رواية عشق رجال الصعيد الجزء الثاني الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس بقلم كيان كاتبه
![]() |
الفصل الاول
:حرام عليك الي بتعمله يا مراد دا انت بنت عمك حتا
قلتها جوري بدموع وهي قاعده تحت مراد الي قاعد علي الكرسي مسكها من شعرها... قرب منها و هو بيحرك ايده علي خدها
: دا انا حتا هبسطك هو انا مش زيه... مش كنتي واقفه معاها بتضحكي و مبسوطه
جوري بدموع: ولله ما هعمل كدا تاني بس ونبي سيبني انزل..غمض عنيها بضيق و هو بيحاول يسيطر علي نفسه هي لسه صغيره برضو
قام مره وحده بغضب
: غوري من وشي
بصتله بزهول علي تغيره المفاجاء
: هااا
مراد بغضب: بقولك غوري ولا هعمل حاجه متعجبكيش
"مراد ابن ايهاب و جوي بنت عبدالرحمن"
.....
ماشي في الممر في وقت متاخر بيصفر بكل روقان لحد ماخبط فيها
سلسبيل رفعت حاجبه
: كنت فين
سليم بتسلايه: هكون فين يعنى اكيد مع وحدها
قربت منه ورفعت نفسها علي اطرف رجليها و مسكته من الجاكت
:عارف لو كان الكلام دا بجد هعمل فيك اي
سليم:اممم مش خايفه لحد يشوفنا...كمل بخبث..او اقول لـ مراد مثلا
باسته علي خده بكل جراء وبعت
: تؤ كلهم نايمين وانت مش هتقول لمراد حاجه..... بصلها و بتسم وهي كملت طريقه بكل ثقه
: تصبح علي خير يا حبيبي... حط ايده علي راسها
: مجنونه بس بطايه كدا يخربيتها
.....
: ممكن تبعد
قلتها كارمن لما شهاب حصرها في المطبخ
: اممم مش انا سافل و مشفتش بربع جنيه تربيه... تيجي اوريكي السفله بيعملو اي
مارمن بدموع: هانده علي عمو ادهم... قرب منها وهو بيحرك ايده علي وشها ركزة في عنيها تقريباً هي تاهت قرب من ودنه وهي غمضة عنيها وهمس
: اندهي براحتك بابا نايم و مش هيسمع حاجه... بعد شويه لقيها لسه مغمضها ابتسم بغرور علي تاثيره عليها و حب يستغل الزوبعه الي عملها في مشعرها وقرب منها....
سلسبيل: قوم خليني اخد المفارش اغسلهم
سليم بنوم: حبقت دلوقتي يعنى
سلسبيل بعند: ايوه و يلا عشان موقفه الغساله بسببك
سليم: امي هتغسلهم
سلسبيل مسكت المخده و ضربته بيها
: ياخي قوم مش فالح غير ترجع وش الفجر
سليم قام بضيق و مسكها حاول يتحكم فيها من فرط حركتعا.... شويه و اتحكم فيها و كتفها
: انتي عايزه اي مني يا بت ما تسبيني في حالي
سلسبيل وهي بتتحرك بعنف
: سيبني... بقولك سيبني.... سليم حطها علي السرير و كتف اديها
سليم : يا شيخا اقسم بالله انا لا طايقك ولا طايق لارض الي بتمشي عليها
سلسبيل بـ شرأسه: طايق سوزان كفايه عليك..... سليم جاب قميص وربط بوقها بيه بعد و هو بينهج... لم كل الهدوء الوسخها وحطها عليها
: خدي يا شيخها خدي يكش طفطسي و تمو*تي
الفصل الثاني
تاني يوم
سلسبيل: قوم خليني اخد المفارش اغسلهم
سليم بنوم: حبقت دلوقتي يعنى
سلسبيل بعند:ايوه و يلا عشان موقفه الغساله بسببك
سليم: امي هتغسلهم
سلسبيل مسكت المخده و ضربته بيها
: ياخي قوم مش فالح غير ترجع وش الفجر
سليم قام بضيق و مسكها حاول يتحكم فيها من فرط حركتعا اتحكم فيها و كتفها
: انتي عايزه اي مني يا بت ما تسبيني في حالي
سلسبيل وهي بتحرك بعنف
: سيبني... بقولك سيبني.... سليم حطها علي السرير و كتف اديها
سليم : يا شيخا اقسم بالله انا لا طايقك و لا طايق لارض الابتمشي عليها
سلسبيل بـ شرأسه: طايق سوزان كفايه عليك..... سليم جاب قميص وربط بوقها بيه بعد و هو بينهج... لم كل الهدوء الوسخها وحطها عليها
: خدي يا شيخها خدي يكش طفطسي و تموتي
.......
