![]() |
جميله الجزء الثانى
الحلقه الحاديه عشر والثانيه عشر والثالثة عشر
بقلم الشيماء محمد
صلاح خرج وفهد مسك اللاب قدامه وحدفه بكل قوته في الحيطه ..
واتردد صوت ميس ملي الاوضه لدرجه غطي ودانه بايديه ::: الحب ضعف ... الطيبه ضعف .. الاخلاق والقيم ضعف ... ضعف .. ضعف .. ضعف ... ضعف
الباب خبط وجميله بصت : فهد بيه
قبل ما تنطق زعق فهد : عايزه ايه مني !! اطلعي بره !! مش عايز حد !! مش عايز اشوف حد
خرجت جميله وهيا مستغربه فهد ايه اللي جراله .. كان الصبح كويس ..
.................
صلاح خرج وماشي وقابله تحت علاء اللي كان داخل وبصله
علاء : ظبطت الدنيا !
صلاح : ايوه وعطيته الشيك
علاء : تمام طول ما انت شاطر وبتسمع الكلام كل حاجه هتكون تمام .. يالا روح بقي يا شاطر
صلاح : طيب ارجوك يا علاء بيه
علاء بصله : بعدين .. الصبر حلو
سابه وطلع وصلاح روح بيته واول ما دخل مراته جريت عليه : عملت ايه !
صلاح قعد علي اقرب كرسي : عملت كل اللي طلبوه
مراته : وبعدين ايه اللي هيحصل !
صلاح : معرفش يا هاله معرفش .. بنتك غلطت واللي غلط بيتحمل غلطه
هاله : دي عيله وهو ضحك عليها
صلاح زعق : عيله ؟؟ سنة وتتخرج من جامعتها وتقوليلي عيله !! هو لسه في بنات في الزمن ده ومع كل الوعي ده والشباب تضحك عليها !! اللي بيحب بيدخل البيت من بابه وخلص الكلام وكل البنات عارفه كده اما اللي عايز يتسلي ويخرج ويتدلع فده عدم تربيه .. احنا مربيناش بنتنا صح !! احنا اديناها حريه وهيا فهمتها غلط
هاله بعد تصديق : بنتي متربيه كويس
صلاح : امال جابتلنا العار ازاي !! ازاي حطتنا تحت ضرس واحد زي علاء زفت .. سيبيني والنبي لوحدي
مي جوه اوضتها دموعها بتحرقها واستغبت نفسها ازاي صدقته وازاي
علاء وثق علاقته بيها بالشكل ده ... تقريبا يوميا بيشوفها واتعلقت فيه جدا وافتكرت اليوم المشؤم من اوله
فلاش باك :::
مي : علاء وبعدين واخرتها ايه في خروجنا كل يوم !!
علاء : حبيبتي شاوري بس عايزاني اعمل ايه وانا اعمله
مي : خد اي خطوه
علاء : انتي عارفه فرق السن بينا قد ايه !
مي : انا ما يهمنيش
علاء : ابوكي هيهمه وهيرفض ومش هيوافق انا لو حد اتقدم لبنتي في سني هرفضه بتتكلمي ازاي !
مي مسكت كمه: انا بحبك وده المهم
علاء : وانا بعشقك يا مي بس هعمل ايه !! ابوكي عمره ما هيوافق ومش بعيد يجوزك غصب عنك وساعتها انا اخسرك قوليلي انتي حل وانا موافق عليه .. عايزينه يكون مضطر يوافق .. غصبا عنه يوافق فكري انتي وانا معاكي
مي فكرت شويه : نحطه قدام امر واقع
علاء بلهفه : قصدك ايه حبيبتي ؟
مي : نتجوز مثلا وساعتها غصب عنه هيوافق
علاء باس ايديها الاتنين : حبيبه قلبي انا موافق طبعا بس هيكون عرفي
مي : عرفي ! طيب ليه ؟
علاء : علشان ابوكي يخاف ويوافق علي طول .. حبيبتي انتي مش واثقه فيا ولا ايه !!
مي : حبيبي طبعا بثق فيك بس
علاء : ما بسش يالا بينا .. دلوقتي !
مي بفرحه : بجد دلوقتي ؟
علاء : حبيبتي بس تشاور وانا انفذ
مي : طيب يالا
علاء : طيب نطلع علي شقتي الجميله وتشوفي عش الزوجيه بتاعنا علشان كمان لو حاجه معجبتكيش نغيرها ونكتب الورق وهكلم المحامي بتاعي يجي ومعاه شاهد تمام كده !
مي : تمام حبيبي
اخدها بانتصار علي شقته وكلم محاميه اللي جهز الورقتين وقابله هو المساعد بتاعه ودخلوا الشقه ومضوا عليهم ومشيوا وعلاء عطي ورقه لمي
علاء : وبكده بقيتي مراتي رسمي
مي : بجد مراتك
علاء مسك الورقه : بجد طبعا مراتي مش الورقه دي بتقول كده !
قرب منها بس الخوف والتوتر سيطر عليها : انا خايفه
علاء : يبقي ما بتحبينيش
مي : لا انا بحبك .. بحبك قوي كمان
علاء : بتحبيني يبقي ولا تخافي مني ولا تتوتري كده وتسترخي في حضن حبيبك
مي : يعني احنا مش بنعمل حاجه غلط ؟
علاء : ولا غلط ولا حرام حبيبتي انتي مراتي وبعدين احنا هنطلع من هنا علي باباكي علي طول وبكره ايدي في ايد ابوكي ونتجوز رسمي وبعده تدخلي هنا عروسه بفستانك الابيض
مي : هتجيبلي فستان ابيض !
علاء : أجمل فستان لاجمل عروسه
مي ابتسمت ببراءه وما تعرفش انها بين ايدين ذئب هيفترسها ويرميها
علاء عملها عصير وحطلها فيه مخدر وبدئت هيا تضحك وبس وهو قام وفتح الباب ودخل كام واحد
مي : مين دول ؟
علاء : صحابي
مي بصوت زي السكران : يووووه بقي
علاء : تعالي معايا
اخدها اوضه نومه وهيا مش في وعيها خالص وبتضحك وخلاص قلعها هدومها وصورها كذا صوره وبعدها لبسها بدله رقص وهيا بتضحك واخدها بره وسط الشباب وشغل مزيكا وهيا الشباب شدوها ترقص وهو بيصورها وسطهم وكل واحد بيشدها بطريقه شكل وهيا سكرانه وبترقص وبتضحك وعلاء كمان بيضحك وبس ...
....................
صحيت مي بعد فتره طويله مستغربه هيا فين وشدت الغطا عليها مستغربه هيا فين وليه قالعه هدومها والخوف سيطر عليها طيب علاء مش جنبها
قامت لبست هدومها بسرعه ودورت عليه مفيش حد في الشقه كلها
اتوترت وخافت واخدت شنطتها فتحتها ملقتش الورقه بتاعت الجواز العرفي فيها
الخوف والرعب سيطروا عليها بتحاول تفكر مش عارفه .. ممكن يكون ضحك عليها طيب ليه علشان ايه !! لا بس هيتجوزها ليه ؟ وهو كده اتجوزها ؟ امها كانت ديما تقولها الجواز ايه غير زغاريط تملي البيت وبنت تخرج بفستان ابيض قدام الكل .. ده الجواز امال اللي عملته ده ايه !!
لا يا مي علاء بيحبك مش هيعمل كده ده مش شاب طايش ده راجل ناضج كبير وعنده بنت في سنك ممكن بس عنده شغل ..
طلعت موبيلها واتصلت بيه كان داخل مكتب ابوه
محي : ايه فين من بدري !
علاء تليفونه رن وشاور لابوه لحظه
علاء : ايوه يا قلبي
مي بخوف : انت فين !!
علاء : في الشركه يا قلبي جالي تليفون مهم ومهنش عليا اصحيكي
مي بعياط : علاء انت بتحبني بجد ؟ وهتيجي بكره فعلا لبابا !!
علاء : طبعا طبعا بصي انا في اجتماع ومش واخد راحتي هخلص واكلمك
مي : طيب الورقه بتاعتي فين !
علاء: في الخزنه عندك .. يوووه المفاتيح معايا .. بصي بكره اشوفك واديهالك بس خفت تروح كده ولا كده دي دليل حبنا والورقه اللي هنضغط بيها علي باباكي .. هتعرفي تروحي ولا ابعتلك اوبر !
مي : هروح انا
اطمنت شويه او ضحكت علي نفسها وروحت الرعب مسيطر عليها ليه عملت كده ! ليه نسيت كل كلام امها ! ليه نسيت ابوها اللي بيحبها طول عمره وبيثق فيها ! ليه ما جربتش الطريق الصح مش يمكن ابوها يوافق ويقتنع بحبها ؟ ديما ابوها يقولها الشيء اللي تخبيه وما تقدريش تعلنيه يبقي غلط وديما اسألي نفسك السؤال ده وانتي تعرفي ده صح ولا غلط ؟
دخلت بيتها وقفلت علي نفسها ومنتظره بكره يجي بسرعه وبالفعل جه بكره وعلاء راح زي ما وعدها وهيا فرحت بغباءها
صلاح باستغراب : علاء بيه ؟ خير ؟
علاء : طبعا خير .. فتحت شركه زينا وقولنا ماشي ... وليد وقف جنبك ومالو حقه .. عملت شراكه مع فهد وقولنا ماشي اما اللي مش ماشي بقي انا لسانك يطول وتقول كلام مالوش لازمه لفهد
صلاح : وانا قلتله ايه غير ان ابوه كان راجل محترم وشهم
علاء : وانا عايزك تروحله وتقوله ان ابوه مهرب واطي
صلاح وقف : ده لا يمكن ابدا اخون واحد البيت ده اتفتح بكرمه واخلاقه .. انا كل حاجه عملتها مديون بيها لوليد بيه الله يرحمه
علاء : توقعت هتقول كده .. وعملت حسابي .. نادي بنتك
صلاح : نعم !!
علاء بهدوء ورجل علي رجل : نادي بنتك ..مش اسمها مي برضه .. ناديها يالا
صلاح : انت مالكش دعوه ب بنتي
علاء نادي هو : مي .. مي صلاح عبدالكريم تعالي هنا
صلاح : اطلع بره بيتي
علاء : لأ لأ لأ .. الاسلوب ده ما بحبوش .. تعالي يا مي واقفه بعيد ليه ! مش تقولي لباباكي اننا نعرف بعض وتقوليله ان امبارح كله وانتي في شقتي وفي سريري وفي حضني
مي اتوترت وصلاح قام شد علاء علشان يضربه بس علاء زقه : ما تسأل بنتك الاول
مي باصه للارض وحست ان الدنيا كلها بتلف بيها ومش عارفه تعمل ايه
صلاح : انا بنتي اشرف من امثالك يا كلب بره بيتي
علاء بهدوء : شوف انا خايف عليه وهو يشتم طيب بلاش اتفضل اهو علشان بس مش مصدق
علاء طلع موبيله وشغل فيديو وحطه قصاد وش صلاح
وصلاح بص وعنيه وسعت جدا
علاء : صورت بنتك من لحظه دخولها شقتي لحد ما خرجت انا منها وراحت كمان في سابع نومه .. فيديو تحفه اخد عليه الأوسكار
مشي بايده لقطات يوريها لابوها اللي في حاله صدمه تامه اما مي فجمدت مكانها لان مهما تخيلت سيناريوهات سيئه الا انها عمرها ما تخيلت الحقاره دي ..
علاء : اه شوف اللقطه دي .. هنا بترقص ولا اجدع رقاصه في كباريه وسط الشباب دول .. ايه رأيك ؟ ممكن تجيبلك عروض كتيره من كباريهات كبيره ولا تحتاج لفهد ولا لغيره ...
صلاح خبط ايديه وزقها بعيد و وقع علي الكرسي وراه
علاء : ايوه اهدي وحط جزمه في بوقك وتنفذ كلامي بهدوء ..
طلع شيك مكتوب عليه عشرين مليون جنيه وحطه قدام صلاح
علاء : بكره هتروح تفض شراكتك مع فهد وترجعله فلوسه كلها وهترجعلي انا كل مليم اخدته من فهد واللي اتصرف في بضاعه ترجعلي البضاعه واللي اتصرف هيكون ديون عليك ولا اقولك خليه تمن رقصه بنتك انا بصرف قدهم في الليله الواحده في اي كباريه وهتقول لفهد ان جالك عرض افضل وهترجع صوره وليد الوحشه قدامه وهتسبك الدور كويس قوي والا قسما بالله لاخلي الفيديو ده ياخد فعلا جايزه الاوسكار افضل توزيع فهمت يا صلاح باشا .. بعد اذنك .. باي يا عروسه
مي نطقت : انت ليه عملت فيا كده ! انا مراتك
صلاح بصلها وعلاء نطق : مراتي ! ليه انتي شوفتي مأذون امبارح ولا حاجه !
