القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مليكة الاسد الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر بقلم ايمي الطيب كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات



 رواية مليكة الاسد

الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر 

بقلم ايمي الطيب

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

شكرا جدا على تفاعلكم بجد تفاعلكم ده ابيفرحني جدا

وكمان بيديني طاقه ايجابيه اني اكتب  اتمنلكم قرأه سعيده

ولو ڪل الكتاف مالت انا ڪتفي ليك شيال ❤️ '.

****************

عند  مليكه في المستشفى 

وقفنا المره الفاتت لما دخلو يشوفوا مليكة واتصدموا من الي قالته يتري قالت ايه تعالو نشوف 

مليكة ببرود: انا موافقه علي الجواز من اسد

الكل  ما عدا والد اسد برق وقال بصدمه:ايييييييييييه

مليكة بهدوء: ايه مالكم مصدومين ليه بقولكم موافقه علي جوازي من اسد  بس عندي شرط واحد 

والد مليكة: شرط  شرط ايه 

مليكه بهدوء مريب: اسد هيجيب سوزي تعتزرلي قدام الشركه كلها علي الي عملته اخر مره في الشركه

الكل بص لبعضه ومستنين رد اسد

اسد ببرود: موافق 

مليكة ببتسامه: اممممم يبقي دلوقتي تقدروا تحددو معاد الفرح 

والد اسد: يبقي كده الخطوبه بعد  اسبوع اكون فتحت جدك في الموضوع وكمان عرفت والدتك

اسد ببرود: هما هيرجعو امتي 

والد اسد: انهارده وانت  اللي هتروح تجيهم من المطار 

اسد ببرود: تمام    سلام عشان الحق اجبهم

******************** بقلم ايمي الطيب

عند مازن وساندي 

مازن: ساندي ايه جدول الاعمال انهارده

ساندي: عندنا اجتماع الساعه ١٢ مع شركة المهدي واجتماع الساعه ٢ مع الوفد الايطالي واجتماع الساعه٤ مع شركة الانصاري  وبس كده

مازن: لا نسيتي معاد الساعه ٨ مع الوفد الروسي في مطعم'''''''

ساندي بجديه: اسفه يافندم مكنش عندي علم بالاجتماع

بس انا مش هينفع احضره

مازن بإستغراب: ليه

ساندي: لان والدتي مش هترضي 

مازن بجدية: حاولي تقنعيها لانك سكرترتي الشخصيه ومينفعش تحضري

ساندي: تمام يا فندم هحاول 

مازن: ساندي 

ساندي بجديه لفت: نعم يا فندم 

مازن ببتسامه: من رأي انك تتعملي  بطبعتك  بتبقي احلي بكتير

ساندي وهي بتقرب من المكتب: مستر مازن

مازن ببتسامه مستمتعه: نعم

ساندي: احنا في الشغل فتعود اني اتعامل بجديه فى شغلي لاكن خارج الشغل هتلقيني البنت المرحه والمجنونه وانا وحده مبحبش ادخل حياتي الشخصيه في الشغل اتمني الرساله تكون وصلت   عن اذنك  وخرجت 

مازن بعد ماخرجت ساندي حط ايده علي قلبه وقال: هتعملي فيا ايه تاني ساندي قلبي اخدتي قلبي وعقلي معاكي هتخدي ايه تاني يا ملاكي 

************************** بقلم ايمي الطيب

عند رائد 

كان بيكلم حد في التلفون 

رائد: متقلقش كل حاجه تمام  ولحد دلوقتي محدش شاكك في حاجه 

المجهول:*******************

رائد: لا لا متخفش كل ماشي زي مخططنا  

المجهول:*****************

رائد:  هههههههههه ماشي ياكبير  متقلقش عليها دي اختي وبعدين احنا واحد

المجهول:***************

رائد: ههههههههه دا انت واقع يابوص بس علي العموم متقلقش دي زي اختي  

المجهول:***************

رائد: ماشي يا بوص سلام

********************** بقلم ايمي الطيب

في المطار 

وصل جد وجدة والدة اسد 

واسد كان واقف قدام المطار في استقبالهم

واول ما ظهرو راح باس ايد جده و جدته وراس امه وايديها 

وخد الشنط حطها في شنطة العربيه وركبهم 

اسد في العربيه: حمد الله على السلامة يا جماعه

الكل: الله يسلمك ياحبيبي 

والدة اسد واسمها( اشرقت): امال ابوك مجاش معاك ليك يا اسد

اسد: اصل في المستشفى 

اشرقت: ينهاري ابوك ايه الي حصله يا اسد

جد اسد: متقول يا اسد ابوك  حصله ايه

اسد: ايه ايه ياجماعه انتو مش مديني فرصه اتكلم 

بابا كويس  بس الي حصل ان مليكة بنت عمو عبدالله في المستشفى وبابا معرفش يخلع فطلب مني اجي اخدكم

