ظروف وكنت مؤهله انى اكون معيده بس محصلش نصيب لأن الكليه شافوا أن في حد يستحق اللقب دا افضل مني من غير دخول في تفاصيل..
على:تمام يا انسه اتفضلي وتعالى بكرا استلمى شغلك وبمستواكى دا هتتعاملى على طول مع مستر مراد..
فيروز بفرحه:شكرا جدا يا فندم
على بابتسامه:العفو
فيروز خرجت وهى بتحمد ربنا وفرحانه جدا ...
سلمى:ها عملتى اي
فيروز بفرحه:خلاص قبلونى وهشتغل على طول مع مستر مراد ومن الواضح أنه أكبر حد هنا..
سلمى بتوتر:طب يارب اقبل أنا كمان
فيروز بثقه:هتقبلي متقلقيش..
سلمى خبطت على الباب ودخلت..
على لما شافها ابتسم ليها تلقائيا ولاحظ توترها على عكس الثقه اللي شافها في فيروز!!
وحاول يلطف الجو معاها..
على:ممكن السى ڤي بتاعك
سلمى هزت راسها ورفعت راسها وهتديهوله شافت عمر اللي قاعد وقالت بصدمه:عمر!!
عمر بسخريه:على اساس انك مش عارفه انى هنا وابن صاحب الشركه
على بانتباه:في اي أنا مش فاهم حاجه..
عمر بتوتر:اصل احنا كنا مع بعض في كليه واحده يا على متشغلش بالك المهم خلى سلمى تشتغل هنا مع صحبتها..
على بصله بغموض:تمام..
وبص لسلمى :انا هشغلك علشان طالعه من الكليه بتقدير كويس مش علشان عمر طلب منى اتفضلي وبكرا تعالى مع صحبتك علشان تستلمى شغلك..
سلمى بابتسامه وفرحه:شكرا جدا لحضرتك مش عارفه اقولك اي بجد
على بابتسامه لفرحتها:متقوليش حاجه اتفضلي..
سلمى خرجت بفرحه هى كمان وفيروز شافتها فرحت لفرحتها
سلمى:انتى كنتى عارفه أنه ابن صاحب الشركه مش كدا!؟
فيروز:طبعا امال أنا بلعب ولا اي
_مش مرتحالك ريحينى طيب
_مش دلوقتي هتعرفي كل حاجه بعدين المهم تعالى اعزمك على شاورما باخر ميت جنيه معايا أن شاء الله ما حد حوش
_ههه يلا يختى...
عند على وعمر
عمر كان هيقوم يخرج وراها..
على:استنى يا عمر
عمر غمض عينيه واتنهد:نعم
على:اي علاقتك بالبنات دي ولى اتصدمت كدا لما شوفت فيروز ولى النظرات دي بينكم اكيد في حاجه..
عمر:والله معرفش انت بتتكلم عن أي يا على عن اذنك.
على:ماشي يا عمر مسيري هعرف بس اعمل حسابك كلام ابوك مع ابو سما مش لعب عيال علشان تستخف بيه تمام
عمر :تمام وانا كبير كفاية وعارف كويس أنا بعمل اي
على:تمام لما نشوف فعلا عارف بتعمل اي ولا هتعمل حاجه تضيعك
عمر:متخافش يا على ..
عمر خرج يشوفها بتعمل كل دا لى لكن لما خرج ملقهاش وكأنها اختفت...
عمر في نفسه:شكلك ناوية تجنيني يا فيروز ومش هتجبيها البر..
سما رنت عليه لكنه قفل في وشها ومردش عليها مبقاش عاوز يكلمها بعد اللى حصل اخر مرة!؟
تانى يوم ..
فيروز وسلمى وصلوا الشركة..
سلمى بفرحه:امبارح كنا جايين بنقدم على شغل ،النهارده جايين نستلمه سبحانه
فيروز ضحكت والاتنين طلعوا على مكتب على لأن فيروز لحد دلوقتي متعرفش فين مكتب مراد ولا هتتعامل معاه ازاي...
فيروز وسلمى:صباح الخير
على بابتسامه:صباح النور..
احم انتى يا سلمى هتفضلي هنا هتشتغلى في التيم بتاعى وانتى يا فيروز في تيم مراد..
فيروز:طيب احم هوا فين..
على:تعالى معايا..
وبدأ يديها التعليمات:مراد صعب جدا في شغله وبيحب الناس الشاطرة ومش بيتهاون مع اي حد علشان كدا اكفأ الموظفين في التيم بتاعه وانا اعتبرتك منهم واتمنى تبقى عند حسن ظنى..
فيروز بثقه:وانا قد الثقه دي
على بإعجاب:عارف يلا..
على دخل المكتب بتاع مراد ووراه فيروز اللى كانت حاسه أنه داخله معركه مع شخص غريب اول مره تعرفه ومن كلام على مش باين أنه ممكن يكون مستهتر أو متهاون أو تافه زي اخوه عمر!؟
على:صباح الخير يا مراد دى فيروز جديده هنا وشاطرة متقلقش..
مراد كان باصص في الورق قدامه ومرفعش رأسه:مش انت اللى هتحدد يا على سيبها واتفضل على شغلك
_تمام..
ويصلها بأسف وخرج..
فيروز :احم صباح الخير يا فندم ..
كان شخص مش كبير ومش صغير ثلاثيني كدا مقدرتش تحدد ملامحه ولا هوا مين متعرفش اي حاجه حاليا الا صوته ...
مراد رمالها ملف وقال:اشتغلى عليه يلا ..
فيروز:احم بس انا ما اعرفش هقعد فين ..
اتكلم برضو من غير ما يرفع رأسه:اخرجى للسكرتيره وهى هتعرفك شغلك ،كمان ساعه يكون الملف دا خلصان وعندى..
فيروز:تمام..
استغربت من طريقته حست نفسها جرثومه..
_لا لا يستحيل دا يكون اخو عمر استحاله...
راحت السكرتيره وعرفتها مكتبها وكل فضولها وتفكيرها في الشخص الغامض دا اللى ملهوش اي علاقة لإخواته وبدأت تفكر في خطة جديدة تقلب الموازين !!؟
_شغلى دماغك يا دحيحة..
وبعد تفكير طويل..
_هه لقيتها
بدأت تشتغل على الملف وبعد ساعة بالظبط لقت التليفون اللي في المكتب بيرن
رفعت السماعه وسمعت صوته الحاد:هاتى الملف يا انسه وتعالى ..
لسه ملحقتش حتى تقول تمام لكنه قفل السكة في وشها..
اتنهدت ومسكت الملف وراحتله ..
_اتفصل..
دخلت ووقفت قدامه وعطته الملف وهوا فتحه واتفحصه وبعد شويه قليله رفع رأسه وبصلها ..
كانت ملامحه حادة زي صوته فيه شبه كبير من عمر بس لا هوا احلى بكتير ...
فيروز بقلق:احم هوا في حاجه..
كان باصصلها بتقييم..
مراد:تمام اعتبري نفسك في التيم بتاعى وقام وقف وجاب عصاية من جنبه وسند عليها وبدأ يمشي خطوات قليلة ..
كانت مركزه معاه متنكرش انها اتهزت لكونه شخص غير قادر عالحركه أو بيتحرك بصعوبه حست بالشفقه تجاهه وكانت مركزه معاه..
يصلها نظرة ارعبتها:هتفضلى متنحة كتير..
فيروز فاقت من شرودها وبصت في الارض:لا اسفه..
_تمام تعالى ورايا علشان في اجتماع ولازم تحضريه
فيروز هزت راسها:تمام..
كانت ماشيه رايحه على مكتبها بعد اجتماع دا اربع ساعات..
_ايدا كل دا شغل مبيتعبش!؟
وفجأه لقت اللى بيسحبها في إحدى الغرف!!
فيروز بصدمة:عمر!
لو عايزين بارتين الصبح تفاعل كبير
#السادس
كانت ماشيه رايحه على مكتبها بعد اجتماع دام اربع ساعات..
_ايدا كل دا شغل مبيتعبش!؟
وفجأه لقت اللى بيسحبها في إحدى الغرف!!
فيروز بصدمة:عمر!
عمر:فيروز انتى لازم تسمعيني
فيروز بصتله بعصبية وبعدته عنها :عاوز اي وعيب اووي الحركات دي ..
عمر:فيروز احنا لازم نتكلم الكلام بينا منتهاش..
فيروز:مفيش كلام بينا يا عمر كل حاجه انتهت
عمر قرب منها:لا لازم نتكلم أنا عارف انك بتعملى كل دا علشان بتحبيني...
فيروز حاولت تكون قوية:انت فاهم غلط انا جاية هنا شغل وبس ولو مفكر أن الشغل اللى بتعمله دا هيدخل عليا تبقى غلطان أنا مش واحده هبله من اللى انت تعرفهم أنا اه كنت هبله بس فوقت واستحالة ارجع لنقطة الصفر تاني
عمر بندم:فيروز صدقيني انتى فاهمه الموضوع غلط أنا أنا دلوقتي مش عاوز حاجه غيرك ولو على سما هسيبها علشانك ..
فيروز بقوة عكس اللى داخلها:وانا مش موافقه وعدينى خليني أخرج واياك تقرب منى تانى علشان معملكش مشاكل تمام....
ولسه هتخرج عمر مسك ايديها ومنعها تخرج ..
فيروز بصتله بعصبية وزقت ايديه بقوة وضر*بته بالق*لم..
ووقفت قدامه بتحدي:اياك يا عمر ثم اياك تقرب منى تاني انت فاهم ..
عمر بصدمة:من امتى بقيتى كدا
_من وقت ما لعبت بيا الكورة يا استاذ عمر ولو فعلا مبعدتش عنى هضطر اقول لاخوك الكبير وابوك على كل حاجه انت فاهم..
فيروز بصتله بسخرية وسابته وخرجت بعصبية...
عمر بص لطيفها وحط أيده على خده وقال بقوة:مش هسيبك يا فيروز صدقيني مش هسيبك..
دخلت مكتبها وهى حاسة بتوهان ودموعها نزلت على خدها بضعف ...
هى اه تبان قوية بس لسه ضعيفة من جواها لسه جواها اصغر مما تتخيل وأضعف مما تتخيل..
_هل لسه بتحبه!؟
بس هى مش حاسة بأي حاجه تجاهه!؟
دلوقتي هو اثبتلها أنه مش بيحبها علشان هى فيروز لكن علشان شكلها اتغير وبقت احلى!؟
وعارفه أنه بيقولها الكلام دا علشان يثبت لنفسه أنه ميترفضش وان عمر ما في بنت وقفت قدامه ورفضته كدا !!؟
فيروز بقوة:أنا جاهزة لاي حاجه يا عمر!
قاطع شرودها التليفون وكان طبعا مراد..
جمعت قوتها وردت:الو
سمعت صوته الحاد:عدى على مدير الحسابات وهاتى اوراق الصفقه وتعالى على مكتبى بسرعه..
_تمام
ملحقتش ترد اصلا وكان قافل السكة في وشها..
*لا لا يستحيل دا يكون اخو عمر لا استحالة..
قامت بسرعه ونفذت طلباته وراحتله..
فيروز:احم الملفات أهى..
مراد يصلها بهدوء:تمام اتفضلي اقعدى علشان لازم نخلص الاوراق دي النهارده وراكى حاجه!؟
فيروز بنفى:لا مش ورايا حاجه..
مراد:تمام يلا نبدا..
وبدأو يشتغلوا وتقريبا هوا مرفعش راسه ولا مرة من على الورق..
بعد اربع ساعات شغل متواصل .
فيروز بتعب:ممكن اتصل بالبيت اقولهم انى هتأخر؟
مراد هز رأسه وهى قامت من مكانها واتصلت بخالتها...
سلمى كانت قاعده بملل بعد ما خلصت شغل مستنيه فيروز..
على خرج ولقاها لسه قاعده..
على:انسه سلمى انتى لسه هنا؟
سلمى:مستنيه فيروز
على بتفهم:بس فيروز لسه قدامها شغل كتير ومش هتروح دلوقتي اتفضلي انتى روحى ومتقلقيش عليها مراد مش هيسيبها في الوقت دا لوحدها..
_طيب أنا هكلمها علشان اقولها.انى همشي علشان متزعلش..
على هز رأسه
وهى اتصلت بفيروز
فيروز كانت بتشتغل بتعب وهمه في نفس الوقت..
تليفونها رن وكانت سلمى ..
فيروز:الو يا لومى
مراد رفع رأسه وبصلها باستغراب
فيروز بتوتر:اقصد الو يا سلمى
لا لسه قدامى شويه اه روحى انتى سلام يا روحى..
قفلت التليفون وبصت لمراد:دي دي سلمى كانت بتشوفنى هتاخر ولا لا..
_وانا مسألتكيش..
فيروز في سرها:يادي الكسفه اللي انت فيها يا حازم ...
مراد:خلصتى يلا كملى شغل..
هزت راسها وبدأت تشتغل تاني ...
سلمى بصت لعلى اللي كان لسه واقف وباصصلها باهتمام..
سلمى بتوتر:احم قالتلى وراها شغل ..
على بابتسامه: كويس اتطمنتي عليها يلا انزلى معايا اوصلك..
سلمى:لا لا شكرا جدا أنا هروح لوحدي..
على هز رأسه بتفهم :تمام يلا..
نزلوا وسلمى وقفت تدور بعنيها على تاكسى أو اي مواصله ..
بعد شويه ركبت تاكسي كان معدى وعلى كان واقف بعربيته متابعها واستغرب نفسه لما مشى وراها بالعربيه!
كان عاوز يتطمن انها وصلت بيتها بسلام مش عارف لى!؟
بعد ساعتين..
فيروز بتعب:خلاص الحمد لله خلصنا..
مراد قام وقف ومسك عصايته ومشي ناحية الباب ..
_يلا علشان اوصلك..
فيروز بقوة:لا طبعا أنا هروح لوحدي
مراد من غير ما يبصلها :تمام اتفضلي...
استغربت طريقته والامبالاة اللى هوا فيها
_طب اتحايل عليا شوية..
مراد وهو ماشي من غير مايبصلها:مش متعود اتحايل على حد وكل واحد لما بيقول كلمة بيبقى قدها ..
فيروز:طبعا...
كان ماشي إلى حد ما بصعوبة فيروز حست انها مكنتش تعبانه ولا حاجه وان اللى هى كانت شايفاه وعايشاه ميجيش ذره جنب اللى البنى ادم دا عايشه ..
فيروز في سرها:يا ترى مريت بايه في حياتك وصلك لهنا..
فيروز نزلت وهوا قرب من العربيه بتاعته وركب ومشي وسابها واقفه مكانها..
فيروز:بنى ادم غريب..
جت تمشي لقت عربيه وقفت قدامها ..
ونزل منها عمر..
عمر:تعالى يا فيروز هوصلك
فيروز :لا
ومشيت وسابته لكنه قرب منها بسرعه ومسك ايديها
_انتى لى بتعملى معايا كدا ولى بتعامليني كدا ...
فيروز زقته بعصبية:هوا انت مبتفهمش أنا قولتلك قبل كدا ملكش دعوة بيا ومش عوزا اشوف وشك تانى وروح لحبيبتك عاوز مني انا اي..
عمر:انتى حبيبتي يا فيروز..
فيروز اتصدمت وقلبها دق بقوة لكنها بصتله بقوة عكس اللي جواها:وانا مش بحبك
_انتى كدابه
_لا مش كدابه انت متستاهلش الحب اصلا..
وسابته ولسه هتمشي وقف قدامها ومسك ايديها..
_طيب تعالى اوصلك ..
_لا وسيب ايدي ..
مكنش راضي يسيب ايديها وهى دموعها قربت تنزل
_سيب ايدي يا عمر..
_لا ..
فضلوا عالحال دا لحد ما لقى حد ماسك ايديه وزقه بعيد..
عمر بخوف:مراد!؟
#السابع
عمر بخوف:مراد!؟
مراد برعب :اركب عربيتك وروح عالبيت يا عمر
عمر لسه هيتكلم مراد شاورله ميتكلمش فسكت وقرب من عربيته وبص لفيروز وركب ومشي..
فيروز :شك..
قاطعها: مش عاوز اسمع حاجه ..اتفضلي قدامى اوصلك.
فيروز بصتله بخوف ومشيت قدامه تجاه عربيته وهوا ركب وهى كمان ...
كان الصمت سيد الموقف كان السؤال دا بيدور في بالها..
*هوا أنا لى ركبت معاه ورفضت اركب مع عمر مع انى المفروض كنت بحب عمر وعمري ما اتعاملت مع مراد دا ..
