القائمة الرئيسية

الصفحات

مصنش العشرة. الجزء السادس والسابع بقلم /تامر صقر

 


مصنش العشرة.

 الجزء السادس والسابع

بقلم /تامر صقر


راح مراد لغادة وقالها انة طلق حنان وإن دة الوقت اللي هو مختاجلها تقف جمبة فية


فرحت غادة بخبر طلاق حنان أكتر من فرحتها لما مراد طلب يتجوزها


وهنا وفي اللحظة دي إتحولت غادة لساحرة تفعل كل ما تستطيع لأسعاد مراد ولكي تجعلة يعرف الفرق بين هذة وذاك


مرت فترة وحنان أفاقت من كبوتها برعاية جميع من حولها قامت من أجل أولادها اللذين يستحقون منها أن تنهض من آجلهم


رجعت حنان بيتها وبمرجرد ما بدأت بالتحسن سألت علي مراد وإنة إزاي يسيبها الفترة الصعبة دي


وكان رد والدتها إنة جاء اكثر من مرة وسبب إنقطاعة هو مشكلة حدثت بينة وبين اخوها


قالت حنان بس لو كان في إية حتي المفروض مايسبنيش في الحالة دي خصوصا أنة كان السبب


سكتت والدتها للحظات وقالت بعد كل اللي عملة معاكي ولسة بتسألي علية

يابنتي بيعي اللي يبيعك وربي عيالك وخلي بالك من صحتك محدش هينفعك وانا لو عيشالك انهاردة ممكن بكرة أروح ومحدش هيكون جمبك


أبيعة ازاي يا ماما

هو اتتي فاكرة ان مراد مجرد راجل اتجوزتة وخلاص

يعني لو غاب او بعد مش هيفرق معايا

لا يا ماما مراد دة حب حياتي مراد دة المشروع اللي اتبنية في قلبي وتفكيري لحد ما حققت اكبر نجاح معاة وبقي أحسن راجل في الدنيا

وإنشاء الله بكرة هيراجع نفسة في قرارة واكيد هيرجعلي


ردت مامتها وقالتلها طب لو صمم علي اللي في دماغة واتجوز عليكي


ساعتها هدعيلة يا ماما

ايوة هدعيلة إن ربنا يهديكة لنفسة لانة لو وقع في فخ غادة مش هيخرج غير وهو خسران كل شئ


عدت فترة وحنان بتتحسن يوم عن يوم وأولادها ماليين عليها حياتها وبيساعدوها حنانهم إنها تسترد نفسها


علي الجانب الاخر مراد عايش مع غادة حيات المسحور يقبل بكل ماهو لايقبلة مع حنان واولادة


في بعض الأحيان تطلب منة غادة ان يترك عملة ويذهب إليها لمرضها وبعد ان يذهب يجدها بصحة جيدة ولكن تريدة بجانبها تحب

غادة تُحب السفر تُحب المرح تُحب أن تُغير في شكلها يوميا لكي تُثبت لمراد أنة أختار الاختيار الصحيح


اللي ان جاء اليوم التي تعبت فية غادة وجاء ميعاد ولادتها


قام مراد مفزوعا من نومة علي صراخ غادة

الحقني يا مراد انا بولد الحقني وديني المستشفى بسرعه


قام مراد واتصل بالدكتور وبسرعه راحوا للمستشفى


مراد في المستشفى مع غادة طلبت غادة من مراد إنة يكون حمبها في غرفة الولادة وانة يشيل إبنة بعد ناينزل مباشرآ


وفعلا ولدت غادة ومراد حضر غرفة العمليات وشال الطفل واللي مكنش يعرفة مراد إن كل دة لسبب ما في عقل غادة


قبل اسبوع من الولادة إتفقت غادة مع الدكتور ان مراد سوف يدخل معاها غرفة العمليات وطلبت من الممرضة تصور كل لحظات مراد معها في غرفة العمليات

