القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]



قمر مشوه

 الفصل الثالث

بسم الله الرحمن الرحيم

و به نستعين

نبدا

كارم /امال ابنك فين لسه بيدور علي البنت اياها

مصطفي /لسه شاغل نفسه بيها مش عارف ليه اللي خلقها مخلقش غيرها

كارم /ربنا يهديه

...... /مين دا اللي ربنا يهديه

التفت كارم الي مصدر الصوت

كارم /هو في غيرك اللي تعابنا

...... /انا تعبكم يا جدي

كارم /ايوة تعابنا مش ناوي تستقر بقه

...... /هنعيده تاني يا جدي

كارم/هنعيده تاني و تالت و رابع.... اسمع يا مالك بعد ما تخلص الصفقه اللي معاك دي و ترجع من السفر ادامك شهرين ان ما كنتش تختار واحده تناسبك هيكون كتب كتابك علي بنت خالك و انت حر بقه يعني قدامك حوالي تلات شهور و نص تفكر فيهم براحتك

مالك/ايه اللي انت بتقوله دا يا جدي

كارم /اللي سمعته

ثم قام من مقعده و ذهب باتجاه غرفه المكتب و ترك مالك و مصطفي

مالك /عجبك كدا يا بابا

مصطفي /هنعملك ايه يعني ما انت راكب دماغك و سبناك براحتك خالص بس كدا كفايه

مالك/هو ايه اللي كفايه بس

مصطفي /هتفضل عازب لامته انا يا ابني نفسي افرح بيك و بعيالك

مالك /ان شاء الله... بعد اذنك هطلع اغير علشان عندي شغل تاني

مصطفي/مش هتتغدا

مالك /لا مليش نفس

و ذهب مالك و صعد الي الاعلي حيث غرفته و دخل و اغلق الباب خلفه اصدر صوتا عاليا و ذهب نحو الفراش و سقط فوقه و ظل يتذكر تلك الفتاه التي رائها من قبل

فلاش باااااااك

قبل عامين 

مالك/انت يا عم مفيش غير المطعم دا اللي تيجي تتغدا فيه

...... /و ماله المطعم دا

مالك /ما ملوش عادي يعني

و التفت براسه في اتجاه اخر رائي ملاك علي هيئه بشر


..... /انت مش عاجبك و لا ايه

مالك/.............. 

...... /مالك.       مالك.        ماااااااااااالك

مالك/ايه يا عم في ايه

...... /انا اللي ايه و لا انت      ايه سرحت في ايه

مالك /لا ابدا مفيش حاجه

....... /طب خلاص يا عم متزعلش يلا نقوم من هنا

مالك/ها نقوم نروح فين

...... /نمشي 

مالك /ليه

...... /هو ايه في ايه مش انت مكنش عاجبك المطعم

مالك /مين قال كدا

..... /انت

مالك /حماااار

...... /نعاااااام

اتخض مالك من علو صوته

مالك /مش انت يا عم 

..... /اها بحسب امال مين الللي حمار

مالك /انا اللي حمار

...... /كل واحد قدره بنفسه

مالك/ماشي يا عمر 

عمر /مش انت اللي بتقول

مالك/طب يلا شوف هناكل ايه

عمر /طب هروح الحمام و اطلب انت

مالك /ماشي

و عادا مره اخر مالك ينظر اليها

اما عن المائده الاخري التي تجلس عليها الفتاه

...... ١/هروح الحمام و ارجع

...... ٢/متتاخريش


......١/ثواني

و جلست تلك الفتاه بمفردها 

بجاورها بعض الشباب اللذين حاولو الحديث معها و لكنها لم تجب علي احدا منهم 

فل ييئسو فبداو بالحديث اولا ثم امتدت يد احدهم اليها 

قامت هي من مقعدها خوفا منهم لانها بمفردها و لم تتحدث بحرفا واحدا بل ظلت ترجع الي الخلف حتي اصتدمت بالحائط