اشرقت: مليكة طب هي عامله ايه دلوقتي 

اسد بصوت منخفض: زي القرده

اشرقت: بتقول ايه أنا بسألك علي مليكة

اسد بصوت عالي بعض الشيء: كويسه بس لسه في المستشفى 

جد👴اسد: طب خدنا علي المستشفى الاول

اسد: طب تروحو تريحو شويه وبعدين اوديكم عندها 

الجد: اسد انا قولت وديني عندها دلوقتي يعني دلوقتي 

اسد بغيظ: حاضر يا جدو 

************************ بقلم ايمي الطيب

عند مازن 

راح لساندي عشان يخدها من بيتها 

ويروحو الاجتماع 

واول ما وصل اتصل عليها وقالتلو 

انها عشر دقايق وتنزل

******************** بقلم ايمي الطيب

في شقه ساندي 

قاعدت نص ساعه تقنع في والدتها 

انه اجتماع شغل  وان لازم تروح

وبعد ما وفقت قامت دخلت اوضتها تختار اللبس الي هتروح بيه واختارت فستان 👗طويل وبكم طويل وعليه طرحه بيضه وحطت ماسكره شفافه وتنت خفيف 

وهي بتلبس الهيلز  التلفون رن وكان مازن 

ساندي: الو

مازن: انا تحت البيت

ساندي: تمام عشر دقايق ونزله وفعلا عشر دقايق ونزلت

***************** بقلم ايمي الطيب

عند مازن تحت 

كان واقف وهو حاسس بالملل من تأخر ساندي لان مازن مبيحبش الانتظار ولكن فجأه سمع صوت هيلز علي الارض

بيرفع وشه لقا ملاكه كما اطلق عليها وقفه قدامه وما ذاد جمالها حين ابتسمت وقالت

ساندي ببتسامه: انا جاهزه

مازن فاق من سرحانه وقال: بسم الله تبارك الرحمن  الذي ابدع في خلق خلقه في احسن صوره

ساندي ابتسمت بخجل وبصت في الارض

مازن ببتسامه علي خجلها: يلا بينا 

ساندي هزت راسها 

وركبو واتحركو في اتجاه المطعم

************************** بقلم ايمي الطيب

عند مليكه في المستشفى 

وصل وصل اسد المستشفى ومعاه والدته وجده وجدته 

وراح عند غرفه مليكه وخبط 

مليكه: ادخل 

دخل اسد ومعاه جده وجدته والدته

راح والد اسد باس ايد ابوه وامه وراس مراته

وقال: حمد لله على السلامة معلش معرفتش اجي استقبلكم في المطار 

الجد: ولا يهمك يابني ثم اكمل وهو بيبص لمليكه: حمد لله على السلامة يابنتي 

مليكه بمرح: الله يسلمك ياقمر ثم اكملت وهي بتبص لوالد اسد: عمو ياسين 

ياسين والد اسد بضحك: نعم

مليكة بمرح: مين الحج المز ده

جد اسد الغرباوي: ضحك بصوت عالي 

جدتة اسد بغيره: ايه عجبتك يا حج غرباوي 

مليكه بمرح: ايه ده امال مين الموزه ديه

والد اسد بضحك: دي امي وتبقي مرات المز ده

مليكه بحسره مصطنعه: يخساره كل المزز الحلوين دول متجوزين وانا ربنا رزقني بتلاجه مبتبتسمش حته 

الكل ضحك على مزحها الا اسد بصلها بغيظ

والد اسد: بما إن ابوي وامي ومراتي هنا انا عايز اقول حاجه 

والد ياسين: خير يا ولدي

والد اسد: اسد قرر يتجوز مليكه

والد ياسين:************

************************ بقلم ايمي الطيب

عند مازن وساندي 

وصلو المطعم واول ما دخلو 

لاقو المطعم مضلم 

ساندي بخوف: مازن لو سمحت خليهم يفتحو النور انا عندي فوبيه من الضلمه

مازن ابتسم لما قالت اسمه من غير القاب بس سرعان ما اختفت لما لاقا خوفها: اهدي متخفيش طول ما انا جنبك

