القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية شمس الحياة من الحلقة الأولى حتي الخامسه كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات



 رواية شمس الحياة 

من الحلقة الأولى حتي الخامسه


في يوم ممطر والجو برد والبرق بيضرب ..

واحده ماشيه تحت المطر ودموعه أختلطت مع المطر من غزاره دموعه والامطار ... 

ماشيه وشايله علي دراعها طفل ..وبعدين قربت من باب وحطت الطفل اللي علي دراعها علي الارض وخبطت وبعدين بقيت تجري ودموعه بتجري وراها ..كأنها في سباق...

وبصت علي البوابه وهي خارجه .. مكتوب دار ايتام ...

لما الباب خبط خرجت بنوته لقيت طفل صغير ملفوف وبيصرخ من الجوع والخوف من صوت البرق ...والمطر مغرق الطفل ..

البنت اخدت الطفل ودخلت وحضنته ...وبصيت في وش الطفل لقيتها بنت ولابسه حلق وعيونه سبحان الخالق عين خضره والتانيه زرقا ولونه بشرته زي الحليب ومناخيره حمرا وخدوده وشفايفه حمرا زي الدم ...والطفلة عندها شهور بس ...ومن صوت العيط خرجوا الكل من اوضهم علشان يشوفوا الطفل الجديد اللي دخل الدار ....

ومن قوه الصوت خرجت المشرفه ...وقالت في ايه يا ورد ...

ورد ....انا سمعت خبط علي الباب وطلعت لقيت البنت دي يا ابله ...

المشرفه ...وريني كده ...

ورد ...اتفضلي ...

المشرفه ...لما اخدت البنت قالت سبحان الخالق ...دي زي الملاك ... ومكتوب علي أيدها حاجه ....فتحت كف أيدها لقيت ...مكتوب شمس الحياه ....

بعد مرور ١٨سنه ... 

يا ابلتي ...في ايه يابت ...الباب بيخطب جامد ...مين ... بولي*س الادا*ب افتحي ... يالهوي يا ابلتي ...بعد دقيقه الباب اتكسر والبيت كلها بقي عباره عن بولي*س ...وبيدخلوا كل الاوض وبياخدو اللي فيهم ...واخر اوضه دخل الضابط لقه ...بنت زي الملاك قاعده علي السرير قرب منها ....وقاله انتي مين ....مرديتش ...اتكلم تاني بعصبيه انتي مين وقاعده لوحدك ليه يا مزه ايه مفيش عندك زباين النهارده ولا ايه انطقي يا روح امك ورح مقرب منها ومسكه من دراعها جامد وهي مش بترد ولا بتنطق مش بتعمل حاجه غير انه بتعيط ...الضابط ..انطقي يا زب*اله ...مفيش رد ...انطفي يا بت ...انطقي ...بعد مده اتكلمت ...شمس ...

بكره نعرف مين شمس وايه حكايه شمس الحياه ...وهنعرف تفاصيل الحكايه ...

اللي جاي اقوي بكتير...واللي جاي كله احلي من اللي فات شمس الحياه ....بدايه الحكايه ....

يتبع..

الفصل الثاني

رواية شمس الحياة الحلقة الثانية

واخر اوضه داخلها الضابط ....لقه بنت زي الملاك قاعده علي السرير قرب منها ...وقاله انتي مين ...مرديتش ...اتكلم تاني بعصبيه انتي مين وقاعده لوحدك ليه يا مزه ايه مفيش زباين النهارده ولا ايه انطقي يا روح امك ...ورح مقرب منها ومسكها من دراعها جامد وهي مش بترد ولا بتنطق مش بتعمل حاجه غير أنها بتعيط ...الضابط انطقي يا زبا*له ...مفيش رد ...انطقي يا بت ....انطقي ...بعد مده اتكلمت ...شمس ...

الضابط ...بتقولي ايه انطقي يا بت انطقي وابتدا يهزها جامد وهي بتعيط وبس ...قرب منها اكتر واتكلم بطريقه تشبه فحيح الافعي ....هتكلمي ولا اخليكي تتكلمي بطريقتي ...ابتدأ صوت عيطها يزيد وهو وخالص صبره نفذ ضربه قلم من قوته وقعت علي السرير وبقيت تعيط بصوت عالي ...

قرب منها وشدها من شعرها وهي حطيت أيدها علي وشه وعيطت بصوت مكتوم ...وهو استغرب حركتها دي اوي ...ورخ أيدو من علي شعرها وهي بعدت أيدها من علي وشها وبصت وهي قفله عين وفتحه التانيه كان ...منظرها مهلك ..الضابط فضل ساكت شويه بيحاول يستوعب الملاك اللي قدامه دي ازاي قلبه طوعه يضربها ...فاق من شروده علي صوته ...بتضربني ليه يا عمو هي شمس وحشه علشان كده عمو ضربها ... 

الضابط ...(سكت ايه طريقه الكلام دي والصوت كان اللي بتتكلم عيله عندها سبع سنين مش واحده كبيره وكامله الانوثه...ازاي ده )انتي بتقولي ايه وبتتكلمي كده ليه يا بت ... 

سكتت تاني ودموعه بتنزل بصمت ...قرب منها وسحبها من دراعها وخرج بيها برا الاوضه وبعدين علي تحت وركبها البوكس وهي ولا كنت عايزه تركب ولا كنت عايزه تتحرك من مكانها وكنت خايفه وبتصرخ ...بس صوت شوشو صاحبه الشقه لما اتكلمت خلتها تسكت ..

شوشو ...اهدي يا حبيبتي متخافيش تعالي يا شمس جمب ماما اهدي يا حبيبتي ...اهدي ...ابوس ايدك يا باشا براحه عليها هي ملهاش دعوه بحاجه ابوس ايدك براحه عليها ...(وكنت بتعيط جامد .)..(دي معيطتش كده ساعه ماتقبض عليها في ايه وهي خايفه عليها اوي كده ليه )..قربت من البنت اهدي وركبتها براحه واول لما ركبت بقيت تعيط جامد وشوشو أخدتها في حضنها كان منظر غريب اوي ...من واحده زي دي بلا ضمير ولا اخلاق ...(بس في الاخر هي ام )... 