و عندما اقترب منها احدهم و جاءت يده لتلمسها تعلقت في الهواء 

فنظر هذا الشاب الي يده ثم الي من امسك يده فوجده شاب ذو عضلات و قوي البنيه 

مالك/مالك و مالها عايز منها ايه

الشاب١/انت مالك دي جيه معانا

نطقت هيا لاول مره 

....... ١/انا معرفهمش دا كداب

استمع مالك الي صوتها فا كانه كروان يغني في سمائه

مالك/ايه رايك في الكلام دا

الشاب ١/هيا كدابه دي معانا و اختلفنا بس شويه

مالك/من غير كلام كتير ايه رايك تخرج من هنا باحترامك و علي رجلك و لا امسح بكرامت اهلك الارض و تخرج علي نقاله

الشاب٢/خلاص يا جماعه حصل خير يلا بينا احنا 

و اخذ صديقه من امام مالك و خرج من المطعم

التفت مالك اليها 

...... ١/انا متشكره جدا 

مالك/لا متشكرنيش جائت صديقتها في هذا الوقت

......٢/ايه في ايه

مالك /مفيش حاجه حصل خير

نظرت الي صديقتها

...... ٢/امال مالك وشك اصفر ليه. 

...... ١/اصل....... 

و قصت علي صديقتها ما حدث امام مالك بعد الانتهاء

....... ٢/احنا متشكرين جدا ليك

ثم نظرت لصديقتها

....... ٢/انا اسفه اني سبتك لوحجك

...... ١/معلشي حصل خير يلا بينا

و خرجت الفتاتان خارج المطعم تحت انظار مالك

و في ذلك الوقت جاء اليه صديقه مالك في ايه

مالك/مفيش يلا نمشي

عمر/يلا

و ذهب كلا منهم الي سيارته وفي الطريق كان عمر يسير خلف مالك

اما مالم فكان شاردا في تلك الملاك و اثناء شروده في تلك الفاتنه لفت انظاره مجموعه من الشباب و صوت انثي تمعن النظر بهم فهم تلك الشباب الذين كانو بداخل المطعم

فاوقف سيارته و هبط اليهم سريعا و امسك ذلك الشاب اللذي كان يمسك يد تلك الفاتنه و يسحبها بشده و اخذ يضربه بقوة حتي سقط ارضا لا حوله له و لا قوي و عندما شاهدا اصدقائه الذي حدث شاب/احنا اسفين يا باشا و الله ما هنعمل حاجه تاني

مالك/ياريت علشان لو حصل حاجه تاني هجبكم من تحت الارض و انتم حريين

سحبت الشباب صديقهم الملقي ارضا و فرو هاربين

التفت مالك الي الفتاتان وجد ملاكه في احضان الفتاه الاخري تبكي بشده و جسدها يهتز و الاخري تحاول تهداتها

...... ٢/خلاص بقه يا حببتي حقك عليا و النبي

......١ /..................... 

.......٢/انا غلطانه و الله انا السبب 

الفاتنه و هي تمسح دموعها

....... ١/لا انتي ملكيش ذمب حصل خير يلا بينا

مالك/تحبو اوصلكم لاي مكان

التفت الاثنين الي مصدر الصوت وجدو مالك ماذال واقف علي بعد منهم

..... ١/احنا متشكرين مش عارفين نقول لحضرتك ايه

اقتربت الفتاه الاخري منها و قالت بجانب اذنها

...... ٢/ايه رايك نخليه يوصلنا لاقرب مكان علشان الحته دي هديت خالص و ممكن حد يطلع علينا تاني

نظرت لها الاخري في صدمه

..... ١/ممكن

......٢/ايوة ممكن

....... ١/بس

........٢/مبسش يلا

ثم نظرت الفتاتان الي مالك 

....... ٢/هو ممكن بس حضرتك توصلانا لاول الشارع

فرح مالك بشده و دق قلبه من الفرحه

مالك/تمام انا تحت امركم اتفضلو

ذهبو ثلاثتهم باتجاه السياره وجدو عمر ساند ظهره علي سياره مالك و ينظر اليهم

مالك/في ايه مالك واقف كدا ليه

عمر /بتفرج

مالك/بتتفرج دا بدل ما تيجي تساعدنا

عمر /اساعدك هو انت مستني مساعده و بعدين دا انا يدوب بوقف العربيه و نزلت لقيتك خالصت قولت اتفرج بقه

مالك/ماشي حسبنا بعدين وسع كدا

عمر /طب مش هتعرفنا

نظر له مالك قليلا نظره اخرسته

ابعد مالك عمر عن السياره و فتح الباب الامامي للملاك فنظرت هي اليه ثم نظرت لصديقتها و صعدت السياره و فتح الباب الخلفي للفتاه الاخري فا صعدت علي الفور

و ذهب مالك نحو الباب الاخر و صعد علي مقعد السائق و ذهب من امام عمر و لم يبالي له

ضرب عمر كف علي كف و ذهب باتجاه سيارته هو الاخري و صعد بها و ذهب خلف مالك

في سياره مالك

مالك/تحبو اوصلكم فين

...... ٢/علي اول الشارع بس

مالك /اللي يريحكم

وصل مالك بعد وقت للمكان المطلوب و اوقف السياره و نظر للتي تجلس بجانبه 

مالك/هنا 

...... ١/ايوة هنا شكرا 

و فتحت الباب و هبطت من السياره هي و الاخري و ذهبو من امام مالك و ظل هو ينظر لهم حتي اختفو من امام عينه فادار وجهه و عاد تشغيل السياره و ذهب بها و مازال عمر خلفه

بااااااااااك

فاق من شروده و تذكر تلك الحليه الذهبيه التي كانت ترتديها في يدها و وقعت منها في سيارته اللذي وجدها العامل المسئول بتنظيف السيارات و ظل محتفظ بيها حتي الان

مالك/ادور عليكي فين تاني انا مخلتش حته الا و دورت فيها يارب عطرني فيها يارب

ثم قام و اغتسل و ذهب الي العمل مره اخري

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اما عن قمر

في صباح اليوم التالي و هو اول يوم لها في اختبارات الصف الثالث الثانوي

قمر /صباح الخير يا ماما

عفاف/صباح النور يا قلب ماما صحيه بدري ليه

قمر /اصلي رنيت علي شهد و قولتلها تعدي عليا بدري علشان نراجع سوا 

عفاف/ترجعو دلوقت

قمر /لا يا ماما احنا الحمد لله تمام انا بس قولتلها كدا علشان تيجي تلبس الطقم اللي انتي عملتهولها

