القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

كنزي تتحدي مروان الصعيدي خفيفه مرحه كوميديا رومنسيه من الحلقه الاولي حتي الخامسه بقلم زهرة الجبل

 



كنزي تتحدي مروان الصعيدي

خفيفه  مرحه   كوميديا رومنسيه

من الحلقه الاولي حتي الخامسه

بقلم زهرة الجبل


في منزل صالح الجديد.  في البلد

كنزي ::ماما أنا مظلومة في ام البيت ده

نهال ::انتي علي طول طالعه دور المظلومه غيري شويه التغير حلو برضوا

كنزي:: ليه ياااسو واخد الاوضه الكبيره وانا الاوضه الصغيرة مش دا ظلم


كنزي الابنه الصغرى لصالح آخر سنه في كليه  اعلام

تملك من الجماال مايجعلها مغروره .واثقه في نفسها وهي وارثه الجمال من امها نهال"" التي تملك عيون عسلي مثل عسل النحل الصافي"" وبشره ناعمه مثل الاطفال ""وبيضه مثل الثلج

ياااااسين :::بت انتي اخرك جحر فيران.وتحمدي ربنا احنا مستحملينك بالعافيه إنتي اصلا جيتي غلطه في الدنيا


ياااااسين الابن الاكبر لصالح دكتور نفساني في فتره قصيره استطاع تكوين نفسه وفتح له عياده خاصه وهو يملك ملامح والده الصعيدي عيون سوداء لبشره خمريه ويحمل في رقبته تفاحة ادم مما جعلته يبدو وسيم


صالح ::انتوا ماتعرفوش تسكتوا شويه خلصوا توضيب الشقه وانتوا ساكتين ومن غير خناق 


صالح صعيدي مهندس رحل عن البلد عن طريق أحد اصدقائه عرض عليه شغل بمرتب مغري وهناك تعرف علي نهال وتزوجها وانجب ولد وبنت حن إلى بلاده فعاد اليها هو والعائلة

نهال.::قومي خلصي توضيب اوضتك وسيبي أم التليفون دا من ايدك

كنزي::: مامي انتي بتقطعي حبل افكاري

ياااااسين :::اوعي الحبل يخنقك

كنزي :::المفروض اضحك هههههههههه لطيف يا واد

يااااااسين::: عرسه بتضحك

كنزي::.بس ياااض بقا الجمال دا كله عرسه دا أنا قمر ليلة تمام 

ياااااسين::: أمر بالستر ياااااختي

صاالح ::بس صدعتوني اعملوا حساسه وكل واحد يخلص توضيب غرفته

     

  ( في فيلا جلال السيوطي)


مروان ::اديله أرضه 

إبراهيم:: أحد أبناء عم مروان

دي مش ارضه دي خلاص بقيت ارضي

مروان:: أنا محدش يكسر كلمتي خلاص أنا حكمت

إبراهيم .::يا مروان دي حقي وأنا اخدته خلاص

مروان ::أنا قولت اديله ارضه ومش عايز كتر كلام اتفضلوا خلص الكلام ومش عايز نقاااش تاني

 رحل كل الموجودين


مروان أحد كبار البلد مهندس زراعي ورث الحكم والحكمه عن ابيه يملك قوه شخصيه ورثها عن ابيه ايضا 

نجاه ::يا ضنايه خليك حنين شويه مع الناس


نجاة ام مروان تملك قوه شخصيه في الكلام وحنيه في نفس الوقت اكبر ابنائها مروان والاصغر ادهم واخرهم اسمها نورهان


مروان ::لو ماعملتش كدا ماحدش هيحترمني ولا حد هيعمل حساب ولا حد هيسمع الكلام


نجاة ::بالود تكسب قلوب الناس

مروان:: راح زمن الود دلوقتي زمن العصايه والكرباج 

نجاة:: ربنا يهديك يا ابني

مروان::: ابنك فين

نجاة ::ماتبقاش قاسي عليه خليك حنين شويه

مروان :::أمه    اقسى عليه شويه خليه  راجل دا كبر

نجاة ::اديله فرصه وهتشوف هو قدها ازاي

مروان ::خليه يهمد الاول

نجاة ::ربنا يهدي هروح اشوف اختك بقولك اي يا ابني عايزين دكتور لاختك

مروان ::تاني يااما لا دا ماشي هو فيه حد نافع كلهم بيقولوا نفس الكلام الشفا من عند ربنا لو رايد الشفا هتشفى

نجاة ::'مش عايزه افقد الامل

مروان:: خليها علي الله

    (في منزل صالح)


في غرفة يااااسين 

كنزي :::::      دخلت راسها    من  الباب 

بخ 

ياسين  ::يا اما يااما خاف ياعيد خاف ياعيد

كنزي:: جلست علي  السرير وتربعت

 يااسو هو احنا هنعرف نعيش هنا 


قرب منها ونظر الي عيونها بعمق

كنزي ::خافت من نظراته وتراجعت للخلف في اي بتبصلي كدا ليه

ياااااسين :::بهمس وبصوت اقرب من الحفيف 

 أنا شايف بعيونك حاجات كتير

كنزي ::بخوف شايف اي

يااااسين:: بصوت هامس طريق طويل مستقبل غامض

كنزي ::احم ودا كويس ياااا أخ ياااااسين

ياااااسين:: استني استني هو عيونك احمرت ليه

كنزي :::بخوف مالها عيوني يامامي يامامي وطلعت تجري

ياااااسين:: هههههههه سامحني ياارب


(في دوار عيسى السيوطي)

 والد ابراهيم

ابراهيم ::محدش مالي عينه لازم حد يقف ليه

عيسى ::دا اقسى من من ابوه  بكتيير

إبراهيم:: هو اخوك كان فيه حد زيه دا كان جبروت

عيسى ::اجوز اخته وانت تبقى عنده كل حاجه وتمسك شغله وتمسك البلد

ابراهيم ::'اتجوز واحده مريضه تقبلها علي ولدك 

عيسي ::وهتاخد من السليمه زي اللي هتاخده من بنت عمك دا اراضي واطيان ملهاش عدد

ابراهيم:: وهو يرضى يجوزها ليا

عيسى:: وهو هيلاقي احسن منك فين دي مريضه ومحدش هيقبل بيها

ابراهيم::: طيب ماتكلمه

عيسى ::خلاص سيب الموضوع عليا  

(  في الصباح علي الفطور. )   

   (في منزل صالح)

كنزي ::بابا عايزه اخد جوله في البلد واتعرف عليها وكمان عايزه أصور كام حاجه وأعمل عليها موضوع مقال وانشره

يااسين:: جوله مش كبيره الكلمه دي ياكوكي

كنزي :'بس ياااض وخليك في عفاريتك

صالح ::كلوا وانتوا ساكتين

كنزي:: طيب امتي هروح الجوله

صالح ::لما أشوف

كنزي ::مسكت اباها وبوس في الخدين وحياتي ياصلوحه وحيات نهوله خدني النهارده

صالح ::   بس بس حاضر هخدك

كنزي::بثقه        ايوا بقا أنا محدش يقدر يقولي لأ

صالح :: اغير رأي واقول لأ

كنزي::بيأس      لالا خلاص

يااسين:: أنا هسافر بعد بكره عشان اخلص باقي اجراءات العياده وافتح  هنا مع اني مش متفائله بالناس اللي في البلد