وراح عمل حركة بصابعه فا فتحو النور 

ساندي اتفجأت بأن المطعم متزين  بطريقه رومانسية 

وشموع وفجأه لفت لاقت مازن راكع علي الارض وبيقولها 

مازن ببتسامه حب: انا بحبك وبصراحه بقا انا كدبت عليكي مفيش اجتماع ولا حاجه بس بصراحه انا في واحده خبطها بعربيتي بس فجأتني بجنونها ومرحها وفي نفس الوقت جديتها وتنظيمها في الشغل اسرت قلبي وعقلي انا عديت مرحلة الحب انا بقيت بعشقك بدمنك 

ساندي:****************

بوم بوم بوم انتهي البارت 

يتري مين المجهول اللي بيكلمو رائد 

ومين البنت الي بيعتبرها اختو 

يتري والد ياسين قهيقول 

ويتري ساندي هتقول ايه 

رواية مليكة الاسد

للفصل الثاني عشر 

بقلم ايمي الطيب

‏" دائمًا ما كُنت أَختلق لِنفسي بعضَ المُغامرات فِي خيالي، وأصطنعُ لِنفسي حياةً ما، لأنني كنتُ أريد أن أعيشَ بأية طريقة.“

**********************

عند مليكه 

والد ياسين ببتسامه: وانا موافق ولا ايه رأيك يا حجه

والدة ياسين مريهان: مع انها كانت بتعاكسك بس ماشاء الله قمر وجميله وانا موافقه 

بصلها والد ياسين بحب علي غيرتها ثم بص للواقفين: يبقي علي بركة الله الخطوبه الخميس الجاي والفرح كمان أسبوعين 

والد مليكة: الف مبروك يولاد 

واادة مليكة: مبروك يولاد عقبالكم كلكم

اشرقت والدة اسد: مبروك ياحبايبي 

مليكة: الله يبارك فيكي يا طنط بس انا لسه عند شرطي

اسد ببرود: اول ما تخرجي من المستشفى  هنفذه 

وفجاة دخلت ساره الممرضه والي هي صحبة مليكه 

ساره بحزن ولكن اخفته: حمد لله على سلامتك مليكة

مليكة لاحظت حزن ساره: الله يسلمك ساره بس مالك

ساره ببتسامه مصطنعه: مالي ما انا زي الفل ولا ايه يا شعليله وبعدين ادت مليكه دواها كله وكانت لسه هتخرج

مليكه مسكت ايديها وبعدين بصت للوقفين وقالت 

مليكه: لو سمحت ممكن تسبونا شويه

وفعلا الكل خرج بس اكتر واحد خرج وهو مشغول باله كان معتز لانه لاحظ حزنها من اول مادخلت 

****************** بقلم ايمي الطيب

داخل غرفة مليكة

مليكه: اهم الكل طلع في ايه بقا ومتقوليش مفيش حاجه عشان باين عليكي اوي

ساره مصدقت وعيطت

ساره ببكاء: انا في مصيبة ومش عارفه اخرج منها ازاي

مليكه بقلق: مصيبة ايه يا بنتي بعد الشر قلقتيني 

ساره ببكاء: انتي عارفه ان ماما ماتت وانا صغيره وبابا راح بعدها اتجوز 

مليكه: اه الله يرحمها وابوكي الله يسمحه راح اتجوز عشان يجبلك واحده تخلي بالها منك 

ساره ببكاء: وهي فعلا كانت طيبه معايا لحد من سنتين 

بانت على حقيقتها قدرت تمثل على ابويا لحد ماخدت كل فلوسه واملاكه لحد ما بقا مش قادر يكسرلها كلمه

ودلوقتي عايزه تجوزني لابن اختها ال: ش: ما: م 

ولما رفضت حبستني يومين في البيت عشان كده مكنتش عارفه اجيلك  سعديني يا مليكة

مليكه بتفكير: اممم انا عندي الحل بس قبل ما قولو عايزه اسألك سؤال

ساره بلهفه: اسألي

مليكة بخبث: انتي بتحبي معتز 

ساره بتوتر: الي انتي بتقولي ده يا مليكه م م معتز مين الي احبه انتي شكل التعب اثر عليكي

