القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عيون البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير

 رواية عيون البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير 

رواية عيون البارت السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر والاخير 

عيون  6 👻

اراد جاسم ان يرحل من المنزل ولكنه فقد وعيه ليتلبسه داسم ويحدث حنين  


جاسم بإبتسامة مريبه _ مش مسموحله يمشي

حنين بهلع _ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.. لتفقد وعيها وتجد نفسها في نفس المنزل الفخم ذو الاثاث المدهب، داخل غرفة المرأة النائمه لتجد  الدجال يقترب من الطفل الصغير الذي يكتب شيء على المرأة التي لا تستطيع تفسير شكلها وكأن عليها غشاء يمنعها من روأيتها جيدآ 


الدجال بإبتسامة خبث _ بتعمل ايه ياجاسم

جاسم الصغير _ بكتب اسمي علي المرايا

الدجال _ بتكتبه ب أيه 

جاسم ببراءة_ بالمنكير 

الدجال _ وريني كده كاتبة ازاي 

جاسم _ اهو علي حد المرايا علشان ماما متشوفهوش 

الدجال_ كده هتشوفه، اجبلك ريشه تكتبه بيها عشان متشفهوش خالص

جاسم_ ايوه

الدجال يحضر له ريشه وقنينه بيها ماده سحريه _ اتفضل 

جاسم بفرحه_ حلوه الريشة دي . اخدها 

الدجال_ ماشي بس اكتب اسمك علي المرايا 

جاسم يمسك بالريشه ويكتب اسمه 

الدجال_ كده غلط جاسم بالدال اكتب جمب الاسم اللي كتبته اسم داسم

جاسم_ لا الابله قالتلي هو كده

الدجال_ مش عاوز ماما تخف

جاسم_ ايوه 

الدجال _ يبقا تكتب وهي هتخف 

جاسم _ طيب 

ثم يبلل الريشة من تلك الماده ويكتب اسم داسم.. ثم تفيق حنين لتجد جاسم ملقي علي الأرض 


حنين ببكاء _ جاسم قوم..  قوم  الله  يخليك  انا  خايفه  .  قووم 

جاسم بدوخه _ هو  ايه  اللي  حصل 

حنين  ببكاء _ كلمني  تانى وبيقول  مش  مسموحلك تمشي 

جاسم بغيظ _ همشي  ومفيش حآجه  هتوقفني..  ثم  يحاول ان ينهض ولكنه لا يشعر بقدميه 

جاسم _ ايه  ده  ...  مش  حاسس  برجليه  

حنين  _ يعني  ايه 

جاسم  _ مش  حاسس  برجليه  مش  قادر  اتحرك

حنين بصدمه _ يعني اتشليت 

جاسم _ هاتى  التليفون  بسرعه 

حنين _ هو  فين  

جاسم بعصبيه _ علي  التربيزه اخلصي

حنين _ حاضر  حاضر  ...  اهو 

جاسم  يمسك  الهاتف ليجده مغلق ويحاول تشغيله لكنه لا يعمل  ثم  يرميه على  الحائط بغضب _ مش  راضي  يشتغل،  اتصرفي خلي حد  يطلعني من  هنا 

حنين  ببكاء  _ مفيش  حد هيقدر يطلعك من هنا انا  خلاص اتحكم عليه  اموت زيهم 

جاسم بانفعال _ محدش  هيموت بسببي تاني 

حنين ببكاء _ هو قالي  مش  هتمشي،  خليك انا  اللي  ماشيه 

جاسم _ حنين  استني...  استني  بقولك  خدي تعالي  ..  حنييين 


حنين  تذهب للمنزل وتدلف اللي  غرفتها وهي  تبكي وفردوس تذهب  خلفها 


فردوس_ مالك  انتي  كمان 

حنين  ببكاء _ انا  هموت  يا ماما 

فردوس _ تموتي؟  

حنين  ببكاء _ ايوه انا  هموت 

فردوس _ طيب  نامى  واتمسي وانتي  اللي  زيك يموت،  مال عيالي يارب الاتنين  اتجننو 

حنين  بانفعال _ بقولك  هموت،  البيت  فيه عفريت وهيموتوني في  الاخر 

فردوس _ بسم الله  الرحمن  الرحيم،،  عفريت  ايه يابت 

حنين ببكاء_ زي ما بقولك،  

فردوس _ سلامتك ياحبيبتي  كنتي  بعقلك 

حنين  ببكاء _ انا  مش  مجنونه...  ماما  روحي  شوفيه هو  مش  قادر  يقوم،  شوفيه يمكن  عاوز حآجه 

فردوس _ هو  مين ده  يابت انتي  هتجننيني 

حنين _ يا ماما  جاسم اللي  فوق  السطوح   روحي  شوفيه  وخلاص  

فردوس _ هروح  يابت بطني اما اشوف  اخرتها معاكم،  والله  ماحد هيجنني ويخليني اجري من غير  عقلي غيركم 


تذهب  فردوس  وحنين  تغلق الباب  على  نفسها وتنظر للمرأة   وتحدث نفسها   


عملت  ايه انا  علشان  اموت..  انا  عمري  ما دورت في  الحاجات  دي علشان  يأذوني


جاسم من الخلف بشكل مريب _ تشربي شاي 


تنظر له بهلع لتفقد وعيها وتجد نفسها في نفس المكان، وترا ذلك الدجال يعطي جاسم الصغير كوب صغير به ماده تشبه الشاي ويقدمه له 


جاسم ببراءة_ ايه ده عمو 

الدجال_ ده شاي اشرب قبل ما بابا يجي.. ثم تفيق سريعآ لتنظر حولها بصدمه، ثم تنهض بخوف وتذهب مسرعه للاعلي، وتجد فردوس تطرق الباب علي جاسم وهو لا يجيب 


حنين بقلق_ مبيردش ليه 

فردوس _ معرفش يمكن مش جوه 

حنين _ لا جوه.. جااسم، انت قومت.. جاسم رد عليه 

فردوس_ ايه حكايتك مع الواد ده يابت انطقي 

حنين تغلق عينيها وتتمنا ان يفتح الباب وفردوس تعود للمنزل ثم تفتح عينيها لتجد الباب فتح وفردوس  غير  موجوده وجاسم ملقي علي  الأرض فاقد  للوعي ثم تركض نحوه بقلق


حنين _ جاسم  فوق.  جاااسم 

جاسم بدوخه_  اه 

حنين _ وقعت ليه 

جاسم برجفه وخوف _ كان هنا     

حنين   _ هو  مين 

جاسم بخوف _ الشيطان 

حنين  بصدمه _ شوفته بشكله الحقيقي 

جاسم برجفه _ اه 

حنين _ شكله عامل  ازاي  وظهرلك ليه 

جاسم يأشر بخوف علي كوب شاي  موضوع على الطاوله

حنين بصدمه _ ايه ده 

جاسم _ هو جابه 

حنين بخوف _ انت مين  ادالك الشاي  تشربه  وانت صغير 

جاسم _ الشيخ  اللي  كان  بيعالج ماما  

حنين  بدموع _ وبعد  كده  شوفته انت وامك خفت صح 

جاسم _ اه 

حنين بدموع _ البنات  اللي  ماتو كانو بيكلموك قبل  ما يموتو 

جاسم _ اه زيك كده  

حنين _ ايه الرابط  اللي  بيربطهم ببعض 

جاسم  بحيره_ مفيش رابط كل  واحده  من محافظة  مختلفه 

حنين _ طيب  يكون  كان  بيطمع فيهم ولما  بيوصلهم بيقتلهم 

جاسم _ مين  

حنين _ هو  

جاسم بارتباك _ ممكن  ، انا مره  صحيت  لقيت  واحده منهم نايمه جمبي وبعد  يوم عرفت  انها  ماتت،  كان بيتهيالي ان اهلها قتلوها لما  عرفو

حنين _ وانت  عملت  اية  معاهم  

جاسم  بدموع _ معرفش  عدت فتره  وانا  مش  عارف  ايه  اللي  حصل 

حنين _ دي كانت  اخر  بنت ولا  في  بعدها 

جاسم  _ كان  في  بعدها

حنين بدموع _  طيب  قوم 

جاسم  _ مش  هقدر 

حنين بدموع _  طيب هقولك  حآجه 

جاسم _ قولي  

حنين _ انا لو شربت المشروب  ده  اللي  اكيد  هو  مش  شاي زي ما انت فاهم،  انت  هتخف وانا  هتعب 

جاسم _   قصدك  ايه 

حنين  بدموع _ انا  مش  هعرف  اوصل  لحل لحالتك وفي  النهايه لو مشربتش ،، انا  هموت،  بس  انت  تقدر تتصرف وتساعدني 

جاسم _ لا طبعاً  مستحيل  اكيد  ليها  حل  تانى 

حنين ببكاء _ ملهاش حل  تانى،، 

جاسم _ قولت  لأ  مش  هسمحلك تعملي  كده وهنلاقي حل  تانى  

حنين  ببكاء _ لو معملتش كده  هموت  زيهم،  كل  اللي  عاوزاه  منك تخليك جمبي لما اشرب

جاسم _ قولت  لأ  

حنين  تنهض  وتذهب  ناحية الكوب وهي تبكي ثم تمسكه ويدها ترتجف   

جاسم يحاول النهوض لكنه لا يستطيع ويقع مره  اخرى _  قولت  لا ارمي من ايدك  ...  حنين اسمعي  الكلام  بقولك  