اول لما وصلنا القسم ...نزلنهم كلهم وفضلت البنت دي تعيط جامد ومش عايزه تسكت ...دخلوا مكتب الضابط علشان التحقيق ...والبنت فضلت تعيط جامد ...وتصرخ كل لما الضابط يسألها ...وانا بصراحه كان عندي فضول اعرف هي مالها ...يخربيت الفضول واللي هيحصل بسبب الفضول خبطت ودخلت احضر معهم التحقيق ...

الضابط ....ايه يا يونس باشا رجعت تاني ليه كنت بتقول هتروح علي البيت علي طول حصل حاجه ولا ايه ...

يونس ....ولا حاجه ياباشا رجعت احضر معكم التحقيق ...صحيح يا محمد باشا هي البنت دي بتعيط جامد ليه كده ....

محمد ...والله معرف ياباشا من ساعه مدخلت وهي بتعيط ....

يونس ...طيب ممكن تسيبني انا اكمل معهم التحقيق واتفضل انت روح بقالك يومين مروحتش ...

محمد ...ايه الكرم ده يا باشا ...تمام هروح انا وهسيبلك التحقيق تكملها ...

اول لما الضابط خرج.... يونس اتكلم ...

يونس ...قبل اي كلام عايز اعرف حكايه البت دي يا شوشو انطقي ...

شوشو ....حكايه ايه يا باشا هي ملهاش دعوه بحاجه... والله ملهاش دعوه ...

يونس ...هههه ملهاش دعوه ازاي يا بت واحده في بيت دع*اره ايه بتعمل ايه بتصلي ولا بتبيع سبح اتكلمي يا وليه ...

شوشو ...والله يا باشا دي غلبانه وملهاش في حاجه دي بنتي.. والله ملهاش في اي حاجه ولا تعرف حاجه ياباشا صدقني ...

يونس اتكلم باهتمام ...ازاي يا روح امك ...

شوشو ...يا باشا دي علي بابا الله ...يعني غلبانه ولا بتعرف حاجه ولا ليها في ايه حاجه ....

يونس ...اسمها ايه ....وهي بنتك بجد ولا ايه بضبط ....

شوشو ...ايوه يا باشا بنتي ...واسمها شمس ...

يونس ...قربي يا شمس ...

شمس وقفه في مكانه خايفه تتحرك ...

يونس ...قربي متخافيش ...

شوشو ...قربي يا حبيبتي متخافيش عمو حلو ومش هيعملك حاجه ...

شمس ...لا عمو وحش وضرب شمس لما كان في البيت عندنا ...

شوشو ...معليش يا حبيبتي روحي كلمي عمو ...

يونس قاعد سكت حاسس انه في فيلم ...

شمس قربت من يونس ...وقعدت علي الكرسي ...نعم يا عمو ....

شوشو ...قومي يا شمس من علي كرسي ...

شمس ...بس رجل شمس وجعتها ...ورجلي عايزه تقعد ..

يونس ابتسام ...خلاص خليكي قاعده ...انتي عندك كم سنه يا شمس ...

شمس ...عندي ٨سنين يا عم ...

يونس ....نعم ياختي ...

شمس ...ايوه يا عمو ....

يونس ...ايه حكايه ٨سنين دي يا ست شوشو ... 

شوشو ...هي كده يا باشا فاكره أن عندها ٨ سنين وبتتعمل علي الاساس ده بالله عليك يا باشا خرجها هي ملهاش دعوه بينه ...

يونس ...هتتحاول لدكتور يكشف علي سلامه قوها العقليه ولا كان عندها حاجه هتخرج ...

شمس ...مش عايزه دكتور يا ماما انا بخاف ...

شوشو ...متخافيش طول ما عمو معكي هو مكاني .. 

يونس ...بتقولي ايه يا وليه ...

شوشو ...بالله عليك يا باشا تاخد بالك منها مليش حد برا ياخد باله منها...خليها امانه عندك ...

يونس ....ازاي يا روح امك ...

شوشو ...شوفلها دار رعايه تفضل فيها ...امانه عليك ياباشا ...

يونس بتفكير. ....طيب يا شوشو انا هتصرف ...

شوشو .. تسلم يا باشا ...

بعد انتهاء التحقيق مع شوشو والبنات اللي معها ...

يونس ند علي الامين ...ياامين ...

الامين ...نعم يا باشا ...

يونس ...خدهم علي الحجز ...

شمس ....ماما هتروحي فين وتسيبي شمس ...

شوشو ...متخافيش يا حبيبتي انا شويه وهخرج وانت هتفضلي مع عمو ...هو هياخد باله منك ...

شمس ....حاضر ...وحضنت شوشو ...وبعدين شوشو مشيت مع الأمين مع باقي البنات وفضلت شمس مع يونس ....

يونس ....بعد مقفل المحضر ...

يونس ...يلا قومي يا شمس ...

شمس ...هنروح فين يا عمو ...

يونس ...هتعرفي لما نوصل ...

خرج يونس من القسم ومعه شمس ... 

بعد شويه وهم راكبين العربيه يونس بيبص علي شمس لاقها نايمه زي الملاك.. بعد ما وصلوا فضل ببص عليها وحط ايدو علي شعرها... وسرح في جماله ...وبعدين فاق وحاول يقومها بس هي كنت نايمه ..شالها وخرج من العربيه ووصلوا لحد ....

بوم بوم انتها جزء النهارده من الحكايه خلاص ...

اللي جاي اقوي بكتير واللي جاي احلي بكتير من اللي فات ...

والحكايه لسه في البدايه ...

توقعاتكم ورأيكم في الجاي ...حكايه شمس ايه ويونس هيعمل ايه مع شمس ...وبجد شوشو ام شمس ...

يتبع..

الفصل التالت

رواية شمس الحياة الحلقة الثالثة

شالها وخرج بيه من العربيه ..ووصلوا لحد باب البيت ...ودخل من البوابه وطلع لحد شقته وخبط وبعد دقيقه الباب اتفتح ....

مين دي يا أبيه ... 

يونس ... دخلني الاول يا هنا وبعدين نرغي ونعرف مين دي ...

هنا ...صح عندك حق ادخل ...

يونس داخل علي اوضته وحط شمس ...وخرج لقه أبوه وأمه وهنا قاعدين مستنين تفسير لكل اللي بيحصل ده ...