مي : احنا كتبنا عقد
علاء : طيب هاتي العقد .. هو فين ؟ هاتيه يا قطه ! يعني واحد زيي يبص لعيله زيك عايز منها ايه ! انتي غبيه اعملك أنا ايه ؟ بس ما تيأسيش انتي حلوه وعندك مستقبل باهر في الرقص سيبك من الكليه واشتغلي في اي كباريه
صلاح وقف : قولت كلامك ؟ اطلع بره بيتي
علاء : الصبح تروح لفهد سلام
فاقت مي علي بابها بيتفتح وابوها دخل : عملتي كده ليه فينا ؟ قصرت معاكي في ايه !
مي عيطت : انا اسفه انا اسفه انا اسفه يا بابا حقك عليا
صلاح : اعمل بيه ايه اسفك .. ازاي قدر يضحك عليكي !! ازاي تروحي بيته ازاي !!
مي : اقنعني انه بيحبني واتفقنا نتجوز عرفي علشان نحطك في امر واقع وتوافق ما تخيلتش انه بيكذب عليا
صلاح : وانا من امتي كنت متعصب معاكي ! من امتي كنت الاب اللي محتاجه تحطيه في امر واقع علشان يوافق !! ليه خبيتي عننا ؟ ليه محكيتيش لحد فينا ؟ ليه محكيتيش لامك اتصرف ازاي واعمل ايه ؟ امال لو كنا متعصبين زي باقي الابهات والامهات كنتي عملتي ايه !! ازاي توافقي يتضحك عليكي بالسذاجه دي !
مي عيطت: حبيته وافتكرته بيحبني
صلاح : وهو ده الحب !! هو الحب الخروج والاحضان ومسك الايد .. الحب قيم واخلاق .. الحب خوف ومراعاه لربنا علشان يبارك الحب ده .. الحب هو دخول البيت من بابه .. الحب هو انك تتمني انسان في الحلال وفي النور .. الحب انك تخاف علي حبيبتك من كل حاجه واولهم نفسك .. الحب انك ماترضاش حد يبص لحبيبتك بصه مش كويسه او تحطها في وضع سيء .. الحب شيء مقدس وعلاقه مقدسه دنستوها انتو .. انتي مش بس ضيعتي نفسك انتي ضيعتيني كلنا معاكي ... انتي ضيعتينا كلنا .. روحي ربنا يسامحك لاني مش هسامحك ابدا .. مش هسامحك ابدا يا مي ... البنت اللي تحط راس ابوها في الطين ما تستاهلش اي شيء ..
سابها وخرج وهيا انهارت من العياط بس العياط هيفيد بايه .....
امها دخلت هيا كمان عندها
مي : انا اسفه يا ماما حقك عليا
هاله : معدش ينفع الاسف يامي المهم دلوقتي انتي عملتي ايه تاني في شقته وسمحتيله بايه ؟؟
مي عيطت جامد : انا معملتش اي حاجه وما سمحتلوش باي حاجه احنا بس كتبنا عقد عرفي
هاله لطشتها بالقلم : بس كده !!
مي عيطت قوي
هاله : امال قلعتي هدومك ازاي ولبستي بدله الرقص دي ازاي ورقصتي وسط الشباب بالمياعه دي ازاي !! عملتي ايه تاني ؟ وانتي بنت ولا الشباب دول اتسلوا عليكي
بتكلمها وبتزعق وبتضربها كله في نفس الوقت .. بتضربها بغل وبزعل وبضياع وبحب .. بنتها ضاع مستقبلها ومش عارفه تعمل ايه غير انها تطلع غليلها فيها
هاله : عملتي ايه تاني ردي ؟؟
مي : والله ما عملت حاجه ومش فاكره اي حاجه خالص .. احنا بس شربنا عصير وبعدها مش عارفه صحيت لقيت نفسي في سريره لوحدي ومعرفتش اعمل ايه !!
هاله : يعني ايه خدرك ولا ايه ؟؟ ردي
مي : معرفش يا ماما صدقيني
هاله : طيب انتي لسه بنت ؟؟ طمنيني
مي بعياط وبتضرب في نفسها : والله ما اعرف والله ما اعرف والله ما اعرف
وفضلت تضرب في نفسها وامها تحاول تمسك ايديها ومش عارفه لحد ما اغمي عليها بين ايدين امها اللي صوتت ونادت علي جوزها اللي معرفش يعمل ايه !! اخدوها المستشفي وبعد الكشف
هاله : بنتي مالها يا دكتور!
الدكتور : عندها انهيار عصبي الظاهر انها اتعرضت لصدمه كبيره .. حاولوا تبعدوا عنها الانفعال وتشوفوا ايه سبب المشكله ،، الف سلامه عليها
هاله طلبت دكتوره تكشف عليها وتطمنها علي بنتها وبعد الكشف
هاله : طمنيني يا دكتوره علي بنتي
الدكتوره : بنتك لسه بنت ومحدش قرب منها
هاله عيطت وغمضت عنيها للحظات
الدكتوره : لو بنتك اتعرضت لتحرش او خطف بلغي البوليس وهاتيلها حقها
هاله : والفضيحه ! والناس ! والمجتمع ! هنعمل فيهم ايه ! ولا ناخد التقرير الطبي بتاع حضرتك ونعرضه للكل علشان براءه بنتنا !!
الدكتوره : اهي دي الافكار المتخلفه اللي بتزود التحرش لان المتحرش عارف ان محدش هيلومه ولا هيتحاسب ولا حد هيعرف وعلشان كده بيأذي في بنات الناس لكن لو وقفنا وقلنا لأ هنقضي عليه وهيفكر مليون مره قبل ما يضايق بنت
هاله : اوعدك يا دكتوره ان لما الناس والمجتمع يقف ويقول لأ انا كمان هبقي اقول لأ
الدكتوره : ولما كل واحد يقول زيك مين اللي هيبدأ !
هاله : مش مشكلتي المهم ان بنتي سليمه
الدكتوره فضلت في حوار عقيم مع هاله اللي رافضه تماما اي شيء يعرض بنتها لكلام الناس ....
فهد اخر النهار دخلت عنده عبير
: في واحد اسمه يزيد بيه بره
فهد فضل باصصلها شويه
عبير : ادخله ولا امشيه؟
فهد : دخليه
عبير : طيب بعد ما ادخله ينفع امشي ولا حضرتك عايزني !
فهد : امشي .. في حد في الشركه ؟
عبير : لا بس عم صبحي بيقفل
فهد : ميس وجميله مشيوا ؟
عبير : مشيوا من بدري
فهد : خلاص دخلي يزيد وامشي وقولي لعم صبحي يمشي
دخل يزيد وقعد قصاد فهد
يزيد : خير فهد بيه
فهد فضل كتير ساكتت وباصصله
يزيد : فهد بيه انت كويس ! في حاجه !
فهد : مفيش اي حاجه.. الصبح كنت عايزك بس حاجات كتيره قوي اتغيرت من الصبح لدلوقتي .. فمش عارف اقولك ايه ! اقولك انا مش عايزك ! طيب ولو نفترض ان في لعب فهل انا عايزك ! او ممكن يكون بيتهيألي وعندي امل كذاب وساعتها انا مش عايزك .. بس ممكن يكون احساسي صح يبقي انا عايزك .. فهمت حاجه بقي !!
يزيد كان عنده خلفيه كامله من ابوه اللي فهمه كل حاجه وفاهم تماما فهد قصده ايه !!
فهد كمل كلامه : مفهمتش اذا كان انا نفسي مش فاهم
يزيد : لا فهمت وفهمت كتير قوي كمان
فهد : فهمت ايه بقي ؟ ياريت تفهمني انا كمان
يزيد قرب : فهمت انك متلخبط وفي امور في ماضيك مش عارف مين الصح ومين الغلط ؟ مين في اللي حواليك بيكذب ومين بيقول الحقيقه ؟ ومحتاج حد يساعدك بس خايف من اللي هتكتشفه او مش مستعدله ؟؟ فالسؤال هنا يا فهد انت مستعد تكشف كل الحقايق ولا انت مبسوط بتخبيطك في الظلام والكل بيضحكوا عليك وانت بتتخبط ؟؟؟
فهد استغرب ازاي يزيد قدر يفسر حالته بالظبط كده ! هل ده ذكاء من شغله وذكاء منه ولا هو كمان عارف حاجه عنه !!
فهد بحذر : ولنفترض اني عايز افتح دفاتر قديمه وادخل عش دبابير ؟؟
يزيد : نفتح وندخل بس اهم حاجه يكون معاك خبير يكشفلك كل الدبابير دي والاهم انك تكون مستعد للي هيقابلك في طريقك
فهد : ولو انا مش مستعد ؟؟
يزيد وقف : يبقي حضرتك بتضيع وقتي وانا عندي شركه كبيره محتاجه ايد من حديد .. عايز مساعدتي ولا مش عايزها ؟؟؟؟
فهد بصله وجاوبه ........
............
نبيله ندي اخدتها عند الدكتوره في معادها وفهد معاهم
فهد : حالتها ايه ؟
ليلي : المفروض تبدأ العلاج الطبيعي هيا حاليا كويسه جدا وهتتحسن اكتر مع الحركه ..
فهد : تمام .. هفضل علي اتصال بحضرتك
ليلي : في اي وقت فهد بيه .. ندي خليني اشوفك باستمرار
اخدها وروحوا وندي طلعت مامتها وميس قعدت مع فهد
ميس : قالتلكم ايه الدكتوره !
فهد : محتاجه لعلاج طبيعي علشان تتحرك
ميس مطمنه طول ما نبيله مش بتتحرك وفجأه بصت لفهد : اما انا جاتلي حته فكره
فهد : ايه ؟
ميس : اخو جميله وليد
فهد باستغراب : مالو ده وايه اللي فكرك بيه ؟
ميس : دكتور علاج طبيعي
فهد : وبعدين ؟
ميس : هاته هو يعالج جدتك بكره تجيبو
فهد : انتي عيزاه هنا في البيت ؟
ميس : بالظبط .. تحت ايدي وتحت عيني وتحت رحمتي هههههههههههه
ضحكت بشر ودي كانت اول مره فهد يلمح الشر ده فيها .....
في الشركه فهد راح لجميله
فهد : كنت عايز تليفون اخوكي
جميله : نعم !!
فهد : عايز تليفون اخوكي بتكلم عربي انا
جميله : عايزو ليه !!
فهد : وانتي مالك انتي
جميله تجاهلته : اتصرف وهاتو لنفسك
فهد خبط بايده علي مكتبها : انا مش ناقصك خالص النهارده .. اخوكي دكتور علاج زفت وانا محتاج لدكتور علاج زفت خلاص
جميله كشرت شويه وبعدها فهمت لما افتكرت جدته : اه لجدتك .. طيب قول كده اتفضل
فهد اخد الرقم ومشي وهيا بسرعه اتصلت باخوها وبلغته وطلبت منه يوافق علشان خاطر نبيله وبالفعل وليد وافقت وحدد معاد مع فهد وراح علي الفيلا وكانت ندي في استقباله هيا ونبيله
ندي : اهلا بحضرتك يا دكتور اتفضل .. دي والدتي نبيله
وليد وطي وسلم عليها : انا دكتور وليد اهلا بحضرتك
نبيله بصتله بحب ودموعها نزلت
وليد بص لندي : هو في ايه ؟
ندي بتأثر : اخويا اللي يرحمه كان اسمه وليد وماما لسه بتتأثر لما تسمع اسمه
وليد زعل : البقاء لله
ميس نزلت بتألق : عجبكم الدكتور اللي اخترته .. د/ وليد .. اخو جميله
وليد وجميله .. جمال الاتنين مع بعض صح !!
نبيله وندي بصوا لبعض واستغربوا وخافوا من ميس ومن اللي ناويه عليه
د/ وليد : هنبدأ
ميس : طبعا يا دكتور .. اتفضل هوريك الاوضه اللي هتشتغل فيها
أخذته ميس وندي زقت مامتها ودخلوا الاوضه وسابتهم وخرجت بس ندي خرجت وراها : ناويه علي ايه يا ميس !
ميس ضحكت : كل خير يا ندوش استمتعي بالعرض .. جميله و وليد كلاكيت تاني مره .. بس المره دي انا ماسكه خيوط اللعبه وانا اللي بلعب بيها .. انا وبس
............
محي استدعي فهد في مكتبه
فهد : خير يا عمي
محي : انا كنت سبق وكلمتك في موضوع ولحد دلوقتي ما ردتش عليا فيه
فهد فهم قصده : موضوع ايه ؟
محي : خطوبتك لسالي .. انا سكت الفتره اللي فاتت احتراما لموت شريف بيه والد ميس بس عدي فتره اهو هنعلن عن الخطوبه امتي !
فهد : نعلن ! علي اساس اني وافقت !
محي : هترفض ليه ! المنطق بيقول انك توافق
فهد : ازاي بقي فهمني !
محي : اولا مفيش حد في حياتك وانت ما بتؤمنش بالحب والكلام ده
فهد : وثانيا؟
محي : ثانيا والاهم ان علاء وريثي الوحيد وسالي وريثه علاء الوحيده وبالتالي سالي هتاخد نصيبي ونصيب ابوها ولما تتجوزك وتخلفوا تخيل ابنك هيكون نصيبه ايه لما يورث كل ده بالاضافه اللي نصيبك
فهد بصله وبيحلل كلامه
تفكيره كل في الميراث والورث ومش بعيد هو يتجوز سالي ويخلصوا منه ويكون ابنه ولي العهد .. ياتري ده اللي عملوه مع ابوه ! اول ما خلف خلصوا منه واخدوا ابنه !! بس اول ما ابنه بدأ يتمرد عايزين بقي المره دي يجوزوه تبعهم علشان يضمنوا ان كل الشركه تكون في جيبهم...
