expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

زيــنــه الــفـهــد الــحــلـقــه الـثـانـيـه والتالته #بــقــلــمي الــلـؤلـــؤه : فـاطمـه ابـراهيـم كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات




زيــنــه الــفـهــد

الــحــلـقــه الـثـانـيـه والتالته

بــقــلــمي الــلـؤلـــؤه : فـاطمـه ابـراهيـم

________________________________________


في جامعه القاهره


في كافتيريا الجامعه تجلس جنه مع ندي صديقه طفولتها ومصائبها منذ الصغر

ندي بمرح : شوفي يا نونو الواد المز الحليوه ابو عضلات الي هناك دا

جنه بمرح : مش هتبطلي ابداً يا بت

ندي بضحك : ابـداً ، وضحكت فشاركتها الضحكات وتمتمت بتذكـر ااه صحيح قوليلي شوفتي الدكتور الجديد الصعيد يدا

حركت جنه رأسها بنفي متمتمه : لا يا اختي ما انا مجيتش امبارح

ندي بتذمـر وهيام : انا مش عارفه يااوختشي هما جايبين لينا دكتور صعيدي ليه اووف مش عارفين يجيبوا دكتور موز كدا واجنبي

جنه بفهم ملتوي : ياختي هو يعني الدكتور الصعيدي دا مالـه وبعدين هو بالحلاوه يا هبله

ندي بشـرح وهو تأشر بيديها : يا بنتي افهمي دكتور صعيدي عوزاره يكون ازاي مثلا اكيد اكيد اسود وبشنب الكبير جوي وبيتكلـم صعيدي وبجا ومبجاش و يا ولدي واكده وحاجات من دي


انفجرت جنه بالضحك علي تفكير صديقتها الساذج وتمتـم وهي تحرك رأسها بيأس

جنه بضحك ويأس منها : والله انتي هبله هو كل الصعايده يعني لازم يكونوا كدا

ندي ببلاهه : اه امال المفروض يكونوا ازاي ، انا شوفت وفهمت كل حاجه في سلسال الدم يا ماما ااه اومال اي

جنه بسخريه : اسكتي يابت احسن قال سلسال الدم قال ، وبعدين هو في احلي من السمـر اسكتي اسكتي

ندي بتذمـر: اووف سكت ياختي سكت

جنه ببسمـه مستفزه : شطوره يا نودي وقوي يلا علشان لسه عشر دقايق و المحاضره تبدأ مش عايزين نتأخر ، انتي عايزه الضاكتور الچديـد ياخد عننا فكره مش ولابد

ضحكت ندي متمته :  اهييييه لا طبعاً هو احنا وش ذلك يلا بسرعه يا اخوتشي ......1


********


في منزل رعد بالقاهـره

توقفت سياره رعد في حديقه بيتـه الصغيـر وهبط من السياره وحمل صغيره مالك لانه كان قد نـام من مشقـه السفـر  ..


فتحت الداده لهم الباب ورحبت بـهِ بحفاوه فبدالها ببسمـه وصعد لاعلي قاصداً غرفه مالـك ..


فتح رعد غرفـه مالك ووضعه برفق وحنان في فراشـه واذال عنه حذائـه وابدل له ثيابـه ودثره جيدا

جلس رعد بجوار مالـك علي فراشـه ورفع يديه يملس علي خصلاتـه بحنان ، وتمتم بنبره يكسوها الحزن

رعد بحـزن علي صغيره : انا اسـف يا مالك يا حبيبي اسـف انك محروم من حنـان امك اسف ان امك هي شيرين مكانش بأيدي يا حبيبي والله مكانش بأيدي انا بحاول علي قد ما اقدر اعوضك عن امك بس مش عارف حتي هي عايشه ولا كأنها عايشـه سامحني يا حبيبي سامحني ..



قد يعجبك أيضاً

عهد الليل  بقلم MeeroGhonem

عهد الليل

161K

5.4K

قالت : ايها الظالم حبيب الظلام عدو الحياه شوهت سحر الارض و نشرت الاسي في رباه فلماذا تفعل هذا و تغطي كفك بدماه قال: و لما تساليني اسالي الزمان الذي احرق قلبي و هدم...

ماسة في يد القاسي  بقلم Malak__Ramiz

ماسة في يد القاسي

781K

11.8K

هو قاسي متحجر القلب اقسم على الانتقام فهل سيصمد القلب امام عيناها هي مشاكسة طيبة القلب ليس لها اعداء فماذا سيحصل عندما تتعرف اليه ..

ندمت علي حبي لك بقلم rrtrrftg

ندمت علي حبي لك

182K

3.4K

جميع حقوق الملكيه للكاتبه // حبيبة محمد

عشقت بنت البواب﴾♡ بقلم Marwa1642

عشقت بنت البواب﴾♡

19.3K

381

انتي بنت بواب ولكن صدقيني لقد وقعت بحبك تعالي نتزوج لنهرب لعالمنا الذي نعشقه ﴾### انت يا سيدي العاشق احبك بجنون ♡♡♡꧁ كلماتك هذه هي من تجعلني اقع بحبك ♡♕

الحب فى الصعيد (جزء اول.... بسيط)  بقلم user32632285

الحب فى الصعيد (جزء اول.... بسيط)

42.9K

1.7K

حافظ على قلبك ...الورد بيدبل 🖤 (مواعيد النشر ...كل يوم جزء )

كيف تطفشين عريساً(مكتمله)  بقلم BosyYahia6

كيف تطفشين عريساً(مكتمله)

131K

6.1K

ماذا لو قررت عائلتك تزويجك و انتِ فتاة لم تتم بعد عقدها الثانى و كل ذلك بسبب تصرفاتك الطائشة من وجهه نظرهم!!! هل ستخنعين لهم أم ستبدئين فى تنفيذ خطة "كيف تُطفشين عر...

