القائمة الرئيسية

الصفحات

 


عشق الايهم - الفصل 32/33

انا عجبتني النغمه الحزينه دي وحبيت اسمعكو معايه

مر اليوم بسلام وفي صباح اليوم التالي كانو يجلسون في الحديقه وهم يضحكون كانت رغد تحمل جو الصغير وكان يوسف يجلس بجورها اما جوان التي كانت تجلس وهي تحمل تالا وكان ايهم يجلس امامها كانو يتحدثون ولكن قطع دخول الخادمه ذلك 

الخادمه\ايهم بيه في بنت بره بتتكلم اجنبي 

ايهم \خليها تدخل خرجت الخادمه نهضت جوان من مكنها وهي تجلس بجوار ايهم و تهمس له 

جوان\اسمع كويس اوعه تتكلم معها انت فاهم لينظر لها ايهم وهو يبتسم ويهمس لها هو الاخر

ايهم\ايه ده هو انتي بتغيري ولا ايه لتحمر جوان من الخجل وقالت 

جوان\لا انا مش بغير بس اعمل الي بقلك عليه وقبل ان تكمل جوان كلمها وجدت تلك المدعوه ماري تدخل وهي ترتدي

توسعت عين كل من ادم ورغد وملك وريم من هول ما راو تقدمت ماري بغرور وهي تقول 

ماري\مرحبا يا جو كيف حالك 

يوسف ببرود\بخير وقبل ان تقوم ماري باحتضان يوسف وجدت رغد تقف امامها وهي تحمل جو في يدها وتقول بغيظ

رغد\اسفه ولكني لا اسمح لاحد ان يحتضن زوجي اعرفكي نفسي انا رغد زوجه يوسف لتنظر ماري الي يوسف بصدمه فهي كانت تنوي ان توقعه لكي تحصل علي تلك الثروه التي يتمتع بها 

ماري\لا اصدق جو هل حقا تزوجت ليمسك يوسف يد رغد وهو يبتسم لها 

يوسف\اجل لقد تزوجت لتنظر الي جوان وهي تقول بسخريه 

ماري\وانتي الم تتزوجي انتي ايضا يا جوان لتنظر لها جوان ببرود وهي تمسك يد ايهم اول مره

جوان\اجل لقد تزوجت انا ايضا اعرفكي ايهم زوجي لتنظر ماري باعجاب الي ايهم وهي تمد يدها وتقول بمياعه 

ماري\مرحبا انا ماري لينظر لها ايهم ببرود وهو يقول 

ايهم\مرحبا اسف ولكني لا اتعامل بيد مع النساء لتخفض ماري يدها بغيظ ثم تنظر الي لميس 

ماري \مرحبا لميس لتبدلها لميس التحيه ببرود اما الياس الذي كان يجلس بجوار جاسر وهو يقول له 

الياس\جاسر هو انت مش قلتلي ان جميل اني انقظت اختك هيفضل في رقبتك العمر كلو وهو جه معاد تدفع الجميل لينظر له جاسر بشك 

جاسر\عوز ايه يا الياس من الاخر 

الياس \سلفني اختك الهي يصترك يا شيخ ليمسك جاسر الياس من ملابسه 

جاسر\نعم يا روح امك اسلف مين يلا 

الياس\اهداء يا برنس انت فهمتني غلط يعني كان قصدي ان تخلي ملك تمثل انها خطبتي لحد ما البني ادمه دي تمشي لينظر له جاسر بهدوي 

جاسر\لا 

الياس\وحيات الغليين عندك يا شيخ اخلص 

جاسر \ماشي بس لو عملت حاجه كده ولا كده هدفنك مكانك ثم نظر الي ملك التي كانت تجلس بجواره وهي تنظر الي ماري باستغرب نهض جاسر من مكانه فاصبحت ملك تجلس بجوار الياس كانت ملك تنظر الي ماري وهي تضع اصبعها علي شفتيها وتنظر لها ببرئه اما الياس الذي كان يبتسم علي تلك الطفله التي بجواره ليميل عليها وهو يقول 

الياس\متركذيش معاها يا حببتي علشان متتعبيش لتنظر له ملك ببرئه وهي تقول وقد نست تماما ان الياس يجلس بجورها 

ملك\دي اول مره اشوف حد لبس كده هي مش بردنا ولا ايه 

الياس \لا يا روحي مش بردانه 

ملك باستغرب\انت بتعمل ايه ثم نظرت له وقالت مش جاسر كان قاعد هنا 

الياس\هو راح يقعد جنب ريم التفتت ماري الي الياس وهي تقول 

ماري\وماذا عنك يا الياس 

الياس \وانا ايضا ثم نظر الي ملك اعرفكي ملك خطيبتي لتنظر له ملك بعيون متسعه من الصدمه اما الاخرين فقد كانو ينظرون بصدمه مماثله 

ماري \يا الهي لقد ترقتكم لمده شهر فقت فتتزوجون فيه ثم جلست وهي تنظر الي ايهم باعجاب اما ايهم الذي لم يهتم لها بل كان ينظر الي تلك التي تموت من الغضب وهي تضغط علي يدها بقوه وتقول 

