بسم الله الرحمن الرحيم
روايه التوبه بعد الضياع (ظلام طريقها ومحرمات الشيطان) بقلم الكاتبه سهر احمد حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
روايه التوبه بعد الضياع (ظلام طريقها ومحرمات الشيطان) بقلم الكاتبه سهر احمد حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
الفصل الأول – الطريق الضائع
بتبداء قصتنا مع بطلتنا فرح في مكان حرمه ﷲﷻ
كانت فرح قاعدة في ركن الكباريه، راصّه الكؤوس واحدة ورا التانية، والأنوار الملونة بتتلون على وجهها. كانت بتتمايل مع الموسيقى، ضحكتها عالية… بس جوه قلبها كان فيه فراغ ما حدش شايفه.
بعد شويه من الوقت خرجت فرح وشله الفساد سكرانين
فرح كانت ماشية في الشارع، وسط ضحك الشلة الفاسدة وصوت الموسيقى العال في هواتفهم ضحك مزيف، كلام فاضي، وضوضاء كل مكان. لبسها ضيق، وشعرها سايب على كتافيها، وكانت حاسة إنها في قمة الحرية، بس إحساس مؤقت… مؤقت بس.
نرمين كانت بتضحك بصوت مزعج:
— “يلا يا فرح، نكمّل لحد ما الشمس تطلع… الليلة لسه طويلة.”
يسر قالت:
— “أهو نروّح ؟ البيت قبل ما العماره تقفل والمأذن في اذان الفجر هيزعج دماغي.”ويصدعني
فرح ضحكت ضحكة مرّة… مش لأنها مبسوطة، لكن لأنها عايزة تنسى صوت ضميرها اللي من سنين ما سمعت له صدى وفي شعور غريب بالندم بدأ يدخل جوهها لأول مرة بس مستسلماش لي احساسها ده
لما رجعت البيت أخيرًا وهي سكرانه وبتمايل، مسكت باب غرفتها، قلبها بدق بسرعة، وحست بتعب رهيب… راسها بيوجعها، وكل عصب فيها مش قادر يتحمّل.نامت بتعب ووجع كبير وتفكير
الصباح دخل علي شوارع القاهره ببطئ صحت فرح بتوجع من الم راسها بسبب السهر والشرب اللي كل يوم بقي بالنسبة لي فرح روتين يومي
مسكت راسها بإيديها وقالت بصوت واهن:
— “آه… يا دماغي مش قدره دماغي مصدعه جدا… ليه كل ده حصل معايا؟”
خرجت والدها قالها مالك يافرح دبلانه وشك باهت كده ليه انتي منمتيش كويس اكيد ده بسبب السهر والشرب سهر طول الليل ونوم طول النهار من حق دماغك ميكونش في توازنه المظبوط حرام عليكي نفسك وصحتك يابنتي ارجعي لربنا قبل مانتدمي في يوم مينفعكيش فيه ندم
أهلها… كل يوم، كل ساعة… نصايحهم كانت زي المطر اللي ما بيتشربش:
أبوها محمد قال لها: حبيبتي
— “فرح… سيبي الشلة دي، الطريق ده مش طريقنا.” ولا احنا طريقه
أخواتها يارا ومصطفى قالوا:
— “بنحبك بس ارجعي للطريق الصح قبل ما تتأذّي.”
أمها أمل، كل يوم على سجادة الصلاة، كانت تدعي لها:
— “يا رب اهدي بنتي… رجّعها للطريق قبل ما يفوتها العمر.”
وهي كانت دايمًا ترد بصوت متكبر:
— "دي حياتي… وأنا حرة فيها… محدش له دعوة بيا."
كل يوم، وهي ماشية على نفس الطريق، كانت تمر قدام المسجد نفسه، وسمعت صوت المؤذن ينادي:
— "الصلاة خير من النوم… يا عبادي… المحرمات تغضب الله… فارجعوا قبل أن يغلق عليكم باب التوبه توبوا الي الله وارجعوا الي لي اردنكم الي ردا جميلا وكأن شيخ المسجد كان قاصد فرحبالتحديد علشان تتوب وترجع عن كل ماحرمه ﷲﷻ ونهي عنه النبي محمدﷺ."
بس فرح ما كانتش بتتأثر. الكلمات تعدّي من ودانها… من غير ما تلمس قلبها. كل يوم نفس النداء… نفس الصوت… ودايمًا كانت تمشي كأنها ما سمعتهش.
ومع مرور الأيام، كل مرة تعدي قدام المسجد مع الشلة، كانت تشعر بشوية اهتزاز صغير… شعور ما قدرتش تفهمه… حاجة غريبة… لكن كانت دايمًا تدفع نفسها تتجاهله، وتكمل في طريقها، وسط ضحك الشلة… وسط حياة كلها ليل وسهر وخروج.
الليل كان طويل… والشارع مليان حياة مزيفة… بس جوه فرح، كان فيه صوت ضعيف، خافت، زي همسة:
— "هل ده الطريق الصح؟ هل ده اللي ربنا يرضاه عنك ويرضا تكوني عليه بعيد عند رحمته وغفرانه.؟"
هي كانت دايمًا تطنش… كانت تقول لنفسها:
— "دي حياتي… عمري ما هغيرها… محدش يقدر يتحكم فيا."
لكن الشجرة الصغيرة للضمير بدأت تلمس جذورها… الشرارة الأولى كانت موجودة… لسه ما ظهرتش، بس كانت موجودة… وده اللي هيحصل لما فرح تبدأ تحس بالهداية، وتبدأ تترجع عن طريق الفاسد اللي كانت ماشية فيه.
---
النهار بدأ يظهر، والشوارع كانت لسه ساكنة… لكن قلب فرح كان معكوس. حسّت بحاجة غريبة… زي صوت صغير من جوهها بيناديها، بيقوي مع مرور كل يوم، وخصوصًا لما تمر قدام المسجد.
اليوم ده، الشلة كانت ضحكتها أعلى من أي مرة… وصرخت نرمين:
— “يلا يا فرح… هنموت من الضحك قبل ما نرجع البيت!”
فرح ضحكت… لكن ضحكتها ما كانتش زي قبل كده كان في حاجة جوها بتتغير، حاجة مش عارفة تسميها ايه إحساس بخوف… إحساس بالاهتزاز… إحساس بحاجة أكبر منها.
وفجأة، وقفت لحظة… عينها جات علي المسجد الشيخ واقف اعلي مأذنه المسجد ينادي بنفس الكلمات اللي سمعتها من سنتين… نفس النداء اللي كل يوم كان يتكرر:
— "الصلاة خير من النوم… يا عبادي، المحرمات تغضب الله… فارجعوا قبل أن يغلق عليكم باب التوبه."
دموع خافتة بدأت تتجمع في عيونها… قلبها اهتز للمرة الأولى… شعور ما عرفتش عنه حاجة قبل كده. كل الضحك، كل الموسيقى ولاغاني المحرمه المنكرات ، كل الشلة… اختفت فجأة من دماغها… كأن صوت المؤذن كان بصوت واحد مع صوت ضميرها.
نظرت حوالها… الشلة مستمرة زي العادة، مش واخدة بالها… لكن فرح… حست إن في طريق تاني… طريق ممكن يغيّر كل حياتها… طريق للنور.
