أخر الاخبار

كنزي تتحدي مروان الصعيدي الحلقه الحاديه عشر والاخيره

 


كنزي تتحدي مروان الصعيدي 

الحلقه الحاديه عشر  والاخيره

كنزي 



ندى ٠٠اانت بتهزر صح

أدهم ٠٠اببتسامه ثقه.   كيد بهزر محسوبك صاحب الفرسة المفرهده

ندي ٠٠بخوف هو إنت هو٠٠٠٠٠٠د

أدهم ٠بنفس الابتسامه ٠ادهم جلال السيوطي صاحب الفلا دي

ندي ٠٠احم طب عن اذنك أصل معايا مشوار

أدهم ٠٠استني هنا راحه فين مش لما أعرف آنتي مين وعايزه ايه

ندي ٠٠انا ٠٠٠٠٠انا٠٠٠٠انا

Flash pack

(في منزل جلال السيوطي)


في غرفه جلال

عيسى ٠٠ صالح صلح الارض البور صالح بنا بيت صالح هيتجوز بت راضي النهاوي أكبر كبرات البلد صالح هيعمل اسطبل للخيول٠انا صالح بقيت احلم بيه بسبب ابوك

جلال ٠٠ بشخط   خلاص يا عيسى أسكت وكفاية كلام أنا مش عايز اسمع سيره أبوك ولا سيره صالح

عيسى ٠٠هي مش بت راضي إللي كنت حاطط عينك عليها أهو صالح خدها منك

جلال ٠٠خدها وإللي كان كان

عيسى ٠٠هتسيبو ياخدها كدا عادي 


جلال ٠٠وانا هعمل إيه

عيسى ٠٠خدها منه

جلال ٠٠ازاي أخدها منه دا كاتب كتابه وفاضل كام يوم علي جوازهم

عيسى ٠٠اسمع إللي اقولك عليه وإحنا نخلص من صالح ونخلص من زن ابوك


وبعد مرور يومين

في منزل كامل


شهيره زوجه كامل وام صالح

وهي تبكي يعني هيروح فين آنتو ليه مش هاممكم

صالح ٠٠ ياامه ازاي مش هاممنا ده أخويا وغيابه أكيد قلقنا كلنا بس إحنا شاكين إنه راح مع صاحبه ما آنتي عارفه إحنا موافقناش إنه يسافر معاهم للشغل يمكن بيخوفنا عليه عشان أبويا يوافق

كامل ٠٠روحت لكل اصحابه

صالح ٠٠ أيوا روحت ليهم كلهم كلهم مسافرين أكيد معاهم

شهيرة ٠٠هنفضل نقول يمكن مع صحابه أنا عايزه إبني هتولي ابني

صالح ٠٠ أنا هروح لصاحبه يمكن حد يعرف حاجه عنه

شهيره ٠وهي تبكي بحرقه   ٠مترجعش غير بيه

صالح ٠٠ حاضر هحاول أعرف مكان صحابه فين وهروح عندهم وأكيد هو معاهم


خرج صالح وكله الم علي حال أمه وابيه وخوفهم علي حمزة أخوه 


وهو يمشي في شوارع البلد

عيسى ٠٠ صالح صالح

صالح ٠٠ مش فاضي ليك يا عيسى 


عيسى ٠٠انا عارف

صالح ٠٠ عارف ايه

عيسى ٠٠بتدور علي أخوك

صالح ٠٠ بدهشه وإنت ازاي عرفت

عيسى ٠٠ تعالي ورأي وإنت تعرف ازاي عرفت


(عودة للزمن الحاضر)

نهال٠٠صالح مالك ليك كام يوم بتسرح كتير.

صالح ٠٠ لو قولت لك مروان بقي تحت درسي وفي أي يوم ممكن أخد إللي عايزه منه واخلص إللي عمله ابوه

نهال٠٠متنساش مروان جوز بنتك وكنزي مشتكتش منة انسي موضوع زمان والمهم كنزي مبسوطة وهو دا المهم

صالح ٠٠ بس مكنش الاتفاق من الأول علي كده

نهال٠٠انسي يا صالح وانسي إن إحنا جينا هنا عشان زمان اعتبر جينا هنا عشان نفتح صفحة جديدة


(في فيلا جلال السيوطي)

ندى ٠٠انا ٠٠٠٠٠انا٠٠٠٠انا

أدهم ٠٠انا أنا أنا آنتي مين

كنزي ٠٠ وهي نازله من علي السلم نودى نودي وحشتيني يا وحشه

ندى ٠٠كوكي وحشاني اوي اوي

وأخدو بعض بالاحضان

أدهم ٠٠كوكي 


ونودي أكيد نوع فراخ جديد ٠٠٠اي هو إحنا هنا في دريم بارك للاطفال

كنزي ٠٠ دي ندي صاحبتي الانتيم

أدهم ٠٠اهااا ما أنا قولت أكيد تعرفك أصلها زيك واصلها بتخربش

ندي ٠٠طيب حاسب لاخربشك

أدهم ٠٠ببتسامه ثقه.  انا بعض علي فكره

كنزي ٠٠ خلاص بقى هو أنا فاتحه ناشونال جرافيك واحدة بتخربش و واحد بيعض

بس أنا زعلانة منك يومين دلوقتي  ولسه جاية تزوريني

ندي ٠٠اصل إحنا خلصنا توضيب البيت أخدنا مده

كنزي ٠٠ بفرح.  أنا فرحانة إنك هتفضلي هنا في البلد

ندى ٠٠بابا قال مده لو ارتحنا هنمدها لو مرتحناش هنمشي تاني

أدهم ٠٠هو آنتي هتقعدي في البلد

ندى ٠٠عندك مانع

أدهم ٠٠دي البلد نورت

كنزي ٠٠ هو إنت متعرفش

أدهم ٠٠والله ماعرفت

كنزي ٠٠ ندي بنت الدكتور البيطري إللي عالج المواشي وصاحب بابا ونودي كمان معايا في الجامعة

