![]() |
الفصل السابع والتامن
أميره علي
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
اسفه على التاخير. جدا.
وقفنا الفصل اللى فات لما. كان ادم قاعد مستني. ملك. فى الشركه
فى شركه الدمنهوري
فى مكتب ادم
كان يجلس ادم فى انتظار. ملك. وفجأة دق باب مكتبه. فأذن للطارق بالدخول. فدخلت السكرتيره. واخبرته ان هناك فتاتان. فى الخرج ويريدون مقابلته فأمرها ادم ان تدخلهم على الفور
قبل. هذا المشهد بلحظات. وقفت سياره ملك امام شركه الدمنهوري. ونزلت منها. ملك وشمس. فانبهرت ملك. بتصميم الشركه وجمالها. فذهبت للداخل برفقه ملك. وسألوا فى الاستقبال. عن مكتب المدير. وبعد ان علموا. مكانه. ذهبوا الى. المصعد. وصعدوا للاعلى. وذهبوا الى مكتب السكرتيره وطلبوا. مقابله المدير
في هذا الوقت.
خرجت السكرتيره. من مكتب ادم.
واخبرتهم. ان المدير. فى انتظارهم.
دخلت شمس وتبعتها. ملك للداخل. وبمجرد ان دلفوا. للداخل. وقف ادم. لاستقبالهم. كانت ملك لا تنظر الى ادم. ولكن بمجرد ان سمعت صوته
ادم وهو يرحب بهم:-اهلا وسهلا. شرفتوا المكا ن
ملك. وهي تنظر اليه: -انتا.
شمس. :-هو انتو تعرفوا بعض
ادم وملك:اه. لا
ادم:ايوه انا شوفت الانسه. ملك فى الحفله
شمس:ااااه
ادم:اتفضلوا. اقعدوا
جلسوا الاثنين وطلب ادم لهم عصير
ادم:اعرفكم بنفسي انا ادم الدمنهوري. صاحب ومدير شركه الدمنهوري
شمس:اتشرفنا. يا ادم بيه
ادم :انا اتفقت. مع فريد بيه. ان حضرتك والانسه ملك هاتتدربوا هنا. لغايه. ما تتخرجوا
شمس:فعلا
ادم. وهو يوجه حديثه لملك:هي الانسه ملك. مش معانا. ولا حاجه.
كانت ملك سرحانه. وليست منتبهه للحديث. فوكزتها. شمس
ملك:اى فى اى
ادم:واضح ان الانسه ملك مش مركزه. خالص فى الكلام
ملك:سوري بس سرحت شويه
ادم:انا كنت بقول للانسه. ان فريد بيه بلغنى. انكم هاتتدربوا. معانا. لغايه ما تتخرجوا من الجامعه
ملك:ايوه. فعلا
ادم:طيب. تمام. كده. انسه ملك هاتتدرب معايا. والانسه. هو حضرتك اسمك اى
شمس:شمس
ادم:سوري. والانسه. شمس. هاتتضرب مع الاستاذ. امجد. الدمنهوري. هو يبقي ابن عمي. وشريكى
ملك:وهي تنهض :ونقدر نبتدي امتا
ادم:من دلوقتى لو حبيتى
ملك:لا النهارده. مش هاينفع. نخليها من بكره
ادم:مفيش مشكله. وانا هابلغ استاذ امجد. عشان الانسه شمس. وان شاء الله. نبدأ الشغل من بكره
غادروا الفتيات من الشركه.
وجلس ادم. على كرسي مكتبه. هو كان يريدها. ان تعمل معه من اليوم. فهو يريد ان يراها امامه. طوال الوقت. فاق ادم من سرحانه. على صوت باب مكتبه. يفتح دون استأذان. لم يغضب ادم لانه يعلم هويه. الشخص. فمن يجرؤ. ان يفعل. هذا. سوي. شهص واحد
ادم:انتا مش هاتبطل تدخل عليا كده
حسام وهو يجلس:عادي يعنى
ادم:اخلص عاوز اى مني
حسام:هو الحوريه. كانت هنا
ادم:مسمهاش حوريه. اسمها الانسه. ملك. ولا اقولك. متجبش اسمها على لسانك اصلا
حسام:ماشي ي عم
ادم:كنت جي لى
حسام:هو ماجد. هاينزل الشغل على طول معانا
ادم:ايوه
حسام:طب تمام. هامشي انا بقي عشان ورايا شغل
ادم:ماشي
خرج حسام من مكتب ادم. وفجأة وهو يمشي خبط. فى فتاه. وكانت هذه الفتاه. ستسقط فأمسكها. حسام قبل ان تسقط. ونظر اليها. فأذا به يري. من كانت السبب فى وجعه. والامه. هي. من عشقها قلبه. وخانته. هي الخائنه. كما لقبها.
فتحت الفتاه. عيونها. بعد ان تأكدت بأنها. لم تسقط. فكانت. الصاعقه. بالنسبه. لها.
