الحلقة الثالثة وعشرون
أميرة في بيتنا
أميرة قلبي
في الصباح
غنا ورقص الكل فى بهجة وفرحة لا توصف
أمل: حلو الدريس دا انا عايزة الفت نظر جلال
منال: حلو خالص وانتى مش محتاجه تلفتى نظره نظرت نسمه الى أمل وغمزت لها
أمل: واى رايك فى الفستان دا ؟
منال : حلو برضو
نسمه: دا ليكى يا منوله
منال: نافية لا طبعا أنا مستحيل ألبس حاجه زي دي
(الفستان عبارة عن لونه رصاصى وفوقه بعض الترتر البسيط الهادى ومصنوع من بعض التل ومقسم على الوسط وبه حزام ابيض )
نسمه : وماله دا بس ما اهو هادى وبسيط
منال: لا طبعاً مش هلبسه
وبعد التحايل من امل ونسمه قررت تلبسه لما تظهر لعائلة أميرة أن الكل مبسوط بعودتها
ومسكات وبعد الزينه أصبح الكل جاهز
(داخل منزل حسين....
لم يناموا منذ يومين تجهيزات البيت والاكل وفساتين الاستقبال وكأن أميرة لم تتزوج من قبل)
أميرة: بفرح انا حاسه قلبى هيقف من الفرحه (بقلمي زهرة الجبل) يااااه اخيرا هرجع لحبيبى ومشاكلنا اتحلت
ولاء: عقبالى يارب
رحمه :ياريت خلينا نخلص منك (بقلمي زهرة الجبل)
فاطمه : لولولولولولى واهو جالك يابت ريح بالك يابت
جلال:، عقبال ما اخلص منكم جميعاً
رحاب: بحزن مظنش هتفرح بحد فينا كفايه علينا نفرح بالدكتورة اميره
دهش الجميع من كلام رحاب
اميرة: ليه بتقولى كدا
رحاب: بحزن هو انتى شايفه غير كدا كل حاجه أميرة أميرة: وإحنا يادوب اخواتك
صدم الكل من كلام رحاب ولكن الكل يعلم انها حزينه لتأجيل فرحها لحين ميسرة وبدون أى أسباب مقنعه بالنسبه لها
أميرة: بحزن انتى لو حابه أأجل موضوعى بعد موضوعك أأجله
محمود: وقد اتى فى الوقت المناسب
انا مش عارف متسربعه على الجواز ليه يابت اتقلى احسن يقول البت بايرة ولا إيه
رحاب: هزر برحتك ما انا بقيت ملطشه البيت
محمود: وهو يحاول تلطيف الجو والله صعبانة عليا دا انتى تموتى فى النكد عموما بالكتير كام يوم والشملول بتاعك نحدد معاه معاد الفرح اتفق مع ابوكى ومعايا من كام يوم بس انتى اللى مش صابرة على رزقك (بقلمي زهرة الجبل)
رحاب: بعدم تصديق احم انت بتكلم بجد
محمود: ايوا يا ستي جدا ... وبعدين دا يوم المني يوم ما نخلص منك
رحاب: حضنت محمود شكرا يا حودة
... والله وانا نفسي اخلص منكم
جلال: عقبال ما تخلصوا مني يارب
محمود: وحضرتك ناوي علي اي
جلال: بابتسامة خليها مفاجأة
اميرة: برجاء جلال عشان خاطري عدي يومي علي خير
جلال: ههههههههه متخفيش يا بت هيعدي وهيبقي احلي يوم
رحاب: بخجل.... إحم ميرو متزعليش مني
أميرة: حضنتها انا مش بزعل من حد منكم وانا مقدرة موقفك
وانا مبسوووووطه جدااااااا النهارده
رحاب: اكيد عشان حبيب القلب