بصتله وكان مركز في الطريق وسايق بنوع من العصبيه ملامحه الحادة اللى بيتعامل بيها دي بتق*تلها من جوا ..
هى مش قادرة تفسر هوا عمل لى معاها كدا ولا رجع لى؟
*دا حتى اخواته بيخافوا منو ربنا يستر...
فيروز:احم ايوا هنا..
مراد هز رأسه :عارف..
فيروز باستغراب:منين!!
مراد بصلها:متفكريش أن اى حد بيدخل الشركه دي انى مببقاش عارف كل حاجه عنه من يوم مايتولد لحد ما يجي عندي الشركه وغيره ..
فيروز:يعنى انت تعرف..
مراد:أنا أعرف عنك كل حاجه واللى حصل معاكى بسبب عمر وسما ..
فيروز:ازاي..
مراد بص قدامه تانى ببرود:اعتقد أنه شئ ميخصكيش ويلا انزلى..
فيروز استغربت طريقته ازاي بيبقى هادي ومتعصب في نفس الوقت ازاي بيقدر يتحكم في نفسه كدا!!
نزلت وهوا مشي اول ما نزلت واتنهدت وبصت لاثره باستغراب...
وطلعت علشان الوقت اتأخر وزمان خالتها قلقانه عليها..
مراد وصل البيت وكان الكل قاعد وهوا داخل بعصبية..
مراد:عمر فين..
على:فوق في اوضته عاوزه لى..
مراد مردش عليه وطلع على اوضة عمر...
الام بخوف:اطلع وراه يا على انا حاسه أن مراد هيعمل فيه حاجه..
على:اكيد عمر عمل حاجه غلط علشان كدا مراد متعصب كدا أنا هطلع اشوفه..
مراد دخل أوضة عمر من غير ما يخبط وعمر وقف بخوف وتوتر...
مراد قرب منه بهدوء ووقف قدامه..
مراد بغضب جحيمى:سامعك
عمر بتوتر:مراد صدقنى أنا مكنتش هأذيها ولا هعمل حاجه غلط ...
لقى مراد ناوله بالبو"نية في وشه وعمر وقع على السرير .
مراد:أنا كام مره اقولك مش بحب الكد*ب كام مره اقولك أنا بالذات متك*دبش قدامى..
عمر بخوف:أنا والله مش بكدب أنا..
مراد:مش دي البنت اللى ضحكت عليها ايام الامتحانات انت واصحابك وكانت بتغششك وانت دنجوان الشله ووقعتها في حبك..
عمر بصدمه:انت عرفت كل دا ازاي
مراد:انت مفكرنى علشان عاجز ابقى نايم على ودانى لا فوق انت لسه متعرفنيش ومتنساش أنا كنت اي يا عمر ،استغفل اي حد في البيت هنا الا أنا انت فاهم..
عمر هز رأسه :بس بس انا دلوقتي بحبها يا مراد و..
مراد قاطعه ببو*نية تانيه:وسما اللى خدت ابوك ورحت اتقدمتلها دى اي انت مفكر بنات الناس لعبه مش دي سما اللى خدت مكانها في الكليه بسببك وكس"رتوها ...
على دخل على صوتهم وتابع الحديث بصمت..
مراد بغضب جحيمى:اسمع يا عمر لو اتعرضت للبنت دي تاني مش هيكفيني فيك مو*تك مش الكام ضر*به دول انت فاهم...
وسابه وخرج..
وعلى قرب من عمر:انت اللى غلطان ..
قولتلك قبل كدا ابعد عنها وانت مصمم..
عمر بدموع:أنا بحبها يا على..
على طبطب على كتفه:انت مش بتحبها يا عمر لو كنت بتحبها كنت حبيتها زي ما هى وانت قولتلي انها غيرت في شكلها كتير وخلعت النضاره وانت حبيت التغير دا محبتهاش هى دور جواك يا عمر مش هتلاقى جواك ذرة حب ليها انت عاوز تحس انك اشبعت رغبتك في الحصول عليها بعد ما بقت بنت جميله وخلاص لكن انت ولا بتحبها ولا بتحب سما ولا عمرك حبيت حد لانك واخد كل بنت على أنها فتره وهتعدي ودا غلط انت لازم تفوق وتركز في مستقبلك والحب هييجي لوحده اتمنى انك تكون فهمتنى ...
عمر اتنهد وبصله وسكت وعلى سابه وخرج...
تليفونه رن وكانت سما لكنه قفل في وشها ومردش...
تانى يوم ..
فيروز وسلمى دخلو الشركه وقابلوا عمر اللي لما شافها مكلمهاش ولا قرب منها وهى استغربت دا...
سلمى:شوفتى شكل اخوه روقه واي الازرق اللي تحت عينه دا..
فيروز :معرفش أنا هروح اشوف شغلى وانتى روحى..
وكل واحده راحت على مكان شغلها..
سلمى دخلت لعلى:صباح الخير
على بابتسامه:صباح القمر..
سلمى اتكسفت وهوا ضحك:جهزى نفسك علشان في اجتماع مهم النهارده وشغل كتير جاهزة..
سلمى :اه جاهزة..
على:طيب خدي الملف دا اشتغلى عليه وبعد ساعتين هستلمه منك..
سلمى بابتسامه:حاضر عن اذنك...
خرجت وهوا ابتسم :يا تري عملتى فيا اي يا سلمى ...
واتنهد وبدأ شغل..
فيروز خبطت على مكتبه وهوا اذنلها بالدخول..
مراد وهوا باصص في الأوراق كالعاده:متأخرة عشر دقائق..
فيروز بتوتر:اسفه..
مراد :تمام ورمالها ملف تشتغل عليه..
_قدامك نص ساعة ويكون عندى ..
فيروز:بس..
مراد:مفيش اعذار اتفضلي..
فيروز خرجت بعصبية من طريقته:لا لا كدا كتير كتير بجد اي البنى ادم دا وافتكرت شكل عمر..
_انا حاسه ان هوا اللى عمل فيه كدا حاسه اي أنا متأكده..
ودخلت مكتبها واشتغلت ..
بعد نص ساعة بالظبط اتصل بيها..
فيروز :هوا انت حاسبهم بالدقيقة
مراد:مخلصتيش!
_لا خلصت..
طيب جهزى نفسك علشان فى اجتماع يلا..
وقفل في وشها برضو هى تقريبا اتعودت على طريقته دي...
عدي شهر عالحال دا وعمر خلال الشهر دا مقربش منها ولا كلمها ولا حاول حتى كانت مرتاحه ومبسوطه رغم أن الشغل مع مراد قاسي إلا أنها كانت مرتاحه معاه وحست بالأمان لمجرد ما عرفت أنه كان سبب أن عمر بعد عنها تقريبا نسيت حكاية الانتقام دي وبدأت تركز في شغلها شغلها وبس !!
سلمى وعلى كانو كل مادا بيقربوا من بعض لحد ما بقوا أصحاب قريبين لبعض وطبعا ورا كلمة صحاب بيبقى في معنى تاني!!
دخلت على مراد ..
_صباح الخير..
مراد لسه هيتكلم قاطعته:هاخد الملف دا وقدامى ربع ساعة ويكون عندي يعنى وبصت في الساعه عشرة بالدقيقه هيكون على مكتبك ...
مراد وقفها وهى لسه هتمشي..
_استنى..
ومد أيده بخمس ملفات تاني:كدا بقو سته ساعة بالظبط ويكونوا عندى..
فيروز بصتله بعصبية ونفخت وخدتهم وخرجت بعصبية!!
وهوا رفع رأسه وبصلها ودارى ابتسامته وكمل شغل...!!!
فيروز بدأت تشتغل بعصبية :ماشي يا مراد يا ابن ام مراد بتتحدانى ماشي..
بعد شوية جالها تليفون من خالتها..
_ايوا يا خالتو..
_الحقيني يا فيروز أنا تعبانه ...
_طب طب انا جاية بسرعة هكلم ام سلمى تلحقك...
وبالفعل كلمت ام سلمى ..
نزلت جري وكانت سما داخله الشركه علشان تشوف عمر فيروز خبطت فيها وسما بصتلها بصدمه:انتى بتعملى اي هنا..
فيروز زقتها وكملت طريقها إلا أن سما قربت منها بعصبية:انتى بتعملى اي هنا في شركة عمر ها علشان كدا هوا بعيد عنى الفتره دي كلها ...
مراد شاف كل دا في الكاميرا اللي عنده ..
فيروز بغضب وزقتها:ابعدي عنى علشان مزعلكيش ..
سما:لا مش هسيبك الا لما اعرف اي جابك هنا ...
الموظفين اتجمعت لأن صوتهم على وعلى جه وكذالك سلمى والكل ...
على:سما انتى بتعملى اي سبيها
سما بعند:لا
فجأه سمعوا صوت جهوري :سماااا ابعدىىىى عنها...
سما بخوف..
#الثامن
فجأه سمعوا صوت جهوري :سماااا ابعدىىىى عنها...
سما بخوف:م مراد
بعدت عنها ومراد قرب منهم بخطوات بسيطه وبص لسما بعصبية:اى المهزله اللى بتحصل دي وبعدين اى جابك هنا وتعرفيها منين؟؟
سما بتوتر:مراد أنا البنت دي هى السبب هى اي جابها هنا..
مراد:أنا عاوز اجابه على سؤالى مش تردى السؤال بسؤال وبعدين انتى اي جابك هنا ومن امتى..
سما اتوترت وبصت في الارض خافت ترد عليه وخافت تقوله اي سبب معرفتها بفيروز..
سما:أنا اسفه يا مراد ..
مراد:الاسف دا يكون للبنت اللى بهدلتيها قدام الكل طالما مش عندك اجابه على اسألتى ف اتفضلي يلا اعتذريلها
فيروز بدموع:أنا مش عوزا حد يعتذرلى أنا عوزا اروح الحق خالتو علشان تعبانه..
مراد بص للكل :الكل على مكتبه يلاااا
الكل خاف وراحوا على مكاتبهم وقرب بهدوء من فيروز..
فيروز بصتله بدموع:ارجوك سيبنى امشي ..
مراد هز رأسه وهى لما صدقت ومشيت ..
وهوا بص لسما بغضب:تعالى ورايا..
سما خافت وبصت لعلى اللى رفع أيده باستسلام دليل على انها السبب في كل اللي حصل دا ...
سلمى قربت من على:ممكن امشي علشان الحق فيروز..
على:أنا كنت هاخدك ونروحلها يلا..
سلمى فرحت جدا وبصتله بشكرا:شكرا جدا يا مستر على..
على اتنهد وقال:يلا يا سلمى..
مراد:أنا قولتلك كام مره اتكلمى وقولى الحقيقه ..
سما:اصل اصل البنت دي كانت بتحب عمر وكانت عوزا تخطفه منى فأنا زعلت وغيرت لما شوفتها هنا خصوصا أن عمر بقاله فتره بعيد عنى فلما شوفتها حسيت انهم الاتنين بقو مع بعض وأنها سبب في بعده عنى..
مراد بغضب:والله مش مشكلتها انك معندكيش ثقه في نفسك روحى كلميه هوا وعاتبيه هوا هى ملهاش اي دخل في اللى بينكوا...
سما باستغراب:انت عارف..
مراد بسخريه:هوا من امتى وفى حاجه بتعدي من تحت ايدي يا سما..
_صدقنى يا مراد أنا بحب عمر ومش عوزاه يضيع من ايدي ..
_والله الكلام دا بينكوا وهوا اللى يحدد هيكمل معاكى ولا لا واياك يا سما ثم اياكِ تتعرضي لفيروز تاني انتى فاهمه يلا اتفضلي..
سما خرجت بخوف ووقفت بخبث..
_ماشي يا عمر انت وفيروز أنا هوريكوا..
مراد قعد مكانه ولقى نفسه بيتصل بعلى..
انتظر لحد ما سمع صوته:ايوا يا مراد
مراد:خالتها فيها اي..
على استغرب من سؤاله ورد :احم احنا خدناها المستشفى وكانت ذبحة صدرية وكدا لكن الدكتور كشف عليها وطمنا وشويه وهتروح..
مراد تتنهد:طيب خليك معاهم يا على لحد ما توصلهم البيت
على ابتسم بخبث:تمام يا مراد مش عاوزنى اقول حاجه لفيروز..
مراد:على!!
_احم أنا آسف..
مراد فقل في وشه وعلى اتنهد بتعب من اخوه دا اللى اتغير من بعد الحادثه اللي حصلتله وبقى خلقه أضيق من خرم الإبرة دا ...
_شكلك وقعت يا مراد بس بتكابر!!
فيروز كانت قاعده مع خالتها وباست ايديها:كدا تخضيني عليكي يا خالتوا انتى عارفه انى مليش غيرك
الخاله:اسفه يا بنتى بس غصب عنى واهو بقيت كويسه البركة فيكوا والشاب إلى معاكوا دا تعب معانا..
فيروز ابتسمت:اه على دا انسان كويس كدا عكس اخواته كدا ..
الخالة:امممم ربنا يوفقكوا...
ام سلمى كانت واقفه برا وبتبص لعلى ..
ام سلمى بفضول:وانت يا حلو انت بتشتغل معاهم في الشركه
على ابتسم وسلمى بصت لامها بتحذير
سلمى:استاذ على يبقى مديرنا يا ماما
ام سلمى:ما شاء الله وانت بقى خاطب ولا متجوز..
على:ولا خاطب ولا متجوز بس أن شاء الله قريب ..
ام سلمى:يا خسارة
سلمى:ماما ادخلى كلمى فيروز وخالتوا يلا..
ام سلمى بصت لعلى:عن اذنك يا حبيبي وشكرا على وقوفك جنبنا..
_على اي دا واجبى..
ام سلمى دخلت وسلمى قربت منه..
_انا اسفه على اللي حصل دلوقتي هى ماما على طول كدا ..
على بابتسامه:بالعكس أنا حبيتها جدا
سلمى بكسوف:شكرا على وقوفك جنبنا ..
على بابتسامة ولهفه:مفيش شكر دا واجبى يا سلمى مش احنا اصحاب
سلمى :اه
على بمغزى:وقريب أن شاء الله هنكون قرايب
سلمى :اي!؟
_اي!
_قرايب ازاي يعنى
على بابتسامه هدوء:هتفهمى كل حاجه قريب ...
فيروز خرجت وشكرت على وروحوا البيت..
على:فيروز خدى بكرا إجازة وخليكي مع خالتك
فيروز:وو استاذ مراد
_متقلقيش هوا اللى قالي
_تمام..
فيروز طلعت وعلى قرب من سلمى وهمس:هتوحشيني..
سلمى بخضه:اي!؟
ضحك على شكلها ومشي وسابها على ذهولها وخضتها ومنظرها اللي يضحك دا فاقت على صوت امها وهى بتنادى عليها..
اتنهدت وطلعت...
مراد دخل على عمر الأوضه..
مراد :كنت فين النهارده
عمر اتوتر خايف يقوله أنه لما شاف سما مشي من الشركة علشان ما يواجهش..
عمر بتوتر:واحد صاحبى تعب وروحتله..
_اممم صاحبك ..
ماشي يا عمر بس ابقى كلم سما بقى وشوف هتكمل معاها ولا لا لان من الواضح أن حضرتك مش عاوز تكمل واه حاجه كمان فهمها أن فيروز ملهاش اي علاقه بالموضوع دا انت فاهم...
عمر هز رأسه ومراد سابه ومشي..
مراد دخل اوضته ورمى العصايه على الأرض وسند على السرير وقعد ..
فتح درج الكومدينو وخرج منه صورة ..
كانت صورة بنت بضفاير ولابسة نضارة كانت صورة بنت صغيره في ثانوى ..
اتنهد وقال:لى عملتى كدا لى حبيتى اخويا مع انى أنا اللى أحق بيكي أنا اللى المفروض تحبيه مش اي حد تاني ..
بص لرجليه :بس هتعملى كدا لى وانتى اول نظره منك ليا كانت نظرة شفقه وانا شوفتها في عنيكى من وقتها وانا قلبي بيتحرق كل لما يشوفك عارفه لولا أنه اخويا مكنتش هبقى بالهدوء دا ..
انتى لى جيتى لى خلتيني اشوفك تاني كفايه انى كنت يراقبك من بعيد لبعيد كدا مش قادر اشوفك قدامى مش بقدر اشوف دموعك تعبت من التمثيل انك مش فارقالى بس انتى الوحيده اللى فارقالى ...
رغم انك كنتي السبب في اللى حصلي دا بس للاسف عمري ما بطلت احبك ...
كانت قاعده في البلكونه وشارده وتايهه..
