رواية زواج في ظروف خاصة الحلقة الرابعة والخامسة بقلم نوران وليد
الحلقه الرابعه
الجد بغضب : انت عاوز تفضحنا ازاي ما تتجوزهاش بعد الحصل
– فهد بغضب : ايه الحصل … انت بلغت البلد اني هتجوز بنت عمي… طز يا اخي
– الجد بغضب : اخرس انت بتقول ايه
– زين : فهد انت اتجننت بتقول ايه ده جدك
– فهد : انا بقول الحقيقة و لا علشان انت انجبرت انا هعمل زيك
– زين بغضب : اسكت يا فهد
– فهد : مش هسكت
هنا نور اتجمعت هي و شهد و الدموع في عنيها
– زين بصرا*خ : اسكت يا فهد و انتي يا نور خدي شهد و اطلعي فوق ايه نزلكم
– نور : مش هطلع غير لما افهم
– زين بغضب : تفهمي ايه بقولك اطلعي فوق
– الجد بالم: اخرس يا فهد و لم الموضوع
– فهد : موضوع ايه اليتلم انت بتفتح نفس الموضوع و بتعيد الكارة من تاني و نفس العملته في زين و نور هتعمله فيا و في شهد
– نور بدموع : يعمل ايه يا فهد قولي ازاي انا و زين بنحب بعض … صح يا زين
– زين بالم : اسكتي يا نور و لو سمحت اطلعي فوق
– فهد بسخرية : هئ ده الانتي فكراه يا نور و الزين فهمه ليكي
– زين بصراخ و هو يتجه الي فهد : اخرس بقول اخرس بقي يا فهد
– نور ببكاء : لا مش هيخرس اتكلم يا فهد انا عاوز افهم ايه معني كلامك ده
– فهد : …
– زين : اطلعي يا نور
– نور بالم : مش هطلع
هنا فقد الجد الوعي و نقل الي المستشفي و كانت حالته خطيرة
نور و هي تقف امام فهد : احكيلي فهمني
– فهد : مش وقته دلوقتي يا نور
– نور بدموع : عاوزة افهم يعني انا كنت عايشة كل ده في كذبة … و كذبة كبيرة كمان
– زين من خلفها : نور تعالي
– نور ببكاء : لا عاوزة افهم
– زين بحزن : تعالي و انا هفهمك
اخذ زين نور و وقف في مكان بعيد
– زين بالم و حزن : انا هحكي ليكي كل حاحة بس توعديني انك هتصدقيني
– نور بدمووع: احكي الاول
– زين : انا ما كنتش بحبك بس و الله ده في الأول بس
– نور بدموع : ايه انت بتهزر صح
– زين : صدقيني و الله كانت مش بحبك بس حبيتك لما قربت منك بجد … جدك كان قايل ليا اني اتجوزك علشان ما تفضليش لوحدك بس انا حبيتك و الله يا نور
– نور بدموع : انت متجوزني غصب عنك يعني …
– زين : لا يا نور ده في الأول صدقيني
لم يكمل زين كلمته حتي سقطت نور ….