جلال: خميرة عكننه ؛ سيبكم منها... والحمد لله هنخلص منها قريب
رحاب: دا بُعدك انا هنط هنا كل شويه
(وجاء اليل وكلهم في انتظار عائلة صالح )
أميرة: بتوتر هما لية تأخروا كدا
ولاء: يا بت اتقلي شوية
اميرة: انا خايفه يكون في حاجه حصلت
محمود: اهدي بقا
شويه ويكونوا هنا
واسمعي مني الكلمتين دول
اميرة: بتساؤل؟ كلمتين ايه دول يا حوده؟
محمود : بجديه مش عايزك تكونى ملهوفه قدامهم ومتوافقيش على اى حاجه اركنى قلبك على جنب شويه اللى اهم من الحب الكرامه هتحبى اللى هيحافظ عليها وهتكرهى اللى هيقلل منها الحب مش كفايه يخليكى سعيدة حبى نفسك ومتسمحيش لاى حد يقلل منها فهمتى
اميرة:بابتسامة حاضر يا حوده
محمود: الكلام ليكم كلكم
مش عايز واحده فيكم تحسس جوزها ان هى ضعيفه دا مش معناه تكونى مفتريه بالعكس حسسيه ان هو سندك ورجلك وحبيبك وجوزك وان هو اغلى حاجه فى حياتك بس كله بقدر وحساب فاهمين كلامى
كلهم فى نفس واحد فاهمين يا استاذ محمود ونظروا الى جلال
رحاب: اى انت مش عايز تقول حاجه
جلال : هههههه لا انا مش بقول انا بعمل ....
بصوا انا هجيب بندقيه لو واحده فيكم جوزها زعلها هفرغها فيه انما لو انتوا اللى غلطانين ودا اللى متاكد منه عشان عارفكم مصايب هربطها جمب الجاموسه فى الحوش
ولاء: ياريتك ما اتكلمت اسكت احسن (بقلمي زهرة الجبل)
أميرة: بتوتر يوه هما ليه اتاخروا
محمود: هههه مفيش فايدة فيكم
أميرة: احم نسيت برحتهم ييجوا
وبعد لحظات سمعوا أصوات عربيات ودق على الباب
أميرة: بفرح جم جم جم، واسرعت لكى تفتح
محمود: بغضب اميرة
اميرة: بخجل نعم يا حوده
محمود: بشخط ادخلى جوه ومتخرجيش غير لما انده عليكى (بقلمي زهرة الجبل)
اميرة: بغضب اوووف حاضر
محمود : وهو ذاهب يفتح الباب كانى بكلم نفسي
محمود: مرحبا أهلا أهلا اتفضلوا نظر الى منال وامعن النظر اليها وجد ملامحها هادئه مرتاحه بعض الشئ ونظر الى الكل ولم يكن يوسف معهم لم يعقب على عدم وجوده حتى يذكروا هم سبب عدم قدومه
دخلوا إلى الصاله وخرجت فاطمه وحسين ورحبوا بكل الحضور
حسين: مرحبا والله نورتونا
صالح: البيت منور بصحابه
فاطمه: يا ميت اهلا وسهلا شرفتونا وانستونا
حسين: امال الدكتور يوسف فين خير يارب (بقلمي زهرة الجبل)
صالح : شويه كدا ويكون هنا
خرجوا البنات ومعهم العصير وكل منهم ينظرة إلى معشوقه بهيام
جلال : فقد نظر الى امل منذ دخولها الى المنزل ولم يحيد نظره عنها ادعت امل انها لم تهتم الى نظراته ولكنها لم تستطيع اخفاء لهفتها عليه اما عن محمود حاول قدر المستطاع اخفاء لهفته على منال وادعى انه يتحدث مع عمروعاصم اللذان لم ينتبهوا الى كلامه وركزوا نظرهم الى ولاء التى اشاحت نظرها عنهم الاثنان.