طفله حطمت حصونه  بقلم bosysh

طفله حطمت حصونه

1.3M

4.9K

حبها وعشقها من اول عينه ماجت عليها خطفته لعالم تاني وبرقتها وطيبتها قدرت تدمر حصونه اللي حاوط نفسه بيها

وقبل جبينـه بحنان ، وخرج مغلقاً الباب خلفه برفق حتي لا يستيقظ صغيره ،ذهب الي غرفته للاستحمام والذهاب الي الجامعه فهذا اول يوم له في تلك الجامعـه فهو دكتور في كليه الهندسـه يُدرس لطلاب السنه الاخيره ..


...


في غرفه يغلب عليها اللون الاسود باثاث رجولي

في غرفه يغلب عليها اللون الاسود باثاث رجولي 







ارتدي رعد ثيابه المكونه من بدله باللـون الاسود القاتـم وحذاء بنفس اللون وقميص ابيض بـدون كرافت وصفف شعره بطريقة جميله ورش عطره المميز ،القي نظره ورضا علي نفسه بالمرأه وهندم ثيابـه وخرج من الغرفـه وهو ينادي علي الداده

رعد بهدوء : داده سعاد


اتت سعـاد من المطبخ سريعاً وهي تجفف يدهـا وتمتمت بسرعـه


داده سعاد بهدوء : نعم يا رعد بيه اؤمرني

رعد ببسمـه هادئـه : رعد بيه اي يا داده بس حضرتك زي والدتي ولا انا مش اد المقام اني اكون ذي ابنك

سعاد بسرعه وهي تبتسم : لا والله يبني مش القصـد بس بردو العين متعلاش علي الحاجب

رعد بنفس الابتسامه : عين اي وحاجب ايةدا كلام الناس الجهلـه اللي مبتفهمش حاجـه انا زي ابنك وتقوليلي رعد بس

سعاد ببسمـه وإمتنان  : حاضر يا يارعد يا ابني تؤمرني بحاجة

رعد بهدوء: الامر لله ،عايزك تخلـي بالك من مالك

يا داده ولما يصحي ابقي فطريـه وقوليله اني في الجامعـه وخليه يبعتلي رسالـه يطمني عليـه

سعاد بابتسامة مطمئنـه : حاضر يا بني مع السلامه في رعايه الله


********


ذهب رعد الي الجامعه ولا يعلم ما مصيره او ما ينتظره هناك ولا يعي بسبب ارتفاع دقات قلبه كلما اقترب من وجهته ...


اما عند جنه وندي فكان بالمدرج بانتظار ذالك الدكتور الجديد او الصعيدي الاسمر كما اسمته ندي

جنه بسرعه : بت اندي انا هروح اجيب مايه واجي اوك هموت من العطش يا ناس

ضحكت ندي متمتمه : طب ياختي بس بسرعه متتاخريش علشان مفيش غير ربع ساعه والدكتور يدخل المحاضره واحنا مش عارفين هيبقا عامل ازاي

جنه بسرعه وهي تركض : حاضر حاضر فوريره وجايه

وذهبت جنه لكي تاتي بالماء واشترت زجاجة مياه سريعـاً وكانت في طريقهـا لاسفل تهبط الدرج بسرعه واصتدمت في حائط بشري وكـادت ان تقع لولا تلك اليد الحديده التي امسكت بها من خصرها

كان رعد يصعد الدرج بخطواط رزينـه هادئـه ، ثواني وشعـر بجسـد صغير يصتدم بـه بعنـف ،وكاد ان يسقط فأمسك بـهِ سريعاً مقرباً اياه منه بشـده

اتسعت عينيـه بإنبهـار شديـد مع ارتفاع دقات قلبـه بعنـف وهو يري امامـه فتاه لا بل ملاك علي هيأه فتـاه ..

ظل شارد بها ولم يفق الا علي صوتها تهمـس بصوت مضحك

جنه بخوف وهي مغمضه العينين : اي هموت خلاص وهقع علي السلالم وتتكسر رقابتي والبت ندي تشمت فيا اخص ادونيا


لم يستطيع كبح ضحكاتـه فإنفجـر ضاحكاً عليها بشـده ..


سمعت جنه صوت ضحكات رجوليه ففتحت عيناهـا  وياليتها لم تفعل ذلك فقد غاص ذلـك الرعد في زرقه عينيها وغرق بهما ، اقسم رعد بداخله انه لم يري في جمال هاتيـن الاعيـن ، اما الحال عندها فلم يختلف كثيرا فقد غرقت بزقاوتيه القاتمتان بشده ..


ولاكن فاقت جنـه سريعاً وانتبهت للوضع وحمحمت بخجل وهي تدفعه بعيداً عنهـا ..


جنه بخجل وهي تبتعد : احم اسفـه

وركضت سريعـاً مختفيه من امامه بلمح البصـر

فاق رعد اخيرا من دوامه المشاعر تلك وحاول التفس بصوره طبيعيه والتحكم بضربات قلبه العنيفه بالرغم من ضيقه انها ابتعدت عنه ولاكن واخيرا استطاع التحكم قليلا في تللك الضربات والانفاس التي سُلبت بقرب تلك الصغيرة ، نظـر حوله عنها لم يجدهـا فقد تبخرت سريعاً ، فضرب كف علي كـف بذهـول وضحك بخفـه وسار لمحاضـرتـه

دخل رعد الي قاعه المحاضـره فإلتزم الجميـع الصمـت وبعض الفتيات هائمات بـه وبوسامتـه فهو صاحب بشره خمريه واعين زرقاء قاتمـه وانف حاد مستقيم وشفاه غليظه وشعر كثيف وحريري اسود اللون

نظـرت له ندي بذهـول وسبت نفسها اهذا هو الدكتور الذي كانت تسخر منه منذ قليـل

ندي بهمس : هو دا الصعيدي يلهوووي لهطه جشطه والله فينك يا نونه دلوقتي تشوفيه ، واكملت بخضه عندما تذكـرت جنـه، يلهوووي البت جنه


رعد بجديه وصوت عالي : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا دكتور رعد الجبال...

