![]() |
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفصل 1 من عذاب خادمتي الصعيديه
بقلمي صباح عبدالله
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
بسم الله الرحمن الرحيم '"
في احد منازل الصعيد امرأة بصوت عالي / واه ايش اللي عم تقوليه ياخيتي انتي تعرفي انا بنتي لستها في العلام كيف عوزاه تطلع تشتغل عند الأكابر ولد البندر مابوافق والله لو على چتدي"'
امرأة اخري بتلوي شفايفها على جنب / والله اني قولتلك اللي عندي وانتي وقيفك بس والله من حبي لكم جيت لكي انتي اول واحدة لأن شايفه كيف هي حالتك وعيشتك اللي ماتعجب حد ابدا وايش فيها لم تروح بتك تشتغل عند ولد البندر هو اني جايبه لها شغله حرام لا سماح الله"'
المرأة التاني بأسرار / قلتللك لع يعني لع وصلك كلامي ياخيتي الله معك'"
المرأة بشتيمه / والله خلق خساره فيهم العمل الطيب الحق عليا اني جيت لكي وقولت نكسب فيكم صواب انتي وبتك بس لاه بدك اياه تتعلم والله ومحسساني انه هتجيب الدكتوراه وتخرج من المنزل '"
المراة بتكلم نفسها / ايش المرا دي الله يحرق دمك زي ماحرقتي دمي الله لا يسامحك وبصوت عالي تعالى ايش موقفك عندك'"
فتاه بصوت ممزوج ببعض الخوف / ايش فيه يامه لم اروح اشتغل عند ولد البندر والاكابر على أجل نچيب حج تعليمي يامه'"
الأم بصوت عالي / واه ايش تقولين يابت واني ايش ضمني أن هم عالم كويسه وانك حتكون بخير ولله يابنيتي قلبي مايطمن في بعدك عني '"
الفتاة بحزن /يعنى يامه عچبك الكلام اللي عما يطلع علينا في وسط الخلق والله يامه ماعد في حد ولا عما يتحدد علينا حتى اصحابي يامه في المدرسة بقوا بيعيروني بعشتي هي'"
الام بحزن / ايش عوزاني اعمل عوزه ياني نشتغل ايش غير الشغل اللي عما اشتغل فيه ولا عوزه تروحي تشتغلي عند ولد البندر وترچيعلي بفضيحه وقتها قتلك بيكون ارحملك'"
الفتاة بستغراب /ايش تقولين يامه ايش الكلام اللي عما تقوليه والله مالو طعمها الله لايقدر شيء زي هاد"'
لام / الله يسمع منك
الفتاة بغيظ وفي تفكره / انا بعرف كيف امي بتفكر اكيد مارح تقتنع بالساهل اني بعرفها زين بس ايش اعمل اني لازم نعمل شيء وتنظرا اللي امها / ايش بقولك يامه" "'
الأم /ايش عوزه قولي وخلاصني ماني فاضيتلك عوزه ننزل الشغل '
الفتاة بخوف/ بس كونت عوزه نقول اني مخنوقه اشويه وعوزه نطلع نشم هوه والله يخليكي يامه لاتقولي لا وافقي والله مخنوقه من قعدت البيت طووول النهار '"
لام تنظر لها بشك / وين عوزه تروحي ياياسمين"'
ياسمين بطلة القصه بتاعتنا السن 19سنه في تالته ثانوي فتاة جميله تتميز بالبشره الغامقه والشفافي الكريزي غامق والعيون الرمادي والشعر المموج البنى داكن والجسد المليان ولكن ليس كثير يعني أنثى جميله واي شاب يتمناها وصف الشخصية فتاة طيبه وبريئه جدا ولكن تكره الكذب والغش ولاتحب نظرات الشباب لها تعيش هي وأمها واختها اللي أصغر منه بتلات سنوات ابوها متوفي وليس لها غير عم واحد ويريد تزويجها من ابنه الكبير من أجل السيطره على مراثه من حق ابيه وهي رافضه التفكر في الزواج وسوف نعلم بقيت التفاصيل في الحلقات الجايه بإذن الله
ياسمين بسعلبه / عوزه اروح عند هند صاحبتي يامه '"
الام بعدم اقتناع / طب روحي بس لا تعوجي هنااك"'
ياسمين بفرحه /ماشي ياما"
في مكان آخر في احد شقك القاهرة شاب نائم على السرير عاري الصدر وفي جنب منه فتاة نائمه بشكل مقرف و ويستيقظ الشاب علشان صوت الهاتف يرن بجانبه ويقوم ويدعك عينيه مكان النوم وينظر الى هذه الفتاه التي نائمه بجواره بصوت عالي' " بت انتي قومي"
الفتاة بدلع/ ايه يابيبي خليني نايمه والله تعبت اوي إمبارح '"
الشاب ينظر بجواره ويأخذ كوب الماء ويرميه في وجه الفتاة النائمه وبصوت ممزوج بالغضب / فوقتي ولا لسه قومي ياروح امك غوري اطلعي بره مش علشآان نمتي ليله معاكي تخدي عليها وماتنسيش انا مين هدخل الحمام وعايز اطلع ماشوفكيش هنا انتي فاهمه ويطلع بعد المال ويرميه في وجه الفتاة حسابك اهو ولو عوزتك هاقولك "
الفتاة تدلع وتمثل الزعل وتقوم وتحط ايديها على كتف الشاب/ ايه يابيبي هو انا مش عجبتك الليله دي ولا ايه وبعدين انت سرقت قلبي بعد اللي حصل ده وبوقاحه ولسه هتبوسه"