هنا ...مين دي يا أبيه ...

يونس ...حاضر هقولك يا هنا ...

أبوه ...مين البنت دي يا يونس هي دي اخرت تربيتي فيك تجيب واحده معك البيت ...

أمه ...اهدا يا حاج لما نعرف هي مين وبتعمل ايه مع يونس ويعرفها منين ومن امته ...

يونس ...ايه كل الاساله دي ..ده انا لو في تحقيق مش هيحصل فيه كل ده ...

أبوه ...احكي يا ولد ...

يونس حاضر ..وحكي يونس من أول لما شاف شمس لحد التحقيق معهم في القسم ...بس كده يا سيده اللوه ...وبكره أن شاء الله هاخدها عند دكتور حسام اهو نفسي وانا وثق فيه ...ونشوف رايه ايه...

هنا ...بجد رايح عند حسام ...

يونس ... ايوه ...وحضرتك مسمعتيش من الكلام كله غير حسام😂😂 ...

هنا ...يوه بقي يا أبيه ...انا دخله اوضتي ..( هنا دخلت تجري من الكسوف .)...

امه ...ليه كده يا يونس تكسف اختك ...

يونس ...ولا كسوف ولا حاجه ده انا بهزر معها ...

ابوه .. طيب هتعمل ايه في البنت يا يونس لو طلعت بجد عندها مشاكل عقليه...

امه ردت بسرعه يعني مجنونه يابني ...ياخوفي لتموتنا بالليل واحنا نايمين ...

يونس ...هههههه وانتي اول واحده يا بطه ...

امه ...شايف يا حاج ابنك ...

أبوه ...بيهزر معكي يا قلب الحاج ...

امه ..مش قدام الواد يا حبيبي ...

يونس ...بت يا هنا بالله عليكي شجاره هنا واتنين لمون علشان الحاج والحاجه 😂😂..

أبوه ...قوم يا كلب علي أوضتك وهات البنت تنام مع اختك لحد الصبح ونشوف هيحصل ايه ...

يونس ....حاضر يا بابا ...

دخل يونس الاوضه لقه شمس قاعده علي السرير وبتعيط جامد بصوت مكتوم ...قرب منها يونس بخوف ...مالك يا شمس ..رفعت عينها كنت زي الدم ...وبصيت علي يونس وقمت مره واحده وحضنت يونس وفضلت تعيط من غير صوت وبعد شويه بقيت تعيط بصوت وكل ده ويونس بيطبط عليه ...

شمس ...كنت فين يا عمو شمس صحيت من النوم لقيت نفسها لوحدها وخفت من الوحش ..

يونس ....وحش ايه بس يا شمس ...اللي خايفه منه ...

شمس ...الوحش اللي بيكون بره الاوضه ...

يونس ...وحش ايه اللي برا الاوضه ...

شمس ...ماما قالت لشمس أن بره الأوضه في وحش علشان كده شمس مكنتش بتخرج بره الأوضه علشان الوحش ..فهمت يا عمو ...

يونس (كنت بتخوفها علشان خايفه عليه ماهي فعلا لو كنت خرجت كنت هموت من الوحوش اللي برا فعلا.. هم وحوش وانتي بريئه اوي )متخافيش هنا مفيش وحوش ...هنا امان ليكي يا شمس ...

شمس... (...بعدت عن حضن يونس ...)بجد يا عمو (بتقول كده وفي عينها نظره بريئه اوي لسه الحياه ملوثتهاش) ...

يونس ...بجد ...بقولك ايه يا شمس هتروحي تنامي مع اختي في الاوضه لحد الصبح ...

شمس ...بخوف ...لا شمس عايزه تنام هنا مع عمو ...

يونس ..(حط ايدو علي وشه بنفذ صبر )...ماينفعش يا شمس انتي كبيره وكده عيب ...

شمس فضلت تعيط وتصرخ ...لا شمس مش هتنام مع حد شمس عايزه تفضل مع عمو شمس خايفه ....

يونس اسمعي بس 

قبل يونس مايكمل كالمه لقه اللي في البيت كلهم جوه الاوضه...

امه ...في ايه يا بني البنت بتعيط ليه ....

هنا ...بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن ....هي دي اللي كنت بتحكي عنها يا أبيه ...دي زي الملاك ...شايفه يا ماما الملاك دي ..

شمس بغضب طفولي ومسكت في قميص يونس ...انا مش ملاك انا شمس ...شمس الحياه...

أبوه ...ماشي يا شمس متزعليش البت هنا دي مبتهمش حاجه ...

شمس ....عمو حلو ..وقمت قربت من ابو يونس وبسته من خده ...

يونس قرب منها وشدها بعيد عن أبوه ..( حسيت وهي بتبوس ابويه اني عايز اموتها ...حسيت أنه بتعتي انا بس ومش من حقها تبوس حد غيري ..هو انا قولت غيري ....ليه هو انا عايزها تبوسني ...) ...

ابو يونس ....ما تسيبها يابني كده انت خوفتها بص عليها كده ...

يونس ...بصيت عليه لقيته بتعيط بصوت مكتوم.....وبتشهق من غير صوت ...

أم يونس ...براحه عليها يابني دي غلبانه ...وراحت شدها من يونس وحضنتها وفضلت تطبط عليها وشمس سكتت في حضن ام يونس ...

شمس ...انتي حلوه اوي يا ماما ...

ام يونس ...يعني عليكي يا بنتي ...انا حبيتها اوي يونس ...حبيتها كأنها بنتي مع اني لسه شايفه بس دخلت قلبي ...

أبو يونس ...خلاص يا حاجه اهي معكي حبي فيها براحتك ...

ام يونس الدموع نزلت من عينها علي حال البنت الغلبانه دي ...

هنا قربت منها واخدت شمس في حضنها وقالت لها ....انا هنا ...ممكن نبقااا اصحاب يا شمس ...

شمس حضنت هنا وقالت ...شمس وهنا اصحاب علي طول ...

يونس ...كفايه أحضان ايه ماشيه بتوزعي احضان وبوس...

شمس ...ليه انت كمان عايز حضن من شمس ..

يونس وشه كلها بقي احمر من الكسوف ...