بتفتكر كل اللى حصلها من اول ما قالت لعمر بحبك لحد اللى حصل النهارده..
النهارده اكتشفت أن في حد بيحميها فعلا النهارده حست أن مراد هوا ملاكها الحارس والوحيد اللى بيحميها قبل كدا من عمر والنهارده من سما ..
رغم أنه بيتعامل معاها بغموض إلا أنها حاسه بشعور غريب تجاهه حاسه ان مش اول مره تشوفه ومش اول مره تتعامل معاه ...شخص غامض وغاضب وجميل وطيب في نفس الوقت بتحس أنه بيعاملها بطريقه مختلفه هى مش مختلفه اووى بس مليانه هدوء ...
مسكت النوت بتاعتها..
"انسان غريب بكل المقاييس رغم أنه قاسي وشديد بس بحس بطيبته ودفاعه عنى طول الوقت رغم أن مفيش بينا اي حاجه الآن أن في جزء من قلبي اتعلق بتفاصيله"
(احنا كدا بنحب اللى يدينا على دماغنا)
دخلت نامت وهى برضو بتفكر فيه..
_بيقولو أن في حب روحى يعنى اللي بتفكر فيه بيفكر فيك يا تري هوا بيفكر فيا !!!
عدى يوم الإجازة عليها وهى بتعد الساعات والدقايق والثوانى عوزا تروح الشركه نفسها تشوفه حاسه أنه وحشها!!؟
تاني يوم...
كانت فيروز لابسه شيك جدا وسلمى لما شافتها صفرت من جمالها..
_اي العسل دا يا روزا
_انتى هتنصبي ما احنا اشتريناه سوا
_بمثل انى اتفاجئت الله بس ما شاء الله قمر يا روحى..
طب يلا علشان منتأخرش...
وصلوا الشركه وفيروز طلعت على طول على مكتب مراد بلهفه كانت عوزا تشوفه!!
خبطت ودخلت وهوا رفع رأسه وشافها وفضل متنح ثوانى وبيبصلها بتقييم..
فيروز بابتسامه:صباح الخير
مراد بص في الورق قدامه ورمالها المرة دي عشر ملفات تشتغل عليهم
مراد ببرود:ضريبه إجازة امبارح قدامك ساعتين ويكونوا عندى..
فيروز بابتسامه واستفزاز:عيونى طبعا..
هوا استغرب طريقتها لكنه تجاهلها وهى خرجت بعصبية من طريقته..
_مش معقول أنسان بارد والله خساره الالف جنيه اللى دفعتهم في الطقم دا ..
ودخلت مكتبها وبدأت تشتغل..
بعد ساعتين بالظبط اتصل بيها
ردت وقاطعته قبل ما يتكلم:خلصتهم وجايه
مراد ابتسم على طرقتها اللى بتدل انها حفظت كل كلامه وكل التعابير اللي بيستخدمها..
رد:تمام وقفل في وشها..
فيروز:والله عنده انفصام في الشخصيه
على قرر أنه يكلم مراد في موضوعه هوا وسلمى وكان بيحضر في الكلام اللي هيقوله..
تتنهد:أهدى يا على مراد مش وحش كدا وهيقدر موقفك وهيوافق..
قام وخرج وبص على سلمى من ورا الازاز بابتسامه واتنهد وراح على مكتب مراد...
مراد كان قاعد وقدامه فيروز ...
على دخل:احم مراد كنت عاوز اتكلم معاك
مراد بصله باستغراب وفيروز قامت وقفت وقالت:طب أنا هروح اجيب قهوة من الكافتيريا..
خرجت وعلى قعد وهوا متوتر...
مراد:في اي يا على..
بعد وقت من التوتر كانت عيون مراد عليه وفي نفس الوقت عالكاميرات وخصوصا اللي ناحية الكافتيريا ...
مراد :على!؟ انت جاي تسكت في اي يبنى ..
على باندفاع:مراد بصراحه انا بحب سلمى وعاوز اتجوزها...
في الوقت دا مراد شاف فيروز واقفه مع واحد وبتبتسم
مراد اتعصب جدا وبص لعلى:ماشي يا على روح على شغلك دلوقتي
_بجد شكرا يا مراد طب وبابا!؟
_متشتغلش بالك..
على استغرب طريقته وخرج ..
كان قاعد على أعصابه لحد ما هى دخلت بابتسامه وقالت:أنا جيبتلك القهوة بتاعتك انت كمان ...
ملقتهوش مكانه لكن لقت الباب بيتقفل عليها و....
#التاسع
كان قاعد على أعصابه لحد ما هى دخلت بابتسامه وقالت:أنا جيبتلك القهوة بتاعتك انت كمان ...
ملقتهوش مكانه لكن لقت الباب بيتقفل عليها
فيروز كانت حاسه انها في حالة من الرعب مكنتش سامعه حاجه غير صوت أنفاسه المرعبه اللى طاغيه المكان..
فيروز باستغراب وقربت منه ناحية الباب:في اي والباب اتقفل لى..
مراد قرب منها واتكلم بهدوء تام:عاوز اعرف انتى عوزا اي بالظبط
فيروز :مش عوزا حاجه أنا مش فاهمه قصدك..!
مراد برعب:انتى عوزا اي منى عوزا تجننيني
فيروز:أنا!؟لى أنا عملت اي كل دا عشان جبتلك قهوة طب خلاص اسفه هرجعها افتح الباب بقى واستهدى بالله..
مراد بعصبيه:فيروز!؟
بصتله بخوف واستغربته واستغربت طريقته
مراد بغضب جحيمى:أنا لو شوفتك واقفه مع حد تاني او بتبتسمى لحد مش هيحصل كويس!؟
فيروز بصتله واستغربت كلامه ومش مستوعبه اصلا أن مراد واقف قدامها وبيقول الكلام دا ومتعصب كدا !!!
فيروز بتوتر:مش فاهمه انت قصدك اى ..
مراد قرب منها :اللى سمعتيه ومش بكرر كلامى وفتح الباب يلا على شغلك ونفذي كلامى علشان متكونيش سبب في موت حد !
فيروز. بصتله باستغراب: للدرجادي!!
مراد :يلا على شغلك..
فيروز سابته ومشيت وهوا بص في اثرها بغضب وقرب من المكتب بغضب وقعد مكانه ومسك رأسه..
مراد:لا كدا كتير مكنش لازم تغير من شكلها وتبقى حلوة كدا !!!منك لله يا عمر!!
حس نفسه بيقول كلام مش منطقى فحمحم وبدأ شغل ...
فيروز كانت رايحه جايه بتوتر وبتفرق في ايديها:أنا مش فاهمه هوا قصده اي بالكلام دا هوا البنى ادم دا عاوز يموتنى !!!بارد وعصبي وهادي في نفس الوقت هوا أنهى شخصية هوا اي !!!
تليفونها رن وردت..
_الو يا بنت خالتى..
_الو يا نادله ياللي مبتسأليش..
_ف دى عندك حق أنا اسفه..
_ااااه خلاص قلبي سامحك يا فيروزا يا قمر انتى
_والله انتى اللي قمر يا مريوم..وحشتيني يا بت..
_اهو مش هوحشك تانى جيالك يا حبى
_اى دا عمك افرج عنك ولا اي..
_لا بس زي مانتى عارفه خلصت تالته ثانوي واستسمحته اروح جامعة القاهرة بس بيني وبينك علشان اكون معاكى انتى وماما علشان هى وحشتني اووي..
_بجد يا مريم هتيجي تعيشي معانا
_على قلبك
_امتى
_اممم على بكرا كدا أنا قولت اكلمك اعرفك بس متقوليش لماما علشان هعملها مفاجأه
_حاضر من عيونى..
_ماشي يلا سلام يا حبى..
"ايوا مريم بنت خالتها بعد ما باباها مات عمها خدها من امها علشان يتكفل بتربيتها"
فيروز قفلت معاها واتنهدت بسعاده متناسيه كل ما حدث منذ بضعة دقائق!!
رن عليها وطلب منها تجيله المكتب..
فيروز:اللهم طولك يا روح علشان ما اقتلش البنى ادم دا..
دخلت لقته قاعد بهدوء تام ولا كأنه كان بركان من شوية!!
فيروز:نعم..
مراد مد أيده بيجي ميت ورقه وقال:الحسابات دي عوزا تتراجع وتتدون عالكمبيوتر..
فيروز بعصبية:لا كدا كتير هوا مفيش غيري في الشركه..
مراد بهدوء:انتى شغاله مع مين
فيروز:معاك..
_ييقى المفروض تنفذي أوامر مين!؟
فيروز بغضب وهى بتاخد الورق:انت..
_رايحه فين..
_رايحه مكتبي اشتغل..
مراد بابتسامه صفرا:لا انتى هتشتغلى هنا تحت عنيا..
_يشيخ!قول تانى كدا!!
مراد:نعم!؟
فيروز اتوترت :طب الكمبيوتر..
_تقدري تستعملى اللاب توب اللي قدامك يلا اتفضلي ابدأى واعملى حسابك مش هتمشي الا لما تخلصي شغل وانا قاعد مش ورايا حاجه...
فيروز بصتله بعصبية ونفخت وبدأت تشتغل..
وهوا متابعها وبيبصلها من وقت التاني وبيحاول يداري ابتسامته من تعابير وشها..
بعد شويه كتير ..
فيروز حطت دماغها على المكتب قدامها :لا خلاص أنا تعبت ..
مراد بصلها لقاها مغمضه عينيها بتعب مينكرش انها صعبت عليه علشان كدا قال:خلاص قومى امشي..
فيروز مردتش عليه هى مش سامعاه اصلا..
قرب ناحيتها ومد أيده هز كتفها :فيروز قومى فيروز!!
فتحت عينيها بصعوبه:هكمل الشغل اهو..
مراد:لا قومى روحى تعالى اوصلك..
قام وقف وجاب عصايته وهى قامت بتعب وصداع ونزلوا ..
ركب العربيه وهى ركبت جنبه وسندت راسها على الشباك بتعب
مراد كان ماشي بطئ جدا علشان يحس انها جنبه ويحس انها معاه رغم أنها في عالم تانى بس هوا من جواه مبسوط بدا..
وصلها البيت وصحاها ونزلت من العربيه وطلعت وهوا باصص في اثرها بشرود
دور العربيه وطلع على البيت ..
دخل أوضته وقعد مكانه وافتكر كل اللي حصل بالظبط من عشر سنين
Flash back..
كان عنده حوالى عشرين سنه ..
كان مع أبوه في الشركه بيشتغل أو بمعنى أصح بيعلمه الشغل كان طول عمره شغفه في الشغل لانه كان طموع لابعد حد..
في ست جت سألت على أبوه وكانت دموعها نازله..
مراد:تحبي اساعدك
الست:أنا عوزا اقابل عبد الرحمن بيه
مراد:هوا حاليا مش هنا اقدر اساعدك بايه أنا ابنه..
الست الدموع بدأت تنزل :مش عارفه اقولك اي يا ابنى بس ابوك ليه افضال علينا هوا كان السبب في جوازنا لأننا كنا بنحب بعض فساعدنا كتير نلاقي شقه وعفش وغيره لأن جوزي كان شغال عنده ودموعها بدأت تنزل ودلوقتي أنا تعبت منه لأنه بقاله مده كبيره سايب الشغل بسبب الزفت اللى بياخده ووصلت بيه أنه بقى يمد أيده عليا ،أنا بقيت خايفه منه وخايفه على بنتى..
مراد كان فرحان جواه أن أبوه بيساعد الناس بس في نفس الوقت الست دي صعبت عليه ..
مراد:بصي بابا حاليا مسافر ومش هيرجع دلوقتي الا بعد شهر للاسف
_لسه هستنى شهر يلا يا ابنى ربنا يرجعه بالسلامه..
مراد:لا استنى هاتى عنوانك وان شاء الله خير
ميعرفش لى قالها كدا بس حس بالمسئولية تجاهها رغم أنه ميعرفش دا صح ولا غلط !؟
الست قالتله العنوان:بس بالله عليك تقول لعبد الرحمن بيه علشان انا تعبت وبقيت خايفه منه ويأست..
_متقلقيش أنا هقول لبابا ..
_تسلم يا ابنى ربنا ميوقعك في ضيقه ابدا..
ومشيت..
قعد مع نفسه وفكر:ياااه للدرجادي بابا ساعد ناس كتير اووي...
فضوله خده لحد بيتها..
دخل البيت اللي هم عايشين فيه ..
شاف بنت جميله قاعده تلعب بلعب اطفال على السلم لابسه نضارة اطفال كان عمرها ميتعداش التسع عشر سنين..
مراد قرب منها بهدوء وابتسامه:انتى اسمك اي يا جميلة..
فيروز بفرحه:أنا جميلة..
مراد:طبعا جميله انتى اجمل بنت شوفتها في حياتى ..
فيروز بحزن:طيب لى بابا مش بيقولى كدا وكمان صحابى دائما بيقولولى يا ام نضاره كعب كوبايه بس بس ماما هى الوحيدة اللى بتحبنى..
مراد:لا انتى جميله كفاية روحك حلوة كدا فين ماما؟
فيروز ببراءه:بتتخانق هى وبابا..انت مين!؟
مراد قام من قدامها وقرب من باب الشقه اللي متوارب..
الست:كفايه بقى يا عبدالله بيعتنا كل حاجه علشان الزفت اللى بتاخده ملقتش الا الانبوبه كمان حرام عليك وكانت بتبكى..
عبد الله ساب الانبوبه وقرب منها ونزل فيها ضرب..
مراد فتح الباب وزقه بعيد عنها وضر*به بالبو*نيه وبدأ يض*رب فيه ورماه برا الشقه
مراد:مشوفش وشك هنا تاني..
عبدالله بصله بخوف ومشي وقال:ماشي أنا هوريك ..
الست:أنا اسفه على اللى حصل ..
مراد:متتأسفيش انتى ملكيش ذنب ،انتى كويسه..
كانت ماسكه جنبها وبتعيط:اه أنا كويسه يا ابنى شكرا انك انقذتنى..
مراد:المهم أنه ميتعرضلكيش...
فيروز دخلت وقربت من امها وحضنتها ومراد بصلها بابتسامه :في حد يبقى عنده القمر دا ويعيط بس..
الست:والله هى اللى مهونه عليا حياتى..
مراد قرب من فيروز وحط أيده على شعرها:ربنا يباركلك فيها..
أنا همشي دلوقتي ودا رقمى لو احتاجتى اي حاجه كلمينى...
_تسلم يبنى..
مراد :العفو باي يا روزا
فيروز بفرحه وحب ليه:باي ..
عدى يومين على مراد وبعدها لقى الست دي بتتصل وهوا مينكرش أنه استغرب وبعدين رد عليها سمع صوتها وهى بتعيط..
_الحقنى يا ابنى...
_طيب أنا جاي حالا..
ساب كل حاجه وراحلها...
وصل البيت وكان في هدوء تام دخل وخبط والباب اتفتح دخل وشاف فيروز ابتسم لكن اتفاجئ لما شاف الست على الأرض ومش بتنطق..
فيروز بدموع:الحق ماما ..
مراد قلبه وجعه لدموعها وقرب بسرعه للست دي وحاول يسندها بس هى وقفته:متحاولش يا ابنى أنا كدا كدا ميته امانه عليك بنتى خدها وديها لخالتها...
مراد:حاضر بس أهدى وانا هطلب الإسعاف .
_هات ورقه امليك العنوان..
خلعت سلسله من رقبتها ولبستها لفيروز :خلي بالك منها ومتقلعيهاش..
جاب ورقه وبالفعل ملته العنوان وبعدها اتصل بالاسعاف .
واخر كلمه قالتها:بنتى أمانه في رقبتك...
مراد كان حاسس أنه ضايع واتصرف من دماغه ومش هيقدر يكلم ابوه ويقوله علشان ميوبخهوش...
مراد خد فيروز وطلع بيها على بيت خالتها..
لكن في الطريق ...
عربيه وقفت قدامه ونزل منها ناس ملثمين...
بص لفيروز بخوف ساعتها مكنش خايف على نفسه قد ما هو خايف عليها!!!
قرر أنه ميقاومش ويضحى بكل حاجه مهما كانت النتيجه!!
_انزل..
مراد نزل ومسكوه ربطوه..
وقلبوا كل اللي معاه ونزلوا فيروز من العربيه وفي واحد وقف قدامه وكان في مسدس ..
وصوب طل*قه ناحية رجله ومراد وقع على الأرض بألم ومكتفاش بكدا لكن جاب شا*كوش وضر*ب رجله اللى اتصا*بت بسببه ودا كان سبب في عجزه لحد دلوقتي...
