أخر الاخبار

صغيرتي_البريئه.. البارت 21/22/23/24/25 دعاء_احمد



صغيرتي_البريئه..

البارت 21/22/23/24/25

دعاء_احمد 

ال٢١

قمر بغيظ:ممكن متقولش كده تاني لو سمحت.... باسل انا بخاف وبغير وبحب لكن لو سبتني هعيش لكن روحي هتكون معاك


باسل :انا اسف يا قمر متزعليش مني اوعدك عمري ما هكسرك او اسيبك


قمر:احنا رايحين فين بقى دا مش طريق البيت


باسل :ما هو احنا مش هنروح البيت


قمر بطريقه طفوليه:اومال هنروح فين؟


باسل بابتسامه :شقتي


قمر ببراءه :ليه دا هو انت عندك شقه غير الفيلا


باسل:انا عندي حاجات كتير لكن الشقه دي مميزه اوي ليا


قمر:ليه


باسل :عشان انا صممت الشقه دي بنفسي كنت واخد قرار اني لما اتجوز اعيش فيها مع مراتي  لكن بقى.....


قمر بابتسامه وسعاده طفوليه :يعني انا اول واحده ادخل الشقه دي


باسل وهو يقبل يديها بحنان: انتي اول واحده واغلى واحده


قمر اكتفت بابتسامه وسكتت وهي فرحانه جدا


بعد نص ساعه تقريبا

الاتنين وصلوا الشقه وكانت شقه عاديه مش كبيره اوي لكن مميزه بتصميمها والوانها دورين


باسل مسك ايديها ودخل وبدأ يشرحلها خطته ايه لكل ركن في البيت


ووقف أدام اوضه وفتحها


باسل:دي بقي معنديش اي خطط ليها كنت مستني شريكتي عشان تختارها سوا


فتح الباب وكانت  فاضيه


قمر:اشمعني الاوضه دي


باسل:لانها اوضه اول طفل لينا بس عايز اعيش تفاصيلها


ثم تابع بلهفه وسعاده:

يعني مثالا لو ولد هيبقى لون الدهان ارزق

لو بنت هيبقى وردي

عايز ادهن الجدران دي بنفسي ههههه عارفه انا نفسي في بنت

في الركن دا هحط سرير صغير للبيبي وهنا دولاب لهدومه

و هنا هحط القطار والسكه

السقف هتبقى لونها ازرق وهتبقي بتلمع زي النجوم


لو بنت هيبقى كل الاوضه دي العاب و تسريحه عليها كل حاجه تحتاجها شيك ومنظمه


لو توأم بقى هتفتح الاوضه دي على التانيه

 مسك ايديها وراح الاوضه التانيه  كل دا و قمر بتعيط ببراءه من كتر الفرحه 


باسل بانتباه لقمر:ايه رايك؟ انتي بتعيطي... انا اسف خالص انتي اللي هتختار كل حاجه انا اسف


مسك وشها ومسح دموعها: كفايه دموع يا قمري.. القمر مالوش حق انه يبكي


قمر:ا ن نا مكنتش متخيله اني هحبك كدا بجدا انتي احسن انسان اعرفه في حياتي كلها خليك معايا


باسل ابتسم و حضنها بتملك وهي بتمسك في بدلته وبتعيط وبتضحك


حاربتُ العالم من أجلك.. فلم تخذلني.... موفق يا قلبي


تاني يوم

قمر صحيت وهي مبتسمه وبتفكر في يومها كله مع باسل  لكنها استغربت لما ملقتوش


قامت اخدت شاور وطلعت لابسه فستان ابيض قصير... رفعت شعرها كحكحه منظمه وحطت مكياج خفيف


نزلت بهدوء وهي بتدور عليه فتحت باب المكتب ولسه هتدخل وقفت مصدومه لان كان في شخص مع باسل وباين عليه انه شخص له مكانه


واقفه مش قادره تستوعب شكلها ولا المفروض تعمل ايه متخشبه في مكانها وفتحه بوقها وتتنفس ببط