نهال ::هو الناس هنا بيعترفوا بالطب النفسي

صالح ::الناس تفكيرها اتغير عن زمان

يااسين:: لما نشوف يا صلوحه 

صالح :::صلوحه

يااسين:: أي وحشه مني الست كوكي لبانه في بوقها

صالح ::دي مهفوفه أنت المفروض تكون اعقل

كنزي::: هههههههه اعقل دا اجن مني بكتير

صالح:: أنا خارج اشوف احوال البلد وهروح اسلم علي بعض الناس

كنزي ::بفرح عشر دقايق وهلبس وجريت علي اوضتها

نهال ::خلاص ادبست

صالح:: أهو احسن ما يجيلها اكتئاب مش بالساهل تروح بلد غير بلادها وكمان سابت أعز اصحابها 

مر علي لبسها حوالي  نص ساعه

كنزي:: اهو مااتأخرتش

صالح:: بتريقه    دا انتي اخدتي أقل من العشر دقايق

كنزي ::تعلم اباها زهق من انتظارها 

  بقول كدا برضوا سلاام يارفااق

ياااااسين:: البت دي بتقول كلاام كبير


تفتلت كنزي مع ابيها في البلد وكل مايلاقي حد يعرفه يتحدث معه وهي ماسكه الكاميرا وكانت تصور المشاهد التي تعجبها وتشوفها غريبه ومثيره

وقف صالح مع أحد اصدقائه وأطال الحديث زهقت من الانتظار وهزت رجلها بعصبيه وبعدها   تحركت ببطء حتى وصلت إلى مكان واسع جدا ومزروع اشياء كتير ورأت حصان مربوط علي جنب اعجبت بمنظر الخضره والحصان  فاقتربت من الحصان.بدأت تصويره من جميع الاتجاهات

مروان ::بعصبيه  انتي اي دخلك هنا؟؟ وانتي مين؟، وانتي عارفه عقاب اللي يدخل الارض؟؟ وبصوت عالي واقرب الي الشخط انتي مين ؟؟ردي

تفاجأت بصوت مروان واترعشت بعض الشئ

ووقعت الكاميرا من يدها

 وبعد زمن قصير من الصمت استعادت كنزي وعيها

كنزي ::حيلك حيلك داخل ليه كدا 

مروان::بزعيق وعينه احمرت من الغضب  انتي عارفه بتكلمي مين

كنزي ::تحاول بث الثقه في نفسها 

واحد شايف نفسه داخل في الناس شمال

مروان.::جابر جابر

جابر ::نعم يا باشمهندز 

مروان::بعصبيه 

 مين دخل عايده الهبله دي هنا؟

 ودخلت ازاي؟؟ انت عارف عقاب دا اي؟

كنزي ::مين عايده الهبله دي اللي هو أنا تقصد؟؟


مروان ::بزعيق 

هاتها لما نشوف المصيبه دي من فين

كنزي ::مين دي اللي هاتها هو أنا شغاله عند اهلك 

جابر ::بخوف وبهمس جبتيه لنفسك داانتي نهارك زي البنطلون اللي انتي لبساه 

مروان ::بصوت عالي أنا قولتلك امسكها وهاتها ورايا

حاول جابر مسكها و خلاص هيمسكها كومت جابر علي الأرض 

جابر ::اه اه ياني يامه انتي اي مفتريه 


كنزي ::واخذت واضع المقاتل 

أنا بلعب كاراتيه ولو قربت مني هكومك معاه اقصد جمبه 

دهش مروان  وبرق بعينيه علي الرغم من قوة جابر وضخامة جسده وعلي الرغم من صغر حجمها  استطاعت تكويمه  علي الارض ::بعد زهوله اشار مروان بيده نظرت حولها رأت نفسها في دائرة من الفلاحين

كنزي ::بزهول  احم شكل الموضوع كبر علي فكره الكثره غلبت الشجاعه

مروان:: هاتوا البت دي ورايا 


من بعيد صوت عالي

صالح ::كنزي كنزي

وصل عندهم السلام عليكم

مروان:: وعليكم السلام أنت مين؟؟ وانت تعرف البت دي؟؟

كنزي:':بقرف  أنا مش بت

صالح ::اسكتي ياكنزي

معلشي ياباشمهندس هي ماتعرفش حاجه وهي غريبه عن البلد

صالح:: أنا صالح الدمنهوري ابن عبدالجليل يعني احنا ولاد عم كنا مسافرين ورجعنا ودي بنتي كنزي أنا كنت عارف المرحوم ابوك وانت كنت صغير

مروان:: أنت عارف اللي يدخل ارضي عقابه اي

كنزي أنا عايزه اعرف.....

صالح ::بنرفزه اسكتي يا كنزي

احنا اسفين يا ابني بس هي غريبه عن البلد

مروان::بنظرات احتقار  علشان خاطرك هسيبها بس لوعملتها تاني تترحم عليها

كنزي ::هو.......

قاطعها أبوها

صالح:: لا مش هتشوفها تاني

مروان:: فكوها خد بنتك ومش عايز اشوف سحنتها تاني

صالح ::حط ايده علي بوقها

 مش هتشوفها تاني سلام عليكم

            (  في منزل صالح)

صالح ::بعصبيه وتنهيده ارتياح  

ادخلي ادخلي كنتي هتعملي مصيبه 

كنزي:: دا واحد مغرور واناكنت هوريه مقامه

صالح::بصوت عالي بعض الشئ

 اسكتي خالص

نهال ::مالك يا صالح في اي

صالح ::بنتك كانت هتعمل مصيبه دي علت صوتها علي مروان ودخلت ارض جلال السيوطي

ياااااسين ::ومين دول

صالح ::دول محدش يعرفهم زي دا كمان كبير البلد كان جبار متسلط يحكم الحكم ولازم يتنفذ حتى لو على رقبت اقرب قريب

ياااااسين:: الناس اللي في البلد هي السبب لو وقفوا ليه وقالوا لأ اكيد مكانش وصل للمرحلة دي

صالح ::الحمدلله عدى الموضوع على خير

كنزي ::أنا هكتب مقال عن هذا المتسلط

صالح ::كنزي انسي الموضوع وانسى اللي اسمه مروان خالص احنا مش قده

  

    (في فيلا جلال السيوطي)


   في غرفة نورهان

نجاة:: يا بتي كلي علشان صحتك

نورهان ::واي فايدة الاكل سيبوني اموت وارتاح

نجاة:: يا بتي حرام عليكي نفسك وحرام عليكي انا  

أنا بتعذب عشانك حتى اخواتك

نورهان:: مش عايزه اسمع كلمة اخواتي هما السبب في اللي انا فيه أنا بكرهم وخصوصا مروان

نجاة:: يابتي

نورهان::بعصبيه  خلاص خلاص مش عايزه اسمع كلام تاني

نجاة::بيأس    أنا هسيب الاكل لما تجوعي كلي

نورهان ::خديه معاكي أنا مش هاكل

نجاة ::يابنتي الله يرضى عليكي

نورهان:: أنا قولت مش عايزه اكل ونظرت الي الناحيه الاخري

نجاة ::هاتي الوكل ورايا يادلال


دلال شغاله عندهم من صغرها 

دلال.::حااضر ياستي

  (  في منزل صالح)

في غرفة يااااسين

ياسين :: ركزي ركزي ركزي بصي كويس حركي عينك مع حركة الساعه كانت جالسه علي السرير وماسك ساعه بتروح وتيجي(مثل ساعه البندول) وكان يقف مواجهه لها شوفتي ايه سامعه ايه حاسه بإيه