أدهم ٠٠انتي بنت الدكتور ناصر

دا دكتور شاطر اوي

ندى ٠٠ما أنا عارفه إنه شاطر

أدهم ٠٠لسانك عايز

ندي ٠٠عايز إيه

أدهم ٠٠عايز حاجه ساقعة

كنزي ٠٠ تعالي تعالي هعرفك علي نورهان ونحكي شويه


ندى نظرة إلي أدهم الظاهر اخرتك علي فرستك

أدهم ٠٠واخده فكرة غلط عني دي هي إللي أنا بوحشها حتى اساليها

ندي ٠٠وانا مالي عن اذنك

ظلت ندى طوال اليوم مع كنزي ونورهان هزرو وأكلوا مع بعض وبعدها رحلت إلي بيتها الجديد


(في ارض جلال السيوطي)

مروان٠٠ أنا عايز الواد ده النهاردة قبل بكره

جابر ٠٠النهارده هيكون عند حضرتك

مروان٠٠ لقيته فين

جابر٠٠كان برة البلد وواحد صاحبه دلني عليه والنهارده هروح المكان إللي قاعد فيه وهجيبه

مروان٠٠ لازم أعرف مين إللي عمل كده٠٠٠٠روح إنت دلوقتي

جابر ٠٠حاضر يا باشمهندز

صالح ٠٠ السلام عليكم

مروان٠٠ وعليكم السلام

صالح ٠٠ تقرير الاسبوع أهو

مروان٠٠ مش محتاج تقرير أنا اديتك كل الصلاحيات أتصرف زي ما إنت عايز

صالح ٠٠ أنا متشكر بس الورق ده لازم يتمضي دا علف الحيوانات ومبيدات حشريه وأنا هبعت اجيبها من برة البلد


مروان ٠٠بلا مبالاه دي امضتي

صالح ٠٠ شكرا عن ازنك ورايا شغل

مروان٠٠ اتفضل

أدهم ٠٠ممكن أتكلم معاك

مروان٠٠ لو بخصوص بنت عمك مش وقته

أدهم ٠٠وامتي هيكون وقته

مروان٠٠ لما يكون وقته جه هقوللك

أدهم ٠٠بس أنا عايز أعرف سبب رفضك

مروان٠٠ أنا ماجل الموضوع

أدهم ٠٠ لأمتي عشان أعرف أرد عليهم

مروان٠٠ أنا قولت مش وقته واتفضل

أدهم ٠٠ يبقى م تلومنيش علي إللي هعمله أنا جيت هنا عشان أرضي ضميري سلام

مروان٠٠ إستنى هنا إنت ناوي على اية

أدهم ٠٠هتعرف بعدين

مروان٠٠ عارف لو عملت حاجة مش راضي عنها هتشوف مني إللي عمرك ما شوفته

أدهم ٠٠انت بتهددني

مروان٠٠ أنا بحزرك

أدهم ٠٠انا عملت إللي عليا سلام 


وسابه ومشي


ركب الفرس واسرع بها كأنه يهرب من عدوه رأها من بعيد تمسك الكاميرا وتصور بعض المشاهد

ابطئ من سرعته ونزل من حصانه

ندي ٠٠بعصبيه.  اي السرعة دي فرضا قدامك طفل كدا تموته هي أرواح الناس لعبه

بصوت عالي أدهم ٠٠بقولك إيه أنا مش مستحمل روحي لمي الدور واتكلمي عدل

ندى ٠٠وانت بتعلي صوتك عليا ليه

أدهم ٠٠انا غلطان عشان وقفت لما شوفتك

ندى ٠٠استني هنا رايح فين

أدهم ٠٠رايح في داهيه تحبي تروحي معايا

ندي ٠٠انا بقولك اهدي شويه أحسن تعور حد

أدهم ٠٠حاضر المرة الجايه همشي علي مهل

ندي ٠بفرح.  ٠مسكت الفرسة هي دي الفرسة بتاعتك

أدهم ٠٠ريحانه

ندي ٠٠اسمها ريحانة إسمها حلو مع إنه غريب

ادهم٠٠اصلها آتولدت وسط عيدان الريحان وكان المكان ريحته حلوه


إنما آنتي علطول ماشيه لوحدك

ندي ٠٠هو حد هيخطفني

أدهم ٠٠دي بلد غريبه عليكي

ندي ٠٠بابا في الارض إللي جنبنا هنا

وجلست علي الارض وجلس هو بجانبها

أدهم ٠٠هو كل إللي في اعلام دماغهم في البلاله كده

ندي ٠٠احنا بنشوف الغلط وبنحاول نصلحه طالما مش بعمل حاجة غلط يبقي أعمل إللي عايزاه

أدهم ٠٠حتي لو إللي هتعمليه هيزعل حد عزيز عليكي

ندي ٠٠بالمحايله والمسايسه هعرف اقنعهم

أدهم ٠٠ولو منفعش بالمحايله

ندي ٠٠يبقي منك مش منهم

أدهم ٠٠مني

ندي ٠٠يااما تقنعهم يااما يقنعوك بس لازم توصل لنقطة نهايه


(في فيلا جلال السيوطي)