مليكة بخبث: يخساره يلا ملكيش نصيب يبقي اقولو علي البنت الي اخترتهالو يمكن تعجبو

ساره بإندفاع: بنت مين دي الي توريهالو دا أنا اقتلها واقتلو واقتلك معتز ده بتاعي انا وبس

مليكة: يعني بتحبي

سارة بخجل:  بصراحه اه بحبه

مليكة ببتسامه: طب ما أنا عارفه

ساره بحزن: بس هو ممكن ميكنش بيحبني

مليكه ببتسامه: معتز بيحبك لا دا عشقانك

ساره بفرحه: بجد 

مليكة بفرحه لصحبتها: بجد  ساره لو معتز جه واتقدملك هتوافقي

ساره بخجل هزت رأسها 

مليكة: طب قبل اي حاجه  انا عايز  اقابل انكل محمود وبعدها هقولك علي كل حاجه

ساره بتفكير: طب هجيبه ازاي وبعدين ابتسمت بفرحه وقالت: لاقتها 

وطلعت التلفون وكلمت باباها 

********************** بقلم ايمي الطيب

عند والد ساره 

محمود كان قاعد حزين علي الحاله الي وصلها هو بنته من العقربه اللي قدرت تمثل عليه 

وفجاة فاق من تفكيره على صوت التلفون وكانت ساره

محمود: الو ايوه يابنتي

ساره: بابا بص بصراحه صحبتي مليكه فكرها تعبانه اوى 

ونفسها تشوفك 

محمود: ياااااااااااااااه مليكه اكيد هاجي 

ساره بضحك: بس متعرفش الحيزبونه الي عندك انك جيلي

محمود بضحك علي ابنته: من عنيا يانور عنيا  يلا سلام 

عشان الحق اجي 

ساره: سلام يا بابتي

وقام لبس وكان لسه هينزل ولكن وقفه صوت الحيزبونه احم اقصد صوت مراته

سنيه: رايح فين يا محمود 

محمود بضيق: ايه خارج ايه هتحبسيني في البيت كمان

سنيه بخبث ولوية فم: روح يا خويا روح  بس متنساش تقول لبنتك لما تيجي ان كتب كتابها علي ابن اختي يوم الاربع الجاي 

نزل محمود وهو حزين علي حال بنته

ميعرفش ان القدر ليه رأي اخر

********************** بقلم ايمي الطيب

عند البوص قاعد مع سوزي 

سوزي بخبث: بقولك ايه يا رائد 

رائد: عايزه ايه يا سوزي

سوزي بخبث: هتعمل ايه مع اسد والبت الي اسمها مليكه 

رائد: من ناحية هعمل فهعمل كتير

سوزي بخبث: هتعمل ايه 

رائد: ملكيش دعوه خليكي في حالك ومتدخليش في حاجه متخصكيش 

سوزي بغيظ: ماشي يارائد 

******************** بقلم ايمي الطيب 

عند مليكه 

وصل والد ساره المستشفى 

واول ما وصل راح سلم على الوقفين 

وقال

محمود: حمد لله على سلامه مليكة انا محمود الهواري والد ساره وكنت جي اطمن علي مليكة 

والد مليكة: اه اهلا وسهلا بحضرتك اتفضل تم وجه كلامه لمعتز وقال: معتز وصل عمك لغرفة مليكه

معتز وإنتهز الفرصه: حاضر يا حج

واخد والد ساره وراح بإتجاه غرفة مليكه 

************************ بقلم ايمي الطيب

داخل غرفة مليكه 

كانت مليكه وساره بيتكلمو وفجاة 

الباب خبط ودخل والد ساره ومعتز 

محمود والد ساره: حمد لله على سلامتك يابنتي

مليكة ببتسامه: الله يسلمك ياعمي اتفضل اقعد  حضرتك واقف ليه اقعد يا معتز ساره معلش ممكن تطلبي من البوفيه يجيب اتنين قهوه مظبوط لعمو ومعتز

ساره بصتلها مليكه بصتلها بصة تطمنها 

خرجت سارة 

مليكه: بص ياعمي بصراحه ساره حكتلي كل حاجه 

محمود بتوتر: حاجه زي ايه 

مليكه ببتسامه: عمي انت عرفني من يوم الي اتعرفنا فيه انا وساره عمري في يوم غدرت بساره