فاق علي صوت محي : قولت ايه !
فهد بهدوء شديد : تحب نعمل الخطوبه امتي !
محي ابتسم ووقف يسلم علي فهد : برافو عليك ابني حبيبي .. ده الصح ؟ الخميس الجاي كويس !
فهد : طيب مش نبلغ ميس ؟
محي : نبلغها ومالو انا هكلمها واحدد معاها اليوم
خرج من عند محي وراح مكتبه وقفل عليه ومتضايق من نفسه ومن غباؤه وفجأه تخيل جميله لما تعرف الخبر ده .. مسك الباب علشان يروحلها بس تراجع .. فايدته ايه يروحلها ؟ وليه يروحلها اصلا !!
سالي عرفت الخبر وجريت علي مكتب فهد بس قبل ما تدخل تراجعت وراحت الاول مكتب جميله
دخلت وقفلت الباب
جميله : خير سالي هانم !!
سالي : خير بس جيت بنفسي اعزمك
جميله : علي ايه ؟
سالي بصتلها قوي : علي خطوبتي
جميله بتريقه: بجد خطوبتك ! ومين سعيد الحظ ده !
سالي : فهد .. تعرفيه !
جميله مصدقتهاش ابدا وبصتلها قوي بعد تصديق
سالي : ايه مش مصدقاني !
شدتها من دراعها لحد الباب وفتحت الباب شويه والكل كان متجمع ومحي بيعلن الخبر وبيعزم الكل علي حفله الخميس
سالي زقتها بعيد وقعت علي الكرسي : اتمنيتيه .. بس فهد ابعد من نجوم السما .. اه ممكن يتسلي بيكي شويه بس هو بتاعي انا ..
خرجت بانتصار من عند جميله وفهد كان واقف مع محي وعينه علي باب مكتب جميله وشاف سالي خارجه بابتسامه عريضه وعرف انها رمت الخبر في وشها وكرهها في اللحظه دي واتمني ... اتمني ايه ! مش عارف هو تمني ايه !!
............
سالي راحت لميس البيت فرحانه جدا بترقص وبتتنطط من الفرحه
ميس : مش قلتلك اصبري
سالي : حبيبتي انتي .. ما تتخيليش فرحتي قد ايه وانا بقولها خبر خطوبتي علي فهد .. مكنتش شايفه قدامها
ميس : ولسه كمان وانتي بتستمتعي
بدورك كخطيبه لفهد قدامها .. هتحريقها بنار الغيره .. هتموتيها بالبطيء
سالي : انا عايزه الخميس يجي بسرعه .. الفستان .. تعالي ننقي فستان .. موبيلي فين ؟ اه تحت هنزل أجيبه
نازله بتجري واتقابلت مع وليد داخل
سالي : انت بتعمل ايه هنا !
وليد : انا عندي شغل هنا
سالي ابتسمت : اما انتو حته نكته
وليد : افندم
سالي : لا روح لشغلك ما تهتمش بيا ابدا روح روح يالا
...............
جميله روحت بيتها مش شايفه قدامها ومش عارفه سبب حالتها دي ايه بس عايزه توصل بيتها باي طريقه وحست ان بيتها بعيد جدا جدا .. اخيرا وصلت ودخلت ووصلت لسريرها واستخبت فيه .. عقلها بيصورلها كل اللي مر عليها من يوم ما دخلت الشركه دي لحد النهارده وسالي بتبلغها الخبر ...
عمتها دخلت عندها وقعدت جنبها
عمتها : فيكي ايه يا جميله ؟؟ اشكي لعمتك يا حبيبتي !! عملوا فيكي ايه !!
جميله اتعدلت ورمت نفسها في حضن عمتها وفضلت تعيط بصوتها كله .. عيطت كتير جدا وعمتها ضماها وبس
جميله من ضمن دموعها : فهد خطب سالي
مقالتش غير الجمله دي بس وهيا بتعيط وتعيط وعمتها تهدهد فيها لحد ما نامت في حضنها ..
سابتها وخرجت وعماد اخوها كان واقف : مالها !! كل العياط ده ليه !
جميله : علشان فهد خطب سالي
عماد : ودي فيها ايه ! ما يخطب
جميله : يعني ايه فيها ايه بقولك خطب يعني هيتجوز !!
عماد : ماشي فاهم .. سالي شريره بنت علاء اوكي فاهم دي بس اللي مش فاهمو ليه جميله بتعيط كل ده ؟
جميله اخته بصتله باستغراب : لانها .. لانها ...
عماد : لانها ايه يا جميله انطقي ؟
جميله غيرت رأيها : لانها حست انها خسرت قصادهم .. مصدومه مش اكتر
عماد : وبعدين هتعمل ايه ؟ هيا قالتلك ايه ؟
جميله : مقالتش يا عماد .. مش عارفه هيا ناويه علي ايه .. انا مش عارفه صراحه اقولك ايه يا عماد بس انا اترجيتك بلاش تدخل بنتك لكن انت اصريت وشجعتها وادي التمن انت كمان هتخسر بنتك .. اسحب عيالك من دايره الشياطين دي .. دول شياطين واللي بيقربلهم بيتحرق
عماد باستغراب : اخسر بنتي ليه ؟ علشان اتهزمت في جوله يبقي هخسرها !! انتي مخبيه عني ايه يا جميله !!
اخته بهروب : مش هقولك تاني اسحب عيالك وابعدهم .. انا خسرت ابني انت عايز تخسر الاتنين !! افهم بقي دي قضيه خسرانه
الاتنين اتفاجؤا بجميله وراهم : مش خسرانه وما ابقاش انا جميله ان ما رجعت ابنك لحضنك .. فهد هيفوق .. ما تخافيش عليا انا مش ضعيفه انا بس خسرت جوله واتعلمت لما اخسر اقف .. وبعدين انا زعلت لان فهد بس اختار الشيطانه دي مش علشان حاجه تانيه .. ما تخافيش علينا يا عمتي . احنا وراكي ..
سابتهم ودخلت تكمل عياطها اللي كانت مسيطره عليه علشان تظهر قوتها قدامهم .....
تاني يوم راحت الشركه قويه رافعه راسها في دماغها عمتها وبس .. ونار ملياها لكل اللي في الشركه هنا
سالي اول ما شافتها اتوترت من نظرتها اللي اتغيرت ..
فهد في مكتبه بيتخانق مع كل اللي يدخله
عبير : يعني حضرتك عايز ايه دلوقتي !
فهد : شوفيلي حد يعرف يترجملي الزفت ده .. مش عارف انا ازاي تقبلوا شروط عقد مكتوبه بالالماني يا تطلبوا منهم يترجموا العقد يا ما تقبلهوش .. اتصرفي وهاتيلي مترجم حالا ( جت تمشي ) استني
عبير : نعم حضرتك
فهد : مين اللي قبل العقد بالشكل ده اصلا !
عبير بتوتر : سالي هانم سكرتيرتها اللي جابته
فهد : تمام هاتيلي مترجم خلال نص ساعه
عبير جريت من قدامه وهو خرج في ايده العقد وراح لمكتب سالي اللي فاتحه مجلات كتير وهو دخل بعنف وحط العقد فوق كل اللي قدامها
سالي باستغراب : في ايه !
فهد : ترجميلي الكلام ده !!
سالي بصت للعقد : ده ايه اللغه دي اصلا !! معرفش
فهد بغضب مكتوم : ولما ما تعرفيش ازاي تقبليه !!
سالي : انا وانا مالي
فهد مسك ايديه وضمهم علشان ما يتهورش : العقد سيادتك اللي قبلتيه وسكرتيرتك اللي جابته .. لو انتي مش فاضيه للشغل يبقي خدي مجلاتك وروحي اقعدي في بيتك نقي فساتينك براحتك لكن غلطه تانيه زي دي يا سالي هتكلفك كرسيكي هنا
سابها وخرج وهيا في حاله ذهول وجريت علي ابوها تشكيله وهيا خارجه قابلت جميله اللي ماسكه مبرد وبتبرد اضافيرها وسانده علي حيطه واول ما شفتها
جميله وحولت وشها بتريقه وكأنه صعبان عليها: لا لا لا لا يا حرام .. ازاي فهد ما يقدرش انك بتنقي فستان خطوبتك وازاي هو مش معاكي ينقيه وليه مش بينقي بدلته ! مش حرام يزعل خطيبته في اول يوم ليهم ! ده يا عيني مالبستوش حتي دبل .. مش يقدّر فهد !! لا عايز قرصه ودن !! اجري علي بابي قوليليه يا بابي اقرص ودن فهد زعلني وزعقلي .. بس ليه فهد زعلك !( عملت نفسها بتفكر ) اه علشان اصلا ده جواز مترتب اللي هو نظام زيتنا في دقيقنا والشركه ما تروحش لحد بره .. امممم ( حطت ايدها علي بوقها ) هشششش مش هقول لحد انه ما بيحبكيش قلبي عندك يا عمري .. انتي مضطره معلش تستحملي .. ممكن يحبك .. ايوه زمن المعجزات خلص بس مفيش حاجه بعيده عن ربنا ...
ضحكت وسابتها ومشيت وسالي جريت بغيظ تعيط فعلا لابوها
جميله نازله ولمحتها عبير وخايفه
جميله : في ايه مالك !
عبير : ما تعرفيش حد بيتكلم الماني بسرعه ينوبك ثواب هترفد يا جميله
جميله : حبيبتي اهدي انا بعرف الماني كويس عايزه ايه !
عبير باستها من خدها وشدتها من ايدها لمكتب فهد وفتحت الباب وجميله حتي مالحقتش تعترض ومش فاهمه في ايه !!
فهد بصلهم : نعم !
عبير : جبت لحضرتك المترجم اللي طلبته
شدت جميله اللي مش فاهمه حاجه
فهد : مين هو !
عبير : اهو جميله
فهد بصلها : انتي بتعرفي الماني !
جميله رفعت راسها : اه بعرف ليه !
فهد بص لعبير : شكرا يا عبير روحي انتي
عبير خرجت وقفلت الباب وجميله بتبص لفهد بتكبر
فهد قعد علي مكتبه وحط العقد : اتفضلي ترجميلي العقد ده !
جميله بصت للعقد وبصتله : دي مش وظيفتي اترجملك !
فهد : بقولك ايه انا علي اخري والحكايه مش طلباكي اصلا
جميله بتريقه : امال طالبه مين ؟ اه سالي حبيبتك !! طيب لحظه اجيبهالك تروق دمك شويه ..
فهد زعق : استني هنا وبطلي اللي بتعمليه ده !! بلا سالي بلا زفت
جميله : ايه ده بقي ! تروح وتزعقلها ودلوقتي تقول مش طلباني وطي صوتك لحد يسمعك ويقول يا عيني جابرينك وضاغطين عليك .. ويقولي يا عيني فهد بيه رئيس مجلس الاداره هيجوزوه غصب عنه هيكون شكلك وحش قوي
فهد قام بغضب هيا قابلته بغضب اكبر : قسما بالله يا جميله
جميله : نعم !! بتقسم بايه يا ابن ميس ..
فهد بصلها وافتكر كلمه صلاح يا ابن ميس لانك مش ابن وليد واهو جميله بتقولها .. ليه جميله بتقوله يا ابن ميس !!!
فهد :........نكمل بعدالتفاعل لايك وعشرملصقات فضلا
الحلقه ال ١٢ من الجزء الثانى
التفاعل ضعيف جدا ياريت نذودشويه
هسيبكم مع الحلقه للي حابب يقراها
فهد قام بغضب هيا قابلته بغضب اكبر : قسما بالله يا جميله
جميله : نعم !! بتقسم بايه يا ابن ميس ..
فهد بصلها وافتكر كلمه صلاح يا ابن ميس لانك مش ابن وليد واهو جميله بتقولها .. ليه جميله بتقوله يا ابن ميس !!!
فهد : نعم !! ابن مين !! لاخر مره هحذرك اعرفي حدودك هنا في الشركه
جميله بتحدي : انا عارفه حدودي كويس بس هل يا تري انت عارف حدودك !
فهد : انا هنا ماليش حدود نهائي الشركه شركتي والموظفين هنا كلهم بلا استثناء موظفيني ولو انتي فاهمه ان احترامي لخاطر والدتي ده هيخليكي في مركز قوه فلا فوقي لنفسك واعرفي انتي بتتكلمي مع مين !! اه خاطر والدتي علي عيني وعلي راسي بس مش هسمحلك تتمادي في تصرفاتك علي حساب الخاطر ده .. فانتبهي لنفسك لو عايزه تكملي في الشركه هنا والا هتلاقي نفسك بره وروحي ارجعي لطلبتك ولتدريسك ..
