Header Ads Widget

رواية اوتار أحد من السيف الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية اوتار أحد من السيف الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية اوتار أحد من السيف الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده


تعالى نهرب يا فياض خلينا نمشي خلينا نبعد عن كل ده...انا بحبك انت عمري ما حبيت دياب خلينا نهرب


فياض اتفاجأ بكلامها ولسه هيرد اتصدمو بدياب وقف قصادهم وهو مصدوم من اللي بيسمعه وعيونه تخوف ومتبشرش بالخير ابدا


فياض غمض عيونه بيأس وتعب وغفران لطمت على خدودها برعب  ومبقتش عارفه تنطق


دياب خد نفس عميق بيحاول يخمد النار اللي جواه علشان الغفر والحرس ميسمعوش وبص لغفران بغضب مكبوت وقال بالعافيه....اطلعي....اطلعي اوضتك


غفران كانت بتبصله برعب لانها متأكده انو مش هيرحمها ولسه هتتكلم دياب قاطعها وقال بصوت واطي لكن حاد جدا ...قولتلك اطلعي اوضتك


غفران خافت جدا من طريقته وطلعت جري على اوضتها وهيه بترتجف من الخوف


وفياض قلق جدا عليها وبص لدياب بسرعه ورجاء وقال....عيله...عيله صغيره ومدريناش باللي بتقوله....عارف اللي سمعته واعر ..بس وعهد الله هيه غلبانه ومدريناش باللي بتقوله ..اخر مره ...مهوقفش وياها تاني واصل... بس هملها المره دي


دياب كان هيموت من اللي سمعه ومش قادر يستحمل بص لفياض وقال بغل مكبوت...خايف عليها...متخافش ....غفران بت عمي...ومرتي ...مرتي خدت بالك ....اسمعني زين يا ود الناجي النار اللي جواي دلوك لو طلعتها مش هتحرق غفران لحالها...هتتحرقك انت قبليها...بس اللي سكتني عنكم الخدم والغفر اللي انتو مهتمتوش لوقفتهم...واللي لو دبحتكم دلوك هيسألو ايه اللي كان بينهم وعرضي هيبقى على لسان اللي يسوى واللي ميسواش...بس مش عايزك تفكر ان سكوتي ده هيدوم ...واللي خلقني وسواني وجعلني من اسياد البلد ما هطاطي راسي في الارض واسكت ..هردلك حرقة قلبي والوجع الي حسيته اضعاف واخليك تتمنى لو كنت اتعميت ولا حطيت عينك على اللي مش ليك


قال كده وطلع ورا غفران 

وفياض بص لطيفه بحزن وخوف ...ومهتمش لكل اللي قاله قد ما كان خايف على غفران وبيدعي يعدي الليله على خير وميأذيهاش


في بيت صغير كان عقبه حاطط دماغه على رجل والدته ست كبيره في الخمسين وقال بحزن ....اما...انا....انا انهارده كدبت ....كدبت لاول مره


امه قالت باستغراب...كدبت...كدبت في ايه


عقبه اتنهد وقال ....كدبت على فياض...كلمته في موضوع فاطمه اخته...قولت علشان لو وافق نروح نخطبها


امه قالت بفرحه.... يا الف بركه ...طب ده اليوم اللي كنت بتتمناه عمرك كلو زعلان ليه عاد


عقبه اخد نفس عميق وقال بندم....مزعلانش على كده ...زعلان لاني كدبت عليه...اتحرجت قوي ما اقولو اني عاشق فاطمه ...قولتلو اني لمحتها كام مره بالصدفه...ومقولتلوش اني مشايفش غيرها واني بحبها من وقت ما كانت بضفاير...ولا قولتله اني بفضل مستني بعد صلاة الفجر بالسعات لحد ما تطلع من بيتهم لجل المحها ...ولا قولتلو اني حتى لما بنام طيفها مبيهملنيش ...هو كان عايزني اروح اشق عليهم في دارهم لانه هيغيب ايام....وانا رفضت اروح عندهم البيت من غيرك ...خوفت ...خوفت نبقى لحالنا لاي ظرف ...خوفت اتحدت وياها او اطيل النظر ليها واعصي ربي ذياده...كفايه اني بتعمد اشوفها كل يوم...بس ربي عالم ان نيتي خير ومش قصدي حاجه شينه ...بس مقدرتش احكيله كل ده ..كدبت ...ومع انو كان شكله عارف اني رايدها...بس انا حاسس بالذنب قوي لاني مكنتش صريح معاه 


امه ضحكت بخفه وقالت....يا ولدي متاجيش على نفسك كده...انت كنت هتقولو كيف يعني...مهو ده كلام ميتقالش لواحد عن اخته واصل...انت بس استغفر ربك من كل ذنبك علمته او اجهلته وادعي تكون من نصيبك ويطيب خاطرك بيها