محمود هز راسه بلا

مليكه: انا عندي خطه هترجع حقك من مراتك  وكمان هننقذ ساره من الجوازه دي

معتز كان بصصلهم بإستغراب ولكن لما سمع كلمة هننقذها من الجوازه دي قال 

معتز بلهفه جوازة ايه

مليكه ابتسمت علي لهفة اخوها الي ايقنت ان وقع غريق في حب ساره

بس قبل ماقول الخطه هسأل معتز سؤال 

معتز: ايه هوا

مليكه: معتز انت بتحب ساره 

معتز:***********

********************* بقلم ايمي الطيب

عند مازن وساندي في المطعم

ساندي بخجل: مش هقدر اقولك موفقتي الا بموافقة اهلي

مازن بإستغراب: يعني ايه

ساندي بجديه: يعني تيجي عند اهلي البيت وتطلب ايدي وساعتها هوافق لكن انا مقدرش اعمل حاجه من ورا اهلي او اكثر ثقة اهلي فيا

(فعلاً يا بنات مينفعش نكسر ثقة اهلنا فينا لأنها عامله زي الازاز لو انكسر مينفعش نرجعه تاني وثقة اهلنا عامله زيه اوعي فيوم تقولي هكلم فلان ولا اصاحب علان  وكده كده اهلي مش هيعرفو  لا هيعرفو  لان دايما بيقولو حبل الكدب قصير لو طولولو لحد الصين ااوعي تكسري ثقة اهلك لان لو اتكسرت مش هتعرفي ترجعيها زي الاول) نرجع للروايه 

مازن ببتسامه علي حبيبته: تمام تقدري تخدي معاد من طنط امتي 

ساندي بخجل: هقولك لما افتح الموضوع مع ماما 

ممكن بقا نروح 

مازن: تمام يلا بينا 

وفعلا اخدها ومشيو وفي طريقهم للبيت 

*********************** بقلم ايمي الطيب

عند رائد كان بيكلم حد في التلفون

رائد: جهزت كل حاجه 

الشخص: ايوه يا بوص مستني معاد التنفيذ

رائد: التنفيذ يوم الخميس بس ركز انت هتضرب العريس مش العروسه  فاهم 

الشخص: فاهم يا بوص متقلقش 

رائد: ماشي سلام 

وقفل

**************** بقلم ايمي الطيب

عند مليكه 

معتز بإحراج: احم مليكه الي بتقولي ده

مليكة بجديه: معتز الموضوع دلوقتي مينفعش في ااحراج لانك لو مقلتش ساره هتضيع منك للابد

معتز بخوف ان تبعد عنه ساره قال بسرعه: بحبها والله بحبها لا بعشقها

مليكة: كده اقدر اقولوكو الخطه 

محمود: اهم حاجه متأذيش بنتي

مليكه: متقلقش يعمي ولا هيأذي مليكه ولا هيأذيك بالعكس دا هينقذك وينقذ ساره 

معتز بلهفه: ايه الخطه

مليكه:*********

بوم بوم بوم انتهي البارت

يتري مليكه قالت ايه

ويتري البوص هينجح في الي بيخططله 

ويتري هيقدر محمود بنته 

ويتري معتز هيتجوز ساره 

ويتري اسد هينفذ الي مليكه عيزاه

كل ده هنعرفو البارت الجاي 


مليكة الاسد 

اسفه على التأخير بس والله كنت تعبانه بس البارت طويل تعويض اتمنى قراءة ممتعه

الفصل الثالث عشر 

بقلم ايمي الطيب

 قد تكون أحب اليه من نفسه ولكنه لا يبوح.

 ‏*******************

 ‏عند والد ساره رجع البيت وكان بيفكر في الكلام الي قالته مليكه ولكن فاق من تفكيره علي صوت مراته