واخذت خطوة صغيرة، خطوة ما كانتش واضحة للناس… بس هي كانت بداية النهاية لحياتها الضائعة… بداية الشرارة اللي هتولع نار التوبة، الشرارة اللي هتخليها تواجه نفسها وتبدأ أول رحلة صعبة في طريق الحق، وسط صراعها مع الماضي، الشلة، والخيارات اللي هتحدد مصيرها.
وفي قلبها، كانت تعرف… إن الطريق طويل وصعب… لكن أول خطوة اتاخدت، مهما كانت صغيرة، كانت كافية لتغير كل شيء.
استوب لحد هنا
نصيحه اليوم لبناتنا ياكل ام واب اولادك زينه ليكم قدموا وليهم نصائح هم طريقكم الصح والبذره اللي لو اتزرعت صح هتنبات ثمارها ناضج كما زرعتها نصيحه الاولي
1-الصلاةثم الصلاةثم الصلاة بعد كده
2- البعد عن طريق الضايع
وصاحب السوء اللي هتدمرهم وتبعدهم عن دينهم
3-البعد عن ماحرمه ﷲ ﷻونهي عنه النبي ورسولنا محمد ﷺ
مره تانيه اولادكم مرايا ليكم هتزرعوا فيهم حب الدين وحبهم الصلاه وحبهم الخير للغير كما زرعتم هتحصدوا ثمار زرعها عليكم قبل الغير من المعامله الطيبه وحب واخلاق صالحه سويه من اولادكم
الشراره الاولى للتوبه النصوحه
تفتكروا اصحاب فرح هيكون رايهم ايه في بعد فرح عنهم وده هنعرفه البارت التاني انتظروني
رواية التوبه بعد الضياع
(ظلام طريقها ومحرمات الشيطان)
الفصل الثاني: الشرارة الأولى للتوبة النصوحه
اليوم التاني عند الفجر
#بقلم الكاتبه سهر احمد
فرح كانت ماشية قدام المسجد زي كل يوم، مع الشله بس المرة دي كانت مختلفة عن المرات اللي قبلها
فرح كان ت في قلبها حاجه بدأت تتحرك شعور غريب بدأت تحسه. لاول مره مع كل كلمه يقولها المؤاذن صوت الشيخ اللي بدأت تسمعه بشعور مختلف عن قبل وهو بيقول: — "توبوا إلى الله وارجعوا إلى الله ان باب الله مفتوح باب التوبه مفتوح لايقفل ان الله ينادي لعبده الضال العاصي البعد عن طريقه لتوبه تخرجه من طريق البعد عنه الي القرب له ان التوبه هي احدى الطرق الي الجنه وفي قبل من قصور محبه الرحمن ياعباد الله قوموا الصلاه انها فريق الصلاه خيرا من النوم... توقف المؤاذن عن النظام وبداء تكبيرات صلاه الفجر مع كل كلمه يقولها المؤاذن كانت ترتجف بشده وقت ها نزلت دمعه سخنه من عين فرح الكلام دخل قلبها واحساس"بالراحه غريب سطح علي قلبها كان شعور زي السهم شق قلبها نصين لاول مره من الكلام اللي كانت تسمعه وهمله نزلت دموعها، وكأن الكلام دخل قلبها زي السهم. لما وقفت،فجاءه صاحباتها قالوا: — "امشي يا فرح... إيه اللي وقفتي ليه؟"
يسر بتريقه هو الكلام بداء، يأثر فيكي ولا ايه ما ده وضعنا وحالنا من سنين ايه اللي جد فيه انت اول مره عنيك تدمع علشان كده
فرح مسحت دمعها بوجع قالت
لا مش بعيط يا يسر
فرح بصت لهم بعزم: — "امشوا أنتم... وسبوني لوحدي."
نرمين اتصدمت: — "ازاي يا فرح؟ انتي كل يوم تسمعي كلام الشيخ ومش بتتحركي... ليه المرة دي أثر فيكي؟! اوعي تتوبي... انتي مش محتاجة توبة... انتي حرّة."
فرح بصت لهم بعينيها الغرقانة دموع: — "أنا مش هتمشي ورا الشلة دي تاني... أنا لقيت طريق أحسن."
رجعت البيت، فتحت باب غرفتها، ودخلت رمت نفسه علي سريرها من كتر التعب نامت
تاني يوم
دخلت
. غسلت وشها من المكياج، ولبست حجاب وازدال اختهااللي كان علي الشماعه ورا باب الغرفه . وقفت قدام المراية، واستغربت... تعجبت من جمالها في الحجاب اللي سترها، وبرز جمالها أكتر من لبسها القصير والضيق. شافت نفسها بدون مكياج، بدون الألوان الصناعية ومصاحيق التجميل... كانت فاتنة وجميلة بحشمتها.
قالت انا ليه معملتش كده من الاول كان والده الكل بيقولولي اتحجب ولبس نقاب و الله زي اخواتي اتوضت بدات تصلي لكنها اتلغبطت قامت لما سجده الصلاه وخرجت بالحجاب والازدال اخوها مصطفي واختها يارا فرح انتي اتحجب تي بص الولايات الحج محمد بقللوا فرح انتوا بتكلموا جد رفع راسه من الحرب ده و قال فرح انت بجد اتحجبتي ايه الجمال ده الحجاب بين جمالك اكتر انت هتفضلي كده ولا لا اكيد يابابا انا كمان اتوضت لغبطت حيت الي لغبطت معرفتش اكمل
محمد و يارا ومصطفي ربنا يثبتك انتي بس استمري كده احنا هنعلمك امها زغرتت مصدقتش بدموع قبل ياروح امك
رن مواليد فرح دخلت ترد لقتها يسر مردتش بعد دقيقه رن تاني
مكناش هترد بس لما لقت يارا ونادين هما اللي بيرنوا قرارت ترد قالت صباح العسل علي قلبك يانيرو انتي وندوش هتعدوا عليا نوع الكليه مع بعض فاتني كتير عايزه احضر محضارتي نادين خطفت التلفون من ابداء يارا وقالت بجد انا بحلم ولا حقيقي قالت فرح بلهفه اكيد طبعا عدوا عليه عام له مفاجاءه جامده في حوالي استنوني تحت البيت انا نزله نزلت لقوا قدم بما منتقبه قالوا مين انتي قالت فرح ياختي انتي وهي قالت يلا هحكلكم بعدين بس بسرعه علي الكليه المحاضرت متفوتنا لما نخلص محاضرتنا هنتقبل في الكافتريه وقولكم كل حاجه بس، بسرعه
دخلوا الثلاث بنات الكليه العيون عليهم ثلاثة جملات زينهم النقاب نادين يلا يافرح هنتاخر المحاضره شكلها بدات
يسر ونرمين مازن مالك الشله القدم في فرح قالوا فرح فرح مين
