رواية العاصي
الفصل السابع والتامن والتاسع والعاشر
بقلم كنزي حمزه
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
ظلوا الشباب يتحدثون لوقت متأخر وهم يراقبوهم من اعلي بعيد عن كل العيون الا عيونه هو واخيه
هتفت غزل: كنتي عايزه تبلغي الشرطه اهي الشرطه بحالها جايله لاء والظابط قاعد يشرب معاه الشيشه كمان لم ترد عليهاغمزه التي كانت تجذبها عيناه بشده وهو يخطف النظرات اليها دون ان يلاحظ اصدقاءه
زين:سوفتي يا غمسه بابي جاب كل اصحابه ازاي عسان يضلبو اي حد يجي هنا وكمان عمو خالد جيه عسان ياخد الناس الوحسه ومس هايخليكي تمسي خالث
غمزه: شوفت يا زين بس يا رب بكره الكلام ده يتحقق احسن انا خايفه اوي
غزل:انا بقي بعد اللي شوفته قدامي ده مش بقيت خايفه واظن مامي كمان مش هاتكون خايفه بعد ماشفتهم من تحت
غمزه بعد ان اجتذبتها عيناه مره ثانيه تحدثت بدموع وهي تقبل زين: مش عارفه لو عمك قدر بعد ده كله ياخدنا هانعمل ايه انا مش هاقدر ابعد عن زين تاني انا حبيته خالص
زين وهو يملس علي شعرها بيده الصغيره ويحتضنها ويبكي من اجلها:معلس يا مامي مس تعيطي
بابي مس هايخلي حد يخدك مننا هو قالي كده ووعدني
غزل وهي تبكي ايضا:الحقي ياغمزه زين اتعلق بيكي لدرجة انو بيقولك يامامي
لم ترد عليها ودخلت بسرعه واجتذبتهم حين رأته ينظر اليها نظرة رعب ويشير لها بعينيه بأن تدخل
اما عنده هو لمحه خالد وهو رافع رأسه للأعلي فأتجه بعينيه الي ما ينظر صديقه وهتف
خالد: تصدق حلوين ياض وخصوصا ام عيون خضره لو مش عايز تجوز انا مستعد واهي تبقي حمايه رسمي
عاصي: نزل عينك بدل ما اخلعهم لك واتلم بقي
خالد: ههههههههه دا انت واقع بقي طب يا سيدي ماهي سهله وجايلك لحد عندك وبتقولك احميني هو في اكتر من حماية الجواز
عاصي: اسكت اسكت اصلك ماتعرفش حاجه
خالد:طب ابقي عرفني بقي بعدين يلا انا ماشي سلام ياشباب ثم همس في اذن صديقه
ابقي بوسلي زين من نفس الخد اللي اتباس فيه والنبي ههههههه
عاصي: يلا ياض من هنا انت قاعد معايا ولا معاهم
خالد:هههههههه وهو يبتعد ظابط بقي لازم اراقب كل حته سلام وبكره اول ما تبدء الحفله بلغوني مش عايز قلق ها يا شباب
حمزه:متقلقش يا حكومه الحفله مش هتبدء من غيرك ههههههههه
وبعد ان ذهب خالد هتف عاصي الي حمص صبي القهوه ليجمع الكراسي والاكواب الفارغه
واستعدو جميعا ليلعبو مبارة كرة قدم وقسمو نفسهم الي فريقين
/////////////////////////////////////
وعند زين
غزل:انتي ايه اللي جرالك مالك شديتنا كده ليه
غمزه:اصل عاصي بصلي وشورلي بعنيه اننا ندخل فانا خوفت من نظرته ليا بصراحه مرعبه اوي نظرته دي
غزل وهي تنظر الي زين المتعلق بعنق غمزه: ليه يازين بتقول لغمزه يامامي
زين: عسان بحبها اوي انا مس عندي مامي من زمان وعايز اقولها هي يا مامي
غمزه:ايه دا هي مامي مش موجوده اومال هي فين
زين:مس عالف بس مس تقولي لبابي اني قولتلك عسان لما قولتله اني عاوز اقولك يا مامي قالي مس دلوقتي استني سويه
غزل وهي تمسح دموعه:اممممم قولتلي بقي طب وبابي مألكش تقولها حاجه تاني
زين:لاء مس قال ايه دا دول بيلعبو كوله تعالو نسوفهم
غمزه:لاء يا خويا احسن يبص لنا تاني وانا مس ناقصه رعب
زين :طب خلاث خليكي انتي يا مامي عسان مس تخافي وتعالي احنا ياغسل نسوفهم دا حمسه بيلعب حلو اوي
غزل:بجد طب يلا بينا بس يعني يا استاذ زين طلما غمزه بقت مامي يبقي انا بقي خالتو مس كده ولا ايه
زين:لاء انتي غسل بس عسان حمسه حمسه بس
غزل:ايه يا عم وانا مالي بحمزه بتاعك ده
زين:ده حمسه حلو وعسول خالث وكمان بصي بيلعب كوله حلو ازاي هو بابي
جلست غمزه بجوارهم تنظر الي الشارع بحب وهي ترفع الصغير علي قدميها
احرز عاصي هدف بعد ان اسقط له حمزه الكره فهتف الصغير بصوت مرتفع وهو يصفق بيديه
زين:ساطل يا بابي بلافووووو جووووووول
رفع عاصي رأسه بعصبيه ينظر اليهم فأختفو الثلاثه الي الداخل وهم يضحكون بصوت مكتوم
😅😅بقلمي/كنزي حمزه
مرت ليلتهم هكذا ونام زين في حضن غزل بعد ان ا خبر والده فرح والده انه نسي موضوع الضرب والخوف وبعث له منامه نظيفه لكي ينام فيها مع حسنه الخادمه وصعد هو واخيه الي شقتهم
وتاني يوم في الصباح قررو انهم لم يذهبو الي العمل اليوم فهم لم يعلمو ميعاد وصول ذلك الرجل بالظبط فربما يأتي وهم في عملهم
هتف حمزه: عاصي وبعدين انت هاتفضل مخاصم ابوك وامك كده طب قولي ايه اللي حصل امبارح خلاك زعقت معاها تاني
عاصي: اللي حصل انها ضربت زين ومهدداه انها هتحرقه بالكبريت لو راح عند ستك توحه تاني شوفت امك وقسوتها ياحمزه
حمزه:ايه ليه دا كله للدرجه دي امك مش حابهم طب العايل الصغير ده زنبه ايه
عاصي:عادي يعني هي امك كانت حبته هو امتي مانت عارف هي مش بتعامل زين حلو الا في وجود حد فينا ولما باعتبها تقولي ال ايه ده اللي واقف حالي ومش هايخليني اتجوز الشارع كله بيحب زين وامك لاء يا حمزه
حمزه:طب وابوك يا عاصي انت عارف انه عمره ماعملها ومد ايدو علينا واللي حصل كان ساعة نرفزه بينك وبينه
عاصي:انا مش زعلان منه يا حمزه بس في سر ابوك وامك مخبينه علينا ولازم نعرفه
حمزه: انا سألته بس هو مارديش يقولي حاجه
عاصي :ماشي خلينا كده اما نشوف اخرتها معاهم ايه
فطرو ونزلو الي الوكاله وفتحوها وقعدو فيها هما الاثنان يتحدثون مع اصحابهم في الهواتف
/////////////////////////////////////
اما عند زين فقد استيقظ من نومه وهو في حضن غمزه التي استيقظت قبله بكثير ولكنها لم تريد ان تيقظه ابتسم لها وهتف
زين:ثباح الخيل يا مامي
غمزه:صباح الفل يا روح مامي والله انت سكر يا زينو انت
زين:ههههه بابي كمان بيقولي يازينو
غمزه:بجد طب يلا بقي قوم عشان تفطر
زين: لاء انا هاقوم انزل عند جدو عسان يجبلي ساي بلبن من القهوه
هتفت توحه القادمه من الخارج :وتشرب شاي بلبن من القهوه ليه ماتفطر هنا معانا وبعدين تنزل لعاصي تحت
زين:بس بابي زمانه لاح السغل
توحه:لاء يا سيدي ابوك قاعد تحت قدام الوكاله هو حمزه وكمان اصحابهم بدؤو يجو ليهم
زين:طب يلا يا مامي قومي لبسيني عسان انزل ليه بسلعه
توحه:مامي مين يازين دي
غمزه:اصل الاستاذ قرر من امبارح انه يقولي يا مامي يا نانا
توحه:لاء يا زين بلاش تقول كده عشان مش عايزين مشاكل
زين:يا تيتا انا بحبها وعايز اقولها كده وبابي عالف
توحه:يا عيني يا بني طب ياحبيبي بس اوعي تقولها كده بره البيت ده ماشي يازين
زين بزعل:حاضل يا تيتا
وبعد ان البسته غمزه واطعمته طعام الفطارنزل الي الاسفل يجري علي والده الذي احتضنه ورفعه لاعلي
عاصي: وحشتني يا زينو كده تنام بعيد عني
زين وهو يقبل اباه ويهمس في اذنه:ماانا كنت نايم في حضن مامي غمسه النهالده بقي وهي كمان بتقولي يا زينو
عاصي بعد ان تفهم عل ابنه الماكر: هههههههه هي بقت مامي خلاص قولتلها كده مش قولتلك اصبر شويه
زين: يابابي كانت سعلانه وبتعيط وانا قولتلها كده عسان بحبها يا بابي هي خايفه عسان خاطلي مس تخلي حد ياخد مامي مننا يا بابي
عاصي:حاضر يا حبيبي ماتخفش مش هاخلي حد يخدها مننا يلا بقي اطلع عند حسنه وملاكش دعوه بتيتا فاطمه خالص ومش عايزك تنزل خالص النهارده او حتي تفتح البلكونه ماشي
زين : حاضل يا بابي ثم صعد للأعلي
هتف سامح صديق عاصي: اهو حلهالك يا بابي وقالك مس تخلي حد ياخد مامي مننا يابابي والله الواد ده زكي هههههههههه