جوان\البت دي مش نويه تجيبها لبر ابدا شكلي كده هقتلها وارتاح 

ايهم\اهدء يا روحي انتي اجمل منها بكتير لتنظر له جوان بغباء وتقول 

جوان\ها لم يستطع ايهم منع نفسه من الضحك لينفجر ضحكا عليها وهو ينظر لها اما ماري التي كانت تنظر الي ايهم وهو يضحك وتقول في نفسها 

ماري\يا الهي انهو وسيم جدا لا اعرف كيف اعجب بفتاه مثل جوان ولكني هنا وسوف اجعله يحبني نظرت الي ايهم وقالت بمياعه وانت ما هو عملك يا ايهم لينظر لها بلا مبله ويقول 

ايهم\ليس من شنك ليحمر وجه ماري من الغضب والاجراج اما الاخرون فقد كانو يضحكون عليها 

ماري \لا باس ثم نظرت الي يوسف وهي تقول جو عليك ان تشترك مع الاكسندار في الصفقه القادمه فهذا سيكون مفيد لك لينظر لها يوسف ببرود وهو يقول بثقه

يوسف\انتي تعلمين اني لا اشرك احد كما اني لا اتلقاء الاومر من احد انا الذي يامر فقط ثم نظر لها نظره مرعبه وقال انا لست غبي لكي لا اعلم ما تخططين له انتي وابن عمكي ولكني احببت ان العب معاكم قليلا لذلك احترسي جيدا فاانا اوشك صبري علي النفاذ واذا حدث ذلك فسوف ينتهي امرك هي ارحلي من هنا واعتبري ان لم يكن هناك شركه بيننا نهضت ماري وهي تمشي وقبل ان ترحل وجدت جوان وهي تقف امامها وتمسك كاس من الماء وتقول 

جوان\هذا لكي لا تنظري الي زوجي مره اخره ثم سكبت الماء في وجه ماري لتشهق بفزع وهي غير مصدقه ما حدث لترحل وهي تموت من الغضب انفجر الجميع ضحكين علي ما فعلته جوان

ايهم\ايه الي انتي عملتيه ده يا جوان 

جوان بغل\احسنا تستاهل كل الي حصلها السحليه دي 

لميس بحزن\يا خصاره مشت قبل ما اعمل الي في دماغي ليضع فهد يده علي راسها ويقول 

فهد\وانتي كنتي نويه تعملي ايه يا حببتي 

لميس\كنت هحطلها بهيا الوان علي شعرها علشان تحلقو زيرو وبعد كده احطلها بدره نمل في هدمها ايه رايك لينظر لها فهد بصدمه وهو يقول 

فهد\ايه يا بت الاجرام ده يخربيتك انا بدات اخاف منك 

لميس بغرور مصطنع\طبعا لزم تخاف مني اما جاسر الذي عاد وجلس بين ملك والياس وهو يقول 

جاسر\اظن كده خلص يا برنس صح لينظر له الياس بغيظ 

الياس\جتك القراف غور 

جاسر\بتقول حاجه يا الياس 

الياس\ايوه انا عاوز اطلب ايد ملك منك يا جاسر لينظر له الجميع بصدمه واولهم ملك التي كانت تنظر الي الياس بعدم تصديق وعندما نظر لها الياس نظرت الي الارض بسرعه واحمر وجهها من الخجل اما جاسر الذي كان ينظر الي الياس بهدواء وهو يقول 

جاسر \وانا اذي اضمن انك مش هتكون الشخص المناسب لملك او انها مش هتتاذي بسببك لينظر له الياس بهدوء وهو يقول 

الياس بثقه\هو نفس السبب الي خلك تثق فيه واني اقدر احميها بحياتي وهو برضو نفس السبب الي خلي عمي جمال يدخلني بيتو مع انو ميعرفنيش صح انا كان عندي مشكل كتير وكان اولهم اني انتقم لموت ياسر بس ثم نظر الي السماء بشرود وقال انا كان كل همي اني اعمل حجتين بس اني انتقم لياسر واطمن علي لميس مش هكدب عليك اني مش معجب باختك لا انا بحبها ومن لما جيت هنا وانا معجب بيها بس كنت خايف ادخل حد حياتي او اني اخلي حد يحبني علشان لو مت محدش يذعل عليه او يوجعو قلبو انا كنت متوقع اني مش هعيش علشان افكر اتجوز ثم نظر الي جاسر وقال انت مش عارف احساس الخوف انك تدخل حد حياتك وبعدين يروح من بين اديك كنت خايف يحصل نفس الي حصل معايه لما ياسر مات 

جاسر\وايه الي غير رايك في الموضوع 

الياس ببسطه\لان في حد قالي اخليها علي الله وانا قررات اعمل ذي مهو قال واعيش حياتي ليبتسم جاسر وهو يقول 

جاسر\وانا موفق انا اصلا كنت موفق من الاول لاني عارف انك اكتر واحد هيقدر يحمي اختي حتي اكتر مني 

