القائمة الرئيسية

الصفحات

روآية بسمه موجوعه البارت الاول والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم زينب مجدي

 روآية بسمه موجوعه البارت الاول  والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم زينب مجدي 

روآية بسمه موجوعه البارت الاول  والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم زينب مجدي 

البارت الاول 

إنتي مش جوزك مات 

ما تغوري في داهيه بقي وروحي اقعدي عند بيت أبوك . ولا مستنيه لما توقعي واحد من رجالة البيت وتتجوزيه 


سلفتي قالتلي الكلمتين دول وطلعت لشقتها وأنا وقفت مكاني متجمده من الكلام إللي سمعته ودموعي نزلت على خدي مش قادره أوقفها 


أنا عمري ما كنت ضعيفة ... أنا ليه مردتش عليها 

أنا إزاي اسيبها تكلمني كده 


أنا بسمه جوزي مات بقاله 5شهور بس ومن ساعة ما مات 

وأنا حاسه إن شخصيتي بقت ضعيفة أوي 


عندي 3سلايف كنا اكتر من الأخوات والله كنت بعاملهم أحسن من أخواتي  .بس من ساعة جوزي ما مات وهما التلاته معاملتهم اختلفت معايا 


كل واحدة فاكره إني هخطف جوزها منها 


قلبي واجعني أوي على موت جوزي ومحدش حاسس بيا 


وكمان معاملتهم اتغيرت معايا بقي محدش في البيت بيطقني . أنا بجد حزينه على نفسي أوي .


أنا نفسي اروح أقعد في بيت والدي بس والدي حالته المادية على قده خالص . أنا عندي أربع عيال 3بنات وولد 


مين هيصرف عليهم لو قعدت عند بيت والدي 


بس أنا نفسيتي تعبت جداً وقررت إني هروح أقعد عند بيت والدي أسبوع كده ونزلت علشان أبلغ حمايا بقراري ده 


واتفاجأت من إللي سمعته 


حمايا..... اعملوا حسابكم إنتو التلاته إن واحد منكم يتجوز ارمله أخوه . مينفعش تقعد كده في البيت والبيت فيه اربع رجاله 


رد عليه محسن الكبير..... يابا. . إحنا كل واحد ممشي بيته بالعافيه .مين هيعرف يفتح بيت تاني بس 


محمود الوسطاني..... فعلاً محسن عنده حق يابا إحنا مش عارفين نصرف على عيالنا 


محمد الصغير .....  أنا ممكن اتجوزها .بس طبعاً لو ده حصل 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مراتي مش هتعرف . هيبقي الموضوع من غير ما ولا ست في البيت تعرف 


. اتصدمت صدمه عمري .. انا بيحصل فيا كده 


أنا كل واحد بيرميني للتاني . 


أنا وصل بيا الحال لكده .. واحد عايز يتكرم ويتعطف عليا ويتجوزني في السر 


أنا حمايا بيجبرهم علشان حد فيهم يتجوزني 


أنا كنت قولت لحد إني عايزه اتجوز اصلا 


من الصدمه اغمي عليا ووقعت من على السلم محسيتش بنفسي غير وهما بيفوقوني 


ولقيت سلفتي إللي طلعت شتمتني في شقتي بتقول


اهي أمور السهوكه بدأت أهي 


هنمثل بقي وهنعمل نفسنا بيغمي علينا كمان 


لقيت نفسي بقولها.... حسبي الله ونعم الوكيل فيك حسبي الله ونعم الوكيل فيكي


وجيت أقف على رجلي مقدرتش من الألم إللي فيها ووقعت علي الأرض 


لقيتها بتقولي


أيوه كملي تمثيل كملي 


بس المره دي حمايا إللي رد عليها 


كل واحدة تحترم نفسها ومتغلطتش في التانيه 


إيه يا ست علا محدش مالي عينك عماله تغلطي واحنا واقفين 


وقف توك توك  يا محسن خليني اروح اوديها عند الدكتور 


وإنتي يا أميره يلي تعالي معاها 


خدني حمايا للدكتور وطلعت رجلي مكسورة جبسهالي وروحت البيت 


اتصلت علي أمي وابويا وعرفتهم وأمي أصرت إنها تاخدني عندها البيت علشان تعرف ترعاني وتخلي بالها من عيالي 


وحمايا وافق على طول زي ما يكون هو كان عايز كده 


روحت بيت والدي وعدي يوم والتاني والتالت لحد ما عدا أسبوع .

ولقيت حمايا جاي يعرض على أبويا الكلام إللي أنا سمعته 


محمد سلفي يكتب عليا من غير علم زوجته فتره كده لحد ما يمهد ليها الموضوع علشان أبقي على ذمة راجل بدل قعدتي كده 


والمصيبه إن بابا موافق والحل ده عجبه جداً 


ولقيت أمي داخله تقولي..


الحمد لله يارب محمد سلفك عايز يتجوزك دا أنا كنت شايله همك وعماله أقول مين هيرضي يتجوزها بأربع عيال 


بس الحمد لله جت من عند ربنا   واهو عيالهم وهما أولي بتربيتهم 


بسمه.....  بإندهاش من كلام والدتها 

ماما إنتي بتقولي ايه . إنتي مستوعبه الكلام إللي بتقوليه  . إنتي راضيالي بالوضع المهين ده . عايزه بنتك تتجوز في السر زي إللي سارقه سرقه وخايفه صاحبها يعرف 


شايفاني خطافه رجاله علشان اخد واحد من مراته 


والدتها....  ولا خطافه رجاله ولا حاجه .  أي واحدة جوزها بيموت سلفتها بيتجوزها .هما أولي يربو لحمهم 


وبعدين إنتي عندك 28سنه واللي من سنك لسه متجوزش هتقعدي كده من غير راجل وتدفني شبابك 


وكمان في رقبتك أربع عيال وملكيش حما علشان تسيبلها العيال وتتجوزي حماتك ماتت . ومحدش هيرضي يتجوزك بأربع عيال 


بسمه بإنهيار..... إنتو ليه محدش محترم حزني على جوزي ليه مش مقدرين مشاعري . الدنيا كلها اتقفلت في وشي مره واحده ليه كده 


...........       .......   ...............      .....  

في منزل حما بسمه 

اجتمع النساء الثلاثه. 