باسل بص لمدير شركه التأمين لقه بيبص لقمر بنظرات كلها إعجاب بدايه من عيونها الخضر لشكل الفستان عليها


اتعصب وقام بسرعه مسك قمر من دراعها بعنف وخرج من المكتب وطلع لاوضتهم

اول ما دخل زقها بعنف


باسل بجنون وغيره وجحيم عصبيته متملك منه:ايه اللي انتي لابسه دا يا هانم.. ااانننطططققيييي


قمر بانفاس متسرعه وتلعثم:

م ك تنش ا عر ف ان في حد معا ك انا ا س سفه


فضلت تترعش وبتعيط بخوف ومش قادره تتنفس 


باسل :قمر اهدي اهدي خدي نفسك


قمر فضلت تعيط ومش بتتنفس لحد ما فقدت الوعي


باسل :قمر قومي يا حببتي


شالها وحطها في السرير وكلم الدكتوره


بعد شويه

باسل : هي كويسه يا دكتور


الدكتوره:ايوه متقلقش بس واضح انها كانت متوتره عشان كدا مقدرتش تتنفس المهم دلوقتي ترتاحي وبلاش تتعرض لأى ضغط عصبي

وخصوصاً لأنها في بدايه الحمل


باسل:حمل؟؟ 


صغيرتي_البريئه.. 


ال22.

باسل:حمل؟؟؟!!!

الدكتوره:واضح ان حضرتك متعرفش المدام حامل ودا بدايه الحمل وطبعا هنبه على حضرتك تاني.. المدام جسمها ضعيف جدا ودا مينفعش ليها هي والبيبي لازم تتغدا كويس وتبعد عن أي ضغط عصبي لحد ما الحمل يثبت الف مبروك


باسل بسرعه :طب قمر ليه مفقتش لحد دلوقتي

بقلم. دعاء احمد 

الدكتوره:متقلقش دي حاجه عاديه لان اديتها منوم عشان ترتاحي وهتفضل كدا لحد بليل ياريت يكون في حد جانبها


باسل بسعاده:تمام يا دكتور شكرا


الدكتوره:الف مبروك ويتربى في عزك


باسل :الله يبارك فيكي


الدكتوره استأذنت و مشيت

باسل بابتسامه جانبيه وسعاده عارمه :يارب قدرني واقدر أسعدها واخليها اسعد انسانه على وش الأرض


طبع قبله على رأسها ثم انسحب

اتوضي و وقف يصلي ركعتين شكر لله و يدعيه ان ربنا يحفظهم له

بقلم. دعاء احمد 


بعد مده

باسل كان واقف في المطبخ وبيحضر لها حاجه خفيفه عشان لما تصحى


لكن موبيله رن

نيره:باسل انت فين؟ وليه مرجعتش من امبارح انت والهانم؟


باسل :عايزه ايه يا نيره؟


نيره بزعيق:عايزه أعرف انت فين وليه تاخد البني ادمه دي معاك


باسل بجمود وحده: لو كنتي قدامي دلوقتي كنت د"فنتك حيه يا نيره... وبقولهالك للمره المليون اوعي تعلي صوتك عليا عشان انتي عارفه غضبي عامل ازاي


ثانيا قمر مراتي زيها زيك ومش من حقك تتكلمي عنها بالطريقه دي...... وانتي اللي اختارتي انك تفضلي عند الجواهرجي