الراجل همس:ابقى خلى مساعدة الناس تنفعك يا حبيب بابا..
مراد وقتها عرف أن السبب في كل دا ابو فيروز!!!
End back...
بص على رجله ودمعه خدعته ونزلت على خده وهوا بيفتكر كل اللى حصله واللى كان السبب في عجزه ...
طلع صورة فيروز:من اول يوم شوفتك فيه وانا حاسس بالمسئوليه تجاهك ولحد النهارده حاسس الاحساس دا ..علشان كدا انتى ليا مش لحد تانى...حتى لما وصلى انك بتحبى اخويا مشغلتش بالى لأن في الاول وفي الاخر حبى ليكي اللي هيفوز!
تانى يوم...
مراد قال لابوه موضوع على وسلمى وبعد نقاش طويل ابوه وافق واتفقوا يروحوا يتقدمولها بليل...
على حضن مراد:شكرا يا مراد مش عارف اقولك اي
مراد :متشكرنيش احنا اخوات..
على:عقبالك
_ان شاء الله ...
فيروز دخلت بابتسامه كالعاده:صباح الخير النهارده جايه كلى نشاط علشان اكمل الشغل اللي سيبته امبارح...
مراد يصلها وهى اتكلمت:أنا اسفه بس حرفيا معرفش أنا تعبت ازاي ولا اي حصلى مع انى مش متعوده أنا كنت بذاكر ساعات اكتر من كدا!!
مراد بدون نقاش مد أيده بباقى الورق :اتفضلي اقعدي خلصى بس اعملى حسابك هنخلص بدري ...
فيروز. بسرعه:مش عوايدك يعنى..
مراد:اصل عندى مناسبه..
فيروز بغيره:اممم قولتلي ومع مين بقى..
مراد بعصبية:وانتى مالك يلا ابداى شغل..
فيروز بصت في الورق:عصبي وبارد
_بتقولى حاجه
_لا..
داري ابتسامته وحمحم وبدأ شغل ...وهى كل شويه تبصله بعصبية...
عدى اليوم على هذا الحال..
هى وسلمى وهم مروحين..
سلمى:ماما اتصلت بيا دلوقتي وبتقولى اجى بسرعه علشان في عريس..
فيروز بفرحه:لولولوي الف مبروك يا سلومى
سلمى:والله!!!على اساس انك مش عارفه انى متنيله على عيني وبحب على!!
فيروز:اه صحيح وهتعملى اي
سلمى:بسيطه هطفشه..
فيروز بضحك:ربنا يستر...
في احدى الكافيهات..
كان عمر قاعد وقدامه سما ..
سما بغيظ:ها كنت عاوز اي
عمر بتوتر:سما احنا مش هينفع نكمل مع بعض
سما بدموع:اه يا خاين انت حبيتها للدرجادي أنا مش فارقه معاك كنت بتلعب بيا يا عمر..
عمر :لا أنا ملعبتش بيكي وفيروز ملهاش اي علاقه أنا مش مرتاح اعذريني يا سما مش هقدر اكمل عن اذنك .
وحط فلوس على الترابيزه ومشي ..
سما بشر:ماشي يا عمر أما وريتك..
عمر كان سايق العربيه بعصبية ومش شايف قدامه لحد ما طلع قدامه بنت كانت ماسكة التليفون وبتتكلم فيه وبتعدي الطريق..
عمر فرمل العربيه علشان يتفاداها..
عمر خرج من العربيه بعصبية..
_مش تحاسبي يا عامية..
مريم:طب اقفلي دلوقتي يا فيروز علشان في واحد عسول هلعب في وشه البخت دلوقتي..
#العاشر
_مش تحاسبي يا عامية..
مريم:طب اقفلي دلوقتي يا فيروز علشان في واحد عسول هلعب في وشه البخت دلوقتي..
مريم قفلت مع فيروز وبصتله بغضب :مش تحاسب انت ولا انت مش شايفنى معديه..
عمر:هشوفك ازاي وانتى مش باينه من الطريق اصلا يا قطه انتى اللى زيك بيمشو جنب الحيط علشان احنا مندوسش عليهم وبعدين انتى ماشيه تحبيلي في التليفون وعوزانى اوسعلك..
_حبك بر*ص أما انت انسان وقح صحيح عارف لولا انى بنت ولوحدي كنت علمتك ازاي ترد على الجنس الآخر يا جا*هل ...
عمر:أنا مش هضيع وقتى مع عيله في سته ابتدائي أنا روحى يا شاطره هاتى مصاصه ولا بنبونى...
مريم:لا وكمان قليل الذوق ماشي وقربت منه بقوه وداست على رجله بالجز*مه بتاعتها وكان لسه هيجري وراها كانت اختفت من قدامه
عمر:ماشي يا عقلة الاصبع انتى لما اشوفك ...منك لله عكرتيلي مزاجى اكتر ماهو متعكر يا بعيده..
وركب عربيته ومشي ..
مريم وصلت البيت وقابلت امها وفيروز واخدوها بالحضن..
فيروز:بت يا مريم لسه اوزعه زي مانتى
مريم:اسم الله عالطول الفارع حاسبي اصلك بتلمسي السقف وانتى ماشيه
فيروز:لا ولسه لسانك طويل برضو ..
مريم:عيب عليكي أنا اكبر اه لكن بفضل لسه محتفظه برونقى ..
فيروز:اه ما هو واضح..
مريم:إنما اي الحلاوة دي احنا اتنجرنا اووي..وغمزتلها وراها راجل ولا اي..
فيروز بغيظ:مريم اتلمى...
مريم:اتلمينا يلا تعالى معايا ارص هدومى ونتكلم ..
_ماشي يا ام لسان قدامى...
على ومراد وابوه وأمه راحوا علشان يتقدموا لسلمى..
اللي مكنتش عوزا تخرج من الاوضه وبتفكر ازاي تطفش العريس..
ابوها استقبلهم وطبعا ابوها كان فرحان أن بنته جالها عريس زي دا بالنسبه ليهم لقطه وامها كان الضحكة ماليه وشها وكل شويه تقول في سرها "يا هناكى يا بت يا سلمى جوازه عسل يارب توافقى وافرح بيكي بقى"
جالها رسالة على الواتساب وكانت من على..
_اي مش عوزا تخرجى ولا اي..
استغربت وردت..
_اخرج فين!؟
_الشقه بتاعتكوا حلوة اووي وجوها هادى..
_انت!؟ العريس..
_ايوا ..
رمت الفون على السرير بفرحه وفضلت تتنطط..
امها دخلت:يلا يا سلمى
سلمى بلمعه في عينيها:ماما شكلى حلو
_زي القمر انتى عارفه العريس مين صح
_ايوا على لسه باعتلى وحضنت امها بفرحه انا بحبه اووي يا ماما..
_ربنا يسعدك يا بنتى أنا كنت حاسه من اول يوم شوفته فيه أنه من نصيبك يلا علشان منتأخرش عالناس..
سلمى خرجت مع امها وفي ايديها القهوه ام على اول ما شافتها
_ما شاء الله زي القمر يا على الف مبروك يا حبيبي..
سلمى قدمت القهوه وقعدت جنب باباها بكسوف..
الاب:أنا بحكم خبرتى اقدر اقول ان العروسه موافقه..
سلمى:بابا!؟
الاب:ما كلنا عارفين أن على مديرك في الشغل مفيش حاجه تستخبى..
سلمى بكسوف بصت لعلى اللى بصلها بفرحه ..
مراد ربط على رجله:الف مبروك يا على..
ابو على:يعنى نقرأ الفاتحه ..
وبص لسلمى:نقرأ الفاتحه يا بنتى..
سلمى هزت راسها والكل بدأ يقرأوا الفاتحه(بذمتكوا في قراية فاتحه اسرع من كدا😂)
امها زغرطت وملت البيت زغاريط وعلى قرب من سلمى وقال:مبروك يا عروسه..
سلمى بخضه:فيروز!!متعرفش ..
عن اذنك يا على..
دخلت جري وكانت فيروز رنت عليها كتير علشان سمعت زغاريط عندهم...
سلمى رنت عليها وفيروز هبت فيها:دا اللى مش هوافق وهطفشه معناها اي الزغاريط دي..
سلمى بفرحه:على هوا العريس
فيروز بفرحه:اي دا بجد الف مبروك لولولوي لا أنا هجيب البت مريم وهنجيلك حالا..
سلمى:مستنياكوا..
فيروز قالت لمريم وراحوا ...
دخلت البيت عند سلمى اللي كان في نفس الشارع..
فيروز قربت منها وحضنتها وكذالك مريم ومخدتش بالها من اللى قاعد وعينه متصلطه عليها
وراحت سلمت على ام على وابوه ولسه هتلف خدت بالها أن مراد قاعد بكل برود..
بصتله بابتسامه مهزوزه:ازيك يا استاذ مراد ..
مراد بصلها وهز رأسه ..
الام :اي دا انتو تعرفوا بعض..
مراد هز رأسه :امم فيروز معايا في التيم..
الام بصت لفيروز بتقييم وقربت من مراد وهمستله:مش ناوي افرح بيك انت كمان انت معاك بنات حلوة أهى ...
مراد تتنهد بيأس:ركزي في على الاول يا امى وسيبيني أنا الاخر ..
الام:طول عمرك كاسفني..
الاب:سيبيه على راحته يا ثريا..
_ماشي
كانت عينيه متابعاها في كل حركاتها هى نفسها خدت بالها ولما بصتله لقته باصصلها فاتكسفت وبصت في الارض ..
وهوا حمحم وبص قدامه ...
كلهم مشيوا وفيروز ومريم وسلمى ودعوهم..
على قرب من سلمى:هشوفك بكرا
هزت راسها بكسوف..
وفيروز ومريم اتنهدوا:هييييح
مريم:شايفه الرومانسيه
_شايفه يا اختى اوعدنا يارب..
مراد يصلها فعدلت نفسها وسكتت ..
فيروز بتوتر:ازيك يا مراد باشا..
على وسلمى ومريم ضحكوا على شكلها ومراد ابتسم..
تانى يوم
مريم:خدينى في طريقك للجامعه
_تعالى يختى..
مريم:بنت خالتى حبيبتي
سلمى نزلت والتلات بنات ركبوا المواصلات ونزلوا وفيروز دخلت محل شيكولاته وجابت علشان توزع على الموظفين هى مش عوزا توزع على الموظفين هى عوزا تلفت نظر شخص ما!!!
وصلوا الشركه وبدأت توزع على الموظفين اللي معظمهم فرح جدا لسلمى وعلى وقالوا إنهم لايقين على بعض وعلى انضملهم وبدأ يستقبل التهانى...
فيروز وقفت قدام واحد وقدمت الشيكولاته وخد..
ووقفها تاني:ممكن واحده كمان
فيروز ابتسمت :طبعا اتفضل..
خلصت وبعدين طلعت تشوف شغلها مع هولاكوا زي ما هى مسمياه..
دخلت بابتسامه:صباح الخير
مراد كان بيتنفس بصعوبه بيحاول يتمالك أعصابه وبصلها وقال بعصبية:انتى لى مش بتسمعى كلامى..
فيروز استغربت:أنا مش فاهمه قصدك اي..
مراد قام وراح ناحيتها بهدوء:أنا قولتلك اي قبل كدا ها ..
فيروز اتوترت من قربه:قصدك اي..
مراد بهمس جحيمي:أنا مش قولتلك متتكلميش مع حد ولا تضحكى مع حد..
فيروز بعدت عنه بعصبية:منا مش فاهمه لى وانت اصلا بتتحكم فيا بتاع اي كنت مين ..
مسك ايديها وشدها ناحيته وبص في عينيها بهدوء:اللى اقوله يتنفذ من غير نقاش..
_لا طالما مش عارفه اي السبب أنا عمري ما اعمل حاجه غصب عنى أنا مش عبيد عندك انت ماشترتنيش ولو عالشغل فهسيبه وهخليك متشفش وشي اللي بيضايقك ويخليك كاره الدنيا كدا بتتعامل مع الناس كلها طبيعى الا أنا أنا عملتلك اى وبتاع اي تتحكم فيا ما تنطق
مراد خرج عن شعوره وقال بعصبيه:علشان انتى ملكى انتى ملكى من زمان بتاعتى أنا، انتى اول واحده خدتها في حضنى وانتى برضو كنتي السبب في كل اللي حصلي دا ...
فيروز بدموع:انت انت كد*اب الكلام دا مش حقيقي انا عمري ما شوفتك أنا معرفكش..
مراد بهدوء:مش. فاكره الشخص اللي انقذك انتى وامك من ابوكى مش فاكره الشخص اللي خد طلقه في رجله عجزته باقى عمره علشان يحميكي مش فاكره الشخص اللي حضنتيه وقولتيله بعد الحضن دا كل الاوجاع هتخف بس للاسف الاوجاع دي كترت بدخولك على قلبي وحياتى مع انى عمري ما استسلمت لاي وجع ...
فيروز بصتله بصدمه وهزت راسها بلا:لا لا انت اكيد غلطان اكيد ...
وسابته وجريت على تحت وخرجت من الشركه كلها...
كانت ماشيه بتعيط ووقفت تاكس علشان تروح..
ركبت التاكسي وكان فيه شخص كتم نفسها واعطاها حقنه علشان تفقد الوعى...
مر اليوم كله ومراد مش مستوعب الكلام اللى قاله ومش عارف يوصف حالتها عامله ازاي دلوقتي...
قرر يروح يشوفها في بيتها لكنه تراجع وقال إنه هيستنى لبكرا...لكنه قال لعلى يسأل سلمى إذا كانت روحت ولا لسه لكنه عرف انها مش في البيت فخاف وقلق عليها وطلب من رجالته يدوروا عليها..
_افتحوا الباب ،افتحوا الباب..
كانت بتخبط على الباب وبتعيط ...
_انتو عاوزين مني اي افتحوا الباب..
فجأه الباب اتفتح وظهرت سما اللى كانت واقفه بخبث..
_اهلا بالحلوة
_سما انتى!!
سما بخبث:ايوا أنا يا حلوة أنا اللى خط*فتك وانا برضو اللى هدفنك حيه ومش هخلى حد يعرفلك طريق ..
فيروز بدموع:انتى لى بتعملى كدا أنا عملتلك اي
_مفيش خدتى منى حبيبي بس
_عمر!!صدقيني انا مليش اى علاقه بعمر من بعد اللى حصل
_واي خلاكى تروحى تشتغلى عندهم انتى هتصيعي عليا يا بت..
وشاورت لرجالتها:كتفوها..
تانى يوم..
في بيت فيروز
خالتها ومريم كانو قلقانين عليها..
_حد يجيبلى بنتى
كانت بتعيط بحرقه فيروز بقالها يومين دلوقتي مختفيه..
كانت مريم بتواسي فيها وسلمى ...
مراد كان متعصب وخائف عليها حاسس ان هيحصلها حاجه ..
على:مفيش اخبار عن فيروز يا مراد أنا مش عارف بس اي خرجها لوحدها..
مراد بعصبية:على !!!
_انا آسف بس احنا لازم نبلغ الشرطه دا حتى التاكسى اللى ركبت فيه فص ملح وداب..
مراد:عمر فين..
على:لا يا مراد عمر عمره ما يعمل كدا
مراد بعصبية:عمر فين انطق..
على بتوتر:في البيت..
مراد سابه وخرج وطلع على البيت..
دخل لقى عمر قاعد مع أمه ...
مراد قرب منه بعصبية وشده من قفاه:تعالى يا حبيب ماما فين فيروز..
عمر بتوتر:ممعرفش ..
مراد:انتطق يا عمر
_والله معرفش أنا بعدت عنها وبقالى فتره مجتش ناحيتها حتى اسألها..
_اسألها ازاي وهى مخطوفه...
عمر بتوتر وقلق:مخطوفه مخطوفه ازاي
_اسأل نفسك انت السبب في كل اللى حصل وانت اللى دخلتها اللعبه القذ*ره بتاعتك ...
عمر:ممكن تكون سما ..
مراد بغموض:انت تتصل بالبت دي دلوقتي وتعرفلى هى فين..بسررررعه انجززززز
رن عليها مردتش ..
عند سما ..
فيروز كانت قدامها مربوطه:حبيب القلب بيتصل ..
فيروز بدموع:حرام عليكي سبينى بقى..
سما:تؤ مش هسيبك الا لما تطلعى في الر*وح ...
عدى يومين كمان ..
ومراد خلالهم قدر يحدد مكان سما ..
ركب عربيته وطلع عالمكان بسرعه لكن لقاه فاضي...