جميله كانت هترد بس افتكرت عمتها ودموعها وشوقها لابنها وحرمانها طول السنين اللي فاتت دي .. فهد اه ممكن يسمحلها بشويه تجاوزات بس فعلا مش للدرجه دي فلازم تكون حذره
فهد فهم سكوتها ده انها فعلا خافت تترفد وحس بانتصار مالوش معني جواه لانه بيحب وقوفها قصاده وبيحب تحديها ليه
فهد : ودلوقتي اتفضلي ترجميلي شروط العقد ده ايه وتجهزي علشان في حد من الشركه هيتكلم معايا اون لاين دلوقتي وممكن ما يكونش بيعرف انجليش فهحتاجك تترجميلنا
جميله برضه مش عايزه تستسلم بالسهوله دي لفهد وفي نفس الوقت مش عارفه تعمل ايه
فهد حط الورق قصادها وزعق : اتفضلي
جميله : يعني انت محتاجاني وعايز مليون طلب مني باي عين بتعلي صوتك هاه !!
فهد : ده شغلك
جميله : شغلي اه بس انا مش محتاجاله للدرجه اللي اخاف فيها من سيادتك لا ترميني بره فخلي انت كمان النقطه دي في بالك .. انا كمان بسهوله اقدر اسيب الشغل هنا وأرجع لطلبتي المحترمين
شددت قوي علي كلمه المحترمين وفهد بصلها وهيا بصاله والاتنين واقفين قصاد بعض زي الاسدين اللي بيستعدوا للهجوم .. وقطع عليهم هجومهم دخول علاء بنرفزه واول ما شاف جميله اللي رجعت خطوه لوري بدخول علاء
علاء بتريقه : مش تحطلك لمبه حمرا قدام الباب زي بتوع زمان علشان قبل ما حد يدخل يعرف انك مشغول
فهد بصله : تلميحات سخيفه زي بتوع بنتك مش هسمح بيها يا عمي عندك حاجه مهمه عايز تقولها قول معندكش فاتفضل لاني منتظر مكالمه اون لاين مع الشركه في المانيا والباشمهندسه حاليا الوحيده في الشركه اللي بتعرف الماني وبسبب بنتك الفصيحه اللي قبلت تستلم فاكس كله الماني فأنا علي اخري ومش مستحمل حرف واحد من حد
علاء : الباشمهندسه امممم قولتلي
فهد : لو حضرتك تعرف الماني اتفضل علي الاقل هيا تروح بدري ؟؟
علاء : ولا الماني ولا ياباني .. كلامنا في البيت يا فهد اسيبك ل .... لشغلك
خرج وقفل الباب وراه وفهد بص لجميله
فهد : انجزي
جميله بصتله نظره ناريه الاول وبعدها وقفت جنبه وبدئت تترجمله
فهد : قومي نقعد هناك بدال ما انتي واقفه كده !!
جميله استغربت اهتمامه بحاجه زي دي بس طبعا لازم تحط التاتش بتاعها : وانت مهتم قوي بوقفتي وتعبي !!
فهد بصلها : انا غلطانلك .. اشبعي وقفه كملي
جميله تعبت وضهرها وجعها من الوقفه وبدئت تبدل الوقفه علي رجليها وهو ملاحظ ده ومطنشها وبيقول جواه .. تستاهلي بس فجأه اتضايق من تعبها .. اتضايق من كبرياءها ومعدش مركز معاها فقام وقف وهيا سكتت و أخد الورق بصمت وراح قعد علي تربيزه الاجتماعات الصغيره في ركن مكتبه وهيا بصمت باعت كبرياءها وراحت قعدت جنبه واول ما قعدت جسمها كله أنّ من الوجع فغمضت عنيها للحظه وهو هنا لعن كبرياءها الغبي .. فتحت عنيها لقته مركز معاها قوي فاتحرجت وبصت للورق وبدئت تكمل بس هو شد الورقه من ايدها
فهد : يعني بس فهميني استفدتي ايه من رفضك غير تعبك انتي !!
جميله بتهور وسرعه : اني ضايقتك
فهد هنا بصلها الاول بدهشه ومره واحده انفجر في الضحك ودي كانت اول مره جميله تشوفه بيضحك كده .. كان نفسها تقوله قد ايه هو وسيم لما بيضحك ..انتظرته يخلص ضحك
جميله : هاه خلصت ضحكك .. الحمد لله ان في حاجه ضحكت فهد بيه
فهد بابتسامه : معلش هو ايه اللي هيضايقني لما انتي تتعبي من الوقفه !! بس فضولي الرهيب هيموتني واعرف اجابتك
جميله معندهاش رد بس لازم تبتكر : اني قلتلك لأ .. وانك عارف اني بعاندك حتي لو حاجه هتريحني برضه اجابتي ليك لأ
فهد ضحك بخفه : وهو انتي متخيله انك لما بتقولي لأ فانا مش هعرف اخليكي تعملي اللي انا عايزو !! يا حلوه انتي انا بسيبك بمزاجي لاني بس بستمتع بمحاولاتك دي .. عارفه زي الفهد بالظبط لما بيلعب بفريسته .. انا بلعب معاكي لما بسيبك ترفضي .. لكن في الحاجه المهمه انا بعرف كويس اخليكي تعملي اللي انا عايزو بالظبط !!
جميله بصتله شويه ومره واحده قامت وخارجه
فهد باستغراب : انتي رايحه فين !!
جميله : مروحه بيتنا وانت هاتلك حد يترجملك العقد ولما يتصل اللي هيتصل ده بلغه انك ما بتعرفش الماني .. ( بتحدي ) اجبرني بقي اقعد واترجملك يا ... يا فهد بيه
خرجت ورزعت الباب وراها وهو بدال ما يتضايق ابتسم .. وعاجبه عنادها ده الي اقصي حد ومستغرب ازاي تحول من قمه غضبه الي الابتسامه الغبيه اللي علي وشه
تليفونه رن وكانت الشركه وتجاهل التليفون وقام يخرج من مكتبه .. خرج قابل آسر في وشه داخل فسلم عليه
فهد : جيت امتي !!
آسر : لسه واصل حالا .. خلصت تسليم الاجهزه ورجعت علي طول
فهد : مش قلت اخدت امل معاك علشان تقعد معاك يومين في الغردقه قبل ما تيجو !
آسر : لقينا الدنيا خنقه واحنا لوحدنا كده فقلنا نبقي نطلع كلنا مع بعض هتكون الذ
سالي كانت خارجه من عند ابوها ورايحه ناحيه مكتبها ولمحت جميله مركزه مع فهد وهيا بتتكلم مع امل وكأنها ماشيه بس قابلت امل صدفه علي باب الاسانصير فراحت بسرعه علي اسر وسلمت عليه
آسر : ازيك سالي
سالي : حمدالله علي السلامه اسر .. مش تباركلي !
آسر باستغراب : اباركلك علي ايه الاول !!
سالي عينها علي جميله وعلت صوتها ومسكت دراع فهد بتملك : خطوبتي انا وفهد بعد بكره يوم الخميس .. بذمتك مش خبر يجنن ؟
آسر نزل عليه الخبر زي الصاعقه وبص لفهد اللي دور وشه بعيد مخنوق من سالي وتصرفاتها وامل كمان سمعت وشهقت بهمس وجميله لاحظت تغيرها
لحظه من الصمت عدت علي الكل قطعها آسر : مبروك ( بص لفهد بنظره فهد مافهمش معناها ) مبروك يا .. يا ابن عمي
انا جاي من السفر تعبان بعد اذنكم ..
سالي : اوك نتقابل بعدين .. ( بصت لامل ) امل ما تيجي تنقي معايا الفستان بتاع الخطوبه ونشوفلك انتي كمان فستان !!
امل مكنتش عارفه ترد فجميله ضغطت علي ايدها بتشجعها
امل بصت لجميله اللي بتشجعها تتكلم وتداري ضعفها : وقت تاني
آسر وقف واخد اخته ودخلوا الاسانصير ومعاهم جميله ونزلوا التلاته بصمت وامل ماسكه ايد جميله لحد ما خرجوا بره الشركه
جميله بتشد ايدها : امل انتي هتروحي مع اخوكي
امل : ما تخليكي معايا .. خليكي معايا يا جميله !!
جميله بتردد : مش عارفه يا امل ! مقولتش لحد من عيلتي
امل بصت لاخوها : آسر استني لحظه تتصل باهلها تقولهم وناخدها معنا ارجوك
آسر : هنتظركم في العربيه
هرب هو كمان من قدامهم وجميله اتصلت بعمتها وبعدت خطوتين عن امل وكلمت عمتها وبعدها رجعت لامل : بس مش هينفع اتأخر ماشي
امل فرحت بيها جدا وركبوا الاتنين جنب بعض وري ، امل سندت علي كتف جميله وعيطت بهدوء وجميله مش عارفه تواسيها ازاي او تواسي حتي نفسها ازاي ..اما آسر فساق بتوهان لحد ما روحوا ودخلوا فيلتهم .. نزلوا ودخلوا بيتهم كان خالد ومعاه ندي تقريبا بيتخانقوا بس سكتوا مع دخول عيالهم
ندي جريت علي بنتها : في ايه امل مالها !
جميله : هيا كويسه .. تسمحيلي اطلعها اوضتها
ندي ابتسمت لجميله : طبعا طلعيها
طلعوا الاتنين مع بعض اما آسر انتظر لحد ما طلعوا وبص لابوه : انت كنت عارف ؟؟
خالد : كنت عارف ايه !
آسر : باللي حصل ؟
خالد : وايه اللي حصل !
آسر : خطوبه سالي وفهد ؟
ندي : سالي وفهد اتخطبوا معقوله ! واحنا ما نعرفش !
آسر : الخطوبه لسه الخميس .. بابا انت كنت عارف !!
خالد ابتسم : طبعا انا اللي اقترحت اصلا الخطوبه دي .. جدودك كان لازم يكبحوا جماح فهد وقولنا ان الجواز افضل شيء للسيطره عليه واقترحوا امل بس انا رفضت وقولت امل طيوبه ما تنفعش مع واحد زي فهد فاقترحت سالي والكل وافق وفهد كمان وافق
آسر كان بيسمع بصدمه : انت اللي اقترحت سالي !! انت !! يعني من ضمن بنات الكون كله ملقتش غير سالي
خالد باستغراب : ماهو يا امل يا سالي !! وامل ما تنفعوش !!
امل من فوق : ليه ما انفعوش !! هو انا مش بنت زي باقي البنات !! ولا علشان سالي اجمل مني وبتتكلم افضل مني !! انت استكترت فهد علي بنتك !!
خالد باستغراب : العيال دي مالها !! مالكم انتو الاتنين
امل زعقت وجريت : انا عمري ما هسامحك
دخلت اوضتها لجميله اللي اتفزعت من منظرها : في ايه مش نزلتي تجيبي كوبايتين ليمون نهدي بيهم ! مالك بقي
رمت نفسها في حضنها وفضلت تعيط وجميله تهديها
اما اسر فبص لابوه بغضب وساب البيت كله وخرج وخالد بص لمراته : العيال دي مالها ؟ اتجننوا ولا ايه !!
ندي بصتله قوي : هو انت للدرجه دي اعمي ؟ ما بتشوفش ولا بتحس خالص ؟
خالد : انتي بتقولي ايه انتي كمان ؟ في ايه مالكم !
ندي : في انكم لسه ما بطلتوش الشر بتاعكم وبتخططوا لفهد زي ما قبله كنتو بتخططوا لوليد بس المره دي انت خطتك اتقلبت عليك وعلي رأي المثل ( لا يحيق المكر السيء الا باهله )
خالد : مكر ايه وخطط ايه ؟ فيها ايه لما نتفق ان فهد يتجوز سالي !! ده ايه الشر اللي فيها ؟
ندي : انكم عايزين تضمنوا ما يبصش لحد بره ويجيبلكم حد يخلفله وريث تاني وتفضل الشركه في حضنكم علشان انتو اصلا مخلدين فيها ..
خالد : بقولك ايه مهياش طالباكي .. عيالك مالها !
ندي : عيالي !! عيالي انت كسرتهم الاتنين النهارده
خالد: ليه بقي ان شاء الله ؟؟
ندي : علشان آسر ابنك ولا حب ولا هيحب غير سالي ومن زمان وهو بيحبها وبنتك بتحب فهد وبس !! ( خالد اتصدم ) شوفت بقي انت عملت ايه بايدك في عيالك ! كسرتهم الاتنين وحطمتهم !! وبنتك فهمت انك مستعر منها ومن شخصيتها المهزوزه ورفضت تجوزها لفهد لانه عايز سيده مجتمع زي سالي اما ابنك فربنا يعينه .. وريني بقي هتعمل ايه وهتصلح كسرتهم دي ازاي !!
سابته هيا كمان وطلعت لبنتها ولقت جميله منوماها علي رجليها وشاورتلها تسكت علشان نامت
ندي بهمس : نامت حبيبتي !!
جميله : ايوه نامت .. شكلها تعبانه من السفر
ندي : اكيد .. انتي طيبه قوي يا جميله .. بتفكريني بحد كنت اعرفه زمان .. كانت طيبه قوي زيك
جميله ابتسمت لانها عارفه انها تقصد عمتها : وطيبتها دي كانت حلوه ولا وحشه
ندي : قصدك ايه !