علا...... انا جمعتكم علشان نعرف هنعمل ايه مع العقربه اللي عايزه تخفط حد من رجالتنا دي

آمال زوجة محسن..  إنتي خايفه من إيه يا علا على الأقل

محمد جوزك بيخاف منك وبيعملك ألف حساب الدور والباقي على رجالتنا 


علا.... لأ برضه البت دي بتغير مني وممكن تعمل أي حاجة علشان تخطف جوزي مني 


آمال..... الخوف كله من محسن جوزي هو أطيب واحد فيهم وممكن أبوه يأثر عليه ويخليه يوافق 


علا..... يبقي البت دي لازم نقطع رجلها من البيت 


ونحاول نخرجها منه بأي طريقة  حتي لو هنعمل ايه 


مالك يا اميره مبتفكريش معانا ليه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اميره.    .. أنا شايفه إننا نسيبها في حالها كفايه عليها موت جوزها وبلاش نأذيها 


علا..    إنتي مش خايفه لتخطف جوزك منك 


اميره..... لأ مش خايفه علشان واثقه في جوزي وواثقة من حبه ليا 


علا......مع إنك إنتي المفروض اكتر واحده تخافي


علشان إنتي مبتخلفيش وممكن جوزك يتجوزها أهي جوازه


 ببلاش وكمان يجيب العيل إللي نفسه فيه


بدل ما هو صارف فلوسه أول بأول علي الدكاترة كده ومفيش نتيجة في الآخر 


..........   ....       ...............

في منزل والد بسمه 


والد بسمه....... إيه رأيك يا بسمه يا بنتي في الجوازه دي


أنا شايف إن ربنا حلها من عنده علشان أنا كنت شايل همك 


بسمه.. أنا مش موافقه يا بابا


والد بسمه....ليه إن شاء الله مش موافقه إنتي فاكره إن حد ممكن يبصلك وإنتي معاكي أربع عيال 


بسمه ..... أنا مش عايزه اتجوز اصلا


والد بسمه..    بصي بقي علشان إنتي دايما واجعه قلبي كده 


الجوازه دي لو ما تمتش اعتبري نفسك ملكيش بيت اب


بيتي مش هيتفحلك لا إنتي ولا عيالك 


الثانيـــــة 💞💞


بصي بقى علشان إنتي دايما واجعه قلبي كده.لو الجوازه دي ماتمتش اعتبري نفسك ملكيش بيت اب 

.بيتي مش هيتفتحلك لا إنتي ولا عيالك 


سمعت بسمه هذا الكلام وبدأت بالصراخ

. إنتو ليه بتعملو فيا كده . 


إنتو ليه بتعملو فيا كده.

هو أنا للدرجادي عاله عليكم 


إنت أبويا المفروض تقف في ضهري 

أنا  تعبت . والله العظيم أنا تعبت 

اااااااااه .ارحم قلبي يارب ارحم قلبي يارب


ووقعت علي الأرض مغشياً عليها 

حاولو افاقتها ولم يستطيعوا فذهب والدها ليحضر لها طبيباً 


وظلت والدتها بجوارها تبكي وتندب حظ ابنتها 


حضر الطبيب . وبعد الكشف عليها أخبرهم أنها أصيبت بحالة انهيار عصبي .بسبب ضغط نفسي شديد 

ونصحهم ألا يعرضوها لأي ضغط 


لأنها في حالة نفسية سيئه. واعطاها مهدئ وتركها لتنام 


جلست والدة بسمه ووالدها يتحدثون 


والدة بسمه...البت هتروح مننا يا أبو إسلام 


بلاش منها الجوازه دي عيالها محتاجنها . الحمد لله المره دي ربنا ستر . خايفه ليجرالها حاجه 


أبو إسلام..... بحزن على ابنته


أنا كان نفسي اطمن عليها إنها في رقبة راجل . خايف عليها من الدنيا الصعبه دي .مش هتقدر تواجهها وهي لوحدها


وأنا مش هعيش ليها طول عمري .ومفيش واحد هيتجوز واحده وفي رقبتها اورطة عيال 


أم اسلام.... ربنا موجود يا حاج  . إحنا نقفل على موضوع الجواز دلوقتي .هي برضه لسه جرحها حي.  وحزينه على جوزها . وبعد فتره لما تنسي ومسئولية العيال تكتر عليها هتوافق .بس خليها دلوقتي تتعافي .خليها تقوم لعيالها 


أنا صحتي بقت علي قدي ومش قادرة على مسئوليه اربع عيال 


أبو إسلام.... أنا هرن على أبو محسن واقولة علي إللي حصل واقوله يصرف نظر على موضوع الجواز دلوقتي 


رن والد بسمه على حما بسمه وأخبره بكل ما حدث وما قاله الطبيب . وطلب منها أن يؤجل موضوع الجواز لفترة حتي تتعافي ...ووافق حما بسمه وهو حزين


كان يتمنى أن تتم هذه الزيجة على خير 

فهو يريد أن يطمئن على أبناء ولده 


فلم يجدوا أحد يعاملهم  أفضل من عمهم 


ويخاف  أن يموت قبل أن يطمئن عليهم


فقرر في نفسه أن يكتب لهم ميراث أبيهم في حياته 


حتي لا يجور عليهم أحد بعد وفاته فالنفوس تغيرها الفلوس 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

..  ............   ...............


فاقت بسمه وجدت والدها ووالدتها وأبنائها حولها 


ابتسمت بسمه لأولادها واخذتهم داخل أحضانها وبكت 


عندما رأي والدها دموعها رق لها قلبه وقال


خلاص يا بنتي كفايه عياط بقي . إحنا صرفنا نظر عن الجوازه دي 


بسمه بفرحه....  بجد يا بابا محدش هيغصبني على الجواز


والدها..... بجد يا بنتي وسامحيني لو جيت عليكي


إنتي واخوكي نقطة ضعفي في الدنيا . عايز احميكم بأي طريقة . خايف عليكم من أي حاجة تأذيكم 


فممكن اجي عليكم بس لمصلحتكم والله يا بنتي 


بسمه بتأثر من كلام والدها


عارفه والله يا بابا . إن إنت عايز مصلحتي 


بس أنا مينفعش اتجوز بعد احمد مفيش راجل في الدنيا هييجي زيه تاني 


.....    ..........    .............       ....  ...


في منزل حما بسمه 


جمع من في البيت ليخبرهم أنه سوف يقسم لهم الميراث 


حتي يعرف أولاد أحمد ميراثهم فهو لا يضمن عمره 


لترد علا


ميراث إيه إللي ولاد احمد ياخدوه 


هو مش أبوهم مات يبقي ملهمش حاجه الشرع هو إللي بيقول كده 

.

محسن...... الشرع بيقول إنهم يورثو بوصية جدهم 


آمال..... يعني لو جدهم ما وصاش خلاص مياخدوش حاجه 


يبقي بلاش منها الوصيه دي .هما هياخدو حق ولادنا


محمود...   يعني ايه بلاش منها الوصيه دي .


