![]() |
❤صفقة على عذراء❤
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
بقلم هاجر قطب
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
👇البارت الــ5ــ6👇
كانت بطلتنا تنام علي الارض ألي أن سمعت نداء والدتها.
استيقظت سيرين علي نداء والدتها.
سيرين لنفسها.معقول هو انا نمت علي اﻻرض وقامت خرجت من الغرفة لتجد والديها.
سيرين قبلت يد والديها .
صباح الخير قالتها سيرين.
حسن.صباح النور والجمال
امال.صباح الورد اية يا حبيتي انتي نمتي بهدومك
سيرين. اظهار كنت تعبانه من الشغل فملحقتش اغير
والدتها. ياحبيتي ربنا يرزقك ويبعتلك ابن الحلال اللى يريح قلبك
سيرين. ربنا يخليكم ليا ويشفيكم يارب ....ودخلت لحمام ثم لمطبخ تجهز الفطور ووضعت صنية الفطور ودخلت لغرفتها
ارتدت بنطلون ازرق وبادي اسود وقامت بتصفيف شعرها وخرجت.
سيرين. خلصوا فطار وخدوا الدواء
أمال. حاضر بس انتي مش هتفطري
سيرين. هفطر مع بسمة في الجامعة .
امال.طيب ياحبيتي خودي بالك من نفسك.
سيرين. حاضر متنسوش الدواء
امال.حاضر
سيرين. يلا سلام
امال.مع السلامة
بعد خروج سيرين من المنزل نظرت امال لحسن.
امال.معرفش لية بس قلبي قلقان علي سيرين
حسن.بس ياامال بنتك كويسه وبمية رجل
امال.انا عارفة بس انا حاسة بخوف وقلق عليها
حسن.متقلقيش وادعيلها
امال.يارب ما تخسرني فيها.
................................................
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
وهي تنزل علي السلالام سمعت نداء.
لتلتف لتجد.
سيرين بضيق.ايوة يا عم صالح
صالح.ابوكي قالك علي طلباتي الشهر دا.
سيرين. اه ومتقلقش فلوسك هتجيلك
اقترب صالح منها وامسك يدها .
صالح.لو مش معاكي عادي انتي ممكن تجيالي ونتفاهم
شعرت سيرين بالقرف وكانت تريد ان تصفعة كف علي واجهه
لكان نظرت لة بثبات وازاحت يدة بسرعة
سيرين. فلوسك هتجيلك ولو تمديت انا هعرف ازاي اوقفك عند حدك
وتركتة ورحلت .
ليضحك بخبث فهو يعلم جيدا انها لن تستطيع دفع كل الديون او الايجار وحينها سيطالبها بأن تكون في فراشة بدلا من النقود .
صالح.قريب هتبقي ليا ليضحك بخبث.
........................................................................
كانت تسير وﻻ تعرف كيف ستحل مشكلاتها.
قررت الذهاب لشركة هذا الجاسم المغرور لتعتذر وتأخذ امولها ثم تذهب لجامعة
وركبت المواصلات لترحل لشركة.
...........................................................
في فيلا جاسم.
استيقظ من نومة نشيط ودخل اخذ دش ثم خرج ارتدي بدلة باللون الكحلي الغامق وارتدي ساعتة ومشط شعرة ونزل.
ليجد اختة جانا علي مائدة الطعام.
جاسم.القهوة يا داد .
جانا. مش معقول يا ابية انت صحيت بدري
جاسم.اه شوفتي
جانا.ازاي انت جيت امبارح الفجر وصحيت بدري دي اول مرة تحصل دا انت كدة تتحسد
جاسم. الله اكبر بس حاسس اني نشيط شوية.
جانا.يارب دايما
كان يشعر انها ستأتي اليوم نعم اليوم هذة القطة السيمي ستكون في مكتبة تعتذر لة ....ليقطع افكارة دق علي جرس الفيلا...
جرت جانا لتفتح الباب .لتجد أسر. .....
نظرت جانا لة نظرات حب ليبدلها نظرتها دون كلام.
جانا.عامل اية
أسر. الحمدلله وانتي
جانا .الحمدلله
ليقطع التواصل بينهم.
مين يا جانا قالها جاسم
جانا.دا اسر يا ابية ....اتفضل يا أسر
جاسم. تعالى ياأسر
أسر. انا جيت اهو يا اخويا
ليدخل ويجلس بجانب جاسم.
ليقترب اسر من اذنة بهدوء.
أسر. عملت أية يا وحش امبارح.
ليتذكر ليلتة مع شيري فيبتسم بخبث .
جاسم.تمام دا سؤال بردو.
ليضحك أسر بقوة .
بتضحكوا علي اية قالتها جانا
جاسم.احم مفيش اعودي افطري يلاا
جانا.كدة بردو ماشي يا ابية
جاسم.اعودي طيب افطري عشان متأخريش علي الامتحان
جانا.حاضر ....وجلست علي الطاولة.
نظر أسر لجانا طويلاا
جانا نظرت لة وكأنها قراءت مافي عيونة .
جانا.جاسم كنت عايزة اقولك علي حاجة
لينظر لها جاسم بقوة يحاول قراءت مافي عيونها
جاسم.اية قولي.
دلوقتي انا هخلص امتحانات بكرة والمفروض في رحلة لشرم وكل صحابي طالعنها
جاسم.اه وبعدين
جانا ابتلعت ريقها .كنت عايزة اطلع معهم الرحلة
جاسم.احم اية ازاي انا مش هبقي مطمن عليكي وانتي لوحدك هناك
جانا.خلاص تيجي معايا
جاسم.انا مش فاضي ورايا شغل كتير
جانا.طب اعمل اية دلوقتي
اسر.انا خلصت شغلي كلة ممكن اروح معاها
لينظر لة جاسم مطولا .
جاسم.ماشي روح انت يا اسر معها
ليطمئن قلب أسر فهو لن يكون مطمئن أﻻ اذ كان معها .
أسر.تمام
لتبتسم جانا فهي بهذة الطريقه ستكون بجانبة.
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
كان جاسم ينتقل ببصرة بينهم ﻻ يعرف لماذا يشعر بأن هناك شي
جاسم.يلا بينا يااسر
أسر. يلا
وخرج جاسم من الفيلا ومعة اسر
كان في سيارتة يفكر في صاحبة العيون الزرقاء الجميله الجريئة
ليبتسم بخبث .اول مرة واحدة تمد ايدها عليا انا بس ومالة
اينعم اول مرة تنسد في وشي بس بردو اتعب شوية وبعدين اخود اللي
انا عايزة هتروحي مني فين يا سيرين.
والأخر :-كان في سيارتة.
يفكر في حبيبتة جانا فهي كالوردة الرقيقة الجميلة كم يحبها
ولكن يخشي ان يحزن صديقة باءن يعتقد انة علي علاقة باختة
لذلك يفضل اﻻبتعاد عنها حتي وان كان يعشقها ومع ذلك ﻻ يستطيع ان يتركها
تطلع الرحلة لواحدها ﻻ يستطيع .
..............................................
امام الشركة.
كانت تنظر لمبني الذي امامها وهي ﻻ تعرف هل ما ستقدم علية صح ام خطأ
ولكنها تشجعت وقررت الدخول ........
لو سمحت ممكن اقابل جاسم بية...قالتها سيرين.
لتنظر لها السكرتيرة من اعلي ألي اسفل.
السكرتيرة. ﻻ لسة ماجاش مين حضرتك
سيرين. انا سيرين حسن وانا هستناه هنا
لتنظر لها السكرتيرة بستحقار.
السكرتيرة. وفية معاد سابق
سيرين. ﻻ
السكرتيرة. خلاص مينفعش تقابلية
سيرين. انا....ليقطع كلامها صوت خلفها احست باانفاسة خلفها.
ادخلي جوا
لتلتفت فتجد ....انة هو المغرور قليل الحياء .
ادخلي يا سيرين قالها جاسم
لتدخل سيرين كان قلبها يخفق بقوة من الخوف والقلق ولكنها تحاول اصطناع الشجاعة
وعندما حاول جاسم الدخول خلفها
امسكة أسر من يدة .....ليلتف جاسم لة.
أسر.من المزة دي
لم يعرف جاسم من مغازلة أسر لها.
جاسم.هقولك بعدين
أسر.طيب ....ادخل معاك
جاسم.ﻻﻻﻻ خاليك روح مكتبك ..وانا هبقي افهمك كل حاجة
اسر.طيب ورحل لمكتبة دون فهم كلمة واحدة.
ليدخل جاسم لمكتبة وهو ينظر لها واغلق الباب بقوة.
لتنتفض خوفا.
أقترب منها بهدوء واصبح واقف امامها وأخذ ينظر لها بقوة
وهي رفعت عيونها ببطء والتقت عيونها الزرقاء مع عيونة البنية القاسية
جاسم كان ﻻيشعر بأي شي وكأنة ﻻ يوجد في الكون غيرها.
لتخفض سيرين عيونها.
جاسم.احم ممكن اعرف اية اللي خاليكي تشرفيني انهاردة
سيرين.انا ....انا جيت عشان اعتذر و...وعشان اقولك انا محتاجة لفلوس اوي و.....عشان ليقطع كلامها
جاسم. فين الاعتذار دا انا مسمعتش اعتذار
لتبلع سيرين ريقها .انا ...انا اسفة
جاسم .شاطرة ....واقترب بهدوء منها وامسك يدها وجذبها مرة واحدة الية لتنصدم بصدرة القوي ويضع يدة علي خصرها....