جميله : اقصد نفعتها طيبتها ؟!
ندي بزعل : للاسف لأ .. دمرتها تماما .. زي امل كده برضه طيبه وطيبتها للاسف برضه مدمراها
جميله : يعني ابطل انا الطيبه دي !
ندي : والله ما عارفه يا جميله ايه الصح وايه الغلط !
جميله : الطيبه مش وحشه ابدا .. بس الطيبه لازم يكون معاها قوه بحيث محدش يستغلها غلط ويحول طيبتك دي لضعف يدمرك .. اكون طيبه اه بس بدون ما حد يستغلني ..
ندي : فعلا الطيبه لازم يكون معاها قوه .. المهم تعالي نتغدي انا وانتي ايه رأيك نقعد مع بعض لحد ما امل تصحي !
جميله : لا معلش اعذريني انا لازم امشي علشان مش هينفع اتأخر اكتر من كده وقت تاني وظروف احسن من كده ونقضي وقت مع بعض
مشيت جميله وراحت لعمتها مهمومه وحكت لعمتها اللي حصل كله ..
وعمتها كمان معرفتش تقولها ايه او تواسيها ازاي !! الدنيا كلها متلخبطه ..
.................
مي فاقت واتحسنت وامها ساعدتها وخصوصا لما عرفت انها سليمه .. واخدوها البيت وصلاح راح لعلاء يطلب منه يطلق البنت بهدوء ووعده انه مش هيتكلم مع فهد تاني وعلاء رفض يطلق وقاله ينتظر لحد ما يطمن تماما من ناحيته ويتم فرح بنته بهدوء
................
قبل الخطوبه بيوم ندي كانت رايحه بأمها المستشفي لاستشاره سريعه
نبيله : عملتي اللي قلتلك عليه ؟
ندي : عملته بس خايفه .. لو فهد عرف !
نبيله : فهد مشغول بخطوبته اللي بكره والنهارده افضل فرصه
ندي : طيب مش افضل كنا طلبنا مساعده ليلي
نبيله : ليلي متفقه مع فهد والله اعلم مش يمكن تبلغه !! خلينا في المضمون
ندي : طيب ومين قالك ان الراجل ده مضمون !
نبيله : ده صديق قديم ومقرب جدا مننا ومش هيتأخر ابدا عن مساعدتي
ندي : برضه خايفه
نبيله : ندي وبعدين !! يعني ايه اللي ممكن يحصل اسوأ من اللي بيحصل اصلا ؟
ندي بصت لامها : اني اخسرك تاني !!
امها طبطبت علي ايدها بابتسامه : مش هتخسريني ابدا
خلصوا الاستشاره وراحوا علي معادهم وكانت في راجل كبير اسمه سليم عبد الرحيم في انتظارهم في المكان اللي اتفقوا عليه .. رحب بنبيله جامد
وفضلوا يتكلموا شويه في ذكرياتهم
سليم : خير يا نبيله !! بنتك قالت انك عايزاني في حاجه مهمه !
نبيله حكتله حكايتها كلها
سليم : انتي عايزاني اتدخل لميس دي ؟
نبيله : لا لا انا عايزه اعرف قرار وليد
سليم : وليد !! مش قلتي انه اتوفي من زمان !!
نبيله : بس جد في الامور امور
فلاش باك
———-
نبيله خرجت من اوضتها علي كرسيها كانت قلقانه علي فهد انه اتأخر وقربت من اوضه ميس لانها سمعت بابها بيتقفل تسمع هل فهد معاها ولا لأ وهنا سمعت صوت ميس بتتخانق مع محي في الموبيل
ميس : بقولك ايه يا عمي فهد غير وليد .. وبعدين فهد اصلا بيكره وليد
سكتت شويه وبعدها كملت : مش هيحن لذكري ابوه مش معني انه وقف دقيقتين قدام قبر ابوه يوم جنازه جده انه حن مش يمكن يكون بيشتمه .. وبعدين وهو القبر ده فيه وليد اصلا !! ماهي جثه والسلام الي فيه
سكتت كتير : عمي عمي .. فهد مش زي ابوه ولا هيحن له وبعدين اهو وافق علي سالي وبكره يخلف منها والعيل ده هيكون الكل في الكل فالصبر حلو .. وبعدين وليد لو كان هيرجع كان رجع من زمان مفيش شيء في الكون كله ممكن يبعده عن جميلته غير الموت .. وليد اكيد مات وشبع موت كمان نقفل بقي صفحته وخلينا نركز في الفرح اللي جاي .. يالا سلام وبطل قلقك ده .. اجهز لفرح حفيدتك ..
نبيله رجعت اوضتها وهيا مش عارفه تفسر اللي سمعته ده ايه
نرجع للواقع
———
سليم : يعني انتي شاكه ان ابنك يكون عايش ! طيب فين وليه ما رجعش !
نبيله : معرفش .. لو كانوا واثقين من موته مش هيكونوا خايفين للنهارده من اسمه وذكراه .. هما بيفترضوا انه ميت معني كده انه ممكن كمان يكون عايش
ندي : ماما مش يمكن بيتهيألك !! بلاش امل كداب والنبي يا ماما
نبيله : لو في امل ولو واحد في الميلون ان ابني عايش فأنا هتعلق بيه .. ارجوك يا سليم ارجوك ساعدني
سليم : من غير رجا ابدا يا نبيله انتي عارفه معزتك ولو ابنك عايش هرجعهولك وده وعد مني
نبيله : بس اوعي مخلوق يعرف ليقتلوه
سليم : عيب عليكي ده شغلي انا بقي .. وبعدين انتي نسيتي اني كنت مدير مخابرات ولا ايه !! اوعي تفكري ان طلوعي علي المعاش اثر فيا ولا انا عجزت !!
نبيله ابتسمت : انا متشكره جدا ..
سليم : بس يا نبيله ما تحطيش امل كبير
نبيله بحزن : انا تقبلت موت ابني بس عايزه اريح ضميري وقلبي اني عملت كل اللي اقدر عليه ومش عايزه افضل في حيره لو هو ميت قلبي يطمن ولو عايش يبقي ....
دموعها غلبتها وسكتت
ندي : ماما حبيبتي .. هنتأخر وممكن يشكوا في تأخيرنا
سليم وقف : لو في اي شيء هتواصل معاكي استاذه ندي
ندي : تمام بس ازاي ! اخاف
سليم قاطعها: ما تقلقيش هعرف اوصلك بدون ما حد يحس ده شغلنا بقي ..
روحوا وكلهم امل ان ممكن يكون وليد فعلا عايش ..
..................
ليلي : ادهم رايح فين كده علي الصبح حبيبي ؟
ادهم قرب وباسها وضمها لحضنه : المدير استدعاني
ليلي بتكشيره مصطنعه : مدير مين ما انت مدير نفسك ؟
ادهم ابتسم وباسها بين عنيها في تكشيرتها : اقصد المدير سابقا
ليلي : غريبه ليه ؟
ادهم : الله اعلم ممكن عايز خدمه او حاجه هعرف وابقي اقولك ما تقلقيش .. المهم آسيا ويوسف فين ؟
ليلي : نايمين لسه .. اصحيلك آسيا تاخدها معاك !
ادهم : لا سيبيها تصحي براحتها النهارده اجازه اصلا
سابها ونزل وراح لبيت مديره اللي رحب بيه جدا : بقي ما تسألش علي مديرك مكنش العشم ادهم بيه
ادهم بحرج : والله غصبا عني معلش اعذرني
سليم : هعذرك يا بكاش المهم طمني عليك وعلي بيتك وعيالك
اتكلموا شويه مع بعض
سليم : طبعا اكيد مستغرب ليه انا طلبتك
ادهم : لا يا افندم عادي
سليم : بجد عادي !
ادهم : مش عادي قوي يعني اكيد عندي فضول
ضحكوا الاتنين و بدأ يحكيله بالتفصيل عايز منه ايه ؟
ادهم ساكت وبيفكر وافتكر كلام مراته وافتكر دلوقتي هو سمع اسمع وليد نصار ليه قبل كده ...
سليم : ايه ساكت ليه ؟
ادهم : حضرتك اللي فهمته عايزيني اجيب قرار وليد نصار واسافر باريس واعرف اختفي فين صح كده !! بس ليه !! يعني ايه اللي جد دلوقتي بعد اكتر من عشرين سنه
سليم حكاله اللي نبيله سمعته
ادهم : انت شايف ان ده سبب كفايه ! دي ست مريضه وابنها ميت بتتعلق بقشايه
سليم : حتي لو قشايه ما تستهونش بيها .. مش ساعات بيقولك القشه اللي قسمت ظهر البعير .. يمكن يا ادهم
ادهم بفضول : ماشي بس برضه ليه مهتم بوليد ده اصلا او والدته
المدير : اولا وليد كان سمعته معروفه ورجل اعمال ناجح فازاي يهرب سلاح ؟ فاعتقد انه مش هو اصلا فده معناه ان اللي بيهرب موجود وممكن يكون كمان لسه بيشتغل بالتهريب فانا عايزك تجيبلي قراره .. غير كده مراته اتحبست ودي بنت كانت بسيطه جدا .. من قريه بسيطه معندهاش العقليه دي ابدا .. الموضوع كله مش طبيعي
غير اختفاء وليد نصار نفسه ! ولو هو بره ساب مراته وابنه ليه ؟ وليه ساب طليقته وصيه علي ابنه مش مراته ؟ ولو هو محبوس فمحبوس فين ؟
ادهم كل دي اسئله غامضه انا محتاج لاجابتها ..
ادهم باستغراب : هو انا ليه حاسس ان في حاجه شخصيه في اهتمامك بوليد ؟
المدير : والدته كلمتني وتهمني وانا اعرفها معرفه شخصيه ... وهيا شخصيه محترمه جدا وكنا اصدقاء في فتره من الفترات هيا وزوجها
ادهم ابتسم : ليه حاسس ان علاقه حضرتك بيهم اتقطعت بعد ما ارتبطوا ؟
سليم بص لادهم : قصدك اني ..... قوم يا ادهم من بيتي وشوف هتعمل ايه قوم
ادهم ضحك ورجع لجديته : المهم مبدئيا كده اول حاجه هعملها هعمل تحليل لل DNA
سليم باستغراب : لمين ؟
ادهم : للي في قبر وليد مش يمكن يكون هو اصلا وميت وشبعان موت واحنا نفضل نلف عليه بره !! الاول اتأكد انه مش هو وبعدها اتحرك فعايز من حضرتك عينه من فهد ابنه
سليم : دي سهله هجيبهالك
ادهم : تمام .. بس ايه بقي حكايه نبيله هانم دي !
سليم مسك مخده وحدفها علي ادهم اللي ضحك ووقف وهو خارج سليم وقفه : الموضوع اتمني يكون سري يا ادهم وهيكون بصفه غير رسميه كخدمه شخصيه ليا .. اه كمان حتي مراتك ما تعرفهاش حاجه
ادهم : مراتي ؟؟
سليم : نبيله بتقول انها علي اتفاق مع فهد فقلقانه من ناحيتها
ادهم بابتسامه : لا ما تقلقش ( قبل ما يقفل الباب ) بس مجرد صداقه ؟
سليم يدوب هيقف بس ادهم قفل بسرعه ومشي وساب مديره اللي غرق في ذكرياته
المدير بيفكر : يا تري يا نبيله اتغيرتي ولا لسه زي ما انتي عنيده !! الدنيا عركتك ولا لسه قويه !! ويا تري ويا تري ويا تري ؟؟
.....................
ندي كانت بتشتري هديه وخالد منتظرها في عربيته ومره واحده لقت حد جنبها اتكلم لدرجه انها كانت هتصوت
سليم : اهدي اهدي ده انا
ندي اتلفتت حواليها بخوف : اهدي جوزك في العربيه وهيا كلمه .. عايزه عينه من فهد
ندي : يعني ايه عينه !!
سليم : اي حاجه نعمل بيها تحليل DNA
ندي : تحليل لايه ! وليه ؟ و زي ايه ؟
سليم : مفيش وقت لاسئلتك دي كلها لاحسن جوزك يجي .. المهم عينه زي نقطه دم او شعره .. اي حاجه منه .. ابعتيلي رساله علي الواتس حتي بكلمه تم وهبعت اللي ياخدها منك او هجيلك انا زي كده ..
قبل ما ترد كان اختفي فجأه زي ما ظهر فجأه وندي بتتلفت حواليها واتفاجئت تاني لما سمعت صوت جوزها وراها : بتتلفتي علي ايه !
ندي : يا لهوي يا خالد خضتني
خالد: المهم نقيتي هديه ولا لسه خلينا نخلص من ام اليوم اللي مش فايت ده .. كلمتي آسر ابنك !
ندي : ما ردش عليا
خالد : يعني وبعدين هيقاطعنا يعني ولا ايه !
ندي : الله اعلم بقي
نقوا هديه ومشيوا وندي راحت علي بيت امها تشوف هتجيب العينه ازاي لان ميس مش سايباها ابدا .. انتظرت فهد كتير اللي قاعد في شغله ....
ميس : عزمتي الدكتوره صاحبتك !
ندي : عزمتها
ميس: بعتيلها دعوه ولا روحتيلها بنفسك ؟
ندي : الاتنين بس نفسي اعرف ليه عايزه تعزميها مع انك ما تعرفيهاش
ميس ابتسمت : مش علشانها علشان جوزها مدير المخابرات .. هو في حد يتردد في معرفه حد بالمستوي ده !! عايزاكي تعرفيني عليها بشكل افضل
................
ادهم اتقابل مع مراته اللي ما شفهاش من امبارح لانها كانت نباطشيه
ليلي : حبيبي وحشتني
ادهم : انا ماشفتكيش من امبارح طيب ازاي !
ليلي : صح مديرك السابق كان عايزك في ايه !
ادهم افتكر : الا قوليلي صح ايه الاتفاق اللي بينك وبين فهد نصّار؟
ليلي : مين قالك ؟
ادهم : بجد انتي بتسأليني عرفت حاجه عنك ازاي !!
ليلي ابتسمت : لا بجد مين قالك ؟
ادهم : قوليلي الاول بس اتفاق ايه اللي بينكم
ليلي حكتله وفكرته بالموضوع كله
ادهم : طيب مش يمكن يكون هو نفسه اللي بيعمل فيها كده وضحك عليكي يا قطه !
ليلي كشرت : علي اساس انك شايفني عيله ومش بعرف الناس
ادهم ضمها : علي اساس قطتي الجميله طيوبه وبتثق في الكل بسهوله
ليلي سرحت : لا يا ادهم عارف فهد فكرني بمين !
ادهم : بمين يا قلبي ؟
ليلي : بيوسف ابننا
ادهم باستغراب : يوسف ؟؟ ليه ؟؟
ليلي : معرفش بس انا شوفته يوسف لما انت رجعت فاقد الذاكره فاكر كان عامل ازاي ! كان تايه .. مش فاهم .. مش عارف اذا كنت بتحبه ولا بتكرهه . مش عارف مين الكويس ومين الوحش !! مش عارف ولا فاهم بيتخبط وخلاص اهو فهد شاب وكبير بس نفس التوهه واللخبطه فيه ..
ادهم : هو فعلا يا ليلي تايه وباذن الله هنرسيه علي بر
ليلي : ازاي !
حكالها ادهم الحوار اللي دار
ادهم : اهو نفسي اتقابل معاهم كلهم الشله دي !!
ليلي ابتسمت : بس كده ( بعدت وجابت ظرف من شنطتها ) اتفضل
ادهم : ايه ده !
ليلي : دعوه لخطوبه فهد .. ندي عطتهالي النهارده .. تروح ؟؟
ادهم ابتسم : طبعا اروح .. اجهزي بس اوعي تقعي بحرف
ليلي : عيب يا حبيبي انا تلميذتك
ادهم : يؤبر قلبي ها الحلو ......
.............
فهد كان في مكتبه مش عايز يروح وبيفكر في جميله اللي مكلمهاش من اخر خناقه بينهم وحس انه مفتقد لجرعه خناقها ..
خرج من مكتبه كانت خارجه بسرعه من مكتبها وبتقفل الباب وراها واول ما اتعدلت شافته اتخضت وحطت ايدها علي قلبها
جميله : استغفر الله العظيم .. بعد اذنك
فهد فتح الطريق : هتيجي النهارده
جميله وقفت لحظه بجمود وبعدها بصتله ورسمت ابتسامه عريضه مصطنعه وهو عارف ده : طبعا امال انا بجري ليه !! مش علشان الحق اجهز نفسي لحفله فهد بيه وسالي هانم .. دول ثنائي محصلش .. اخيرا هيجتمعوا .. ( عملت صوت مقدم برامج ) واخيرا بعد طول انتظار لقاء السحاب سالي وفهد .. هيييييي
فهد : خلصتي تريقه !!
جميله بتريقه : تريقه !! عيب يا فهد بيه !! انا حته موظفه ازاي اتريق علي صاحب الشركه كلها ( مثلت بحزن ) احسن ممكن يرفدني وامشي في الشارع اشحت اهيء اهيء اهيء
فهد وصل لاخره وانفجر : جميله بطلي بقي هبلك ده .. كنتي عايزه مني اعمل ايه هاه !! اقف قصادهم !! مش انتي اللي قلتي بنفسك انه ساعات من الذكاء ان الواحد يوطي لحد ما الريح تعدي .. مش ده كان كلامك انتي ولا ايه !!
جميله بصتله وهي مش عارفه تفسر مشاعرها اللي اتلخبطت كلها من بس كلمه جميله اللي نطقها .. ولا كلامه نفسه معناه ايه !! معناه ايه يا فهد وضح اكتر!! اسأليه يا جميله وخليه يفسر اكتر اسأليه
فتحت بوقها تسأل بس هو اتكلم : بعدين انتي يفرق معاكي في ايه انا اتجوز مين ولا اخطب مين هاه !! مهتمه بايه وليه !!
فهد لنفسه جاوبيني بقي يا جميله !! عرفني اجابتك ايه وانا افرق معاكي بجد ولا مجرد عناد اجوف
جميله اتراجعت : ولا تفرق معايا بس مجرد انك اثبت نظريه
فهد بخيبه : نظريه ايه !
جميله : الطيبون للطيبات والخبيثون للخبيثات
فهد بصلها بصدمه وجعتها هيا اكتر منه هو : وانا من اي قسم فيهم .. بس اعتقد ان رأيك واضح .. علي العموم مش هأخرك اكتر من كده اتفضلي ..
جميله ندمت علي كل حرف نطقته وهو عطاها ظهره وراجع مكتبه وهيا عايزه تنطق اسمه وتوقفه وتقوله يستني ويفهمها بس عايزه تفهم ..
جميله :.....لايك وعشرملصقات اجدعنوعلشان انشربسرعه
الحلقه ال ١٣من الجزء الثانى
بدايه كده قبل الحلقه
قال الله تعالى : ( الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَئِكَ مُبَرَّأُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ) النور/26 .
وقد اختلف المفسرون في معناها على أقوال متقاربة ، لا يناقض بعضها بعضا .
فمن معاني " الخبيث " و " الطيب " في الآية :
1. الخبث والطيب في الأقوال .
فيكون معنى الآية : الكلمات الخبيثات من القول للخبيثين من الرجال ، وكذا الخبيثون من الناس للخبيثات من القول ، وكذا الكلمات الطيبات من القول للطيبين من الناس ، والطيبون من الناس للطيبات من القول ..
" تفسير الطبري " ( 19 / 144 ، 145 ) .
2. الخبيث والطيب من الأفعال :
ويكون معنى الآية : الأفعال الخبيثات للخبيثين من الرجال ، وكذا الخبيثون من الناس للخبيثات من الأفعال ، وكذا الأفعال الطيبات للطيبين من الناس ، والطيبون من الناس للطيبات من الأفعال .
وهو قول حبيب بن أبي ثابت ، وعطاء بن أبي رباح ، وقتادة ، وروي عن هؤلاء الأئمة أنهم أضافوا الأقوال إلى الأفعال في معنى الآية ؛ فجمعوا بين القولين السابقين .
قال شيخ الإسلام ابن تيمية – رحمه الله - :
قال جمهور السلف : الكلمات الخبيثة للخبيثين ، ومن كلام بعضهم : الأقوال والأفعال الخبيثة للخبيثين .
" مجموع الفتاوى " ( 14 / 343 ) .
3. الخبث والطيب من الأشخاص في النكاح :
ويكون معنى الآية : الخبيثات من النساء للخبيثين من الرجال ، وكذا الخبيثون من الرجال للخبيثات من النساء ، والطيبات من النساء للطيبين من الرجال ، والطيبون من الرجال للطيبات من النساء .
والله ورسوله اعلم ....
نرجع بقي لحلقتنا
فهد بصلها وجعتها هيا اكتر منه هو : وانا من اي قسم فيهم .. بس اعتقد ان رأيك واضح .. علي العموم مش هأخرك اكتر من كده اتفضلي ..
جميله ندمت علي كل حرف نطقته وهو عطاها ظهره وراجع مكتبه وهيا عايزه تنطق اسمه وتوقفه وتقوله يستني ويفهمها .. هيا بس عايزه تفهم .. حاولت تنادي اسمه بس صوتها ما اسعفهاش ودخل وقفل بابه وراه وهيا مشيت لبيتها ...
عمتها دخلت عندها : ما لبستيش ؟؟
جميله : هلبس اهو
عمتها : جميل قوي فستانك ده هتبقي قمر
جميله : وهيفيد بإيه اني اكون قمر او لأ !
عمتها قعدت جنبها : حبتيه امتي ؟؟
جميله بصتلها كتير وفتحت عنيها وكأنها استوعبت حاجه كانت مش فهماها ابدا ... بقي هو ده اللي هيا حساه !! بقي معقوله تكون بتحبه !! هو ده سبب الوجع اللي مالي قلبها !! الحب !! من امتي هيا بتحب !! طيب امتي حبته !! طيب ليه حبته اصلا دي مش بتبطل خناق معاه ابدا!! الحب مكنش في حسابتها ابدا !! وتحب مين ! فهد !! ابن ميس !!
عمتها بصتلها : حبتيه !!
جميله عيطت : طيب ليه وامتي !! طيب اشمعني هوه !! فهد اخر واحد في الكون ده كله ممكن افكر فيه !
عمتها : وهو الحب بيستأذن او بيختار !! وليد كان اخر شخص في الكون كله ممكن افكر احبه ! واعتقد ان انا كمان كنت اخر حد ممكن هو يحبه بس حبينا بعض !! الحب ما بيتقالوش امتي وليه وازاي !
جميله وكأنها استوعبت نقطه تانيه مهمه : عمتو !! فهد خطوبته النهارده ! وعلي سالي ! ملقاش بنات في الكون كله غير سالي !
عمتها : سالي ولا غيرها مش هتفرق !!
جميله بعند : لا لو واحده غيرها كان ممكن اديله عذر الغبي ده
عمتها ابتسمت : يعني لو كانت امل كنتي هتتقبليها !!
جميله سكتت شويه : امل طيوبه حرام
عمتها : قلتلك مش هتفرق المهم هتروحي ولا لأ
جميله : لا هروح طبعا واول واحده ههنيه ..
وكمان امل معرفش هتروح ولا لأ بس لو راحت هتحتاجني معاها
عمتها : يدوب تجهزي علشان اخوكي جهز
جميله لبست وعمتها ساعدتها واترددت كتير بس حسمت ترددها وقعدت قدام مرايتها وحطت لمسات بسيطه من المكياج لكن خلتها ملكه جمال .. كحل في عنيها مع ايلينر مع مسكره عطت عنيها شكل مختلف تماما .. خدودها بقت بلون الورد وشفايفها لونهم هادي وجميل .. المكياج البسيط اعطاها جمال علي جمالها ..
عمتها دخلت : اخوكي بيستعجلك ... ماشاء الله تبارك الله .. انتي ناويه علي ايه يا جميله !
جميله بتحدي : علي كل خير يا عمتو .. حفله وحطيت ميكب خفيف ! انا مزوداه قوي ولا ايه ؟
عمتها فهماها : لا يا حبيبتي مش مزوداه بس ما تتهوريش
جميله خرجت واول ما ابوها شافها: ايه المكياج ده كله ! انتي هتخرجي كده ؟
جميله : بابا انا مش حاطه غير كحل وروج خفيف جدا
عماد : انتي مش شايفه شكلك !
عمتها : مالها بس يا عماد ؟
عماد : شكلها ... شكلها ... معرفش بس مش عاجبني
عمتها حطت ايدها علي كتفه : بنتك كبرت ورايحه حفله وفي مكان راقي يعني مش هيكون شكلها غريب ولا اوفر اهدي
عماد : جمالها هيطغي علي كل بنات الحفله
عمتها : دي مشكلتهم مش مشكلتنا
وليد دخل من باب الشقه : ساعه ملطوع تحت انجزي
عماد : وليد اختك شكلها عادي!!
وليد : اه عادي يا بابا .. بعدين جميله من غير حاجه خالص حلوه يا بابا فطبيعي لو اهتمت شويه بنفسها هتكون دي النتيجه .. عرفت بقي انا كنت طول النهار اتخانق ليه مع الشباب في الحته والمدرسه .. يالا يا بنتي
اخد اخته وراحوا للحفله وجميله متحفزه لفهد وسالي ،..
...............
ميس كل شويه تتصل بفهد وموبيله مقفول وهتتجنن ..
ميس : رايحه فين يا ندي !!
ندي : كنت هطلع اطمن حاجته جاهزه ولا لأ ؟
ميس : كل حاجته جاهزه انا مش عارفه هو اتأخر ليه !! اطلعي يا ندي استقبلي الناس مكاني وخليني انا وراه لحد ما يرد ..
خلصت كلمتها فهد دخل عليهم
ميس : كل ده تأخير يا فهد .. يعني اعمل فيك ايه بس ؟
فهد بص لساعته : ما اتأخرتش .. المفروض الحفله تبدأ ٨ ولسه فاضل عشر دقايق
ميس : يا برودك يا فهد .. اطلع وريني هتعمل ايه في العشر دقايق دول ..