كنزي ::أنا مين؟ أنا مين؟ أنا سامعه صوته

ياسين ::بتسأل   صوت مين 

كنزي ::فتحت عينيها 

صوتك يا اهبل 

ياااااسين:: الطريقه دي بتنوم العجل انتي ازاي صاحيه اكيد فيه حاجه غلط نبدأ من الاول

كنزي ::ياعم أنا هروح اخلص مقالي وخليك لواحدك مع الطب النفسي

واسرعت الي الخارج قبل تخويفها 


زهره الجبل

الحلقه الثانيه

كنزي

كنزي تتحدي مروان الصعيدي


في الصباح اجتمعت عائله صالح علي الفطار 

كنزي::بفرح    انا اللي محضره الفطار

ياسين::تعبناكي معاناا       شكرا علي الجبنه    وعلي البيض المسلوق ولا المربه صراحه تحفه

كنزي :::اتريق اتريق     مش تقول الحمد لله في حد بيحضرلي الاكل


ورن جرس الباب 


ذهب ياسين لفتح الباب

جابر ::سلام عليكم

ياسين::وعليكم السلام    مين حضرتك

جابر::انا جابر شغال عند الباش مهندز مروان   وهو طالب الباش مهندز صالح

صالح::بقلق    ليه في حاجه 

جابر::هو طالب يشوفك وانا مش عليا غير اني ابلغك      في الضهر تكون عنده    سلام عليكم


صالح::بقلق **وعليكم السلام 


بعد رحيل جابر

صالح  ::بقلق يا تري مروان عايزني في اي 

ياسين::انا هروح معاك اشوف عايز منك اي 

صالح::لا ملهاش لازمه تروح معاي ليه

كنزي::ببتسامه'''انا ممكن اروح مععاك وبدلع وباسته في خده      عشان خاطري يا بابا نفسي اشوف المغرور دا تاني واكتب عليه مقال

صالح::بشخط    تاني يا كنزي تاني      مش كفايه اللي حصل 

كنزي::بيأس    خلاص  خلاص تعصبت كدا ليه 

بس هو ممكن يعمل حاجه وحشه معاك

صالح::لو كان عايز يعمل كان عمل من الاول 


(في فلا جلال السيوطي)

في الضهر كما طلب من صالح الحضور


مروان ::حسان هياخد   اربع ايام ري وجمال يومين


جمال::بس انا ارضي اكبر من ارضه ومن حقي الاكتر

مروان ::بشخط    انا اللي اقول عليه يتنفذ اتفضلوا

جمال::بس يا باشمهندذ'''''''

مروان::انا قولت خلص الكلام اتفضلوا 


خرج كل الموجودين 

منهم الفرح ومنهم الغاضب 


حسين الحارس الخاص لفلا    مروان جلال السيوطي


حسين::الباش مهندز صالح وصل 

مروان ::خليه يدخل

صالح::سلام عليكم

مروان ::هو انت صالح

صالح::ايوا انا        وحضرتك بعتلي 

مروان ::عشر دقايق اخلص اللي معاي وافضالك

صالح::خد رحتك 


ظل صالح وقت طويل ينتظر مروان 


صالح::بهمس      وبعدين بقا   هو ليه اتأخر كدا      دا معندوش احترام للمواعيد خالص


وبعد  مده من الانتظار


مروان ::معلش مشاكل الناس مش بتخلص

صالح::ربنا يعينك

مروان::انت اللي هتشتغل في ارضي الجديده   انا طلبت مهندس من الشركه اللي بتعامل معاها ورشحولي ورقك وبيشكروا فيك   ومش هنختلف في المرتب


صالح::معبش بس انا----------

مروان::اتفضل هفرجك علي الارض الجديده اللي هتشتغل فيها 

هي جديده ومحتاجه شغل كتير فيها وانا مش فاضي اتابع كل الاراضي اللي ملكنا بعين علي كل ارض مهندس شاطر يتابعها

وخلي بالك انا الغلطه ملهاش تكرار مش بسمح لحد يغلط ولو غلط يبقا ميلمش غير نفسه 

صالح:::بتنهيده      يا باش مهندس اسمعني


مروان::اتفضل معاي

صالح::بيأس   وبصوت هامس 

لله الامر من قبل ومن بعد 


(في منزل صالح)

نهال::بخوف     انا قلقانه علي ابوكي    اتأخر شويه

كنزي::هو الراجل الهبول دا   ممكن يعمل حاجه في بابا

نهال::ابوكي حكالي ان ابوه كان قاسي وجبار واكيد ابنه طالع زيه

كنزي::بحزن    انا السبب       انا هروح للراجل الاهبل دا

نهال::انتي اتهبلتي    مش كفايه ابوكي اللي هموت من قلقي عليه

اهمدي   لما نشوف هنعمل اي

كنزي:::ياااسو      اتأخر برضو

نهال::المستشفي العام اللي هنا كبيرة وكيد فيها مرضي كتير

وورقه ممكن ياخد مده حتي اللي يخلصه

ممكن يكون هنا علي اخر اليوم

كنزي::بقلق   طيب لو بابا اتأخر اكتر من كدا هنعمل اي

نهال::ربنا يستر    انا هروح اعمل العشا     اهو حاجه تشغلني شويه بدل القلق دا


دخلت نهال المطبخ


فكرت كنزي لبعض الوقت  دخلت غرلتها بدلت ملابسها 

ارتدت بنطلون وفوقه شميز واسع وفوقه الحجاب  واخذت شنطتها ومشيت علي مهل وفتحت الباب وخرجت 


في الشارع


كنزي ::لو سمحت

احد الماره::نظر الي كنزي من اسفل قدميها الي رأسها 

وببتسامه عريضه     ا أ أمري   يا جميل 

اي خدمه  ممكن اعملها

كنزي::بهمس  ربنا يصبرني

هي فلا  جلال البسطاوي اروحها ازاي

احد الماره::بستغراب البسطاوي  وبعد تفكير

ههنهنن تقصدي السيوطي

كنزي::احم ىمعلش اصل الذاكره بعافيه شويه

احد المارة::ببتسامه واقترب منها سلمتك يا جميل 

تراجعت كنزي للخلف

كنزي::في حاجه يا حضرت

احد الماره::لا ابدا    ياقمر

انا ممكن اقرب المسافه معاكي بس مقدرش اقرب قوي   بس هو في حد ميعرفش فلا جلال السيوطي شكلك مش من البلد

كنزي::بيأس   خلي حضرتك مستربح ممكن  توصفلي اروح ازاي


وصفلها الطريق 

كنزي::بقرف   وابتسامه صفره     شكرا

واسرعت في الخطوه    

نظرت الي الرجل        

علي فكره   انت واحد رزا واسرعت 


ظلت تسأل حتي وصلت الي البوابه  وجدت حسين حارس البوابه 

كنزي::ببتسامه    السﻻم عليكم

حسين::وعليكم السلام   نظر لها من تحت لفوق     ايوا عايزه مين

كنزي::بنفس الابتسامه     وممكن اقابل   مروان جلال السيوطي

حسين::بدهشه     مروان حاف كدا  اسمه الباش مهندز       واتقابليه ليه   

كنزي::بنفس الابتسامه ::سوري  ممكن اقابل الباش مهندز مروان في حاجه ضروري 

حسين ::اي بتقولي    اي الكلمه اللي قولتيها دي انتي بتشتمي ولا اي 

كنزي::لا والله خالص  دا انت عسل خالص هو دا اللي بقوله

حسسين::بببتسامه  بلهاء     انا عسل 

وبعدها عاد للتكشيرة    الباش مهندذ مش قاعد ويلا من هنا شكلك من البلد 


ادركت كنزي لم تدخل الفلا الا بالحيله فكرت قليلا 

كنزي::طيب انا همشي اهو   بس قبل ما امشي انا شوفت واحد بيعدي السور من الناحيه التانيه