وأخذ يمرر اليد الاخري علي وجهها
جاسم.لو علي الفلوس اديكي اللي انتي عايزة
.....................
❤❤❤❤❤❤❤❤❤
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
البارت الــ6
كانت تنظر بصدمة الية ﻻ تسطتيع ان تستوعب ما حدث لدقيقة كاملة توقف عقلها عن الكلام كما خفق قلبها بقوة من التوتر والقلق والخوف لتنظر لة ثم...
تدفعة بقوة في صدرة ليتركها وتبتعد عنة ثم بعيون قوية تنظر لة بعيونها الزرقاء الﻻمعة
سيرين.انت فكرني اية ....اية واحدة من الشارع بترمي في حضنك عشان الفلوس ها ﻻﻻﻻ فوق انا مش كدة انا اذ طلبت منك فلوس فعشان دي فلوسي ودا حقي وانت اللي خدتة لكن تميد ايدك هقطعهلك مش كل الطير اللي يتاكل لحمة فوق وﻻ شكل ايدي واحشتك وهي بتسلم علي خدك صح عندي استعداد اخليها تسلم علية تاني يا جاسم.....بية.
كان ينظر لها بتعجب لم يستطيع تصديق ماسمع وﻻ ما حدث أﻻ يكفي انها تجرأت ومددت يدها علية لتتجرأ مرة اخري لتشتمة وتريد رفع يدها مرة اخري.
لم يرد عليها كان فقط ينظر اليها بتعجب لما تفعل معة هو فقط كذلك لقد رأها مع زميلها وسمع محادثة الهاتف وايضا كلام شيري علي انها سيئة السمعة ولها علاقات كثيرة واكيد لكي تنجح لهافي مجال اﻻزياء يجب عليها ان تكون علي علاقات لما هو اذا لما ترفضة والغريب انة اصبح ﻻ يشتهي وﻻ يرغب في احد غيرها.
سيرين.وضح ان مفيش رد دا المتوقع وجاءت لترحل .........
ليمسك يدها ويجذبها الية ....لتحاول هي ازاحة يدة بكل قوتها.
ليلتف لها وينظر بكل قوة في عيونها ....ويرجع رائسها لخلف ممسك سيرين بااحكام يمنع حركتها
وانخفض مقبل شفتيها بقوة وقسوة وانة بدخلة يحاول ازالة رغبتة بها بهذه القبلة.
وهي لم تعرف ما حدث ولكن أخذت عيونها تدمع وتسقط الدموع منها بغزارة تحاول أن تجعلة يبتعد تحاول دفعة.
وكان هذة القبلة كانت الكبريت الذي اشعل النيران بجاسم وكان يتجرأ ويحاول ان ينزع البادي الخاص بها .
لكن.............
.. ......... ..................................................
في الجامعة.
كانت تنتظر بسمة سيرين كثيرا امام الجامعة وتحاول الاتصال بها ولكن موبيلها مغلق وعندما كانت تنظر.....
اتي شاب اشبة بنجوم السينما بل هو في الحقيقة عارض ازياء تعرفة جيدا ولطالما كرهتة.
عادل. صباح النور
بسمة في نفسها. علي الصبح كدة دي مناظر حد يشوفها .احم صباح الخير
عادل.هي سيرين جت
بسمة.ﻻ
عادل.هي راحت طيب الشركة
بسمة.شركة اية وراحت فين
ليتوتر عادل بقوة.
بسمة.سيرين فين يا عادل
عادل. متقلقيش دا ...دا هي راحت تجيب المرتب بتعها
بسمة.طب وانت اية اللي جابك هنا
عادل. مفيش كنت فاكرها خلصت وجاي نخرج
بسمة. ﻻ يااخويا لسة مجيتش ولما تيجي ورانا محاضرات
عادل. طب لما تيجي قوليلها عادل سأل عليكي وكلمك كتير و موبيلك مغلق.
بسمة.هقولها....اتفضل انت بقي مينفعش وقفت كدة قدم الجامعة.
لينظر لها عادل باستغراب. .....
عادل.لية يعني
بسمة. هو انت لسة هتستفسار. روح ياعم وانا هقولها
كان ينظر لها وكأنها اعجوبة ولكن لم يحب اسلوب المناقشة.
عادل. طيب باي
بسمة.باي ....بعد رحيلة .داهية تخدك ولد بارد ......
كانت في عيون كصقر تراقب من بعيد ....لتسمع.
بسمة.....لتلتف لتجد.......
.......... ..... .. ................ .............
كان أسر في مكتبة عقلة ﻻ يتوقف عن العمل بخصوص صديقة وبخصوص جانا ولكن اكثر ما يشغل تفكيرة اﻵن هو امر الفتاه صاحبة العيون الزرقاء من هي وما علاقة جاسم بها ولما منعة جاسم من ان يكون معة في الداخل ولم يبدو عليها الخوف .
اسر.ياتري مخبي عليا اية يا جاسم و مين البنت دي ومالك ومالها.
ممكن تكون صيدة جديدة بس حتي لو كدة انت مش هتخبي عليا
انا عمال افكر كتير لية كدة كدة هعرف .
..............................................................
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
في مكتب جاسم...
ولكن دقات علي باب المكتب كانت النجدة التي ارسلها رب السماء لنجدة هذة القطة من براثن الذئب ........
ليبتعد عنها فجاءة .....وهي كانت ترتعش خوفا وتحاول التمسك وتحاول ان تعدل من حال ثيابها.....
لينظر هو لها كيف لم يتملك نفسة ...و هو المعروف بأنة ثقيل والنساء هي التي تريدة. ثم لعن حظة للحظة كانت ستكون لة......................
جاسم بصوت يحاول ان يجعلة قوي .ادخل
لتدخل السكرتيرة. ..لمكتب
جاسم.خير..ﻻزم يكون في سبب قوي يخليكي تيجي مع اني منعت اي حد يدخل.
السكرتيرة. اسفة يافندم بس مدام شيري برا وعايزة حضرتك ومصرة تقابلك
جاسم.طب 10دقايق وداخليها
السكرتيرة. امرك يا جاسم بية...ثم نظرت بطرف عيونها علي سيرين قبل ان تخرج.
فور خروج السكرتيرة. ... .نظر لها وجدها تحاول منع دموعها من النزول.
لتلتف لة فجأة. ..
سيرين. انا بكرهك اوى اوى وتركتة ورحلت .....
هذة الكلمة جعلتة يتألم لم يعرف لما ولكن ألمتة هذة الكلمة.
كما كان يعتقد انة بقبلتة لها سترحل من تفكيرة ولكنها اشعلت نيران بداخلة اصبح يريد امتلكها كلها لة......ليقطع تفكيرة دخول شيري.
جرت شيري علية تقبلة .هاي حبيبى
جاسم.هاي
شيري. مش اللي لسة طالعه نفس البنت بتاعة امبارح
جاسم.اه هي
شيري.وجاية لية
جاسم.كانت جاية تعتذر
شيري وانت عملت اية
انفعل جاسم من كثرة اسئليتها.وانتي مالك
شيري.انا مقصدش ....انا... ..
جاسم.شيري روحي وانا هجيلك
شيري. طيب بس انا كنت .......ليقطع كلامها
جاسم. روحي يا شيري علي البيت وأنا هجيلك
شيري. حاضر .....وخرجت من المكتب.
ليطلب جاسم السكرتيرة.
جاسم.هالة ابعتلي سامح بسرعة.
هالة.حاضر يا فندم
بعد دقايق دق باب المكتب .....
جاسم.ادخل
ليدخل سامح لمكتب جاسم.
جاسم.قام ووقف امامة .
جاسم.اسمع يا سامح انا عايزك في مهمة
سامح.انا تحت امرك يا جاسم بية
جاسم.عارضة ازياء اسمها سيرين حسن كان بتشتغل في دار ازياء ....... عايزك تجيبلي كل معلوماتها ساكنة فين ليها اخوات اهلها عايشين وﻻ فاهمني كل حاجه
سامح.حاضر يا فندم
جاسم.انا عايز المعلومات دي تكون عندي بليل تيجي تديها ليا في الفيلا
سامح .حاضر يا فندم
جاسم.طبعا مش عايز اقولك مش عايز غلط وﻻ عايز حد يشك فيك
سامح.اطمن يا جاسم بية
جاسم.اما نشوف ...اتفضل. ....فور خروج سامح
جلس جاسم علي مكتبة يفكر في سيرين.
علي اخر الزمان جاسم العاصم يشتغل مخبر ويلا
كل يهون بس تبقي عندي قريب .معرفش اية المميز فيكي بس انا
عايزك انتي وبس.
.......................................................
كانت تسير في الشارع عيونها مملوءة بالدموع كيف سمحت لة بذلك اين اخلاقك يا سيرين
ولكن ماذا كان في يدي لفعلة .ثم نظرت لهاتف لتجدوة مغلق .قامت بفتحة
لتجد الكثير من اﻻتصاﻻت من بسمة وعادل
كانت تبكي بقوة وﻻ تري امامها قررت ان ترحل لمنزلها بدﻻ من الجامعة ثم تتحدث مع بسمة.
في الجامعة.
لتلتف بسمة لتجد......
دكتور احمد.قالتها بسمة
راحت بسمة عند الدكتور .....
