رواية حارة البطل الفصل السادس والعشرين حتى الفصل الثلاثون بقلم الكاتبه جنات حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية حارة البطل الفصل السادس والعشرين حتى الفصل الثلاثون بقلم الكاتبه جنات حصريه وجديده
فى بيت الشهاوى بعد ما عيله البطل مشو بس فضل الشباب كل واحد مع عروسته .
فى بلكونه اوضه المرسم .
كان واقف حمزة ورهف .
حمزة:النهارده اسعد يوم فى عمرى كله .... مبروك عليا انتى يارهف .
رهف بكسوف:الله يبارك فيك .
حمزة:لا ونبي يارهف الغر الكسوف والتوتر ده مابينا خالص ... انا الوقت جوزك يارهف .
رهف وشها احمر اكتر.
حمزه ضحك:هو انا بقولك اتكسفر اكتر يابنتى !
رهف:حمزة بقا لو سمحت بطل .
حمزة:بطلنا ياقلب وروح وعقل حمزة .
رهف ابتسمت .
حمزة:عايز دايما اشوف الضحكه دى على وشك يارهف واوعدك انى على قد مااقدر هابعد عنك كل الحزن والزعل .
رهف:ربنا يخليك ليا .
حمزة:دانا امى دعيالى اقسم الله ... بحبك وربنا يخليك ليا الاتنين فى يوم واحد ... كدا ممكن يغمى عليا والله .
رهف ضحكت اوى وحمزة بصلها بعشق .
رهف:ليه مقولتيلش على موضوع كتب الكتاب ؟!
حمزة:حبيت اعملها ليكى مفاجاه .... كانت حلوة ولا وحشه ؟
رهف:حلوة جداا .
حمزة:طب الحمدلله .
حمزة ورهف فضلو يتكلمو كتير .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
نروح للبلكونه اللى فى الصاله .
ودى كان واقف فيها مؤمن وحنين ولارا قاعده على كرسي جمبهم وبتلعب فى فون مؤمن.
مؤمن:مبروك ياحنين .
حنين:الله يبارك فيك .
مؤمن:حنين انا عارف ان الموضوع جه بسرعه .... وبدون ترتيب بس انا اتكلمت مع الحاج وهو قال هيسالك وتبقي الخطوبه مع حمزة ورهف .... انا عارف ومتاكد ان الحاج مستحيل يجبرك على حاجه ... وان انتى وافقتى وده شئ مفرحنى جداا .
حنين كانت بسمعه وهى بتلعب فى الدبله .
مؤمن:يمكن تشوفينى انانى عشان انا كنت متجوز وكمان معايا بنت والمفروض كنت اختار واحده زيى .... واتمنى ماكنش ظلمتك معايا.
حنين:بس انا مش شيفاك انانى ... بالعكس انت فى نظرى اب مثالى ... يعنى بدور على راحه بنتك قبل اى حاجه .... وبعدين متقلقش انا بحب الاطفال جداا وكمان انا بحب لارا من اول مرة شوفتها هى بنوته كيوت وبتدخل القلب بسرعه .
مؤمن ابتسم:انا من وقت وفاه تقى مامت لارا وانا عشت حياتى كلها ليها ... كل الناس بقت تقولى اتجوز وانا اقول لا ... اخاف اتجوز واحده تعامل لارا بطريقه مش كويسه .... انا كنت بحاول احافظ عليها واحميها من اى حاجه زى ما والدتها عملت حافظت عليها رغم تعبها لاخر نفس فيها .
حنين:ربنا يرحمها .
مؤمن:حنين لو هتضايقى من كلامنا عن تقى عرفينى وانا مستحيل اجيب سيرتها تانى قدامك .
حنين:لا طبعا وهضايق ليه ؟! ... دى كانت بنت عمتك وكمان مراتك وقضيتو سنه من عمركو مع بعض واكيد انا مش هقتل الذكريات دى جواك ...وكمان من حق لارا انها تسمع ذكرياتك مع والدتها ... لانى مهما عملت مش هقدر اعوضها عن غياب والدتها .
مؤمن ابتسم ولارا قربت منهم وهى نعسانه:بابي انا عايزة انام اوى .
حنين شالتها:ياروحى انا ... ايه رايك نونه اللى تنميك النهارده .
لارا حضنتها:موافقه جدااا .
حنين ضحكت:يلا ندخل الاوضه .
حنين اخدت لارا ودخلو الاوضه ومؤمن حس انه عرف يختار اللى تقدر تعوض بنته عن غياب والدتها وكمان تعوضه هو لانه اول مرة يحس بالحب وقد ايه جميل .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
انا بقي على سطح بيت الشهاوى كان حسن قاعد على السور ورغد واقفه جمبه .
رغد:تصدق اول مرة اطلع هنا من وقت ماجينا .
حسن:طب ليه ده القاعده هنا حلوة اوى .
رغد:اغلب وقتى مع رهف ولارا ياما بكلم محمد ومها عشان اعرف اخبار المستشفى كدا بس .
حسن:شكل محمد ده قريب منك اوى .
رغد:عادى يعنى محمد معايا تقريب من وقت مابدانا ندرب فى المستشفى سوا ... هو اصلا كان نفس دفعتى .... ممكن تقول كدا بثق فيه جدا وهو بيتعامل معايا كأنى اخته .
حسن:شوفته لما كان جاى يوصل رهف .
رغد:ياااه كان يوم صعب اوى ... عشت كام ساعه رعب لحد ما رهف وصلت اسكندريه وبقت فى حضنى .
حسن:ايه سبب العداوه بينك وبين عمك من الاساس .
رغد:بسبب وصيه بابا .... بابا ماكنش بيثق فيه وعشان كدا مكتبش اى حاجه ليه غير ٢٥٪ من الشركه بس ... وهو طبعا عايز ياخد الشركه والمصنع باى طريقه .... وقال ايه كان عايز يجوز رهف لابنه مازن عشان يقدر يكحوش على كله بس على مين دانا رغد .
حسن ضحك:قويه ومستقويه .
رغد:انا قويه عشان الحق ... من الاخر مابحبش الحال المايل ولا ان حد يجى على حد ضعيف دى كل الحكايه بس ..... وانت كمان كدا فاكر لما دخلت خناقه بسبب البنت اللى من الحارة .
حسن:اهاااا فاكر ... بس هو كان كمين وكنت انا المقصود .
رغد:بتهزر !!
حسن:جابر ابن منصور اللى كان بعته عشان يعلم عليا قبل هو مايخرج من السجن ... بس انا عرفت اجيب كل المعلومات عن الواد ده من مراد وعرفت انه كان مع جابر فى نفس الزنزانه وعرفت اوصله وعملت عليه كمان .
رغد:والله جدع .
فون رغد رن وكان محمد مكالمه فيديو .
رغد بصت لحسن:انا لازم ارد
حسن:تمام .
رغد ردت عليه وكان محمد ومعاه مها وهما فى المستشفى .
رغد:ايه ده انتو لسه فى المستشفى ليه؟!
مها:رغد فى مصيبه يارغد .
حسن انتبه للكلام .
رغد:مصيبه ايه مش فاهمه ؟!
مها:فاكرة الست اللى قولتلك انها جن وفؤاد اتعامل معاها باحترام وقال انه هيبقي مسؤل عنها .
رغد:ايوا مالها ؟
محمد:بنت الست دى جالتى النهارده وقالتلى ان فؤاد هيعمل والدتها العمليه بكرة .... وانا قولتلها تمام مافيش اى مشكله هنجهز كل حاجه .... قالتلى انها مستغربه انه عايز يعمل العمليه الساعه ١٢ بليل وانها خايفه على مامتها .
رغد:واحنا من امته بنعمل عمليات متاخر كدا اخر مواعيد فى العمليات ٦ المغرب .
مها:ما احنا مستغربين من كدا يارغد ... وانا محمد فكرنا كتير ... هو ممكن يكون هيعمل حاجه غلط فى العمليه وبيعملها فى وقت مش معرفوش .
محمد:ده كمان قال للبنت انها متقولش لحد من مسؤلين المستشفى على معاد العمليه ... قال ايه عشان محدش فيهم هيوافق انه يعمل العمليه ببلاش .
رغد:انت بتفكر فى ايه محمد وايه الغلط اللى ناوى يعمله .
رغد سكتت شويا:معقول اللى جه فى دماغى ؟!
مها:احنا فكرنا زيك يارغد انه ممكن يكون
حاجه غير قانونيه .
رغد:ده يبقي يومه اسود لو فكر يعمل كدا فى المستشفى بتاعتى .... هى قالتلى الساعه ٢ .
مها:ايوا .
رغد:انا هجيلكو بكرة وهنبلغ الشرطه عشان لو فى اى حاجه يتمسك متلبس .
محمد:انا فكرت فى كدا بردو .... بس مش لازم تيجى يارغد انا هتصرف .
رغد:لا بكرة هكون عندكو .... بس اتعاملو عادى خالص وبلاش تحسسوع باى حاجه وتمشو فى معادو عادى جداا تمام .
محمد:تمام يارغد ... وصح مبروك لرهف وليكى كمان مها قالتلى .
رغد:الله يبارك فيك يامحمد .
محمد:مع انى زعلان ازاى محضرش كتب كتاب اختى بس فرحانه ليكى من قلبي .
رغد:يابنى ده كان حوار هابقي احكيلك عنه بعدين .... وانتى ياموكوسه حددتى الفرح ولا لسه ؟
مها:ونبي سبينر فى حالى مش كفايه انى الدكتورة مها شغاله المفتش كرومبو فى المستشفى بس ناامارس مهنتى .
رغد ضحكت:انا قولت عشان متزهقيش ياقلبي التغير مطلوب .
محمد ضحك ومها كانت متغاظه منهم .
مها:طول عمرك قويه ومستقويه كدا يا رغد يا بت جمال الصاوى .
رغد:اغلطى اغلطى براحتك ... تحبي الغى الاجازة خالص وبلاها جواز .
محمد ضحك:تبقي جدعه يارغد والله .
مها:طبعا ماحضرتك متجوز ومخلف والهانم مكتوب كتابها تيجو بقي على قرمط الغلبان وتفترو .
رغد:تصدق صعبت عليا يامحمد خلاص سماع المرة دى وياستى هديكى اسبوع زياده اهو هيبقو اسبوعين مرضيه يابنتى .
مها:مرضيه دانا نفسي اشوفك عشان ابوسك يارغد .
رغد ومحمد ضحكو.
رغد:طب يلا هونا كدا ... سلام .
محمد ومها:سلام .
رغد قفلت والضحكه اختفت من على وشها:ماشي يافؤاد الكلب .
حسن:انا هاجى معاكى بكرة .
رغد:متتعبش نفسك ياحسن انا هروح مع مؤمن .
حسن نزل من على السور وقال وهو ماشي:هستناكى بكرة الصبح .
رغد ضحكت ونزلو وراه .
حمزة وحسن وحنين مشو ومؤمن دخل ينام فى حضن لارا والبنات كمان نامو .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
تانى يوم .
مؤمن ورغد كانو بيجهزو عشان يسافرو القاهرة .
رهف:يعنى مينفعش اى حد تانى يعمل العمليه دى يارغد ؟
رغد:لا يارهف ... وبعدين خلاص بقي انا مش هفضل سايبه المستشفى كدا دايما .... لازم كل شويا اروح اتابع .
مؤمن:متخافيش عليها يارهف انا معاها .
رغد:وانت معاايا ليه بقا ان شاء الله انت هتروح شركتك وانا هفضل فى المستشفى لحد ما اخلص شغلى ... وممكن اتاخر يارهف يعنى ممكن ماجيش النهارده اصلا .
رهف:رغد انا مش مطمن وخايفه عليكى .
رغد حضنتها:ياروحى متخافيش وهابقي اكلمك دايما حلو كدا .
رهف:ماشي يا رغد .
مؤمن:يلا يارغد .
رغد اخدت شنطتها ونزلو كان حسن واقف قدام الورشه .
مؤمن:صباح الخير يابطل .
حسن قرب منهم:صباح النور يامؤمن .... صباح الخير يادكتورة .
رغد:صباح الفل ياابو على .
حسن:يلا ولا ايه ؟!
مؤمن:هو انت رايح معاها ؟
حسن:ايوا عشان نرجع سوا .
مؤمن:طب كويس كدا هابقي مطمن عليها لان الهانم مش عايزانى اروح معاها المستشفى .
حسن:رغد اركبي مع مؤمن فى العربيه وانا هروح بالموتوسيكل .
مؤمن:هتسافر بيه ياحسن وهترجعو ازاى بيه ؟!
حسن:انا ماليش فى جو العربيات دى ... يلا عشان نتحرك .
رغد كان نفسها تركب مع حسن ... كان بتتمنى هو يطلب منها ... بس طمنت نفسها انها هترجع معاه ووقتها هتركب معاه الموتوسيكل .
مؤمن ركب العربيه ورغد بصت لحسن اللى ركب الموتوسيكل:خد بالك على نفسك ياحسن .
حسن ابتسم بحب وغمزلها:ماخافيش عليا .
رغد ضحكت وراحت عشان تركب مع مؤمن .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى القاهرة .
فؤاد قاعد فى مكانه وبيكلم فاروق .
فؤاد:انا خايف ومش مطمن يافاروق كنا عملنا العمليه دى برا المستشفى احسن .
فاروق بخبث:انت هتعملها بعد ساعات العمل يافؤاد وبعدين اهدى بقي هى اول مرة يعنى !!