الياس\وانا اوعدك اني هحميها بحياتي كان الجميع سعيد بخبر ارتباط ملك والياس مرات الايام بسلام علي الجميع وقد اذدئد حب ملك والياس وقد تم تحديد موعد زواج كل من ايهم وجوان ورغد ويوسف وريم وجاسر ولميس وفهد وسوف يتم عقد قران ملك والياس مع العرس لان ملك لا تزل تدرس وقبل اسبوع من العرس كان الجميع يجلس وهم يتحدثون ليقف يوسف وهو يمسك بهاتف جوان ويرقض وجوان التي كانت ترقض خلفه ولم ينتبهم الي ذلك الرجل الذي كان يوجه مسدسه علي جوان (ذلك الرجل قد قام ريان باستجاره لكي يقتل جوان ويحرق قلب يوسف عليها وهو نفس الشخص الذي قام يوسف بجعل شركته تفلس بسبب انه تكلم عن جوان بسواء )كان ذلك الشخص يستعد للاطلق عليهم انتبه الياس لوجود الرجل ونهض بسرعه وهو يرقض في اتجاه جوان وهو يقول 

الياس بصراخ\جوان يوسف حاسبو اطلق ذلك الرجل رصاصه في اتجاه جوان التي تصنمت مكنها وهي تنظر الي ايهم الذي كان يرقض عليها اغمضت عينها وبعد لحظات لم تشعر بشي لتفتح عينها وتصدم عندما وجدت الياس الذي اخترقت الرصاصه صدره ليقع علي الارض لتنهار جوان بجواره وهي تنظر لها وعينها تزرف الدموع اما ملك التي جلست بجواره وهي تبكي وتمسك يده ويوسف الذي كان يقف في مكانه لقول ملك ببكاء 

ملك\الياس اصح علشان خطري ليفتح الياس عينه بضعف وهو يبتسم ويضع يده علي خد ملك ويقول 

الياس\انا اسف كان نفسي افضل معاكي بس مش هقدر مكنتش عاوز اكون سبب في نزول دموعك ثم ابتسم واغمض عينه لتسقط يده من علي خد ملك ليدب الرعب في قلوب الجميع وجوان التي كانت تبكي وهي تحاول ان تقترب منه وايهم الذي كان يمسكها اقترب منه يوسف بسرعه وهو يحمله ويسرع الي السياره ثم وضع الياس في الكرسي الخلفي وجلست معه ملك وانتلقو الي المستشفي وعندما وصلو نزل يوسف وهو يحمل الياس الذي كان ينزف بغذره دخل يوسف وهو يصراخ علي الاطباء لكي يساعدوه وملك التي ترقض خلفه وضع يوسف الياس علي الكرسي وقام الاطباء بدخاله الي غرفه العمليات وصل الجميع الي المستشفي ليقوم جاسر باحتضان اخته التي كانت تجلس علي الارض وهي تبكي بقوه اما رغد فقد جلست بجوار يوسف وهي تمسك يده لينفجر يوسف في البكاء وهو يضع راسه بين يده لتلف رغد يدها حول راس يوسف وهي تحتضنه وتمسح علي شعره وتنزل دموعها اما جوان التي كانت تبكي وهي تجلس علي الارض وايهم يمسك يدها اما لميس التي عندما رات الياس وهو يسقط علي الارض اغمي عليها ليحملها فهد وهو يتجه الي المستشفي خلف الجميع وعندما وصل ادخلها الي احد الغرف لكي يرها احد الاطباء وبعد مرور سعتان اتي اسماعيل وهو يتجه الي ايهم فقد ذهب الي قصر ايهم لكي يراء الياس ولكنه صدم عندما علم بما حدث ما الياس وعندما وصل اليهم اسماعيل خرج الطبيب من غرفه العمليات وهو يقول 

الطبيب باسف \انا اسف يا جماعه ....

عشق الايهم - الفصل ٣٣

كان الجميع يقف امام غرفه العمليات وهم ينتظرون خروج الطبيب وبعد قليل من الوقت جاء اللؤاء اسماعيل وهو ينظر الي ايهم الذي كان يحتضن جوان وهي تبكي بكوه خرج الاطباء من العمليه وهم ينظرون لهم باسف ليقترب منه يوسف بسرعه وهو يقول 

يوسف\الياس عمل ايه هو كويس مش كده 

الطبيب\انا اسف يا يفندم احنا عملنا الي علينه الرصاصه كانت جنب القلب بضبط وهو نذف كتير اوي احنا خرجنا الرصاصه بس لو ا24 ساعه دول عدو هيكون كويس بس لو حصل اي مضعفات يبقي الاعمار بيد الله ادعولو احنا هننقلو علي غرفه العنايه المركذه كان يوسف وجوان ينظرون الي الطبيب بصدمه وعندما سمعت جوان كلام الطبيب سقطت فاقد للوعي ليمسك بها ايهم قبل ان تقع علي الارض اما يوسف الذي ترجع الي الخلف وهو يسند ظهره الي الحائط وتنزل دموعه وملك التي لم تتحمل وكانت تبكي بقوه وجاسر يحتضنها ليخفف عنها واسماعيل الذي جلس علي الكرسي وهو يضع راسه بين يديه حمل ايهم جوان واتجه الي احد الغرف ووضعها علي السرير برفق وجلس بجورها اما يوسف الذي كان ينظر امامه بشرود وكانت دموعه تنزل من عينه وبعد مرور اربع سعات خرج ايهم من غرفه جوان وهو ينظر الي جاسر ويقول 

