القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية العاصي الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم كنزي حمزه كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

رواية العاصي 

الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر 

بقلم كنزي حمزه

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

خرج الطبيب اليهم حتي يخبرهم بما اصابها

جري عليه حمزه ومن خلفه عاصي


حمزه: خير يا دكتور امي فيها ايه

الطبيب:للاسف يا جماعه الجلطه اتمكنت منها ومقدرناش اننا نلحقها لانها عدي عليها ٢٤ ساعه فاهتسيب اثر


عاصي:ايوا هاتسيب اثر ازي يعني ماتتكلم علطول يادكتور


الطبيب: انا اسف بس الجلطه اتسببت ليها في شلل في جميع اطرفها وكمان فقدت النطق


وقع هذا الخبر عليهم كمن وقعت عليه قنبله جلس فضالي علي المقعد وهتف


فضالي:( اللهم اجرنا في بلأنا انت ارحم الراحمين )

انا السبب يا عاصي انا السبب يا حمزه


نظر له عاصي نظره جعلته يصمت 


وهتف:اسكت ياابا انا مش ناقص انت كمان يجرالك حاجه


وضعت غمزه يدها علي كتف فضالي:معلش يا عمو اكيد ده امتحان من ربنا عشان يختبر قوة ايمانا بيه ان شاء الله ربنا هايشفيها


فضالي:يا رب  يا بنتي يا رب


بينما جلس حمزه علي ارض المشفي البارد  ووضع رأسه بين راحتي يديه  يخبيء بهم عبراته التي ابت ان تصمد وعرفت طريقها للسيرعلي وجنتيه


جرت غزل اليه وبيدها الطفل زين الذي ارتمي بين احضان عمه

زين:مس تعيط يا حمسه تيتا هتبقي حلوه


احتضنه حمزه بيديه وهتف.. ان شاء الله يا حبيبي هتبقي كويسه

غزل بدموع من اجله:حمزه ماتعملش كده في نفسك عشان خاطري ان شاء الله انطي هاتبقي كويسه وتخف  وتقوم بالسلامه 

وضع يده الاخري علي كتفها واجلسها بجانبه وهتف :يا رب يا غزل يارب

هتف عاصي في الطبيب:ممكن تقولي الوضع هيبقي عامل اذاي دلوقتي يعني هي حالاتها هاتفضل كده ولا ليها علاج ولا ايه بالظبط 😡


الطبيب:حضرتك ممكن تهدي شويه علي فكره عصبيتك دي مش هاتفيد بحاجه خالص. 


غمزه:اهدي يا عاصي الدكتور مالوش ذنب تتعصب عليه كده


لم ينطق اسمها ولكنه اجتذبها من يدها اليه ونظر لها نظره لم تصمتها فقط بل ارعبتها من داخلها


الطبيب:طيب علي العموم هي هتفضل هنا تحت الملاحظه في العنايه المركزه لغاية الحاله ما تستقروللاسف يا جماعه هانمنع عنها الزياره

هتفت روقيه الجالسه بجانب والدتها


روقيه: طب يا دكتور انا ممكن ابات معاها ماهو مش معقول هانسيبها كلنا ونمشي

ليندهش فضالي وابناءه مما تفوهت 


الطبيب: اسف يا مدام بس مافيش حد بيبات في العنايه وحتي لو فضلتو واقفين مش هاينفع حد يدخل ليها


هتف عاصي :خلاص روحو كلكو وأنا هافضل قاعد هنا معاها ولو جدت اي حاجه  هاتصل بيكو لينصاعو كلهم لكلامه ويذهبو في سيارة حمزه الا غمزه التي رجعت اليه مره ثانيه


جلس علي المقعد بجانب الغرفه يسند رأسه علي الحاءط البارد من خلفه مغلق عيونه 

 جلست هي بجواره دون ان تتحدث اخذت يده بين راحة يدها الصغيره فلما لا تمسكها وهي الان زوجته

فتح عيناه وجدها تنظر له لأول مره بكل حب 😍


عاصي:ايه اللي رجعك ماروحتيش معاهم ليه 


غمزه:ماحبتش اسيبك لوحدك حسيت انك محتاجني جانبك


نظرلها مده ليست بقصيره في صمت تام فقط لغة العيون هي من تتحدث ثم تأتي بعد ذلك الكلمات فهتف اخيرا


عاصي:هتصدقيني لو قولتلك اني فعلا محتاجك جدا يا غمزه يمكن عصبيتي هي اللي مش بتخليني اتكلم كتير اومش بعرف اعبر عن اللي جويا حتي امي عمري ما قولتلها او حتي بينت ليها قد ايه بحبها بس انا مش وحش برضو انا بني ادم 


اول مره احس اني خايف قوي كده ايوه خايف من الموت احسن يخدها مني اول مره اتمني انها تصحي عشان اكلامها كده

غمزه بدموع:ماتقولش كده يا عاصي هاتقوم بالسلامه ان شاء الله بس انت ادعيلها يا حبيبي


عاصي: غمزه خليكي جانبي علطول واستحمليني حتي لو اتعصبت عليكي بس معلش استحمليني لحد الازمه دي ما تعدي وامي تقوم منها ثم اجتذبها الي احضانه واغلق عليها بيده جيدا وكأنه يستمد منها القوه


خجلت هي جدا بعد ان فجأها بأحتضانه لها😊احمرت وجنتها جدا و وهمست بخجل طب سيبني يا عاصي ماينفعش كده انا جانبك ومش هاسيبك


 عاصي بعد ان تركها  : تعرفي اول مره احس ان في حد قريب مني كده اقدر اتكلم ماعاه بحريتي 


غمزه: متهيألي ان انا مش حد انا مراتك مش كده ولا ايه


عاصي:ياه ياغمزه دي الكلمه دي حلوه قوي وهي طالعه منك


احنت رأسها للاسفل من شدة خجلها  لم يريد ان يزيد خجلها  

فهتف :كفايه كسوف عشان خدودك احمرت خالص ومش هاعرف الاقي حاجه اخبيهم بيها من عيون الناس 


غمزه:طب اسكت انت بقي عشان كل ما بتتكلم بتكسفني زياده

نظر اليها بحب في صمت ثم تركها واتجه الي لوح الزجاج الحاجز بينه وبين والدته الناءمه علي الفراش


تركته فتره ليست بقصيره ينظر اليهاثم اتجهت اليه 


وهتفت:هاتقوم بالسلامه ان شاء الله


عاصي:يا رب


غمزه:هو انا كنت عايزه اسألك علي حاجه


عاصي:اسألي 


غمزه:هو في حاجه زعلت مامتك منك


عاصي وهو ضامم حاجبيه:ليه بتقولي كده


غمزه:عشان الكلام اللي قالته ليك امبارح واحنا طالعين هي ماكنتش مرحبه بينا


عاصي:لاء طبعا هي بس بتفكر زي اي ست عايشه في الاحياء الشعبيه يعني بصت لحتة انكو بنات وعيب تطلعو شقه شباب عذاب لوحدوك وما فكرتش في الخناقه واننا كنا تحت وكده


غمزه:طب قولي بصراحه انتو قولتو ليها علي موضوع جوزنا ده وهي وافقت 


بدء يفكر في كلامها وازي يقولها ان والدته ماعرفتش اصلا انهم اتكتب كتابهم فقرر انو يكذب عليها 


عاصي:اه طبعا وكانت فرحانه كمان بس هي بقالها كام يوم مش مظبوطه واحنا مكناش حاسين انها تعبانه اوي كده


غمزه:طب ليه امبارح بعد الخناقه كنت مضايق مع اني كنت شايفك في الشارع مبسوط علي الاخر 

عاصي 😬:ايه دا انتي بتستجوبيني ولا احسنهاوكيل نيابه انا مش متعود علي كده علي فكره ولازم تعودي نفسك في حاجات 

  ادام مش عايز اتكلم فيها يبقي خلاص  تقفلي باب

المناقشه وماتحوليش تتكلمي معايه وانا متعصب ولا تقفي قدامي زي ماحصل امبارح كده تسيبني لحد مااهدي لوحدي  


غمزه: يا سلام بس علي فكره بقي انا مش بحب كده انا ليا شخصيتي و

عاصي😈: غمزه  مش وقت عنادك ده خالص انتي ناسيه احنا فين ولا ايه


لم تتحدث وتركته وذهبت الي المقعد وجلست مره ثانيه في صمت تام 😥

 وقف هو ينظر الي امه ثم حضر اليه الطبيب وهتف من خلفه


الطبيب: بعد اذنك يا استاذ تاخد الانسه وتمشو العنايه مافيش فيها بيات وكده هاتأذوو الممرضين


عاصي:انا بس كنت عايز اطمن علي ولدتي


الطبيب:اطمن حضرتك هي واخده مسكن ومش هتفوق قبل بكره الصبح والمحلول اللي متركب لها فيها حقن تدوب الجلطه وعلي بكره تكون دابت وخير ان شاء الله


عاصي:طيب يادكتور متشكرجدا


تركه الطبيب وذهب ثم نظر اليها رأي الدموع تلمع في عيونها لم يريد ان يحزنها هكذا😢


😢 فلماذا البكاء  يا من اجبرتي قلبي ان يفتح بابه اليكي😢

توجه اليها وهتف


عاصي:يلا


نظرت هي له ولم تتكلم فقط امسكت هاتفها في يدها ووقفت 

كادت ان تتحرك لكنه امسك يدها ارادت ان تجذب يدها من بين يده ولكنه نظر لها نظره ارعبتها منه فهتهت


غمزه:ماتخاوفنيش منك سيب ايدي


عاصي 😠:لاء مش هاسيبها امبارح لما قولتيها سيبتك عشان مكانش في حاجه تربطني بيكي لكن النهارده انتي  بقيتي مراتي يعني لو روحت بيكي دلوقتي علي بيتي محدش يقدر يلومني ولا يقولي انت بتعمل ايه


غمزه:😣 وانت كده تبقي فرقت ايه عن ابن عمي يا بشمهندس

عاصي😡:يلا يا غمزه وماتزوديش في الكلام اكتر من كده عشان بجد مش عايز اتعصب عليكي


خرجو من المستشفى  وهو قابض علي يدها يكاد يكسرها في يده زجها داخل سيارته جلست علي المقعد الامامي 


اقترب هو منها حتي يحكم عليها حزام الامان ولكنه كان قاصد الاقتراب منها حتي يثبت لها انها اصبحت ملكه هو فهتفت


غمزه:ابعد عني انا مش بحب اربط الحزام ده حتي وانا سايقه


رفع يده لي وجنتها قاصد ان يدخل خصلاتها المتمرده مثلها داخل  حجابها

توترت هي من لمسته ونظرته لها

 

تركها بعد ان اربكها جدا واحكم عليها هذا الحزام 


وهتف:انسي سواقتك خالص عشن من النهارده مش هتركبي عربيه غير معايا ثم اغلق الباب واتجه الي مقعده خلف عجلة القياده

 ادار المحرك وبدءت السياره في التحرك الي ان خرجو من جراچ المستشفى  فبدأت السياره ان تسرع حبه حبه الي ان بدأت تزيد جدا وبدأت هي في الخوف تمسكت بزراعه وهتفت

غمزه:انت مجنون كده هاتموتنا  


لم يلتفت اليها ولكنه زاد في سرعة السياره اكثر احتضنت هي زراعه وهتفت


غمزه:خلاص يا عاصي كفايه 


زاد في السرعه اكثر

بدأت هي في البكاء وهتفت😭


غمزه:خلاص انا اسفه يا عاصي كفايه لوبتحبني بجد عشان خاطري كفايه بقلمي /كنزي حمزه


بدء في ابطاء سرعته وفك حزام الامان من حولها ورفع يده جذبها الي احضانه وبدأ يملس بيده علي جسدها   حتي تهديء من خوفها الي ان اوقف السياره 


وهتف وهي داخل احضانه


عاصي: انتي مراتي فاهمه ياعني ايه مراتي يعني بقيتي حته مني  حسك عينك اسمعك بتقولي الكلمه دي تاني  او تشبهيني بحد تاني فاهمه ردي عليا فاهمه


غمزه بدموع:فاهمه خلاص ماتزعقش


ابتسم هو علي كلام متمردته وادار محرك السياره مره تانيه كادت ان تبتعد ولكنه رفض ابتعادها عنه الي ان وصلو الي البيت

 وصلو الي المنزل افلتت يده من حولها وترجلت من السياره متجهه الي بيتها وعبراتها علي وجنتها


وقفت امام الباب عندما رأته مغلق لم تلتفت اليه فقط ظلت واقفه منتظره ماسيفعله 

وبمنتهي الهدوء ركن سيارته في مكانها ثم ترجل منها واغلقها واتجه اليها اجتذب القفل وفتحه بالمفتاح الذي معه كاد ان يدخل ولكنها سبقته لم تعلم ما ينتظرها من الداخل


دلفت هي الي مدخل البيت وجدت هذا الوحش ينزل سريعا من علي الدرج قاصد الهجوم عليها 


 كادت ان تصرخ ولكنه اجتذبها بين احضانه واوقف الكلب بعيدا عنها واغلق الباب بقدمه 


بكت بصوت مرتفع  وهي بين احضانه وهتف. 