فؤاد:عارف انها مش اول مرة بس اول مرة جوا المستشفى ... رغد لو شمت خبر احتمال تقتلنى .
فاروق:وانت خايف اوى كدا ليه ... ماتجمد يا فؤاد شويا هنخاف على اخر الزمن من حته بنت مفعوصه .... وبعدين فكر فى الفلوس اللى هتجيلنا دانا هنعيش ملوك بعدها ....
يلا اقفل وروح ركز فى شغلك .
فؤاد:حاضر سلام .
فاروق:سلام
فؤاد قفل وقام عشان يطمن على حاله الست اللى المفروض تكون صحتها كويسه جدااا .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
محمد ومها كانو متابعنين فؤاد كويس جداا وبيكلمو رغد عشان يعرفوها كل التفاصيل .
رغد كلمت مراد وطلبت منه يكون موجود بليل فى المستشفى وشرحت ليه كل حاجه وهو قالها انه هيجى .
مؤمن ورغد وحسن وقفو فى استراحه شويا ورجعو كملو الطريق .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى بيت البطل .
هدى كانت بتكلم رهف فى فون .
هدى:وانتى قاعده لوحدك ليه يارهف تعالى قضي اليوم معانا يابنتى .
رهف:انا معايا لارا ياهدهد متخافيش علينا .
هدى:بقولك ايه انا النهارده بحضر اكل رمضان ... انتى عارفه بقي بنملى التلاجه اكل ... والبت حنين النهارده اجازة من الدروس وبتجهز معايا ماتيجى بقي تساعد حماتك .
رهف:حاضر ياعيونى ياهدهد .
هدى:اجهزى انتى ولارا وانا هكلم الواد حمزة يجى يوصلك .
رهف:ملوش لزوم ياهدهد ده البيت جمبنا .
هدى:يلا البسي بس .
رهف:حاضر .
هدى قفلت مع رهف وكلمت حمزة اللى فرح جداا ان رهف هتقضي اليوم عندهم بس افتكر اولفت ووصي هدى على رهف عشان اولفت وعزة محدش فيهم يضايقها بالكلام وهدى طمنته انه ميخافش .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
بعد شويا رهف كانت لبست اسدالها ونزلت مع لارا اللى اول ماشافت حمزة جرت عليه حضنته .
حمزة:لولى القمرايه .
حمزة بص لرهف:ازيك يارهف ؟
رهف:انا الحمدلله كويسه ... وانت اخبارك ايه ؟
حمزة:انا ميت فل وعشرة بدام شايفك قدامى .
رهف ابتسمت وحمزة مسك ايدها عشان يمشو .
بس رهف شدت ايدها بسرعه:عيب ياحمزة احنا فى الشارع والحارة كلها بتبص علينا .
حمزة مسك ايدها تانى:وانا ميهمنيش اى حد ... انتى مراتى يارهف يلا امشي .
رهف مشت مع حمزة وعيون منصور ومحروسه كانت عليهم .
منصور:يعنى كتبو الكتاب .
محروسه:اه اولفت اللى قالتلى ... وكمان الواد اللى بيجى عندهم دايما ده كتب كتابه على حنين اخت حسن .
منصور:البت دى كان نجيب مناخيرها الارض .
محروسه:هتعمل ايه يا معلم ؟!
منصور:ابنك عرف انها مكتوب كتابها على حسن ؟
محروسه:لا ميعرفش وهو غطسان بقاله فترة كدا معرفش بيعمل ايه .
منصور:يبقي متقوليش ليه ونفهمه ان البت دى شمال وبتلعب على حسن البطل ونخليه يقوم معاها بالواجب هو واصحابه ووقتها مش هتقدر ترفع عينها فى وش حد وهامون انتقمت منها على اللى عملته معايا فى وسط الحارة .
محروسه:هى فكرة حلوة اه ... بس حسن لو شم خبر بالموضوع هتكون نهايه ابنك ... دى مراتك ياراجل .
منصور:بعد ما ابنك يخلص هنهربه فى حته الدبان الازرق ميقدرش يوصله .
محروسه:حاضر .
بقلم الكاتبه جنات .
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
بعد وقت طويل مؤمن ورغد وصلو القاهرة ورغد طلبت منه ينزلها عند المول بحجه انها هتنزل تشترى حاجه .
مؤمن نزل رغد اللى كانت عينها على الطريق ومش لاقيه حسن .
طلعت فونها ونت عليه واتفاجات باللى بيقف جمبها فجأه .
رغد:انت كنت فين مش المفروض كتت ماشي ورانا .
حسن:قابلت واحد معرفه كنت بكلمه ... انتى نزلتى هنا ليه ؟!
رغد:عشان مش هروح المستشفى غير بليل عشان فؤاد مايحسش بحاجه.
حسن:هتعملى ايه الوقت ؟!
رغد:مش عارفه لسه بدرى اوى .
حسن:بقولك ايه اركبي .
رغد:هنروح فين ؟
حسن:اركبي بس مش نفسك تركبي معايا يلا .
رغد:ومين قالك انى نفسي اركب معاك !!
حسن:عيونك ياجميل يلا .
رغد ضحكت وركبو ورا حسن .
حسن:بتخافى .
رغد:تعرف عنى كدا !!
حسن:طب امسكى فيا كويس .
رغد حطت ايدها على كتف حسن
حسن:اللى هو ايه ده !!
رغد:اومال امسك ازاى يعنى ؟!
حسن مسك ايدها ولفهم حولين وسطه:كدا يادكتورة .... جاهزة ؟
رغد بحماس:جدااااا .
حسن ساق بسرعه ورغد ضمته اكتر وحسن لف بيها كتير فى شوارع القاهرة وهى كانت مبسوطه جداا .
وبعدها راحو مطعم اتغدو سوا وكملو لف تانى بالموتوسيكل .
والدنيا ليلت عليهم وراحو قعدو على البحر .
رغد كانت قاعده على الرمل وعينيها على البحر ... حسن قعد جمبها ومد ايده ليها بدرة مشوية .
رغد:ايوا بقااا الدرة المشوية .
رغد وحسن بداو ياكلو وعينيهم على البحر ومافيش حوليهم غير صوت الامواج والهواا .
حسن:ساكته ليه يارغد ؟
رغد:بحب لما اقعد قدام البحر افضل بصاله كدا ... بحكيله كل همومى وهو بيخفف عنى وبيطبط عليا بالهوا اللى بيلمس وشي .
حسن:طب ماتحكيلى يمكن اقدر اخفف عنه ؟
رغد بصتله شويا ورجعت بصت للبحر تانى:نفسي كل المشاكل دى تنتهى واعيش حياه طبيعيه انا واختى وكل اللى بحبهم ..... عارف بابا كان بيشتغل وبيتعب عشان يأمن لينا مستقبلنا ماكنش يعرف ان الفلوس دى هى اللى هتجيب كل المشاكل والحزن لحياتنا .
حسن:الحياه بنعيشها بحلوها ومرها يارغد ... عمرك شوفتى حد عايش حياه من غير مشاكل !
رغد قامت وقفت وبصت لحسن:مشاكل عن مشاكل تفرق ياحسن ... لما تبقي عايش وعارف ان حياتك ان واختك فى خطر طول الوقت ... ومن مين؟ .... ده من عمك وابن عمك انت متخيل ..... بابا الله يرحمه لما كان عايش كان هو بيواجه كل المشاكل دى لوحده .... لكن من يوم ماتوفى وانا اللى بواجه كل ده لوحدى ... الكل بيشوفو رغد دى قويه ومستقويه زى مابتقول ... بس انا بنى ادم وليه طاقه وطاقتى خلاص بتخلص .
حسن كان حاسس بوجعها وصوتها المهزوز .
رغد بصت لبحر واتكلمت بصوت مخنوق: انا تعبت تعبت اوى ياحسن .... نفسي اصرخ واطلع كل الوجع اللى جوايا يمكن اقدر ارتاح شويا .... نفسي انا الليل وانا مطمنه ومرتاحه .
حسن قام من مكانه وقرب منها وشدها من دراعها ودخلها جوا حضنه ورغد مسكت فى تيشيرت بتاعه وعيطت جامد .
حسن ضمها اكتر لحضنه:هشششش .... انا معاكى يارغد وعمرى ماسيبك لوحدك ... ولا هسمح لحد يمس شعره واحده منك ولا من رهف .
رغد فضلت تعيط كتير لحد ماهدت خالص وبعدت عن حسن ومسحت دموعها:تعرف عايزة اعمل ايه ؟!
حسن:ايه ؟؟
رغد:نفسي اجرى ... تجرى معايا ؟؟
رغد جرت بسرعه بعيد عن حسن اللى ضحك من قلبه:يابنت المجنونه .
حسن جرى وراها وكانو بيضحكو من قلبهم .
رغد وهى بعيد عن حسن:مش هتقدر تمسكى يابطل .
حسن:هى بقت كدا مااااشي .
حسن جرى بسرعه جدااا وبقا قريب من رغد ورغد اتفاجات لما لحسن ضمها من ضهرها ولف بيها كتير وهى كانت مبسوطه وبتضحك من قلبها .....
27=»» الفصل ٢٧ ««
للجمبع@
بعد منتصف الليل .
حسن ورغد قابلو مراد وكان معاه بعض من عناصر الشرطه .
وراحو عند المستشفى وراحو من باب الطوارئ وكان محمد ومها مستنينهم هناك .
رغد:هو فوق يامحمد ؟
محمد:ايوا وفى ناس وصلو من شويا ودخلو المستشفى .
مها:وفاصل كل الكاميرات يا رغد .
مراد:بدام فاصل الكاميرات اكيد هيعمل حاجه مش قانونيه وبدون علم اداره المستشفى .
حسن:انت المفروض هتدخل على طول ولا هتعمل ايه ؟!
مراد:لا رغد اللى هتدخل وبعد كدا هندخل وراها .
حسن بحده:انت بتهرج يامراد وافرض اذاها .
رغد ابتسمت لانها حست بخوفه عليها:مانت معايا ياحسن ماتقلقش .... يلا .
كلهم طلعو من باب الطوارئ ورغد قربت من اوضه العمليات اللى شافتها منورة .... وكانت سامعه اصوات كتير جوا .
وبنت الست كان واقفه برا وكان محمد ومها مفهمناها كل حاجه .
ومراد شاورلها تسكت .
رغد فتحت الباب فجأه وكل اللى جوا الاوضه اتصدمو .
فؤاد:دكتورة رغد .
رغد عينها على الست اللى نايمه على السرير وشكلها متخدرة:ايوا دكتورة يارغد اللى حضرتك مفكر نفسك هتقدر تستغفلها .
فؤاد:لالا دى مجرد عمليه بسيطه ولله كمان .
رغد ضحكت بصوت عالى:لله ... بقا انت يافؤاد تعمل حاجه لله ياسبحان الله ..... ولما هى حاجه لله بتعملها فى وقت متاخر ليه وكمان فاصل الكاميرات و بدون علمى .... ولا انت مابتحبش حد يعد عليك الحسنات ولا ايه .
فؤاد بتوتر:اهدى يا رغد وانا هفهمك .
رغد:تفهم مين ياواطى .... بقي بتعض الايد اللى اتمد ليك وعايز تشوه سمعه المستشفى ياحقير .... افرض انى صادقتك وانها حاجه لله مين الناس دول ... ليه مش معاك ناس من المستشفى جايب ناس من برا ليه .
رغد بصت على الاجهزة اللى موجوده فى الاوضه:ومش دول الاجهزة اللى بيحفظو فيها الاعضاء بردو ولا انا بتهيئلى .
فؤاد:بصى يا رغد دى عمليه سهله وهيجى من وراها فلوس كتير سبينى اكملها واوعدك هاديكى المبلغ اللى تطلبيه .
رغد:لا والله تصدق فكرة بردو .
فؤاد شاور لواحد من رجاله اللى معاه اللى قرب من رغد ومسكها بقوة ورغد كانت بتحاول تقاومه بكل قوتها .
فؤاد قرب منها:ايه رايك لو نعمل العمليه دى عليكى ... حتى انتى لسه صحتك كويسه وشباب يعنى .
برا الاوضه حسن كان هيتجنن وهمس لمراد:ماتخلص يامراد بقي ادخل .
مراد:اصبر ياحسن .
حسن:لو مدخلتش انت هدخل انا اخلص
مراد اتنهد ودخل مع العساكر ومسكو كل للافراد اللى كانو فى الاوضه وفؤاد كان هيتجنن .
حسن قرب من الراجل اللى ماسك رغد وضربه بالبوكس:انتى كويسه يارغد .
رغد:ايوا ياحسن .
رغد قربت من فؤاد:عايز تشوه سمعه مستشفى النور ياحقير .... بس على مين ده انا رغد .
فؤاد بغل:ايوا هشوه سمعتها وسمعتك وسمعه ابوكى اللى كان ماشي ورا المبادئ والاخلاق .... انا طول عمرى بكرهه .... ابوكى يستاهل اللى فاروق عمله فيه .... ابوكى ده بنى ادم حقـ...
فؤاد لسه هيكمل بس قطعه ايد رغد اللى نزلت على وشه بقلم بكل قوتها .
رغد:لما تيجى تتكلم عن جمال الصاوى تتكلم عنه باحترام .....
جمال الصاوى ده اللى انت والحقير اللى اسمه فاروق بتكرهوه عشان مش قادرين تبقو شبهه ومهما عملتو مش هتجيبو ضافر صابع رجله حتى ....