داخل غرفة نورهان

كنزي ٠٠ هو آنتي مش ارتحتي لما اتكلمتي معاه

نورهان ٠٠انا ملحقتش أحدد ارتحت ولا لا

كنزي ٠٠ أنا هخليه ييجي تآني وتالت

نورهان ٠٠مروان لو عرف هيعمل معاكي مشاكل

كنزي ٠٠ وهي المشاكل جديده عليا مع اخوكي أهو نعمل مشاكل علي حاجه تستاهل

في هيصه تحت أي الموضوع

هروح أشوف في إيه واجي أقولك

 نورهان ٠٠ماشي

نزلت كنزي إلي مصدر الصوت

منصور ٠٠والله ما أنا السبب هيموتنى يا ست نجاه

نجاه ٠٠انت عملت اية

منصور ٠٠بخوف والله هو إللي قالي أعمل كده

نجاه ٠٠هو مين وعملت إيه

منصور ٠٠انا واقع في عرضك يا ست نجاه ودخل مروان

مروان٠٠ إنت ليك عين تاجي هنا

حسين حسين جهز الاوضة إللي في الجنينه وكتف الكلب ده

كنزي ٠٠ يعني اية يكتفه هو إنت هتعمل فيه ايه

مروان٠٠ بعصبيه وإنتي مالك غوري فوق

كنزي ٠٠ لا مش هروح ده هيموت من الخوف وأنا متأكده إنه معملش حاجه ما أنا ماكنتش عامله حاجه وحبستني في الاوضة

مروان٠٠ مسكها بشده بقولك غوري فوق أحسن اوديكي معاه

كنزي ٠٠ هي أرواح الناس لعبه في ايدك

نجاه ٠٠ مروان سيبها وأنا عاوزه أعرف هو عمل إيه

مروان٠٠ دا شغلي وحدش يتدخل فيه


كنزي ٠٠ وأنا عايزه أعرف أعرف عمل اية

مروان ٠٠انا قولت إطلعي فوق وسحبها علي فوق وادخلها الغرفه واغلق الباب

نجاه٠٠اللي عملته ده غلط هات المفتاح

مروان٠٠ أنا محدش يعلي صوته عليا

نجاه ٠٠انا بقولك هات المفتاح

مروان٠٠ أمه آنتي إللي مركبه البت دي عليا إطلعي منها أنا هربيها

نجاه٠٠مش هتعمل لها حاجة ولو عملت أي حاجه أنا هسيبلك البيت وامشي

مروان٠٠ بصدمه تمشي ليه هي اغلى مني عندك

نجاه٠٠انت نور عيني بس مش هسكت علي غلطك تآني

مروان٠٠ هخلص الموضوع إللي تحت وبعدين أشوف أي حكايتها معاكي وسابها ونزل

داخل الغرفه إللي في الجنينه

مروان٠٠ كلمه واحدة عايز اسمعها منك إنت ليك علاقة لمرض المواشي

منصور ٠٠والله ما أنا ياباشمهندز

مروان٠٠ يعني صدفة كنت شغال معانا ومشيت من البلد من غير ما تقول لحد اأكيد ليك علاقة بالموضوع مين إللي قالك تعمل كده وبصوت عالي قول بدل ما هدفنك هنا مكانك وملكش دية عندي

منصور ٠٠حاضر حاضر هقول هقول


(داخل فيلا جلال السيوطي)

نجاه٠٠صالح هو إنت جيت صدفة

صالح ٠٠ جيت اطمن علي كنزي قلبي قلقان عليها معرفش ليه

نجاه٠٠كنزي كويسه

صالح ٠٠ ممكن اشوفها

نجاه ٠٠اكيد بس هي الظاهر نايمه

صالح ٠٠ صحيها أنا عايز اشوفها

نجاه ٠٠انا هخبط عليها لو مصحيتش تبقي نايمه

خبطت علي غرفتها ولم تردعليها

صعد صالح إلي غرفة كنزي

صالح ٠٠ كنزي افتحي أنا ابوكي

خبط جامد ولكن لم ترد عليه

صالح ٠٠ هي فين والباب مقفول ليه

مروان٠٠ عشان أنا قافله

صالح ٠٠ بتعجب.  وإنت قافله ليه هي كلبه وإنت حابسها

مروان٠٠ لسانها طويل

صالح ٠٠ افتح الباب عايز اطمن علي بنتي

فتح الباب وجد كنزي مرميه علي الارض وتنزف دم من راسها من الواضح إن مروان زقها جامد و وقعت على الارض وفتحت راسها

صالح ٠٠بصدمه وخوف  بنتي إنت عملت اية في بنتي والله لاوديك في داهية كنزي كنزي


احضر الطبيب وخيط راسها

صالح ٠٠ مش هسمح لك تعمل في بنتي إللي أبوك عملو في أبويا واخويا وأمي زمان أنا سكت زمان بس مش هسكت دلوقتي

هتقدري تمشي

كنزي ٠٠ يا بابا أنا كويسه

صالح ٠٠ طاب يلا قومي هتروحى معايا

كنزي ٠٠ أنا مش عايزة أروح معاك

مروان٠٠ أهو سمعت بودنك مش هتمشى من هنا

صالح ٠٠ بصوت عالي بص يا إبن جلال زمان أبوك غلط نفس غلط دلوقتي إنت بتعمل نفس الغلط بس صالح بتاع زمان مش زي صالح بتاع دلوقتي

