الكاتبة اسراء سعيد
روايه ملاك الاسد❤🦋
•••••••••
قالهاالخطوة الخطأ بتعلمك و بتقويك ، أكثر من كلشي صح عملته بحياتك 🖤!
....
في غرفة ملاك و الدموع تتساقط منها كا الشلالات واقفة في البلكونة و ساندة جبينها علي الحائط تتذكر كل شئ مرت بية مع امها و ابوها و كانو اد اية مبسوطين لكن انقلب كل حاجه رأسأ علي عقب..
كنان بيخبط علي الباب دخل كنان كي يواسي ملاك و يحاول يطلعها من المود اللي هي فيه..
كنان / عاملة اية دلوقتي طمنيني عليكي ملاك / بخير الحمدلله كنان تفتكري مامتك لو كانت موجودة لحد دلوقتي كنتى هتبقي بي الحالة دى ملاك وقد عقدت حواجبها بمعني ماذا تقول...
كنان / اقصد انتى هربانة من اهلك و مشفتيش مامتك تعيشي مع الوضع تخيلي انها موجودة اكيد مامتك مش بتحب تشوفك مكسورة و ضعيفة مش هتفرح لزم تبقي قويا و توجهي هتفرح بدة وانسي خالص فكرة انها ماتت او تخلت عنك...
كنان / اخر حاجه قالتهالك مامتك اية هي..
ملاك / انتى قويا... انتى اد المسؤلية... انتى اد كل حاجه صعبة... انتى بتعرفي توجهي... انتي بتتخطي الصعاب دائما.. خليكي ديمأ نجحا... انتى ديما ملاك..
قالت الجملة الاخير ونفرت اخر دمعتين علي خدة ومسحت وجهها بعنف وهي بداخلها تنوي الانتقام و بداخلها قوتها تذداد...
نعم القلب المحطم يقدر علي فعل شئ غير متوقع..!
كنان ببتسامة / يبقي لزم تاكلي وكمان هخدك مشوار كدة انتى و ادم....
ملاك/ شكرا بجد حسيت معاك بي الامان اللي محستوش مع اخويا...
كنان / اخوكي اي بس.....
ملاك بضحك/ بس يولا طب تعرف ان الجوز دة مصيبة...
كنان بستغراب / مصيية!!
ملاك بضحك هو لو مكنش نصيية كانو جابولو اتنين شهود!
كنان../ لا اكتأبي احسن... ملاك بضحك بهزر يا رمضان اية مبتهزرش..
كنان وهو يقلد فيلم رمضان مبروك ابو العالمين حمودة...
لا يختى بهزرر راح ضربها علي رأسها بخفه..
ملاك ريح فين... كنان/ ريح حفلة تحبي تيجي معايا..
ملاك بفرحة / امم اجي طبعا....
كنان / طب يلا عشان تاكلي واطلبلك فستان عشان الحفلة....
ملاك / اوك............
••••••••••••
شئ رائع يا صديقي ان الجميع تراه يذهب ف مكااان وانت تذهب ف مكااان اخر لكيي يرتاح قلبك ف الهدوء
•••••••••••••••••
في منزل اسماء...
في غرفتها حاطه الهاند وتستمع الي اغنية حب ذائف لي Bts........
اسماء و الدموع تتساقط كلما تتذاكر عز و ماهي و الوضعية التي كانت ماهي بحضنة...
فلاش............
عز / استني عندك انتى كنتي بتعملي اي في اوضتي..
ماهي/ خالتو قالتي اروق وانا كنت....
عز / كنتي قريبة مني وكمان اسماء كانت موجودة و مصدومة انتى هببتي اي ماهي وهي تدعي البراءة..
كل حاج هتحصل ماهي انت بعت عني و ميقتش تحبني زى الاول من ساعة ما ظهرت اسماء تاني في حياتنا وكل حاجه منك اتغيرت مقدرتش اقولك اي اللي مغيرك لانك مش وعدني بحاجة انا بس وعت نفسي وهمت نفسي انك ممكن تحب وحدة زي انا مجرد وحدة تافه عيشة علي المودا و بخرج و اسهر عادى جدا لكن محدش يعرف حاجه عن وحدتي و مشاكلي..... بيبكاء مصتنع..............