رواية زواج في ظروف خاصة الحلقة الخامسة
زين : صدقيني و الله كانت مش بحبك بس حبيتك لما قربت منك بجد … جدك كان قايل ليا اني اتجوزك علشان ما تفضليش لوحدك بس انا حبيتك و الله يا نور
– نور بدموع : انت متجوزني غصب عنك يعني …
– زين : لا يا نور ده في الأول صدقيني
لم يكمل زين كلمته حتي سقطت نور فاقدة الوعي و انتقلت بجانب جدها و بعد فترة دخل الجميع للاطمئنان عليهم بقلم نوران وليد
– زين و هو يقبل يد نور : حمد الله علي سلامتك خضتيني عليكي
سحبت نور يدها و نظرت في الجهة الاخري : طلقني
– الجد بتعب : نور يا بنتي اهدي و انا هفهمك كل حاجة
– نور بدموع و وجع : مش عاوزة افهم حاجة انا ما كنتش بعتبرك جدي كنت معتبراك ابويا بدل الما*ت و كنت معتبارك اماني بس انت كسر*تني
– الجد بتعب: اسمعيني بس يا بنتي
– نور و هي تحاول النهوض: انا ماشية من هنا و لو ما طلقتنيش هخلعك يا زين انت فاهم
– زين بغضب : انتي اتجننتي بتقولي الكلام ده لمين … لزين المنصور … تخلعيني انا
– نور و هي تستند علي شهد : اه بقول الكلام ده ليك لو انت فاكر انك ممكن تتحكم فيا تبقي غلطان
– زين جذبها من ذراعها : الكلام ده ما يتقالش ليا انا انتي سامعه
– نور بالم : ااه دراعي ابعد و الله ما قاعده معاك دقيقة واحده انت بقيت شخص مخت*ل و كمان طلعت متجوزني شفقة … صحيح يا اخي انت مش كده كده بتشك اني بخو*نك … اعتبرني اه بخو*نك و طلقني
– و هنا تلقت نور صفع*ة قوية علي وجهها : اخرسي و ما اسمعش صوتك تاني
– الجد : انت عملت ايه يا زين بتمد ايدك عليها قدامي انا
– زين بغضب : دي مراتي و انا حر اعمل الانا عاوزه و هعرف ازاي هربيها
– نور بغضب : و انا مش عبدة عندك يا زين
هنا زين حملها و لم يعير جده و لا اي شخص آخر اي اهتمام و توجه الي سيارته و وضع نور بها التي كانت تبكي بحرقة علي فعلته تلك
– نور بوجع : ابعد انت رايح فين انا مش عاوزة اروح معاك
– زين بغضب : ما اسمعش صوتك لحد ما نوصل انتي سامعه و صوتك ده ما يعلاش عليا ابدا
– نور بالم: انت هتمشي كلمتك عليا و لا ايه
– زين بغضب : اقسم بالله لو كلمه كمان طلعت منك لانسي انك حامل و اتصرف تصرف تاني مش هيعجبك
فضلت نور الصمت بعدما رأت عصبيت زين بهذه الطريقة
______
في المستشفى في غرفة الحاج منصور
– الجد : اقول عليك ايه يا فهد يا ابن ابني ادعي عليك و لا اغضب عليك
– فهد : جدي انا بقلم نوران وليد
– الجد : اخرس مش عاوز اسمع صوتك … ده انا قولت انت الكبير من بعدي تعمل كده بكلمه منك بوظت كل حاجة و هديت الانا بببتي فيه بقالي سنين و سنين
– فهد بحزن : يا جدي اسمعني انا ما كنتش عاوز كل ده يحصل بس مش كل حاجة هتبقي بالاجبار
– الجد بغضب : أجبار ايه يا ابو إجبار انت عارف بتتكلم عن مين عن … بنت جمال المنصور
– شهد بدموع و بكاء : بس يا جدي انا مش برمي نفسي علي حد انا راجعة البلد يا جدي و يا ريت كفايا اهانة لحد كده انا برضو عندي مشاعر
– الجد : استني عندك انا ما ليش حكم علي اي حد بقيت و لا ايه
– شهد بدموع : يا جدي انا قولت العندي… و كلامك هيكون مع ابويا عن اذنك
________
في فيلا زين دفع نور
– نور بوجع : اااه حاسب … و لا هتعمل عليا را…
– زين بغضب : اقسم بالله لو لسانك طول اكتر من كده لاكون جاي و قاصه ليكي ساااامعه
– نور : لا مش سامعه و ابعد عني و إياك تقرب انت اسمع
– جذبها زين بعنف لترتطم بصدره العريض : ايه حكاية كل ما اجي ناحيتك تقولي ليا ابعد عني انا جوزك و من حقي اعمل الانا عاوزه فيكي و كمان اقرب وقت ما انا عاوز
– دفعته نور بقوة : ده في أحلامك يا زين سامع
تركته و صعدت الي غرفتها و بعد ساعتين سمعت نور صوت زغاريد فهبطت
– نور و هي تهبط وجدت فتاة طويلة و بشعر بني و عيون زرقاء ممسكة بيد زين
– نور بغضب : مين دي يا زين و ماسكة إيديك كده ليه
– زين بابتسامة: اعرفك روان مراتي ….
– نور بصدمة : ايه …
يا ابن اللذين يا زين اتجوزت علي البت هتموت*ها مقهورة عند الله
تعليقات
إرسال تعليق