حنين  ببكاء _ هو  شكله  وحش  اوي؟  

جاسم  بانفعال _ جداً  مش  هتستحملي تشوفيه،  سيبي     بلاش  تهور 

حنين  ببكاء  _  الأمنيات  كانت  تمن،  انا قولتلك 

جاسم  بترجي _ طيب  سيبي من ايدك،  والله  ليها  حل  تانى،  لو شربتي مش  هقدر  اساعدك انتي غلطانه

حنين ببكاء _ انت عشت سنين كتير ومشفتهوش غير مره،.. اشوفه مره احسن ما اموت 

جاسم بترجي_ مش بالبساطه دي، حنين الله يخليكي بلاش،  والله هنلاقي حل ومش هتموتي


حنين تقرب الكوب من فمها وهي  ترتجف  وتبكي 

جاسم بانفعال _ ايااكي،  انا  بحظرك،  


حنين  تشرب السائل  دفعه واحده  وهي  تبكي  وفي  تلك الحظه ينهض جاسم  ويركض نحوها ويمسكها من ذراعيها بقوه _  انتي عملتي ايييه الله يقطع سنينك.. ياغبيه 


حنين ببكاء،_ انا خايفه اوي 

ثم  تسمع صوت انين يقشعر له  البدن لتلتفت إليه  ببطئ  وهي  ممسكه ب جاسم  لترا شكله الذي ينتزع القلب من  الجسد من سؤ شكله وهو يقف بجانب جاسم وينظر لها بعينين يشع منها لون الهب وانياب كبيرة ولعابه يخرج من فمه بشكل مقزز ويمد إليها يديه سوداء الون ذات الاظافر الكبيره الحاده  ويريد الامساك بها وهي  تنظر  له بهلع وبعدها تفقد الوعي وتقع بين زرعي جاسم 

جاسم ببكاء _ الله  يخربيتك  عملتي إيه،...  حنين  قومي....يا غبيه يا بنت الغبيه..  بسم الله  الرحمن الرحيم. 

اعوذ بالله من الشيطان  الرجيم  ..  حنيين قومي الله  يخليكي 


عمار  بشكل وصوت انثوي _ انتو بتعملو  ايه،  يا نهار  اللي  خلفوكم اسود  يا اندااال

جاسم   _ الحقيني..  الحقني..  اتنيلي اعملي  حآجه 

عمار   _ انتو يومكم مش  فايت 

جاسم  بغيظ _ بت انتي  ..  اقصد  واد انت اخلص لا اقوملك وخلينا نتصرف ونفوقها 

عمار _ حسابي  معاكم بس  ارجع  راجل  هغسل عاري،،  واستنا ليه  صحيح  ..  ثم يركض لدرج  السكاكين  ويمسك بسكين ويركض نحوهم ثم  يرُمي بعيد من قبل  شيء  خفي  

عمار  بصراخ _ ماماااا الحقيني يا ماما،  .  عفريت  يا مامي 

جاسم  بغيظ _ قومي هاتي  شويه ميه

عمار  _ أبداً  مش  هجيب  انا  مخضوض اوي،  هات عصير 

جاسم  بغيظ _  حنين  قومي الله  يخربيتكم يا عيله معفنه 

عمار ينهض و يضع يده على  خصره _ اهو  انتو اللي  عيله معفنه و وحشين 


جاسم  يعض شفتيه بغيظ _ هااااتي ميه 

عمار  _ اهئ مش  هجيب  و وريني  هتعمل  ايه يا بيئه

جاسم  ينهض بغضب  ويمسكه من شعره _ انا  دلوقتي  مش  عارف  اضربك ولا  اراعي انك  بقيت  بنت 

عمار  بصراخ _ مامااا الحقيني  يا ماما  ،  سيبني يا متوحش 

فردوس  تدلف اللي الغرفه _ يامصيبتي مال البنات  انت بتعمل  فبهم ايه

عمار بعصبيه _ انا  راجل  وستين راجل  ابعد يا متوحش ثم يمسك يده ويعضه

عيون  p 7 👻


بعد اسبوع  تستيقظ من نومها لتنظر حولها ولا تجد احد،  ثم تنهض وتذهب للمرأة وتنظر إلى  وجهها  الشاحب والمتعب، لتجد به جرح صغير  لتخرج بعدها من  غرفتها ولا تجد أحد امامها ثم تذهب عند جاسم في  غرفته وتبحث عنه  ولا تجده هو  ايضاً ثم تعود المنزل مره اخري وتدلف الى غرفتها وبعدها يدخل عمار 


عمار بشكل وصوت انثوي _ حنين انتي صحيتي امتي

حنين تنظر له بتعب _ انت لسه مرجعتش راجل 

عمار _ تؤ،  شكلي هفضل كده  كتير،،  انتي  صحيتي امتي احنا مخلناش شيخ ولادكتور مجبنهوش علشانك 

حنين _ هو ايه اللي  حصل 

عمار _ الي  حصل ان الواد ده طلع ليه في  السحر وزقاكي حآجه  وبعدها نومتي اسبوع  كامل،  

حنين بدموع _ وهو  راح فين 

عمار _ طردناه احنا  وسكان العمارة طبعاً 

حنين _ طردتوه؟  مش  كنتو سألتوني اذا الي  فهمتوه صح  ولا  لا،  طيب  عشان  ترتاحو عمرك ماهترجع راجل  وانا  عمر داسم ما هيسيبني 

عمار _  وهو ايه دخله بيه انا،    ومين داسم  ده 

حنين بزهق _ مفيش،،  سيبني لوحدي  

عمار _ هتصل ب امك وابوكي يجو هما قالقنين عليكي  

حنين _ براحتك 


يذهب عمار  وهي تنظر للمرأه بتركيز وتدقق في تعبير  وجهها،  وتحدث نفسها بتعب _ طردوه وهو  عمره ما هيسأل،  طبعاً  ماهو ارتاح،  مالو بيه لتغمض عينيها بحزن ثم تسمع صوت طرق علي باب غرفتها  


حنين _ أدخل 

جاسم يدلف الي الغرفة وهو مبتسم ابتسامه خفيفه 

حنين بدموع _ انت مين فيهم 

جاسم _جاسم، 

حنين بدموع _ قالولي طردوك فكرتك مش  هتسأل تانى  

جاسم يغلق الباب ويقف بجانها  

جاسم _ انا عمري ما هسيبك، 

حنين بدموع _ عمار بيقولي اني كنت نايمه اسبوع كامل صحيح الكلام ده 

جاسم _ ايوه  صح،  بس  المهم انك فوقتي،  حمدالله على السلامه 

حنين _ متأكده اني مكنتش نايمه، اكيد كنت بعمل مصايب ومحدش يعرفها،،  حتي بص كده علي وشي فيه جرح لسه جديد 

جاسم _ يمكن من الناس الي جم يعالجوكي 

حنين بتعب_ معرفش 

جاسم  _ طول ما انا معاكي متخافيش عمرى ما هسيبك، 

حنين بدموع _ وانت هتعمل ايه 

جاسم بتأمل _ هتجوزك وهاخدك معايا بعيد عن هنا 

حنين _ مش مستنيه عطف من حد 

جاسم _ انا مش بعطف عليكي انا عشقتك من اول مره شوفتك فيها، وناويت تكوني ليه

حنين تتمعن في تفاصيل وجهه _ انت جاسم؟ 

جاسم بإبتسامه _ ايوه انا حتى المسي ايدي كده 

حنين تلمس يده ثم تنظر له _ انت  بتكلمني انا 

جاسم _ ايوه،، موافقه  ولا  لأ  

حنين بلخبطه _ معرفش،  

جاسم بإبتسامه _ موافقه مش موافقه انا هتجوزك بقا،، احسنلك توافقي 

حنين _ انت كنت  بتكرهني حبتني امتي 

جاسم _ من اول مره شوفتك  فيها 

حنين _ لا محصلش انت  كنت  بتكرهني 

جاسم _ انا بحب اضايق الناس اللي بحبها،  موافقه ولا لأ 

حنين _ معرفش،  لما اخلص من اللي انا فيه ابقا افكر

جاسم يضع يده على وجهها بحب وينظر لعينيها بتركيز _ انتي اول مره جيتي عندي فيها جيتي علشاني انا، يعني وافقتي قبل ما تشوفيني 

حنين بتركيز_ هو عمار اتأخر ليه 

جاسم _ خرج،،  موافقه ولا لأ 

حنين تشرد في عينيه وتصمت،   ليقترب منها ليقبلها وهي تغلق عينيها باستسلام ثم يفتح الباب..  لتفتح عينيها مره اخرى ولا تجده 


حنين تنظر حولها بصدمه _ جا جاسم 

فردوس  بفرحه _ حبيبتي  حمدالله  علي  السلامه  ياكبد امك،  ثم تحتضنها بفرحه 

حنين بصدمه _ جاسم  كان  هنا  دلوقتي  صح  

فردوس _ متجبيش سيرة  الواد ده  تاني  ربنا  ينتقم منه

حنين بانهيار_ كان  هنا والله،،  انا  بقولك كان هنا،  وكان واقف مكانك  كده وكان كان..  