لم تحتمل اميرة الانتظار داخل الغرفه حتى ينادى عليها محمود فهى متلهفه على ان تشبع نظرها الى يوسف فخرجت مسرعه سلمت على كريمه ومنال ونسمه وامل ولكن عقلها فى مكان اخر ياترى اين يوسف
اميرة بحزن فين يوسف:
عمر: هيجى ورانا
اميرة: هيجى مع حسن ولا إيه
عاصم: وهو ينظر الى ولاء احم حسن وداليا عنديهم واجب فى عيله داليا
محمود: بتعجب امال يوسف هيجى مع مين؟ (بقلمي زهرة الجبل)
عمر: هو قال روحوا وانا هاجى وراكم وصمم على كدا
اميرة: بحزن إزاى يعنى هيجى وراكم (بقلمي زهرة الجبل)
وانتو ليه سبتوه؟؟!!
محمود: اهدى يا اميرة هنعرف بعد شويه يلا خدوا البنات وفرجوهم على بيتنا
عاصم: والله هو اللى قال كدا واتحايلنا علي
وصمم على كدا واكيد انتى عارفه يوسف دماغه حجر ونظر الى ولاء بس انا غيره خالص ابتسمت ولاء ونظرت الى الناحيه الاخرى
اميرة: بضيق وليه سمعتوا كلامه يعنى هو ييجى لوحده ازاى دلوقتى
محمود: بغيظ اميرة خدى البنات وفرجيهم على بيتنا (بقلمي زهرة الجبل)
رحاب: زقت اميرة احم اتفضلوا اتفضلوا دا بيتنا هيعجبكم قوووى
داخل شقه جليله
سماح: خلاص رفعنا الرايه البيضه بت حسين فازت بالكل واحنا اللى خسرنا كل حاجه
جليله: وهو انا هعدى الموضوع بالساهل كدا وعهد الله خراب على الكل وسيرتهم هتبقي على كل لسان
بسمه: خلاص يا امه كدا كفايه جدى على اخره مننا ومعرفش صابر دا كله ليه انتوا مش ملاحظين
سماح: فعلا انا خايفه من سكوته
جليله: اكيد بيدبر لحاجه عشان كدا (بقلمي زهرة الجبل)
هخربها قبل ما جدكم يعمل حاجه
سماح: هتعملى اى تانى
جليله: الجيران لازم يعرفوا موضوع منال وحسن جوز منال هياخد العيال عشان سيرتها الزفت واميره مش لازم يكمل حملها لازم ينزل ودى خلونى اتكتك ليها واحدة واحدة
بسمه: خلى بالك من جدى مش هيسكت
جليله: ايه يعني هيعمله غير يودينا البيت القديم ودا هياخد مده يكون خد تار ابوكم وحرقت دمهم زى ما حرقين دمى (بقلمي زهرة الجبل)
داخل شقه فاروق
يجلس فاروق وهو فى عالم غير العالم وافاق من شروده على دقات جرس الباب
حسن : ازيك يا جدي
فاروق ادخل
حسن: مالك يا جدي انت تعبان ولا اى دخل حسن واغلق فاروق الباب
حسن: بتعجب قفلت الباب ليه
فاروق : عشان محدش يسمعنا
حسن: بقلق خير يا جدى انا قلقت
فاروق : انت طلبت منى حاجه قبل كدا وبخلت عليك
حسن: وهو يبلع ريقه بصعوبه ليه بتقول كدا(بقلمي زهرة الجبل) عمرك ما بخلت علينا بحاجه
فاروق: بتسرقنى ليه يا حسن بتسرق اخواتك ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟
حسن: بصدمه وهو يبتلع ريقه انا يا جدي
فاروق : بحزن انت هتكدب كمان .
