القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية ورطة جواز من الفصل الاول حتي التاسع عشر والاخير كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات


رواية ورطة جواز 

من الفصل الاول حتي التاسع عشر والاخير


 اقتباس 

_مراتي حبيبتى وحشتيني اووى

*ياصلاة النبي أحسن هو بيطلع امتى ده قولتها برعب مضحك وابتسامه بلهاء رسمت طريقها على وشى 

زقيته لبره بسرعه لما سمعت ماما بتقول 

- مين إلى على الباب يابنتى 

* ده بتاع الز**بالة يا ماما ومشى خلاص قولتها وقفلت الباب ورايا وبصيت عليه بغيظ وغضب من ضحكته المستفزه

- ينفع واحده محترمة تقول على جوزها ز*بال فين الاخلاق فين الأدب ياحماتي 

صوته ارتفع شويه فبسرعة خبطت على كتفه وبقول 

* اخرص اخرص هتفضحنى الله يخرببتك 

قولتها برعب وإلى غايظنى مش طايلة غير كتفه لانه أطول منى بكثير 

- مش قبل ما تعتذرى قالها بسماجه وبيبص بلؤم 

* انا اعتذر منك انت امشى يالا 

- ياحماات

* خلاص خلاص ياخربيتك أنا اسفه ارتحت بقى يله أدينى اتذفت واعتذرت من سيادتك تقدر تحل عن دماغى بقى

بقلمى أسماء الكاشف 

-لاء

* لاء ليه ارجوك امشى بقى قولتها بمسكنه لأكسب تعاطفه

- يامسكينة تصدقى صعبتى عليه 

ابتسمت بفرحة 

* يعنى خلاص هتمشى 

كتف ايده وقال برخامه

-لاء بردو 

*اومال عايز ايه يااخى انت جاى تفضحنى فى الشارع وعند بيتى قولتها وانا بتلفت حواليه خايفة حد يشوفنى واقفه معاه 

لاحظ توترى وقال

- لاء لا عايز افضحك ولا أضايقك انا بس عايز اكلمك فى موضوع مهم 

* تمام نتكلم بعدين بليز امشى دلوقتى 

اتنهد بهدوء وقال 

- مش قبل ما اتأكد انك مش بتكذبي عليه مثلا وتطنشينى 

* انا ما بحورش عليك وطالما قولت هسمع إلى عايز تقوله يبقى هسمع امشى بقى الناس هتتلم علينا قولتها بسرعة وعينى بتتحرك فى كل اتجاه وأخيرا رحمني البارد ده وقال 

* اوك يا مسك همشى دلوقتى بس كلامنا ماخلصش هشوفك بعد العصر على كافيه ## إلى قريب من الكورنيش 

* اوك يا محمد قولتها بسرعه بس لقيته ابتسم بهدوء لما سمع اسمه وقال 

* الاسم طالع حلو منك

غمضت عينى وزقيته من ضهره بسرعه وقولت..

* يله امشى بقى اووف

فضلت واقفه اتفرج عليه وهو بيبعد واتنفست براحه أخيرا لما اختفى شكلى وقعت فى شباك مجنون

بقلمى أسماء الكاشف 

وصلت الشغل متأخر ودى طبعا عمرها ما كانت اول مره ولا هتكون الاخيره بس إلى ضايقنى ان كانت عندى نيه اوصل بدرى والأستاذ المجنون ده هو إلى أخرني وطبعا صاحبتى حور استقبلتنى بتهزيق ذى كل مره 

-فينك يابنتى المدير قالب الدنيا عليكي 

* عادى هى اول مره قولتها ببرود وبطلع ساندوتش أكله لقيت إلى سحبته منى بعصبية 

- يا بارده  ليكي عين تاكلى اجري على مكتب المدير ياكش يرفدك ونرتاح 

سحبت الساندوتش من ايدها وقولت 

* واهون عليكي اطرد وانا جعانه

- هو انتى على طول همك على بطنك ما بشوفكيش بتشتغلى قد ما بتاكلى يله ادخلى دلوقتى ولينى قلبه بكلمتين ده شايط منك على الاخر وسحبته من ايدى لثاني مره 

رفعت حاجبى على اساس مش هاممنى وانا من جوه هموت من الخوف ده هولاكو في نفسه كده

* خلاص دخلاله ما تزوقيش الله 

 بكل شجاعة دقيت على الباب وسمعته بيقول 

-ادخل

فتحت الباب وقولت بمرح 

*لو حلفتلك انى جايه بدرى وحد رخم إلى اخرني مش هتصدقني صح

- صح قالها برفع حاجب وعنيه بتطلع شرار ابتسمت ببلاهه وقولت 

* أي الكسوف ده 

على اساس بتتكسفى ولا عندك دم اصلا يا بنتى انا وصلت معايا لهنا منك 

قالها وهو يشير بيده على رقبته خصوصا عند الحلقوم

لأعبث بوجهى قال بغموض 

- ده على اساس انك زعلانه قالها وجلس على الكرسي بغيظ وقال اخيرا 

*بصى بقى يا مسك انتى استنفذتى كل الفرص صراحه تأخير ومتأخره شغل ودايما فاشله فيه مافيش خبر حلو جبتيه ماعرفش انا مستحملك على ايه الصراحه 

* علشان دمى خفيف قولتها ببلاهه فهز رأسه بمعنى مافيش فايده منك  

- انا هعطيكي فرصه واحده بس لو فشلتي فيها اعتبرى نفسك مرفوضه يا استاذه مسك قالها بقسوه بصيت عليه بقوه وقولت 

* حضرتك تقدر تقولى المطلوب من غير كل المقدمات والتهديد ده وانا واثقه انى هنجح 

ثقة فى نفسى زيادة ماعرفش من أين أتت ولكنها جعلت المدير أسامة يبتسم بثقه لتحفيذى هذا ما ظننته ولكن ابتسامته كانت لتعجيزى عندما قال 

- عيلة الدمنهورى

بصيت بصدمة العيلة دى معروفه بجبروتها وقسوتها لو جيبت منهم خبر واحد هيخلصو عليه شاف الرعب فى عينى وكان واثق انى هفشل فكمل 

- عايزك تدخلى وسطهم وتجبيلى اهم الأخبار عايز اتأكد انهم تجار آثار ولا كله كلام من غير دليل جيبلى الدليل وصور فى تقرير حلو وقتها انا بنفسى هرقيكي

بصلي وكان متأكد انى هرفض ذى كل مره بس المره دى من غير تفكير قولت 

*موافقه بس هدخل وسطهم ازاى 

عينيه اتسعت بصدمه وقال

- ايه ده وافقتى كده على طول من غير مناهده 

* من غير تريقه لو سمحت اكيد حضرتك عندك طريقة ادخل بيها عليهم وسبب انك اخترتنى انا بالذات قولتها بجدية نادرة جدا

ابتسم بهدوء وقال  

- طلعتى ذكية اهو يا مسك

 اتنهد بهدوء 

* هو فعلا فيه سبب لاختيارك انتى بالذات وخصوصا عندى ناس كثير يقدرو يقومو بالمهمه دى بس انتى بالذات هتبقى مختلفه انتى جديدة وش جديد يعنى فى الصحافه ومحدش منهم يشك فيكي والسبب الثانى شكلك 

ضيقت حاجبى ولساني مستعد يضرب لكن لحق نفسه وقال

- شكلك اصغر من سنك محدش يشك فى الوش البريئ ده ولا اللسان ابو مترين 

قالها بسخرية اغاظتنى  بضرب رجلى بايدى بهدوء علشان ما اضربش بيها وشه السمج كورتها بهدوء وقولت

* والطريقة 

- تتجوزى

بصيت ليه بغباء ورمشت عده مرات احاول افهم ما قاله الجواز وأنا عفوا يبدو انى وقعت بورطة جديدة 

بعد العصر بساعه لسه فى المكتب بأنهى عمل مهم ونسيت الموعد لقيت اتصال من رقم غريب لم ارد اول مره ولكن مع الاصرار رديت

- ماجتيش ليه ها 

*مين قولتها ببلاهه 

ليأتينى صوته المنزعج 

- محمد كمان ماعرفتيش صوتي منكن اعرف ما جتيش ليه انا استنيتك كثير وما جتيش شكلك عايزانى اجيلك لحد البيت وأعرف مامى

*معلش نسيت اصلا الموعد انا لسه فى الشغل كنت عايز ايه ليه مصر تقابلني

قلتها بضيق وتعب

-انا عايز اتجوزك 

 * ايه 

قولتها ورفعت عينى لأعلى بينما ضربت رأسى برفق بيدى كل المصائب تتراكم على رأسى ام ماذا ياله من يوم المفاجئات 

يتبع


الفصل الاول .....


كنت فى قاعة كبيرة والفرح شغال لمحت مصطفي عملت نفسى مش واخذه بالى منه كفايه وجع قلب وفجاءه شوفته قدامى

- انتى جايه تبع مين قالها بشماته وهو شايفني لوحدى وبصيت على الطفل إلى شايله  شكله اتجوز ومعاه ابنه وانا ذى ماانا 

* العروسه بتكون بنت خالى قولتها بكسوف وحسره  

- عقبالك شكلك لسه مارتبطيش قالها وهو بيبص بشماته غظنى وماحستش غير وانا بشد اول شخص من ذراعه ومن غير تفكير قولت

* اعرفك بمحمد جوزى معلش ابننا فى  البيت مع جدته 

كلنا بصينا بصدمة هو مصدوم واتحرج لما شاف  الشخص إلى مكلبشة فى ايده كان طويل وعينه زرقه بس ما ركزتش فى شكله قد ما ركزت فى دعواتى انه ما يحرجنيش ويقول ان ما يعرفنيش اصلا لكن الغريب لقيته بيلف ايده حول وسطى وقال بهدوء وببحة رجوليه..  

* مش تعرفينا يا حبيبتى 

بلعت ريقى وقولتله 

*ده استاذ مصطفى قريبى من بعيد

مد ايده لمصطفى وقال.

اتشرفنا يااستاذ مصطفى 

مد مصطفى ايده بغيظ. 

_الشرف ليه انا

شويه ومشى مصطفى وشايط من الغيظ وانا حسيت براحه انى ما تفضحتش قدامه ببعد نفسى عن ايده وقولتله باحراج..

* انا اسفه على إلى حصل بس انا انا 

ارتبكت اووى لما لقيت عينه زرقه وبيبصلى بتوهان وابتسامة غريبه على وشه وقال ..

- بتغظيه بيه واضحه اووى يا 

رديت بسرعة

* مسك اسمى مسك 

ابتسملى وظهرت غمازه جميلة اووى على خده توهت فيها 

- اسمك حلو ذيك

ارتبكت وحركت عينى بعيد عنه لو فضل باصص ليه كده كثير هطلبه للجواز انا مجنونه واعملها

* شكرا قلتها بتوتر باين اوى فر صوتي 

ابتسم بهدوء وقالي 

- دى حقيقة فعلا انتى جميلة 

ضحكت ببلاهه وبغباء قولت..

* ده انت إلى قمر يا قمر

فتحت عينى بصدمة ايه إلى قولته ده هيفكر في ازاى دلوقتى انا لازم اهرب بسرعه

* عن اذنك ماما بتنادينى قولتها وانا بتحرك بس وقفنى ايده إلى مسكتنى بقوه وقال بخبث..

- هتروحي فين يا مراتي وغمزلى بوقاحه 

بصيت فى عينه وانا........