حسين::بغضب    واحد عدا السور مين دا اللي امه داعيه عليه     واسرع الي الناحيه الاخري 

ابتسمت كنزي واسرعت الي الداخل 

رنت جرس باب الفلا

فتحت دلال

دلال::نظرت الي كنزي نظرات استغراب

مين انتي وعايزه اي

كنزي::عايزة اقابل   الباش مهندس  مروان 

دلال::الباش مهندز مش موجود  هو  حسنين مقلقش ولا اي

كنزي::حسنين مين 

دلال::اللي قاعد علي البوابه   

كنزي::لامقليش ومغيش حد قاعد علي البوابه عن اذنك 

 واسرعت الي داخل الفلا


دلال':انتي  يلي اسمك معرفوش    يالهوي هتوديني في داهيه اطلعي بره 


دخلت وزهلت من منظر الفلا في الداخل بها لوح ومناظر طبعيه من جميع انحاء العالم وتحف نظرت حولها في زهول واخرجت الكاميرا وبدأت بالتصوير

دلال:::اطلعي بره قبل ما حد يشوفوك هنا وانا هروح في داهيه

كنزي::وهي مشغوله في تصوير بعض الاماكن   انا عايزه اقابل مروان

مروان ::تقصدي سيدك مروان 

تفاجأت كنزي ودلال بدخول مروان فاجأه 

ووقعت الكاميرا من يدها

دلال':بخوف والله يا باش مهندز  هي اللي دخلت وانا منعتها 

مروان ::وهو ينظر الي كنزي    

هعرف شغلي معاكي لما اخلص من المصبيه دي 

كنزي:::محاوله الثبات 

هي ملهاش ذنب انا للي دخلت لوحدي

مروان ::وهو يقترب منها  وعينه كلها غضب 

وانتي مين

كنزي::وهي تتراجع الي الخلف  

انا انا    كوكي   أ أ أ   اقصد كنزي    ما احنا اتعرفنا قبل كدا   هو انت فقد الذاكره ولا اي

مروان::بصوت عالي 

انتي عارفه ممكن اعمل فيكي اي

ونظر الي دلال       قولي لحسنين يجهز الاوضه اللي في الجنينه

دلال':حاضر يا باش مهندز

كنزي::بقلق      احم  الاوضه لمين  

انا بحب انام في بيتنا 

مروان::وقد اشتعل غضبا       انتي هتهزرب معاي 

كنزي::انا لا خالص     

بص انت جيت هنا عشان بابا  خوفت لتعمل فيه حاجه وانت سمعتك سبقاك

مروان ::بدهشه        انت؟؟

وسمعتك سبقاك؟؟

يعني عارفه ممكن اعمل اي حاجه

وبصوت عالي ومش خايفه مني 

كنزي::انا  انا مش بخاف غير من ربنا

مروان::اقترب منها

وهتخافي مني برضو

حسنين حسنين    

دلال دلال

دلال::نعم يا باش مهندز 

مروان ::شوفي حسنين فين وهاتولي البت دي وراي

وهنا تدخلت نحاه

نجاه::بصوت عالي 

روح البت لاهلها يا مروان

هل مروان هيرد كنزي لاهلها 


زهره الجبل

الحلقه الثالثه

كنزي

كنزي تتحدي مروان الصعيدي


كنزي ::بثبات وغرور  انا مش بخاف غير من ربنا

مروان:::بعيون  غاضبه  وهتخافي   مني برضو

وهنا تدخلت نجاه

نجاة ::بصوت عالي    مروان روح البت لبيت اهلها

مروان ::دي غلطت ولازم تعرف غلطها

كنزي ::أنا مغلطتش في حاجه أنا شتمتك لا-- دخلت من الشباك لا""" أنا سرقت لا يبقى--انا خبط واحده فتحت ودخلت'''

 إنا تهمتني اي

مروان ::بغض  انك تردي عليا دا الغلط كله وأنا هعلمك إزاي تسكتي وتحترمي اسيادك 

كنزي ::بغرور    ليه إنت مين عشان تعلمني الغلط أبويا أخويا جوزي حبيبي خطيبي


مسكها     من زراعها وبغرور أنا مروان السيوطى

نجاه::ببشخط  مروان أنا قولت سيبها تروح لأهلها دي شكلها غريبه عن البلد ومتعرفش إنت مين

مروان::اعرفها

نجاه::بشخط  انا قولت سيبها

وسمع خبط علي الباب ٠٠٠٠فتح مروان وجد صالح

صالح:: دهش لما وجد كنزي داخل الفلا

كنزي ::بفرح  بابا   الحمد لله انك بخير والله خوفت عليك من---------

قاطعها صالح

 صالح ::احنا اسفين ياباشمهندس بس دي صغيرة وعقلها صغير ومتعرفش الصح من الغلط

نجاه  :: بدهشه     صالح 

صالح:::لم يدهش صالح عند رؤيته لنجاه

فهو يعلم انها تعيش في ذالك منزل

ازيك يا نجاه

نجاه:: بتسائل  هي البنت دي بنتك

صالح:: أيوا بنتي الصغيره

مروان :: هو آنتوا تعرفو بعض


صالح::قرايب من بعيد 

نجاه:: خد بنتك يا صالح واتفضل

صالح ::يلا يا كنزي عن اذنكم

كنزي::بفرح وابتسامه   نظرت إلي نجاه شكرا يا خالتو يلا يا صلوحه   ونظرت الي مروان نظرات غرور 


أخذ بنته في يده وخرج من الفلا

مروان بغضب شديد  فهو لم يحتمل نظرات الغرور من كنزي   

ممكن متدخليش في أي قرار اخده

نجاه::يا بني دي مش من البلد ومتعرفش إنت مين ومتقولش أعرفها أكيد هتعرف

مروان ::امه متصغرينيش قدام حد

نجاه::ولا أقدر أعملها إنت نور عيني

مروان ::عن اذنك

وسابها وخرج وهو يتوعد لكنزي بكل انواع الشر 

نجاه::بيأس     ربنا يهديك


(في منزل صالح)

صالح::بغضب وخوف انتي عاوزة تموتيني قبل يومي

كنزي::دا واحد مغرور ومتكبر

صالح::٠ابعدي عنه أنا قولتلك

بتأثر  يابنتي أنا مليش غيرك آنتي واخوكي متحرقوش قلبي عليكم

كنزي::حاضر يا صلوحه مش هعمل حاجه تآني بس والله خوفت عليك

صالح ::انا خوفي عليكي آكتر من خوفك عليا

ياسين::خلاص بقا والله دمعتي قريبة

نهال::خلاص يجماعه والله انا اعصابي تعبت انسوا اللي حصل ويلا عشان تاكلوا

ياسين::خلاص   بقا يا ولدي ما انت عارف بنتك ونظر الي كنزي مش هتعمل كدا تاني صح يا كوكي

كنزي ::بيأس صح يا ياسو

صالح :: خلاص إنت هتسافر بكره

ياسين ::ايوا هخلص ورقي وهاجي علي طول


صالح ::ربنا معاك


(فلا جلال السيوطي)