حسن: ونظر الى الارض بخجل وكسرة عين عرفت ازاى؟
فاروق: انا ديما كنت بكذب نفسى واقول هيعقل ويبطل اللى بيعمله بس انت كل مرة انيل من اللى قبلها سكت كتير بس انت زودتها كنت ((بقلمي زهرة الجبل)) عايز توصل لفين؟
حسن: وهو يحاول يبرر غلطه دا حقى انا اللى بتعب وانا اللى بشتغل اخواتى محدش فيهم تعبان وفى الآخر هياخدوا زى مع انهم متعبوش زيي
فاروق: وهو يحاول الصمود مين ملى ادماغك بالكلام دا من اللى صورلك الحرام حلال مين اداك الحق توزع الحقوق بالغلط مين اللى لعب فى عقلك مين الشيطان اللى خلاك بتسرق جدك واخواتك
حسن: بأسف انا مسرقتش انا خدت شويه من حقى وهنا لم يتمالك فاروق نفسه وبكل قوته اعطى كف لحسن اوقعه على الكنبه
فاروق: فوق فوق اصحى انت نايم (بقلمي زهرة الجبل)
انا وثقت فيك امنتك على كل حاجه هى دى الامانه وحق اى اللى بتتكلم عنه انت بتاخد حقك اول باول وبديك كمان اكتر من حقك انا لو جبت واحد غيرك وعمل اللى عملته هو كدا اخد حقه يعنى هو كدا مش غلطان كدا مش حرامى لو انت مكانى هتعمل ايه هنسيبه واتقول دا كان بياخد حقه وبشخط رد مترد سكت ليه؟
حسن: وهو بتحسس مكان القلم وعينه فى الارض انا اسف يا جدي مكنش قصدى
فاروق: باس الكلام ده تقوله لو دوست على ديل جلابيتى وانا ماشى انما انت ارتكبت ذنب كبير فى حق كل اللى حواليك
حسن: بعين مكسورة اعمل ايه عشان تسامحنى
فاروق: ادعى ربك هو اللى يسامحك ادعى ربك يغفر لك (بقلمي زهرة الجبل)
حسن: جدى والله ماهغلط تانى كان غصب عنى شيطان لعب فى دماغى
فاروق: بأسف ياريتها مرة انت من مده كبيرة بتلعب فى الحسابات والورق والفلوس وانا بقول هيتوب هيبطل بس مفيش فايدة انا لو مشفتش بعينى مكنتش هصدق انا كذبت نفسي واعيد واعيد فى الحسابات واديتها ليوسف يراجعها واديتها لناس متخصصه عشان اكذب نفسي بس مفيش فايدة (بقلمي زهرة الجبل)
حسن: سامحنى يا جدي
فاروق قوم يابنى قوم صلى واستغفر ةاطلب من ربك يغفرلك
حسن: وانت يا جدي
فاروق : انا بنى ادم زيك طالب من المولى المغفرة
حسن : وقد امتلأت عيناه بدموع الاسف والندم انت معملتش حاجه انا اللى عملت
فاروق : بأسف أومال ليه طالعين كلكم ديل عوج انا ربيت ولادى غلط وانتوا تربيتهم يبقا انا كمان غلطان عشان معرفتش اربى
حسن: بأسف يا جدي الزمن بيغير النفوس
فاروق:الزمن هو هو بس انتوا اللى غلط انتوا اللى رميين عقلكم للشيطان يلعب بيكم ربنا يصلح حالك وحال اخواتك (بقلمي زهرة الجبل)
ذهب حسن وكله هم وغم وكله حزن لماذا سمع كلام زوجته؟ !
لماذا خان ثقه جده واخواته؟!
ما هذة الحاله التى وصل اليها؟!
ماهذا الطريق الذى اتبعه؟!
ماذا كان ينقصه؟!
وكيف سيعود ثقة جده به؟!
وكيف يصلح هذه الاخطاء؟!
وما العمل لو اخواته عرفت بالموضوع؟!
كيف سيرفع نظره فيهم؟؟
انتظروا الحلقة القادمة
بقلمى زهرة الجبل
تعليقات
إرسال تعليق