استوب لحد هنا
---
تفتكروا فرح هتكمل في طريقها
وتفضل كده؟
انتظرونا في الفصل الثالث من رواية التوبه بعد الضياع
التوبه النصوحه وفي باب رضا الله
نصايح النهارده
ياامهات راقبوا بنتكم علمهم الصلاه وقراءه القران الكريم في عمر صغير علشان يكون والتي اسوياء وعرفين دينهم متهملوش اولادكم و بنتكم علشان هتندموا كتير انكم مزرعتوش فيهم القيم والاخلاق من الصغر وهملتوا في تربيتهم فضوا نفسكم اكتر وقت لاولادكم و بنتكم اسمعهم افهمهم ربوا صح اسالهم عن يومهم واهم حاجه تسالوا ولادكم عليه و اول سواب يوميا هو الصلاه على علم صليتوا على قراءتوا قراءن ده البعد عن الدين وترك الصلاه عمرها م كانت حيث شخصيه اولادكم مش حين في مساله الدين و الصلاه لن ده اول سؤال هنتسال عليه في القبر هي الصلاه حببهم في الصلاه بطريقه كويس طريقه تكن طبيعيه مش تخويف لا خليهم يلا لانهم ده من حسن عمل المرء يوم القيامه هي الصلاه
٢-قربوا من ولادكم و بنتكم اكتر الوقت ده لمصلحتهم ده مسؤاليتكم مش فرض بتقدوا
رواية التوبه بعد الضياع
(ظلام طريقه ومحرمات الشيطان)
#بقلم الكاتبه سهر احمد
الفصل الثالث التوبه النصوحه في باب رضا الله
في اليوم التالي
كلمت البنات انا نزله حالا
نزلت فرح قدام البيت صبحت عليهم صباح الخير يابنات
الاتنين صباح النور ياطنط
فرح ضحكت وقالت طنط في عنيكم انتوا نسيتوا صوتي انت مين
انا فرح ياختي انتي وهي
نادين ويارا باستغراب وتعجب مين فرح فرح مين فرح ياحلوين
انتي امتا ازاي
فرح ماهي دي المفاجاءه اللي اللي قولت ليكم عليه في الموبيل
ردو الاتنين بفرح وساعده احلي واجمل مفاجأه
- فرح حكت لندوش عن قرارها إنها هتكمل في طريق التوبة، وإنها عايزة تتعلم القرآن والسنة
- نادين كانت فرحانة لفرح، وقالت إنها هتساعدها في طريقها
- يسر بتبعت رسائل لفرح، بتقولها ترجع للشلة القديمة، بس فرح مش بترد
- فرح قالت لصاحباتها إنها عايزة تبعد عن أي حاجة تضرها، وتركز على دراستها وعبادت
-
والصلاه وتبعد عن الضياع وغضب وعصيان المولي عز وجل شانه
بعد ساعه وصلوا الكليه
- فرح كانت ماشية مع نادين ويارا في الكلية، والعيون عليهم
- يلا يارورو انتي وندوش هنتأخر علي المحاضره انا مش عايزه محاضره النهارده تفوتني انا فتني كتير اوي قبل كده معنديش اي استعداد اني افوت اي محاضره تانيه دي مستقبلي مش هتخلي عنه لازم احرب علشان اوصل وابقي دكتوره وفخر لي اهلي
دخلت الكليه
يسر ونرمين ومازن مالك الشلة القديمة اتصدموا لما شافوا فرح منتقبه وبتكلمه بقوه كده
نادين:تمام يافري يلا بينا
يارا: بحماس يلا يافري انا بكامل حماسي نفسي اسوف شكل شلتك القديمه هتكون ازاي لما يشوفوا فرح الجديده لاول مره بشكلها الجديد
نادين:بضحكه جميله قالت وانا كمان مستعده لي ده يلا بينا ياختي منك ليها
فرح بسرعه المحاضره بدأت يالهوي
يسر ونرمين :في نفس الوقت لما البنات قالوا فرح فرح مين تقصدي مين بفرح هي فرح هتيجي الكليه انهارده اصلا دي كان سكرانه لي اخره امبارح شربت كتير مفتكرش تيجي النهارده هتقوم هلكانه من التعب
رد مالك ومازن وعلامات الاستغراب باينه في ملامحهم بياكدوا علي كلام يسر ونرمين ده صحيح مستحيل فرح تقدر تيجي النهارده هي تعبت جامد امبارح وتقلت في الشرب لحد ماهلكت
-
ردت نادين بحماس فعلا دي فرح اللي كانت معاكوا امبارح هي نفسها فرح بس بشكلها الجديد المحتشم الستر ومغطي معالم متنفعش تبان للناس
نرمين ردت بقلق وتوتر قصدك ايه يامتخلفه انتي دي فرح ازاي فرح بتاعتنا فرح صاحبتنا
ردت عليها يارا بقوه وفرحه علي وشها هي بعنيها بس بعد مارجعت لربنا وعرفت طريق الحق اللي للاسف محدش منكم يعرف عنه حاجه
ردت فرح بقوه وحماس علي الشله الضايعه
اولا انتوا مش صحابي كنتوا صحابي يوما ما لكن دلوقتي انتوا لا صحابي ولا يشرفني تبقوا اصحابي وانتوا ماشيا في طريق الهلك اللي هيضمركوا ويغضب ربنا
ثانيا بقي ده الاهم متهنوش يارا ونادين لانهم احسن وانضف منكم وجملهم في نقاء وصفاء قلبهم مش بالمظاهر والشكل الخارجي انتوا بشكلكم ده زي العريس اللعبه اللي من غير روح
يسر بضيق تردت عليه لا انت بقيتي متخلفه شكلهم وبتكلمي زيهم انت لازم ترجعي الشله تاني احنا محتاجينك ولازم اول خطوه تخلعي الهبل والتخلف لللي انت لبسه ده
فرح بحسره من كلامهم علي الحجاب اللي فرضه ربنا والصلاه اللي ربنا وصي عليه في القراءن قبل ماادخل المحاضره حابه اقولكم علي حاجه مهم جدا يمكن تفوقوا من الوهم والغفله اللي انتوا الاربعه وقعين فيها قبل فوات الاوان
قالت بقوه وشعور بالرحه اول ايه من القراءن الكريم
بسم الله الرحمن الرحيم
الكريمة "وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ"
ده اول طريق لجهنم ربنا يرحمنا منها ده الطريق اللي مشين فيه اول طريق لي اول باب لجهنم هو غضب ربنا وعصيانه
توبوا لوحابين نرجع اصحاب بس بعد ما كونوا انقياء من جوه
تاني ذكر قال ربنا
قالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وقَدْ قَدَّمْتُ إلَيْكم بِالوَعِيدِ﴾ ﴿ما يُبَدَّلُ القَوْلُ لَدَيَّ وما أنا بِظَلّامٍ لِلْعَبِيدِ
وهنا ربنا بياكد انه مش بيظلم حد كل حد عمل سيئه او حسنه او اي حد يظلم يقتل نفس يشتم او يهين او يمشي في طريق هالك وضرر للناس هتعاقب عليه
الثالثه والاخيره
وتم ذكره في القراءن
يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ } يوم نقول لجهنم: هل امتلأت
وده نهايه كل عاصي وبعيد وغاضب لربنا ويشرب المحرمات اللي حرمها ويبعد عن رحمه الله ورغم كده ربنا بعد كل الذنوب ظي بيغفرها ويبدها ليكم تتوبوا تفتكروا بقي ربنا ميستهلش ويستحق منكم ترجعولوا وتوبوا اسمعوا مني صدقوني هتفرق جامد معاكم
انصحكم توبوا ورجعوا لربنا قبل ماتندموا في يوم مش هينفعكم فيه ندام
يسر ونرمين عيطوا جامد وقالوا فعلا كنا مغيبن وضيعين انا انتي فوقتينا وصحيتي ضمرنا
نوعدك نتوب ونرجع لربنا علشان بس سامحينا
وترجعي صحبنتا تاني وهنكون ان شاء الله جادرين بصدقتك
ردت فرح اتمنا ده بجد بس مش علشاني علشان ربنا هو مستنيكم تقفوا قدامه وتصلوا وتكونوا جادرين بقربه انا مش نبي ولا صحابي انا مجرد بشر بيسعي يحسن من سلوكوا و طريق اللي مشين فين يارب اكون اثرت فيكم وقدرت اوصل ليكم المعلومه بطريقه صح
اه كمان حاجه اعتذروا لي نادين ويارا من فضلكم
نرمين ويسر احنا بنعتذر ليكو اسفين جدا ليكو
انكم تعرفوا غلطكم وتعتذروا عنه ده او طريق الهديه
نجحت فرح تزرع حب الايمان والهديه في قلبهم
استوب لحد هنا
انتظروني في الفصل الرابع
الطريق الصحيح ولا عوده للمعاصي نهائيا
نصيحه اليوم
1-الصلاه اثابكم الله انصحوا بناتكم يصلوا ضروري ويعرفوا ربنا
2-يساعدوا اي محتاج يقبلوا باي شئ
3-علموهم يتصدقوا اعملوا ده قدمهم لو شفوكم مره بتعملوا كده قدمهم هيقلدكم ويعملوا زيكم
4- علموا ابناءكم يتبسموا في وجوه الاخرين الابتسامه في وجه اخيك صدقه
5-عرفهم الحلال والحرام الصح والغلط وانهم لو غلطوا يقولكم مش خوف منكم لا تعود علشان ميوقعوش في معصيه او حاجه وحشه الكلام ده علي البنت بس والولد كمان ده مش ضعف ده قوه وبعد عن ارتكاب معصيه او فاحشه او مش في طريق مش تمام يجبلهم المشاكل لقدر الله
انهم تعرفكم كل حاجه عنهم وعن ويومهم كان ماشي ازاي ده مش غلط ولا حرام بالعكس ده خفاظ عليهم من اي مكروه ممكن يحصلهم قربوا منهم جامد
6-عرفوا اولادكم وبناتكم وخصوصا البنات انهم يحفظوا علي انفسهم من اي حاجه حرام حرمه ربنا
حفظ الله اولادكم وبنتكم ورعاهم من ارتكاب الفواحش والمعاصي
رواية التوبة بعد الضياع
(ظلام طريقها ومحرمات الشيطان)
#بقلم الكاتبه سهر احمد
الفصل الرابع التديون وخطط المستقبل
- فرح كانت ماشية مع نادين ويارا في الكلية، والعيون عليهم
- يسر ونرمين كانوا ماشيين وراهم، وبيحاولوا يعتذروا لفرح
- فرح وقفت وقالت: "أنا سامحتكم، بس لازم تتعلموا من غلطكم، وتكونوا صادقين مع نفسكم
- يسر قالت: "أنا آسفة،يا فرح... أنا كنت غلطانة، وعايزة أتغير واصلي وارجع لربنا
- نرمين قالت: "أنا كمان آسفة، وعايزة أرجع لربنا
- فرح ابتسمت وقالت: "أنا فرحانة إنكم رجعتوا لربنا، وإنكم عايزين تتغيروا
- نادين قالت: "أنا كمان فرحانة، خلونا نكون دعم لبعض
يارا قالت انا مبسوطه بتغيركم ده وتقربكم من ربنا بس، يارب يكون بجد مش كلام وخلاص علشان ترضوا فرح وترجعوا صداقتها
يسر ونرمين قالوا لا والله ده بجد ونبداء من بكره وهتلقوا الفرق في كل حاجه من بكره انتوا متعرفوش كلام فرح وايات اللي فرح قالتها من القران دي عملت فينا ايه لمست قلوبنا جدا
بعد ساعه من الكلام هع بعض
- دخلوا الخامس بنات المحاضرة سوا، والعيون عليهم، بس المرة دي كانت نظرات إعجاب وتقدير
- بعد المحاضرة، فرح ونادين ويارا ويسر ونرمين قرروا يروحوا الكافيتريا، ويتكلموا عن خططهم للمستقبل وبيضحكوا ويهزروا
فرح قالت بنات كل واحدة فيكم تقول نفسها لما تتخرج تطلع ايه نبداء بيا
- فرح قالت: "أنا عايزة أكون دكتورة، وأساعد الناس
- يسر قالت: "أنا عايزة أكون مهندسة، وأبني بيوت للفقراء
- نرمين قالت: "أنا عايزة أكون معلمة، وأعلم الأطفال
- الكل ابتسم، وقالوا إنهم هيكونوا دعم لبعض
- نادين قالت: "أنا عايزة أكون محامية، وأساعد الناس في حقوقهم
- يارا قالت: "أنا عايزة أكون مصممة أزياء، وأعمل ملابس محتشمة
- الكل ابتسم، وقالوا إنهم هيكونوا دعم لبعض في تحقيق أحلامهم
- فرح قالت: "خلونا نعمل خطة، ونتابع بعض كل أسبوع
- يسر قالت: "أنا معاكي، خلونا نكون دعم لبعض
- قرروا إنهم هيبدأوا في تنفيذ خططهم، وإنهم هيكونوا دعم لبعض في كل خطوة
- فرح قالت: "ربنا يوفقنا، ويجعلنا من الصالحين التوابين التقين "
- الكل قال: امن وقالوا اللهم آمين
- بعد ما خلصوا كلام، قرروا إنهم يروحوا يصلوا العصر سوا
- في المسجد، كانوا بيصلوا سوا، ويدعوا ربنا إنهم يوفقهم في طريقهم
- بعد الصلاة، فرح قالت: "خلونا نكون دعم لبعض، ونذكر بعض بالصلاة كلىيوم لو واحد فينا كسلت اتني تدفعه للصلاه وتفكره وتشجعها
