الحلقة الرابعة والعشرون
اميرة في بيتنا
اميرة قلبي
( داخل منزل حسين)
منال: باباستامة بيتكم جميل ومريح
رحاب: بلؤم احم طيب كويس عجبك وغمزت لها
منال: احم وانتو محليينه أكيد
ونظرت الى أميرة وجدتها سارحة في عالمها … مالك يا اميرة
أميرة : انتو ازاي سبتوا يوسف لوحده هييجي ازاي؟؟
منال : مانتي عارفة يوسف دماغه زي الحجر طالما قال حاجة محدش هيقدر يرجعه
أميرة : بقلق هو ممكن يغير رأيه وميجيش
نسمة : هههههه ، ميجيش يابنتي دا ماصدق
** وبعد لحظات سمعوا دقات على الباب --- اسرعت أميرة لفتح الباب وتفاجأت بمحمود
محمود : بضيق انتي رايحة فين؟
أميرة : احم .. بكسوف هفتح الباب
محمود : وهو يهز رأسه انها تدخل الاوضة يلا على الاوضة
أميرة: يوه محمود خلاص بقا
محمود : وهو يجز على اسنانه أنا قولت جوه
منال : احم وهي تنظر للأرض معلش خلي أميرة هي اللي تفتح لو معندكش مانه
محمود : وقد وقف صامتاً لبعض الوقت وسرح في ملامح منال الهادئة وكسوفها الواضح
وأفاق بعد لحظات معدودوة
محمود : احم انتي متأكدة أنه يوسف يمكن يكون حد تاني
منال : هو اتصل وقالي خلي أميرة اللي تفتح الباب
محمود : بيأس ماشي افتحي يامدام أميرة
** احم نظرت أميرة الى المرآة اللي جنب الباب وعدلت من ملابسها وشكلها
بهمس أخيراً حبيبي جه ونظرت اليهم ……. فيا حاجة غلط؟
ولاء : قمر والله قمر
رحاب : عسل وربنا
أمل : ياخلاثي على السكر
محمود: بغيظ افتحي الباب يا إما افتح انا
أميرة : نافية لالا أنا هفتح الباب احم
وعندما فتحت كانت الصدمة الكبرى وقفت أميرة صامتة مذهولة متعجبة فرحة فاتحة عينيها على وسعها .. ونظرت الى يوسف من رجله حتى رأسه
يوسف انت واقف على رجلك ازاي
يوسف : بابتسامة طيب هتخليني واقف على الباب
** ازاحت أميرة نفسها من أمام الباب لتسمح له بالدخول بدون أن تتكلم
فصدمتها لا توصف فرحه مع تعجب
دخل يوسف وهنا كانت صدمة الجميع لحظات صمت رهيب من الجميع
أمل : بصدمة يوسف انت واقف ازاي؟
يوسف: احم اى يا جماعه انتوا مش مبسوطين ولا اى
عاصم: بصدمة يوسف انت ….
عمر: يوسف انت ازاي٠٠٠٠
صالح: اللي شايفه دا حقيقي
يوسف: ايوا أنا واقف على رجلى الفترة اللى عدت كله كان مشغول وانا كمان كنت مشغول
لم تتمالك كريمه نفسها حضنت ابنها بعيون باكيه فرحه مع زغاريت فاطمه وفرحت الاخوه والاخوات مع احضان ليوسف لم يعهدها من قبل من جميع عائلته
وبعد مده من الصدمه والتهانى والبكاء الفرح
جلس يوسف مع أميرة بمفردهم
أميرة: يوسف هو اللى شيفاه دا حقيقى
يوسف: ببتسامه مش انا قولتلك هعمل المستحيل عشانك
أميرة : يعنى منستنيش
يوسف: تعالى فى حضنى وحشتنى رحتك وكانها مستنيه هذا الطلب
جلسوا على كنبه واحده وضمها الى صدره يا هبله عمرى مانسيتك لحظه وكنت بعرف اخبارك من امل اللى كانت تتصل بيكى كل يوم وكنت اسمع صوتك لما تعلى السماعه كانت ترد فيا الروح بقلمى زهره الجبل وهى فى حضنه
أميرة: وعملت كدا ازاى
يوسف: ههههههه والله وحشنى كلامك اسمها عملت اى عشان تقف
وضربته على صدره ضربه خفيفه
أميرة: بطل بقا تعيب على
كلامى
بقلمى زهره الجبل
وهنا دخل محمود هادم اللذات ومفرق الجماعات كما تقول عليه رحاب فهو دائما يشخط فيها وابن خالتها لما تكلمه او يكون عندهم
محمود: بشخط .. أميرة
ابتعدت أميرة من حضن يوسف
أميرة : بكسوف نعم يا محمود
محمود: احنا قولنا إيه .. ايه من كلمتين خلاكى خاتم فى صباعه
يوسف: احم محمود انت داخل على موضوع كبير اعقل كدا وركز فيه وسيب أميرة في حالها
أميرة: ايوا يا حوده ركز على منال وموضوعها ونظرت الى يوسف وسبنا نخلص مواضعنا لوحدنا
يوسف من النهارده محدش هيدخل فى حياتنا سواء من اهلى او من اهلك
أميرة: ببتسامه حاضر يا حبيبى
محمود : بتريقه حاضر يا حبيبى طيب اكسفى عموما يوسف اثبت حبه ليكى عشان كدا اترحم منى النهاردة دا كنت ناوى على حاجات بس لحق نفسه …. قومى يلا شوفى اخواتك عايز يوسف فى موضوع مهم