اتعصب وقفل في وشها


عند نيره

نيره:ماشي يا باسل صدقني نهايه البت دي على أيدي ولو فيها موتي


عند باسل

قمر صحيت وكانت حاسه بدوخه بقيت تسند على اي شي يقابلها

لحد ما نزلت الدور الأولى دخلت المطبخ وهي بتعيط


قمر بهزلان:ان ا ا سفه مك نت ش اعرف ا ن في حد معاك


ووقعت على الأرض باسل بسرعه قعد جانبها وهو بيرفع راسها بيسندها على صدره

باسل:هههههششش انا اسف اني اتعصبت عليكي بس مستحملتش نظراته ليكي


قمر : انا حاسه بدوخه 

وبسرعه قامت وجريت على الحمام وقفلته وراها


باسل:قمر في اي ؟ افتحي لو سمحتي


قمر وهي تتقيا:معليش خليك عندك


باسل بخوف:لو سمحتي افتحي انتي كويسه


قمر بدموع:اه باسل تعبانه شوي


باسل بعصبيه:طب افتحي الباب بدل ما اكسره


قمر: بلاش لو سمحت هتنقر"ف


باسل بزعيق :افتحي الباب بقولك متعصبنيش


قمر غسلت وشها وخرجت.... باسل شاف الذبول باين علي ملامحها شالها وطلع اوضتهم


قمر:على فكره انا كويسه ممكن تسيبني


باسل بعصبيه :لا واسكتي بقى عشان متعصبنيش وتخليني افتح نفوخك.


قمر بدموع :على فكره انا مكنتش اعرف ان في حد معاك انا اسفه والله


باسل اتنهد بضيق وسابها ونزل جهز الاكل وطلع ليها تاني


باسل بجديه:ياله عشان تاكلي


قمر بضيق:مش عايزه وامشي بقى مش عايزه اكلمك


باسل بابتسامه جميله :والله


قمر بجديه وبتربع ايديها ادامها :اه وياله بقى هوينا عشان عايزه انام


باسل :لا يا اختي انا مش همشي وياله الاكل هيبرد


قمر:باسل انا بجد ماليش نفس


باسل :معليش لازم الدكتوره قالت كذا مره ان جسمك ضعيف ومحتاج تغذيه وبعدين عشان بنوتي الصغيره تكون بخير


قمر:اصدك ايه؟


باسل : يلهوي نسيت من فرحتي اني اقولك


قمر:اي؟


باسل بابتسامه :بعد تسع شهور انا وانتي هيبقى عندنا نونو صغير


قمر :ايه؟؟!! انا حامل؟؟؟


باسل وهو يقبل يديها: الف مبروك يا حببتي


قمر بدموع:انا انا حامل معقول ههههه بجد


باسل :بعشقك بموت فيكي انتي وهي هتكونوا كل عالمي بحبك يا قمري


قمر:انا فرحانه اوي انا هكون ماما... باسل انت هتاخده مني وتسبيني


باسل :عمري ما هسيبك بنتنا او ابننا انا وانتي اللي هنربيه متخافيش يا قمر عمري ما هتخلي عنك


قمر حضنته وهي مش مصدقه ان العوض جميل كدا


بعد اسبوع

قمر ركبه جانب باسل في عربيته

باسل:كويسه دلوقتي؟

قمر:اه الحمد لله انا كنت تعبانه اوي الدكتوره انقذتني بجد


باسل : قمر ممكن توعديني بحاجه


قمر:اي


باسل:لو حصل اي حاجه ليا وبعدت عنك او سيبتك انتي وابننا لازم تخلي بالك عليه وعلى نفسك ارجوكي


قمر:ليه بتقول كدا؟ انت كويس طمني


باسل بابتسامه :انا كويس والله بس عايزك تهتمي بنفسك اكتر من كدا لو سمحت


قمر:اوعدك هخلي بالي عليه واحميه من اي حد يحاول ياذيه بس وانت جانبي لان مش هقدر اكمل لو انت جوالك حاجه


باسل :وصلنا البيت ياله ادخلي انا لازم اروح الشغل


قمر:هتتاخر


باسل : مش عارف متقلقيش بابا في الشركه مفيش الا انتي ونيره بلاش يحصل بينكم اختلاط ولو حصل اي حاجه كلميني


قمر:حاضر ربنا معاك


نزلت من العربيه ودخلت الفيلا وباسل خرج من الفيلا بسرعه


قمر دخلت وبتقفل الباب وطلعت اوضتها لكن استغربت الهدوء الموجود على غير عاده نيره وخصوصا بعد الحمل


فجأه صر"خت بكل قوتها بهستريه وهي شايفه الد"م في كل مكان


صغيرتي_البريئه

دعاء_احمد

صغيرتي_البريئه.... 