- الكل قال: "تمام، خلونا نكون دعم لبعض
- رجعوا كل وحده علي بيتها، اتغدوا، صلوا، وكل وحده قعدت مع أهلها
- اليوم عدى، وبالليل فتحوا البنات الاربعه مكالمه جماعيه، اتكلموا، وبعدين استأذنوا بعض، وقفلوا، وناموا
- كل واحده فيهم نامت بعد ٤ ساعات، صحيوا علشان صلاة الفجر، صلوا، وقرأوا قرآن
- الساعه ٦ صباحا، كل بنت صبحت علي أهلها، وفطروا، لبسوا الخامس بنات ملابسهم المحتشمه فرح ازدال وخمار تركي فوقه نقاب نرمين حجاب ودرس مغطي جسمها ويسر زي نرمين ويارا ونادين لبسهم زي فرح ، ونزلوا، واتقابلوا، وراحوا مع بعض الكليه
-
- بعد ساعه كانوا عند باب الكليه، وفرح قالت: "يلا بينا، محاضرة النهارده مهمة "
- نادين قالت: "تمام، أنا جاهزة بكامل تركيزي علشان دهواللي هيحدد مستقبلي
- يارا قالت: "أنا كمان جاهزه وبكامل نشاجي وتركيزي
- يسر ونرمين كانوا بيبتسموا، وبيقولوا: "أحنا كمان جاهزين وبكامل نشاطنا وتركزنا
- دخلوا الكلية سوا، والعيون عليهم، بس المرة دي كانت نظرات إعجاب وتقدير
- مازن ومالك كانوا واقفين بعيد، وشايفين فرح وصحباتها
- مازن قال: "شكل فرح اتغيرت كتير
- مالك قال: "أيوة، شكلها بقت أحسن "
- فرح وصحباتها دخلوا المحاضرة، وبدأوا يسمعوا الدكتور بهتمام وتركيز وكل بنت بقت تكتب اللي الدكتور قاله
- بعد المحاضرة، فرح قالت: "يلا نروح نجيب حاجة ناكلها "
- الكل قال: "تمام
- راحوا الكافيتريا، وطلبوا حاجة ياكلوها
- فرح قالت: "أنا فرحانة إننا رجعنا لبعض "
- يسر قالت: "أنا كمان فرحانة
- وهما بياكلوا، مازن جه عندهم، وقال: "أنا ممكن أقعد معاكم
- فرح قالت: "أهلا وسهلا " اتفضل البيت بيتك تنور في اب وقت بس تكون اتغيرت بعد القلم بتاع امبارح
- مازن قعد معاهم، وبدأوا يتكلموا
- فرح قالت: "أنا فرحانة إنك جاي "
- مازن قال: "أنا كمان فرحان
مالك كمان هل انا كمان ليا مكان وسطكم ردت البنات كلها قالوا طبعا اكيد اتفضل بس تكون نويت تتوب زي مازن واحنا علشان اللي بيبقا معانا لازم يكون قريب من ربنا وبيصلي
مالك بفرحه طبعا وبدات صلاه الصبح اول يوم ليه النهارده بس تصدقي يافرح انا ارتحت كتير وكنت مبسوط جدا بعد ماصليت
- مازن ومالك قعد مع فرح وصحباتها، وبدأوا يتكلموا عن خططهم للمستقبل
- فرح قالت: "أنا فرحانة إننا رجعنا لبعض، وإننا بنساعد بعض في طريقنا
- مازن قال: "أنا كمان فرحان، وأنا عايز أكون دعم ليكم
مابك اكد علي كلم مازن و قال وانا سعيد جظا برجوعنا اصحاب تاني وانضمام نادين ويارا لينا وبقينا اعظم شله بقربنا لربنا
- نادين قالت: "أهلا وسهلا بيك، يامازن "
- يارا قالت: "أنا فرحانة إنك جايت، يامازن "
- مازن ابتسم، وقال: "أنا عايز أتغير، وأكون أحسن "
- فرح قالت: "ربنا يوفقك، يامازن "
- الكل قال: "آمين "
- بعد ما خلصوا كلام، مازن قال: "أنا عايز أروح أزور جدي، هو مريض "
- فرح قالت: "ربنا يشفيه، يامازن"
- مازن قال: "شكرا،يا فرح "
- مازن قام، وودعهم يتغير، وراح يزور جده
- فرح وصحباتها فضلوا في الكافيتري، يتكلموا عن خططهم للمستقبل
- بعد شوية، فرح قالت: "يلا نروح، عشان نزاكر المحاضره بتاعت انهارده
- الكل قال: "تمام
- راحوا البيت، و اتغدوا وبدأوا يزكروا ويرجعوا المحاضره. في المكالمه الجماعيه والشباب قالوا بقي شويا ونخلص المحاضره
- بعد ما خلصوا، فرح قالت: ياه احنا تعبنا جدا"يلا ننام، عشان بكرة محاضرات "
- الكل قال: "تمام "
- فرح يلا بقي ياحلوين تصبحوا علي خير منتسوش بعد كام ساعه تصحوا صلاه الفجر اظبطوا المنبه تمام الكل قال تمام تصبحي علي خير
- رجعوا قاموا بعد ٤ساعات علشان الصلاه وناموا تاني
- ناموا، وصحيوا الصبح، الساعه٧:٣٠ وبدأوا يوم جديد
استوب لحد هنا
- إيه اللي هيحصل بعد كده؟
- هل فرح وصحباتها هيكملوا في طريق التوبة؟
- هل مازن ومالك هيكملوا في طريق التوبة مع فرح وصحباتها؟ ولا ايمانهم هينهار ويرجعوا للضلال والعصيان والضياع تاني
انتظروني في الفصل الخامس قبل الاخير الامتحانات ونجاج البنات بعد التوبه
نصايح اليوم
-
1. التوبة هي البداية: التوبة هي أول خطوة في طريق الهداية، فلا تتردد في التوبة إلى الله.
2. الصداقة الصالحة: الصداقة الصالحة هي دعم كبير في طريق التوبة، فاختار أصدقائك بعناية.
3. الصلاة هي الحل: الصلاة هي الحل لكل مشكلة، فلا تنسى الصلاة في وقتها.
4. القرآن هو النور: القرآن هو النور الذي يضيء لنا الطريق، فلا تنسى قراءة القرآن كل يوم.
5. لا تتردد في السؤال: لا تتردد في السؤال عن أي شيء لا تعرفه، فالفرصة دايما موجودة**: الفرصة دايما موجودة للتوبة والرجوع إلى الله، فلا تفوتها.
7- عرفوا اولادكم ان التوبة هي البداية، والصداقة الصالحة هي الدعم، والصلاة هي الحل للكل المشاكل والخنقه والزهق والتوتر، والقرآن هو النور، ولا تتردد في السؤال، والفرصة دايما موجودة."
"توبوا إلى الله، وكونوا دعم لبعض، واذكروا بعض بالصلاة، واقرأوا القرآن، ولا تفوتوا الفرصة."