يتبع

الفصل الثاني 

هتروحي فين يا مراتى الحلوه وغمزلى بوقاحه

  *انت اتجننت ياواد انت صدقت الكذبة ولا ايه قولتها بتوتر وبحاول أسحب ايدى منه ولكنه فضل مكلبش فيه وباابتسامة اه من ابتسامته 

- بقى فى واحده تقول على جوزها واد تؤ تؤ ما تعرفيش اي حاجه فى الاتيكيت يا حبيبتى 

* اوف اوف مالك ياجدع انت شكلك عايز تأخذ على دماغك قولتها وبايدى الثانية إلى ماسكة الشنطة على راسه ولكن فى أخر لحظه وقفت ايدى بغباء وحركتها بتوتر ورسمت ابتسامة بلهاء وانا شايفه مصطفى بيبص علينا بشك

* بهش الدبانة إلى كانت فوق نافوخك ياروحى قولتها بصوت عالى وبضغط على اسنانى 

- ياحبيبتى طول عمرك حنينة قالها بسخرية

- يله على بيتنا ياحلوه ونسيب الواد عند جدته انهارده 

  قالها وسحبنى وراه وانا من صدمتى مشيت معاه بالعافيه وبشتم فيه 

- اه مالك قالها بصراخ بعد ما نزلت شنطتى على راسه ساب أيدي وبصلى بغيظ وانا بعصبية 

* تستاهل يا قلي **ل الادب انت صدقت الكذبة ولا ايه.. لاء ده انا افرمك لو قربت منى قال بيتنا قال

قولتها بعصبية وحاسه بغضب من تصرفاته ومن نفسى إلى  ورطتنى دايما ضربته بايدى بغيظ علي صدره وقولت 

* انا بحذرك يابن الحلال تقرب منى ثاني غ**بي و

بلعت باقى الكلام لما بص ليه بصه مرعبه

جريت بسرعة احسن يضربني ده شكله مجنون وعلى رأي المثل الجرى نصف الجدعنه ده لو مكانش الجدعنة كلها اومال استناه يضربني ولا يكسرني بعضلاته دى وهو معصب وعينه كلها شرار 

محمد واقف مكانه بصدمه من تصرفها وهروبها منه ابتسم بهدوء وعينه كلها اصرار

رجعت القاعه بسرعة وبدور على صاحبتى حور لمحتها واقفه مع مجموعة بنات أصحابنا سحبتها من ايدها بسرعة وقولتلها  

* يله نروح بسرعة ياحور قولت بتوتر وبدور عليه بعنيه لمحته واقف بعيد وبيبص عليه بعينه الزرقه دى اووف بفكر انا فى ايه دلوقتى 

بصتلى حور ببلاهه وقالت وهى بتحاول تجارى خطواتى السريعه بعد مااعتذرت من البنات 

- فى ايه يا بنتى كده احرجتينى مع البنات ومالك سحبانى كده وراكي ذي الجاموسة

من غير ما ابص عليها وبتلفت حواليه 

*  معلش هحكيلك بعدين بس نخرج من هنا 

ضيقت  حور حاجبها من تصرفاتي المجنونة وهو انا دايما مجنونة بس المره دى الليفل ذاد شويه بس ابتسمت بلؤوم لما شافت محمد واقف بيراقبنا بهدوء وشافت عينى عليه 

- ايه ده الموضوع فيها شاب حليوه بعيون زارقه   ولا ايه ياخاينه مخبيه على صاحبتك

خرجنا من القاعة وقولتلها 

* بلا خيبة ولا نيلة هحكيلك بعدين بس نبعد شويه 

بعد ربع ساعه كنت حكيت لحور القصه كلها وما سلمتش من تهزيقها ونصحتنى انسى كل حاجه وكأن اليوم ما حصلش ولا وكأنى شوفت مصطفى او محمد وأمحيه من ذاكرتى بس ازاى هعمل كده وعنيه الزارقه شيفاها فى احلامى  

صحيت الصبح بدرى ولسه بفتح الباب لقيته فى وشى عينيه الساحرة بتبص بخبث اتسعت عينى بصدمة وهو بيقول 

- مراتى حبيبتى وحشتينى اووى 

* يا صلاه النبى أحسن هو بيطلع امتى ده قولتها برعب مضحك وابتسامه بلهاء رسمت طريقها على وشى

يتبع

الفصل الثالث

٣

_مراتي حبيبتى وحشتيني اووى

*ياصلاة النبي أحسن هو بيطلع امتى ده قولتها برعب مضحك وابتسامه بلهاء رسمت طريقها على وشى 

زقيته لبره بسرعه لما سمعت ماما بتقول 

- مين إلى على الباب يابنتى 

* ده بتاع الز**بالة يا ماما ومشى خلاص قولتها وقفلت الباب ورايا وبصيت عليه بغيظ وغضب من ضحكته المستفزه

- ينفع واحده محترمة تقول على جوزها ز*بال فين الاخلاق فين الأدب ياحماتي 

صوته ارتفع شويه فبسرعة خبطت على كتفه وبقول 

* اخرص اخرص هتفضحنى الله يخرببتك 

قولتها برعب وإلى غايظنى مش طايلة غير كتفه لانه أطول منى بكثير 

- مش قبل ما تعتذرى قالها بسماجه وبيبص بلؤم 

* انا اعتذر منك انت امشى يالا 

- ياحماات

* خلاص خلاص ياخربيتك أنا اسفه ارتحت بقى يله أدينى اتذفت واعتذرت من سيادتك تقدر تحل عن دماغى بقى

بقلمى أسماء الكاشف 

-لاء

* لاء ليه ارجوك امشى بقى قولتها بمسكنه لأكسب تعاطفه

- يامسكينة تصدقى صعبتى عليه 

ابتسمت بفرحة 

* يعنى خلاص هتمشى 

كتف ايده وقال برخامه

-لاء بردو 

*اومال عايز ايه يااخى انت جاى تفضحنى فى الشارع وعند بيتى قولتها وانا بتلفت حواليه خايفة حد يشوفنى واقفه معاه 

لاحظ توترى وقال

- لاء لا عايز افضحك ولا أضايقك انا بس عايز اكلمك فى موضوع مهم 

* تمام نتكلم بعدين بليز امشى دلوقتى 

اتنهد بهدوء وقال 

- مش قبل ما اتأكد انك مش بتكذبي عليه مثلا وتطنشينى 

* انا ما بحورش عليك وطالما قولت هسمع إلى عايز تقوله يبقى هسمع امشى بقى الناس هتتلم علينا قولتها بسرعة وعينى بتتحرك فى كل اتجاه وأخيرا رحمني البارد ده وقال 

* اوك يا مسك همشى دلوقتى بس كلامنا ماخلصش هشوفك بعد العصر على كافيه ## إلى قريب من الكورنيش 

* اوك يا محمد قولتها بسرعه بس لقيته ابتسم بهدوء لما سمع اسمه وقال 

* الاسم طالع حلو منك

غمضت عينى وزقيته من ضهره بسرعه وقولت..

* يله امشى بقى اووف

فضلت واقفه اتفرج عليه وهو بيبعد واتنفست براحه أخيرا لما اختفى شكلى وقعت فى شباك مجنون

بقلمى أسماء الكاشف 

وصلت الشغل متأخر ودى طبعا عمرها ما كانت اول مره ولا هتكون الاخيره بس إلى ضايقنى ان كانت عندى نيه اوصل بدرى والأستاذ المجنون ده هو إلى أخرني وطبعا صاحبتى حور استقبلتنى بتهزيق ذى كل مره 

-فينك يابنتى المدير قالب الدنيا عليكي 

* عادى هى اول مره قولتها ببرود وبطلع ساندوتش أكله لقيت إلى سحبته منى بعصبية 

- يا بارده  ليكي عين تاكلى اجري على مكتب المدير ياكش يرفدك ونرتاح 

سحبت الساندوتش من ايدها وقولت 

* واهون عليكي اطرد وانا جعانه

- هو انتى على طول همك على بطنك ما بشوفكيش بتشتغلى قد ما بتاكلى يله ادخلى دلوقتى ولينى قلبه بكلمتين ده شايط منك على الاخر وسحبته من ايدى لثاني مره 

رفعت حاجبى على اساس مش هاممنى وانا من جوه هموت من الخوف ده هولاكو في نفسه كده

* خلاص دخلاله ما تزوقيش الله 

 بكل شجاعة دقيت على الباب وسمعته بيقول 

-ادخل

فتحت الباب وقولت بمرح 

*لو حلفتلك انى جايه بدرى وحد رخم إلى اخرني مش هتصدقني صح

- صح قالها برفع حاجب وعنيه بتطلع شرار ابتسمت ببلاهه وقولت 

* أي الكسوف ده 

على اساس بتتكسفى ولا عندك دم اصلا يا بنتى انا وصلت معايا لهنا منك 

قالها وهو يشير بيده على رقبته خصوصا عند الحلقوم

لأعبث بوجهى قال بغموض 

- ده على اساس انك زعلانه قالها وجلس على الكرسي بغيظ وقال اخيرا 

*بصى بقى يا مسك انتى استنفذتى كل الفرص صراحه تأخير ومتأخره شغل ودايما فاشله فيه مافيش خبر حلو جبتيه ماعرفش انا مستحملك على ايه الصراحه 

* علشان دمى خفيف قولتها ببلاهه فهز رأسه بمعنى مافيش فايده منك  

- انا هعطيكي فرصه واحده بس لو فشلتي فيها اعتبرى نفسك مرفوضه يا استاذه مسك قالها بقسوه بصيت عليه بقوه وقولت 

* حضرتك تقدر تقولى المطلوب من غير كل المقدمات والتهديد ده وانا واثقه انى هنجح 

ثقة فى نفسى زيادة ماعرفش من أين أتت ولكنها جعلت المدير أسامة يبتسم بثقه لتحفيذى هذا ما ظننته ولكن ابتسامته كانت لتعجيزى عندما قال 

- عيلة الدمنهورى

بصيت بصدمة العيلة دى معروفه بجبروتها وقسوتها لو جيبت منهم خبر واحد هيخلصو عليه شاف الرعب فى عينى وكان واثق انى هفشل فكمل 

- عايزك تدخلى وسطهم وتجبيلى اهم الأخبار عايز اتأكد انهم تجار آثار ولا كله كلام من غير دليل جيبلى الدليل وصور فى تقرير حلو وقتها انا بنفسى هرقيكي

بصلي وكان متأكد انى هرفض ذى كل مره بس المره دى من غير تفكير قولت 

*موافقه بس هدخل وسطهم ازاى 

عينيه اتسعت بصدمه وقال

- ايه ده وافقتى كده على طول من غير مناهده 

* من غير تريقه لو سمحت اكيد حضرتك عندك طريقة ادخل بيها عليهم وسبب انك اخترتنى انا بالذات قولتها بجدية نادرة جدا

ابتسم بهدوء وقال  

- طلعتى ذكية اهو يا مسك

 اتنهد بهدوء 

* هو فعلا فيه سبب لاختيارك انتى بالذات وخصوصا عندى ناس كثير يقدرو يقومو بالمهمه دى بس انتى بالذات هتبقى مختلفه انتى جديدة وش جديد يعنى فى الصحافه ومحدش منهم يشك فيكي والسبب الثانى شكلك 

ضيقت حاجبى ولساني مستعد يضرب لكن لحق نفسه وقال

- شكلك اصغر من سنك محدش يشك فى الوش البريئ ده ولا اللسان ابو مترين 

قالها بسخرية اغاظتنى  بضرب رجلى بايدى بهدوء علشان ما اضربش بيها وشه السمج كورتها بهدوء وقولت

* والطريقة 

- تتجوزى

بصيت ليه بغباء ورمشت عده مرات احاول افهم ما قاله الجواز وأنا عفوا يبدو انى وقعت بورطة جديدة 

بعد العصر بساعه لسه فى المكتب بأنهى عمل مهم ونسيت الموعد لقيت اتصال من رقم غريب لم ارد اول مره ولكن مع الاصرار رديت

- ماجتيش ليه ها 

*مين قولتها ببلاهه 

ليأتينى صوته المنزعج 

- محمد كمان ماعرفتيش صوتي منكن اعرف ما جتيش ليه انا استنيتك كثير وما جتيش شكلك عايزانى اجيلك لحد البيت وأعرف مامى

*معلش نسيت اصلا الموعد انا لسه فى الشغل كنت عايز ايه ليه مصر تقابلني

قلتها بضيق وتعب

-انا عايز اتجوزك 

 * ايه 

قولتها ورفعت عينى لأعلى بينما ضربت رأسى برفق بيدى كل المصائب تتراكم على رأسى ام ماذا ياله من يوم المفاجئات 

يتبع

الفصل الرابع

٤

*انت اتجننت ياواد انت عايز تتجوزنى أنا قولتلها بعصبية وبالشنطة على دماغة وهو بيصرخ وبيحاول يهرب من الضرب   

- اه يا بنت المجنونة قالها بعصبية ومسك ايدى إلى بتضربه بصيتله بعصبيه 

*انت المجنون وستين مجنون وسيب ايدى بقولك قولتها بنرفزه وبسحب ايدى منه 

* لاء لو سيبتها هتضربى ثانى انتى باين عليكى مجنونه 

عضيت على شفايفى بغيظ ورسمت البراءه 

* مش هضربك هنتكلم بالعقل ذي  أى اثنين كبار 

ساب ايدى بشك وانا رفعت ايدى بالشنطة وعلى رأسه ثانى 

* تستاهل الضرب هو انت ايه يااخى لازقه وجبله كان مالى انا والمشاكل دى كلها علشان تكمل بيك 

بعد من تحت ايدى وقال بهدوء 

* أي المشاكل فى إلى قولته عرض عليكي عرض لا توافقى او توافقى بردو معنديش رفض قالها بسماجه وعينيه الزرقا بتبصلى بتركيز اووى نفخت بضيق لانى بضعف قدام عينيه وقعدت على الكرسى إلى ورايا لقيته سحب الكرسي الثانى وقعد جنبى 

- انا بهزر معاكي على فكره مبجبركيش على حاجه ياقموصه انتى

بصيتله بطفوليه عايزه اعيط علشان ضربته وهو يعنى مش وحش للدرجة دى ده قمر اووى ووقعت فى هواه للاسف بس تهزيق المدير والتدبيسة فى مهمه مستحيلة جات فيه

بقلمي أسماء الكاشف 

* انت ليه حلو كده

قولتها بسرحان فى عينيه إلى كل مره بتسحبنى ذى الجنية إلى بنسمع عنها فى الحواديت 

فوقت على ضحكته 

- للدرجة دى واقعة فيه 

ابتسمت باحراج هو حس بكسوفى 

- انا حلو علشان عينك هى إلى شيفاني كده وعلى فكره انتى قمر


* انت ق*ليل الأدب على فكره قولتها بسرعة

- ايوه كده ترجعى لطبيعتك اصل اللسان الدبش ماينفعش يبطل شويه ده يتعب لو وقف 

قالها بسخرية وضحكته زادت 

نفخت بغيظ 

*مستفز 

- عارف 

بقلمي أسماء الكاشف 

سكت وهو كمان سكت 

*ليه 

قولتها بهدوء مستنيه رده على عرضه للزواج مستنيه الكلمة إلى بتيجى في الروايات مستنيه كلمة بحبك بس الروايات مش دايما بتتحقق في الواقع وإلى اكدلى كده كلامه إلى قهرني