فهد طلع مخنوق ومش قابل حد نهائي .. اخد شاور سريع وبص لنفسه في المرايه وكسل يحلق دقنه الطويله .. رمي من ايده المكنه وطلع يلبس بدلته .... بيلبس ومتخيل جميله وشكلها وضحكتها وغضبها ونظرتها الناريه اللي بيعشقها ... عايز يفتكر شكل سالي اللي هيلبسها دبله بعد شويه بس مش قادر يفتكر اي ملامح لها ..
ميس دخلت عنده : انت محلقتش دقنك ليه !
فهد بلا اهتمام : ماليش مزاج
ميس : نعم !! النهارده خطوبتك !!
فهد : ايه علاقه خطوبتي بدقني !!
ميس : انت عايز تجنني يا فهد !! احلق دقنك
فهد : ميس !! ريحي دماغك مش هحلقها ..
ميس : طيب يالا اعمل ايه بس فيك .. ولسه لما سالي تشوفك كده !
فهد : والله مش هيعجبها شكلي كده يبقي بلاها من اولها
ميس : بطل بس استفزاز ويالا
فهد نزل معاها وطلعوا الجنينه اللي مليانه ناس كتير
فهد لميس : بعدين احنا واقفين كده ليه !
ميس : علاء جاي بعربيته دلوقتي ومعاه سالي والمفروض انت تستقبلهم وتاخد سالي وتروحوا تقعدوا هناك ..
فهد : انتي عملتي كل ده امتي !!
ميس : مش وقته .. افتح الباب لعروستك
فهد استغرب كلمه عروسته دي .. عروسته ..
الصحافه بتصور وناس كتير بتصور ولازم يمثل دوره كويس .. ابتسم وفتح الباب ومد ايده لسالي اللي نزلت واتعلقت في دراعه وباسته في خده وهو من باب الذوق باسها في خدها ومن بعيد جميله مع اخوها بتراقبه في صمت ...
اخدها وراح قعد في مكانهم والكل بيهني ويسلم ويبارك ..
امل وآسر دخلوا وامل بتدور بعنيها عن جميله اللي لمحتها وطلعت من مكانها علشان امل تشوفها وهنا فهد شافها .. حس ان انفاسه اتخطفت .. فستانها طويل وجميل بلونه الهادي .. البوليرو اللي لبساه .. كل حاجه فيها جميله .. بس عايز يشوف عنيها .. لازم يشوف عنيها ..
اتفاجيء بآسر قدامه بيسلم عليه فوقف يسلم عليه وهو مش مركز وسلم علي امل اللي سلمت عليهم وبتبعد
جميله : امل تعالي
امل ابتسمت اول ما شافتها ولسه هتروح ناحيتها سالي مسكتها من دراعها
سالي : هتقفي جنبها !! علشان تكوني هوا صح !! يعني واحده أجمل منك مليون مره توقفي معاها ليه !!
امل بصت للارض ومش عارفه تعمل ايه !!
وجميله لاحظت ده وعرفت انها سممتها بكلمتين فقربت منها ومسكت ايدها
جميله : تعالي يا امل هعرفك علي شخصيه ظريفه
فهد مركز معاها وشايف جمالها بس برضه عايز نظرتها .. عايز عنيها تتقابل مع عنيه
سالي : ايه يا جميله ! مش هتباركيلنا ولا .... ولا ايه !
جميله بتريقه : ايه ده انا مباركتش .. عيب عليا .. مبروك سالي هانم عقبال الفرح مبروك فهد بيه
( بصت لفهد واخيرا جت اللحظه اللي هو منتظرها واتقابلت عنيهم وللاسف فهد تاه في عنيها وحس ان الاكسجين هرب من الجنينه كلها واتمني لو يمسك ايدها ويقعدها هيا جنبه وفجأه استوعب هو بيفكر في ايه واستوعب ان ايدها ممدوه فبسرعه مد ايده وضغط علي ايدها بعنف وغيظ لدرجه انها بصتله تاني وسالي لاحظت ضغطه ايده علي ايدها ولاحظت غضبه ومفهمتوش )
جميله حاولت تسحب ايدها بس فهد ماسكها
جميله : فهد بيه ! ايدي
فهد هنا ساب ايدها بسرعه : سوري سرحت للحظه .. الله يبارك فيكي
جت تمشي بس سالي وقفتها تاني : مش هتصورينا يا جميله !! كل الموظفين في الشركه طلبوا يصورونا ولا انتي في حاجه مضياقاكي !! حساكي متضايقه .. ما تقلقيش علي نفسك هتتخطبي في يوم من الايام
جميله ابتسمت : انا لو عايزه اتخطب يا سالي هانم مش هحتاج اكتر من نظره وهلاقيهم مرصوصين علي بابي .. بس ورايا حاجات اهم وبعدين يوم ما هتخطب هتخطب لواحد بحبه مش مجرد اتفاق بيزنس ( سالي اتنرفزت وكانت هترد بس جميله كملت ) اه هاخد صوره للذكري ممكن تبتسموا حتي من باب التمثيل !!
مسكت موبيلها وصورتهم : هو انا ابقي طماعه لو قلتلكم تقربوا من بعض شويه !
فهد كان علي اخره منها اما سالي اللي كانت بتحاول تنزفزها الا ان جميله خرجتها تماما عن شعورها بس لازم تغيظها
سالي : ومالو
سالي مسكت دراع فهد وايدها التانيه حطتها علي رقبته وشدته عليها وكأنها هتبوسه في شفايفه بس فهد دور وشه بعيد وباسته في خده وجميله لاحظت حركته دي ...
جميله ابتسمت : كيوت قوي .. هطبعهم وهبعتهم هديه ليكم انتو الاتنين .. مبروك مره تانيه ...
راحت لامل وآسر وسلمت عليهم ووقفت معاهم وشاورت لوليد اللي قرب وسلم
وليد : امل ازاي حضرتك
امل : اهلا دكتور
وليد : لا مفيش دكتور بقي .. وليد وبس
جميله : باشمهندس اسر ده وليد اخويا دكتور علاج طبيعي
آسر : اهلا وسهلا بحضرتك يا
وليد : وليد وبس يا باشمهندس
آسر : يبقي آسر وبس وانتي كمان يا جميله آسر كفايه ..
وقفوا الاربعه مع بعض وفهد اتمني يروح يقف وسطهم ويضحك ويهزر ببساطه زيهم
اما سالي اللي واصله معاها للاخر
سالي : ما تخليك معايا هنا شويه
فهد ببرود : امال انا فين !!
سالي : معرفش سيادتك .. محلقتش دقنك ليه ضايقتني لما بوستك
فهد : محدش قالك تبوسيني .. وبعدين دي مجرد خطوبه يا سالي فيا ريت كفايه حركاتك دي
سالي : حبي ليك وقربي منك حركات ؟؟
فهد بصلها : حب ؟ حب ايه اللي بتتكلمي عنه يا سالي ! الحب ده تخرجيه بره المعادله خالص .. وبعدين لحد اول امبارح كنا مجرد اولاد عم فجأه بقي حب !! ارجوكي
سالي جت تتكلم بس ناس جت تسلم عليهم
................
ادهم بينادي : لولييييتتتتتااااااااا
ليلي نازله : وبعدين معاك
ادهم رفع دماغه : يعني سا
مكملش الكلمه لانه اتفاجيء انه قدام ملكه جمال الكون ده كله .. نزلت بابتسامه هو بيعشقها و وراها عيالها الاتنين اللي مبتسمين علي منظر ابوهم
آسيا : شايف بابي بيبصلها ازاي
يوسف : بابا اقفل بوقك يا بابا شكلك وحش
ادهم : وانت مالك يا رخم وبعدين انتو نازلين وراها ليه يعني ازاي انا اعبرلها وانتو لازقين كده .. وشكم للحيط
آسيا : بابي
ادهم : للحيط
الاتنين دورا وشهم وهو مد ايده لايد ملكته اللي نزلت ووقفت قصاده
ادهم : حبيبه عمري كله
ليلي ضحكت : بجد عجبتك !!
ادهم : نعم ؟ عجبتيني ( بص ليوسف ) للحيط !!
ليلي ضحكت وادهم : العيال دي رخمه .. ما تيجي نمشي من هنا .. هنتكلم في العربيه بعيد عن العيون المتطفله دي
آسيا : علي فكره احنا عيالكم مش عيون متطفله
ادهم : اخرسي
مسك مراته في ايده واخدها للعربيه فتحلها الباب : ست الحسن والجمال
ليلي : شكرا قلبي
قعد جنبها واتحرك بعربيته وخرج من فيلته ومشي شويه ووقف وقفل عربيته وبصلها
ليلي : وقفت ليه !
ادهم اخد نفس طويل : علشان دي
وقبل ما تنطق كان قاطعها بشفايفه وبعد عنها بعد فتره طويله
ليلي بنفس متقطع : ادهم هتبهدل الميكب بتاعي
ادهم : ايه رأيك نطلع انا وانتي علي اي فندق نقضي ليلتنا ونسهر سهره محصلتش ؟
ليلي ابتسمت : معنديش مانع بس انت كنت عايز تروح الخطوبه دي
ادهم باسف : انا فعلا محتاج اروحها
ليلي : طيب نروحها وبعد ما نخلص نطلع علي الفندق ايه رايك !
ادهم ابتسم : فكره جهنميه .. خليكي فاكراها
ليلي : غنيلي
ادهم بصلها باستغراب : نعم ! ايه يا حبيبتي مالك !
ليلي : غنيلي
ادهم ابتسم وسكت ودور عربيته ومشي وشويه وغنالها :: شو حلو حبيبي شو حلو ها القمر شوفوا ما اجملو
بس انا علي بالي ادللو وحياتي ما حدا بقا يزعلو
واسمحوا اذا بتسمحوا واستحوا ما بقى بتجرحو
لو زعل انا بصالحه حبيبي بالقلب صاير مطرحو
ما إلي غيره انا إلي،، ما إله غيري انا إله
بقبله بلا محل اله بصراحة بعشقه ما بقى تسألوه
واسمعوا اذا بتسمعوا حبيبي راسه بيوجعه
واسكتوا بلا كتر حكي ما بقى تطرحوا ما بقى تجمعوا
وصلوا الفيلا ودخلوا ايديهم في ايدين بعض وليلي بتدور بعنيها علي ندي صاحبتها لحد ما لمحتها وشاورتلها
ميس : ندي في حد بيشاور .. مش دي الدكتوره ! مين الجامد اللي معاها ده ؟
ندي : ده جوزها هروح استقبلها ( قبل ما تمشي )
ميس : خديني معاكي استقبلهم
ندي سلمت وعرفتهم علي بعض
ميس مدت ايدها لادهم ورفعتها بحيث يبوس ايدها زي ما هيا متعوده بس ادهم مسك ايدها ونزلها وابتسم : سوري ميس هانم
ميس : لا عادي .. اهلا بحضرتك اتفضل
ادهم : متشكر ( بص لمراته ) لوليتا يالا
دخلوا مع بعض
ميس : تعالوا سلموا علي العرسان
اخدتهم والعرسان وقفوا باشاره من ميس من بعيد
ميس : فهد ابني وسالي .. اللواء ادهم مدير المخابرات ومراته دكتوره ليلي اعتقد انتو عارفينها
سلموا وفهد بص ل ليلي كتير وكأنه بيأكد عليها اتفاقه لاحسن تقول حاجه قدام ميس وليلي بصتله تتطمنه
بعدوا وقعدوا لوحدهم
ادهم : ما بحبش كده انا
ليلي : ما تحبش ايه ؟
ادهم : كل الابتسامات دي يا ليلي مصطنعه مفيش حد هنا بيبتسم من قلبه
ليلي بتريقه: وانت بقي عرفت اللي جواهم صح !!
ادهم : حبي انا .. ابتسميلي كده
ليلي: نعم
ادهم : ابتسميلي بالحب اللي جواكي .. ايه طلب غريب ابتسمي يا لوليتي .، يا بت اضحكي
ليلي ابتسمت وضحكت من اسلوبه: مجنون انت
وادهم بسرعه صورها : دلوقتي بقي شيلي الابتسامه دي
ليلي برضه مبتسمه فادهم علشان يشيل الابتسامه : شايفه ميس زي القمر
ليلي بصتلها وكشرت وادهم : تمام شلنا الابتسامه .. ابتسمي ابتسامه مصطنعه
ليلي بغيظ ابتسمت
ادهم : لا اعملي نفسك بتبتسمي بجد
ليلي ابتسمت وهو صورها وبعدها وراها الموبيل
ادهم : شوفي الفرق بين الصورتين
ليلي : مفيش
ادهم : لا ازاي ... بصي هنا يا قلبي ابتسامتك من قلبك .. عنيكي تضيق شويه وبيكون في خطوط حواليها وبتبتسم معاكي
لكن هنا في المصطنعه بصي لعنيكي هتلاقيها طبيعيه جدا مفيهاش اي شيء مفيش ضيق مفيش خطوط وده بيوضح الفرق وعلي فكره ميس مش حلوه ولا اي نيله ...