ال٢٣-٢٤


٢٣

الظابط:مطلوب القبض على قمر متولي بتهمه قت"ل نيره رفعت

باسل بصدمه:نيره!!! 


قمر بدوخه وبصله لباسل:انا مقت"لتهاش

ووقعت على الأرض 

باسل :قمر قومي انا مصدقك ومتاكد انك لايمكن تعملي كدا 

شالها وطلع على اوضتهم

الظابط:يا فندم دي مطلوب القبض عليها 

باسل بزعيق :مرراتي حامل 

بعد مده

كان واقف في اوضته مع نيره 

كانت مرميه على الأرض و السك"ينه مطعو"نه فيها 

قعد على ركبته وهو بيبص لها بحزن جايز كانت انانيه طماعه لكن مكنتش تستحق الق"تل


الظابط:متلمسش اي حاجه عشان البصمات


باسل :ممكن افهم ليه بتقول ان قمر مراتي هي اللي قت"لت نيره


الظابط: كل الادله هتبان في النيابه وخصوصا بعد البصمات وتفريغ الكاميرات


باسل :لو سمحت انا مراتي حامل وحالتها صعبه لو سبتها تمشي معاكم هبقي بكتب عليها المو"ت هي وابني..... انا بس عايزك تديني مهله وانا بنفسي هعرفك مين القا"تل الحقيقي


الظابط:يافندم دي قضيه قت"ل مش سر"قه او نصب للأسف مينفعش مدام حضرتك هتيجي معانا وهنبقي نحقق معها وهتتعرض على النيابه ولو الادله دي اتثبت انها صحيح هتوصل للمحكمه.... وياريت تشوفها محامي شاطر لان في ادله كتير ضدها


في اوضه باسل وقمر

باسل كان قاعد جانب قمر وهدومها عليها د"م والدموع في عنيها

بدأت تفوق وهي حاسه بوجع 


باسل :انتي كويسه دلوقتي؟ 


قمر:باسل صدقتي انا معملتش كدا.... انت مشيت وانا دخلت لكن استغربت الهدوء دا ف وحت اشوف نيره الباب كان مفتوح ولما دخلت لقيتها كدا صدقني مقت"لتهاش


باسل :ههههشششش انا مصدقك ومتاكد انك بريئه متخافيش اوعدك هتنحرجي منها..... واثقه فيا وفي حبي ليكي


قمر بدموع:واثقه فيك.... هههههه واثقه دي كلمه قليله على اللي بحسه معاك 


باسل :يبقى خليكي واثقه اني مش هسيبك انتي وابننا عشان عمري ما هتخلي عنكم

بس دلوقتي قومي جدي دش وغيري الهدوم دي عشان هتروحي معاهم


قمر:انا مقت"لتهاش 


باسل :متخافيش يا روح قلبي اوعدك هتخرجي ع طول 


قمر بصتله بدموع لكن نظراته كانت بطمنها 

باسل حضنها و هو بيرتب على شعرها بحنان 


بعد حوالي ساعه 

في قسم البوليس 

الظابط:افتح يا ابني المحضر 

اسمك وسنك وعنوانك


قمر: قمر متولي سليم. ١٩سنه عنواني..... 