ولم يكد يكمل كلامه الا ودخلت تلك المجنونه كما اسماها وهي تلهث

جنه بلهاث : استني يا دكتره متكملش الا لما ادخل وربنا I am so so so sorry  ، اقسم بالله اتأخرت علشان خبط في حتت مز امريكاني وانا جاي...


لمتكمل كلامها لانه وجدته امامها نفس الرجل الذي اصتدم بها شهت بصدمه وقالت بهمس ولاكن وصل له

جنه بهمس : يا حلاوتي اتفضحت انه نفس الرجل نفس المز نفس الحليوه ابو عيون جاحده


سمعها رعد  وتحكم في ضحكه كادت تنفلت منه ونظـر لنا بحاجب مرفوع وخبث فتوردت خجلا اما هو فنظر لها بتسليه وقال


رعد بخبث: همممممم الواد الحليوه طب اتفضلي يا انسه ..اسمك اي

جنه بنظره بريئه اسرته كثيراً : اسمي جنه يا دكتور

رعد في نفسه : جنه اسمك حلو ورقيق زيك ..

حرك رأسه نافياً لافكاره وحمحم بتوتر وقال بصوت اجش ، احم اتفضلي ادخلي يا انسه جنه وأخر مره تتاخري

اومئت جنه وذهبت بسرعه جلست بجانب صديقتها ندي


ندي بصدمه وهمس : بت اجنـه وانا اللي بقول اسمر ولهجه صعيدي وبتاع وهبل دا مز مـز مز يعني

لا تعلم جنه لما شعرت بالضيق عندما تغزلت ندي برعد ولكنها نفضت تلك الافكار وقالت


جنه بهزار : هتدفعي كام يبت مش اهو طلع مز المزاميز كلهم هههه

ندي بسماجـه : ادفع اي ياماما ركزي يالا هه قال ادفع قال دا انا محلتيش غير خمسه جنيه معفنـه

اما عن رعد فكان مصدوم ولا يصدق ان تلك المجنونه طالبه لديه ولاكنه شعر بسعاده كبيره وتعالات دقات قلبه عندما فكر في انه سيراها يوميا

ولاكن نفض تلك الافكار


رعد بجديه : احم اقدم ليكوا نفسي ونتكلم عن القواعد الي هنمشي بيها السنه علشان مضايقش حد بعد كدا انا دكتور رعد الجبالي الي هدرس

ماده ******* ، اولاً ونظـر لجنـه ، محدش يدخل بعدي بعد كدا احمرت جنه خجلا من تلميحه عليها

فأكمل هو وهو يحاول اخفاء بسمتـه ثانياً ممنوع الكلام او حد يقاطعني عن الشرح ثالثاً الي مش فاهم حاجه بعد المحاضره هفهمه عادي واهم حاجة الإلتزام ،، وبدأء بالشرح


*******


عاد رعد الي فيلته وجد ابنه يجلس في الحديقه وهو حزين فقلق عليه بشده وذهب له بخوف

رعد بخوف وقلق : مالك يا حبيبي في اي مين مزعلك بس

مالك بصوت حزين : مفيش يا بابا

رعد بخوف : لا في يلا قولي متخبيش حاجه علي بابا قولي يا روحي مالك في اي

مالك بدموع وحزن: جنه يا بابا مكلمتنيش انهارده خالص وكمان انا مشفتهاش من بعد الامتحانات والمدرسه بدات بس انا مشفتهاش لاني مرحتش انهارده وهي وحشاني

رعد بحنان : هو دا الي مزعلك يا روحي انت ،خلاص هي اكيد مشغوله مش انت بتقول انها في الجامعه واكيد عندها محاضرات علشان الجامعه بدات وانت كنت تعبان من السفر ومرحتش المدرسه صح ،رن عليها انت يا حبيبي

مالك بحزن : رنيت عليها يا بابا بس مش ردت عليا

رعد بحنان : يبقي هي اكيد مشغوله او عندها محاضره ذي ما قلتلك

مالك : صح يا باب.... ،لم يكاد يكمل كلامه الا ورن هاتفه واضاء باسم جنه

مالك بفرحه : جنه اهي بترن عليا

وفتح المكالمه

مالك بلهفه وحب طفولي : جنه وحشتيني اوي ليه مش بترني عليا ولا بتكلميني

جنه بحب من الجانب الاخر : كان عندي محاضره يا مالوكي علشان كدا مرنيتش عليك انا اسفه ..


اما رعد فعندما وصل اليه صوتها صدم بشده فهذا صوت تلك المجنونه جنه كما أسماها فهو حفظ صوتها عن ظهر قلب وجمع الاحداث ببعضهم اذن هذه هي نفس الجنه التي حدثـه ابنه عنها وهم في الصعيد وهي نفسها طالبته ومجنونته جنه ،افاق من شروده عندما هزه ابنه وقد انهي مكالمته مع تلك الجنه

مالك بفرحه : كان عندها محاضره يا بابا علشان كدا مكلمتنيش

رعد ببسمـه هادئـه : مش قلتلك يا عم مالوك . واكمل باستغراب هو انت تعرفها منين

مالك بهدوء مماثـل وبسمـه : هي دايماً بتيجي المدرسه بتاعتي علشان ولاد اخواتهـا لانها ايام بتجيبهم المدرسـه وصاحبتني كمان ، وانا بحبها اووي اوووي وهي بتكلمني علطول وايام قبل النوم بتحكيلي حدوتـه جميله 

رعد بـدهشـه : بجد .. !!!!!  واراد التأكده اكثر انها نفس الفتاه فأكمل ، طب وانت معاك صور ليها

مالك بفرحه : ايوا معايا تشوفها .!!!

رعد بهدوء يخفي به لهفتـه : احم اها وريني كدا .. !


عبث مالك بهاتفـه لعده ثوانـي ، واعطاه اياه صوره تجمعهم معاً ..