نجاه٠٠مروان خلي صالح ياخد بته

مروان٠٠ مش هتمشى

نجاه ٠٠بصوت عالي وإنا قولت هتمشي خد بتك ياصالح وامشي 


سند بنته

صالح ٠٠ نظر إلي مروان قريب هتشوفنى تآني قريب اوي

وأخد كنزي إلي بيته

نهال٠٠حيوان ومعندوش قلب

كنزي ٠٠ م تقوليش عليه كدا

نهال٠٠كفايه لحد كدا إحنا لازم نمشي

صالح ٠٠ مش قبل ما أخد تار الكل منه

ياسين٠٠ بت إوعى كل إللي عملته تكون البطحه إللي في راسك تنسيكي كل التدريبات

كنزي ٠٠ دا أنا نسيتك إنت اصلا

ياسين٠٠ ومالوا افكرك بيا وبكل التدريبات واحد واحد

كنزي ٠٠ لالا خلاص أنا فاكره كل حاجه

ياسين٠٠ آيوه كده اتعدلي


في منزل عيسى السيوطي

عيسى ٠٠بت صالح كده طارت

حسنية ٠٠انت متأكد إن هو سابها

عيسى ٠٠انا شايف صالح مسند بنته وخارج بيها وكانت راسها مربوطه والدكتور خارج معاهم وأكيد مروان هو السبب في الربطه دي

حسنية ٠٠هروح اطمن إنها غارت

عيسى ٠٠هروح كاني معرفش حاجه

في فيلا جلال السيوطي

عيسى ٠٠انا عرفت إن بت صالح متنفعش ليك ددي زي أبوها متكبره ومش من توبنا

مروان٠٠ وإللي من توبنا خاين وغدار

عيسى ٠٠ تقصد اية يا إبن أخويا

مروان٠٠ أخوك هو عملت حساب لاخوك

أدهم أدهم تعالي هنا

أدهم ٠٠نعم

مروان٠٠ اسمع وشوف حسين هات الكلب إللي عندك

واحضر منصور

مروان٠٠ مين إللي قالك تحط الدوا إللي جاب المرض للمواشي

نظر منصور بخوف ورعب لعيسى

مروان٠٠ أتكلم ومتخفش

منصور ٠٠الباشا عيسي

عيسى ٠٠كداب هو أنا أعمل حاجة زي كده في إبن أخويا

مروان٠٠ وهو هيكدب ليه

عيسى ٠٠اكيد صالح إللي قاله أعمل كدا

مروان٠٠ وايه علاقة صالح بالموضوع

عيسى ٠٠صالح دا عليه تار من زمان ووأكيد عايز يخلصه بس إنت أللى مش داري وبت صالح كلت دماغك

مروان٠٠ اخرس خالص ومتحاولش تداري علي عملتك

ودخل صالح

صالح ٠٠ أنا صحيح ليه تار عندك ومسيري هاخده منك حاولت انسي الماضي لكن دايما يا عيسى بتفكرنى بيه أنا تاري عندك قبل ما يكون عند مروان


يا تري اي حكايه صالح مع والد مروان 


هل انتهت قصه كنزي ومروان إلي هذا الحد 

تابع الحلقه المقبله 

زهره الجبل


الحلقه الاخيره 


الحلقه الثانيه  عشر 

كنزي 

(كنزي تتحدي مروان الصعيدي )


Flash pack


دخل صالح غرفه مع عيسى وجد أخوه متكتف

صالح ٠٠ بخوف وقلق ودهشه 

حمزة حمزة حمزة إنت كويس

حمزه٠٠بتسأل هما مسكني ليه هما عيزين مني اي

صالح ٠٠ أنا معرفش ونظر إلي جلال وعيسي

جلال ٠٠بجديه وعيون كلها شر 

من غير لف ولا دوران قدامك أسبوع تاخد أمك وابوك واخوك وتطلع من البلد

صالح ٠٠ بدهشه      إطلع من البلد ليه؟؟

جلال ٠٠بشخط 

 هو كدا أخوك هيفضل هنا لحد ما تقنع أبوك انكم تسيبو البلد

صالح ٠٠ بصوت عالي نسيب البلد هي لعبه هي بلد ابوك

جلال ٠٠بصوت عالي ايوا بلد أبويا ولو معملتش إللي قولت عليه هدفن أخوك مكانه

صالح ٠٠ بخوف.  إنت أكيد اتجننت ليه بتعمل كده

جلال ٠٠انت مبوظ حياتي مع أبويا كل حاجه بيقارنها بيك وكمان أخدت  البنت إللي طول عمري بحلم بيها

صالح ٠٠ بصدمه 

جلال إنت أكيد مش في وعيك وأنا مليش صالح بعلاقة أبوك بيك

جلال ٠٠انا قولت إللي عندي تسيب البلد وتمشي

صالح ٠٠ برجاء 

فك حمزة أمه مموته نفسها من العياط وأنا وإنت هنتفاهم

جلال ٠٠ وأنا اضمن منين إنك هتعمل إللي قولت لك عليه

صالح ٠٠ وإنت عايز ضمان

 إنت أكيد شارب حاجه

جلال ٠٠ امضي علي الورقة دي وإنت تاخد أخوك معاك

صالح ٠٠ ورقه إيه دي

جلال ٠٠ تضمن إنك هتمشي من البلد

صالح ٠٠ بصدمة دي ورقه تنازل

عيسى ٠٠ دي ورقه كدا وكدا عشان لو ممشىتوش

حمزه٠٠ آنتو أكيد شاربين حاجه وبصوت عالي احنا مش هنمشي من البلد دي مش بلد ابوكم 

ضربه عيسى علي راسه 


إنت تخرس خالص

صالح ٠٠بصوت عالي 

 متمدش أيدك عليه

عيسى ٠٠امضي عشان تاخده

صالح ٠٠ مش همضي علي حاجه

جلال ٠٠ يبقى ملكش أخوات عندي وبعدين ده البيت بس

عيسى ٠٠ أخلص عشان تاخد أخوك أمك هتموت قبل ما تشوف اخوك

وعندما تذكر أبوه وأمه مسك الورقه وايده تترعش من الصدمه وقله الحيله وعندما تذكر امه مضي علي الورقه وفك أخوه واخدة معه