الفتاه بارتباك: حسام
حسام. بقوه. :اى اللى جابك. هنا. ي مريم
مريم. بتوتر:انا. جيت عشان اشوف امجد
حسام :طيب. عن اذنك
مريم:حسام. وهو انتا زعلان. مني
حسام بسخريه:واى اللى هايزعلنى.
مريم:مش عارفه. بس معاملتك متغيره. معايا من اخر مره زرتنا فى فرنس ومن ساعتها. لا بقيت تكلمنى. ولا تسأل عنى. وحتي دلوقتى مش طايق تبصلى
حسام:والله شوفى انتى عملتى. اى وبعدين تعالى. عاتبينى. عن اذنك
غادر حسام. ووقفت. مريم. تحاول. ان تفهم معنى. كلماته. ولكنها. لا تتذكر انها قامت. بشئ يجعله. يعاملها. بهذه. الطريقه. اطلاقأ.
استووووووب
قبل ما تتكلموا. عارفه. ان الفصل. صغير بس في بنت. طلبت مني. انى انزل. ثلاث فصول. فى اليوم. عشان كده. الفصول. مش هاتبقي. كبيره. اوى.
ان شاء الله فى فصل. كمان. كام ساعه. وفصل. ساعه السحور. ولو مقدرتش هانزل الاتنين وقت السحور
يلا توقعاتكوا.
ياتري. اى اللى هايحصل. مع ادم. وملك
لى حسام. بيقول. ان مريم. خانته
مين. الشخص. اللى شمس بتحلم. بيه.
ازاى ماتت. حبيبه. امجد.
على فكره. فى اشخاص لسه مبنوش فى الروايه. ومنهم. اللى ليهم دور كبير فى تغيير الاحداث
وامتلكتها عيون الصقر
ميرو
الفصل الثامن
وقفنا الفصل اللى فات. لما حسام ومريم. اتقابلوا وحسام ساب مريم. ومشي
في. فيلا السباعي.
في غرفه ملك. كانت تجلس ملك فى الفراش. وهي تفكر فى ادم. وازاى. هاتقدر. تشتغل معاه. بتحس. ان نظراته. ديما محوطاها. وبتحس بالارتباك طول ما هو موجود. هي. فعلا كان بييجي علي. بالها كتير. من ساعه ما شافته. لما كان هايخبطها. من خمس سنين. وخصوصا. عنيه. جذبها. عيون. الصقر التى يمتلكها. ولكن كانت دائما تقنع نفسها. انها. لن تراه. مره ثانيه
ملك. بتنهبده:ياتري. اى اخرتها. معاك. ي بن الدمنهوري
نفضت. جميع. الافكار من رأسها. ونامت لكي تستيقظ فى الصباح. وتذهب. الى الشركه
في قصر. الدمنهوري
في غرفه. امجد
كان يجلس امجد. وهو يمسك. صوره لحبيبته. المتوفيه. ويحدثها. ويبكى
امجد. ببكاء:وحشتينى. اوى. ي حبيبتر. مش عارف. اعيش من غيرك. فاكرين. انى ممكن احب. غيرك ميعرفوش. انك. بتجري فى دمي
قبل امجد. الصوره. وتركها بجانبه. ونام. وهو يتمني ان يري حبيبته. فى احلامه.
عند ماجد. فى الغرفه
كان. ماجد. يتحدث فى الهاتف. مع فتاه تعرف عليها فى فرنسا
الحوار مترجم
ماجد: انتى عاوزه اى انا قولتلك ان اللى مابنا انتهى وانا كنت بتسلي. ومظنش انك حبتينى
صوفيا:ماجد انت تعلم انى احبك. كثيرا. وموافقه. ان اتي اليك مصر. ونعيش سويا
ماجد:صوفيا. احنا اللى مابنا انتهي. باى
اغلق ماجد الهاتف. وجلس يفكر. فى فتاه احلامه
فماجد. يريد. فتاه. واحده. فقط. وهي صديقه. طفولته. شذي. شذي. هى صديقه. طفوله. ماجد. وحبه الاول. والوحيد. وهو يبحث. عنها. فى جميع الفتيات. ولكن لم يجد وحده تشبهها. هو لم يراها. منذ ان كان عمرها. ثمان سنوات. وبعدها. سافرت هي وعائلتها. ولم يعرف ماجد عنها. اى شئ بعدها. ولكنه يعيش على امل. ان يراها. مره اخري
في الغرفه عند ادم.
كان يجلس ادم يفكر فى المستقبل. وما سيحدث معه هو وملاكه. فهو كل ما يتمناه. ان ملك تحبه. مثل ما يحبها. ولكن هو سيعمل بكل جهده. لكي يجعلها تقع في حبه. وتوافق ان تتزوجه. فهو لن يسمح لها ان تكون لغيره. حتي لو اضطر. ان يخطفها
نام ادم. وهو يتمني ان يمر الليل سريعا لكى يراها. يري ملاكه.
نام الجميع.
