القائمة الرئيسية

الصفحات



 التالت والرابع 

روايه_شمس_الزين


طولته ي شباب اهو

العمده: م بكره هتاخد شمس وتقدملها ف كليه الطب اللى بتشتغل فيها 

زين: كيف يعني عتعمل اكده لا انا مش راضي ع الحديد ده جدملها ف اى كليه تانيه


 

العمده: أنا اللى عندى جولتهولك ي دكتور وعشان تاخد بالك منيها البت لسه صغيرة وحالتها مش عجباني واصل 

زين: حاضر اللي تؤمر بيه حضرتك ي عمده 

زين طلع اوضته وفتح الباب ودخل

شمس: مش تخبط الأول 

زين: أنا جولتلك جبل اكده ان بعمل اي حاجة أنا عايزها واصل م غير استأذان 

شمس: افرض كنت بغير طيب

زين: انا جوزك ولا نسيتي وبعدين م الحمام هناك تغيري فيه زى م انتِ عايزه 

شمس: اووف طيب 

زين: خلى ف حسابك انك عتصحي بكره بدرى عشان نجدملك ف الكليه 

شمس: تمام عمي قالى وحقيقى ربنا يخليكوا أنا مش عارفه اشكركوا ازاى


 

زين: لا شكر ع واجب ويلا عشان الوقت أتأخر المفروض ننام عشان نصحي بدرى 

شمس: تمام بس هنام ازاى 

زين بعد م نام ع السرير: السرير اهو جدامك

شمس: بس أنا مش هنام معاك ع سرير واحد

زين: اعملى اللى يريحك "طفي النور عشان ينام"

شمس: زين ي زين وقعدت ضمت رجليها وبدأت تعيط 

زين فتح النور: اى مالك اى اللى حصُل 

شمس حضنته: انا بخاف م الضلمه وبدأت تتكلم برعشه ب بابا  كان بيحبسني ف الاوضه ويقفل عليا النور وبقي عندي فوبيا م الضلمه

زين حضنها: متخافيش انتِ معايا دلوق ومفيش اى حد هيأذيكي تانى واصل 

زين: شمس شمس 

شمس م العياط نامت ف حضنه شالها ونيمها جمبه ع السرير وغطاها ونام

شمس صحيت الصبح 

زين: شمس فوقي خلينا نمشي 

شمس: اممم سبني شويه

زين: جومي خلينا نمشي

شمس فاقت: أنا نمت ازاى هنا واى اللى حصل ازاى جيت جمبك ع السرير

زين: جالك زهايمر ولا ايه عاد

شمس بعياط: اى اللى حصل ي زين ونمت ازاى هنا كده 

زين: أنا طفيت النور وانتِ قعدتي تبكي ونمتي ف حضني حملتك ونايمتك ع السرير 

شمس: ا طيب انا هقوم البس 

زين: طيب يلا 

زين لبس بدله كلاسيك وشمس لبست دريس 

شمس: شكلك حلو اوي بالبدله ي زين

زين: ليه هي الجلابيه وحشه !