ايهم \جاسر خد ملك وريم وادم ورغدعلي البيت وانا ويوسف وفهد هنفضل هنا ليؤمئ له جاسر ثم يحمل ملك التي نامت ويخرجو ليقف ايهم امام اسماعيل ويقول يلا يا عمي علشان تروح ترتاح وانا هفضل هنا متقلقش 

اسماعيل\لا يا ايهم انا مش ماشئ من هنا الا لما اطمن عليه الاول تنهد ايهم ثم اتجه الي يوسف الذي كان يجلس ويضع راسه بين يديه 

ايهم\اهداء يا يوسف هيكون كويس ان شاء الله متقلقش لينظر له يوسف 

يوسف \يا رب يا ايهم يا رب 

ايهم \انا هروح اطمن علي جوان ثم رحل اما عند لميس التي كانت تغرق في نوم عميق تهرب من الوقع وكان فهد يجلس بجورها ويمك يدها وهو يقبلها ويدعو ان تكون بخير اما عند ايهم دخل الي غرفه جوان وهو يجلس بجورها وينظر لها ليجدها تحول ان تفتح عينها ليتقدم اليها ويمسك يدها ويقول بقلق 

ايهم \انتي كويسه يا حببتي حاسه بايه في حاجه وجعاكي لتنظر له جوان وهي تبكي ثم رمت نفسها في حضنه وهي تمسك بملابسه بقوه ليلف ايهم يده حول خصرها ويضمها اليه ويمسح علي ظهرها ويحول ان يهداها 

جوان ببكاء \هيموت بسببي يا ايهم انا السبب الياس هنا بسببي انا 

ايهم \اهدء يا روحي هيكون كويس صدقينى الياس مش ضعيف وهيقوم منها انتي بس ادعيلو ظل ايهم يضمها الي ان نامت مره اخره ليعيدها ايهم الي السرير وهو يقوم بتغطيتها ويجلس بجورها مر الليل واتاي الصباح امام غرفه الياس كان يجلس يوسف واسماعيل لياتي الطبيب ويدخل الي الغرفه وبعد ساعه خرج وهو يبتسم ليقترب منه يوسف بسرعه وهو يقول بلهفه وقلق 

يوسف \الياس عامل ايه يا دكتر هو كويس 

الطبيب \متقلقش يا يوسف بيه الياس خرج من مرحله الخطر وهو دلوقتى كويس وهننقلو علي اوضه عاديه بس لزم يرتاح كويس علشان الجرح بتاعو كان صعب اتسعت ابتسامه يوسف وهو يحتضن الطبيب بفرحه ويقول 

يوسف\متشكر اوي مش عارف اقولك ايه انا جميلك ده مش هنساه ابدا ليضحك الطبيب ويقول

الطبيب\انا معملتش حاجه ده وجبي يا ابني ويارب يقومو بسلامه 

اما عند لميس التي استيقظت من نومها وهي تنظر حولها وسرعان ما تذكرت ما حدث مع الياس لتنفجر في البكاء وهي تحاول النهوض استيقظ فهد علي صوت بكائها ليقترب منها بقلق وهو يمسك يدها 

فهد\اهدء يا لميس 

لميس ببكاء \لا انا عوزه الياس علشان خطري يا فهد وديني عندو انا عاوزه اشوفو ليحتضنها فهد وهو يتالم علي بكائها ويقول 

فهد\اهدي يا روحي الياس كويس متقلقيش ولله الياس كويس يوسف كلمني وقالي انو عده مرحله الخطر ونقلوه علي اوضه عاديه ثم امسك وجه لميس بين يديه ويمسح تلك الدموع التي كانت تنزل وقال خلص بطلي عياط روحي اغسلي وشك علشان اوديكي اما عند ايهم الذي كان ينظر الي جوان وهو يشكر الله ان الياس عده مرحله الخطر واصبح علي ما يرم ليشعر بها تستيقظ لينظر لها بحب ويقبل جبينها بحنان لتفتح جوان عينها وهي تنظر الي ايهم وسرعان ما بدات عينها بزرف الدموع ليمسح ايهم دموعها بحنان وهو يقول 

ايهم \متقلقيش يا جوان الياس بقى كويس ونقلوه علي اوضه عاديه اهدء يلا علشان تشوفيه ساعدها ايهم علي الوقوف وهو يمسك يدها اما عند الياس في الغرفه فقد بداء الياس في الاستيقظ لينظر الي سقف الغرفه ليجد احد يفتح باب لينظر في اتجاه الباب ليجد لميس وفهد ويوسف واسماعيل يدخلون اي الغرفه لترقض لميس عليه وهي تحتضنه وتنفجر في البكاء لف الياس يده حولها وهو يقبل راسها علي الرغم من انه كان يتالم ليتقدم فهد وهو يبعد لميس عن الياس ويقول 

فهد\لميس الياس لسه الجرح وجعو مينفعش تحضنيه كده لتنظر له لميس ودموعها تنزل من عينها ثم تلتفت الي الياس الذي كان يبتسم لها ويقول بصوت متعب 

الياس \متقلقيش يا روحي انا كويسه دخلت فجئه جوان وهي تتجه الي الياس بسرعه وتمسك يده وتقول بلهفه 

جوان \الياس انت كويس الحمد لله انك كويس ثم بدات في البكاء وهي تقول ليه عملت كده كنت خيفه عليك اوي اوع تعمل كده تاني انت فاهم ليبتسم لها الياس ويقول 

الياس \كان لزم اعمل كده انتي امانه في رقبتي يمكن انا مقولتلكيش بس طنط يسره اتصلت بيه قبل ما تموت بيومين ووصتني عليكي انتي ويوسف اني احميكم ومسبكمش مهما حصل انا لو كنت مت فهموت مرتاح علشان عملت الي قالت عليه المراه الي كانت بتعتبرني والد من ولدها ثم رفع يده وهو يمسح دموعها التي كانت تنزل اما يوسف الذي تقدم الي الياس ثم انحنا اليه وفعل شي صدم الجميع فقد وصل الجميع الي المستشفي رغد وملك وجاسر وادم وجمال وامال وريم اقترب يوسف من الياس وقبل جبينه وهو يقول 

يوسف \انت من لما قبلتك اول مره وانا كنت عارف انك هتكون سندي وظهري طول العمر انت مش انقذت حياه جوان بس انت القذت حياتي انا كمان مهما عملت مش هقدر ارد جميلك بس اقسملك اني مش هسيبهم ولدفعهم تمن الي عمله غالي اوي هخليهم يعرفو اذي ياذو اخويه ابتسم الياس وهو يقول 

الياس \انت غلط يا يوسف احنا مفيش بينا جميل احنا اخوات كنا وهنكون مع بعض في الفرح وفي الحزن كل الي حصل معانه وكل الي شفناه موت ديما ياسر جواليا مايكل ماما يسره كنا مع بعض ومبعدناش احنا قدرنا ننفذ الوصيه اننا نكون ايد وحده ومنسمحش لحد يدخل بينا مهما حصل ثم يمسك بكف يوسف وهو يضغط عليها لتنظر لهم جوان ولميس بابتسمه ليضعو يديهم علي يدين يوسف والياس ويقول في صوت واحد 

يوسف الياس جوان لميس \مع بعض علي طول فريق ديمن داست DAYMAN DAS ليضحكو في صوت واحد الاربعه لتقول جوان 

جوان \مستخدمناش الاسم ده من زمان اوي 

لميس \معاكي حق وحشني الاسم ده اوي لتاتي تالا وهي تبكي علي الياس وتقول 

تالا ببكاء \يا ..با..با . انت كويس كانت تالا تقف امام سرير الياس ليبتسم لها الياس وهو يمد يده ويمسح علي خدها ليقوم يوسف بحمل تالا وهو يقربها من الياس لتلف تالا يدها حول عنق الياس وهي تبكي ليحتضنها الياس بحنان وهو يقول 

الياس \انا كويس يا قلب بابا بطلي عياط يا حببتي لترفع تالا راسها وهي تنظر الي الياس ثم تقبل خده وهي تقول ببرائه 

تالا \انا كنت خيفه عليك اوي يا بابا ليقبل الياس راسها وهو يقول بحنان 

الياس \معلش يا روحي انا كويس وهرجع معاكي علي البيت لتنظر له جوان وهي تقول 

جوان \مين ده الي هيرجع علي البيت يا الياس بيه انت هتفضل هنا لحد ما الدكتور يكتبلك علي خروج غير كده مش هتطلع بره الاوضه دي لينظر لها الياس بفزع 

الياس \لا انتي بتهزري صح يا جوان انا مستحيل افضل هنا اكتر من يومين لينظر له يوسف بخبث 

يوسف بشماته \الله يعرك فضحتنا رصاصه وحده تعمل فيك كده جتك خيبه لينظر له الياس بغيظ 

الياس \انت بتشمت فيه يا حيوان 

يوسف بمكر \لا لسمح الله انا اعمل كده انا بس بفكرك بكلامك يا برنس ثم نظر الي جوان ويقول ببرائه مصطنعه مش المفروض ان الياس ياكل مسلوق بس يا جوان وكمان يشرب شربه الخضار والبن ثم ينظر الي الياس بمكر ويضحك الضحكه الشريره نيهههههههه لينظر له الياس ويقول 

الياس بغضب \ماشي يا حيوان ولله لوريك يا يوسف بس استنا لما اعرف اتحرك هوريك 

جوان \بس يا الياس يوسف معاه حق انت لزم تاكل كده فعلا وانا الي هعملك الاكل بنفسي ليفزع الياس وهو يضع يده علي راسه اما يوسف الذي انفجر في الضحك وهو يضع يده علي معدته من منظر الياس 

الياس \لا ابوس ايدك بلاش الاكل بتاعك بصي انتي المفروض تعملي الاكل ده لايهم علشان ميذعلش هو برضو جوزك يا روحي خلي اي حد تاني غيرك يعمل الاكل 

جوان\ ليه بس يا الياس انا هعملك الاكل وهعمل لايهم كمان 

الياس بزعر \لاء ثم نظر الي ملك وهو يقول بصي بصرحه كده انا عاوز ملك هي الي تعملي الاكل مش هي زوجتي المستقبليه 

جوان \ماشي بس انا برضو هعملك وجبه في اليوم ايه ريك 

الياس \مفيش فيده ادبست ثم نظر الي يوسف الذي كان يضحك بشده ليقول بحقد جوان يا روحي انا عوزك تعملي حساب يوسف كمان علشان ميذعلش 

جوان بسعاده \ماشي وهعمل ليوسف كمان لينظر لها يوسف بفزع وتوقف عن الضحك وهو يقول بسرعه 

يوسف \لا يا جوان مش عاوز اتعبك معايه انا هاكل من البيت عادي متقلقيش 

الياس \لاء يا يوسف اذي جوان تعمل اكل ومتكلش منو دي تيجي برضو يا رجل ده انت اول واحد لزم ياكل لينظر له يوسف بغيظ 

يوسف \اخرس يا حيوان انت مالك انا حر 

جوان \انا هعمل حسابك يا يوسف لينظر لها يوسف بقلق وهو يضع يده علي معدته بحسره ليضحك الياس وهو يقول بشماته 

الياس \كما تدين تدان يا وحش نيهههههههه البس يا كبير كان الجميع يضحك عليهم والفرحه تعم الغرفه وجميع من فيها بسلامه الياس كانت ملك تنظر الي الياس وهي تشعر بسعاده لا حدود لها انه بخير لينظر لها الياس بحب وهو يبتسم لها لتخجل ملك وتنظر الي الارض تمنا الياس ان تكون زوجته الان لكي يستطيع ان يضمها اليه فقد اشتاق لها كثير كان جاسر يعلم ان ملك تريد ان تطمئن علي الياس لذلك بعد ان عاد الجميع الي القصر معاده جاسر وملك فقد عاد كل من يوسف وجوان ولميس وفهد وايهم الي القصر لكي يرتاحو وقد اقترح جاسر ان يبقى هو مع الياس وتبقى معه ملك علم ايهم بما يريده جاسر لذلك راحل بهدوء خرج جاسر من الغرفه ليظل الياس وملك في الغرفه وحدهما فجاسر يثق بالياس ويعلم انه سوف يحافظ علي اخته نظر الياس الي ملك وقبل ان يتكلم صدم عندما وجدها ترتمي في حضنه وهي تبكي وتلف يدها حول عنقه وتقول بصوت باكي 

ملك\انا كنت خيفه عليك اوي كنت خيفه لتسبني ذي ماما وبابا متعملش كده تاني لو كان حصلك حاجه انا مش كنت هسمحك ابدا ثم بدات في البكاء كان الياس يسمع ما تقوله وهو يبتسم ثم لف يده حولها وهو يقبل راسها ويقول 

الياس \انا اسف علشان سببتلك الخوف عرفه انتي السبب الي خالني اتمسك بل حياه دي وانا في العمليات شفت ياسر وهو كان وقف قدمي ولبس ابيض وكان بيضحك وبيقلي اني عملت الي عليه وقتها كنت هستسلم للموت لول ان ظهرتي قدمي وانتي بتعيطي وقتها عرفت ان في حد مستنيني ارجعلو مكنش ينفع اسيبك علشان عارف اني الوحيد الي هحميكي انا بحبك يا ملاكي بحبك يا احلي حاجه في حياتي يا وردتي لتبتعد ملك عنه ووجهها محمر من الخجل وهي تنظر الي الارض ليمد الياس يده وهو يمسك يدها ويقبلها كانت ملك تجلس علي الكرسي بجوار سرير الياس وتمسك يده وتضع راسها علي حافه السرير وتنام ليبتسم الياس وهو ينظر لها ليدخل جاسر وهدواء وهو ينظر الي اخته ثم يحضر غطاء ويضعه عليها ثم قبل راسها ونظر الي الياس الذي نام وهو يبتسم ليقوم جاسر بتغطيته هو الاخر ويجلس علي الكرسي وهو يبعث برسائل لحبيبته ريم الي ان غط هو الاخر في نوم عميق 

في صباح اليوم التالي في قصر عائله الشناوي كانت جوان تقف في المطبخ وهي تعد الطعام ورفضت اي مساعده من رغد او ريم اما في الخارج في غرفه الجلوس كانو يجلسون والقلق مرسوم علي وجه يوسف وهو يقول

يوسف \لا كده حرام انا مستحيل اكل الاكل الي هتعملو ابن**********الياس ورحمه امي لوريه بس لما اشوفو لينظر له فهد باستغرب 

فهد \في ايه يا يوسف انت خايف كده ليه مالو اكل جوان 

يوسف بصوت عالي \ملو ملوش ذي الفل هو في احسنا من اكل جوان حولت لميس ان تمنع ضحكتها ولكنها لم تستطع لتنفجر في الضحك وهي تنظر الي يوسف الذي كان ينظر لها بغيظ 

لميس \تعيش وتاخد غيرها يا جو بصرحه انت صعبان عليه اوي والياس كمان الله يكون في عنكو 

يوسف \بس يا لميس بدل ما ادبسك معانه ونبقى احنا التلاته في المستشفي مع بعض 

لميس \لاء مش عاوزه 

ايهم \ملو اكل جوان يا يوسف 

لميس\متشفش وحش اخر مره فكرت تعمل فيها اكل انا وماما يسره ماكلناش منو بس يوسف والياس دخلو في الاكل بعشم اوي وبعد ساعه وحده بس لقينى يوسف والياس كل وحد ماسك بطنو وقتها ماما يسره مكنتش عرفه تروح ليوسف ولا الياس ومن سعتها وماما منعت جوان تدخل المطبخ لينظر ايهم الي يوسف بقليل من القلق ليضع يوسف يده علي كتف ايهم وهو يقول 

يوسف \استحمل يا صحبي كلو هيعدي لتدخل جوان وهي تحمل الطعام ليفزع يوسف اما ايهم الذي كان ينظر الي الطبق بشك وهو يمسكه بين يديه ثم يرفع نظره الي جوان ليجدها تنظر له بابتسمه وحماسه لم يراد ان يحزنها ليبدء في الاكل الي ان انتها الطبق ثم نظر لها وهو يبتسم 

ايهم \تسلم ايدك يا جوان لتنظر له بخجل ثم تنظر الي يوسف الذي كان ياكل ببطء وتقول 

جوان \مالك يا يوسف بتاكل ببطء كده ليه لينظر لها يوسف ويقول 

يوسف \ علشان استمتع بيه يا روحي ثم نظر الي فهد وهو يقول خد يا فهد دوق اكل جوان لينظر له فهد بقلق ويقول 

فهد \لا مش عاوز انا اكلت من شوي يا يوسف لينظر يوسف الي ادم الذي عاد من الخارج ليقول 

يوسف \ادم كويس انك جيت خد كل ده لينظر ادم الي الطبق وهو يقول 

ادم \ايه ده يا يوسف 

يوسف \ده اكل جوان هي الي عملتو بس ايه تحفه لزم تجربو لياخذ ادم الطبق ويبدء في الاكل ليتنهد يوسف ثم ينظر الي رغد التي كانت تحمل جو الصغير وهي تلعبه لينهض ويجلس بجورها ويبداء في ملاعبه الطفل وبعد نصف ساعه ذهب الجميع الي المستشفي لكي يطمانو علي الياس كانت جوان ترتدي

وص الجميع الي المستشفي وتجهو الي غرفه الياس ليجدو الياس يجلس علي السرير وملك تجلس بجوره وجاسر يجلس علي الاريكه رقضت تالا الي الياس وهي تجلس علي قدمه وتقبل خده ليبتسم الياس ثم ينظر الي جوان التي كانت تبتسم له جلسو وهم يتحدثو الي ان ران هاتف يوسف لينظر الي اسم المتصل وهو يبتسم بشر 

يوسف \عملت الي قولتلك عليه يا مازن 

مازن \............

يوسف \كويس اوي عوز في خلال ساعه وحده بس كل المجلت والصحف تعلن عن افلسو عوزو يتمسح من السوق واسمو يتناسي ثم اغلق الهاتف واتصل بشخص اخر وهو يتحدث بكل برود 

يوسف \اهلا يا فليب افعل ذلك اقتل كل من يقف امامك هل فهمت اريده في المخزن اليوم لا تجعل احد يلمسه اريده ان يكون علي قيد الحياه لكي اريه ما هو ثمن من يلعب مع الوحش الاقتصاد سوف اجعله يتمنا الموت 

فليب \سيدي اي خطه تريد ان نتبعها في اقتحام القصر الخاص برايان 

يوسف ببرود\افعل الزم يا فليب انا اثق بك لا يهم اي خطه كل من يعترض طريقك احهز عليه ثم اغلق الهاتف وهو يبتسم ابتسمه مرعبه ليقول الياس 

الياس \انت عرفت مين الي عمل كده يا يوسف صح 

يوسف \ايوه 

الياس \ريان مش كده 

يوسف ببرود\ايوه رايان يا الياس هو كان قصد جوان مش انا او حتي انت بس ثم ابتسم معرفش يلعبها صح ودلوقتي 

الياس مكملا لكلام يوسف \ودلوقتي جه ضورنا في الضرب صح

يوسف \صح 

الياس \انت ناوي تعمل ايه 

يوسف \مش عارف هو انا فكرت اروح ارزعو رصاصه في راسو بس قولت كده هيموت بسرعه وانا بصرحه عاوز اعذبو شوي علشان كده دمرات كل شركاتو وخليتو يعلن عن افلسو ودلوقتي فليب بيقتحم القصر بتاعو ثم نظر الي الياس وقال انا سبتو علشان تخد انت حقق يا برنس ليبتسم الياس ويقول 

الياس \طول عمرك بتعرف في الاصول يا جو عملت الوجب وزياده كمان لتقول جوان وهي تنظر لهم بغيظ 

جوان \كل ده بسببكو انتو الاتنين انا قولتلك يا يوسف متعملش كده في ريان بس انت مسمعتش كلامي عجبك كده لو حصل حاجه لالياس دلوقتى كنتو هتعملو ايه يا باشا انت وهو لينظر لها كل من يوسف والياس ببرائه مصطنعه 

يوسف \انا معملتش حاجه انا كنت ناوي ارجعلو الشركات بتعتو صدقيني 

الياس \ايو يا جوان كان هيعمل كده لتضيق جوان عينها وهي تقول 

جوان \امل ايه الي حصل ابهروني 

يوسف \بصرحه كده انا نسيت لتضع جوان يدها علي راسها ثم تنظر لهم بغيظ 

جوان \انا مش عرفه انا عملت ايه في حياتي علشان تكونو انتو الاتنين اخواتي مهو يا امه اموت بجلطه يا امه اموت وانا منقوطه منكو حسبي الله ونعم الوكيل 

يوسف \الله يا جوان دي ما كنتش رصاصه وبعدين ما الياس ذي القرد اهو محصلهوش حاجه لينظر له الياس بغيظ 

الياس \الطيور علي اشكلها تقع يا عمري ان كنت انا قرد فانت شنبنزي ليلتفت له يوسف ثم يبتسم بخبث ويقوم بركل سرير الياس بقوه ليتاؤاه الياس بوجع وهو يضع يده علي الجرج وهو ينظر الي يوسف بغيظ 

يوسف \اغلط تاني والمردي هرميك من علي السرير 

الياس بغضب \انت بتستغل اني مش قادر ارد عليك بس هتشوف يا يوسف ماشي ليقول يوسف بسخريه 

يوسف بسماجه \ماشي ولا راكب 

الياس \يخربيت برو د اهلك عيل سمج 

يوسف \ملكش دعو ب اهلي يض لينفجر الجميع ضحكنا علي يوسف والياس لتقول جوان 

جوان \هو انت هتخرج امتى يا الياس 

الياس بملل \مش عارف احتمال بكره او بعدو بل كتير اوي 

لميس \بس يا الياس انت لسه خارج من العمليه مينفعش تخرج دلوقتي 

الياس \لا انا هخرج من هنا مستحيل افضل قاعد القعده دي وبعدين انا مش بحب المستشفيات 

يوسف \ماشي يا الياس الي يريحك انا هخلي الدكتور يكتبلك علي اذن خروج وهخليه يجيب ممرضه علشان تسعدك 

الياس \لا يا جو مش عاوز ممرضين انا هكون كويس 

يوسف \بس يا ....قطع دخول اسماعيل الي الغرفه لينظر له الياس ببرود وهو يقول 

الياس \خير عاوز ايه 

جوان بعتب \الياس عيب كده لينظر لها الياس ويلف وجه الناحيه الاخره 

يوسف بهدواء \اتفضل يا سياده اللؤاء 

اسماعيل \شكرا يا ابني ثم نظر الي لميس ليتذكر ياسر فالميس تشبه اخوها كثير اقترب اسماعيل من لميس ليصدم عندما وجد الياس الذي نهض اواتجه الي لميس و وقف امامهاا مثل الجدار غير مهتم بجرحه امسك الياس بيد لميس وهو يجعها تقف خلف ظهره ويده الاخره كان يضعها علي مكان الرصاصه ويقول بغضب 

الياس \لو قربت منها هنسا كل الي اتربيت عليه ومش هعمل اعتبار لنك اكبر مني احسلك تمشي من هنا كان الجميع ينظرون الي الياس بحزن كانت جوان تنظر له وعينها مملواه بدموع 

اسماعيل بصوت حزين \صدقنى يا ابني انا ليقول الياس بغضب وصوت عالي 

الياس \انا مش ابنك متقلش ابني انت فاهم انا مكرهتش حد قد ما كرهتك كل الي عملتو فيه كل العذاب الي انا شفتو بسببك انت وابنك ودلوقتي جي تقولي ابني انت ايه معندكش قلب 

اسماعيل ودموعه تنزل من عينه \يا الياس انا مكنتش عارف صدقني انا حولت اضور عليك ولما عرفت ان انت وياسر ماتو انا حولت اوصل للميس علشان انتبهلها انا ندمان علي الي عملتو ليضحك الياس بسخريه ومعالم الالم مرسومه علي وجه وهو يقول 

الياس \ندمان اعمل بيه اييه ندمك اعمل ايه باسفك ثم قال بصوت عالي اعمل بيه ايه قولي ندمك واسفك هيرجعولي الي اتاخد مني هيرجعلي اخويه وصحبي ورفيق دربي قولي عارف ان موت ابويه مكسرنيش ذي موت ياسر عارف ليه علشان ابويه كان ذيك بضبط كل همو المنصب والفلوس قولكو ذي بعض قال الياس جملته الاخيره ثم وقع علي ركبته بسبب الالم الفظيع الذي كان في قبله ليرفع يده من علي صدره ليجدها ملطخه بدماء لتسرع اليه كل من جوان ولميس ويوسف ليقوم يوسف بسند الياس وهو يقول 

يوسف بقلق \اهداء يا الياس 

الياس بصوت متعب \خليه يمشي يا يوسف طلعو بره ثم فقد الوعي ليقوم يوسف بحمله ووضعه علي السرير ليذهب جاسر لينادي علي الطبيب اما لميس وملك وجوان كانو يبكون علي الياس لينظر يوسف الي اللؤاء اسماعيل وهو يقول 

يوسف \انا اسف يا عمي بس انت لزم تمشي اديه شوي وقت وهو هيسمحك انا متاكد ليبتسم اسماعيل بوجع وهو يتجه الي الياس الذي كان فقد للوعي ويقبل راسه بحنان ابوي ثم يخرج من الغرفه وتبعه الجميع عندما وصل الطبيب وبداي بعلاج الياس

تعليقات

التنقل السريع
    close