سما كانت راكبة العربيه بتاعتها بعد ما نفذت خطتها وبعتت رساله لعمر وقالت"لو عاوز حبيبة القلب هتلاقيها في المقابر..
عمر اول ما شاف الرساله اتصل بمراد
_اي
عمر بسرعه:فيروز في المقابر يا مراد الحقها بسرعه..
مراد لما سمع الجمله دي الدنيا لفت بيه وفضل يدعى انها تكون كويسه..
_انا السبب في كل اللي حصل أنا اللي معرفتش احميكي..
وصل المقابر بسرعه قياسيه وفضل ينادي عليها وفي الوقت دا حس بعجزه وقد اي هوا لا يصلح لشئ مش عارف يجري في كل مكان ويدور عليها قلبه وجعه اووي ...
كانت محبوسه جوا تابوت والرمل مغطيه وعماله تخبط بكل قوتها بتحاول متستسلمش رغم أن الرمل كان بيدخل عليها وعلى وشها إلا أنها مستسلمتش .
كان بيدور عليها زي المجنون..
_فيروووووززز فيرووووز ردييي عليااااا
بعد شويه كان ماشي بعد ما قلب الدنيا عليها لكن حس أن في حاجه بتتهز تحت الارض..
قرب بسرعه رغم عجزه وركع قدامها..
_فيروز انتى سامعانى...
مستناش رد وبدأ يحفر الاول بايديه على امل أنه يلاقيها لحد ما شاف التابوت وبعدين بدأ يحفر بكل قوته ويبعد الرمل علشان يعرف يفتح التابوت..
بعد فتره من المحاوله اخيرا فتحه وشافها وهى مغمضه عينيها كالجثه الهامده مد أيده وشالها وحطها قدامه وغمض عينيه بألم عالحاله اللى هي فيها ووصلتلها بسببه..
بدأ يعملها إنعاش مره واتنين لحد ما كحت بعد قبلة الحياة..
فيروز فتحت عينيها وبصتله بدموع وهوا على وضعه قربت منه وحضنته و...
#الحادى_عشر
فيروز فتحت عينيها وبصتله بدموع وهوا على وضعه قربت منه وحض*نته ..
كان باصص في الفراغ وايديه متشعلقه في الهوا وبيفتكر نفس الموقف من عشر سنين لما كان مكانها..
Flash_back
بعد ما مراد اتضرب بالرص*اص وكان بيتألم بوجع فيروز قربت منه بدموع وحضنته..
_معلش كدا هتخف ماما لما كانت بتتوجع كنت بحضنها وبتخف..
وقتها هوا نسى وجعه وركز في براءتها وقلبها وبس ،وقتها نسي نفسه ونسي كل حاجه حواليه واتحمل على نفسه الالم وابتسملها وشدد على حضنها..
_وانا دلوقتي خفيت علشان حضنتيني..
ابتسمت ببراءه:أنا كنت عارفه ..
#end
فاق من شروده على صوت عياطها وشهقاتها..
شدد على حضنها وطبطب عليها..
كان موجوع عليها وأقسم أنه يدفع سما التمن غالى لأنها السبب في كل اللى حصل دا ..
مراد :متخافيش أنا جنبك أهدى أهدى..
فيروز:كنت كنت ..
_بس بس أهدى أنا جيت أنا معاكى مش هسيبك تضيعي من ايدي تاني ..
طبطب على رأسها وهى استسلمت بين ايديه وأغمى عليها..
بصلها وبص لرجليه حس فعلا بالعجز مش هيقدر يشيلها مش هيقدر يمشي بيها ...
بصلها وهى مغمضه عينيها كالجثه الهامده:أنا آسف انى معرفتش احميكي واسف انى دلوقتي مش قادر اساعدك..
لكنه اتحامل على نفسه وحاول يشيلها بين ايديه رغم أنه مؤلم لكنه لا يساوي كم الالم اللى حاسس بيه ومدى العجز وقلة الحيلة ..
كان بيحاول يمشي خطوات بطيئه كان حريص عليها جدا ..
اتحامل على نفسه لحد ما وصل بيها لحد العربيه ..
وفي الوقت دا كان جه على وعمر اللى استغربوا لما شافوه بالحاله دي وهدومه متبهدله كدا وفيروز بين ايديه!
على وعمر قربوا منه بسرعه..
على:فيروز مالها يا مراد..
مراد تجاهله:افتح الباب..
على فتح الباب بسرعه وحط فيروز جوا العربيه بهدوء واتطمن عليها انها كويسه كان قلقان عليها لأقصى حد ..
على :رد عليا يا مراد!!
مراد بعصبية:ارد اقول اي اقول ان فيروز كانت مدفونه بالحيا والسبب في مين السبب في اخوك اللى كان فرحان بلمة البنات حواليه وبسبب عمايله كان هيخسرنى كتير ..
على وعمر بصو لبعض باستغراب من كلامه مش فاهمين هوا قصده اي..
سابهم وركب عربيته ومشي ...
وهم بيفكروا اي قصد مراد ...
على ابتسم وهمس:شكل اخوك وقع في اسمه اي دا الحب ..
عمر باستغراب واستفهام:مراد!!!
ورفع أيده باستسلام :لو فعلا مراد بيحب فيروز أنا مليش دعوة بيها أنا لما صدقت اشوفه بيحب اصلا مراد!!لا لا مستحيل ...
على:لى معندهوش قلب أنا حاسس بكدا من اول ما شوفت فيروز على فكره بس كنت بكد*ب عينى بس دلوقتي اتأكدت فعلشان كدا لازم نعمل خطه نقربهم من بعض..
عمر بابتسامه:وانا معاك بس المهم أن مراد وفيروز يسامحونى..
على بتفكير:تعالى معايا ..
مراد خد فيروز وطلع على المستشفى يتطمن عليها وكل شويه يبص عليها بألم ...
مراد نزل بعصبية وعلى صوته:تروللى بسرررعههه..
الممرضات كلهم خافوا منه وجريوا جابو ترولى ودخلوها على اوضة الكشف..
الدكتور كشف عليها ومراد كان واقف متعصب
الدكتور خرج
مراد بقلق:مالها..
الدكتور:حالة انهيار وكمان عندها ضيق تنفس نتيجة انها كانت في مكان مغلق لفتره طويله هى دلوقتي تحت الملاحظه...
_هتفوق امتى
الدكتور:الحقيقه مش عارف لأن حالتها صعبه ..
مراد:تمام ..
قرب من الاوضه وفتحها وقرب منها بحركات بطيئه وهوا بيتألم بوجع في قلبه من الحاله اللي شايفها عليها..
قعد على الكرسي قدامها ومسك ايديها:فوقى بقى رخمى عليا زي ماكنتي بتعملى كل يوم عاوز اشوف عصبيتك وتذمرك اللى كنت بفرح جوايا لما تشوفهم قومى بقى يا روزا وحشتيني..
كانت بتهز راسها بنفى
_لا لا يا بابا لا متضر*بش ماما ،لا يا بابا أنا مش بحبك سيب ماما ،خلاص يا ماما متعيطيش أنا حضنتك اهو، لا يا بابا متسبنيش في الاوضه الضل*مه لوحدي بابا أنا بخااف ارجوك ..
ودموعها بدأت تنزل وهى لسه عالحال دا وهوا ماسك ايديها وبيهدى فيها لكنها منهاره ...
_بابا وحش بابا وحش يا ماما متسبنيش لا ماماااااا.
وفتحت عينيها بفزع وبدأت تعيط بانهيار
_ماما ماما ..
قرب منها وبدأ يهدى فيها وينادى الدكتور
الدكتور جه وعطاها حقنه مهدئه..
الدكتور:الظاهر الحادثه دي فكرتها بحاجه كانت متخزنه في عقلها الباطن ونسياها..
مراد فهم قصده وعز رأسه بألم وبصلها وهى نايمه..
قعد قصادها:انتى لي مصممه تتعبى قلبي فوقى بقى متتعبنيش اكتر من كدا ...
طلع تليفونه واتصل بحد وقال بعصبية:تقبوا وتغطسوا تجبولى البت اللى اسمها سما نجم تمام يلاااا.
وقفل الفون وبصلها تاني وبدا يطبطب على راسها بحنيه..
خالتها جت وسلمى ومريم وعلى ..
_بنتى بنتى فين بنتى مالها..
وبدأت تعيط..
على:اهدي يا خالتى فيروز كويسه بس هى تعبانه شويه ومراد حب يتطمن عليها..
مراد خرج من الأوضه..
الخالة:انت ؟
مراد هز رأسه .
_عرفت منين ..
على:انتو تعرفوا بعض..
لسه هتتكلم مراد قاطعها:متشغلش بالك يا على دلوقتي
وبصلها:ادخلى اتطمنى عليها..
الخاله:ماشي يا ابنى..
ودخلت
على قرب من مراد:انت تعرف الست دي منين
مراد:قولت مش وقته ..
على سكت وبعد عنه ووقف مع سلمى يهديها..
مريم قربت من مراد:شكرا جدا لحضرتك علشان انقذت بنت خالتى..
مراد هز رأسه وقرب من الكرسى وقعد ..
عدى اليوم وفيروز فاقت وروحوا البيت علشان محبتش تفضل في المستشفى...
ومراد وعلى روحوا ..
مراد دخل البيت طلع على اوضته من غير ما يتكلم مع حد..
عمر خبط ودخل
عمر بتوتر:مراد أنا آسف ..
مراد بصله وقام وقف قصاده وضر*به بالبو*نيه..
_علشان متغلطش تانى ومتعشمش بنات الناس بحاجه انت مش قدها..
وضر*به كمان مره وعمر واقف ساكت :ودي علشان تحافظ على قلبك ومش اي واحده تاخده وقلبك دا يكون ملك واحده بس هى دي اللى هتكمل معاها حياتك..
وكمان مره:دي بقى علشان تنسى كل اللى تعرفهم وتبدأ صفحه جديده وانت عارف ان العقاب دا قليل قصاد اللى انت عملته بس انا هكتفى بده بس اوعدك لو شوفتك بتلعب بديلك تانى هدفنك حى يا عمر !
عمر خاف وهز رأسه :صدقنى اخر مره يا مراد سامحنى..
مراد:تمام يلا على اوضتك..
عمر خرج ومراد تتنهد بتعب :يا تري هتعملى اي يا فيروز
عدى اسبوع وفيروز مش بتروح الشركه لكن قررت تروح علشان تشوفه لانه وحشها وكمان في اسئله في دماغها لازم يجاوب عليها..
فيروز دخلت الشركه حست وقتها أن بقالها كتير اووي مجتش هنا ..
دخلت مكتبه بعصبية :على فكره انا مش جايه علشان الشغل فمترميش في وشي اي ملف ماشي..
مراد بصلها وهز رأسه ببروده المعتاد:امال جايه لي..
قربت منه بعصبية:عوزا اعرف انت لى بتعمل معايا كدا لى بتساعدنى لى بتخاف عليا لى..
مراد بهدوء:عادى
فيروز:لا مش عادى أنا عوزا اجابه واضحه لكل اسألتى دلوقتي حالا..
مراد واقف وراح تجاهها بكل هدوء ووقف قدامها :اممم عوزا تعرفي اي..
اتوترت من قربه :احم عوزا اعرف انت ساعدتنى لى
قرب منها اكتر وهمس وهى اتوترت اكتر:علشان...
كان قلبها بيدق بقوة..
مراد بعد عنها:علشان انتى موظفه عندى وواجب عليا احميكي..
فيروز فتحت عينيها بصدمه وقربت منه :انت كد*اب..
مراد :امال انتى مفكره اي..
فيروز بتوتر:علشان مش دي الحقيقه انت قولتلي المره اللي فاتت انك..
مراد قرب منها:انى اي
فيروز:مش فاكره بس انت قولت كلام كدا انك انقذتنى زمان وانك كنت تعرفنى من زمان معناه اي الكلام دا
مراد:مش فاكر الصراحه ...
فيروز بدموع وانهيار:بس انا فاكره أنا افتكرت كل حاجه انت انت اللى انقذت ماما من بابا وانت اللى خدتنى لحد خالتو وانت تعبان صح..
مراد غمض عينيه واتنهد بتعب:فيروز متعيطيش
_انت لى ساعدتنى لى اتحملت كل دا بسببي انت المفروض تكر"هنى كان عندك حق تعاملنى وحش كان عندك حق متحبنيش أنا اصلا متحبش أنا نحس زي ما بابا كان بيقولى أنا وشي وحش أنا وحشه ،بس لى كنت بتيجي عند خالتوا وتديها فلوس لى كنت مهتم بيا !!
مراد بعصبية وغضب من كلامها:انتى مش وحشه انتى اجمل بنت في الدنيا انتى البنت الوحيدة اللى قلبي دق ليها ،انا عمري ما كرهتك رغم كل اللى حصل ...
فيروز :بجد يعنى انت مش بتكرهنى
مراد اتنهد:فيروز انتى غبية انتى ازاي كنتي بتطلعى الاولى..
فيروز بدموع وقربت منه :انت ازاي طيب كدا ازاي قادر تبقى مزاجى كدا وقادر تكون هادى وعصبي في نفس الوقت أنا مش فاهماك..
مراد تتنهد:فيروز أنا عاوزك تعرفي انى طول منا عايش فأنا قادر احميكي ...
وانا مش مجبر اوضحلك اكتر من كدا ...
فيروز بعصبية:لي مش مجبر توضحلى لى مش عاوز تقولها لى ساكت لى كاتم جواك السنين دي كلها لى محاولتش لى سبيتنى اضيع ،لى محسستنيش بحبك وخلتنى احبك لى رافض تعترف لى كل حاجه بتمشي على مزاجك انت مش مزاج اي حد لى كل ما تقرب خطوة بترجع عشره لى بتعمل في نفسك كدا..
مراد بعصبية وصوت عالى:علشان بكل وضوح وبكل صراحه أنا عاجز ولا اصلح لاي شئ ولا لحب ولا لغيره انتى تستاهلى حد سليم مش زيي..
فيروز:بس انا السبب في كل اللى حصل ولازم اصلح غلطتى..
مراد:اه انك تكونى معايا مش كدا وانتى مش بتحبيني لا يا فيروز اللى في دماغك مش هيحصل ...
وقرب منها ومسك ايديها شدت أيدها ومسكت أيده:لا أنا عوزا ابقى معاك يا مراد ..ومش همشي من هنا الا لما تتأكد من حبي ليك..
صدقنى اللى كان بيني وبين عمر نتيجه اهتمامه المزيف بس لكن انت الوحيد اللى فعلا حسيت بحبي ليه ارجوك اديني فرصه اثبتلك..
مراد غمض عينيه واتنهد:فيروز أنا عاجز
_وانا هبقى عكازك
مراد بغضب:وانا مش هقدر وشد ايده بعصبية من أيدها وشدها وخرجها برا وقفل الباب...
فيروز بدموع:مراد افتح الباب ارجوك يا مراد ما تعملش كدا مش كل حاجه هتكون على مزاجك مراد!؟مراد افتح الباب !
مراد قعد على الكرسي واتنهد بتعب:مش هقدر يا فيروز مش هقدر اسجنك جنبي مش هقدر اكون معاكى لأن بكل بساطة مش هعرف احميكي..
فيروز راحت لسلمى وفضلت تعيط وعلى كان موجود
فيروز:أنا مش عارفه هوا لى بيعمل كدا
على:انتى مشوفتيش شكله كان عامل ازاي وانتى مخطوفه وخصوصا اليوم اللي لقاكى فيه وكان شايلك وكان باين عليه التعب هوا تقريبا حس انه ميقدرش يحميكي يا فيروز..
فيروز:وانا عوزاه هوا .
على:للاسف مراد اللى في دماغه لازم ينفذه بس لو انتى فعلا بتحبيه لازم تثبتيله دا ولازم تثبتيله انك متقبلاه بكل عيوبه..
فيروز:وانا مستعده اعمل اي حاجه..
على:امممم يبقى تسمعى الخطه دي..
بليل كلهم اتجمعوا في بيت فيروز علشان الخطه ..
على وسلمى ومريم وفيروز
على:استنوا عمر جاي
وبص لفيروز:عاوز يعتذر منك
فيروز هزت راسها..
بعد شويه الباب خبط ومريم قامت تفتحه..
مريم لما فتحت الباب
عمر بصدمه ومريم بصدمه
_انتى
_انت اي جابك هنا يا بنى ادم انت أما بجح بصحيح
على :في اي
عمر:دي بنى ادمة غريبه جدا
فيروز:في اي يا مريم
_دا الوقح اللي. قولتلك عليه
عمر:وكمان بتقولى عليا وقح يا عقلة الاصبع
على:عمر!!