عقبه قعد وبصلها وقال بلهفه..يارب يا اما...يارب...انتي متعرفيش انا رايدها كيف..انا مش عايز حاجه غيرها واصل...انا...انا حاسس اني عيان بيها يا اما...بربك تدعيلي ..ربنا يجعلها من نصيبي ويكون اسمي على جبينها 


عند خطاب اتصدم بمراته اللي قالت بغضب شديد...ما ترد يا عمده ..اتسد حنكك ولا ايه ..انت صوح ناوي تتجوز عليا ... عايز تتجوز عليا واحده من دور عيالك كمان...عملت ايه انا علشان كل ده


خطاب اتنهد وقال...مفيش حاجه من دي يا نعمات..انتي اكيد سامعه غلط


نعمات قالت بغضب..لا بقولك ايه...مش كفايه مقرطسني كمان عايز تطرشني ..انا سامعه زين وسمعي عشره على عشره ...مين دي اللي عايز تجبهالي ضره على اخر ايامي مين


خطاب قال بغضب..يووه بقى مهنخلصوش اياك...ايوه هتجوز فيها حاجه دي انا اقدر اتجوز اربعه ...ودي يادوبك التانيه...ولو مش عيزاها تبقى الاولى عدي ليلتك ومتدخليش في اللي ميخصكيش ...حريم غم 


قال كده وطلع على الجنينه بغضب 

ونعمات ضربت على صدرها وقالت بذهول..يامرارك يا نعمات يا مرارك


اما فياض كان رايح جاي  في الجنينه بقلق وبيتمنى غفران تعمل اي حاجه تطمنه انها بخير وحس انو خلاص مش قادر يصبر اكتر  ولسه هيدخل البيت كان خطاب طالع واصتدم بيه وقال...كويس انك لسه هنه...شوف انا جهزتلك كل حاجه ...يلا اتوكل على الله وروح اعمل المصلحه اللي قولتلك عليها


بقلم...زهرة الربيع

فياض قال بتوتر...دلوك ...ما نطلع الصبح ..الوقت اتأخر


خطاب قال..لا معلش يا فياض انا مستعجل ...روح دلوك هنستنو الصبح ليه ..واسمعني زين متخليش حد منهم يعرف انك هتجيب البنيه عندي..ولا حتى هيه


فياض بصلو باستغراب وقال...انت مش قولت ان البنيه عارفه ورايده تتجوزك صح


خطاب ضحك وقال..ايوه عارفه كل حاجه ...بس بردك متقولهاش لانها مش هتوافق تاجي من غير ما تقول لاهلها وجوز عمتها راجل طماع انت هتغريه بقرشين ..انما لو عرف اني انا اللي عايزها هيطمع قوي ومش بعيد يعوز ملك ولا حتة ارض


فياض اتنهد وقال...معارفش انا مش مطمن واصل بس زي العاده مش هقولك غير حاضر يا خطاب بيه


خطاب ابتسم وقال ....تحضر ما تغيب واصل...ياللا يا ولدي خد بالك لنفسك انا محلتيش غيرك


وحضنو وفياض اتنهد بحزن ومشي 

وقبل ما يركب العربيه عمل تليفون وقال...الو ..ايوه يا فاطمه اخباركم ايه 


فاطمه ردت وقالت باستغراب...احنا بخير يا اخوي بس استعوقناك ..فينك لحد دلوك مرجعتش


فياض اتنهد وقال...انا بخير بس خطاب بيه باعتني مشوار ...ويمكن اطول فيه ليلتين ولا تلاته ..ويمكن ارجع على طول على حسب تساهيل ربنا


فاطمه قالت بقلق...مشوار ايه ده اللي ياخد ليلتين تلاته..طمني عنك يا فياض فيه حاجه ولا ايه


فياض ضحك بخفه وقال...يابت ما انا بكلمك وبخير هتعمليلي زي امك...مفيش حاجه والله مشوار شغل...خدي بالك من امك ولو احتاجتو اي حاجه قولي لعقبه ..انا قولتله وهو هيشق عليكم


بان الضيق على ملامح فاطمه وقالت...انا كبيره يا فياض واقدر اقضي مصالحنا لحد ما ترجع ملوش لزوم تقول لصاحبك المقفل ده


فياض قال بعتب..فاطمه عيب كده... الجدع اول ما قولتله متأخرش بلاش الكلام ده ...وبعدين من ميته بخليكي تقضي مصالح....يا بت النسوان ملهمش طلوع من البيت...دول ماس غالي لازمن نحافظ عليه.. الغالي مطمع يا بت ابوي


فاطمه ضحكت وقالت...اممم...ده اللي بناخده منك ..كلام وبس ...ماشي ترجع بالسلامه يا فياض


فياض ابتسم وقال...الله يسلمك يا حيل فياض وقوته


وقفل معاها  وبص للبلكون بتاع غفران بحزن وطلع في العربيه وقال...استودعتك الله الذي لا تضيع عنده الودائع يا غفران