إنتي ياست آمال إنتي وست علا 


كل واحدة عندها جوزها بيصرف عليها وبيصرف علي عيالها 


ومش مخليهم محتاجين حاجه . هما أبوهم مات يعني مفيش حد يأكل ولا يشرب 

وكمان مش عايزنهم ياخدو ورثهم


علا..... ماهو الايتام دول الناس كلها بتعطف عليهم وبياخدو فلوس أد كده 


محمود بانفعال ..... قومو كل واحدة تطلع على شقتها .ومفيش واحده تدخل في إللي ملهاش فيه 


وإنتي يا ست علا ولاد اخويا مش شحاتين علشان ياخدو صدقه من حد . لما اعمامهم يموتو يبقي يمدو ايدهم للناس 


آمال.... ما إحنا قاعدين معاكم و.....


محسن..... كل واحدة على شقتها يلو ومحدش يتدخل في إللي ملوش فيه تاني 


ذهب النساء كل واحدة على شقتها ولكن ظلت علا على السلم


تسترق السمع . وأتت إليها آمال أيضاً ففضولها دفعها لذلك 


الوالد..... أنا قصدت اجمع النسوان معاكم وأنا بتكلم علشان اعرف كل واحدة في نيتها إيه 

وكمان وقفت ساكت وبسمع علشان اشوف ردود أفعالهم


وماشاء الله عليك يا محمد منطقتش بولا حرف رغم إن مراتك غلطت.... 


وعلشان إنت شخصيتك ضعيفة أنا مش موافق على جوازك من أرملة أخوك.انا عايز واحد يحمي عيال أخوه ويحافظ عليهم 


محمد..... بس أنا يابا أقدر أفتح بيتين ودخلي كويس


والدة..... مش الفلوس بس  هي إللي هتربي العيال 


العيال محتاجه حد يعرف يسيطر عليهم 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كانت علا تجلس على السلم وهي واضعه يدها على فمها من الصدمه .فلم تكن لتتوقع أن محمد يفكر بأن يتزوج عليها 

وصدمت آمال أيضاً .وخافت كثيراً أن يقتنع محسن ويتزوجها هو 


فقامت علا وقالت .... تعالي عندي في الشقه 


علا....... بقي أنا ابن التييييييييت يفكر يتجوز عليا


والله لوريه أسود ايام عيشته. والتيييييييت التانيه 

إللي عايزه تخطف جوزي مني إن ما فضحتها إن ما خلتها متعرفش ترفع عينها في حد تاني يصبرو عليا بس هما الاتنين 


آمال..... اهدي كده علشان جوزك ميعرفش إننا كنا بنتصنت عليهم .وخلينا نعرف نفكر هنعمل ايه


وسمعو صوت خطوات على السلم فقالت علا


خلاص اسكتي شكلهم طالعين روحي شقتك دلوقتي ويبقي نكمل كلامنا بعدين 


دخل محمد شقته وخرجت آمال  فقالت علا اتفقتو على إيه يا استاذ 


محمد.... أبويا قال إنه هيدي كل واحد حقه بما يرضي الله 


علا..... يعني عيالنا هتاخدو حقهم وتدوه لولاد بسمه 


محمد..... بقولك ايه سيبك من وجع الدماغ ده  . أنا تعبت من كتر النكد 


...........      ...........    ...... ...........  

في منزل والد بسمه


اتي اسلام من سفره فهو يعمل خارج المدينة شهر ويأتي أربعة أيام ثم يعود مرة أخري


جلس بجوار أخته يواسيها ويذكرها بجزاء الصابرين 

وبأن الله سوف يعوضها خيراً على ابتلائها 


ومرت الايام وعاد اسلام إلي عمله  .


وبعد الشهر عاد مرة أخري وفكت بسمه الجبس وقررت العوده الى شقتها 

فأخذها اسلام ليوصلها هي وأبنائها 


وعندما وصلت إلى الباب فتحت لها علا وقالت بصوت عالي سمعه كل الشارع


اهلا بخطافة الرجاله.اللي عايزه تسرق جوزي مني وعماله تلف عليه .جيتي ليه تاني بعد ما طردناكي من البيت


جايه تخطفي مين تاني من مراته 


الثالثة 💔💔


علا.... جايه تخطفي مين تاني من مراته يا خطافة الرجاله


اجتمع من في الشارع علي صوت علا وخرج حما بسمه أيضا وزوجها محمد 

.

الجمت الصدمه لسان بسمه فلم تستطع الرد عليها 


بينما رد إسلام ....  تصدقي وتؤمني بالله إنتي لو مكنتيش واحده ست أنا كنت مسحت بيكي الأرض 


ما إنتي لو متجوزه راجل كان لمك 


علا.... خلاص يا اسلام 


اسلام...   لأ مش خلاص . جوزك اتقدملها واحنا رفضناه 

طبعاً لازم يفكر يتجوز عليكي ما هو متجوز واحده 

شر*شوحه


علا...  الشر*شوحه دي تبقي خطيبتك  وتبقي أختك


حما بسمه....  خلاص بقي كفايه فضايح في الشارع 


أدخل يا اسلام . أدخلي يا بسمه 


علا..... الواد إللي مش محترم ده ميدخلش البيت 


حما بسمه..... لما يدخل بيت ابوكي يبقي تتكلمي لم مراتك يا محمد 


محمد.... أدخلي بقي كفايه فضايح 


علا.... هو إنت لسه شوفت فضايح ..بقي يا عرة الرجاله 


رايح تبص لعرة النسوان .  دا أنا ضفري برقبتها 


محمد بعصبية وصوت عالي.....

قولتلك أدخلي متخلنيش أمد ايدي عليكي في الشارع 


علا..... تمد إيدك على مين دا أنا كنت كسرتهالك 


هم محمد بضربها ولكن والده أمسكه.وقال 


رن على أبوها ييجي يا خدها 


محمد..... وأنا ارن على أبوها ليه.. طالما أبوها معرفش يربيها في الأول أنا إللي هربيهاله دلوقتي 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عندما علمت علا أن الموضوع سوف يذهب لوالدها دخلت إلي المنزل بهدوء وبدون اي كلام وطلعت إلي شقتها 


ودخل اسلام وبسمه وجلسو مع حما بسمه 


اسلام..... ينفع إللي حصل في الشارع ده يا أبو محسن . أنا أختي هاخدها معايا 


حما بسمه...  دا بيتي يا إبني وبيت جوزها مينفعش تسيبه وتروح تقعد عندكم ..وجدهم على وش الدنيا 


اسلام..... أنا كفايه إللي أختي فيه جوزها مات وهي في عز شبابها وفي رقبتها أربع عيال . عايزه تشوف إزاي هتربيهم 

وتعلمهم.... هي مش ناقصه واحده تقعد تلقح عليها بالكلام 


وتحرق دمها وتتبلي عليها في الشارع 


محمد..... حقك عليا أنا يا اسلام واختك هتقعد في شقتها معززه ومكرمه وأنا أوعدك إنها مش هتتعرض لأختك تاني 


اسلام..... أنا آسف يا محمد علي الكلام إللي قولته.


