الحلقة الأولى
الحلقة الثانية
الحلقة الثالثة
الحلقة الرابعة
رواية / الفقيرة والغني
علقوا هنا ب 10 ملصقات
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقة 1
في احدي شوارع الاسكندرية والجو ممطر مصاحب بالبرق والرعد في منتصف الليل كانت تجري ويبدو عليها الزعر و من خلفها اربعة شباب يبدو عليهم السكر نتيجة المواد المسكرة لا يوجد احد في الشوارع ف الناس في بيوتها نتيجة الجو. اختلطت دموعها بالمطر وهم يقتربون منها وقواها تتراخي مرة بعد مرة غير قادرة علي الجري اكثر من ذلك استسلمت لمصيرها وهي تدعو الله في سرها ان ينجيها من ايد هؤلاء الذئاب واستجاب الله لها حيث ظهرت سيارة من العدم وهي تفتح انوارها علي مصراعيها كادت ان تخبطها ولكن توقفت السيارة فجأة...
اقترب منها الشباب وهم في حالة غير طبيعية ولكن نزل من السيارة شاب يبدو عليه الثراء الفاحش مفتول العضلات وسيم للغاية ولكن ملامحه كانت غير ظاهرة بسبب الظلام وقفت الفتاه من خلفه وهي ترتعب وجسدها ينتفض ارتعاشا وقف الشاب امامها لااراديا امسكت الفتاة الشاب من كنزته من الخلف وتشبست به..
- الشاب للشباب الاخري: في حاجة يا كباتن
- واحد من الشباب: امشي من هنا يا كابتن علشان متزعلش
- الشاب:طب وريني كدة هتزعلني ازاي.
شهقة مصاحبة بصرخه هزت ارجاء المكان من الفتاة عندما بدأ الشاب بلكم كل واحد منهم حتي وقعوا يلفظون أنفاسهم بالكاد يتنفسون ووجههم مليئ بالكدمات اثر اللكمات المتتالية من الشاب لهم ولانهم سكاري لم يستطيعوا الدفاع عن انفسهم فقد غابوا عن الوعي وهم لا يعوا لاي شئ. التفت الشاب للفتاة التي تحدق فيه بصدمه من قوته الهائلة قال لها الشاب:انتي كويسة يا انسة..
- الفتاه: اه الحمدلله شكرا ليك يا ....
لم تكمل الفتاه حديثها حيث سقطت مغشيا عليها اثر هذه الاحداث
ستوووووووووووووووووب نتعرف علي الابطال.
البطل: مراد الروبي شاب في ال29 من عمره تخرج من كليه الهندسة ولديه شركته الخاصة لم يتزوج حتي الان مفتول العضلات عريض المنكبين ذو عيون فيروزية وشعر اسود كثيف له لحيه خفيفة ثري للغاية يعيش في قصر والده مع امه و والده متوفي منذ كان صغيرا.
والدة مراد: كامليا هانم الروبي بنت عم والد مراد سيف الروبي تحب ابنها كثيرا تزوجت ابن عمها لضم اعمال والدها وعمها والد سيف في ال 60 من عمرها تحب المظاهر كثيرا متحضره تعشق السفر والتسوق سيدة طيبة ولكن برغم من طيبة قلبها وحنيتها ولكنها تريد تزويج ابنها من فتاة ثرية حتي تناسب عائلة الروبي.
البطلة: سيليا عبدالرحمن فتاة في غاية الجمال ذات الجسد الممشوق والبشرة البيضاء في ال 25 من عمرها تخرجت من كليه الهندسة وبمجموع ممتاز تبحث عن عمل عيون زرقاء وشعر اشقرطويل يصل الي خصرها ولكن يخطيه الحجاب فيزيدها جمالا فوق جمالها وملامح اجنبية ولكنها من الطبقة المتوسطة في المجتمع تزوج والدها من والدتها بعد عناء وقصة حب دامت حتي توفوا فهم توفوا معا في حادث سيارة مؤلم منذ عام ذهبت سيليا لتعيش مع عمها وعائلته ولكنها هربت وسنتعرف علي سبب هروبها في الاحداث القادمة.
عم سيليا: ماهر عبدالله متزوج ولديه ولد وبنت يعيش هو واسرته بالإضافة الي سيليا التي انتلقت للعيش معه يفرض سيطرته علي سيليا ويكرهها يحب المال كثيرا يريد تزويج سيليا لابنه حتي ياخد ورثها محاسب في سوبر ماركت ويكره عيشته يتمني ان يصل للثراء دون عناء.