عبدالمنصف يدلف  إلى  الغرفه _ حنين  حمدالله علي سلامتك ياحبيبتي 

حنين بانهيار _ بابا جاسم  كان  هنا  دلوقتي   صح 

عبدالمنصف _ متجبيش سيرة الواد ده هنا تانى مش كفايه اللى عملو فيكي 

حنين ببكاء _ يا بابا كان  هنا والله،  انا  لمسته بأيدي  يعنى  مش  عفريت 

فردوس ببكاء _ ربنا  ينتقم منه ضيع مستقبلها

حنين ببكاء _ انا  ريحالو 

عبدالمنصف بغضب _ تروحي  فين،  انتي  مش  هتطلعي من الاوضه دي  

حنين بغضب وصوت يرج المكان_ محدش يقدر يحبسني انتو فاهمين

عبدالمنصف يخاف منها _ يابنتي ايه اللي بتقوليه ده،  نوميها يا فردوس 


فردوس  تمسك بيدها ثم ترميها بعيد لترتطم بالحائط،  ثم تتركهم وتذهب من المنزل 

وفردوس تفقد  الوعي 


في مكان اخر 


عند فيلا كبيرة  تحيطها الأشجار والورود والنجيل الأخضر 


جاسم داخل غرفته يجلس علي سريره وهو شارد ويفكر في حال حنين،  لتقطع شروده سعاد وهى تفتح باب الغرفة 


سعاد _ لسة بردو 

جاسم _ في  ايه  يا ماما 

سعاد _ يابني هتفضل قافل علي نفسك كده لامتي 

جاسم بخنقه _ البنت خسرت حياتها بسببي والمتخلفين اللي  هناك  مانعيني اقرب من هناك عاوزاني اعمل ايه يعني 

سعاد _ هما حرين بنتهم بعفريتها عندهم اهي،  المهم انك انت رجعت وبخير،  قوم بقا شوف حياتك 

جاسم _ انا مش مصدقك بقولك البنت حياتها اتدمرت بسببي تقوليلي  اعيش حياتي،  

سعاد بزهق _ خلاص انت حر خليك كده، انا رايحه النادي


تذهب الأم وتغلق الباب خلفها ثم يُفتح الشباك وتدخل منه حنين

جاسم بذهول _ حنين،  انتي  جيتي هنا ازاي  

حنين بحده _ سبتني ليه،  

جاسم ينهض من مكانه ويذهب اليها _ مسبتكش هما  اللي  منعوني اشوفك،  والله  ما سبتك،  بس  انتي  جيتي  هنا  ازاي  

حنين تخرج سكين من خلف ظهرها لتبتسم ابتسامه  مريبه 

جاسم بصدمه _ حنين... لا انت مش  حنين، 

حنين بإبتسامة  مريبه ونظرات حاده _ داااسم، ثم تنقض عليه محاولة قتله، ولكنه يمسكها بقوه ويبداء ان يتلو القرأن، وهي تصرخ ليخرج منها صوت رجل او ما شابه ثم تقع على الأرض وهو مستمر بالتلاوه، الي ان تهداء 


جاسم  _ حنين  ...  حنين انتي سمعاني 

حنين بدوخه _ انا فين 

جاسم بإبتسامة _ حمدالله علي السلامه 

حنين بفزع _ انت مين  

جاسم _ انا انا متخافيش،  خلاص  مشي 

حنين  تزحف علي الارض بخوف _ انا جيت  هنا  ازاي 

جاسم _ حنين متخافيش انا جاسم والله 

حنين ببكاء _ لأ لأ،  مش هو 

جاسم _ والله انا،  حتي  بصي،  كده..  المسي ايدي 

حنين  ببكاء _ كنت  عندي  من شويه وبردو لمست ايدك وطلعت مش موجود 

جاسم _ صدقيني انا جاسم،  طيب  هقرا قران،  اكيد هو مش هيقرا قران 

حنين ببكاء _ طيب اقرا 

جاسم يبداء بتلاوه وهي تبكي وتصرخ بوجه 

حنين بصراخ_ خلاص كفايه 

جاسم بدموع _ انا  اسف بجد ياحنين،  مقدرتش اعملك حآجه،  بس  انا  قولتلك متشربيش انتي مسمعتيش الكلام،  

حنين  ببكاء _ هو  عاوز مني ايه،  وانا  جيت  هنا  ازاي 

جاسم يمسك يدها  _ كويس انه جابك انا مكنتش قادر اوصلك 

حنين بدموع _ وبعدين طيب هنعمل ايه 

جاسم _ مش هتمشي من هنا 

حنين _ يعني ايه،  لا طبعا مينفعش 

جاسم _ مفيش  حاجه تنفع غير الحل ده  انتي هتقعدي هنا،  والباب هيتقفل عليكي، 

حنين  ببكاء _ انا  معرفش  وصلت  هنا  ازاي  اكيد هخرج من غير  ما احس 

جاسم _ متخافيش مش هيقدر ياخدك من هنا،  انتي  ممكن  تتعبي شويه بسبب القرءان بس مطره تستحملي يكون لقينا حل 

حنين بدموع _ طيب وبابا وماما 

جاسم _ محدش هيقولهم انك هنا 

حنين _ هيعرفو 

جاسم _ لغيت ما يعرفو هنلاقي حل،  المهم دلوقتى ماما وبابا هما اللي ميعرفوش 

حنين _ ودي ازاي 

جاسم _ معرفش

حنين_ شكلها الأمنيات انتهت كنت اتمنيت حآجه 

جاسم _ زي ما قولتي كانت تمن ونفذت،  لو نعرف كده من الاول كنا اتمنينا قصر ودهب وياقوت ومرجان بس احنا وش فقر 

حنين _ عندك حق بس انت تتمنا قصور ليه  تعاله  كولني احسن 

جاسم _ النهارده الخميس صح..  اييه ده  وشهر خمممسه كمان،  والساعه خمسه  خمس صدف في  خمس ثواني 

حنين بضحك _ مبحسدش

جاسم _ بتحسدي وخايف على  نفسي بصراحه 

حنين بهمس_ جاسم هو انا ينفع اطلب حآجه 

جاسم _ وبتتوشوشي كده  ليه  

حنين _ انا  بقالي اسبوع مكلتش ولقيت نفسي  هنا  ف انا  جعانه اووي 

جاسم بإبتسامة _ طيب  اقولك  البيت  فاضي  وماما  مشيت  تعالي  نجهز علشان انا كمان جعان اووي 

حنين بتردد_ هو  ....  طيب  يلا 

جاسم _ كنتي  هتقولي  حآجه  

حنين _ لا أبداً 

جاسم _ قولي  

حنين _ مفيش  بجد  

جاسم _ مانتي  لو مقولتيش مش  هتاكلي 

حنين  بتردد  _ اصل انا قبل  ماجي هنا شوفتك عندي،   مكنتش انت صح 

جاسم بإبتسامه _ لأ  مش  انا،  بس  مالك متلخبطه كده 

حنين بارتباك _ عادى،  اصل مكنتش  عارفه انت ولا  هو 

جاسم  بإبتسامه _ هو  عمل  ايه المره  دي...  ها 

حنين  بلخبطه _ ولا  حآجه،...  يلا انا  جوعت 

جاسم بإبتسامه _ الظاهر انه عمل  حآجه  وحشه وجابها فيه 

حنين _ اه..  انا  صدقت انك انت، مكنش يخوف او مبتسم ابتسامه  تخوف زي كل  مره،  وكمان لمسته 

جاسم _ كان زي انا وقاعد معاكي دلوقتي كده 

حنين _ ايوه  

جاسم _ لمستيه ازاي  طيب  

حنين  بارتباك _ ااا لمست ايده  عادي،...  مش  هناكول 

جاسم بإبتسامة _ يلا،  وبعدين  نشوف الواطي ده عمل  إيه بأسمي 

حنين  _ ايوه 


تخرج حنين من  الغرفه  بصحبة جاسم،  وتنظر للمنزل بذهول لتتذكر تلك الأحلام التي  كانت  تراها 


جاسم _ مالك  

حنين _ ده  نفس  المكان  اللي  كنت  بشوفه لما  يغما عليه، 

جاسم_ كنتي  تشوفيه بجد 

حنين وهي تنظر للمكان _ ايوه  هو نفسه،...  دي اوضة الست اللي  كانت  تعبانه،  دخلتها كذا مره  

جاسم _ دي اوضة ماما  

حنين _ هي  لما  كانت  تعبانه  كانت  نايمة  فيها صح 

حنين _ اه..  وانت كنت  وقتها في  سن عشر سنين 

جاسم  باستغراب _ اه فعلا 

حنين _ والراجل كان لابس جلبيه مقطعه وسبحه كبيره 

جاسم  بذهول _ دي حقيقه،  

حنين  _ ممكن  ادخلها عاوزة  اشوف  حآجه 

جاسم _ تعالي 


دلفت بداخل  الغرفة  وهى  تنظر على  قطع  الاثاث _ اوضة النوم اللى  كنت  بشوفها مكنتش  كده،  وكان فى  مرايا هنا  كنت  بتحب  تلعب قدامها 

جاسم بذهول _ حتى  دي عرفتيها 

حنين تنظر له لبعض الوقت وهي تجمع الحديث 

جاسم _ مالك  

حنين _ الراجل اللي شربك الشاي خلاك تكتب اسمك  واسم داسم  على  المرايا بريشه وانت  كتبت 

جاسم _ اه فعلا  ده  حصل ودا معناه ايه 

حنين باستغراب _ هو مجاش ليه 

جاسم _ هو  مين 

حنين _ داسم

جاسم _ انا  مش  فاهم  حآجه  عاوزة  تقولي  إيه 

حنين _ الاوضه والمرايا ودتوهم فين 

جاسم  _ بعناهم من كام سنه 

حنين _ يادي النيلة،  بعتوهم لمين طيب  

جاسم _ مش فاكر فهميني في ايه 

حنين _ لو مكنتش  غلطانه ف المرايا دي فيها حآجه،  

جاسم يشرد لبعض الوقت ثم يتحدث _ انتي  عارفه  ان كلامك ممكن  يكون  صح، امي كانت تحب المرايا دي جداً وبعد ما تعبت انا كمان  اتعلقت   بالمرايه  دي لدرجة  بعدين  خدتها اوضتي وتعبت اوى  لما  اتباعت 