بس إللي ييجي ناحية أختي افرمه 


أبو محسن..... خلاص بقي العيال اتفزعو من إللي حصل في الشارع خد أختك وطلعها شقتها يا اسلام 


نظر اسلام إلي بسمه وجدها تحتضن أبنائها وتبكي 

والاولاد أيضاً يبكون في صمت 


اسلام بانفعال.... أنا مش عايزك تعيطي ولا عايزك تطاطي لحد . إنتي تحطي صباعك في عين التخين 


دا ولا عاش ولا كان إللي يكون السبب في دموعك


بسمه.... خلاص يا اسلام تعالي نطلع فوق 


طلع اسلام هو وبسمه والاولاد إلي الشقه أدخلها اسلام وقال 


علي عيني والله إني اسيبك هنا  مع الست إللي تحت دي 

بس أنا في دماغي حاجه كده. وإن شاء الله تنفع 


ومش عايزك تسكتي لحد متخليش حد يستضعفك 

خدي حقك ومتسكتيش 


بسمه..... أنا حاسه اني اتكسرت يا اسلام بعد موت احمد 


اسلام.... ما عاش ولا كان إللي يكسرك.... إنتي ربنا حطك في الإختبار ده علشان عالم إنك هتقدري عليه . إنتي بس الصدمه مأثره عليكي .بس لازم تفوقي يا بسمه علشان خاطر نفسك وعلشان خاطر عيالك 


بسمه بتنهيده.   ... ادعيلي يا اسلام أنا محتاجه دعواتك أوي 


اسلام..... بدعيلك والله في كل صلاة .. استأذن أنا بقي وامشي علشان ورايا حاجات كتير.ولو احتجتي أي حاجة في أي وقت تكلميني هتلاقيني في دقيقه واحده قدامك


بسمه..    شكرا يا اسلام إنك واقف في ضهري . شكرا إنك ساندني . 


اسلام...   الشكر ده بيكون بين الناس الغرب مش بين الأخوات .يلي بقي سلام .خلي بالك من نفسك 


تركها اسلام وذهب ودخلت هي إلي شقتها تصلي وتتضرع إلي الله بالدعاء أن يخفف عنها ألمها ويصبرها على محنتها 


...........      ...........          ...................


في شقة محمد


محمد.... عجبك الفضايح إللي عملاها في الشارع دي وسمعتيني الكلام 


علا .... وإنت رايح تتقدملها وعايز تتجوزها أنا مش ماليه عينك 


محمد..... لأ مش ماليه عيني ....ومنكده عليا عيشتي وعايزه كلامك هو إللي يمشي عليا في كل حاجه 

وأنا صابر . وبقول أسكت علشان العيال .بس إزاي 


علا ..... كل أخواتك مرضيوش وإنت إللي وافقت .ليه


أخواتك مفيش بينهم وبين مراتتهم مشاكل خالص 


محمد....  أيوه ما فيش. . أبويا ده قعد يتحلل على محمود إنه يتجوزها. علشان هو أخف واحد عنده مسئوليه فينا 


بس عارفه رد وقاله إيه.    ...


أنا أصرف على ولاد اخويا من جنيه لألف إللي هما عايزينه 

أنا تحت أمرهم فيه .بس مقدرش اتجوز علي اميره واكسر قلبها . أنا خصصت ليهم ربع مرتبي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عارفه هو قال كده ليه ... علشان مراته واحده محترمه ومش معيشاه في مشاكل ليل ونهار 


مش منكده عليه عيشته  .بس والله العظيم يا علا إللي حصل ده أنا مش هسكت عليه . وصدقيني هتجوز يعني هتجوز 


وهجبها تعيش هنا في الشقه دي 


وقسما بالله لو اعترضتي لمرات احمد تاني لهتسوفي مني وش عمرك ما شوفتيه ولا هشتوفيه في حياتك 


كانت كلمات محمد بمثابة صفعات تنزل علي خديها ...

لأول مرة محمد يخرج عن شعوره ويحدثها بهذه الطريقة 

فطالما كان الزوج الهادي الذي لا يحب المشاكل 


........      ................       .........

كانت بسمه تصلي فسمعت جرس الباب وعندما انتهت من صلاتها وجدت اميره على الباب 


اميره.    ... برن عليكي من بدري 


بسمه....  معلش كنت بصلي اتفضلي 


دخلت اميره وهي ممسكه بيدها صينيه وقالت


أنا لما عرفت إنك جايه انهارده عملت صينيه الكيك دي للاولاد علشان عارفه إنهم بيحبوها 


بسمه.... شكرا يا اميره تعبتي نفسك ليه بس 


اميره.....  مفيش تعب ولا حاجه ...وسكتت قليلاً وقالت


معلهش يا بسمه على إللي علا عملته تحت 


كانت هذه الكلمة بمثابة اشاره لبسمه لتتساقط دموعها 

وتنهار من البكاء .وقالت من بين شهقاتها


هي ليه بتعمل كده مش كفايه عليا إللي أنا فيه 


اميره ببكاء علي بكاء بسمه 


اهدي بقي وكفايه عياط بقالك شهور بتعيطي فوقي لنفسك بقي علشان خاطر عيالك .وهي ربنا هيجازيها على إللي هي عملته


وأثناء حديثهم رن جرس الباب وكانت آمال 


احتضنت بسمه واعتذرت لها عما فعلته علا 

وجلست بجانبها تواسيها وتحاول أن تخفف عنها 


وقامو بمناداة الاطفال


وجلسو ثلاثيهم برفقة الاولاد .يأكلون الكيك 


..............      ...........      ....      .......