عاصي: ششششش خلاص ماتخفيش دا عنتر  اهدي خلاص لازم تاخدي عليه 

غمزه بدموع: اخد عليه ايه انا بخاف منه جدا😢


عاصي:بصي هو لما شافنا قعد  ازي خلاص هو عرفك مش هايعملك حاجه حتي لو شافك لوحدك بدء يمسح عبراتها بأبهامه وينظر الي خضراوتها بعينيه نظر اليها لتسحره 

وتجذبه لها 


ثم همس 💞 بحبگ💕


اخفضت عينهابخجل سريعا ثم هتفت


غمزه:سيبني عايزه اطلع عند مامي


عاصي:بس مش هو ده الرد  اللي مستنيه علي كلامي😉


غمزه:😌


عاصي:طب خلاص مش لازم تقوليها دلوقتي


  اطلعي يلا ومش عايزك تخافي من حاجه ومش عايز اي حاجه حصلت بينا اوهاتحصل حد يعرف بيها مش عايز حد يدخل فينا يا غمزه ثم امسك هاتفها منهاوقال


عاصي:البسورد كام


غمزه:ليه


عاصي:عشان اسجلك رقمي وابعت اد لأميلي من عندك ولا بلاش


فتحت له الهاتف وسجل رقمه  ثم رن علي هاتفه ليظهر رقامها امامه وبعت اد له من اميلها علي الفيس بوك


ثم هتف: يلا بقي اطلعي عشان ترتاحي وانا كمان هاطلع ارتاح


صعدت الي شقتها ولكنها قبل ان تدخل وجدته صاعد خلفها ولكنه تخطاها واتجه الي سطح البيت فهتفت


غمزه: انت رايح فين دلوقتي


عاصي :ادخلي يا غمزه انا هاطمن علي باب السطح لايكون حمزه نسي يقفله وانزل اقفل الباب من تحت. 


لم تدخل ووقفت تنتظره الي ان نزل مره تانيه 


هتفت:ها لاقيته قافله كويس 


عاصي:اه مقفول انتي بقي ماسمعتيش الكلام ودخلتي ليه 


غمزه:عادي قولت اطمن انا كمان انه مقفول


عاصي:يعني خايفه ليكون الباب مفتوح ومش خايفه عليا


غمزه:اخاف عليك ايه ياعم  ده كفايه بس تبص لأي حد بعنيك المرعبه دي


عاصي:الله يخرب بيت لسانك ادخلي يلا بدل ما اتجنن واخدك معايا ادخلي

غمزه:ههههههه  😂😂


تركها ونزل الي الاسفل ولكنه لم يرحل حتي فتحو لها الباب ودلفت الي داخل شقتهم


ثم اغلق هو الاخر باب المنزل واتجه الي بيته دلف الي شقة ابيه ورأه جالسا حزينا وبجانبه حمزه وينام علي قدمه زين ..


فضالي:انت جيت يا عاصي امك عامله ايه 


عاصي: زي ماهي ياابا مافيش جديد والدكتور قالي اقعدتي ملهاش لازمه واني مش هاقدر ادخل ليها فاجبت غمزه وجيت والصبح  بقي نروح ليها 


فضالي:وروحت مراتك ولا سيبتها تطلع لوحدها 


عاصي:لاء اطمن ما سيبتهاش الا لما دخلت شقتهم وقفلت الباب تاني عليهم

فضالي:انا السبب في اللي حصل لأمكم ده كان لازم افضل ساكت ومقولش حاجه هيااتكسرت ومقدرتش تستحمل انكو تكرهوها كنت قاسي اوي عليها


حمزه:خلاص يابابا اللي حصل حصل وانت ماكنتش تقصد دا كله تدبير ربنا اننا نعرف  بالحصل 


عاصي:ياابا ماتحملش نفسك الذنب ربنا اكيد ليه في كده حكمه مش يمكن بمرضها ده بيغفرليها ذنبها المهم دلوقتي انت لازم تسامحها وما يكنش في قلبك ليها اي كره


فضالي:والله يابني مسامحها ويعلم ربنا اني مش بكرهها واتقيت ربنا فيها دي بنت عمي قبل اي حاجه يعني لحمي وعمري ما فكرت أاذيها ذي هي ما اذيتني😢


عاصي:  خلاص ياابا ان شاء الله ربنا هايشيفها المهم لما تفوق تحسسها انت بده


فضالي : بس هي تقوم بالسلامه وانا والله هاقولها اني عمري ماكرهتها

العاصي

الفصل الثاني عشر


مر يومان ومازلت فاطمه في المستشفي ولكنها نقلت من غرفة العنايه الي غرفه عاديه بعد ان استقر وضعها وذابت الجلطه ولكنها تركتها غير قادره علي الحركه والكلام ذهب اليها فضالي وابناءه وزوجتهم وايضا اخذ حسنه معه حت يتركها لتبيت معها الي ان يأذن لها الطبيب بالخروج 


فضالي:معلش يا ولاد ممكن تخلوني ادخلها انا الاول لوحدي


عاصي:طبا يا حج اتفضل


دلف اليها واغلق الباب من خلفه وجدها  متيقظه دامعة العينين علي ما وصلت اليه فهتف:حمدلله علي سلامتك يافاطنه. 


نظرت اليه باسف والدموع تغرق عيناها. 


فضالي:حقك عليا يا بنت عمي والله ماكنت اقصد احسسك بالزعل يا ريت كان اتقطع لساني ومانطقتش بكلمه


اكثرت الدموع في عيناها تريد ان تصرخ بشده ابعد كل ما فعلته به يعتذر لها 

احتضنها بين يديه واغلق عليها بشده وهتف


فضالي:كفايه يا فاطنه عشان خاطري ماتقطعيش قلبي عليكي ده ربنا كرمه واسع اوي وان شاء الله هايشفيكي وتقومي بالسلامه


ادعيله و انتي محنتك دي يقف جنبك ويساعدك وكلنا هانبقي حواليكي انا وعاصي ومراته وحمزه و مراته كمان دول كلهم واقفين بره وعايزين يدخلو ليكي  


نظرت اليه بحب بمعني ان يدخلهم اليها


فضالي: يعني انت عايزني ادخلهم حاضر هادخلهم ليكي اهو


ثم فتح الباب واذن اليهم بأن يدخلو ودخلو عليها جميعا وجري الصغير اليها وهتف بحب


زين:تيتا حبيبتي رفعه والده  بجانبهاواحتضانها بيده الصغيره وهتف وحستيني  معلس مس   تسعلي انتي هتبقي حلوه تاني  بقلمي/كنزي حمزه

اندهشت هي من معاملة هذا الصغير ادمعت عينها بل بكت  من اجله ابعد كل هذه القسوه تلقي منه كل هذا الحب


 انزله عاصي وجلس بجانبها علي الفراش وامسك يدها وبدء يقبلها والدموع متحجره في عينه وهتف:حمدلله علي سلامتك ياماما ماتخفيش ان شاء الله ربنا هايوقف معانا ويشفيكي 

جلس حمزه علي جانب الفراش من الجهه الاخري وامسك بكف يدها الثاني وبدء في تقبيله هوالاخر وهتف بمرح والدموع تلمع في عينه :طبعا ربنا هايشفيها دي بطه حبيبتنا كلنا اومال يعني هانتحرم من المحشي والبط بتاعك ولا ايه شدي حيلك بقي عشان تعمليلي ورق عنب يا بطتي ثم احتضنها جيدا وابت الدموع ان تصمد 


نظرت اليهم  بابتسامه وهي داخل احضان ولدها

ثم نظرت الي عاصي بمعني ان يقربهم اليها


تفهم هو عليها وهتف تعالي يا غمزه تعالي يا غزل اقتربو اليهم  وامسك هو يد غمزه وهتف


عاصي:ان كتبت كتابي علي غمزه بقت مراتي وغزل بقت مرات حمزه شدي حيلك وخفي بسرعه عشان توضبي  الشقق بتعاتنا ونعمل الفرح 

جلست غمزه مكان زوجها وهتفت


غمزه:حمدلله علي سلامتك انطي ان شاء الله هاتبقي كويسه وتقومي بالسلامه

 

لم تتفهم هي معني تلك الكلمه نظرت الي عاصي  بعدم فهم


عاصي:غمزه امي مش هتفهم انطي دي قوليلها يا ماما احسن

نظرت هي اليه ثم عاودت النظر لها وهتفت: بس كده حمد لله علي سلامتك يا ماما انا من النهارده بقي عندي اتنين ماما 


جذبت غزل حمزه من جانبها وجلست مكانه ثم امسكت يدها وهتفت:وسع كده شويه يا اخ ماهي بقت مامتي انا كمان مش كده ولا ايه يا مامتي بصي بقي يا ستي انا غزل مرات الاخ اللي واقف هناك ده مش عارفه اذي بس اهو حصل انا وانتي هنبقي اصحاب اكيد دانا رغايه واعجبك قوي في النميمه ههههههههههه


ضحك الكل عل هذه المشاكسه الصغيره وفرحت هي بهم ونظرت اليهم بكل حب ثم نظرت الي باب الغرفه وجدت تلك الفتاه الصغيره ذات الخمسة عشر عام تقف لوحدها تبكي من اجلها نظرت الي فضالي ثم اليها مره ثانيه فهتف


فضالي:تعالي يا حسنه قربي واقفه لوحدك ليه

جرت تلك الفتاه عليها وارتمت عليدها تقبلها وهتفت بدموع


حسنه:حمدلله علي سلامتك يا ستي الحجه ان شالله كنت انا وانتي لاء


نظرت فاطمه لها بكل حب فتلك الفتاه هي من ربتها علي يدها ولم تلقي منها غير كل قسوه


هتف عاصي:كفايه عياط بقي يافرج في راجل بيعيط يا اخي 

نظرت له بكل غل وهتفت شايفه يا ستي مافيش فايده فيه برضو اذي طب اعمل فيه ايه بقي تصدقي انا هاحطله شطه في الاكل بتاعه كله بعد كده هههههههههه


ضحك الجميع علي تفكير تلك الفتاه  وفرحت هي من اجل ابناءها وتمنت ان يصفح عنها الله ما فعلته من ذنب ويغفر لها هتفت غمزه وهي تجلس بجانبها


غمزه:مامي ونانا كانو عايزين يجولك ان النهارده لما عرفو انك فوقتي هما جولك قبل كده بس عاصي قالهم ان الاحسن يستنو لما ترجعي البيت

نظرت هي الي فضالي ثم نظرت اليها بابتسامة شكر لها وترحيب بهم 

استغرب هو تلك البسمه التي لمحها علي واجهها تمني من الله ان يزيل تلك الكراهيه لها من قلب زوجته من اجل سعاده ابنأه فقط لا غير  حضر الطبيب في وجود الكل وهتف

الطبيب: عال  عال ده حنا بقينا كويسين خالص حمدلله علي السلامه يا ست الكل


عاصي:طمنا يا دكتور صحتها عامله ايه


الطبيب:  الحمد لله علي كل حال هي صحتها طبعا اتحسنت عن الاول كتير وبالعلاج والحاله النفسيه هاتبقي احسن اهم حاجه الحاله النفسيه  ليها مش عايز اي حاجه تزعلها تاني


غمزه بمرح  وهي تنظر اليها:لاء من الناحيه دي بقي اطمن اوي يا دكتور  احنا مش هانخليها تبطل  ضحكثم اتجهت بعينها الي الطبيب ولكنها تقابلت بعينيه التي نظرت لها نظره تعلمها جيدا اسكتتها وارعبتها في نفس الوقت


الطبيب وهو ينظر الي عيونها الساحره: اكيد طبعا قومي يا حاجه  وشدي حيلك كده حد يبقي عنده بنات حلوين كده ويحب الرقده دي


نظر اليه عاصي وكاد ان يفتك به فهذا الحقير يغازل زوجته رغم كبر سنه وهتف :دي مراتي مش بنتها


نظر الطبيب اليه وهتف بمرح وقد تفهم غيرته:وماله يا سيدي ربنا يخليهالك ماهي 


مرات ابنها تبقي بنتها برضو مش كده ولا ايه يا حجه يلا شدي حيلك كده عشان هاكتبلك علي خروج بكره ان شاء الله  استأذنكو انا بقي ثم ذهب من الغرفه


جلسو معها وقت ليس بقصير وتعالت ضحاكتهم وهي مبتسمه وفرحه جدا بهم هتفت 


غمزه:ايه رأيك يا ماما انا عامله حسابي ابات معاكي النهارده والصبح عاصي يجي ياخدنا ونروح سوي

نظرت لها نظرة خوف وهزت رأسها بمعني لا


غزل:بس يا حبيبتي تباتي فين هي اصلا مش عايزكي انتي انا اللي هبات معاها مش كده ياماما

هزت رأسها للمره الثانيه بمعني لا


فهتف فضالي:لا انتي ولا هي انا وحسنه اللي هنبات معاها والصبح يبقي واحد من الاساتذه دول يجي ياخدنا 

ابتسمت له بحب ووافقت جدا علي ماتفوه به .