عند دياب كان قاعد على كنبه في اوضته بقالو وقت طويل جدا بيدخن بشراهه  و بيحاول ياخد نفسه من كتر الغضب 


غفران كانت قاعده على السرير قصاده بخوف شديد وبتفرك في اديها برعب ومش عارفه تتكلم تقول ايه


دياب اتكأ على الكنبه وغمض عنيه وقال اخيرا ....الجزمه


غفران جريت بسرعه تقلعلو جزمته زي عادتها ولسه بتقلعها مسكها من شعرها بقوه وقال بغضب مرعب....كنتي بتقوليله ايه بقى سمعيني تاني...نهرب...عايزه تهربي وياه ...عايزه تهربي مش كده


غفران كانت على ركبها وشعرها هيطلع في ايده مسكت اديه بالم وقالت ببكا....حقك..حقك عليا يا دياب...الله يخليك الله يخليك هملني امانه عليك هملني بتوجعني اااه


دياب شدد من مسكته ليها وميل عليها بقى وشو قصاد وشها بالظبط وقال بغضب اشد...وانتي مبتوجعنيش...مبتوجعنيش واصل يا غفران...مبتحسيش بالنار اللي بتقيديها في صدري...مبتحسيش انك بتقطعي في لحمي وانا عايش باللي بتعمليه


قال كده ودفعها بغضب وهو بيحاول يسيطر على الثوره اللي جواه 


غفران زحفت لورا بخوف منو وقالت بقوه وغضب وبكا....انت السبب انت اللي بتحرقني وتحرق نفسك..النار دي انت اللي قدتها بيدك انت وابوك يا دياب


دياب بصلها بغضب شديد ووقف قرب عليها  وقال... انا قادر دلوك اكسر اديك ورجليك وخشمك اللي لسانه طول قوي ده ومخليش فيكي حته سليمه علشان متعرفيش تنزلي تاني ولا حتى تتكلمي...بس انا مش هعمل كده 


ونزل لمستوها على الارض ومشى ايده على وشها وقال بخبث ...انا هعمل حاجه توجعك اكتر 


غفران ضمت هدومها عليها تلقائيا لما قال كده 

ودياب ضحك بسخريه وقال..لاه ولا دي كمان...مش هلمسك متخافيش ..لاني كيف ما قولتلك قبل سابق انا بقرف منك ...وبقرف من اي واحده تكون متجوزه وعينها على راجل تاني ....نفسي بتطم من الرمرمه والنجاسه والحريم ال ...


غفران بصتلو بغضب وقالت ...اخرس قطع لسانك...اذا كنت انا كده فانا بت عمك ومرتك واتربينا في دار واحده وربايتنا واحده يا ود خطاب والنجاسه اللي بتتحدت عليها دي طبعك قبل ما تكون طبعي


بس صرخت جامد لما دياب ضربها قلم قوي جدا شفتها نزفت من شدته وبقت تبكي بوجع وحسره


دياب كان عايز يمد ايده يطمن عليها بس اتراجع ووقف بسرعه وقال بغضب....الحق مش عليك الحق عليا اللي سايبك على راحتك ذياده وبقول مسيرها تعقل وتفهم انها خلاص بقت مره متجوزه ..ومش متجوزه اي حد ...لاه دي مرت عمده ود عمده بس الظاهر اني كتير عليك قوي....انتي عارفه قيمة نفسك زين واللي زيك اخرها تتجوز خدام 


قال كده  ولسه هيمشي قالت بسرعه وغل....الخدام ده ارجل منك مليون مره اكبر بس انت وحصل ضفره ..ولا انزل اقعد معاه خليه يعلمك كيف تكون الرجوله اللي متسمعش عنها


ولحد هنا لا تعليق ولا اي سرد يوصف تأثير كلامها الغبي عليه التفت لها وعيونه اتسعت على اخرهم من شدة دهشته من جرأة كلامها وقرب منها وكأن عزرائيل الموت بيتقدم عليها ومن نظراته ايقنت انها غلطت جدا


  عند فياض كان وصل الجبل بتعب ووقف عربيته عند طرمبة ميه كبيره الاهالي بيروحو ياخدو منها ميه وقرب من واحده واقفه وقال بقوه....مسا الخير تعرفي دار نعيم بتاع العوالم يا صبيه


البنت التفتت له  ولسه هترد اوصاف كانت بتملا جنبها وسمعته اتقدمت عليه وحطت ايدها في وسطها وقالت...ايه ايه...بتاع العوالم ...اسمه نعيم النمر ...الملافظ سعد يا جدع انت


بقلم...زهرة الربيع

فياض بصلها من فوق لتحت وقال ...زين يبقي انت تعرفيه ...طالما طولتي لسانك كده تبقي اكيد عالمه من بتوعه...عايز اروح عنده وصليني ليه وهحلي وسطك..قصدي بقك


أوصاف اتسعت عنيها بدهشه من جرئته وقربت عليه وقفت قصاده بالظبط وقالت بغضب...ده انت رايد تتبهدل بقى و....


