القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية همس القلوب الفصل التاسع والعشرين والثلاثون والحادي والثلاثون والثاني والثلاثون بقلم الكاتبه أميره الشافعي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية همس القلوب الفصل التاسع والعشرين والثلاثون والحادي والثلاثون والثاني والثلاثون بقلم الكاتبه أميره الشافعي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية همس القلوب الفصل التاسع والعشرين والثلاثون والحادي والثلاثون والثاني والثلاثون بقلم الكاتبه أميره الشافعي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


حاول ياسر الإتصال بمراد ولكنه هاتفه أصبح غير متاح

قال محمد.... طيب إهدي يا أستاذ ياسر أكيد هيوصلو لها....

ياسر بحزن : أكيد مراد هيعمل كل جهده دي مراته

مراته.... قالت شهد بتعجب

ليجيب ياسر ،؛ أيوه مراد كتب كتابه علي ليلي وعلشان كده أكيد مش هيسبها

نظر لمحمد وقال : أطلع بعربيتي أشوفها ولا أعمل إيه

محمد بتأثر : مالوش لازمه لأننا منعرفش مكانهم

كانت سما أيضا حزينه من أجل ليلي.....

عادت نوال مع ماهي وممدوح وزوجته إلي الفيلا....

وكانت زيزي في أحسن حالاتها وفي جناحها الخاص قالت ببرود لممدوح : مش عارفه الدنيا مولعه علشان إيه ما تغور في ستين داهيه.....

ممدوح بغضب : إنت إنسانه متبلدة المشاعر يا زيزي أقسم بالله أنا نفسي بقيت بخاف منك

مالك بتكرهي الناس كلها ليه..... ما تحطي نفسك مكانها مش أي حد معرض لكده

قالت وهي تضع طلاء الأظافر علي أظافرها وتزفر الهواء بدلال عليه ليجف

إنزل يا ممدوح إقعد مع الزعلانين تحت مش ناقصه نكد أنا......

إنتي النكد كله... قال ذلك وهويزفر ضيقا ويتركها ليصفع الباب بعد خروجه..

في الأسفل

كان القلق والتوتر.. سيد الموقف فالكل خائف علي ليلي ومراد وكرم أيضا

با رب رجعهم بالسلامة... قالت ماهي وهي تجلس وتحتضن همس التي نامت في أحضانها الدافئه.......

في المزرعه

قال ياسر بحزن : طيب أنا هروح ولو عرفت حاجه بلغني لو سمحت يا محمد

كان مراد قدقام بتعريف ياسر لمحمد قبل خطف ليلي.....

فقال محمد : معاك حق قعدتنا هنا في المزرعه زي قلتها إحنا كمان هنمشي

إتفضل معانا يا ياسر...

لا شكرا... أنا همشي ولو عرفت حاجه بلغني

ممكن تقولي رقمك أطلبك وتسجل رقمي علشان لو فيه جديد أكون شاكر لو بلغتني

طبعا.... قالها محمد وبالفعل تبادلا أرقام الهواتف

نظرت له شهد بتمعن وقالت

هوإنت ملاكم ؟

ياسر بتعجب : إشمعني يعني.. لاء مش ملاكم ولا حاجه بس بلعب رياضة

عن إذنكم أنا ماشي!!

قالت شهد لمحمد : طب مش إنت هتروح توصل سما يا محمد أنا ممكن أخلي الأستاذ ياسر يوصلني.... ولا عندك مانع يا أستاذ ياسر

لاء أبدآ إتفضلي

صعدت لسيارته الحديثه وجلست بجواره وقالت بدون تحفظ

علي كده بقي إنت غني أوي صح ؟

لاء عادي... . قال ياسر وأردف... تعرفي إني مستغربك قوي

ليه.... قالت شهد بدلال

جريئه زياده عن اللزوم عكس ليلي بنت خالتي الله بردها بالسلامة : قال ياسر

شهد بدلال : يعني عجبتك

ياسر بدون تفكير : إطلاقا

. مش فاهمه : قالت ببلاهه

ياسر بجديه : ال زيي تعب علي ما كون نفسه وبقي حاجة يا آنسه شهد

لما يعجب.. يعجب بإنسانه جاده مظهرآ ومضمونا... إنتي حلوه بس متعجبنيش

شهد بغيظ : تعرف إنك قليل الذوق

ياسر بإبتسامة واسعه : أعرف إني صادق في كل كلمه بقولها متعودتش أنافق

شرد ليفكر في ليلي وقال بتوتر : يا رب يجيبك بالسلامة يا ليلي

شهد ببعض الغيره : ليلي بالنسبه لك بنت كويسه

ياسر بإندهاش ؛ ليلي تعتبرأختي الصغيره

لكن طبعا أي حد يشوفها بنت كويسه

علشان لابسه حجاب : قالت شهد بسخريه

شعر ياسر أن شهد إنسانه غريبه نوعآ ما

فقال بهدوء : لوسمحتي قوليلي البيت فين بالظبط علشان أنزلك عنده

شهد بلا مبالاه : لما نوصل هقولك بس كمل كلامك.....