الكل قاعد علي السفره ... كارمن بتبص في كل مكان معاده عيون شهاب الي بيبصلها و علي وشه ابتسامت تسلايه... و هو بيفتكر الي حصل امبارح...
شهاب استغل الفرصه وقرب باسها علي خدها برقه و هدوء بعد عنها و اتكلم بكل ثقه و غرور
: عارف اني جامد...كمل بخبث و هو بيحرك ايده علي منخيره... بس انتي حالتك صعبه اوي.... كارمن بصتلها و عيونه مليانه دموع... طلعت تجري علي فوق علشان تستخبا من نظراته... رجع علي صوت سليم الي قعد جنبه
سليم و هو بيقعد: اااااه
آيه بلهفه: مالك يا حبيبي فيك حاجه
سليم بمرح وبيحط ايده علي قلبه
: قلبي يا ماما تعبان اووي... مش انتي دكتوره متشفهولي ماله... كل ما بشوفك بيدق جامد
ادهم قام بغضب: دا انا الي هاجي ادق فيك جامد دلوقتي
شهاب بحده: سلــــــــــيم
سليم رفع اديه: احنا اسفين يا ريس... كارمن استغربة ازي بيخاف من اخوه اكتر من ابوه
شهاب قام: طاب همشي انا علشان اتاخرت علي الشغل
ادهم: خد كارمن معاك الكليه علشان تقدم
شهاب ببرود: يخدها سليم او تروح مع اي السواق
ادهم بحده: شهــــــــاب
شهاب غمض عنيها بضيق
: مستنيها برا
كارمن برقه: عمو انا ممكن اروح مع اي ح
ادهم: قفلنا علي كدا... خلصي اكلك و روحي شوفي كليتك
كارمن اتنهدت
:حاضر يا عمي
...
مراد وقف قدام سنتر الدروس بتاع جوري
: تخلصي و ترني عليا... مفيش وقوف مع مستر ولا زميلك ولا اي صنف دكر فاهمه
جوري: حاضر
مراد باس راسها
: يلا يا حبيبتي شدي حيلك و ركزي عايز طب ماشي...و ان شاءلله ليكي عندي احله عربيه زي ما وعتك
جوري بحماس: حاضر
مراد طلع فلوس من المحفظه بتاعته
: خدي مصروفك
جوري: بابا عطاني
مراد: انا مليش دعوه بمصروف بابا ماشي
جوري: حاضر
مراد: يلا روحي هتااخر... جوري نزلة وخدت شنطتها و شورتله بايده قبل ما تمشي... مراد رجع راسها لورا و بتسم
....
شهاب: ظبطي حجابك و شيلي الزفت الي انتي حطها دا
قالها شهاب لـ كارمن بعد ما وصل الجامعه و وقف العربيه علي جنب و هو بيبص قدامه ويده علي مقود العربيه
كارمن بزهول: انا
شهاب: امال امي
كارمن بعند: مش هشيله
شهاب بصلها ورفع حاجهب خبث
: هتشليه ولا اشيله انا و انتي ماشاء الله مبتخديش في ايدي خمس دقايق
كارمن بصدمه: قصدك ايه
شهاب بتلاعب: عايزه تعرفي قصدي من عنيا..
الفصل الثالث
شهاب وقف قدام البيت بالعربيه و هو بيسند راسه لورا بتعب
: انزلي... كمل و هو بيحرك ايده علي راسه
: لو امي او ابوي سئلو شهاب راح فين قوليلهم راح شقته التانيه
كارمن هزت راسها و نزلة و هو بص عليها لحد ما دخلت البيت و حرك مفتح العربيه و مشي
...