عاصي:مش عارف يا سامح من ساعة ماجت البنت دي هنا وانا وهي قط وفار عكس بعض في كل حاجه وعنيده قوي
ديما واقفه قصادي الغريبه اني بعد مااهدي مش عارف ليه بلقيها معها حق والتمس ليها اعذار عمري ما دورت لحد عليها
حتي لوانا غلطان بس برضو مش قادر انزل من نفسي قدامها
سامح: ههههههه ده انت طبيت يا صاحبي وانت مش حاسس اسألني انا ماهو ده اللي خلاني اتشنكلت واتجوزت هو بعينه بغباوته ههههههههه
عاصي:لاء يا راجل بقي هو ده بقي اللي بتقوله عليه بس ماظنش انها بتبادلني نفس الشعور دي طيق العمي وانا ماطيقنيش
سامح:بأماره ما قبلت يتقلها يا مامي يا بابي
ماتركز يلا بقي دا الواد ظبطك وانت ولا انت هنا
عاصي:هههههههه هو من ناحية ظبط فهو ظبط
بس اما نشوف النهارده هاينتهي علي ايه الاول
مر الوقت ببطيء علي الجميع واصبحت الساعه الثالثه عصرا صعدت الفتاتان الي سطح المنزل ينظرون الي الشارع فهتفت غزل :الحقي يا غمزه دا حمزه بيقفل الوكاله بيقفل الوكاله من دلوقتي
غمزه:بصي عاصي قاعد هو وأصحابه كلهم جوه القهوه وبصي الشباب اللي واقفين علي اول الشارع دول كلهم
غزل: هو ايه الميكروباص اللي واقف ده دا فيه رجاله شكلها غريب كده ليه دول باين مش من هنا
صح هما مش من هنا
صرخت الفتاتان عندما سمعو صوت حمزه القادم من خلفهم والذي صعد لهم من سطح البيت المجاور لهم
غمزه:ايه انت جيت منين دا احنا لسه شايفينك تحت
حمزه:معلش انا خضتكو بس اللي انتو شايفنهم تحت دول تقريبا كده تبع عمك لأنهم غرب عن المنطقه فعاصي قال ماينفعش تقعدو هنا وغير الخطه
غزل: خطه خطة ايه احنا مش فاهمين حاجه
ايه دا دا عاصي بيتخانق معاهم تحت
حمزه: كده تبقي الخطه بدأت تعالو معايا بقي عشان الحق انزل لاخويا بسرعه
غمزه:استني بس يا حمزه هاتودينا فين مامي لازم تعرف الاول
حمزه وهو بيعديهم علي سطح البيت التاني
يا ستي ماتخوفوش هاخبيكو عندنا في البيت عشان محدش يتعرض ليكو ومامتك عندها علم بكده دلوقتي ابويا عندكو وزمانه قالهاثم اعطي لكل واحده منهم عباءه وطرحه وهتف البسو دول عليكو وانزلو ورايا براحه يلا
سمعو كلامه ونزلو وراه براحه من غير ما يتكلمو لكنهم وقفو خائفين جدا في مدخل المنزل من الخروج معه الي الشارع
وسط هذه المشاجره التي اصطنعها اخوه وقف هو ينظر الي اخيه الذي كان يراقب باب المنزل انسحب بهدوء وغطي اصدقاءه عليه واتجهه اليهم
عاصي: ايه ماتلعطوش ليه
حمزه:مرعوبين يخرجو فاكرينها خناقه بجد
عاصي:ههه لاء جد ايه دا احنا لسه بنسخن تعالو تعالو دا عمكو ده شكله مش سهل خالص
غمزه:انت بتهزر احنا اذي هانخرج وسط الخناقه دي والأسلحة دي كلها
عاصي: لاء بقولك ايه مش وقت مناقشتك دي خالص في شباب زي الورد واقفه بره عامله ليكي درع عشان بس تعدي من البيت ده لبيتنا
يمين بالله كلمه كمان هاطلعك تاني عند امك تقعدي تستني عمك وابنه الحشاش ده فوق
غمزه:ايه امك دي اسمها مامتك او ولدتك مش امك
عاصي :انتي هاتجنيني يا بت انتي يخربيت لسانك تعالي يلا حمزه هات غزل
ثم امسكها من معصمها واجتذبها تحت زراعه
وفعل حمزه مثله مع غزل
وخرج بهم خلف أصدقائه سمعت هي صيحات الشباب امامها
اغمضت عيناها برعب تشبثت في قميصه جيدا وكادت ان تسقط من كثرة الخوف احب هو قربها هذا جدا دلف بها الي داخل منزله ودلف خلفه حمزه بغزل
عاصي:خلاص سيبيني بقي احنا وصلنا ولو عايزه تفضلي كده ماعنديش مانع علي فكره
غمزه:انت قليل الأدب علي فكره
صرخت غزل مره ثانيه عندما وجدت زين ينزل امامها يمسك بيده هذا الكلب المرعب في حجمه وشكله
القت غمزه نفسها علي صدره مره ثانيه وصرخت برعب
ضحك هو ضحكه عاليه ثم هتف :علي فكره بقي انا ممكن اسيب كل حاجه وتفضلي كده واخلي عنتر واقف مخصوص عشان ماتخرجيش من حضني هههههههههه
كادت ان تبتبعد عنه لكنها مرعوبه هتفت فيه
غمزه:من فضلك ابعده عيب كده لو سمحت
عاصي: طب مانتي مؤدبه اهو وبتقولي كلام لطيف خلاص ماتخفيش منه انتو ادام معانا مش هايعمل حاجه هاته يازين وخدهم يلا واطلع بيهم فوق
زين بعد ان امسك بوالده يحدثه في اذنه:اطلع بيهم فين يا بابي عند تيتا اذي ممكن تزعلهم
عاصي:اممم معاك حق حمزه امسك عنتر واطلع للعيال عقبال ما اطلعهم انا
حمزه وهو ممسك بغزل المختفيه تماما في احضانه خائفه من هذا الوحش: عاصي تصدق انا بحب عنتر جدا ااااااا ههههههههه
عاصي:هههههه طب هاتها وخده يلا واخرج بيه
خرج حمزه بالكلب بعد ان تركته غزل المرعوبه بصعوبه وصعد هو بهم الي شقته
وقفت والدته امام باب شقتها وهتفت
فاطمه: انت جايبلي دول هنا بيعملو ايه في بيتي وواخدهم ورايح فين بسلامتك
عاصي: رايح السيما ادخلي جوه يااما ثم زجها الي داخل شقتها واغلق الباب بالمفتاح عليها وصعد بهم
غمزه: هي دي مامتك
عاصي:اه
غمزه:انت قفلت عليها بالمفتاح ليه
عاصي:عشان لو سبتها ممكن تاكلكو انتو الاتنين ادخلو بقي وكفايه رغي وماتقربوش من البلكونه ولا من شباك سماعني ياغمزه لو حد شافكو هايطلعو يخدوكو وساعتها مش هاقدر اقولهم انتو بتعملو ايه
يلا ادخل معاهم يازين وخلي بالك منهم ثم اغلق عليهم الباب من الخارج ايضا ونزل الي المشاجره
🐕🔪🔪🔪🔪🔪🔪🔪🔪🔪🐕
حمزه وهو يوجه حديثه للسائق وكان يمسك بيده سلاح ابيض وباليد الاخري الكلب:بقولك ايه انتو اصلا شكلكو مريب ومش مريحنا بألكم ساعه واقفين هنا بالعربيه ماتقولو انتو تبع مين ولا جايين لمين وتخلصو
السائق :سيب ياض انت البتاعه اللي في ايدك دي لتعورك هوانت فاكر انك انت وشوية العيال دول ولا الكلب اللي معاك ده هاتخوفنا
عاصي وهو يمسك بيده سيف كبير:لاء وانت راجل يلا طب ماتنزلو وتورنا نفسكو ياتقولو انتو جاين لمين عالطول
السائق :هي صوره ياعم ماقولنا احناواقفين هنا لحد الباشا
بتاعنا مايوصل
لم يكمل السائق حديثه حين وصلت امامه سيارتان مملوؤتان بالرجال ايضا منهم سياره يبدو علي من فيها انه عمهم واولاده
هتف ياسر ابن سالم عمهم:ايه في ايه مالكم بتتخانقو معاهم ليه
عاصي:ودا مين دا كمان ايه ياجدعان هو في ايه النهارده هي حتتنا هينقولو فيها الهرم ويجو الناس يزوروها ولا ايه
رد سامح:ياعم هرم ايه انت مش شايف الجلاليب ده بينه هيتعمل فيها مولد
ضحك جميع الشباب بصوت مرتفع
خرج سالم من السياره وهتف بأنزعاج:بس يا ولد انت بجي هي دي اصول الضيافه
مالكم ومالنا احنا جاين زياره لجرايب لينا هنا وماشين مش جاين في شر
حمزه:احنا اسفين يا عم الحاج بس احنا سألنهم وهم لوعونا في الكلام واحنا بنخاف علي حتتنا بردو
حسن اخو ياسر الصغير:طب خافو بقي علي حتتكو يا اخويا كويس دا لو هتعرفو تحموها
كاد حمزه ان يرد عليه ويتشاجر معه الا ان عاصي امسكه
خلاص يا حمزه مالوش لازمه عشان خاطر الراجل الكبير ده مش هنرد اتفضل يا حج شوف انت طالع لمين
صعد سالم الي بيت توحه هو وولداه وترك باقي الرجال داخل السيارات
بينما جلس عاصي وحمزه و بعض الشباب في القهوه ووزع الباقي علي ناصيتي الشارع يترقبو ما سوف يحدث
اما عند روقيه داخل الشقه جلس فضالي معهم يخبرهم علي الخطه وهتف
فضالي:يا ستي ماتخفيش بناتك في بيتي دلوقتي ومحدش يستجري يخطي خطوه جوه بيتي
روقيه:بجد يا عبد الرحمن يعني عاصي اخد غمزه كمان عشان يحميها ولا خد غزل بس وسبها
توحه:يووووه ما قالك اخد الاتنين بطلي جبن بقي دق الباب وهتفت توحه
توحه:افتحي يابت يالوزه
فتحت لوزه الباب وجدت امامها شبان يدل علي ملامحهم معالم الإجرام ومعهم رجل كبير في السن في العقد السادس من عمره سمين ووجهه محفور بالغضب وهتف