بسمة.كنت بتنادي يا دكتور
احمد.اه..ايدك عاملة اية
بسمة لنفسها. ايدي مالها...اه يوم المحاضرة لما روحنا متاخر
بسمة.الحمدلله كويسه
احمد.طيب ممكن اعرف مين اللي كنتي واقفة معه ...اول مرة اشوفك مع شاب
لتغطي الحمرة وجهها الاسمر....
بسمة.دا خطيب سيرين وكان بيسال عليها
لم تعرف لما رأت بسمة شبح ابتسامة ظهرت علي وجة احمد.
احمد.احم احم طيب انتي محضرتيش المحاضرات لية
بسمة.مفيش بس اتاخرت ومعرفتش احضر فا هروح
احمد.طيب بعد كدة اصحي بدري واحضري
بسمة.حاضر يا دكتور
احمد.تحبي اوصلك
بسمة. ﻻ مش حابة اعطل حضرتك
احمد. مفيش عطلة تعالي
بسمة.اسفة يا دكتور بس مينفعش اصلا
أحمد. مينفعش لية
بسمة.عشان الناس لما يشفوني راكبة مع حضرتك وكدة
احمد.اه
بسمة.اسفة...بس بشكرك علي ذوقك يا دكتور
احمد.العفو علي اية بس معتش تغيبي بقا
بسمة.حاضر...بعد اذنك يا دكتور
احمد.اتفضلي
أخذ ينظر لها حتي ركبت المواصلات ...ثم ركب سيارتة وغادر
كان يستغرب نفسة لما اصبح يهتم بها فجأة. ولكن ذكر نفسة انها طالبة لدية
...................................................
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
كانت حالمة ﻻ تعرف لما اصبح يهتم فجأة
ولكن هو لطيف ومهذب.......ليقطع تفكيرها رنين هاتفها لترد.
بسمة.الو
سيرين. ايوة
بسمة.سيرين كنتي فين انا فضلت مستنية كتير ولسة مروحة
سيرين بنبرة مختنقة.معلش متزعليش
بسمة.مالك ياسيرين
سيرين. مفيش
بسمة.مفيش ازاي صوتك مخنوق اوي .
سيرين. هبقي احكيلك
بسمة.انتي فين
سيرين.انا راكبة مروحة
بسمة.طيب هجيلك انا
سيرين. ياريت يا بسمة انا مخنوقة
بسمة.يا حبيتي انا جاية علي طول
سيرين. طيب انا هستناكي
بسمة.طيب تمام ......باي
سيرين. باي يا حبيتي
كانت بسمة عقلها ﻻ يتوقف عن التفكير بخصوص صديقتها
ﻻ تعرف ما اصابها ألا يكفيها الم وحزن وتعب لطالما جاءت
الدنيا عليها لطالما اوسعتها الدنيا كفوف كف وراء كف
ألم يحين المعياد يا دنيا لترحميها يارب ارحمها واقف معها
يارب ............
....................................................
في شركة جاسم.
دق باب مكتبة .........
ادخل قالها جاسم
ليدخل اسر...
جاسم.اتفضل يا أسر
أسر جلس علي المقعد امام كرسي جاسم
اسر.اية بقي مش هتعرفني مين القطة اللي كانت عندك
لم يعرف جاسم لما يتضايق من مغازلة اسر لها.
جاسم.احم هحكيلك كل حاجة
وقص جاسم كل شي علي اسر.
اسر.يالههوي عليك طب ماتبعد عنها
جاسم.ﻻ انا عايزها
اسر.بس هي ﻻ ابعد وخلاص
جاسم.ﻻ مفيش حاجة جاسم يبقي عايزها وتروح منة
اسر. طب وبعدين هتعمل اية دلوقتي
جاسم ارجع ظهرة لخلف.مستني المعلومات من سامح وبعد كدة هعرف الطريقة اللي هجيباها بيها
❤صفقة على عذراء❤
👇البارت الــ7ــ8👇
رجعت سيرين لمنزل ولحسن حظها كان اهلها نايمين لتجري لغرفتها تبكي بقوة ﻻتعرف كيف حدث كل هذا كيف تراكمت المصائب علي رائسها اوﻻ صالح والديون كما هي تعلم بالامر فهو ينظر لها نظرات سيئة. وامر طردها من العمل .وأمر جاسم الذي ﻻ يتركها في حالها .وأيضا رد فعل عادل الضعيفة وانة القي بها وتركها ورحل .والأهم من هذا كلة دواء امها نفذ وليس معها النقود لشراءة وتريد ان يعرض والدها علي طبيب امراض صدر لأن صحتة أصبحت في العدم ومصاريف الكلية يجب دفعها قبل نهاية الترم .كل هذا الحمل علي فتاه صغيرة
سيرين. يلاا الحمدلله علي كل شي انا اقوم اغير و اصلي وارتب البيت قبل ما بسمة تيجي.
وفعلا قامت سيرين وابدلت ثيابها وصلت ثم خرجت ترتب المنزل وعندما قربت علي الانتهاء دق جرس باب
لتفتح لتجد ..........
عادل قالتها سيرين
عادل. ازايك يا سيرين
سيرين. الحمدلله
عادل. حاولت كتير اتصل بيكي بس موبيلك مغلق وكمان سألت عليكي بسمة في الجامعة قالت انك مجتيش
سيرين. اه كنت في مشوار الشركة ولسة راجعة
عادل. طب مش هتقوليلى ادخل
سيرين. مينفعش يا عادل عشان اهلي نايمين وانا لوحدي
عادل.طيب عملتي اية
سيرين. روحت واعتذارت وهو اصلا انسان قليل الاداب حاول يتهجم عليا وفي الأخر مشيت ومخدش فلوسي
عادل.طب هتعملي اية
سيرين. معرفش
عادل. طب تحاولي تاني مع جاسم عشان يرجعوكي الشغل
سيرين انفعلت علية.بقولك حاول يتهجم عليا بقولك واحد زبالة
مفيش فايدة لو سمحت امشي يا عادل.
عادل. سيرين. .انا....... لتقطع كلامة بحادة
سيرين. امشي يا عادل.....امشي
ليرحل عادل وهي تغلق الباب وتجلس علي الارض تبكي.
سيرين. لدرجة دي مش فارقة معاك لدرجة دي مش خايف عليا عايزني ارجع الشغل وخلاص وانا متاكدة مش عشاني ﻻ دا عشان تبقي اجمل موديل حبيبتك وعشان انا وانت كنا بنعمل شغل كويس عشان كدة وبس لكن مش فارق معاك جاسم دا يتهجم عليا وﻻ...... ليطرق بابها لمرة ثانية. .لتنهض وتمسح دموعها وتفتح الباب لتجد.....
بسمة لترتمي سيرين بااحضانها وتبكي بقوة
لتدخل بسمة وتغلق الباب ثم تجلس
بسمة.اهدي يا حبيتي.كفاية دموع كفاية احكيلي مالك
❤صفقة على عذراء❤
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
كانت سيرين تبكي بااحضان بسمة وكأنها تريد ازاحة اي تعب عنها
تريد ان يستريح قلبها من الوجع والاحزان.
بسمة.كفاية اهدي بقي خلاص
رفعت بسمة وجة سيرين ومسحت دموعها ...هشش خلاص مالك بقي
حاولت سيرين ان تهدأ .
سيرين. الحكاية بدأت وانا راحة التدريب عملت حادثة وقامت بقص كل ما حدث معها وظهور جاسم في حياتها
بسمة.يا حبيتي كل دا يحصل معاكي وانتي مش حكايتي لحد
سيرين. اعمل اية كل حاجة حصلت بسرعة مش عارفة اعمل اية
بسمة.اهدي بس طب هو اصلا مينفعش صالح يصبر شوية تكوني لاقيتي شغل
سيرين.ﻻ طبعا مش هيوافق دا رجل دماغة قذرة
بسمة.طب انا كل اللي معايا 300 جنية تخديهم
سيرين. ﻻ طبعا انتي بردو محتاجة الفلوس عشان مصاريف
الكلية.
بسمة.مش مهم دلوقتي ...خلاص هدفعلك معايا مصاريف الكلية ولما ربنا يفرجها ابقي هاتيهم ماشي
سيرين. .ماشي واللة من كتر وجع الدمغ مش عارفة اروح بكرة الامتحان اعمل اية
بسمة.ﻻ والنبي المحاضرات ومش مهم مش بنحضر كتير لكن الامتحانات دا اخر امتحان خلينا نخلص وبعد كدة ﻻ محاضرات وﻻ سكشن مراجعة وﻻ خس
سيرين. ربنا يستر
بسمة.علي سيرة المحاضرات حصل موقف كدة
سيرين. تعالي احكيلي وانا بحط الاكل علي النار
بسمة.طيب ......وفور دخولهم المطبخ بدأت بسمة الحديث عما حدث مع أستاذ احمد...وعند الانتهاء وجدت سيرين تنظر لها بخبث
سيرين.هييييح بقي وبعدين
بسمة.بس كدة يا ختي
سيرين. ايوة بقي دا شكل الصنارة غمزت
بسمة.ﻻ طبعا
سيرين. ﻻ لية دكتور وسيم شاب عندة 34 سنة متعلم ومثقف والأهم مش متجوز
بسمة. عادي يعني ممكن يكون مش بيفكر في حاجة وهو بيتعامل عادي
سيرين.هو ممكن بردو وممكن ﻻ علي العموم اخر يوم امتحانات بكرة وهنلاحظ من معاملتة اذ كان كدة وﻻ
بسمة.طيب يا ختي ...اه صحيح عادل سأل عليكي وعايزك تكلمية
سيرين. كان هنا اصلا من شوية ومشيتة دا انسان متخلف وانا بضرب نفسي بجزمة ﻻني عرفتة
بسمة.انا قولتك من اﻻول دا ولد بارد مسمعتيش كلامي اية اللي حصل
سيرين حكت لبسمة ضعف موقفة وما قالة لها .