دخلت هي سرحانه في موقفه الصبح.. ابتسمت لما افتكرت و هو بيقرب منها وهي بتقوله انه خلاص فهمت و سحبلها منديل و دار وشه النحيه التانيه و هي شالة الروج.. فاقة و هي بتحاول تخفي ضحتها لقية نفسها في المطبخ
كارمن: مساء الخير يا طنط
آيه بحب: مساء الورد يا حبيبتي... امال فين شهاب
كارمن: احم راح شقته... قربة منهة و هي بتبلل طرف شفيفها
: طنط هو شهاب عنده شقه لنفسه... هنا ضحكت حور بخفه
: كل واحد من شباب العيله عنده شقه لنفسه شهاب و مراد حتا سليم
كارمن بصتله بفضول: بيعملو فيها اي.. احم يعني قصدي البيت كبير ليه يشترو شقق
سلسبيل بسخريه: قال اي يختي بياخد فيه رحتهم... قال يعني حد بيقدر يقول تلت التلاته كام هنا... هنا شمس خبطتها علي دماغه بخفه
: ركزي في الي في ايدك... بصت لكارمن و اتكلمت بحنيه
: بصي يا حبيبتي هما بيحبو ياخدو رحتهم اصل احنا امهات رخمين شويه و بنفضل نسال مالهم علشان كدا هما، لما بيحب يهربو بيرحو شققهم
كارمن: ااااه
آيه بخبث: اممم و انتي مهتمه ليه
كارمن بتوتر: احم عادي فضول... اه صحيح امال فين البنوته الحلوه الي اسمه جوري
شمس ضحكت: فوق مراد بيذاكرلها
كارمن: طاب انا هطلع اغير هدومي و انزل علشان العشاء
آيه: ماشي يا حبيبتي روحي
فوق السطح
مراد: وبس يا ستي هتطلع س=11.2 فهمتي
جوري: ايوه فهمته
مراد: عامله اي في باقي المواد
جوري: الحمدلله كويس
مراد حط ايده علي خدها و تنهد
: شدي حيلك يا جوريتي
جوري: حاضر والله
مراد: يلا ننزل هبعتلك ماما بلاكل بلاش تنزلي ذاكري شويه و نامي.
جوري: حاضر
في المطبخ
آيه كانت واقفه في المطبخ هي و سلسبيل بعد ما شمس طلعت بلاكل لجوري و حور شهاب نده عليها... دخل سليم و هو بيتكلم في التلفون
: ايوه يا موزتي.. ااه... ماما معاكي اهي.
سليم ادا الفون لآيه و هي بصتله بطرف عينها و همست
: ابوك لو عرف اني بكلم البنات بتوعك دول هيعلقني
سليم: يعم تلاقيه كان خربه
آيه بفخر: فشر ابوك البنات كانت تتمنا نظره منه بس هو مكنش في باله... دا يوم ما وحده عرضة نفسها عليها خدني معاه المعرض وقالها اني مراته علشان يبعدها عنه
سليم و هو بيلقط محشي من الحله و آيه انشغلت في المكالمه
: هييييح المعرض دا عليه شوية مزز.. كمل و هو بيعض علي باطن ش*فته... كله شهرين ولاجازه تيجي و نروح نطل عليه طله كل دا و سلسبيل واقفه تتابع بغل
سلسبيل ابتسمت بخبث و ميلت الطاسه الي في ايده شويه الزيت اتكب علي رجل سليم الي صرخ بقوه و هو بيمسك رجله
: اااااه يا يخر*بيت ابوكي يا شيخه مش تفتحي
سلسبيل ببرود: ولله انا مفتحه الدور و الباقي علي الي اعما نظر و قلب
سليم قبض علي ايده و حاول يهدي من نفسه لف هخد التلفون من امه بعنف و مشي
آيه ابتسمت بخث و قربة من سلسبيل
: الي عملتيه دا بقصد صح
سلسبيل ببرود: ايوه يا مرات عمي علشان ابنك السافل دا مش راضي يتلم كسرت الخط و حطيت التلفون في الغسالة قبل كدا و هو بيرجع يا جمع بنات تاني
آيه اتنهدت
: بصي يا حبيبتي عمره ما هيبطل كدا.... مش هيبطل غير لما ياخد قلم جامد و مش يمكن لما يتجوز ربنا يهديه
سلسبيل ابتسمت بسخريه
: هه.. لما يتجوز بقا
.....
بعد العشاء دخلت آيه لاوضه بحماس قلعت حجابه و الجلبيه الي كانت لابسه و جريت علي حضن ادهم الي كان قاعد مستنيها.. آيه دخلت في حضنه جامد
: وحشتني... ادهم شدد علي حضنه
: و انتي اكتر يا روحي
آيه اتعدلة في قعدته جوه حضنه
: شهاب
ادهم بصله و هو بيزيح شعرها
: ماله يا حبيبتي ما هو في شقته
آيه: تفتكر هيعمل زي زمان و يقعد بلايام فيها.