سالم:ستك فين يا بت
الفصل الثامن
لوزه:ستي مين هو حضرتك عايز مين
ياسر :ايه البت المخبوله دي ستك روقيه ايه مش هو ده بيت الست توحه
لوزه: هاه اه هو مين حضرتكو
سالم:طب ادام هو يبجي توعي اكده من جدامي ثم زجها الي الداخل ودخلو ثلاثتهم وجدو فضالي في وجههم ومن خلفه تقف روقيه وهتفت
روقيه:اهلا يا سالم في حد برضو يدخل بيوت الناس بالطريقه دي
سالم:ايه يا مرت اخوي هو انا ضيف ولا غريب
توحه وهي تجلس داخل الغرفه: تعالي يا سالم اتفضل
سالم:طب مش تعرفينا مين اللي انتي واقفه وراه ده اهو ده بقي اللي غريب بالنسبه لينا
فضالي:بالظبط ذي ماانت غريب بالنسبه ليا ومحبتش دخلتك دي علي بيت مافهوش الا حريم
حسين ابن سالم الصغير:الحريم اللي انت بتتكلم عليهم دول يخصونا
فضالي:يخصوكم اذاي يعني مش فاهم ال اعرفه انهم مالهمش اخوات رجاله وابوهم مات
سالم بعد ان جلس علي الاريكه :انا عمهم ودول ولاد عمهم انت بجي تبجي مين
توحه:ده يبقي الحج عبد رحمن فضالي كبير الحته
سالم:وبيعمل ايه كبير الحته في بيت مافيش فيه غير حريم كيف ماعم بيجول
فضالي: والله الحريم دول في حمايتي وهما اللي قصدوني اني احضر معاهم القعده دي
ياسر:يقصدوك في ايه احنا جاين ناخد بناتنا ومش هاننزل من هنا من غيرهم فين البنات يا مرات عمي
روقيه:يعني ايه الكلام ده اولا دول بناتي ومحدش يقدر ياخدهم مني
ثانيا:دول مش قصر عشان تفكرو انكم هاتتحكمو فيهم
سالم:جصر ولا لاع اسمهم بنات اخوي وهيفضلو تحت عيني لحد ماجوزهم ولادي وانتي عايزه تيجي معاهم اهلا وسهلا بيكي مش عايزه خليكي جاعده اهنه جنب امك
نادي عالبنات خلينا نعاود البلد يلا
فضالي:البنات مش هنا ومش هايرجعو معاك بلدكو فياريت تاخد ولادك وتمشي من هنا انتو مش مرحب بيكو في البيت ده
ياسربصوت مرتفع جدا سمعه عاصي وحمزه:يعني ايه البنات مش هنا دانا هاقلب البيت ده علي فيه انطقي يا وليه انتي مخبياهم فين
صعد عاصي وحمزه وسامح بعد تحدث مع خالد واخبره بحضورهم ودخل اليهم
فتحت له لوزه وهتف فيها:ايه يا لوزه هو في حاجه عندكو ولا ايه نداه والده من الداخل
فضالي:تعالي يا عاصي تعالي حمزه ادخلو
ياسر:ده بيت ايه دا بقي اللي اي واحد معدي يدخل يقعد ويجيب شباب تقعد فيه ده
روقيه:احترم نفسك يا جدع انت والبيت ده محترم غصب عن اي حد
حسين :طب ومين بقي دول اللي قاعدين في البيت المحترم يبقو ليكو ايه دول عشان يدخلو كده
نظرت روقيه الي عاصي وحمزه وهتف: دول دول يبقو اجواز بناتي 😦😦نظر لها حمزه وعاصي وفضالي بأندهاش وهتف سامح صديقهم في ياسر
سمعت يا ابو الشباب الحجه قالت ايه ياريت بقي تاخد الحج والاخ تختخ اللي معاك ده وتتكلو علي الله من هنا
سالم:كيف يعني جوزتي بنات اخويا من غير ماعرف اذي تعملي كده وانتي عارفه اني رايدهم لولادي
عاصي:معلش بقي ياحج النصيب جه كده وخلاص بنات اخوك اتجوزو دور لولادك علي عرايس في حته تاني
ياسر: هاه انتو فاكرين ان اللعبه دي هاتخيل علينا طب لما انتو اتجوزتوهم فين قسايم الجواز
عاصي:ههه عند المأذون طبعا ولسهش استلمناهم
حسين:بقولكم ايه الكلام دا كله مش داخل دماغي اخلصي يا وليه انتي وقولي البنات فين يا كده يا هناخدك انتي لحد ما يظهرو
حمزه: اعلي ما في خيلكو اركبوه ومافيش واحده من البيت ده هاتتحرك من غير رضاها وانا اظن ان حماتي مش راضيه مش كده يا حماتي ولا ايه
روقيه: ايوه يا حمزه كده
عاصي :تمام اديكو سمعتو اهو يلا بسلامه بقي فرجونا جمال خطوتكو
بدأت اصواتهم ترتفع بدؤو التشابك معهم الي ان انزلوهم الي اسفل واشتبك شباب الشارع مع الرجال الذين كانو ينتظروهم في السيارات
الي ان صدحت سارينة سيارات الشرطه فركبو سيارتهم سريعاحتي يهربو فمعظمهم مجرمين ومطلوبين عند الشرطه ولكن قبل ان يذهبو هتف سالم
سالم:لسه الكلام ليه بجيه وراجعين ليكم تاني
فضالي وهو يقف بين اولاده ومن خلفهم الشباب:وماله ابقو تعالو في اي وقت هاتلاقونا مستنينكو
ذهبو بسيارتهم وصاح الشباب بالضحك والهتاف باسم عاصي وحمزه وفتح عاصي الوكاله بدؤ الشباب في تشغيل الاغاني الشعبيه والرقص عليها
اما عند غمزه وغزل داخل شقة الشباب انبهرو حين وجدو طاولة رسم هندسي مثبت عليها أوراق مرسوم عليه روسمات لعمارات وبيوت مثل الفلل ويوجد علي مكتب اخر بعض الملفات الحسابيه هتفت غمزه
غمزه:بتاعت مين الحاجات دي يازين
زين:المكتب ده بتاع حمسه هو بيستغل عليه بالليل وبابي بيلسم العمالات الكبيله دي هنا
غزل:نعم انت عايز تفهمني ان عاصي مهندس وحمزه ده محاسب
زين :ايوه انتو مس كنتو تعلفو ولا ايه
بابي مهندس بيبني عمالات وحمسه بيجيب هو الفلوس بقي
غمزه بعد ان فوجئت بما تفوه به ذلك الطفل
والله يا زين انا كل شويه بتفاجيء بحاجه جديده في بابك ده
زين:ايه ده الخناقه خلصت سامعين هما بيهيصو تحت تعالو نفتح البلكونه بقي ونبص عليهم
غمزه:لاء احسن يكونو لسه الناس الوحشه دول تحت
زين:تحت ايه انتي مس سامعه يامامي الاغاني ولا ايه افتحي ياغسل دا حمسه وبابي تلاقيهم بيلقصو تحت
فتحو باب الشرفه بهدوء وخرجو اليها لما رأو والدتهم واقفه مبتسمه وفرحه جدا هي وجدتهم وشاورت لهم خرجو ينظرو الي اسفل وجدو حمزه يرقص وسط الشباب
ووالده يقف يصفق له اماعاصي فكان يقف مبتسم واضع يده في جيب بنطاله وبجانبه الظابط خالد وسامح صديقه يضحكون
هتف زين من اعلي
زين: بلافووووووو يابابي ساطل مس خليت الناس الوحسه تاخد مامي مننا
رفع عاصي رأسه للاعلي ولأول مره يبتسم لهم وشاور لهم بيده بمعنبي لا
خالد :الف مبروك يا بابي اخيرا لقيت مامي وهنفرح فيك هههههههه
سامح: اهي بقت رسمي لاء وايه امها هي اللي خطبتهم ههههههههه بقلمي/كنزي حمزه
عاصي:استنو بس اما نشوف رأيهم هيبقي ايه
خالد:هي لسه فيها رأي انتو لازم تكتبو عليهم بسرعه قبل ماعمهم يجي المره الجايه مش ضامنين هايعملو ايه
جاء اليه حمزه وهو يرقص امام عاصي ويجذبه من يده
حمزه: يلا يا بابي فرج مامي رقص الشباب هي وحماتك
عاصي:هههههه فكرتني ده ما صدق يا سامح ال ايه صح يا حماتي
سامح: ههههههه لاء وهي ايه صح يا حمزه ههههه يلا يا عاصي يلا
عاصي:طب يلا هههههههههه
وبدء يرقص مع اخيه وسط الشباب وهي تنظر اليه بفرحه كبيره جدا
والكل كان فرحان ومبسوط الا هي كانت تقف خلف شباكها تنظر الي روقيه بكل كراهيه وغيظ
هتفت الي حسنه : بت يا حسنه هاتي المحمول بتاعي من عندك
حسنه: حاضر اهو عايزه ليه ياستي
فاطمه:انتي مالك امشي من قدامي يابت
حسنه:يوه اديني ماشيه اهوالناس كلها فراحنه وانتي زعلانه ليه بس
فاطمه:غوري من قدامي بدل مااكسر رقبتك في ايدي ثم طلبت رقم حمزه وانتظرت رده
امسك حمزه هاتفه بيده وابتعد عن دائرة الشباب التي كان يرقص هو اخيه في وسطها
فاطمه:الو ايه يازفت انتو مش ناوين تفضو بقي المهرجان اللي انتو عاملينه ده وحد فيكو يطلع يفتحلي باب السجن ده
اسمع قول للبيه اللي عندك ده يطلع يغور البلوتين اللي جايبهم ليا في بيتي دول من هنا انا بقولك اهو ثم اغلقت الهاتف قبل ان تسمع رده بكلمه واحده
اندهش هو مما تفوهت والدته به ذهب لاخيه ليخبره
حمزه:عاصي هو انت قافل علي امك باب الشقه
عاصي بعد ان انتبه له وتوقف عن الرقص: اه ليه
حمزه: امك علي اخرها فوق ومش طايقه وجود البنات في البيت
عاصي: هههههههه اومال هاتعمل ايه لما يقعدو فيه علطول بعد كده
