![]() |
حلم سارة
الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس
بقلم نجلاء
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
الجزء الاول
( اول مرة اكتب اعتذر لو فى أخطاء )
فى حارة شعبية من التراث العتيق وتحديدا فى عمارة لا بأس بيها يوجد شقة صغيرة تعيش فيها بطلتنا الصغيرة سارة صاحبة العيون السمراء والشعر الاسمر الكرفى وبشرتها قمحية من الاخر بنت عادية جدا لكن ما يميزها عانعرفة فيما بعد وهى محجبة،
(فى غرفة نوم سارة )عبارة عن سرير وتسريحة ومكتب صغير بس ودولاب صغير أيضا نظرا لصغر حجم الغرفة ،
صحيت سارة على صوت الراديو وهو شغال على إذاعة القرآن الكريم بكل تفاول وبصت على كرسى المكتب وابتسمت وقامت بسرعة جدا رتبت سريرها ودخلت الحمام واتوضت وصلت فرضها وأخذت ملابسها الجديدة من على كرسى المكتب وبعد وقت ليس بقليل وقفت أدام المراية تقيم نفسها وفى نفس الوقت فرحانة بالشنطة والجزمة والهدوم الجديدة ولما لا ما هو أول يوم فى الجامعة ولكن ما جعل ابتسامتها تختفى عندما تذكرت 🥺
# حلم سارة # الجزء التانى #
افتكرت سارة ما حدث وسوف نعرفه فيما بعد
وفاقت من شرودها على خبط على كتفها
سارة: عاااا بسم الله الرحمن الرحيم قالتها بصوت عالى حرام عليكى يا نبع الحنان هو انا ناقصة خضة
الام: صباح الخير يا سارة مالك يا بنتى هوانتى مش كبرتى على الخضة دى يا بنتى
سارة: ها اةةة اصل يا م ماما انا
الام: شدتها فى حضنها وطبطبت عليها وقالت مالك يا نور عينى المفروض تكونى فرحانة علشان اول يوم جامعة وانسى يا بنتى ولا علشان ال٠٠٠
سارة: خرجت من حضن امها وقالت بسرعة ماما ارجوكى بلاش الكلام دة انا خلاص رضيت بالواقع اقصد نصيبى
الام:ابتسمت وطبطبت على شعرها بحنان قالت شاطرة يا بنتى اسيبك بقا تكملى لبسك
(خرجت الام من الغرفة داعية الله أن يحفظ ابنتها الوحيدة واتجهت الى المطبخ لإعداد الفطار )(بقلم naglaa )
بعد ما فطرت سارة وودعت امها خرجت من باب الشقة ونزلت من على السلم وخرجت من باب العمارة واثناء سيرها فى الحارة سمعت صوت بينادي عليها ،سارة فى سرها يارب اللى فى باللى يكون غلط 😪🥺لفت وقالت صباح الخير يا ام سعيد
ام سعيد : اهو صباح المهم انتى رايحة فين بدرى كدة مش عوايدك يعنى
سارة : رايحة الجامعة
ام سعيد: ج جامعة ايه هو مش انتى فشلتي وراحت عليكى كلية الطب و٠٠٠
سارة:ايه فشلتي دى لا طبعا كل الحكاية ما جبتش مج٠٠
ام سعيد: خلاص يا ختى قالتها بسرعة الا قولى لى ان٠٠٠٠٠٠
سارة: سلام يا ام سعيد اصل متأخرة على الجامعة باى 🏃♀️
🏃♀️🏃♀️
بقلم naglaa
ام سعيد : اما بت ماعندهاش دم وقال اية متعلمة
سعيد:ايه ياما بتكلمى نفسك ولا ايه
ام سعيد: ايه بكلم نفسى دى يا ولا مجنونة ولا مجنونة
سعيد: بصوت واطى الاثنين
ام سعيد :بتقول ايه يا واد سمعنى
سعيد: بقول انا اللى مجنون يا ما المهم عايز اطفع
ام سعيد: بلويت بوز هو دة اللى انت فالح فية
سعيد: يعنى فى طفح ولا ايه جععععععععان
ام سعيد : لا مافيش روح افطفح فى الورشة
سعيد : لييييه قالها بصوت عالى جدا