ادهم ضخك: سعتين و هتلاقيه هنا دلوقتي
آيه ضحكت برقه و ادهم شدها عليه
: تعالي بقا
.....
في شقه شهاب طلع من المطبخ و هو ماسك فنجان قهوه اترما علي المقعد بتعب و مسك تلفونه يقلب فيه
عمل سيرش بـ اسم كارمن علي الفيس طلعله، الصفحه بتاعتها.. دخل لقي صورت البروفايل عباره عن صورتها من سنه تقريباً.. كانت راجعه من الدرس ولابسه، جاكت ابيض و عليه بعض الفرشات و حجاب لونه وردي و ماسكه كتب في ايده و بتبص فيها (الصوره تغفيله)
عض علي شفته بغضب
: انا مش عارف الي زي دي يمسكوه تلفون و تعمل وتس فيس ليه معدن عليه تلفون بزراير علشان لو اتاخرت في الدرس بس... كمل تقليب لقي ليها فديو هي و صحباته بيضحكو و يهزرو
:طاب اقوم ارحله و اكسر راسها ولا اعمل اي
وقف لما شاف حاجه سحب مفتيحه بغضب
: لا دا كدا كتير بقا...
الفصل الرابع
: بتعملي اي.... قالها شهاب لكارمن لما وصل البيت كانت الساعه 2 و لقي كارمن في المطبخ.... كارمن او ما سمعت صوته القمه و قفة في زوره بلعته بصعوبه و ردت
: ا.. انا كنت جعانه و نزلة اكل
شهاب بصله بحده و هو بيشاور عليها
: كدا!!.... كارمن بصت لنفسها... كانت لابسه بجامه و الطرحه علي راسها
كارمن: ليه مالي...
شهاب: افرض حد من اخواتي الشباب نزل ياخد حاجه و شافك.. و اه صحيح امسحي صورك الي علي الفيس
كارمن: امسح صوري الي علي الفيس!!!! دا ليه ان شاءلله
شهاب: بقولك اي مش ناقصه صداع هي، قلت امسحيهم امسحيهم
كارمن لسه هتتكلم قطعهم دخول مراد
: شهاب!!! انت مش كنت في شقتك يا ابني
شهاب وجه كلامه لـ كارمن
: اطلعي انتي.. بص لـ مراد و كمل.. تلفوني كان فاصل شحن و الشاحن في لاوضه هنا فـ جيت
مراد: طاب روح نام عندنا شغل بكره
....
تاني يوم شهاب واقف قدام المرايه... فتح الباب و دخل سليم
: عايز القميص لاسود بتاعك يا باشا
شهاب بيرش برفان: مزه جديده
سليم: ايوه بس اي تقفيل اوربي يا جدع
شهاب: ماشي يا خوي بس خف حط مش هحوش ابوك عنك تاني
سليم: حاضر فين القميص
شهاب: خده في الدولاب
سليم دخل و فتح الولاب
: تسلم ياريس... اه صحيح بابا بيقولك يلا علشان توصل كارمن الكليه
شهاب: يادي النيله علينا و علي كارمن
سليم: يعم حد لاقي..... كمل و هو بيعض علي شف"تها.... والبت اي بطايه
حسا بايد علي قفاه و كان شهاب
: اتلم... دي بذات مش هينفع يا سليم
سليم: يعم هو انا جيت جنبها
شهاب و هو بيخده تحت تراعه
: طاب يلا يخوي علشان نفطر
....