حمزه: مش عارف بس هي دلوقتي عايزك تطلع تاخدهم
عاصي: لاء طبعا مش هاينزلو وسط الشباب دي كلها اما الدنيا تفضى نبقي نطلع ننزلهم ونرجعهم بيتهم قولها تصبر شويه
حمزه:طب هاطلع افتحلها الباب حتي
عاصي:وافرض طلعت وفتحت علي البنات وطردتهم ولا زعلتهم
حمزه: ايه لاء خليها مقفول عليها بقي دي ممكن تاكل غزل حبيبتي
عاصي بأندهاش:هي لحقت بقت حبيبتك وبيعت امك في لحظه يا واطي
حمزه:الله مش عروستي يا جدع لازم تبقي حبيبتي ههههههههه
عاصي: ماشي يا عريس بس مش عايزك تفرح اوي لما نشوف رأيهم لما يعرفو هايبقي ايه
رن هاتف عاصي برقم روقيه فتح الهاتف :الو ايوه ياحجه روقيه
روقيه: ايوه يا عاصي لوسمحت يابني هاتلي بناتي في حضني وكمل جميلك
عاصي:حاضر طبعا هاجيبهم ليكي بس معلشي اصبري شويه لحد الشباب بس مايمشو وبعدين انتي شايفهم واقفين قدامك اهم
روقيه:اه شوفتهم واطمنت عليهم انهم عندك انت واخوك انا اسفه يابني اني يعني قولت كده قدام سالم وولاده
عاصي:مش هانتكلم دلوقتي لما انزل البنات واجيبهم ليكي هانتكلم
مر الوقت سريعا وبدء الشباب في الانصراف
صعدفضالي وفتح باب شقته ودلف داخلها وجدها جالسه علي طاولة الطعام
فاطمه:بتحبسوني في بيتي عبد الرحمن ايه قلبته............ وسايب ولادك يجيبو بنات في شقتهم ناوين تبيتهم هنا ولا ايه
فضالي:اخرسي واتهدي شويه لا يطقلك عرق من كتر الغيره انتي ايه مابتتعبيش من الغل والكره اللي جواكي ده
فاطمه:وسع كده من قدامي مش علي اخر الزمن هاسمح لبنات الزباله دي انهم يجو....... بيتي ويوقعو ولادي في شبكهم زي امهم ماعملت فيك زمان
لم يرد عليها لكنها فوجئت بتلك الصفعه التي تلقتها علي وجهها القتها علي الاريكه وهتف بعدها
فضالي: الزباله دي تبقي انتي و............ برضو تبقي انتي شكلك نسيتي انا اتجوزتك اذي زمان فاكره لما روحتي لأبو روقيه
وقولتي ليه اني غلطت معاكي وكنت عايز اعمل في بنتوكمان كده
وانت كنتي ماشيه مع واحد تاني من ورانا والراجل صدقك وراح قال لابويا عشان هو عمك ويقدر يتصرف بدل مابوكي يعرف ويدبحك
بعدتي حب عمري عني واتجوزتك وفي الاخر اكتشفت انك مش بنت لما قولت لأبويا قالي ان انا اللي عملت كده كدبتك قدامه لكن مصدقنيش
واتهمني اني ندل وعايز ارمي لحمي فاكره انتي كنتي
بتخليني اقرب منك ازي فاكره ازي خلتيني ادمنت المخدرات لما كنت بتحطيهالي في القهوه ولا الشاي فاكره ولادك دول حملتي مني فيهم اذي
ياشيخه دانا لما كنت بقربلك كنت مش ببقي دريان بنفسي كنت بندهلك باسمها خلتيني مدمن عشان تخليني احبك لكان كرهي ليكي كان بيزيد وزاد اكتر لما ابويا اكتشف انك انتي اللي عملتي فيا كده
دخل عاصي وحمزه مندهشين مما قاله والدهم
عاصي: الكلام اللي سمعناه ده صحيح
فاطمه: سمعتو ايه ابوك دا اتجنن كداب كداب
فضالي: لسه بتكدبيني حتي بعد مادريت عنهم حقيقتك كل السنين دي اهو ربنا كشفك قدام ولادك منك لله يا شيخه منك لله ثم تركها ودخل الي غرفته
حمزه: انتي ايه انتي اذي كده ليه عملتي فينا كده يارتنا معرفنا حقيقتك ياريتك ما كنتي امنا
عاصي:هو انا اللي سمعته ده صحيح انتي عملتي في ابويا كده انا مش قادر اصدق ليه تعملي فيه كده كل ده عشان كان بيحب واحده وعايز يتجوزها ولا عشان سلمتي نفسك لواحد ندل مارديش يتجوزك بعد ماسلمتيله نفسك قولتي تلبسيه الليله ما تردي عليا ساكته ليه
لم ترفع وجهه فيهم ولم تتفوه بكلمه جرت من امامهم الي الغرفه الثانيه واغلقت الباب من خلفها
امسك حمزه بيد اخيه وهتف:يلا يا عاصي نطلع نفتح للبنات ونوديهم لأمهم وبعدين نبقي نكمل كلامنا
التف عاصي بأتجاه باب الشقه قاصد الصعود لشقته هو واخيه فتح الباب ودخلو إليهم
زين اول مارأه جري عليه وهتف:بابي حبيبي ساطل يابابي مس هاتخلي مامي تمسي تاني صح
جلس علي المقعد القي مفاتيحه علي طاولة الطعام وهتف فيهم
عاصي: يلا البسو عابيتكم والطرح علي شعركم عشان نروحكم لأمكم
غمزه:هو حصل حاجه تاني ولا ايه مش خلاص هما كده مشيو
عاصي بغضب: انتي هاتحققي معايا قولتلك يلا خليني اروحك مش كل حاجه تقعدي تناقشي فيها
غزل: هي مش قصدها حاجه احنا بس كنا شايفنكو مبسوطين بس دلوقتي منظركم ده مخوفنا بصراحه
حمزه: محصلش حاجه ياغزل بس ياريت تخلصو عشان الوقت اتأخر ومامتكو قلقانه عليكو
غمزه: طب علي العموم كتر خيركو يلا غزل
عاصي:يلا على فين قلتلك البسي عابيتك والطرحه عليكي مش هاتنزلو بفستانكو القصيره دي قدام الناس واحنا اللي هاونديكو
غمزه:لا توديني ولا اوديك وانا مش مجبره اني انفذ كلامك ده مش هالبس حاجه
امسك عاصي العباءه واقترب منها قاصد البسها اياه بالقوه :وهتف وهو ينظر الي عيناها التي تتحداه لو ملبستيش لوحدك هالبسك غصب عنك انتي فاهمه
وقف حمزه بينهم وهتف:خلاص يا عاصي هي هاتلبسها لوحدها يلا يا غزل البسي انتي كمان
غزل:حاضر حاضر يلا يا غمزه عشان نروح لمامي
وقفت هي تنظر اليه في صمت ولكنها ابت ان ترضخ له
لبست غزل عبأتها وضعت الطرحه علي رأسها ونظرت الي اختها وجدتها تبكي وعبرتها تنزل علي وجنتها ولم تلبس مثلها
فقط تنظر اليه تتحداه البستها عباءتها ووضعت الطرحه علي رأسها وهتفت
غزل:خلاص ممكن نمشي بقي
حمزه :يلا تعالي
خرج حمزه ومن خلفه غزل متخيله ان اختها خلفها ولكنها لم تتحرك من مكانها ثابته امامه فقط تنظر له
غزل : يلا يا غمزه واقفه ليه
امسكها من معصمها قاصد ان يحسها علي التوجه خارج المنزل ولكن اوقفه صوت ابنه
زين :لاء يا بابي ماتخليس مامي تمسي تاني خليها عندنا يا بابي
انحني بجزعه لابنه وحمله بين يديه وهتف وهو ينظر اليها
عاصي:احنا هنوديها دلوقتي عند مامتها وهي لوعايزه تبقي معانا علطول هتبقي معانا ومش هاتمشي ابدا ثم وجه كلامه اليها مش يلا بينا بقي يا مامي ولا ايه
غمزه بغضب: من فضلك سيب ايدي
ترك هو يدها ثم خرجت مندفعه الي الخارج وخرج هو من خلفها وهو يحمل زين
وصلو الي الاسفل وخرج حمزه اولا ينظر الي الشارع حتي يري ان لايوجد احد غريب فيه امسك غزل من يدها وتوجه الي بيتها بينما كادت ان تخرج غمزه ولكنه امسكها مره تانيه وهتف
عاصي: انا اسف علي فكره مقصدتش انفعل عليكي كده بس انا كنت مضايق وانتي عصبتيني زياده
نظرت الي يده الممسكه بيدها ثم نظرت اليه مره تانيه وهتفت
غمزه:قلتلك سيب ايدي وماتحولش تمسكني تاني كده ممكن امشي بقي
عاصي:اتفضلي وخدي الواد ده كمان اللي عمال يعيط عشانك معاكي مش ابنك ده ولا ايه يا مامي
غمزه:نعم ابني ابني ايه انت مجنون ولا ايه
زين ببكاء:يا مامي خليكي معايا مس تمسي عسان خاطلي او حتي خديني معاكي
غمزه: خلاص يا حبيبي ماتزعلش انت هاتيجي معايا
عاصي:الله طب ما هو ده اللي انا قولته اتعصبتي ليه بقي
غمزه:انت تسكت خالص ملاكش دعوه بيا انا بقولك اهو يلا روحني
عاصي: الله يلا
امسك يدها مره ثانيه وخرج بها من المنزل متوجه الي بيتها
وجد حمزه وغزل ينتظرهم بالمدخل ترك يدها وهتف فيهم
عاصي: يلا اطلعو بقي ومتخافوش ومش تحالو تفتحو باب الشقه عشان انا هاسيب عنتر هنا في المدخل وهاقفل عليكو باب المدخل من بره لحد الصبح
حمزه:انا طلعت قفلت الباب بتاع السطح من فوق
جلست غمزه علي درجة السلم وهتفت ببكاء:ليه كل ده احنا بيحصل معانا كده ليه
عاصي بعد ان عصبه بكاءها جدا:انتي بتعيطي ليه دلوقتي خايفه من ايه محدش يقدر يلمس شعره منك طول ما انا موجود قومي اطلعي شقتك يلا