صدم رعد وتعالات دقات قلبـه بشـده هي نفسها سعد كثيراً لقربها من ابنـه لسبب لا يدريـه .. !!!!؟ 

قام مالك بإعطاء والده صوره لجنه وصدم رعد بشده فهي نفس الجنه المجنونه ولكنه شعر بسعاده كبير فلابد ان القدر يجمعهم معا من جديد

********


اما جنه فهي ذهبت إلى القصر بعدما ودعت صديقتها وبالها مشغول بذلك الرعـد ..

دلفت القصـر فلم تجد احد في البهـو استنتجـت انهم لازالوا بالشركـه وزوجات اخواتها كالعاده بالنادي ..

زفرت بتروي وصعدت الدرج قاصده غرفتها لترتاح قليلاً وتؤدي واجباتهـا ومراجعه محاضراتهـا حتي يأتي موعد الغداء ..

تذكـر حديثها مع مالك منذ عده دقائق بإبتسمت بشده كم تعشق ذلك الصغيـر ..

اثناء صعودها سمعت صوت فهد ابن اخاها الامبـر ويبدو انه غاضـب ايضـاً ..

تمتمت جنـه بهدوء وهي تنظـر لفهد الذي يطالع البيبي سيتر الخاص بأبناء اخيها رياض بغضب شديـد

جنـه بهدوء : في اي يا فهودي

فهد بصوت غاضب للبيبي سيتر: انا مش عايز اسمع صوت الكائن دا

البيبي سيتر بخوف : حاضر يا فهد بيه خلاص سكتها

تافاف فهد بضيق : اوفف ،تمام بس مش عايز اسمع صوتها تاني

جنه مره اخري : في اي يا فهود مالك

فهد وكأنه تحول تمام وقال بحنان : مفيش يا جنه قلبي، من الصبح الكائن اللزج شاهي مش مبطله عياك ومضيقانـي وانا بكره الاطفال وبأرف منهم اصلاً .. 

ضحكت جنه بشده متمتمه : يسلام يعني انت مش هتتجوز وتخلف يعني وهتشيل ولادك

فهد ببرود : لا مش هشيلهم ومش هتجوز

ضحكت جنه اكثر :  ماشي يا سيدي بكره نشوف الا قولي انت جعان

فهد بجووع وبسمـه : اهااااا جدا يا عمتوا والله

جنه بسرعه : طيب يلا انزل قول لداده اكرام تحضر الاكل وتحطه في الحديقه علشان ناكل ،وانا هغير وهاجي فوريره

وذهبت سريعا قبل ان تسمع الرد اما فهد فضحك عليها وذهب الي الاسفل ليفعل ما قالت له عمته الحبيبـه .. 

*********


اما جنه فصعدت الي اعلي وابدلت ثيابهـا وارتدت ملابس بيتيه المكونه من بجامه قطنيه سوداء اللون وحذاء منزلي اصفر وتركت لشعرها الحريه ووهبطت الي الحديقه وجدت فهد يجلس علي العشب و امامه اطباق الطعام فذهبت اليه سريعا وجلست واصبحت تاكل بشراهه كانها لم تاكل لعام

ضحك فهـد بشـده كأنه لم يضحك من قبل وتمتم من بين ضحكاته : بالراحه يا عمتوا علي نفسك كدا استني شويه براحه الاكل مش هيطير يعني

جنه وهي لاتزال تاكل بشراهه : اسكت يا ولاا انت وكل وانت ساكت ..


اما هو فحرك راسه بياس من عمته الطفوليه بالرغم من سنوات عمرها الاثنين والعشرون

(للمعلومه فهد عنده ثمن سنين في الوقت دا بس بيتصرف كشاب في العشرين لان عنده نسبه ذكاء عاليه جدا وهو بيدرس دلوقت في الثانويه العامه لان ذكائه عالي جدا فمش بيتصرف كطفل بل كشاب كبير وبنيته الجسمانيه كبيره بعض الشي فيبان كانه فـ الـ 15 من عمره )8

*******


مساءً في بيت رعد

في غرفه رعد كان مستلقي علي ظهره علي السرير ويفكر في تلك الجنه الصغيره المزعجه والمجنونه والجميله والعناديه في نفس الوقت كان تائه في عينيها تلك ويتذكرها وكم ان عينيها عميقه وجميله وبها لمعه خاصه ورائعـه ..


وابتسامتها تلك التي اسرته بدون ان يشعر ولا يعلم لما هو يفكر بها فهو بحياته لم يفكر في ايه فتاه في العالم ولا حتي تلك الشيرين زوجته السابقه

وعند ذكرها ابتسم بسخريه عندما تذكرها وكيف تزوج بها وتذكر ما حدث في ذالك اليوم ..


فكـر كثيراً انه كيف لفتاه ان تسمح لنفسه او ان توافق ان يتم اغـ .... بمحض إرادتهـا ، كيف لها ان تفعل فعله شنيعه كتلك ، فين حين ان فتاه اخري مكانهـا كانت دمـرت اذا حدث لها عنوه كما يحدث في تلك الايام وذلك الزمن البشـع ..

فهو لولا ستر ربـه عليـه في ذلك اليوم وفساد خطتهم تلـك لكان حدث ما لم يحمد عقباه ..


ابتسم بسخريـه والم اشـد عندما اضطـر للزواج منها من أجل عمها الذي كاد يموت يومها ومن اجل باقي فتيات العائلـه حتي لا يتدمـر مستقبل الباقيات

الشئ الجيد الوحيد الذي حدث هو مالـك ابنـه الحبيب وفلذه كبده ..

فهو يوم ميلاد مالك طلقها ولم ولن يعيدها اليه ابداً ومهما حدث ، بالرغم من مخططاتها المستمره حتي الان لإعادتـه لها لاكنه لن يعود لهـا مهمـا حـدث ..