يونس ...يلا يا جماعه كل واحد علي اوضته عايز انام ...

هنا ..يلا يا شمس تعالي ننام مع بعض ...

شمس ...لا شمس هتنام مع عمو ...

يونس ...مينفعش يا شمس انتي كبيره لازم تنامي مع بنت زيك ...

شمس عيطت ...لا شمس عايزه تنام مع عمو ...

ام يونس ...خلاص خليها تنام معك يابني دي غلبانه بلاش تزعلها ....

أبو يونس ...امك عندها حق يا يونس ...يلا يابني تصبح علي خير ....

هنا ...تصبح على خير يا أبيه وانتي يا شموسه ....

ام يونس...يلا نامي كويس يا حبيبتي وانت حبيب ماما ...

يونس ....وانتو من اهلوا ..

الكل خرج من الاوضه مفضلش غير يونس وشمس ...

شمس ...عمو انا عايزه اغير هدومي ...

يونس ...طيب مقولتيش لهنا ليه كنت هتجيبلك حاجه ...

شمس ...شمس مكسوفه ...

يونس ...طيب خليكي هنا وانا هروح اجيبلك منها حاجه تلبيسيه....

يونس راح أوضته هنا وجاب بيجامه لشمس علشان تنام بيها ....يونس داخل واده البيجامه لشمس علشان تغير وخرج من الاوضه...

بعد مده داخل تاني لقه شمس بتعيط ومسكه البيجامه في أيدها ...

يونس ...مالك يا شمس بتعيطي ليه ...

شمس ...شمس مش عارفه تلبس لوحدها ماما اللي كنت بتلبسني...

يونس ...ازاي انتي كبيره ...لازم تلبسي لوحدك ...يلا هخرج وانتي غيري هدومك يلا ...

شمس حولت كتير تغير هدومها لحد ما في الاخر نجحت وكنت فرحانه اوي ...أنها غيرت لوحدها ...

يونس داخل لما سمع صوت ضحك في الاوضه ...

يونس ...مالك يا شمس فرحانه كده ليه ...(بص عليها لقها لبسه البيجامه بس بطريقه تضحك ...لبسه اللي قدام وراه ولا وراه قدام ...والبنطلون مقلوب ...)(يونس مقدرش يمنع نفسه ضحك بصوته كله ...)ههههه شاطره يا شمس انا فرحان بيكي انك حاولت تلبسي بنفسك ...

شمس ...كنت بتنطط من الفرحه ..بجد يا عمو شمس شاطره ...بجد ...

يونس ...بجد ...يلا ننام بقي ...

شمس نمت علي السرير ...ويونس نام علي الكنبه ...

الصبح...

شمس قمت قعدت جمب يونس وفضلت تبص عليه لحد ماصحه من النوم لقه الملاك ده في وشه ..

يونس ...صباح الخير يا شمس ..

شمس ...صباح النور ...

خرجوا من الاوضه وفطروا مع الكل وراحوا عياده الدكتور حسام ابن خالته يونس ...

قاعدو شويه في الانتظار وبعدين دخلوا عند الدكتور ...

حسام ...ازيك يا يونس وحشني اوي ...

يونس ...بخير يا حسام وانت والله وحشني اكتر ...بقولك عايزك في خدمه ...وحكي لحسام كل حاجه علشان يقوله شمس عندها ايه ...

حسام ...حاضر يا حبيبي هعمل معها الازم ...وهرد عليك بعد ساعه اكون خلصت معها الكشف والاشاعات...

يونس ...تسلم يا حسام ...ثواني وشمس تدخل ...

خرج يونس وداخل شمس ...

اول لما يونس داخل بشمس حسام قام وقف وفضل سكتت ..

يونس خبطه علي كتفه ..حسام مالك ...حسام ..

حسام ..احم احم . .سوري يا يونس ...بس هي دي شمس اللي كنت بتحكي عليها ...

يونس ...ايوه يا حسام هي ...واهم حاجه عايزها منك انك تلم نفسك ...

حسام ...عيب عليك ده انا محترم ...

يونس ...هسيبها معك ساعه وبعدين هاجي اخدها ...

حسام ...في عينيها ...

يونس ...هو انا خايف غير من عينك ... تتعامل معها باحترام يا حسام ...فاهم ...

حسام ...حاضر ..

خرج يونس وراح علي القسم ...وشمس فضلت مع حسام علشان الكشف ...

يونس واصل القسم وداخل مكتبو...وخلهم يجيبوا شوشو ..

شوشو أول لما دخلت سالت علي شمس ...

شوشو ... ياباشا بنتي عامله ايه ...

يونس ...كويسه ...بس انا عايز اعرف منك حاجه واحده بس وبعدها ترجعي الحجز تاني ومتساليش علي شمس تاني ...

شوشو ... طيب مسالش عليه ليه ياباشا دي بنتي الوحيده وبعدين اسال يا باشا برحتك انا تحت امرك .....

يونس ...لو طلعت بجد عندها حاجه انا هاخد بالي منها بس متساليش عليها تاني ...فاهمه...

شوشو ...فاهمه يا باشا اهم حاجه اكون مطمنه عليه ..

يونس ...تمام ...الاهم عايز اعرف منك هي بنتك ولا ايه حكايتها بضبط ....

شوشو ...حاضر يا باشا هقولك شمس دي 

يتبع..

رواية شمس الحياة الحلقة الرابعة


شوشو ...حاضر يا باشا هقولك شمس دي بنتي بتبني ...انا مابخلفش... 

يونس ...انا قولت كده بروضه مستحل البراءه دي تكون بنتك انتي ...

شوشو ...عندك حق يا باشا بس والله انا حفظت عليها كأنه عيني ...

يونس ...طيب ازاي الملجا يدي طفله زي دي لوحدها زيك ...

شوشو ...محديش يعرف يا باشا اني بشتغل الشغلنه دي غير زبايني ...

يونس ...طيب ...يا امين تعال خد شوشو ...

شوشو ..بالله عليك يا باشا تاخد بالك منها الدنيا بهتدلت شمس كتير ...حتي انا سبب من اسباب أنها كده ...

يونس ...ازاي انتي سبب ...