في منزل والد بسمه 


حكي له اسلام علي كل ما حدث وأنه قرر شئ


اسلام.... بص يا حاج أنا قررت الجمعية إللي هقبصها هصب بيها الشقه إللي فوق شقتي لبسمه تعيش فيها هي وأولادها بدل التعب إللي هي فيه ده 


والدة....  طيب وجوازك يا إبني دي الجمعيه إللي إنت عاملها علشان فرحك .... وبعدين أختك لو عايزه تيجي تيجي تقعد معانا تحت


اسلام..... الجمعية فاضل فيها سبع شهور وتخلص لما تخلص أبقي أدخلها تاني واخلي الراجل يديهالي في الأول واعمل فرحي. وبعدين إنت عارف ياحاج إن البيت من تحت ضيق 


والعيال بتحب تلعب وتاخد راحتها في اللعب وإنت وأمي مش بتجبو الدوشه .خليها في شقه منفصله أحسن علشان تبقي على راحتها 


والدة..... لأ يا إبني أنا مش موافق هي عندها شقتها إللي عايشه فيها إنت إيه إللي يخليك تأجل فرحك 


اسلام.... يابا إنت مشوفتش الست دي كانت بتكلم أختي ازاي.انا كل ما افتكر دمي بيفور  ومش عارف أنا سيبتها إزاي وجيت ضميري عمال يأنبني 


أنا هستني لما أختي يجرالها حاجه من الزعل إللي هي فيه 


هيحصل ايه يعني لما الجواز يتأجل كام شهر 


والده..... خلاص يا إبني كلم أهل خطيبتك ولو وافقو ماشي موافقوش خلاص اصرف نظر عن الموضوع ده 


اسلام..    إن شاء الله هيوافقو .ولو موافقوش يبقي كل واحد يروح لحاله . هي مش هتبقي أغلي من أختي 


ترك اسلام والده واتصل على خطيبته يعرف رأيها أولا قبل أن يذهب إلى والدها ولكنه تفاجئ من رد فعلها


........ شقة إيه إللي عايز تعملها لأختك وتأجل فرحنا علشانها


إنت من ساعة ما اتخطبنا وإنت مش بتكلمني في التليفون غير كل فين وفين ولما حنيت عليا وبتكلمني بتحرق دمي 


اسلام...... أنا حكيتلك إللي حصل رغم إن أنا مش بحب أخرج أسرارنا بره . علشان تبقي عارفه الموضوع ونتناقش بهدوء علشان نوصل لحل .دول هما كام شهر بس


.......... مفيش مناقشات لو نفذت إللي في دماغك


الرابعــــــــه  🫶  🫶


يبقي كل واحد يروح لحاله


اسلام...... أنا هسيبك تفكري يومين .وبلاش تاخدي قرارات وقت غضبك . أنا مش عايز اخسرك 


وفي النفس الوقت مش هقدر أشوف أختي بتتبهدل واقف ساكت ومعملش حاجه 


....... مينفعش إنك تبدي مصلحة أهلك علي مصلحتنا 


وبعدين إحنا لسه مخطوبين وفي تأخير في الجواز 


ومن أولها هتروح تضيع إللي وراك واللي قدامك على أختك


وهي اصلا عندها شقه قد شقتنا مرتين وأهل جوزها مرتاحين ماديا جداً ....


اسلام..... بصي يا دعاء أنا هقولك كلمتين . أنا جزم أهلي فوق دماغي من فوق . مينفعش من دلوقتي تقوليلي بتبدي مصلحة أهلك ومش عارف إيه 

أنا أفدي أهلي بروحي . وإنتي لو حصل نصيب وبقيتي من أهلي .هفديكي بروحي وهتبقي فوق دماغي من فوق 


بس خلينا  يكون في تفاهم مابينا 


أنا حكيتلك إللي حصل علشان تبقي عارفه أنا هعمل كده ليه

وكنت منتظر منك إنك تشجعيني وتقوليلي أقف جمب أختك 


دعاء.... بص يا اسلام لو فعلا مش عايز تخسرني أصرف نظر عن الموضوع ده .وتمم الجواز في ميعاده 


اسلام..... أنا آسف يا دعاء . أنا واخد قرار ومش هينفع أرجع فيه


دعاء..... يبقي كل واحد يروح لحاله


اسلام...    إنتي بتبعيني بكل سهولة يا دعاء دول هما كلهم كام شهر . . على العموم أنا هسيبك تفكري يومين وهكلم والدك في الموضوع 


دعاء..    وأنا هبقي اسيبلك ردي مع والدي..... سلام 


أغلق اسلام الهاتف وهو في غاية الحزن فكان يتمني أن تسانده وتقف الي جواره 


...............     .......    .         ............    


في صباح يوم جديد. يوم الجمعة كانت كل عائلة حما بسمه مجتمعه على الفطار .فهذه هي عادتهم يأكلون يوم الجمعة الثلاث وجبات سويا  


وقف محمود واميره.وقال محمود 


يا جماعه إحنا بقالنا فتره في جو من الحزن وعايزين نفك شويه .ونفرح. وعلشان كده . بعد اذنك يا بابا طبعاً أنا عازمكم انهارده أنا واميره نخرج نقضي اليوم كله بره 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صفحة محمد خلف صالح..تقرا القصه وتكون مع ابطالها 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وعلشان العيال برضه تفرح .


واميره مجهزة كل حاجه وسندوتشات وعصائر وكيك وكله 


عايزين نقضي يوم حلو مع بعض


رحب جميعاً بالفكرة .فكلهم بحاجة إلى الخروج .


ولأن بسمه لا تحدث علا وتتجنب الاحتكاك معها قالت


معلش يا جماعه اعذروني أنا مش هقدر اجي معاكم .بس خدو الاولاد معاكم يلعبو ويغيرو جو 


حما بسمه.وهو يفهم جيدا ما تفكر به بسمه قال


مفيش اعذار انهارده إحنا كلنا هنخرج مع بعضنا ..وكلنا مع بعضنا فاهمه 

اطلعو كلكم جهزو نفسكم علشان نمشي 


أنصرف كل واحد إلي شقته يجهز نفسه وأولاده 


في شقة محمد

.

محمد..   إنتي بتعملي إيه

علا..   لبست العيال وبلبس

محمد..... إنتي مش هتروحي معانا 


علا.....دا ليه إن شاء الله 


محمد..  . إنتي مسمعتيش وهما بيقولو تحت إنهم عايزين يخرجو علشان يفرحو 


يعني مش عايزين نكد . يعني مش عايزينك معانا نكد هانم 


علا.... بغل..  طبعاً عايز تخرج لوحدك علشان يخلالك الجو مع الست هانم 


نزلت صفعه قويه على خد علا مش شدتها تركت صوابع يده بصمتها علي خدها


علا بصدمه..... إنت بتضربني يا محمد


محمد..... أيوه ودي هتبقي المعاملة الجديدة بعد كده 

صوتك هيعلي ولا هتغلطي .ايدي هي إللي هتتكلم


وادخلي نامي أجري


علا..... أنا هروح عند والدي


محمد...... لأ هتقعدي تجهزي عشا لينا علشان إن شاء الله هنتعشي سوا هنا مش هنتعشي بره 


علا..... وأنا هجهز أكل للبيت دا كله لوحدي 


محمد...... آه هتجهزيه لوحدك ناقصه ايد ولا ناقصه رجل 


أنا نازل علشان محمود عمال يرن واللي قولته يتنفذ


.. .   ........    ...........     .............