نورهان ::بشماته     اخيرا لقي حد يرد عليه

دلال::دي بت قليله ادب وكان لازم يعلمها الادب

نورهان::دي بت جدعه     كان نفسي اشوف وشه وهي بترد عليه وتحرق في دمه وترفع عينها في عينه

دلال ::لولا الست نجاه كان زمان ابوها بقرا عليها الفاتحه

نورهان::بهمس وبشماته    القوي في اللي اقوي منه

دلال::بتقولي حاجه يا ستي 

نورهان::قومي اعمل حاجه اشربها 

داالال::بفرح  بجد يا ستي 

حاضر واسرعت الي الخارج 


(في غرفه ادهم اخو مروان)

ادهم ::انا هعرف اقنعه

صفاء::بنت عم  ادهم 

خوك بيكرهنا يا ادهم وعمره ما هيقبل يجوزنا لبعض  احنا صحيح ولاد عم بس بيعاملنا زي الغرب

ادهم::انا هاخد موقف معاه وهقنعه بالموافقه 

صفاء:كل مره بتقول كدا

ادهم::لا خلاص المره دي اخر مره


صفاء::أنا مستنيه اهو لما نشوف اخرتها


(في منزل صالح) 

في غرفه ياسين

تجلس علي السرير ومربعه القدمين

ياسين:: افردي ضهرك ارفعي كتافك لفوق غمضي عيونك اوعي تفتحي

بصوت هامس عيشي في عالم تآني إختاري مكان حابه تقعدي فيه 

وبصوت هامس ركزي ركزي تخيلي نفسك فيه ٠

ها تخيلتي شوفتي إي حاسه بآي

كنزي ::انا شايفه مكان اخضر في اخضر

ياسين::زم شفتيه  دا آنتي ركزتي اوي  

آنتي وصلتي للجنه ٠٠احم ماشي شايفه إي تاني

كنزي ::وهي مغمضه العينين  شايفة حصان واقف وسط الخضار

ياسين:: خضار وحصان إي مش شايفة خيال الحصان إللي هيخدك وراه 

بت آنتي هتبوظي  الاختبار

كنزي ::فتحت عيونها إنت قولت تخيلي المكان وأنا تخيلت

ياسين::قومي قومي بوظتي الاختبار

نظر اليها بعمق واقترب منها 

 بتسائل  إستني إستني هي بشرتك فيها حبوب صفرا ليه

كنزي::بخوف حبوب صفرا

ياسين::الناس بتطلع لها حمره أو سوده وإنتي صفره

كنزي::بقلق هو أنا كده حالتي خطر

ياسين:: إستني استني


وقفت   على السرير في إي تااااااااني يا ماما يا بابا أنا في خطر

وخرجت تجري

ياسين:: إي بيت المهافيف دا

ونظر الي الاعلي وفرد كفيه بالدعاء سامحنى يارب

اجتمعت أسره صالح علي الفطور

نهال::تخلص ورقك وتاجي علي طول بلاش خروجات مع أصحابك

ياسين:: أنا هخلص الورق وهاجي بس ياريت يخلص بسرعة أنا مظبط نفسي يومين تلاته

صالح ::مش كتير

ياسين:: يدوب

نهال٠٠اوعا تقلب الشقه فوق تحت زي ما سبناها نضيفة خليها نضيفة

ياسين:: هحاول

كنزي ٠::خدني معاك ياياسو

ياسين::هو انا طالع رحله وبعديت  أنا طول الوقت هكون برة هتعملي هناك اي


 وبعد السلامات رحل ياسين


نهال::هتعمل إي مع إللي إسمه مروان هتشتغل معاه

صالح ::لما  حولتني الشركة اللي كنت شغال فيها علي هنا كان علي أساس الشغل معاه بس أنا مكنتش فاكر إن دا مروان إللي مستقبلي معاه

نهال::هتعمل ايه

صالح ٠٠ هجرب معاه الشغل لو تمام كان بها لومش تمام هقدم استقالتي وربنا يستر من العواقب


(في فيلا جلال السيوطي)

أدهم ::احم مروان أنا عايز

مروان ::بصوت عالي شوية 

عايز إي قول على طول

ادهم::بتردد احم أنا عايز اخطب 

قال الكلمة بسرعة جدا

مروان ::مش تعقل الأول و تهمد وتعملك شخصية وبعدين تاجي تقول اخطب

ادهم::احم بس أنا عاقل مش ٠٠٠٠٠٠٠

قبل تكمله الكلام

مروان ::هو إنت بتناقشني

أدهم ::العفو يامروان بس

مروان::بس خلاص اثبتلي إنك قد الجواز وهقبل إنك تتجوز

عموما همسكك قطعة ارض مع المهندس الجديد وعايزها أحسن  الأراضي وأنا مراهن عليها ٠اثبت نفسك وخد الفرصة لأنها مش هتتكرر

أدهم ::الارض الجديده

مروان٠٠بي بعينها

ادهم٠٠بس دي عايزه شغل كتير قوي

مروان::اشتغل 

ادهم::بس


مروان خلص الكلام

وخرج مروان من الفيلا

ادهم ::بعصبيه شايفه ابنك بيعاملني ازاي كأني واحد غريب

نجاه:: أهو جاتك الفرصة اثبت نفسك وغير رأيه فيك


ادهم::بس دي عايزه شغل كتير 

نجاه::حاول مره و آتنين لحد ما تنج

ادهم::هتكون العروسة طارت

نجاه::برضو مصمم على صفاء بنت عمك

أدهم ::ومش هغير راي

وإنتي يا ست الكل حاولي تقنعيه

نجاه ::حاضر يا إبني هحاول معاه

ادهم::ربنا يخليكي ياست الحبايب هروح أشوف المهندس الجديد واشوف هشتغل معاه ازاي

نجاه::ربنا معاكم ويوفقكم

(في ارض جلال السيوطي الجديدة)

صالح ::حضرتك أخو مروان

ادهم::وهو ينظر إلي كنزي أيوا أنا أخوه بس مين الانسه

صالح ::دي بنتي بس اطمن مش هتاجي تاني

إفتكرت مش هشوف حد من عيلة السيوطي عشان كده جبتها معايا أصلها زهقانه من البيت وعاوزه تكتب مقال وقالت هاجي معاك ومعرفتش أخلص منها ٠بس لو أعرف إن حضرتك جاي م كنتش جبتها

ادهم::لا خالص دي تنور 

كنزي::اي ده بجد يعني اجي عادي

ادهم::واي المانع

صالح::الباش مهندس مانع أي حد غريب يدخل الارض

ادهم::بستغراب    مروان قال كدا

صالح::هو حضرتك متعرفش ولا اي

ادهم::صراحه لا بس اطمن مروان مش هنشوفه هنا كتير  يعني تانس واتشرف

كنزي::ببتسامه  صراحه انت غير اخوك خالص

صالح'::بشخط      كنزي 

ادهم::سيبها اتقول اللي عيزاه انا عارف ان مروان صعب بس قلبه طيب

صالح ::ربنا يصلح الحال

ادهم::اي حكايه المقال

كنزي::اصلي بلا فخر اخر سنه اعلام وطالبين مننا مقال عن الدكتاتوريه

ادهم::ببتسامه    ما شاء الله  لو محتاجه حاجه انا ممكن اساعد

كنزي::ببتسامه   اي دا بجد

ادهم::اه والاه بجد 

كنزي::انا عايزه اعمل لقاء مع الناس اللي هنا 

ادهم::بسيطه

كنزي::شكرا شكرا شكرا

ادهم::عفوا عفوا عفوا

صالح::طيب يلا نشوف الارض من جوه مش هتخلص منها

ادهم::يلا عن اذنك خدي رحتك


جلست علي الارض واخرجت ورقها وبدات تكتب


بعد حوالي يومين عاد ياااااسين بعد ماخلص ورقه

      في غرفة ياااااسين

كنزي::هو اي تقييمك لكل اللي سمعته

يااسي ::متحكميش على حد من غير ماتعرفيه

كنزي::بس أنا سمعت عنه كلام كتير عنه في البلاد دا كله بيخاف منه وبيعملوله الف حساب متكبر مش بيتفاهم مش بيتناقش عايز الكل يقوله حاضر ونعم.الكل عبيد عنده