الظابط: قمر ايه رأي في ما هو منسوب إليكِ من تهمه قت"ل نيره رفعت ضُرتك


قمر:محصلش انا معملتش كدا انا كنت لسه داخله البيت حتى انا ملمستش السك"ينه 


الظابط: والتسجيل اللي بينك وبين نيره 

شغل يا ابني التسجيل 


باسل :تسجيل اي؟ 


الظابط:هتعرف 


(قمر:صدقيني هقت"لك لان دا ابني انا ومش هسيبك تاخديها مني هقت"لك لو حاولت تعملي كدا تاني) 


باسل بصدمه :دا صوتك


قمر بانهيار:التسجيل دا مقطوع انا فعلا قالت كدا


باسل :للللييه انا وعدتك اني مش هاخدها منك؟؟؟؟.!!! 

بصراحه اجتازت جزء من الامتحانات بنجاح فقالت انزل بارت ولو صغير هستنا رايكم

وبلاش سلبيه لان كل علاقه لازم تمر بمشاكل و هيبقى للأسف لو النهايه كمان النهايه حزينه بس اصبروا......

 ❤️❤️❤️


٢٤

باسل بزعيق :لللللليييييهههه انا وعدتك اني مش هاخده منك؟ وأننا هنربيه سوا


قمر بدموع نزلت تلقائياً : انا بس... انت مش فاهم حاجة انا غلطانه اني مقولتلكش نيره حاولت تمو"ت ابننا..... كنت منفعله وقلت كدا غصب عني...... انت ليه مش حاسس باللي انا عايشه فيه..... انا مرضتش اقولك عشان مشغلكش وانت اصلا مشغول في تجديد المصانع

بقلم. دعاء احمد 

الظابط:قمر اهدي واقعدي


كانت بتتنفس بصعوبه و بتترعش


باسل اتنهد بضيق على زعيقه ليها وهو عارف انها مش بتستحمل 


قام وبدون أي تفكير حضنها وهو بيسند راسها على صدره وبيطبطب عليها


باسل :ههههههششش خدي نفسك اهدي انا اسف خدي نفسك...... متخافيش انا جانبك ومصدقك بس ليه متحكليش حاجه زي دي


الظابط : احم انا هخرج حاول تهديها لان لسه في تحقيقات كتير 


خرج وهو بيقفل الباب وراه 

باسل قعد و شد قمر قاعده على رجليه وهو بيرفع النقاب وبيشوف ملامحها الباهته والحزن متملك منها


باسل : قمر بصيلي يا حبيبه قلبي 


قمر بتوسل وعيون كلها رجاء :انت مصدقني صح


باسل وهو يحتضنها بقوه ويطمئنها:انا مصدقك ومتاكد انك بريئه وانك متقدرش تاذي اي حد..... بس دلوقتي لازم تحكيلي كل اللي حصل ومتخبيش حاجه 


قمر:من اسبوع تقريبا كنا انا وانت راجعين من الشقه


وقتها انت روحت الشغل وانا طلعت اخدت دش لاني كنت تعبانه 


بعد ما خلصت كنت نازله عشان اتغدا لكن كان في زيت على السلم ولولا ستر ربنا كنت هقع وقتها فاكر لما انت رجعت لقيتني تعبانه.... هو اليوم دا 


تاني يوم بعد ما انت مشيت روحتلها وسألتها ليه بتعمل كدا ماهو مفيش غيرها هتعمل كدا 


ردت وقالت إنها معدتش عايزه الطفل 


أ اتعصبت وقالتها وانتي مالك دا ابني انا حته مني انا 


قالت اني لو خلفت هتاخد الطفل و تخليك تر"ميني وتبعدني عنك وعنه


أنا كنت واثقه فيك و قالتها انك بتحبني ومش هتسبني ولا هتتخلي عني


قالت إن لو الطفل دا جيه على وش الأرض هتق"تله وتحرمني منه انك مكنتش قادره استحمل والله العظيم


و بدون ما افكر هددتها انها لو فكرت تاذيه هقت"لها بس دي كانت مشاعر واحده خايفه على ابنها اللي لسه مجاش لوش الدنيا..... ارجوك صدقني يا باسل هي دي الحقيقة معرفش انها كانت بتسجل او ان في حد سجل الكلام اللي بينا