في شقة بسمه


كانت بسمه تحدث اسلام علي الهاتف


بسمه..   ازيك يا اسلام


اسلام...... أهلا يا قلب اخوكي عامله ايه والعيال عاملين ايه


بسمه..... إيه ده استني صوتك مالو 


اسلام......مفيش حاجه


بسمه....لا والله في حاجة صوتك في حاجة 


اسلام.....يا بنتي مفيش حاجه إنتي لقيتي نفسك فاضيه قولتي تشتغليني صح


بسمه.....لا والله أصل عندنا في البيت قررو إننا نخرج انهارده كلنا سوا فقولت اتصل عليك علشان أعرفك


اسلام.    أخرجي يا قلب اخوكي واتبصتي وسلفتك دي اتجنبيها خالص ولو كلمتك اوعى تسكتي ليها


بسمه..  حاضر يا اسلام بس بالله عليك تقولي مالك


أنا متأكدة إنك في حاجة صوتك باين 


اسلام.....  يلي يا بسمه علشان اتأخرتي واطمني أنا مفيش أي حاجة ... سلام 


أغلق اسلام معها الهاتف وقال.... عرفت من صوتي إن في حاجة رغم إني ما بينتش ودعاء عايزاني اتخلي عنها ههههههه


.........     .......  .


في شقة محسن


محسن...... يلي يا آمال اتاخرنا 


آمال.  خلاص بلف الخمار اهه 


محسن..... طيب يلو نسبق إحنا يا أولاد 


...........     ................       ......


في شقة محمود


محمود..... إيه يا اميره كده في حاجة ناقصه 


اميره.....مش فاضل غير الشنطه دي 

محمود..... طيب هاتي أنزلها 


اميره..... استني كنت هنسي الشنطه الصغيرة 

محمود.... طيب هاتيها ويلي


اميره..... ماشي دقيقه واحده كنت هنسي الاطباق


متستعجلنيش بقي خليني اشوف إيه تاني نسياه


محمود.... طيب خلصي كلهم مستنينا تحت 


اجتمع جميعهم في الأسفل وركبو عربيه حما بسمه 

وعربية محمد فهو الوحيد الذي يملك عربيه 


أبو محسن......مراتك مجتش ليه يا محمد


محمد.....مش هتيجي معانا


أبو محسن.....ليه بس 

محمد..... يا حاج اركب متشغلش دماغك 


ركبوا جميعهم السيارات .ووصلو إلي وجهتهم وكان الاطفال في غاية السعادة 


جري الاطفال يلعبون في الجنينه واجتمع السيدات يرتبون الاشياء 


واجتمع الرجال وقالو


إحنا رايحين نصلي الجمعه في الجامع وانتو صلو هنا وجهزو الأكل إللي هنتغدا بيه 


اميره....  مفيش حد هييجي علينا واحنا بنصلي


محمود..... إحنا مختارين مكان بعيد عن الناس علشان تاخدو راحتكم 

أنصرف الرجال إلي المسجد وصلي السيدات والأطفال 


وبدأو في ترتيب الاشياء 

وجاء الرجال من المسجد وتتناولو وجبة الغداء 


أبو محسن.... الواحد محتاج كوباية شاي


اميره....  ودي حاجه تفوتني . أنا عامله تورمس شاي 


أبو محسن..... الله ينور عليك يا اميره والله 


جاء الاطفال ومعهم الكوره 

فقال أحدهم 

يلا يا بابا نلعب ماتش


محسن..... يلو بينا .يلا يا محمد يلا يا محمود 


محمد.   ... هنعمل فريقين 


محمود...   وأنا الحكم 


محسن..... يا عم ألعب معانا 

محمود.... أنا الحكم الشوط ده وكل واحد فينا هيكون الحكم مره 

محمد.... وإنت يا حاج يلا ألعب معانا 

أبو محسن.    هو أنا قادر أجري


محمد.....قوم بس ولو مقدرتش تكمل يبقي نوقفك جون 


ضحكو جميعهم 


أبو محسن..... طيب إحنا نلعب بعيد شويه علشان لو الستات حابه تلعب.وانتو يا بنات العبو مع امهاتكم 


ذهبو بعيدا عن النساء حتي يكونو أكثر حرية في حركتهم 


واتو النساء بكوره أيضاً وكونو فريقين ولعبو جميعاً وكانو سعداء للغاية 


كل مده بسيطة يلتقط محمد الصور وينزلها علي حسابة على الفيس بوك وتري علا الصور وتتوعد له 


قضو يوماً جميل للغايه وكانو جميعاً في غاية السعادة 


والتقطو الكثير من الصور التذكارية آلتي تجمعهم سويا 

وتذكرهم بهذا اليوم السعيد 


وعندما انتهو  جمعو أغراضهم وهمو بالانصراف 


ابتعد محمد قليلاً حتي يستطيع محادثه زوجته


محمد..... أيوه يا علا عملتي أكل زي ما قولتلك 


علا..... هو إنتو تخرجو تتفسحو وتتبسطو والخدامه بتاعتكم تعملكم الأكل 


محمد...... يعني عملتي ولا لأ


علا...... معملتش حاجه


محمد....    ماشي يا علا لما اجيلك


واغلق معها الهاتف ونظر لهم وقال


يا جماعه أنا عازمكم على العشا انهارده 


في كنتاكي ... لأنه يعلم أن علا تحب كنتاكي كثيراً 


فرح النساء والأطفال كثيرا بهذا الخبر وذهبوا جميعاً إلي المطعم 

تناولو وجبة العشاء وسط جو من المرح والسعادة 

واطلقو العديد من النكات . وعندما انتهو قال والد محسن


خد لمراتك أكل  يا محمد من إللي كلنا منه


محمد...... ما تقلقش يا حاج أنا هاخد وبزيادة كمان 


ولم يفوت محمد الفرصة والتقط صوره تجمعه بوالده واخواته وهم يأكلون وانزل الصورة على الفيس بوك

حتي تراها علا 


أنتهي هذا اليوم الجميل والسعيد على قلوبهم جميعاً 


وعاد كل إلي شقته


في شقة محمد


علا.....رايح توديهم يا حلو في كنتاكي 


محمد....... مش قولتلك تعملي أكل ومسمعتيش الكلام


علا......آه يعني إنت وديتهم هناك علشان تغيظني


ويا تري عملت حسابي معاك في الاكل ولا لأ 


محمد....... إنتي قاعده بتعملي إيه طول النهار علشان اجبلك اكل ومعملتيش أكل ليه وكلتي


علا...... قولت إنك هتجبلي أكل معاك لما لقيتك مصور الأكل ومنزلة


محمد...... لأ مجبتش غير أكل ليا بس علشان معرفتش أكل كويس من كتر الضحك إللي ضحكته هناك 


جلس محمد وافرغ الطعام وظل يأكل بإستمتاع أمام نظرات علا المغتاظه منه ومن أفعاله الجديدة عليها


في شقة بسمه.....


كانت سعيدة للغاية بهذا اليوم الجميل ورنت على إسلام حتي تخبره بسعادتها بهذا اليوم 


ولكن أتاها إتصال من دعاء قبل أن ترن عليه


بسمه...... ازيك يا دودو عامله ايه


دعاء..... أهلا بخرابة البي


روايه بسمه موجوعه..... 

الفصل الخامس


دعاء... أهلاً بخرابة البيوت


بسمه.....نعم إنتي إزاي تكلميني كده


دعاء..... إيه زعلتي اوي . استريحتي دلوقتي لما فشكلتي الخطوبه 


بسمه...  خطوبه إيه إللي اتفشكلت أنا مش فاهمه حاجه 


دعاء....  أيوه اقتلي القتيل وامشي في جنازته .بس مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل 


وأغلقت الهاتف  .... شعرت بسمه بسخونة الدموع علي وجهها 

حاولت أن تهدئ نفسها قليلاً قبل أن تتصل على اسلام 


اسلام...... إيه يا قلب اخوكي اتبصتي انهارده


بسمه.....في إيه إللي حصل بينك إنت ودعاء يا اسلام 


وخطوبه إيه إللي اتفشكلت 


اسلام.... مين اللي قالك


بسمه...  مش مهم مين اللي قالي .  وايه دخلي أنا في الموضوع ده . أنا مش فاهمه حاجه 


اسلام..... هي دعاء كلمتك ولا ايه


بسمه...  أيوه كلمتني وأنا مش فاهمه حاجه قولي في إيه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اسلام...... قوليلي هو قالتلك إيه 


بسمه.... بتقول إن الخطوبه اتفشكلت وأنا السبب وإني خرابة بيوت .فهمني في إيه 


اسلام.....  أنا كنت محتاج فلوس الجمعية إللي هتجوز بيها في حاجة مهمة .وقولتها هنأجل الجواز كام شهر بس لحد ما تبدأ الجمعية وهاخدها في الأول . وهي رفضت إنها تستني وهي إللي فشكلت الخطوبه 


بسمه...   حاجه إيه المهمة دي إللي هتأجل فرحك علشانها


اسلام..... كنت ناوي أصب الشقه إللي فوق شقتي 


بسمه...   هتصبها ليه ما إنت شقتك جاهزة 


اسلام..    هصبها علشان إنتي تيجي تقعدي فيها . أنا لما شوفت سلفتك بتعاملك كده وجوزها واقف مش عارف حتي يسكتها وأنا مش مآمن عليكي تقعدي وسطيهم 


بسمه بدموع غزيرة وابتسامه عريضة على وجهها.    


إنت كنت هتأجل جوازك علشان خاطري .


وكمان كنت هتفشكل الخطوبه علشان خاطري برضه 


اسلام..    إنتي أهم عندي من فرحي ومن أي حاجة في الدنيا 


بسمه..    يارب يباركلي في عمرك يا سندي ويا ضهري ويا أغلي حاجه عندي في الدنيا . إنت كنت هتضحي براحتك وسعادتك والبنت اللي بتحبها بقالك خمس سنين علشاني 


أنا مش مصدقه نفسي.. إنت كبرت أمتي كده يا اسلام 


اسلام...  أنا عندي 24سنه يا بسمه إنتي كنتي نايمه ولا ايه وأنا بكبر 


بسمه..... لأ يا قلب أختك كنت صاحيه بس مكنتش اعرف إنك بقيت راجل أوي كده. المهم... أنا دلوقتي بقيت مرتاحه جدا....وعلا بطلت تتعرضلي خالص جوزها شادد عليها جامد 


وآمال واميره معاملتهم رجعت معايا زي الأول وبقينا كويسين مع بعض


وكمان حمايا كتبلي ورث عيالي بإسمهم وكتبلي الشقه إللي قاعده فيها برضه .مفيش داعي إنك تفشكل الخطوبه بسببي


أنا دلوقتي بقيت مرتاحه جدا الحمد لله .تمم إنت فرحك في ميعاده


اسلام..... الموضوع خلاص أنتهي وأنا نهيت كل حاجه مع أبوها


بسمه..... عادي يا اسلام ترجع كل حاجه تاني دي حب خمس سنين


اسلام.... اوقات الإنسان بيكون مختار غلط..وقلبه ممشيه غلط . وربنا علشان يعرفك إنك ماشي غلط بيحطك في موقف علشان يعرفك إنت ماشي إزاي 


بسمه..... طيب يا اسلام هي معزوره برضه وعملت كده علشان بتحبك


اسلام.... لو كانت بتحبني كانت اتناقشت معايا وفهمت وجة نظري . ولو أنا غلط تحاول تعرفني غلطي..ولو أنا صح تقف جمبي وتساعدني ..مش أول محتاجها تصبر عليا كام شهر بس.. ترفض وتخيري بينها وبين الحاجة إللي عايزها.  


طيب دي هتصبر إزاي على حياتنا بعد كده... أكيد هتواجهنا مشاكل هتتعامل معاها إزاي...... الموضوع ده خلاص اتقفل 

علي كده 


بسمه.... علشان قلبك ما يوجعكش ياحبيبي.. إنت بتحبها من زمان يا اسلام وكنت دايما بتدعي وإنت بتصلي القيام  إن ربنا يرزقك بيها . 


اسلام..... وربنا فعلاً استجاب دعواتي ورزقني بيها وعلشان ربنا بيحبني اداني الحاجة إللي أنا عايزها وخلاني اشوف مميزاتها وعيوبها . علشان يقولي الحاجة إللي إنت عايزها اهه 


شوف بقي هتقدر تستحمل عيوبها ولا لأ  . وشوف اختيارك ده صح ولا غلط ..