جمال الصاوى ده اللى شغلك وعملك قيمه ولو ماكنش وظفك هنا فى المستشفى كان زمانك قاعد فى البيت زى النسوان ياواطى ...
لولا كلمه جمال الصاوى اللى قالى سبيه عندك يارغد فى المستشفى كنت زمانى رميتك زى اى كلب برا ولا تفرق معايا بس انا عملت لكلمته خاطر ..... انت مفكر نفسك دكتور ... ده دكتور محمد اللى مدرب على ايدك اجدع وامهر واشطر منك وكفايه انه بيراعى القسم اللى اقسمه مش واطى وكلب فلوس زيك .... وربي ومااعبد يافؤاد لو فكرت تغلط فى بابا مرة تانيه ماهتخرج من هنا ماشي على رجليك .... روح معاهم عشان انت مكانك فى السجن ياواطى .... انا متاكده ان فاروق معاك فى الشغل ده ومش هسكت غير لما اجيب رجليه عشان تعفنو انتو الاتنين سوا فى السجن لان ده المكان اللى يناسبكو ... خدوه يامراد .
مراد اخدهم كلهم ونزلو والبنت جرت على امها.
مها شافتها:متخافيش هى متخدرة بس لما مفعول البنج يروح هتفوق .
رغد:محمد انقلوها اوضه وتابعو حالتها واعملو اللازم معاها .
محمد:حاضر يارغد .
مها:اظن مافيش حد مبسوط قدك خلصتى من فؤاد مش بس مشتيه من المستشفى لا ده انتى مشتيته من الدنيا كلها .
رغد:كان بودى اعملكو حته حفله فى المستشفى بس ملحوقه هنعملها متقلقيش .
مها ومحمد ضحكو .
محمد:هترجعى اسكندريه ولا هتفضلى هنا .
رغد بصت لحسن:لا هنرجع اكيد مش كدا ياحسن ..... صح نسيت اعرفكو حسن جوزى .
محمد سلم عليه ومها كمان.
رغد:هنرجع ؟
حسن:لو تفضلى لصبح عادى .
رغد:كلها ساعتين والفجر هيأذن خلينا نرجع .
حسن:طب يلا .
رغد سلمت على مها ومحمد ومشت مع حسن .
حسن ورغد نزلو وركبو الموتوسيكل ومشو .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
صباح يوم جديد فى حارة البطل .
رغد وحسن وصلو الحارة ورغد نزلت قدام بيتها وكانت بتكلم حسن وبيضحكو وبعدها طلعت وحسن راح على بيته .
جابر كان واقف عند المحل بتاعهم وعينه عليهم .
محروسه جت من وراه:مالك يابنى؟
جابر:هو ايه اللى بين حفيده الشهاوى وابن البطل ؟!
محروسه لاقت ان دى فرصه عشان تنفذ خطه جوزها:معرفش يابنى ... بس شكلها بت شمال عماله تتضحك مع ده وتهزر مع ده .
جابر:حتى لو شمال دى راكبه وراه المكنه ولا ههمها الناس .
محروسه:علمى علمك يابنى .
جابر:والبطل بتاع الادب والاخلاق راضي يمشى معاها كدا ؟
محروسه:كله من سهوكه البت دى يا جابر شكلها بت مش سهله ابداا .
جابر:صح .... انا عندى مشوار هخلصه واجى .
محروسه:حاضر يابنى .
جابر مشي ومحروسه ابتسمت بخبث ودخلت المحل .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
رغد طلعت البيت كانت رهف ولارا بيحضر الفطار فى المطبخ .
رغد:ياصباح الفل .
رهف ولارا:صباح النور .
رهف:خلصتى عمليتك ياحبيبتى ؟
رغد:ايوا يارورو .
رهف:طب يلا عشان تفطرى معانا .
رغد:لا انا هدخل اخد شاور وانام ولما اصحى هابقي اتغدى معاكو .
رهف:طب خدى شاور وهعملك سندوتش سريع تاكليه قبل ماتنامى .
رغد:حاضر يارهف .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
فى بيت البطل .
حسن دخل كان الكل بيفطرو:صباح الخير .
الكل:صباح النور .
محمود:حمدلله على السلامه يابنى .
حسن باس راسه:الله يسلمك ياحاج .
هدى:كدا ياحسن متعرفنيش انك هتبات برا ؟
حسن:معلش ياست الكل غصبن عنى كان عندى شغل مهم .
هدى:ربنا يراضيك يابنى يارب .
حمزة:هتيجى الورشه ولا هتريح .
حسن:هنام ساعتين كدا واجيلك .
محمود:ريح يابنى انت صاحي طول الليل وبعدين الشغل مش كتير ولا حاجه .
حسن:حاضر ياحاج .
حمزة:عن اذنكو هروح انا الورشه .
محمود:اذنك معاك يابنى .
حسن طلع وحنين كمان طلعت السطح ومحمود راح الورشه لحمزة وهدى قامت تشيل الاكل وكالعاده العقارب قاعدين سواا .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
عدى اليوم على الكل حسن ورغد اللى نامو من تعب اليوم .
مؤمن اللى عرف باللى حصل من مراد وكان هيتجنن بسبب خوفه على رغد وبيرن عليها قفله فونها ورهف قالتله انها نايمه .
مرت الايام وباقى على شهر رمضان الكريم يوم .
شباب الحارة كانو متجمعين كلهم بيزينو الحارة بالانوار واحبال اللى كلها رسومات لشخصيات رمضان .
رغد ورهف وحنين اللى كانو متجمعين فى بيت البطل وبيزينو البيت والسلم والسطح وكان شكله روعه .
وهدى اللى مشغوله فى المطبخ بتجهيزات اكل رمضان .
حمزة اللى اخد مجموعه من شباب الحارة وقررو ينضفو الجامع اللى موجود فى الحارة ويزينوه بمناسبه الشهر الفضيل .
والحاج محمود قاعد مع رجاله الحارة وبيخططو عشان مائده الرحمن اللى بيعملوها كل سنه اول يوم جمعه فى الشهر رمضان .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
البنات بعد ماخلصو تزين بيت البطل ... راحو عشان يزينو بيت الشهاوى .
البنات ماشين وشايفين الشباب وهما بيزينو . ووصلو عند بيت الشهاوى والبنات طلعو البيت وبداو يعلقو الزينه جوا البيت .
ورغد خرجت البلكونه تعلق الزينه فى البلكونه
وكان حسن واقف على سلم بيعلق النور .
رغد:الله ينور يابطل .
حسن بصلها وضحك:ايه رايك ؟
رغد:جامد الصراحه .
حسن:هتعلقو الزينه ؟
رغد:اه .
حسن:مش عايزه اى مساعده ؟
رغد:لا شكراا يابطل .
حسن ضحك وكمل تعليق الزينه وكل شويا عينه تيجى على رغد اللى بتعلق النور فى البلكونه .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
عدى اليوم بسرعه عليهم والحارة كلها بتجهز بيوتها لاستقبال شهر رمضان الكريم .
البنات كانو مبسوطين لانهم اول مرة يعيشو الاجواء دى .
وجه وقت سحور اول يوم رمضان .
هدى اصرت على رغد ورهف انهم يتسحرو معاهم فى بيت البطل .
على السفرة .
الكل متجمعين حولين السفرة .
رغد ورهف كل واحده جمب جوزها .
الكل اتسحرو سوا.
محمود:كل سنه وانتو طيبين وبخير ودايما متجمعين مع بعض .
الكل:وانت طيب ياحاج .
حمزة همس لرهف:رمضانى احلى بوجودك جوا قلبي .
رهف ابتسمت ومردتيش عليه .
رغد بصت لحسن اللى لحد الوقت ماقالهاش حاجه بمناسبه رمضان لاقيته بيتكلم مع الحاج محمود ومش معبرها .
رغد بهمس:اووف بارد .
حنين سمعتها وضحكت عليها .
رغد بصتلها بغيظ وبصت لهدى:احنا هنمشي بقي ياهدهد .
حنين:مش قولنا انكو هتنامو معايا .
رغد:يابنتى ماحنا هنجيلكو بكرة باذن الله .
هدى:نامو مع حنين يابنات ونقضي اليوم من اوله سوا .
رغد بصت لرهف اللى هزت راسها باه:تمام ياهدهد .
محمود:يلا ياشباب نصلى الفجر فى الجامع .
محمود والشباب خرجو من البيت.
وهدى والبنات قامو يتوضو عشان يقرأو شويا فى المصحف على ما الفجر يأذن ويصلو سوا .
الفجر أذن والكل صلو وبعدها راحو عشان ينامو .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــــ
صباح تانى يوم .
هدى والبنات صحو من قبل الضهر وبدأ يجهزو الاكل مع بعض .
والشباب كانو نزلو الورشه ومعاهم الحاج محمود .
فى مطبخ بيت البطل .
هدى كانت بتجهز الاكل زى اى بيت مصرى بياكلو محشي وبط اول يوم رمضان .
البنات كانو بيلفو المحشي مع هدى .
رغد:صحيح هى فين طنط اولفت .
حنين:مش بيصحو الوقت دول بيقومو على الفطار على طول .
رهف:بطلو كلام على الناس احنا صايمين .
هدى:رهف معاها حق ركزو فى الاكل لسه ورانا حاجات كتير .
لارا دخلت المطبخ وكانت لسه صاحيه من النوم:صباح الخير .
حنين حضنتها:صباحك قشطه ياروحى ... تعالى هغسل ايدى واجهزلك الفطار .
لارا:انا عايزة اصوم معاكو يانوناا .
حنين:بس انتى صغيرة ياروح نونا .
هدى:سبيها لحد ماتتعب ياحنين ... لولى القمر هتصوم لحد الضهر ولا العصر .
لارا بحماس:العصر .
رغد:لولى شطورة وهتقدر صح .
رهف:صح جداا لولى اشطر بنوته .
حنين:طب تعالى اغيرلك هدومك واسرحلك شعرك .
لارا راحت مع حنين وبعد شويا رجعو .
حنين:هدهد القمر هتعملنا حلويات ايه ؟
هدى:هنعمل كنافه ساده وكنافه بالمانجا وقطايف وبلح الشام .
رغد:ياهدهد ياجااااامد .
عدى وقت كبير والبنات بيساعدو هدى فى كل حاجه فى تحضير الاكل والحلويات والعصاير كمان.
وجه وقت الفطار وقررو انهم يفطرو على السطح .
حمزة وحسن ومعاهم مؤمن اللى عزمته هدى كان بيجهزو التربيزات على السطح المتزين .
الشباب خلصو ونزلو والبنات كانو فى المطبخ مع هدى واولفت وعزه اللى صحو بعد العصر .
هدى:يلا يابنات اخرجو اقعدو مع الشباب برا على ما المغرب يأذن .
البنات خرجو ولارا جرت على مؤمن:بابي مش انا صومت للعصر شوفت انا شطورة ازاى .
مؤمن:لولى اجمل واشطر بنوته ياناس وعشان كدا جبتلك فانوس حلو اوى تشوفيه .
لارا بحماس:ايوا .
مؤمن خرج برا جاب فانوس ابيض وجواه عروسه ولارا فرحت بيه جدااا .
لارا:حلو اوى يابابي .
لارا جرت على حنين:نونا شوفى فانوسي .
حنين:حلو اوى شبههك يالولتى .
مؤمن جاب بوكس فيه طمطم ومصحف وفانوس بلون البينك .
مؤمن قرب من حنين:كل سنه وانتى طيبه ومعاياا يانوناا .
حنين ابتسمت بفرحه:وانت طيب يامؤمن .... حلو اوى ربنا يخليك ليا .
مؤمن بهمس:ويديمك فى حياتى يانوناا .
حنين ابتسمت .
رهف كانت واقفه وحمزة قرب منها وكان معاه عروسه لابسه فستان فرح .
حمزة:كل رمضان وانتى معايا ياعروستى الحلوة .
رهف فرحت بالعروسه اوى:وانت طيب ياحمزة .
حمزة:عجبتك ؟
رهف:دى قمرايه اوى وكيوته بجد شكرااا.
حمزة:بس عروستى احلى منها .
رهف بصتله بحب:بجد ربنا يخليك ليا .
حمزة:ويخليكى لقلبي ياقلبي .
رغد كانت واقفه وباصه للبنات وحسن قرب منها وكان معاه بوكس حجمه وسط:كل سنه وانتى طيبه يادكتورة .
رغد بصتله وابتسمت:وانت طيب ياحسن .
رغد اخدت منه البوكس وفتحته والفرحه اختفت من على وشها لما طلعت من البوكس شخصيه من شخصيات فنانيس .
رغد بصتله:ايه ده ياحسن ؟!
حسن:هديه رمضان يارغد مالها مش عجباكى .
رغد بغيظ وهى بتشاور على الشباب:يعنى كل واحد منهم جايب لمراته عروسه وانت جيبلى فنانس ياحسن !!
حسن بيحاول يكتم ضحكته والشباب والبنات ضحكو .
حسن:حسيته شبهك يارغد .
رغد برقت من الصدمه ونادت باعلى صوت:ياهـــــدهـــــد.
هدى خرجت بسرعه من المطبخ:فى ايه يارغد يابنتى ؟!
رغد:انتى محتاجه ابنك الحيله ده فى حاجه ؟
هدى:ليه يعنى مش فاهمه ؟!
رغد بغضب:اصلى ناويه اخلصلك عليه .
هدى شهقت:ليه يارغد عمل ايه ... انت عملت فيها ايه ياواد ؟!
حسن:ولا حاجه ياست الكل جيبلها هديه رمضان .
رغد وهى بتفرجها على الهديه:لا والله ... يرضيكى ياهدهد بيقولى ده شبههى .
هدى ضحكت:يقطعك ياحسن ... حقك عليا يابنتى ده انتى قمرايه .
رغد حدفت لحسن الهديه:امسك هديتك مش عايزة حاجه منك .
رغد مشت .
هدى:راحه فين يابنتى ؟
رغد لفت وبصتلها:الله الوكيل ياهدهد ما حد تعبلي اعصابي وخلاني بشد فى شعري فى البيت ده غير ابنك .... انا طالعه فوق .
رغد خرجت من الشقه والكل انفجرو من الضحك على منظرها .
هدى قربت من حسن وضربته بخفه فى كتفه:بضايقها ليه ياواد ... امشي روح صالحها قبل الفطار يلا .
حسن وهو بيضحك:حاضر ياهدهد .
حسن طلع شقته جاب شنطه كبيرة وطلع السطح كانت رغد بتظبط الاطباق على التربيزة الكبيرة .
حسن قرب منها:رغد .
رغد من غير ماتبصله:نعم !
حسن قرب وحط الشنطه قدامها:كل سنه وانتى طيبه يااحلى دكتورة .
رغد:دى باقى عيله فنانيس ولا ايه ؟!
حسن ضحك:افتحيها بس واحكمى .
رغد:ماشي ياحسن .
رغد طلعت اول حاجه كان مصحف بالكافر بتاعه ومصحفه بلون البينك .
رغد:حلوة اوى ياحسن بجد احلى هديه .
رغد طلعت كمان فانوس باللون الابيض .
رغد:دول انا وانت يعنى ؟!
حسن:مشيها كدا يارغد .
رغد:حلوين اوى ياحسن .
رغد بصتله بغيظ وضربته فى كتفه بقوة:وليه تحرق دمى من الاول يعنى .
حسن بصلها برفعه حاجب:انتى قد الحركه دى ؟!
رغد:اه قدها يا ابو على عشان تبقي تعصبنى مرة تانيه .
حسن ضحك:حقك عليا بس مش عارف ليه بحب اضايقك .
رغد:لا والله .
حسن:كل سنه وانتى معايا يا رغد .
رغد:وانت طيب يا ابو على .... يلا جهز معايا السفره بقي .
حسن ورغد جهزو السفره والشباب والبنات طلعو الاكل والكل اتجمعو حولين السفرة فى جو عائلى جميل .
وبعدها محمود والشباب راحو يصلو التراويح فى الجامع .
البنات صلو جماعه فى البيت مع هدى .
28= »» الفصل ٢٨ ««
للجميع@
مرت الايام والبنات مستمتعين باجواء شهر رمضان الكريم فى الحارة .
هدى اللى اصرت ان البنات يفطرو معاهم كل يوم عشان ميبقوش لوحدهم .
لارا اللى سافرت مع مؤمن عشان تحضر الامتحانات وترجع قبل فرح رهف وحمزة .
حسن اللى هيجنن رغد ولسه معترفش ليها بحبه ودايما بيحب يضايقها عشان تتعصب .
حمزة ورهف اللى فى عالم موازى لوحدهم عالم كله حب ورومانسيه ... ومشغولين بتجهيزات الشقه عشان الفرح هيكون ٣ يوم العيد .
حسن وحمزة اللى شغالين على موبيليا شقه حمزة .
محمود كان عايز يعمل الفرح فى قاعه برا الحارة ... بس رهف حبت تعمله فى الارض الفاضيه اللى فى حارة لان دى كانت امنيه حمزة وهى ماحبيتش تزعله .
البنات كل يوم بيخرجو عشان رهف تشترى كل الحاجات اللى محتاجاها .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى احدى ايام اواخر رمضان .
بعد صلاه التروايح رغد خلصت الصلاه مع هدى والبنات وراحت العياده .
فى العياده .
رغد قاعده فى مكتبها .
الباب خبط .
رغد:ادخل .
فرح دخلت:رغد معلش هنزل اجيب حاجه من اول الحارة واجى .
رغد:ماشي يافرح روحى .
فرح خرجت وقفلت الباب والبنات بيدخلو لرغد الحالات واحد واحد .
بعد شويا وقت.
البنات ايه وسارة ورحمه قاعدين يتكلمو سوا واتخضو لما شافو جابر ومعاه ٣ شباب داخلين العياده .
سارة لسه هتتكلم جابر رفع فى وشها مطوة والبنات كانو مرعوبين .
جابر فتح باب مكتب رغد اللى اتفاجات لما رفعت وشها بجابر ومعاه ٣ شباب واقفين فى صاله العياده .
رغد قامت وقفت:جاى عايز ايه ياجابر ؟
جابر:مش دى عياده بردو يادكتورة ... وبصراحه انا تعبان وجاى اكشف .
رغد:شطبنا ياحلو ... خد اللى معاك دول وامشي من هنا .
جابر طلع المطوة من ورا ضهره:ولو مامشيتش ياحلوة .
رغد:انت مفكر حته البتاعه اللى فى ايدك دى هتخوفينى مثلا .
جابر:ماتيجى معايا سكه كدا ياحلوة ولا هو الضحك والهزار كله لابن البطل .
رغد:انت قصدك ايه ياحيوان انت .
جابر:حسن البطل ياحلوة ... اللى بتركبي وراه المكنه وتخرجو وتيجو وش الصبح وضحك وهزار .... بلاش تعمليهم عليا يادكتورة ... انا فاهم دماغك الشمال بتلفى على ابن البطل عشان فلوسه ... مانا كمان معايا فلوس وهدلعك ياحلوة .
رغد قربت منه وضربته بقلم بكل قوتها:عشان مرة تانيه متبقاش تغلط فيا ياحيوان انت .... وامشي اطلع برا انت والتيران اللى معاك دول .
جابر وشه بقي كله غضب:لا مش هطلع غير لما اخد غرضي ياقمرايه .. والتيران اللى معايا هيتسلو بالحلوين اللى قاعدين برا .
البنات اترعبو اكتر ورغد خافت بس حاولت تبان اقوى .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى الوقت ده فرح كانت جت من برا ولسه هتدخل شقه العمارة سمعت صوت جابر وكلامه خافت ونزلت بسرعه تجرى على تحت ماكنش فى حد فى المعرض ... فنزلت بسرعه الورشه .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
عند رغد جابر قفل باب المكتب بالمفتاح .
رغد:اخرج برا احسنلك صدقني هتندم ياجابر .
جابر وهو بيقرب منها:عيون جابر يادكتورة .
رغد:حرام عليك اتقى الله ده احنا فى رمضان .
جابر:الحمدلله كنت صايم والله يادكتورة .
رغد:اياك تقرب ياجابر والله هقتلك لو قربت .
جابر:تصدقى يبقي ربنا بيحبنى لو موت على ايدكى يا دكتورة .
رغد زقت جابر على سرير ولسه هتجرى على الباب ... جابر مسكها من طرحتها وشدها بقوة عليه:متفكريش تلعبي معايا ياحلوة ده انا جابر .
رغد كانت بتقاومه بكل قوتها بس جابر كان اقوى منها ورماها على السرير وهجم عليها ورغد كانت بتزقه بكل قوتها وجابر كاتم بوقها بايده .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
برا عند البنات كانو الشباب ربطو ايديهم كويس وكتمو بوقهم بقماش عشان مافيش واحده فيهم تصوت او تعمل صوت .
واحد من الشباب:جابر قالنا نتسلى وانا بصراحه عايزة اتسلى .
رد عليه واحد تانى:اختار اللى تعجبك يامعلم وادخل اى اوضه .
الشاب قرب من رحمه وشدها عليه:انا هاخد الحلوة دى .
رحمه كانت بتعيط وجسمها كله بيترعش من الخوف .
حسن وحمزة ومحمد طلعو العياده لما فرح قالتلتهم على كلام جابر .
رحمه شافت حسن اللى شاورلها انها تسكت خالص .
حسن بص على مكتب رغد وشافه مقفول .
حسن شاور لحمزة ومحمد وقربو من الشباب وكتمو بوقهم وضربه بسيطه منهم وقعو على الارض مغمى عليهم .
حسن بص لحمزة واتكلم بصوت واطى:خد الكلاب دول تحت وانا هجيلكو .
حمزة:انا هفضل معاك .
حسن:انزل ياحمزة .
حمزة نزل هو الشباب واخد معاهم رجاله جابر .
حسن قرب بسرعه من الباب وفتحه بقوة والغضب اتمكن منه لما شاف جابر بيحاول يقرب من رغد اللى بتقاومه بكل قوتها .
جابر قلبه وقف لما شاف حسن قدامه ورغد حست براحه لما شافته واقف قدامها .
حسن قرب من جابر ومسكه من ياقه قميصه وضربه بكل قوته بوكس فى وشه وجابر وقع على الارض وحسن نزل بجسمه وكان بيضربه بغل .
رغد قامت من على السرير بسرعه:خلاص ياحسن ونبي هيموت فى ايدك ياحسن .
حسن ساب جابر وقام قرب من رغد واخدها فى حضنه:انتى كويسه يارغد ؟
رغد هزت راسها باه وهى فى حضنه .
حسن:احكيلى اللى حصل وايه اللى جاب الحيوان ده هنا؟؟
رغد بعدت عنه وبدات تحكيله من اول ما دخل جابر المكتب وكلامه عن علاقتها بحسن .
حسن اتعصب اكتر وبعد عنها وقرب من جابر اللى مرمى على الارض وشده من ياقه قميصه واخده ونزل ورغد نزلت وراه .
حسن نزل فى نص الشارع وزق جابر على الارض .
محروسه شافته صرخت:ياحبيبي يابنى .
محروسه ومنصور جرو على ابنهم اللى وشه كله دم .
وكان حمزة ومحمد عملو الواجب مع رجاله جابر .
حسن قرب من رغد اللى واقفه على باب البيت وضمها وقال بصوت عالى:الكلام ده لكل حد جوا الحارة .... اى حد هيفكر يقرب من الدكتورة رغد او يتكلم عنها نص كلمه او يبصلها بطرف عينه ... هيحصله زى اللى حصل للكلب ده .... رغد مراتى .... احنا كتبنا الكتاب من قبل شهر رمضان ... ماكنتش اعرف انى لازم اخبط على باب باب فى الحارة واقولهم اننا كتبنا الكتاب عشان مايجيش كلب زى ده يعيب فى مراتى .
محروسه ومنصور سندو جابر واخدوه على البيت ....
اهل الحارة اللى كانو واقفين يتفرجو قربو من حسن ورغد وباركو ليهم بفرحه وحب .
حسن مسك ايد رغد وطلعو بيت الشهاوى .
رهف خرجت من الشقه وجرت على رغد:انتى كويسه ياحبيبتى .
رغد:الحمدلله يارهف .
حسن:ادخلى ارتاحى يارغد .
رغد:البنات كويسين ياحسن حد منهم حصله حاجه ؟!
حسن:البنات بخير ومحمد وفرح راحو يوصلوهم بيوتهم .
رغد اتنهدت براحه:الحمدلله .
حسن:ادخلى ارتاحى اكيد تعبانه .
رغد:بحمد ربنا انك جيت ياحسن .
حسن ابتسم:انا معاكى دايماا ومستحيل اخلى حد يأذيكى .
رغد ابتسمت ودخلت الشقه وحسن نزل .
رغد اخدت شاور ودخلت عشان تنام بس فونها رن برقم مراد .
رغد ردت عليه:مراد اخبارك ايه؟
مراد:انا بخير يادكتورة ... انتى عامله ايه ؟
رغد:بخير الحمدلله .
مراد:صح مبروك لرهف .
رغد:الله يبارك فيك رنيت عليك وقتها كتير ماكنتش بترد .
مراد:كنت مطحون فى الشغل والله يارغد تتعوض فى الفرح باذن الله .
رغد:ان شاء الله .... قولى اخبار فؤاد ايه لسه ساكت بردو ؟!
مراد:رافض يتكلم حتى لو هيشيلها لوحده .
رغد:انا متاكده ان فاروق معاه لان الاتنين مع بعض فى كل حاجه .
مراد:للاسف مافيش اى دليل عشان نقبض عليه .... واحنا حاولنا مع فؤاد بكل الطرق يا رغد ورافض يتكلم ... انا شاكك ان حد مهدده .
رغد:يعنى حتى لو هددوه هيخاف لدرجه انه يشيلها لوحده .
مراد:مش عارف يارغد انا هحاول معاه تانى وربك يسهلها .
رغد:تمام يا مراد .
مراد:يلا سلام يادكتورة .
رغد:سلام .
رغد قفلت مع مراد ونامت من تعب اليوم .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
مرت الايام وخلص شهر رمضان وجه العيد بايامه اللى كلها بهجه وفرحه .
صباح اول يوم فى عيد الفطر .
الشباب كل واحد اخد مراته وراحو يصلو العيد .
والشباب عيدو على البنات اللى كانو فرحانين جداا وفطرو كلهم سوا ورجعو على البيت عشان يجهزو ليوم الحنه .
البنات كان بيجهزو بيت الشهاوى ليوم الحنه .
وحطو خطط كتير لفقرات اليوم كله .
ورحمه وسارة وايه وفرح كانو معاهم .
ومها ومحمد اللى وصلو اسكندريه عشان يحضرو الحنه والفرح .