ياسين ::دا كله  عرفتيه من الناس

كنزي:؛من الناس ومن المرات اللي شوفته فيهم

يااسين::دا سبب التربيه والبيئة اللي هو اتربى فيها هو اتعود يقول والناس تسمع يؤمر والناس تنفذ لو لقى حد يقوله لا اكيد ماكنش بقى كدا

كنزي::بس اخوه غير كدا خالص هادي ودمه خفيف ومش زيه متكبر

يااسين::الظاهر فيه اختلاف في التربيه يمكن مروان أتربة مع واحد وادهم مع واحد تاني خاالص

كنزى::فعلن مروان اتربى زي ابوه عشان هو الاكبر واخد منه كل حاجه

يااسين::ليه مهتمه اوي كدا بالموضوع دا كنزي ::هيكون مشروع تخرجي


   في الصباح

(في فيلا جلال السيوطي )

نجاة::يابني امتي هشوف ولادك أنا خلاص كبرت وعايزة أشوف ولادك بيلعبوا حواليا 

مروان::لما الاقي واحده تستاهل 

نجاة::شاور بس انت وألف واحده تقولك حاضر ونعم

مروان':لما الاقي واحده تستاهل تناسب عيلتنا وتناسب مقامي

   أدهم:: صباااح الفل

مروان::الساعه 10مش تحاول تصحى قبل كدا

أدهم::انت ليك الشغل يبقى تمام والشغل ماشي زي الفل والله أنا حبيت الشغل.

نجاة::شوفت اخوك ازاي حب  الشغل

ادهم:: هتتأخر ع الشغل 

مروان::المهم عندي النتيجه 

أدهم::نتيجه زي الفل أن شاء الله سلااام

نجاة::ربنا معاك يابني 

أستغرب من تصرف اخوه

      ( في منزل صالح)

كنزي::بابي هروح معاك النهارده

صالح::لا كفايه كدا مااطمنش مروان ممكن يجي في أي وقت

كنزي::أنا حاسه مش هيجي النهارده بدلع والنبي يا صلوحه والله مستقبلي هيضيع

يااسين::بتريقه على اخته والنبي يا صلوحه خدها معاك مستقبلها هيضيع

كنزي::بس يا سيكولوجي

هروح اجيب ورقي والكاميرا واسرعت إلى الاوضه

ياسين::خلاص متحاولش خلاص قررت

 سلام بقا أنا هروح المستشفى النهارده أول يوم ادعولي

نهاال::سلام ربنا معاك

كنزي::يلا يابابا


 باست امها وخرجت قبل ابوها

نهاال::ربنا يعينك على بنتك دي 

صالح::اقترب من نهال

 وهمس في اذنها طالعه لامها

نهااااال::ههههههههه

كنزي…احم احم هنتأخر ع الشغل يا صلوحه واخدت لهم صوره

صالح::يلا يلا دا انتي مفيش منك اتنين 


نظرت إلى امها

 كنزي ::لا فيه 

نهاال::خد بالك منها أصلك مش هتخلص يلا هتتأخروا

(في.أرض جلال السيوطي الجديده)

ماسكه الكاميرا وتصور المناطق المثيره وتمشي على مهل 

كنزي ::اسمها اي؟؟

أدهم::صفاء 

كنزي::اللي بيحب بيضحي


ادهم::اضحي بخويا

كنزي::ضحي بالخوف اللي جواك واقف قدام اخوك وقوله انا بحبها ومش هسبها 

انا عايز دي ومش هعيش غير مع دي 

وجدت منظر شدها من بعيد اسرعت اليه

ادهم::استني هنا خدي هنا      يعني اعمل اي واسرع خلفها


كنزي::من بعيد وفردت درعتها كأنها هطير

هو انت اخر مره حسيت انك حر امتي

ادهم:: ما انا حر حد قالك مكتفني 

كنزي::الحريه   القيود مش انك مكتوفي الايدي القيود  هي انك تاكل اكل مش بتحبه تلبس لبس مش حابه القيود انك مش عارف تعبر عن اللي جواك مش قادر تقول رأي بحريه مش قادر تطلب اقل حقوقك كأنسان

واهم حريه هي حريه الفكر انك تعبر عن اللي جواك منغير خوف من حد ولا سلطه من حد 

فهمت 

ادهم::وهي يجري خلفها

انتي هتروحي فين تاني اتهدي يا اختي انا تعبت 

كنزي::انا مستمتعه باللي بعمله ومش حاسه بتعب عشان مقتنعه باللي بعمله وبحب كليتي وهحب شغلي

ادهم::انتي كلامك اكبر من سنك

كنزي::انا مش صغيره

مروان ::انتي هبله ومعوقه وجنيتي علي نفسك 

تفاجأ ادهم وكنزي بقدوم مروان

ووقفوا صامتين


زهره الجبل

فين التفاعل بقي 😔


الفصل الرابع

كنزي

كنزي تتحدي مروان الصعيدي

تفاجات كنزي وادهم من قدوم مروان ووقفوا صامتين لبعض الوقت 

وبعد مده من الصمت

ادهم::احم   مروان      هو  انت اي جابك هنا

مروان وهو ينظر الي كنزي     جيت اشوف المزهله اللي بتحصل هنا 

جابر جابر    هات البت دي وراي 

ادهم::بخوف    مروان استني انا هفهمك اي الموضوع 

مروان ::وعينه كلها شرار  اسكت خالص حسابك معاي بعدين

كنزي::وهي ترفع صوتها    

بت مين دي اللي بت  ومين دي اللي يجبها هو انا عروسه لعبه

مروان::وقد اشتعل غضبا  

هات الزفت دي وراي 

ادهم::محاولا تهدأت الامور 

مروان هي معملتش حاجه انا اللي سمحتلها تدخل

مروان::بنظرات غضب 

انت حسابك تقيل معاي بس لما افضالك 

هات البت دي وراي

كنزي تحاول الافلات من جابر 

كنزي::هو اي اللي بيحصل دا هو اي مفيش حكومه والله اوديكم كلكم في داهيه

ادهم::اسكتي    يا كنزي انتي مش فاهمه حاجه 

مروان::البت دي لازم تتربي وهنشوف الحكومه بتعتها   هتعمل اي 

استطاع جابر بعد معاناه تكتيف كنزي واخذها الي بدروم الفلا اجلسها علي كرسي وكتفها 

ادهم::مروان مينفعش كدا هي معملتش حاجه

مروان ::اسكت خالص مسمعش صوتك وحسابي معاك بعدين

حاول ادهم مع مروان ترك كنزي ولكن لم يستطع     خرج ادهم لكي يطمأن اباها 

مروان ::بنظرات حاده      اقترب منها ببتسامه ثقه

مفيش حكومه في بلدي انا هنا الحكومه

كنزي::بثقه       حكومه علي نفسك وعلي اهلك وعلي الناس الضعيفه مش معاي

مروان::انتي اتفه من دوول كلهم 

كنزي::انت فاكر نفسك مين نبي ولا ولي

مروان::بثقه      انا مروان جلال السيوطي

كنزي::ايوا مين يعني 

مروان ::هتعرفي انا مين لما تشوفي الفيران اللي هنا والتعابين وتموتي من الجوع والعطش والحشرات اللي هنا تقطع في جتتك 