6-انصحوا اولادكم يبعدوا عن مغريات الدنيا لانه في الاخر متاع ذائف وكذب يفكروا في متاع الاخره انه خيرا وابقي ان الدنيا دار الفناء والاخره خيرا وابقي وان الحياة الدنيا متاع الغرور وانها فقط لهو ولعب وبتغريك بجماله وتنسيك اخرتك وحساب الاخره ووقوفهم امام المولي عز وجل
روايه التوبة بعد الضياع
(ظلام طريقه ومحرمات الشيطان)
#بقلم الكاتبه سهر احمد
الفصل الخامس قبل الاخير 😊
الامتحانات ونجاح البنات بعد التوبة
مررت الايام مر تقريبا 6شهر علي اخر احداث بعد توبت البنات والشباب
في صباح يوم جديد بجمال ونقاء قلوبهم
فرح وصحباتها كانوا قاعدين في الكلية، بيذاكروا المحاضرات قبل الامتحانات
نادين قالت: "أنا مش عارفة أذاكر حاجة، خايفة من الامتحانات"
فرح قالت: "متخافيش، يانادين، إحنا مع بعض، وهنساعد بعض"
يسر قالت: "أيوة، إحنا كلنا في نفس المركب سوا
"
نرمين قالت: "ربنا معانا، وهينجحنا إن شاء الله" ربنا حنين بكرمه ورحمته اكيد مش هيضيع تعبنا وسهرنا كده هدر
يارا قالت: "أنا جاهزة، خلونا نبدأ" ربنا معانا بقي
بدأوا يذاكروا سوا، ويشرحوا لبعض، والوقت عدى سريع
مازن ومالك كانوا قاعدين معاهم، وبيساعدوهم في المذاكرة
مازن قال: "أنا عايز أساعدكم، خلونا نذاكر سوا"
مالك قال: "أيوة، إحنا مع بعض"
بعد شوية، فرح قالت: "يلا نروح نصلي العصر"
الكل قال: "تمام"
راحوا المسجد، وصلوا، ودعوا ربنا إنهم ينجحوا
بعد الصلاة، فرح قالت: "خلونا نروح ناكل حاجة، وبعدين نكمل مذاكرة"
الكل قال: "تمام"
راحوا الكافيتريا، وطلبوا حاجة ياكلوها
مازن قال: "أنا عايز أقول حاجة"
فرح قالت: "قول، يامازن"
مازن قال: " أنا قررت أتقدم لفرح بعد منخلص امتحانات "
الكل سكت، وفرح احمرت
نادين قالت: "أهلا وسهلا، يامازن"
يسر قالت: "فرح، إيه رأيك؟"
فرح قالت: "أنا... أنا مش عارفة"
مازن قال: "متجاوبيش دلوقتي، فكري، وأنا هانتظر"
بعد شوية، فرح قالت: "أنا موافقة"
مازن ابتسم، وقال: "أنا سعيد" وان شاء الله مش هتندمي لحظه علي قررك ده
الكل هنأهم، وقالوا إنهم هيكونوا دعم لبعض
فرح بسعاده قالت عمري ماهندام بس مش واقته الكلام ده خلينا في المهم دلوقتي وهو الامتحان بعد الامتحانات والنتيجه نكلام فيه
الامتحانات جت، وفرح وصحباتها دخلوا الامتحانات، وكانوا واثقين في نفسهم
عدت الايام والامتحانات خلصت
بعد ما خلصوا الامتحانات، فرح قالت: "الحمد لله، خلصنا"
الكل قال: "الحمد لله"
جه وقت ظهور النتيجه والكل قلقان ومتوترين فرح الكل قالوا يارب استرها احنا تعبنا متضعلناش تعب يارب
الننيجه ظهرت
راحوا الكليه الصبح
الدكتور علق النتيجه علي حيط الممر كل والطلاب بدأوا يشوفوا نتيجهم والتقديرات بتعتهم
طالب من طلاب الجامعه قال انا نجتوبتقدبر مقبول
جه دور فرح تشوف النتيجه مازن شاف ليه وليها وقال
بفرحه
الطالبه فرح محمد عبدالله نصري ناجح درجه٩٩℅تقدير امتياز مبروك يا حضره الدكتوره حلمك اتحقق نقصل درجتين بس وتقفلي
الطالب مازن يوسف الملوني زيك يافري ٩٨℅تقديري امتياز ناقص ٣درجات وقفل
ادخلوا يااختي منك ليه انتي وهي وهو شوفوا حايبين كام كحكه وبسكوته البنات ردو بقلق وتوتر بالله عليك يامازن الواحد متوتر لوحده مش نقصه رخامتك كلنا خايفين
مازن بضحك ومرح عموما انتوا نجحتوا شوفت لمحه كده من تقدرتكم ادخلوا اتكادو
يارا قالت نجحت يابشر درجة ٩٧℅تقدير امتياز
نادين اغمي عليه لما شافت تقدرها خافوا عليها فكرها راسبت مازن شاف تقدرها قال اه يابنت المحنونه اغماءك ده فكرنكي سقتي المجنونه ناجحه بس من فرحته اتصدمت وقعت مكانها
يسر شافت تقديرها ناجح بتقدير امتياز٩٥℅
نرمين ناجح بتقدير امتاز٩٣℅
جه الدور علي مالك وكان خايف ومتوتر
راح يشوف ترجع وخاف راح مازن شاف له قاله للاسف راسب روح اتعشي بالكحك بتاعك زعل مالك جدا وقال عادي تتعوض السنه الجايه
مالك مصطفي الكملي ٩٣%تقدير امتياز
مازن قاله ياهبل بهزار معاك ناجح تقدير زي نرمين ٩٣℅ امتياز كنت بنكشك بس بشوف رد فعلك
بعد النتيجة، فرح وصحباتها نجحوا، وكانوا فرحانين جدا
مازن قال: "أنا سعيد، يافر ح"
فرح قالت: "أنا كمان سعيدة، يامازن"
بعد ما فرح وصحباتها نجحوا، قرروا يحتفلوا بنجاحهم
مازن قال: "أنا عايز أأخدكم ونخرج ونحتفل"
فرح قالت: "أيوة، يلا بينا"
راحوا مطعم جميل، وطلبوا أكل وشرب
فرح قالت: "أنا فرحانة جدا بنجاحنا"
نادين قالت: "أيوة، إحنا كنا متعاونين جدا"
يسر قالت: "وربنا كان معانا"
فرح اتكلمت وقالت شفتوا طعم الحلو للنجاح بتقرب من ربنا كن في غفله وعاصينه وقبل توبتنا كن بناخد السنه في سنتين ودهسببه بعدنا عن اللي سبب في نجاحنا وبرغم بعدنا عند طاعته سنين لما قررنا نقرب لي رحمته كفاءنا واحنا كنا عاصينه وقف جمبنا ونجحنا وبرحمته طبطب علي قلبنا اللي كانت بعيده عن جمال وجهه
يسر ردت قالت فعلا احنا كنا بعاد جدا عن دينا وكنا بنعمل كل الله حرمه الله وبنبعد كل يوم اكتر من اللي قبله بعصيانا وضيعنا عن رحمته
نرمين قالت شكرا يافرح علي انقذك لينا قبل مانقف قدام ايد ربنا مكناش هنعرف نجاوب يسر كلامها صح الشباب قالوا شكرا ليكي انت ويارا ونرمين انك فوقتينا بسرعه قبل فوات الاوان
مازن قال: "أنا عايز أقول حاجة"
فرح قالت: "قول، يامازن"
مازن قال: "أنا بحبك، يافر ح"
فرح قالت: "وأنا بحبك، يامازن"
بعد يومين من نحاجهم راح مازن اتقدم لي فرح وسط فرحه الاهل والاصحاب والاقارب
اتفقوا الاهلي علي كل حاجه وقروا الفاتحه وتفقوا علي موعد الخظوبه بعد اسبوع من قرأت الفاتحه في قاعه كبيره مزينه باجمل الورود الجمراء البيضاء والذهبي لبسه فستان سماوي متزر باجمال انواع اللولو والالماس وخلصت الميكاب