انا هقولك الصدق من اولها مش هكذب عليكي واقولك انى دبت فيكي من اول ما شوفتك وعنيكى إلى ذى سحر الزيتون دى شدتني فى هواها  بصيتله بغيظ فابتسم 

- انتى حلوه اووى يا مسك المشكلة مش فيكي ولا فيا المشكله فى الظروف بتحطنا فى مواقف ما نتحسدتش عليها انا شايف انك أكثر حد مناسب ليه وشخصيتك الشقية دى هحتاجها 

* مافهمتش بردو انت عايز ايه قول بسرعة من غير لف ودوران 

- محتاجك علشان ده شرط لجدى عايزنى أتجوز علشان الورث اقدر استلمه 

*اشمعنى انا إلى رسيت عليها ما كنت تشوف واحده بتحبها واتجوزها يااخى وايه إلى يخلينى مثلا اوافق على حاجه ذى دي

 - علشانك محتاجاني بردو 

اتسعت عينى من تلميحاته 

*تقصد ايه 

ابتسم بمكر

_ علشان تغظيه مثلا 

ابتسمت بتوتر للحظة افتكرته عرف موضوع الشغل وطلبهم الغريب أن اتجوز بصيت عليه بشك 

ابتسم بهدوء

* انا عارف انى بطلب حاجه صعبه بس انا محتاجك وانتى محتاجانى ليه متساعدش بعض مثلا

سكت وبصيت على البحر قدامي 

- جوازنا هيكون لفترة وهعوضك بمبلغ كبير من ورثى ولو عيزاه صورى ماعنديش مشكلة 

حسيت بوجع فى قلبي وحاجه جوايا اتكسرت يمكن علشان افتكرته هيكون العوض ليه والاقى إلى يعشقتى   

سرحت شويه وهو سكت مستنى ردى افتكرت مصطفى وشغلي انا كمان محتجاه يمكن ما احصلش على الحب بس احصل على الانتقام واغيظهم لفتره 

- ها سرحتى فى ايه يا مسك 

* الجواز هيكون صورى هنمثل الحب قدامهم وان احنا اسعد اثنين وفلوسك خليها لنفسك مش محتاجه منك حاجه ولو حسيت بغدر منك هندمك على اللحظة إلى شوفتنى فيها قولت كده بعصبيه ونبرة تهديد

ابتسم وعينيه الزرقا دى لمعت للحظة سرحت فيها بس بعدت عينى بسرعة

- إلى عيزاه كله هنفذه ها ايه قرارك 

* موافقه قولتها وجوايا اصرار كبير على تنفيذ المهمه بمساعده محمد بس ما عرفش انى اتورطت فى لعبة ليه هو وأنا مجرد دمية بيحركها بإيده 

يتبع

الفصل الخامس 

٥

#اسكريبت ورطة مع زوجى 

فى قاعة أفراح كبيرة قاعده جنب محمد بعد كتب الكتاب وبقيت حرم ابو عيون زرق

- تيجى نرقص سلو

قالها وهو بيبص ليه بحب للحظة افتكرت ان ده فرحنا حقيقى مش مجرد لعبة وإتفاق مننا 

* لاء مش عايزه 

كلبش فى ايدى وسحبنى وراه وبصوت كله مرح

- هو انا بستأذنك ياحب يله بينا 

رسمت ضحكة على وشى لما لقيت الكل بيسقف والكل بيتفرج 

* ليلتك سودا معايا على كسفتى دى قدام الناس 

قولتها بعصبيه خفيفة 

- ده انتى بوق اسكتي اسكتي يا مسوكه 

* ايه مسوكة دى اتعدل يالا بدل ما تربق الفرح على دماغك 

* عنيفه اووى مسوكة أه صرخته فرحتنى  

لما دوست بكعب جذمتى على رجله فصرخ بس الصوت ماظهرش من الأغانى العاليه وفضلنا مكملين الرقص 

- هى كده قالها بغيظ وبصتله بتحدى لو راجل قرب قال مش هاممنى 

* ايوه كده

قبل ما اخلص كلامى لقيت نفسى جوه حضنه شتمته في سري وشويه لقيته بيلفنى جامد وانا من صدمتى صرخت 

* ياابن المجنونة 

الناس سقفت على الفقرة الرومانسية وكل بنت اتمنت تكون مكانى متجوزه الأمير ابو عيون ملونه وجسمه الحلو وحاضنى قدام الناس ووو  كشرت من تفكيري فيه هو انا هضعف قدام عينه مثلا

- لسانك عايز قصه يا حب 

* بطل تستفزنى الأول قولتها وسيبت ايده ورجعت الكوشه افتكرت هيحصلني بس كالعادة خالف توقعاتى وبدء يرقص مع أصحابه وانا قاعده متغاظة من فرحته فرحان كأنه فرحه بجد  

* ما يفرحش ليه ما هو هيأخذ ورثه كله الفلوس مفرحاه قولتها بهمس ومن جوايا نفسى يكذب ده 

قرايبى وأصحابي بيسلمو عليه ويتصورو أكيد الصور عندهم اهم من الفرح نفسه فكرت بسخريه على حظى إلى الكل مابيحبنيش  وانا اتجوزت علشان اغيظهم كلهم  واوقف  لسانهم لفترة عن كلمة مش هنفرح بيكي بقى يا مسك وكأن الفرحه متمثلة بيه وموقفين حياتهم على فرحي

بقلمي أسماء الكاشف 

فتحت عينى بصدمة لما لقيته بيرقص مع بنت معرفهاش وتقريبا هى فى حضنه ومبتسمين اوى كانت فقره لكل كابلز يرقصو سلو قومت بعصبيه عايزه أشده من شعره وأقعد فوقها واكسر عظمها بس لاء انا لازم اغيظهم ابتسملى بكيد وهو شايفني رايحه ناحيته بس الصدمة كانت ليه لما  مشيت من جنبه ذى كأنه هوا شفاف وروحت على مصطفى إلى واقف وراه 

*يله نرقص يا مصطفى

لا تثيري غضبى انستى فأنتي لا تعرفين من أنا وماذا فعلت لأحصل على قلبك أنا رجل الغابة ورجلك عزيزتى 

يتبع.....

الفصل السادس


شديت مصطفى من ايده من غير ما أسمع رأيه 

*يله نرقص يا مصطفى 

محمد واقف شايط وبيطلع نار من عينه وشكله ناوى على شر 

_شكلك حلو يا مسك طالعه قمر فى فستان الفرح 

*شكرا قولتها بخجل مصطنع وراسمة الكسوف بس من جوه فرحانه اووى علشان متأكده ان محمد سامع وهو بيرقص لسه مع البنت اللزقة يستاهل هو إلى بدء اتوعدله 

*فرحت اووى انك جيت فرحي خوفت تكسفنى وما تجيش

بلطف زياده عن اللزوم ودلع ماعرفهوش اصلا طلع من لساني اول مره

 

_ هو انا اقدر ارفض ليكي طلب سيبت اشغالى كلها وجيتلك 

قالها بهيمان 

*ميرسى اووى يا مصطفى انت احسن واحد قابلته

 عليت صوتي لما قرب محمد مننا وبيوشوش البنت إلى معاه فنفخت بغيظ منه

اتحولت الفقرة لرومانسية أكثر وكل واحد بدء يقرب من شريكة فى الرقص أكثر ولسه مصطفى هيمد ايده  ويشدنى ليه أكثر لقى ايده بتلمس الهوا وانا ببعد عنه شويه وأستاذ محمد إلى عينيه بتطلع نار قافشنى من قفايا بغيظ وشدنى بعيد كأني حرامي غسيل  

- معلش هأخذ مراتي شويه 

وضغط اوى على كلمة مراتي عايز يثبت ليه انه خلاص خسرني ما نكرش ان الكلمة فرحتنى ماستناش رد مصطفى وشد ذراعى جامد وجعنى بس انا ما بينتش 

لف ايده حوالين جسمى وقرب وشه من وشى وبغيظ 

*انت ازاى تشدنى كده وتحرجنى قدام الناس   

- بقى هو احسن واحد قابلتيه يامدام 

قالها بهدوء مخبى وراها عصبيته وغضبه ومتجاهل زعيقى

*اه ومحترم كمان قولتها بملل فشدنى أكثر ليه وايده بتتغرص فى لحمى 

- انتى ليلة اهلك سوده معايا يا مدام مسك قالها بعصبية صراحة خوفت بس طبعا لسانى يسكت لاء

* ليه ان شاء الله عملتلك ايه انا علشان تهددنى 

-كل ده ماتعرفيش عملتى ايه بترقصى مع راجل غريب وحضناه بق*لة حيا ولا كأنك متجوزه 

*صورى جوازنا صورى متنساش يعنى ما يحقلكش تتحكم فيه وتهددنى فى الرايحه والجاية وكمان ماانت راجل متجوز ذى ما بتقول ورايح تحضن الما*يصه إلى رقصت معاها قولتها بغيره واضحه جعلته يبتسم    

- حتى لو صورى انا راجل وما سمحش اشوف إلى اسمها على اسمى مع راجل غيرى

وبعدين تعالى هنا انتى بتغيرى ولا ايه ياحلوه قالها بسخرية 

بقلمى أسماء الكاشف 

*ضحكتنى لاء طبعا قال احبك قال 

حسيت بعينه انطفت شويه وكأنه مستني منى حاجه مختلفة او كسرته مثلا خلصت الرقصه وسيبته ورجعت الكوشة من ثاني شويه وجيه قعد جنبى بس المره دى شكله متغير 

- دى بنت عمى و اختى فى الرضاعه

بصيتله بصدمه وحسيت براحه كبيرة ماعرفش ليه فرحت يمكن علشان قلبى بدء يتعلق بيه حتى لو ما حبنيش بنجذب ليه 

* بتقولى ليه

_ يمكن علشان مهتم بيكي شويه قالها بسخرية بس للحظة حسيته بيقول إلى فى قلبه وبيستخدم أسلوب السخرية علشان ما يبينش مشاعره ضحكت على غبائى

*مش محتاج تبرر ليه حاجه ذى ما قولت جوازنا صورى تقدر تعمل إلى عايزه ما يهمنيش قولتها بجفاء 

_ بس انا يهمنى 

بصيتله بصدمه وعدم فهم 

_ انا يهمنى كل حاجه تخصك علشانك مراتي حتى لو صورى ولفتره قصيرة سمعتك من سمعتى وقربك من مصطفى غلط كبير وانا مقبلش بده ماردتش اعمل مشاكل علشان يوم فرحنا المفروض احسن يوم لينا ماحبتش اقلبه على نكد 

*انت بتقول ايه لاء طبعا مقبلش كده كلامك على نفسك يابابا وملكش علاقة بيه 

قولتها بعصبيه مسك ذراعى بقوه وصرخ 

-   هتقبلى غصب عنك وعلشان هكسر دماغك لو لقيتك بتعملى تصرفاتك الصبيانية دى

* سيب ايدى انت بتوجعنى قولتها وانا هعيط من الوجع اتصدم لما شال ايده ولقى آثار غضبه عليه 

- اسف اتعصبت عليكي 

بصيتله بغيظ ووجع ولفيت وشى الناحية الثانية وهو زفر بغيظ 

- مصطفى مشفهوش ثاني ناحيتك فاهمه

قالها مره ثانية بغيرة شديدة 

أغمضت عينى وقولت 

* مالكش دعوه

بغيظ باين فى صوتي

- ماشى يا مسك هحاسبك على قله السمعان دى بس فى البيت قالها بعصبيه ونبرة إجرامية خوفتنى  وكالعادة تنتهى أيام السعاده بكابوس مزعج ودعنا اهلنا بعد يوم طويل ومحمد سحبنى من دراعى بنفس العصبية وركبنا العربية

وصلنا الشقة ودخلت جرى واستخبيت ورا كرسي السفره لما لقيته بيشمر كم قميصه وبيقول بوعيد

- تعاليلى بقى يا حلوه نتحاسب بقى

يتبع


الفصل السابع. .