عز/ ممكن تهدي بس انا اسف اني عليت صوتي عليكى بس انتى زى اختي فهماني..
ماهي وانا موافقة ابقا اختك بس متبعدنيش عنك سرعان ما حدث جريت ماهي حضنت عز اتفجأ عز بحركتها...........
ايات/ حلوو الوضع دا........
عز / ماما.... ماهي خالتو... ايات/ اسماء نزلت قالت انها عندها مشوار ضروري...
عز عقد حواجبه/ مشت لي....
ماهي/ هعدى عليها بليل.....
جاء اليل وذهبت ماهي الي منزل اسماء كي تنفذ خطتها الحقيرة..........
اسماء/ ماما انا مش هشتغل في شركة عز انا خلاص غيرت رئي وارجوكي متغطيش عليا بجد تعبانة...
الام/ اللي يريحك.... محمود ابو اسماء / مالك يا سمسم.. اسماء / مفيش يا ابو حودة بس قلقانة علي ملاك شوية......
خبطت ماهي وذهبت اسماء كي تفتح لها الباب لكن تفجأت اسماء كثيرأ بوجودها نعم اسماء تعلم ان ماهي تكرها و تحقد عليها بسبب اهتمام عز بيها....
اسماء / مااهي!!
ماهي / اي يا اسماء مال عيونك منفخين انتى كنتى بتعيطي.....
اسماء / اتفضلي..... ام اسماء / ماهي اهلأ يا بنتى...
محمود وهو يعلم نوايا ماهي!.. اهلا اتفضلي..
ماهي / انا جيت اشوف سماسم عشان مشيت من بيت خالتو ايات مستعجلة و متجمعناش...... للاسف
اسماء / ماما انا لزم انزل لي ملاك.......
ماهي / استني انا كنت عايزة اتكلم معاكي و اعرفك حاجه مهمة.......
ماهي / انا مبسوطه جدا انا و عز ابتدينا نقرب من بعض....
اسماء / حلو كويس ربنا يوفأكم في حياتكو... انا لزم انزل بقا سااي يوو.......( اراكي لحقأ).......
••••••••••
لاتبالغ في حب الاشياء ستوذيك يوم ما...🖤🖇..!!
☆☆☆☆
في منزل ندى..........
الام/ قومي نظفي الشقة يا معفنة عمرو زمانة جاي والله منا عارفة عايز يخدك علي اية بس امة داعية علية انا عارفة
ندى/ اللهم ما طولك يا روح انا كلمتك دلوقتي يا ست انتى......
الام/ منتي تربية وس....!
ندى تحدف لها بوسة علي الهوا/ تربيتك احاجة...
عبير / حدفتها بي ابو وردة
ندى/ احلي مسا عليك يا كبير..
الام هتجيبي اجلي قريب انا عارفة
مسكت ندى فونها كا العادة........ ندى تلاقت فويس نوت علي الوتساب من رقم...........
مجهولة/ افتحي الواتس اب ناو شوفي عمرو حبيبك
وهو في حضن العاهرات......... اة لو كلمتي ناو مش هيرد عشان هو معايا......
ندي/ اععععع خاين وربنا لولع في صوبع رجليك لو بتخني...
اتصلت ندي بي عمرو /........ لا رد
ندى / والله لموتك يابن تفيدة العامشة بس اصبر عليا
عمرو بعت فويسنوت لي ندى...
عمر/ حبيبي انا في الشغل دلوقتي مش عارف ارد..
ندى / سرعان ما سجبت لهو فويس...
اععععع شغل وحيت امك انت حتعملهم عليا يا صايع يا بتاع البنات اعععع مش عايزة اعرفك تاني.. واغلقت هاتفه و اخذت تبكي بشدة كلمت فاطمهو روت لها كل ما حدث.....
ندي / انا عارفة انو بتاع بنات بس هو اتغير...
فاطمه /لا مفيش حد بتاع بنات و بيبطل اللي فيه عادة مش بتتغير بس انا اللي بوهم نفسي...
ندى/كل افعالة تبينلي انة بيحبني و انا اول و اخر ست في حياتة...
فاطمة/وهم ممكن بيعمل كل حاجه ترضيني عشان اثق فيه وهو مدورها!؟
ندى/بس هو اتغير عشان!
بس عارفة ارجع و اقول لي نفيسي محدش بيتغير عشان حد انا بس بوهم نفسي عشان انا اللي هايزة اشوفه حلو عشان انا بحبة مش قادرة اتقبل عيوبة ااة يارب لو خير قربة و لو شر ابعدة..
فاطمه / اختبرية!
•••••••••••••••••••••
هدوء غاضب أو ربما إكتئاب هادئ أحدهما بي🖤✨
في فيلا الاسد
ملاك واقفة في المطبخ و بجانبها عمرو و كنان لبسين المريول و يطهو معكرونة بلفراخ....
كنان/ بقا انا اللي مسؤل عن الاسلحة اقف اقطع بصل..
عمر/ اتلهي انا مش عارف امسك الفرخة..
عمر ماسك الفرخة من رجل وحدة ومنظرو مضحك..
ملاك/ اي حرام عليك شايف ماسك الفرخة ازاى انت ترضي حد يمسكك المسكة دى
كنان بضحك/ دة الشيف بتعنا يابنتى
ملاك / ااخ علي رئي البت فاطمة كل من عندنا و مستشفي الكلب جمبنا.....
قضو وقت متتع جدأ واعدو يهزرو.......
الاسد وصل المنزل وسط الحراصة وهو نازل من عربيتة السوداء وعيونة علي ملاك اللي لقاها اكتريت الوقت مع كنان و عمر.....
اسد / شيفكم مستمتعين بوقتكم.....
ملاك/ اتفجات بي وجودة وكأنها نسيت انها في بيتة.
كنان / الحرص جاهز و كل شئ جاهز لي الحفلة
اسد ورايا علي المكتب.....
ذهب كنان و عمر الي مكتب اسد....
في مكتب اسد...
اسد/ الحفلةدي معملة استقبالي من الملك كا احتفال منة لي رجعونا و كمان وجهة عشان نشوف بقيت رجال الاعمال.....
كنان / كلة تمام عمر / بس احنا معرفناش بيرك و دارك ناوين علي اي
اسد/ علي كل خير
دخل يزن / وهو في يده جهاز غريب.....
يزن / الهدية جهزت.......
اسد/ خد الحرص وروح امن قاعة الاحتفال و انا هجهز.....
كنان/ احمم جاية معانا....
عمر/ اه بعتلها الفستان علي الغرفة
يزن/ مش لزم تكون موجودة معانا احنا مش ريحين نلعلب......
كنان / مقدرتش امنعها......
اسد/ خليها تدخل العالم بتعنا خليها تتعود علية!
كنان نظر الي يزن!
مدام هتبقا معانا..........
جهز الجميع مستني نزول ملاك!
..............
نزلت ملاك بفستانها الازرق وشعرها الاسود المفروض علي ظهرها و الكحل الاسود الذي ابرز جمال عيونها و الروچ الاحمر الذي ابرز شفتيها المرتكزة........
كنان ببتسامة / حورية
عمر/ اطلق ثلاث صفرات....
يزن / ببتسامة فعلأ حورية
اسد/ وقد برزت عروقة عروقة وعيونة اسودت زادتة جمالا فوق جمالة....
ملاك/ انا جاهزة
اسد / يبقا يلا
الحلقه خلصت🖤🖤🖤
الكاتبة إسراء سعيد 🦋✍️
تعليقات
إرسال تعليق