_انت مش شايف كلامها..
على:حقك عليا يا مريم
اعتذرلها يا عمر
_هوا أنا ملطشة اللى رايح واللى جاي
_عمر!!!
_حاضر
وبص لمريم:سوري
مريم :وانا سوري
والكل ضحك عليهم
عمر قرب من فيروز:أنا آسف يا فيروز على كل اللي حصل..
فيروز:تمام مسامحاك..
على:يلا بقى نجهز الخطه اللى هنوقع بيها الأسد...
الكل بصله بانتباه وابتسموا بخبث ...
تانى يوم..
فيروز دخلت عليه بابتسامه:صباح الخير
قربت من مكتبه ومسكت ملفين:شكلهم محتاجين شغل أنا هروح اشتغل عليهم واه نص ساعه وهجيبهوملك
مراد بصلها باستغراب وعصبيه وهوا شايفها خارجه من المكتب..
قعدت على المكتب ولسه هتبدا شغل وهى محتفظه بالابتسامه بتاعتها...
لقت اللى بيشد منها الملفات ..
فيروز :في اي
مراد:اي جابك
_شغلى
_مش عاوزك تشتغلى عندي..
_مش بمزاجك...
مراد:امال بمزاج مين..
فيروز قامت من مكانها ووقفت قدامه:بمزاجى أنا
مراد قرب منها:فيروز متعاندنيش..
فيروز بتوتر:أنا مش بعاندك انت اللى مش قادر تصدقنى..
مراد:اصدق اي !؟
فيروز باندفاع:تصدق انى بحبك..
مراد. بصلها بهدوء وفي نفس الوقت هى واقفه قدامه بتوتر ويتمثل القوة وفي حال هم واقفين مكانهم الباب اتقفل عليهم..
و...
دحيحة_الدفعة_والمعاق
#الثانى_عشر
فيروز باندفاع:تصدق انى بحبك..
مراد. بصلها بهدوء وفي نفس الوقت هى واقفه قدامه بتوتر وبتمثل القوة وفي حال هم واقفين مكانهم الباب اتقفل عليهم..
بصلها بقوه وبص للباب ..
مراد :انتى اللى عملتى كدا..
فيروز بغباء:هعمل كدا ازاي وانا واقفه قدامك يعنى..
مراد:والله انتى هتستعبطى
فيروز بقوة مزيفه:أنا لا خالص وقربت من الباب تفتحه لقته مقفول وبتمثل أنا بتحاول تفتحه..
_اي دا مش راضي يفتح..
لفت وشها لقته واقف وراها بصتله بتوتر:عاوز اي ابعد..
مراد بخبث:اممم مش المفروض نستغل الوضع اللى احنا فيه دا ولا اي..
فيروز:ووضع اي قصدك اي..
قرب وشه منها:اممم أن الباب مقفول علينا وانا وانتى لوحدنا والشيطان تالتنا..
فيروز برقت بصدمه :لا لا ابعد
_ابعد لى مش انتى اللى عوزا كدا ..
الدموع اتجمعت في عينيها:لا
وبعدين قالت بتوتر :على يا على ..
مراد ابتسم بخبث:قولتيلي يعنى على اللى ورا الموضوع دا..
فيروز:أنا قولت كدا ...
على من ورا الباب:منك لله يا فيروز هتوديني في داهية..
فيروز بغباء وصوت عالي:متقلقش يا على هخليه ميصدقش ومش هيعملك حاجه..
على:رحت في داهية..
مراد:ابعد عن الباب يا على ومتفتحش الباب دلوقتي وحسابك بعدين
على:اوامرك يا برنس..
فيروز بصوت عالى:اه يا ندل يا على
على:أنا مش مستغنى عن رقبتى اعذريني..
فيروز:افتح الباب..
مراد قال بخبث: دلوقتي أنا اللى حابسك مش انتى
فيروز:فعلا من حفر حفرة لاخيه وقع فيها
مراد بغمزه:قصدك حبيبه..
فيروز بتوهان:ها قولها تاني كدا ..
مراد بصرامة:فيروز!!
فيروز:قلبها ..
مراد داري ابتسامته:انتى عوزا اي منى..
فيروز ببساطه:عوزا قلبك..
بعد عنها بعصبية:وانا منفعش
فيروز:واي خلاك متنفعش انت منفذي الوحيد أنا محستش بالأمان الا معاك في حال انى عمري ما حسيت بالأمان.
_هتتعبى معايا..
_لو متعبتش معاك هتعب مع مين ..
بصلها:لا برضو يعنى لا..انتى تستاهلى حد غيري
فيروز قربت منه ومسكت ايديه:أنا مستاهلش غيرك ...
غمضت عينيها وبدأت تجمع الكلام
_انت بالنسبالى السوبر هيرو والمنقذ الوحيد كل اللى انت فيه بسببي لانك عملت كل دا علشانى ..
_وانا مش عاوز حب الشفقه دا..
فيروز بدموع:دا مش شفقه أنا فعلا بحبك ارجوك اديني فرصه..
مراد اتنهد وغمض عينيه:وانا خايف عليكي مش عاوزك تندمى...
فيروز:عمري ما اندم على قرار انى اكون معاك ولا انى احبك ..
مراد :برضو ما ينفعش أنا مش هكون الاب المثالى ولا الزوج المثالى مش هتعرفي تعيشي معايا على راحتك هتعبك وممكن تملى منى بسرعه..
فيروز بدموع وانهيار:انت لى عنيد كدا لى مش بتفكر الا في نفسك لى مش عاوز تحارب علشانى لى رافضني بكل سهولة كدا لى..
المفروض انك بتحبنى المفروض تكون مبسوط انى جايه اقولك بحبك .
مراد بعصبية:ايوا أنا بحبك ..
فيروز سكتت
وهوا كمل:ايوا أنا بحبك بس انتى مش عارفه مدى العجز اللى حاسس بيه ومش عارفه اللى مريت بيه ولا اللى حسيت بيه وانا مكنتش عارف انقذك!
مكنتش قادر اشيلك وبحسب كل خطوة بخطوها وانا ماشي وشايلك بين ايديا ومش عارف اعملك حاجه متعرفيش أنا حسيت بايه وقتها حسيت انى فعلا لا اصلح لاي شئ ..
فيروز بوجع:كل دا انت شايله في قلبك ..يعنى انت مش عاوزنى اقرب منك علشان كدا!!
قربت منه ومسكت ايديه وقالت بدموع:أنا اسفه أنا السبب في كل دا انا اسفه...
غمض عينيه بوجع :ممكن متتأسفيش انتى ملكيش اي ذنب..
بصتله بدموع وتوسل:متسبنيش يا مراد أنا ممكن اضيع من غيرك مش هلاقى حد يحمينى قدك انت الوحيد اللى بتقدر تقف قدام اي حد ارجوك متحكمش عليا بالضياع..
بصلها بتأثر لدموعها ومد أيده ومسح دموعها بطرف أيده..
_سامحينى انتى مش هقدر صدقيني
عيطت بانهيار:لى بتعمل كدا..
_بكل بساطه علشان أنا عاجز يا فيروز عاجز احطهالك على جبينى وامشي بيها انتى لى مش قادره تفهمي وتقتنعى بكلامى ارجوكى ابعدي عنى اخرجى من حياتى ..
_مش هقدر
مسكها من ايديها بغضب:من هتقدري لى ها مش هتقدري لى انتى طول عمرك عايشه لوحدك اي الجديد الجديد انك عرفتى انى المنقذ بتاعك فمش عاوزا تخسريني لكن أنا بقولك يا فيروز ابعدي عنى واخرجى من حياتى ...
فيروز:لا...
اتصل على على وفتحله الباب وشدها من ايديها بعصبية..
_لو مش عوزا تخرجى أنا هخرجك بالعافيه ..
كان شاددها وراه ونزلوا لحد باب الشركه ووقف قدامها وبصلها بقسوة ورماها برا ..
كانت بصاله بدموع رغم أنها كانت بتحرق في قلبه إلا أنه مضطر لدا ..
فيروز بدموع:انت متأكد من اللى بتعمله دا ..
مراد لف وشه ودخل الشركه والباب اتقفل في وشها...
على خرجلها وسلمى وعمر اللى كانو مش عارفين يعملوا اي كانت حالتها صعبة جدا وسلمى قربت منها وحضنتها..
على:الظاهر أن الموضوع مش محتاج خطه الموضوع محتاج معجزة..مستحيل يكون مراد بالقسوة دى..
فيروز بدموع:هوا معذور أنا عذراه بكل اللى مر بيه، مراد مش وحش ..
سلمى:يا قلبك الطيب يا اختى...
على:خليكي محضر خير
عمر:الظاهر كدا احنا محتاجين خطه اقوى شويه.
على:عندك حق مراد ذكى مش هيقع بسهوله
سلمى:خلاص نتجمع بليل ونشوف
يلا يا فيروز
على :استنى هوصلكوا..
سلمى:ماشي
كان شايفهم من خلف زجاج المكتب.
تتنهد بوجع:آسف على انى كنت سبب في دموعك بس مش هقدر اكون معاكى ..
وبص على رجله بألم وغمض عينيه..لازم ابعد لازم....
دخل المخزن اللى كانت مربوطه فيه..
قعد قدامها بهدوء:سامعك
سما برعب:ارجوك يا مراد سامحنى مكنتش اعرف انها تبعك..
مراد:اممم وحتى لو مش تبعى انتى مين علشان تحكمى على حد بالموت!!
_اسفه اسفه والله صدقنى مش هتتكرر تاني عمر هوا السبب..
لقت قلم نازل على وشها بصتله بصدمه ..
_متنطقيش اسمه على لسانك هتعملى العمله وتلبسيهاله ولا اى..
بصي يا بت أنا عارف وانتى عارفه انتى بتعملى اي كويس ومشيك عامل ازاي والطريقة القذرة اللي خدتى مكانها بيها وطلعتي الاولى عليها بس متقلقيش كل دا هيتحل وانتى هتفضلي موجوده هنا ..
واه صحيح انا مسافر ومفيش حد هنا غيرك ربنا يتولاكى بقى سلام..
وسابها ومشي..
وهى قعدت تعيط مكانها..
كان على بيخبط على باب بيت فيروز بسرعه ..
مريم فتحت:في اي
على:فيروز فين
فيروز :ف اي يا على
على بتوتر:مراد
فيروز قلبها وجعها:ماله..
_مراد سافر...
فيروز بدموع:اي !!!!
وأغمى عليها من الصدمه ...
بعد شويه فاقت بدموع :مراد مراد
سلمى كانت جنبها:أهدى يا حبيبتي .
فيروز بوجع:مراد سافر وسابنى ،مش طايق يشوفنى أنا السبب في كل اللي حصله..
على:أهدى يا فيروز مراد سافر شغل وممكن يقعد من تلات لست شهور
سلمى:بس وهيرجع يستى متقلقيش..
فيروز هزت راسها..
_تمام
تليفونها رن على رقم غريب..
ردت
_انسه فيروز
_ايوا..
_انا من الكليه من الاداره والعميد كان طالب يقابلك
_اممم ماشي امتى ..
_بكرا الساعه واحده..
فيروز:تمام
سلمى :مين
_من الكليه
_عاوزين اي
_معرفش..
سلمى:يمكن هيعتذرولك على اللى حصل
_الله اعلم.
على:خير ان شاء الله..
أنا همشي أنا بقى...
وبالفعل فيروز راحت الكليه والعميد قابلها بترحاب شديد..
فيروز استغربت..
العميد:احم أنا عاوز اقدملك أسفى على اللغبطه اللي حصلت والدكتور اللى عمل كدا خد جزاءه واتفصل شهرين من شغله ودلوقتي أنا طلبت اقابلك علشان اهنيكي انتى طلب تعيينك انك تكونى دكتورة هنا الف مبروك...
فيروز ابتسمت بفرحه:بجد
_بجد ..
تقدري تستلمى الشغل من اول الترم ربنا يوفقك..
فيروز وقفت:شكرا شكرا جدا يا دكتور..
العميد:متشكرنيش تشكري الراجل الشهم اللى كان السبب في كل دا ..
_مين..
_مراد السيوفى..
فيروز فرحت من جواها لانه دائما بيفكر فيها ودائما بيقف جنبها ودايما بياخد لها حقها..
خرجت من الكليه وهى فرحانه أنه رغم أنه مكنش عاوز يكمل معاها إلا أنه بيفكر فيها وقبل ما يسافر عمل كل دا..
فيروز بفرحه:صدقنى لما ترجع مش هسيبك تضيع من ايدي تانى ابدا..
بعد مرور اربع شهور..
فيروز بدأت شغل في الكليه وبدأت حياه جديده نسيت كل اوجاعها مع تحقيق حلمها لكنها طبعا عمرها ما نسيت مراد مراد اللى وحشها اللى كل يوم بتنام معيطه على صورته!!
كانت واقفه مع سلمى في الكوافير وسلمى بتلف حوالين نفسها بفرحه..
سلمى:شكلى حلو..
فيروز ومريم حضنوها..
فيروز:الف مبروك يا حبيبتى
سلمى مسكت ايديها:عقبالك يا حبيبتى .
فيروز دمعت
سلمى :صدقيني هيرجع على كلمه وقاله أنه جاي النهارده..
فيروز ابتسمت:وحشنى اووي يا سلمى..
سلمى حضنتها وعيونها دمعت..
مريم:اي جو العشق المفقوع دا في اي يبت انتى وهى استرجلوا كدا مفيش حاجه تهزنا حب اي دا..
سلمى:لما تجربي هتعرفي
مريم رفعت ايديها:أنا !عمري !بتهزري !أنا أحب!!
فيروز وسلمى برفعة حاجب:ولى بقى أن شاء الله
مريم بغرور:اصل مش انا اللى احب أنا اتحب وكمان مليش في سهوكة البنات دي يلا أنا هروح اشوف العريس جه ولا لا..
مريم خرجت وكان على وعمر واقفين مستنينهم ومعاهم اصحابهم..
عمر لما شاف مريم قرب عليها:مين القمر..
_اتلم يلا
_اه أنا حاسس انى سمعت الصوت دا قبل كدا انتى مريم صح
_اه يا خفيف مش باين ولا اي..
عمر بغمزه:لا باين وطالعه زي القمر..
مريم اتكسفت وبصت في الارض:اي دا انتى طلعتى بتتكسفى زي البنات اهو
مريم:صدق انك وقح وسابته ومشيت ...
عمر:البت دي يا اما هتوقعني يا اما هتوقعنى ...
على دخل جاب سلمى وركبوا العربيات ومشيوا على القاعه..
على بغمزه:طالعه زي القمر
سلمى بكسوف:وانت كمان..
على:بحبك
سلمى:وانا كمان..
بداو يرقصوا سلو..
فيروز كانت واقفه وكل شويه تبص عالباب عوزا تشوفه وكل شويه تتنهد بقلة حيلة...
_انسه فيروز!!
كان نفس الشاب اللي بيقف معاها في الشركه وبيضحك معاها..
_نعم!؟
_احم أنا احمد لو فكرانى
_ايوا!؟
_كنت عاوز اكلم حضرتك على انفراد ينفع!؟
فيروز باستغراب:اتفضل..
احمد:ممكن برا
_تمام..
خرجوا وفيروز وقفت:عاوز اي يا استاذ احمد
_احم أنا كنت عاوز اقولك لحضرتك انى معجب بيكى وعاوز اتقدم...
لسه هيكمل جملته لقى بو*نية سداسية الابعاد ووقع على الأرض
فيروز بصدمة: مراد!؟
دحيحة_الدفعة_والمعاق
#الثالث_عشر
_احم أنا كنت عاوز اقولك لحضرتك انى معجب بيكى وعاوز اتقدم...
لسه هيكمل جملته لقى بونية سداسية الابعاد ووقع على الأرض
فيروز بصدمة: مراد!؟
مراد تجاهلها وبص لاحمد بشر:احمد ربنا انى لحقتك قبل ما تكملها والا ساعتها كنت هتكون مدفون مكانك ..
احمد بأسف:أنا عملت اي غلط
_عملت كل خير بتطلب ايد خطيبتى وانا موجود بس
احمد بصدمه:خطيبتك!؟
_اه عندك مانع
احمد قام وقف قدامه وتأسف:أنا اسف جدا يا فندم مكنتش اعرف ارجوك سامحنى
مراد هز رأسه وشاور بايده أنه يمشي ...
وبعدين غمض عينيه وكان بيتنفس بصعوبه وبيحاول يتحكم في أعصابه ...