شمس: لا جميلة عليك اوى برضو وهيبه كده

زين: وانت كمان شكلك زينه كيف الجمر تمام تجولى للجمر جوم وانا أقعد مكانك 

شمس خدودها احمرت: ربنا يخليك

زين: طيب يلا عشان نلحج نفطر ونمشي 

شمس: يلا 

فطروا وخلصوا وركبوا العربية عشان يسافروا

زين: تعالى اجعدى اهني

شمس: أنا مرتاحه كده ورا 

زين: حد جالك انى السواج بتاعك اطلعى اجعدى هني

شمس بتزمر: اووف حاضر

زين دور العربية ومشي 

__ف نص الطريق__

شمس: الطريق طويل اوي وأنا جوعت 

زين:لو جابلنا كافتيريا هنزل اجيبلك تاكلي

شمس: تمام 

زين: اهه ف كافتيريا هناك 

زين ركن العربية ونزل يجيب اكل لـِ شمس ورجع

شمس: الاكل ده كتير اويي

زين: كُلى بالهنا 

شمس: وانت مش هتاكل؟

زين:مش جعان 

شمس:معلش طيب كُل معايا مبحبش اكل لوحدي

زين: طيب 

اكلوا وشربوا بيبسي وخلصوا وشمس نامت

زين: شمس اصحي وَصلنا 

شمس: اممم شويه بس

زين: شمس احنا ف العربية اصحي وَصلنا

شمس فاقت: صحيت اهو 

زين: يلا عشان ندخل نجدملك الورق 

شمس: زين أنا فرحانه اوي حقيقي شكرا ليكوا 

زين: العفو 

اول م دخلوا زين كان ليه هيبه وكله بيسلم عليه

زين دخل مكتب العميد

العميد: اتفضل ي دكتور زين

زين:يزيد فضلك يحضره العميد

العميد: اؤمر ي دكتور زين 

زين: الامر لله لوحده ، معايا الطالبه شمس احمد عايز اقدملها الطالبه ممتازة وجايبه مجموع عالي واخلاقها عاليه وهتكون عند حُسن ظن حضرتك ان شاء الله 

العميد: اعتبرها اتقبلت ي دكتور

زين: تمام 

شمس: اخيراا دخلت طب "دمعت" كان حلم ماما

زين: اديه اتحجج دلوق

شمس: الحمدلله يارب ثانيه زين انت بتتكلم زينا عادي اتكلمت مع العميد عادى

زين: حد جالك اني كائن فضائي 

شمس ضحكت: لا بس انت بتتكلم ف الصعيد غير كده

زين:كل مكان وليه كلامه وبعدين انا بعرف أتكلم زي البندر كويس جوي

شمس: طب ينفع تتكلم معايا زى عادى  + انت ليه مقولتليش انك دكتور ف الجامعه هنا 

زين: ينفع + عشان احنا متكلمناش خالص مجتش فرصه 

شمس: اي رايك نبقي صحاب 

زين: موافق

شمس: تمام اوي

زين: شمس نسيت اقولك ع حاجه 

شمس: هي ايه

زين: محدش هنا يعرف انك مراتي هتتعملى معايا كطالبه 

شمس: تمام 

زين: تعالي هقعدك ف مكتبي لحد م اجيبلك الجدول وارجعلك

شمس: تمام 

_زين قعد شمس ف مكتبه وراح عشان يجبلها الجدول_

زين: جيت 

شمس: الجدول امتى 

زين: ف نفس الايام اللى عندى محاضرات فيها وعليكي محاضرات عندى 

شمس: يختااى م اولها هسقط 

زين: بتقولى حاجه 

شمس: لا ابدا 

زين: تمام يلا عشان نروح 

شمس: يلا 

خرجوا م المكتب وف طريقهم للبيت ف الصعيد

زين: مقولتليش كنتِ بتعيطي ليه امبارح

شمس: بعيط م اللى بيحصل معايا

زين وقف العربيه: أنا سامعك احكيلي 

شمس: ف الاول بابا كان ديما بيعاملنا وحش وكانت ماما بتشتغل وبياخد فلوسها ويجيب بيها ممنوعات يشربها

كان بيضربني وانا صغيرة وكانت ماما بتفاديني"كملت بعياط" عمره م حسسني اني ليا اب كان ديما معاملته ليا قاسيه وجافه ومعاملته وحشه لماما لحد م ربنا افتكرها واتوفت السنة اللي فاتت مستناش السناويه بتاعتها واتجوز جابلي مرات اب كنت فكراه هيندم بعد م ماما ماتت م اللي قهرتها منه وم اللي بيعمله معانا بس لا بقي اسوء وعُلا مراته ديما بتخليه يضربني 

زين مدلها ايده بمنديل: امسحي دموعك 

شمس اخدته وكملت بعياط: كانت بتخليه يحبسني ف اوضه ضلمه م غير اكل كانت مشغلاني زي الخدامه ولما كنت بقولها اذاكر كانت بتخليه يضربني ويقطعلى الكتب لحد م جه عمي العمده رؤوف وانقذني منهم ف الاول فهمت غلط وانهرت قدامهم 