وإنها ذكري تُريد أن تري في زوجها كم كان مُحبآ لها


انجبت غادة ولدآ ولكن مراد لم يكن سعيد مثل يوم ولادة إبنائة من حنان وكان يتعمد الثمثيل بأنة يبتسم في وجهة إبتسامة مصطنعة


أرسلت غادة الصور اللي إلتقتطها الممرضة لمها في غرفة العمليات لحنان


ولكن الغريب أن حنان رأت الصور وإبتسمت وقالت في نفسها لم يكن حلم أو خيال الذي أوهوني بة بأن غادة لم تأتي لذيارتي وتُخبرني بخبر زواجها من مراد


وتعمدت حنان أن تكون قوية هذة المرة وتعيش لأولادها فهي الاب والام الان ولابد ان تبحث عن عمل لتنفق منة علي أبنائها


ظل مراد يخاف مواجهة حنان أو طلب رؤية أولادة وظلت مخاوفة تسيطر علية من مواجهة حنان


بعد فترة إشتغلت حنان في مكتب محاماة فهي خريجة كلية الحقوق وتعلم جيدا في القوانين


وبدأت حنان تُنهك نفسها في العمل وفي أخر اليوم تذهب لتراعي أبنائها وكانت أمها تساعدها كثيرا في ذلك


إلي أن جاء اليوم الذي غير كل الاحداث


جاء شاب إلي مكتب المحاماة الذي تعمل فية حنان وتقدم لرفع قضية إثبات نسب وبعد أن حكي للمحامي القضية


قال لة سوف آُكلف أكفأ محامية لدينا في مثل هذة النوعيه من القضايا


وأبلغ حنان بأن تجلس معة وتستمع لقضيتة وتبدأ في الاحراءات الازمة


جلس الشاب وقال


من حوالي ثلاث سنوات تعرفت علي بنت تعمل في شركة لأستيراد الملابس من الخارج

وبدأت علاقتنا تتطور يوم تلو الاخر الي أن تزوجنا عرفي وكنت لا ابخل عنها بأي شئ


وكانت حياتنا رغم اننا نقضي وقتنا سرقه إلا أنها كانت من أجمل اللحظات التي مرت هليا طوال حياتي


سألتة حنان ولماذا لم تتزوجوا زواج رسمي طالما تُحبك وتُحبها

صدمها بردة بأنها كانت أكبر امانية ولكنها كانت ليست أول مرة لها الزواج العرفي وإنها لم تكمل مع زوجها السابق لانها لم تجد فيه ما تتمناة


وكنت أعمل كل مافي جَهدي لأكون الشخص الذي تجد فية الرجل الذي تبحث عنة


أنا مش عارف انا قبلت كدة علي نفسي إزاي بس هي فيها حاجة تسحر وتخلي أي حد يحبها ويتمناها


وبعد فترة قالتلي إننا لازم نسيب بعض عشان هي عاوزة تتجوز صاحب الشغل


رفضت رفضآ تاما وتمسكت بها وقلت لها وهددتها بأني سوف أفضح لهذا الرجل علاقتنا وعلاقتها بالذي كان قبلي


وفي يوم جائتني المنزل وطلبت مني إنهاء الموضوع بالود وبرضا الطرفين


وإنها تزوجت من صاحب الشركة عرفي وحملت منة


صرخت فيها وقلت لو إنتي حانل فدة يبقي أبني


قالتلي إنسي الموضوع أحسنلك بدل ما أحبسك وياريت تنسي إننا كنا علي علاقة ببعض عشان أنا مش هقبل إن أي حد يقف قصاد مستقبلي


وعندما خرجت من البيت بعدها أتت الشرطة وتم القبض عليا بتهمة تجارة المخدرات بعد أن وحدوا عندي مخدرات لا اعلم عنها شيئا


والان أنا قضيت سنتين في السجن بسببها وهي الان تتمتع نع زوجها المخدوع ويربي إبني دون أن يعلم انة ابني انا