خرج رعد من ذكرياته تلك علي صوت دخول ابنه مالك الذي برغم كل شيء الا انه يعشقه بشده

صعد مالك بجانب والده ونام باحضانه وضمه رعد وذهب في ثبات عميق منتظر تلك الجنه في احلامه

********


اما عند جنه فلم يختلف الوضع كثيرا فهي كانت تفكر في ذالك الرعد الذي اقتحم حياتها بدون سابق انذار

ولاكن نفضت تلك الافكار من عقلها فلا يجوز لها التفكير برجل مهما كان ونامت بعمق

___________


#زيــنــه الــفــهــد

#الـحـلـقـه الـثـالـثـه

#بــقــلــمي الــلـؤلــؤه : فاطمـه ابراهيـم

_________________________________________


في قصر الجارحي

__________________


وخاصـه في غرفه جنه .. استيقظـت بحمـاسٍ غريب عليهـا ونظرت إلى الساعه وجدتها السادسـه والنصف صباحـا فاستغربت بشـده فهي تعشق النوم ولا تستيقظ في مثل ذلك الوقت ابداً بل تستيقظ قبل ميعاد الجامعـه بوقتٍ قليل وهي مجبره لذلـك ..


جنه باستغراب : اي دا ماشاء الله هو انا الي صحيت سته من غير منبه كمان ،لا دا انا هسجلها في التاريخ بقـا ..


ونهضت بحماس الي المرحاض حتي تنعم بحمام بارد يفيـق أعصابها ..


بعد قليل انتهت من الاستحمام وخرجت مـن المرحاض وهي ترتدي ثيابهـا المكونه من بنطال جينز اسود اللون وكنزه زرقاء قاتمه كالون عينيها وحذاء رياضي نفس لون الكنزه وتركت لشعرها العنـان

ونظرت إلى نفسها برضا وهبطت الي الاسفل وجدت الجميع يجلس ويتناولون طعام الافطار ماعدا فهد الذي ذهب لمدرسته فهو بمدرسه انترناشونال للاذكياء ،فقالت بدرامه

جنه بتمثيل ودموع ذائفه: لا لااااا اهااا يقلبي خيانه ابويا واخواتي واولاد اخواتي وزوجات اخواتي  بيكلوا من غيري اهاا يقلبي اهئ اهئ اهئ

رياض بسخريه : اهئ اهئ اهئ يعيني واكمل بدهشه اي داااا حيواان الكسلان صاحي بدري

نظرت له جنه بشر

جنه بشر :  شكلك وحشك العض من امبارح

رياض بخوف وخضه: لااا لاا لاا انا اسف ماعدتش هتحصل يا حيوا.. اقصد يا جنه يا حبيبه قلب اخوكي من جوا

كانت جنه ستنقد عليه لولا صوت والدها

منصور بضحك : خلاص يا نونو فكك منه

رياض : ينصر دينك يا حاج

منصور مكملا: دا عيل اهبل انتي اعقل منه ياروحي

نظر له رياض بغيظ نظرت جنه واخرجت لسانها فنظر لها بشر

رياض بشر: والله يا ام لسان مترين  انتي لقطعهولك

منصور بصرامه مصتنعه : والله اي واد عيد كدا الي قلته

رياض بتراجع وخوف : ولا حاجه يا باشا ولا حاجه انت هتاخد علي كلام العيال ولا اي

منصور : اه بحسب

رياض : لا يا حاج متحسبش

محمد بضحك: قلبت قطه بلدي في دقيقه

رياض بتمثيل : اها امال اي ، اسكت انت ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم

منصور: يجعل كلامك اي يا اخويا

رياض : ولا حاجه ولا حاجه

جنه بضحك وهي تقبل وجنه ابيها:  فكك منه يا بابا

منصور بحب : حاضر يا روح بابا

يحيي بضحك وهيام مصتنع: هيييييييح بقا واصله العشق الممنوع دي

منصور : اخرص يا ولد

نظر له بتذمر وغيره اخويه ، ضحكت جنه عليه وذهبت وقبلت وجنته ووجنه كل اخوتها وقبلت ليث ومعاذ ،

جلس الجميع يأكلون بحب وسعاده ما عدا عيون حاقده تتمني انتهاء تلك السعاده ،

انتهي الجميع من الطعام فقامت جنه باخذ ليث ومعاذ وقالت

جنه: هوديهم يلا بااااااي وارسلت لهم قبله في الهواء ورحلت 

ضحك الجميع عليها ،و قال منصور ،

منصور بصرامه : يلا علشان نروح الشركة

اومئ له الجميع وقام محمد بتقبيل وجنه زوجته

محمد بحب: سلام ياروحي

نظرت له سلمي بحب وقالت

سلمي بحب: سلام يا حبيبي لا اله الاالله

وفعل يحيي نفس الشي مع زوجته وعشقه نرمين اما رياض فقد ذهب منذ وقت فهو لا يحب مني وهي كذالك وذهبوا الي العمل


قد يعجبك أيضاً

عهد الليل  بقلم MeeroGhonem

عهد الليل

161K

5.4K

قالت : ايها الظالم حبيب الظلام عدو الحياه شوهت سحر الارض و نشرت الاسي في رباه فلماذا تفعل هذا و تغطي كفك بدماه قال: و لما تساليني اسالي الزمان الذي احرق قلبي و هدم...

ماسة في يد القاسي  بقلم Malak__Ramiz

ماسة في يد القاسي

781K

11.8K

هو قاسي متحجر القلب اقسم على الانتقام فهل سيصمد القلب امام عيناها هي مشاكسة طيبة القلب ليس لها اعداء فماذا سيحصل عندما تتعرف اليه ..

ندمت علي حبي لك بقلم rrtrrftg

ندمت علي حبي لك

182K

3.4K

جميع حقوق الملكيه للكاتبه // حبيبة محمد

عشقت بنت البواب﴾♡ بقلم Marwa1642

عشقت بنت البواب﴾♡

19.3K

381

انتي بنت بواب ولكن صدقيني لقد وقعت بحبك تعالي نتزوج لنهرب لعالمنا الذي نعشقه ﴾### انت يا سيدي العاشق احبك بجنون ♡♡♡꧁ كلماتك هذه هي من تجعلني اقع بحبك ♡♕

الحب فى الصعيد (جزء اول.... بسيط)  بقلم user32632285

الحب فى الصعيد (جزء اول.... بسيط)

42.9K

1.7K

حافظ على قلبك ...الورد بيدبل 🖤 (مواعيد النشر ...كل يوم جزء )

كيف تطفشين عريساً(مكتمله)  بقلم BosyYahia6

كيف تطفشين عريساً(مكتمله)

131K

6.1K

ماذا لو قررت عائلتك تزويجك و انتِ فتاة لم تتم بعد عقدها الثانى و كل ذلك بسبب تصرفاتك الطائشة من وجهه نظرهم!!! هل ستخنعين لهم أم ستبدئين فى تنفيذ خطة "كيف تُطفشين عر...