ابن عم سيليا: ادم في ال 30 من عمره عاطل يجيد القعدة علي القهوة مع اصدقاء السوء والده يحبه لانه ولد لذلك يدلله الي حد كبير ولا يرفض له اي طلب ايا كان دايما يمقت العيش مع عائلته يريد ان يسافر الي الخارج ويعيش مع الاثرياء يعشق الفتيات كثيرا علي الرغم من عدم وسامته ف هو اسمر الوجه وعيون سوداء ثمين الي حد ما يريد الزواج من سيليا باي طريقة حتي يحظي بثروتها فجد سيليا كتب لوالدها كل املاكه ووالدها كتب لها كل املاكه ولكن عمها يسيطر عليها ولا يريد لها ان تحظي بهذه الثروة ف اموالها ستغير حياتهم للافضل بالتأكيد.
ابنة عم سيليا:زينب فتاة في ال 24 من عمرها في كلية التجارة(تجارة انجلش) تحب سيليا كثيرا وكذلك سيليا فهم مخزن اسرار بعض كلا منهم تعشق الاخري مثلا اختها واكثر متوسطة الجمال عيون سوداء واسعة ورموش كثيفة وشعر اسود يصل الي خصرها فمن يراه كانه في الظلام الدامس يغطيه حجابها الذي ظهر براءة وجهها تحب امها كثيرا طيبة القلب تخاف من والدها فدائما ما يفضل اخوها عنها ويدلله علي حسابها ف هو يعتقد ان خلفة البنات هتجيب له المشاكل تعمل في شركة مراد ممتازة في عملها ولديها ضمير فهي لا تحب ان تغش احد او تأكل حق احد وهذا ما يسبب لها مشاكل مع والدها تعرف مراد فهو يثق فيها جدا ويعتبرها كاخته.
زوجة عم سيليا: السيدة فاطمة ربة منزل حنونة وطيبة القلب تحب سيليا وكانها ابنتها كانت تحب والدة سيليا وكانوا اصدقاء مثلا الاخوات تماما وحزنت بشدة عند وفاتها ولكن ما هون عليها وجود سيليا معاها فهي تشبه والدتها كثيرا.
صديق مراد الوحيد: ادهم المنياوي في عمر مراد ويعمل معه في شركته الخاصة صديق مراد منذ الصغر ويحب زينب ولكن لم يعترف لها خوفا علي خسارتها فهو لا يعرف انها تكن له المشاعر هي الاخري ولكنها تخشي المواجهة ف كلا منهم يعشق الاخر ولكن دون اخباره.
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقة الثانية
.
.
حمل مراد سيليا ووضعها في سيارته وذهب بها لقصره ولحسن حظه والدته مسافرة خارج البلاد طلب لها الطبيب حتي يفحصها وفي غضون دقائق كان الطبيب يكشف عليها
الطبيب:هي عندها هبوط في الدورة الدموية وده نتيجة الامتناع عن الاكل لايام وكمان حالتها النفسية مأثرة عليها محتاحة رعاية وراحة تامة في السرير لحد لما تفوق ان شاء الله
مراد:شكرا يا دكتور تعبناك معانا.
ذهب الطبيب ودخل مراد لسيليا وجدها تتصبب عرقا وجسدها يرتعش وكانها في صراع عنيف ولكن تأكد من ظنونه انها تحلم بكابوس ما عندما قامت فزعه وهي تصدر صرخة عنيفة هزت ارجاء المكان
مراد وهو يحاول تهدئتها:اهدي يا انسة انتي بخير ده مجرد كابوس وعدي ان شاء الله
سيليا: انا فين وانت مين.
وما لبثت حتي تذكرت الشباب وذلك الشهم الذي دافع عنها ولكنها قامت مفزوعة انت مين
مراد:انا مراد الروبي انا والله راجل محترم ودافعت عنك من شباب اللي كانت ماشية وراكي بقي في حد عاقل يمشي في الشارع في نص الليل لا وكمان بنت ده انتي تحمدي ربنا ان الموضوع عدي علي كدة وبس واني ظهرت في الوقت المناسب.
سيليا: ماخلاص يا كابتن انت محسسني انك خطيبي ولا جوزي يعني في ايه حضرتك لكل واحد ظروف انا اكيد يعني مش فرحانة بمشي في نص الليل وعلي العموم متشكرين اوي علي الموقف الشهم ده حد غيرك كان مشي ولا كأن في حاجة
كان مراد سرحان في جمالها وهو يتأملها ولم يركز في كلامها مطلقا
سيليا:انت يا كابتن يا استاذ انت روحت فيييين.
مراد:ها لالالا انا موجود وبعدين ايه كابتن دي ما قولنا اسمي مراد الا صحيح نسينا نتعرف انتي اسمك ايه
سيليا:وانت مالك انت ومال اسمي ولا هو انت علشان عملت موقف جدع يبقي خلاص هنسوق فيها ولا هو سكتناله دخل بحماره ولا انت كنت عامل الحركة دي من الاول ومتفق مع الشباب دي ولا ايه بالظبط ما خلاص الدنيا مش امان والقريب قبل الغريب بيبيع ويقول يلا نفسي.