٧

*يانهار اسود قولتها برعب مضحك وانا شيفاه مرمي على الأرض مغمى عليه

* قوم يابنى لتكون مت اه هيفضحونى على السوشيال ويقولو إلى قتلت جوزها اهى قولتها برعب وفتحت البرفيوم  رشيته عليه علشان يفوق 

*قوم بقى ياخربيتك هتجيبلى مصيبه ياسي محمد 

بعد شويه فاق بتعب 

- ايه إلى جرالى

* أخيرا يااخى فوقت سيبت ركبي افتكرتك مت قولتها وزقيته وقومت صرخ بوجع 

- اه مابراحه 

شويه افتكر إلى حصله من فتاة رقيقة مثلي 

- انتى كنتى هتموتيني 

*لاء انت إلى جيبته لنفسك وانا دافعت عن نفسى بس 

قولتها ببرود وماسكة ديل فستاني باايدى وداخله على الأوضه

بقلم أسماء الكاشف 

رن جرس الباب وقام فتحه لقى جده وانا كنت دخلت الاوضه ارتاح شويه بعد تعب الاعصاب ده وضحكت لما افتكرت ازاى ضربته واتصلت كمان بجده 

فلاش باك 

جريت ورا كرسي السفره لما لقيته قفل الباب وبيشمر كم قميصه وبيبصلى بشر 

_تعاليلى بقى يا حلوه نتحاسب بقى

* اهدى يا لا وخليك مكانك احسن والله 

-هتعملي ايه يعنى تعاليلى بقى 

قالها بعصبيه وبيحاول يمد ايده يمسكني

جريت وهو فضل يجري ورايا 

-اقفى بقى فرهدتينى 

*لا يعنى لاء مش مستغنية عن عمرى 

-هنتكلم بهدوء ذى اى أثنين كبار وواعين

قالها بمهادنه وخبث

* هبلة انا صح يابنى انا إلى عملت المقلب ده فيك قبل كده وضربتك قولتها بضحك لكن صرخت لما لقيته قرب منى اوى وجريت ومسكت الفاظة وسيلة للدفاع عن نفسى 

-بتستخبى ورا مزهرية يا ست مسك وبرد هجيبك حتى لو مستخبيه تحت الأرض قالها وبيقرب أكثر نطيت على الكرسي وطلعت علي الطربيزة 

* ماتقربش لأعورك ايه إلى معصبك كده عايزه اعرف 

- مش عارفه الي عصبنى سي ذ*فت بتاعك ايه إلى جابه الفرح  وهو يعرف أن احنا متجوزين وعندنا عيال كمان

* انا إلى عرفته قولتها بسماجة 

فى لحظة لقيته فوق الكرسى الى جنب الطربيزه وبيمسك ايدى 

*مسكتك ولا حد سمي عليكي 

من غير وعى صرخت وضربته خفيف بالمزهرية ماعرفش ليه هو ضعيف ووقع من على الكرسي  وسحبنى  معاه وقعت فوقه كسرت صدره ورأسه بتنزل دم مكان الضربه

بقلم أسماء الكاشف 

فتحت عينى لقيت نفسى فى حضنه وهو ماعرفش مصيره ايه بعد عنه بسرعه ولقيته مغمى عليه حاولت افوقه أكثر من مره بس ما فاقش مسكت تليفوني ورنيت على جده ينقذ حفيده لحسن الحظ كنت واخده رقمه وبعد شويه لفيت رأسه بضماض وقفت الدم ببن من القهوة 

باااك 

ضحكت على منظره وقولت

*عاملى فيها سبع رجاله فى بعض ضحكت ورميت نفسى على السرير وانسحبت لعالم الأحلام بعد إرهاق يوم طويل

- جدي ايه إلى جابك 

قالها بصدمة واضحه لما شاف جده حسن واقف قدامة 

^ انت كويس قالها بلهفه وبيحسس على وشه بقلق 

- كويس ياجدى ادخل 

قالها بهدوء وبعد عن مرمي ايد جده ووسعله يدخل 

قعدو في الصالون وحكى محمد كل حاجه علشان جده يطمن عليه

^ انت ليه مخبي عليها لدلوقتى لازم تحكيلها 

- مش وقته يا جدى هعرفها كل حاجه بس في وقتها  

قالها بسرعة سمع تنهيده جده إلى وقف مكانه وقال

^ اعمل إلى عايزه يا محمد بس متزعلش من ردة فعلها لما تعرف الحقيقة 

- مش هسمحلها تبعد عنى ابدا قالها بإصرار وراقب جده بيتحرك ومشى سايبه مع صراع كبير بين قلبه وعقله 

يتبع...

الفصل الثامن.. 

٨ 

 

- اصحي يا مسك 

قالها بهدوء وحذر وهو يقرب وشه من وشي  ليأتيه الرد على هيئة صفعة من يدي ثم صراخي وأنا أضع يدي على جسدي 

*لا حرامي قولتها وأنا بستعد لوضع الهجوم ناسية كل حاجه ونسيت انى اتجوزت 

- حرامي في عينك أنا جوزك ياهبلة قالها بسخرية وهو يضع يده علي خده مكان الضربة 

* اسفة قولتها بكسوف وخوف مع ابتسامة بلهاء لما شوفت نظرته الإجرامية ليه ضم ايده كأنه هيضربني وبعدين نفخ بغيظ وقام من جنبى قبل ما يتهور ما هو أنا صراحة ذودتها معاه خليت وشه شوارع كفاية انى بهدلته امبارح يوم فرحه

- اجهزى زمان أهلك على وصول قالها وهو مديني ظهره وخرج على طول 

بصيت عليه وهو بيخرج واتنهدت بحزن وقومت غيرت فستان الفرح

بقلم أسماء الكاشف 

*احم منكن تفتح السوستة قولتها بإحراج وببص على الأرض بكسوف عمري ما تخيلت انى اتكسف كده ضحك على شكلى وبدء يتأمل شكلى كنت جميلة حتى بعد ما مسحت الميكب  

- تعالى قالها بهدوء وقرب منى ببطئ مخيف وقف ورا ضهري ومد ايده يفتح السوسته ببطئ وكأن الوقت وقف وهو بيتعمد يتأخر وحسيت بأنفاسه على بشرتي وبعد شعرى عن كتفي 

- انتى جميلة اووى قالها بتوهان ومغيب عن الواقع وايده بدءت تلمس ظهري إلى ظهر من الفستان وأنا كنت مغيبه من قربه وغمضت عينى اسمع صوت أنفاسه وأحس بإيده إلى بتلمسني وفجاءه صحيت من غيبوبتى لما لقيت نفسه قرب من رقبتي بعد عنه ولفيت ليه بوشى وعينيه كلها غضب حقيقى هو غضب من نفسى قبل ما يكون غضب منه وحسيته هو كمان فاق وحس بغلطه بصلي بأسف وحزن كنت عايزه اهزقه بس هقول ايه إذا كان أنا استسلمت لمشاعري قطع كل المشاعر والكلام صوت جرس الباب فبصيتله بصه أخيرة غاضبة ومتحسرة وجريت على اوضى وهو فضل متنح مش فاهم يفسر أخر نظره حس انه اتهور ودمر علاقتنا قبل ما تبدء حتي

-غبي اتسرعت وخوفتها منك قالها لنفسه بغضب وبعدين اتحرك يفتح الباب

بقلم أسماء الكاشف 

دخلت الأوضه ووقفت قدام المرايه بصرخ بهدوء 

* ايه إلى أنا هببته ده هيقول عليه ايه سكتله ايوه سكتله كان المفروض الطشه كف يفوقه 

قولتها وسكت وغيرت لبسى لما سمعت صوت أهلى فى الشقة وهو استقبلهم 

*ماما 

قولتها برقة استغربها وبصلى بشك ورفع حاجبه بمعنى هو انتى مسك إلى بهدلتنى امبارح  وفتحت دماغي حضنت امي بهدوء وهى

 = انتي كويسة يا حبيبة قلب أمك 

*انا فل اوى يا ماما ازيك يابابا قولتها وحضنته

# بخير حبيبتى طول ماانتى بخير اقعدي قالها بهدوء وهو يجلسني بينه وبين امي بينما محمد يشاهد هدوئي وخجلي بإستغراب 

= انت كويس يابنى ايه إلى معور دماغك كده

- جا**موسه نط**حتني قالها بهمس 

= بتقول ايه يابنى 

- اتخبط فى الباب ياطنط يعنى مستحيل مسك إلى تكون ع*ورتني اصلها كيوت اوى ده خافت عليه وربطتلى الشاش على رأسى قالها بكذب وغيظ وبيبص عليها بسخرية 

* حبيبي بقى لو مش هخاف عليك هخاف على مين يعنى بصلي برفعة حاجب وسكت

= ربنا يخليكم لبعض قالتها ماما بدعوة صادقة  

قدمت عصير وحلويات وروحو وسابوني لوحدي مع عمنا الغول 

رن الجرس ثاني فتحه محمد وانا واقفه بعيد اشوف مين إلى جاي ثاني 

- استاذ أسامة اتفضل قالها بترحيب ويمد ايده ليسلم وأسامة أيضا مد يده كترحيب 

وانا واقفه فى صدمة 

* مديري Oh my goad

يتبع


الفصل التاسع

٩

 

شديت أسامة من ايده وأنا بتنفس بسرعة من جري الاهبل وبصولي بدهشة 

*استاذ أسامة ايه الى جابك قولتها ب*قلة ذوق 

ليبتسم بخبث وهو يسمع محمد

- ايه ق*لة الذوق دى يا مسك قالها ليه بنهر وبيبص عليه بغيظ 

*قصدى ليه تعبت نفسك وجايب هدايا قولتها بتوتر وبظبط من منظرى قدامهم وعينى على كيس الهدايا فى ايده 

^ حاجه بسيطة مش هتدخلينى ولا ايه 

محمد بصلي بعصبية ووسعت بإرتباك

*طبعا اتفضل قولتها وببص ليه بتحذير يتكلم عن موضوع القضية دلوقتى والمهمه إلى وافقت انفذها عينيه لمعت بمكر 

^ مسك دايما كده يااستاذ محمد متسرعة بس طيبة قالها بهدوء بعد ما قعد على كرسي فى الصالون وانا كالعاده قعد قريب منه وببعت تنبيهات ليه مش عايزه محمد يعرف من حد غيري 

- مش هتقدمي حاجه يا حبيبتى قالها محمد بهدوء وبيبص عليه بعينيه إلى شدتنى كالعاده وخصوصا كلمة حبيبتى منه ليها طعم ثاني فوقت على صوته 

- هتلاقى العصير في الثلاجة حبيبتى هتعرفى لوحدك ولا أجى اساعدك 

* ياريت تيجى معايا قولتها بسرعة ودلع علشان مايقعدوش لوحدهم من غيري هو أنا هبلة يعني ضحك أسامة

^ ربنا يسعدكم هى دايما كده ملبوخة حتى فى الشغل الله يعينك يااستاذ محمد 

- محمد بس احنا بقينا اصحاب خلاص 

^اكيد يا محمد

ببص عليهم بغيظ العلاقة بينهم زادت استأذنا ودخلنا المطبخ 

ذقيته بعصبية على الثلاجة وراه وأنا واقفه قدامه 

* انت عرفت أسامة ازاى ها رد عليه وايه إلى عزمة وجابة بيتنا قولتها بعصبية وخايفة إلى حسيته يكون صح ويكون بينهم علاقة شغل ويكون محمد عارف موضوع عيلة الدمنهورى

بقلم أسماء الكاشف 

- انتى مهتمية ليه بالموضوع ده

قربت منه ومسكت قميصه بغيظ وهو وراه الثلاجة وأنا قدامه مباشرة 

*مش كل سؤال ترد عليه بسؤال منكن افهم ايه إلى بيحصل من ورايا 

نفسى زاد مع عصبيتى وهو واقف بكل برود وبيضحك عند النقطة دى اتعصبت أكثر..

*بارد  

قولتها بعصبية وسيبت قميصه بإحراج والتفت أبعد عنه لكن قبل ما أبعد لقيته مسك ايدى برقة اتحولت لهمجية لما دفعني أنا ناحية الثلاجة وأماكنا اتبدلت بصيت بصدمة عليه وهو بيقرب وشه مني اوى 

*منكن اعرف ايه إلى معصبك من انى اعرفه أو لاء 

بعد وشى بصعوبة عنه

- انا انا 

*انتى ايه

قالها بهدوء وانفاسه بتضرب وشى قريب لدرجة الهلاك وعينيه بتسحرني بصيتله بتيه وغمضت عينيه لما لقيته بدء يقرب مني  وعينيه على شفايفى فضلت مغمضة شوية وحسيت بفراغ حواليه ففتحت عيني لقيته فتح الثلاجه وبيسكب العصير بصلى وهو طالع بشقاوة وغمزلي وخرج وأنا فضلت متنحة خبط رأسى بايدي 

*غبية قولتها بعصبية من نفسي ومنه وخرجت الحق ما يمكن إنقاذه 

قعد مكاني وكان الاثنين منسجمين  وبيضحكو على كذبة محمد ازاى اتخبط في رأسه وحطيت ليه شاش وأنا قاعده على اعصابى 

^ بصو بقى كنت عايزكم فى موضوع مهم 

قلبى وقع في رجلي وبصيتله بتحذير ومحمد بص عليه بتركيز 

^ طبعا تسمعو عن عيلة الدمنهورى المعروفة انها بتاجر  فى الآثار فأنا محتاج خدمة منكم انتم الإثنين  

- اتفضل طبعا احنا فى الخدمة طالما قضية مهمه ذى دى وتفيد البلد احنا نقدم إلى نقدر عليه

قالها بجدية 

- جدع اووى وابن بلد كنت عارف انك راجل بيحب وطنه المهم عايزكم تدخلو وسط العيلة دى على أنكم زوجين أجانب يعنى اجنبي ومراته المصرية علشان شكلك مش اجنبى يا مسك وهتفضحينا قالها بسخرية غاظتنى بس فرحت لانه مابينش انى اعرف اى حاجة عن الاتفاق 

بقلم أسماء الكاشف 

^ جاين وبتدورو على آثار تهربوها لبلدكم 

بدء يحكى طريقة الدخول وكلام كثير صدعني وانا من الأساس ما ركزتش وكنت سرحانة في ابو عيون زرق إلى بدء يشدني ليه كل يوم أكثر من إلى قبله 

عايزه ب*وسه يا حلوه قالها بسخرية وانتبهت على انى سرحانه وببص علي شفايفه وماحستش  ان أسامة مشي من بدرى 

حركت رأسي بدلع واغراء  وقربت منه ووو

يتبع

الفصل العاشر 

١٠

 