حنين باستغراب _ جاسم مش واخد بالك انه سايبنا براحتنا،  هو  في  ايه 

جاسم _ انتي  عاوزاه  يجي  يعني 

حنين _ لأ انت  مش  فاهمني،  احنا  كده  متاكدين ان المرايا دي ليها  دخل في  الموضوع  ومش  بعيد  تكون  بيته،  يعني  احنا  بنكشف سره وهو  سايبنا،  ده  معناه إيه 

جاسم _ ما انا  قريت قران ف مشي

حنين _ مش  هو  ده  السبب ده  كان  دايما  يوقفني بأي شكل عن اي محاولة  اعملها،  ..  يعني احتمال  ميكونش موجود  معانا  دلوقتي 

جاسم _ صح،  طيب  وبعدين 

حنين _ اقولك،  احنا  لازم  نلاقي المرايا دي 

جاسم _ لا   المرايا بعيد  واكيد راحت  مليون  مكان هو  ايه يخليه يسيب مكانه  ويلف ورايا وبعدين  يروحلك انتي  

حنين _ طيب تفتكر ايه  الحاجات  اللي  بتجمعنا انا  وانت  وامك علشان  يكون  معانا احنا  دونآ عن كل الناس 

جاسم _ انا  وامي  ممكن  يكون الرابط بينا دم بس  انتي  بعيدة  عننا مفيش  حآجه  بتجمعنا 

حنين _ انا  متاكده  ان فيه حآجه مشتركة بينا،  مش  لازم  تكون  دم

جاسم _ هتكون ايه هي  الحاجه  دي يعني 

حنين _ مش  عارفه  ولغيت ما اعرف  احنا  لازم  نلاقي  المرايا دي  ونكسرها 

جاسم _ ودي هنجيبها ازاي،  دي اتباعت من خمس  سنين، 

حنين _ مفيش  حل تاني 

جاسم _ طيب انا هحاول الاقيها.  بس  تعالي  خلينا ناكول

حنين _ تفتكر هننجح في  الموضوع ده 

جاسم  بإبتسامه _ انا مش عارف  افكر ولا فاهم حآجه بس واثق فيكي،  اكيد هننجح

حنين بإبتسامة  خفيفه _ واثق فيه ليه 

جاسم _ بتعرفي تحللي وكلامك منطقي ده غير انك عرفتي اللي  كان  بيحصل معايا،..  انا مش  عارف  اشكرك  ولا  اعتذرلك 

حنين _ جهزلي اكل  ههههه 

جاسم بإبتسامه _ هو عمل  ايه  خلاكي تتلخبطي بسببه 

حنين  بارتباك _ ولا  حآجه  يلا انا  جوعت 

جاسم  بإبتسامه _ ماشي  مسيري هعرف  ..  يلا  بقا


عيون. P 8


في منزل حنين 


فردوس _ البت راحت فين يا خواااتي،  يامصيبتك في عيالك يا فردوس،  الواد يتقلب بت والبت يلبسها عفريت وتطفش 

عمار بشكل وصوت انثوي _ هوف يا ماما انتي كل شويه تفكريني،  ثم انا مبسوطه كده،  ولقيت تشكيله من الخواتم والاساور تحففففه هطلب اوردر من الانترنت هاتي 500 جنيه

عبدالمنصف بغضب _ غووري جوه ياواد اقصد يابت... ما تغور 

عمار _ اوف بقااا هو  كله زعيق زعيق   انا  خارجه اشم شوية هوا 

عبدالمنصف بغيظ_ طيب  غوري اعملي  كباية شاي ومشوفش وشك خارجه من البيت طول  مانتي  بنت 

عمار يشهق بصوت عالي _ ناااعم لاااا مقدرش انا مش حيوانه تحبسوني انا  عاوزة  اعيش حياتي 

فردوس تمسك الحذاء وتضربه به _ ما تغوري على  المطبخ لا اد.بحك 

عمار  ببكاء _ مليش دعوة  هه،  مكنتش خدامه  عندكم ما تعمليلوه انتي


وفجأه يظهر ضوء احمر من غرفة  حنين 


فردوس بذهول _ نار يا عبمنصف 

عبدالمنصف يقترب من الغرفه  ويفتح الباب  ليجد النار مشتعله بالغرفه بالكامل  

عبدالمنصف بهلع _ نار يا ولاد،     بسرعة  شغلي الخرطوم  بسرررعه يا سعاد 

عمار  بصراخ_ نااااار الحقونااا..  هتكولنا هتكولنا يا ماما


 


داخل غرفة جاسم 


حنين  _ امك لو فتحت الباب هتبقا مصيبة 

جاسم  _ صح دي كرهتك من اول مره شافتك فيها ولو لقيتك هتبلغ عنك البوليس ههههه 

حنين _ وبعدين طيب هنعمل ايه في المصيبة دي 

جاسم _ هنقفل الباب من جوه ولما تخبط اقولها بغير 

حنين _ وانت هتفضل تغير قد ايه يعنى،  ما تعقلها احنا هنروح في  داهيه 

جاسم _ خلاص ابقي ادخلي الحمام هي مبتدخلش هناك 

حنين _ ،    لأمتي بردو،  ما احنا لازم نتصرف ونلاقي المرايا  الزفت دي

جاسم _ وندور ليه ونتعب نفسنا،  ما انتي  اهو  كويسه  وشكله غار،  خليكي  هنا علي طول 

حنين _ واقعد هنا  بصفتي ايه بقا

جاسم   _ مش لازم صفه 

حنين _ وهنقول لأهلك ايه،،،  جايبها اخبيها من العفاريت 

جاسم بإبتسامه _ سبب مقنع جدآ 

حنين بقرف _ قد ايه  انت لطيف 

جاسم بإبتسامه _ ما انا  عارف  كل  البنات  بتقولي كده 

حنين _ بنات فاضيه،  

جاسم _ و واحد  منهم اول ما شافتني قالتلي شبه احمد عز 

حنين  _ مش اوي كده  يعني 

جاسم _ هي اللي  قالت،  بس  اسكتي كانت بنت خنيقه كنت عاوز امو.تها 

حنين بضحك_ وهى تعملك ايه ماهي كل شويه كانت تلقيك فى  اوضتها 

جاسم بإبتسامه _ واهو  دار الزمن وجت اوضتي،  ابهدلها انا  دلوقتي زي ما كانت  بتعمل معايا

حنين _ بقولك ايه انا رأي تبطل رغي وكلام فاضي ويلا بينا ندور على المرايا 

جاسم _ هنلف في الشوارع ونقولي يلي عنده مرايه فيها عفريت يعني ولا ايه 

حنين _ ندور في محالات الموبيليا يمكن نلاقي، 

جاسم _ اعقليها شويه ايه هيخلي اوضة. نوم بالفخامه دي تقعد لغيت دلوقتي عند بتاع الموبيليا 

حنين _ عندك حق،  طيب والحل 

جاسم _ ملهاش حل غير انك تقعدي هنا 

حنين باستغراب _ انا مستغربه هو مجاش ليه،  في  حآجه غلط،  

جاسم _ انا توقعي اني لما قريت القرأن رجع مكانه وملقيش وسيط يتنقل بيه 

حنين بحيره _ مكانه اللي هو فين يعني،  ولما هو صعب عليه يتنقل من غير  وسيط كان وصل عندنا ازاي وانت جاي عندنا من محافظة تانيه اكيد مكنتش جايب بيته معاك

جاسم _ معرفش بقا،،  يمكن ليها تفسير تاني 

حنين بحيره _ يكون ايه التفسير ده 

جاسم _ انا معرفش 

حنين _ لحظه بس،  انت ايه كان بيوديك الاماكن اللي بتروحها 

جاسم _ معرفش انا كنت بلاقي نفسي رايح وخلاص 

حنين _ مفيش حآجه لفتت انتباهك في الأماكن دي 

جاسم _ مفيش غير البنات اللي كانت بتموت،  

حنين _ ماهو اكيد في حآجه مشتركة بين الاماكن اللي روحتها،،،  طيب ليه متلبسش حد من البنات دول زي ما حصل معايا بدل ما يقتلهم 

جاسم _ يمكن محبهمش 

حنين _ وحبنا انا وانت وامك يعني 

جاسم بضحك _ وارد ليه لأ 

حنين _ وحبنا لييييه بقااا 

جاسم _ لأ معرفش دي 

حنين _ اوووف،  انا  دماغي  عملت تحميل وعلقت،  فين ام المرايا ابص علي منظري زماني بقيت عره 

جاسم بإبتسامه _ اهي 

حنين تقف أمام المرأة _ حلوه المراية بس مرايتي احلي 

جاسم _ مرايتك احلي من دي  ههههه طيب ياعم 

حنين بإبتسامة _ بكلمك بجد  مرايتي ملوكي وكبيره اوي ومدهبه

جاسم بضحك _ بأمارة ما كنتي تدوري عليها وملقتهاش من كبرها

حنين بضحك_ مانت الفقر والله  ظهرت لما اغمي عليك

جاسم_ ههههه مصدقك اوي، هو الكلام  بفلوس

حنين تنظر للمرأة بصدمه 

جاسم _ مالك

حنين بذهول_ المرايا عندي في البيت

جاسم_ ، والمرايا ايه جابها عندك 

حنين _ بقولك عندي اشتريتها في نفس اليوم اللي جيت فيه،   انا اه مشوفتهاش في الحلم بس انا عندي مرايا كبيرة والراجل ادهاني بسعر رخيص  ف اكيد هي 