زين: اي اللى حصل 

Flash back

عُلا: البسيلك حاجه عدله عشان ف عريس جايلك

شمس: بس أنا مش عايزه اتجوز 

عُلا شدتها م شعرها: أنا مش جايه أطلب منك أنا بأمرك تلبسي أي حاجة عدله بدل الهلاهيل اللي انت لبساها دي 

شمس: حاضر بس سيبي شعري هيتقطع ف ايدك

عُلا: يتقطع ولا يغور ف داهيه وزقتني اترميت ع الأرض

Back

شمس: ده اللي قالته طلعت لقيت عمي رؤوف قاعد وبابا قاعد بيقولى امضي ع ورق كتب كتابك ساعتها انهارت ومقدرتش أمسك نفسي أكتر م كده هو اذاني اوي 

Flash back

شمس بصريخ وعياط: انت بعتني عشان فلوس رد عليا بعتني عشان فلوس بعت بنتك هونت عليك ازاى ده انا بنتك الوحيده بعتني ي بابا عارف انت حتي خساره فيك كلهم بابا كفايه ان ماما ماتت بسببك وبعد م توفت قبل م تكمل السناويه اتجوزت 

أنا هطلع دلوقتي وهمشي معاه بس مش عايزه أشوف خلقتكوا انتوا الاتنين ف حياتي تاني انت بالنسبالى مُت زي ماما الله يرحمها انت مُت 

Back

زين: عدي ده كله عدى الحمدلله متزعليش أكيد ربنا شايلك الخير 

شمس م وسط دموعها وكان شكلها حلو اوى: شكرا ي زين 

زين: ع ايه

شمس: انك شاركتني حُزني وحكيتلك اللى ف قلبي شكرا 

زين: العفو يستي احمم تعالي نخرج ونرجع الصعيد بكره عشان الوقت اتأخر

شمس : تمام يلا

زين: عايزه تروحي فين الاول

شمس: ندخل سينما نسمع فيلم رعب وناكل فشار وبعدين نجيب عصير قصب ونتمشي ع الكورنيش

زين: تمام يلا 

حجزوا تذاكر السينما ودخلوا يسمعوا الفيلم "رعب" واشتروا فشار

زين: متأكده انك هتسمعي رعب

شمس: اها طبعا

زين: يعني مبتخافيش

شمس: تؤتؤ أنا اخاف؟ أنا

زين: طب يلا ندخل اما نشوف

شمس: يلا 

شمس "ف أول الفيلم": هو انا قولت انى مش بخاف؟

زين: ايوه 

شمس: وانت صدقتني 

زين: ايوه

شمس: طيب انا كدابه ولو سمحت يلا نمشي عشان هموت م الخوف دلوقتي 

زين: أنا حبيت الفيلم هنكمله ونمشي

شمس: اووف ماشي 

زين: يبنتي اطلعى م ورا كتفي اسمعي الفيلم مش رعب اوي 

شمس: لا ي زين أنا خايفه جدا 

زين : انا جمبك 

شمس: ابتسمتله واستخبت ورا كتفه تانى 

زين: يلا الفيلم خلص 

شمس بصت:يلا اي ده اعااااا

يُتبع ..

لو لقيت تفاعل هنزل اللي بعده بالليل ♥️🧸

Han Een ALi

الرابع م روايه شمس الزين

زين: يلا الفيلم خلص 

شمس: يلا اى ده اعاااا 

زين: هه باين انك مبتخافيش 

شمس: ع فكره أنا اتخضيت بس عشان اتغفلت مش اكتر 

زين: وااضح طول الفيلم فعلا

شمس: يلا نروح الكورنييش 

زين: يلا 

ركبوا العربية ووصلوا عند الكورنيش 

شمس: المعصره اهي تعالى نجيب عصير قصب ونتمشي هنا 

زين: يلا 

جابوا عصير قصب وبدأوا يتمشوا ع كورنيش البحر 

شمس: زين ممكن تاخدني أزور ماما قبل م نمشي

زين: ممكن 

شمس: شكرا انك وافقت 

زين: العفو 

شمس: تعرف ان ده اكتر مكان برتاح فيه 

زين بصلها باهتمام

شمس: يعني كنت ديما لما بزعل باجي ع هنا علطول واجيب عصير قصب اشربه كنت باجى احكي مشاكلى للبحر وامشي من وأنا صغيره حتى كنت بخلى ماما تجبني هنا 

شمس: تعرف ! 