طفله حطمت حصونه  بقلم bosysh

طفله حطمت حصونه

1.3M

4.9K

حبها وعشقها من اول عينه ماجت عليها خطفته لعالم تاني وبرقتها وطيبتها قدرت تدمر حصونه اللي حاوط نفسه بيها

________________________________


في فيلا رعد في القاهره:

_______________________


استيقظ رعد في الخامسه صباحا كعادته ولاكن اليوم دقاته مرتفعه ويتمني بداخله ان يأتي وقت محاضره تلك المجنونه مجنونته  ، نفض تلك الافكار والامنيات من باله ، وصلي فرضه، وقام بعمل رياضته اليومية وهي الركض وركض لمده ساعه كامله في حديقه الفيلا الواسعه وهو يفكر بهذه الجنه وكيف دخلت حياته بسرعه ولا يعلم انها دخلت قلبه واصبحت ملكه عرشه ،انتهي من الركض وعاد الي جناحه ودخل الي المرحاض لينعم بحمام بارد ،وخرج وهو يلف منشفه علي خصره وارتدي حلته السوداء القاتمه

ورش عطره الرجولي المميز وصفف شعره بطريقه جذابه وذهب لايقاظ ابنه ،

رعد بحنان وهو يملس علي شعر مالك: مالك حبيبي يلا اصحي ماللوكي يلا علشان المدرسه

استيقظ مالك وفرك عينيه بطفوله وابتسم لوالده وقبل وجنته

مالك : صباح الخير يا بابي ،

قبله رعد من وجنته بحب وقال

رعد بحب : صباح الخير ياروح بابي يلا قوم علشان تاخد شور وتصلي وتروح المدرسه

مالك بحماس: حاضر يابابي ،اخيرا هشوف جنه

تصاعدت دقات قلب رعد لسماعه اسمها و اومئ له رعد بشرود ،وذهب مالك بحماس ونهض لفعل ما امره والده وهبط  رعد الي اسفل

رعد : داده سعاد داااده

داده سعاد: ايوا يابني

رعد : حضري الفطار ياداده

داده سعاد : الفطار حاهز يا ابني هنجيبه

اومئ رعد لها وذهبت لاحضار الطعام ،اما رعد فجلس بانتظار ابنه لتناول الافطار بعد قليل اتي مالك وتناولوا طعام الافطار  بين حب رعد لابنه واهتمامه به حتي لا يشعر بغياب الام وهو بالفعل كذالك فرعد لمالك اباه وامه معاً وبعد الانتهاء من الافطار قال رعد

رعد : يلا يا مالك هوصلك المدرسه

مالك : حاضر يابابي يلا

اخذ مالك حقيبته المدرسيه ووضع فيها صندوق الغذاء المسمي بـ lunch books   وامسك يد والده وذهبوا للخارج ، صعد رعد وبجانبه ابنه مالك في سيارته الـjeep الحديثه وانطلق لوجهته وهي مدرسه مالك1

________________________________


في مكان اخر بعيد عن القاهره ،في الصعيد

في قصر الجبالي :

_________________


في احدي غرفه القصر ،عفوا هل قلت غرفه بل في وكر الثعابين تجلس كل من سعديه وابنتها شرين وهم يتاكلهم الحقد والكره ، ويخططلوا لإسترجاع رعد وثروته

شرين بغل : عاجبك اكده ياما رفضي جدام الكل ومنفعتش المسكنه ، وبعدين اني مش بعد ما خليت سمعتي جدام العيله كليتها في الوحل (التراب) يطلجني اكده ويرميني وياخد الواد كمان

سعديه بحقد : متخافيش هو وفلوسه معيكونوش غير ليكي

شرين بغل : بس كيف ياما ومفيش حد راضي يوجف معايا لا ابوي ولا اخوي ولا جدي ولا عمي ولا اي حد اعمل اي ورعد بنفسه بيرفضني

سعديه بخبث وشر : انا هجولك تعملي اي وترجعيه ليكي تاني

شرين بلهفه : جولي ياما بسرعه

سعديه بشر : انتي هـ ..................

شرين بخوف ورعب : لاع ياما دا جدي يجتلني كفايا الي حص زمان و افكارك دي بتيجي بالعكس

سعديه بخبث : خلاص انتي حره خليكي جاعده اكده لحد اما تيجي واحده تاخده منيكي وابجي حطي يدك علي خدك سعتها بجا

شرين بغيره وحقد : لاع ياما معيحصلش ابدا هو ليا لوحدي وبس ،ماشي هعمل الي عتجولي عليا اما نشوف اخرتها _____________



________________________________


عند جنه ذهبت إلى مدرسه ليث ومعاذ لكي تقلهم اليها ، وادخلتهم الي المدرسه واشارت لهم بيديها

جنه : بااااي يلا خلو بالكوا من بعض ،

استدارت تبحث عن مالك لتراه فوقع بصرها علي ما جعلها تتصنم من الصدمه ، ولم يكن الا رعد وهو ممسك بيد مالك الذي صدم من وجودها فلم يتوقع وجودها الان ولاكن فاق سريعا من صدمته ،اما هي فلم تفق الا علي صراخ مالك بإسمها وركضه اليها فحملته بحب ومرح وقبلت وجنته وضمته اليها وقالت