شها نازل بحماس
: صباح الخير يا ماما
آيه بحب: صباح النور يقلب ماما
شهاب: امال فين بابا
آيه: في المكتب قاعد مع جدك
شهاب: ماشي يا ست الكل جهزيلي الفطار
آيه: حاضر يا حبيبي
شهاب دخل
شهاب: صباح الخير يا بابا... ميل باس ايد عباس... صباح الخير يا جدي
عباس بحب: صباح الخير يا ابني
ادهم: في حاجه يا شهاب
شهاب قعد: لا كنت جاي اصبح عليك عادي
ادهم: عملت اي في نقلت الخضار
شهاب: وصلت و استلمت الفلوس
ادهم: ولارض الي عايزينه ولاد حسان
شهاب: اهم دول بقا الي عايزين قرصة ودن
عباس: بلاش يا ابني و ندخل في مشاكل و حورات
شهاب: حورات اي يا جدي دول جاين يقولو لينا في ارضكم.. انهاره قالو ارض بكره يقولو حريم
عباس اتنهد: اعمل الي يريحك بس بحزر يا شهاب انا مش عايز اخسر حد منكم... و ولد الحساينه دول خبثه و معندهم ريحت الرجوله
شهاب: حاضر يا جدي
ادهم: طاب يلا علشان توصل كارمن
شهاب بضيق: انا مش عارفه كارمن دي ما يوصله اي حد
ادهم: يا خفيف الكارنيه بتاعها لسه مطلعش و انت الي قيل بلسانك امبارح ان العميد عارفك و هتعرف تدخل عادي
شهاب بضيق: ماشي يا بابا... فين هي الهانم التانيه
ادهم: اسلوبك يا زفت
شهاب ببتسامه مزيفه
: كارمن هانم فين
ادهم: رنيت عليها دلوقتي قالة نازله... روح افطر عبال ما تيجي
شهاب و هو طالع تمتم بضيق
: مش طافح..كمل بصوت عالي...... و اه صحيح خليها تمسح صوره الي منزله علي الفس علشان انا خلقي ضيق و هزعلها
....
ايهاب واقف مع غفير بيخلص شويه حسبات جات عليه حور بعد ما الراجل مشي و هي شايله كوباية شاي
ايهاب اتنهد: مش هتكبري يا حور كام مره اقولك متطليش و انا واقف مع حد
حور: يا حبيبي هو مشي
ايهاب: طيب بس متعمليش كدا تاني
حور: حاضر
ايهاب: مراد مشي ولا لسه
هنا طلع مراد و هو شايل شنطه علي كتفه ولابس لبس ميري وقرب باس ايد ايهاب
: هو انا اقدر امشي من غير ما اسلم عليك انت وست الكل
ايهاب: ربنا يحفظك
حور: ترجع بسلامه يا حبيبي... جات سلسبيل عليهم و هي بتجري
سلسبيل: كدا عاايز تمشي من غير متسلم عليا
مراد ضحك و خدها في حضنه
: ما انتي كنتي نايمه مهنش عليا اصحيكي
سلسبيل: ولله ازعل منك
مراد: هو انا اقدر علي زعلك
.....
آيه طلت براسه من ورا الباب و ادهم قاعد مركز في الورق
: تعالي شايفك
آيه ضحكت و قربت منه قعدت علي رجله
: علي طول كفشني كدا
ادهم اتعدل وحاوط وسطها
: اعمل اي لقلبي الي بينبضلك علطول
آيه ابتسمت بخجل و همستله
: بحبك علي فكره...
أدهم ضحك: و انا بموت فيكي..
الفصل الخامس
شهاب و كارمن في العربيه وقفين بسبب ان العربيه اتعطلت
شهاب: مش هينفع نكمل العربيه عطلت
كارمن: طاب هنعمل اي.
شهاب: هنروح شقتي لانها اقرب لحد ما المطر دا يخف
كارمن بزعر: لا طبعاً انا مستحيل اروح شقك
شهاب بضيق: هو انا هاكلك،
كارمن بتوتر: ط.. طاب اتصل بعمي ادهم يجي يخدنا
شهاب حاول يسيطر علي غضبه اتكلم من بين أسنانه
: و الي يخلي عمك ادهم يجي يخدنا يخلينا نرحلو احسن، الطريق عطلانه بسبب الطين
كارمن: لا برضو مستحيل اروح معاك.... بعد شوي كانت كارمن بتمشي معاه لطريق الشقه،
شهاب دخل الشقه وحط المفاتيح علي التربيزه،
: اتلفي في البطنيه دي علشان مفيش هدوم و هدومك مبلوله
قلها كدا من غير ميرفع نظره عليها و هو بيشاور علي بطنيه علي الكنبه، و دخل يعمل حاجه سخنا يشربوها شويه و طلع ماسك كوبيتين، لقيها ملفوفه في البطنيه بتترعش من البرد، قرب حط المج قدامها و قعد جنبه علي الكنبه بس بفرق مسافه معقوله طلع سجاره و ولعه
اما هي مسكة المج بسرعه تحركه بين اديها علشان تدفاء، قطعت الصمت دا هي لما سئلته بغباء
: هو احنا هنقعد هنا لوحدنا اليل كله
شهاب ابتسم بسخريه
: اه شوفتي، هتقضي اليل كله مع و حد سافل زي ما بتقولي و الشطان شاطر،
كارمن بدموع: انا عايزه اكلم عمو
شهاب: نعم يختي
كارمن: عايزه اكلم عمو ادهم، رنلي عليه مليش دعوه
شهاب طلع الفون ورن عليه
: خدي خدي متصدعنيش
كارمن خدت التلفون و سمعت صوت ادهم الملهوف
: شهاب انت فين وف..