شعور سئ اجتاحه كان بيتخيل أنه لو مجاش في الوقت دا وهى كملت كلام معاه وسمعته للآخر ووقفت قدامه وهوا بيكمل كلامه!؟
فيروز كانت بصاله بصدمه من هيئته وشكله اللى اتغير
كانت فرحانه جواها أنه واقف قدامها من غير عكازه ومن غير اي حاجه يسند عليها كان واقف بثبات تام عيونها دمعت وهى شايفاه خلاص خف ورجعلها تانى وخلاص مبقاش في قيود بينهم أو حاجه تمنعها انها تكون معاه... كانت عوزا تترمى في حضنه بس منعت نفسها علشان متعملش حاجه غلط ...
فيروز راحت ناحيته ووقفت قدامه :انت حقيقي صح..
ضغط على أيده بغضب وفاق على صوتها ..
بصلها باستغراب وبعدين قال بعصبية:انتى ازاي تخرجى تقفى مع واحد لوحدك ازاي تسمحيله يقولك الكلام دا..
فيروز بابتسامه:علشان انا عارفه انك موجود طول الوقت حواليا ودائما بتيجي في الوقت المناسب..
تتنهد بعصبية وبصلها وهيا كانت بصاله بهيام وابتسامه بلهاء بتتفحصه..
مراد باستغراب:في اي بتبصيلي كدا لى..
فيروز:فرحانه انى شوفتك وبصت على رجله:سافرت علشان تتعالج صح..
مراد هز رأسه وقرب منها ومسك ايديها:من النهارده ايدك دي مش هتسيب ايدي انتى فاهمه...
فيروز بصت لايده وزقته بعصبية:استنى تعالى هنا انت ازاي تقوله انى خطيبتك أنا اهو مفيش في أيدي حاجه خطيبتك منين بقى...
مراد ابتسم وقرب منها وهمس:متقلقيش قريب اوووي دلوقتي الحاجز اللى بينا اتشال ...
ومسك ايديها وقال: دلوقتي اقدر امسك ايدك وتكونى ملكى علشان هكون متأكد انى قادر احميكي
فيروز بدموع:مش دا اللى كان حاجز بينا يا مراد أنا كنت واثقه انك قادر تحمينى وان رجلك عمرها ما كانت هتأثر على علاقتنا أنا كنت بحبك من قبل ما اعرف موضوع انك انقذتنى زمان أو انى انا السبب في كل اللى حصلك بالعكس أنا لما عرفت زاد حبي ليك وعمرها ما كانت شفقه منى ،انا من اول يوم شوفتك فيه حسيت احساس غريب اول مره أحسه بعيدا عن عمر وعن علاقتى بيه لكن أنا فعلا عمري ما حسيت الاحساس دا عرفت وقتها أن موضوع عمر دا كان لعب عيال وحبي ليك منعنى عن حاجات كتير ...
مراد:حاجات اي موضوع انك عوزا تنتقمى والهبل دا يشيخه..
_انت عارف
مراد:أنا حافظك اكتر من أسمى يا فيروز..
_اي قولت اي قول تاني كدا تقصدنى أنا حبنا عشقنا..
مراد ضحك غصب عنه
_على فكره ضحكتك حلوة..
مراد:هوا انتى شاربه حاجه..
فيروز ببراءه:اه شاربه ميه.
مراد اتنهد:أنا مش عارف انا اي رجعنى
فيروز بدموع:مكنتش عاوز ترجع
مراد:منا رجعت علشانك
فيروز بكسوف:هتتجوزنى امتى بقى
مراد بهمس:متقلقيش في اقرب وقت .
وبعدين لقو ابوه داخل ومعاه المأذون
_شوفتى
_دا جاي علشان على وسلمى
همسلها:وعلشانا برضو يا فيروزي ..
فيروز بهيام:طب قولى بحبك بقى
_مش دلوقتي
_امال امتى خلاص مش هتجوز..
_لا بقولك اي أنا بقالى سنين مستنى اللحظه دي ..
ومسك ايديها ودخلوا جوا
وعيون الكل جت عليهم ..
عمر قرب من مريم ونغزها
مريم بغضب:في اي
عمر:بصي ناحية الباب
مريم اول ما شافتهم:يا تستفنكلىىى اى دا يلا حلاوة دول حلوين اووي
عمر بغمزه:مش عوزا تكونى زيهم
مريم بصتله بغضب:لا
وسابته ومشيت وراحت ناحيتهم..
مريم:احم هوا انتو رجعتوا وبقيتوا سمنه على عسل..
فيروز بتزمر:مراد أنا مش عوزا اتجوز دلوقتي ادرس شخصيتك الاول وبعدين أنا مش لابسه فستان ابيض..
مراد بعصبية:تدرسي اي يا عنيا..
فيروز ربعت ايديها ولفت الناحية التانيه بتذمر:ادرس شخصيتك قدر معجبتنيش
مراد:اممم قولى كدا بسيطه انتى عارفه لو فكرتى مجرد تفكير انك متوافقيش هعمل اي
فيروز بصتله:هتعمل اي
_هولع فيكي وفي نفسي هه..
مريم :يا حرام سو كيوت لا يا فيروز ملكيش حق وبعدين انتى واحده واقعه اصلا وبتحبيه اسمع منى يا اخ مراد دي كانت كل يوم تنام معيطه بسببك وتبص للصورة بتاعتك وتقول امتى بقى ترجع يا مراد وهيييح كدا ..
فيروز:منك لله يا مريم يا بنت خالتى...
مراد بخبث:اممم قولتيلي..
فيروز بدموع:لو اتجوزنا دلوقتي أنا مفيش حد من أهلى يا مراد. معنديش حد مليش الا خالتو مين هيحط أيده في ايدك..
مراد قرب منها:أنا كل حاجه ليكي متقوليش كدا ...
بدأت تعيط وهوا قال:متعيطيش يا فيروز مهو أنا بقى عاوز اكتب الكتاب علشان امسح الدموع دي بايديا..
فيروز ابتسمت وهوا ابتسم :ها موافقه..
مسحت دموعها وهزت راسها مريم فرحت وزغرطت في نص القاعه ..
عمر قرب منها:عقبالنا يا قلبي
_كك وجع في قلبك انت بتحلم
_متقلقيش قريب هتقعى في حبي..
مريم بسخرية:هه..
المأذون قعد وبدأ يكتب كتاب على وسلمى اللى كانو فرحانين جدا ...
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير...
علي قام وحضنها ولف بيها:الف مبروك يا احلى حاجه في حياتى..
سلمى بفرحة:مبروك عليا انت يا احلى واجمل راجل في الدنيا..
مريم صفرت:الله عليكى يا سلمى يا جامده ..
اللى باعدهه.
عمر:بس بقى
_انت مالك
_اصبري بس لما تكونى مراتى وهقولك أنا مالى
_انت بتحلم..
فيروز وقفت وبصت لمراد بتوتر..
المأذون:مين وكيلك يا بنتى ..
كانت بتفرك في ايديها لحد ما ابو سلمى اتكلم.
_تسمحيلي اكون وكيلك يا بنتى..
فيروز بصتله بدموع وبصت لمراد بفرحه ومراد هز رأسه ليها وهى ابتسمت وقالت:طبعا موافقه..
المأذون بدا في يكتب كتابهم وهى فرحانه وهوا كمان خلاص بقو مع بعض مفيش حاجه هتمنعهم عن بعض كل حاجه انحلت!!!
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
مبروك أن شاء الله...
مراد وقف وقرب منها بهدوء ومسك ايديها وخرجوا برا ...
مراد:تعرفى انى كنت مستنى اللحظه دي من زمان
لسه هتتكلم لقته قرب منها وحضنها ولف بيها ...
مراد:تخيلت اللحظه دي كنت هكون عامل ازاي..
لكن فعلا اتأكدت أن فرحتى دلوقتي محدش يتخيلها...
مراد :بحبك
فيروز سقفت بمرح:هىىىى لقد فعلتها الحجر نطق يا جدعان..
مراد ضحك..
فيروز:لا لا كدا كتير وبقيت بتضحك كمان..
مراد:علشان انتى دخلتى حياتى بس من جديد ونورتيها..
فيروز بتأثر:طب بحبك يا اخى الله..
مراد :أنا اكتر..
بقولك
_اممم
مراد بغمزه:كنت عاوز حضن كتب الكتاب
فيروز:امال انت كنت بتعمل اي من شويه..
مراد:دا كان تسليك زور كدا...
_طيب وسع كدا من وشي يا قليل الادب انت..
وسابته ودخلت القاعه..
وهوا ضحك على شكلها وتذمرها...
ودخل وراها..
عدى اليوم على خير..
مراد وصلها البيت ..
لسه هتنزل شد ايديها وقربها منه وباسها من خدها:كدا نبقى خالصين
فيروز بتوتر وكسوف :على فكره انت قليل الادب هه وسابته ونزلت وبصتله من الشباك بس بحبك برضو على فكره..
مراد ضحك عليها:مجنونه..
تانى يوم فيروز راحت لمراد الشركه كنوع من المفجأه بعد ما خلصت الكليه ...
دخلت ملقتهوش موجود
قالت:اكيد عنده اجتماع .
عدى وقت كبير وبعدين لقته جاي ووراه بنت وبيعطيها أوامر فيروز بصت للبنت بتقييم لقتها بنت حلوة جدا ...
مراد لما شافها ابتسم ابتسامه خفيفه وقرب منها:بقالك كتير هنا..
فيروز وعينيها عالبنت:لا بقالي شويه ..
مراد بص للبنت:طيب اتفضلي انتى يا دعاء اعملى اللي قولتلك عليه..
وخد فيروز ودخلو
فيروز :مين بقى ست دعاء دي..
مراد بلامبالاة:جت مكانك ..
فيروز: وحضرتك بتتكلم معاها بكل احترام أما أنا كنت بتهزق فيا في الراحه والجايه أو مانتو كدا بتحبو الستات الحلوة..
مراد تتنهد وبصلها:فيروز انتى عوزا تنكدي أنا كل اللي بينى وبينها شغل..
_مينفعش واحد يشتغل مكانها
مراد قرب منها:انتى عوزا اي يا فيروز..
فيروز :دعاء دي تمشي مليش دعوه ياما هتلاقيني فوق دماغك كل يوم..
مراد قرب منها وضمها ليه بحنان:وانا مش عاوزك تزعلى بس مش هقدر امشيها واقطع عيشها ..
فيروز بعدت عنه بتذمر:ماشي بس اعمل حسابك انى مش مسامحه وهرجع اشتغل في الشركه تانى تمام ...
وسابته ومشيت..
مراد ضحك على منظرها:شكلك هتجنيني يا فيروز..
نزلت تحت لقت دعاء دي واقفه مع واحده من الشركه وسمعت كلامهم وهم بيتهامسوا..
_انا مش عارفه بصلها على اي دا مستر مراد قمر كان يستاهل واحده احسن من كدا .وبيني وبينك سمعت أن ابوها عايش بس مش موجود معاها ومحدش عارف يا تري هيكون فين..
فيروز وقفت وبصتلها قامت سكتت وقربت منها بهدوء .
فيروز: مهو انتى علشان عندك نقص فبتطلعيه في غيرك
دعاء بصتلها وسكتت بتوتر .
_انتى اي يا حلوة مهو اللى زيك ملهوش اى لازمه غير أنه يتكلم على اللى رايح والى جاى اللى زيك مقرف أن اي حد يبصله وبعد كدا ابقى بصى لنفسك وقولى اي سبب أن محدش يصلك لحد دلوقتي وافتكري كلامى ماشي يا قطه واه صحيح اللي قدامك دي عمرها ما احتاجت حد في حياتها في حين أن اللى زيك كل اعتمادهم على اهاليهم واخر مره بقولك متحاوليش تملى عقد النقص اللي عندك ف غيرك
دعاء بخبث:معلش يعنى يا مدام فيروز هوا مين كان حاضر كتب الكتاب ومين كان وكيلك ابو صحبتك مش كدا ؟
فيروز:علشان هوا راجل طيب مرضيش يحطنى في موقف وحش وبعدين كل واحد عنده ظروفه..
دعاء:امممم ظروف اي بقى اللي تخلي مراد السيوفي يتجوزك هوا غلط معاكى!!؟
فيروز مستحملتش الكلمه وقربت منها وشدتها من شعرها وبعزقت بكرامتها الارض..
_فيرووووززززز
#دحيحة_الدفعة_والمعاق
#الرابع_عشر
_فيرووووززز
فيروز سابت دعاء ووقفت مكانها وهى بتعدل من هودمها وبتنضف ايديها وكأنها كان فيها وسخه وبصت لدعاء بتشفى..
مراد راح ناحيتها ومسك ايديها وخرجوا برا وركبها العربيه بعصبية وهوا كمان ركب..
مراد بعصبية:ممكن افهم انتى لى عملتى كدا واي اللي أنا شوفته جوا دا..
فيروز بغضب:دا اللى عندى اللى هيجي عليا أو يتكلم معايا بأسلوب مش كويس مش هرحمه أنا مش لسه ضعيفه زي زمان..
مراد بهدوء:بس مكنش ينفع تعملى كدا..
فيروز بانهيار:وهى مكنش ينفع تجيب سيرة أهلى وتحدد أنا ليا اب ولا لا ..
مراد:هى قالتلك كدا
_اه ولو مش مصدقنى اسألها ولا اقولك روحنى أنا مش عوزا افضل معاك هنا ..
مراد مسك ايديها ،سحبتها من أيده وبصت الناحية التانيه بدموع..
فيروز:ارجوك مش عوزا اتكلم تاني دلوقتي روحنى وبصتله بتوسل:ممكن..
مراد هز رأسه ودور العربيه ووصلها ...
نزلت بسرعه وطلعت على البيت ودخلت اوضتها وقفلت عليها...
عند مريم
مريم كانت خارجه من الكليه وكالعادة بسبب تهورها عدت الطريق ومن غير ما تاخد بالها كان في عربية هتخبطها لكن فجأه حد شدها من ايديها ناحيته..
مريم كانت مغمضه عينيها وسمعت صوته وهوا بيقول:متقلقيش أنا موجود دائما معاكى..
بصتله وكان عمر اللى كان بيبصلها بخوف ..
عمر:انتى كويسه..
مريم هزت راسها :اه..
عمر بخبث:شوفتي بقى أن ملكيش غيرى..
مريم زقته بعيد عنها :وللاسف مش واحد زيك اللى أنا ابصله ولسه هتمشي وقفها صوته
_ممكن اعرف السبب..
مريم بصتله:اظن مش سبب واحد دي اسباب وانت عارفها كويس عن اذنك..
عمر:طب استنى اوصلك
_اسفه مش بركب مع حد غريب..
ومشيت وسابته..
_خليكى تقيله كدا لحد ما اوقعك في حبى واتجوزك..
عدى يومين ..
كانت حابسه نفسها في الاوضه بتعيط وكل ما مراد يرن عليها تكنسل..
_افتحى بقى يا بنتى هتفضلي حابسه نفسك كدا قوليلي بقى فيكي اي طمنيني عليكي حتى مراد كل شويه يتصل بيا يتطمن وقالى أنه جاى في الطريق..
فيروز:أرجوكى يا خالتو سبيني شويه وانا هروق..
سمعت صوت مراد:فيروز افتحى دا مش اسلوب دا افتحى علشان نعرف اي السبب في اللي انتى فيه دا..
فيروز وقفت بعند:لا واتفصل روح يا استاذ مراد خلى ست دعاء تنفعك..
مراد اتنهد وبص لخالتها:ينفع اكسر الباب..
_اعمل اللي تعمله..
استعد وكسر الباب ودخل عليها..
فيروز وقفت على السرير:أنا مش بكلمك اي دخلك عليا احنا متخاصمين..
قرب منها بخبث ومسك ايديها ونزلها على الأرض ..
_ها سامعك..
بدأت تعيط :هوا أنا مستاهلكش فعلا
مراد قرب منها ومسح دموعها بحنان :أنا اللى عافرت واستحملت كتير اووي علشان استاهلك تيجي انتى وتقولى كدا..
فيروز بشحتفه:امال امال الناس مستكتراك عليا لى هوا أنا وحشه ولا علشان معنديش اهل، أنا مختارتش ان بابا يكون كدا ومختارتش كل دا يحصل معايا لي الناس بتاخد ناس بذنب ناس تانيه لى بيعملوا كدا ...
مراد خدها في حضنه وطبطب عليها:وانا عمري ما اسمح باي حاجه من دى تحصل على فكره انا طردتها وخلتها تقعد في البيت ومفيش شركه هتقبلها تاني لأنها كانت سبب في دموعك دي انتى مش متخيله أنا ممكن اعمل اي علشان اخلى دموعك دي متنزلش ومتتخيليش أنا بحبك قد اي يا فيروز ،عاوزك تنسي اي سلبيات في حياتك وابدأى معايا أنا وبس أنا هكون ليكي كل حاجه بس مش عاوز اي حاجه تزعلك ممكن .