جنه باشتياق: وحشتني يا اوزعه والله

مالك بحب طفولي : وانتي كمان وحشتيني موت يا جنه

قبلت وجنته مره اخري وقالت له

جنه : وانت اكتر يا مالوكي

مالك : تعالي اعرفك علي بابي

اخذها مالك الي رعد وقال لها

مالك : بابي دي جنه ،جنه بابي اهوه

نظرت له بصدمه كبيره فلم تتوقع ان يكون متزوج ولديه ابن ايضا وان يكون ابنه هو مالك فهي تعلم ان والدي مالك منفصلين فهو من اخبرها بذالك من قبل ولاكن لم تكن تتوقع ان يكون رعد هو اباه فهي اعتقدت ان مالك قريب له فقط وليس والده ،لم تعلم لما شعرت بالحزن عندما علمت ان رعد كان متزوج ولديه ابن ولاكن فاقت من شرودها علي يد مالك التي تهزها وهو يقول

مالك : جنه روحتي فين

جنه وقد افاقت من افكارها تلك :  هاا لا مرحتش في حته يا حبيبي انا معاك اهو

مالك بطفوله : دا بابي يا جنه ،بابي دي جنه

اما رعد فكان ينظر لها بهيام فكانت جميله بتلك الملابس بشده وكانت تظهر قوامها المثالي وتعكس لون عينيها بتلك الكنزه الزرقاء القاتمه كعينيها تماما وافاق علي كلمات ابنه تلك وقال

رعد : انا عارفها يا حبيبي هي طالبه عندي

جنه  بضحك : ايو يا عم مالك هو دا الواد المز ابو عيون قمر الي خبط فيه الي حكتلك عنه

نظر رعد لها بحاجب مرفوع

مالك بنبره طفوليه بريئه: بجد هو دا الراجل الي انتي قولتيلي عليه انك خبطي فيه الي كانتي بتعكسي فيه وبتقولي عليه مز المزز وقمر القمامير وحلو الحلويات ، نظر لها رعد بحاجب مرفوع وخبث اما هي فنظرت له بحرج وخجل و قالت و هي تحك مؤخره رأسها

جنه بهمس وحرج لكن وصل لرعد : الله يخربيتك والبيت الي جمب بيتك فضحتنيي بأم برائتك دي

سمعها رعد وانفجر بالضحك عليها اما هي فنظرت له بهيام ولتلك الغمزات الجميله التي بوجنتيه  ، لاحظ هو نظراتها تلك فنظر لها بخبث اما هي فاقات من شرودها به ولاحظت نظرات الخبث بعينيه فاحمرت خجل مما زادها جمالا علي جمالها

رعد بخبث : همممممم مز المزز وقمر القمامير

جنبه ببرائه وبهبل : وحلو الحلويات اي نسيت

انفجر رعد بالضحك مره اخري عليها

رعد بضحك : لا منستش واكمل وهو ينظر لمالك يلا يا حبيبي علشان متتاخرش علي المدرسه

اومئ له مالك و قبل رعد وجنته بحب ابوي ، فذهب مالك لجنه و قال لها

مالك بطفوله وحب :  يلا باي يا جنه علشان المدرسه مش هتبوسيني ولا اي ضحكت جنه وقبلت وجنته بقوه وحب وقالت

جنه : هو انا اقدر يا قلبي انت وقبلت مره اخري من وحنته ،

غافله عن ذالك الذي ينظر لها بغضب وغيره ولم يكن الا رعد الذي لا يعلم لما شعر بالضيق والغيره عندما قبلت جنه مالك لحظه ماذا اشعرت بالغيره  ولماذا ومن مالك الضغير  افاق رعد من شروده علي نداء جنه له اما مالك فكان قد ذهب الي داخل  مدرسته

جنه : دكتور رعد

نظر رعد لها وقال

رعد : احم احم نعم هو مالك دخل

جنه: اها من شويه ،انا لازم امشي علشان عندي محاضره عن اذنك

رعد بلهفه : استني اوصلك في طريقي

جنه بخجل : احم لا شكرا انا معايا عربيتي

اومئ رعد لها بشرود وابتسامه جميله ردت له الابتسامه وصعدت الي سيارتها المرسيدس و ذهبت الي جامعتها ، اما رعد فانطلق هو الاخر الي شركته

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁


في شركات الرعد RJ


اكبر شركات استيراد وتصدير وهندسه معماريه في الشرق الاوسط  وهي المنافس الاول لشركات الجارحي


________________________________


دخل رعد الي شركته بغرور و ثقه بين  نظرات الموظفين منهم الهائمه و الحالمه والخائفه والحاقده ولاكنه لم يبالي بكل ذلك و اكمل طريقه واستقل المصعد الي  الدور الـ 20 ودخل الي مكتبه و خلفه سكرتيرته نهله

نهله بجديه : صباح الخير يا رعد باشا ، دا جدول الواعيد بتاع انهارده ،في اجتماع مع شركه n.w بعد نص ساعه و هينتهي 1 وفي اجتماع الساعه 4 مع شركه g.s

رعد بجديه : تمام يا نهله هاتي ورق صفقه شركه n.w علشان اراجعه و حضري غرفه الاجتماعات و هاتي القهوه بتاعتي

اومئت له نهله بجديه و ذهبت لفعل ما امرها به

________________________________


في جامعه القاهره :

__________________


تجلس جنه في كافتيريا الجامعه وهي شارده في رعد وعينيه وابتسامته تلك التي اذابتها وجعلتها اسيرته دون شعور منها ،افاقت جنه علي صوت صديقتها ندي

ندي بصياح: جنه ياااا جنه بت يا زفته روحتي فين

جنه : هاا مرحتش في مكان انا معاكي اهو

ندي بخبث : معايا فين بس انتي مش هنا خاالص يلا قولي اعترفي هو مين الي شاغل بالك

جنه بتهرب  :  هاا مين بس مفيش حد ولا حاجه

نظرت لها جنه بتفحص ونظرات خبيثه

ندي بحبث : يعني مش بتفكري في الواد المز الحليوه ابو عضلات ، وقالت بغمزه الدكتور الجديد رعود يا بت ،قوليلي وقعتي حبتيه صح هيييييح قولي قولي متخبيش اعترفي يلااا