شوشو ...شمس كنت عايزه تتعلاج وهي صغيره وانا مكنتش فاضيه وبصراحه كنت بقول ده نصب وشمس زي الفل ...ايدك يا باشا شايفه حاسس ان عندها حاجه ...اكيد لا ..وانا كمان كنت فاكره كده ...

يونس ...عندك حق ...دي اخر مره نتكلم فيه عن شمس ...واخر مره اشوفك ...يا امين ...

الامين جاه واخد شوشو ...

ويونس خرج من القسم وراح عند حسام ...

....

نروح عند حسام وشمس بعد ما يونس خرج ..

حسام ...ازيك يا انسه شمس ...

شمس بغضب طفولي ... انا شمس بس ...مش انسه ...

حسام ضحك علي عقل الطفله الصغيره اللي في شكل ملاك ..انا اسف يا شمس ...ممكن نكون اصحاب ...

شمس ضحكت ...ممكن يا عمو ..

حسام ابتسام ...بلاش عمو قولي حسام بس ...

شمس ...ماشي يا حسام ...

حسام ...ممكن نروح نعمل شويه إشاعات علشان نطمن علي شمس الحلوه ....

شمس ...لا ...شمس خايفه....

حسام....لا متخافيش انا معكي ..

شمس ...لا ...شمس عايزه عمو ...

حسام ...متخافيش ...انا معكي وبعدين مفيش حاجه هتوجعك .....

شمس ..بجد ....

حسام ...بجد ...يلا بينا .......

بعد مرور ساعه من إشاعات لي لتحليل ...شمس كنت بتعيط ومفيش حد عارف يسكتها حتي حسام ...

يونس واصل العياده وسمع صوت عيط في اوضه الكشف جري بسرعه وفتح الباب علي طول ...وحاس قلبو هيقف من الخوف علي شمس ...

يونس ...مالك يا شمس ...

شمس اول لما سمعت صوت يونس جريت عليه وحضنته وصوت عيطها زاد ويونس فضل يطبط عليه ويقوله مالك يا شمس حصل ايه ..

يونس ...في ايه يا حسام شمس بتعيط كده ليه ...

حسام .. والله ولا حاجه هي اللي كنت خايفه من الاشعه ولما عملت تحليل عيطت اكتر ..

شمس ...حسام وحش يا عمو ...

حسام....بقي انا وحش انا زعلان منك ...

شمس ...لا حسام حلو متزعلش من شمس ...

يونس ...بس انتو الاتنين ...وبعدين اشمعنا هو حسام وانا عمو هااا نفسي افهم هو انا عجوز قدمك ...

شمس ...لا انت مش عجوز انت حلو اوي يا عمو ...

يونس ...بلاش عمو ...قولي يونس ...

شمس ...يونس حلو ....

يونس ...ولاه يا حسام اول مره اعرف ان اسمي حلو اوي كده 🙈...

حسام ...وانا اول مره اعرف انك رومانسي 😂😂....

يونس ...اخرس يا زف*ت ...

حسام. ..حاضر يا باشا ...صحيح هنا عامله ايه ...

يونس ...بتسال علي اختي ليه يا زفت ...

حسام ...سبحان الله من دكتور لز*فت ...بسال علشان بنت خالتي ...ولا مينفعش ...

يونس ...كويسه ...صحيح قولي نتيجه التحليل ايه والاشاعات طمني ...

حسام ...شمس ممكن تطلعي تقعدي مع طنط اللي بره لحد مخلص كلام مع يونس ...

شمس بصيت علي يونس بمعني اروح ...ويونس بصله انها تروح ...خرجت شمس وفضل يونس وحسام بس ...

يونس ...اتكلم ...

حسام ...شمس معندهش اي حاجه في الإشاعات ولا التحليل بس اللي عندها ده نفسي بسبب عدم الاختلاط والحبسه في البيت دايما ..ده نوع من أنواع التواحد بس اول مراحله اللي هو السمات التواحد ...يعني علاجها سهل ...

يونس ...يعني ايه يا حسام ...

حسام ...بص يا يونس كلنا عندنا نسبه تواحد بتتزايد من الاكتئاب والوحدة وبيميل الشخص اللي النسبه دي عندو أزيد للواحده والعزله بس في حاله شمس دي سمات يعني مش تواحد شديد ولا طيف تواحد ...يعني تحمدربنا أنها لسه في الاول ...وكمان مشفتش العالم الخارجي يعني لسه طفله بكل معني الكلمه ...بس مع الجلسات هتكون افضل ولو الاستجابة سريعه هتحسن بسرعه ....وممكن نبدا الجلسات في اسرع وقت ...

يونس ...بجد يا حسام هتكون زي اللي في سنها ...

حسام ...اكيد هتكون كامله من كلو ....صحيح هي هتفضل معكم في البيت ...

يونس ....مش عارف بس وانا جاي شوفت دار رعايه ولو كده هدخلها...

حسام ...ممكن ده ياثر علي حالته ...بس اللي يريحك ...

يونس ...متخفش انا هتكفل بكل مصاريفها ...

حسام ...مش ده قصدي وياعم انا مش عايز منك فلوس مقابل الجلسات ...بس قصدي علي نفسيتها ...لازم تفضل مبسوطه ونفسيته احسن ...

يونس ...هشوف ...همشي انا يا حسام ...ابقي تعال اتغدا معنا بكره ...

حسام ...طيب هكون عندكم بكره ...

يونس ...ماشي في انتظارك سلام ...

حسام ... سلام ...

خرج يونس لشمس واخدها وخرجوا ...وركبوا العربيه ..

ويونس بيفكر في كلام حسام مش عارف يخليها معا ولا يدخله دار الرعايه ...في يفكر كتير وفي قرر يدخلها ...

بعد نص ساعه واصل عند دار الرعايه ...وداخل واتكلم مع المديره أنها تاخد بالها من شمس ...وخلاص وقت الوداع بنسبه ليونس وشمس ...

يونس ...خدي بالك من نفسك يا شمس وخليكي شاطره واسمعي كلام طنط ...

شمس ...ليه يونس رايح فين وسيب شمس ....

يونس ...هروح وانتي ده بقاا بيتك من دلوقتي ...

شمس ابتدأت تعيط ...انا عايزه بيتي يكون بيت يونس ...مش هنا ...