مها فضلت مع البنات ومحمد راح مع الشباب .
اما الشباب جهزو الارض الفاضيه عشان يوم الفرح .
وعلقو النور فى الحارة كلها وجابو سماعات كبيرة عشان يهيصو فى الشارع يوم الحنه .
صباح يوم جديد يوم الحنه .
هدى واولفت وعزة راحو بيت الشهاوى عشان يحضرو حفله الحنه .
ام فرح كمان راحت عشان تبقي معاهم .
اليوم كان جميل والبنات كانو قمه فى الجمال بلبسهم وحبهم لبعض .
اما الشباب هيصو وفرحو من قلوبهم ومعاهم شباب ورجاله الحارة ومؤمن ومراد اللى كانو معاهم من اول اليوم .
خلص اليوم والكل مشو وحنين نامت مع البنات عشان رهف هتجهز فى البيت .
ومراد ومؤمن وحمزة نامو فى الشقه مع حسن عشان شقه حمزة بقت جاهزة لاستقبال العروسين .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
صباح اليوم المنتظر .
البنات صحو وفطرو سوا وشويا البنت اللى هتعملهم الميكب وصلت وبدات بالعروسه .
رهف خلصت الميكب والبنات ساعدوها تلبس فستانها وكانت ايه من الجمال بفستانها البسيط وطرحتها .
اما حنين فلبست فستان رقيق وكانت جميله جداا .
ولارا لبست فستان بلون البينك
اما بقي بطلتنا الحلوة لبست فستان بلون البينك واسع وكان ليه ديل طويل من منطقه الكتف وده طبعا بعد تحذير حسن ليها انها متلبس حاجه ضيقه .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
الشباب كلهم لبسو فى شقه حسن .
حمزة ببدلته السودا وقميص ابيض وبيبون اسود وكان عريس اخر حلاوة وحط دبوس فى البدله باسم رهف .
حسن لبس بدله بلون الاسود وقميص بنفس اللون .
مؤمن لبس بدله بلون الرمادى .
مراد لبس بدله بلون الكحلى .
الشباب خلصو لبسو ونزلو وهدى كانت فرحانه وبتزغرط طول اليوم .
ولما حمزة نزل هدى بخرته ورقته من العين .
حمزة ركب العربيه المتزينه والشباب كل واحد فى عربيته .
وراحو عند البيت الشهاوى .
حمزه نزل من عربيته وطلع البيت وحسن ومؤمن وراه .
حمزة دخل البيت اللى كان بابه مفتوح وقابلته حنين وحضنته:ماشاء الله يازومه زى القمر .
حمزة:حبيبتى يانوناا ... عروستى فين ؟!
حنين:جوا ... انا لو منك اخدها واطلع على البيت ... البت طالعه زى القمر خاف عليها من العين يازومااا .
حمزة:والمصحف اخدها واروح انا مجنون واعملها .
حسن:لا اهدى كدا ياعريس احنا لسه فى اول الفرح اخلص انت هات عروستك .
حمزة مشي مع حنين ودخل الاوضه كانت رهف قاعده على الكرسي قدام المرايا وحمزة تنح من جمالها لما شاف انعكاسها فى المرايا .
رغد:مبروك ياحمزة .
حمزة:الله يبارك فيك يادكتورة .
رغد:مش هوصيك دى نصي التانى .
حمزة:فى عيونى .
حمزة قرب من رهف اللى قامت وقفت وعطاها البوكيه اللى بلون الابيض وباس راسها:احلى عروسه شافتها عينى يارهف .
رهف بصتله وابتسمت وهو باس ايدها وخرجو من الاوضه ومن الشقه كلها .
مؤمن قرب من حنين:طالعه زى القمر .
حنين:وانت كمان حلو ولو بنت من الحارة بصتلك يامؤمن احتمال اقتلها .
مؤمن ضحك على جنان حنين اللى بقت بتتعامل معاه بطبيعتها وهو حابب جنانها وخفه دمها جدا .
لارا خرجت من الاوضه:بابي شوفتنى وانا باربي .
مؤمن مسك ايدها ولفها حولين نفسها:احلى باربي ياروحى ... مين اختارلك الفستان القمر ده ؟!
لارا:دى نونا يابابي .
مؤمن بص لحنين بامتنان على الحب اللى بتقدمه لبنته كانها بنتها هيا ومسك ايديهم هما الاتنين ونزلو ورا حمزة ورهف .
حسن:مش يلا يادكتورة .
رغد:يلا ياحسن باشا .
حسن ضحك ومسك ايدها ونزلو .
كل بنت ركبت مع جوزها فى عربيته ومراد كان معاه نورة مراته وبنتهم نور وراحو عشان يتصورو السيشن .
الشباب وشباب الحارة عملو زفه جامده لحمزة لحد ماوصلو مكان اللى هيتصورو فيه .
مؤمن وحسن كل واحد اخد عروسته وراحو يتصورو لوحدهم .
واتصورو مع حمزة ورهف صور كتير .
البنات اتصورو سوا ومعاهم نوره مرات مراد .
والشباب كمان اتصورو مع حمزة .
وبعدها رجعو على الحارة فى وسط زفه الشباب ليهم .
نزلو فى اول الحارة وكان فى استقبالهم فرقه بتطبل وتزمر لحد ماوصلو للارض الفاضيه اللى كانت متزينه ومتجهزة كانها قاعه ٥ نجوم .
حمزة ورهف قعدو فى المكان المخصص ليهم .
والشباب والبنات راحو لهدى اللى كانت قاعده على تربيزة قريبه من مكان حمزة ورهف وقعدو معاها .
حمزة ورهف قامو يرقصو سلو .
حمزة فاجأ رهف لما شالها ولف بيها وكل الشباب صفرو بصوت عالى ورهف كانت مكسوفه وخبت وشها فى حضن حمزة .
بعد ماخلصو رقصه سلو الشباب طلعو رقصو مع حمزة والبنات راحو لرهف ورقصو وهيصو سواا .
بعد وقت طويل رغد كانت ماشيه بين التربيزات واتخضت لما لاقت حسن بيشدها من دراعها:ايه ياحسن مالك؟!
حسن:انتى عماله تلفى راحه جايه كدا ليه ماتقعديلك فى مكان .
رغد:ده فرح اختى لو مش ملاحظ يا حسن .
حسن:وبعدين اى ام لون الفستان ده مش عارفه تلبسي لون غامق !
رغد بصت على الفستان:وماله اللون مش فاهمه !!
حسن:فاتح يارغد وانتى ماشيه فى وسط الناس الكل عينه عليكى .
رغد بتحاول تكتم ضحكتها لانها عارفه انه بيغير عليها وده اللى لاحظته عليه فى الايام الاخيرة.
رغد:الله ياحسن ... ماله الفستان يعنى ؟!
حسن:زى الزفت يارغد ولونه وحش .
رغد قربت عليه خطوه:بحبه ياحسن الله .
حسن ابتسم:متلعبيش معايا يارغد ده انا البطل .
رغد:وانا مرات البطل .
حسن:طب روحى اقعدى مع امى ومتقوميش من جمبها تانى بام فستانك ده .
رغد:يوووه مانت قولتلى البسي واسع ... لبسته واسع اعملك ايه تانى يعنى؟!
حسن مسك الديل اللى جاى من عند الكتف:وبعدين ايه ده ؟! ... الناس كلها بتعمل الديل من عند الوسط وانتى عملاه من كتفك ليه ... ناويه تطيرى .
رغد شدت الديل منه:ايش فهمك انت فى الموضه ياحسن .
حسن:يلا اسمعى الكلام وروحى اقعدى مع امى .
رغد بتحدى:لااااا مش هسيب اختى ياحسن .
رغد سابته ومشت.
حسن بيكلم نفسه:البت بتتحدانى ... ماشي يابنت الصاوى يا انا يا انتى .
بعد وقت طويل وحسن عينه على رغد اللى بترقص مع اختها بفرحه .
واستنى لما بعدت عنها وقرب منها ومسك ايدها ومشي وهى وراه:رايح فين ياحسن .... يا حسن بقاااا.
حسن راح عند تربيزة امه وقعد رغد وبص لامه:البت دى امانه معاكى ياست الكل متخليهلش تتحرك من هنا .
هدى ضحكت:ليه يابنى ماتسيبها مع اختها.
حسن:عماله تتنططلى فى المكان زى فرقع لوز بام فستانها ده .
حسن قال كدا ومشي وهدى ضحكت .
رغد:شايفه ابنك ياهدهد .
هدى:غيران عليك يابت الله المفروض تفرحى .
رغد ضحكت:مانا عارفه وعشان كدا بضايقه .
هدى:انا هتشل منكو انتو الاتنين .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
بعد وقت طويل الفرح خلص والكل مشو .
محمد ومها سافرو القاهرة .
حسن كان عايز رغد تفضل معاهم بس هى رفضت وطمنته بان مؤمن هيبات معاهم .
حمزة طلع شقته هو ورهف .
ومؤمن ولارا ورغد رجعو على البيت الشهاوى بعد ماودعو رهف اللى عيطت فى حضن اختها .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى شقه العروسين .
رهف دخلت وكانت متوترة وخايفه ومكسوفه .
حمزة حضنها من ضهرها:نورتى شقتك وحياتى يارهف .
رهف ابتسمت ومرديتش .
حمزة لفها وبقي وشها ليه:هتصدقينى لو قولتلك انى مش مصدق انك بقيتى معايا فى شقتى وانى هصحى الاقيكى فى حضنى .
رهف اتحرجت وحمزة قرب منها ومسك ايدها وباسها:النهارده اسعد يوم فى عمرى كله يارهف ... انتى مش متخيله فرحتى بيكى عامله ازاى .
رهف بصت فى عينيه بحب:ربنا يخليك ليا يا حمزة .... ويارب اقدر اقدملك ولو ربع السعاده اللى انتى بتقدمهالى دايما .
حمزة:لا متقلقيش انتى وجودك جمبي بنسبالى سعاده يارهف ..... يلا ادخلى غيرى واتوضى عشان نبدأ حياتنا سوا بالصلاه عشان ربنا يباركلنا فى حياتنا سوا .
رهف ابتسمت بفرحه ودخلت الاوضه اللى فيها حمام وغيرت ومسحت الميكب واتوضت ولبست الاسدال وخرجت كان حمزة غير ولبس ترنج باللون الاسود ومستنيها .
حمزة:يلا ياحبيبتى .
حمزة وقف ورهف وراه وكانت فرحانه من قلبها بان حمزة امامها فى الصلاة .
وبعد ماخلصو صلاة حمزة حط ايده على راسها وقال دعاء الزواج ..
حمزة:يلا ناكل لقمه مع بعض اكيد جعانه .
رهف هزت راسها بلا
حمزة:رهف انتى اكيد مأكلتيش حاجه من بدرى هناكل حاجه بسيطه مع بعض يلا .
حمزة ورهف قعدو ياكلو سوا .
ورهف دخلت الاوضه قلعت الاسدال وكانت لابسه بجامه ستان بلون الابيض وفردت شعرها الناعم اللى واصل لنص ضهرها بلون البنى .
باب الاوضه خبط وحمزة دخل وابتسم لما شاف رهف اللى اول مرة يشوفها بشعرها وقرب منها:ده ايه الجمال ده كله ؟
رهف نزلت وشها فى الارض وكانت مكسوفه جداا .
حمزة قرب منها اكتر ورفع وشها عشان تبصله وقرب عليها لتصبح زوجته امام الله .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى بيت الشهاوى .
رغد كانت غيرت عشان تنام بس فونها رن واستغربت لما شافت رقم محمد لانه لسه ماشي من عندهم .
رغد:مالك يامحمد ؟
رغد قامت وقفت بخضه:انت بتقول ايه؟! .... حريق فى المستشفى ......
29= »» الفصل ٢٩ ««
للجميع@
فى بيت الشهاوى .
رغد كانت غيرت عشان تنام بس فونها رن واستغربت لما شافت رقم محمد لانه لسه ماشي من عندهم .
رغد:مالك يامحمد ؟
رغد قامت وقفت بخضه:انت بتقول ايه؟! .... حريق فى المستشفى ... حصل امته وازاى يا محمد ؟؟ .... طب اقفل وانا هلبس واجيلكوو .
رغد قامت تلبس بسرعه وكلمت حسن يجيلها بسرعه .
بعد شويا حسن رن عليها تنزل وهو مش فاهم هما رايحين فين ولا ليه .
رغد نزلت وحاولت متعملش صوت عشان مؤمن ولارا وكانت بتجرى وقربت من حسن ودموع متحجره جوا عينيها .
حسن:فى ايه يا رغد مالك؟!
رغد:محمد كلمنى وبيقولى ان فى حريق جامد فى المستشفى .
حسن:وحصل ازاى ده ؟؟
رغد:مش عارفه يا حسن تعالى بس نروح بسرعه .
حسن:طب اركبي يلا .
رغد:خلينا نروح بالعربيه يا حسن مش هقدر اركب الموتوسيكل .
حسن:طب خليكى هنا هروح اجيب العربيه بسرعه .
بعد شويا حسن رجع بالعربيه رغد ركبت جمبه وحسن كان طاير بالعربيه .
ورغد طول الطريق بتكلم محمد اللى وصل هو ومها عند المستشفى وبيقولها كل الاخبار .
رغد كانت هتجنن ازاى ده حصل .... وهل فاروق ليه يد فى اللى حصل .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
بعد وقت طويل مع شروق شمس يوم جديد .
حسن ورغد وصلو قدام المستشفى ورغد نزلت من العربيه وعينها على المستشفى اللى محروق اجزاء كتير منها .
ورجال المطافى كانو قدرو يسيطرو على الحريق .
رغد كانت بتبص على المستشفى ورجليها خانتها وكانت هتقع بس حسن ضمها من ضهرها .
حسن:رغد انتى كويسه ؟
رغد ماكنتش سامعه ولا شايفه غير المستشفى .
محمد شاف رغد وقرب منها:رغد انتى كويسه ؟
رغد عينها على المستشفى مش مصدقه ولا مستوعبه اللى حصل .
مها طبطبت على كتفها:رغد حبيبتى انتى كويسه ؟
رغد فاقت على لمسه ايد مها وبصت لمحمد:حد حصله حاجه يا محمد ؟
محمد:الحمدلله قدرو يخلو المستشفى من المرضي والطاقم كله ومحدش حصله حاجه .
رغد قلبها ارتاح واتنهدت براحه:الحمدلله .... هو ايه اللى حصل ؟
مها:لسه لحد الوقت بيحققو مش عارفين السبب .
الظابط مدحت خرج من المستشفى وقرب من رغد لانه عارفها .
مدحت:ازيك يا دكتورة رغد ؟
رغد:الحمدلله ... عرفتو سبب الحريق ؟
مدحت:الظاهر كدا حد من عمال المطبخ نسو الغاز مفتوح .
رغد:الطاقم بتاع المطبخ متمكنين فى شغلهم ... ومتاكده انهم ميعملوش غلط سخيف زى ده .
مدحت:حاليا هنقبض على كبير الطاقم ونحقق معاه ومع الطاقم كله .
واحد من العساكر قرب منهم وهو ماسك عم عبده الطباخ .
عبده:انا معملتش حاجه يا بنتى والله .
رغد بصت لمدحت:عم عبده معانا من اول ما بدأنا شغل فى المستشفى ومستحيل يعمل كدا .
رغد بصت لعم عبده كأنها بطمنه .
مدحت:بردو هنقبض عليه .
رغد بحده:وده مش هيحصل ..... عم عبده مش هيمشي معاكو .
مدحت:ده شغلنا يا دكتورة .
رغد بعصبيه:الشغل اللى حضرتك مش عارف تشوفه كويس ... وبتعلق كل حاجه على كتف راجل غلبان ملوش ذنب .
محمد:اهدى يا رغد مش كدا .
مدحت:لو لا انى مقدر حالتك كنت قبضت عليكى بسبب طريقتك معايا .
رغد:طب اعملها كدا ورينى هتعملها ازاى ؟!
فى الوقت ده وصل مراد اللى حسن كلمه .
مراد:رغد اهدى مش كدا ... معلش يا مدحت باشا الصدمه صعبه عليها بردو .
مدحت:انا عامل حساب لفاروق بيه عمها غير كدا ماكنتش هسكت .
رغد:لا والله ... اقولك على حاجه ...
حسن كتم بوق رغد لانه عارف انها مش هتسكت واخدها بعيد عنهم .
ومراد كان بيحاول يهدى مدحت اللى اضايق من رغد .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
حسن شد رغد بعيد عنهم:انتى مجنونه يا رغد ... هتغلطى فى ظابط انتى عارفه انه ممكن يقبض عليكى ومحدش هيقوله عملت كدا ليه .
رغد:اللى حضرتك متعرفوش ان ظابط ده كلب فلوس وممكن يبيع امه عشان خاطر الفلوس .
حسن:ايا كان يا رغد ... لازم تهدى عشان نتصرف .
رغد طلعت فونها وكلمت لواء كان صديق والدها جمال وطلبت منه انه يخلى مراد المسؤل عن القضيه مش مدحت وهو وافق بعد ماعرف ان مراد نقل شغله القاهرة .
رغد رجعت هى وحسن لمراد ومحمد وبصت لمدحت بتحدى وهو استغرب نظرتها .
فون مدحت رن وكان امر ليه بانه يمشي لان القضيه اتسحبت منه وبقت فى ايد مراد .
مدحت قفل وبص لرغد بغل .
رغد قربت منه:ابقي سلميلى على فاروق لما تشوفه وقوله مكانك محجوز فى حبل المشنقه جمب صاحبك .
مدحت مشي من غير مايرد عليها .
مراد:انت عملتى ايه يا قادرة .
رغد:كلمت اللواء محمد عبد السلام وانت عارف انه كان صديق بابا .
مها:قولت قويه ومستقويه ومحدش صدقنى .
رغد بصت لمراد:انا عايزة عم عبده والطاقم كله يطلع منها يا مراد فهمنى .
عم عبده:يا بنتى فى واد جديد جه من يومين وانا ماكنتش مرتاح ليه والعلم عند الله بردو يا بنتى .
رغد:هو فى حد جديد اشتغل فى المستشفى بدون علمى يا محمد ؟!
محمد:محدش جديد دخل الطاقم انا معنديش علم اصلا .
رغد:اومال ازاى يدخل ويشتغل يومين بدون علمكو وعلمى .
مراد:اهدى يارغد ..... تعالى معايا يا عم عبده هناخد شويا اجابات منك وهترجع على بيتك .
عبده:حاضر يابنى.
عبده وطاقم المطبخ راحو مع مراد .
رغد مشت ناحيه المستشفى وحسن مسك دراعها:راحه فين يا رغد ؟!
رغد:هدخل جوا شويا يا حسن .
محمد:مش امان يا رغد انك تدخلى جوا .
رغد:لا هدخل .
رغد دخلت المستشفى وحسن وراها وعينيها كانت بتلف فى كل زاويه من زوايا المستشفى وكأن شريط ذكرياتها بيتعاد قدامها من اول يوم دخلت فيه المستشفى مع ابوها وهو بيفرجها على المستشفى اول ماجهزت وكل لحظه حلوة قضيتها جوا المستشفى.
حسن:رغد خلينا نمشي احسن .
رغد وهى بتبص على المستشفى:تعرف ان انا اول حد شاف المستشفى لما جهزت .... جيت هنا مع بابا وقتها كنت لسه فى ٣ ثانوى .... وبابا فضل يفرجنى عليها وماكنش بيقولى غير يادكتورة .... قولتله انت واثق اوى كدا انى هابقي دكتورة .... رد عليا وقالى هتبقي احلى واشطر دكتورة وعندى ثقه كبيرة فيكى .... ولما نجحت ودخلت طب واتخرجت وجيت اتدربت واشتغلت كنت دايما بشوف فى عينيها نظرة فخر بيا .
رغد بصوت عالى:انا اسفه يابابا ماكنتش اد الثقه دى .
حسن:رغد انتى مالكيش ذنب واكيد هنعرف اللى عمل كدا .
رغد بصت لحسن ودموعها نزلت:انا متاكده انه هو فاروق وابنه ... بينتقم منى على كل حاجه ... واخد منى اكتر حاجه بحبها ... عرف يوجعنى صح يا حسن .
حسن مسك وشها بين ايده ومسح دموعها:رغد انتى قويه ... ومش لازم يحسو انهم قدرو يكسروكى فهمانى .... هتكملى للاخر وهتاخدى حقك منهم وانا معاكى وفى ضهرك سمعانى .
رغد بصت فى عينيها وهزت راسها باه .
حسن خلينا نمشي وجودنا هنا مش هيفيدنا بحاجه ومراد اكيد هيعرفنا كل الاخبار .
رغد:حاضر
حسن مسك ايدها وخرجو من المستشفى وركبو العربيه واتحركو .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
فى الحارة وتحديدا فى بيت الشهاوى .
مؤمن صحى على صوت لارا:بابي اصحى بقي .
مؤمن فتح عينيه:ايه يا لارا صاحيه بدرى ليه ؟!
لارا:الساعه ١٠ يا بابي وانا جعانه ورغد مش هنا .
مؤمن قام قعد:مش هنا ... معقول راحت العياده .
لارا:معرفش .
مؤمن:طب هاتى فونى لما ارن عليها .
لارا جابتله الفون ومؤمن رن على رغد اللى ردت عليه .
مؤمن:انت روحتى العياده يا رغد ؟
رغد:لا يا مؤمن انا كنت فى القاهرة وجايه فى الطريق .
مؤمن بقلق:القاهرة ليه يا رغد ... انتى ازاى تسافرى لوحدك !
رغد:اهدى يا مؤمن انا مش لوحدى حسن كان معايا وسافرت بليل وانتو نايمين .
مؤمن:فهمينى يا رغد فى ايه !
رغد:حصل حريق فى المستشفى .
مؤمن:حريق ... ازاى ؟
رغد:مش قادرة اتكلم يا مؤمن لما اجى نتكلم .
مؤمن:حاضر يا رغد .
مؤمن قفل معاها وكان هيتجنن ازاى حصل الحريق ده .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
فى بيت البطل .
هدى كانت بتحضر الفطار عشان تطلعه لعروسين .
حنين:يا هدهد يا حبيبتى لسه بدرى هنطلع نخبط عليهم الوقت والله عيب .
هدى:انتى شوفتى بنفسك رهف بتصحى من بدرى واخوكى كمان ... على مانخلص هيكونو صحو .
حنين:غريبه حسن لسه منزلش ليه ؟!
هدى:امبارح تعب ياحبت عينى سبيه ينام شويا ... هو الشغل هيطير يعنى .
حنين:على رايك ... وانا كلمت امهات الولاد والبنات اللى عندى وقولتهم اجازة.
اولفت وعزة دخلو المطبخ:صباح الخير .
هدى وحنين:صباح النور .
اولفت عينها على صنيه اللى عليها انواع مختلفه من الاكل:هى دى للعرسان ولا ايه ؟
هدى:ايوا بالف هنا على قلبهم .
اولفت:هما مش هينزلو يفطرو هنا ليه يا هدى ؟
هدى:ينزلو فين يا عينيا دول عرسان ... هيفضلو فى شقتهم والاكل يطلع لحد عندهم .
اولفت:العروسه الحلوة بعد فترة شهر العسل دى ... هتطبخ وتاكل فى بيتها ولا هتاكل معاكو هنا .
هدى:دى حاجه ترجعلهم يا اولفت ... هما وراحتهم .
حنين:حمزة عمره ما هيبعد عننا يا ماما .
هدى:ربنا يبارك فيه وفى مراته يارب .... يلا ياحنين شيلى معايا .
هدى شالت صنيه وحنين صنيه وطلعو خبطو على الباب براحه .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
فى شقه العروسين .
رهف كانت فى المطبخ بتشرب وسمعت صوت خبط على الباب .
قربت من الباب تشوف مين من العين السحريه وشافت هدى وحنين وبصت على لبسها اللى كان عباره عن بجامه ستان بلون البينك وفتحت الباب .
هدى اول ماشافتها:بسم الله ماشاء الله ربنا يحميكى يا بنتى .
رهف:صباح الخير يا هدهد .
هدى:صباحيتك مباركه يا حبيبه قلب هدهد .
حنين:عروستنا القمرايه عامله ايه ؟
رهف:الحمدلله يا حنين .... تعالو اتفضلو .
هدى:نتفضل فين لا احنا طالعين نطلعلكو الفطار .
هدى وحنين دخلو حطو الصوانى على السفرة وخرجو بسرعه.
هدى لفت وبصت لرهف:هو الواد حمزة فين ؟
رهف:لسه نايم يا هدهد .
هدى:الواد انحرف من اول يوم جواز وهينام لضهر .
حنين ورهف ضحكو وهدى ضحكت معاهم ونزلو.
رهف بصت على الاكل ودخلت المطبخ تجيب عصير وبعدها تدخل تصحى حمزة .
فى الاوضه .
حمزة صحى ماكنتش رهف جمبه قام يدور عليها ماكنتش فى الحمام اللى فى الاوضه .
خرج من الاوضه وشاف صوانى على السفره وسمع صوت فى المطبخ .
حمزة وقف على باب المطبخ وابتسم لما شاف رهف واقفه وبتحط العصير فى الكوبايات .
حمزة قرب منها وحضنها من ضهرها.
رهف اتخضت:حرام عليك خضتينى يا حمزة .
حمزة:سلامتك من الخضه ياروح وقلب حمزة .... صباح الجمال و الحلاوة .
رهف:صباح النور .... انا كنت لسه هاجى اصحيك .
حمزة:مين اللى جاب الاكل اللى برا ؟
رهف:دى هدهد ونونا .
حمزة:هروح الحمام واجى نفطر سوا .
رهف:حاضر .
بعد شويا قعدو يفطرو سوا ورهف كانت مبسوطه باهتمام وحب حمزة ليها .
رهف:انا عايزة اكلم رغد يا حمزة ممكن .
حمزة:انتى بتسالينى ياحبيبتى ... وقت ماتحبي تكلميها كلميها علطول .
رهف ابتسمت:حاضر
رهف جابت فونها ورنت على رغد اللى كانت لسه فى العربيه وردت على رهف وبتحاول تبان كويسه عشان متزعلش اختها .
رغد:صباح الجمال يا احلى عروسه .
رهف:صباح النور ياحبيبتى .... ايه ده يا رغد انتى مش فى البيت ؟؟
رغد:خرجت اشترى شويا حاجات يا حبيبتى متقلقيش .
رهف:رغد انتى كويسه بجد .
رغد:اه يابنتى بخير .... وبعدين فين حمزة هو سايبك ترغى فى الفون عادى كدا .
رهف فتحت الاسبيكر:حمزة جمبي وسامعك كمان .
رغد:صباح الخير يا عريس .
حمزة:صباح القشطاا يا دكتورة .
رغد:انت سايب عروستك بترغى معايا كدا عادى .
حمزة:هو انا اقدر ازعلها يعنى .
رغد:رهف حبيبتى انا بخير .... روحى اقعدى مع عريسك ومتشغليش بالك بيا او باى حد ماشي ياقلبي ..... وانا هجيلك بليل ان شاء الله .
رهف:حاضر ياحبيبتى .
رغد:يلا سلام بقي .
رهف:باى .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
بعد شويا دخلت عربيه حسن الحارة ورغد نزلت قدام بيت الشهاوى .
وحسن نزل وفتح شنطه العربيه ولف طلع منها شنط كبيرة كان فيها علب حلويات كتير ورغد شالت معاه وطلعو بيت الشهاوى .
رغد خبطت ولارا فتحت ليها .
مؤمن خرج من الاوضه:رغد .
مؤمن بص على علب الحلويات:ايه ده يارغد ؟
رغد:مش المفروض نروح لرهف بليل وناخد معانا حلويات ... انا ماكنتش اعرف ده حسن اللى قالى .
مؤمن:طب كويس ... تعالى اقعدى بقي وفهمينى ايه اللى حصل ؟
رغد:حاضر ... هدخل الشنط دى جوا واجى .
رغد وحسن دخلو الشنط المطبخ وخرجو قعدو فى الصاله .
رغد:لولى ياروحى ايه رايك ترسمى رسمه حلوة وتاخديها لرهف هديه واحنا رايحين نزورها .
لارا بحماس:فكرة حلوة اوى .
لارا جرت على المرسم .
مؤمن:هااا يا رغد اتكلمى بقي .
رغد بدات تحكيله من اول مكالمه محمد وكل اللى حصل لحد مارجعو .
مؤمن:طب الواد الجديد ده انتى ماكنتيش تعرفى عنه .
رغد:لا ... مش عارفه مين اللى دخله بين طاقم المطبخ .
مؤمن:يبقي محلوله الواد ده يجى وهنعرف كل حاجه .
حسن:مراد شغال على الموضوع وان شاء الله نوصل للى عملها ..... انا همشي الوقت يا رغد وانتى ارتاحى شويا .
رغد:حاضر ياحسن .
حسن خرج ورغد دخلت اخدت شاور ونامت شويا عشان يصحو يروحو لرهف بليل.
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
فى القاهرة فى ڤيلا فاروق اللى قاعد مع ابنه فى المكتب .
مازن:يعنى مدحت مش هو اللى ماسك القضيه ؟!
فاروق:بت الـ.... خلت الواد اللى اسمه مراد هو اللى يمسكها .... اكيد ابوها حكيلها عن مدحت .
مازن:الخطوة التانيه هتبقي امته؟
فاروق:اهدى بس ... لما تفوق من صدمتها الاولى .
مازن:انا مش عايزاها تلحق تفوق انا هخليها تندم على اليوم اللى فكرت تتجوز الواد ده .
فاروق:وده كمان هخلصك منه قريب ما تقلقش .
مازن:حلو اوى ... خليها تحرم تلعب معانا مرة تانيه .
بقلم الكاتبه جنات
ــــــــــــــ★ـــــــــــــ
بليل .
رغد ومؤمن ولارا نزلو من بيت الشهاوى عشان يروحو لرهف .
رغد ومؤمن كانو بيحاولو يبانو كويسين عشان رهف متحسش بحاجه .
وصلو بيت البطل وفتحتلهم حنين:ياميت اهلا والف سهلا .
رغد ضحكت:يامرحب بيكى ياختى وسعيلى كدا بقي .
رغد دخلت وحنين بصت لمؤمن وضحكت:البت دى مالها ؟
مؤمن:رهف وحشاها مش اكتر .
لارا:نوناا وحشتينى .
حنين:قلب نونا ياناس ... يلا اتفضلو .
الكل دخلو وسلمو على هدى واولفت وعزة والحاج محمود .
وفضلو يرغو كتير .
حسن نزل من شقته بعد ماقضي اليوم كله نوم .
حسن قعد على ايد الكنبه اللى قاعده عليها رغد وهمسلها:بقيتى احسن .
رغد ابتسمت:الحمدلله يا حسن .
عزة عينها كانت عليهم وهى شيفاهم بيتهامسو سوا وده كان مضايقها جداا .
حمزة ورهف نزلو وكانت رهف لابسه عبايه استقبال بلون الاوف وايت وطرحه بنفس اللون وكانت جميله جداا
رغد اول ماشافتها ابتسمت وقامت من مكانها وقربت منها وحضنو بعض بحب .
رغد بعدت عنها:ماشاء الله حلوة اوى يارهف .
رهف:طالعه لاختى .
رهف وحمزه سلمو على الكل وقعدو معاهم .
هدى:بس انا زعلانه منك يارغد .... ايه كل الحاجات اللى انتى جيباها دى يابنتى .
اولفت:ما دى الاصول ياهدى ... اهل العروسه هما اللى بيجيبو حلويات الصباحيه .
رغد:دى حاجات بسيطه ياهدهد مش من قيمتكو ولا قيمه رهف ... انا لو اطول اجبلها كل حاجه حلوة لحد عندها .
حنين:ياسيدى ياسيدى على الحب .
محمود:ربنا يبارك فيكو يابنات ويخليكو لبعض يارب .
رهف:ويخليك لينا ياعمو محمود .
هدى:عمو ايه بقي ... انتى من النهارده تقوليله يا بابا ... لكن انا هدهد زى ما انا .
كلهم ضحكو وقضو وقت جميل سوا وبعدها مؤمن ولارا ورغد رجعو على البيت .
حمزة ورهف طلعو شقتهم .
والكل راحو عشان ينامو .....
»» الفصل ٣٠ ««
عدى اكتر من شهر .
حمزة ورهف اللى عايشين احلى ايام سوا .
رهف بعد اسبوعين من فرحها نزلت تحت وبتشاركهم الاكل .
اولفت وعزة اللى بيضايقو رهف بس وهما لوحدهم ... ورهف مش بتقول لحمزة ولا هدى عشان مايحصلش مشاكل بسببها .
مراد اللى شغال على القضيه ولسه لحد الان الولد اللى دخل طاقم المطبخ مختفى ومش لاقينه .
رغد اللى كل وقتها فى العياده .
محمد اللى اقترح على رغد يكلمو شركه التأمين عشان المستشفى ترجع تانى بس هى رفضت لحد ما الاوضاع تتصلح .
مازن وفاروق اللى بيخططو لانتقام من رغد ومنتظرين الوقت المناسب لتنفيذ خطتهم .
حمزة اللى فاجأ رهف ونقلها المرسم اللى كان فى بيت الشهاوى لشقتهم لانه عارف انها بتحب الرسم جداا .
لارا اللى خلصت امتحاناتها ورجعت على الحارة وعايشه مع رغد والوقت اللى رغد بتروح العياده بتروح تقعد مع حنين .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــ★ــــــــــــــ
صباح يوم جديد .
رغد نزلت من بيت الشهاوى ومعاها لارا عشان توصلها بيت البطل .
وصلو عند بيت البطل وكان الباب مفتوح رغد ولارا دخلو البيت .
رغد وقفت لما سمعت كلام اولفت مع رهف .
اولفت:اعمليلى قهوة انا وعزة .
رهف:حاضر ياطنط اولفت .
عزة جت من وراها ومعاها دريس وحدفته لرهف:واغسليلى ده عشان عندى مشوار مهم بكرة وهلبسه .
رغد اتعصبت ودخلت الشقه .
اولفت وعزة اتصدمو من وجودها .
رغد شدت الدريس من رهف ورميته فى وش عزة:اظن حضرتك مش مشلوله لما تغسلى هدومك لنفسك .
رغد بصت لاولفت:انا اختى مش خدامه عندك عشان تعملك قهوة انتى وبنتك ... اللى يحب يطفح حاجه يعملها لنفسه .
رهف:عيب كدا يارغد .
رغد بصتلها بحده:انتى تسكتى خالص ... من امته الوضع ده بقي على كدا .... مشغلينك خدامه ياهانم .
اولفت:هى لما تساعد اهل جوزها تبقي خدامه يا رغد هانم.
رغد:اديكى قولتيها بنفسك اهل جوزها وعلى حد علمى حضرتك متقربيش حاجه لحمزة ولا ايه ؟!
اولفت:انا مرات خال حسن يا رغد يعنى لما تتجوزى وتيجى تعيشى هنا مش هتنفذى طلباتنا .
عزة:ده المفروض يا ماما .
رغد:ااااه ده عند امك ياحيلتها انا مش خدامه عندكو .... وقسمابربي اللى حصل ده مش هيعدى على خير .
رغد بصت لرهف واتكلمت بحده:طنط هدى فين ؟
رهف:راحه تشترى حاجه وحنين فوق على السطح .
رغد:ولما حماتك مش هنا قاعده تعملى ايه ... ماتطلعى شقتك لحد مايرجعو ..... اطلعى يا لولى لحنين .
لارا طلعت ورغد لفت عشان تمشي .
رهف:رغد استنى ...
رغد مشت من غير ماترد عليها ورهف زعلت وطلعت شقتها .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
رغد خرجت من بيت البطل وهى متعصبه وراحت على ورشه البطل ودخلت المكتب من غير ماتخبط .
كان حمزة وحسن قاعدين .
رغد دخلت ووقفت قدام حمزة واتكلمت بعصبيه:انت لما جيت وطلبت ايد اختى منى قولتلك اختى خط احمر صح ولا لأ ؟! .... قولتلك لو حد ضايق اختى يا حمزة مش هعديها .
حمزة بص لحسن باستغراب ورجع بص لرغد:مالك يارغد هى رهف مالها ؟
رغد:فى ان اختى شغاله خدامه فى بيت جوزها يا استاذ حمزة .
حسن:اهدى يا رغد ... هى لما تساعد امى واختى تبقي اسمها خدامه !
رغد:انت عارف انا مش قصدى على هدهد ولا حنين ولا حتى عمو محمود .... انا قصدى على العقربه اللى قاعده عندكو هى وبنتها ومشغلين اختى خدامه عندهم وهى مش بتتكلم وبتنفذ طلباتهم والاكيد انها مش هتقول لا ليك ياحمزة ولا حتى لهدهد .
حمزة:طب ممكن تهدى وتفهمينى ايه اللى حصل .
رغد حكيلته على كلام وطريقه اولفت وعزة مع رهف .
حمزة اضايق:صدقينى يارغد انا معرفش باى حاجه من دى وانتى عارفه رهف بنسبالى ايه واكيد مش هرضي انها تشتغل خدامه كدا .... انا طلبت منها تفضل فى شقتها لانى كنت خايف من اولفت وعزة ولانى متاكد انهم هيضايقوها وهى اللى رفضت وعايزة تفضل معاهم تحت ..... وكل يوم بسالها حد فيهم ضايقك وهى بتقول لأ .
رغد:انا دمى اتحرق لما شوفت طريقتهم معاها ياحمزة .
حمزة:متقلقيش انا هتصرف .
رغد:ياريت انا المرة دى اتكلمت بس المرة الجايه مش هعديها اقسم بالله .
رغد قالت كدا وخرجت من الورشه وراحت على العياده .
حمزة بص لحسن:كنت متاكد انهم هيضايقوها والله وطلبت منها تفضل فى الشقه فوق وهى اللى رفضت .
حسن:اهدى واحنا هنتصرف بس بالعقل يا حمزة .
حمزة بعصبيه:هى مرات خالك خلت فيها عقل يا حسن .
حسن:طب اهدى .... تعالى نكمل شغلنا ولما نرجع نشوف هنعمل ايه .
حمزة:انا هرجع البيت يا حسن معلش .
حسن:طب بلاش تزعل رهف هى ملهاش ذنب .
حمزة:اكيد مش هزعلها ... بس لازم تعرف انها غلطت لما خبت عليا .
حسن:اكيد ماحبتيش تعمل مشاكل يا حمزة ... اكيد مش انا اللى هقولك على رهف وطيبتها .
حمزة:عارف يا حسن .
حسن:طب روح انت وانا هكمل شغل .
حمزة:حاضر .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى بيت البطل .
رهف كانت قاعده فى شقتها وعماله تعيط لان رغد مش بترد عليها .
باب الشقه اتفتح ودخل حمزة وشافها وهى بتعيط .
رهف قامت وقفت وحمزة قرب منها:ليه خبيتى عليا يا رهف ؟
رهف:رغد اللى قالتلك ؟
حمزة:انتى كمان مش عايزاها تقولى يا رهف !
رهف عيطت:انا مرضيتش اقولك عشان ميحصلش مشاكل يا حمزة والله .... وكمان هما كانو بيعملونى كويس جدا قدامكو وخوفت لو جيت اقولك او اقول لهدهد محدش فيكو يصدقنى .
حمزة:انتى شيفانى كدا يا رهف .... ليه نكذبك اولا انا وهدهد عارفينك كويس زى ماحنا عارفين اولفت وبنتها .... ثانيا لو كانت هدهد عرفت حاجه زى دى اكيد كانت هتقف فى صفك انتى يا رهف .
رهف عيطت:انا اسفه والله .
حمزة:هما لما عملو كدا معاكى يا رهف قللو منك ... ولما هما يقللو منك معناها قللو منى انا يا رهف ... عملو مراتى خدامه فى بيتها ...