وبعد مرور اسبوع

ذهب جلال إلي بيت صالح

جلال ٠٠قدامك أسبوع تطلع برا البيت خالص

صالح ٠٠ إنت بتقول إيه

جلال ٠٠اقرا الورقه دي وإنت تعرف

مسك الورقه وجد تنازل عن بيته الجديد والاصطبل والأرض إللي حولها

صالح ٠٠ بصدمه إيه دا أنا ممضتش علي كل دا

جلال ٠٠ الورقة كان فيها مكان فاضي أنا زودت الباقي من عندي يلا خد أهلك واطلع برة البلد

صالح ٠٠ مش هنطلع من بلدنا إنت أكيد اتجننت

جلال ٠٠جمع ناس معاها عصي وسيوف وسكا كين وبدأت المعركه وخلال المعركة اصيب حمزة وتوفي في الحال وأمه توفت من حسرتها


(عوده للزمن الحاضر)

مروان٠٠بصدمه  إنت أكيد مجنون أبويا لايمكن يعمل كده مستحيل

نجاه٠٠لا عمل

مروان٠٠ آنتي بتقولي إيه إزاي أبويا إللي كنتي بتحكي عن عدله يعمل كده

صالح ٠٠ وهو إنت عادل فين العدل إللي بتتكلم عنه وريني العدل إللي بتكلم عنه ما انت اتعلمت منه كل حاجه وكنت مسانده لكل حاجه هو بيعملها وشايف الظلم اللي كان بيعله للناس 

البيت دا بتاعي أنا أنا إللي سهرت الليالي عشان اخليه جنة علي الارض والاصطبل دا بتاعي والأرض دي بتاعتي وامك كانت مراتي علي الورق أنا كان مقدور اخليك افقر واحد في البلد كان ممكن أموت كل المواشي إللي عندك وكان مقدوري ابوظ لك كل الارض ودي حاجه بسيطه عندي كان ممكن احبسك وأقول بيدي منشطات البهايم وبيدبح البهايم المريضه كان ممكن أخد كل إللي عندك عشان إنت مضيت علي تنازل علي كل إللي عندك أنا دسيت الورقه وسط الورق

بعد أخويا وأمي إللي ماتو وابويا إللي أقنعته يسافر معايا برا البلد بعد ما أقنعني ايمن صاحبي إني اخرج من البلد واكون نفسي وارجع البلد وأخد بتاري منك ومن عمك

عمك اللي مشارك في موت اخويا وموت امي بحسرتها علي اخويا كنت ناوي اخد بتاري وتار اخويا وامي من عيسي الاول بس انت اللي وقعت في يدي الاول 

بس مش قادر أبويا مربنيش علي كدا خد الورقة دي ودي آخر مره اشوفكم فيها وكفاية إن جت عندي الفرصة إني انتقم وأنا إللي رافض وسابهم ومشي

لم يتحدث مروان من الصدمه وظل صامتا

نجاه٠٠اطلع برة يا عيسى وكفاية إللي حصل إنت إللي بتبوظ حياتنا دايما

عيسى ٠٠بتهته صالح من يومه بيرمي غلطه على غيره

مروان٠٠ بصوت عالي إطلع برا برا لولا ما إنت عمي لكنت فرغت فيك رصاص الدنيا ومكنش كفاني

عيسى ٠٠بخوف ماشي ماشي وخرج مسرعا

مروان٠٠ بصدمه آنتي كنتي مرات صالح

نجاه٠٠كنا كاتبين الكتاب أبوك عمل كتير في صالح خد بيته وأرضه وحاول كتير لحد ما أبويا غصبني علي ابوك

صالح لو كان وحش كان أخد بتاره لكن لا أخلاقه ولا تربيته خلته يعمل كده


برجاء انسي يا مروان وخلي صالح وعياله يروحوا لحالهم كفاية إللي حصل زمان صالح شاف كتير في حياته كفايه ابوك واللي عمله 

مروان ::ليه مربتنيش انتي ليه خلتني اتربي معاه 

عمرك ما قولتي عليه ظالم كنتي اتقول عليه أن هو عادل وبيحب الناس ليه لما عارفه أن هو ظالم مبعتنيش عنه 

نجاه ::دا لما كنت صغير عشان متكرهش ابوك لاكن لما لقيتك بتتعلم منه حاولت ابعد عنه بس مقدراش حاولت كتير معاك ومع ابوك حاولت افهمك انك ماشي في طريق الظلم بس مكنتش تسمعلي 

راجع نفسك وابدأ من جديد 


ظل يومين في غرفته يفكر فيما حصل وكيف كان أبوه بهذه الوحشيه وهل مثل أبيه وهل هناك من يريد أخذ التار منه

وبعد مده من التفكير

في منزل صالح

صالح ٠٠ خلاص لميتو كل حاجة

نهال٠٠اظن منسناش حاجه

كنزي ٠٠بحزن.  بابا هو آخر كلام إن إحنا ماشيين

صالح ٠٠بحزم  آخر كلام ومفيش كلام تآني


ورن جرس الباب

كنزي ٠٠ أنا هروح افتح


فتحت الباب

كنزي ٠٠ بصدمة.      مروان

صالح ٠٠ بصوت عالي ومسك فيه عايز إيه بنتي مش هتاخدها

مروان٠٠ بهدوء طيب اسألها لو قالت مش عايزة أروح مش هغصبها

صالح ٠٠ بشخط انسي واتفضل امشي

كنزي ٠٠ ثواني بس يا صلوحه ونظرت إلي مروان

هنام علي السرير وافطر معاك واركب خيل مش من إللي بيجري بسرعة ونصلي مع بعض واهم حاجه تقولي يا كوكي.    دا غير في حاجات تاني بس مش هقول عليها دلوقتي 