بسمه...   يا اسلام علشان خاطري فكر تاني


اسلام...   الموضوع بقي منتهي بالنسبة ليا يا بسمه والشقه هعملها يعني هعملها 


بسمه..   بص يا اسلام نتكلم بالهداوه  أنا كده كده مش هاجي أعيش عندكم أنا عندي شقتي وعندي أرض عيالي 


وحمايا مش مخلي عيالي محتاجين أي حاجة  وبيتمني لينا الرضا نرضي .. وأنا لو حبيت اجي أقعد عندكم يومين ولا حاجه هقعد في البيت مع أبوك وأمك ... واستحالة حمايا يوافق إني اسيب البيت وكتبلي الشقه علشان مخرجش واسيبها . يعني استحالة ينفع اجي أقعد عندك


وبعدين دي شقتي أنا وأحمد وذكرايتنا فيها وكل حاجه جميله عيشتها فيها 


اسلام..... يا بسمه أنا كنت عايز اريحك 


بسمه... والله يا حبيبي أنا مرتاحه جدا وكلهم معاملتهم اتغيرت معايا وبقو احسن من الاول 


اسلام....طيب هعملها احتياطي.وقت ما تحتاجيها تلاقيها 


بسمه...  بص يا اسلام هي فلوس وهترميها في الارض وخلاص ... أنا كده كده مش هاجي أقعد عندكم . وعلشان تتأكد.. والله العظيم والله العظيم والله العظيم أنا مش هعرف اسيب شقتي واجي أقعد عندكم ..روح لحماك ورجع الموضوع تاني يا اسلام 


اسلام..... الموضوع خلاص أنتهي بالنسبة ليا يا بسمه . سواء عملت الشقه أو معملتهاش 


بسمه.... طيب أنا هكلم دعاء وارجع أنا الموضوع.طالما أنا إللي كنت السبب إنكم تسيبو بعض


اسلام..... أولا لو كلمتيها اعتبري نفسك ملكيش اخ هزعل منك بجد يا بسمه وإنتي عارفه كلمتي 

ثانيا إنتي مش السبب إننا نسيب بعض الموضوع ده ربنا خلاه يحصل علشان يشيل الغشاوة إللي كانت على عيني 


وسلام بقي علشان أجهز شنطتي علشان ماشي بكره 


خلي بالك من نفسك وخلي بالك من العيال سلام


أغلق معها الهاتف وظلت بسمه تضحك وتبكي مع نفسها


عندما تتذكر ما فعل اخوها من أجلها تضحك . وعندما تتذكر أن أخاها حزين الآن على فراق حبيبتة تبكي

وقامت تصلي قيام الليل وتدعو لاخاها أن يريح الله قلبه


ويلهمه الطريق الصحيح وعندما انتهت من صلاتها دخلت إلي جوار اطفالها نامت بينهم حتي تشعر بالطمأنينة 


. وانتهي يوم بفرحته وكآبته واتي يوم آخر يحمل في طياته الكثير والكثير .

اتي الصباح علي اسلام.صلي الفجر وجهز اشيائه وقبل رأس أمه وودعها


الأم..... قلبي مش مطمن يا اسلام بلاش يا إبني تسافر انهارده 


اسلام.    ههههههههههه إنتي كل مرة تقوليلي كده يا حاجه


الأم..... بجد يا اسلام قلبي مش مطمن


اسلام..... ادعيلي إنتي بس ومتخافيش عليا 


الأب.....ادعيله يا أم اسلام بلاش تخوفيه مع السلامه يا إبني 


وراجع نفسك تاني في موضوع الخطوبه ده فكر تاني 


اسلام.... مع السلامه يا حاج والموضوع ده خلاص أنتهي بالنسبة ليا بالله عليك بلاش تفتحه تاني.

الأم..... استودعتك الله الذي لا تضيع ودائعه

أحفظ إبني بحفظك يارب

وجد تليفونه يرن برقم بسمه فقال وبسمه كمان بترن اهي هكلمها وأنا ماشي بقي سلام 


بسمه..   إيه يا قلب أختك مشيت ولا لسه


اسلام.   ..يا قلب اخوكي أنا في الطريق ادعيلي 


بسمه...  بدعيلك والله روح ربنا ينور طريقك ويسهلك الصعب وينجيك من كل شر


اسلام....  اللهم امين يارب العالمين ...مع ألف سلامة 


أغلقت بسمه معه الهاتف وظلت تقرأ في مصحفها وتدعو الله له 


وعندما طلع الصباح واشرقت الشمس وجدت بسمه حماها يناديها 


ايقظت بسمه اطفالها ونزلت إلي الأسفل وجدتهم مجتمعين


آمال واميره وعلا .. ومحمد وحماها 


محمد..... ياأم ياسين علا كانت عايزه تعتذرلك على إللي حصل منها.وترجعو تاني تكلمو بعض


بسمه.... الاعتذار أنا مش قبلاه واستحالة أرجع معاها زي الأول تاني .دي فضحتني في الشارع وقالت عني حاجات عمري ما كنت أتخيل إن حد يتهمني بيها 


حماها.....هي عرفت غلطها وجايه تعتذرلك 


بسمه.... أنا أسفه يا بابا مش قابله الاعتذار ده 


محمد....يا أم ياسين إحنا داخلين على شهر رمضان


ومينفعش الشهر يدخل علينا واحنا في زعل ما بينا 

وهي جايه تعذرتك


بسمه..... الموضوع أكبر من الاعتذار


حماها.... يا بنتي لازم نسامح علشان نعرف نعيش ولازم تكلمو بعض 


بسمه.   أنا علشان ربنا يتقبل مني صلواتي وعلشان رمضان داخل علينا ...هيبقي مفيش بيني وبينها غير السلام 

واللي في القلب في القلب 


محمد..... طيب سلمو على بعضكم بقي وربنا يبعد عنكم الشيطان إللي دخل بينكم ده 


سلمو على بعضهم واعتذرت علا لبسمه وذهب محمد إلي شقته وذهبت علا ورائه


علا...... أنا عملت إللي إنت عايزه واعتذرت رغم إني معملتش حاجه غلط.. أنا كنت بحافظ على بيتي 


محمد.     أنا نفسي لما تغلطي تحسي بغلطك مش تقعدي تكابري .  خايفه علي بيتك من إيه


بيتك لو إنتي محافظة عليه ومخليه بالك منه مش هتخافي عليه . محدش اصلا هيقدر ييجي جمبه 


في منزل والد اسلام  

كان يجلس هو وزوجته اتي له إتصال


..... حضرتك والد اسلام مصطفى شاهين


أبو إسلام..... أيوه أناابوه إبني فيه حاجه


..... إبن حضرتك عمل حادثة على الطريق وهو حاليا في مستشفى.    .  


أم اسلام..... . ابناااااااااااااااااااااي


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close