-عايزه بو*سه يا حلوه

قالها بسخرية وانتبهت على انى سرحانه ببص علي شفايفه وماحستش ان أسامة مشي من بدرى حركت رأسي بدلع وإغراء وقربت منه بإغراء وحسيته اتيبس للحظة وقفت قدامه على طول عينيه مواجهه عينيه وسرح فى ظلمة عيني انا كالليل أسحرك بهدوئه ثم سرعان ما اختفي ليشرق يوم جديد 

* اه يا مج*نونه هتفها بعصبية وحاول يمسكني وانا جريت على اوضى ذى الصا*روخ  بعد ماضربت رجله بكعب جذمتي إلى ماعرفش لبساها ليه 

*تستاهل يا ق*ليل الادب  

قولتها وانا سمعاه بيخبط جامد على الباب 

* ماعدش فى أمان وأنا عايشه معاك ياكذاب 

قولتها وضربت الباب بإيديه 

*امشى يالا مش عايزاك انا عايزه ماما قولتها بمسكنه وتمثيل الخوف حسيت بهدوء ضحكت وقولت 

*شكله مشي الاهبل ده

-مين الاهبل 

صوته جيه من ورايا خوفني 

*انا الهبلة قولتها بسرعة ووقفت بوضع حماية 

قرب منى اكثر طالما بتخافي بتعملي مشاكل ليه يا بنت الناس

ايدى على قلبي

*علشان هبلة هتعمل مخك بمخ واحده هبلة قولتها برعب مضحك ضحك عليه ومشى بيقول

- متجوز مجنونة والله 

اليوم عدى من غير مشاكل كنا تقريبا مسالمين كل واحد فى اوضته

بالليل خبط عليه وأنا سمحتله يدخل لقيته لابس ترنج كحلي جميل اووى ماشى مع لون عينيه 

- منكن ادخل عايزك فى موضوع مهم 

قالها بهدوء شاورت براسي موافقة 

*طبعا تعالي قولتها بهدوء وشاورت على كرسي جنبي قعد 

- بكره هنروح نزور اهلى  لو معندكيش مانع

*جدو 

-لاء عمي 

ضيقت عيني بإستغراب اول مره يجيب سيرة اى حاجه عن عيلته جده هو الشخص الوحيد إلى قابلته منهم وباباه وامه متوفين وماعندوش أخوات غير البنت إلى شوفتها معاه يوم الفرح 

*أول مره تجيب سيرته كنت فكراك ملكش قرايب خالص غير جدو حسن

- عندى عمي وعيلته هم فى مصر هنسافر بكره ليهم ان شاء الله اجهزى قالها بهدوء ومشى بهدوء اتنهد من طريقته ونمت من التعب 

ثاني يوم الصبح كنا مجهزين كل حاجه والشنط جاهزه 

-جاهزة 

قالها بهدوء 

* ايوه قولتها وبجر الشنطة ورايا لقيته وقف قدامي وسحب الشنطة منى ونزل ذوق اوى الواد الحليوه ده قولتها بعيون بتطلع قلوب ونزلت وراه 

ركبنا العربية واتحركنا للقاهره بعد وقت طويل سفر من إسكندرية للقاهرة وصلنا قصر كبير فتحت عينى بإنبهار لما شوفت البوابة بتتفتح والبواب 

^نورت يابيه 

ابتسمله بهدوء 

- شكرا ياعم حسنين عمي جوه

^ ايوه يا بيه 

دخلنا بهدوء بالعربية ووقف أمام الباب الداخلى للقصر نزلنا وضرب الجرس شويه وفتحت الخدامة الباب استقبلتنا بترحاب كبير ودخلتنا الصالون لحظات بسيطة ولقيت شخص خمسينى نازل من على السلالم بصيت عليه بصدمة 

* ماهر الدمنهورى قولتها بصدمة وإلى فاجئني أكثر لما محمد قام ناحيته وفاتح ايديه يستقبله بالأحضان 

_ عمي وحشتني 

لقد انقلبت الاوزان وانعكست المقادير وتحولت من صياد لفريسه

بصيتله بصدمة وعيني بتطلع شرار لقد خدعني ذلك ال محمد


الفصل الحادي عشر

١١ 

 

جريت وانا مرعوبة اوى منهم كل تفكيري انى اهرب من محمد وعمه انا اتخدعت خرجت من البوابة الداخلية وسط صدمتهم وصراخ محمد المندهش من هروبي 

دموعي نازلة ذى الشلال وعامية الرؤية خالص بس شايفه من بعيد البوابة الخارجية اول ما وصلتلها لقيت إلى شدني ليه جامد 

- ايه إلى بيحصل معاكي قالها بعصبية وعروق رقبته ظاهره 

*سيبني عايزه اخرج من هنا مش عايزه اموت قولتها برعب وبشهق من خوفي ابتسم بهدوء علشان يضمني 

- ماحدش يقدر يأذيكي انتي مراتي يا مسك 

* سبينى امشى من هنا ارجوك مش هقول لحد وهسبب القضية كلها خليني اعيش يامحمد 

قولتها برعب ومسكت ايديه بترجي بصلي بحزن 

- انتي مراتي فاهمه قالها بتأكيد 

اتعصبت منه  

*انت طلعت منهم وضحكت عليه ازاى اتخدعت فيك 

- انا مضحكتش عليكي  

* ازاى بتنكر عارف اني جاية أمسك عليهم واقفشهم بيهربو آثار وطلعت انت واحد منهم انت جايبني علشان تسلمني  ليهم تسليم أهالى 

قولتها وعيط بطفوليه وخايفة من مصيرى المحتوم 

حضني لأول مره وشدت عليه اووي وصوته بيطمني

-اهدي والله ما هأذيكي ولا هسمح لحد يقرب منك يا مسك 

لفيت ايدي حول وسطه وعيطت بهدوء 

*انا عايزه اروح ارجوك 

- هنروح يا حبيبتى هنروح بس بعد ما تخلصي مهمتك الأول 

بعد عن حضنه شويه وبصيت على عينيه وفرق الطول واضح اووى العينين فى تواصل ولسه قافش فيه وأنا مستريحه ببصله برجاء يفهمني وهو ما بخلش عليه بصراحه 

-  مش مهمتنا ندخل العيلة ونقفشهم ياحب اهو انا قصرت الطريق بدل ما نلف عليهم بخطة أسامة عملت شوية على الخطة ندخل وسطهم المره دى رسمي وانتى مرات محمد الدمنهوري 

*يعني مش هتسلمني تسليم اهالى وجايبنى ليهم يموتوني 

-تؤتؤ فى حد يموت نفسه انتى دلوقتى نفسي يا مسك وأغلى كمان انا بحبك وعمري ما هأذيكي 

اعترف بحبه ليه وليست المره الأولى ولكن هذه المره صريحه اربكتني فبعدت عنه بتوتر 

*احم اوك هنعمل ايه دلوقتي 

ابتسم لخجلي ومسك ايدي بهدوء ذى اى أثنين عاشقين واتحركنا لجوه

- اثنين متجوزين بيزورو العم يا قلبي هيقضو يومين حلوين ودوري ذى ما تحبي فى السكرته

بقلم أسماء الكاشف 

دخلنا واعتذرت لعمه ومحمد قال كذبة صدقوها من غير جدال وكأن كل حاجه مترتبة حسيت بشك صراحة لكن اعمل ايه لازم اخلص المهمه 

= اطلعو استريحو ياابنى شويه طريقكم كان طويل ومراتك باين عليها التعب وعقبال ما الغذا يجهز تكونو ارتحتو 

_ اوك ياعمي نستأذن احنا قالها بهدوء وطلعنا اوضتنا وعيني اتسعت برعب من كلمة اوضتنا انا ومحمد فى اوضة واحده والشيطان ثالثنا مشيت معاه وانا خايفة بس لو قرب هضربه واستعديت ليه 

بعد ما طلعنا خرج جدو حسن واتكلم 

^ طلعو علي اوضتهم خلاص

=ايوه طلعو يرتاحو 

^ حلو كله ماشى ذى ما احنا عايزين يا ابني

قالها بغموض وملامح هادئة  ❤❤

يتبع

الفصل الثاني عشر

١٢    

*هي فين اوضى 

وأتكيت على كلمة اوضى 

-اوضتنا يا مسك أسمها اوضتنا لو عايزه أمورنا متتكشفش 

قالها بهدوء ولسه مكلبش فى ايدى نفخت بغيظ ودخلنا كانت اوضه واسعه وجميلة اووى لونها كشمير هادي وستاير من الاستايل الجديد جريت على البلكونة المتزينة بطريقة خرافية وبصيت منها على الحديقة إلى مليانه أزهار من النوع إلى بحبه 

- عجبتك قالها بهدوء بعد ماوقف حنبى 

*اووى

 قولتها بعينين بطلع قلوب فرحانه اووى المكان يسحر والأزهار شدتنى ماشوفتش الابتسامة إلى على وشه ابتسامه رضا قربت عليه كان رسم ملامحه الجامدة بسرعة 

*المكان تحت حلو اووى عايزه انزل بليز 

- ارتاحي الاول وبعدين اعملي كل إلى عيزاه البيت بيتك يا مسك ذى ماهو بيتي 

*هو مش بيت عمك

- بيت العيلة وليه نصيب فيه ودى اوضى مختارها بالذات علشان قدام الحديقة على طول واقدر اشوف الزهور وقت ما احب 

هزيت رأسى بتفهم وقعد على الكرسي إلى فى البلكونة عايزه اتفرج شويه وامتع عينى ومحمد دخل جوه ونام على السرير

بقلم أسماء الكاشف 

بعد نصف ساعة تقريبا سمعت خبط على الباب ومحمد ماردش خرجت من البلكونة لقيته نايم بصيت عليه بحب وروحت فتحت الباب لقيتها الدادة 

= الغذا جاهز ومستنين حضراتكم تحت 

* حاضر نازلين وراكي

ابتسمت ليه ومشيت وانا دخلت اصحى محمد واغير هدومي قربت من السرير ولقيته غرقان فى النوم ضحكت لما لقيت وشه كشر 

*محمد اصحي مستنينا تحت 

قولتها بهدوء اتقلب واداني ضهره قربت من ودنه وبصوت عالي 

*اصحي 

قام مفزوع وانا وقفت بعيد بضحك عليه بصلي بغل وغيظ وقام ليه 

- ما تتعبش نفسك 

قولتها وجريت على الحمام إلى فى الاوضه   

- مجنونة متجوز مجنونة قالها وضحك على جناني وانا من جوه ضحكت وببص على الهدوم إلى فى ايدي وابتسمت اووى لما افتكرت ملامحة الجميلة وهو نايم 

بقلم أسماء الكاشف 

خبط على الباب 

- هسبقك على تحت 

* اوك قولتها وانا بلبس البنطلون وسمعت الباب أتقفل اتنهد بهدوء وخلصت لبس ووقفت قدام المراية اظبط تسريحة شعرى وطلعت الكحلة إلى على طول فى جيبى حطيت منها وخرجت من الاوضه كلها نزلت السلالم قابلني في طريقي شاب فى أواخر العشرينات شكله جذاب وجسمه حلو بيشبه محمد بس عينيه بني 

÷ هاي 

قالها بهدوء 

* أهلا 

رديت بهدوء وسبقته لتحت من غير ما اسمع باقى كلامه كفاية انه من عيلة الدمنهورى  يبقى عدوي وصلت لقيتهم كلهم متجمعين على السفرة واتفاجئت بجدو حسن  

* صباح الخير 

قولتها بهدوء 

^ صباح المسك على احلي مسك 

ابتسمت بخجل ومحمد وقف مكانه و شد ليه الكرسي إلى جنبه 

- اقعدي يا حبيبتى ابتسمت بكسوف وقعد ورجع الكرسي مكانه

_اخبارك يابنتى

قالها عمه بهدوء 

* الحمد لله شكرا يا عمي قولتها بلطف مصطنع وبجز على أسناني

-خيانة بدأتو من غيري 

قالها بمرح نفس الشاب إلى شوفته على السلالم

_ابو حميد امتى جيت قالها اول ما شاف محمد  إلى استقبلو بعض بالأحضان وعرفه بيه على السريع وقعد على السفره معانا 

 بصيت على السفرة بهدوء كان الجد حسن قاعد فى اول السفرة ومقدمتها على يمينه ابنه ماهر ومرات ابنه وابنهم ناصر الشاب الوسيم وعلى الشمال قاعد محمد وانا جنبه وشويه سمعنا صوت جزمة جايه ناحيتنا

= ايه ده محمد وعروسته يامرحبا 

قالتها بمرح تلك الجميلة بملامحها الرقيقة وعينيها الزيتونية ابتسمت بتلقائية حرجه اول ما شوفتها نفس البنت إلى كانت فى الفرح اخت محمد قبل ما أسلم عليها حسيت بوجع فى بطني ذاد شويه حطيت ايدى بوجع وسيبت المعلقة من ايدي مدت ايدها ليه بتوتر وشايفه ملامحي بتبهت

- انتى كويسه

*اااه صرخت بوجع وقومت من على الكرسي محمد لحقني وحضنى  

_ مسك مالك ايه إلى فيكي 

قالها بخوف من ملامحي المتوجعة

*بطني بتتقطع انت قتلتنى معاهم ليه 

قولتها وغمض عيني وحسيت روحي بتتسحب بعيد شكلها النهاية  ❤❤

يتبع


الفصل الثالث عشر 

١٣

  