عاصي طب مش تقولي كده احنا ممكن ناخد حسنه معانا علي فكره ههههههههه 

ضحك الجميع ثم ذهبو وتركوهم اخذ حمزه غزل في سيارته

واخذ هو ابنه وغمزه في سيارته متجاهين للرجوع وفي الطريق اتصل عليه سامح 


سامح:ايوه يا عاصي انتو فين


عاصي: في ايه يا سامح احنا كنا في المستشفي عند امي وراجعين


سامح :هي مراتك ومرات اخوك في بتهم


عاصي بعد ان اشار لحمزه بأن يتوقف:مراتي ومرات اخويا معانا ماانت عارف اننا مش بنسيبهم بالنهار في البيت  لوحدهم انطق في ايه 


سامح اصلي لسه شايف ولاد عمها دول طالعين بيتهم من غير الراجل الكبير وانا راجع من الشغل فالميت العيال وقاد قدام البيت تحاسبا لأي حاجه  


عاصي:خد بالك يا سامح العيال دي ماتنزلش ومعاهم حماتي  انت فاهم وانا مسافة السكه وجاي وامنو لي البيت  عشان اعرفهم ادخلهم يلاسلام ثم اغلق  معه  وجاء حمزه اليه واخبره بما ينتظرهم


حمزه:طب اتصل بخالد وعرفه ممكن يوصلها قبلنا 


عاصي:ماشي هاتصل بيه بس انت ماتدخلش من شارعنا ادخل من الشارع اللي ورانا وقف قدام البيت اللي في ضهر بيتنا  هانطلع البنات من هناك يلا بسرعه 


جري حمزه الي سيارته مره اخري وهتفت غزل

غزل :في ايه يا حمزه عاصي ماله 


حمزه:مافيش حاجه يا غزل ماتخفيش يا حبيبتي  


غزل:ماخفش اذاي اومال انت سايق بسرعه كده ليه هو في حاجه حصلت عند مامي يا حمزه


حمزه: بصي يا غزل ولاد عمك جم هناك واحنا هنقف ليهم  انا مش عايزك تخافي مش هايحصل حاجه ذي المره اللي فاتت

بدأت  هي في البكاء  بشده من كثرة الخوف أحاطها بذراعه واحتضناها وهتف


حمزه: كده برضو يا غزل مش انا قولتلك اوعي تخافي طول ماانتي معايا انتي مش واثقه فيا ولا ايه


غزل ببكاء:انا خايفه علي مامي اوي يا حمزه مامي رقيقه اوي  ومش هاتقدر تقف قدامهم لوحدها


حمزه: ماتخفيش يا حبيبتي اصلا الشباب واقفين كلهم قدام البيت ومافيش حد هايقدر ينزلها من بيتها غصب عنها


اماعند عاصي بدأت في البكاء بصوت مرتفع

وهي تسمعه يتحدث عبر الهاتف مع صديقه الظابط خالد


عاصي:يا خالد بقولك هما عند حماتي دلوقتي  افرض خادوها معاهم غصب عنها عشان يجبرونا نظهر البنات

........... يعني سامح كلمك طيب خلاص انا كمان قربت اوصل هاطلعهم بس عندي في البيت وهاتلقيني قدامك علي طول ماشي  سلام


نظر اليها وجدها تبكي جذبها اليه واحتضانها وهتف وهو يقبل رأسها:انتي بتعيطي ليه دلوقتي هو انتي مش لسه سامعه خالد وهو بيقولي انو قرب يوصل قبلنا واحنا كمان قربنا نوصل اهو ماتخفيش بقي


غمزه:انا خايفه عليهم قوي يا عاصي مامي ممكن يجري ليها حاجه هي ولا نانا. 


عاصي:يا ستي ماتبقيش جبانه اوي كده دا اللي يحاول يلمسهم بس هاضربو بالنار 


غمزه:لاء اوعي تعمل كده انت هاتخوفني عليك انت كمان ولا ايه

عاصي: ايوه بقي كده طب تصدقي ان هادخل الخناقه دي بقلب جامد قوي عشان حبيبي خايف عليا 

بدأت في البكاء مره ثانيه فهتف زين الباكي ايضا من اجلهاوهو يطبطب علي ظهرها من 


الخلف 

زين:مس تعيطي يا مامي بابي هايضلبهم كلهم مس تخافي. 

وقف بسيارته في الشارع الخلفي وصعدو الي سطح المنزل  الملتصق خلف منزله وجد حمزه ينتظره هو غزل

ثم نط حمزه الي بيته ورفع عاصي الصغير بين يديه والقي به الي اخيه الذي تلقفه بين ذراعيه واوقفه بجانبه ثم اجتذب سلم خشبي واسنده بجانب الحائط هتف عاصي


عاصي:يلا غزل عدي ماتخفيش


غزل:لا لا انا مش هاعرف اعمل كده انا بخاف يا عاصي

عاصي:ماهو ياتعدي ياهشيليك ذي زين واحدفك لحمزه يلا يا بنتي عدي قولتلك ماتخفيش ثم امسك يدها وعدها السور وامسكها حتي وضعت قدمها علي اول درجه من  السلم هتف حمزه

حمزه:انزلي ياغزل ماتخفيش يا حبيبتي انا ماسك السلم كويس


نزلت وهي مرعوبه جدا الي ان وصلت اليه فأمسكها بين زراعيه وانزلها علي سطح بيته وهتف


حمزه :حمد لله علي السلامه انتي كنتي بتعدي من علي البرج ولا ايه ههههههه

اما عندها هي  نظر اليها ببنيته وقبل ان يتكلم هتفت هي


غمزه:ماتحاولش عشان مش هايحصل انا مش هاعرف اعمل كده حتي لو حاولت تحدفني ذي ماقولت لغزل هاتلاقيني وقعت زي الدبشه انا عارفه نفسي ممكن استانكو هنا علي فكره عادي جدا لحد ماتخلصو الخناقه براحتكو اتفضل انت ماتعطلش نفسك


ابتسم هو ابتسامه ماكره فتلك اللعينه لم تعطيه اي اختيار اخر وبلمحة بصر اجتذبها اليه ثم رفعها علي كتفه اصبحت رأسها متدليه خلف ظهره وقدمها امامه ثم صعد فوق سور البيت وبداء ينزل علي السلم وهو يهتف


عاصي:  اثبتي بقي هاتوقعينا احنا الاتنين    الي ان وصلو الي اسفل وسط ضحكتهم عليها


غمزه:بتضحكو علي ايه وانت هاتفضل شيلني ذي شوال الدقيق كده كتير نزلني بقولك 


عاصي بأندهاش: شوال دقيق  طب والله مانا منزلك الا تحت في الشقه يلا حمزه ههههههههههه بدأت تتمرد عليه وهي بهذا المنظر وتلكمه بيدها في ظهره 


غمزه:نزلني يا عاصي بقولك دي مش عمايل انسان محترم

عاصي:لسانك ده هاقطعهولك بس اما اخلص اللي ورايا واتهدي واسكتي بقي


غمزه:والله لوريك فتح باب شقته ودلفو جميعا وسط ضحكات حمزه وغزل وكركره الصغيرعليهم ولكنه رفض انزالها الي في غرفته دلف الي ها ثم اغلق الباب خلفه وهتف


عاصي: انا مش محترم مش عيب يا حبيبتي تشتمى جوزك ثم انزلها علي الفراش وتقابلت بنيته بخضروتها فتلاشت الكلمات من بين اسنانها وبدت كمن يتعلم الكلام


غمزه: اااان ت ب تبص لي كده ليه


 لم يتفوه ولكنه امسك رأسها من الخلف قاصد ان يقربها منه ولأول مره يتذوق شهد كرزيتها اخذها في قبله طويله ثم ابتعد عنها


عاصي: كل ما هاطولي لسانك عليا هيكون ده عقابك واعرفي انك  لوعاملتيها تاني هاعرف ان دي مطالبه صريحه  عشان اعاقبك يا حبيبة العاصي


احنت رأسها للاسفل وهتفت:انت قليل الادب


عاصي:هههههه لحقتي تطلبي بسرعه كده ثم امسكها مره ثانيه قاصد تقبيلها ولكنها هتفت بصوت خفيض


غمزه:عاصي


عاصي:هممممم


غمزه:مامي انت نسيتها


عاصي وهو يضع جبينه فوق جبهتها: انتي نستيني الدنيا كلها ثم خطف قبله رقيقه من علي شفتيها وابتعد عنها قائلا  ماتتحركيش من هنا رجعلك تاني

 

رأته يجذب  سلاح ناري كبير ويعمره بالطلقات فارتعبت منه وهتفت. 

غزل :ايه ده بلاش يا حمزه عشان خاطري


حمزه:ماتخفيش يا حبيبتي ده مترخص وكمان الطلق ده مش حقيقي

غزل: برضو بلاش انا خايفه عليك


حمزه:بجد ياغزل خايفه عليا طب ليه خايفه عليا ليه


غزل بعد ان اختفي صوتها نظرا لقربه لها وعينها تنظر الي الارض:عشان  عشان انت  حمزه


هتف الصغير:ما تيلا بقي يا حمسه الخناقه هاتخلث وانتو لسه هنا

حمزه:الله يخرب بيت ابوك يا شيخ انت بتعمل ايه هنا يا عايل يا فصيل امشي يلا روح لابوك

جري الصغير من امامه وسط ضحكاتها والتفت لها مره 


ثانيه: كنا بنقول ايه بقي


غزل: كنا بنقول مامي مش هاتروح تجيبها ولا ايه


حمزه:علي فكره بقي انتي كدابه الكلام مكانش كده خالص شبكت  يدها خلف ظهرها ثم


ضحكت هي ضحكه رنانه تاه هوفيها وهتف 


صبرني يارب يلا يا عاصي خرج من الغرفه وجده يقف ينتظره بالخارج


عاصي:علي فكره انا هنا بقالي عشر دقايق من ساعة ماخرجت الواد مفزوع هههههههه


القي له السلاح وهتف:طب يلا يا خويا ماهو عايل غتت زي ابوه بعد كده اما تروح في حته تاخده معاك مش تسيبه ليا انا

ضحك الاخر ضحكته الجزابه ثم همس في اذن اخيه:مالك بس يا ميزو هو الواد قطع عليك ولا ايه هههههه 


حمزه:انزل من قدامي ياعاصي بدل مااديك بالبوكس في وشك

رفع يداه الاثنان امامه باستسلام وهتف بضحك :اهدي ياعم الشراني خلاص يلا بينا بقي ثم خرجو من الشقه واغلقو الباب خلفهم ونزلو الي الاسفل  بهدوء تام خرجو من البيت حتي لا يلفتو النظر لهم واغلقو الباب خلفهم وجدو اصدقاءهم  يقفون امام باب البيت 


فهتف عاصي لسامح: هما لسه فوق


سامح:ايوه وموقفين جوز العملاقه دول عالباب قال يعني هايحوشنا بس احنا ماردناش نتعامل لحد ماتيجو


حمزه:هوخالد لسه مجاش 

سامح:لاء لسه


عاصي :طب يلا بينا 

ذهبو في اتجاه بيت توحه ومن خلفهم الشباب


عاصي:وسع كده يا اخ انت وهو مالكم واقفين كده ليه


رجل1:رايحين فين اتكل علي الله يا حبيبي انت وهومن هنا يلا

حمزه:طالعين بيتنا يا جدع وسع كده انت وهو


رجل 2:محدش هايدخل ولا يخرج من هنا الا لما الباشا بتعنا ينزل من فوق


عاصي:باشا علي نفسه بقولك وسع من سكتي لفلأك نصين وانت واقف ذي اللطخ كده


بدأت الاصوات ترتفع والمشاجره تزيد فوجيء  بنفس السياره ينزل منها عدد من الرجال وتلتها سياره اخري ولكنهم تعاملو معهم بكل شجاعه الي ان وصل خالد بسيارات الشرطه وبداء هو الاخر التعامل معهم

الفصل الثالث عشر


كاد الرجال ان يهربو مره اخره حين سمعو صوت سيارات  الشرطه ولكن الشباب حاوطهم في دائره  والي ان تم القبض علي الكثير منهم  وفي هذه الاثناء 


صعد حمزه وعاصي الي شقة روقيه وفتحت لهم لوزه


عاصي: سلامو عليكو ايه يا ستي عندكو ضيوف ولا ايه


توحه:تعالي ياعاصي الحقنا شوف الناس دول  عايزين ايه بقي مننا


فلاش باك

دق باب الشقه ففتحت لوزه بسلامة نيه فوجئت  بهم امامها كادت ان تغلق الباب مره ثانيه الا انه وضع قدمه بين الباب والحاءط ثم دفعه بقوه اوقعتها خلف الباب فصرخت


لوزه:ايه يا جدع انت عايز مننا ايه انت مش مطرود من هنا المره اللي فاتت

ياسر:انتي بتكلمي مين كده يا بت ال.......    


روقيه:ايه اللي جابك تاني يا ياسر انت واخوك قولتلكو بناتي اتجوزو ومعانديش بنات للجواز


حسين:وماله يا مرات عمي ماحنا جايين نبارك ليهم ونشوفهم علي الال نعرف اجوازهم ان وراهم رجاله وليهم اقارب يعرفو يقفو ليهم


روقيه:لا والله طب يا سيدي مستغنيه عن خادمتكو  انا مجوزه بناتي لرجاله محترمين يعرفو يحموهم كويس 


ياسر:طب بصي بقي يا وليه انتي شغل اللوع اللي انتي فيه داه مش هايخيل عليا يا تقولي البنات فين يا تلبسي هدومك وهاخدك معايا يأما تمضي علي التنازل ده


روقيه: اولا بناتي في بيوتهم

ثانيا:انا مش هاجي معاك في حته

ثالثا: بقي وده المهم مش هامضي علي حاجه لأني ببساطه مافيش حاجه ملكي وكل حاجه بقت بأسم بناتي


ياسر:كدابه انتو اه بعتو كل حاجه هناك و حولتوها لفلوس وعمي بقي الله يسامحه قسم الفلوس دي عليكو  انتو التلاته بالتساوي بقلمي/كنزي حمزه

مش حرام عليكي يا مرات عمي الفلوس دي تروح للاغراب واحنا اللي من حقنا نورث فيها منطولهاش ٦ مليون يا مفتريه تضيعهم من ايدنا كده


روقيه:ايه الكلام الفارغ ده ٦مليون ايه مين الكداب اللي ضحك عليك وقالك الكلام الفارغ ده ثم انت مالك انت مانشالله يكونو عشره مليون واحد وحب يورث بناته وحرمكو من الورث ده هو اللى هيتحاسب بقي مش انت انت مش ربنا بقي عشان تحاسبه  


ياسر: وقد امسكها من عضدها كاد ان يكسره في يده: بقولك ايه بقي انتي لسه ماتعرفنيش انا محبش اسيب حقي لحد ابدا وهاخده   برضاكي هاخده غصب عنك هاخده


صرخت هي من ضغطه علي ذراعها 


فصرخت توحه:شيل ايدك عن بنتي يابن سالم لأطعهالك انت فاكر ان احنا هافيا ولا مورناش حد يقف ليكو

باك

دلف عليهم عاصي وحمزه في هذه الاثناء


عاصي:شيل ايدك لأطعهالك ياض انت واطلعو بره البيت ده بدل ما ادفنك ماطرح مانت واقف


 ياسر:الله بقي دي برضو اصول  يا نسيبي ماتيجي يا راجل تقعد عشان نتعرف علي بعض


حمزه:مبقاش الا بتوع المخدرات كمان اللي نقعد معاهم يلا ياض انت وهو من هنا 


حسين: الله وليه بقي الغلط ده ماتلم نفسك ياض بدل ماخليك تصرخ زي النسوان


 حمزه:انت بتقول لمين كده يا برشمجي يا شمام قسما بالله ما هتنزلو من هنا الا لما يتعلم عليكو


صرخت روقيه:عندما وجدت ياسر يفتح سكين بيده بدء الشجار بينهم 


تفادي حمزه الضربه  من حسين والكمه في وجهه بينما ركل عاصي يد ياسر بقدمه ليبعد هذا السكين عن ظهر اخيه وفي هذه الاثناء صعد خالد الي الشقه ومعه بعض العساكر


خالد:ايه اللي بيحصل  هنا بالظبط


صرخت توحه: الحقنا يا حضرة الظابط الاتنين دول اتهجمو علينا انا وبنتي  وكمان اتهجمو علي اجواز بناتها بالسلاح


خالد: يلا يا بني انت وهو حطو في ايدهم الكلبشات وحرزلي يابني السلاح ده

 وانتو الاتنين  ياريت تيجو علي القسم وتجيبو الحجه معاكم عشان نتمم المحضر  ثم اخذهم ونزل بهم وسط العساكر التفتو هما اليها وجدها قد جلست وبدأت في البكاء بصوت مرتفع


عاصي:ليه بس كده ماخلاص ال انتي كنتي خايفه منهم هايتحبسو اهم


روقيه :انت فاكر ان سالم هايسكت لو ولاده اتحبسو 


حمزه: يعمل اللي يعملو  هايلقينا  واقفين ليه برضو


روقيه: اسكت يا حمزه انتو مش عارفين حاجه انا كنت خايفه علي بناتي بس دلوقتي مرعوبه عليكو قبلهم


عاصي:لاء ماتخفيش علينا ويلا بقي عشان نروح القسم


روقيه:انا هاروح معاكو  بس هاتنازل عن المحضر 


عاصي:نعم الكلام اللي بتقوليه ده مش هايحصل  وبقولك ايه خليكي هنا انا وحمزه هانروح القسم 


روقيه:لا لا خلاص استني انا هاجي معاكم


حمزه:ماشي هاتيجي معانا بس انتي عارفه ان الظابط خالد صاحبنا وهو نفسه مش هيوافق يخرج العيال دي 


روقيه:ماشي استنو بس هالبس واجي معاكو


دلفت الي غرفتها  وجلسو هم ينتظروهاوتحدثت توحه


توحه :البنات فين يا عاصي


عاصي:عندي يا ستي ماتخفيش عليهم


توحه: انا عايزكو تممو الفرح يا عاصي


حمزه:ايه ليه يا ستي انتي عارفه انهم لسه هايدخلو الكليات دي غزل لسه سنه اولي


توحه:وماله  يكملو وهما في بيتهم بس يكونو اتجوزو


عاصي:لاء مش فاهمك وضحي كلامك ياستي


توحه:مش عايزه سالم يكسركو او يكسر روقيه يا عاصي افهمني بقي

عاصي:انتي بتقولي ايه انا اللي يقرب من مراتي اضربه بالنار


توحه:واحنا ليه نستني لما ده يحصل خلينا نتمم الجواز ونخلص 

حمزه:ماتخفيش يا ستي احنا نقدر نحميهم كويس اوي


توحه:  ماخفش اذاي اذا كنت خايفه علي بنتي وهي كبيره كده مش هاخاف عليهم هما


سالم ممكن يخطف اي واحده فيهم بسبب الورث بتاعهم ده


حمزه:بصي احنا طبعا عمرنا ماكنا هنسأل السؤال ده بس انا عايز اعرف الورث اللي هايموتو عليه اوي ده عباره عن ايه بالظبط


هتفت روقيه:٦ مليون جنيه


عاصي وحمزه: كام ثم جلسو مره اخري علي الاريكه بأندهاش


روقيه:زي ماسمعتو كده ٦ مليون متقسمين علينا كل واحده فينا ٢مليون


حمزه:بصراحه انتي فأجتينا  


عاصي:ليه مش قولتي لينا قبل قبل كتب الكتاب


روقيه: عشان كنت عارفه انكم هاترفضو


حمزه:ليه مافكرتيش اننا ممكن نطمع مثلا


روقيه:هاقولكو كلمه واحده وماتسؤلونيش بعدها

انا عملت كده عشان انتو ولاد عبد الرحمن


نظر عاصي الي اخيه ثم اليها


روقيه:مش يلا بينا بقي  ثم توجهو  الي خارج المنزل  ودلفو الي سيارة عاصي وتوجه بهم الي القسم

رن هاتف عاصي وفتحه:ايوه ياغمزه 


غمزه:انتو فين يا عاصي انتو نسيتونا ولا ايه


عاصي:لا يا حبيبتي بس احنا رايحين القسم مع ماما وهانيجي علطول


غمزه:قسم ليه يا عاصي هو في حاجه حصلت


عاصي:في حاجات بس مش هاينفع احكي ليكي دلوقتي اقفلي ولما نرجع هاقولك علي كل حاجه


غمزه:طب احنا هاناخد زين وننزل عند نانا


عاصي: اولا الباب مقفول عليكو من بره وباب البيت كمان مقفول يعني مش هاتعرفو تنزلو الا لما نيجي


 ثانيا حتي البلكونه ماتفتحش ولا تخروجو فيهامفهوم يا حبيبتي


غمزه:لاء طبعا مش فاهمه حاجه هو في ايه يا عاصي 


كاد ان  يسب عنادها هذا  الا انه سبه في سره عندما تذكر والدتها الجالسه بالخلف

لمحه حمزه وضحك في سره


عاصي: غمزه مش وقت عنادك ده خالص اسمعي الكلام واقفلي يلا سلام


اغلق معها الهاتف ووصلو الي القسم  ترجلو من السياره وثم دلفو جميعا الي غرفه الرائد  خالد استقبلهم  هو وهتف


خالد:اهلا يا عاصي اتفضلو اتفضلي حضرتك

جلسو جميعا معه وحكت له روقيه علي كل شيء


خالد:  بصي حضرتك كل اللي انتي بتقوليه ده انا فهمتو وموافق عليه كمان حتي لو عايزه تعملي محضر صلح  بس هانخد عليهم تعهد   انهم مايتعرضوش ليكو تاني 


عاصي بغضب: تعهد ايه يا خالد ماانت عارف انهم لو عايزين يعملو حاجه هايعمولها يبقي احنا بقي ليه نبان خايفين منهم


خالد :ممكن تهدي انت التعهد ده مش عشان خايفين منهم بس عشان تبقي حاجه ضدهم لو فكرو يعملو حاجه وكمان انتو مش هاتفضلو حابسين مراتك ومرات اخوك طوا عمرهم يعني بكره الجامعه هتبدء واظن هما في كليات مش كده ولا ايه ودول بنات عايزين يدخلو ويخرجو من غير خوف


حمزه: انت فاكر باللي انت قولته ده  بطمنا انا عندي يتحبسو ارحم من كل القلق ده


عاصي:ايوه نخليهم يخلصو كليتهم منازل ومايرحوش الا علي الامتحان هنتمم الجواز عشان يبقو قصاد عنينا علي طول

روقيه:ماشي اعملو اللي انتو عايزينو بس سيبوني اعمل برضو اللي انا عايزه


عاصي:ماشي اعملي كده بس اعرفي اني مش موافق علي الفكره دي


حمزه:ولا انا كمان موافق انت كده هاتخليهم يفكرو ان احنا ضعفا وهتجرأيهم علينا


خالد:ده تفكيركم انتو بس انا متأكد انها كده بتوريهم انها كانت قادره تسجنهم ومع ذلك مش رضيت هي سبقت بالخير عشان تتجنب أذاهم


عاصي:خير مع دول مع شوية......... بتوع مخدرات


خالد:اهدو بقي وماتنسوش ان البلد فيها قانون


ثم رن جرس مكتبه ودلف اليهم العسكري بعد ان ادي التحيه هتف فيه بان يحضر هم من الحجز


امتثله امامه وجدو عاصي يجلس علي مقعد جلدي ويضع قدم فوق الاخري مشعل سيجارته بين اصابعه ويشرب قهوته بمتهي الاريحيه وحمزه يجلس بجانب روقيه علي الاريكه الجلديه ايضا ويشربون العصير الذي جلبه لهم العسكري وهتف خالد


خالد:تعالي يابني انت وهو  اشكرومدام روقيه هي محبتش تأذيكو  وهتتنازل عن المحضر


ياسر:وياتري بقي ايه اللي خلاها تتعطف وتتنازل


خالد: ولاااا ما تاظبط يا روح...... بدل ما ورحمة امي انا بنفسي البسك قضيه تقضي عمرك كله تندم انك وقفت قدامي النهارده


حسين: ليه ياباشا كل ده عشان خايفين علي بنات عمنا لحمنا وعايزين نعرف هي خابتهم فين بتقول جوزتهم واحنا لحضرنا فرح ولا شوفنا مأذون بيكتب ولا حتيشوفنا قسايم جواز


عاصي:خالد باشا دي قسيمة جوازي. 


حمزه:ودي قسيمة جوازي انا كمان

اعطاهم خالد قسائم الزواج حتي يروها جيدا وهتف. 


خالد:بتعرفو تقرو ولا اقراهم ليكو انا.. 


ياسر:لاء ياباشا بنعرف طب الف مبروك بس ليه بقي كل المشاكل دي ماكان من الاول وروها لينا


عاصي:هي مش كانت لسه عند المأذون يا بني ادم انت


ياسر:اللهم طولك ياروح شايف ياباشا اهو هو اللي بيستفزني اهو. 


خالد:خلاص يلا اكتم بقي  وبعدين يا بشمهندس عاصي ماقولنا عايزين نحلها 


عاصي وقد استشعر بان صديقه يريد ان يعزز موقفه:نحل ايه بس ياخالد باشا انا عن نفسي مش عايز اعرف الاشكال دي ولا يقربو من بيت حماتي حتي


خالد:تمام يابشمهندس احنا هانعمل محضر صلح بس كمان هانخد عليهم تعهد بعدم التعرض ليكو او لأي حد من عليتكو نهائي 

التوي ثغر ياسر بأبتسامه خبيثه وهوينظر الي روقيه التي توجست خيفه منه


تم عمل محضر الصلح واخذ هذا التعهد عليهم  ولكنهم لم يخروجو من القسم حتي يتم الكشف علي صحيفتهم الجناءيه ربما كانو مطلوبين علي ذمة قضايا اخري وايضا تم القبض عليهم بتهمة حيازة سلاح ابيض 


بينما اخذ عاصي وحمزه روقيه واتجهو خارج القسم

دلفو الي السياره وهتفت روقيه


روقيه:انا مش عايزه البنات يرجعو عندي تاني من انهارده هما بقو عرايسكم خدوهم عندكم معاكم انتو هايبقو في امان ثم بدأت في البكاء

حمزه: الله طب والفرح انتي كان نفسك تعملي ليهم فرح ويلبسو الفساتين البيضه

روقيه: بلا بيضه بلا سوده انا مش عايزه حاجه غير حماية بناتي وبس

لم يتحدث عاصي الذي كان شاردا في شيء اخر شيء احدث فجوه كبيره داخله من ناحية زوجته التي لم يفرح بأنها سوف تكون معه بجانبه من اليوم. 


 وصلو الي المنزل في هذا الوقت المتأخر ترجلت هي من السياره وقبل ان تدلف الي بيتها هتفت


روقيه:خلو بالكو من بناتي احموهم حتي لوجرالي حاجه برضو اوعو تتخلو عنهم انا مخلفتش ولاد واعتبرتكم انتو ولادي ودي امانه امنتها ليكو


عاصي بأبتسامه:اطمني يا امي انتي قبل بناتك في عنينا من جوه. 

حمزه:متخافيش يا ماما  عليهم ولا علي نفسك انتي امنتينا واحنا هانكون قد الامانه دي


صعدت امامهم الي شقتها ثم فعلو هما مثل كل يوم وامنو منزلها جيدا وجلبو كلبهم وتركوه في بيتها ثم توجهو اليهم. 

سعدا حمزه جدا بهذا القرار الذي اخذته والدتهم علي عكس عاصي الذي كان شعوره مختلف لا يعرف اذا كان خوف ام حزن ام ماذا ولكن كل ما يعرفه ان هذا الميراث سوف يعكر صفو حياته مع حبيبته. 


دلفو الي شقتهم وجدوهم غارقاتان في نوم عميق علي الاريكه امام شاشة التلفاز ويتوسطهم زين المدد علي قدم غمزه بكل راحه. 


حمزه:يا حلوتكم بتتفرجو علي كارتون وعاملين فشار كمان


عاصي وهو يضع يده في جيب بنطاله :تصدق شكلهم حلواوي وهما كده 


حمزه:طب ايه هانفضل سايبنهم كده يعني ولا ايه. 


عاصي:شيل يا خويا مراتك وعلي اوضتك واستهدي كده بالله ونام بأدب لحد ماتقوم الصبح واتكلم معاهاوفهمها اللي حصل براحه


حمزه :علي فكره بقي انا كنت هاعمل كده من نفسي مش لازم انت تقول يعني


عاصي: لا ياراجل ماشي ياعم الفهيم اوعي بقي اما اشيل الواد الاول وبعدين ابقي ارجع اشيل امه ههههههه


 حمل الصغير من بين يداها ودلف به الي غرفته ارقده علي الفرش ثم رجع اليها مره ثانيه وحملها واحتضنها جيدا بين يده ثم ارقدها بمنتهي الرقه علي فراشه بجانب الصغير وجذب من علي شعرها حجابها طبع قبله رقيقه علي جبينهاودثرهم جيدا بالغطاء بقلمي/كنزي حمزه


واعتدل في وقفته وشلح قميصه من عليه واتجه الي الجانب الاخر منهم ونام بجانب الصغير محتضنهم بيده وهو ينظر اليهم  بسعاده وكأنه ممتلك العالم بأكمله بين يديه


اما حمزه فقد حملها بين يده بفرحه كبيره واتجه الي غرفته واغلق الباب خلفه ثم ارقدها علي الفراش وفك حجابها الذي كان شبه منزلق من علي رأسها ثم خلع لها حذاءها  واعتدل متجها الي خزانته حتي يبدل ملابسه بملابس بيتيه مريحه 


ثم عاود الي الفراش مره ثانيه ورقد بجانبها مجتذب الغطاء  عليهم هم الاثنان ولكنها تمردت بمنتهي الطفوله والقته بقدمها بعيدا واحتضنته بذراعها لاول مره يشعر بهذه السعاده واجتذبها هو الاخر الي حضنه وهتف بحب مش عارف لما تصحي وتلاقيني في حضنك كده هاتعملي ايه نظر اليها نظره طويله الي ان غاص في نوم عميق.

العاصي

الفصل الرابع عشر


اقبلت عليهم شمس هذا اليوم وهو مزال يحتضنهم الاثنان بذراعه 

تململ الصغير في رقدته وفتح عينه راي والده يحتضنهم التفت الي الجانب الاخر راها نائمه

  بجواره فرح جدا وكاد ان يقفظ الا انه ايقظ والده وهتف بصوت خفيض

عاصي:بس اهدي كده هاتصحيها


زين:هيههه مامي خلاث بقت بتعاتنا وهتنام جنبنا كل يوم


عاصي: خلاص يا زين ومش هاتمشي تاني ابدا

هانخليها علطول في حضننا

زين:ياحبيبي يا بابي انا بحبك اوي


عاصي:  وانا كمان يا حبيبي بحبك اوي بس سيبها بقي نايمه لحد ماتقوم لوحدها

زين:طب ماسي انا هاقوم انسل عند حسنه تجبلي لبن


عاصي:حسنه في المستشفي انت نسيت ولا ايه


زين:اه صحيح طب خلاث انا هاخد علبة اللبن اللي هنا في التلاجه واحط منها في الكوبايه


عاصي: ماشي بس اوعي توقع حاجه براحه بقي وانت قايم واقفل الباب وراك


تملص الصغير من تحت ذراعها وانزله والده من علي الفراش متجها الي الخارج وقبل ان يخرج التفت له وهتف


زين:بابي انا هاخد اللبن واقعد اتفلج علي التلفسيون بله ثم غمز له بعينه

 ابتسم هو له وكبت ضحكته عليه


عاصي:اطلع بره بدل مااقوم احدفك من الشباك امشي 


جري الصغير من امامه وهو يضحك خرج من الغرفه واغلق من خلفه الباب

التفت هو اليها وجدها تضع يدها علي صدره العاري بتلقأيه فاجتذبها بين احضانه وهو ينظر اليها بكل حب 


وجدها بدأت تتململ في نومتها فأغلق عينه حتي يري رد فعلها بعد ان تستيقظ


فتحت عيناها غير مستوعبه ما هي فيه وجدت نفسها بين احضانه بدأت تنظر اليه بكل حب وهتف


غمزه:وبعدين هو الحلم ده بقي مش هايخلص ولا ايه هو انا هافضل احلم ان جوه حضنه كده كتير

عاصي وهو مغمض عينيه: وعايزه تصحي ليه يا حبيتي ماتخلينا كده هو في احلي من اني افضل واخدك في حضني كده

غمزه:ها لاءه مافيش خليني جوه حضنك كده علي طول جذبها هو اليه اكتروبدء يملس علي شعرها ويحتضنها جيدا


عاصي:وانا عايز ايه يعني غير كده خلاص يا روحي هاتبقي في حضني دايما وفي بيتي علطول

 بدأت تعي ما يقوله وافاقت تفرق في عيناها 


اغلق هو عيناه سريعا متسليا بما تفعله صغيرته 


 انفزعت هي واعتدلت نصف جالسه وهتفت


غمزه: ايه ده دا مش حلم انا ايه اللي جابني هنا

فتح هو عينه بهدوء وهتف


عاصي:صباح الخير يا روحي


غمزه:انا انت انا ايه اللي جابني هنا هو اذاي انا نمت جانبك هنا

عاصي وهو يقرب المسافه بين حاجبيه:انتي مش فاكره حاجه من اللي حصل بينا امبارح ولا ايه


غمزه بخوف: ايه هو اللي حصل مش كان حلم


عاصي وهو يكتم ضحكته: انتي حلمتي بأيه بالظبط


نظرت له شزرا وهتفت:محلمتش بحاجه انت قولي ايه اللي حصل انا اخر حاجه فاكره اننا عملنا فشار وقعدنا نتفرج علي الكارتون  عقبال ماتيجو


عاصي:بس انا فهمت وانا اقول هي مالها بقت بتحبني كده ليه دانتي اللي قولتي لي انا عايزك والنهارده لازم تبقي ليلة دخلتنا واتريكو اكلتو من الفشار اللي بالخمره


غمزه وهي مفزوعه:ايه انت بتقول ايه عملت فيا ايه يا عاصي وخمرة ايه اللي بتقول عليها دي


عاصي:اهدي يا حبيبتي اهدي  عادي ياعني انتي مراتي واللي حصل ده كده ولا كده كان هايحصل بينا


غمزه وقد لمعت عيناها:مكانش لازم تعمل كده حتي لو انا مش في وعي مامي هاتقول عليا ايه دلوقتي وبدأت في البكاء

عاصي وقد بدء يضحك عل صغيرته:اهدي يا مجنونه محصلش حاجه كل اللي حصل اننا جينا لأنكم نايمين والوقت كان متأخر فامحبناش نقلقو ونمتو هنا


غمزه:هنا جنبك علي السرير وانت عريان كده ومامي  زمانها ماتعرفش احنا فين دلوقتي زمنها خايفه وهي لوحدها


اجتذبها علي صدره وبدءت عبراتها تلامس جلده وهتف: اولا مامتك عارفه انك نايمه في حضني دلوقتي ثانيا خلاص انتي مش هاتروحي في حته تاني من النهارده ده بقي بيتك  وعلي فكره مامتك هي اللي طلبت كده


غمزه بغضب:طلبت ايه انت بتقول ايه وهو انتو مش قولتو انكم هاتوضبو الشقق وتعملو لينا فرح ولا انت بقي لقيت الحكايه سهله فقولت توفر علي نفسك كل ده طبعا مانا عروسه متقدمه ليك بالساهل هاتتعب نفسك ليه


عاصي:بغضب اكتر  وصوت مرتفع الله يخرب بيت تفكيرك يا شيخه انا قولت من الاول اني هاكسر دماغك دي في يوم انتي ايه ماسألتيش نفسك ايه اللي ممكن يكون حصل امبارح خلانا نعمل كده للدرجه دي شايفني طمعان في سعادتك

غمزه:والله بص لنفسك نايم جانبي اذي وانت تعرف طمعان ولا لاء ليه تجبرني اني اوافق علي الوضع ده حتي لو مامي موافقه انا بقي لاءه مش موافقه


عاصي:انشالله ما وافقتي ومن هنا ورايح انتي مش هاتخرجي من هنا ودي هاتبقي شقتك وده هايبقي سريري انا وانتي برضاكي او غصب عنك وانا جوزك وليا عليكي حقوق  انتي فاهمه ردي عليا فاهمه