الشاب يمسكها من شعرها جامد وبنبره ارعبت الفتاة / اسمعي ياروح امك مش انا اللي يمشي معاه الكلمتين دول ويوم ماحب مش هاحب واحده كل يوم مع راجل شكلك ويرميها على السرير بعنف انا داخل الحمام ولو طلعت لاقيتك لسه هنا هرميكي في الشارع زي مانتي كدا كلامي واضح ويذهب ويترك الفتاة تشتعل من كتر الغضب "
الفتاة والغضب ظاهر في نبرة صوتها/ ماشي يابن الأكابر يانا يانت وماكنش صوفي لو ماخليتك تجي وتركع قدامي علشآان اسمحك على اللي انت عملته ده وتقوم وترتدي ملابسها وتخرج من الشقه ووجها احمر من شده الغضب"
الشاب يجرخ من الحمام وينظر إلى الغرفه وبقرف / انا مش عارف البنات دي عايشه ازاي انا اه كنت بتسله معها بس كنت قرفان منها والهاتف يرن مره آخره وبزهق يوووه بقا مش هانخلص من ام الوش ده ويفتح سماعت الهاتف ايه انا جاي اهو"
المتصل / انت فين ياعم الحاج ابوك مش طايق حد من الصبح بسببك"
الشاب بزهق/ يوووه بقا مش كل يوم الفيلم العربي ده بقول جاي ""
المتصل/ طيب يلا بسرعة "
الشاب يرد بغضب قائلًا اوووف انا مش عارف والله امتى اخلص بقا من الهم ده ويقوم وياخذ مفاتيح السياره ويخرج
وبعد وقت الشاب وقف السياره أمام منزل أقل مايقال عليه قصر وينزل من السياره ولسه هايدخل يوقف على صوت أحدهم قائلا بغضب"
راجل في سن 50 مالسه بدري ياستاذ ياسين والله"
ياسين بطل القصه شاب لا يعرف شيء عن الخلاق يفعل كل مايخطر على باله ولا يهتم بأحد السن 28 سنه واسيم جدا بشره قمحويه َعيون سوداء وشعر اسمر وعندو لحيه خفيفه جسد عريض الصدر وعنده عضلات يعنى شاب جميل بمعني الكلمة. امه ترد بغضب
يوووه بقا مش كل يوم الفيلم ده انا زهقت"
أم ياسين امراة جميله تهتم بنفسها ولا تهتم بشيء آخر تحب المال والجمال وتحب أولاده وزوجها أيضا ولكن كل مايشغل بالها الحفلات والمناسبات ولا شيء اخر السن46 سنه / عيب ياسين بقا دي طريقه تكلم بيها ابوك"
ياسين بعصبيه / بقول ايه لكم انتم الاتنين انا جاي تعبان ودماغي وجعاني ومش فايق للفيلم بتاع كل يوم ده بعد اذنكم ويترك امه وابوا
الاب راجل اعمال يحب السيطره والسلطة يهتم بجمع المال ولا شيء آخر وكل مايتمناه أن ياسين يكون مثله ولكن ياسين ديما يمشي عكس مايريد السن 50 سنه وبصوت ممزوج بالغضب شايفه ابنك ياهانم بكلمه يسبني ويمشي ولا كأني بقول حاجة هو انا يعنى بعمل ده كله ليه مش علشانكم ولا انا هاخد حاجه معايا"
الام / مانت عارف ياسين ياياسر مش بيمشي غير اللي في دماغه هانعمل ايه زعيق وزعقنا كلام براحه اتكلمنا هنعمل ايه اكتر من كدا سيبه على راحته بقا وهو حر المهم احنا محتاجين خدامه ضروري علشآان انا مشيت البت اللي كانت هنا"
ياسر بزهول / مشيتها ليه هو انتي كل يوم لكي خدامه يا مايسه"
مايسه بسهوكه/ امل اعمل اي ياحبيبتي البت كانت حلوه وباين عليها انها مش ساهله واحنا عندنا شباب خوفت تلف علي واحد فيهم وتوقعوا وانت عارف بنات اليومين دول بقا عايزين يوقعوا شباب بأي طريقه"
ياسر بستغراب وينظر اللي زوجته بغضب وليس باليد حيله / طيب يامايسه هاخلي حد يشوف واحده تانيه عايزه حاجه تاني بقا يلا انا نازل الشركه علشان انا خلاص جبت أخرى من اللي بيحصل ده"
في القرية
ياسمين بتكلم نفسها / ايش اعمل يالله اني مالي غيرك ساعدني وفجاه وهي ماشيه تشوف الوليه اللي كانت عندهم في البيت ياسمين مش هي دي الخاله اللي كانت عندينا في الدوار اليوم تنادي بصوت عالي ياخالة ياخاله"
المرأة تنظر خلفها تلاقي فتاة بتنادي عليها وهي بتجري وبستغراب / ايش عَوزه وليش تعيط اكده"
ياسمين وهي تاخد نفسها بصعوبه / اني ياسمين اللي انتي چبتي لها الشغل وامي ماوفقتش "
المرأه تلوي شفايفها على جنب وبسخريه/ وايش تعوزي يا صبيه لتكون امك حست انها خسرانه رجعتك تچري ورايا "'
ياسمين باحراج شديد لما تحس بسخريت المرأه في نبرة صوتها لا والله انا امي ما بتعرف اني چيت اتكلم َمعكي بس اني محتاچه الشغل ده بس عوزتك تصبري اشويه عليا لحد ماخلي امي توافق واني موافقه اروح معك واشتغل عند الأكابر وولد البندر؟
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق