القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية المشوه الجزء ٢ الفصل 16/17/18



 رواية المشوه الجزء ٢ 

 الفصل 16/17/18

ادهم: انتي تعرفي حنان منين

امنيه: ادخل تعال ريح الاول

ادهم: ريحيني انتي الاول

امنية: ادخل بس وقولي مراتك القمره دي اخبارها ايه؟ وعندك عيال ولا لسه؟

ادهم: عندي زياد وآيه ممكن تجاوبيني تعرفيها منين؟

امنية: آيه؟ علي اسم اختك الله يرحمها صح؟ تعال نشرب كوبايتين شاي ولا تتعشي الاول!؟

ادهم: ارجوكي ريحيني الاول ولا عايز اشرب ولا اكل حاجه دلوقتي

ايه علاقتك بحنان.


امنية: انا اللي مربياها وكنت دادتها وانت اتولدت علي ايدي ولما حسين اذاه كتر رجعت انا هنا علي البلد واتفقنا انها تحصلني بعد فتره وفعلا هربت هيا كمان وجيتو هنا وقعدت هنا اسبوع بحاله لحد ما ابوك رجعك واخدك من امك وسابها هنا واتضطرت في الاخر ترجعله

ياعيني عليها كام مره تهرب وهو يرجعها تاني غصب عنها لو ابوها كان عايش كان حماها بس للاسف كانت لوحدها

حاولت كتير تحميك بس ماعرفتش وبعد ما الدكتور ده اتبناك ارتاحت شويه واتطمنت عليك كانت بتيجي هنا كل فتره تبكي علي صدري وتعيط من شوقها ليك بس اللي صبرها انها بتعرف اخبارك وتعرف انك بخير.


كانت ديما تدعيلك ربنا يوفقك ويرزقك ببنت الحلال اللي تستاهلك

واهوه ما شاء الله عليك بقيت ظابط قد الدنيا ومعاك واحده زي القمر تتحسد عليها وعندك ولد وبنت ربنا يحرسهم بطل بقي تنبش في الماضي امك واتجمعتو تاني بس دلوقتي انت تقدر تحميها منه

ادهم: احميها؟؟؟ مش لما اسامحها الاول

امنية: تسامحها؟؟؟ هيا ضحت بعمرها كله علشانك بس كانت ضعيفه ومش بايدها حاجه دورك دلوقتي تاخدها في حضنك وتعوضو بعض عن حرمان السنين اللي فاتت.


فضلو وقت كتير يتكلمو وفي الاخر نام عندها وصحي الصبح مشي راح شغله واخر الليل روح بيته لقي مامته مستنياه والكل نايم

ادهم دخل واول ما دخل وقفت وهو بصلها وكمل طريقه

حنان: حمدلله علي السلامه مجيتش البيت من امبارح الصبح اكيد تعبان وجعان تتعشي؟

ادهم: لا متشكر

حنان: ادهم حبيبي

ادهم: انا مش حبيبك

حنان: ارجوك اديني فرصه

ادهم: انتي عيزاني انسي 30 سنه في ليله ما اعتقدش

سابهاو دخل لمراته كانت نايمه غير هدومه وراح لمراته وضمها ليه فهي حست بيه ولفت وشها ليه

ليلي: مالك؟


ادهم مفيش

فهمت ليلي انه محتاج لحضنها مش اكتر وفعلا ضمته وهو فضل في حضنها الليل كله

حسين حاول برجع مراته بس هيا رفضت ترجعله نهائي

حتي احمد حاول معاها وبرضه صدته

ادهم بيعامل امه ببرود بس بيتقبلها في بيته شويه شويه

حسين بيحاول ياذي ادهم باي طريقه بس مش عارف واخر ما زهق راح لادهم شغله

حسين: انت اخرتها معاك ايه؟


ادهم اتفاجئ بيه علي مكتبه بس تمالك نفسه بسرعه وبصله بكل هدوء

ادهم: افندم

حسين: رجعلي مراتي

ادهم: لو هيا تاهت منك او اتخطفت انت ممكن تقدم بلاغ في القسم مش هنا

حسين: انت بتستظرف؟؟ مراتي فين؟ ؟

ادهم: دور عليها بنفسك

حسين: هيا في بيتك انا عارف

ادهم: ولما انت عارف بتسال ليه؟


حسين: متخلنيش اتصرف معاك تصرف مش هيعجبك

ادهم: في مثل بيقول اعلي ما في خيلك اركبه

حسين: بقي كده؟ اوعي تفتكر اني هقبلك في يوم وحنان انا هعرف ارجعها

ادهم: لو هيا مش عايزه ترجعلك فمش هترجع غصب الزمن اللي فات ده انتي ودلوقتي بقي في اللي يقف في وشك ويقولك لا

مش هتجبرها علي اي شيئ تاني

حسين: سبق وجبرتها ورجعتها غصب عنها بيتي ودلوقتي هرجعها تاني.