بسمة.دا غبي اقسم بااللة وﻻ تزعلي نفسك
سيرين.انا مش زعلانة غير علي غبائي واني صدقتة
بسمة.معلش ربنا يعوض عليكي
سيرين. ياختي بلاقرف انا كدة احسن
بسمة.عندك حق
احبت بسمة ان تثير غياظة سيرين لتجعلها تضحك.
بسمة.بس جاسم دا حلو وﻻ
سيرين.نظرت لها بقوة.
سيرين.نعم وانا مالي بحلاوتة دا بارد وقليل اﻻدب
بسمة.يعني حلو بس قليل الادب
سيرين. يابت اسكتي
بسمة.قولي بس
سيرين. يغور بقلة ادبة
بسمة.يابت قولي ومتكذبيش ﻻني هعرف
سيرين. ازاي
بسمة.اكيد الناس اللي زية هلقي صورهم في محركات البحث
سيرين. طب ياختي روحي اعرفي.
بسمة.قولي بقي
سيرين. ايوة حلو ارتاحتي
لتضحك بسمة عليها .امممم طيب يا ختي
................ ........... ........................
في شركة جاسم.
جاسم.انا هروح بقي
أسر.مش هتسهر انهاردة
جاسم.ﻻ
اسر.مش عوايدك تعد في البيت
جاسم.عشان هستني سامح
اسر.اه ...طيب لو عايز تيجي تسهر وهو يجبلنا المعلومات في مكان السهرة
جاسم.ﻻ مش عايز
اسر.طب وشيري عرفت كانت عايزاك في اية من شوية شوفتها بتزعق لهالة عشان تدخلك
جاسم.والله مااعرف انا ماشيتها عشان مافيش دماغ وقولتلها هبقي اعدي عليكي وشكلي
هكبر دماغي ﻵن مش فايق ليها
أسر. لدرجة البنت دي شغلاك
جاسم.اوي يا أسر بقيت مش عايز اي وحدة غيرها عايز امتلاكها
أسر. يا خوفي يا دنجوان لتكون وقعت
ليضحك جاسم.ﻻ اطمن الموضوع مش كدة بس الحكاية انها جميلة جدا وعجباني
أسر. بس هي رافضك
جاسم. مهو دا بقي اللي مخليني عايزها اكتر عمر يااسر ما في بنت قالتلي ﻻ ديما انا اللي بقول ﻻ او اه
اسر.يعني انت بينطبق عليك مثل كل ممنوع مرغوب
❤صفقة على عذراء❤
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
ليضحك جاسم. اظهار كدة
اسر.طيب يا اخويا
جاسم .هروح انا ....انت اية ظروفك تيجي نتغدا سوا
اسر.ﻻ هروح انا اتغدا في البيت و اروح اسهر انا
جاسم.طيب تمام عايز حاجة
اسر.ﻻ بس ابقي قولي اية اللي هيجري
جاسم.تمام باي
أسر. باي
.................................................
في منزل سيرين...
استيقظت والدة سيرين.
امال.سيرين انتي جيتي
لتسمع سيرين صوت والدتها وتجيب من المطبخ. ايوة يا ماما صحي بابا عقبال ما احوط الاكل
امال.طيب يا حبيتي
لتلتف سيرين لبسمة.اوعي يا بسمة تجيبي سيرة اي حاجة قدام اهلي هما ميعرفوش حاجة
بسمة.طيب بس لأمتي هتخبي مصيرهم هيعرفوا
سيرين.ربنا يسهل اكون ﻻقيت شغل
بسمة.طب وفلوس الدين والبيت والعلاج
سيرين. ربنا يسهل بس ميعرفوش حاجة دلوقتي
بسمة. طيب يا حبيتي
سيرين. يلا تعالي نحط الأكل .
بسمة. يلاا وقاموا بوضع الطعام ...و.تناولوا الطعام
حسن.عاملة اية ياسيرين والمراجعة في السكشن فهمتي فيها
لتوتر سيرين...
احست بسمة بموقف صديقتها .الحمدلله يا عمي ربنا يستر بكرة في الامتحان
حسن.انشالله هتنجحوا
سيرين.يارب ونظرت لصديقتها في امتنان.
فور الانتهاء من تناول الطعام .
بسمة.انا هروح بقي
سيرين. ﻻ خاليكي شوية
امال. يابنتي خليكي شوية
بسمة. ﻻ انا اتاخرت اوي
حسن.طب اجي اوصلك
بسمة.ﻻ يا عمو حضرتك تعبان انا هخود تاكسي
سيرين. ابقي طمنيني لما توصلي
بسمة.حاضر ...باي
سيرين. باي
..................................
دخل جاسم لفيلا ليجد اختة...
جانا.كل دا يا ابية انا هموت من الجوع
جاسم.معلش يا حبيتي كنت مشغول اوي
جانا .ولسة هنستنا اسر كمان
جاسم.ﻻ اطميني هو مش جاي
جانا.لية
جاسم.عادي هو عايز ياكل في بيتة وعشان نازل
لم تطل جانا اسئلة حتي ﻻ يشك اخيها
جاسم. طب هطلع اغير وانزل نتغدا
جانا.طيب وفور ان صعد اخيها لغرفتة كانت تفكر
ايمكن ان يكون وراءة موعد مع فتاه ولكن لما ألم
يشعر بها بعد لما ﻻ يبتعد عن كل هوﻻء الفتيات
ليقطع تفكيرها.
جاسم.يلا اعدي واقفة لية
جانا.ها ...اه حاضر وجلست تتناول الغداء وكل ما يشغل تفكيرها اسر
وكان كل ما يشغل تفكير جاسم المعلومات عن سيرين
..............................................................
في منزل بسمة.
دخلت البيت لتجد .......
والدتها .مالسة بدري ما تبتي برا
بسمة.مش انا بعتلك رسالة وقولتلك اني رايحة لسرين
والدتها. يادي سيرين انا مش قولتلك ابعدي عنها
بسمة.مقدرش دي صحابتي
والدتها. وانا قولتلك هي مش كويسه
بسمة .ياماما حرام بقي ...ودخلت لغرفتها
......................................
في فيلا جاسم.
جانا.الحمدلله انا هطلع اذكر شوية
جاسم. طيب يا حبيتي
جانا.انت هتنزل انهاردة
جاسم.ﻻ انا هعد انهاردة
جانا.بفرحة بجد طيب هخلص المذاكرة وهجي اعد معاك
جاسم.طيب يا حبيبتي
صعدت جانا لغرفتها وجلس بانتظار سامح.
ليرن جرس الفيلا
جاسم.استني يا دادة انا هفتح روحي انتي
ليفتح جاسم الباب ليجد ....سامح
جاسم.ادخل ياسامح بسرعة
سامح.حاضر يافندم وفور دخولة
جاسم.طميني ها عرفت
سامح.اه ودا الملف اللي فية كل المعلومات عنها دا انا حتي رقبت بيتها واللي طلع عندها شخضين عادل زميلها في الشغل وسمعت انهم بيحبوا بعض
ليتغير لون جاسم .ومين تاني
سامح.صاحبتها بسمة
جاسم. طيب روح انت وابقي عدي عليا في المكتب
سامح.حاضر يا فندم
جلس جاسم وفتح الملف اول ما رأها هو صورتها أخذ يتأمل جمالها للحظات ثم امسك الملف يقرأ علم عنها كل شي انها وحيدة ابيها وامها وانهم فقراء وعليهم ديون علم كل شي عنها حتي علاقتها بعادل
اغلق الملف وأخذ ينظر لصورتها ويفكر بهدوء ألي ان قطع تفكيره
جانا.مين دي يا ابية
جاسم.دي تبقي......هتبقي مرات اخوكي
❤❤❤❤❤❤❤❤❤
❤صفقة على عذراء❤
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
جاسم. دي تبقي........هتبقي مرات اخوكي
لتنظر لة جانا بتعجب ....
جانا. هتبقي مرات مين...انت هتجوز يا ابية
ليحاول جاسم ان يغير الموضوع فهو لن يخبر احد حتي ينفذ...
جاسم.ها....اومال هتسفري امتي
لتنظر لة باستغراب. ....
جانا.بكرة بعد الامتحان هجي احضر حاجتي وممكن نسافر بليل
جاسم.طب قولتي ل أسر
جانا تذكرت وهي بداخلها تتألم من تفكيرها في ان يكون مع اي فتاة.ها..ﻻ لسة
جاسم.طب هبقي اعرفة
جانا.طيب....انا هطلع انام يا ابية
جاسم.طيب يا حبيبتي....تصبحي علي خير
جانا.وانت طيب وصعدت لغرفتها.....
كان يفكر جاسم مهو اصل انا عايزك وعايزك بأي طريقة وانتي راسمة دور الشريفة عليا ومدورها مع عادل وغيرة وكلة دا وعاملة نفسك محترمة رغم فقرك وديونك وبترفضي فلوسي بس انا عرفت الطريقة خلاص.
ثم امسك الهاتف ورن علي.