ابتسم مروان

مروان٠٠ بس كوكي دا نوع فراخ

كنزي ٠٠ خلاص نخليها كوكو

مروان٠٠ببتسامه  نخليها كنزي وتبقى إسم علي مسمي

كنزي ٠٠ احم ماشي موافقة

مروان٠٠ ورفع حاجبه الي اعلي وأنا عندي شرط

كنزي ٠٠ بدهشه  نعم شرط إيه ده

مروان٠٠ بلاش مارو كده أنا هفقد هيبتي


همست في اذنه

كنزي ٠٠ هقولك في الاوضه بس


همس في أذنها 


نمشيها مارو

ابتسمت كنزي ونظرت إلي ابيها

كنزي ٠٠ بابا أنا هفضل مع مارو

مروان٠٠ احمممم

كنزي ٠٠ اقصد مع جوزي مروان ٠٠٠٠كويس كدا

مروان٠٠ ببتسامه   كويس

نهال٠٠بس أنا مش همشي من هنا إلا وإنتي معايا

مروان٠٠ ومين قال إن آنتو هتمشو٠عمي صالح هياجي يشتغل في أرضه إحنا هنقعد مع بعض ونشوف إللي ليه وإللي ليا

صالح ٠٠ وأنا مش عايز حاجه غير كنزي تكون مبسوطة

مروان٠٠ دي اضمنها لك

بس لازم نتحاسب

كنزي ٠٠ شيل الشنط دي

مروان٠٠ كل دي شنط

كنزي ٠٠ تعلي وراي

مروان٠٠ كمان وراكي.    ماشي ٠٠٠عن اذنك ياعمي وهنتكلم بعدين

صالح ٠٠ دخو الحاجات تآني

ياسين٠٠ مش قولت لكم كنزي يتخاف منها

نهال٠٠وانا مش عايزة أفضل هنا

صالح ٠٠ ليه يا نهال مش عاوزه تفضلي مع بنتك

نهال٠٠وانت عاوز تفضل مع حبيبتك الاولي

صالح ٠٠ اعقلي يا نهال دا كان زمان

نهال٠٠وانت حكيت لي إنه خد منك ارضك وبيتك ومقولتش إنه خد منك حبيبتك

أنا عاوزه أمشى من هنا

ياسين٠٠ يا نهوله دا كان زمان وقبل ما يشوفك صالح

صالح ٠٠ أهو ابنك قالك قبل ما أشوفك واقترب منها في أذنها بصوت واطي

أنا مليش غير حبيبه وآحده هي أم ولادي وهو لو كنت شوفتك الأول كنت فكرت أتجوز غيرك أكيد لا دا إللي يبص لك ميبصش لغيرك أبدا

ابتسمت من كلام صالح

نهال٠٠بصوت واطي يعني محنتش ليها لما شوفتها

صالح ٠٠ تعالي في الاوضه أقول لك حنيت لمين

ونظر لها نظرات لؤم

نهال٠٠ههههههههه الواد واقف

نظر لياسين وجده واقف وحاطط يده في جيبه ومبتسم


ياسين ٠٠ليكم نص ساعة سهوكة ودلوقتى افتكرتو الواد واقف كملو كملو أنا عايز أعرف آخر المشهد ده إيه كأني مش موجود

صالح ٠٠بجديه  خد حاجاتك وادخل جوا

ياسين٠٠ والنبي خلوني كمان شوية

صالح ٠٠ ياسين ادخل جوا وجز علي اسنانه

ياسين٠٠ حاضر حاضر اهدي كده مش تمام علي فكره وأخد شنطه ودخل جوا

صالح ٠٠ احم هو إحنا كنا بنقول إيه تعالي اقولك جوا

نهال٠٠هههههههههه

ياسين٠٠ أيوا بقا 


من داخل غرفته

صالح ٠٠ ابنك مش هيسكت يلا ودخلو غرفتهم

يجلس علي الترعه وشارد في عالم تآني.

ندي ٠٠متفكرش كتير وخد القرار وارمي علي طول

أدهم ٠٠من دون النظر إليها

 مليش نفس ادخل معاكي في أي نقاش

ندي ٠٠اوك عن اذنك

أدهم ٠٠استني هنا

ندي ٠٠نعم

أدهم ٠٠ارمي إيه

ندي ٠٠انت بتبص للميه كأنك عاوز ترمي نفسك

أدهم ٠٠ليه روحي روح فرخه

هو بالساهل ارمي روحي


ندى ٠٠مفيش حاجه تستاهل

أدهم ٠٠علي رايك

ندي ٠٠وهي تنظر حولها  ريحانة فين

أدهم ٠٠ هترتاح مني كام شهر

ندي ٠٠ليه مهاجر ولا ايه

أدهم ٠٠اصلها حامل

ندي ٠بفرح ٠بجد الف مبروك

أدهم ٠٠حاولت ابعدها عن كل الاحصنه عشان متحملش بس تقولي إيه الطبع غلاب

ندي ٠٠احم شكلك بتحب الامتلاك الحاجة تكون ليك ومتكنش لغيرك

أدهم ٠٠نظر إليها ٠٠٠٠رايك فيا كدا

ندي ٠٠من طريقه كلامك

هو انت كنت خاطب بنت عمك صح

أدهم ٠٠كنت بس خلاص طارت ونظر إليها وابتسم وشكل كدا هتحل محلها طير كناري حلو وامور