*بطني بتتقطع انت قتلتنى معاهم ليه قولتها بضعف وغمضت عيني صرخ محمد 

-مسك لاء مسك فوقي شالني وجري بيه على المستشفي والكل واقف مصدوم 

- ساعدوني عايز دكتور  هاتو دكتور بسرعة مراتي بتموت قالها برعب وهو شايلني وداخل بيه المستشفي استقبله الممرضين واخدوني منه على اوضه الكشف وهو فضل بره مستني دكتور يطمنه بيمشى ذى الم*جنون والدموع متحجرة في عينيه وحاطط ايده على رأسه شويه والدكتور طلع لمحمد وعرفه بحالتي وأنها محاولة ق*تل بالسم ولازم ينقذوني بسرعة ونقلونى لأوضة العمليات تحت نظراته الملتهبة  

بقلم أسماء الكاشف 

وجوه بقى انا ذى القردة ده أنا طلعت ممثلة درجة اولى 

*  شكرا ليك يا دكتور انك ساعدتني متقلقش مكافئتك هتأخذها اول ما تخلص مهمتي قولتها بهدوء 

= مكافئتي ان يتقبض على العصابة دى ومتقلقيش انا معاكي يابطله قالها برقة وعينيه بتبص عليه بحب وكلامه ضحكني 

* محسسني بطلة حرب ضحك برقة 

= كفاية انك تخاطري بحياتك وتتجوزي علشان مهمه ذى دى انا شايف انك عظيمة وجميلة احم قصدي جدعه قالها بارتباك ابتسمت على تأثيري عليه ومسكت التليفون أعمل مكالمة مهمه 

بوكس قابل ناصر خلاه يقع على الارض بوجع 

= اه مالك يا م*جنون 

قالها بعصبية ونرفزة وبعد عن مرمي ايد محمد 

- انا إلى مالى يا غ*بي مش انت المسئول عن حماية مسك فى غيابي منكن تعرفني مين إلى عايز يقتلها وحطلها السم

= ماعرفش قالها بهدوء 

- اومال مين إلى يعرف

بنرفزة ووجع 

= كلها ساعة وجدى يعرف إلى عمل كده هو جمع كل الخدامين وبيحقق معاهم بنفسه

بعد عنه بعصبية ووقف قدام اوضه العمليات بيدعيلها 

 مسكت التليفون ورنيت على أسامة حكيتله إلى حصل وأن محمد ضحك علينا وان منكن اكون فى خطر وقفلت معاه وبصيت على الدكتور 

*شكرا قولتها بلطف واديته تليفونه ابتسم ليه وقال

- خمس دقايق وهطلع ليهم اطمنهم على حالتك هزيت رأسي بموافقة   

قدام الأوضة واقف بتوتر لقى الموبايل بيرن بص على المتصل كان أسامة حس بالذنب والوجع وفتح شوية وعينيه اتحولت لظلام  وغضب ودور ايده بعصبية لما شاف الدكتور جاي ناحيته 

- نهارك ا*سود معايا، يا.. ، يا  مسك الك**لب انتى ودكتور الب**هايم ده

 ❤❤


الفصل الرابع عشر 

١٤ 

  

رزع الباب بقوه ارعبتني  وشوفت عينيه بتطلع شرار وعروق رقبته واضحه بلعت ريقي بتوتر 

* فى ايه حد يفتح الباب كده على واحده مريضة

 قولتها بقوة مصطنعة وأنا من جوايا هموت من الرعب ومنظره المخيف شككني انه عرف ابتسم ليه باصطناع وقرب مني بلؤم 

- حاسة بأيه يا حبيبتى قالها وبيضغط على أسنانه 

* احسن بتمثيل التعب 

- حمد الله على سلامتك يا مسك ال 

سكت وكمل 

- يا حبيبتى 

ابتسمت بتوتر وسمعت الباب خبط دخل الدكتور بس بمنظر افزعني وصدمني كان وشه متخرشم ومتبهدل خالص كأن انضرب ساعتها من غير تفكير بصيت على محمد بدهشه ولكن هو واقف بكل برود وبيكلم الدكتور وبيكتب توصياته ليه 

* احم هو مال شكلك كده يا دكتور اسفه لو باتدخل فى حاجه ماتخصنيش بس وشك متبهدل خالص 

قولتها بفضول رهيب وخوف من الحقيقة 

= اتخبط فى الباب بعد العملية

 قالها بارتباك واضح. 

- مش تخلى بالك يادوك بردو ينفع كده وشك مافيهوش حته سليمة

قالها بلؤوم ونظرات تحذير للدكتور إلى ارتبك وهز رأسه 

  = المره الجاية حمد الله على سلامة المدام عن اذنكم وخرج بسرعة 

- اذنك معاك يا اخويه قالها يقرف وغيظ

* مالك بتعامله وحش كده 

-واد ثقيل كده ما بقبلوش قالها بغيظ وجلس بجواري يتأملني وحاساه متغير كل شويه  يجيله تليفون يرد عليه ويرجع يقعد جنبي

بقلم أسماء الكاشف 

*انت هتعمل ايه 

قولتها برعب وانا شيفاه بيقرب مني وحطيت ايدي على صد*ري بخوف رفع حاجبه 

- هشيلك علشان نروح يا حب 

قالها بلا مبالاه ومن غير رأيى شالني بين ايديه 

*نزلني انا انا همشى لوحدي  قولتها بإرتباك وتوتر من قربه المهلك ليه 

ما تكلمش ومشى بيه وحسيت براحه ولفيت ايدي حول رقبته وفضلت أتأمل ملامحه وعينيه الزرقه دى إلى بحبها اصل انا بحب العيون الملونة وكانت أغلب فشل خطوباتي ورفضى للعرسان انى عايزه واحد بعيون جميلة وشكل وسيم وكل ده اتحقق فى محمد بس للأسف الوحيد إلى حبيته وأتعلقت بيه قلبه مش ليه اتجوزني علشان ورثه غمضت عينى عند النقطة دى وغرست وشى فى صدره أكثر وهو ماشى بكل هدوء ومش حاسه بالمشاعر الكبيرة إلى اتملكته من قربي وابتسامته الخفيفة إلى اختفت بسرعة قبل ما اشوفها *شكلي وقعت قولتها بهمس لنفسي وانا مكلبشة فيه 

ركبنا العربية ورجعنا الفيلة اول ماوصلنا فتح الباب إلى ناحيتي وشالني ثاني وانا ابتسمت بهدوء فتحت الدادة الباب ليظهر كل أفراد اسرته وعلى وششهم الفرحة برجوعي للحظة حسيت انهم عيلتي الحقيقية وانى ظلمتهم بس كشرت وشى لما افتكرت  كل حاجه 

^ حمد الله على سلامتك يا بنتى قالها جدو حسن بقلق واضح فى عيونه 

* بخير يا جدو متقلقش 

ماعرفش ليه حبيت اطمنه حسيته قريب منى قرب منى وباس رأسى تحت صدمتي وكل ده محمد لسه شايلني 

^ يارب دايما تكوني بخير يا قلبى يله اطلعي ارتاحي ومتقلقيش يا بنتي أنا طردت كل الخدامين ومن هنا ورايح انا إلى هشرف على الاكل إلى هتاكليه وهعرف مين إلى حاول يأذى حفيدي وهدمره 

قالها بعينين كلها شرار وقوه عكس حنيته عليه بس أنا سكت علشان ماغلطش بالكلام 

محمد اتحرك بيه وقالهم

- هطلعها ترتاح شوية عن أذنكم 

دخلنا الاوضه وزقلني على السرير بعصبية 

* اه ضهرى يابني ادم انت ايه الهمجية دى قولتها بعصبية 

ولقيته جاي ناحيتي 

* انت بتعمل ايه لاء قولتها برعب وشكله متوحش خوفني وابتسامته الخبيثة وقعت قلبي ❤❤ 

يتبع


الفصل الخامس عشر.. 

١٥ 

 

*انت بتعمل ايه لاء

 قولتها برعب مضحك وشكله متوحش خوفني وابتسامته الخبيثة وقعت قلبي 

- ايه هنام فى مانع عند حضرتك قالها بلؤم ورمي جسمه على السرير جنبي بخضه بزقه بعيد علشان يقوم 

* انت نايم جنبي ليه قوم يالا قولتها بعصبيه ولسه بزقه وهو ما تلحلحش ولازق فى مكانه 

- ماتزوقيش يابت انا مش هقوم قومت بعصبية 

*يبقي انا إلى اقوم عيل رخم قولت اخر كلام بهمس 

مسك أيدي مره واحده ووقعني على السرير 

- الله يهديكي نامي بقى انتى مش قايمه من دور تسمم يابنتى اتهمدي بقي قالها من غير ما يبص عليه 

بلعت ريقي 

* ماينفعش ننام فى سرير واحد عيب 

قولتها ولقيته بيضحك اووى 

- عيب ضحكتيني اووي يابنتى انتى مراتي اصلا نامي الله يهديكي 

قعدت مكاني ثاني وبصيتله بغيظ 

* لاء مش هنام معاك واقوم انت بقى نام فى اوضة ثانية مش هننام فى نفس الاوضه انت اصلا ماتضمنش واحد شرير قوم يالا 

قولتها بعصبية وبشده من ايده مره واحده لقيته وقعنى ورفع نفسه وبقيت انا تحت وهو بيبص عليه من فوق محاصرني بين ايديه عينيه وسعت من الصدمة  

- بقى فى واحده محترمه تقول على جوزها يالا وكمان بتطرده من اوضتهم هو كده ينفع يا حب انتي 

قالها بطريقة جعلتني احبه أكثر وعينيه الزرقة قريبة مني سحرتني كعادتها وربكتني

بقلم أسماء الكاشف

*أبعد ما ينفعش كده قولتها بتوتر وببعد عيني عنه 

- انتى جميلة اووى قالها بسرحان وبيقرب من وشي أكثر وهدفه واضح من نظرة عينيه علي شفايفى وأنا متيبسه مكاني وغمضت عيني وقبل ما يوصل لهدفه حركت جسمي بارتباك وبعد عنه 

* احم انا عايزه اشوف الورد إلى تحت قولتها لمحاولة تغير الموضوع ووشه قلب وحسيته أتضايق بس بسرعة قدر يغير تعابير وشه ١٨٠ درجة 

- اوك ياحب تعالي نتمشي فى الحديقة تحت هزيت رأسه ومسك ايدي بتملك ومشينا لتحت وكل شويه ابص على ايدينا مع بعض وأحس أن احنا لبعض لابقين اووي هو فارس أحلامي بجد

_ايه رأيك أخذلك صوره وسط الورود دى

قالها محمد بهدوء وبيطلع الفون ابتسمت وهزيت رأسي وقعد وسطهم أخذ أكثر من صورة فى أكثر من وضع مره وانا قاعده وسطهم ومره وأنا واقفه ومره وبشم الورد وكثير وماحستش بزهق وهو كمان كان بيبتسم وفرحان 

- اقفى هنا وامسكي الورده دى 

قالها محمد وبيوقفنى  وسط مجموعة أزهار شكلهم شيك قربت الورده مني وبدءت استنشقها 

- واو صوره خطيرة ورده تحفه 

قالها وقرب  مني وابتسمت بخجل لما حط  ايده على ذراعي حركة بسيطة منه بس هزتني ووضع الفون قدامي بدء يفرجني على الصورة 

*جميلة اووي قولتها بكسوف من قربه المهلك

- انتي جميلة يا مسك اصلا فالصورة جايبه جذء من الحقيقة انتى احلى بكثير 

قالها بابتسامه وغزل واضح 

* احم انا جعانه قولتها بكسوف

ضحك 

- ايه رأيك نأكل هنا زهرتي الحلوة وسط الأزهار دي 

*هو انا حلوه

- اووي اووي قالها بهيمان 

* طيب يله ناكل ضحك وقال 

- خليكي هنا هدخل انا اجيب ساندويتشات لينا واراقب إلى هتعمل الاكل 

قالها وحسيته بيلمح لحاجه ابتسمت وقعدت مكاني على الأرض شويه وجيه معاه طبق مليان ساندويتشات

* كل دول قولتلهم باستغراب 

_ هنق ولا ايه واحد وهفتان قالها بضحك وقعد جنبي ناولني ساندويتش 

- هو ده هتأكليه كله قاعده هزيت رأسي وبدءت هزيت رأسي وبدءت أكل قعدنا نهزر ونضحك ونسينا كل حاجه ومن بعيد جدو حسن واقف بيبص علينا من نافذه مكتبه وبيبتسم دخل عليه ماهر ابنه وعم محمد 

= شكلهم بيحبو بعض اووي 

^ بيعشقو بعض مش مجرد حب عادي حفيدي بيعشقها لمسك لدرجة انه منكن يعمل المستحيل ليوصل لقلبها

سكت وبص علينا وأنا بجري ومحمد بيورأيكمجري ورايا لما أخذت ساندوتش بتاعه وبأكله بعند 

^ لكن عندهم بيستقوي علي عشقهم وقريب اووي الجليد هيدوب قالها بهدوء وابتسم لما شاف محمد مسكني وحضني وسط اندهاش الكل بس الحقيقة مش ذيى ما بنشوف دايما

  ❤❤


الفصل السادس عشر.. 