عفاف/اها قولي كدا بقه

قمر /حبيت اعملهلها مفاجئه

عفاف/ربنا يصلح حالك يا بنتي انتي و هي و يوقفلك ولاد الحلال

قمر /اللهم امين.....بس انتي شكلك تعبان ليه كدا

عفاف/لا انا كويسه هتلاقيه شويه ارهاق بس

قمر /طب ريحي يا ماما شويه 

عفاف/ان شاء الله

اوقف حديثهم طرقات الباب

قمر /تلاقيها شهد اللي جت

عفاف/روحي افتحلها يلا

قمر /حاضر

و ذهبت قمر لفتح الباب لشهد

شهد/كل دا علي ما تفتحي

قمر /انا لحقت

شهد/المفروض قبل ما اخبط الباب يتفتح

قمر /و الله هو انا بشم علي ضهر اديا انك علي الباب

شهد/انتي مش عارفه اني جايه يعني تسيبي الباب مفتوح

قمر /و النبي يا اختي معلشي المره اللي جايه هبقي اسيبه تعالي يلا جوه

شهد/استني اسلم علي طنط الاول

قمر /لسه فاكره طنط

شهد/ما انتي وقفه لوك لوك مش مدياني فرصه اتكلم

قمر /اللي هو انا

شهد/اها وسعي كدا بقه

ضربت قمر كف علي كف من صديقاتها و ذهبت الي الغرفه

قمر /انا جوه حصليني


ذهبت شهد الي عفاف 

شهد/ازيك يا طنط عامله ايه

عفاف/ازيك انتي يا شهد

شهد/انا تمام و فل الفل

عفاف/ههههه يارب دايما

شهد/طب عن اذن حضرتك بقه اشوف قمر عايزه ايه

عفاف/اتفضلي يا حببتي

ذهبت شهد الي الغرفه و طرقت و دخلت علي الفور بدون انتظار الرد عليها

قمر /هو انا قولت ادخلي ازاي تدخلي كدا علي طول

شهد/هو انا داخلت عليكي الحمام و لا ايه

قمر /ما هو دا اللي ناقص

شهد/يا ستي فكك بقه ها قوليلي ايه اللي انتي عايزنا نرجعه سوا

قمر /مفيش حاجه

شهد/نعاااااام يا اختي مفيش حاجه امال مصحياني بدري ليه هااااااااا

قمر /تصدقي انا غلطانه

شهد /ايوه طبعا غلطانه

قمر /دا انا كنت عملالك مفاجئه

شهد/ها مفاجئه ايه

قمر /خلاص بقه

شهد/لا ازاي قلبي يا قمري انتي

قمر /دلوقت بقيت قمري و قلبي

شهد/خالي قلبك ابيض بقه

قمر /ماشي يا اختي تعالي..... اتفضلي قيسي

شهد/ايه دا

قمر /انتي شايفه ايه

شهد/هدوم 

قمر /طب يلا اقسيها

شهد/ليه

قمر /يا نهااااار مهبب في ايه يا شهد بقولك قيسي و يلا انتهي هنتاخر 

شهد/طب ما انا لبسه اهو

قمر /يا شهد يا حببتي ماما عملتلك الطقم دا زي ما عاملتلي و عايزاكي تلبسيه علشان نروح بيه الامتحان

شهد/ليا انا بجد

قمر /ايوه بجد يلا بقه

شهد/في ثواني

و بعد الانتهاء 

شهد/تحفه بجد تسلم ايد ماماتك

قمر /طب يلا بينا 

شهد/يلا

و في الخارج

شهد/شكرا جدا ليكي يا طنط و تسلم ايدك بجد حلو قوي

عفاف/انتي اللي جميله يا حببتي و بتحلي الحاجه و بعدين انتي عندي زي قمر بالظبط يعني متشكرنيش علي حاجه 

شهد/ربنا يخليكي لينا يا طنط

عفاف /و يخليكم ليا و يفرحني بيكم

قمر /طب يلا بقه و لا لسه فاضل كتير هنتاخر

عفاف/يلا روحو مع السلامه و ربنا يوفقكم

و خرجت قمر و شهد من المنزل ذهبا الي المدرسه 

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿في مكان اول مره نذهب ايه

بداخل فيلا متوسطه الحجم

تجلس امراه في نهايه العقد الربع من العمر و مازالت تحتفظ ببعض رشاقتها و جمالها تجلس بجوار ابنتها اقل ما يقال عليها انها ملكه جمال و لكنها تعكر هذا الجمال الرباني بفعل مستحضرات التجميل

....... ١/ها عاملتي ايه معاه

....... ٢/هاعمل ايه يعني يا مامي حاولت معاه و مفيش فايده

....... ١/مفيش حاجه اسمها مفيش فايده لازم يكون في حل

....... ٢/هاعمل ايه يعني يا مامي

........ ١/انتي متعمليش انا اللي هاعمل و اللي اقولك عليه تنفذيه ماشي

........ ٢/اوكي مامي

......... ١/و انا اول ما يرجع هتصرف علي طول

......... ٢/يارب يا مامي يكون من نصيبي انتي متعرفيش انا بحبه اد ايه

........ ١/انا ميهمنيش تحبيه او لا انا اللي يهمني فلوسه دي متروحش برا

....... ٢/انا مش فارق معايا الفلوس ادا ما انا نفسي يحبني و يتجوزني 

........ ١/ان شاء الله

فهؤلاء النوعيه من البشر لا يهمهم سعاده ابنائهم بل يهمهم المال فقط و هم ليسو فقراء و لكن ينظرون دائما الي ما في يد الاخرين هؤلاء النوعيه اللتي لا تملئ عينها الا التراب

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿و تمر الايام علي الجميع منهم في سعاده و فرح و يعيشون اليوم بيومه و من هم ما يخططو لمؤمرات و من هم ما يبحثون عن الحب و و و و و و 