جاسم_ طيب هنعمل ايه دلوقتي

حنين بتوتر _ هنروح طبعا، يلا بينا

جاسم _ لأ استني، مش هينفع لازم نشوف حد يساعدنا 

حنين _ مش هستنا، انت شوف حد وانا رايحه،  المرايا دي لازم تتكسر 

جاسم _ وهو بسهوله كده كسرها، يعني هو هيسيبنا نكسرها ويسكت 

حنين _ طيب وبعدين 

جاسم_ انت خليكي مش لازم يطلع منها تانى ويروح لحد، يتنقل بيه 

حنين بدموع_ طيب واهلي يا جاسم اكيد هيأذيهم 

جاسم _ متخافيش انا هاخدها لمكان بعيد او اجيب اهلك هنا

حنين _ طيب يلا بسرعه ونبي

جاسم _ حاضر، بس انتي متفتحيش الباب نهائي لأي حد

حنين _ ماشي بس روح بسرعه ونبي


يذهب جاسم وبعد وقت تغفو لتجد نفسها عند منزلها والنار مشتعله به، ثم تركض مسرعه بداخل، لتجد اسرتها تحيطهم النيران من كل الجهات،والنار مشتعله بغرفتها ولم تمسس المرأه نهائي، ليظهر بهاء داسم بشكله المخيف ويمد إليها يده وهو يأن بصوت مهزوز ومخيف ويطلب منها ان تخرجه،  لتتراجع للخلف بهلع، وفي لحظه يظهر جاسم وسط النيران وهو يستنجد بها.. ثم تصرخ صرخه عالية وبعدها تستيقظ. لتجد ان احدآ يطرق باب الغرفة 


حنين برجفه وخوف _ ممين. ميين 

سعاد _ مين جوه 

حنين تضع يدها علي فمها بخوف  

وسعاد تحاول فتح  الباب  ولكنها لا تستطيع فتحه 

سعاد _ انتي  مين  يابت افتحي  احسنلك،  

حنين تتذكر اهلها ثم  تركض نحو  الباب  وتفتحه لتجد  سعاد  امامها 

سعاد _ انتي  بتعملي  إيه  هنا

حنين _ مش  وقته 

سعاد تمسك يدها _ انتي  حارميه،  يا عبده تعاله امسك الحرامية دي 

حنين _ انا  مش  حراميه سيبيني لازم  الحق اهلي وجاسم  

سعاد _ اسيبك ايه انتي  هتتحبسي،  يا محمد ياعبده،  

عبده _ نعم  ياست هانم 

سعاد _ خدها في  المخزن اللي  برا ومحدش يشوفها نهائي  لغيت  ما يجي  البوليس  

حنين ببكاء _بقولك  ابنك واهلي هيموتو   لازم الحقهم 

سعاد بحده _ خدوها 

حنين _ ياست انتي  ابنك هيموت لو ملحقتهوش،  الله  يخليكي  سيبيني 

سعاد _ قولت خدوها مستنين ايه  


تُحبس حنين  في  مخزن خارج الفيلا وسعاد تتصل  ب علام 


سعاد _ تعاله بسرعه 

علام _ في  إيه يا سعاد 

سعاد _ البنت اللي قالنا عليها جاسم  لقيتها هنا 

علام _ ودي ايه جابها،  ليكون عاوز يرجع البيت تانى  من خلالها 

سعاد _ لا يا علام  انا  ما صدقت  خلصنا منه،  البنت دي لازم تموت ويموت معاها 

علام _ نقتـ.لها؟ 

سعاد _ ايوه  نقتلها،  وبكده مش  هيلاقي حد  تاني  يروحلوه ونخلص منه للأبد بقا 

علام _ لأ مستحيل،  انا  هكلم الشيخ  يقولنا علي  حل 

سعاد _ مش  هو ده  الشيخ  اللى  طلعه من عليه  ولبسه في  جاسم،  

احنا لازم نخلص الموضوع ده ومش  هيخلص غير  بموتها 

علام _ طيب  وفين جاسم 

سعاد _ خرج  من شويه 

علام _ هو  عارف  انها  جت  البيت 

سعاد _ طبعا  انا  لقيتها في  اوضته 

علام _ طيب  ولما  يدور عليها  نقوله ايه 

سعاد _ منعرفش  ماهي  ملبوسه وممكن تمشي  من تحت  عقب الباب  عادي يا علام  تعاله  بقا وخلصني 

علام  _ طيب  انا جاي


سعاد الحربايه 🙂


عيون p9


يصل جاسم لبيت عبدالمنصف ليجده مشتعله به النيران واهل المنزل بالخارج 


فردوس ببكاء  _ ايه اللي حصلنا ياربي،  كل  حآجه ضاعت مننا في يوم ولليله ليه يارب 


عمار بشكله الانثوي _ لأ يارب دا انا ملحقتش اتهنا بالحاجات اللي اشتريتها طيب  ده الفستان كان هياكول مني حتة 

جاسم بصدمه_ مين عمل  كده 

عبدالمنصف _ انت ايه جابك هنا تانى،  عاجبك حياتنا الي  ادمرت بسببك 

جاسم _ فين  مراية حنين 

عمار _ امشي  من هنا يا جدع انت، مش عاوزين نشوف وشك منك لله  بجد 

فردوس _ مش  هيمشي غير  لما  يقولي  ودا بنتي فين 

عمار _ ايوه انطق قول اختي فين يا مجرم يا ندل 

جاسم بعصبيه _ المرااااية فين 

عبدالمنصف _ البيت  كله بيتحرق قدامك، اهو   


جاسم يتركهم ويدخل العمارة اللي ان يصل لبيتهم،  ليجد ان النار تهداء ويصبح في  اوسطها طريق يدخل منه،  ثم يدخل  بحذر الي  ان يصل  غرفة حنين  ويجد ان المرأة سليمة، ولم تمسسها النار 


جاسم  باندهاش _ دي هي نفسها بجد، 

حنين من الخلف _ هاتها معاك 

جاسم بفزع _ حنين،  انتي  جيتي هنا ازاي  

حنين _ يلا يا جاسم النار هتحرقنا 

جاسم _ لأ  انت مش  حنين،،  والمرايا هتتكسر هنا  

حنين بصوت باكي مهزوز _ يلا يا جاسم هاتها وخلينا نمشي 

جاسم _ انت مش  حنين،.  ثم يمسك بزجاجة عطر وقبل ان يضربها في  المرأة،  يرا حنين مربوطه في المخزن وسعاد وعلام امامها 


حنين  ببكاء _ ياستاذ الله  يخليك  والله اهلي وجاسم هيموتو الله  يخليك  فكني 

سعاد _ هما هيكونو بخير  لما  انتي  تموتي بعفريتك 

حنين  ببكاء _ انت شكلك طيب  الله يكرمك خليني الحقهم وبعدين  اعملو اللي  عاوزينه

علام_ مابلاش يا سعاد خلينا نشوف الشيخ يقولنا نعمل ايه 

سعاد بحده _ متقوليش شيخ تاني  ماهو  السبب في اللي احنا فيه ده،  البنت دي لازم تموت ودلوقتي حالا


جاسم بصدمه _ دي مش  حقيقه،  مش  ممكن  ..  ثم يخرج هاتفه من جيبه ويتصل ب علام وينظر للمرأه وهو  يشاهد  ما يحدث


علام _ ايوه يا جاسم 

جاسم _ انت فين يا بابا  

علام _ في  الشغل  

حنين بصراخ _ الحقني يا جاسم،  لتضع الأم  يدها على  فمها وتسكتها،  وهو  يشاهد  ذلك ايضاً  

جاسم بدموع _ لو عملتولها حآجه  قبل ماجي مش هعرفكم تانى  

علام_ بتتكلم  عن ايه يابني  

جاسم  بغضب_ انا  بقولك  اهو،  لو حصلها خدش واحد مش هعرفكم وبلغ ماما  بكده 


ثم يغلق الخط بوجه 


حنين من الخلف _ خد المرايا يا جاسم  

جاسم  بغضب _ مش هاخدها وهتتكسر وتموت جواها

ثم ينظر للمرأه  ليجد داسم بشكله المخيف ينظر له  ويصرخ وهو غاضب ليزيد اشتعال  النيران  بالمنزل وجاسم ينظر حوله ليجد ان النار تحيط به من كل الجهات، ولا يستطيع الخروج 

حنين _ يلا يا جاسم خد المراية عشان تقدر تطلع 

جاسم بتحدي _ لأ خليني اتحرق بس مش هتوصلها. 

حنين بغضب _ يبقا اتحرق هنا، ليزيد اشتعال النيران مره اخره


جاسم ينظر حوله وهو ير النار تقترب منها وتكاد ان تصله ثم يفتح الشباك سريعآ ويمسك بمصورة المياه وينزل عليها سريعآ، وبعدها يركض الي سيارته ويذهب إلى الفيلا ثم يدخل في المخزن ولا يجدها ليعود الي الفيلا وهو غاضب


جاسم بغضب _ مامااا..  باباا،  انتو فين  

سعاد _ انت جيت يابني 

جاسم _ فين حنين  

سعاد _ منعرفش يابني هي ايه هيجيبها هنا  

جاسم بغضب _ ودتوها فين يا ماما..  