ندي ٠٠احم طيب عن اذنك

أدهم ٠٠راحه فين اقعدي اقعدي لسه في كلام عايز اقوله

قوليلي بقا هو مين سماكي ندى وليه

جلست بجانبه علي الترعه

ندي ٠٠لما آتولت كنت شبه الندى صغيرة وبيضه وحلوه وكنت نعمه اوي بابا سماني ندا عشان رويت عطشه زي الزرع إللي بيتروي من الندا

أدهم ٠٠ ياسلام

ندي ٠٠اها والله زي ما بقولك كدا


(في فيلا جلال السيوطي)


داخل غرفه مروان

كنزي ٠٠ برحاء ودلع 

عشان خاطري والله دي بقت كويسه اوي دا ياسين شاطر اوي

مروان٠٠ نورهان بتتعب نفسيا لما العلاج مينفعش وهتتعب آكتر لو منفعش

كنزي ٠٠ اقتربت منه وهمست في اذنه وبدلع أنا متأكده هتكون أحسن من الأول

مروان٠٠ بلع ريقه بصعوبة

خلاص هجرب كام مرة لو حالتها اتحسنت يكمل

كنزي ٠٠ أيوا بقا كدا وباسته في خده

دهش وصدم من تصرفها

كنزي ٠٠ أنا هنام بقي وخلعت الروب الذي كانت ترتديه

أيوا كدا الجو كان حر

برق بعنيه وفتحها علي وسعها

مروان٠٠ بيتكلم بصعوبة 

هو آنتي هتنامي جنبي كدا

نطت علي السرير بجانب مروان

كنزي ٠٠ أيوا هنام كدا عندك مانع

كانت ترتدي قميص نوم ناعم وخفيف و بحملات وفوق الركبه واقتربت منه ونامت علي صدره

تصبح على خير يا مارو

مروان٠٠ يتكلم بصعوبة كدا خطر عليكي ععلي فكره أمي قالتلي عاوزه أشوف ا ولادك

كنزي ٠٠ ابتسمت ونظرتك اليه٠٠٠٠رضا أمك أهم حاجه في الدنيا الجنة تحت اقدام الامهات

مروان ٠٠ يعني يعني

كنزي ٠٠ يعني نصلي الأول ونظرت إليه وبعدين نشوف موضوع الولاد إللي ماما نجاه عاوزه تشوفهم

مروان٠٠ قومي قومي نصلي دي قالتلي تسع شهور بالظبط

كنزي ٠٠ ههههههههه

مروان٠٠ من أولها كدا 

في اليوم التالي

مروان ::بشخط يوووووه ما خلاص قولنا توبنا الي الله 

كنزي ::مروان لازم تعمل كل حاجه عملتها فيا 

دا كان شرطي عشان نرجع لبعض 

مروان ::بزهق    خلاص روحي لابوكي 

كنزي ::بحزن   ماشي وبدأت تلم اغراضها 

لف زراعه حول  وسطها وحضنها 

بتعملي اي يا هبله 

كنزي ::بحزن هروح عند ابويا 

مروان ::مش هيحصل انتي خلاص حكم عليك مؤبد في بيتي 

كنزي ::اي هتقعدني غصب 

مروان ::لا طبعا     بس يا كنزي خفي عليا شويه 

كنزي ""وانت مخفتش ليه 

مروان ::ازاحه زراعيه منها   ما قولنا توبنا الي الله 

كنزي ::هتعد ولا لا 

مروان ::بتنهيده حااااضر 

جلس مروان علي الارض وبدأ يفصل شوال العدس عن الرز 

كنزي ::مروان 

مروان ::دون النظر إليها   نعم 

كنزي ::خلاص سيبك من الرز والعدس ويلا نركب خيل والنهارده هتنام علي الارض وهفطر لوحدي 

مروان ::وبعدين بقا ما قولنا قلبك كبير وبيسامح

كنزي ::مش تجرب اللي عملته فيا 

اعتدل مروان وقام من علي الارض 

اهون عليكي تعملي في جوزك كدا 

كنزي ::لفت زراعها حول رقبته 

لا مش هاين عليا وصعبان عليا اووووي 

مروان ::شالها علي زراعيه بت اصول والله 

يااااااااااااا قوي ووضعها علي السرير 

كنزي::هههههععععع


داخل غرفة نورهان

نورهان ٠٠ يعني كل حاجه فيا مظبوطه

كنزي ٠٠ دا آنتي كدا ميت فل وياسمين

نورهان ٠٠وشي مش باين عليه التعب

كنزي ٠٠ بالعكس دا واضح إنك زي القمر ووبعدين هو جاي يخطبك ولا ايه

نورهان ٠٠احم لا بس لازم مظهري يكون حلو أكيد شاف بنات كتير حلوه في الجامعة أو في بلدكم