في غرفه مازن في القاعه مالك قاعد ينكشه ويقوله مبروك ياميزو ودعت السنجله وغناله سجل ياتاريخ كده سجل ودعنا حياه السنجل
قال مازن عقبالك يامالك البسك بدله خطوبتك علي حد بتحبه قرايب بنفسي
مالك قال بعيد الشر تف من بوقك انتةبتفزل عليه انا كده مبسوط بسنجلتي مش عايز
مازن قال ياوله انت فاكر اني مش واخد بالي انك عينك من نادين صحبه فرح وعينك هتطلع عليه
مالك قال نادين مين لا يبني مفيش الكلام ده كل مش صح
مازن طب عيني في عينك كده
مالك اهو صدقت اني مفيش حاجه من دي
مازن ايوه شوفت بس مش اللس قولت عليه شوفت لمعه عينك لما جبت سيره نادين والفرشات اللي طلعت في الاوضه من فرحتك
مالك قاله بصراحه انا معجب بيها جدا لا انا بحبها لما خلصنا امتحانات زعلت جدا لما حسيت اني معنتش هعرف اشوفها تاني ولما كلمتني وقولتي ان خطوبتك وقرايت فتحتك كمان يومين فرحت جدا ان الفرصه اتجددت وهرجع اشوفها تاني بعد شهرين
مازن قاله طب ماتتقدم لها رسمي علشان علاقتكم تكون حلال قاله انا فكرت اعمل كده بس خايف متكنش بتبدلني نفس الشعور
مازن قاله لا من الناحية دي اطمن لان هي حطت لي فرح انه بتحبك بس خايفه انك انت تكون اللي مش، بتحبها
مالك قاله هتقدم لها بعد خطبتك علي طول بس خلينا دلوقتي في ليلتك وسيبك مني اديني ضهرك البسك جاكت البدلة خلاص لبس مالك زرغط مبروك ياميزو يابني عقبال الفرح ولبسك بي ايدي بردوا
مالك قال افرح انت بس بعد بكام يوم هخطب نادين وفرحنا سوا في ليله وحده
مازن قاله انت بصصلي في، ليلتي عايز تشركني في ليله عمري
مالك قاله اه احنل في كل حتة مع بعض في الليله ده كمان مع بعض مش، هسيبك
وعند فرح في غرفها
الجاح محمد ولد فرح وامها دخلوا عليه امها بكت من فرحته بفرح بنتها مسحت دمعها وزغرطط قبلتها من جبنها وحضنتها
ابوها محمد بس جبنها كمان وقلها شوفتي فرحه التوبه عملت ايه عادت عليكي بفرحه كبيره اولهم توبتك بعدها نجاحه بفضل من ربنا واخرهم خطبتك وبعد كام شهر زواجك
مبروك يابنتي يااول فرحه دخلت قلبي بحضروك وتشريفك في علينا ياحنتي انت واختك علي الارض
صحبتها بركوله وقالوها الف مليون مبروك يافري وعقبال الليله الكبيره نفرحلك كده واكتر كمان مبروك يااعظم صديقه في الدنيا لولكي كنا ضعنا وكملنا في الضياع وكان ربنا فضل غضبان علينا ده كان كلام يسر ونرمين
كملوا يارا ونادين علي كلامهم قالوا انتي بافرح صحبتك كانت فرحه لينا علمتنا كتير معني الصداقه الحقيقي والاخوه والسند ودعم بحبك ودعم لبنا وطيبه قلبك كنتي ونعمه السنه والدعم لينا كلنا علي ايدك يسر ونرمين لقوا طريق النجاه من النار وانا ونادين فوزنا بصحبها واخت كنا بنتمني ونسعي لصدقته وقربها طول عمرا واخيرا اتحقق حلمنا ب جودك جمبنا ونجحنا سوا
اخدها بعد مباركه من الكل ونزل علي اول سلم من سلالم القاعه قل له اتغضل يابني ده اول تقديم ليه معاك عقبال تقديم الزفاف ونصايح ليكم
الكل صفق، وقالوا إنهم سعداء بيهم
كل القاعه فرحنين لي فرح ومازن
اخيرا لقوا طريقه في قربهم لربنا
الخطوبة تمت، والكل كان فرحان
بعد 3 شهور، الزواج جهزوا كل حاجة،
روايه التوبة بعد الضياع
(ظلام طريقها ومحرمات الشيطان)
#بقلم الكاتبه سهر احمد
الفصل السادس والأخير: اعتراف بالحب والزواج
مازن راح لفرح بعد الخطوبة، وقال: "أنا سعيد جدا إننا هنكون مع بعض"
فرح قالت: "أنا كمان سعيدة، يامازن"
بدأوا يخططوا للزواج، والكل كان سعيد بيهم
نادين قالت: "أنا فرحانة جدا لفرح"
يسر قالت: "وربنا هيجمعهم بالحلال"
خلصت الخطه كل واحد راح على بيته
يسر ونادين ونرمين ويارا كانوا ماشين في الليله دي مع بعض كانوا بيقولوا الليله كانت جميله جدا وفرح كانت جميله جدا بحجابه الليله مازن وفرح كانوت فرحنين بجظ وطيرين من السعاده نادين قالت فعلا والله
يارا والبنات قالوا فعلا ماشب ياختي واكيد طبعا ياابله يانيدو لو سالتنكي علي مالك انه كان بيصلك ومركز معاكي طول الحفله هتنكر انك تعرفي وتقولي مااخدتيش بالك برغم. كل مايللك تحمري وتتوتر صح
نادين قالت انتوا لحظتوا زيي قالوا اه وحفلوا عليه ووغنولها عاشق وغلبانه ونبي عاشق ومسكينه ونبي فرح اتقمست وسبتهم جريوا وراها وقالوا خالصوا اقفي يامجنونه نفسنا اتقطع من كتر الجري ياخربيتك
بعد كام يوم مالك كلم مازن قالوا ميزو اخبارك ايه مازن قالوا انت متكلمناش دلوقتي اللي علشان حاجتين ياما في مصيبه عملته او انك فرحان جدا او حزين جدا
مالك قاله نشنت هي رقم انتين فرحان جدا
مازن قاله ايه اللى فرحك اوي كده قولي شوقتني
مالك قاله اسكت شويه هو انت مديني فرصه اقولك حاجه هقولك اه نستني انا هروح يوم الجمعه بعد العشاء اتقدم يادين ومحتاجك معايا تيجي هناك ممكن تجي كان لازم اخد الخطوه ي علشان حبنا يخرج للنور وبيقي في حلال ربنا
مازن قالوا بضحكه اخيرا اخدت الخطوه اللي مسنيها والبنت كمان قلبها اتشحتف علشانه
مالك قالوا هتقدم ولو اهل نادين واقفوا هتنفق الخطوبه هتكون بعد ٣ايام والفرح معاك انت وفرح عشان الفرحه تبقي واحده الصحاب مع بعض لو لا خلينا فيك انت
مازن قال جتي ليلتي بصلي فيها بس اشطا هتبقي احلي ليله بوجود فرحنا مع بعض
مر الاسبوع بسرعه البرق وجه يوم الجمعه راح مالك ومازن والبنات وفرح واهل مالك بيت نادين علشان الاتفاق اخيرا اتفقوا وفقوا اهل نادين علي خطوبه يوم الجمعه الجايه وبعد ٣شهور الزفاف الكل قال تمام تمات قرأت الفاتحه والكل فرحان وبعد مرور اسبوع تمام الخطوبه وطبعا مازن عمال زي ماوعد مالك لبسه البدله بنفسه
تقديم احداث
مرت ٣شهور بسرعه البرق وجه يوم الزفاف
بعد تجهزات لوازم الزفاف منوك كل شيء كل واحد اخد عروسه وراح يحجزوا فاستين الزفاف وبعد اسبوع في التوتر