باسل بتفكير:فاكره مين اللي كان معاكي في البيت


قمر بدموع :مش عارفه والله ما فاكره انا اصلا كنت تعبانه 


باسل :في حد قاصد يجيبك هنا يا قمر لازم تفتكري لو سمحتي وحياه ابننا حاولي تفتكري وانا اوعدك هعمل كل اللي في أيدي عشان تخرجي في أسرع وقت واكيد البصمات اللي على السك"ينه هتثبت انك بريئه


قمر بصتله بأمل وسكتت 


بعد شويه 

باسل :لو سمحت مراتي لازم تخرج مش هتستحمل تقعد في الحبس ساعه وحده باي طريقه كفاله ضمان الاقامه اي حاجه 


الظابط:انا اسف يا باسل بيه لكن المدام مش هتخرج من هنا الا بعد رفع نتيجه البصمات وتفريغ الكاميرا والكشف الجنائي ودا هيحصل بكرا بالكتير لازم مدام قمر تفضل معانا

بقلم. دعاء احمد 

باسل بياس وحزن :بس هي حامل و عندها مشاكل في التنفس و بتخاف من الضلمه و مبتعرفش تنام الا لما اكون معها.... دي لا يمكن تق"تل صدقني يا حضره الظابط 


الظابط:والله انا مصدقك يا باسل بيه انا عد عليا أشكال والألوان ويقدر اعرف البشر لكن   مش هقدر اعملها حاجه غير أنها ممكن تفضل في مكتب عماد صحبي هو واخد اجازه لانه بيتجوز ممكن تفضل فيها لحد الصبح وبعد كدا نحقق معها 


باسل حط وشه بين ايديه و بيحاول يفكر هو ناوي على اي


بعد مده

باسل وسميه وحسين رجعوا البيت وكل واحد فيه اللي يكفي انه يهزه وخصوصاً باسل اللي مقدرش يخرج حبيبته من موقف زي دا 


دخل مكتبه وكلم مروان 

باسل :عملت اي؟ 


مروان :للأسف مفيش جديد بس حصل حاجه كدا مش عارف مهمه ولا لاء


باسل :اي


مروان:خالد القصاص نزل مصر قبل الحادثه بيوم واحد 


باسل :خاااالد؟؟؟؟؟؟ 


مروان :ايوه وفي معلومه كمان.... مروان ونيره اتقبلوا من مده في شقه خالد القديمه

بقلم. دعاء احمد 


باسل بعصبيه وغضب:اصدك اي؟ 


مروان:معتقدش ان اللي بتفكر فيه صح نيره مقعدتش غير حوالي عشر دقايق ربع ساعه وبعد كدا نزلت..... إنما اتكلموا في اي الله اعلم.... وبعدها خالد سافر لندن ورجع من يومين


. باسل وهو بياخد مفاتيح عربيته:تمام يا مروان عايزك تخلي بالك كويس 


مروان بشك:ناوي ع اي؟ 


باسل قفل من غير ما يرد وخرج من البيت وطلع على شركه خالد 

اول ما وصل اتجه ناحيه المكتب 


السكرتيره :في اي يا فندم مينفعش كده 


خالد:أطلعي انتي 


باسل راح ناحيته وضر"به باللكميه في وشه


خالد زق باسل لكنه مسكه تاني وفضل يضر"ب فيه وهو شايف  قمر وشكلها


خالد زقه وضر"به بالبوكس


خالد:مش انا.... مش انا اللي قت"لتها انا كنت بحبها حتى لو هي رفضتني واختارت انت...... انا مش مجر"م عشان اقت"لها


باسل : طول عمرك بتلف وتدور يا خالد واكيد انت اللي عملت كدا عشان تاخد مني قمر قصاد نيره...... بس ورحمه امي ما انا سيبك


خالد:متنساش انك انت اللي اخدت نيره مني واحنا كنا صحاب انت اللي خو"نت مش انا وانا بقولهالك انا مقت"لتش نيره..... كان عندي خطط كتير اوي عشان اد"مرك انت ومراتك لكن اشتريت نفسي انا مش وا"طي عشان اعمل كدا 


باسل :وانت عمرك ما قلتلي انك بتحب نيره فاكر يوم فرحي عليها جاي بكل بجاحه تقولي بحبها...... ايه فاكرني هسيبها وهي بقيت مراتي..... انت اللي غلطت في الأول.... بس اوعدك لو قمر جرالها حاجه قسم بالله لاكون نسفك من ع وش الارض


وسابها وخرج


يزن صاحب خالد دخل


يزن: بكرا يفهم ان ملكش ذنب


خالد:ياريت يفهم على الأقل يعرف مين اللي عايز يخلص منه هو ومراته


صغيرتي_البريئه 

دعاء_احمد 

البارت24

صغيرتي_البريئه... 

ال٢٥

باسل رجع البيت بعد وقت طويل وهو سايق العربيه وبيلف كأنه مش قادر يرجع وهو عارف ان حببته مش موجوده


وصل لشقته واتنهد بحزن وهو بيبص لكل مكان وبيفتكر كل لحظه عشوها هنا واول مره لما عرف انها حامل....... قلبه كان بيدق بسرعه جدا لدرجه ان قلبه وجعه


قاعد على إلانتريه وطلع موبيله وفضل يتفرج على الصور بتاعت قمر وخصوصا انه كان دايما يصورها بدون ما تاخد بالها


صور كتير جدا وهي نايمه و اول ما بتصحي صور وهي بتجهز الاكل صور وهي بتلف الخمار....... لحظات كتير جمعت بينهم.... من كتر الوجع بقى يبكي وهو مش قادر يتحمل انه مش قادر يعملها حاجه هي وابنهم........ 


يقال : انك لا تعلم كم تحب حتى تتألم فهناك اتصال غريب بين الحب وألم

وانه كلما أحببنا اكثر تالمنا اكثر

فتبا للحب والألم...... وتبا لهذا الترابط الذي يجمع بينهما


في بدايه يوم جديد

باسل كان بيصلي فرضه وهو بينجي ربه انه يقويه هو وقمر عشان يقدروا يعدوا من المحنه دي لأنها اختبار صعب


نزل من البيت واخد عربيته وطلع على قسم البوليس

لقى قمر واقفه أدام المكتب بتاع الظابط

راح ناحيتها بسرعه و حضنها وهي فضلت تعيط بتعب


قمر بدموع وبراءه وجعت قلبه:انا خايفه اوي والله العظيم انا معملتش حاجه متسبنيش ارجوك انا خايفه


باسل كان على وشك انه يبكي وقلبه مفطور عليها وهو حتي مش فاهم حاجة كل اللي عارفه انهم في أصعب فتره ممكن يعدوا بيها


العسكري :ياله الظابط مسنيكي مش هنفضل هنا كتير يا سنيوريته


باسل بعصبيه :اتكلم عدل يا روح اااامك  عشان قسما عظما اعرفك حجمك


العسكري بخوف:انا اسف يا باشا ياريت تفضلي معايا يا هانم عشان التحقيق


قمر بصت لباسل برجاء وسابته ومشيت


في  المكتب

الظابط (فريد) :نتيجه البصمات وصلت يا ابني


العسكري :ايوه يا فندم اتفضل


فريد فتح الدوسي وبص فيه و رجع بص لقمر بياس

باسل كان موجود و حاسس ان في حاجه مش كويسه هتحصل


باسل:في ايه يا فريد بيه


فريد:  قمر البصمات دي بتاعتك و الوقت اللي حصل فيه الجر"يمه انتي كنتي موجوده في البيت و غير كدا الكاميرات بتاع البيت كلها عطلانه..... هيتم تحويلك على النيابه العامه و لو محصلش جديد هيبقى بعد كدا للمحكمه ومنها لفضيله المفتي