لم ترد عليه واستسلمت عبراتها للنزول علي وجنتها فاتركها هو واتجه الي خزانته ليغير ملابسه التي كانت عباره عن بنطاله الذي نام به بجانبها فقط اخرج تيشرت ابيض وبنطلون چينز والقاهم علي الفراش وبدء في شلح بنطاله امامها 


اندهشت هي مما يفعله والتفت للجهه الاخري معطيه له ظهرها واضعه يدها علي عينها ابتسم هو وهتف بمكر


عاصي:بتخبي وشك ليه مش شوفتيني قالع كده في الحلم


التفت له بكل غضب وصرخت: انت قليل الادب 


تفاجيء هو من ردها ولكنه تذكرالعقاب القي بالتيشرت علي الفراش مره ثانيه وهتف


عاصي: حاضر يا حبيبتي انتي تأمري بدء يقترب منها  وهي ترجع الي الخلف لم تفهم عليه في الاول ولكنها تذكرت هذا العقاب 

ارتطم ظهرها بالحاءط ووضع هو يداه علي جانبيها فقط ينظر اليهاوهي تنظر الي الاسفل وتفرك يدها في بعضهم امسك بيده ذقنها وهتف

عاصي:شكلك وحشك عقابي وبدء يغرز يده في خصلاتها 


ويلتصق بها اكثر واكثر وباليد الاخري يجذبها اليه بقوه 


ووبدء يقبلها بقوه وبعنف  ظلت هي تضرب بيدها علي صدره العاري 

امسكهم هو ولفهم حوله  وظل ممسك بهم الي ان احس باستجابتها وهدوءها بين احضانه

 بدأت قبلته ترق ثم ترك ثغرها واتجه الي عينها وبدء يمسح عبراتها بشفاه الغليظه 

نزولا علي وجنتها ثم نزل علي عنقها وتاه في مشاعره هذه الي ان احست به وهو يسحب سحاب فستانها


 افاقت هي وتملصت منه وابتعدت من بين يديه من شدة خجلها وهتفت وهي تضع خصلاتها خلف اذناها وتنظر الي الاسفل

غمزه: من فضلك ابعد عني سبيني لوحدي لو سمحت

رفع يده علي وجهه ثم مرر اصابعه داخل خصلاته قاصد ارجاعها من علي وجهه


ثم هتف بصوت غاضب:ماشي يا غمزه هاسيبك بس الكلام اللي قولته هاتنفذيه ومعانديش كلام غيره ثم لبس تيشرته وخرج من الغرفه مغلق الباب خلفه بعنف

//////////////////////////////////////////////////////////////


تململت في نومتها احست بثقل علي جسدها وشيء يحتضنها بشده انفاس ساخنه تستقر علي عنقها  شيء ما ملقي علي علي شعرها هناك شيء مقيدها ويشل حراكتها 


فتحت عينها  التي تقابلت بوجهه النائم انها نائمه  بين احضانه 

ها بين احضانه عااااااااااااااا


صرخت بشده صرخه افزعته ركلته في قدمه حين فتح عيناه 

انزلق من علي الفراش الي الارض وهو في قمة الاندهاش 


نظر اليها ثم اتجه بنظره الي صوت اخيه من الخارج


عاصي:اتلم يا ميزو امك في المستشفي واوضتك عالشارع يا حيوان


حمزه:اتنيل انا اصلا قطعت الخلف


غزل بدموع:انا باعمل ايه هنا وانت ايه اللي بتعملو ده


حمزه: عملت ايه يا بنت المجانين انتي في ايه


غزل: وكمان بتشتمني يا حمزه استغليت الموقف يا حمزه


حمزه:موقف ايه انتي هبله ولا ايه مانتي زي مانتي  بهدومك اهو


غزل:يا سلام مانت ممكن تكون لبستني تاني


حمزه:دا علي اساس اني نايم جنب عروسه لعبه مابتحسش مش كده برضو

غزل:بعد ان جلست علي الفراش مره تانيه: وهي تبكي احترم نفسك علي فكره بقي ان بحس اكتر منك بقلمي/كنزي حمزه


جلس هو بجانبهاوامسك يدها:طب فيها ايه بس يا بيبي مش انا حمزه جوزك حبيبك برضو وعادي لما تنامي في حضني


غزل:لاء انتو قولتو هاتوضبو الشقق وتعملو لينا فرح كمان غيرت رأيك ليه بقي زمان مامي خايفه عليا منك دلوقتي


حمزه: وهو يرجع خصلاتها خلف اذناها لاء مامي مش خايفه عليكي عارفه ليه عشان هي اللي قالتلي انك لازم تفضلي في حضني ومش تبعدي عني ابدا

غزل:لاء محصلش مامي كانت نفسها تشوفني وانا لابسه الفستان الابيض


تنهد هو بهدوء ثم اجتذبها علي قدمه وبدء يحكي لها ما حدث وهي تتملص من بين يده  بعد ان اشتعلت وجنتاها من شدة الخجل الي ان هدأت وهي تستمع له


حمزه:بس يا ستي هو ده كل اللي حصل


غزل:وقد نست انها تجلس علي قدمه اصلا الحيوان ده ماكنش لازم تسيبوه كان لازم يتحبس كان عايز يضربك بالسكينه كاتو ضربه في قلبه ويموت يا رب


ابتسم بمكر علي حب حبيبته الطفولي:شوفتي يابيبي حمزه حبيبك كان هايروح ضحية السكينه اذاي

 كنت هابقي شهيد غزل


غزل: ها بعد الشر عليك يا حبيبي ان شاله هو واخوه وابوه كمان لم يقدر ان يسيطر علي نفسه وهتف وهوينظر اليهابكل حب

حمزه: غزل


غزل:هاه نعم يا حمزه


حمزه:بحبك اوي  روح حمزه وضع يده خلف رأسها واحتضنها باليد الاخري ثم اقترب من ثغرها وقبلها قبله طويله بكل رقه وحنان  لم يتركها الا ان احس بأنها بحاجه الي الهواء 


اشتعلت وجنتها وبدأت في البكاء مره ثانيه 


استغرب رد فعلها وتركها حين احس بانها تريد الهروب منه

وقفت هي بعيدا عنه معطيه ظهرها له


حمزه:في ايه مالك يا روحي ايه اللي حصل


غزل:انا عايزه اروح عند مامي


حمزه:بعد كل اللي حكيته ليكي ده برضو انتي مش مصدقاني

غزل:لو بتحبني  وديني عند مامي بقي


نظر اليها وطال الصمت ثم التفت للباب وخرج واغلقه 

خلفه 

اتجه الي المطبخ يجلب منه زجاجة ماء وجده جالس يطعم صغيره

 فتح البراد واجتذب زجاجة الماء  وبدء يروي ظماءه تحت نظرات اخيه المنتظر ان يلقي ما في صدره


اغلق زجاجة الماء بغضب ونظر اليه


حمزه:دي طلعت هابله يابا


وضع الاخر اصبعه علي ثغره وتحدث:شششششش ثم توجه  الي الصغير :ها يا استاذ شبعت


زين:اه يابابي الحمد لله


عاصي:تستاهل الحمد ياحبيبي  يلا ادخل اقعد بقي مع مامي  هي صحيت جوه 


انزلق الصغير من علي المقعد وجري خارج المطبخ متجه اليها وجلس هو مكان الصغيربقلمي/كنزي حمزه


عاصي:ايه المهرجان اللي انت عامله علي الصبح ده احنا مش متفقين امبارح


حمزه:يا سيدي والله ماقربتلها دي هي اللي اول مافتحت عنيها صرخت كأنها شافت وحش قدامها المشكله مش في كده 


عاصي:ها اشجيني ياخويا قول قول المشكله في ايه انت كمان

حمزه:ماهو انا مش عارف دي كانت عماله تدعي علي ولاد عمها بالموت لما عرفت اننا اتخنقنا معاهم وفجأه اتقلبت ١٨٠درجه واللي طلع عليها عايزه مامي وديني عند مامي


عاصي:امممممم من الواضح اننا غلطنا لما خدنا الخطوه دي وسمعنا كلام امهم


حمزه:خدنا خطوه ليه هي غمزه كمان عاوزه مامي ولا ايه


عاصي بسخريه:لاه هه دي غمزه هانم فكراني طمعان فيها شوفت الهنا اللي اخوك فيه يا ميزو

حمزه:يانهار اسود هي البت دي معقده ولا ايه دا ايه الجوازه المنيله اللي وقعنا فيها دي

 

عاصي:يلا يلا ادخل غير هدومك وانزل افتح الوكاله وانا هاطلع علي المكتب اشوف الشغل وبعد كده هاروح المستشفي اجيب امك وابوك من هناك


حمزه:طب مابلاش نفتح الوكاله النهارده وخليني اروح المكتب معاك

عاصي:اللي هو اذاي يعني وهانسيبهم لمين بقي ان شاء الله


حمزه:طب ماهي فاتحلي مناحه وعماله تعيط جوه هانزلها تقعد مع امها وهي بقي تفهمها


عاصي:ما تسترجل ياض الله في ايه مافيش واحده منهم هاتنزل من هنا وان كان علي امهم احنا نطلعها ليهم هنا اقلو محدش يتعرض ليها هي كمان يلا اتفضل ادخل البس

وسيطر كده هي لازم تعرف انك خلاص بقيت جوزها ومافيش حدود بينكو من النهارده 


حمزه:طيب خلاص ياعم متزعقش كده قايم اهو 

دلف اليها مره ثانيه واتجهه الي خزانة ملابسه جلب منها تيشرت اسود وبنطلون چينز  لم يلتفت اليها او يتكلم فقط رسم الغضب علي واجهه ولكنها قطعت صمته هذا


غزل:حمزه لم يرد عليها وبدء في تغير ملابسه وهو ينظر لها وضعت هي يدها علي ثغرها بكل خجل وادارت وجهها بالكامل الي الجهه الاخري


غزل:انت مش بتحبني وتخاف عليا زي ماقولتلي علي فكره


لبس بنطاله واغلقه ثم اتجه اليها وهو عاري الصدر فتلك اللعينه سلبت منه قلبه بالكامل وقف امامها واجتذبها الي احضانه 

حمزه:انا لو مش بحبك وبخاف عليكي كنت سيبتك بعيد عني ومسألتش فيكي علي فكره


غزل:لو بتحبني خليني اروح لمامي


حمزه:عشان بحبك مافيش نزول من هنا


غزل :طب اقعد اتكلم معاها واجيب لبسي من هناك حتي


حمزه:لوعايزه تتكلمي معاها هاخليها هي تطلع ليكو هنا وياستي لو علي لبسك مش عايزه انا هاجبلك  غيره وهاجبلك كل اللي انتي عايزه كمان ها  هاتفضلي زعلانه كده كتير بقي ولا ايه


غزل:لاء خلاص مش زعلانه بس هاتلي مامي بسرعه بقي


حمزه:طب انا بقي اللي زعلان ولازم  تصلحيني


غزل:يعني اعمل ايه


ضحك هو فهذه الصغيره سازجه جدا ثم اقترب منها أكثر  وبدء في التهام شفتيها مره ثانيه ثم تركها بعدمده ليست بقصيره بعد ان اشتعل وجهها بالگامل بحمرة الخجل


 القت وجهها علي صدره العاري  واحتضنته بشده وخرج صوتها ضعيف جدا


غزل:انا بحبك اوي يا حمزه ماتخوفنيش منك


حمزه:مين قال اني كده بخوفك دانا هاموت واخدك في حضني واقفل عليكي مية مره عشان محدش  ياخدك مني


وعلي فكره انا كمان بحبك اوي وبخاف عليكي اوي وعايزك ليا لوحدي ياغزل


غزل:طب هاتلي مامي النهارده بس ومش هاطلب منك حاجه تاني

حمزه:حاضر يا روحي هاجيبها ليكي

////////////////////////////////////////////////////////////////


اما هو فقد دلف الي غرفته مره ثانيه يجلب بعض الاوراق وجد الصغير يقف خلفها علي الفراش يحاول غلق سحاب فستانها فهتف فيه بنبره ارعبتهم الاثنان معا


عاصي:زين انت بتعمل ايه 


تلجلج الصغير من كثرة الخوف 


زين:يا بابي مامي مس عالفه تقفل السوسته وانا كمان مس عالف

 صرخت هي فيه


غمزه:ايه انت بتزعق كده ليه للولد


عاصي:اطلع بره يا زين قفز الصغير من علي الفراش سريعا وخرج من الغرفه بأكملها


ارتعبت هي من نظرته لها خشت من تجرءه مره ثانيه عليها


غمزه:ماتقربش ليا تاني انا بقولك اهو جلس خلفها علي الفراش ومد يده ليغلق لها السحاب