بس قطعت كلامها ورمشت بعيونها اكتر من مره بدهشه وهيه بتبص لعيونه وقالت بهمس...انت....عنيك


فياض رفع حاجبه وقال ..مالهم...عجبوك ولا ايه


اوصاف بلعت ريقها بارتباك وهيه بتفتكر الحلم عيونه نفس عيون الشاب اللي شافته في الحلم حاولت تنطق وقالت...احم...لاه ...شبهت عليك بس...هو انت طلعت الجبل قبل كده ..ولا انت غريب


فياض قال ...لاه غريب اول مره اطلع ...ها هتاخديني عند نعيم ولا ايه


اوصاف هزت راسها بالمواققه وقالت...اه هاخدك تعال وراي


ولسه هتمشي مسك ايدها وقال بقوه.. مبمشيش ورى الحريم..دي اول حاجه...تاني حاجه اوصفيلي المكان بس الوقت متأخر بدل ما تتأخري على ناسك ...ده لو ليكي ناس يعني


أوصاف دفعت ايده وقالت بغضب..انت لسانك اطول منك ليه يا جدع انت..صدق اللي قال خير تعمل شر تلقي ...اول حاجه قصدت تمشي ويايا يعني ...تاني حاجه انا بيك او من غيرك رايحه هناك ...بيتي هناك ...عايز تاجي وياي يلا ....مش عايز بشوقك.... قال ردنا نخدمه ونواجبه.... وهو اللي زعلان ومش عاجبه


قالت كده ومشيت بغضب وفياض ابتسم على كلامها الغريب وقال بصوت عالي علشان توقف...استني ...معاي العربيه تعالي وياي


اوصاف بصتله بطرف عينها وقالت...مبطلعش ويا حد..وبعدين كلها خطوتين ونوصل... البيت مش بعيد

فياض ابتسم بسخريه وقال... مش هسيب العربيه هنه تتسرق لجل انك عايزه تعرفيني انك خضره الشريفه ومبتطلعيش ويا حد


اوصاف اتغاظت جدا وقالت ...تصدق وتأمن بالله ...انا الغلطانه اللي واقفه اتكلم مع واحد عديم الذوق والحيا زييك ..اوصل لحالك بقى.... عليا الطلاق قبل ما اتجوز ما هاخدك وياي لو السما مطرت عنب


قالت كده ومشيت بغضب شديد وفياض ضحك وركب عربيته وطلع وراها وفضل ماشي قصادها بعربيته لحد ما وصل عند خيمتهم


اول ما اوصاف وصلت اتقدمت عليها عمتها اخدت الميه وقالت...اتأخرتي كده ليه يا بت قلعتي قلبي


اوصاف لسه هترد نزل فياض من العربيه وقال...سلام عليكم يا اهل الجبل 


اوصاف بصتلو بضيق وسكتت وعمتها قالت باستغراب...وعليكم السلام يا ولدي ..امر رايد مين هنه


فياض قال ...ميأمرش عليك ظالم يا خاله..انا جاي لنعيم النمر ..ممكن تدليني على داره


لسه هترد نعيم طلع وقال ....اهلا بيك يا بيه ...ده داري وانا نعيم اتفضل.......انت جاي لجل السهره صوح...هيه الليله فضت انهارده انت اتأخرت.....بس احنا بنعملوها كل ليله هنه


فياض قال بابتسامه..لاه مجايش علشان السهره...انا سمعت عنك خير وان عندك بنات كيف المرمر وكانت لزماني واحده منهم


اوصاف اتسعت عنيها بدهشه مكانتش فاكره انه من الشباب دول بصتله بقرف وقالت في سرها ...هو انت منهم


نعيم قال بسرعه ...ده انا عندي احلى بنات في الجبل كله ...حالا اوقفهملك طابور تختار اللي تعجبك


فياض قال بخنقه ....لاه لاه متجبليش طوابير انا عارف انا عايز مين


اوصاف اتنهدت بضيق ولسه هتدخل اتجمدت مكانها لما قال فيه بنيه عندك اسمها ...اسمها اوصاف ...اه اوصاف هيه دي اللي عايزها وهدفعلك فيها قد ما تطلب متقلقش


اوصاف اتسعت عنيها بذهول والتفتت له ووووو 


الرابع 


فيه بنيه هنه عندك اسمها اوصاف انا رايدها وهدفعلك فيها قد ما تطلب المهم نخلص قوام قوام


نعيم ارتبك جدا وقال...مهو..احم...اقولك ايه فيه بنات احلى كتير بس لو تشوفهم...


فياض قاطعه وقال بضيق....انا كلامي واضح يا ريس نعيم..عايز البت اللي اسمها اوصاف ...مجايش لجل اختار


نعيم لسه هيرد اوصاف اتقدمت عليه وقالت بغضب....بقى عايز اوصاف ....اممم....وهتدفعله اللي عايزه كمان.... يا حلاك اللي قواك


فياض ابتسم  وقال بمشاكسه...وانت بتتدخلي ليه...عايزه تحلي محلها....متقلقيش يمكن متبقاش اخر طلعه.... عقارب الجبل عجبوني قوي


اوصاف قالت بغضب...عقربه لما تلوشك ماتقوملك قومه ...خد بعضيك وغور من هنه ...منقصاش بلاوي ...معندناش بنات تتباع ..جاتكم القرف


قالت كده ولسه هتمشي بس فياض مسكها من هدومها من ورا رقبتها وقال..وانتي مال امك انتي باللي يبيع واللي يشتري تكونيش واصيه عليهم ولا هو رمي بلا وخلاص


اوصاف بلعت ريقها بتوتر وبقت تزقه  وهيه بتقول بزعيق...هملني يا جدع انت... هملني العبايه لتتقطع في يدك وانت كيف الطور كده هملني


فياض كان ماسكها مسكة حراميه و بيخبطها في الحيط وراها ويشدها عليه ويدفعها تاني بلا مبالاه كانها لعبه في ايده وهو بيقول...ما تلم حريمك يا عم نعيم ....مشرسهم علينا كده ليه 


نعيم قال بتوتر..اصل دي..تبقى..احم تبقى....او..اوصاف


فياض اتسعت عنيه بدهشه وسابها فورا فاندفعت من كتر ما كان بيحركها ووقعت على الارض


عند دياب كان قاعد على الكنبه والدموع محبوسه في عيونه وهو بيبص ل غفران اللي نايمه على الارض وحالتها توجع الكافر كان وشها وارم من كتر الضرب وجسمها وهدومها متبهدله وشعرها واقع منه حواليها وجبينها بينزف وماسكه دراعها ودموعها بتنزل بصمت مش قادره تتألم حتى شبه مغمى عليها


بلع ريقه وقرب منها وقال بهمس ووجع...غفران...غفران سمعاني...قومي وياي اوديكي المستشفى 


غفران مكانتش قادره ترد ابدا وتقريبا مش سمعاه


دياب مد ايده لمس دراعها ببطأ وقال بندم..غفران...قومي حقك عليا


غفران شهقت اول ما لمس دراعها وصرخت من جواها بتعب والم شديد


دياب بعد بسرعه وقال بتوتر....دراعك...دراعك تقريبا اتكسر ...انا....انا هجيب الدكتور هنه ...مش هتقدري تروحي مستشفيات ..انا هتصرف متخافيش


 وجري جاب تليفونه واتصل بسرعه على الغفير وقال ...فين فياض خليه يجيب دكتور بسر....


بس قطع كلامه وقال بحرج...لاه ..هاتو انت يا محمود..اتصرف وهات دكتور بسرعه

وقفل معاه وبص لغفران اللي كانت مرميه زي الجثه وبص لهدومها المتبهدله اتنهد وراح جاب لها عبايه وقرب منها وقال...يلا يلا ياغفران علشان تلبسي الدكتور جاي 


ولسه هيقرب يساعدها نطقت بالعافيه وهيه بترتعش وقالت ....ابعد...ابعد مت..متقربش


دياب اتنهد وقال...متخافيش هلبسك العبايه بس ...متخافيش واصل مش هأذيك لازم تكشفي دراعك شكله مكسور ...متعانديش في صحتك


غفران بقت تهز راسها بالرفض بتوهان والم مكانتش قادره ترفض او تتكلم ودياب قرب منها قلعلها عبايتها المقطوعه ولبسها التانيه وهيه لاحول ليها ولا قوه بترفض من جواها اي مساعده منو بس مش قادره تحرك اي جزء منها علشان تمنعه


بقلم...زهرة الربيع

عند فياض كان بيبص لاوصاف بدهشه ومكانش متخيل الحظ يوقعه معاها وتطلع البنت اللي فضل يضايق فيها هيه نفسها اللي محتاج يكسب رضاها علشان ياخدها معاه ..بقى يبصلها من فوق لتحت بذهول صحيح خطاب قاله انها جميله بس متوقعش تكون بالجمال ده ..وازاي واحده بالجمال ده تقبل تتجوز راجل زي خطاب 

حاول يبعد اي افكار عن دماغه و حمحم وقال ...اوصاف...انتي اوصاف


اوصاف وقفت وهيه بتنضف هدومها وقالت بغضب...ايوه انا هباب ..خير ان شا الله معجبتكش وغيرت رأيك في الشروه..يا الف بركه عموما البنات هنه كتير قوي ورخاص قوي هيعجبوك لان الرخيص بيميل للرخيص


ولسه هتمشي مسك ايدها واتجاهل كل كلامها رغم انه عصبه وقال..بس انتي سمعتي قولتله ايه ...انا عايز اوصاف وبس