انتى غلطتى يا رهف وغلط كبير .
حمزة قال كدا ودخل اوضته وقفل الباب عليه ورهف قعدت على الكنبه تعيط .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى عياده رغد .
قاعده فى مكتبها بعد ما خلصت كل الحالات اللى عندها .
رغد بتفتكر معامله اولفت وعزة لاختها ... ومضايقه لانها خبت عنها .
رهف كل شويا ترن عليها وهى يا تكنسل يا متردش عليها .
الباب خبط .
رغد:ادخل .
الباب اتفتح ودخل حسن:الدكتورة فاضيه .
رغد:اه ياحسن اتفضل .
حسن دخل وقعد على الكرسي قدام المكتب:لسه مضايقه مش كدا ؟
رغد:عندى حق يا حسن .
حسن:عارف ... بس اظن محدش يعرف اختك اكتر منك ولا ايه ؟
رغد:مش فاهمه قصدك !
حسن:اكيد رهف خبت عنكو عشان ميحصلش مشاكل يا رغد صح ولا ايه ؟!
رغد:اكيد رهف مافيش اطيب من قلبها ... بس مش معنى كدا انها تسيبهم يعاملوها بطريقه دى .
حسن:حمزة اكيد هيتصرف ... واكيد مش هيرضي باللى حصل ... حمزة الاسبوع اللى فات عمل معاهم مشكله كبيرة عشان بس عشان عيبو فى اكل رهف ووقتها عرف يجيب حق مراته ... معنى كدا انه مش هيسكن يا رغد .
رغد:انا عارفه انه بيحبها وجدا كمان ومش خايفه عليها طول ما هى مع حمزة وفى وسطكو يا حسن .... بس الوليه دى وبنتها انا مش بيطيقهم .
حسن ضحك:متخافيش عليها احنا كلنا معاها .
الباب خبط .
رغد:ادخل .
فرح فتحت الباب ودخلت:دكتورة فى حاله برا .
رغد:طب دخليها .
حسن:همشي انا يا دكتورة .
رغد ابتسمت:حاضر يا حسن .
حسن قام وقف ولما شاف الشاب اللى داخل مع بنت صغيرة قعد مكانه تانى ورغد استغربته .
حسن:خلصى كشف على الحاله وانا هستناكى عشان عايزك فى موضوع مهم .
رغد:حاضر .
رغد قامت من على المكتب وقربت من البنت:ازيك يا قمرايه .
البنت:الحمدلله .
رغد بصت لشاب:حضرتك باباها ؟
الشاب:لا انا اخوها يا دكتورة .
رغد:طب هى بتشتكى من ايه ؟
الشاب:كانت سخنه اوى يا دكتورة .
رغد بصت للبنت:ممكن القمرايه تنام على السرير ؟
البنت طلعت على السرير ورغد بدات تكشف عليها وحسن ملاحظ نظرات الشاب لرغد وده عصبه جدااا .
رغد خلصت كشف وساعدت البنت تقوم ونزلت ليها هدومها وراحت قعدت على المكتب:هى عندها التهاب جامد فى زورها وده اللى سببلها السخونيه .... انا هكتبها العلاج ده تمشي على المواعيد مظبوط وتيجيلى كمان ٤ ايام اعاده الكشف .
رغد بدات تكتب الروشته ومدت ايدها لشاب:اتفضل.
الشاب:تسلمى يا رغد .
حسن بحده:اسمها الدكتورة رغد يا مروان .
مروان بص لحسن بخوف:اسف يا بطل .
مروان اخد البنت وخرج .
رغد بصت لحسن:انت رجعت قعدت ليه مش كنت ماشي .
حسن:تصدقى انا غلطان انا ماشي .
حسن قام وقف وخرج من المكتب والعياده كلها ورغد ضحكت لانها عارفه انه قعد عشان غيران عليها .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى بيت البطل .
وقت الغدا والكل متجمعين على السفرة ماعدا حمزة ورهف .
هدى:اطلعى ياحنين نادى على اخوكى ومراته عشان يتغدو معانا .
بعد شويا رهف وحمزة نزلو وهدى بصتلهم اوى حمزة اللى شكله مضايق ومتعصب ورهف اللى عينيها حمرة وشكلها كانت بتعيط .
حمزة:السلام عليكم .
الكل:وعليكم السلام .
وقعدو مكانهم واولفت بصت لبنتها وابتسمو بخبث لانهم عملو مشكله بينهم .
بعد ماخلصو اكل .
حمزة:من بكرة يا هدهد هناكل فوق فى شقتنا .
هدى:ليه يا بنى ايه اللى حصل ؟ .... حد زعلك ولا زعل رهف ؟!
حمزة:كدا احسن يا هدهد ... انا هطلع ارتاح شويا .
حمزة طلع ورهف قامت وقفت:هطلع اشوف حمزة عن اذنكو .
محمود:اذنك معاكى يا بنتى .
رهف طلعت ومحمود بص لهدى اللى عينها على اولفت وبنتها .
محمود:هو حد زعل رهف يا ام حسن ؟
هدى:مش عارفه ياحاج والله امبارح كنا كويسين ورهف مش حابه تقعد فوق لوحدها .
اولفت وعزة قامو وراحو اوضتهم .
محمود بص لحسن:انت تعرف فى ايه يا حسن .
حنين:انا عارفه السبب يا بابا .
هدى:ايه يابنتى.
حنين حكتلهم الكلام اللى قالته ليها رغد لما كلمتها .
هدى:بيشغلو البت عندهم خدامه وانا مش موجودة !!! ..... انا قلبى ماكنش مرتاح لما شوفت معاملتهم الحلوة ليها وكنت متاكده انهم بيخططو لحاجه .... قولتلك ياحاج مشيهم من هنا انت اللى مش راضي .
محمود:وانا من امته طردت حد من بيتى ياحاجه .... اصبرو كلها اسبوع والبيت يخلص .
هدى:هما البيت ده مش ناوى يخلص كل شويا لسه اسبوع لسه اسبوع .... ماتشوف حد كويس يا حسن يرممه بدل الراجل الكسلان ده .
حسن:ست الكل معاها حق يا حاج .... الراجل تحسه بيماطل معانا ومش عايز يخلص البيت وكل شويا يسحب مننا فلوس وبس .
محمود:خلاص ياحسن بكرة شوف راجل تانى يكمله وادى لراجل باقى فلوس وماشيه .
حسن:حاضر ياحاج .
محمود:ابقي كلمى حمزة يا حاجه وخليه مايزعلش رهف .... البت شكلها كانت معيطه .
هدى:حاضر يا حاج انا هطلع ليهم الوقت .
محمود قام وقف:يبقي احسن انا هطلع اوضتى .
حسن:اتفضل يا حاج .
هدى:لمى الاطباق يا حنين وانا هطلع اشوف مرات اخوكى شكلها كان يقطع القلب .
حنين:حاضر يا ماما .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ـــــــــــــ
هدى طلعت الاول .
وخبت على اوضه اولفت اللى فتحتلها:تعالى يا هدى يا ختى اتفضلى .
هدى:اظن مش هضيفينى فى بيتى يا مرات اخوياا ..... انا جايه اقولك كلمتين تحطيهم انتى وبنتك حلقه فى ودانكو ..... مراتات ولادى دول ستات البيت ... يقعدو كدا ملكات ... مش تشغليها خدامه عندك انتى و بنتى .... انا المرة دى هكتفى بتحذير يا اولفت ... المرة الجايه صدقينى لو غلطتى مش هتفضلى دقيقه تانيه فى بنتى يا اولفت .
هدى قالت كلامها ومشت من قدامهم وخرجت من الشقه .
واولفت وبنتها كانو هيتجننو وجواهم غل وحقد ناحيتهم .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى شقه حمزة اللى طلع ودخل على اوضته وقفل عليه ورهف قلعت الطرحه وقعدت على الكنبه وحاولت ترن تانى على رغد بس بردو مردتش عليها .
رهف عيطت هى ماكنش حابه تعمل مشاكل بس فى نفس الوقت زعلت منها اكتر اتنين بتحبهم .
الباب خبط ورهف مسحت دموعها وبصت من العين السحريه شافت هدى فتحتلها :اتفضلى يا هدهد
هدى دخلت قعدت على الكنبه:بتعيطى ليه يا قلب هدهد .
رهف:مافيش حاجه يا هدهد .
هدى:حنين قالتلى اللى حصل يا بنتى .... ليه معرفتنيش يا رهف وانا كنت جبتلك حقك من حباب عينيهم .
رهف عيطت:خوفت حمزة يعمل مشاكل معاهم والله واكون انا السبب .
هدى اخدتها فى حضنها:اهدى يا حبيبه قلبي ... اومال فين الواد حمزة .
رهف مسحت دموعها:قافل على نفسه من وقت ما جه من الورشه ومش راضي يكلمنى .
هدى:ليه يعنى وانتى ذنبك ايه ؟!
هدى نادت بصوت عالى:وااااد يا حمزة .
حمزة خرج من الاوضه شاف هدى قاعده جمب رهف اللى عينيها حمرة من كتر العياط:خير يا هدهد فى حاجه ؟
هدى:دى حاجات مش حاجه واحده يا واد .... انت مزعل القمر دى ليه ؟
حمزة:هو مين اللى مزعل مين يا هدهد انت متعرفيش حاجه .
هدى:لا عرفت رغد حكت لحنين وهى قالتلى .... انت يا واد ماشوفتش اللى تتشك فى قلبها عزة كانت فرحانه ازاى وهى شايفه رهف نزله معيطه ... كدا تشمتهم فيكو يا واد .
حمزة:انا على اخرى منهم يا هدهد ومش راضي اتكلم عشان خاطرك انتى والحاج .
هدى:وانا بقولك اهو اللى يجى على مراتك دوس عليه ومايهمكش حد ... ومتقلقش انا والحاج مش هنزعل منك .... وانا طالعه ليكو روحت اديتهم كلمتين وحذرتهم لو غلطو تانى همشيهم من البيت ... يلا خد مراتك فى حضنك وراضيها ومتخلهاش تعيط تانى يا واد يا انا اللى هطلع عينك فاهم ..... هنزل انا بقي .... وبكرة تنزلو وتاكلو معانا وتحط صوابعك العشرة فى عينيهم ولا يهمك ده بيتك مش بيتهم .
حمزة:حاضر يا هدهد .
هدى خرجت من الشقه وحمزة عينه على رهف اللى دموعها نازله وقرب منها واخدها فى حضنه وباسها من راسها:حقك عليا يا رهف متزعليش منى .
رهف:متزعلش انت منى انا اسفه مش هخبي عنك حاجه تانى والله ... متبقاش انت ورغد زعلانين منى برن عليها كتير مش بترد عليا .
حمزة:رغد مضايقه عشانك يا رهف ... ومتقلقيش انا هاخدك ليها وراضيها براحتك .
رهف بصتله وابتسمت:ربنا يخليك ليا يا حمزة .
حمزة:ويخليكى ليا يا روح قلب حمزة .... روحى البسي زمان الدكتورة روحت من العياده لانها اخدت لارا .
رهف:حاضر .
رهف لبست عبايه سودا ونزلت مع حمزة اللى وصلها لتحت البيت وراح لحسن على القهوة .
بقلم الكاتبه جنات
ـــــــــــــــ★ــــــــــــــ
فى بيت الشهاوى .
رغد قاعده بتكلم محمد وسمعت جرس الباب قفلت مع محمد وراحت تشوف مين وشافت رهف من العين السحريه .
رغد فتحتلها ومشت من غير ما تكلمها .
لارا اول ما شافتها جرت عليها:رورو .
رهف:قلب رورو انتى.
رهف عينها على رغد اللى سابتها وقعدت تلعب فى فونها .
رهف قربت وقعدت جمبها وشدت الفون منها:لسه زعلانه منى بردو ؟!
رغد ....
رهف:انا مقدرش على زعلك يا رغد .
رغد بصتلها:وانا ميرضنيش اللى بيحصل فيكى .
رهف:انا اسفه انى خبيت عليكو والله مش هتحصل تانى ميبقاش قلبك اسود بقي .
رغد:رهف بلاش تخلى حد يقلل منك يا حبيبتى ... ده انتى رهف جمال الصاوى فاكرة بابا كان بيعاملنا زى الاميرات فى بيته .... ماتجيش واحده زى دى تعمل معاكى كدا .
رهف:حاضر والله مش هيحصل تانى متزعليش بقي .
رغد ابتسمت ورهف حضنتها بحب .
وقضو باقى اليوم سوا وبليل حمزة اخد رهف عشان يرجعو على بيت البطل .
حمزة وصل رهف لحد البيت وقالها انه هيروح يجيب حاجه من السوبر باركت ويجى .
رهف وقبل ماتدخل البيت سمعت صوت اولفت بتكلم ابنها عزت اللى لسه واصل .
اولفت:كنت فين يا مخفى طول الفترة دى ؟
عزت:كنت فى داهيه ياما عايزة ايه منى ؟!
اولفت:خليكى عمال تتسرمح والبت طارت من ايدك واهى اتكتب كتابها على غيرك يا فالح .
عزت:مانا راجع عشان انتقم منهم ياما ... انتى مفكرانى هسكت يعنى .
اولفت:ناوى على ايه يا واد ؟
عزت بدا يقولها خطته ورهف اتصدمت من اللى سمعته ...........
الفصل الحادي والثلاثون حتى الفصل السابع والثلاثون والاخير من هنا
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


0 تعليقات