وهتف

عاصي:زين مش ابنك ولا ابني ياهانم عشان تسمحي ليه يشوف جسمك الولد مابينساش حاجه وممكن يتكلم مع اي حد في اي حاجه مش عايز ده يحصل تاني


 انتبهت هي لما قاله وتذكرت كلام الصغير معها


غمزه: مأخدتش بالي من حاجه زي كده بس حضرتك فتحت السوسته وانا مش عارفه اقفلها مش عارفه شبكه  في ايه


بدء هو في محاولة غلاقها وهو يري ظهرها العاري امامه  يتمني ان يضمها اليه ولكنه ابي ان يخضع  لتلك اللعينه المتمرده عليه 

بدءت هي تستشعر بملامسة يده علي جسدها وتتملص منه  بخوف فصرخ فيها

عاصي:اثبتي بقي مش هاكلك علي فكره


استكانت هي بين يده في هدوء تام قتله بلكامل 


حاول جاهدا ان يسحبه من القماش العالق به فانقطع الفستان في يده صرخت هي

غمزه :عجبك كده انت قاصد علي فكره تعمل كده عشان ماتنزلنيش عند مامي  

اندهش هو مما تفوهت به واستشاط غيظا منه امسك طرفي الفستان وشقه بالكامل للاسفل  ظهر جسدها امامه بمنامه قصيره جدا


عاصي:انا محبش حد يتهمني بحاجه انا معملتهاش


للمره الثالثه وقعت تحت طاءلة عقابه حين صرخت في 


وجهه :انت حيوان ايه اللي انت عملته ده


 جن جنونه منها فاجتذب تيشرته من عليه وامسك بها والقي بفستانها الممزق بعيدا عنها ارتعبت منه واندهشت من جرأته هذه فصرخت

غمزه: لو مبعدتش عني هاصرخ والم عليك الناس


عاصي:صرخي يا حياتي عارفه الناس هايقولو ايه هنا هايقولو عريس وفرحان بعروسته


ثم رفعها بين يده والقي بها بكل عنف علي الفراش وبدء يقبلها بقوه في جميع انحاء جسدها ويظهر عليه علامات اوجاعتها ثم قبلها في شفاتها المنتفخه بقوه مدميه لم يتركها الي ان تذوق طعم دماءها في فمه


 ابتعد عنها حين احس بدموعها وجلس بجانبها علي الفراش

يهديء من ثورة عشقه هتف وهو يتنفس بصعوبه وصدره يعلو ويهبط بقوه


عاصي: انا هاعلمك اذاي تبطلي تطولي لسانك ده عليا  مش  انا طماع هاعرفك بقي الطماع ده هايخد حقه منك اذاي 


اعطته ظهرها وهي تبكي لا تعرف انها بهذه الحركه اشعلت النار في الهشيم وذادت رغبته فيها ابتلع هو ريقه وبدء يلامس منحنيات جسدها ويقترب مره ثانيه منها الي ان اخرجه من ثورة عشقه هذه دق اخيه علي الباب


حمزه:ما تخرج بقي ياعاصي انت نمت تاني ولا ايه 


صرخ في اخيه بكلمه واحده: جايييي 


 امسك تيشرته ولبسه مره تانيه ثم اتجه الي خزانة ملابسه 


واجتذب  قميص من قمصانه ثم اتجه اليها مره تانيه اجتذبها من علي الفراش واوقفها امامه والبسها القميص الذي وصل الي ركبتيها وبدء في غلق ازراره 


وهمس في اذناها حتي قميصي عليكي جنني خلاص مش قادر من النهارده انتي بتاعتي وبس ومحدش هايخدك من حضني سلام ياقلب العاصي


 خرج صوتها بدموع


غمزه: غصب عني مش هايحصل يا عاصي انت فاهم


عاصي وهو يتجه نحو الباب:هانشوف الكلام ده بالليل يا روحي ومافيش خروج من هنا لحد ما امك تطلع ليكي


غمزه:اسمها مامتك علي فكره مش امك

ضحك هو ضحكه رنانه واجتذب اوراقه ثم خرج مغلق الباب من خلفه 


اتناقشو معايا في احداث الروايه  وفكرو كده المجنونه دي ممكن تعمل ايه في الفصل اللي جاي

العاصي

الفصل الخامس عشر


الناس اللي بتقرا من غير حتي ماتعلق دوسي لايك الاول والكومنت بعد القرايا واول تعليق ليه عندي هديه علي الخاص

🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊

صعد الي والدتها واخبرها بما حدث بينهم واتهماها له بأنه طمعان فيها  

كما اخبرها ايضا بالفستان وطلب منها ان تصعد اليهم وتتكلم معهم وتحضر ملابسهم معاها ودار بهم الحديث التالي


روقيه:معلش يا عاصي انا عارفه انك هاتتعب معاها غمزه بالذات عنيده قوي واخده طبع بابها 


كان ديما يعلمها علي انها ماتحولش تبان ضعيفه قدام حد ديما كان بيقولها مافيش راجل بيقرب من اي بنت الا اذا كان عايز يأزيها او طمعان فيها


عاصي:اه يعني الله يرحمه بقي ورثها ثروه ومعاها عقده طب حضرتك بقي لازم تفهميها اني مش محتاج منها اي حاجه غير انها تبقي مراتي وبس 


واظن مافيش زوج بيأذي مراته يعني


 ثم تركها وذهب الي عمله وضعت ملابسهم وجميع أشيأهم في الحقائب  وبعثتها مع لوزه الخادمه


ونزلت خلفها استقبلها  حمزه  امام باب بيتها وامسك يد الجده توحه 

ثم صعد معهم الي شقتهم وتركهم معهم ثم نزل مره تانيه الي الوكاله

لم تخرج هي من غرفتها عندما علمت بوجود حمزه معهم 


دلفت والدتها عليها بعد ماقابلت غزل واحتضنتها واخذتها معاها 

ضحكت روقيه من قلبها عندما رأتها بهذا المنظر فأجتذب صوت ضحكاته توحه فذهبت اليهم تري ما الذي حدث فصرخت هي فيهم 


غمزه:بتضحكو علي ايه شوفتو الحيوان اللي جوزتني ليه عمل فيا ايه وبدأت تظهر تلك العلامات علي عنقها


روقيه:عمل ايه انا شايفه انو معملش حاجه 

ابوكي كان بيعمل اكتر من كده


خجلت غزل مما رأت واغمضت عيناها


فتكلمت توحه: وانتي التانيه بتغمضي عنيكي علي ايه 


جاتكو خيبه هاتضيعو شابين ذي الورد من اديكو واحده هابله والتانيه مسترجله 


غمزه:انتي بتقولي ايه يانانا اذاي انام واصحي من نومي 

الاقي نفسي في حضن واحد بيقولي اناجوزك ولازم تاخدي 

علي كده مش هو ده اللي قال من كام يوم هانسيبهم براحتهم لحد مايتعودو علينا


روقيه:الواحد اللي بتكلمي عليه ده يبقي جوزك وكان رافض كده وانا اللي اتحيلت عليهم بعد ما شوفت الشر في عين ياسر واخوه دول كانو هايخطفوني انا امبارح


 كانو عايزين يمضوني علي ورثي من ابوكم  عشان كده انا اللي اتحيلت عليهم انهم يخدوكم عندهم خوفت عليكم ياغمزه افهمي بقي


غمزه:يا مامي ده اسلوبه صعب اوي   انتي شايفه قاطعلي فستاني اذاي

توحه:مش انتي  اللي بتستفزيه بلسانك الطويل ده 


غمزه:اه دا راح اشتكلكو مني بقي وحكي ليكو وجاب طبعا الغلط عليا

روقيه:خلاص حللتي من وجهة نظرك هو قالنا ايه ومقالش ايه 

بصي يا غمزه مافيش راجل يا حبيتي يقبل ان مراته تقول عليه انو طمعان فيها وتشتمو كده

 واللي ذي عاصي ده مش بيحب طريقة التعامل دي في ايدكي تكسبيه برقتك وبكلمه حلوه تملكي قلبه


صمتت وبدأت التفكير في كلام والدتها وجدتها عندما اتجهو بالكلام الي غزل


روقيه: وانتي يا هانم ايه اللي عملتيه دا

ليه يا بنتي الخوف اللي انتي فيه ده


  مش هو ده حمزه اللي  انتي قولتي عليه مؤدب ودمه خفيف ومش عارفه ايه


غزل:لاء يا مامي ده طلع قليل الادب


توحه:بس يا بت انتي ماتكمليش طالعه هابله وخايبه ذي  امك بالظبط


روقيه:ايه يا ماما انتي كمان اللي بتقوليه  ده بصي يا غزل الخجل مطلوب يا حبيبتي وكل حاجه

 بس مش لدرجة انه كل ما يقرب منك تعيطي وتقولي عايزه مامي هو مش متجوز طفله ياغزل  


لازم تتعودي انك تنامي في حضنه وتصحي في حضنه  ده امانك وسندك يا غزل


غزل:حاضر يا مامي بقلمي /كنزي حمزه

/////////////////////////////////////////////////////////////


ذهب الي والده في المستشفى  واخرج والدته منها بعد ان استقرت حالتها كما ابتاع لها مقعد متحرك حتي يسهل عليها الحركه  

 وفي الطريق حكي لهم كل شيء حدث بالامس كما اخبرهم بوجودهم الان في بيتهم 


رحب فضالي بالفكره  ولكن بداخله زاد قلقه علي من سلبت قلبه منذ شبابها


نظرت هي اليه وكأنها تقرأ ما بداخله تعرف ما يفكر به الان ولكنها بداخلها شيء تسترضيه من اجله نعم تريد ان يرجع حبه اليه ولكنها غير قادره علي ان تخبره


وصلو الي بيتهم وترجلو من السياره خرج حمزه من الوكاله واتجهه اليهم كما جري زين ايضا احتضنه فضالي وحمله بين يديه  واتجهه داخل المنزل

 ثم حمل عاصي والدته بين يديه واتجهه بها ايضا داخل المنزل

 اغلق حمزه السياره وحمل المقعد وتتبعهم وتالته حسنه بالحقاءب


ارقدها في فراشها ودثرها بالغطاء جيدا


عاصي:حمد لله علي السلامه يا ست الكل ثم قبل يدها


 نظرت له بكل حب  ولكنها زاغت بعيناها  تريد ان تسأله عنهم استشعر هو سؤالها


انتي بتسألي عن غمزه وغزل يا ماما هما فوق انتي عايزاهم اومءت برأسها بمعني الموافقه 


عاصي:حاضر هما مايعرفوش اننا جينا هانطلع نجيبهم ليكي حالا يلا حمزه

اتجهو الي الاعلي  وجدها حمزه في المطبخ تعمل لها نسكافيه وبجانبها لوزه الذي تركتها والدتها معهم حتي تحضر لهم الغداء

 امسكها من يدها واتجها الي غرفته دون ان يتحدث


غزل:ايه يا حمزه استني النسكافيه هايدلق علي ايدي

دلف بها الي الغرفه اغلق الباب خلفه


حمزه: ايه اللي انتي لابساه وخارجه بيه بره ده 


غزل:ماله بس ده فستان وانا مخرجتش بيه بره مانا لابساه في الشقه اهو


حمزه:لبسه فستان  بحملات وقصير قدام اخو جوزك هو احنا  في الشقه لوحدنا


غزل وقد تفهمت غيراته : انا ماخدتش بالي من كده حمزه فهمني براحه انا معرفش كل ده


حمزه : اتفضلي طب غيري هدومك دي امي جات تحت وبتسأل عليكو


غزل: بجد طب يلا افتحلي السوسته عشان اغير هدومي وانزلها بسرعه 


حمزه وقد فهم ان والدتها قد حدثتها اقترب منها وهمس في أذنيها  :زي ما لبستيه لوحدك اقلعيه لوحدك


غزل:و هي تعطيه ظهرها كده برضو تزعلني منك يا حمزه ياعني مش عايز تساعدني طيب هاروح اخلي غمزه تفتحاهلي هي


ثم  اتجهت لتخرج فجذبها من خصرها وضمها اليه بقوه


حمزه :بتقولي ايه يا عنيا تروحي فين انتي مش هاتخرجي من هنا بالمنظر ده تاني تعالي يا ختي اما افتحاهلك انا


 ولو لمحت بس دمعه واحده من عيونك ها قطعت كلامه حين التفتت اليه وهي بين احضانه ونظرت في عينه بكل حب ممزوج بخجل ولكنها تشجعت ثم همست