يونس ...مينفعش ...لازم امشي .....

شمس بصوت مخنوق من العيط...خدني معك شمس عايزه تفضل مع يونس ...

يونس حاس أنه مخنوق وعايز يعيط ومش عارف يتصرف ازاي وقلبو وجعوا علي شمس ...وانا كمان يا شمس مش عايز اسيبك بس مينفعش ...

شمس بعيط... مينفعش ليه يا حسام شمس بتحبك ....علشان انت حلو ...خليك معايا ...

يونس حاس قلبو هيقف من كتر الدق والفرحه لما قالت إنها بتحبه بس افتكر أنه مش فاهمه الحب ولسه عقله صغير ...مينفعش يا شمس انا همشي ...

شمس زاد عيطها ...خليك شمس عايزه تفضل معك ...

يونس عايز ياخدها في حضنه وقلبو وجعوا من عيطها...مينفعش ...اخدك... مينفعش......

ومشي بسرعه من قدامه وهي مسكت قميصه من وراه وهو واقف ...

شمس بتتكلم بعيط...شمس بتحبك ومعنديش حد احبه غيرك ...خليك مع شمس ...لو مشيت شمس هتفضل لوحدها ..لحد متروح عند ربنا شمس عايزك معها ...مليش غيرك ...

يونس ...

...

حاسه اني زعلانه البارت ده لان يونس عايز يسيب شمس ...قلبي وجعني علي شمس ...

عايزه اعرف رايكم في الروايه رايكم يهمني وبيفرحني ...

وحابه اعرف توقعاتكم للبارت الجاي ..

يونس هيعمل ايه ...وشمس هتعمل ايه ...وحسام بيحب هنا ولا ايه. ...وهنا بتحبه ...وشوشو هتظهر تاني ولا خلاص تدوره انتها ..ومامت شمس الحقيقه هتظهر مع الوقت ...

الحكايه لسه في أوله ...

يتبع..

الفصل الخامس

رواية شمس الحياة الحلقة الخامسة

يونس ... مينفعش ...

شمس ...يونس خليك معايا لحد مااموت ....انت الوحيد اللي شمس بتحبه من هنا ..(كنت بتشوار علي قلبها ...) ..خليك ..

يونس لف وشه لشمس ...شمس انا ...كمان عايزك جمبي ...تعالي ...

شمس بقيت تنط من الفرحه وحضنت يونس وبطلت تعيط ..ويونس حاس أنه في الجنه وهو في حضن شمس ...

شمس بعدت عن حضن يونس ...يونس شيلني ...

يونس ...حاضر ...وقرب علشان يشيلها ...بس هي رجعت لوراه ...

يونس ...مالك ...

شمس ...عايزك تشيلني علي ضهرك ...

يونس فهم قصد شمس وقعد علي ركبه في الأرض وشمس اتشعلقت علي ضهره..( هنزل صوره ل يونس وهو شايل شمس .) وشمس كنت فرحانه جدا ....

شمس ...يونس انا بحبك علشان انت حلو .. وكنت بتضحك بصوت عالي من الفرحه ...

يونس ....وانا كمان ....وكان بيجري بشمس وهي بفرحانه وشعرها طاير علي ضهرها كأنه بيضحك معها ...

وفضلوا كده كتير هو بيجري وهو شايله وهي طايره من الفرحه ...

(ممكن السعاده تجيلك علي هيئة شخص ...وممكن الحب يجي صدفه ...وممكن حياتك تتغير من صدفه ...وحبك كان اجمل صدفه ...ياللي لاقك كان صدفه ..كان يوم حبك اجمل صدفه )

الحب مش لازم يكون من شخص مناسب ليك في كل حاجه ممكن ميكونش في تكفء بينكم بس الحب مبيعرفش الكلام ده الحب قدار الحب حياه الحب معجزه ..الحب حلو عيش مع حبيبك اجمل وقت ربما يأتي الغد ولا تكون هناك فرصه ...كان يوم حبك اجمل صدفه ...

الحب حياه ...

البارت قصير بس كنت حابه افرحكم لاني عارفه أن بارت امبارح كان حزين ...والقمر اللي سالت اهو نزلته مع اني كنت بقول بكره بس وعد مني بارت بكره هيكون حلو ومليان أحداث كتير ...

يتبع..

الفصل السادس

رواية شمس الحياة الحلقة السادسة

فضلوا كده كتير هو بيجري وهو شايله وهي طايره من الفرحه ..

بعد مده يونس اتكلم ..

يونس ...يلا نروح يا شمس ...

شمس ...خلينا كده شويه انا مبسوطه وانا معك ...

يونس ...وانا كمان مبسوط معكي بس الوقت اتاخر هبقي اخرجك تاني ...

شمس ...وعد بصبعك الصغير ..

يونس بابتسامه ...وعد بصبعي الصغير...

يونس روح هو وشمس بعد يوم كان مليان بالمشاعر ...بس في الاخر مكنش في غير الفرحه وبس ...

دخلوا البيت ...الكل كان فرحان لما عرفوا أن شمس هتفضل معهم وفي نفس الوقت زعلوا أن شمس فعلا عندها مشاكل ...

ام يونس ...يعني حسام قالك أنها هتبقي حلوه ...

يونس ...ايوه قال مع الجلسات هترجع طبيعيه ...

هنا ..يارب يا أبيه ...

يونس ...صحيح يا بابا انا عزمت حسام عندنا بكره ...

ابو يونس ...يشرف يابني ...

ام يونس ...وانا كمان عزمت خطيبتك تتغدا معنا بكره ....

(ايوه يونس خاطب ..عارفه اني وجعت قلبكم بس اعمل ايه مابي اليد حيله ...)

يونس ...تنور انا داخل انام شويه علشان بالليل هاخد هنا وشمس ونجيب شويه حاجات لشمس ...

ام يونس ...ربنا يكرمك يابني ...

يونس داخل ينام ...وشمس كنت نايمه علي السرير ...نام علي الكنبه لحد ملاقي حد ساند عليه فتح عينه لقه شمس حطه راسها علي صدره وقاعده علي الارض ...

يونس ...مالك يا شمس ...

شمس ...انت كنت نايم وانا زهقانه ....قولت افضل جمبك علشان اكون مبسوطه ...