ادهم: زمان مكنش في حد يحميها لكن دلوقتي انا موجود وهقف في وشك

حسين: العيل كبر وهيقف في وشي بس سبق وحبستك قبل كده وهعيده تاني

ادهم: ده كان زمان ودلوقتي عندي شغل

ابوه مشي وهو فضل في شغله واخر النهار ليلي اتصلت بيه

ليلي: الحقنا بسرعه ادهم باباك هناوعايز ياخد مامتك غصب عنها

ادهم: 3 دقايق وهكون عندكم حاولي تعطليه.

رواية المشوه الجزء ٢ - الفصل ١٧

الدكتور: طيب هو فين كلموه يجي بسرعه

حنان: ابعد عنه يا حسين مش هسمحلك تاخد اي شيئ منه وعلشان مين؟؟ علشان اللي كان السبب انه يطرد من بيته لا والف لا

احمد: طول عمرك بتحبيه وتدافعي عنه

مش عايز من حبيبك حاجه شوف اي حد بالفلوس وهتلاقي كتير

حسين: متشغلش نفسك انت انا هتصرف

خرجوا بره.


حنان: حسين كفايه اللي انت اخدته من ادهم

حسين: انا اخدت منه؟؟؟ اخدت منه ايه؟ عمري ما اخدت منه حاجه

حنان: اخدت عمره كله اخدت امه وابوه واخوه منه. اخدت شكله وشوهته ودلوقتي عايز تاخد الكبد بتاعه انت ايه؟

حسين: جزء منه مش كله وجسمه هيكون الباقي بسهوله

حنان: وانا قلت لا مش هسمحلك روح دور علي حد بالفلوس

حسين: ربك يسهل ونلاقي

حنان روحت البيت

ادهم: ايه الاخبار اتمني تكوني اتطمنتي عليه؟


حنان: الحمد لله

ادهم: خير ماله؟

حنان: محتاج لزراعه كبد وعايز متبرع

ادهم: اهممم ان شاءالله يلاقي بس ايه اللي تعب الكبد من الاول هو كان بيشرب ولا ايه؟

حنان: مكنش بيبطل شرب مش قلتلك انا بعدت عنه

المهم قوم ارتاح علشان شغلك وانا كمان هدخل ارتاح علشان اروحله الصبح تصبح علي خير

ادهم: وانتي من اهله

تاني يوم الام راحت وحاله احمد بتتدهور ومش لاقين حد متناسب معاه

الدكتور: لو ملاقيناش حد خلال ال 48 ساعه دول....


حسين ابنه بيروح منه وقبله بنته راحت ومقدرش ينقذها مفيش قدامه غير حل واحد

مشي من المستشفي وركب عربيته وساقها لحد بيته ووقف قدام شقته ومتردد يخبط ولا لأ بس لازم ينقذ ابنه

واخيرا ضرب الجرس ووقف

ادهم قام فتح الباب واتصدم لما شافه

ادهم: انت هنا في بيتي وده من ايه؟

حسين تجاهله ودخل وبيتفرج علي المكان ادهم دخل وراه ومستنيه يتكلم

زياد خرج ولسه هيجري عليه.


ادهم: خش جوه يا زياد دلوقتي

زياد: اشوف دادو الاول

ادهم: اسمع الكلام وادخل اوضتك حالا

زياد: لا اشوف دادو

ادهم: يا ابني اسمع الكلام

زياد: لا انت سيبني الاول

ادهم: وبعدين بقي هو مش عايز يسلم عليك افهم بقي جرب بنفسك

زياد راح واقف جنب جده وبيسلم عليه بس هو رفض يسلم عليه

ادهم: صدقتني؟؟ ادخل جوه بقي

سابهم زياد ودخل وهو زعلان.