كنزي ٠٠ بس آنتي احلي منهم

نورهان ٠٠بفرحه بجد هو قالك كده

وخبط الباب

كنزي ٠٠ أكيد هو أصل مواعيده مظبوطه


ادخل يا دكتور

دخل ياسين ٠٠السلام عليكم

نورهان ٠٠وعليكم السلام

كنزي ٠٠ نورت يا ياسو

همس في أذنها

احترميني شويه

كنزي ٠٠ دا أنا هطلع عليك كل إللي عملتو فيا

ياسين٠٠ دا أنا اخوكي

نورهان ٠٠اتفضل

ياسين٠٠ شكرا

كنزي ٠٠ ههههههههههههه

ياسين٠٠ مالك بتضحكي على اي

كنزي ٠٠ اصلك جد آوي وأنا مش قادره اصدقك

ياسين٠٠ كدا مش هعرف اشتغل

كنزي ٠٠ لا خلاص مش هتكلم تآني وجلست علي الكنبة

نظر إلي نورهان واقترب منها

نورهان ٠٠بخوف في إي بتبصلي كدا ليه

ياسين٠٠ هي مالها عيونك

نورهان ٠٠مالها

كنزي ٠٠ بصوت عالي هي حمرا كدا ليه

ياسين٠٠ بزهق أنا كدا مش هعرف إشتغل روحي جيبي عصير

كنزي ٠٠ ماما نجاه قالتلي متسيبهمش لوحدهم

ياسين٠٠ هو أنا هكلها روحي وتعالى بسرعة

كنزي ٠٠ حاضر وخرجت مسرعه

نورهان ٠٠هي عيني مالها

ياسين٠٠ اقترب منها هما حلوين كدا ليه

نورهان بخجل٠٠احم شكرا

ياسين٠٠ لا بجد هما دول طبيعي

كنزي ٠٠ العصير جاي ورايا

ياسين وهو يجز علي اسنانه هو آنتي لحقتى تعملي العصير

كنزي ٠٠ دلال هتعمله

ياسين٠٠ دلال ٠٠٠٠٠طب اقعدي وهمس في أذنها والله لا خليكي تقولي أنا هعمل العصير بيدي

جلست بجانب نورهان

كنزي ٠٠ يلا أبدا التدريب أنا هتفرج بس.

وبعد مرور نصف ساعة

ياسين٠٠ نورهان رقم ٩في ايه

نورهان ٠٠قلب

ياسين٠٠ ما شاء الله ذكية

وإنتي يا غلطه أبويا وأمي رقم ١٣ في إيه

كنزي ٠٠ ديك

أعطاهم لوحه فيها صور وكل صوره تحمل رقم وتنظر إلي اللوحه بعض الوقت ويسأل عن الرقم وما تحمله الصوره

ياسين٠٠ الديك بيكاكي قومي نامي

كنزي ٠٠ هروح أشوف مروان واجي بسرعه

ياسين٠٠ قومي قومي بسرعة

وخرجت كنزي مسرعه

نورهان ٠٠حركه كنزي زي الاطفال مش بتقعد كل شويه في مكان بتتنطط زي الاطفال

ياسين٠٠ هتبقى زيها واحسن

في حاجه عايز اقولها

نورهان ٠٠اتفضل

ياسين٠٠ أنا هطلب يدك من اخوكي هتقبلي

نورهان ٠٠بصدمه ودهشه إنت بتقول إيه أنا مش بمشي وإنت متعرفنيش

ياسين٠٠ إللي عندك مرض نفسي وأنا أقدر أعالجه وموضوع معرفكيش دا كفاية إللي عرفته من كنزي

نورهان ٠٠ولو مخفتش

ياسين٠٠ أنا دكتور وعارف بقولك إيه آنتي كويسه كويسه آوي كمان

وبعد مرور شهرين

تحسنت حاله نورهان وبدأت تمشي خطوات

وأعلنت خطوبه نورهان وياسين

داخل غرفه مروان

مروان٠٠ هو آنتي مش هتهدى

كنزي ٠٠ ما أنا هاديه اهو

يمسك طبق من الفاكهة وياكل كنزي

مروان٠٠ أنا عاوز الواد زي أبوه عصبه جامد مش سيس

كنزي بألم ٠٠بطني بطني

مروان٠٠ بقلق وخوف في أي مالك

كنزي ٠٠ الواد عاوز يفرح

مروان ٠٠يفرح

كنزي ٠٠ هو قالي عاوز افرح بعمي ادهم

مروان٠٠ هو قالك كده

كنزي ٠٠ وافق علي جواز ندى وادهم

مروان٠٠ مش هما مخطوبين كفاية عليهم كدا

كنزي ٠٠ يعني إيه كفاية كده

مروان٠٠ نعمل فرح دلوقتي وتقعدى تتنططي والواد يجراله حاجه الجواز بعد ما تقومي بالسلامة

كنزي بألم ٠٠ بطني بطني

مروان٠٠ خلاص خلاص بس توعديني مفيش تنطيط وتقعدى هاديه وعاقلة

كنزي ٠٠ ماشي اوعدك أمتي الفرح بقا

مروان٠٠ بعد ٨ شهور

كنزي ٠٠ بطني بطني

مروان٠٠ خلاص ٦ شهور

كنزي ٠٠ شهر وحياتي وحياه حلموس ابننا

مروان٠٠ حلموس مش كفاية كنزي أمه 

أمه كنزي وابني حلموس

كنزي ٠٠ إيه مش عجبك كنزي

مروان٠٠ دا عجبنى آوي وخصوصا صاحبه الاسم  دي بقيت اغلي حاجه عندي كنزي وهي كنزي 

كنزي ::انا اتحديتك يا مروان كنت واثقه انك هتتغير قلبي دق من اول مره شوفتك فيها حبيتك واستخملت كل اللي عملته عشان عارفه وواثقه انك هتتغير واللي بيحب بيتغير عشان حبيبه 

اقترب منها 

مروان ::وانا اتغيرت عشانك    يعني انتي كسبتي التحدي 

كنزي تحدت مروان الصعيدي 


وأعلنت جواز أدهم من ندى

والكل عاش في سلام

تمت

اتمني القصه قد تكون نالت اعجابكم 

رأيكم يهمني 


زهره الجبل

بداية الروايه من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close