((أحببتُ قريني))«البارت 1و2و3
لين: ماما هروح المكتبه أقراء قصص هناك
والدة لين: طيب ي حبيبتي بس بلاش الرعب أنا عرفاك بتحبي الرعب
لين بضحك: اممم هحاول ي ماما يلا سلام
"باااااك"
بطله الروايا لين عمرها عشر سنوات بباها متوفي ملهاش إخوات عايشه هي وي ممتها ف بيت علي قد حلهم
"نكمل"
لين راحت المكتبه عشان تقرأ كتب لين مكنتش مصاحبه بنات كانت لوحدها ملهاش دعوه بحد
صاحب المكتبه: تعالي ي لين وقفه بره ليه
لين وهي تائها: حـ حاضر
صاحب المكتبه: هو في حاجه عندك عجباك؟
لين: أيوا اسم الكتاب ده تحفه وغريب
صاحب المكتبه: اي كتاب ي لين
لين: تعالي شوفه كدا
صاحب المكتبه: يلا جاي أهو
لين: الكتاب ده
صاحب المكتبه: قصدك علي كتاب "أحببتُ قريني"
لين: أيوا اسمه جميل جدا
صاحب المكتبه: اممم الكتاب ده خطير ومش بساهل اي حد يقرائه تعالي اجبلك كتاب علي سنك وفيه معلومات عن الدراسه
لين: لاا انا عايزه اعرف يعني اي قرين
صاحب المكتبه: لااا قولت الكتاب خطير وفيه معلومات انتي مينفعش تعرفيها او تقرايها
لين صممت تعرف يعني اي قرين واي الخطير في الكتاب ده: لا عايزه اعرف بيحكي عن اي
صاحب المكتبه: طب تعالي اقعدي علي الكرسي ونا هحكيلك قصه بنت مع الكتاب ده
لين بحماس وفرحه: يلاا ي عموو قعدت قوال بقاا
صاحب المكتبه: بصي ي ستي كان فيه بنت هنا كانت بتحب قصص الرعب وكانت تيجي هنا كل يوم عشان تقرا كتب كتير عن الرعب ف في يوم البنت بتدور علي كتاب لقيت الكتاب ده البنت أععجبت بالاسم اوي بدقت تخده وتقرأ فيه مره ورا التانيه لحد م البنت تصرفتها اتغيرت معتش دي البنت ال كانت تقرا خمسين كتاب ف اليوم مش دي ال كانت بتضحك وكل ال ف المكتبه مسمينها الفرفوشه كل ده اتغير ملامح وشها اتغيرت اربعه وعشرين ساعه قاعده ف المكتبه ومسكه الكتاب ده وبعدها ي ستي لين فضلت تبحث علي النت وتشوف الكلام ال في الكتاب ده صح ولا لا وفعلا طلع كل ال ف الكتاب صح البنت دي بقا بدقت تعمل زي ال في الكتاب بضبط تقوم ف نص اليل وتعمل زي ال موجود ف الكتاب لحد مفاجأة البنت أختفت تمامًا ومحدش يعرف عنها حاجه وعشان كدا الكل بيترعب من الكتاب ده ونا حطه لوحده كدا عشان محدش يقرا منه فهمتي ي ست لين
لين بإستغراب: ازاي اختفت ي عمو يعني القرين ده اخدها
صاحب المكتبه: الله اعلم ي بنتي هقوم بقاا اشوف شغلي وعندك المكتبه اهي اقرائي ال عايزه بس بلاش الكتاب ده ي لين تمم
لين: تمم روح انت ي عمو
وبعدها لين فضلت تفكر ف الكلام لحد م جي ف عقلها انها هتقوم وتجيبه ولاكن متوتره خايفه تجيبه لا ممتها تزعل بس قررت انها تقوم وتجيبه " هقوم أجيبه واقرا صفحه واحده بس وهحط تاني اكيد مش هعمل زي البنت
راحت لين وجابت الكتاب ده وقعدت علي المكتبه ف مكان هادء مفهوش غيرها بعيد عن كل الناس ال ف المكتبه وبدقت تفتح الكتااااب
« البارت الثاني»
ــــــــ