١٦

*نزلني قولتها بضحك ومحمد شايلني بين ايديه ورفعني 

- انتي اد الحركة إلى عملتيها 

*عيله وغلطت نزلني بليز قولتها بمسكنة ضحك على طريقتي وعدلني بقيت واقفه بس فى حضنه اتكسفت وحاولت ابعده بس رجلي كانت بعيده عن الأرض وانا تقريبا فى حضنه بص عليه بعينيه إلى مهما قولت عنها مش هقدر أوفيها سحرها قرب مني وباس خدي تحت صدمتي ونزلني على الأرض 

*انت عملت ايه 

قولتها بخجل وحاطه ايدي مكان البوسه 

- حق الساندوتش بتاعي ياحب 

قالها ومشى بعيد وانا فضلت متنحة وجوايا مشاعر متلغبطه وقعدت مكاني على الارض 

رجع بعد خمس دقايق وفى ايده كوبايتين عصير ضحك علي شكلي المصدوم 

- كل الصدمة دى من حته بوسه دى انتي طلعتي لبخه اووي وعملالي فيها سبع رجاله فى بعض 

قالها وحط كوبايتين العصير على الطربيزة

بقلم أسماء الكاشف 

وقفت بسرعة

* بتضحك عليه كمان طيب تعالي بقى قولتها وانا بنط عليه وبحاول اضربه وهو بيحاول يبعدني 

- الحاله جتك ولا ايه ابعدي عنى 

* حاله فى عينك انت شوفت الجنان لسه هوريهولك قولتها واتشعلقت على ضهره ضحك وهو بيحاول ينزلني 

- طيب ما تزعيلش مني بقى 

قالها بتحذير وجري بسرعة وانا متشعلقه على ضهره 

*اوقف هتوقعني وضحكت علي حركاتنا وبدءت استمتع بيها حطيت ايديه على رقبته ولفيتها وهو بيجري وضحكنا جامد وقف بعد فترة بينهج وانا نزلت من على ضهره بضحك على شكله 

- طلعتي ثقيلة ياحب

ضحكت بهدوء

* تستاهل انت إلى جيبته لنفسك قولتها واتحركت مسكت كوباية العصير وقولت 

*اشربها بل ريقك احسن يغمي عليك يا سبع قولتها وضحكت على شكله المنهك أخذها مني وشربها مره واحده وأنا كمان شربت عصيري وبعد شويه طلعنا اوضتنا نرتاح شويه

نزلت بالليل شوفت البت الحلوه إلى بيقول انها اخته بتتسحب على طراطيف صوابيعها وبتتلفت كل شويه مشيت وراها لقيتها خرجت من الفيلة وراحت على الجنينة فتحت عيني بصدمة لما شوفت 

يتبع 

 ❤❤


نزلت حلقتين اهو اللي كل بيشتكي من قصر البارت وروني التفاعل بقى 🙄


الفصل السابع عشر _____الثامن عشر 

١٧

 

بالليل شوفت اخته بتتمشي على طراطيف صوابيعها وبتتلفت كل شويه مشيت وراها لقيتها خرجت من الفيلة وراحت على الجنينة فتحت عيني بصدمة لما شوفت ناصر أخوها قاعد على المرجيحة ووشه كله متبهدل من الضرب جريت عليهم بخضه 

* ايه إلى عمل فيك كده قولتها بفزع ودي أول مره ادخل معاهم فى حوار او بمعني ثاني انا إلي ابادر في الكلام 

داري وشه بأيديه 

_ مافيش حاجة انتي اية إلى نزلك دلوقتي قالها بإرتباك 

قربت عليه ورفعت حاجبي  

 *مين إلي  ضربك كده الضرب ده انا عرفاه

 قولتها بكذب علشان اوقعه وده كله والبنت ساكته وهي كمان عايزه تعرف السبب

 _ عادي يعني كنا بنهزر مع بعض بس ايديه طويله شويه

 قالها وحط ايده على رقبته من الخلف بكسوف 

* محمد قولتها بصدمة وخوف مااتخيلتش ان محمد عنيف للدرجة دى ويضرب حد بالق*سوة دى وخصوصا ناصر إلى حسيتهم قريبين من بعض 

هز برأسه

رجعت لورا بحزن

*ليه هو دايما بيضربك

جودي بسرعه لما حست ان اتأثرت شويه

= ابدا ابيه محمد مش عنيف هتلاقيك انت يا ناصر عملت حاجه وجعته اووي او ضايقته وجهت أخر كلامها لناصر إلى فهم انه بدء يبوظ علاقتنا من غير قصد

_  هو عمل ده علشانك يا مسك 

بصيتله بإستغراب فكمل

_ لما اتسممتي وكنتي فى اوضة العمليات اتخانقنا شويه لان كان موصيني عليكي وعلى شئون المطبخ وانا ماقدرتش على المهمه واتسممتي هو بيحبك اووي على فكره 

قالها بتأكيد 

* عمل كل ده علشاني قولتها بهمس بس وصلهم 

= ايه ده كل إلى أبيه محمد بيعمله ومش متأكده من حبه ده حارب اووي علشان يوصل لقلبك 

*عمل ايه قولتها ومضيقه حواجبي 

كانت هتتكلم محمد قال

_ قصدها انه اتجوزك مش ده حب 

* احنا ما تجوزناش على حب اصلا قولتها وقومت بزعل جيت امشي مسكتني جودي من ايدي 

_ رايحه فين بس ده انا لسه ماعرفتكيش بنفسى انا جودي بنت عم جوزك واخته في الرضاعه 

ابتسمتلها ومديت ايدي

*مسك مرات اخوكي المصونه قولتها بضحك فضحكت علي كلامي

بقلم أسماء الكاشف 

اتكلمنا كثير وعرفت منهم قد ايه محمد بيحب عائلته وحسيت انهم غير ما كنت بسمع عنهم بدءت تظهر علامات استفهام كثير ازاي بيحبهم وازاي بيساعدني نوقعهم طلعت الاوضه وفي نيتي أعرف منه كل حاجه بس بطريقتي ضحكت على الفكره إلى خطرت على بالي هنفذها اول ما يصحي دخلت الاوضه لقيته نايم بهدوء قربت منه أتأمل ملامحه وهو نايم ذى الملاك ابتسمت بخبث وروحت نمت على الكنبة 

ثاني يوم الصبح صحي محمد ولقاني نايمه علي الكنبة اتنهد بغيظ وقرب مني 

- مسك اصحي ايه إلى نيمك على الكنبة صحيت بخضه ورجعت لورا بخوف 

* انا اسفة متضربنيش مش هكررها ثاني   

 رفع حاجبه بعدم فهم وهز رأسه بمعني مجنونة 

_ اضربك كررها بعدم فهم 

_ من امتي يعني مديت ايدي عليكي 

بدموع 

* انا اسفة هجهزلك الحمام وجريت على الحمام تحت نظرته المستغربه ورافع حاجبه شويه وطلعت 

* الحمام جهز  قولتها وبعد عنه بسرعه بصلي بإستغراب اتنهد من غير كلام وخرج من الاوضه بضيق 

قعد على السرير وضحكت بصيت من البلكونة لقيته واقف بيسقي الورد لما رفع رأسه وشافني شاورلي انزل هزيت رأسي ونزلت وقفت بعيد عنه 

* انا هعمل ايه 

بصلي بغيظ من أسلوبي الجديد 

- مالك يا مسك ايه الأسلوب الجديد ده انا بدءت ازهق 

* اسفه قولتها بسرعة وعينيى مليانه دموع وحطيت ايدي على جسمي كخوف اتنهد وقرب مني فأنا بعد 

- منكن اعرف ايه إلى مخوفك مني صدر مني حاجه خوفتك ليه كل ما اقرب تبعدي عني

*مافيش قولتها ومشيت بسرعة وانا بضحك من جوايا هو حط ايده على رأسه بغيظ منى 

- بتخطط ل ايه المره دى مسك القردة قالها وكمل شغله مع أزهاره العزيزه

يتبع

 ❤❤


الفصل الثامن عشر 

١٨ 

 

-اه صرخها بوجع لما دخل الحمام واتزحلق سمعت صوته وضحكت خبط على الباب 

*محمد انت كويس قولتها بتمثيل الاهتمام شويه والباب اتفتح حته صغيرة وايده اتمدت سحبتني لجوه وزقني على المرايه جوه ووقف قدامي بصلي بغيظ وانا مفتحه عينيه بصدمة واحراج من شكلنا حاولت ابعده وحطيت ايدي على صدره 

* محمد أبعد انت بتعمل ايه 

- منكن أعرف ايه إلى هببتيه فى الحمام يا مدام 

قالها وهو جازز على أسنانه وشكله عصبي اووي رمشت ببراءه مصطنعه وبصيت مكان ما شاور 

* انا كنت بجزهولك

- تعالي هنا بقى قوليلى مين طلب تجهزيه ومن امتي يعني بتجهزيه انا عايز اعرف ايه الى انتي بتفكري فيه 

 *انت عنيف ليه 

قولتها وهعيط بشنهفه اتنهد بغيظ وفرك وشه وانا استغليت الفرصة وجريت لبره وضحكت بخبث  

*انا هخليك تعترف بقى يا ياحب قولتها ونزلت تحت قابلت ناصر علي السلم 

* وشك عامل ايه انهارده 

ضحك 

- هو لحق يا بنتى قالها وحرك الطاقية إلى مخبي نفسه بيها وخرج على الجنينة على طول قبل ما حد من العيلة يشوفه بقالو يومين من يوم الحادثة وهو بيجي بالليل متأخر ويخرج قبل ما يصحو وجودي الوحيده إلى تعرف بوشه المتخرشم من المتوحش محمد فكرت بقد ايه محمد بيحبني كلام جودي لسه بيرن فى عقلي هخليه يعترف  ضحكت اول ما شوفت جدو حسن قاعد فى الصالون 

^البرنسيسة ايه الي مصحيها بدري 

* جدو حبيبي قولتها وقعد جنبه وبدءنا نحكي شوية ومحمد نزل رفع حاجبه لما شاف علاقتي بجدو حسن بقت جيدة 

- ايه الخيانة دي ياسي جدو شايفك بتحب مسك أكثر مني قالها بمزاح واقترب من جدو باس رأسه وجدو حط ايديه على كتف محمد 

^ مرات الغالي تبقى الغالية تكثر منه كمان يا حب قالها وضحك فضحكت بهدوء من وش محمد إلى احمر من الخجل فجدو حسن استقصد يستخدم كلمة محمد المميزة ليه  

- ماشى ياعم ربنا يهني سعيد بسعيدة بس 

بصلي وقرب مني ومد ايده وقفني وحضني وحط ايده على كتفي 

- هأخذ حبيبتك منك شويه افطرها بره لو معندكش مانع يا شريك

ضحك جدو حسن بس انا بعدت عن ايده بخوف مصطنع بس اتقنته

*لاء مش عايزه 

رفعلي حاجبة بتهديد

بقلم أسماء الكاشف 

* قصدي هفطر مع جدو حسن قولتها بارتباك جعلت الاثنين يبصو لبعض باستغراب 

^ روحي مع جوزك يا حبيبتى استمتعو بوقتكم دى فرصه ليكم وشهر العسل ما بيتكررش قالها بابتسامة هادية محمد مسك ايدى وقال 

- هو ده الكلام عن اذنك ياجدو قالها وسحبني وراه وانا بدءت أخاف حقيقى من نظرة عينيه المخيفه وبصيت على جدو باستعطاف

خرجنا وركبنا العربية ووصلنا حديقة الازهر وسحبني لمكان عالي وشويه لقيته بيزقني لتحت فتحت عينى برعب ومسك أيدي فى اخر لحظة وبقيت متشعلقه بين السماء والأرض

بصيت عليه كانت نظراته جامدة مخيفة والنية واضحة بتلك الابتسامة الخبيثة وها قد تحققت مخاوفي

يتبع

❤❤

الفصل التاسع عشر 

١٩ قبل الأخير 

 

زقني من فوق القمة وقبل مااقع مسك أيدي فى أخر لحظة بصيت ورايا المكان عالي لو وقعت هموت مش هتكسر وبس ورجعت بصيت عليه كانت نظراته مخيفة 

* انت بتعمل ايه قولتها برعب وببلع ريقي بتوتر

- ده هو نفس سؤالي يا مسك من امبارح وانتى سيباني في تفكيري عايز اعرف ايه إلى جرالك اه وعلي فكره هتفضلي كده لغايه ما تطلعي كل الكلام إلى هيقنعني 

قالها بجمود خوفني وحرك ايده شويه اتهزيت بس مسكت فيه جامد صرخت

* هحكي هحكي بس طلعني انا بخاف من المرتفعات ارجوك يامحمد 

- احكي قالها بجمود وتغافل عن خوفي وكلامي كله ما يعرفش الحقيقة انا لو في حاجه بتخوفني وترعبني هي الاماكن المرتفعة بحس اني بموت وروحي بتنسحب لو اتحطيت فى موقف ذى ده علشان كده خسرت قوتي وقولت بوهن وكذب  

* انت متوحش وعنيف وضربت ابن عمك إلى بتعتبره اخوك انا خوفت لتضربني ذيه قولت مش هثنيلك كلام واتقي شرك طلعني بقي ارجوك اتصدم من كلامي ورفع حاجبه بعدم تصديق

- ازاي تأخذي الفكرة دي عني هو انا عاملتك وحش طول الفترة إلى فاتت قالها بحزن بدءت استنفذ قوتي وعيني غمضت وماسمعتش باقي كلامه 