ام سعيد: حطت ايديها على ودنها وقالت بس يا واد ودنى قولت غور اصل تعبانة
سعيد: تعبانة اة اة الف سلامة يا ياما قالها بتريقة
ام سعيد: غور تربية توكس اتففففففوه
فى العربية تجلس سارة بجوار الشباك وسندت راسها عليه وغمضض عنيها وافتكرت ما حدث وافتكرت أيضا كلام ام سعيد وقالت بنها وبين نفسها وعد مني لكون دكتور فى العلم وفجأه فاقت من شرودها على صوت يا انسسسسسة
# حلم سارة #
# الجزء الثالث # ✍بقلم نجلاء
فاقت سارة من شرودها على صوت السواق وهو بيقول يا آنسة بصوت عالى انتى نازلة فين
سارة: باحراج الجامعة حضرتك
السائق: انزلى يا ابلة الله يكرمك اهى ادامك
سارة: بصت فى العربية ولقتها فاضية فقالت احم هى الناس فين حضرتك
السائق : اووووف احنا آخر الخط انتى متأكدة انك طالبة
سارة : بعدم فهم نعم ايه
السائق: انزللللللللللى قالها بصوت عالى
نزلت سارة من العربية وهى مستغربة السائق وقالت ماله دة وهز كتفها (بقلم naglaa روايات وحكايات نجلاء)
اخيرا وصلت سارة الى الجامعة ((زغروطه حلوة منك ليها 🤪🤪))
فضلت باصة ادامها كتير وداخلها شعور متلخبط من الفرحة والخوف وفاتحة فمها وكل اللى يشوفها يشفق عليها ويعتقد انها فى خلل فى قواه العقلية هههههه
سمعت صوت بيقول لها يا آنسة ممكن اعدى
نظرت سارة ليها بنظرة بلهاء ثم أعادت الى نفس الوضعية
البنت: مالها دى مجنونة ولا ايه انتتتتتتى
سارة : احم نعم
البنت : بقالى ساعة بقولك عايزة ادخل الجامعة
سارة: طب وانا مالى
البنت: بصدمة ايه اللى مالك انتى واقفة أدام الباب انتى غربية جدا هو فى كدة
سارة : اتنبهت وحست ان البنت صح افسحت لها الطريق وقالت انا اسفة
البنت : ولا يهمك بس ركزى ها
سارة: اكتفت بهز دماغك بمعنة حاضر
وفى مكان آخر فخم ملىء بالاجساد البشرية ( البودى جارد)وحديقة واسعة وفى منتصفها قصر ملىء بالقطع الثمية ونجد داخل هذا القصر غرفة عريقة وجميلة بمعنى الكلمة يقف فيها شاب امام المرأة وكان يرتدى بدلة رمادية اللون وقام بوضع البرفان الخاص وصفف شعرة وخرج من غرفتة ذهب إلى غرفة بجوارة لكنة وجدها فارغة عقد حاجبة وقال راحت فين دى ونزل من على السلم وقال دادة عظيمة ،يا دادة
دادة عظيمة: صباح الخير يا مراد بية
مراد: صباح الخير فين ندى
دادة عظيمة: اصصل يا بنى هى ك ك
مراد : دادة مالك بتقطعى لية فية ايه قالها بعصبية خفيفة
دادة عظيمة: بصراحة كدة ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
مراد بصوت عالى يهتز له الجدران ندددددددددددى
# حلم سارة #✍بقلم naglaa ✍
# الجزء الرابع #
مراد بصوت عالى نددددددددى خرج من القصر بعصبية رهبية وركب عربيته ومشى ومعاه اسطول عربيات الحراسة الخاصة فهو اللى بيسوق عربية ويرفض اى حد من الحراسة يلمس عربيته
فى الجامعة
جلست سارة على إحدى درجات السلم بتعب لأنها لفت كتير ومش عارفة تجد مكانها ووضعت راسها على رجليها وانهارت من البكاء
بقلم naglaa(❤❤ روايات وحكايات نجلاء )❤❤
ندى وهى ماشية لفت انتباها صوت بكاء عقدت حواجبها وقالت ايه دى دى اكيد البنت اللى انا شوفتها الصبح(" طبعا ندى عرفتها من ملابسها ")