راحت لين وجابت الكتاب وقعدت علي المكتبه في مكان هادء مفهوش غيرها بيعد عن كل الناس ال في المكتبه وبدقت تفتح الكتاب نظرت لين للكتاب وكان مكتوب جمله هي
"قرائه هذا الكتاب رح يأخذك ف عالم ثاني ف عليك الإنسحاب"
لين مسمعتش للكلام وبدقت تقرأ في الصفح لقت نفس الجمله "قرائه هذا الكتاب رح يأخذك ف علم ثاني "
لين بدقت تحس بخوف وتسمع اصوات حوليها وهي مستمرها ف القرائه
صاحب المكتبه " لين
لين بخووف شديد ورمت الكتاب من ايدها " اااا اي
صاحب المكتبه " مالك اتخضيتي كدا لي
لين بتوتر " لا لا عادي بس عايزه اروح البيت
صاحب المكتبه بدهشه " إي ده
لين " اي
صاحب المكتبه بغضب " مش ده الكتاب ال قولتلك متجيش جمبه
لين بدموع ف عيونها " اسفه ي عموو اسفه بجد
صاحب المكتبه بصوت عالي " انتي عبيطه اساسا ولازم اقوال لممتك لانك بنت عنيده ومش بتسمعي الكلام
لين وقلبها يدق من الخوف " اسفه مش تقوال لي ماما لانها هتزعل مني
صاحب المكتبه " لازم اقولها
لين ببكاء شديد " معتش همسكه خلااص
صاحب المكتبه " طب خلاص خلاص مش تعيطي
لين بطفوله " مش هتقولها
صاحب المكتبه" اه بس معتيش تعملي كدا تمم
لين " حاااضر ي عموو همشي بقاا سلام
صاحب المكتبه " سلام
ـــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــ
بعد عشر دقايق
أم لين تفتح لبنتها الباب
لين " ماما حببتي وحشتيني
الام وهي تحضن لين " حببتي انتي اكتر يلا عشان تأكلي روحي اغسلي وشكك اعبال مجهز الأكل
لين "حاضر
دخلت لين الحمام وهي خائفه من الكلام ال قرأته ف الكتاب وهي تغسل وجهها وتنظر ف المرآه حتي وجدت دم مالي المرآه
لين بصويت وصوت عالي" مامااااااا
الام وهي تجري علي بنتها " لين مالك
لين جريت علي حضن ممتها " ماما انا خاايفه لقيت دم ف المرايه
الام " بتقوالي اي انتي مجنونه
لين وهي تبكي " مش مجنونه روحي شوفي
دخلت ام لين الحمام وبصت علي المرايه مش لقت اي حاجه " فين ي لين؟
لين وهي منهاره بالبكاء " وال.. والهي كان فيه
الام "طب تعالي بس كلي الاول شكلك قراتي كتب رعب صح
لين" انا جعانه يلا اكل
الام " طب يلا
بعد لما خلصت لين اكل
الام " يلا ي قلبي ادخلي نامي
لين " لاا ي ماما تعالي ناامي جمبي لاني خايفه
الام بخوف علي لين "مالك ي لين انتي من امته ونتي بتخافي
لين" من انهارده
الام " طب تعالي احكيلك قصه عشان تنامي
لين " ومش هتقومي من جمبي تمم
الام " طب يلاا ي روحي
فضلت الام تحكي قصه لي لين عشان تنام بس لين كانت خايفه جداا حتي بدقت تعمل زي ال كان ف الكتاب وتعكس اسمها وتنده علي القرين " نيل
الام بدهشه " لين بتعملي اي مين نيل ده
لين بدهشه "م مين نيل ده
الام" ف اي ي لين مالك ي بنتي
لين والدموع ف عيونها" ماما أنا خايفه اوي
الام " طب تعالي ف حضني يلا ونامي
فضلت الام تقول لي لين قصص لحد م راحتت ف النوم
"البارت الثالث"
ـــــــــــ
ـــــــــــ
. تاني صباح علي بطلتنا لين.