مسحت دموعها وهزت راسها:حاضر بس بشرط..
مراد:انتى تؤمري..
فيروز بخبث:تجيبلي ورد يا مراد وانت جاي تحود عالسوبر ماركت تجيبلى شيكولاتات وشيبسيهات وكدا ودلعنى وانت جاي في الطريق هتلاقي مطعم هاتلى منه اربع خمس كريبات كدا ...
مراد:اي حيلك ما تيجي معايا واجيبهوملك احسن..
_هتدخل معايا السوبر ماركت..
_هدخل معاكي
_امم واعمل حسابك انت اللى هتجيبلي الورد بنفسك
مراد :هيبتى عمري ما عملتها..
فيروز:علشانى
_طيب يلا البسي وانا هستناكى تحت..
لبست فعلا ونزلت وكان مستنيها في العربيه وركبت جنبه بابتسامه..
مراد:جاهزه
_هيا بنا..
خدها الاول وطلع على محل الورد وقف شويه وبعدين بصلها بتوتر:مش متفائل..
فيروز:انت قدها علشانى
دخل وبعدين بدأ يختار ويطلب الالوان وكدا وهى متابعاه من بعيد بابتسامه مش متخيله أن مراد الشخص الصارم,البارد،اللى محدش بيقدر عليه بيعمل كدا وبيتنازل كدا
بعد شويه خرج ليها وهوا مبتسم وركب جنبها..
_الموضوع طلع سهل اهو ..
مراد:الصراحه اه خصوصا لو مرتبط ياللى انتى بتحبيه ..
فيروز:قدمهولى بطريقه شيك بقى ..
مراد فكر شويه وبعدين لقته بينزل وبيروح ناحيتها وبيفتح الباب وبعدين ركع قدامها وقدملها الورد..
"الورد لصاحبة العيون الفيروزيه،الذي يشبه وجنتيها عندما تخجل والذي يشبه لون شفتيها في الربيع ،لم اعرف إلى من أهدى الورد إلى عينيك ام الي خديك فأنا فى حيرة في امري لم اعرف ماذا بي اتقبلين هذا الورد يا عزيزتى"
فيروز ابتسمت بفرحه:اقبل طبعا مراد انت جميل اووي أنا بحبك بحبك بجد...
مراد باس ايديها:وانا بموت فيكي يا قلب مراد ومقدرش اشوفك زعلانه..
جاهزة الباقى..
فيروز بحماس:جاهزة..
طلعوا على مول كبير ودخلوا كذا مكان واشترالها كل حاجه هى عوزاها وكل الشيكولاتات وبعدها قعدوا في مطعم يتغدوا..
_ها مبسوطه..
_جدا انت جيبتلى شيكولاته أكل فيها سنه..
_نعم يختى وانتى عوزا تفضلي بعيد عنى سنه لا يا ماما انتى اخرك معايا الشهر دا امين..
فيروز :مراد انت مش بتعرف تتكلم من غير ما تتعصب بليييززز
مراد بهدوء:انتى بتعصبيني الصراحه..
مسكت ايديه:مراد أنا خايفه..
_منى؟
_لا من المسئوليه خايفه اللى حصل معايا يتكرر تاني خايفه اموت ،خايفه يحصل بينا مشاكل ،خايفه تتغير ومتكونش مراد اللى واقف قدامى ،خايفه من كل حاجه ...
مراد هز رأسه واتفهم قصدها:أنا فاهمك بس مش كل علاقه فاشله مرينا بيها بيتبنى عليها علاقات تانيه فاشله وانا عمري ما هضيعك من ايدي يا فيروز لانى فضلت سنين يحارب علشان اكسبك وفضلت سنين بعافر علشان اوصلك مش عاوزك تخافى طول منا جانبك فاهمه..
فيروز اتنهدت:فاهمه..
مراد بمرح:ها هنتجوز امتى..
_اخر الشهر..
_بجد
_بجد...
وبالفعل بدأو يجهزوا للفرح وكانوا كل يوم مع بعض بسبب التجهيزات ...
فيروز بتوتر:مراد انت بتحبنى..
مراد ضحك:انتى هبله يا حبيبتي طبعا بحبك دا كلام برضو ..
_انا خايفه
_متخافيش طول منا جنبك ممكن..
_حاضر..
كانت مريم كل يوم تشوف عمر مستنيها قدام الجامعه ...
شافها النهارده وهى خارجه مع بنت وولد وبتضحك معاهم وبعدين سابوها ومشيوا..
عمر قرب منها بعصبية
_يبنى انت مبتزهقش..
_دا اللى انتى رفضانى علشانه طب كنتي تقوليلي كنت بعدت عنك وخليتلك الجو ،مهو انتو كلكوا كدا للاسف..
مريم مستحملتش كلامه وهوب نزلت على وشه بالقلم
دحيحة_الدفعة_والمعاق
#الخامس_عشر
مريم مستحملتش كلامه وهوب نزلت على وشه بالقلم
_اياك ثم اياك تتكلم معايا بالطريقه دي أنا مش زي البنات اللى انت تعرفها واياك تعترض طريقى تانى والا هقول لمراد يشوفله صرفه معاك تمام..
وسابته ومشيت..
_ماشي يا مريم وانا مترفضش!
عمر راح الشركه ودخل لأخوه على بعصبية..
_هى مفكرانى اي علشان ميت عليها وبحبها هتتكبر عليا وترفضني..
على ضحك على شكله اللى اول مره يشوفه عالحال دا مع أنه عارف أنه بتاع بنات وعمر ما بنت عصلجت معاه..
على بهدوء:مريم مش كدا
عمر:مش عارف مش متقبلانى لى..
على:يعنى عاوز اي من واحده عارفه انك صايع وبتاع بنات وضحكت على بنت خالتها قبل كدا!طبيعى هتخاف منك..
عمر:اثبتلها ازاي انى اتغيرت وبطلت الحركات دي وعاوز استقر معاها لانى هى الوحيده اللى عرفت تخطف قلبي وتخليتي احبها..
على:مهو تمردها عليك ورفضها ليك اللى خلاك تحبها وخليك وراها لحد ما تثبتلها انك فعلا بتحبها..
عمر:ازاي اعمل اي اكتر من انى بستناها كل يوم قدام الجامعه..
_حسسها بالاهتمام..
الواحده بتحب اللى يهتم بيها ويبقى لطيف معاها يسمعها كلمه حلوة ،يجيبلها ورد يفرحها بأي حاجه حتى لو بسيطه خليها تحبك من اهتمامك بيها وبتفصيلها اعرف بتحب اي بتكره اى مين مغنيها المفضل مين مثلها الاعلى كل دا لازم تعرفه ...
دى اول خطوة..
عمر بصله بهدوء:وانت عملت كدا مع سلمى..
على بابتسامه:أنا وسلمى كان شعورنا متبادل علشان كدا متعبتش انى اعبرلها عن حبي ...
_يا بختكواا.
_قررر بقى .الله اكبر..
عمر بتفكير:اممم أنا جاتلى فكره ...
خرج برا ونزل جاب ورد وبعتهولها على البيت ...
عند فيروز ..
كانت قاعده جنب مريم بتهدى فيها..
_انا يقولى انتو كلكوا زي بعض!أنا يشكك في اخلاقى
_مهو انتى اللى خارجه مع واحد عوزاه يقول اي؟؟
_انتى بتدافعيله..وبعدين الواحد دا خطيب صحبتى اصلا وكانو خارجين معايا وقال حاجه وضحكنا وبعدين هوا ماله ..
_يعنى انتى سميتى عليه مهو انتى ضربتيه بالقلم في نص الشارع .
_يستاهل ،علشان يحرم يشك فيا تاني وف اخلاقى..
_بت يا مريم هوا انتى بتحبيه
بتوتر:أنا لا طبعا أنا أحبه !دا بتاع بنات ..
فيروز:اه بحسب اصلى شوفتك محموقه على كلمته اووي..
_رهاب رهاب الموقف بس يلا يا فيروز روحى كلمى جوزك شطبنا يا قلبي ..
_صدقى أنا غلطانه..
_ماشي يا قلبي..
الجرس رن وفيروز راحت فتحت ..
وكان بتاع الورد ..
_بيت انسه مريم؟؟
فيروز :مريم ..
مريم خرجت :مين عاوزنى..
_الورد دا جاي لحضرتك.
مريم:ورد!؟
قربت منه وخدته وقفلت الباب بعد ما مشي وكان عليه كارت مسكته وفتحته كان مكتوب عليه"أنا آسف"
فيروز:من مين..
_تفتكري بيعتذر عن اللى عمله!؟
فيروز:عمر!!لا لا الواد دا بيحبك ..
مريم بتوتر وبصت للورد:عنده ذوق في الورد ..
ولا ممكن يكون خايف اقول لمراد اصلى هددته اقول لمراد..
_لا معتقدش أنا حاسه أنه بيحبك..
_بس أنا يا فيروز مش عوزا ادخل في علاقه زي كدا خايفه يعمل معايا زي البنات وزي ما عمل معاكى .
فيروز. قربت منها:عمر عمره ما بعتلى ورد ولا طاردنى ولا غار عليا كله كان كلام عادى وانا اللى اتدلقت وقولتله بحبك بس انتى اوعى تعملى كدا وخليكي زي مانتى على موقفك لحد ما يعرف أن الله حق وأن كل اللى عمله مكنش ينفع ولحد ما فعلا تحسي أنه اتربي ..
_عندك حق أنا هعمل كدا ..
وبصت للورد:هحتفظ بيه..
فيروز ابتسملها ودخلت اوضتها..
مسكت تليفونها واتصلت بمراد لانه وحشها..
بس مردش ..
_اممم هتلاقيه في اجتماع..
عند مراد..
خلص شغل وبعدين جاله اتصال ..
_ايوا
_البت اللى كانت محبوسه عندنا هربت يا باشا وملهاش اي اثر .
_ازاي انتو ازاي تسيبوها تهرب
_احنا اسفين يا فندم..في خبر كمان مش حلو..
_اي اشجيني.
_الراجل اللى طلبت مننا نراقبه جه القاهرة من يومين ..
_طب غور من وشي..
وخد مفاتيحه ونزل بسرعه..
واتصل بحد:سما نجم تدوروا عليها وتجبوها من تحت الارض ..وعبدالله المصري تجبهولى في المخزن في اقرب وقت انت فاهم
وقفل في وشه
كان متعصب جدا
جاله اتصال من رقم غريب...
_الو
_بتدور عليا مش كدا أنا بتصل بيك اعرفك انك مش هتلاقينى واه خلى بالك عالسنيوره وابقى احرسها كويس ماشي سلام...
وقفلت في وشه..
_والله لاندمك ..
لف وطلع على بيت فيروز ووقف تحت البيت طول الليل ...
اتصل بيها .
فيروز كانت نايمه وصحيت على اتصاله:الو
_صحيتك
_لا أنا كنت مستنيه اتصالك انت فين
_انا تحت البيت ..
_اي دا بجد طب أنا نزلالك..
_لا خليكي مكانك بس عاوزك تفضلي في البيت اليومين دول لحد الفرح
فيروز بقلق:في اي يا مراد مالك واه انت تحت البيت لي..أنا جيالك ..
بعد شويه نزلت وركبت جنبه العربيه لقته ساند رأسه على الكرسي..
مسكت ايديه:انت تعبان..
هز رأسه بأه:اول مره احس بالتعب دا ..
_طيب نروح المستشفى..
مسك ايديها جامد:لا أنا عاوزك جنبي..
_انا جنبك مفيش حاجه هتفرقنا أنا عارفه انك خايف عليا بس متخافش طول مانت موجود أنا تمام ومش هيحصلي حاجه ...
مراد حاول يبتسم وهز رأسه بهدوء وقرب منها وحضنها :بحبك
فيروز :أنا كمان..
بعد عنها وباسها من جبينها وسند رأسه على جبينها:أنا عاوزك جنبي بس مش عاوز حاجه تاني أنا لما صدقت لقيتك..
_وانا جنبك مش هيفرقنى عنك غير الموت...
في احدى المناطق الشعبيه ..
_مش دا بيت عبد الله المصري .
_ايوا حضرتك عوزاه في اي..
_كنت عوزاه في مصلحه هيكسب من وراها جامد ..
الراجل يصلها بطمع وقال:طب تعالى ورايا..
وخدها ودخل البيت وخبط على باب في الدور الارضي .
فتح الباب راجل في السن الخمسين وكان بيكح من أثر السجائر :اي يا عتمان في اي
_في واحده عوزاك في مصلحه ...
_فين..
يصلها:تعالى يا ست الكل وبعد عن الباب وبص لعبد الله.:ليا نسبه ها..
وخرج ..
عبد الله:طلباتك.
سما بخبث وطلعت من شنطتها فلوس:خد دول الاول تحت الحساب...
مسك الفلوس وبصلها
_هقتلك مين
_بنت كدا خطفت حبيبي منى يرضيك
_لا ميرضنيش عوزا التنفيذ امتى..
_فرحهم بعد يومين عوزاه يقلب عزا
_من العين دي قبل العين دى...
سما قامت وخرجت بخبث ...
_شكلها هتحصل وهت*موتى على ايد ابوكى يا شاطره
عدى يومين..
فيروز بفرحه:شكلى حلو
سلمى ومريم :زي القمر..
مريم قربت منها وقرصتها وضحكت:علشان احصلك في جمعتك..
فيروز ضحكت:انتى بس خفى عالواد
_يوه هوا أنا عملتله حاجه..
سلمى:الصراحه مريم بريئه بتطلع عليه القديم والجديد بس .
مراد كان واقف برا الفندق وواقف قدام الحراس اللي جابهم:مش عاوز النمله تعدى من تحت اديكوا فاهمين
_تمام..
على حط أيده على كتفه:متقلقش مش هيحصل حاجه ..
_قلقان يا على لولا أنى مش عاوز اضيع فرحتها كنت لغيت الفرح خالص...
على:أنا فاهمك بس اهو عدى يومين ومحصلش حاجه
_مهو الخوف أنه محصلش حاجه وكمان الزفته دي اختفت خالص ومش لاقيها..
_ربنا يستر ..
يلا علشان المعازيم جت اطلع هات عروستك..
_ماشي خلى بالك..
طلع وخبط الباب ..
فيروز اتوترت :دا اكيد مراد..
مريم فتحت الباب ووقفت قدامه ومدت ايديها :ايدك
مراد ابتسم وطلع فلوس من جيبه وداها.
_تقدر تعدي وبصت الفلوس بتقييم..
سلمى مدت ايديها:وانا في مقام اختها وسلفتها
مراد طلع فلوس واداها..
بعدت عنه وهوا قرب من فيروز اللى كانت زي القمر..
بصلها شويه بسرحان .
فيروز:هوا أنا حلوة للدرجادي
مراد:اووي وقرب منها وحضنها بهدوء ..
_مبروك
_الله يبارك فيك..
ومد أيده وانجته ونزلوا سوا ..
والكل اول لما شافهم سقفوا بفرحه والشباب بقت تصفر بمرح ..
كانو فرحانين اووي وقفوا في نص القاعه وبدأو يرقصوا سلو ...
مريم كانت واقفه بتدور عليه بعيونها
جه من وراها وقال بمرح:بتدوري عليا صح
مريم بتوتر:لا طبعا ادور عليك بتاع اي
عمر بمرح:هعديها بس انا متأكد أنك بتدوري عليا ..
بس اي القمر دا هتفضلي تخطفى قلبي كدا كتير..
بصتله بتكبر ومشيت بعيد عنه لكن من جواها فرحانه وقلبها بيدق بفرحه..
مراد كانت عينيه عالباب وعينيه التانيه على فيروز اللي واقفه وسط البنات وفرحانين بيها..
قام وقرب منها وشدها وقعدها جنبه..
فيروز باستغراب:في اي
مراد قرب منها:في اي هتسبيني لوحدي كتير..
فيروز بكسوف:لا مقدرش.
مراد بهمس:بحبك يا فيروزي
_وانا كمان يا مرادي..
ضحك عليها ...
فيروز قالت:هقوم اروح الحمام وجايه..
_اجى معاكى..
_لا هروح بسرعه وجايه متقلقش..
سابته ودخلت الحمام وخلصت وخرجت
لقت اللي بيكتم نفسها وبيحط سكينه على رقبتها....
فيروز بخوف...
انتظروا الحلقات الاخيره
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق