القائمة الرئيسية

الصفحات

الفصل 2 من عذاب خادمتي الصعيديه بقلمي صباح عبدالله كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

الفصل 2 

من عذاب خادمتي الصعيديه 

بقلمي صباح عبدالله

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


 بسم الله الرحمن الرحيم '"

المرأه بصرامه / واه يعني امك تسمعني كلام متل السم وهلا انتي چاي تچري متل اللي قرصتها حيه وتقولين راح اچاي معك ايش مفكراني قعزه على چدك أنتي وامك روحي يابت الله ياساهلك ماعد عوزتك'"

ياسمين بترجي/ الله يخليكي ياخاله مو تقوليش اكديه والله ماحتاجه الشغل ده وحق على عيني وراسي لو امي قالت شي يزعلك'"

المرأة يصعب عليها ياسمين وبالأخص هي عارفه عيشتهم صعبة/ استغفرك ربي واتوب اليك ايش اسمك ياصبيا'"

ياسمين بفرحه/ اسمي ياسمين ي خاله ايش راح تخديني معكي '"

المرأة بجمود/ اسمعي ياياسمين امليح راح اعطكي تالت ساعة لتردي عليا ي بتوافق امك ي ماتوافق امليح اكديه"'

ياسمين توتر / كيف راح اخلي امي توافق في تالت ساعات بس ياخاله الله يخليكي أعطيني يوم ولا حاجه'"

المرأة / والله يابنتي كان على عيني بسي اني مسافره اليوم ياتجي ياماتجي واني لولا صعبتي عليا ماكنت خدك لو اطربقت السما على لارض وزي ماقولت لك معكي تالت ساعات ياتچي يالا امليح اكديه اني اكديه خلصت ضميري من ربي يلا افضك بالعافية يابنتي'"

ياسمين وهي واقفه ومش عارفة هتعمل ايه ولا هتقنع أمها ازاي / الله ياعفيكي ياخاله'".

فتاة من الخلف بتنادي على ياسمين /ياسمين يا ياسمين وتهزها '"

ياسمين وهي سرحانه ازاي هتقنع أمها تخليها تسافر علشآان تشتغل/ايه فى حاجه'"

الفتاة بستغراب / بقالي ساعه عم بعيط عليكي ولا انتي هون'".

ياسمين بحزن / حجك عليا ياهند ماخد بالي انك عم بتعيطي عليا بس في ايه '"

هند صاحبت ياسمين من الطفوله فتاة مرحة وجميله السن22سنه لع مافي شي بس مالك يا جلبي حسستك مهموا من شي'"

ياسمين تنظر إلى صديقتها/ واني من ميته ماني مهموه ياهند'"

هند بحزن على صاحبتها/ ربك يعدله من عندو بسي اي مالك مش حاتحكي ليا اي ماخليكي زهقانة اكدي'"

ياسمين / احكي لك بدي روح اشتغل خدامه في القاهرة عند أولاد البندر والاكابر وامي مو موفقه والخاله عتطني تالت ساعات بس من شان اخلي امي توافق ومو بعرف ايش اعمل والله مخنوكه على اخري وزهقت من هاي العيشه اللي مو تشرف واصل'"

هند بصدمه/ ايش تقولين ي ياسمين كيف بدك تروح تشتغلي في القاهره وتتركيني وتتركي امك واختك ولا عمك ايش راح يسوي لما بيعرف انك راح تسافري وتشتغلي في القاهره خدامه'"

ياسمين بتوتر/ واه ايش في ي هند هو اني عم بحكي لك منشان تساعدني نلاقي حل ولا منشان تذوديها علي راس اللي چابوني'"

هند بزعل / لا والله مو قصدي يارفقتي بسي ايش بدك تعملي '"

ياسمين بجمود/ ما عندي غير حل واحد لو امي اسرت تفضل اكديه منشفه دماغها حسافر دون علمها '"

هند بصدمه وتضع ايديها علي فمها / ياموري ايش تقولين بدك تهروبي ايش راح تقول الناس عنك ولا الكلام اللي هايتقال ل امك زي السم من مراة عمك الحربايه دي'"

ياسمين بشرود/ مو بعرف والله ما عندي حل تاني يلا افوتك بعافيه امي مأكده على مو غيب اكتير وتترك هند الذي اوشكت على البكاء من اجل صديقتها الغاليه ياسمين وبصوت مخنوق'"

هند ودموعها واقفه على جفون عيونها من اجل صديقتها / الله ياعفكي ياجلبي اوعي تنسي تخبريني شو صار معك والله يوفقك ويصلحلك الحال'"

ياسمين توصل المنزل تجد امها واخته يجلسون على الارض وامه بتبكي والخوف يسيطر على عقلها وتذهب رقدناً/ايش في ليش اكديه عم تبكي ياما ايش صار'"

لام بدموع/ مافي شي وين كنتي'"

اخت ياسمين الصغيرة / لية بدك تداري عليها اني راح احكي لك ياسمين امك تركت الشغل وماعد حد بدو يشغله مع ومن ساعة مارچعت وهي علي هي الحاله زي ما انتي شايفه'"

ياسمين بحزن/ روحي هاتي كوب ميه ياساره وتعي'"

ساره اخت ياسمين الصغيرة 17سنه في الاعدادي فتاه مرحه جدا بشره بيضاء عكس ياسمين تمام/ طب وتذهب من اجل احضار الماء"'

ياسمين تنظر إلى والدتها اللي بتبكي بشده من شده القهر والفقر الذي سيطرا على حياتها وحياة بناتها / اهدي ياما.مو اكده اني راح اشتغل وهترك العلام ولا يهمك شي'"

الام وهي بتمسح دموعها /واه اي اللي عم تقوليه ده يابت شو علام اللي بدك تتركيه وين بدك تشتغلي ي ياسمين '"

ياسمين تقوم من قدام أمها وهي بتفرق في ايديها من التوتر ومش عارفة تقول ايه وتبلع ريقها بصعوبه وتنظر الي عيون امها اللي مركبنها ومركبين تصرفاتها '"

الام مره اخره وتكرر نفس السؤال / وين بدك تشغلي ي ياسمين وايش صرك ليه خوفتي اكده زي ماتكوني لدعتك حيه واصل'"

ياسمين تسيطر على اعصبها وتبلع ريقها وتبل شفايفها بلسانها وهي بتقول / راح اسافر مع الخاله ولسه ماكملتش الجامله وماحستش غير وفي قلم جامد نزل على وجها وصوت الغضب ياملئ المكان'"

الام بزعيق/ ايش تقولين يابت بدك تكسري بكلمتي بدك تكبري علي امك '"

ياسمين بنفس صوت امها / ايه مو بقولك شي غلط اني بدي اسافر مش منشاني َلا منشان اني عوزه اكده لع واصل اني بدي اسافر منشانك ومنشان ساره تكمل دراستها ولا انتي عجبك الحال اللي احنا فيه يامه لو عجبك هو مو عجبني واصل وراح اسافر يامه لو بدك او مابدك'"

واحد من الخلف بصوت عالي / واه والله وطلع لكي صوت يابت خوي وصار عندك چناحات وبدك تطيري بيهم'"

ياسمين بخوف / عمي اني مو قولت شي غلط اني بدي اسافر منشان اشتغل و اسند امي واختي في عشتهم '"

عم ياسمين بغضب ويجي ضاربها بالقلم / واه وصلت معكي تردي في وشي ياعديمت التربيه '"

الام بخوف / بنتي وتذهب الي ياسمين الذي وقعت على الارض من شده القلم اللي خدته من هذا العم الظالم وهي تقول بدموع حسبي الله ونعم الوكيل ايش بدك ياظالم انت وانت مال ابوك تسافر ولا مو تسافر ايه دخلك وبعدين مو انت راجل وليك صوت بين الخلق ماتترك حج ولدي في الارض ابوهم منشان يلاقوا العيش يكلوا ولا انت واخد كل شي في كرشك ومهمك شي وچاي هل تضربها وتعمل حالك راجل علي الحريم اللي ماليهم ضهر يحميهم غير ربنا غور من خلقتي بدل ماچيب اچلك روح الله ينتقم منك ياظالم '"

العم بغيظ / واه يامره اي الحكي اللي مالو طعمة ده انتي اللي منشفه دماغك ومو موفقه نزوج الولد لبعض ولا انتي بدك ياني اترك شقا ابوي وخوي لتلات حرمات يضيعوا على الفاضي"'

الام بقهر / وانت بقا اللي ماضيعتوا على الفاضي كل يوم راجع االبيت في نص اليالي وكل يوم راچع بحاله شكل من الزفت اللي انت بتشربه ده روح منك لله ولو ولدك اخر راجل على وش الارض اني مستحيل اسلمه واحدة من بناتي عم تفهم'"

العم بوقاحه / خلص اي رايك نتزوج اني ويكي وساعتها بناتك مو ينقصهم شي وترتاحي من الفقر ده واني اكده بحفظ علي شق ابوي وخوي وبصرف على بنات اخوي شو قولتي'"

الام وياسمين ينظروا إلى هذا الشخص الذي يقف امامهم بصدمه الام بغضب اكتر./ انت ايش صار لعقلك لتكون جنيت على لاخر"'

العم بوقاحه اكتر وهو يضع يده على صدره/ وين الجنان يام البنات والله اني بدي ايكي من زمان اكتير بسي انتي وفقي و َراح

حنسيكي كل شي شوفتيه في حياتك'"

الام بغضب وتقوم وتجيب سلاح زوجها المتوفي وهي بتقول بغضب/ وحياة ربي ما غورت من خلقتي لا تخفق عيار ي چيب اجلك '"

لاعم بخوف / طب خلاص اهدي ماعد بدي شي راح حروح بس انتي اهدي ماتعملي شي'"

الام بغضب طب غور من خلقتي غور الهي ماسمع غير خبرك'"

العم يتركهم ويذهب والام ترمي السلاح علي الارض وتنظر الي ياسمين وهي بتقول / انتي كويسه ياضنايا'"

ياسمين بدموع /راح اسافر ياما'"

تاني يوم في القاهره

في منزل ياسين علي سفرة الطعام يجلس كل من مايسه وزوجها ياسر وابنهم اسلام

اسلام اصغر من ياسين بتالت سنوات وهو عكس ياسين تماما وبيشتغل مع ابوه في الشركه شاب جميل بتميز بالعيون الخضراء والبشره البيضاء والشعر البني الداكن والجسد الرياضي يعنى شاب تتمناه اي فتاة والشخصية مرح ويحب الهزار جدا ويحب اللعب والتسليه جدا ولكن يكره الفتيات ويعتبرهم شيء للتسليه فقد'"

ياسر وهو ياكل وينظر إلى الساعه/ اي البيه لسه نايم"'

مايسه تترك الطعام / يووه بقا يا ياسر مش كل يوم الحوار ده ياسين مش صغير ي ياسر علشآان هايخاف لم تزعق له'"

إسلام / بصراحة بقا انا شايف ان ماما معها حق يابابا يعني مش كل يوم تفرجوا الناس عليكم بالشكل ده'"

الاب ياسر بغضب / يعنى انتم كلكم صح وانا اللي طلعت غلط دلوقتى '"

اسلام بتوتر من غضب والده/ اسف يابابا مش قصدي ولسه هيكمل كلامه يسمعوا جرس الباب بيرن"'

مايسه بصوت عالي / انتي يا زفته شوفي مين علي الباب'"

فتاة في عمر العشرين تخرج رقدنا من المطبخ/ حاضر ياهانم وتذهب من أجل ان تفتح الباب ولما تجد غير هذه المراة وبجانبها ياسمين الخدامه بستغراب مين'"

المراة الي اتت ب ياسمين من اجل العمل'" السلام عليكم يابنتي خبروني ان البيه ياسر عوز خدامه ممكن تدي له خبر اني جيت وجبتها معايا '"

الفتاة وهي تنظر إلى ياسمين بستحقار / طيب خليكم هنل لما ادي خبر للهانم وبعد وقت ترجع الفتاة وهي بتقول تعالي الهانم عيزاكي انتي واللي معاكي '"

المراة /طب يلا ي ياسمين يابتي بس كانت ياسمين في عالم تاني وَمصدومه من جمال هذا المنزل وهي بتقول '"

ياسمين يابوي ده كله بيت بيت اي ده سرايا

المراة تهز ياسمين / ايه يابنتي مالك بقالي ساعه بعيط وين روحتي ركزي منشن تستقري في الشغل'"

ياسمين باحرج / معلش ي خاله '"

المراة/ طب اسكتي علشآان الهانم چاي*'

مايسه بكبرياء وتنظر الي ياسمين من فوق لتحت وهي بتقول / اسمك ايه'"

ياسمين وهي تنظر إلى الارض / يالههههوي هي مالها حطه روحها في منخيرها ليه اكده اسمي ياسمين"'

المراة بضحك معلش ياهانم الصبيه اول مره تشتغل في مكان وتنظر الي ياسمين تقولي اسمي ياسمين ياهانم ويلا حبي علي ايد ستك'"

ياسمين بستغرب / ايش'"

المراه بتوتر وتنظر الي مايسه وبصوت واطي وتتكلم / ايش ايه الله يحرقك اعملي زي مابقولك لو بدك تشتغلي هنا'"

ياسمين لاتُئغذني ياخاله لسه مو بعرف وتذهب الي مايسه من اجل ان تحب علي ايديها"'

مايسه / بين عليها صعيديه وغلبانه والاهم ان بشرتها سمره"'

المرأة / ايوه ياهانم اني چيبتها زي ماحضرتكم امرتوا'"

ياسمين واقفه ومش فاهمة حاجة وايه دخل لون بشرتي في الشغل بس تلتزم الصمت من اجل ان تاكل عيش'"

مايسه / طيب تمام وتنظر الي ياسمين اسمعي هو انتي قولتي اسمك ايه'"

ياسمين بتوتر / ياسمين ياهانم"'

مايسه / اوك اسمعي يا ياسمين انا هقبل اشغلك في بيتي بس هتكوني تحت المرقبة لو عملتي غلطه حتي لو من غير قصد هطردك لاني مش بغفر اي غلط كلامي مفهوم'"

ياسمين والخوف سيطر على قلبها من كلام مايسه ونبرات صوتها التي لا تبشر بالخير أبداً '"مفهووم ياهانم

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close