علام _ يابني انت بتتكلم عن مين 

جاسم _ يا بابا الله يخليك قول هي فين انا لسه شايفكم عاوزين  تموتوها 

سعاد _ شفتنا فين انت رجعت لجنانك تاني

جاسم _ دي ساعدتني يا ماما، هتموتيها بعد ما ضيعت نفسها عشان ابنك 

علام _ سيبك منها يابني هي هترتاح وتريحنا كمان 

سعاد _ علااام،  ايه اللي بتقوله دا..  لا يا جاسم احنا مشوفنهاش،  روح  دور عليها بره مش  هنا 

جاسم بقهر _ امال لو مكنتيش اتعذبتي بسببه كنتي عملتي ايه 

سعاد _ يابني مفيش حآجه من اللي بتتخيلها دي  حصلت واحنا قتالين قتله يعني عشان نموتها 

علام _ خلاص يا سعاد، خلينا نكلم الشيخ ونرتاح بدال القتل 

سعاد بعصبيه _ علااام في ايه، ايه اللي بتقوله ده 

جاسم _ هي فين يا بابا 

سعاد بحده _ لو قولتله انا مش هقعد علي  ذمتك دقيقه واحده 

علام بحزن _ معرفش يابني،  انا  مشوفتهاش 

جاسم بقهر _ طيب ايه رايكم اني هروح اجيبه هنا وهو يطلعها بنفسه وساعتها انا  مش  مسؤول عن اللي  هيحصل في البيت،  ويمكن يحرقه زي ما حرق بيت ابوها  

سعاد _ بتتحدانا يا جاسم،، وهتجيبه منين  بقا ماهو  معاها،  ارتاح ياحبيبي البنت هتموت ونرتاح كلنا ولا ايه يا علام 

علام _ اللى تشوفيه 

جاسم _ ماشي  بس  افتكري انك انتي اللي اخترتي 

سعاد _ انت بتعمل كده علشان تجوزها بعدين  صح،  بس  ده  مش  هيحصل،  اقعد كده واعقل كفايه البلاوي اللي حصلت من تحت راسك في  كل محافظة 

جاسم _ انا مش ضعيف زي بابا علشان تقوليلي اسكت ف هسكت ولا ايه يا سعادة الباشا  مش  عيب ممشي مجموعه كامله وجاي عند مراتك مش قادر توقفها عن الغلط 

علام بخيبه _ يابني امك خايفه علي البيت وبتعمل الصالح 

جاسم يشرد لبعض الوقت ثم ينظر ل سعاد بشك _  هو الشيطان ده دخل البيت ازاي يا ماما،  لوحده كده يعني ولا حد حضروه 

سعاد بارتباك _ وانا ايه عرفني وانا كنت شيخه  

جاسم _ اصل اللي  متعرفهوش ان الشيطان ده بيحقق امنيات قبل  ما يلبس الواحد، ايه كانت امنياتك انتي 

علام بحيره _ يعني ايه بيحقق امنيات،  هو  جاي يخرب حيات الناس ولا يحقق امنيهم 

جاسم _ انت غلبان متعرفش ان الجن اللي بيتحضر بيتسخر لعمل حآجه تطلب منه  بس  الظاهر ان شيخكم مقدرش يسيطر عليه او ياعالم سايبه معانا ليه ،  سؤالي انا  دلوقتي هو جه ازاي  من الاول 

سعاد بحده _ انت جاى تفتيلنا هنا،  قولنالك البنت هتموت ف ارتاح بقا 

جاسم بتحدي _ ماشي يا ماما بس افتكري انك انتي اللي اخترتي عشان هو مش هيسيبك تأذيها 

سعاد بغيظ _ اطلع بره  واياك ترجع  هنا  تاني 

جاسم _ ايه يا بابا امشي عادي ولا انت ملكش رأي 

علام بخيبه _ هي امك وانا مش هدخل بينكم 

جاسم ينظر له بشك ليتذكر ان والده لا يرفض لأمه شيء مهما كان ثمنه،  ولا يستطيع ان يعارض لها رأي،  ولم يحدث مره انه نظر لغيرها، ويحبها حد العبادة 


سعاد _ واقف ليه ما تمشي 

جاسم _ ماشي  


يذهب جاسم وهي تذهب خلف لتتأكد انه ذهب بعيدآ،  ثم تذهب للمطبخ تحضر السكين وتعطيها ل علام 


سعاد _ يلا خلص عليها قبل ما يجي 

علام _ مقدرش اعمل كده 

سعاد _ يلا يا علام خلينا نخلص بقا قبل ما يرجع ويمنعنا 

علام _ انا  اقتل لا مقدرش  يا سعاد،  

سعاد  بحده _ انت هتقتلها ولا  امشي  

علام _ هقتلها 

سعاد _ طيب  يلا مستني  ايه

علام بتردد _ حاضر بس استني عليه  دقيقه 

سعاد _ يلااا ياعلام مش  وقته دلوقتي  ،  يلاااا 


ثم تمسكه من يدها وتذهب به اللى الاستراحة الموجودة بها،  وهي موضوع علي فمها شريط لاصق ومربوطه في الكرسي،  


يمر الوقت وحنين تنظر لهم بخوف والدموع تملاء عينيها،  و علام يقترب منها ويده ترتجف ويعود لينظر ل سعاد 


علام _ علشان  خاطري  بلاش،  خلينا نبعتها بعيد  وكده مش  هيلاقيها

سعاد  تمسك بسكّين صغيره وتضعها علي  رقبتها _ انت هتخلص عليها  ولا  اموتلك نفسي  دلوقتي 

علام بدموع _ خلاص  هقتـ.لها  بس انتي  سيبي السكينة 

سعاد _ طيب  يلا خلص الوقت  بيجري وجاسم زمانه قرب يوصل 

علام _ حاضر 


ثم ينظر لحنين  ويرا نظرات الخوف  والترجي في  عينيها،  ويقترب منها وهو يده ترتجف،  ثم  يسدد لها طعـ.نه في  صدرها 


سعاد ترمي السكين وتنظر لحنين _ هووف اخيرآ خلصنا 

علام يترك السكين ويجلس علي  ركبتيه ويبكي 

سعاد _ ايه ياحبيبي انت كده خلصتنا منه للابد،  وهنرتاح 

علام ببكاء _ كان  في  مليون  حل  غير  كده يا سعاد 

سعاد _ مكنش في حل يخليه يوقف عن اللي  بيعملو وكان هيلاقي بديل ليها،  بس  بطقوس، وطلاما ماتت  ف خلاص  هو  مات معاها،  قوم روق كده  وخدلك دش علشان  نخرج نتمشي شويه....


لما تقتـ.ـلو حد  ابقو اخرجو شمو شوية هوا زي سعاد علشان نفسيتكم متتعبش يا حبايبي

عيون  p 10 والاخير


كان جاسم قد وصل بيت حنين واحضر المرأه وعاد مسرعآ الي الفيلا ثم وضع المرأه بداخلها وظل يبحث عن حنين في كل مكان بداخل الفيلا إلى ان سمع صوت بداخل الاستراحه،  ثم ذهب إليها وفتح الباب  ليجد السكين موضوعه بصدر حنين وعلام يجلس على  ركبتيه وهو  يبكي،  ثم يركض مسرعآ نحو حنين ويفك وثاقها،  ويزيل الشريط الاصق من علي فمها  


جاسم ببكاء  _ حنين  ..  حنين فوقي،  علشان  خاطري  ...  انتو عاملتو ايه  

سعاد _ الله يرحمها اهي ارتاحت  مكنتش هترتاح لو عاشت

جاسم ببكاء ورجفه _ قومي يا حنين،  قومي الله يخليكي متموتيش،  

سعاد تمسكها من يدها وتبعدها عنه _ قوم يا جاسم متودناش في  داهيه  خلينا ندفنها في  اي مكان

جاسم ينظر لحنين ويبكي _ دي دي ضحت بنفسها علشان تساعدني،  انا هوديها المستشفي  

سعاد _ مش  هتطلع من هنا  هي  خلاص  ماتت 


حنين تأن بصوت خافت 


جاسم بذهول _ سامعه لسه  عايشه،  وسعي هوديها المستشفى 

سعاد تنظر له بحده ثم تخرج السكين منها وتريد ان تضربها بها مره اخري،  وقبل ان تفعل ذالك تنهض حنين وتنطر لها بغضب، 

سعاد بصدمه _ انتي  قومتي ازاي  

حنين بإبتسامه  مريبه _ عاوزة تحبسيني في المرايا للأبد بعد ما حضرتيني 

سعاد بخوف ورجفه _ لأ انا معملتش حآجه ده هو والله 

جاسم ينظر لهم بذهول _ في ايه يا ماما مين اللي حضره 

سعاد بخوف _ مش  انا  دا الشيخ  والله ما انا  

حنين بغضب _ انتي اللي جبتيه عشان يحضرلك جن يحققلك امنيتك في السيطرة علي جوزك وكل حآجه تكون بأيدك ثم يمسكها من عنقها ويرفعها للاعلي 

جاسم بدموع _ سيبيها يا حنين  عشان  خاطري 

حنين بغضب وصوت يرج الجدران  _ اسمي  دااااسم، 

علام ببكاء _ لو سمحت  سيبها 

حنين تنظر لسعاد بغضب ثم تظهر المرأه امامهم جميعآ وينظرون لها،  لتظهر سعاد بها  وهي  تجلس  امام الدجال  


سعاد _ هديك كل حآجه انت عاوزها بس تحضرلي جن  اسيطر بيه على علام 

الدجال بإبتسامه خبيثه _ اه بس دي حآجه صعبه جداً وغاليه اوووي

سعاد_ قولتلك هديك كل حآجه تطلبها 

الدجال _ انا مش بطلب حآجه لنفسي  كله ليهم وكمان البخور غالى وبجيبه من اليمن والصين ف انتى عارفه بقا 

سعاد _ عاوز كام يعني من الاخر  

الدجال _ عشره مليون 

سعاد بصدمه _ عشره مليون ليه 

الدجال _ هما كده،  وبعدين مانتي ممكن تتمني حاجات كتيره لما يجيلك 

سعاد _ ماشي اجبلك عشره  مليون،  بس  تشهل،  الراجل امه ست زنانه وممكن تخليه يتجوز عليه 

الدجال  _ حاضر،  بس بشرط لازم اروح بيتكم واعاينه بنفسي 

سعاد _ ايه دخل البيت في الموضوع دا 

الدجال _ مش لازم نلاقيلوه مكان يقعد فيه ولا انتي فاكره انهم بيطيرو في  الهوا،  دول بينامو ويدخلو الحمام وبيسكنو اماكن في البيت زي سلات الزباله وينامو علي السراير الفاضيه والمرايات،  ((( معلومه،  الشيطان يسكن الفراش المتروك..  ف لمو فرشتكم مينفعش تهجر تلات ليالي من غير ما يكون حد نايم عليها )))  


سعاد _ ماشي  انا هروح امشي الشغالين علشان  تيجى  تعاين.. 