كارمن: دي انا يا عمو
شهاب كان قاعد يبصله بضيق. وشايف ان كل دا دلع.
ادهم: كارمن حبيبتي انتي فين و فين شهاب
كارمن: العربيه عطلت بينا و احنا رجعين من الكليه احم و احنا دلوقتي في شقته يا عمي شقت شهاب.. شهاب ابتسم بسخريه لما عرف اصرت ليه تكلم ابوه و تمتم
: متخفيش يختي اول حتا هيدور فيها لو حصلك حاجه
ادهم: طاب يا حبيبتي خدي بالك من نفسك ماشي
كارمن: حاضر يا عمي.... كارمن فصلت و ادت التلفون لـ شهاب
شهاب: تقدري تدخل تنامي جوه و تقفلي علي نفسك الباب لو خايفه
كارمن: لا انا اصلا مش هنام
شهاب قام ببرود و نام علي الكنبه الي جنبيه
: انتي حره
......
جوري كان بتستعد لنوم لحد ما تلفونها رن و كان مراد
جوري: مراد
مراد: اممم بتعملي اي
جوري: كنت هنام
مراداتنهد: كدا تنامي من غير متتصلي و تطمني عليا
جوري عضة علي ش*فيفها
: ما هو عمي قال انك وصلت بسلامه
مراد: ماشي هعديه المراد.. بس الكلام دا ميتكرارش تاني ماشي
جوري: حاضر
....
سليم كان طالع فوق السطح و هو باصص في التلفون شاف سلسبيل وقفه تحت المطر بتلعب حط التلفون في جيبه و هو مبتسم و قرب منها
: بتعملي اي يا مجنونه هتبردي
سلسبيل بحماس و هي بتمسك ايده
: تعاله بس هتنبسط اوي العب تحت المطر حلو اوي
مراد: سلسبيل هنتعب و...
قطعته سلسبيل وهي بتشده و فضلو يلعبو في المطر و كان في كوره فوق السطح لعبو بيها و غنو شويه لحد ما تعبو و قعدو علي لارض
سليم بضحك: مكنتش اعرف ان المطر حلو كدا
سلسبيل:امال عملي فيها عمي الرومانسي و انت مش فاهمه حاجه
سليم: امم اديني فهمت يا ستي و علي ايدك
سلسبيل بفخر: علشان تعرف بس
......
تاني يوم
شهاب حرك ايده علي وشه بنوم بعد شويه افتكر نفسه و هو فين اتنهد بضيق و قام زاح الغطاء الي مش عارف جه منين، لقي كارمن نايمه و هي قاعد و زي ما هي ملفوفه في البطانيه
قام و هزه في كتفه
: كارمن كارمن
كارمن صحيت و هي بتحاول تستوعب شهاب بيعمل اي عندها فتحت عنيها و لقيت نفسها في شقه غريبه افتكرت كل حاجه
شهاب: صباح الخير
كارمن بهمس: صباح النور
شهاب: تحبي اعملك تفطري
كارمن: لا انا عايزه امشي
شهاب بضيق: طيب، هعمل بس فنجان قهوه اصحصح بيه و نمشي
كارمن و هي بتشيل البطنيه
: ماشي بس بسرعه
عند ادهم
واقف قدام المريه بيظبط نفسه علي عجله و بسرعه، دخلت أيه و هي شايله الصنيه عليها قهوه، حطتها علي التربيزه و قربة من ادهم و اتشعلقة في رقبته
: رايح فين علي الصبح كدا
ادهم بستعجال
: رايح اجيب كارمن
آيه رفعت حجبها
: ليه ما هي هتيجي مع شهاب
ادهم: انا اصلا من امبارح منمتش و حاسس عايز ارحلها في طياره
آيه: هو انت مش واثق في شهاب
ادهم: واثق فيه يا حبيبتي بس دا بشر برضو و خصوصا اني حاسه مايل ليها
آيه كنت هترد بس دخل شهاب و هو بيعطس
: صباح الخير يا بابا
ادهم بلهفه : فين كارمن
شهاب ابتسم بسخريه: في اوضتها
ادهم طلع: هروح اطمن عليها
آيه قربت منه بخوف
: حبيبي انت كويس
شهاب: شكله كدا دور برد هاخد اي برشام و انام شويه،.. سكت شويه و كمل.. و كارمن كمان شكله تعبت اعمليلها حاجه سخنه يا ماما
آيه ابتسمت بخبث
: مهتم اوي انت
شهاب: يووووه يا ماما انا رايح انام
آيه: هسيبك دلوقتي بس لما تصح لازم نقعد و نتكلم
شهاب طلع و عدا من قدام اوضة كارمن و كان عنده فضول يعرف بتقول اي هي و ابوه
عند كارمن ادهم دخل و هي كانت قالعه الحجاب اول ما دخل حطته
ادهم اتنهد و قرب منه و هو مبتسم
: ازيك يا كارمن يا حبيبتي
كارمن: الحمدلله يا عمو
ادهم: بصي يا كارمن في حاجه لازم تعرفيه علشان تاخدي راحتك في البيت..