 ‏سنيه بخبث: انت جيت يا محمود

 ‏محمود بضيق: اه جيت خير في حاجه 

 ‏سنيه بخبث: قولت لبنتك 

 ‏محمود بخبث مصطنع: وحتي لوقلتلها هخليها تتجوز غصب عنها

 ‏سنيه پإستغراب: انت بتتكلم جد 

 ‏محمود بعصبيه مصطنعه: امال ههزر ولا ايه

 ‏سنيه بفرحه انها قدرت تسيطر عليه: خلاص يا حبيبي متعصبش نفسك

 ‏ومر ساعه ورجعت ساره

 ‏ومرات ابوها الي فتحتلها الباب 

سنيه بخبث: خشي يا ختي ياخشي

دخلت سارة لاقت ابوها قاعد 

ساره: السلام عليكم ازيك يا بابا

محمود: عليكم السلام تعالي يا ساره عايز اتكلم معاكي 

ساره: نعم يا بابا

محمود بتمثيل: انتي عارفه ان سراج ابن خالتك اتقدملك عشان عايز يتجوزك 

ساره بإستغراب: اه وقولت هفكر الاول

محمود بتمثيل: بس انا اخدت القرار كتب كتابك على ابن خالتك الاربع الجاي 

ساره بصدمه: انت بتقول ايه يا بابا 

محمود بتمثيل: زي ما سمعتي 

ساره بصدمه: انا مش موافقه 

محمود بتمثيل: ايه هتكسري كلامي 

ساره بوجع داخلي: اه يابابا لما تعوم علي عوم العقربه دي

يبقي اسفه مطره اكسر كلمتك

محمود بعصبيه مصطنعه: انتي قليلة الادب وضربها بالقلم

الي بتكلمي عليها تبقي زي والدتك المفروض تقولي تحترميها واتفضلي علي اوضتك مفيش خروج من البيت لحد يوم كتب الكتاب اتفضلي

دخلت ساره الاوضه وهي بتعيط

وسنيه وقفه فرحانه بالي بيحصل وقالت

سنيه بخبث: هدي اعصابك يا حبيببي 

محمود بتمثيل: متخرجش من اوضتها غير يوم كتب الكتاب

سنيه بخبث: من عنيا يا اخويا

محمود بخبث: الا قوليلي انا في حاجه هتجنني انتي قدرتي تخدي العقود وعليها امضتي ازاي

سنيه بضحك لا تعلم ان غباءها سيلقي بها الي حدفها: هقولك بص ياسيدي

****************** بقلم ايمي الطيب 

عند مليكه كانت خارجه من المستشفى 

والكل كان معاها واسد راح جاب اذن خروج 

وخرجت وطبعا بطلنا كان مبسوط ان طفلته وحبيبته قامت ورجعت تقف علي رجليها تاني  

وطبعا اهلها اخدوها وروحو البيت

***************************** بقلم ايمي الطيب 

في بيت مليكه 

والدة مليكه وهي بتساعدها انها تدخل: حمد لله على السلامة يا حببتي

مليكة بمرح: الله يسلمك يانبع الحنان 

والد مليكه: حمد لله على سلامتك حبيبت بابا

مليكه بمرح: الله يسلمك يابيبو

والد مليكة: قلب بيبو يلا خشي ارتاحي

مليكة: ماشي ياعسل 

 فعلاً دخلت 

 ‏وكل ابطالنا نامووووو

 ‏********************* بقلم ايمي الطيب 

 ‏في صباح مليء بالاحداث والمفاجأت 

 ‏في  قصر اسد الغرباوي 

 ‏صحي اسد علي صوت اامنبه  المزعج

 ‏قام اسد بإنزعاج ودخل اخد شاور 

 ‏وطلع دخل اوضة التمرين وقعد يتمرن 

 ‏وبعدها خرج ودخل اوضة الدريسنج روم 

 ‏واختار بدله كلاسيكي باللون الاسود وتحتيها قميص ابيض 

 ‏ولبس وسرح شعره بطريقة جذابه ولبس ساعته الرولكس 

 ‏وجزمه سوده  ونزل يفطر مع العيله

 ‏اسد وهو بيقعد علي السفره:صباح 🌤الخير 

 ‏الكل: صباح 🌤النور يا حبيبي 

 ‏والد اسد: رابح الشركه يا اسد

 ‏اسد ببرود: اه يا بابا بس هعدي اخد مليكه في طريقي

 ‏ثم اكمل امال فين مازن

 ‏اشرقت والدة اسد: مجاش من امبارح 

 ‏اسد بإستغراب: يعني ايه مجاش من امبارح 

 ‏والدة اسد: اصل انت الفتره إلي فاتت كنت مبترحش الشركه فهو كان بيحاول يخلص الشغل

 ‏اسد وهو بيقوم: تمام انا لازم امشي وراح باس ايد ابوه  و جده و جدته ورأس امه وقال: يلا سلام 👋

 ‏ومشي

بس وهو في العربيه كلم مليكه وقالها ان كلها ساعه ويبقي تحت البيت 

وبعدها كلم سوزي 

سوزي: الو يا حبيببي

اسد ببرود: انتي فين ياسوزي 

سوزي بخبت: في البيت 

اسد: طب انا عايزه اشوفك

سوزي بخبث: اكيد يا حبيبي نتقابل فين

اسد: تعالي علي الشركه 

********************* بقلم ايمي الطيب 

عند مليكه كانت نايمه بس صحيت علي رن التلفون وكان اسد وقالها ان كلها ساعه ويبقي تحت البيت