جنه بتوتر : رعد مين بس انتي فاهمه غلط علي فكره وقومي يلا علشان  المحاضرة بدأت ،

واخذتها جنه وذهب للمحاضره فهي تسالها اسئلة لا  تعرف هي اجاباتها

________________________________


اصبحت الان الساعه الواحده و النصف  بعد الظهر

وبعد نصف ساعه ستكون محاضرة رعد ،


في شركه رعد RJ :

انهي رعد الاجتماع و وجلس في مكتبه يراجع بعض الاوراق ،نظر في ساعه يده الفخمه وجد الساعه الواحده و النصف بعد الظهر فنهض بلهفه شديد للذهاب الي الجامعه فهو لديه محاضره الساعه الثانيه لطلاب السنه الاخيره ويريد روئيه مجنونته هو لا يعلم لما اشتاق لها منذ الصباح عندما اوصل مالك الي المدرسة ، ضغط رعد علي زر لاستدعاء نهله ، فجاءت له

نهله بجديه : تامرني بحاجه رعد باشا

رعد بجديه وسرعه : انا عندي دلوقت محاضره في الجامعه ياريت تاخدي مكاني لحد ما اجي

اومئت له بصمت ،فنهض سريعا الي الخارج للذهاب للجامعه لروئيه مجنونته كما اسماها

________________________________


وصل رعد الي الجامعه ولم يتبقي علي موعد المحاضره سوي خمسه دقائق و دقاقت قلبه مرتفعه بشده ،وصل رعد الي قاعه المحاضرات ووقف امام الباب و هو يحاول تنظيم انفاسه و التحكم في ضربات قلبه و استطاع اخيرا التحكم بها ودلف الي قاعه المحاضرات فالتزم الجميع الصمت ،دار رعد بعينيه يبحث عن مجنونته بين الطلبه فوجدها تجلس بجانب صديقتها ندي فبقي ينظر لها بابتسامه ،فـ لاحظت هي نظراته تلك فاحمرت خجلا، فحمحم هو و بدأ بشرح الماده وعينيه عليها بين الثانيه والاخري

ندي بهمس : اهو المز بتاعك يا بت

جنه بخجل : بس يا بت انتي بقا

ندي : يا بت مش دا الي كنتي عماله تدوري عليه في الجامعه طوال ما احنا ماشين

احمرت جنه خجلا فهي كانت تبحث عنه بالفعل بين الماره و دكاتره الجامعه وهي تنتظر رؤيته 

وانتهي اليوم علي ذالك .


________________________________


تسريع الاحداث


مرت ثلاثه اشهر منذ ذالك اليوم


»» اقترب رعد من جنه كثيرا واصبح يراها كل يوم في الصباح وهي تصل ابناء اخوتها ،وبعد الظهر في الجامعه كان يتحجج بتوصيل مالك الي المدرسه ليراها ،واعترف لنفسه انه وقع اسيرا لتلك الجنه الصغيرة وعشقها بات يجري في دماءه


»» كانت جنه سعيده باقتراب رعد منها وكانت تتحجج بإيصال ليث ومعاذ الي مدرستهم لكي تري رعد ، واعترفت لنفسها اخيرا انها وقعت بعشق الرعد واصبحت اسيرته


»» تزوج محمود ومنار ومنار الان حامل بشهر


»» قرر رعد الاعتراف لجنه بعشقه لها ،و جهز يجت في البحر واعترف لها بمقدار عشقه لها واخبرته هي ايضا بعشقها وقرر رعد التقدم لها رسمي


»» فرحت جنه بشده عندما اعترف لها وادمعت عينيها واخبرته بعشقها له ، وستخبر اليوم عائلتها بذالك ولاكنها خائفه من رد فعلهم بشان مالك وزوجه السابق ، وقد اخبرها رعد بما حدث في الماضي وهي لم ترفض مالك لانها بالفعل تعشقه وتحب مالك كثيرا


»» اخبر رعد عائلته برغبته في الزواج من جنه وفرح الجميع له بشده ولاكن استشاطت شرين وسعديه بالحقد وقررت شرين تنفيذ الخطه باسرع وقت


________________________________


عادت جنه من الجامعه وقررت التحدث مع والدها واخواتها في موضوع زواجها من رعد وعشقها له

دخلت جنه وجدت العائله يجلسون في البهو فقررت الحديثه معهم الان

جنه بتوتر : بابا انا عايزه اتكلم معاك في موضوع مهم 

انتبه الجميع لها وانصت لها اخوته بجديه

منصور بحنيه وجديه : قولي يا حببتي

جنه بتوتر : انا جايلي عريس

رياض بضحك وفرحه : يا شيخه وكل التوتر دا علشان جايلك عريس ، اخيرا هــ نخلص منك

محمد بجديه : تعرفيه منين يا جنه يا حببتي

جنه : هو دكتور عندي في الجامعه و اكملت بخجل وهو بيحبني

يحيي بخبث : طب وانتي

جنه بخجل : وانا كمان بحبه

ابتسم اخيها عليها وضمهه في احضانه وقال

يحيي : هو مين بقا الي عايز يخدك مننا دا

جنه : دا دكتور رعد الجبالي صاحب شركه RJ

يحيي : اه انا عارفه طبعا ومين ميعرفش رعد الجبالي

منصور بجديه : تمام يا حببتي خليه يجي يوم الخميس الساعه 9  ، بس انتي ليه متوتره كدا في حاجه ولا اي

جنه بتوتر : بصراحه اه احم لا اصل  في بس اااااااا

منصور بجديه وصرامه : قولي يا جنه في اي

جنه : الحقيقه يا بابا انه مطلق وابتعلت ريقها بخوف واكملت وعنده ابن

نظر لها الجميع بصدمه

و .................+

الحلقه الرابعه والخامسه هنا 👇

من هنا

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا

___________________

تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close