كنزي::انت مش ربنا عشان تقول اموت ولا اعيش

وضع كمامه علي بوقها حتي لا يسمع صوتها


(داخل فلا جلال السيوطي)

نجاه::اهدي بس يا صالح هتاخد بتك ومفهاش اي حاجه

ادهم::مش هيعمل حاجه هو بس بيخوفها 

صالح::بنتي معملتش حاجه عشان يحبسها

دخل مروان الفلا ووجد صالح 

مروان::تعدت حدودها ولازم تتعلم الادب

صالح::بغضب     بنتي مؤدبه وهي معملتش حاجه لحضرتك

نجاه::مروان روح كنزي مع ابوها 

مروان::امه لو سمحتي-------؛؛؛؛؛

نجاه::بصوت عالي 

انا قولتك هات كنزي وروحها مع ابوها 

مروان وقد اشتعل غضبا

مروان::حسنين    طلع الزفت دي وخليها تغور مع ابوها ونظر الي صالح بنظرات غضب

مش عايز اشوفك في البلد كلها قدامك اسبوع ومشفش طرفك في البلد


خرج مروان مسرعا اخذ كنزي وذهب الي بيته 

مروان ::بغضب انتي ليه بتعملي كدا انا كذا مره اقولك متصغرنيش قدام اللي يسوي واللي ميسواش

نجاة ::يا ابني انا خايفه عليك 

مروان ::امه انا عارف بعمل اي وياريت متكررش تاني انا مش حابب تزعلي مني 

وسابها وخرج وكله غضب من كنزي ومن امه 

نجاه::ربنا يهديك


(في منزل صالح)

يااسين::بغضب    لا لا دا واحد مجنون   ولازم ناخد موقف معاه دا زودها

صالح::خلاص اللي حصل حصل محدش هيقدر يقف لمروان دا طالع لابوه

ياسين ::انا هقف ليه

صالح::انا قولت خلاص  انسي الموضوع

ويلا كل واحد علي اوضته

ياسين::ليه هو مين وليه خايف منه قوي كدا 

صالح ::تنهد بألم دا ابن جلال السيوطي 

وبصوت عالي     يلا كفايه لحد كدا 

نهال::بعصبيه::احكي لعيالك مين هو واي عمل زمان 

صالح::نهال دا موضوع قديم بلاش نفتح دفاتر مقفوله من زمان 

كنزي::يا بابا دا واحدمتخلف

صالح:اسكتي خالص  انا غلطان بخليكي تعملي اللي عيزاه تاني مره اللي اقول عليه يتسمع خلاص

كنزي::بس انا--------

صالح :: كنزي 

كنزي::حاضر


بعد تهدأت الامور

في غرفه ياسين

كنزي::واحد متخلف

ياسين ::سيبك وانسي المتخلف وركزي معاي

كنزي::ما انا مركزه اهو

ياسين::طاب الرقم15فيه اي

كنزي::مش فاكره

ياسين::واتقولي علي مروان متخلف 

يا بت ركزي انا عايزك تبقي زكيه

خدي بصي بصه سريعه

اعطاها لوحه بها 100رقم وكل رقم به صوره تمسكها لبعض الوقت وبعدها يسألها عن رقم وهي تقول ما ماذا يوجد بالصوره

نظرت الي الصور

يا سين::خلاص خلصتي المفروض عينك تلقط بسرعه

كنزي::خد خلصت

ياسين::رقم15صوره اي

كنزي::دجاجه

ياسين::والله انا هبيض منك 

قومي قومي انا قفلت منك

كنزي::احسن برضو

بس قولي الاول هو احنا هنمشي من البلد

ياسين::اكيد لا هي بلد ابوه

بس ثواني هو مالوا شعرك

كننزي::بخوف         مالو 

ياسين::اقترب منها ومسك بعض خصلات  شعرها ونظر له بتركيز وزم شفتيه   هو ليه اخضر كدا     يالهو دا فيه حاجات بتلعب


كنزي::بخوف ولهفه    حاجات بتلعب 

اي بيلعب في شعري

ياسين ::بزهول      دا قمل

وقفت كنزي علي السرير

قمل قمل و   خرجت تجري 

ماما فيا قمل فيا قمل

ياسين::الله هو القمل حاجه وحشه ولا اي


(في فلا جلال السيوطي)

في غرفه نورهان

نورهان ::هو انا عايشه ليه

نجاه::يا بنتي حرام عليكي انا قلبي وجعني عليكي ارحمي نفسك وارحميني

نورهان::وانتوا زمان مش رحمتوني ليه

ابنك ظالم   ظالم نفسه وظالم الناس اللي حوليه

نجاه ::متقوليش كدا علي اخوكي

نورهان ::هو السبب في اللي فيه حتي ادهم مش عايزه يتجوز عايز يفضل زيه منغير عيال ولا زوجه

يبقا ظالم ولا مش ظالم 

نجاه::ربنا عايز كدا

نورهان ::هو اللي عايز كدا

نجاه::يا بنتي حرام عليكي بطلي كلامك دا وقومي كلي حاجه

نورهان::مش عايزه اكل وسيبيني لوحدي

نجاه::انا هسيب الاكل هنا لما تحوعي كلي

خرجت نحاه وكلها حزن علي حال بنتها

في غرفه مروان

مروان ::يتحدث مع نفسه بكل عصبيه

حتت بت تعمل معاي كدا حتت بت تخليني اهري في نفسي

حتت بت تكسر كلمتي انا مروان جلال السيوطي بت تخليني علي اعصابي

وبعد تفكير ادبك علي يدي


في الصباح

اجتمعت عائله صالح علي الفطار

كنزي::ماما هو انا حلوه اووووووي ليه

ياسين::اصل سكرك زاد في الكوبايه 

انا نفسي اعرف مين قالك انك حلوه وكمان قوي

كنزي::انا عارفه نفسي حلوه واموره

ياسين::يا بت دا الشيطان اللي بيقولك كدا اوعي يا كوكي تسمعي كلامه

صالح::بشخط   هو انتو متعرفوش تقعدوا ساكتين وهادين زي الناس

ياسينء::يا حج صالح دي سحبوها من لسانها

كنزي::وانت سحبوك من اي لما انا من لساني

صالح::بس خلاص انا صدعت


ورن جرس الباب

ياسين::فتح الباب        مين حضرتك

مروان ::الباش مهندس مروان 

ياسين::بغضب انت بقا مروان

مروان ::بغضب        الباش مهندس مروان ولما تكلمني كلمني بأدب

ياسبن::هو انو جاي بيتنا تعلمنا الادب

صالح::الباش مهندس مروان اتفضل 

مروان::فرح بنتك الاسبوع اللي جاي


زهرة الجبل


الحلقه الخامسه

كنزي

(كنزي تتحدي مروان الصعيدي)