ومجرد ماقال كده  قفلت ونطت من علي السرير ودخلت تاخد شاور وطلعت بعد شويه ولبست بنطلون اسود جلد وتيشرت بنص اسود وجاكت اسود وعليه طرحه بيضه وكوتشي ابيض وشنطه بيضه

ونزلت جري علي السلم

وقالت: صباح الخير 

الكل: صباح النور 

مها والدة مليكه: غريبه صحيه لوحدك يعني

مليكه وهي ىتاكل بسرعه: اصل هولاكو كلمني وقالي ان كلها ساعه ويوصل عشان نروح الشركه وخلصت الجمله من هنا وتلفونها رن من هنا 

راحت رده

اسد ببرود: انا تحت 

مليكه ببرود: وانا نازله وراحت قفلت

وقالت لأهلها: يلا سلامووز 

ملحوظه(مليكه منسيتش الي حصل في المستشفى بينها هي واسد وان اسد كدب عليها ومثل ان فاقد الذاكره) 

نزلت مليكه وركبت جمب اسد

ومشي اسد

********************** بقلم ايمي الطيب 

في الطريق 

كان الصمت سيد المكان 

وكان اسد كل شويه بيبص لمليكه ومليكه عامله نفسها مش واخده بالها ومليكه كمان بتبصله كل شويه

وقطع الصمت ده اسد

اسد بتوتر لاول مره: مليكه انا اسف

مليكة ببرود: اسف على ايه

اسد بحمحمه: احم اني خبيت عليكي

مليكه: قصدك كدبت مش خبيت

اسد: مليكه انا

مليكه وهي بتحاول الا تبكي: خلاص يا اسد ملهوش لازمه الكلام ده بس عشان تبقي عارف انا مش هتجوزك عشان سواد عيونك لا انا بس هعمل كده عشان خاطر بابا وانسي اني في يوم ممكن احبك

اسد الكلام نزل عليه زي الصاعقه مش مصدق ان طفلته بتقوله كده بس بصلها وقال ببرود:وانتي تبقي بتحلمي لو بتفكري اني ممكن احبك

مليكة:ببرود: وانا مش مستنيه حبك يا اسد  وراحت قالت وهي بتحاول متعيطش: انا بكرهك يا اسد بكرهك

والاتنين سكتو لحد ميوصلو

****************** بقلم ايمي الطيب 

في شركة اسد

وصل اسد ونزل من العربيه ونزلت مليكه

ودخل اسد الشركه ومليكه وراه

واول مادخل عند مكنبه لاقا وحده لبسه فستان عفوا هل قولت فستان لا بل بواقي فستان وما كان احد غير سوزي

سوزي بخبث ودلع: وحشتني يا اسدي

اسد عشان يخلي مليكه تغير: وانتي كمان يقلب اسدك 

مليكه بصلهم بقرف وراحت قاعدت علي مكتبها 

 ‏اسد اتغاظ من تجاهلها واخد سوزي ودخل المكتب

 ‏وبعد شويه اسد نادي علي مليكه

 ‏مليكة دخلت وقالت: تحت امرك يافندم 

 ‏اسد بص لسوزي فسوزي فهمت

 ‏سوزي وهي بتقف قدام مليكه : مليكه انا كنت عاوزه اعتزرلك  ‏علي الي حصل اخر مره بينا

 ‏مليكه بخبث: امممم محصلش حاجه يا سوزي

 ‏وبعدين لفت حولين سوزي ووقفت عند مكتب اسد ومسكت العصير الي دخلته لسوزي من شويه وقالت: سوزي