العاصي
الفصل التاسع
صعدو الي شقتهم دخلو الي احضان والدتهم وجلسو يبكو الثلاثه في صمت وزين بين يديها يحتضنها بشده ويبكي هو الاخر علي بكاءهم
توحه:ايه المناحه اللي انتو عاملينها دي المفروض تفرحو ان ربنا بعتلكو رجاله زي دول يحمكو ويبقو ليكو ضهر وسند في الدنيا
غمزه: ضهر وسند ايه بس يانانا هما مش هيفضلو طول عمرهم يحمونا كده
روقيه:لاءهايفضلو لما يتجوزوكو
غمزه وغزل: ايه انتي بتقولي ايه يا مامي
روقيه:بقولكم اللي هايحصل انا مش هالقي ليكم رجاله احسن منهم يقدرو يقفو في وش عمكم انا قولتله اني جوزتكم ليهم
غزل:اذي يا مامي تعملي كده شكلنا قدامهم هيبقي ايه دلوقتي يقولو علينا رمينا نفسنا عليهم
روقيه: هما عمرهم ما هايقولو كده بالعكس انا شوفت الفرحه في عنيهم ساعة ماسمعوني بقول كده
غمزه:طبعًا لازم يفرحو بنتين مامتهم بترميهم ليهم ما يفرحوش اذي مفكرتيش انهم ممكن يكونو زي ولاد عمي مفكرتيش انهم ممكن يكونو مش طيقنا او احنا مثلا مش طيقنهم
غزل:اتكلمي عن نفسك بس ياختي بصراحه انا شايفه ان حمزه ده لطيف ومؤدب ودمه خفيف
غمزه:والله خلاص جوزيها هي لحمزه لكن انا بقي شايفه ان عاصي ده مايتعشرش ثم تركتهم وذهبت الي غرفتها ممسكه زين بيدها
😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠
هتفت توحه وهي تبتسم بصوت خفيض: ولما هو مايتعشرش واخده ابنه معاها في كل حته ليه هههههههه 😅هتفت روقيه
روقيه:ايه الصوت ده افتحي الباب يالوزه شوفي ايه الصوت اللي علي السلم ده😕
غزل:اوعي تفتحي يا لوزه دا الكلب بتاع عاصي وحمزه هما هيبيتوه في البيت هنا وقفلو باب السطح بقفل وكمان هايقفلو باب البيت من تحت😦
روقيه:ليه يابنتي دا كله
توحه:عشان لوحد فكر يقرب ناحية البيت الكلب بتاعهم يفرتكو دلوقتي بس عرفت عاصي ساب زين يبات هنا ليه
غزل:ليه يا نانا هو سابه عشان متعلق بغمزه
توحه: وعشان لو لو حد فتح الباب ما يعملوش حاجه لما يشوف زين.
غزل:صح يا نانا دا ساعة الخناقه كان زين هو اللي نازل بيه وماسكه
روقيه:ياه داعاصي واخوه دول مشاءالله عليهم ازكيه قوي
/////////***********بقلمي/كنزي حمزه*********/////////
مر الليل الكحيل علي الجميع وسطعت شمس يوم جديد
افاق من نومه ثم ايقظ اخيه بدء بينهم الحديث
حمزه:الله يخربيت ايامك يابني انت منيمنا بعد الفجر ودلوقتي الساعه ٩ ما تسيبنا مريحين شويه
عاصي :قوم يا حمزه عشان نفتح الوكاله وشويه كده ونطلع نطلب البنات من جدتهم وامهم ولو هما موافقين تروح تجيب المأذون قبل ماحد من اهلهم دول يجي تاني
قفز حمزه من علي الفراش وهتف: يلا انا جاهز
عاصي:يخربيتك ولا انت ايه اللي جرالك ياض
حمزه:بص انا مش عارف بس بجد البت دي من ساعة ما شوفتها وهي خطفت قلبي عاصي هما ممكن ما يوفقوش علينا
عاصي: متهيألي غزل لاء ربنا يسطر بقي علي العنيده اللي لو ماوفقتش مش عارف هاعمل فيها ايه ممكن اكسر دماغها والله
حمزه:براحه ياعم انت اصلا امبارح دخلت فيها شمال مع ان البت كانت بتتكلم بطريقه كويسه
عاصي: اهي جات كده بقي هي اصلا زي ماتكون بتنقي الوقت اللي توقف قصادي فيه
حمزه: طب وابوك يا عاصي اظن انه كان شايل كتير قوي ومدريه عننا
عاصي:حمزه ماتفتحش الموضوع ده عشان مش عايز اتعصب علي حد وان كان علي ابوك هو عارف اني مش ممكن هازعل منه يلا بقي عشان ننزل
################################
نزلو الاتنين الي الوكاله دون ان يدخلو شقة والدهم فتحو الوكاله واتجه عاصي الي بيت توحه وفتح القفل وجذب السلسه الحديد
ثم فتح الباب الحديد فخرج اليه كلبه سريعا
امسكه هواعطاه الي اخيه حتي يصعد به الي مكانه فوق سطح بيته
ثم جلس امام الوكاله واتصل علي ابنه
رن الهاتف بجانبها وهي ناءمه علي الفراش محتضنه الصغير اجتذبته من علي الكمود متخيله انه هاتفها وردت بنوم
غمزه:الو
نظر هو الي الهاتف وابتسم ثم هتف: دي احلي الو سمعتها في حياتي
غمزه بعد تنبهت لصوته اعتدلت نصف جالسه علي الفراش:انت مين
عاصي وهو رافع حاجبه الايمن:انا مين دا ايه مش معقول لحقتي نسيتي صوتي داحنا يما دوب لسه متخانقين امبارح بالليل بس
غمزه بغضب:يا نهارك اسود هي وصلت بيك الجراءه انك تعرف رقم تليفوني وتعاكسني كمان هي دي بقي اخلاق ساعتك مش كده
عاصي بضحك: ههههههههه بس بس انتي ايه يابنتي قطر ما بيوقفش قبل ما تظلميني كده بصي علي الموبايل اللي فأيديك انا طالب ابني علي فكره
نظرت هي الي الهاتف لتجده هاتف زين وضعت يدها علي ثغرها لثواني وهي في قمة خجلها ثم هتفت بصوت خفيض: احمsoory
ما اخدتش بالي هو زين لسه نايم جانبي اهو لما يصحي هاخليه يكلمك
عاصي:هو لسه نايم جانبك😕
غمزه:ايوه نايم والله اهوجانبي😇
عاصي:يا بختو عقبالي انا كمان هههههه ثم اغلق الهاتف دون ان يسمع منها طريحة ردها وهو يضحك ضحكه رننانه جملت وجهه😂😂😂
حمزه بعد ان نزل اليه مره تانيه:يابني انت هاتجنني انا طالع بالكلب وسايبك بوزك شبرين انزل الاقي ضحكتك ماليه وشك كده انت ايه ياعم انت ملبوس ولا ايه
عاصي:تعالي تعالي البت دي هاتجنني والله
وقفت غمزه من علي الفراش بكل غضب 😡 وتركت الصغير نائم وتوجهت الخارج قابلت غزل امامها تمسك في يدها حبة مانجو وهتفت
غزل:انتي صحيتي صباح الخير تاكلي مانجه معايا
غمزه:حد علي الصبح يفطر مانجه انتي كمان هاتي😡
غزل: ايه يا غمزه دي بتاعتي واخدها ورايحه فين😟
خرجت مندفعه الي الشرفه بشعرها الاشعس وجدته جالس امام الوكاله هو اخيه بكل غضب قفذت في وجه حبة المانجو فتلاقفها هو بضحك وهتف
عاصي:يا صباح المانجه يا حبيبة قلبي ههههههههه😂
اندهشت هي مما تفوه به وبدأت تدب رجلها في الارض بكل غيظ ثم دلفت وهي تجز علي اسنانها بكل غيظ😈
وقفت غزل تنظر اليهم مره ثم تعاود النظر الي اختها بالداخل بعدم فهم
هتف لها حمزه: طب يرضيكي هو ياكل مانجه وانا اقعد اتفرج عليه 😆
فتحت هي ثغرها باندهاش مما تفوه هو به ثم دخلت سريعا😯 الي الداخل
هتف والدهم الواقف علي باب بيته
هي وصلت للمانجه لاء كده بقي اطلع اطلبهم الاتنين وواحد فيكو يبعت يجيب المأذون
عاصي وهو : يقف له صباح الخير يا حج حقك عليا ياابا
فضالي:عيب ياض دا انت ابني الكبير وسندي في كبري يلا انا هاطلع اخطبلك مامي بتاعتك اللي فوق دي
حمزه: ايه وانا يا عم الحج اوعي تنساني
فضالي وهو متجه الي بيت توحه:ههههه فاكر يا خويا فاكر
صعد اليهم ودق الباب وفتحت له لوزه
لوزه:اتفضل يا عم الحج
فضالي: ادخلي يا لوزه قولي لستك اني واقف علي الباب الاول
هتفت توحه من الداخل: تعالي يا عبد الرحمن احنا قعدين هنا تعالي اتفضل
دلف اليهم وجدهم جالسين بجوار جدتهم
فهتف :سلامو عليكو
الجميع:وعليكم السلام
فضالي :طب كويس دا احلي عرايس صاحين كمان اهو وفرتو عليا اني اعيد الكلام مرتين
روقيه:كلام ايه ده يا عبد الرحمن
فضالي: بصي يا ستي انا.جاي النهارده عشان اطلب غمزه لعاصي وغزل لحمزه ولو وفقتو كتب كتابهم هيبقي النهارده
وقفت غمزه ودخلت الي غرفتها سريعا واتبعتها غزل
روقيه: انا اسفه يا عبد الرحمن اني قولت كده امبارح قدام عم البنات بس ولادك مش مضطرين ابدا انهم يتجوزو بالطريقه دي
عبد الرحمن:اسكتي يا روقيه ماتقوليش كده ويا ستي انا ولادي هما اللي باعتني ومبسوطين جدا كمان ها موافقين بقي ولا ايه
توحه:طبعا موافقين انده لولادك ياعبد الرحمن يطلعو يقعدو مع عاريسهم ويسمعو موافقتهم بودانهم.