يونس لدرجه دي قربي منك بيسعدك حتي قربك سعدتي ....طيب يلا نتعشي ..

خرجوا اتعشوا وبعدين خرج يونس ومع البنات علشان يشتروا هدوم لشمس...

في المول ...شمس كنت خايفه كأنه اول مره تدخل مول أو اول مره تخرج حتي ...

يونس ...مالك خايفه كده ليه ...

شمس بدموع ...علشان في ناس كتير قد كده وكنت بتعد علي صوابعه وبتعيط ...

يونس قرب منها ...متخافيش طول مانا معكي ...

شمس ...مش خايفه علشان انا جمبك ...

هنا ...يلا يا أبيه في محل حلو هناك اهو ...

دخلوا المحل ويونس فضل مستنيهم بره وشمس اشترت هدوم كتير ودخلت كم محل كمان وجبت حاجات كتير جدا ...

بس الغريب في كل مكان تدخله شمس هي نظرت الناس ليها ...نظرت كلها اعجاب ...ويونس كان علي اخرو.....

وشمس كنت فرحانه اوي بالحاجات كأنها طفله صغيره فرحانه بهدوم العيد ...

وهما ماشين مروحين وقفهم شب حلو ....

الشب....لو سمحت يا استاذ ...

يونس ...نعم ...

الشب ...انا امير عندي ٢٤سنه وشغال في شركه ولدي ...

يونس ...وانا مالي بكل ده ...

امير بكسوف...كنت حابب أخطب اختك ....

يونس ...وانت تعرف اختي منين علشان تقول كده ...هااا ...هنا انتي تعرفيه ...

هنا ...ابدا والله يا أبيه ...

امير....مش دي ...قصدي علي القمر ام عيون مختلفه 

يونس مدش فرصه لأمير يكمل وضربه بوكس في وشه ...

يونس ...ده علشان فكرت تبص عليه وتقول عليه قمر ...ابعد كده ...

يونس اخد البنات ومشي بسرعه وهو هينفجر من الغضب ...والغيره ...(ايوه الغيره يونس حب شمس )...

وصلوا البيت ...وشمس فضلت تفرج ام يونس وابوه علي الحاجات وبعدين دخلت الاوضه بالحاجات علشان يونس يشوفهم ...

شمس ...يونس شوف كده حاجتي الحلوه دي ...

يونس ...حلوين اوي يا شمس ...

شمس ...شوفهم وهم في ايدك ...وحطيت الفستان في ايد يونس ...

يونس بص عليه لقه حلو ..حلو اوي يا شمس ...

يونس بقي يلم حاجات شمس وحطه في ناحيه من الدولاب بتاعه....وهي كنت مبسوطه اوي. ...

نمت شمس ....

ويونس فضل شويه يفكر وبعدين نام ...

صاحي الصبح علي رايحه اكل حلوه اوي اوي كمان ...

طلع علي طول ودخل المطبخ لقه شمس بتحط حاجه في الحله ...خاف عليها ومسك أيدها جامد وخرج من المطبخ وهي كنت ساكته ودموعه بتنزل ...

يونس. .. ماما ....ماما ...

ام يونس ...في ايه يا بني وبعدين ماسك شمس كده ليه ...

يونس ...دخلت يا ماما المطبخ لقيتها بتلعب في الحله ...

ام يونس 😂😂...بتلعب ايه دي هي اللي بتطبخ من الصبح ...

يونس ساب ايد شمس وبص عليه جامد ...ازاي ...

شمس ...شمس بتعرف تعمل اكل حلو ...هيعجبك ...

يونس ...بجد ....

شمس ...اه تدوق ...

ام يونس ...حتي انا وهنا مكنش مصدقين أنه بتعرف تعمل العظمه دي مش هقول اكل عادي ده عظمه روح دوق بنفسك ...

راح يونس مع شمس المطبخ ودق الاكل ومكنش مصدق السحر ده ....ده عظمه مش اكل حاجه كده تحفه ......

شمس بتبص علي يونس ....يونس حلو ...

يونس ...حلو اوي ....

شمس بقيت تطنط وفرحانه اوي ...يونس حلو اكتر من الاكل 😂...

يونس قرب منها ومحسش بنفسه غير وهو بيبوسه وهي ساكته فاق من اللحظه دي علي دموع شمس ...

يونس ...انا اسف ....متزعليش مني ...

شمس ...شمس مش زعلانه ...يونس حلو ...

يونس خرج وراح اوضته قعد شويه وكل مايفتكر اللي حصل يبتسم .....

بعد شويه الباب خبط ...قام يفتح لقه ... ساره العروسه 🥲..

ساره حضنت يونس أول لما فتح الباب ليها ...يونس كان بيحاول بيعدها عنو بس فجاه لقه شمس بتشد ساره جامد من شعرها ...

ساره ...اه سيبي شعري ....

شمس كنت بتتكلم بغضب ...ابعدي عن يونس ...يونس ده بتع شمس لوحدها ...

ساره ...ازاي يا بتعه انتي ...

شمس ...انا شمس مش بتعه وابعدي عن يونس ...

يونس ... بس كفايه وانتي ادخلي يا ساره. ...وانتي يا شمس سيبي شعر ساره ...

شمس ...لا ...خليها تخرج بره ....

ساره عيطت لأن شمس كنت مسكها جامد ...

يونس شد شمس من دراعها جامد علشان تسيب ساره ...شمس بصيت علي يونس ...

شمس بعند ....لا مش هسيب الساحره الشريره دي ...عايزه تحضن يونس ....وحضن يونس لشمس بس ...

يونس استغرب عند شمس اللي اول مره يشوفه وفرح جدا لما عارف ان شمس عايزه حضنه ليه وبس ...

ام يونس...أزيك يا ساره ....يانهار ابيض سيبيه يا شمس ...

شمس ...لا ....

ام يونس ...علشان خاطري انا ....

شمس سبت ساره وجريت علي يونس حضنته جامد ...

شمس ...حضن يونس لشمس بس اوعي تحضن حد غيري ...يونس كان حضنه جامد ...حاضر حضني ملكك انتي وبس ......

ساره ....ابعد عنها ازاي بتحضن واحده غيري وتقولها كده قدامي ...شايفه يا طنط. ..