وبص لنعيم ومهتمش لرفضها وقال..ها ياريس عامله كام دي


اوصاف اتسعت عنيها بذهول من طريقته ودفعت ايده  وقالت ...هيه ايه اللي عامله كام ...انت بتشتري بقره ...متطلعش جناني عليك يا جدع انت وغور من هنه لغورك على نقاله


فياض مردش عليها وقال لنعيم جرى ايه يا ريس هو انتو فصالكم بيبقى  مع الحريم ولا ايه...مناويش تقول كلمتك


اوصاف كانت مصدومه من التجاهل والبرود بتاعه ونعيم كان متوتر وقال ...شوف يا ولدي مكدبش عليك اوصاف غاليه عندينا وهيه اللي ممشيالنا شغلنا والناس بتاجي من كل مكان علشانها مقدرش ادهالك اكل عيشي يتعطل ..انت بس لو تشوف بقية البنات يمكن حاجه تعجبك و...


فياض قاطعه وقال بحزم..اسمع ياريس نعيم...انا جاي وناوي اخلص وكيف ما قولتلك مش عايز غير البنيه دي ...ولو على رزقك مش هيوقف ولا حاجه انا هعوضك باللي متتخيلهوش


نعيم لمعت عيونه بطمع وقال ...كام يعني


اوصاف بصتله بحده فقال بسرعه.....بناخد فكره بس يعني 


فياض لسه هيرد اوصاف قالت بزعيق......على راحتكم انتو الاتنين اوجعو راسكم واتفقو على الفاضي...وابقو وروني هتجبروني اروح معاه كيف ...انا تعبت من المناهده ومهقعدش وياكم دقيقه تاني ... تصبحو على الهم والغم وحرقة الدم 


قالت كده ودخلت تنام وفياض اتنهد بضيق وحس ان فكرة انو يدفع الفلوس ويمشي دي مش هتنفع لانها رافضه جدا وهتعمل مشاكل.... وكمان جوز عمتها شكله طماع ومش هيقبل باي حاجه ومحتاج يتفاوض معاه  اتنهد وقال...طيب ياريس ...انا بلدي بعيده وعايز اخدلي يومين هنه اتبسط وافك عن نفسي ومش هينفع انزل وارجع اطلع كل ليله ..مفيش مكان قريب ابيت فيه يومين كده لحد ما اشوف يمكن اختار واحده تانيه او البت دي ربنا يهديها


نعيم قال بسرعه وفرحه ...فيه امال..حداي...الدور اللي جنبي دي كلها بتاعتي وباجرها بالليله كيف ما انت شايف كل دار احلى من اللي جارها ويشرحو القلب


فياض بص للبيوت اللي جنب بيته وكان كل بيت  عباره عن اربع حيطان ملفوفين زي اوضه ومسقوفه باعواد النخيل زي العشش بالظبط ومتصلحش لسكن المواشي حتى... اتنهد وقال...صدقت ...يشرحو القلب والمعده كمان


عند دياب كان واقف بتوتر والدكتور كان بيجبس دراع غفران لانه لقاه مكسور وطلب ادوات تجبيس وجبوهاله وجبسلها دراعها وكمان ضمد لها كدماتها وجرح دماغها اللي احتاج غرزتين والدكتور خيطه بدون بنج 


كانت غفران بتتألم جدا وبتبكي بصوت سمعه البيت كله ودياب كان في اشد حالات الندم وبيساعد الدكتور وكان ماسكها بقوه  علشان الخياطه 

استمر الدكتور في شغله لحد ما خلص وغفران كانت اغمى عليها من شدة الالم  ببن ادين دياب اللي كان حاضنها بقوه


الدكتور وقف وقال بحزن وشك ....ربنا يشفيكي يا بنيتي...والله امر غريب غفران طول عمرها بنيه عاقله وبتاخد بالها زين وبتطلع السطح يوماتي كيف وقعت كده يا دياب بيه


دياب بصله بحده وفهم انه شاكك فيه وقال بغضب...قدر...قدر يا دكتور...ساعة القدر بيعمى البصر ...عموما خطاويك للجنه شكرا انت كده


الدكتور اتنهد بضيق وقال .....لا شكر على واجب ...وبعدين غفران كيف بتي وابوها الله يرد غيبته كان صاحب عمري...خد بالك ليها ..انا بعت الغفير بباقي الادويه والمضاد والمهم الحقن تتاخد في معادها علشان الجرح ميلتهبش ..بالاذن


قال كده ومشي ودياب بص لغفران اللي اديها ماسكه في جلابيته بضعف...كانت ماسكه فيه من شدة الالم لحد ما اغمى عليها

مسك ايدها وباس كفتها بتردد وقال بحزن....غلطتي قوي يا غفران....انتي عرفاني ...عرفاني يابت الناس بمبتحملش وطبعي قاسي كيف الحمار ...ليه تجري شكلي ...ليه تخليني امد يدي عليكي 


وضمها بقوه واتكأ على السرير وهو بيفتكر اللي عمله فيها ومش قادر ينسى الحاله اللي اتلبسته لما اهانته ولا قادر ينسى كلامها وبيتردد في ودنه كلمه كلمه