ندى : احم حقيقى انتى مش طبيعيه
سارة: رفعت عيونها اليها وقالت نعم قالتها بصوت متقطع من آثار البكاء
ندى : قالت اصل الصبح على باب الجامعة كنتى غريبة والان بتبكى ممكن اعرف مالك
سارة : بعدم فهم هو انتى تعرفيني
ندى : بثقة لا
سارة : امال بتتكلمى ل٠٠٠
ندى: بعصبية خفيفة انا البنت اللى قابلتك على البوابة
سارة: ااة اة افتكرتك
ندى: حمدالله على السلامة هههههههه
سارة : مسحت دموعها بظهر اديها وضحكت معلش اصل انا تعبت من اللف وحكت لها سارة على ما حدث معاها فى الجامعة
ندى: هههههه كل دة علشان مش عارفة مكانك تقومى تعيطى وايه يعنى قومى قومى بلاش هبل مدت ندى اديها لسارة علشان تقوم
بصت سارة لايد ندى وابتسمت
ندى: على العموم انا كمان اول يوم جامعة تايهة برضو ايه رأيك لما ندور سوا
سارة: بفرحة طبعا يلا بينا على فكرة أسمى سارة وانتى
ندى : ندى
""نسبهم بقا يدورا على مكانهم ""
وصلت اسطول العربيات امام مبنى من أهم المباني الموجودة وهى شركة المراد للهندسة والمعمار وتعد من اكبر الشركات فى الوطن العربى نزل مراد من سيارتة الخاصة وخلفة الحارس الخاص ودخل الشركة بكل شموخ تحت أنظار كل من فى الشركة من حقد و إعجاب ووصل امام الاسانسير الخاص وضغط على إحدى الازرار وانغلق الباب ووصل الاسانسير الى الطابق الخاص المتواجد فية مكتبة ودخل فقامت هبة السكرتيرة بالوقوف وقالت صباح الخير مراد بية
تجاهل مراد هبة واكمل طريقة الى مكتبة ودخل وجلس على الكرسى
هبة السكرتيرة: بعد ما مراد اتجاهلها قالت اة يا بن ********
اتنفصت على صوت مراد وهو ينادى عليها
دخلت مكتبة بعد ما اذن لهل بالدخول وسارت امامة خطوات د ل ع وقالت تؤمر بحاجة مراد بيه قالتها بدلع أنثى
وقف مراد ووضع يد واحدة فى جيبة وتحرك نحوها ببطى شديد هبة بلعت ريقها من الخوف لأنها عارفة هذا هو الهدوء قبل العاصفة
مراد : احنا فين الان قالها بهدوء
هبة السكرتيرة: بتوتر فى شركة المراد للهندسة والمعمار حضرتك
مراد: اخذ يلف حوليها بهدوء ومرة واحدة امسك زراعتها بقوة وبصوت قوى يهتز لة الجدران
مراد: مدام انتى عارفة انك فى شركة محترمة ايه الارف اللى انتى لابساه دة دى شركة مش كبار**
هبة : عيطت وقالت اة اة زراعى يا مراد بية اخر مرة
مراد : ترك ايدها وجلس على كرسى مكتبة وقال بكل قرف برا
هبة : اخر مرة والله انا ال٠٠٠
مراد: قولت بررررررررا
خرجت هبة الى مكتبها واخذت الدموع طريقها
مراد: مسك الموبيل وانتظر الرد
# حلم سارة # ✍بقلم naglaa ✍
# الجزء الخامس #
جلس مراد على كرسى المكتب وامسك الفون وانتظر الرد
"""فى الجامعة ""
اخيرا دخلوا المدرج و كانوا فرحانين
سارة : ندى الفون بيرن
ندى: ها اة ما اانا عارفة قالتها بتوتر
سارة : ندى انتى مش عايزة تردى لية ها ولا عايزانى اقوم علشان تردى
ندى: لا طبعا سيبك منة انا خلاص قفلتة
سارة اكتفت بالنظر لندى
"""فى مكتب مراد """
مراد ماشى ياندى اما وريتك
هههههههه سلامة عقلك يا مراد بية
رفع مراد بصرة وقال هو مش فى باب يا*********
مازن عيب يا مراد الشتيمة دى قالها وهو كاتم ضحكتة