جاسم. الو
أسر. الو ازيك يا دنجوان
جاسم.تمام وانت
اسر.تمام اوي السهرة دي عايزك
ليضحك جاسم. ﻻ شكرا بس بقولك
أسر. قول
جاسم. بكرة جانا هتسافر بعد اﻻمتحان
ليصمت اسر قليلا.تمام خلاص وانا هضبط اموري وهسافر معها
جاسم.تمام ابقي روح بدري عشان تفوق لسفر
اسر.طيب ياجاسم باي
جاسم.باي
بعدها صعد جاسم لغرفتة وهو مازال يفكر فيما ينوي فعلة غدا
..........................................................
كانت سيرين تجلس علي سريرها تفكر كيف ستدبر حالها كيف ستدفع ديونها ومصاريف الدواء هي بالتأكيد ﻻ تريد لأهلها أن يعرفوا شي ليقطع تفكيرها رنين هاتفها.
سيرين.الوو الووو مين الوووو
كانت تسمع صوت انفاس ﻻهثة دون كلام لتقطع الخط.
سيرين.احنا ناقصين تخلف يارب الطف بيا
ليرن هاتفها مرة اخري.
سيرين. الووو
كانت هذة المرة بسمة لترد.
بسمة.ايوة يا سوسو
سيرين. ايوة يا حبيتي عاملة اية
بسمة.الحمدلله وانتي
سيرين. الحمدلله...بقولك انتي رنتي من شوية
بسمة.ﻻ يا حبيتي دي اول مرة
ليسرح عقل سيرين قليلا اذا من يمكن ان يكون .ممكن تكون نمرة غلط
بسمة.ها ...بتقولي اية
سيرين. نمرة غلط...
بسمة .طيب انا كنت عايزة ليقطع حديثهم صوت صراخ والدة بسمة.
والدة بسمة.انتي يا بت لسة بردو بتكلمي البت الصايعة دي
لتسكت فجأة بسمة وتعطي اشارات لتجعل والدتها تصمت
ولكن كانت ﻻ تصمد .
والدة بسمة.انا يابت بكلم نفسي اقفلي السكة يابت
ولكن سيرين هي من اغلقت الاتصال.
بسمة.بجد حرام عليكي يا ماما واخذت تبكي
في المقابل ارتمت سيرين تبكي بقوة علي السرير .
سيرين.ﻻ ﻻ انا مش كدة واخذت تبكي ألي ان غرقت في النوم .
..................................................
ليحل الصباح . علي ابطالنا
..........................
استيقظت سيرين من النوم وعندما استيقظت تذكرت كلام والدة بسمة.
كانت حزينة بشدة من كلامها ولكن لما لطالما كانت والدة بسمة ﻻ تحبها
ودائما ما تحاول ان تبعد بسمة عنها ولكن ان تعلم بشي حاجة وان توجة شي اخر صعب.
قامت سريعا ووضعت الفطور لأهلها ثم دخلت ارتدت سولبت جينز أزرق وبدي بنصف كوم ابيض
وقامت بربط شعرها لأعلي. ووضعت ملمع شفاه وبرفان وخرجت لكلية.
.................................... ..................... . . . .
استيقظ جاسم من النوم وهو اليوم نشيط وسعيد ﻻتخاذة القرارات التي ستجعلة سعيد
نهض وارتدي بدلة زرقاء ومشط شعرة وارتدي ساعتة ونزل ......
لم يجد جانا .....واستغرب فهو تعود علي ان تستيقظ قبلة.
جاسم.دادة يا دادة
لتأتي الية المرأة العجوز
الدادة.نعم يا بني
جاسم.اومال جانا فين
الدادة. نزلت بدري لكلية
جاسم.نزلت بدري طب فطرت
الدادة. قالت هتفطر في الكلية
ليرن جرس الفيلا....
ذهبت الدادة لتفتح الباب لتجد...
الدادة. ادخل يابني
اسر.صباح الفل
الدادة. صباح النور ادخل
ليدخل اسر لفيلا كان يظن بأن من ستفتح ستكون حبيبته اخذ ينتقل بعيونة الخضراء يبحث عنها ولكن لم يجد ما تبحث عيونة عنة لم يجد سوا جاسم.
اسر .صباحك فل اباشا
جاسم. صباح النور أعد افطر.
كان ينظر حولة ولكن لم يعرف كيف يسأل عنها.ولكن تجرأ
اسر.اومال فين جانا
نظر جاسم لة يحاول ان يستشف اي شي من عيونة.
جاسم. راحت الكلية بدري
اسر.اه طيب ولكن في نفسة.راحت بدري لية معادها10 اية اللي ينزلها 8 ماشي يا جانا بس لما استفراد بيكي في الرحلة ماشي
جاسم .بتفكر في اية اعد كل وروح علي الشركة عشان انا ورايا مشوار
اسر.مشوار اية
جاسم.هتعرف كل حاجة في وقتها المهم لما تخلص تيجي تخود جانا علي المغرب عشان تسافروا ماشي
اسر.ماشي
جاسم.طيب وابقي طميني عليكم
اسر.تمام بس بردو عايز افهم دماغك فيها اية
جاسم.هتفهم كل حاجة في وقتها
.......................................
ذهبت سيرين لجامعة لتجد بسمة باانتظارها....
لتنظر لها بسمة وعيونها دامعة وكانها تعتذر لها بعيونها.
لتجري سيرين عليها.
بسمة.انا اسفة
احتضنتها سيرين.
سيرين.انتي ملكيش ذنب انا عارفه ان مامتك مش بتحبني
بسمة. بس انا بعشقك
سيرين. وانا كمان انتي اجدع صاحبة شوفتها في حياتي
بسمة. كفاية دراما يختي يلا الامتحان.
سيرين. يلاا
.........................................................
❤صفقة على عذراء❤
البارت الخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر
كانت جانا في الجامعة تفكر الي متي ستحاول الهروب منة
اليوم خرجت مبكرا حتيﻻ تلتقي بة ولكن سيكون معها في الرحلة ماذا ستفعل .
جانا لنفسها. انا ﻻزم احاول مااقربش ﻻازم ابعد
انا اقوم اطلع اﻻمتحان وبعد كدة يحلها الكريم
.................................................
خرجت سيرين وبسمة من اﻻمتحان لتجد .
سيرين. عادل
عادل. ايوة انا
سيرين. عايز اية
عادل.انا اسف متزعليش
سيرين. اسف علي اية وﻻ اية
عادل.انا عارف اني غلطت وان جاسم دا متخلف وكان مفروض مقولش ترحيلوة
كانت بسمة تنظر علي عادل وفي نفس الوقت كان هناك من يراقبها
بسمة .....
لتلتفت لتجد .
بسمة.دكتور احمد
بسمة. سيرين ثواني وجاية
سيرين.اتفضلي يا حبيتي
رحلت بسمة لعند الدكتور احمد.
سيرين.معتش ينفع يا عادل
عادل.بس انا بحبك
سيرين. ﻻ انت مش بتحبني انت بتحب منظري وانا مش لوحة عشان تمشي بيها وتستعرضها
عادل.دا اخر كلام
سيرين. اه
عادل. ماشي بس انتي اللي بدأتي ياسيرين
سيرين. ماشي ...وتركتة ورحلت تنتظر بسمة بعيد عنة.
عند بسمة.
احمد.عاملة اية
بسمة.الحمدلله وحضرتك
احمد.تمام الحمدلله عاملتي اية في الامتحان
بسمة.الحمدلله كان حلو
كان احمد ينظر لها نظرة اشعلت النيران بقلبها.
احمد.طب الحمدلله بقولك ممكن رقم التليفون عشان ابقي اطمنينك علي النتيجة
لم يعرف لما قال هذا لها ولكن قلبة هو الذي تكلم ﻻ قلبة
احمر وجه بسمة.....
بسمة.اه ...هو 012....... ......
احمد. تمام سجلتة هبقي اطمن عليكي
بسمة.طيب يا دكتور شكرا بعد اذنك
بعد رحيلها ..كان يفكر فيها هو ممكن..ﻻ مش ممكن ..دي طالبة
بس دي حلوة ودمها خفيف اووى وكمان مؤدبة
احلي حاجة اسيبها لربنا يدبرها.
وركب سيارته ورحل..
........................................................
ذهبت بسمة عند سيرين
سيرين. ياسيدي ياسيدي
لتخجل بسمة.
سيرين. بتكسفي مني انا
بسمة.مفيش حاجة هو قال هاتي رقمك عشان النتيجة وكدة
سيرين بسخرية . بجد
بسمة. والله دا اللي جري
سيرين. طيب
بسمة.عملتي اية مع عادل
سيرين. مفيش بيهدني بسلامتة
بسمة. غبي
سيرين. كبري ويلا بينا نروح
بسمة.يلا بينا
كل هذا وهناك من يرقب بعيونة الجريئة الحادة واكمل خلفها
.........................................................
رجعت جانا لفيلا لم تجد احد الي ان رن هاتفها.
جانا.الوو
اسر.الوو
جانا.أسر
اسر.ايوة اومال كنتي مستنية حد تاني
لتصمت جانا....
اسر لنفسة .معقولة كانت مستنية حد تاني يكلمها ماشي
جانا.الووو انت معايا
اسر.اه كنت بقول جاهزي حاجتك ونامي شوية وانا هعدي عليكي
جانا.ماشي باي
اسر.باي
فور اغلقها لهاتف ...... .