زين بصلها تانى

شمس: ماما وحشتني اوى نفسي أقعد معاها زى الاول أحط راسي ع رجلها وتطبطب ع شعري وكل همومى تروح مع مسحه ايديها "دمعت" نفسي احضنها نفسي احس بوجودها معايا نفسي ارجع احس بالامان تاني عشان هي معايا 

زين ينفع تفضل جمبي وتحسسني بالامان ينفع تكون سندي وقت م اقع وتكون ف ضهري ينفع تطبطب ع حزني وتحتويني 

زين ابتسملها: ينفع 

شمس مسحت دموعها: اتكلمنا كتير اوي ونكدت عليك تقريبا 

زين: لا كويس انك تكلمي وطلعتي اللي شويه م الحزن اللي ف قلبك 

شمس: شكرا ، شكرا اني حسيت بالراحه معاك وقدرت أتكلم 

زين: العفو 

شمس: ممكن نشتري حاجات واطلعها ع روح ماما 

زين: ممكن 

شمس: تمام يلا 

اشتروا حاجات مامتها كانت بتحبها ومشيوا يوزعوها 

شمس: الوقت عدي بسرعة اوي والنهار طلع دلوقتي تقدر نروح لماما 

زين: تمام يلا

ركبوا ووصلوا المقابر شمس راحت عند قبر مامتها وزين كان واقف بعيد شويه 

شمس: ماما انا كبرت واتجوزت كان نفسك تفرحي بيا واتجوز عشان اخلص من ضرب واهانه بابا أنا دلوقتي اتجوزت وزين جوزي هو اللي جابني ازورك  


 

"بعياط" ماما انت وحشتيني اوي وحشني اقولك ي ماما وحشني اشوفك والمسك وحشني وجودك معايا وطبطبتك عليا وقت حزني وحشني انام ع رجلك وانسي كل همي اتكلمت امبارح مع زين عنك كتير اوي ولاحظت انك وحشاني وحشاني اوي "بعياط اكتر" أنا اسفه اسفه عشان مجتلكيش من زمان بس انتِ عارفه بابا كان بيعمل ايه ومكنش بيخليني اجيلك كُنت فاكره انه هيتغير بعد وفاتك بس لا بقي اسوأ بس متخافيش عليا دلوقتي ميقدرش يعملى حاجه ربنا عوضني بأب مكانه بابا رؤوف أبو زين سامحيني سامحيني ع اهمالى ليكي وسط كل الحاجات اللي حصلت بس عايزاكي تطمني عليا دلوقتي أنا دلوقتي بخير وحياتي بقيت احسن وقدمت ف الجامعه دخلت كليه طب عشانك عشان كان نفسك أكون دكتوره أنا دلوقتي بقيت ف طب وهبقي دكتوره عشان تفرحي بيا ماما متزعليش عشان بعيط أنا بعيط عشان انتِ وحشتيني وحشتيني اوي أنا همشي دلوقتي بس اوعدك هجيلك ف اقرب وقت اقدر ازورك فيه بحبك اوي 


 

زين كان واقف بعيد بيدمع على كلامها وع الحزن اللي ف قلبها

شمس: زين ممكن احضنك 

زين: ....

يُتبع


تفاعل يلااا😥♥️♥️♥️♥️

نزلت اهوو زي م قولت ♥️

البارت الاول والتاني 👇👇👇👇


من هناااااا

تعليقات

التنقل السريع
    close