و هكذا تمر الحياه علي الجميع

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

في منزل عفاف بعد انتهاء امتحانات قمر و شهد و اليوم يوم اظهار النتيجه

قمر /صباح الخير يا ماما

عفاف بارهاق شديد

عفاف/صباح النور

قمر /ماما انتي لسه تعبانه

عفاف/يعني شويه كدا

قمر /طيب انا هاروح اجيب النتيجه و اجي علي طول نروح المستشفي

عفاف/ان شاء الله بس اطمن عليكي الاول

قمر /اطمني يا ماما هندسه باذن الله زي ما بابا كان عايز

عفاف/ان شاء الله

و خرجت قمر من المنزل و قابلت شهد في الطريق و ذهبو معا الي المدرسه

قمر /انا خايفه قوي يا شهد

شهد/ان شاء الله خير

قمر /يارب

و عند وصولهم للمدرسه

شهد/هيا ايه الزحمه دي

قمر /اكيد يا ذكيه جايين يشوفو النتيجه زينا

شهد/طب تعالي يلا

قمر بتوتر

قمر /روحي انتي انا هستنا هنا

شهد/لا طبعا يلا معايا

ذهبت قمر معاها علي مضض و دخلو في وسط هذا التجمع من الطلبه

و في ذلك التجمع كانت قمر كل ما تقترب من احد يبتعد عنها و يدير وجهه للجها الاخري

و هذا ما كان يحزن قمر بشده و بالرغم من كل هذا تغاضت عن الكثير لكي تعلم نتيجتها و هل حققت حلم ولدها ام لا

و اقتربت من المطلوب و بعد مقاومه شديده وصلت و علمت النتيجه فانها لم تحقق حلم و الدها فقط بل حققت حلمها هي الاخري و حصلت علي لقب الاولي علي الثانويه العامه 

و عندما علمت النتيجه ظلت تبكي و تضحك معا بصوت عالي و هي لم تصدق انها حققت حلمها بعد عذاب 

شهد/ها طمنيني

قمر /ا ن ا... ن ج ح ت.... ا ن ا... ا ل ا و ل ي.. 

شهد/اهدي يا قمر انا مش فاهمه حاجه

اخذت قمر شهيق كبير و بصوت عالي

قمر /انا نجااااحت انا الاولي ااااااا

شهد/بجد يا قمر

قمر /اه و الله الحمد لله يارب الحمد لله يارب

شهد/انتي تستهلي كل خير يا حببتي يلا بينا علشان نفرح طنط عفاف و انا عليا هوزع علي المنطقه كلها شربات

قمر /ربنا يخليكي ليا يا شهد كل اللي انا وصلتله دا بفضل وقفك جمبي بعد ربنا

شهد/طب يلا بينا

قمر /استني هنا و نتجتك 

شهد/انتي لسه فاكره

قمر /حقك عليا يا شهد من فرحتي  مختش بالي

شهد/و لا يهمك يا قلبي

قمر /المهم عاملتي ايه

شهد/جبت ٩٢ ٪ الحمد لله يعني هندسه و ياكي

قمر/مبروك يا قلبي

شهد/مبروك علينا احنا الاتنين يلا بينا بقه

و عادو مره اخري باتجاه المنزل و هم بالشارع المؤدي الي منزلهم

فبعض الماره ينظرون اليهم بنظرات غريبه لم تفهمها شهد و انما قمر فهمتها علي انها اشمئزاز منها كما تعودت في الفتره الاخيره او بالصح من يوم ما حدث لها

شهد/هو في ايه

قمر /عادي

شهد/هو ايه اللي عادي

قمر /نظرتهم دي عادي

شهد/لا انا حاسه ان في حاجه

قمر /سيبك منهم

شهد/لا انا لازم اعرف في ايه

قمر /سيبك منهم

شهد/ابدا

و هم في الطريق وجدت شهد احدي جيرانها

شهد/عزه... يا عزه

التفتت اليها عزه هذه

عزه/ايوة يا شهد

شهد/هو في ايه

كل هذا يحدث و قمر بعيده عنهم بمسافه قليله و استمعت اليهم و هما يتحدثان

و جحظت عينها عندما استمعت الي حديثهم و.............. 

استووووووووووب.........


يتبع ......🌹

🌹🌹ايه عطيه🌹🌹

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close