مراد: يا بنى أدام ماخبتش على الباب ليه هو مكتبى بقا اى حد يدخلة كدة
مازن : خلاص بقا مراد قلبك ابيض
مراد: كل مرة تقولى كدة يا *******
مازن ؛ وهنا لا يستطيع مسك ضحكتة
مراد : ولا انزل من على المكتب واقعد عدل على الكرسى
مراد؛ انت عارف بحب اقعد على حرف مكتبك كدة
مراد : ماززززززن
مازن: خلاص اهو ،وجلس مازن على الكرسى وقال مالك يا بنى ليه العصبية دى كلها وهبة بتعيط برة لية
❤بقلم naglaa روايات وحكايات نجلاء ❤
مراد: سيبك من الللى برة دى يرضيك تعمل ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
مازن، نهارك اسود طرد البت علشان لبسها و٠٠٠٠٠وههههههههههه
مراد: مازن والله العظيم لولة انك صاحبى واخويا وعارفك كنت طردك ماانت عارف انا ماليش فى الحر**وانت كذلك
مازن: اممممممم عندك حق البعد عنهم غنيمة ،طيب رجعها البت غلبانة وحلوة الصراحة
مراد: بعصبية اه قول كدة البت عاجباك
مازن : انت عارف انى ماليش ولو انت ليك يبقا انا ليا يا صاحبى
مراد : اووووف مش قصه هى قولت مطروده تعال احكيلك عملت ايه ٠٠٠٠٠٠٠٠
وبعد وقت قال مازن ماشى اللى تشوفه المهم ده مش سبب عصبيتك
مراد: رجع بظهرة للخلف على الكرسى ووضع يدة على راسة وقال ندى
مازن: بخضة مالها
مراد: نظر له بشك وقال مالك اتخضيت كدة
مازن : ها لا ابدا اصل هى اختك يعنى اختى ولا ايه
مراد: صح
وبدأ يحكى اللى عاملتة ندى
مازن: بص انت غلطان بردة طول عمرك حابسها ممنوع تتحرك من غير الحرس ولما جات الفرصة عملت كدة بس رن عليها كدة
مراد: بضحة سخرية الهانم قفلت فونها
مازن : ربنا يستر سيبها على الله وقام وقف وقال انا رايح مكتبى بقا سلام
مراد: سلام
خرج مازن من مكتب مراد واتجهة الى مكتب هبة السكرتيرة وجلس على حرف المكتب وقال بتعيطى لية ها ما انتى عارفة طبعة
روايات وحكايات بقلم نجلاء
بصت ليه هبة بدموع مصتنعة وقالت هو فاهمتى غلط وقالتها بدلع أنثى
قام مازن من على مكتبها وانحنى بجزعة وقرب نحو اذنيها وقال تصدقى ان صاحبى عندة حق يطردك وانا اللى كنت بتوصطلك انك ترجعى طلعتى *****
هبة: باعين مفتوحة انت فاهم برضو غلط
مازن: بعد عنها وقال لا يا قطة انا فاهم صح وصح كمان ووضع يدة فى جيبة وخرج يصفر من مكتبها وتوجة الى مكتبة
هبة : اقول ايه ما انت صاحب مراد عاتكون ايه لزم شيطان
🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃
🙃هو برضة اللى شيطان يا بت احترمى نفسك شوية هههههههه🙃 🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃
هبة : ماشى انا عانعرفك يا مراد 🐕انت ومازن مين هى هبة انتهى اليوم فى الجامعة بحلوة ومرة واتجهة كل من سارة وندى الى منزلهم
فى قصر المراد:
دخل مراد القصر قال دادة عظيمة
جات الدادة وقالت نعم يا بنى حمدالله على السلامة
مراد: ندى وصلت
الدادة:ايوه يا بنى من ساعتين كدة
مراد: اتجهة مراد الى السلم وكان
الدادة: استنى بلاش ابوس ايدك هى ٠٠٠٠٠٠٠
اول مرة اكتب حلوه ولا
❤ياترى هبة السكرتيرة عاتعمل ايه وعاتسكت عل طردها ولا لا!
❤ لية الدادة وقفت مراد
يتبع