ادهم: هاه افندم مراتك مش هنا عند احمد في المستشفي

حسين: انا مش جاي علشانها انا جاي ليك انت

ادهم: ليا انا؟؟؟ عايز ايه مني؟؟ وبعدين انت جاي بنفسك ليا انا؟؟؟؟ جديده دي

حسين: انت اخو احمد

ادهم: وبعدين؟؟؟؟

حسين: وهو محتاج كبد

ادهم ؛ اه وبعدين برضه؟؟؟؟

حسين: انت عندك كبد هيا دي فيها بعدين

ادهم: ايوه انا عندي كبد انت عايز منه ايه؟


حسين: تتبرع لاخوك

ادهم: افندم؟ ؟ ؟

حسين: اللي سمعته تتبرع لاخوك

ادهم: انت جاي بعد السنين دي كلها وعايزني اتبرعله؟؟؟؟ طيب اديني سبب واحد يخليني اوافق او اخاطر بنفسي علشانه

حسين: هو اخوك ده سبب كفايه

ادهم: يعني انت جاي تتعترف بيا دلوقتي

حسين: لا طبعا انت اخوه من امه.


ادهم: اااه اخوه من امه وده سبب كفايه بعد كل اللي عملته فيا ده وطردي من البيت بسببه وكل اللي مريت بيه ودلوقتي جاي تقولي اتبرع انت الظاهر اتجننت

حسين: لا ما اتجننتش اخ يتبرع لاخوه ايه الجنان

ادهم: اخ؟؟؟ دلوقتي بقي اخ؟؟؟؟ وكان فين الاخ ده طول السنين اللي فاتت ولا دلوقتي افتكرت ان انا ابنك وان انا ليا اخ؟؟؟

حسين: متخلطش الامور ببعض انا ما قولتش انك ابني انا قلت انك اخوه انتو الاتنين ليكم نفس الام بس مش نفس الاب

ادهم: ايه؟؟؟ انت برضه لسه مصر؟؟؟


انت عارف انت حر تصدق ما تصدقش الموضوع معدش مهم وبالنسبه لطلبك فبقولك اسف شطبنا

حسين: يعني ايه شطبنا دي؟؟؟

ادهم: يعني كان فيه منه وخلص!!!! يعني كان زمان!!!!! يعني زمن التبرع والتضحيات ده علشان حد ما يستاهلش بخ خلاص

فهمت بقي يعني ايه شطبنا؟؟؟؟

حسين: كنت متاكد ان ده هيكون ردك بس حبيت اثبت لنفسي اني دقيت كل الابواب حتي بابك انت

ادهم: والله جيت علي نفسك قوي

هنا ليلي رجعت من بره ومعاها آيه بنتها واتفاجئت لما لقت ابو ادهم في البيت.


آيه: دادو بيبي

ادهم: خدي بنتك وادخلي جوه

دخلت ليلي علي طول

حسين: اتكلم معاك بلغه انت تفهمها؟؟؟ تاخد كام؟؟؟؟

ادهم: اخد كام ايه؟ ؟

حسين: فلوس عايز قد ايه وتتبرع؟؟؟؟؟ مليون اتنين؟؟؟؟؟

ادهم اتصدم من اخر سؤال ده وواقف معرفش يرد وجعه كان اكبر من انه يرد عليه.


حسين: ولا ايه رايك ما نحددش فلوس تاخد اللي يكفيك تسافر تعدل الخريطه اللي في وشك دي

ادهم: الخريطه اللي في وشي دي كانت بسببك ابنك برضه ولا انت لسه مقتنع ان انا اللي كنت سايق ابنك اللي كان سايق وانا ساعتها فكيت حزامي علشان اقدر اربطله حزامه ودي كانت النتيجه وانت جيت واتاكدت اني هفضل مشوه كده

دي كانت اخر تضحياتي ليكو.