الفصل السادس
أدهم بحب: انا مش عارفه ابوكي قلك و لا لا بس انا و اسر اخوات في الرضاعه يعنى انتي زي بنتي (هي هتبقا زي بنته ولا لا يا جماعه علشان انا معرفش)
كارمن هزت راسها
: ما انا عارفه يا عمو بس انا فكرتك حد تاني
ادهم بحب: ماشي يا حبيبتي انتِ احسن دلوقتي
كارمن: ايوه يا عمو
هنا دخل شهاب بيوزع نظراته بينهم بعد ما هدي نوعاً
لما سمع كلام ابوه... مد ايده و كان فيها تلفون كارمن فاصل شحن
شهاب: تلفونك.. نستيه في العربيه
كارمن جرية خدته بلهفه
: بابا اكيد رن عليا... هنا تلفون ادهم رن طلعه و بتسم
: دا أسر.. فتح التلفون و تكلم بحب
: اي يا عم محدش بقي بسمع صوتك
اسر: معلش والله انت عارف الورشه و المعرض بتاعك، المهم أنت اخبارك ايه
ادهم: الحمدلله بخير.. مش ناوي تيجي
اسر: ان شاءلله لله قريب.. امال فين كارمن من امبارح ارن عليها
ادهم ابتسم و اد التلفون لكارمن
:خد اهي معاك... كارمن خدته بلهفه و محستش بنفسها و هي بتعيط
: بابا وحشتني اوي
اسر بخوف: انتِ كويسه يا روحي... كل دا و شهاب واقف بيبصلها بضيق و شايف كل دا دلع
كارمن بدموع: مفيش يا بابا تعبانه شويه
اسر: ازي يعنى تعبانه انا هكلم ادهم اخليه ياخدك و تروحي عند دكتور ولا اجيلك
كارمن: دا هو دور برد يا بابا
اسر: يا حبيبتي اتغطي كويس و كلي و اي حاجه عايزه قولي لـ ادهم و هو مش هيتاخر
كارمن: حاضر يا بابا... هي ماما فين عايزه اسلم عليها
اسر: انا في الشغل دلوقتي و هي في البيت امبارح كانت هتموت من القلق عليكي.. تلفونك مقفول ليه
كارمن:الفون فصل شحن و النور كان قاطع
اسر: طاب يا حبيبتي خدي بالك من نفسك و اول متفتحي فونك رني علي مامتك
كارمن: حاضر
اسر: اديني بقا عمك ادهم
كارمن ادت التلفون لادهم و هو مشي.. بصت علي الباب ملقيتش شهاب شكله مشي اتنهدت و حطت الفون في الشاحن و اتجهة لدلاب علشان تطلع هدوم
....