ام يونس ...اخدت ساره ودخلت وفضل شمس ويونس حضنين بعض ....

ام يونس حكيت لساره أن شمس دي قريبته وأمه وابوه مامتو وأنها عندها مشاكل عقليه ...وأنه هتفضل هنا .. ده الكلام اللي كلهم قالوا هيقولوا لاي حد يسال مين دي ...

يونس وشمس لسه عند الباب والباب مفتوح ...

حسام ...احم احم ...ايه الاحضان دي 😂😉....

شمس بعدت عن يونس وسلمت علي حسام ودخلت ...ويونس كان مستغرب تصرفات شمس من الصبح ...وحكي لحسام اللي كان مبسوط اوي بتحسن شمس ...وأنها هتكون احسن بالاختلاط....

داخل يونس وحسام ...

حسام ...ازيك يا ساره وازاي طنط حياه ...

ساره ... الحمد لله هي جايه دلوقتي ....

حسام ...كويس اصلها وحشني ...

ساره ...والله وانت كمان ...كل شويه تقولي امال حسام عامل ايه ..

يونس ...امال فين شمس يا ماما ...

ام يونس ...دخلت اوضته هنا .....

شمس وهنا في الاوضه ...

شمس ...هنا شمس عايزه تكون حلوه ...ولبسه حلو زي الساحره الشريره اللي برا دي 🥲🥲...

هنا ...بس انتي جميله اوي ...وبعدين مش الساحره اللي بره دي 😂...

شمس ... ساره .....

هنا ...ساره خطيبته يونس ...

شمس ...يعني ايه خطيبته يونس ...

هنا ...يعني هي ويونس هيتجوز ويجيوا اطفال صغيرين حلوين زي يونس .....

شمس ...لا متقوليش كده يونس مش هيجوز حد غير شمس ...

هنا استغربت وسالت شمس ...انتي بتحبي يونس ...

شمس ...بحبه قد الدنيا وقد السماء وقد البحر وقد السمك سمكه سمكه ❤️...

هنا ...كل ده ...

شمس ....هنا شمس عايزه يونس ليها لوحدها ...ساعديني ...

هنا ...حاضر ياريت أبيه يتجوزك انتي ...حتي هو مبيحبش ساره ولا انا ولا ماما ...بس هنعمل ايه ساره بنت عمتي ولزقه فين ...وبابا قال ليونس أخطب يونس قال شويه راح بابا خطبله ساره ...ولسه هنعمل الخطوبه يوم الجمعه ...

شمس ...يعني ايه ... هنا فاهمت شمس كل حاجه براحه وبعدين راحت مع شمس اوضه يونس واختارت لشمس فستان جميل ...و سرحتلها شعرها ...وحط ليه روج وكحل بس وكنت شمس زي النجمه اللي في وسط السماء العاليه ...

(نوصف شمس ....شمس طويله وجسمه حلو ....ولونه ابيض وخدوده حمره ....وعيونه عين خضره وعين زرقه ...وشعرها طويل مقرب علي الارض ولونه عسلي ....من الاخر شمس جميله اوي ...)

وبعدين هنا لبست فستان وحطيت مكياج خفيف...وكنت قمر 

(نوصف هنا ....هنا قصيره شويه عن شمس بس طوله كويس وجمسه حلو ...ولونه ابيض..وعيونه خضره.....وشعرها بني وطويل لحد ضهره ..هنا حلوه .)

خرجت هنا وبعدين شمس ..

هنا سلمت علي حسام وشمس قعدت وساره قاعده جمب يونس 

يونس شمس كنت حلوه اوي ...كأنها نور المكان ...

(نوصف يونس ...يونس طويل وعريض وعنده عضلات ...ولونه قمحي ...وشعره اسود وعيونه عسلي كأنه عسل سايح....مز من الاخر ...)...

يونس ...منورين يا جماعه امال عمتي هتيجي امته يا ساره ...

ساره...جايه في الطريق ...

(نوصف ساره ....ساره قصيره بس جسمه حلوه ...ولونه ابيض ...وعيونها سوده ... وشعرها قصير...)

ابو يونس ...منوره يا حبيت خالك ...

ساره ...بنورك يا خالي....

حسام ...عامله ايه يا هنا ...

(نوصف حسام ...حسام طوله متوسط ...لونه ابيض ...وعيونه رمادي ....وشعره اسود ...مز يا جماعه عارفه ..)

هنا ..... الحمد لله وانت اخبارك ايه ...

حسام ...بخير ...

شمس قمت راحت البلكونه ...

شمس بتكلم نفسها شمس قلبها وجعها ...

وبتدت تغني بصوته اللي يسحر...

وجعك يا قلبي علي عيني ...وجع مش ليك ولا ليه ...

وجع من حبيبك وجع الزمن وجع اه في قلبي انا ..ولا وجع قهر من حب بعيد ...كان ملاكي ...كان نجمه في السماء ...كان حب في قلبي انا ...كان دمعه في عيوني ...كان حب جوه هنا ...كان حب جوه هنا ...(كنت حطه أيدها علي قلبها وبتعيط )كان حب جوه هناااااااااااا.. اناااااايا زماني اناااااا الضعيف اللي حب ونكسر ...انا ملاك وسط السماء انا هنا يا حبيبي تعالي في حضني انا ...انا شمس الزمن انا هنا...

خلصت ودموعه علي خدها ولقيت اللي بيسحبه لحضنه ...

يونس ...صوتك كان ملاك بيغني صوتك حلو اوي ...شمس الحلوه زعلانه ليه ....

شمس .. علشان شمس عايزه يونس يتجوزها ...وتعيش مع يونس علي طول ...

وه بتقولي ايه يا بت انتي ....

..

بوم بوم البارت انتها ...

رايكم يهمني وبيفرحني...وحابه اعرف رايكم في بارت النهارده وفي الاغنيه ...

توقعاتكم ورأيكم ...ياتري مين اللي دخلت عليهم ...وشمس هتعمل ايه ...ويونس هيتصرف ازاي ....وعايزين ساره معنا ولا نقول له باي باي ... والثنائي التاني هنا وحسام ...

يتبع..

من الحلقه السادسه حتي الثانية عشرة والاخيره من هنا 👇👇


من هنا


تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close