صدم صالح وكل الموجودين

صالح٠٠بت مين

ياسين٠٠ تقصد اي

مروان ٠٠انا هتجوز بنتك الاسبوع الجاي ومش طالب منك حاجه غير بنتك

ياسين كان هيمسك في مروان

صالح ٠٠ اهدي يا ياسين لما نفهم الموضوع الاول

ياسين٠٠ ده بيقول بنتك فرحها الاسبوع الجاي دا واحد مجنون

مروان٠٠ الجنان إللي إنت بتعمله

وإللي بتقوله

 إنت مش عارف أنا مين

كنزي٠٠انت واحد مختل عقليا واحد مغرور وشايف نفسك إوعى شيطانك يصورلك إنك تبقي جوزي في يوم من الايام دا من أحلامك إللي مش هتتحقق

ياسين٠٠ إطلع بره

صالح ٠٠ يا إبني طلبك مش عندنا  بس بالذوق وربنا يوفقك مع واحدة تانيه

مروان ابتسم وقبل خروجه من الباب

 الفرح الاسبوع الجاي

وسابهم ومشي

ياسين٠٠ بزهول أنا عمري ما شوفت كدا

صالح ٠٠ ربنا يستر إحنا لازم نسيب البلد دي في أقرب وقت

كنزي٠٠ليه نمشي هي بلد أهله هو اشتراها بفلوسه

ياسين٠٠ إحنا مش هنمشي وهنشوف  هيعمل اية دا أخره كلام

صالح ٠٠ لا مش كلام وإللي قولته هيتنفذ حضروا نفسكم أنا عارف آكتر منكم

نهال ٠٠قول لهم أبوه عمل اية زمان


صالح ٠٠ خلاص يا نهال دا موضوع قديم واتقفل

كنزي ٠٠قول يا بابا أنا حابه أعرف أبوه عمل إي زمان

صالح ٠٠ أنا قولت خلاص حضروا نفسكم

ياسين٠٠ بس إحنا خلاص نقلنا كل حاجاتنا هنا

صالح ٠٠ مش مهم المهم إنتوا

وسابهم ودخل ٠٠استغربو من طريقة ابيهم ومن ردت فعله فأباهم ليس ضعيف في العاده ولم يهرب من مشاكله  فكثيرا مرت عليهم مشاكل وابيهم تفادا كل المشاكل 


في منتصف الليل


في غرفه صالح

نهال٠٠كنت قولت للعيال عن جلال عشان العيال ياخدوا بالهم من ابنه مروان

صالح ٠٠ مش هتفرق إحنا لازم نمشي من البلد


في غرفه ياسين


ياسين٠٠ يابت افهمي آنتي بترمي نفسك في النار

كنزي ٠٠دا واحد مريض ولازم يتعالج

أنا صعبان عليا ناس البلد واهله

ياسين٠٠ وإنتي بقى هتعالجيه

كنزي ..أيوا هعالجه هو لقيني مش زيهم ومش بخاف قال املكها ومشيها علي مزاجي

ياسين٠٠ بس مش بالجواز دا جنان يا كنزي مش لعبه

كنزي ٠٠ ما أنا عارفه وبعدين إنت هتساعدني يا ياسو أنا من العشا بقنع فيك ولسه مش مقتنع أمال أبوك وامك هعمل معاهم إيه

ياسين٠٠ أنا مش مقتنع

كنزي٠٠يووووه وحياتي عندك ساعدني اقنع بابا وماما

ياسين٠٠ مش لما أقتنع أنا الاول

كنزي ٠٠ تآني يا ياسو يا حبيبي متخفش عليا أنا يتخاف مني

ياسين٠٠ في دي عندك حق


وبعد حوالي نص ساعة


في غرفه صالح

صالح ٠٠ مين إللي صاحي دلوقتي.

نهال٠٠خليك هفتح ليكون حد من العيال تعبان

فتحت وجدت ياسين وكنزى علي الباب

كنزي ٠٠ إحنا عايزين نتكلم معاك في موضوع مهم

صالح ٠٠ تعالي يا غلطه عمري

أسرعت إلي سريره وجلست بجواره

كنزي احم٠٠حضنته والله هتوحشنى يا صلوحه

نهال٠٠ ليه مهاجرين ولا اي

كنزي ٠٠ احم لا يا نهوله بس أنا عيزاك تزروني علي طول

صالح ٠٠ نزورك فين

كنزي ٠٠ أصلي رايحة بيت عريسى الاسبوع الجاي

زهل صالح ونهال

نهال٠٠انتي بتقولي اي  ٠ انتي موافقه على المجنون مروان

لو آنتي وافقتي  أنا لا     ولا ابوكي  ولا اخوكي  هنوافق

كنزي ٠٠ خرجي ياسو من الحساب


ياسين ٠٠اكيد لا

نظرت إليه كنزي نظرات غضب

صالح ٠٠ إحنا بكرة مسافرين والهبل إللي سمعته كأني كنت بحلم اتفضلو علي اوضكم

نهال٠٠ أنا مستحيل أسلم بنتي الوحيدة لواحد مجنون

كنزي ٠٠ بهمس استعنا علي الشقى بالله

طب أنا هبدأ بمين فيهم

بص ياصلوحه إنت عمرك جاتلك حتة ارض بور ومعرفتش تخليها أحسن من المزروعه

طول عمرك بتحكي لينا إن سلموك قطع ارض بور وراهنو عليها إن عمرها ما هتصلح وإنت راهنت علي كدا وكنت بتصلح الارض وبتزرع فيها ومحصولها بيبقي أحسن من الارض العاديه ٠

اعتبر مروان ارض بور أنا بقي هخليه ارض منتجة

وعايزنها تبقي خاضره الارض إللي في الصحراء

وإنتي يا ست الكل مغيرتيش في بابا حاجات كثير أنا بقي هغير مروان كله

نظرت إليهم وجدتهم كلهم متنحين

نهال٠٠ايه علاقة إللي بتقوليه ده بمروان المجنون

كنزي ٠٠ آنتي لسه ما وصلش المعني طيب أنا هقرب المعنى

صالح ٠٠ قومي نامى وبلاش هبل أنا مش هوافق

نهال٠٠ ولا أنا قومي روحي اوضتك

كنزي ٠٠ بهمس صبرني يا رب

احم بصي واخذت لحتي الفجر وهي تتحدث مع ابيها وامها

وظلت تتحدث مع أمها وابيها طوال الليل


في الصباح والمساء

علي الغداء و الفطور و العشاء كانت تتحدث مع أمها وهي بتطبخ وهي بتنضف وهي بتغسل

ومع ابيها وهو بيأكل وهو بيقرا وهو في الحمام وهي في الخارج تتحدث معه


(في فيلا جلال السيوطي)

نجاه """أنا شوفت لك عروسه

مروان٠٠ أنا قولت لك شوفي

نجاة ٠٠ياضنايا ما إنت مش هتفضل طول عمرك كدا أنا عايزه افرح بيك وباخواتك

مروان ٠٠انا هتجوز أول الاسبوع

نجاه بدهشه٠٠هتاجي عروسه إزاي ومين وإزاي هنقدر  نخلص تجهيزات الفرح

مروان٠٠ مش لازم تفاصيل تجهيزات الفرح ولا أنا ولا العروسة عايزين حاجة إما مين بت صالح

نجاه٠٠  بغضب  لا لا يامروان مش هينفع إلا بنت صالح

أبعد عن صالح وعياله وإلا أنا إللي هقف ليك


مروان ٠٠بدهشه تقفي ليا    يعني اي

نجاة ٠٠يعني إللي سمعتها ابعد عن صالح

أنا مش هسمحلك تأذي صالح ولا عياله


ياسمين خالد شكرا علي مجهودك معاي

زهره الجبل

تكملة الرواية من هنا

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close