في صباح. يوم. جديد
في فيلا. الصياد. فيلا (حسام)
استيقظ حسام. وقام. ذهب الى الحمام. واخذ شاور. واتوضي. وخرج لبس ملابسه وادي فرضه. وخرج من غرفته. وذهب الى الغرفه المجاوره. وفتحها. كما يفعل كل صباح. قبل ان يذهب الى العمل وكل مساء قبل ان ينام
هي غرفه. عباره. عن صور. ولوحات مرسومه. باليد. وجميعها. لشخص واحد. وهي مريم. صور لها فى جميع مراحل عمرها. وايضا لوحات رسمها حسام بيده. فهو يعشق الرسم. ولكنه. لم يرسم الا. وجهها. ولم. يجعل. احد. يدخل هذه الغرفه. ابدا
اغلق حسام. الغرفه. ونزل الى الاسفل وركب سيارته. وذهب الى الشركه
عند. شمس
استيقظت من النوم. وفعلت روتينها اليومي. ولبست ملابسها. وخرجت من غرفتها. فلم تري احد امامها فحمدت ربها. وخرجت من المنزل. وركبت تاكس واتجهت الى شركه الدمنهوري
عند ملك. استيقظت. وفعلت روتينها اليومي. ونزلت الى الاسفل. وركبت سيارتها. وذهبت الى الشركه
وهكذا. فعل الجميع
وذهب الجميع. الى الشركه.
فى شركه الدمنهوري
اجتمع كلا. من ادم. وامجد. وملك وشمس
فى مكتب ادم.
واتفقوا. على العمل. وذهب امجد وشمس الى مكتب. امجد. لكي يشرح لها شغلها
ظل. ادم. وملك. فى المكتب وحيدين. وسط نظرات. ادم. وارتباك. ملك
فى مطار القاهره
وصلت الطائره القادمه. من. لندن. وكان. عليها. شخصان. نزلوا من الطائره. واكملوا اجرئاتهم. وخرجوا. من المطار. وكان فى انتظارهم العديد من السيارات.
نزل السائق. وفتح لهم الباب الخلفي. فصعدوا. الى السياره. فتحركت السياره. وخلفها. باقي السيارات. وفجأة. اختفوا
فى شركه. السباعي
فى مكتب فريد
كان يجلس فريد. مع صديقه. ومحاميه. الخاص. وهو يحكى له عن مرضه. وخوفه على ملك. وانه. يريد. ان يأمن لها حياتها. ويريد ان يكتب وصيته. وانه لابد. ان. تنفذ وصيته بعد وفاته. وحمله. مسؤليه. الوصيه. وانه يسلمها. لملك بعد وفاته
فى شركه. الدمنهوري
في مكتب امجد
كان يجلس امجد. على مكتبه. وامامه. تجلس شمس وهي مرتبكه. جدا
امجد:انسه. شمس
شمس:افندم
امجد:هو فى حاجه مضايقه حضرتك
شمس:لا ابدا مفيش
امجد:اومال. فى اى مالك
شمس:اصلى بصراحه. مرتبكه. لان اول مره اشتغل. وخايفه. مفهمش ومكنش قد المسؤليه
امجد. وهو يبتسم:متقلقيش. انا هاكون معاكي. واحده بواحده.
شمس:شكرا جدا لحضرتك
امجد:تعرفي انتى بتفكرينى. بمريم اختي. وحاسس انى اعرفك من زمان. وفعلا. حاسس انك زي اختى بالظبط. فياريت. لو تقبلينى اخ ليكى
شمس:ده شرف ليا. يا استاذ امجد. ان يبقى عندي اخ زي حضرتك
امجد:يبقي تقوليلى امجد. على طول من غير استاذ
شمس:حاضر
في قصر الدمنهوري
في غرفه مريم
كانت تجلس مريم وتفكر فى السبب الذي غير حسام لهذه الدرجه. وجعله. لا يطيق حتى النظر اليها.
مريم بتنهيده:يارب انا مش عارفه. اى اللى مخلى حسام بقي كده من ناحيتى.
في الشركه.
في مكتب ماجد. كان يجلس. ماجد. بملل فهو لا يحب العمل اطلاقا
خرج ماجد. من المكتب. كان. فى طريقه لمكتب امجد. وكان سيفتح الباب ولكن. الباب فتح. فى نفس اللحظه. نظر ماجد امامه. فوجد. فتاه كانت على وشك الخروج. فصدمت به
رفعت شمس نظرها. فصدمت.
استوووووووب
كده كفايه النهارده. بصراحه. عاوزه انام. ومش قادره اكتب. تانى.
فى بنات كتير. زعلانين. ان الفصول. صغيره. عشان كده اناهانزل. فصل واحد فى اليوم. بس هايبقي كبير. يعنى هادمج. بدل م انزل ثلاث فصول صغيرين هانزل. فصل واحد كبير
يلا توقعااكم اى
مين. الشخصين. اللى كانوا. فى المطار
اى السر اللى موجود. ورا وصيه. فريد
ياتري. شذي. راحت. فين. وممكن ترجع. بعد. ميكون. ماجد حب تانى
صوفيا. هاتسيب. ماجد
امجد ممكن يحب. تانى
تفاعل. بقي
وامتلكتها. عيون الصقر
ميرو
تعليقات
إرسال تعليق