هي مالها اكيد في حاجة معقولة تكون بتفكر في حد تاني
ﻻ والف ﻻ يا جانا مش هسمحلك
......... . .................... ..............
رحلت بسمة لبيتها وعندما قاربت سيرين علي دخول العمارة.
انسة سيرين لتلتف لتجد .
سيرين.ايوة يا عم صالح
صالح.اية عاملة اية
سيرين. الحمدلله
صالح.اية قبضتي عشان فلوسي
ليتغير لون سيرين .....
وليبتسم صالح بخبث فهي اذ لم تدفع سيطلبها بسدد الدين بطريقته الخاصة
سيرين. كنت طالبة لو تصبر عليا
ليقترب صالح ويمسك بذراعها ويقربها .
وفجاة من كان يراقب منذ خروجها من الجامعة نزل من سيارتة بسرعه البرق فهو لم يستطيع التحمل وانقض علي صالح ...
جاسم امسكة من قميصة .ابعد ايدك عن مراتي
صالح.مراتك....
جاسم. اه مراتي ونظر في عيونها بقوة هتبقي مراتي
لتنظر لة سيرين بتعجب
جاسم.اذ قربت من مراتي تاني هبهدلك دي هتبقي مرات جاسم العاصم
وتركة....... فلوسك كاملة هتجيلك انهاردة
وامسك يد سيرين واخذها في سيارتة وغادر
في سيارتة . كان ينظر لها من حين ﻻخر ليجدها ساكنة.
اوقف السيارة في مكان هادي والتف لها ونظر لها.
سيرين نظرت في عيونه. ممكن اعرف اية اللي انت قولتة دا وازاي عرفت بيتي
جاسم. انا اعرف عنك كل حاجةوبالنسبة ل انا قولت ف دا اللي هيحصل
لتنظر لة بتعجب.
جاسم.اسمعيني ﻻخر ...ومتقطعنيش وفي اﻵخر اسمع قرارك
انا هعقد معاكي صفقة انتي رافضني كدة فنتجوز
سيرين. هو الجواز لعبة بالنسبة ليك
جاسم.ﻻ وقولت اسمعيني لو قولت اني هتكفل بمصاريف علاج اهلك وعملية مامتك ومصاريف الكلية وتسديد الديون ومصاريف البيت ومش بس كدة هجيب شقة لاهلك وممرضة خصوصي تفضل معاهم ......كل دا مقابل انك تجوزني اي مصاريف ليكي لاهلك انا هديكم كل اللي انتم عايزنة..
كانت تنظر لة باستغراب
جاسم.متفكريش في نفسك فكري في اهلك في علاجهم وعملية مامتك وديون صالح ومصاريف دراستك والبيت
ادرت وجهها تفكر في نقود صالح القذر وعملية والدتها وعلاج والدها
جاسم.فكري كويس وبعدين دا جواز مش حاجة حرام
لتنظر لة بقوة.
سيرين. اشمعني انا
جاسم. عاجبني اوى فكري يا سيرين
لتسكت قليلا ثم......
سيرين. انا موافقة بس كل دا عشان اهلي
كان ينظر لها فهو من البارحة لم ينم حتي عندما رن عليها ليسمع فقط صوتها الذي
لمس داخلة وحرك بة رغبتة فهي تثيرة فقط بصوتها
وهي مصدومة تحاول الابتعاد. ولكن هو جذبها بقوة ليزيد
❤صفقة على عذراء❤
👇البارت الــ9ــ10👇
ويخرج هاتفة وينظر ليرد علي المتصل..
جاسم.الو ايوة يا جانا فور نطق اسمها نظرت لة سيرين
سيرين لنفسها.حيوان مش بيهمة غير نفسة ياتري كم ست في
حياتك وانا مالي انا اذ كنت وافقت فعشان اهلي وبس لكن اصلا
استحالة انا وهو زى اي زوجين ﻻانا بحبة وﻻ هو بيحبني.....
ليقطع تفكيرها ....
جاسم.ايوة يا حبيتي طب انتي حضرتي حاجتك يعني طب ابقي
طمنيني عليكي لما تنزلي ﻻ مش هعرف اجايلك معلش ياحبيبتي
طب ابقي طمنيني عليكي باي.
لتنظر لة باستغراب اذ كان يحبها فلما لا يتزوج هذة الجانا.
ليقطع تفكيرها .
جاسم.كنا بنقول اية.
لتنفعل سيرين علية.كنا بنقول دي اخر مرة تفكر تقرب مني انت فاهم
ليضحك جاسم فهو بالتأكيد لن يتزوجها ألا لتكون لة وألا ليحصل عليها
ألي ان يمل منها فيتركها وبهكذا يرد الاهانة التي سببتها لة ...
جاسم.اومال هنتجوز ازاي يعني
لتنظر سيرين بغضب.
سيرين. اذ انت متجوزني عشان كدة فاانا ﻻ وانا مش هعمل حاجة غصب عني.
لينظر لها جاسم في نفسة.لدرجة دي مش طايقني يعني عادل بتاعها دا احسن
مني في اية ماشي ياسيرين.
جاسم بخبث.ماشي يا سيرين وانا مش هجبرك
لتهدأ من انفعالتها...
سيرين. طيب تمام اتفقنا .....في نفسها تقول .مش فهمة طب عايز يتجوزني لية بدل هو موافقني
يلا يا خبر بفلوس بكرة ببلاش.
جاسم.اتفقنا
سيرين. انت هتكلم اهلي امتي
جاسم.واكلمهم لية
سيرين .اومال انا هقولهم انا رايحة اتجوز باي انتم
جاسم.احم احم ﻻ مقصدش طيب دلوقتي عشان انا عايز الفرح بسرعة
لتنظر لة بتعجب اكثر هي تريد ان تفهم ما يدور في رائس هذا الجاسم ولكن حاليا ما يهمها هو مصاريف الدواء والدين.
ليقطع تفكيرها جاسم.هااا ......قولت اية.
سيرين. طيب ..... يلا.
ليبتسم جاسم فهو يقترب من تحقيق هدفة.
..................................................................
في منزل بسمة ...
دخلت بسمة لمنزل ....لتجد والدتها فهي منذ البارحة وهي ﻻتتحدث معها بسبب ماقالتة علي سيرين
والدتها. انتي رجعتي...
لم ترد بسمة.
والدتها. عملتي اية في اﻻمتحان.
لم ترد بسمة.وقررت الدخول لغرفتها.
والدتها. استني يا بسمة
التفت بسمة لها ...اقتربت والدتها منها . ..وامسكت بيدها واجلستها بجوراها ورفعت وجة بسمة لتنظر لها.
والدتها. انتي زعلانة مني عشان الكلام اللي قولتة امبارح صح
بصي يا بسمة انا ام والام دايما اهم حاجة عندها هما عيالها
دايما بتحب تحافظ علي عيالها مش بس في اﻻكل والشرب
والبس ﻻ وكمان السمعة ...غصب عنك انا امك ويهمني احافظ
علي سمعتك جاءت بسمة لتتحدث. ..لتقطعها والدتها. هشش
استني لما اخلص وانا هسمعك عارفة هتقولي مش بايدها
والظروف هي اللي خلتها تشتغل كدة ..وانا مقدرة وانا
والله مش بكرها انا بس خايفة عليكي انا أمك ومفيش ام
بتكرة عيالها او مش عايزهم سعداء بكرة هتكوني ام
وتعرفي قيمة اللي بكلمك عنة وخوفك علي أولادك يا عالم
انا هكون عيشه او ميتة لتقطعها بسمة.بعد الشر عنك
والدتها ضمتها متزعليش مني انا كل اللي يهمني انك
تكوني مبسوطة واذ صحبيتك ليها هتبسطك انا مش
هتكلم في الموضوع دا تاني ودا وعد.
لتحضتنها بسمة بقوة .انا اسفة يا ماما انا بحبك اوى
والدتها. وانا كمان بحبك اوى يلا قومي غيري هدومك
عقبال مااجهز الغدا..
بسمة.حاضر وجرت لغرفتها لتبدل ثيابها ليرن هاتفها لترد.
بسمة.الو
الو.ايوة يا بسمة انا دكتور احمد
ليتغير لون وجة بسمة للون الاحمر.
احمد.انتي معايا
بسمة.ايوة يا دكتور
احمد.طيب كنت عايز اشوفك بكرة
بسمة.لية يا دكتور خير في حاجة
احمد.لما تيجي بكرة هتعرفي ماشي
بسمة.ماشي يا دكتور طب هنتقابل فين
احمد.في النادي اية رايك
بسمة.ماشي يا دكتور
احمد. ماشي سلام هستناكي علي 3 كدة
بسمة.تمام باي
فور ان اغلق الهاتف ....فكرت بسمة
ياتري عايزني في اية ....استر يارب ليقطع افكارها.
والدتها. يلا يا سوما الغدا جهز
بسمة.حاضر جاية اهو...
................ ..............................
في منزل احمد.
كان يفكر احمد هل ما سيفعله صح امﻻ
فلاش بااااااااك. ..
دخلت علية والدتة.
والدتة .حبيبى عامل اي
احمد.الحمدلله
والدتة.اما انا بقي يا حمادة شوفتلك عروسة زى القمر
أحمد. تاني يا ماما انا قولتلك مية مرة انا مش هتجوز كدة
والدتة. لية يابني بس كدة انا عايزة افرح بيك انت عارف انتي
تعبانة ويا عالم هعيش لامتي .