اتصل هو بهم وصعدو الي والده
جلست هي بجانب اختها
غزل: طب ليه بس يا غمزه رافضاه اديلو حتي فرصه يتكلم معاكي
غمزه: انا قولت مش هاتجوزو يعني مش هاتجوز انتو اذي عايزني اتجوز واحد متجوز ومخلف كمان انا ماعرفش عنه حاجه غير انه عصبي وبتاع مشاكل
هتف عاصي وهو داخل مع والدتها وجدتها اليها:طب عايزه تعرفي ايه وانا اقولك ولو مش عايزه بلاش انا مش بغصبك علي فكره
روقيه: ادخل يا عاصي تعالي اقعد واتكلمو مع بعض براحه كده واللي فيه الخير يقدمه ربنا
توحه: غمزه محدش فينا هايغصبك علي حاجه بس كل اللي هاقوله ليكي انك عمرك ماهاتلقي واحد زي عاصي في حياتك
غمزه:انتو اذي عايزني اتجوز واحد متجوز ومخلف هاه ماتردو 😯
نظر هواليها ثم نظر الي توحه وانفجرو في الضحك سويا😂😂😂😂😂
غمزه بغيظ:ممكن اعرف انتو بتضحكو علي ايه😬
زين بعد ان افاق من نومه :بيضحكو عليكي يا مامي اصل بابي مس متجوس
غمزه:نعم اومال انت جيت منين اشاء الله 😡
زين:انا مس ابن بابي عاصي يامامي هو أخدني من الناس الوحسه اللي خطافوني
غمزه :ايه انا مش فاهمه حاجه😦
توحه:اللي سمعتيه ده هو الكلام الصح عاصي لا اتجوز ولاخلف اقعدي معاه واسمعي منه وبعد كده ابقي قولي ردك ثم خرجو جميعا من الغرفه واخذو الطفل ماعهم هتف عاصي
عاصي:ماسألتيش نفسك ازي ابقي متجوز وحتي مش لابس دبله طب هي فين هاخبيها مثلا طب انتي اقعدتي في شقتي يوم كامل شوفتي حتي صوره واحده تجمعني بأي واحده ست
غمزه بهدوء: انا مش فاهمه حاجه ممكن تفهمني
عاصي:قبل ما افهمك هو ده السبب ولا في حاجه تاني
غمزه:😯😯
عاصي:طب علي العموم حتي لو فيه حاجه تاني لازم تعرفي اني برضو هاتجوزك النهارده ولا انتي عايزه تروحي تجوزي ابن عمك لما يجي
غمزه:اهي طريقتك دي هي اللي بتعصبني منك 😬😠
عاصي بهدوء بعد ان جلس بجانبها:هي دي طرقتي وده طبعي عمري ماهاغيره عصبي اه ومتسلط وبحب افرض
سيطرتي علي اللي حوليا و لما هحب تبقي اللي هاحبها ملكي بتاعتي انا لواحدي هاخاف عليها من الهوي افديها بحياتي
😍😍😍😍
ولو حكمت اني اخبيها جو ضلوعي هاخبيها💕
غمزه: بعد ذابت في سحر كلامته:بس انت من ساعة ما شوفتني وانت مش طايقني وبتتخانق معايا😥
وضع يده اسفل ذقنها ليجبرها ان تنظر الي عينيه: مش يمكن بحاول اداري حقيقة مشاعري عشان مافيش حاجه تربطنا بعض
انتي من اول مره اتكلمتي معايا فيها وعنيكي دي خطفت قلبي بس عجبتني مشكستك معايا وحبيت عنادك رغم ضعفك حبيت كبريأك ده انتي الوحيده اللي قدرتي تحركي قلب العاصي يا غمزه😍
غمزه:عاصي😊
عاصي: قلب العاصي💗
غمزه بعد ان اشتعلت وجنتها من الخجل: طب قولي حكاية زين ايه 😊
وقف من جانبها وهتف:لا دي حكايه طويله يبقو هما يقوللك عليها بقي دلوقتي هاروح اجيب المأذون وماتخرجيش من هنا الا وانتي لابسه فستان طويل وطرحه علي شعرك انا مبحبش حد يشوف مراتي غيري
غمزه: شوفت اهو هاتبدي تتحكم فيا
عاصي:طبعا انا مش قولتلك اني حبى متملك
واقفت سريعا وامسكت يده قبل ان يخرج وهتفت:طب هي مامتك مش هاتيجي ولا ايه
تسمر مكانه وهو معيطها ظهره بتلقأيه جذب يده منها وهتف: 😠لاء اصلها تعابنه شويه ثم خرج سريعا من الغرفه
اما عند غزل وحمزه فكان للحوار هكذا:
حمزه:ازيك يا غزل
غزل: انا كويسه الحمد لله
حمزه:طب انتي عارفه انا جاي ليه النهارده
غزل:ايوه عشان تتجوزني عشان عمي مش يعرف ياخدني ويجوزني ابنه
حمزه:بصي هو نص الاجابه التاني مش كامل
غزل: يعني ايه
حمزه: يعني انا ممكن احميكي بروحي طبعا من اي حد من غير جواز لكن انا النهارده جاي اتجوزك عشان انا حبيتك من ساعة ماشوفتك
من ساعة عيني ما جات عليكي لما وقفتي وكلمتيني قدام الوكاله وانتي دخلتي قلبي
😍
غزل بعد ان اشتعل وجهها بحمرة الخجل : ايه الكلام ده انا مش عارفه اقول ايه😊
حمزه: ههههههه تعرفي ان د احلي حاجه فيكي خجلك ده وعدم معرفتك بالكلام ده يخليني طاير بيكي طب انتي مش عايزه تعرفي حاجه عني
غزل: اه انا مش عارفه اي حاجه عنك غير اسمك وبس
حمزه: طب بصي يا ستي انا عندي٢٥ سنه خريج تجاره وبشتغل محاسب في مكتب للمقاولات بتاعي انا واخويا وماسك برضو الوكاله مع اخويا وابويا وبحب الضحك ومش بحب النكد بس برضو عندي حساب وعندي عقاب وبغير جدا علي اللي احبه ومحبش حد يبص لحاجه انا بحبها
غزل:😣حاجه انا انسانه علي فكره
حمزه:انتي حبيبتي علي فكره 💓عشان كده انا عايزك تلبسي الحجاب وتبطلي لبس الفساتين القصيره والبناطيل الضيقه دي
غزل بزعل :يعني عايزني البس عبايات بقي ذي الستات👵 الكبيره اللي بيجو يشترو من عندكم في الكاله مش كده
حمزه:لاء مش كده في لبس محجابات حلو برضو وممكن بعد كتب الكتاب ابقي اخدك وننزل نشتري اللي انتي عايزه مبسوطه كده
غزل:ايوه
حمزه:طب مش هاتقوليلي حاجه عنك انتي
غزل:مش عارفه اقول ايه انا عندي ١٩ سنه وخلصت ثانويه عامه ولسه هادخل الجامعه هنا بحب اعمل اصحاب كتير ليا ومش بحب ابقي لوحدي بس من ساعة بابي ما مات وانا بقيت بخاف اوي😢😢
حمزه:وانا مش عايزك تخافي من اي حد ولا اي حاجه انا مش هابقي زوج ليكي بس انا هابقي صديق واخ واب حبيب كمان😍
غزل: بجد يا حمزه يعني مش هتتعصب عليا زي عاصي ما بيعمل مع غمزه😳
حمزه:عاصي ده طبعه مش بيعرف يتحكم في اعصابه لكن انا بتعصب بس لو ضيقتني او عملتي حاجه مش عجبتني اومثلا مش سمعتي كلامي
غزل بفرحه مثل الاطفال: حاضر اناهاسمع كلامك ديما
حمزه:يعني موافقه اننا نتجوز
غزل:ايوه موافقه
وقف حمزه وقبل ان يخرج من الغرفه هتف:ربنا يباركلي فيكي يا حبيبتي ثم خرج اليهم
//////////////////////////////////////////////////////////////
جلس حمزه مع عاصي الذي اتصل بأصدقاءه خالد وسامح حتي يأتو لكي يشهدو علي عقد الزواج ويحضرو معهم المأذون ثم جلست روقيه بجانب والدتها تبكي😢😢
فضالي: طب ليه البكي دلوقتي حد يعيط في الفرح ده
روقيه: كان نفسي اجوز بناتي في ظروف احسن من دي كان نفسي اشوفهم لابسين الفستان الابيض👰👰
عاصي: ومين قالك بس ان احنا مش هانعمل ليهم فرح احنا هانكتب الكتاب ووقت مايكونو مستعدين للجواز هانعمل الفرح
روقيه:بجد ياعاصي يعني ممكن تسيبوهم لحد ما يخلصو كليتهم😆
عاصي:لاء دي بعيده اوي انا مقدرش اصبر كل ده بصراحه ههههههه😂 بس ممكن نسيبهم لحد ما يخدو علينا ويطبعو بطبعنا ونكون احنا كمان وضبنا الشقق بتاعتنا ليهم
روقيه:ربنا يهدي ليكم الحال اومال هي ولدتك مش هاتيجي ولا ايه.