جه اليوم المنتظر اللي بينتظروا العشاق والاهل والاقارب
يوم الزفاف في قاعه الياسمين اكبر قاعات القاهره
كان العرسان فرحنين وكانوا بيلبسوا بدال الزفاف الانيقه المزينه بالالماس بفرحه نزلوا بعد ماخلصوا لبس تحتوفي اسفل القاعه مكان الكوشه كل واحد مستني حبيبته مازن في طرف السلام كن اليمن ماسك التربزين ومالك من الناحيه الثانيه اللي قصاده عامل زيه كل اب وام اخد خلوا بركوا لي بنته لان البنات كانوا زي الشباب بيجهزوا في نفس الغرفه بعد ماخلصوا لبس وميكاب البنتين كانوا طلعين ظي الاميرات بحجابهم وميكاب راقيق وفستان الابيض تحفه عليهم الامهات بكوا والابهات باسوا بنتهم من جبينهم وكل الاباء والامهات نصحوا بنتهم وقالوا
الحاج محمد قال يافرح حافظي علي بيتك وجوزك متخليش الشيطان بينكم وتجيش غضبانه ابدا كل مشكله بينكم حلوها بينكم بهدواء مدخليش ثلاث لااهلك ولا اهله مازن ابن حلال وبيحبك
عند نادين ولدها قال نفس كلام ولد فرح
اخدوا البنات كل اب نزل سلم بنته لي جوزها ووصوا ازوجهم عليهم بهدواء كل زوج باس جبين زوحته
اتجهوا لي طاوله كتب الكتاب مازن الاول وتمت كتب الكتاب الكتاب الشيخ بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم علي خير وفي خير بالرفاء ولبنين
وعند مالك عمل نفس الكلام
مازن انت مراتي واميره قلبي يافرو مش مصدق حاسس نفسي، بحلم وفرح قالت نفس كلامه احنا مع بعض
وعند مالك قال انت مراتي دلوقتي يانيدي مش مصدق حد يقرصني حاسس ان ده حلم او بتخيل
راح مازن قرصه قاله مالك يخربيت ايدك يااخي تقيله اي ده مازن ماله انت مش بتثولةمش مصدق عايز حد يقرصك نفذت طلبك قرصتك
بعد شويه اشتغلت الاغاني الاسلاميه لحد اخر الفرح
وبعد الفرح كل زوج اخد زوجته واتجهوا علي بيتهم وكانوا اخدين بيت واحد كل واحد غرفه فيله كبيره
وتم الزواج
الأهل والأصحاب والقرايب كانوا فرحانين لفرح
فرح ومازن كانوا سعداء جدا، وبدأوا حياة جديدة
الكل دعا لهم بالسعادة والتوفيق
بعد الزواج، فرح ومازن سافروا شهر عسل، وكانوا سعداء جدا
رجعوا من السفر، وبدأوا حياتهم الزوجية
فرح قالت: "أنا سعيدة جدا، يامازن"
مازن قال: "أنا كمان سعيد، يافر ح"
عاشوا حياة سعيدة، وكل يوم بيقربوا أكثر من ربنا
والكل فرحان بيهم، وبيسعدوا بحياتهم الجديدة
بعد شهر زواج
بعد شهر من زواج فرح ومازن، فرح اكتشفت إنها حامل
راحت ل مازن قالت له: "يامازن، أنا حامل"
مازن فرح جدا، وبدأ يبكي من الفرح
قال: "أنا سعيد جدا، يافر ح، ربنا رزقنا بالذرية الصالحة"
ونادين كمان اكتشفت حملها
مامت فرح قالت لها هاتي اختبار حمل وعمليه لو ظهر شرطتين حمر غمقين اكيد حمل كانوا خفاف يبقي حمل وهمي وده ارهاق مش اكتر عملت الاختبار طلع حمل
ونادين كانت بردو حامل قالت لي مالك بفرحه حسيت بحاجه غريبه واني ديما تعبانه وسهتانه كده وعندي رغبه في التقياء وديمان نايمه كلمت ماما قالت ده حمل وعلشان تتكدي اكتر هاتي من الصيداليه اختبار حمل وعمليه لو ظهر شرطتين حمر غمقين اكيد ده حمل لو اتاكدتي روحي لي دكتوره تبعي معاها
تبعوا البنات مع الدكتوره كل شهر
وبعد كام شهر عرفوا نوع الاجنه فرح حمل في ولد
ونادين في بنت
بدأوا يتابعوا مع الدكتوره حملهم، ومرت
الشهور بسرعة البرق
جه يوم ولادة فرح، وتعدت الأيام بسلام
مرت سنة على زواجهم وولادة الطفل محمد مازن يوسف الملوني
فرح ومازن سموا الطفل على اسم والد فرح
ونادين ولدت في نفس اليوم
وبنتها اسمها نسرين مالك محمد خالد الكملي
علي اسم امها
مرت سنه بسرعه والاطفال كبروا سوا قدام عينهم
أول عيد ميلاد لمحمد ابن فرح ومازن، ونسرين بنت مالك ونادين تجمعوا الأهل والأصحاب
كل واحد من صحابتهم اتجوز كان معاهم، في لمه عيد ميلاد اولادهم ولادهم لعبوا سوا
فرح قالت: "أنا سعيدة جدا، يامازن، ربنا رزقنا بالطفل الجميل ده"
وقالت نادين لمالك نفس الكلام
مازن قال: "أنا كمان سعيد، يافر ح، ربنا يجمعنا دايما مع بعض"
😊
قدام طاوله عيد الميلاد قالوا ابطالنا لبعض
مااحلي التوبه النصوحه بعد هالك وضياع وعصاين واهمل صلاه وعباده وتقرب من ربنا هنفضل طول حياتنا الجايه سند وضهر واعانه لبعض علي الطاعه والعباده وتقرب من ربنا قالها البنات كلهم والشباب
النهاية 😊
فرح ومازن عاشوا نهاية سعيدة، مليئة بالحب والتوفيق 😊
وها قد حانت لحظه الوداع وداعا روايه التوبة بعد الضياع التي كانت نصيحه ورساله قبل ان تكون روايه عشنها وشدنا كل حرف منها وجمعنا فيها بين حب حلال وطاعه وعباده وايضا تقرب من الله الواحد الاحد المولي ﷻ
نصايح الفصل الاخير من روايتكم اللي كلكم حبيتها
اخر نصايح اليوم
1- انصحوا اولادكم انهم يسندوا بعض في كل امور حياتهم ولو في صاحب عاصي ينصحوا يصلي ويقرب من ربنا
2- اجعلهم يسعدوا محتاج يحتاج مساعده سواء في الدين او في الصدقة الماديه والمعنويه
3-الكلمه الطيبه صدقه والابيتسامه في وجع اخيك المسلم صدقه
4-بكرر كلامي اولادكم مرايتكم التربية الصحيحه الصالح علي الدين والطاعه والصلاه والتقرب من ربنا اكبر طريق لطاعهم ليكم
5-عرفهم ان طاعه الاب والام من طاعه الرب لو سمعوا كلمكم سواء كان في الدين او كان حتي في امور الحياه ونصيحه منكم يتقبله لانك اهلهم مش هتحبلهم الشر والسوء ابدا بل بالعكس خالص تصرفتكم معاهم ونصايحكم ليهم ده خير ليهم
6- منتسوش تفكرهم بربنا دايما لو ضلوا طريقهم وبالصلاه لو نسيوا والهتهم الحياه وانشغلوا بي جماله
واخيرا بحبكم جدا جدا الي القاء انتظروني في روايه جديده احداث مشوقه
تحياتي_للجميع الكاتبه سهر احمد
تمت
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


0 تعليقات