باسل قام بعصبيه وهو بيخبط على المكتب :داااااا كددب قمر مقت"لتش نيره و البصمات دي اكيد مروزه و لو قمر مخططه انها تق"تل نيره اكيد هتمسح بصماتها  مش تروح تعطل الكاميرات وتنسى تمسح البصمات


فريد:والله يا باسل بيه انا دلوقتي مش في أيدي اي حاجه..... هيتم تحويلها على النيابه النهارده وهناك هيحبسوها اربع ايام على ذمه التحقيق ولو استوفوا كل المعلومات هتتحول على المحكمه.... انا اسف


قمر كانت بتسمع ومش قادره تستوعب حاسه ان الدنيا كتبت عليها الوجع وأنها مش لازم تفرح.... 


باسل :ممكن تسيبنا شويه نتكلم لو سمحت 


فريد:طبعا اتفضلوا


وسابهم وخرج


باسل :اقعدي يا قمر 


قمر بصتله وهي بتعيط وقعدت ادامه 


باسل :ازاي بصماتك قوليلي انتي استخدمت السك"ينه دي قريب.... كان في حد معاكي 


قمر سكتت وبتفكر لكن حاسه بالتشويش مش قادره تفتكر اي حاجه 


باسل برجاء:معلي انا بضغط عليكي بس لازم نعرف مين اللي بيعمل كدا


قمر :مش فاكره والله ما فاكره حاجه 


باسل :كدا في تلات احتمالات

ان حد من الخدم يكون متواط في الجر"يمه دي وهو اللي اخد إلسك"ينه بعد ما استخدمتيها ودا احتمال مستبعد لان كلهم معاي من زمان


او ان تحليل البصمات دا مزور ودا كمان مستبعد


او ان في حد مننا دخل القصر و استغل انشغالك واخد السك"ينه  عشان تكون سلاح ضدك 

وهو نفسه الي عطل كاميرات المراقبة 

وفي نفس الوقت اللي انت دخلتي فيه البيت هو كان عمل جر"يمته وهرب

ودا الاحتمال الأكيد. 


قمر:صدقني مش قادره افتكر اي حاجه حاسه ان دماغي هتنشل


باسل بحنان :خالص يا قلبي اهدي خلينا نفطر سوا قبل ما يرحلوكي على النيابه بس خليكي واثقه انك هتخرجي منها وانا وانتي وابننا هنكون سوا صدقيني


قمر بدموع : ممكن اطلب منك حاجه لو أثبتوا عليا التهمه ابني امانه في ايدك عايزاك تربيه وتكبره ومتخليهوش يعيش زي ما انا عشت.... عايزه يتعلم و قرب منه واديله حبك و قوله دايما اني بحبه اوي وكان نفسي اكون معه


باسل قام وراح قعد ادامها على ركبته وهو بيمسك ايديها و بصلها بابتسامه هاديه: قمر اوعدك هنربيه مع بعض ومش هتبعدي عننا هتفضلي دايما معانا صدقيني انا عارف انك خايفه لكن واثق انك قويه و حبك ليا مش لازم يبقى ضعف خليه نقطه قوه ليكي عشان دايما يكون عندك دافع انك تخرجي من هنا صدقيني


قمر ابتسمت بهدوء رغم حزنها


تم ترحيلها على النيابه وامروا بحبها اربع ايام على ذمه التحقيق.... 


ومن هنا تبدأ حكايه جديده لنري هل 

سينتصر الحق ام ان الشر ما زال يعم الانحاء


لأنك حببتي وحلم اللي غاب....

قلبي بيرفض يبطل عذاب.... 

حابب تعبي لانه عشانك

راضيه بغُلبي لانه معاك

كل ما بقدر يوم انساك

برجع ادور واستناك.... 

بشوفك معايا ولو مش معايا

بدور وادور وعمري يفوت..... 

تعبنا ولا مره قولنا كفايه... 

ولا حتى يقدر يفرقنا مو"ت

صغيرتي_البريئه 

دعاء_احمد

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close