الخدام ده ارجل منك مليون مره اكبر بس انت وحصل ضفره ..ولا انزل اقعد معاه خليه يعلمك كيف تكون الرجوله اللي متسمعش عنها


هنا دياب اسودت الدنيا قدام عنيه مراته من شويه كانت بتعرض على راجل من خدمهم انها تهرب معاه وبتقوله انها بتحبه ..ودلوقت بتمدحه وتعليه قدامه حس ان الدم غلى في عروقه رجعلها وقال بغضب ميتوصفش..انتي قولتي ايه


غفران خافت جدا من نظراته وقالت بتوتر...قولت الحقيقه...انا بحب فياض ومهحبش غيره ...وبعتبر نفسي مرته كمان


قالت كده وحبت تمشي من قدامه لانها مش مطمناله بس اول ما بعدت خطوات صرخت بقوه لما جابها من شعرها وهو بيزعق وبيقول بغضب.....اه يا بت الكلب يا بت الرفضي 

ونزل فيها ضرب بغشوميه كانو بيضرب راجل في نفس قوته 


غفران اتصدمت بمنظره وبقت تصرخ وتستنجد بس محدش طلعلها ابدا 


حاولت تدفعه بكل قوتها بس مقدرتش وقعها على الرض ونزل فيها ضرب بقوه ومسكها من شعرها وبقى يضرب دماغها في الارض لحد ما تفتحت وهو بيقول بجنون...مين ده اللي ارجل مني يا بت ال *** دا انا لولا اني قرفان منك كنت وريتك الرجوله يا فاجره يا عايبه..بس هعرف اربيك زين واعلمك الادب على اصوله ..هعرفك واعرفه مين هو دياب الخطاب يا انجاس 


غفران كانت بتصرخ برعب منو وجبينها اتفتح وبقت تنزف  مدت ايدها تمسك حاجه تضربه بيها بس كان اسرع منها ومسك دراعها لواه بقوه اتكسر في ايده


هنا غفران صرخت بشده والم ميتوصفش وغابت عن الوعي فورا من الالم ومن جبينها اللي بينزف


دياب اول ما اغمى عليها حس باللي بيعمله بقى يضربها على خدودها بتوتر وهو بيقول..غفران..انتي يا زفت..قومي ما تستعبطيش


بس اتوتر جدا لما لقى دمها سايح من جبينها ووشها شاحب زي الاموات قال بخضه...بت يا غفران..غفران ردي عليا ..غفران

 وبقى يفوقها وهو مخضوض جدا وحاسي بوجع في اديه من كتر ما ضربها


جاب علبة برفان بسرعه وبقى يفوقها و يطمن انها عايشه واول ما لقاها بتتنفس وبتفتح عيونها وتقفلها بتعب 

قدر ياخد نفسه  وحس ان كل جسمه بينهار من كتر الخوف واترمى على الكنبه وهو بيجذب شعره بندم ودموعه محبوسه بالعافيه 


فاق من شروده على دمعه خانته ووقعت على خده بلع ريقه بوجع وقال....الله ياخدني..الله يلعني وينتقملك مني


في الوقت ده غفران فتحت عيونها بتعب شديد وقالت ...اااه


دياب بصلها بلهفه وقال..غفران...انتي زينه...اعملك حاجه...فيه حاجه بتوجعك


غفران بصتلو بحقد وعيونها مليانين دموع ووجع

دياب اتنهد وقال ...سؤال غبي عارف..اكيد موجوعه..اصلا مفيش فيكي حته سليمه....بس متقلقيش هنجيبو العلاج وهتتحسني انا مش ههملك غير لما تبقي كيف الاول واحسن


غفران بعدت عنه وهيه بتتألم ومسحت دموعها ونطقت بالعافيه وقالت....لا هملني ..شاكره افضالك...انا مش عربيتك اللي كل يوم تكسرها وتوديها للصنايعي يصلحها


دياب اتنهد ووقف وقال ...بلاش نتكلم دلوك انتي تعبانه ارتاحي وهنتكلمو اكيد


ولسه هيمشي قالت بتعب وهيه حازمه امرها...مفيش حاجه نتكلم فيها...عايزه اطلق يا دياب...طلقني دلوك


دياب اتفاجأ وبصلها بدهشه وقال ..ايه...تتطلقي

بقلم...زهرة الربيع

تحت خطاب دخل البيت اخر الليل وهو مبسوط لقى مراته قاعده بضيق اتنهد وقال..ايه لساتك لاويه وشك كيف البومه


نعمات قالت بضيق....الويه ولا افرده مالك ومالي...انت دلوك مش محتاج وشي ولا قفايا


خطاب اتنهد وقال...اللهم طولك ياروح.....طب صاحيه لحد دلوك ليه


نعمات ابتسمت بمكر وقالت...ييوه هو انت فاضيلنا....ده انت فاتك العجب وصيام رجب..هو ولدك كان مخلي حد ينام...وهمست وقالت..متشاكل ويا مرته وشكله اداها علقة موت علشان كان جايب الدكتور