ليلي رجعت لابتسامتها
ادهم : حفله بيزنسيه بحته . خاليه من اي فرح او بهجه
ليلي باستغراب : دي خطوبه لازم يكون في بهجه وحب
ادهم : فين يا ليلي الحب .. بصي كده لفهد مش طايق سالي وبصيلها هيا هتلاقيها مهتمه بفستانها وصورها مع الصحافه ... بس فهد عنيه مركزه مع مين ؟اه حب مجهول .. مين البنت دي اللي بتبصله بنظرات ناريه كفيله انها تحرقه من بعد .. جت بكل اسلحه انوثتها علشان تظهر لفهد الغبي هو خسر ايه !!
ليلي مستمتعه بتحليله : اممممم جميل قوي .. دي علي فكره جميله شغاله عنده في الشركه او تحت ايدين مامته ميس
ادهم : اممم علشان كده هو ما ينفعش يتكلم ولا يقدر حتي يعترف لنفسه بمشاعره بس غريبه اسمها جميله
ليلي : اقولك الاغرب بقي
ادهم : قولي قمرايتي
ليلي : اخوها اسمه وليد
ادهم بصلها وكشر
ليلي : تاخد التقيله بقي
ادهم : طبعا قولي
ليلي : الاتنين شغالين هنا .. جميله في الشركه و وليد في البيت دكتور للجده
ادهم ابتسم : اقطع دراعي ان مكانوا الاتنين ليهم علاقه بالعيله دي وداخلين بغرض
ليلي : ايه هو بقي !
ادهم : بكره اجيب قرارهم ..
ليلي : طيب كمل لعبه التحليل
ادهم ضحك : عايزه تحللي مين شاوري وانا اقولك
ليلي بصت حواليها : اه دول .. اعتقد دول اولاد عم فهد وسالي
ادهم بصلهم : من مسكه كاس الولد ونظراته لسالي اعتقد انه بيحبها اما البنت فدي خجوله مهزوزه بس بتسرق نظرات بدموع لفهد .. كده الدنيا اتلخبطت .. الاربعه محدش فيهم مبسوط .. طيب ليه الجوازه دي اصلا .. كلهم عيله والغنا واحد ومش هتفرق مين يتجوز مين !! فليه اللخبطه دي ؟
ليلي : انا عارفه .. المهم انا هروح اشوف نبيله فين وانت اياك اجي الاقي حد بيعاكسك
ادهم ضحك : روحي قمرايتي انا ورايا حاجه مهمه اعملها
ادهم مراقب الكل ولاحظ ان ميس مركزه معاه قوي .. ونظراتها له كلها اعجاب بس تجاهلها
فهد قام ووقف مع اسر وامل او ممكن يكون قاصد يقرب من جميله ..
ادهم قرب منهم عمل نفسه هياخد كاس عصير من البار اللي واقفين جنبه
اخده وهو بيلف اتخبط في فهد اللي اتزق علي البار وتأوه ومسك ايده اللي حاجه شكتها
ادهم بسرعه بص حواليه وشد
منديل عطاه لفهد لانه نقطه دم طلعت مكان ما اتشك
ادهم : سوري اتفضل
فهد استغرب اخد المنديل مسح ايده وادهم اخده منه وفهد سالي شدته اما ادهم فابتسم وشد دبوس من البار ولمح ساعتها ندي مركزه قوي معاه وشافته بيسحب الدبوس وبيحط المنديل في جيبه وكل ده في تقريبا لحظتين
الموقف كله مكملش ال٣٠ ثانيه بس هيا شافته كله .. ادهم بتسملها وغمزلها ومشي في طريقه وعدي من جنبها وقف لحظه : استمتعي بالحفله وما تشغليش نفسك بال DNA خلاص كده
ندي بصتله بس ادهم ابتسم : اكشفينا بقي (ومره واحده علي صوته ).. ليلي فين شوفتيها !
ندي بصت حواليها : هناك اهي
ادهم : شكرا لحضرتك
ادهم وصل ل ليلي ويدوب وقف معاها اتفاجؤا بميس بتناديه فبصلها
ميس : ينفع اعرفك علي كام حد هنا !!
ادهم ابتسم : ومالو اتفضلي
ميس اخدته وليلي في ايده طبعا لباقي العيله اللي رحبوا بيه جامد وعرفوه بنفسهم .. محي وعلاء وخالد
علاء سلم عليه وبص لليلي : حضرتك اكيد مش من مصر !
ليلي باستغراب : لا من مصر ليه !!
علاء : انا قلت ممكن من تركيا او ليكي عرق تركي .. يعني الاتراك حلوين بطبيعتهم
ادهم يدوب هيرد بس ميس تدخلت بسرعه : مرات حضرتك زي القمر ماشاء الله عليها جمالها غير طبيعي
ليلي ابتسمتلها وادهم رد باقتصاب : متشكر لحضرتك
محي غير الموضوع : وجودك في الحفله شرفنا جدا يا باشا ولا ايه يا فهد !
كلهم بصوا لفهد اللي انضم لهم : اكيد طبعا
ادهم : الشرف من نصيبي ، بعدين اسم نصّار له وزنه برضه ولا ايه !
محي : فضل من عند ربنا ( بص لفهد ) ايوه الاسم ده اتحط في الارض مره بس الحمد لله قدرنا ننظفه من تاني
فهد اتضايق اما ادهم : اه سمعت عن اللي حصل ( بص لفهد ) اتقابلت مره مع والدك وكان انسان محترم جدا بس للاسف الفتره اللي حصل فيها اللي حصل انا كنت .... يعني كنت تقريبا مش انا
ليلي : كنت فاقد الذاكره ساعتها صح؟
ادهم : فعلا للاسف لو كنت في وعي كنت هتصرف واعرف اصل الموضوع ايه ؟
قرب من فهد وحط ايده علي كتفه
ادهم : فهد لو تحب اتدخل واعرف ايه اللي حصل لوالدك بالظبط وننظف اسمه انا معنديش اي مانع ابدا !!
الكل هنا اتوتر وبصوا لفهد اللي حس بنظراتهم ورعبهم
فهد : اللي حصل كان من اكتر من عشرين سنه .. مالوش لازمه الموضوع اتنسي ووالدي ومات والحياه استمرت وبعدين لنفترض ان والدي كان كده فعلا !! هستفاد ايه ! علي الاقل كده مطمن نفسي انه ممكن مش كده لكن لو حضرتك اثبت ده فأكيد ده مش هيفيدني
محي : فعلا عندك حق يا فهد .. الموضوع اتنسي بس ممكن يكون في غلط وحد استغل والدك .. احنا ممكن نبرأ فعلا اسمه !!
علاء بص لابوه باستغراب اما خالد فهمه وكمل
خالد : طول عمر وليد جد ومحترم .. انا كنت بعزه جدا .. واللي مصبرني اني معايا حته منه .. مراتي ندي اخته .. الله يرحمه
ميس سكتت لانها مرضيتش تشكر فيه علشان فهد ما يفهمش انهم بيمثلوا كلهم ....
ادهم : فعلا الله يرحمه .. ( بص لمراته ) تشربي حاجه !
ليلي : يا ريت
ادهم بصلهم : بعد اذنكم
محي : اتفضل والحفله حفلتك طبعا
ادهم : متشكر جدا ..
اخدها وبعد بيها وقعدوا علي البار
ليلي : انطباعك ايه عنهم !!
ادهم : مهماش طبيعين .. شوفتي اتوتري ازاي اول ما قلت افهم وليد ايه اللي جراله !
ليلي : لا يا ادهم كانوا عادي وبعدين محي قال فعلا يا ريت والكلام اللي قاله ده
ادهم ابتسم : حبيبه قلبي ده بس علشان يغطوا علي توترهم .. بعدين ده قلبهم كان هيقف من الخوف والتوتر .. طيب بلاش انتي دكتوره ملاحظتيش الوريد اللي في رقبتهم كان بينبض بعنف ازاي وده معناه خوف
ليلي بصتله : وريد في رقبتهم ! انت بتهزج يا ادهم انا هقف مع ناس الاحظ نبضات قلبهم !
ادهم ضحك : مش لازم تكوني لماحه وتفهمي اللي قدامك بيفكر في ايه وازاي !
ليلي : اممممم بس محي ده شكله طيوب
ادهم : محي ده رئيس العصابه دي كلها
ليلي : انت سميتهم عصابه !! طيب وخالد ؟
ادهم : خالد ده لاول وهله تحسيه طيب ومحترم بس اعتقد انه من النوعيه اللي بتضرب من تحت لتحت
ليلي : وعلاء !! كيوت هو
ادهم مسكها من دراعها : ماله يا حيلتها !! كيوت علشان قالك انتي حلوه بقي كيوت
ليلي باسته في خده : لا طبعا بس بحب اغيظ ك واشوف حمشنه الراجل المصري
ادهم رفع حاجب : تحبي اقوم اعملهولك سلطه
ليلي : لا هنبوظ الحفله للواد التايه ده
ادهم : فهد !!! عينه ما نزلتش من علي جميله دي خالص .. اتمني يلحق نفسه قبل فوات الاوان ..
ليلي شافت نبيله مع ندي وشاورولها وليلي راحتلهم اما ادهم راح وقف جنب اسر علي البار وبصله : بتشرب كده ليه ! وواقف لوحدك المفروض تكون جنب ابن عمك
آسر : افندم
ادهم بصله : العمر اجمل واصغر من انك تضيعه في الاسف علي شيء ( بص لسالي ) ما يستاهلش ومش شا يفك اصلا
آسر : وانت تعرف ايه انت ؟
ادهم : تقدر تقول اني كنت استاذ في تضيع العمر .. شوف .. لما تحب بجد هتندم علي كل لحظه ضاعت
آسر بص لسا لي : ما انا حبيت بجد
ادهم : لا طبعا .. الحب اللي من طرف واحد ما لوش علاقه بالحب .. الحب اللي بجد ده علاقه بين اتنين بيتبادلوا الحب ده لما تقابله وتعيشه هتعرف بنفسك الفرق وبعدين ده حب طفوله علي ما اعتقد ما تقلقش هياخد فترته ويروح المهم ( اخد نفس طويل ) افتح قلبك للحياه ..
سابه ومشي وقابل علاء اللي كان رايح للبار فمسكه من دراعه بعنف لدرجه ان علاء كان عايز يصرخ وهمس
ادهم : قسما بالله لولا اننا في حفله خطوبه ومش عايز اطربقها علي اللي فيها لكنت عرفتك ازاي تبص لمراتي ووتغزل فيها قدامي لو لمحتك بتبص بس ناحيتها هحطلك عنيك في طبق واكلهملك .. فاهم !
سابه وراح للدي جي واتكلم معاهم ..
شد الميك : مساء الخير .. عارف اني ماليش علاقه باهل العروسين بس اسمحولي اتدخل
مبروك لاجمل اتنين في الدنيا .. اسمحولي اخطف منكم الاجواء شويه واستغل حفلتكم في اني اهدي لوليته عمري واهديكم انتو كمان الاغنيه دي .. فهد باشا اتمني انه يجيلك يوم تهديها للي يستاهلها في حياتك
لوليتا ( بصتله والكل بصلها ) تسمحيلي بالرقصه دي علي الاغنيه دي
ليلي ضحكت وادهم مسك ايدها وبدئت الاغنيه ...
الاغنيه كانت رائعه وكلماتها اروع هزت كيان كل اللي سمعها ...)
خلصت الرقصه وسابت الكل في حاله صمت
كل واحد باصص للي بيحبه .. وفهد اتفاجيء بنظرات جميله ومعرفش يفسرهم بس لمح دموع عايزه تنزل وهيا بتحاول تداريهم ..
ادهم اخد ليلته ومشيوا من الحفله يقضوا ليلتهم زي ما اتفقوا .......
جميله راحت لوليد اللي واقف مع امل وبيضحكوا مع بعض
جميله : وليد معلش ينفع نروح بقي
وليد : لسه بدري يا جميله
جميله : بس عندي صداع وعايزه امشي
امل بزعل : هتمشوا وتسيبوني ؟
ميس من وراهم : جميله عايزاكي لحظه
اخدتها ومشيت وفهد مراقبهم وطلعوا فوق
ميس دخلت اوضتها كانت سالي جوه
جميله مش فاهمه مالهم الاتنين
ميس : انا قولت لسالي قد ايه انتي شاطره جدا في رسم العين وسالي مكياجها محتاج تظبيط ويتعمله ريفرش ممكن تساعدينا !!
جميله كانت عايزه تعيط ودماغها هتنفجر من الصداع وكانت وصلت لقمه احتمالها وعارفه ان الاتنين بيلعبوا بأعصابها بس هيا بشر
سالي : هتساعديني يا جميله .. بليييز فهد لازم يشوفني جميله طول الوقت ..
جميله ابتسمت : ومالو .. تحت امرك
قربت ومسكت الايلينر وبدئت تحط لسالي وتحاول تظبطه كويس ومره واحده بصتلها وراحت بالفرشه ملخبطه وشها كلها ومسكتها من شعرها
جميله : انتي متخيله ان انا هرسملك عنيكي يا زباله انتي .. هو انتو فاكريني شغاله تحت امركم ولا خدامه هنا .. فوقوا انا مهندسه قد الدنيا .. بعد اذنكم تفاعل بعشرملصقات
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💙💙💙💙💙💙
تعليقات
إرسال تعليق