احمد.بعيد الشر عنك يا امي وقبل يدها كل الموضوع اني في بنت
معجب بيها جدا
والدتة. بجد طب اسمها اية
احمد. اسمها .....اسمها. ..اسمها بسمة
والدته.بسمة اسمها حلو وعلي كدة هي حلوة
احمد.دي قمر يا ماما
والدتة. بجد شوقتيني اشوفها
احمد. تشوفيها ...ومالة هعرفك بيها قريب
والدتة. طيب
بااااااااك
ياتري اللي عملتة صح وﻻ وهل فعلا انا بحبك وﻻ علي العموم
كل حاجة هتبان بكرة لما اشوفك
...................................................................
دخلت سيرين وجاسم لمبني الذي فية منزل سيرين كان ينظر
حولة بعجب كان يقول في عقلة كيف يمكن لبشري ان يعش في
مكان فقير لهذه الدرجة وقف معها أمام باب منزل اقل ما يقال عنة
انة قديم جدا.
جاسم.انتي ساكنة في البيت دا
سيرين. اه مع بابا وماما.
جاسم .غريبه مع انك عارضة ازياء والمفترض بتكسبوا كويس
سيرين. ﻻ دا يادوب المرتب بيقضي المصاريف وبالعافية
كان يستغرب كلامها.
سيرين فتحت المنزل بالمفتاح ودخلت لتجد والدها يجلس ووالدتها تصلي
جرت علي والدها تقبل يدة .
سيرين. عامل اية يا ابو علي
حسن.الحمدلله وانتي
سيرين. تمام
حسن.انا زعلان منك
سيرين. يا خرابي لية يا ابوعلي
حسن.اية اللي اخرك كل دا وعملتي اية في الامتحان
سيرين. الحمدلله تمام وعشان التاخير
انا اللي اخرتها وانا اسف قالها جاسم الذي كان يراقب علاقة الاب ب ابنتة بانتباه
حسن.انت مين
فور ان انهت امال صلاتها انتبهت لجاسم وجلست بجوار سيرين
جاسم.انا جاسم العاصم صاحب شركات العاصم ﻻزياء وانا كنت طالب ايد اﻻنسة سيرين.
لينظر حسن باهتمام ل ابنته يحاول ان يستشف من وجهها اي رد فعل.
حسن.طب اتفضل اعد يابني
جاسم جلس .شكرا يا عمي زى ما قولت لحضرتك انا عايز اتجوز سيرين
حسن.طب انت عرفتها فين
جاسم.شوفتها في عرض ازياء تبع الدار اللي بتشتغل فية وعجبني ادبها وهي انسانة كويسة ودا اللي يعوزة اي زوج في زوجتة .
حسن.طيب يابني انت مجبتش حد من اهلك معاك لية
جاسم.لﻻسف اهلي ماتوا في حادثة ومش عندي غير اختي الصغيرة وهي مسافرة في رحلة حاليا
حسن.اه ربنا يخليكم لبعض.
جاسم.ها..قولت اية ولو سمحت كنت عايز اعرف رايك ولو وافقت عايز نكتب الكتاب بسرعة وانا مش عايز منكم حاجة يا عمي غير سيرين وهشلها في عنيا
كانت تنظر لة سيرين بتعجب من هذا الذي يتكلم كان غاية في اﻻدب وكانة شخص اخر.
حسن.انا ميهمنيش حاجة غير سعادة بنتي واللي هي عايزة اية رايك يا بنتي
لتخجل سيرين وكأنها تفجأت .....ها ...اللي تشوفة يا بابا
حسن.مادام اللي تشوفة يا بابا يبقي موافقين صح ياسيرين
لترتمي في حضن والدتها.
امال.مبروك يا حبيتي
سيرين. اللة يبارك فيكي يا حبيتي
جاسم.تمام نكتب الكتاب والدخلة بكرة
حسن.بسرعة كدة
جاسم. انا جاهز وزى ما قولت مش عايز غير سيرين
لينظر حسن لابنتة ليجد ملامح القبول علي وجهها
حسن.ماشي موافقين
جاسم تمام هعدي علي سيرين الصبح عشان نجيب الفستان وهنعمل كتب الكتاب عندي في الفيلا
حسن.طيب
جاسم.طب أستاذن انا
حسن.ما لسة بدري اعد شويه
جاسم.ﻻ يا عمي معلش عشان عند شغل
ثواني ياسيرين
لتنظر لة سيرين .ثواني وهاجي يا بابا
حسن.طيب ومتاخريش
سيرين. حاضر ....و ذهبت خلفة
كان يقف امام باب المنزل .
سيرين.ايوة
جاسم.انا هدفع فلوس صالح دلوقت .
سيرين. بجد
جاسم.اه وكمان يومين هشتري الشقة ليهم والممرضة هتبقي معهم ماشي
سيرين. ماشي
جاسم.طب باي ومد يدة ......امسك بيدها بقوة
كان ﻻ يتركها الي ان تركتها هي.
ليبتسم جاسم ونزل .......
دخلت سيرين البيت
حسن.انتي موافقة وعايزة
سيرين. ايوة يا بابا
حسن.مش عاجبني سرعتة دي
سيرين. اصل هو بيسافر كتير وعايز نتجوز عشان لو جيت سفرية فجأة يخدني معاه وخايف لحد يخدني
حسن.يعني انتي بتحبية
لتصمت قليلا ثم.اه بحبة .....لتحضتنها والدتها.بسعادة
............................ .....................
نزل جاسم وأخذ يبحث عن صالح الي ان وجدة.
جاسم.دي الفلوس
صالح. بس دا كتير
جاسم.مش مهم وحسك عينك تقرب منها تاني دي هتبقي مراتي
صالح.طيب ...بس شكلك محترم اية اللي يجوزك واحدة كدة
جاسم.كدة ازاي
صالح.انت فهمني كويس
ليمسكة جاسم من قميصة...
جاسم. اذ نطقت كلمة واحدة عنها هموتك انت فاهم
صالح.بخوف.ماشي
جاسم.فلوسك وخدها ملكش دعوة بيها وألا
صالح.حاضر....حاضر
رحل جاسم لسيارته وهو يفكر في كلام صالح ويخبط بيدة في مقود السيارة
كل يوم يتاكد من الكلام الذي يقال عليها .
ولكن لما يتضايق لمااااااااا
.............................................................
في فيلا جاسم.
خرجت جانا وقفت ومعها حقبيتها تنتظر اسر لياتي.
ينزل من سيارتة ويحمل حقبيتها .
اسر.يلا بينا
نظرت جانا لتجد حمرة شفاه علي خدة.
جانا.انت كنت فين يا اسر
اسر ينظر لها بااستغراب.ها...كنت....كنت في الشغل
جانا.بجد واخرجت منديل ومسحت خدة والقت المنديل في وجهه
جانا. طب امسح اثر الشغل هات شنطتي هات
اسر.ﻻ اركبي يلا
جانا.مش هسافر معاك
ليحملها أسر بين ذراعة ويجلسها في سيارتة
..................................
❤❤❤❤❤❤❤❤❤
حملها أسر ووضعها في السيارة وركب السيارة. ......
جانا.انت مجنون ازي تعمل كدة
اسر.اه مجنون ....عايزة تسافري مع حد غيري وﻻ تسافري لوحدك
جانا.وانت مالك اروح لوحدي مع حد تاني متروح مع اللي كونت عندها
اسر.تسافري مع حد مهو دا اللي ناقص
جانا.انت متضايق لية انا حرة
اسر.ﻻ مش حرة انتي مش حرة
جانا. بجد مش فهماك انت روح مع اللي كنت معاها
ليصمت اسر قليلا .........
أسر. احم احم خلاص خلصنا
جانا.ﻻ مخلصناش
اسر.يعني مش هتسكتي بردو
جانا.ﻻ مش هسكت ...مش هسكت
ليوقف السيارة فجأه ...ويلتف وينظر بقوة لها.
اسر.يعني مش عايزة تسكتي .......امسك عنقها برقة وسحبها الية وقبل شفتيها بقوة سرعان ما تحولت لرقة ليتذوق شهد شفتيها لمرة اﻻولي
وهي مصدومة ولكن كانت مستسلمة لقبلاتة .
ليبتعد بعدها وينظر لها ليجدها تحاول التقاط انفاسها.
اسر لنفسه. اية اللى انت عاملتة دا يا مجنون انت ناسي دي تبقي مين
بس اعمل اية .اللي حصل بقي
جانا فتحت عيونها ببطء تنظر لة ﻻ تصدق ما حدث ايمكن ان تكون حصلت علي أول قبلة لها مع حبيبها .
ليدير اسر السيارة ويكمل دون كلام.
ولكن عقلة ما زال يفكر .ﻻنة لم يحصل علي اي رد فعل لها حتي اﻵن..
في فيلا جاسم.
دخل جاسم الفيلا لم يجد احد .
جاسم.دادة ....يا دادة
لتأتي الية المرأة العجوزة.
دادة. ايوة يا بني
جاسم.جانا سافرت
دادة. اه ..اسر اجي خدها
جاسم.تمام اسمعيني بقي كويس
دادة. خير يا بني
جاسم.انا....انا هتجوز
دادة. اية....