خطاب بصلها بدهشه وقال..دكتور..ليه هو عمل فيها ايه


نعمات قالت بلامبالاه..وانا اش عرفني ..انا ربك والحق سمعتهم بيتعركو وهيه كانت بتصرخ بس مرضيتش اطلع ..لانك قبل سابق قولتلي متدخلش بيناتهم ..شوفت انا بسمع كلامك كيف 


خطاب رفع حاجبه وقال بسخريه.. ...انت مطلعتيش عشان قولتلك متدخليش بينهم ولا علشان كان عاجبك الموضوع وعيزاه يضربها


نعمات قالت بكدب ..انا..طب انشاله اعدمك ان كنت...


خطاب قاطعها وقال بسرعه...بس اتكتمي قبر يلمك... وكمان عايزه تحلفي بيا انا ناقص...غوري نامي وليه سو تموتي في اللت والعجن


قال كده وطلع ينام وهو بيقول.....ماشي يا دياب الصباح رباح


نعمات لوت بقها بسخريه وقالت بصوت عالي...نوم الهنا يا...يا عريس


عند اوصاف كانت قاعده في اوضتها بتوتر وهيه بتفكر في فياض ووقت ماشافتو وكل شويه تفتكر الحلم بتاعها وعيونه مش مفارقه خيالها اتنهدت وقالت...هو انتي هتتجني يا اوصاف ولا ايه...مش معقول يعني مهو قالك انو اول مره ياجي هنه بطلي تفكير بطلي بقى


في الوقت ده دخلت عمتها وقالت بضيق...قومي يا ست الحسن والجمال ...عمك عايزك تودي وكل للضيف الجديد


اوصاف بصتلها باستغراب وقالت.ضيف ..ضيف ايه


عمتها قالت ..اصل الجدع اللي كان رايدك اجر بيت حدانا ..ونعيم بيقول شكلها هتبقى لقمه طريه وهنكسبو من وراه زين


اوصاف وقفت وقالت بغضب...هو جوزك عايز ايه مني...ما قولتلكم مهروحش ويا حد ..اسيبلكم الجبل كله واطفش علشان تستريحه


عمتها قالت بدهشه واه...هو حد جيه جارك...الجدع اجر وهيحضر السهر كيف اي زبون..يمكن تعجبه واحده غيرك ولا فاكره ربنا خلقك واستكفى


اوصاف قالت بخنقه...اممم..مصدقاكم...خلاص طالما قاعد علشان يشوف واحده غيري خلي واحده غيري توديلو الطفح انا مريحاش


عمتها قالت ....لاه ياغندوره مفيش غيرك البنات كلهم نايمين ...ولا ناسيه انهم بيشتغلو طول الليل ولازم يريحو مفيش غيرك اللي نايمه ومتهنيه ليل نهار


اوصاف نفخت بخنفه وقالت بسخريه..ايوه ايوه بيتعبه اخر تعب...جاتكم القرف كلكم ان شاله ربنا ياخدني ويريحني منكم


قالت كده وطلعت علشان تجهز الاكل وعمتها قالت بصوت عالي..انشاله ...بت فقر كيف اللي خلفتك


عند فياض كان مع نعيم بيفرجه على الاوضه وقال..ها ايه رأيك في الدار عجبتك


فياض بص للمكان بقرف وقال...فيه حمام


نعيم شاور على ستاره في الاوضه وقال..اها ورا الستاره دي فيه قاعده وبرميل ميه لو حبيت تستحمى بس قبل ما تخلصه تقولنا نعبهولك


فياض مسح على وشه بخنقه من الوضع والتفت لنعيم وقال..بقولك ايه ما تساعدني اخد البت يومين كده وهرجعهالك ...اسمع مني هتاكل لقمه حلوه قوي من الموضوع ده 


نعيم قال..انا اتمنى....بس انت شايف البت راسها كيف قالب الطوب


فياض قال بسرعه..انا هلينه متقلقش..انت بس ساعدني اخدها داري والباقي عليا انا هعرف اخليها تلين 


نعيم ارتبك وقال ...طيب هترجعها اكيد


فياض قال بكدب...عيب عليك انا اصلا مالي بيها ...هما يومين كده نتبسطه وهرجعها وهعبيلك جيوبك ..ها قولت ايه


نعيم فكر شويه وقال ..عندي الحل ....بس جيبي واسع قوي ...هتقدر تعبيه


فياض ابتسم وقال ...طلباتك اوامر


نعيم ابتسم بطمع وقال....يبقى تسمع بقى وتنفذ بالحرف..لو عملت  اللي هقولك عليه اعتبرها بقت في دارك ووووو

 


الفصل الخامس من هنا




بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 



إرسال تعليق

0 تعليقات

close