بعد وقت  


سعاد _ تعاله اتفضل يا شيخ 

الدجال بنظرات تخترق المكان لفخامته واثاثه المدهب الراقي _ عظيم جداً،  خليني اشوف البيت كويس،  


اخذ يبحث في المنزل الي ان رأه تلك المرأه الكبيره المدهبه واخذ يدور حولها، بأعجاب 


سعاد _ مالها المرايا 

الدجال _ المرايا دي تنفع، 

سعاد _ هيقعد جواها 

الدجال _ ايوه

سعاد _ لا لا مش ممكن شوف حل تانى 

الدجال _ ياستنا،  وقت ما تزهقي منها اكسريها وهو هيمشي معاها وانا مش عاوزك تقلقي، ده هيساعدك وكمان مش هتشوفيه 

سعاد _ وهيساعدني ازاي  وهو  جوه المرايا  

الدجال _ طول مانتو في  نفس المكان يقدر يساعدك لو بعدتي عنه بقا مش هيقدر عشان  كده لازم يكون في نفس المكان اللي انتي فيه 

سعاد _ طيب هو جوه على كده  

الدجال _ لأ لسه   

سعاد _ طيب لما يجي هيلبسني يعني ولا هيعمل ايه  

الدجال _   هيكون موجود علشان يحققلك امنياتك،،، بس  لازم  تدفعي الفلوس بسرعه علشان احضره ويبتدي يساعدك،  ولو مش  جاهزة انا ممكن اخليها وقت تاني  

سعاد _ لأ  دلوقتي،  انا عندي مجوهرات تعدي المبلغ ده بكتير خدهم وبيعهم 

الدجال بإبتسامه خبيثه _ مش ليه صدقيني،  انا لو عليه هساعدك من غير  مقابل  

سعاد _ لأ  شكرا  اتفضل  يلا نفذ 

الدجال _ خدي عاوز اقولك  حآجه 

سعاد _ حآجه  ايه  

الدجال يهمس في  اذنها بشيء ثم يبعد عنها وينظر لها بخبث 


سعاد بارتباك _ هي خلصت من كام يوم 

الدجال _ خساره ياستنا،  طيب  خلاص شعريتين من شعرك ينفعو 

سعاد _ وهي ايه دخلها باللي هتعملو يا شيخ ايه القرف ده 

الدجال _ ياستنا هما طلباتهم كده،  هاتي الشعريتين دلوقتى وعاوز مصحف و ورقه وسيبيني لوحدي يكون  خلصت 


تنفذ ما طلبه منها وتخرج من الغرفه ثم يأخذ المصحف والورق ويخرج ريشة وطواط وبعد الخزر والفول ويدخل الحمام،  ويأخد معه المرأه،  

وبعد  وقت يخرج من الحمام ويضع المرأه مكانها و ينادي علي  سعاد  


سعاد _ ايه يا شيخ خلصت

الدجال _ غمضي عينيكي واتمني حآجه تظهر قدامنا دلوقتى 

سعاد _ يعني كده خلاص حضر

الدجال _ اه خلاص..  اه استني لحظه،  

سعاد _ ايه يا شيخ 

الدجال _ خدي المشروب ده بعد سبع امنيه تشربي منه

سعاد _ ايه ده 

الدجال بخبث _ اشربي منه، دا لو عاوزة امنياتك  تستمر،  بقيت العمر معاكى 

سعاد _ يعني انا لو اتمنيت،  ان علام ميبصش لغيري ويتمنالي الرضا،  ده هيحصل 

الدجال _ ايوه،  ولو عاوز مال قارون اطلبيه هيجبهولك 

سعاد بفرحه _ طيب انا عايزة فلوس دلوقتي، فلوس كتير 

الدجال _ غمضي واطلبي في  سرك علشان  تتحقق 

سعاد  تغمض عينيها وتتمنا ان تحصل علي  مال كثير ثم تفتح  عينيها لتجد امامها مال لا تستطيع عده 


سعاد  بذهول _ ايه ده،  ده بجد 

الدجال _ طبعا امال ايه 

سعاد بفرحه _ خلاص  انت خد من دول اللي  انت  عاوزة  وسيب المجوهرات 

الدجال _ لا دول امنيتك انتي،  انا هاخد الدهب 

سعاد _ طيب مش  مشكله  انا  اقدر  اجيب  تاني 

الدجال _ براحتك،،  انا  كده  خلصت.. بس  خلي  بالك المرايا ميحصلهاش حآجه،  اهتمي بيها  زي عينيكي ولازم تحبيها

سعاد تنظر اليها بذهول وتلمسها بيديها _ دي محدش هيبصلها غيري،  دي العصايه السحريه بتاعتي 

الدجال بخبث _ ايوه كده هو بيحب اللي بحبه ويهتم بحاجته 

اديني الدهب عشان  امشي بقا 


بعد أشهر من التأني في اختيار الأمنيات وبعد انتهاء  السبعه كاملين ارادة سعاد ان تحافظ علي ما وصلت  إليه  ثم شرِبت ذلك السائل الذي اعطاها اياه ويشبه لحد  كبير شكل الشاي،  لترا بعدها داسم يخرج من المرأه ويدخل في جسدها وبعدها تفقد الوعي لأيام الا ان يأتي ذلك الدجال مره اخري،  ويتفق مع الشيطان ان يجد له مستضيف جديد بدل سعاد ويكون صغير في السن ليعيش سنوات اكثر برفقته وذلك بعد ما عرض عليه  علام كثيراً  من المال ليساعد زوجته،  وبالفعل استطاع ان يخرجه من جسد سعاد ويدخله ألي جسد جاسم الصغير الذي كان فريسة سهله بعد ان احب تلك المرأه،  وشعر انها  ملكه وظل يلعب امامها طوال الوقت،  لتصبح فيما بعد  تتملكه هو  بدل ان  يتملكها   


وبعد سنوات قررت سعاد ان تبيع المرأه لتتخلص من الشيطان بعد ان ارعبها سنين طويله وهي لا تعلم انه تلبس جاسم وظل جاسم يتنقل من مكان لمكان كلما وصلت المرأه  الي مكان ذهب خلفها الي ان وصلت المرأه عند حنين التي احبتها كثيراً هي الاخري واشتهاها داسم وارادها لنفسه، وبعدها ظل يمهد لها الي ان وصل لها


نعود 


جاسم بدموع _ سيبيها  يا حنين عشان  خاطري 

حنين  ترميها على  الحائط وتذهب لجاسم وتنظر له بغضب _ حنين بتاعتي انا 

جاسم بحده_ مش  بتاعتك وانت  هترجع مكانك،  

حنين تصرخ في  وجه  بغضب ثم تمسكه من عنقه،  ولكنه يستطيع ان يسيطر عليها،  ويضع يده على  رأسها ويبداء في قراءة القرآن،  وهي  تصرخ بصوت يرج المكان  وصدا صوتها،  يسمع لخارج المنزل بمسافات،  الي  ان تهداء وتسكن،  ثم ينظرون للمراه ليظهر بها  داسم  وهو  غاضب،  وفي  ثواني قليله  تشتغل  النيران من حولهم،  لينهض جاسم،  ويمسك بطفايه سجائر من الرخام  وينظر اليه 


جاسم _ مع السلامه  انت،  ثم يرمي الطفايه علي  المرأه وتتهشم الي مليون قطعة صغيره ويذهب داسم وتذهب معه جميع  الأمنيات،  


جاسم يجلس على  ركبتيه ويرفع حنين  علي  زراعه بقلق_ حنين.. 

حنين بتعب _ هموت صح 

جاسم ببكاء _ لأ مش  هتموتي،  بابا  جهز العربيه بسرعه لو  سمحت 

علام _ حاضر  .  ثم يذهب بسرعه الي السياره  

سعاد بدموع _ جاسم  

جاسم بحده _ خليكي  بعيد 

سعاد ببكاء _ غصب عني يابني  

جاسم  بغضب _ ابعدي عني  دلوقتى  .. ثم يحمل حنين ويذهب بها الي السياره


عند بيت عبدالمنصف 


عبدالمنصف بحزن _ كله حآجه راحت العيال والبيت ياربي

عمار بشكل ذكوري _ والمرايا، الحقير خدها هي كمان 

فردوس تنظر له بذهول_ عمار.