جاسم.اية حاجة غريبة هتجوز بكرة هنعمل كتب الكتاب هنا
دادة.مبروك يابني بس جانا عرفت
جاسم. اللة يبارك فيكي ..ﻻ ....لما تيجي هبقي اعرفها واعرفهم علي بعض
دادة.الست شيري صح
جاسم.ﻻ ..سيرين
دادة.سيرين مين انت تعرفها يعني
جاسم.واحدة زى القمر
دادة.ربنا يهنيكم يارب
جاسم.المهم عايز الفيلا تبقي نظيفة و توضبي اوضتي
دادة.حاضر حاجة تانية
جاسم.ﻻ تمام كدة انا هطلع انام
دادة. طيب احضرلك تاكل
جاسم.ﻻ بس صاحيني بدري
دادة. حاضر تصبح علي خير
جاسم.وانتي من اهلة
ليصعد لغرفتة ويبدل ثيابة ويجلس علي سريره ليفكر: معقولة انا اتجوز .بس دا الحل الوحيد لتبقي معايا وليا زى ما انا عايز ثم اتي لعقلة ذكري قبلتة لها ليبتسم قال مش عايزني المسها انتي بس كوني في بيتي ومين يقدر يرحم الفريسة لما تقع في مملكة ملك الغابة.بكرة هتبقي ليا زى ماانا عايز.
لينام غارق في احلام وجودها بين ضلوعة.
.................................................. ..... ..
اما سيرين فاخبرت أهلها بانها وجاسم يحبون بعضهم منذ زمن وعندما ذهبوا أهلها لنوم دخلت غرفتها
وجلست تفكر لما يفعل كل هذا هي اخبرتة عن استحالة كونهم ازواج ثم لما يستعجل زواجهم .
سيرين.ازاي هقدر اعيش مع واحد كدة قضي كل حياتة في احضان النساء ازاي انا وهو مختلفين في كل حاجة استحالة نفهم بعض دا لوﻻ حاجتي لفلوس مكونتش وفقت علي الصفقة دي زي ماهو سمها صفقة.مش جواز
ياتري اية حكايتك يا جاسم و ياتري بتفكر ازاي ....ليقطع تفكيرها رنين الهاتف.
سيرين.الو
بسمة.الو ايوة يا سوسو عاملة اية
سيرين. الحمدلله وانتي
بسمة.الحمدلله عايزة احكيلك علي حاجة
سيرين. وانا بس قولي انتي اﻻول
بسمة.طيب ياستي وقامت بقص مكالمة احمد الغريبة
سيرين. غريبه بس ممكن يكون عايزك في موضوع ما تقلقيش
بسمة. ياريت لأني متوترة
سيرين. ﻻ ماتقلقيش خير انشالله
بسمة.يارب طب وانتي
سيرين. انا حكايتي حكاية اسمعي ياستي وقامت بقص كل شي علي بسمة
بسمة.انتي ازي توافقي علي حاجة كدة
سيرين. كنت هعمل اية مفيش حل قودمي غير كدة
بسمة.بس بردة مكونتيش توفقي
سيرين. كل حاجة كانت فوق دماغي اعمل اية
لم تحب بسمة ان تجعل صديقتها تتضايق .
بسمة.حصل خير .....المهم بقي سوسو بكرة هتبقي عروسة
لتبتسم سيرين بحزن.عروسة اية ...
بسمة.اه عروسة و هتبقي قمر
سيرين.اكيد انتي مش هتسبيني صح هو بكرة هيجي معايا نجيب فستان وبعدين الكوافير هتيجي الفيلا بتاعتة وهنعمل كتب الكتاب هناك هتبقي سهرة عائلية بسيطة بس انا عايزكي معايا
بسمة.طبعا هاجي هشوف موضوع احمد وبعدين هجيلك تمام
سيرين. تمام ياحبيتي
بسمة.يلا مع السلامه
سيرين. مع السلامه
أخذت تفكر الي ان أخذها سلطان النوم ليرحمها من التفكير
................................................
تاخر الوقت كثيرا عند وصول جانا واسر.
اسر.دا مفتاح اوضتك تروحي فيها وتنامي ولما تصحي كلميني
كانت طول الطريق صامتة واﻵن ايضا صامتة .
أخذت المفتاح من يدة وحقبيتها وصعدت وتركتة غارق في افكارة.
لتصعد لغرفتها وتجلس تفكر ..
جانا واضح ان عشان انا ساكتة ومش بتكلم فكرتيني ضعيفة ﻻ ماشي يا اسر انا هوريك اما كونتش اعرفك ازاي تسهر مع كل بنت شوية مبقاش جانا انا بقي هربيك.
..........................................................
صعد اسر لغرفتة وكان يفكر :
نعم يعرف ان مافعلة خطا ولكن صامتها هذا يقتلة
لم يستطيع النوم هذة الليلة من كثرة التفكير.
.....................................................
كان الجميع في هذة الليلة قد أتخذ قرارتة وقد قرر تنفيذها
ولكن من سينفذ ومن لن يستطيع التنفيذ.
................................................
ليحل الصباح .
في فيلا جاسم.
استيقظ علي دق علي باب غرفتة .لينهض ويفتح الباب
دادة .صحيت
جاسم.اه خلاص
دادة. هحضر الافطار عقبال ما تنزل
جاسم.ﻻ هفطر برا
دادة.طيب
ليبدل جاسم ثيابة ويرتدي بنطلون جينز اسود وتيشرت اسود وجاكت ومشط شعرة
.... ونزل ركب سيارتة .....
.................................
في منزل سيرين.
استيقظت علي صوت والدتها تنادي عليها.
سيرين. ايوة يا ماما صحيت خلاص
امال.يلا عشان تلحقي تجهزي قبل ما جاسم يجي
لتختفي ابتسامتها عند تذكرة...........
سيرين. حاضر يا ماما
قامت ووضعت الإفطار لوالديها وقامت بترتيب البيت و دخلت غرفتها ل ارتداء ملابسها
ارتدت بنطلون ابيض وبدي كات وردي وجاكت قصير ابيض وقامت بفرد شعرها ووضع ملمع الشفاه الوردي .
لتخرج ..
امال.مشاء الله اية القمر دا
حسن.مشاء الله
سيرين. شكرا ربنا يخليكم ليا
امال.انتي مبسوطة يا بنتي
سيرين .اه الحمدلله ...خافت ليلاحظ اهلها حاجة...
سيرين. انا هنزل استني جاسم تحت
امال.لية اعدي هنا لحد لما يجي يخدك
سيرين. هو كلمني وقالي انزلي انا قربت
حسن.طيب ياحبيتي ابقي طمنيني عليكي
سيرين. حاضر
امال.طيب واحنا هنجيلك بالليل
سيرين. مش تيجوا لوحدكم انا هبعت السواق ماشي وهبقي اكلمكم
حسن.طيب ياحبيتي مع السلامه
سيرين.مع السلامه.
ونزلت علي السلالام .وقفت تنظرة الي ان وجدت يد توضع علي كتفها.
لتلتفت لتجد.
سيرين.انت اية اللي جابك هنا
عادل. جاي عشانك انا..أنا
سيرين. انت اية موضوعنا وانتهي جاي لية
عادل. انا بحبك وعايزك يا سيرين
سيرين. حبيتك عقربة انت مش بتحب غير نفسك وبس
عادل.اسمعيني بس
سيرين.اسمع انت انا..انا ..انا هتجوز.
عادل.هت اية ..تجوزي مين دا
سيرين. جاسم وانهاردة فرحنا
عادل. نعم .....ﻻ ﻻ يا سيرين وامسك كتفها انتي ليا فهمة ليا
سيرين.بقولك هتجوز
لتسمع صوت ....مش قالتلك هتجوز ....نزل ايدك عن مراتي
لتلتف لتجد جاسم وتنظر لعيونة تجدها مشتعلة بالغضب
لينزل عادل يدة..
ويمسك جاسم بيد سيرين بشيء من القوة.
ويجذبها لسيارتة.
سيرين.اه ايدي
جاسم ركب بجوارها وادار المحرك ورحل...
عادل.دا بعنيكي ياسيرين لو سبيتك انتي ليا فاهمة.
في السياره.
جاسم.هي حصلت جايبة معاكي وسيباه يحط ايدة عليكي لدرجة دي مش قادرة علي بعدة
سيرين تنظر لة .انا جابتة
جاسم.اومال مين يعني انتي هتبقي مراتي ومش هسمح بأنك يكون ليكي علاقة برجل غيري
سيرين.انت بتقول اية
جاسم.اللي سمعتية
سيرين. اما انا واحشة اوى كدة هتجوزني لية سبني
جاسم لم يرد.....ظل طول الطريق صامت ..
الي ان وصل لمول.
جاسم.انزلي يلا
سيرين نزلت ....
أخذها ودخل الي احد محلات ..اول مادخل جاسم رأتة البائعة أخذت تنظر لة نظرات جريئة
البائعة. نورت يا فندم
جاسم لة خبرة في النساء وبخبرتة فهم نظرة المرأة ..
ليبتسم بخبث.دا منور بيكي
لتنتقل سيرين بنظر بينهم.
سيرين بداخلها.اية دا هو انا قفص جوفة واقف .مش محترم الجزمة اللي معاه ماشي اما عدت تربيتك ما بقاش انا.
سيرين. مفيش حاجة عجابني
جاسم. لية دا المحل تحفة
البائعة. ميرسي دا انت اللي ذوق
سيرين بغضب من البائعة.بقولك مفيش حاجة عجابني شكل المحل عجبك انا ماشية وخرجت منة
ليجري خلفها .استني يا سيرين. .......
#يتبـــــع......
اتركوا لنا 10 ملصقات تشجيعاً لنا