غزل:ها ايه هاتعمل ايه يعني 


حمزه:هاعمل كده ثم اخذها في قبله انسته ما كان قادم اليه

//////////***/*******///////////*********//////////****/


توجه الي غرفته عندما لم يراها بالخارج 


وجدها تقف امام الخزانه فاتحه حقائبها ترتب ملابسها بجانب ملابسه ولكن ما ادهشه انها مازلت مرتديه قميصه


 اقترب منها ووقف بجانبها وهمس


عاصي:بتعملي ايه في دولابي 


غمزه:اظن انو مبقاش دولابك لوحدك مش انت قولت ان كل حاجه هنا بقت بتاعتنا احنا الاتنين


عاصي:اممم طبعا الا انتي بتاعتي انا لوحدي


اندهش  من جرأتهاحين التفتت اليه وامسكت تيشرته بيدها وهمست


غمزه:طب ما انت كمان بقيت بتاعي انا لوحدي مش كده ولا ايه

رفع لها حاجبيه مستفهما: والله علي حسب بقي هاتفضلي هاديه وكيوت كده ولا هاتقلبي قطه متوحشه تاني بصراحه انتي مش مضمونه يا حبيبتي


غمزه:انا بالنسبه ليك قطه


ضمها اليه واحكم غلق يده حولها :انتي احلي قطه شافتها عنيا قوليلي بقي ماقلعتيش قميصي ليه لما هدومك جاتلك


غمزه:بصراحه اصله عاجبني اوي


عاصي:دا ايه الرضا ده كله بركاتك يا ست روقيه 


ضحكت ضحكه رنانه اسلبته كل ما تبقي داخله من صبر فالتهم كرزيتها بكل رقه وحب ثم همست في اذنه


غمزه: عاصي انت قولت هاتسيبني لحد ماتعود عليك ممكن تصبر لحد ما نبقي لوحدنا في شقتنا ومحدش يجرح خوصصيتنا


تفهم هو عليها وهتف: ممكن طبعا يا روحي من بكره هابدأ في ترتيب كل حاجه بس يلا دلوقتي بقي غيري هدومك والبسي حجابك عليكي عشان امي عايزه تشوفك تحت


غمزه:طب اطلع بره بقي عشان اغير هدومي


عاصي:هو مين ده اللي يطلع بره دانا قتيل الاوضه دي النهارده ومش خارج من هنا غير وانا رجلي علي رجلك ضحكت هي فهتف


عاصي:لاء بقولك ايه انتي تنسي  الاتفاق ده خالص انا كده مش هاقدر اصبر خالص

////////////////////////////////////////////////////////////


دلفو اليها فقابلتهم بكل فرحه وحب اقبلو الفتايات عليها وجلسو بجوارها وبدؤو يتحدثون  ويمرحون  معها مما اسعد عاصي وحمزه جدا  

 تركوهم  هما معها واتجهو للاسفل  ليجلسو في الوكاله مع والدهم دلفو عليه كان شاردا


عاصي:ايه يا حج انت مش معانا خالص


فضالي: ايه بتقول حاجه ياعاصي


عاصي :احنا قولنا حاجات وانت مش معانا خالص


فضالي:سيبوني في حالي انا مش عارف هالقيها منين ولا منين


حمزه :مالك بس يا حج ايه اللي مضيأك كده


فضالي:لو قولتلكو كلامي مش هايعجبكو


عاصي: انا عارف انت بتفكر في ايه  بس ماتقلقش احنا مهتمين بيها وحامينها كويس


فضالي:انا عارف  بس مش مطمن للي جاي لو مكانش عيب كنت جابتها هي وامها واقعدتهم في بيتي 


حمزه:وامي يا ابا انت مش بتفكر فيها خالص كده


فضالي :شوفت يا عاصي اهو اخوك بدء يفهمني غلط اهو يابني امك اشيلها فوق دماغي العمر كله بس دي ست ضعيفه ولوحدها محتاجه تحس بالامان


قطع كلامهم دخول زين عليهم 


زين:بابي تيتا روقيه طالعه عندنا تاني هي وتيتا توحه

وقف فضالي ليقابلهم ولكنه توقف حين نظر له ابناءه ثم تكلم


فضالي: اطلع انت يا عاصي  معاهم

عاصي:لاء معلش اطلع انت يا حج اقله تدخل ترتاح في اوضتك شويه واحنا هانقعد شويه علي مانقفل ونحصلك


خرج فضالي من الوكاله تحت نظرات حمزه المستشاطه غيظا


حمزه: شيافك ساكت كده والمضوع جاي علي هواك


عاصي: موضوع ايه اللي علي هويا ابوك مش صغير عشان  تفكر فيه كده ياحمزه


حمزه:ابوك لو اتجوزها امك هاتموت يا عاصي انت ناسي اللي هي فيه ولا ايه


عاصي :اللي انا شايفه  ان امكك حاسه ان اللي هي فيه ده تكفير عن زنبها انت مش فاكر كانت 

 

كارهه البنات وامهم اذاي ودلوقتي حباهم اذاي


حمزه: اما نشوف المقابله دي هايحصل فيها ايه


عاصي:طب خد بقي يا خويا الملفات دي جبتهالك معايا من الشركه وعايزه مرجعات من سعادتك


 وبدؤو يتحدثو في الشغل وما سوف يفعلوه في تجهيز شققهم وجلب العمال اليها وايضا تغير العفش

//////////*********//////////**********///////////


اما عند فاطمه دلف عليها فضالي وهم معه وجدهم يجلسون حولها وغمزه تطعمها بيدها


فضالي:ايه الجمال دا كله بقي انا بقي عندي كل القمرات دول منورين بيتي مع القمر الكبيره 


تبسمت هي له فهذه اول مره تسمع منه هذا الكلام نعم تلعم انه يجاملها من اجل ما هي فيه ولكنها احبته منه


 اكمل هو معايا ضيوف جايين يشوفكي اتفضلي يااما توحه تعالي يا ام يا غمزه ادخلي


توحه :الف سلامه عليكي يافاطنه ربنا يقومك بالسلامه يا حبيبتي


روقيه:سلامتك يا فاطمه الف سلامه 


ابتسمت هي لهم ونظرت الي غمزه حتي ترحب بوالدتها وجدتها وتأتي لهم بواجب الضيافه


 تفهمت غمزه عليها وذهبت الي المطبخ لتساعد حسنه في جلب بعض العصائر  والحلويات واتبعاتها اختها


اشارت فاطمه بعيناها الي روقيه حتي تقترب منها


 فبكت من اجلها نعم كانو اصدقاء في شبابهم  وكانت تعلم انها من فرقت بينها وبين حبيبها ولكنها كانت صديقتها والان لم تتفهم ماتريده


روقيه بدموع :ياحبيبتي عايزه ايه بس انا مش فاهمه. 


فضالي:عايزكي تيجي تقعدي جانبها يا روقيه


ذهبت سريعا اليها واحتضنتها ثم جلست بجانبها وهي تمسح دموعها  

فتحت كف يدها ببطيء واشارت لها فوضعت روقيه يدها في كفهاابتسمت هي الي زوجها واشارت له ان يضع يده هو الاخر


امسك هو الاخر يدها الاخري فأغلقت يدها علي يداهم معا 

فسحبت روقيه يدها سريعا من تحت يده


 تزمرت هي وظهر الغضب علي وجهها سريعا فاجتذبت توحه يد ابنتها ووضعتها مره ثانيه بين يداهم وهتفت


توحه:ربنا يشفيكي يا بنتي ان شاء الله


 فضالي:قاصدك ايه يا فاطنه عايزه ايه

دلف في هذه الاثناء الفتايات  ورأو يد والد ازوجهم وهي ممسكه بيد والدتهم وعليها يد زوجته


نظرت فاطمه اليهم بفرح ثم نظرت الي روقيه


روقيه: مش فاهمكي عايزه ايه يافاطمه بدءت تحرك بأصابعها خاتم فضالي الفضه الذي يلبسه


فضالي:عايزاني اقلع الخاتم ده هزت رأسها بمعني لا ثم نظرت الي دبلتها التي تلبسها في يدها


فضالي:عايزه تقلعي دبلتك طب ليه


اشارت له بأن يفعل اجتذب هو دبلتها من يدها وكان هذا وقت دخول عاصي  وحمزه


حمزه: هوفي ايه مالكم واقفين كده ليه


نظرت هي له بغضب حتي يصمت  ثم عاودت النظر الي زوجها مره تانيه اجتذب فضالي الدبله من اصبعها


فضالي:اهيه ياستي قلعتهالك انتي ناويه تخلعيني ولا ايه يا فاطنه ههههههه

ضحك الجميع علي ما قاله الاب 

ولكنهاتشبثت بيد روقيه جيدا نظرت إليه  بمعني ان يلبسها لها نظر هو لها نظره طويله

 ولكن روقيه سحبت يدها منها بسرعه وهتفت ايه اللي بيحصل ده يلا يا ماما احنا لازم نمشي


 صرخت فاطمه وبدأت تهز في رأسها بمعني الرفض فوقف عاصي امام روقيه وهتف


عاصي:استني بس شوفيها عايزه ايه يعني يرضيكي الحاله اللي هي فيها دي


فضالي:تعالي يا روقيه محدش هنا هايغصبك علي حاجه انتي مش عايزها 

رجعت مره تانيه وهي دامعة العينين نظرت فاطمه الي فضالي بأن يلبسها دبلتها


فضالي:يعني انتي راضيه عن اللي هايحصل ده يا فاطنه انتي عايزني اتجوز روقيه

 اومءت له بمعني الموافقه فأرجع دبلتها مره تانيه في اصبعها ثم هتف 

فضالي:طب خلي دبلتك في ايدك وهي لو موافقه هاجبلها اللي هي عايزه طبعا


روقيه:لاء طبعا انا مش موافقه ثم خرجت سريعا من الغرفه قبل ان تصرخ مره ثانيه لم تنتظر والدتها ونزلت علي الدرج متجهه الي بيتها مره اخري

 جري بناتها خلفها ولكن ازوجهم منعوهم من الخروج ونزل عاصي  خلفها 


 دقت بابها سريعا فتحت لها لوزه الخادمه ودلفت للداخل وهي تبكي دخل عاصي من خلفها وجلس بجانبها علي الاريكه  


عاصي: انتي بتعيطي ليه دلوقتي ماحدش هايخصبك علي حاجه انتي مش عايزها


روقيه:من فضلك اسكت يا عاصي انت مش عارف حاجه


لاء يا روقيه عاصي عارف كل حاجه هتف بها فضالي القادم من الخارج ممسك بيد والدتها


روقيه:ايه عارف ايه انت حكيت ليه ايه بالظبط اسمع يا عاصي اوعي تصدق اي حاجه وحشه عن امك امك كانت احسن ست في الدنيا


عاصي:اناعارف ان امي احسن ست في الدنيا بالنسبه ليا علي الاقل وابويا عمره ما حاول انو يشوه صورتها قدامي واللي حصل زمان انا ماليش اني احاسب او اسأل حد فيه


روقيه :تمام انا بقي عايزه اعرف ايه اللي يخلي فاطمه تعمل كده وهي في الحاله دي


فضالي:بصي يا روقيه عاصي حاكلنا واحنا راجعين عن اللي حصل امبارح واكيد هي فكرت في ده عشان خايفه عليكي


روقيه:لاء يا عبد الرحمن انا مش موافقه واذا كان علي ورثي فأنا هاكتبه لبناتي وهما عندكو احموهم ذي ما انتو عايزين لكن انا لاء


عاصي:اولا انتي مش هاتعملي كده 

ثانيا دا مش سبب عشان ترفضي انتي قولتي ان سالم حاطك في دماغه من ساعة اخوه مامات


روقيه:يابني انا مش صغيره عشان اتجوز انا عندي ٤٥سنه


تبسم عاصي لها وهتف:يعني اصغر من امي بخمس سنين علي فكره اللي يشوفك مايقولش انك عندك ٣٥ سنه دانا ببقي مكسوف وانا بقولك يا حجه ولا ياحماتي هههههههه


روقيه:اسكت ياعاصي  ايه الكلام ده


فضالي:هههههه ماتتلم ياواد ماتكسفهاش


روقيه:بردو لاء انا مش موافقه وانا حره ومحدش هيقدر يغصبني علي حاجه انا مش عايزها


توحه:لاء يا روقيه انا هاغصبك وانا موافقه 


روقيه:ايه اللي بتقوليه ده يا ماما لاء طبعا مش هيحصل 


توحه:وهتعملي ايه بعد ما اموت وتبقي لوحدك


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close