يتبع


برجاء متابعه صفحتي الشخصية ومتابعة الجزء الجديد قبل يوم من نزولة علي الجروب Tamer Sakr 

مصنش العشرة.                الجزء السابع


بقلم /تامر صقر


صُدمت حنان من حكاية الشاب وسألتة هل هذة اللتي تكي عنها إسمها غادة *********


إستغرب الشاب وقال لها نعم.   فعل تعرفيها


هزت حنان رأسها وقالت طبعا أعرفها عز المعرفة

إسمح لي بأن اترافع في هذة القضية بدون أتعاب


سألها الشاب من إين لكي أن تعرفي بهذة الشخصية التي أتكلم عنها ولماذا تترافعين في القضية بدون أتعاب

هل بينك وبينها شئ


ردت حنان وقالت

أنا مش بس هترافع في القضية دي عشان اثبت إن غادة إنسانة سيئة بأفعالها معاك ومع غيرك وإنها إنسانة سيئة السمعة وإن الطفل اللي بتقول إنة ابنك بأيم شخص تاني


لاااااااا الموضوع شخصي

لان مينفع طفل يكون أخو عيالي وميبقاش أخ شرعي جاي من حمل سِفاح


أخو أولادك؟؟؟

إستجمع الشاب أفكارة وقال

هو هذا الذي تزوجتة غادة يكون زوجك


هزت حنان رأسها وقالت.   لذلك لا أتقاضي أتعاب لقضية شخصية


جمعت حنان كل المعلومات من الشاب وبدأت في رفع القضية


في منزل مراد وغادة

دق جرس الباب

فتح مراد الباب. وجد مُحضر من المحكمة يسأل عن غادة

سألة مراد..  خير انا جوزها

قالة المُحضر لازم مدام غادة تستلم الاخطار بنفسها


جائت غادة وأمسك بالاخطار ونظرت لمراد وقالت لة دي حاجة كنت متوقعاها


سألها مراد وقالها في اية الاخطار دة

ردت وقالت دة واحد كنت زمان أخدة منة حاجات بالاقساط ونسيت أدفع وتقريبا رفع قضية

بكرة هروح اخلية يتنازل وأدفعلة الفلوس


رد المُحضر وقال


لا يا أستاذ.... الكلام دة مش حقيقي

الاخطار دة قضية إثبات نسب بأسم الشخص اللي في الاخطار بيتهم المدام إنها كتبت إبنة بأسم واحد تاني وإتجوزتة


صرخت غادة في وجة المُحضر وقالت إخرس

أنا عارف إن محدش عاوزني افرح وكلهم بيحقدوا عليا


مشي المُحضر ودخلت غادة تبكي وتقول انا هقولك كل حاجة بس أرجوكي خليك جمبي وأحميني


إستغرب مراد وغضب غضب شديد وقال


أنا عاوز أفهم الموضوع دة وإية حكاية إثبات النسب وإية حكاية الشاب دة


قالت غادة أنا هحكيلك كل حاجة

من حوالي ثلاث سنين كنت بشتغل في محل ملابس وكنت في الفترة دي بتعلم شغل الميكب وكان نفسي أشتغل كوافيرة حريمي واحد شغال معايا في المحل أختة هي اللي كانت بتعلمني


كان كل همة إنة يتجوزني وكان بيلح هليا كتير عشان أشتغل مع أختة في الكوافير ولما قولتلة أنا عاوزة يكون عندي محل وأشتغل فية لوحدي عرض عليا الجواز مقابل إنة يفتخلي محل


ساعتها انا رفضت اتجوزة وقولتلة إنت ممكن تساعدني افتح محل وانا هسددلك الفلوس بالفوايد بمجرد إني اشتغل


وبعد مدة المحل مكنش بيشتغل اوي لأني إستعجلت وأنا مكنتش خبرة أوي ولما كانت حنان بتجيلي كنت بحكيلها ان الشغل وحش واني عاوزة اشوف مكان تاني اشتغل  فية عشان عليا فلوس وظروفي وحشة