مراد:بس بس بس حيلك عليا في ايه كل ده علشان سألت اسمك ايه امال لو قولت انك زي القمر هتعملي ايه
سيليا:لا بقولك ايه انا ممكن اديك باي حاجة تقابلني علي راسك علشان تفوق كدة وبعدين انا واقفة معاك ليه سلام عليكم انا ماشية
مراد:استني بس مش هشوفك تاني
سيليا وهي تتأمله هي الاخري:لو لينا نصيب اكيد هنتقابل
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقة 3
..
.
.
كانت سيليا في منزل والدها بعيدا عن عمها وابن عمها تتذكر ذلك اليوم الذي هربت فيه من المنزل. فلاش باك
كانت سيليا في غرفتها في منزل عمها تتحدث مع زينب وكان الصمت يعم علي اهل البيت حيث انهم يذهبون في سبات عميق وفجاة زينب قامت لكي تشرب ماء ظلت سيليا في الغرفة دق الباب ظنت انها زينب ولكن ساورها الشك فلماذا سوف تدق الباب ظنت انها زوجة عمها فقامت لكي تفتح الباب ولكن ذهبت اولا لكي تلبس الاسدال فتحت الباب ووجدت انه ابن عمها ويبدو عليه الثمالة.
سيليا:في حاجة يا ادم
ادم وهو يغيب عن الوعي تدريجيا: اه في انا بحبك يا سيليا من ساعة ما جيتي هنا وانا عايز اتجوزك علشان كدة قررت اني بكرة هتجوزك ولو قولتي لا هتشوفي مني وش عمرك ما شوفتيه وكمان عايزك تتنازلي لي عن كل املاكك ما هو انتي اكيد مش هتعيشي في العز ده كله لوحدك
سيليا ويبدو عليها الخوف:انت بتقول ايه يا ادم ايه الكلام ده لا انا مش موافقة وبعد اذنك اطلع برة اوضتي.
ادم وهو يصفعها بالقلم:انتي ملكيش حق الرفض متمتلكيش غير انك تقولي اه وسواء قولتي اه او لا هتجوزك وهاخد املاكك بردو
وذهب الي غرفته وهي تكاد تموت من الرعب جاءت زينب وهي مندهشه من حالتها:مالك يا بنتي في ايه
سيليا وهي تحكي لها ما حدث ودموعها تنهمر علي وجنتيها:ساعديني يا زينب ارجوكي.
زينب وهي تفكر: اجري دلوقتي وامشي من هنا وانا هحاول اغطي عليكي اهم حاجة متخليهمش يشوفوكي تاني وان شاء الله ربنا يبعدك عنهم وخدي كل حاجة ليكي هنا وانا هبقي احاول اساعدك واعرفك كل جديد يحصل هنا بس المهم دلوقتي انك متقعديش لحظة واحدة هنا فاهمة.
سيليا: وانتي ؟؟دول لو عرفوا ممكن يأذوكي
زينب:متخافيش انا هحاول اتصرف
فاطمة وهي تدخل عليهم الغرفة:يلا يا بنتي زينب معاها حق احنا هنغطي عليكي
زينب وسيليا في انٍ واحد:ماما...طنط
فاطمة: ايوة انا ويلا ارجوكي مفيش وقت للاندهاش دلوقتى انا شوفت كل حاجة وعرفت اللي حصل.
سيليا وهي تضع ملابسها وجميع اغراضها في الحقيبة الكبيرة:انا مش عارفة اقولك ايه يا طنط شكرا بجد
فاطمة:متشكرينيش يا بنتي مفيش وقت يلا بسرعة
بعد ان انتهوا فاطمة وهي تعطيها بعض من المال:خلي دول معاكي ومتقوليش لا خليهم معاكي انتي مش ضامنة الظروف
سيليا بامتنان:شكرا ليكي يا طنط
اند فلاش باك.
خرجت تنهيدة من سيليا وهي تتذكر ما حدث معها وفجاة دق احدهم الباب قامت فزعة مين بره
زينب:انا زينب يا سوسو ماتخافيش
فتحت لها الباب
سيليا:ازيك يا زوزو عاملة ايه.
زينب:انا الحمدلله بس الاوضاع في البيت وحشة عمالين يدوروا عليكي وتقريبا جم هنا بس لما محدش فتح عرفوا ان مفيش حد هنا انتي كنتي فين
تذكرت سيليا انها كانت عند مراد
سيليا وهي تحكي لها كل ما حدث معاها:بس يا ستي ده كل اللي حصل
زينب:يا عيني عليكي يا سيليا وانتي هتعملي ايه
سيليا:هدور تاني علي شغل علي اي حاجة مش لازم في الهندسة اي حاجة انا معايا لغاية كمان يعني ممكن ابقي مترجمة سكرتيرة اي حاجة
زينب وهي تفكر:طب انا كنت لسة في الشغل وعندي ليكي خبر حلو.
