عشق الايهم - الفصل ٣٤والخاتمه
بعد مرور اربع اشهر وها قد حان موعد الزفاف كل من ايهم وجوان ويوسف ورغد وريم وجاسر كان القصر في حاله من النشاط والفرحه اما الياس وملك فقد كررو ان يكون عرسهم بعد ان تنتهي ملك من درستها ولميس التي اصرت علي ان يكون زفافها مع الياس ولم يستطع فهد ان يعترض وفي صباح يوم العرس كانت الفتيات في غرفه جوان يستعدون الي الزفاف حل المساء وبداء المدعوين في الحضور في الاسفل كان ايهم ويوسف وجاسر ينتظرون بفارغ الصبر لياتي جمال
جمال \ايه الحلوه دي فقد كانو حقا غايه في الوسا... عرض المزيد
بعد مرور اربع اشهر وها قد حان موعد الزفاف كل من ايهم وجوان ويوسف ورغد وريم وجاسر كان القصر في حاله من النشاط والفرحه اما الياس وملك فقد كررو ان يكون عرسهم بعد ان تنتهي ملك من درستها ولميس التي اصرت علي ان يكون زفافها مع الياس ولم يستطع فهد ان يعترض وفي صباح يوم العرس كانت الفتيات في غرفه جوان يستعدون الي الزفاف حل المساء وبداء المدعوين في الحضور في الاسفل كان ايهم ويوسف وجاسر ينتظرون بفارغ الصبر لياتي جمال
جمال \ايه الحلوه دي فقد كانو حقا غايه في الوسامه ملابس ايهم
اقترب منها يوسف ثم امسك يدها وقبلها اما جوان التي نزلت وهي تمسك بيد جمال التفت ايهم لينظر لها بحب واتجه اليها وهو يقبل راسها فستان جوان
بدي الزفاف والفرحه تعم المكان اما ملك التي كانت تجلس بجوار ادم لتجد الياس يقف امامها وهو يقول
الياس \يلا يا ملك علشان المازون لتنهض ملك ليمسك الياس يدها وهي يتجه الي جمال وجاسر وايهم والمازون وتم الانتهاء من عقد القران لتصبح ملك زوجه الياس لينهض الياس ثم يقبل راس ملك وهو يميل علي اذنها ويقول
الياس \الف مبروك يا حببتي طلعه ذي القمر كانت ملك ترتدي
لتاتي لميس وهي تحتضن كل من ملك والياس وتقول بسعاده \الف مبروك يا الياس وانتي يا ملك
الياس \الله يبرك فيكي يا حببتي لياتي فهد وهو يقول
فهد\حبيبه مين يا خويه ابعد كده عن مراتي هي وكاله من غير بواب ليضحك عليه الجميع لينظر فهد الي لميس بحب وهو يقول بلاش الضحكه دي علشان انا مش مستحمل بعدين انتي حلوه اوي كده ليه انا خايف لتتخطفي مني النهارضه لتنظر لميس الي الارض وتحمر خدودها بخجل ليبتسم لها فهد ملابس لميس
انتها الحفل وذهب كل عروسين الي جناحهما فقد حاجزو في فندق من افخم الفنادق في القاهره عند جوان وايهم كان ايهم يحمل جوان التي كانت تموت من الخجل وبعد ان دخلو الي الجناح قام ايهم بنزلها برقه وهو يقبل راسها ثم امسك يدها وقال
ايهم \يلا يا جوان روحي غيري الفستان الحمام هناك ثم اشار لها علي مكان الحمام وقال انا هخرج علشان تخدي رحتك ثم خرج لتنظر جوان حولها ثم نهضت واخذت احد البجمات ودخلت الي الحمام وبعد ان انتهت من الاستحمام خرجت وهي ترتدي
دخل ايهم الي الغرفه لينصدم عندما وجد جوان ترتدي بجامه وقال في نفسه \يا نهرك اسود وانا الي كنت متامل انك هتلبسي حاجه حلوه ثم نظر لها مره اخره وتابع بس هي في كل حلتها حلوه اوي اما جوان التي رفعت نظرها لتجد ايهم ينظر لها لتقول وهي تضع المنشفه التي كانت تجفف بها شعرها علي التسريحه وتقول
جوان \ماك يا ايهم بتبصلي كده ليه ليقترب منها ايهم ثم يلف يده حول خصرها ويقربها منه ويقول