أميرة: بقلق بخصوصى
محمود : لا مش بخصوصك يلا قومى
يوسف: وهمس لها قومى هنتحاسب في بيتنا دا انا معاي كلام كتييييير
امير: بهمس حاضر يا حبيبي
بعد خروج أميرة
يوسف: ها عملت ايه
محمود : رحت للعنوان اللى ادتهولى مش هتصدق اللى حصل
يوسف: حصل اى
محمود : واحد معرفه قديمة شغال معاه واتمنى ان يساعدنى
يوسف: بإذن الله يساعدك ونخلص من الموضوع اللى هيشلنا كلنا
فى ناحية اخرى …. فى غرفه البنات
نسمه: يعنى خلاص اتفقتوا على كل حاجه
رحاب: احتمال اول الشهر يكون الفرح
رحمه: امتى ييجى اول الشهر خلينا نخلص
احم جلال معلش هقطع حديثكم المهم تعالى عيزك ونظر الي امل
وامل ادعت الغباء
رحمه: بلؤم نعم يا جلو عيزنى انا
جلال: بغيظ ونظر الى امل انا مش بكلمك
امل: ادعت الغباء اى دا هو حضرتك عليا؟
جلال: وهو يجز على اسنانه تعالى وراى
امل : محاوله اخفاء فرحتها ان هو عبرها (بقلمى زهره الجبل)
قول اللى عندك هنا
جلال: على اساس انى هخجل ولا اتكسف بت انا بحبك والاسبوع اللى جاى كتب كتابنا انا لسه حالا اتفقت مع ابوكى واخواتك ها موافقة ولا الغى الاتفاق احم شكلك مش موافقه هروح الغى الاتفاق عن اذنكم
امل: بزهول انت بتقول اى
جلال: بقول هلغى الاتفاق عن اذنك
امل: بفرح استنى هنا ومين قالك مش موافقه انا موافقه والله موافقه وبصوت عالي انا بحب جلال يا جدي ان
منال: بهمس بس يا مفضوحه كفايه فضايح
امل: الحب مش عيب ولا حرام وانا بحبك يا جيمى
جلال: ما انا عارف يلا اهو هرحم الناس منك وكله بثوابه وربنا يعنى عليكى
امل: يا حبيبى قول اى حاجه انا مش بحس
نسمه: اى الحب المفضوح دا متهدوا
وظلوا هكذا الى منتصف الليل ضحك وهزار وغنا ورقص واصبح هذا اليوم من اجمل الايام التى مرت على جميع الاشخاص وحفر فى الذاكرة ولملمت أميرة جميع اغراضها للاستعداد للرحيل سلمت على جميع اهلها بدموع فرح ودموع اشتياق على امل اللقاء بعد اسبوع لكتب كتاب امل وجلال
بقلمى زهره الجبل
ورحلت عائله صالح ومعهم أميرة
(داخل شقه يوسف)
واول ما دخلوا الشقه اخدها فى حضنه وهى تبادلت تلك الاحضان معه فهى تشتاق اليه
يوسف: وحشتينى قوووى قووى قوووى حتى البيت وحشتيه حتى الحيطان وحشتيها رحتك صوتك نفسك كلامك كل حاجه كل حاجه وحشتنى
أميرة: وانت كمان وحشتنى قوى وبيتى وحشنى
يوسف: مش هيوحشك تانى عشان خلاص طول عمرك هتعيشي فيه
أميرة: وتذكرت شئ يوسف انا
انا عايزه ازور جدي وحشني
يوسف: بس جدي اكيد نام
خليها الصبح
اميرة: وبدلع والنبي يا جو انا نفسي افرحه ان احنا رجعنا لبعض
يوسف:مهو عارف اني هجيبك النهارده
وكمان فرحته اني مشيت تاني علي رجلي
اميرة: مدعيه الحزن خلاص مش عايزه اروح.
يوسف: ليه الاصرار دا
اميرة: بدلع خلاص يا يوسف شكرا عشان بتعملي اللي عيزاه
يوسف: يا لهوي علي الدلع
اميرة: ووضعت يدها حول رقبته
عندك مانع
بقلمى زهره الجبل
يوسف: لا خالص ادلعى زى ما انتى عيزاه قدامى يا مصيبه حياتى
نزلت أميرة مع يوسف هناك شئ يقلقها ارادت قتل هذا الاحساس وفى نفس الوقت اشتاقت اليه وتريد اخباره بعودتها الى حبيبها
دق يوسف الباب على جده ولم يجيب
يوسف: أميرة جدى زمانه نام الصبح تعالى
أميرة: جو انا قولتلك انا عايزة اشوفه واطمنه
يوسف: وهو يهز راسه اصرارك فظيع
أميرة: طيب عمر فين مش كان بيبات معاه
يوسف: عمر من مده طلع فى الاوضه اللى على السطح أميرة احنا كدا هنصحى كل اللى فى البيت
أميرة: كله صاحى احنا مش لسه واصلين محدش لحق ينام بقلمى زهره الجبل
اخرج يوسف المفاتيح من جيبه
أميرة: هو انت معاك المفتاح ومش بتفتح ليه
بوسف ههههه أميرة. اسكتى عشان الفضايح الجمله اللى قولتليها مش راكبه على بعضها خالص
أميرة: ماشي يا جو لما نروح بيتنا هحسبك على تريقتك على كل كلامى كل شويه
فتح يوسف الباب على مهل
يوسف : …
ماذا وجد يوسف ؟؟
وماذا ستفعل جليلة ؟؟
هذا مانعرفه في الحلقة القادمة….
انتظروناا
بقلمي / زهرة الجبل
تعليقات
إرسال تعليق