وبمجرد إني جيت إشتغلت عندك بدأ يهددني إنة هيتكلم علبا كلام وحش ويبوظ سمعتي لو مرجعتش الفلوس مرة واحدة


وانا مكنش معايا فلوس وفي مرة جة عسان ياخد فلوس مكنش معايا أخد تليفوني غصب عني وجري وبعدها جالي وقالي إنة هينزل الصور اللي علية علي مواقع إباحية وهيفضحني لو متجوزتوش


وفي الفترة دي كان مدمن مخدرات


وذاد تهدية لما عرف إني هتجوزك وقالي إنة عاوز مبلغ كبير يا إما هيبعتلك الصور ويقول إن كان في علاقة بيني وبينة


رد مراد وقالها طب لية مقولتيش الكلام دة لما سألتك عن ماضيكي وإني مستعد أتقبل اي شئ قبل ما تعرفيني


انهارة غادة في البكاء وقالت الصور اللي معاة كان هيفضحني بيها وانت مكنتش هتقبل تتجوز واحدة صورها نازلة علي مواقع إباحية


سألها مراد وإنتي متصورة صور عريانة علي تليفونك لية


ردت وقالة لا مش عريانة دي صور عادية بشعري ولابسة لبس عادي في البيت او في المحل بس هو قاصص من عند التاتو اللي بين كتفي ورقبتي وحاططها علي صور عريانة


رد مراد وقالها الكلب دة مكانة فين


صرخت غادة وقالت بلاش يا مراد انا هتصرف

هديلة الفلوس اللي هو عاوزها ويبعد عني


نهرها مراد وقال بأعلي أنا هعرف أول للكلب دة وهجيبلك حقك منة


ونزل مراد غاضب جدا والغضب ظاهر علية وركب عربيتة وساق بأقصي سرعة فجأة بسبب الرعونة والسرعة العربية قلبت بية


إتجمعت الناس وخرجوة من العربيه وكان من الواضح إنة مات من كثرة الدماء عدم الحركة


وصلت الاسعاف أخذتة سريعا علي المستشفى

وبعد الكشف علية إكتشفوا إصابات بالغة في الجمجمة وتهتك في الارجل قد تودي بقطع أرجلة الاثنين ولكن هذا القرار يُلزم المستشفي ان يمضي آقاربة علي إقرار بموافقتهم علي البتر


أتوا بمحفظتة عرفوا إين عملة وأتصلوا علي الشركة ابلغوهم بالحادث

وبدور موظفي الشركة منهم من إتصل بغادة ومن من إتصل بحنان


جاءوا الاثنين سريعا بمجرد علمهم بالحادث وخطورة حالة مراد


دخلت حنان أولا وعندما علمت أن خالة مراد خطبيرة ويستوجب عليها ألامصاء علي الاقرار


إذ بصوت غادة يأتي من بعيد وتقول


إتكلموا معايا أنا..          أنا زوجتة


دي ملهاش صفة عشان تمضي علي حاجة


دي مجرد أم عيالة وهو مطلقها


أنا الزوجة وبقول لا مش هتقطعوا رجلة


رد الدكتور وقال بس لو مبترناش الارجل مش هنعرف نوقف النزيف وهيموت


ردت غادة بكل هدؤ وقالت وهو لو فايق هيرفض إنة يتقطع رجلة وانا أعلم بزوجي من اي حد


إنحنت حنان وقبلت يد غادة وتوسلت إليها ان تقبل الامضاء لكي تنقذ حيات مراد


فجأة.........


يتبع......... 


برجاء قبل كتابة الجزء الاخير التعليق برأيكم فيما تفعلة حنان من أصول وتربية وحب لمراد

ودعمي لكتابة النهاية اللتي تُرضي حضراتكم Tamer Sakr  


بقلم /تامر صقر

الجزء التامن والاخير هنا 👇👇👇


من هناااااا

تعليقات

التنقل السريع
    close