نظر الي ابيه بغضب ثم هتف فضالي
فضالي:مش هاتقدر تيجي اصلها تعابنه من امبارح
توحه:الف سلامه عليها بعد كتب الكتاب نبقي نطلع نشوفها.
حمزه:لاء هو انتو بعد كتب الكتاب تبقو تطلعو براحتكم بس احنا هانخد البنات نشتري ليهم شبكتهم ماهو مافيش عروسه بتتجوز من غير شبكه ولا ايه ياحج وهو نغرمك شويه برضو
فضالي: ههههههه يا سلام يا خويا ده من الف لمية الف هاتلهم كل اللي هما يطلبوه هو عندي اغلي منكم ومنهم
حضر الظابط خالد وسامح وماعهم المأذون وكان وقت خروج الفتايت من غرفتهم بلبس محتشم وضعين الحجاب فوق رأسهم مما اسعد حمزه وعاصي جدا وتم كتب الكتاب وسط فرحة الجميع.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
الفصل العاشر
تم كتب الكتاب وهتف المأذون بكلمته المعتاده بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في
خير
هتف زين بسعاده:هيهههه هناخد مامي معانا ضحك الجميع علي هذا الطفل المحبب لديهم وهتف والده
عاصي: ماتفرحش اوي كده لسه شويه
زين: ليه مس اللاجل ده قال انها بقت بتعاتنا خلاص ههههههه
عاصي وهو يضمها بجراءه اليه امام الجميع: بتاعت مين ياض دي بتاعتي انا لوحدي
زين بغضب وهو يقف علي منضدة تتوسط الغرفه: بقولك ايه مس انا اللي قولتلك خليها تبقي مامي
وانا اللي حبتها قبلك هتبقي بتعاتنا احنا الاتنين ولا اخليها تحبني انا لوحدي
واوعي كده بقي سيبها انت هاتخبيها ولا ايه تعالي يا مامي يا حبيبتي مس تخافي منه😡
رفعته غمزه ببن يديها واحتضنها بيديه الصغيرة وقبلها في وجنتها😘 وبدأ في اغظاة اباه😝
ضحك الجميع عليهم😂😂😂😂😂😂 ثم هتفت هي
غمزه:مش ناوي تقولي بقي ايه حكايته
عاصي:لاء انا ماليش في الحكايات خالص بصي احنا هاننزل انا والشباب عقبال ماتجهزو عشان نروح نجيب شبكتكم واسمعي بقي منهم براحتك يلا يازين
ثم اخذ الشباب واخيه والطفل واطلقت الخادمه لوزه الزغاريط اعلان بكتب الكتاب
هتفت غمزه امام ابيه: هو ليه مش عايز يحكلي حاجه عن موضوع زين
فضالي: هو عاصي كده مش بيحب يتكلم عن نفسه بس ممكن اي حد يحكيلك حكاية زين معروفه في الحته كلها من سنتين
غمزه:هو زين عايش معاه بقالو سنتين
فضالي: من سنتين كنا في اول ليله في رمضان كان هو وأخوه قاعدين في الوكاله بليل قبل السحور بيعلقو الزينة في الشارع مع الشباب وكان الشارع زحمه والناس فرحانه لفت نظره شاب مافيش وشه حته الا وفيها مكان جرح قديم اسمر وماسك في ايده طفل اقل ما يقال عليه انه ملاك عمال يبكي بصوت مسموع لاء ده كان بيصرخ نط من علي السلم الخشب وساب فرع الزينه من ايده ووقف قدامه
فلاش باك بقلمي/كنزي حمزه
عاصي: ابنك ده يا كابتن
الشاب: وانت مالك ياعم انت؟ انت طلعتلي منين اصلا وعايز ايه
عاصي: الله ماترد عدل يا جدع بسألك سؤال رد عليا ابنك ده ولا لاء
الشاب :ااايوه ابني وسع بقي كده خليني امشي
عاصي:طب مالك ياعم ساحبه كده والواد عمال يصرخ ماتشوفه ليكون متعور ولا فيه حاجه ثم انحني بجزعه للصغير وسأله
بابك ده يا حبيبي
No it's not my dady :زين
الشاب: ياعم وسع وانت مالك ومالنا اوعي خلينا نمشي
افلت عاصي الصغير من يد اللص واعطاه لحمزه وهتف
عاصي:ولااا اظبط كده ياض يابن............... وقول خاطف الواد ده منين يأما مش هيطلع عليك نهار وهتدفن هنا
بدأ اللص في التهته بالكلام واتلم الشباب عليه وابرحوه ضرباثم ربطوه في عامود نور بجانب الوكاله الي ان تأتي الشرطه
امسك عاصي الصغير وبدء يعامله بحنان وهتف لحمزه
عاصي: وبعدين الواد مش بيتكلم غير انجليزي وكمان كلامه مش مفهوم قوي ده شكله ابن ناس والحلوف ده شكله خاطفه من حته نضيفه
حمزه:استني بس يا عاصي انت اسمك ايه يا حبيبي
زين:سين
حمزه:ايه سين دي يعني ايه
عاصي:اوعي يلا انت مش فاهمه اسمك زين صح
زين :yes
عاصي:طب وبابا عارف اسمه
زين:baby mido
عاصي:نعم وانا هالقيه فين سي ميدو ده بقي طب انت عارف انت ساكن فين
صمت الطفل ولم يرد فهو لا يعلم شيئا اكثر من ذلك حضر خالد ومعه سيارة الشرطه واخذو اللص والطفل وذهب عاصي معه ولم يتركه
في قسم الشرطه هتف خالد: انطق يا بني خاطف الواد منين
اللص:ياباشا والله اللي بقولو ده الحقيقه انا ماختفطوش انا لقيته واقف علي الرصيف لوحده في الشارع صعب عليا اسيبه كده حاولت اعرف منه اهله فين معرفتش اطلع منه بحاجه زي مانت شايف كده بيتكلم انجليزي
خالد:لقيته ...............ما هارحمك دانت هاتشوف ايام سوده معايا
عاصي: وبعدين يا خالد الواد ده شكله ابن ناس ومش حمل بهدلة الاقسام دي
خالد:مافيش قدامي حاجه ممكن اعملها غير اني اوديه الملجأ لغاية ما تيجي اشاره ببيانته او حد يبلغ بفقده
عاصي:لاء ملجأ ايه حرام عايل زي ده يترمي في ملجأ انا هاخده عندي هاتكفل بيه انا يا خالد
خالد:ماينفعش يا عاصي انت مش متجوز لازم عشان تتكفل بيه تكون عندك اسره ومتجوز
حمزه:خلاص لو كده نخلي ابويا هو اللي يجي يمضي علي الاوراق بتاعتك دي وناخده معانا
هتف الطفل الصغير وهو يتشبث بعاصي
زين: baby I want sleep 😴
رفعه عاصي علي قدمه وبدء في احتضانه الي ان نام الصغير بين يديه ثم حضر اليهم والدهم ومضي علي الاوراق واخذو الطفل
خالد:والله وبقيت بابي من غير جواز ولا خلفه يا واد ههههههههه
عاصي:وماله يا عم من النهارده لحد مانلاقي اهله الواد ده هايبقي زين العاصي وبس
باك.
فضالي: بس يا ستي ومن يومها وزين مابيفرقش العاصي وكان وش السعد علينا من يوم جالنا واحنا رزقنا كبر وهو كمان ربنا فتحها عليه ووسع شركة المقاولات بتاعته من مكتب صغير لشركه محترمه وابتدي يتعرف في شغل المقاولات
غمزه:وماحولتوش تدورو علي اهله
فضالي:حاولو كتير طبعا حتي عن طريق الجرايد والتلفزيون بس من غير فايده بس خدي بالك عاصي بيحبه جدا وممكن يخسر اي حد عشانه
فرحت هيا بطيبة زوجها فهو برغم ما يظهر عليه من الخارج من عصبيه الا انه من الداخل طيب القلب وحنون جدا ثم توجهت للاسفل هي واختها حتي يذهبو معهم
ترجلت اليه وهي ممسكه بيدها مفتاح سيارتها وهاتفها
ترك هو واخيه الشباب وذهبو اليهم
عاصي:ها جاهزين يلا بينا
غمزه:اه جاهزين تعالي يا زين اركب معانا يلا امسك هو بيدها وهتف
عاصي: يجي زين معاكي فين يا حبيبتي انتي اللي هاتيجي معانا
غمزه:ماشي ماحنا هانيجي معاكو هانمشي وراكو بعربيتي
عاصي: لاء مافيش الكلام ده انتي مش هتسوقي عربيات انتي هاتركبي جانبي هاتي المفاتيح دي
غمزه:ليه بقي ان شاء الله طب خلاص تعالي انت أركب معايا
عاصي بغضب:نعم انتي عايزهم يقولو عليا جوز المدام ولا ايه امشي قدامي من غير مناقشه احسن والله هاتلاقيني شاليك علي كتفي وماشي بيكي
هتف الصغير: تعالي يا مامي علابية بابي حلوه وكبيله تعالي سوفيها
فتح هو باب السياره لهاجلست في المقعد الامامي بجانب مقعد السائق وفتح للصغير بالمقعد الخلفي ثم اتجه الي مقعد السائق وجلس خلف عجلة القياده وهتف بسعاده
عاصي: نورتي عربية جوزك يا حبيبتي
جزت هي علي اسنانها بكل عصبيه فهاهو قدبدء تحكمه فيها واثبات تملكه لها
//////////////////////////////////////
اما عند حمزه فقد اخرج سياره هيونداي موديل السنه من جانب البيت ورفع من عليها الغطاء ثم فتح لها بابها الامامي وركبت بجانبه
غزل:ايه دا بتاعت مين دي
حمزه: بتاعتي وربنا جايبها بالتقسيط وفاضل فيها قسطين وتبقي ملكي رسمي
غزل:دي حلوه اوي يا حمزه اول مره اشوفها انت ليه مش بتركبها
حمزه: اصلها غاليه عندي اول حاجه اجيبها بفلوسي الشخصيه حوشت المقدم بتاعها من شغلي في سنه كامله وكنت حالف ماركبها الا لما اخلص قسطها او تيجي مناسبه حلوه بس مافيش احلي من اني اركبها وانتي معايا يا غزل قلبي انتي😍
احمرت وجنتها خجلا مما تفوه به لها وهتفت بخجل
غزل: حمزه اسكت انا مش بعرف ارد اقول ايه علي الكلام ده
حمزه:مش مطلوب منك تقولي حاجه يا قلب حمزه كفايه عليا اشوف خجلك وخدوك الحمر دول ثم ادار سيارته وسار خلف اخيه .