رواية المشوه الجزء ٢ - الفصل ١٨

حسين منهار من النتيجه بقي معقوله بعد كل ده ادهم يطلع ابنه

طيب يعمل ايه ويواجهه ازاي ويواجه مراته ازاي؟؟؟

حسين: حنان انا ____

حنان: انت ايه اسف؟؟؟ اهو دي بقي مينفعش فيها الاسف انت اخترت طريقك بنفسك

شوف بقي هتعوض ابنك ازاي؟؟؟


بص لابنه المشوه وافتكر كل كلمه قالها له في يوم من الايام

كام مره قاله انا بكرهك... انت مش ابني.... انت مسخ

كام مره ضربه علي حاجات عارف انه ملوش ذنب فيها؟؟؟

كام مره اهانه ووجعه وحرمه ختي من ابسط حقوقه انه ياكل معاهم او ياكل اصلا؟؟؟

كام مره ينومه من غير اكل جعان بردان وليه؟؟؟

حتي لو مش ابنه ده بيحن علي عيال الشوارع يعمل كده في ابنه؟؟


كام مره جلده بالكرباج كانه عبد في زمن العبيد وهو كان مجرد عيل؟؟؟؟

كام مره وجعه وهو بايده شوهه

شوه ابنه وطلب من الدكتور يعذبه

تخيل للحظه انه متكتف وبيخيطوه مره وري مره وري مره قد ايه هو اتوجع؟؟؟

للدرجه دي هو كان ابليس ده ابليس نفسه مش زيه بالقسوه دي

بص لابنه ومعرفش ينطق

ادهم: انا كسبت الرهان وانت خسرت انا لو مكانك هقوم ادور علي حد يتبرع قوم طلع دفتر شيكاتك يالا

احمد الوحيد اللي فاضلك قوم بسرعه؟


حسين: ادهم ابني انا

قاطعه: ابنك؟؟؟؟ لا انا مش ابنك انت من شويه اتخليت عن حقك ده اوعي تقول ابنك؟

اوعي تنطقها مش مسموحلك تتكلم دلوقتي

بعد اذنك

اخد مراته وامه ومشي وساب حسين لوحده

فضل قاعد مش عارف يقوم او يتكلم

الذكريات بتدمر فيه شريط حياته بيعدي قدام عنيه شايف وحش شرير عمال يضرب وياذي في عيل في ابنه

قلبه بيوجعه مش قادر يتنفس واخيرا وقع من طوله.


الدكاتره شالوه وكشفوا عليه وطلع عنده ازمه قلبيه

احمد في ساعاته الاخيره مش لاقي حد يتبرعله

ادهم في بيته مع عياله وامه مبسوطين ظاهريا لكن من جواهم كل واخد مهموم بحاجه الكل دخل ينام بس افكارهم صاحيه

حنان

ابني وجوزي هخسرهم؟؟؟ بس حبيبك رجع لحضنك واحفادك يعوضوكي؟؟؟


ليلي

اخيرا يا ادهم ابوك اعترف بيك بس يا تري هتعمل ايه؟؟؟ انت مش النوع اللي ممكن تتخلي غن حد محتاجلك؟؟؟ يارب يا ادهم تطلع اناني المره دي وتفكر في نفسك وبس

ادهم

كنت محتاج يعني الورقه دي علشان تثبت اني ابنك؟ كان لازم تخليني اتصرف معاك كده؟؟


وانت يا احمد طول عمرك اناني بس يا تري تستاهل الموت؟؟؟؟ انت كمان خسرت زي

واخر الليل ادهم خرج من اوضته لانه مخنوق

سمع صوت عياط امه

دخلها

ادهم: في ايه اللي حصل اوعي يكون احمد؟؟!

حنان: لا لسه

ادهم: طب بتعيطي ليه لو عايزاني اروحلهم دلوقتي هروح واتبرع علشانك

حنان: لا لا مش عايزاك تتبرع

ادهم: طيب بتعيطي ليه دلوقتي؟؟؟


حنان: ابوك جاتله ازمه وتعبان جدا الظاهر ان الصدمه كانت شديده عليه ادهم حبيبي انا لازم اروحله ارجوك

ادهم: بترجوني لايه بالظبط ده جوزك وحبيبك تعالي هوصلك هروح البس وانتي اجهزي

راح ادهم لاوضته يلبس

ليلي: في ايه انت رايح فين؟؟؟

ادهم: رايح المستشفي

ليلي: اوعي تكون رايح علشان

ادهم قاطعها: لا ما تخافيش انا رايح اوصل امي بس لان حسين تعب وجاتله ازمه وهيا عايزه تروحله

ليلي: وانت عامل ايه؟

قامت وضمته

ادهم: انا كويس يا ليلي ما تخافيش عليا

هوصلها واجي سلام.

نهاية الجزء التاني

لاجمل الرويات تابعوني من هنا 👇👇


ممدوح سليم


تعليقات

التنقل السريع
    close