سيليا بتلهف: قولي بسرعة مستنية ايه
زينب:بصي يا ستي مستر ادهم عندنا في الشركة كان منزل اعلان انهم عايزين مهندسة جديدة ايه رأيك لو تروحي وانا كمان هحاول اتكلم معاهم عنك وان شاء الله تظبط المرة دي وحتي تبقي معايا في الشغل
سيليا:موافقة طبعا انا هحتاج اصرف علي نفسي بعد كدة
زينب... تمام المعاد بكرة ان شاء الله الساعة واحدة.
سيليا ...ماشي يا حبيبتي
زينب.....انا همشي بقي
سيليا.....مع السلامة
في اليوم التالي في معاد الانترفيو
......انسة سيليا عبدالله اتفضلي علشان تقابلي مستر مراد
سيليا...شكرا.
في الداخل يجلس مراد ومعه ادهم
سيليا وهي تدخل....السلام عليكم
مراد وهو ينظر لها بتفائجئ..... انتي
سيليا..... انت
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الحلقة 4
.
.
ادهم:ايه ده انتو تعرفوا بعض
مراد:هي دي اللي كنت لسة بحكي لك عنها
مراد لسيليا:شوفتي بقي اننا اتقابلنا تاني وكمان عرفت اسمك ودراستك وكل حاجة عنك يا للقدر سبحان الله
سيليا وهي تنظر له بخجل:انا اسفة علي الموقف اللي فات انا فعلا مكنتش اقصد اعمل كدة حقيقي انا متأسفة ولو عايزني امشي انااا....
قاطعة مراد:تمشي فين بس ده انا ماصدقت شوفتك
لم ترد سيليا بل ظلت تنظر له بخجل شديد
ادهم:طب ايه نشوف شغلنا بقي
مراد بغيط:اه يا هادم اللذات ومفرق الجماعات ما انت كنت ساكت ايه دخلك دلوقتي ده انت خنيق صحيح
صمتت سيليا واكتفت بابتسامة مشرقة
مراد بتسبيل:الله ايه الابتسامة الحلوة دي.
مراد وهو ينادى على زينب عن طريق السكرتيرة وعندما دخلت وجدت مراد وادهم وسيليا وقفت بجانب سيليا
مراد:ايه يا زينب كنتي فين من بدري مش عيب لما تبقي بنت عمك مهندسة كبيرة كدة وتخبيها عننا
زينب....معلش بقي يا مستر مراد مجتش فرصة.
مراد.....طب عموما ادهم كان عايزك في شغل كدة فممكن تتفضلوا وتروحوا المكتب بتاع اي واحد فيكو وتخلصوا اللي وراكوا علي اقل من مهلكوا احنا مش مستعجلين
ادهم وهو ينظر له بهمس....انت بتوزعني علشان تستفرد بالبت
مراد بهمس هو الاخر......ده انا بظبطك يا عبيط
ادهم.... احممم اتفضلي معايا يا انسة زينب.
زينب وهي تنظر له بخجل.... اتفضل يا مستر ادهم
مراد لسيليا:نبدأ الانترفيو بقي
سيليا:اتفضل يا افندم
وبعد وقت طويل في الاجتماع
مراد....طيب يا انسة سيليا انتي من بكرة معانا في الشركة واتمني تكون بداية سعيدة ليكي معانا.
سيليا بفرحة....شكرا جدا يا مستر مراد انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه
مراد....متقوليش حاجة ولو في اي حاجة هتحتاجيها اتمني تبلغيني بيها علي طول
سيليا بحرج...احم طب مستر مراد انا كان عندي سؤال
مراد....اوي اوي اتفضلي
سيليا...... هو مفيش سكن للموظفين اللي في الشركة.
مراد.....لا في للناس اللي بعيدة وكدة بتحتاج مكان سكني والشركة هنا موفرة منتجع سكني لاي مهندس او موظف في الشركة
سيليا.....طب لو ينفع ممكن اخد فيها شقة
مراد.... اوي اوي تحبي تستلميها امتي
سيليا......هو لو ينفع من دلوقتي
مراد ......اكيييد اتفضلي معايا
سيليا..... شكرا اتفضل.
ذهب مراد معها واعجبت بالشقة الخاصة بها
مراد....ايه رأيك حلوة
سيليا.... جدا بجد انا مش عارفة اقولك ايه
مراد...... متقوليش حاجة
سيليا.....انا اسفة علي سوء التفاهم اللي كان بينا ده
مراد...ولا يهمك.
.
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
علقوا هنا ب عشر ملصقات
ونكمل بعد شوية.