عبدالمنصف بصدمه_ بسم الله الرحمن الرحيم ايه رجعك تاني

عمار باستغراب_ مالكم 

فردوس _ انت رجعت راجل تانى يامنيل 

عمار ينظر لنفسه بذهول ثم يتحول الذهول الي عبس _ هما راحو فين، ايه داااا طيب والاوردر الي وصيت عليه 

فردوس_ ينيلك دا بدل ما تفرح 

عمار_ افرح ايه انا وبنت كان ممكن مليون عريس يتقدمولي شوفي دلوقتي انا هتجوز امتي

عبدالمنصف_ طيب ايه السبب اللي خلاه يرجع تاني

فردوس_ ونبي ماعرف ياخويا

عمار _ لا بقا اتصرفو انا عاوز ارجع  بنت مش  هينفع  كده 

عبدالمنصف _ اسكوت يابن الهبله خلينا  نشوف  هنروح فين دلوقتي،  ولا اختك اللي  اختفت دي راحت فين

عمار بعبس _ خلاص ما انا رجعت راجل،  هروح ادور عليها اكيد هنلاقيها عند الواد اياه وانتو ادخلو في  اي جحر يكون  لقينا مكان  يلمنا 


في  المستشفي  


الدكتور يخرج  من غرفة حنين 


جاسم  بقلق_ طمني يا دكتور 

الدكتور _ حضراتكم قلقانين من  ايه،  شوية هبوط وادتلها علاج  وخفت 

جاسم باستغراب _ هبوط ايه حضرتك  دي واخده سكـ.ينه في قلبها

الدكتور _ لأ  خالص  دي تلاقيها دبحـ.ـت فرخه وبهدلت هدومها وقعتو قلوبنا يا اساتذه  

علام بفرحه _ يعني  مفيش تعويره كده  ولا  كده 

الدكتور _ لا،  ضيعتو وقتنا وقلبتو المستشفى  علي  شوية دم فراخ 

جاسم يحدث _ يكون  لما  رجعلها دواها علشان  تعيش...  اكيد ملهاش تفسير  تاني، 

علام_ طيب  ممكن  نشوفها 

الدكتور _ خدوها وروحو 

جاسم  بفرحه _ متشكر  اوي يت دكتور  


يدلف جاسم  داخل  الغرفه  ليجدها نائمه  ليقترب منها وهو  فرِح


جاسم  بإبتسامه _ حمدلله علي  السلامه 

حنين  بدموع _ ابوك قتـ.لني 

جاسم _ قتلك وعايشه سبحان  الله 

حنين  ببكاء _ ده دب السكـ.ينة في  قلبي 

جاسم  بضحك _ ازاي  دبها في  قلبك  وعايشه،  انتي  كنتي  بتحلمي،  الاستاذ  داسم كان  بيخوفك 

حنين  ببكاء _ يعني  انا  مموتش 

جاسم  بإبتسامه _ لأ  مموتيش،  واقولك حآجه  كمان 

حنين _ حآجه  ايه

جاسم بإبتسامه _ صاحبك راح بلا رجعه مش هتشوفيه تانى 

حنين _ بجد  طيب  ازاي 

جاسم _ حبسناه في  المراية  وكسرناها 

حنين _ يعني  كده خلاص  بجد 

جاسم بإبتسامه _ ايوه،  داسم  راح  وجاسم جه مكانه 

حنين بإبتسامة _ مش فاهمة 

جاسم _ طيب عيني في عينك 

حنين بخجل _ لأ،  جد  مش  فاهمه 

جاسم بإبتسامه _ لما اطمن عليكي هقولك 

حنين _ انا بقيت كويسه دلوقتي 

جاسم بضحك _  طيب انا عاوز اتجوزك 

حنين بإبتسامة _ ودا وقته ولا  مكانه 

جاسم بضحك _ ماشي  ماااشي،  يلا قومي  خلينا  نروح  لأهلك زمانهم هيتجننو عليكي 

حنين بإبتسامة _ موافقه 

جاسم _ طيب يلا قاعده ليه 

حنين بإبتسامة _موافقه  اتجوزك 

جاسم بضحك _ ياهبله 

حنين بإبتسامة _ واضيع فرصه  ليه مش يمكن تغير رأيك  

جاسم بإبتسامه _  اقولك  حآجه 

حنين _ قول 

جاسم _ في الاول مكنتش بطيق اشوفك  وكنتي رزله اوي ومستفزه 

حنين _ كل  دة 

جاسم _ لأ  اكتر ،  بس  لما  قربنا من بعض واتحطينا في  مشكله سوا،  حسيت اني انا  في  حمايتك مش  العكس،  عشان  كده  انا  محتاجك معايا 

حنين _ بعد المقدمة  بتاعتك انا  مش  موافقه 

جاسم _ مش بأمرك،  انتي  خلاص  بتاعتي ومفيش رفض 

حنين _ احم اتحايل عليه  شويه طيب  

جاسم بإبتسامه _ وحياتي طيب 

حنين  بإبتسامة _ لأ  مش  موافقه 

جاسم _ عشان  خاطري  

حنين بإبتسامة _ لأااااا يعني  لأ  

جاسم _ علي  راحتك  كل  شيء  قسمه ونصيب

حنين بإبتسامة _ خلاص  موافقه

عمار من الخلف _ انا بقول اعمل عصير 

حنين بصدمه _ عماار،  رجعت  امتي 

عمار _ نهار اللي خلفوكي اسود يابت 

جاسم _ في ايه يا باشا  انت علشان  رجعت راجل  هتزعقلها قدامي 

عمار _ واضربك يلا 

جاسم _ بيقولي اضربك الحقي عاوزاه تاني ده

حنين _ لأ  


جاسم  يمسكه من قميصه ويضم قبضته و يوجهها في  وجهه  _ عارف  مكانك  فين 

عمار بخوف_ عارف  خلاص  ماشي  اهو 

حنين _ متسخطهوش ونبي  يا جاسم 

عمار بخوف _ هو  ده  العفريت  يعني 

حنين _ لا دا متلبسه ولسه  ساخط الممرضه قطه 

عمار _ طب طيب  خلاص  انا  اسف،  وهي  موافقه تجوزك مش  كده  يااابت 

حنين _ ايوه اضحي بنفسي  عشان  احميكم يا اخويا 

جاسم _ طيب  امشي  انت دلوقتي 

عمار _ حاضر  ..  ثم يتركهم ويركض للخارج 


حنين  بضحك _ ههههه  بقولك  ايه،  احنا  نكمل  التمثليه دي قد شهر  كده  

جاسم بإبتسامه _ موافق،  بس  قومي خلينا نمشي.. ويمد لها يده

حنين تمسك يده وتنهض بتعب_ دماغي  بتلف 

جاسم  يحاويطها بيديه وينظر لها  بإبتسامة _ اثبتي 

حنين بخجل _   تمام  هقدر  امشي  سيبني

جاسم بإبتسامه _ عندي  سؤال  عاوز اعرف  اجابته 

حنين _ سؤال ايه 

جاسم _ الواطي اللي  غار مطرح ما غار عمل ايه معاكي  من يومين 

حنين بخجل _ برقلي بعنيه وخوفني 

جاسم  بإبتسامه _ وريني  كده  عمل  ازاي  

حنين _ طيب  سيبني  وانا  هوريك 


جاسم  يتركها لتشعر بدوار ثم يمسك يدها ويشدها اليه مره أخرى 

 

جاسم_ ياخبر، انتي دايخه اوي 

حنين بدوخه _ دماغي بتلف 

جاسم _ خلاص ارتاحي على السرير

حنين _ هكون كويسه، خلينا نمشي 

جاسم_ متأكده 

حنين_ اها

جاسم _ طيب  نرجع  لموضوعنا عمل ايه الواطي 

حنين بخجل _ خوفني قولتلك 

جاسم بإبتسامه _ خوفك كده  ..  ثم يقترب منها  ليقبلها 


علام  _ حمدالله  علي  السلامه  يابنتي  

حنين تبعد عنه  بفزع _ الله  يسلمك  ياعمي 

جاسم  بقرف _ منور يا بابا 

علام  بضحك _ طيب يلا وبطل قلت ادب 

جاسم يهمس في اذنها _ خلينا نكمل  تخويف بعدين،  ابقي فكريني 

علام _ ما تخلص لا اضربك 

جاسم بإبتسامه _ يلا يابنتي،  


بعد  أشهر 


حنين  تعد الطعام  في  منزل الزوجيه  وهي  تدندن 


جاسم بإبتسامه _ حبيبتي  

حنين  تحتضنه ثم تنظر له  بإبتسامة _ وحشتني 

جاسم  _ وانتي كمان،  بتعملي  إيه 

حنين _ بطبخ 

جاسم _ بقولك  ايه 

حنين بإبتسامة _ ايه  

جاسم_ تشربي شاي 

حنين  تبتعد عنه  وتصرخ _ انت مين 

جاسم  بقرف _ ايه اللي  انت مين،  انا  جاسم،  عاوز شاي 

حنين _ منك لله  ياشيخ خضتني 

جاسم  بضحك _ مش  معقول  منشربش شاي طول عمرنا يعني 

حنين  _ لا انت  تقولي  هعمل  شاي او اعملي  شاي،  بلاش  تشربي شاي  دي

جاسم بإبتسامه _ طيب روحي شوفي جايبلك ايه وانا هعمل الشاي 

حنين _ جبتيلي ايه 

جاسم_ روحي شوفيها في اوضتنا 

حنين_ طيب ياسيدي 


تتركه وتذهب للغرفه ثم تجده يقف وينظر لها بإبتسامة _ كنت لسه جايلك المطبخ... ايه رأيك في الخاتم ده 


النهايه


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close