- أنا ضربته علشان بحبك يا مسك أنا بعشقك سكت وبص عليه لما حس بثقل جسمي اتفزع ورفعني لفوق بسرعة

بقلم أسماء الكاشف 

-مسك فوقي سمعت صوته القلقان بس مش قادرة ارد حسيت بعدها بمايه بتنزل على وشي فتحت عيني وكحيت كان وشه قلقان وخايف عليه بس أنا تعبت تعبت فعلا من أى مشاعر صرخت فيه بهستريا 

*انت مجنون كنت عايز تقتلني كلامى طلع صح قولتها وقومت بصعوبة 

- انا يا مسك

 قالها بصدمة خلتني ابصله بغيظ رجعت لورا وانا دايخه عايزه امشي قرب مني 

-استني بس رايحه فين

* أبعد عني مش هفضل معاك لغاية ما تموتني قولتها وحاولت امشى بس كنت لسه ضعيفة وخطواتي صغيرة 

- طيب منكن تهدي وخليني اروحك قالها وحاول يمسكني 

* متلمسنيش 

- طيب اهو بعد اهدي بقي

* طلعت ذيهم يا محمد وأكثر كنت هتوقع ايه من واحد من العيلة دى افتكرتك مختلف قولتها بضعف وحسيت نظراته حزينه ومكسور من كلامي بس ماتكلمش واتحرك قدامي 

- يله علشان تروحي ترتاحي ونكمل كلامنا بعدين قالها وهو ماديني ضهره ومكور ايده بقوه كأنه مش عايز يأذيني ساعة غضبه

بقلم أسماء الكاشف 

عدي اليوم من غير أى حاجه فضلت حابسه نفسي في الأوضه وهو اتجنب أي مكان أنا فيه فكرت فى كلامي ليه كان قاسي طلعت غيظي كله فيه حسيت ان كل ذنوبي بتطلع مع قربي منه كل ما اقرب مشاعري ناحيته بتزيد بس خوفي يزيد أكثر خوفي الحقيقى من خسارته غمضت عينى عند النقطة دى مش أنا إلى أضعف لمشاعر فتحت عيني بإصرار 

* المهمه دى لازم تخلص بسرعة قولتها بهدوء بعد رسالة ل أسامة اوضحله وقفلت الرسالة وقومت من مكاني أدور ولأول مره عن أي حاجه تدين العيلة دى  كان الوقت بالليل ومحمد مش فى الاوضة والكل كان في اواضهم وده وقت كويس أدور فى المكتب أو فى الاوضه إلى فى الجنينة

نزلت على السلالم وشوفت خيال حد ماشي ناحية الأوضة جسم عريض ومخبي وشه بطاقيه مشيت وراه وقلبي مخضوض

دخل اوضه المكتب الخاصة بجدو حسن ورأيكمقفل الباب وراه بصيت عليه من خلف الباب لقيته ضغط علي زرار واتفتح باب سري فتحت عيني بصدمة لما شوفته بيلتفت ليه وفي ايده حته آثار وانا ورا الباب مكاني وعينيه الزرقا بتلمع بتحدي كأنه بيبص ليه حطيت ايدي على شفايفي بصدمة وكلمة واحده خرجت من لساني 

*محمد

يتبع

 ❤❤


لكل اللي بيسأل عن اسم الروايه

وعاوزه تفااااعل حلو على الحلقه الاخيره عشان انزل الخاتمه

ورطة زواج 

٢٠  والأخيرة  التالي الخاتمه 

 

عينيه جت في عينيه الزرقا إلى لمعت بتحدي وفي ايده قطعة آثار لونها ذهبي وبتلمع رجعت خطوه بصدمة وعينيه دمعت وأيدي كتمت بيها شفايفي ولكن ما منعش همسه مصدومة خرجت بأسم عاشقي 

* محمد 

ابتسم كأنه شافني واداني ضهره ودخل السرداب الداخلي فتحت باب المكتب وجريت وراه بس على طراطيف صوابعي ودخلت قبل ما تتقفل البوابه المكان كان ضلمة شويه بس الشموع منوره المكان حسيته مكان قديم على الاستايل القديم بس نضيف رفعت حاجبي وأنا شيفاه داخل اوضه ماشى بهدوء ورزانه غمضت عيني واستخبيت ورا عمود لما بص وراه 

* همسكك ياح*رامي يان*صاب قولتها بهمس وبطلع التليفون جهزت الكاميرا علشان أصور وأخذ إثباتات 

قربت من أخر اوضه فى الممر إلى دخلها وفتحتها مره واحده 

* ابتسم يا حلو اتفضحت علي ايد 

وقفت كلامي والفون اتهز في ايدي وعينيه مصدومه من جمال المكان وتجمع العيله كلها والاوضه نورت مره واحده والشموع وتورته بحجم كبير 

بقلم أسماء الكاشف 

_مفاجأة 

قالها الكل ورمشت بعيني بدور علي عصابة والاقي حفلة مكانها وأسامة معاهم قرب محمد مني بإبتسامته إلى بتسحرني ومد ايده ليه بهديه علي شكل تمثال ذهبي اتحرجت وأخذتها من ايده بإبتسامه باهته فقرب من ودني وهمس 

- كل سنة وانتى طيبة كل سنة وانتي فى حياتي وكل حياتي يا مسك القلب والروح 

قالها برومانسية وقعت قلبي في حبه أكثر ابتسمت ببلاهه وعملت نفسي ملهيه بالهدية 

*وانت طيب 

-بس كده

 قالها وكشر وشه بطفولية ضحكت بحرج 

*يامحمد 

رفع حاجبه لفوق بغيظ 

*ايه اومال عايز اقول ايه ثاني

 قولتها برخامه 

- بارده والله انتي رخمه افتحي ياختي الهدية افتحي احسن هتجلط منك 

بصيتله ببراءة مصطنعه وفتحتها صرخت بفرحة وحضنته من الفرحة ضحك وحضني أكثر اتكسفت لما لقيت الكل بيبص علينا وفرحان بعد عنه بخجل 

*شكرا الخاتم ده إلى كنت بدور عليه من زمان

ابتسم وقال..

- عارف إلى بيحب حد بيعرف كل تفاصيله وانا بعشقك يا مسك 

استغربت من كلامه الواضح 

*بتحبني 

بهمس قالي 

- أكثر مما تتخيلي

ابتسمت بعشق ليه ولكن قاطع الرومانسية ناصر 

=احم احم نحن هنا 

ضحكت وبعد عن محمد واحتفلت معاهم حسيت قد ايه هم عيلة كويسة وإلى استغربته هو أسامة وعلاقته الجيدة مع العيلة

أخذت الهدايا منهم وكانت جميلة اووي وقفت قدام تورته كبيرة مسك أيدي وقالي

* اتمني امنيه واطفي الشمع اتمنيت جوايا تكمل فرحتني بحب حقيقى ويجمعني مع محمد ملحمة عشق فتحت عيني وطفيت الشمع والكل سقف شغلو الموسيقى ورقصنا سلو كل اثنين مع بعض أنا  ومحمد  جودي وناصر أخوها عمو ماهر ومراته هيام وجدو حسن وأسامة قعدو يتفرجو من غير رقص

برقص مع محمد وكنت تقريبا فى حضنه كنت بسمع دقات قلبه وعينيه بتحاكيني

* ايه الى جاب أسامه هنا منكن تفهمني انا حاسة اني تايهه

- منكن تسيبك من أسامة وتخليكي معايا أنا وبس دلوقتي وأوعدك هشرحلك كل حاجه بعد الحفلة 

 قرب مني أكثر وابتسملي بعشق 

- أنا بعشقك يا مسك بحبك أكثر من نفسي تقبلي تتجوزيني تقبلي تكوني مراتي للأبد بصيت عليه وابتسامتي بتزيد بس جوايا خايفه من مشاعر كثيرة بس ضحكت عشقي المره دى اقوي من الخوف فهزيت رأسي بنعم شالني ولف بيا وبأعلي صوته

- أنا بعشقك أخيرا يا مسك القلب 

قالها وأنا من كسوفي خبيت وشي في صدره وقلبي بيدق بمشاعري ناحيته حبيب القلب إلى بدايته كانت ورطة وأحلي ورطه في حياتي

يتبع....

فى خاتمة صغيرة نعيش فيها مع مسك ومحمد بس ❤

 ❤❤


الخاتمة 

ورطة زواج

* اوف بقي يا محمد مش هتشيل القماشة دى من علي عيني

قولتها بتأفف بس من جوايا فرحانه علشان المفاجأة إلى مجهزهالى - اصبري شويه قربنا نوصل قالها وشويه لقيته بيشيلني بين ايديه وطلع بيه

* هو احنا فين طلعت على ايه 

 قولتها بفضول وحواجبي ضماهم على بعض نزلني على الارض 

وشالها من على عيني 

- خلاص اهو ياست فضوليه افتحي عينيكي ياحب 

فتحت عيني ببطئ وبعدين صرخت بفرحة وجريت حوالين نفسي 

- الله احنا على مركب حلو 

قولتها بطفولية ابتسم علي فرحتي

بقلم أسماء الكاشف 

قرب من حافه اليخت وساند ضهره عليه ووشه ناحيتي وثاني رجليه الشمال شويه ابتسم على فرحتي وأنا تعبت ووقفت جنبه بس بصيت على البحر 

* المكان حلو اووي قولتها بسعادة

- انتي أحلي بكثير ياقلبي 

ابتسمت بخجل فضحك عليه وقال 

- بتتكسفي يابيضه رفعت حاجبي بغيظ وضربته على كتفه 

*غليظ قولتها ومشيت ناحية الطربيزة إلى عليها أنواع اكل بحبه وورود متوزعه برقة قعدت هز رأسه بيأس وراح يقعد جنبي وبدءت أكل بجوع  

* محكتليش بقي يااستاذ محمد علاقة أسامة بيك ايه وفهمني ازاى انتم مش نتبيعو آثار 

قولتها وسيبت المعلقة ببص عليه بتركيز اتنهد 

- انا بعشقك يا مسك من قبل حتي ما نتقابل يوم الفرح وعارف انك رفضي كثير اووي من إلى اتقدمولك خوفت اتقدم بطريقة عادية ترفضيني ذى غيري فقولت بما انك بتحبي الروايات اخليكي رواية قالها وابتسم بعشق وغمزلي ضحكت بكسوف 

*بس حبيتني امتي انا اول مره اشوفك يوم الفرح إلى حضرته ومكنتش اقصدك انت بالذات 

- بس وجودي فى الفرح ما كنش صدفه انا اول مره شوفتك من سنة ومن يومها وانا بحلم بيكي ووقعت فى عشقك يا مسكي  وكان لازم تقعي زيي ياحب قالها بمرح وبدء يأكل 

لويت فمي بحيرة 

*طيب افرض خد غيرك مسكته وعملت التمثيلية معاه كنت هتعمل ايه ياحب قولتها بتقليد لنبرته

- بسيطة هكسر عضمك وعضمه قالها وهو بيبص عليه بغيظ ضحكت علي غيرته ومسكت ساندوتش الشاورما العشق كله دى بالنسبة ليه لقيته اتكلم مره واحده 

- انا كنت فى الفرح علشانك وتقريبا كنت لازق فيكي كنت ذي ظلك وفهمت بالي بتفكري فيه فقربت منك وحصل إلى حصل وبعدها افتكرت أسامة صاحبي المقرب وطلبت منه خدمة ونفذها قالها وحط ايده على قفاه باحراج وخوف من رده فعلي

بقلم أسماء الكاشف 

- اه يا بنت المجنونة ابعدي قالها بصراخ لما نطيت فوقه ومسكت رقبته بغيظ 

* بقى التهزيق إلى هزقهولي والمرمطة دي بسببك تعالي بقى

زقني بعيد وبدء يتنفس 

- يا شيخة اتهدي اوف

قعد بعيد عنه بغيظ ضحك وقرب مني وحضني من ضهرى  اووي حضن ينسيك همومك 

-عملت كل ده علشان بموت فيكي أعمل إيه انتى صعبة الوصول لقلبك كان لازم شويه اكشن علشان تقربي مني أكثر وتحبيني ابتسمت ليه واديته وشي بصيت على عينيه الزرقا بتيه 

* علشان عينيك الحلوه دى هسامحك بس نرقص الأول

 بعد عني وفتح الموسيقى حط ايده على وسطي وشدني ليه وأنا حطيت ايدي على كتفه وبدءنا الرقصه نيمت على كتفه وغمضت عينيه اشم ريحته إلى جذبتني وافتكرت لما ضربت وزقلت أسامة بالجزمة بتاعتي وجريت وراه اضربه ومحمد إلى نجده من بين ايديه واتوعد ليه بالضرب بس اشوفه وقفنا فى نصف الرقصة بس فضلت حضناه وبعد شويه رجعنا نرقص ثاني وفتحت عيني على بوسه محمد لراسي بعد رأسي عن كتفه وبصيت على عينية إلى كان لونها اسود رفعت عيني بصدمة 

* عينك قلبت ازاى قولتها بصدمة ضحك بكسوف وقال 

- دى كانت عدسه لزوم الحب يا حب تعيشى وتأخدى غيرها

 بعد عنه بصدمة وصرخت بضحك

* لاء انا أضحك عليه فى الجوازه دى

تمت بحمد الله❤ ❤❤

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close