ايهم \ببص لمراتي عندك مانع لتتوترجوان وتقول
جوان \لا مش قصدي ثم حاولت ان تبعد يده عنها ولكنه قربها اكثر له وقام بتقبيلها كانت جوان مصدومه من ما يحدث ظل ايهم يقبلها ثم ابتعد وهو يدفن وجه في عنقها ويقول
ايهم بهيام\مش مصدق انك اخيرا بقيتي ليه عرفه يا جوان انا اول مره اخاف في حياتي كانت لما عرفت ان تالا مش بنتك كنت خايف متسمحنيش علي الي قولتو هولك الحظه الي حسيت فيها اني ممكن اخصرك كانت اصعب لحظه في حياتي انا عمر ما حبيت يا جوان انتي اول حب في حياتي ثم دفن وجه اكثر في عنق جوان وهو يقول انا اسف علي كل الي عملتو انا بحبك اما جوان التي كانت تبتسم وهي تسمع كلام ايهم لترفع يدها وتلفها حو راس ايهم وتقول وهي تضمه
جوان \انا قولتلك قبل كده وهقولها تاني انا مذعلتش منك علشان تتاسفلي يا ايهم انا كنت عرفه انت بتعمل كده له وعمري ما هذعل من الشخص الي بحبو صح ليبعد ايهم وجه عن جوان وينظرلها بصدمه لتمسك جوان بوجه ايهم وهي تقول ايوه انا بحبك ليقوم ايهم باحتضانها وبعد قليل من الوقت تصبح جوان زوجته
**************
اما عند يوسف ورغد بعد ان دخلو الي غرفه النوم قام يوسف بتقبيل راس رغد ثم قال لها بحنان فهو يعلم انها خائفه
يوسف \يلا يا رغد بدلي هدومك وانا هستناكي بره ثم خرج لتنهض رغد وتدخل الي الحمام وبعد ان تنتهي من تغيير ملابسها تخرج من المرحاض وهي ترتدي
كانت رغد تشعر بل خوف والخجل في نفس الوقت فما راته من يوسف ليس بقليل صحيح انهو شخص طيب وحنون ولكناها كلما تتذكر ما فعله مع مارك تشعر بل خوف انتفضت رغد من مكانها عندما وجدت يوسف يدخل وقد بدل ملابسه نظر لها يوسف وهو يقترب منها بهدوء لتنظر رغد الي الارض وعندما وصل لها يوسف ازدئد خوفها امسك يوسف بيدها ليشعر بارتجاف جسدها ابتسم يوسف فهو يعلم جيدا لما كل هذا الخوف هو لم يكن يريدها ان تراء يوسف الوحش ولكنها اراته لذلك هو لا يلومها علي خوفها امسك يوسف وجه رغد وهو يرفه ليجد عينها مليئه بل دموع ليقوم باحتضنها وهو يمسح علي شعرها بحنان اما رغد التي اغمضت عينها وهي تدفن وجهها في صدر يوسف كانت رغد كل مغيبه لم تشعر بنفسها الي وهي تجلس علي اسرير جعلها يوسف تنام علي السرير ثم نام بجورها ثم سحبها الي حضنه وهو يقبل راسها كانت رغد تشعر بل خوف والامان في نفس الوقت لتسمع يوسف وهو يقول
يوسف \عارف انك خيفه مني انا مش بلومك علي خوفك مني انا مكنتش عوزك تشوفي يوسف الوحش عرفه ليه لترفع رغد راسها من حضن يوسف وهي تنظر له ليقوم يوسف بوضع يده علي احد خديها وقال علشان انا عمر ما هكون الوحش ده معاكي انتي بذات يا رغد لزم تعرفي اني مستحيل اعمل حاجه تاذيكي او تذعلك في يوم من الايام علشان قبل ما تكوني مراتي انتي حبي الاول الي تعبت لحد ما لقيتو فهمتي يا روحي مش عاوز اشوف نظره الخوف دي فعينك نحيتي لتبتسم له رغد وبدون وعي ترفع راسها وتقبل خده برقه ليبتسم لها يوسف لتصبح رغد زوجه لوجش العاشق
*****************
اما عند جاسر الذي كان يقف امام باب غرفه اليوم وهو يقول بغضب \ريم افتحي الباب علشان ما اتعصبش ليتيه صوت ريم الباكي
ريم \لا مش هفتح انا بكرهك ليتنفس جاسر بتعب وهو يقول
جاسر \يا ريم يا عمري افتحي وبطلي عياط وللهي ما اعرف مين البت دي هي الي جت جنبي ومسكت ايدي فجئه ولكنها لم تفتح الباب ليفكر جاسر في طريقه ليجعلها تفتح الباب ليبتسم جاسر بشر ما عند ريم التي كانت تجلس علي السرير وهي تبكي وهي تتذكر تلك الفتاه التي عندما دخلو الي الفندق اتجهت الي جاسر وقامت بمساك يده و عندما نظرت له ابعد يده عنها كانت ريم تبكي عندما سمعت صوت صراخ جاسر لتنهض بسرعه وهي تفتح الباب وهي ترقض لتتوقف مكنها عندما وجدت جاسر يقف امامها وهو يبتسم بخبث لتعلم انه كان يخدعها لتعود الي الوراء وقبل ان ترقض الي الغرفه قام جاسر بحملها علي كتفه مثل شوال البطاطس ودخل الي الغرفه واغلق الباب بقدمه اما ريم التي كانت تضرب ظهر جاسر وتحاول ان تفك يده لينزلها جاسر بهدواء لتنفجر ريم في البكاء ليقوم جاسر بشدها الي حضنه وهو يقول لها
جاسر \يا روحي ولله ما اعرف البت دي انا لقيتها بتمسك ايدي مره وحده صدقيني يا حببتي انتي الوحيده الي انا بحبها وانتي عرفه كده ثم ابعد وجهها عن جضنه وهو يمسح دموعها ويقول كفايه عياط بقى يا ريم ولله انا بحبك انتي لتلقي ريم نفسها في حضن جاسر مره اخره وهي تقول
ريم ببكاء \انا اسفه بس انا كنت فكره انك مش بقيت بتحبني ليضحك عليها جاسر وهو يقول
جاسر \يعني بزمه في حد يسيب القمر ده ويبص لسحليه الي تحت دي دا يبقى اعمه لتضحك ريم علي كلام جاسر ليقوم جاسر بتقبيلها وقال بس ايه الحلوه دي اللون ده حلو اوي عليكي لتحمر ريم من كلامه وتنظر الي الارض ملابس ريم
قام جاسر بحمل ريم واتجه الي السرير لتصبح زوجته امام الله
عشق الايهم - الخاتمه
بعد مرور عام كامل علي ابطالنا كانت جوان تجلس وهي تحمل ابنها ليث وهي تضحك علي تلك الحركات التي يقوم بها لتقترب منها تالا التي اصبحت في الخامس من عمرها وتقبل ليث بسعاده اما رغد التي كانت تحمل ابنتها تقي وتضع يوسف الصغير بجورها وجاسر الذي كان يحمل ابنه ولميس وفهد يجلسون وهم يتحدثون في امور الزفاف والياس الذي كان يتحدث مع جمال فقد مرات سنه كامله علي زواج كل من ايهم وجوان الذين انجبا ليث ويوسف رغد وابنتهم تقي وجاسر وريم وابنهم زين وها هو موعد زواج كل من الياس وملك ولميس وفهد في يوم الزفاف كانت ملك تنزل وهي تمسك بيد توامها ادم الذي اسر علي ان يكون هو وكيل ملك فستان ملك
كانت غايه في الجمال اقترب منها الياس ثم قام باحتضنها بقوه وهو يرفعها عن الارض ويضور بها ليضحك عليه الجميع اما لميس التي كانت تنزل وهي تمسك يد يوسف ليقترب منها ثم يمسك يدها ويقبلها بحب وحنان ثم احتضنها من شده سعادته بها اتجه العرسين الي مكانهم المحدد فستان لميس
نظر ايهم الي جوان التي كانت تنزل وهي ترتدي فستان جميل جعلها مثل الملاك تقدم ثم امسك يدها ويساعدها علي نزول السلالم لتقول جوان
جوان \ايهم الولد فين
ايهم \متقلقيش الاولد مع ماما بس انتي حلوه اوي كده ليه فستان جوان
ابتسمت جوان وهي تقول \وانت كمان حلو في البدله دي يلا بقي علشان الحفله اتجهت جوان وايهم الي جمال وامال ثم جلسو وهم ينظرون الي الياس وملك ولميس وجاسر ليقول يوسف وهو يجلس بجوار جوان
يوسف بابتسمه \كل حاجه انتهت يا جوان كل الي حصل معانه من لما خسرنها لحد دلوقتي كان صعب بس كانا ايد وحده
جوان بشرود \تفتكر هي دلوقتي مرتاحه ثم امتلئت عينها بدموع وقالت تفتكر هتكون رضيه عني وانا كنت السبب لينظرلها الجميع بحزن ليقول يوسف وهو ينظر الي تالا
يوسف \بصي كده علي تالا وانتي تعرفي ان كانت مرتاحه ولا لاء كل الوقت الي فات ده انا عمري ما قلتها بس ثم نظر لها وقال مش انتي السبب يا جوان لو كان في حد وراء الي حصل ده فهيكون انا انا الي مقدرتش احميكو انتو الاتنين انتو كنتو مساليتي يا جوان ده كان واجب عليه بس انا الي مقدرتش عرفه ليه ثم نظر لها علشان انتي الوحيده الي اتحملتي الغلط ده من اولو لاخرو مع اني انا الي كان المفروض اشيل الوم بس انا سكت مش علشان خايف اعترف بغلطي لاء علشان كنت عاوزك تكملي كنت عوزك تتمسكي بل حياه دي حتي لو كان التمن انك تحقدي وتحولي انك تنتقمي منهم جوان انتي عملتي الي عليكي يا حببتي انا متاكد ان ديما فرحانه علشان احنا فرحنين
جوان \كانت كده من لما كنا صغيرين بتحب الي حوليها اكتر من نفسها ثم نظرت الي الياس وقالت عرف انا مش مصدقه ان كل ده حصل انا وانت والياس ايهم رغد لميس جاسر فهد كل ده كل الفرحه الي احنا عيشينها دلوقتي مكنتش احلم بيها ثم امسكت يد ايهم وهي تقول متخيلتش ان هيجي يوم من لايام والقي حد يحبني واحبو كده ليبتسم لها ايهم ليسمعو صوات يعلن عن رقصه الاسلو ليمسك ايهم يد جوان ويتجهو الي ساحه الرقص كما فعل كل من يوسف وجاسر وينضم لهم فهد والياس ويبداو في الرقص وفي نهايه الرقصه يقومو الشباب بحمل الفتيات ويضورو بهم في الساحه الرقص لتتعاله تصفيق المدعوين وهم يصحكون
انتهت الحفله بسعاده علي الجميع ليتجه كل من الياس وملك الي الفندق ايمضو اول ليله لهم هناك اما فهد ولميس فقد اتحهو الي المطار فهم سوف يسافرون الي احد الدول لكي يمضو شهر العسل هناك ع
عند الياس فد دخل الي غرفه النوم وهو يحمل ملك التي كانت تموت من الخوف وضعها الياس برفق علي السرير ثم اقترب منها وقبل راسها وقال
الياس \انا هخرج يا حببتي وانتي غيري هدومك ثم خرج الياس من الغرفه اما ملك التي اتجهت الي الحمام وبعد مرور الوقت خرجت وهي ترتدي
دخل الياس الي الغرفه ليقف مكانه بزهول وهو ينظر الي ما ترتديه تلك الطفله التي تزوجها ليقترب منها وهو يقول ا
الياس \ايه الي انتي لبساه ده يا ملك
ملك \ملو يا الياس دي منامه اصل دي المفضله عندي بحبها اوي وعليها ميكي موس قلتها وهي تشير الي الرسمه الكرتونيه ليضع الياس وجه بين يده وهو يقول
الياس بياس \حلو يا حببتي بس مش المفروض انك تلابسي حاجه غير كده لتنظر له ملك باستغرب وتقول ببرائه
ملك \مش فهمه هو انا المفروض البس ايه لينظر لها الياس بشك ثم قال
الياس وهو يدعو ان يكون ما في باله ليس صحيح \ملك هما جوان ورغد وريم ما فهموكيش ايه الي هيحصل انهرضه لتنظر له ملك ثم تنفي براسها وتقول
ملك \لاء هما قالولي انك هتقولي علي كل حاجه ليبدء الياس في السب واللعن في سره وهو يتواعد لجوان ثم نظر الي تلك الطفله التي امامه ثم امسك يدها وقال
الياس \ملك انت عرفه اني بحبك صح لتومئ له ملك بهدوء ليقول وانتي عرفه اني بخاف عليكي ومش هعمل حاجه ممكن تاذيكي علشان كده عوزك تثقي فيه ماشي يا روحي لتنظر له ملك ببرائه وهي لاء تعلم عن ماذا يتحدث ليقترب منها الياس ثم يلف يده حول خصرها وهو يقربها منه بقوه ثم ينحني ويقبلها بحنان اما ملك التي كانت تضع يدها علي صدر الياس وهي مستسلمه له تماما ليقوم الياس بحملها ووضعها علي السرير وبعد مرور بعض الوقت عالي في الغرفه صوت بكاء ملك معلا عن انها اصبحت زوجه الياس قام الياس باحتضانها وهو يمسح علي شعرها الي ان نامت لينظر لها الياس وهو يقبل خدها ويبتسم بسعاده الي ان نام هو الاخروفي اليوم التالي استيقظ الياس علي صوت بكاء ملك لينظر لها بقلق ثم يحتضنها ويقول
الياس \مالك يا حببتي في حاجه وجعاكي بتعيطي ليه
ملك بصوت باكي \عاوزه اقوم ومش عرفه ليفهم الياس ما تقصده لذلك نهض ثم قام بحملها واتجه الي المرجاص ثم قام بملئ حوض الاستحمام بل ماء الساخن وقام بمسعدتها علي تغيير ملابسها ووضعها في الماء الساخن
اما عند لميس وفهد بعد ان ودعو الجميع ركبو الي الطائره وهم متجهين الي لندان وبعد مرور السعات وصلو الي هناك ثم نزلو وهم يتجهون الي الفندق وعندما كانو في المطار قام الناس بتسفيق لهم وهم يعبرون عن سعادتهم *الاجنبيين دول عسل *** عندما وصلو الي الفندق دخلو الي الجناح الخاص بهم ثم قام فهد بحمل لميس واتجه الي غرفه النوم ثم وضعها علي السرير وقال
فهد\انا هخرج علشان تخدي رحتك غيري الفستان ولما تخلصي نادمي عليه ماشي ثم خرج لتتجه لميس الي المرحاض وبعد ان انتهت خرجت وهي ترتدي
دخل فهد الي الغرفه وعندما راها بتلك الملابس اتجه اليها بسرعه ثم قام باحتضنها وهو يلف بها من السعاده ثم انزلها وهو يقبلها وحملها واتجه الي السرير لتصبح زوجته
***********************
بعد مرور خمس سنين علي الجميع في قصر المنشاوي كان يوسف يصرخ وهو يمسك ابن ايهم ليث وهو يدخل الي القصر ثم يقوم برميه علي ايهم ويقول بغيظ
يوسف \ايهم ابعد ابنك عن بنتي
ايهم ببرود\ليه هو عمل ايه
يوسف \الحيون كان بيبوس البت ور الشجره ليقول ليث بغضب طفولي
ليث\انت خنيقه اوي يا عو وايه يعني لو بثتها مهي هتبقه ملتي يعني عادي
يوسف \نعم يا روح امك مين ده الي هتبقى مراتق انا مش هجوز بنتي لحد
ليث\احلم احلم علثان لما انا اكبرهتزوجها غثب عنك ليضحك الجميع علي يوسف الذي لا يكف عن الشجار مع ليث من اجل ابنته ليجدو تقي تبكي وهي تتجه الي ليث وتقول ببكاء
تقي \يا ليث ثين مث رادي يلعبني لينظر لها ليث ثم يمسك يدها وهو يقول
ليث \ماثي يلا علثان انا هضلبهولك ثم خرجو تحت نظر الجميع الذين كانو مصدومين ليقول ايهم وهو ينظر الي يوسف
ايهم \شفت انا كده كده هجوزهالو حتي لو انت مش موفق ليقول يوسف بغيظ
يوسف \في احلمك يا بابا انا مش هجوز بنتي لحد
ليث ابن جوان وايهم
النهاية
بعد مرور اربع اشهر وها قد حان موعد الزفاف كل من ايهم وجوان ويوسف ورغد وريم وجاسر كان القصر في حاله من النشاط والفرحه اما الياس وملك فقد كررو ان يكون عرسهم بعد ان تنتهي ملك من درستها ولميس التي اصرت علي ان يكون زفافها مع الياس ولم يستطع فهد ان يعترض وفي صباح يوم العرس كانت الفتيات في غرفه جوان يستعدون الي الزفاف حل المساء وبداء المدعوين في الحضور في الاسفل كان ايهم ويوسف وجاسر ينتظرون بفارغ الصبر لياتي جمال
جمال \ايه الحلوه دي فقد كانو حقا غايه في الوسامه
تمت
تعليقات
إرسال تعليق