الأم دخلت علي لين عشان تصحيها تروح المدرسه " لين انتي صاحيه
لين والحزن علي وشها " أيوا ي ماما
الأم بخوف علي بنتها قاعدت جمب لين وحضنتها " مالك ي روحي انتي من امبارح ونتي مش طبعيه
لين وهي تنظر لي والدتها بحزن " مفيش بس انا مش هروح المدرسه انهارده لان رايحه المكتبه
الام " اشمعنا
لين " كدا انا هقوم اللبس ورايحه اقراء كتب ف المدرسه
الام " لا ي لين روحي مدرستك وبعدها تعالي روحي المكتبه
لين " لا ي ماما انا دخله اغسل وشي
الام " طب هروح اوضب الفطار
لين دخلت الحمام وقفلت عليها الباب وبدقت تنظر لنفسها ف المرآه وتقوال نيل. نيل. بتكرار حتي سمعت صوت
مجهول وبصوت مرعب " ايوااا "
لين بدهشه ووقعت علي الارض وراحت في غيبوبه
الام قلقت علي بنتها بقالها اكتر من ربع ساعه في الحمام
الام وهي تخبط علي باب الحمام " لين كل ده جوه
لين ملهااش صوت......
الام " يبنتي مش بترودي لي
لين........
الام قلقت وفتحت الباب علي لين ولاكن لقتها مرميه علي الارض الام وهي تصرخ " ليننننن ليننننن
ممتها اخدتها علي الاوضه وجبتلها الدكتور
الدكتور " بنتك قلبها بيدق بطريقه وحشه اكنها خايفه من حاجه او اتخضت
الام بحزن " ايوا هي من امبارح وهي خايفه بس معرفش هي خايفه من اي
الدكتور " اهاا والخوف ممكن يوقف قلبها لان قلبها دقاته سريعه جداا ونا عطتها دواا وخلي بالك منها ومش تخليها تخاف
الام والدموع تجري من عيونها " حااضر
بعدها الدكتور خرج من بيتهم وقعدت الام جمب لين وحضنتها وفضلت تعيط علي بنتها الوحيده
«بعد مرور ساعه»
صحيت لين ولقت نفسها نائمه جمب ممتها وفي حضنها
الام بفرحه " لين ي قلبي واخيراً صحيتي
لين " ماما هو حصل اي حسه ان راسي هتنفجر
الام " لا مفيش ي قلبي بس نامي ونا هقوم اجبلك اكل عشان تاكي وتبقي كوسه
لين " طيب
خرجت الام من غرفه لين وبدقت لين تفتكر انها كانت في الحمام وندهت علي عكس اسمها وان صوت غريب كانت بتسمعه
لين وهي متوتره " لحد هناا وكفايا انا لازم اعرف كل حاجه وقامت من مكنها وراحت علي الحمام تاني وقفلت عليها وفضلت تنده بأعلي صوت نيل. نيل. نيل وبعد دقائق قليله
الحمام كله بقاا عباره عن بخااار طالع واصوات كتيرره طلعت ونور الحمام انطفي
لين بخوف فتحت باب الحمام وطلعت تجري علي ممتها " ماما ماما
الام " في اي ي لين مالك خايفه كدا لي وعرقان وشكك
لين حضنت ممتها" متسبنيش
الام وهي تمسك يديها " متخفيش ي قلبي يلا عملتلك الاكل تعالي كلي وقوالي خايفه من اي
لين " حااضر
الام " هاا اقعدي بقاا هنا ويلا كلي وقوالي خايفه من اي
لين " مش هتزعقيلي
الام " لا ي روحي
لين " وعد
الام " مااشي وعد يلا بقاا
لين " حكت لهاا م حدث كله
الام بعصبيه " قولتلك مليوووون مره متقرائيش كتب رعب
لين بخوف " وعدتيني مش تزعقي
الام بغضب شديد" ماااشي مااشي هدخل اقعد مع نفسي لحد م اهدي عشان وعدتك
لين بطفوله" ماما ماما لا اسفه مش تزعلي مش تقومي وتسبيني
الام " طب لي كدا ي لين لي
لين " اسفه ي ماما
الام" عقابك معتيش رايحه المكتبه تاني
لين " ماما
الام " مسمعش ليك صوت اتفضلي ي ابله روحي بقاا ذكري
لين بحزن " ماااشي
دخلت لين الغرفه بتاعها وبدقت تعيط وتفتكر ان كل ال بتعمله ده غلط في غلط
وفجأءه لون الغرفه اتغير تماماً والهوووا كاان شديد ف الغرفه وكل حاجه في غرفتها اتبهدلت ووقعت علي الارض
لين بذهول ".....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«نكمل البارت الجااي»
بقلـــــم
Wr: Dina Al Husseini
تعليقات
إرسال تعليق