عند شهاب طلع من الحمام بينشف شعره رما الفوطه علي الكنبه و وقف قدام المرايه سرح شعرها خلص و نام علي السرير و افتكر الصبح لما صحي قبل كارمن و قرب منها علشان يرفع الغطاء عليها اكتر فضل مركز في ملامحها الرقيقه شهاب ميل بهدو و با**سها علي خدها و ازي بعد عنها ببطء، هو لحد دلوقتي مش قادر ينسا نعو**متها صحي علي ايد بتتحرك فوق شعره و كانت
نسمه(ام عبد الرحمن و ايهاب)
شهاب اتعدل و باس ايدها
: عامله اي يا ستي
نسمه: كنت بتفكر في اي
شهاب: مفيش حاجه سرحت شويه
نسمه حطت كوبايه قدمه
: دا لمون مغلي مع نعناع اشربها كلها علشان البرد ماشي
شهاب: حاضر يا ستي... احم طاب بقولك عملتي لـ كارمن هي كمان تعبانه
نسمه: ايوه عملت لكارمن بس لسه ما ودتهلهاش و سلسبيل و مرد
شهاب ميل و طلع شريط برشام
: طاب اديها دا يا ستي مع المون
نسمه: حاضر يا حبيبي اشرب دي انت و ارتاح
.....
عند كارمن كانت نوسه قعده جنبها علي السرير
: هااا بقا احكيلي كل الي حصل مكي انتِ و شهاب
هنا دخلت نسمه بسرعه
: ايوه.. علشان شهاب مقلش حاجه
كارمن بخجل: يا طنط ولله ما حصل حاجه
نسمه بصت لنوسه
: الواد دا طول عمره فقر نفسنا نفرح بحد من العيال و بعدين كلهم بينين ، جوري لـ مراد، و سلسبيل لـ سليم،
كارمن و هي ماسكه المج بين اديها
: ربنا يرزقه ببنت الحلال
نوسه و نسمه بصولها
: يارب و يرزقك با ابن الحلال.... كملت بخبث و هي بتمد ايده بشريط البرشام.... طاب شهاب بعتلك دا
كارمن مدة ايدها بخجل
: ماشي
نسمه: طاب يا حبيبتي هنسيبك ترتاحي
.....
كارمن دخلت المطبخ بعد ما صحيت تقريباً قرب المغرب و هي اثار النوم باينه عليها
و حور كانت واقفه
كارمن بنوم: طنط حور جعانه
حور بحب: اقعدي يا حبيبتي و هحطلك لاكل انتِ متغدتيش ولا انتِ ولا شهاب... كارمن قعدت و حور حطت لاكل قدام كارمن
هنا دخل شهاب و هو بمسح وشه بنوم
شهاب: مرات عمي جعان
حور: تعاله يا حبيبي... لاكل جاهزه اهو... شهاب قرب و قعد قصاد كارمن كارمن اتوترت بس الجوع اتغلب عليها و بدأت تاكل و شهاب كل بهدوء و هو مركز معاها اوي
هنا دخل ايهاب
ايهاب: حور فين الجلبيه السوده الي جبتها من اسبوع
حور: منشوره علي الحبل
ايهاب: طاب تعالي هتهالي
حور: حاضر
شهاب رفع نظره ليها وتكلم بهدوء
: احسن دلوقتي
كارمن وقفت اكل و اتكلمة و لاكل في بوقه
: احم اه الحمدلله
شهاب: طاب براحه هتزوري
كارمن بلعت لاكل ولسه هتقوم
:شبعت
شهاب مسك ايدها
: اكملي اكلك... انا شبعت
شهاب قام و طلع لقي سلسبيل و سليم بيتخانقو مع بعض
مراد: بت ولله اضربك
سلسبيل رفعت الوساده ضربته بيها
: طاب مد ايدك كدا
مراد مسك اديها لاتنين وكتفها حط الوساده علي وشها فطسها
: ولله هزعلك لو متهدتيش
سلسبيل: شهااااب الحقني
شهاب قعد: سيبها يا زفت
مراد بعد: علشان الكبير بس
شهاب حرك ايده علي راسها
: فين جوري
مراد: فوق
شهاب: روح اندهالي
مراد زق سلسبيل
: خلي الزفته دي
سلسبيل: طاب ولله ما انا طالعه طلامه انت الي قلت
مراد قام وبص لسلسبيل بقرف.. وطلع
: جاتك مصيبه و انتِ شبه حمدي المرغني
سلسبيل قامت وراها
: مين دي ياض الي شبه حمدي خد هنا
شهاب حط ايده علي راسه و غمض عنيه فتح لما حس بحركه جنبه فتح لقي كارمن حطت جنبه الشاي
و همست برقه
: طنط بعتتلك الشاي دا....
إللي عاوز يوصله اشعار بتكملة الروايه يعمل إنضمام من هنا