 ‏سوزي لفت ليها ومجرد ملفت لاقت كوباية العصير بتترمي عليها 

 ‏مليكه ببتسامه: كده خلصين عن اذنكم عشان عندي شغل 

 ‏وسبتهم وطلعت سوزي بصت للاسد بغضب ومشيت

 ‏ومجرد ما سوزي ما ممشيت اسد ابتسم على شجاعة وجرأة طفلته وحبيبته

 ‏ولكن ماذا سيفعل عندما يعلم بمرضها هل سيتخلي عنها ام سيقف بجانبها

 ‏***************** بقلم ايمي الطيب 

 ‏تسريع الاحداث اليوم الموعود 

 ‏كتب كتاب ساره وابن خالتها

 ‏وساره قاعده في اوضتها بتعيط علي حالها

 ‏دخلت عليها مليكة وقالت: بتعيطي ليه بس 

 ‏ساره ببكاء: انا خلاص ضعت 

 ‏مليكة بثقه: مين قال كده

 ‏ساره: هو في دليل اكتر من كده 

 ‏مليكة: قولتلك متقلقيش كل حاجه تحت السيطره

 ‏ساره بلهفه: ازاااااااي

 ‏مليكة وهي بتمسح دموعها: ازاي دي بقا هتعرفيها لوحدك

 ‏يلا بقا المعازيم مستنيه

 ‏ساره ظبطت الميكب بتاعها وطلعت مع مليكه 

 ‏وعلت الزغاريط وسنيه بصه لساره بخبث وبعدين قاعدت ساره جنب سراج وهو بيبصلها بشهوه وهي بتبصله بقرف

 ‏وجيه معاد كتب الكتاب 

 ‏المأذون: ساره محمود الهواري هل تقبلين سراج سامر المنوفي زوجا لكي

 ‏ساره كانت لسه هترد ولكن قاطعها دخول شخص وقال: الجوازه دي باطله لان ساره تبقي مدام معتز عبدالله النويري شرعا وقنونا

 ‏ساره برقت بصدمه 

 ‏الكل قعد يهمس لبعضه

 ‏سنيه بعدم تصديق:  انت كداب 

 ‏معتز: لا مش كداب بس انتي الي مش عايزه تصدقي

 ‏سنيه بصت لمحمود وقالت: الكلام ده بجد يا محمود

 ‏محمود ببرود: اه بجد 

 ‏سنيه بغضب: يبقي تاخد بنتك وتطلع بره

 ‏محمود بسخريه: قصدك تاخدي اختك وابنها وتطلعو بره

 ‏سنيه بغضب: انت ناسي ان كل حاجه بأسمي

 ‏محمود بسخريه: كان كانت بإسمك

 ‏سنيه: يعني ايه

 ‏محمود: يعني انتي اتنزلتيلي علي كل حاجه ختيها ودلوقتي اتفضلي اطلعي بره.  وااااه انتي طالق بالتلاته 

 ‏وفعلا طلعت بره هي واختها وابن اختها 

 ‏مليكة بمرح: انت مستني ايه يا سيدنا الشيخ اكتب الكتاب

 ‏وفعلا تم كتب كتاب معتز و ساره 

 ‏وحدده الفرح هيبقي مع اسد ومليكه

 ‏ساره: انا دلوقتي عايزه اعرف انت عملتو كده ازاي

 ‏محمود: الفضل كلو يرجع لمليكه

 ‏مليكه: انا معملتش حاجه ياعمي

 ‏ملحوظه(اسد وعيلته كانو معزومين علي كتب الكتاب وكانو موجودين في الوقت ده) نرجع للروايه

 ‏محمود: ازاي بقا دا لولاكي كان زمان ساره ضاعت مني

 ‏اسد بفضول: ازاي

 ‏محمود: هحكيلكو بصو بقا 

 ‏فلاش بااااك

 ‏في المستشفى عند مليكه

 ‏مليكه: الخطه هتبقي كالاتي حضرتك ياعمي هترجع البيت وتتعامل بطبيعتك بس لما تقولك حاجه مثلا زي انت عرفت ساره وكدا هتقولها من غير موافتها انا هجوزها 

 ‏لابن خالتها وتعمل بقا متعصب ولما ترجعساره حاول تتعامل بقسوه شويه عشانمنتكفش وبعد كده مثلا تخليها تعملكم عصير وحطلها في حبايه من دول وبعد كده خليها تمضي عليالورق التنازل وبعدها هنمشي الموضوع زي ماهو ونخلي معتز يدخل قبل ميكتب الكتاب ويقول ان ساره مراته 

 ‏بااااك

 ‏والي الباقي انتو شوفتو 

 ‏ساره ببتسامه

 ‏بوم بوم بوم 

 ‏انتهي البارت 

 ‏يتري ساره قالت ايه 

 ‏ويتري قصة حب مليكة الاسد هتنتهي ازاي 

 ‏ويتري الي هيحصل 

 ‏هنعرف البارت الجاي 

 ‏يتبع

 ‏بقلم ايمي الطيب 

 ‏تفااااااااعل


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close