كانت هي تقف خلف شباكها وهي في قمة الحزن والبكاء الشديد تري ابناءها الاثنان يتزوجون ولا تقدر ان تحتضن احد منهم فقد علمت انها خسرتهم حين علمو بهذا السر اللعين لم تقوي قدماها علي الوقوف وتحمل كل هذه الالام فقررت التخلي عنها وقعت مغشيا عليها وارتطمت بأرض الغرفه
😱😱😱😱😱😱😱😱
وقفت حسنه تنظف المطبخ وتغسل الصحون الي ان تخرج أليها سيدة المنزل فهيا منذ اخر مره رأتها أمس لم تخرج من غرفتها ولم تجرأ هي ان تدق الباب او تدلف اليها.
//
وصلو هما بسيارتهم الي محل الدهب ترجلو منها ولحق بهم حمزه وغزل ودلفو الي داخل المحل وبدء الحوار كالأتي
عاصي:اختارو كل اللي انتو عايزينو واحنا هانجيبو ليكو
غمزه:احنا ممكن نشوف الدبل والخواتم
حمزه: دبل وخواتم بس كده لا ماينفعش اختارو حاجات تانيه احنا عايزين نغرم الحاج في مبلغ محترم كده
غزل:اصل يعني احنا عندنا كل حاجه ومش محتاجين
حمزه:وماله ياحبيبتي اللي عندكم دول حاجتكم ماتخصناش في حاجه لكن الشبكه دي بتبقي هدية العريس لعروسته
عاصي :طب اختار انت يا زين ليهم حاجه
زين :ماسي يا بابي اختار دي ودي وده وده ودي لغسل ودي ودي ودي وده ودي وده وده وده و
غمزه:بس ايه دا كله انت هاتخد المحل كله كده
عاصي:سيبيه ياغمزه يختار اللي هو عايزه وانا هاجيبه ليكي
غمزه:لاء طبعا ده عايل هاتخد علي كلامه وبعدين انا مش بحب الدهب الكتير
عاصي بصوت واطي: ياحبيبتي اختاري اللي انتي عايزه حتي لو الماس هاجبلك
غزل:اصل احنا مش من هواة لبس الدهب والغوايش والحاجات دي احنا بنحب الفضه والدهب الابيض اكتر
صاحب المحل هتف:طب انا عرفت زوؤكم كده انا عندي مجموعة اساور وكوليهات هاتعجبكم اوي
غمزه:طيب ممكن نشوف الدبل الاول وبعدين نتفرج علي الحاجات التانيه
اختارو شبكتهم اللي كانت عباره عن دبله وخاتم عليهاوطقم كوليه واسوره وخاتم لكل واحده
وخرجو من المحل وهما فرحانين اوي
حمزه: هما دول بس اللي عجبكم والله انتو فقريين
غزل:ليه بقي ان شاء الله دي حاجات شيك اوي
عاصي:اصلكو مشفتوش البنات عندنا لما بتروح تختار شبكتها وكمية الغوايش اللي بيجبوها
غمزه:عادي يعني دي بتبقي ازواق واحنا بطبعنا
بنحب الحاجه الهاديه
عاصي :طب مبروك عليكو علي فكره انا جعان ايه رأيكم نتغدي بره
زين: بابي انا عايز ماك
حمزه:ماشي زين اختار هو عايز ايه وانتو بقي
غمزه:لاء مش لازم احنا اصلا مش جاعنين
غزل:ايوه انا عن نفسي فطرانه مانجه ومافيش اي امكانيه اني اكل اي حاجه تاني ههههه
عاصي:فاكرتيني دا النهارده كان احلي يوم اكل فيه مانجه هههههههههه
ثم ركبو كل واحد سيارته ذهبو للغداء
😍😍😍 😍😍😍😍😍😍😍😍
ترجلت روقيه وهي تمسك بيد والدتها من خارج المنزل قاصدين منزل فاطمه شاهدها فضالي وهو يقف امام الوكاله وذهب اليهم
فضالي :يا الف مرحب طالعين عندنا يا اما توحه
توحه:ايوه يا عبد الرحمن هانطلع نطمن علي فاطمه
فضالي دا انتو هاتنورو البيت تعالو اتفضلو
واد يا حمص خلي بالك من الوكاله علمانزل يا واد
حمص صبي القهوه:حاضر يا عم الحج علي عيني
صعدو الثلاثه ودلف فضالي اولا
فضالي :بت يا حسنه ستك فين يابت
حسنه:نعم ياعم الحج انا جيت اهو ستي مخرجتش من اوضتها خالص النهارده
فضالي: ايه وانت مخبطيش عليها ولا دخلتي عندها
حسنه:بصراحه يا عم الحج خوفت لتضربني قولت اخلص اللي ورايا علبال هي ماتخرج لوحدها
روقيه:طب نبقي نيجي في وقت تاني نشوفها تلاقيها نايمه
فضالي:لا والله لا يمكن اتفضلو اقعدو وانا هادخل اصحيها
دلف فضالي الي داخل الغرفه ولكنه فوجيء بأن الفراش فارغ ومرتب وكأن لم يلمسه احد
ولكن اين ذهبت وكيف خرجت ولم يراها احد
كاد ان يخرج من الغرفه ولكنه لمح جزء من قدمها بجانب الفراش جري عليها ليري ما بها
فضالي:فاطنه فاطنه ايه اللي جرالك ورماكي كده فاطنه ردي عليا ثم صرخ بقوه بت يا حسنه انتي يابت
جرت حسنه عليه :نعم ياعم الحج يا لهوي في ايه مالك يا ستي
سمعت روقيه ووالدتها هذا الحديث ثم جرت اليهم
روقيه:في ايه يا عبد الرحمن مالها فاطمه
عبد الرحمن:مش عارف دخلت عليها لقيتها مرميه كده ومش بتتحرك
روقيه:هاتي حاجه يا بنتي نفوقها بيها
جرت حسنه علي السراحه وامسكت زجاجة عطر ثم تقدمت اليها بها
اخذتها منها وبدأت تضع منها علي يدها ثم تقربه الي انف فاطمه ولكن دون جدوي
توحه: دي مش بتفوق اطلب الدكتور ولا الاسعاف يا عبد الرحمن
رفعها عبد الرحمن بين يديه وتوجه بها الي الفراش ودثرتها روقيه بالغطاء جيدا ثم امسك هو هاتفه طلب لها الطبيب
وبعده هاتف ابنه حتي يخبره
عاصي:الو ايوه بابا
فضالي:انتو فين ياعاصي تعالي الحقني
عاصي:في ايه يابابا مالك
فضالي:امك دخلت عليه الاوضه لقيتها مرميه جنب السرير ومش بتنطق يا بني هات اخوك والبنات وتعالي بسرعه
عاصي : حاضر حاضر احنا جاين اهو بس اطلب ليها دكتور علي ما نيجي ثم اغلق الهاتف وهتف يلا بينا
حمزه:في ايه يا عاصي
عاصي:امك تعابنه اوي وغايبه عن الوعي ومش بترد
حمزه:ايه طب يلا بينا بسرعه
اخرج عاصي بعض النقود من جيبه ووضعها علي طاولة الطعام ثم رفع زين بين يده وباليد الاخري امسكها بها وخرجو من المطعم ومن خلفه حمزه وهو ممسك بغزل ثم توجه كل واحد الي سيارته وساقو بسرعه فاءقه
وصل الطبيب الي المنزل وكشف عليها في وجدهم جميعا
فضالي: طمنا يادكتور في ايه هي مش بتفوق ليه
الطبيب: والله يا حج انا شاكك انها اتعرضت لجلطه دمويه ومحدش لحقها يا ريت تتنقل المستشفى دلوقتي عشان نعرف مكانها بالظبط ونقدر نسيطر علي الوضع
دلفو الي الغرفه جميعا علي كلام الطبيب وهتف عاصي
عاصي:طب ننقلها دلوقتي انا هاشيلها واوديها بالعربيه
الطبيب:الاحسن يتم نقلها بعربية الاسعاف اناهاطلبها من المستشفي وبالفعل تم نقلها الي المستشفي وذهب الجميع خلفها
اخذها الطبيب منهم الي غرفة الرعايه المركزه ليتم التعامل مع الوضع ومعرفة مكان الجلطه والتي تبين انها بالمخ
البارت ده هديه مني ليكو عشان فرحتوني بالتفاعل
يتبع