ياسر بجديه : معدش عندي كلام يا آنسه شهد

بس فستانك القصير مثلا وشعرك ال جعدتيه بشكل غريب يلفت نظر أي حد طبعا

بس مش بالضرورة يعجبه

هنا أشارت شهد لبنايه عاليه وقالت

بس شقتنا هنا

أوقف ياسر السياره وقال : مع السلامه

لتصيح شهد قبل أن تصفع الباب بقوه : علي فكره إنت إنسان قليل الذوق

وإستدارت لتتركه متعجبآ ليقول : إنسانه غريبه ربنا يهديكي...

في شقة سما

جلست هي ومحمد في غرفه مريحه علي مقاعد الصالون الفضي العتيق..

تناول محمد رشفه من كأس العصير وقال : أنا آسف يا سما علي ال حصل أكيد زعلانه إن الخطوبه باظت

سما بتفهم : ولا باظت ولا حاجة يا محمد إحنا مع بعض أهو

أنا فعلآ متضايقه علشان ليلي صعبانه عليه قوي وخايفه ال خطفوها يعملوا فيها حاجه وحشه

مسكينه با عيني

محمد بحزن : ليكي حق ربنا يردها بالسلامة

تعرفي إني إتفاجئت بجوازها من مراد ليلي دي من يوم ما ظهرت وكلها مفاجأت مره شمس ومره ليلي

ومره مراد يطردها ومره يقولو إتجوزها. شخصيه محيره

سما بنفي : بالعكس شخصيه بسيطه وطيبه جدا أنا إتعاملت معاها المده ال قعدتها في المستشفي بنت في منتهي الرقه

ربنا يردها سالمه

آمين :قال محمد

في سيارة كرم

ظلت الشاحنه تتبع طرق مختلفه بغرض التمويه فقد رأي سياره تتبعه في مرآة سيارته واستمر مراد بالصياح منفعلآ : العربيه هتفلت مننا يا كرم هاتني مكانك

بالفعل أوقف كرم السياره ليتبادل الأماكن مع مراد

الذي أخذ يقود بسرعه جنونيه في حين إتصل مراد بزملاؤه للتبليغ عن واقعة الإختطاف وطلب الدعم...

في الشاحنه التي إتجه سائقها إلي الصحراء وأصبح يسير بطرق متعرجه

شعرت ليلي بالتخبط وفتحت عيناها ببطئ لتتعجب أين هي وما هو هذا المكان المظلم الكئيب

بدأت تسترد وعيها وتذكرت ما حدث

تحسست حقيبتها الملقاه بإهمال بجوارها

وفتحتها بحذر لتخرج الهاتف

لم تسمع رنينه من قبل من آثار المخدر ولكن إنحدار السياره وتخبطها جعلها تنتبه

فتحت الهاتف لتطلب مراد الذي صاح ؛

ليلي.... ليلي ..... بتتصل يا كرم

جذب كرم الهاتف من مراد

وقال بسرعه : ليلي إحنا وراكم إنت لسه في العربيه مش كده.....

ليلي بتثاقل : أنا مش عارفه يا كرم في صندوق عربيه ضلمه

والسواق بيسوق بجنون فين مراد

جذب مراد الهاتف بعنف وصاح : ليلي حد آذاكي

ليلي برعب وهي تهمس : أنا خايفه قوي يا مراد

لو جرالي حاجه خد بالك من همس متخليش زيزي تأذيها...

ليلي. ليلي. صاح مراد وهو يلقي الهاتف بعنف علي مقعدالسياره فقد إنقطع الإتصال

ظل السائق يقود السيارة بسرعه جنونيه

حتي إختفي في الصحراء

وسمعت ليلي صرير إطارات السياره وهدأت الحركه قليلآ عن قبل

فعلمت أن الرجل توقف بشاحنته

إرتعدت أوصالها من الخوف

ها هو قادم ليفتح صندوق الشاحنه ويصيح بغلاظه

إنزلي

تأملت ليلي ملامح الرجل القاسيه إنه رجل خمسيني داكن البشره عابس الوجه.

نحيف وطويل : نظر إليها مطولا وصاح إنزلي قلت لك

نزلت ليلي التي بهت لونها خوفآ. تحمل حقيبتها

الني جذبها الرجل عنوه وألقاها بإهمال في الشاحنه

كان يحمل بيده اليمني مسدس حديث الطراز به كاتم للصوت

بيد صلبه دفع ليلي بإتجاه باب مخزن قديم وقف بسيارته أمامه وقال بلهجه آمره:

إفتحي الباب

دفعته ليلي بإيدي مرتشعه وهي ترتعد وقالت بخفوت : أنا معملتش حاجه. إنت مين وعاوز مني إيه

دفعها بقوه لتقع علي أرض المخزن الصلبه كان المكان واسع وفارغ إستدار هو ليغلق أبواب المخزن الخشبيه الكبيره

وصاح.بإنفعال واضح ... قتلتيها ليه

مين قتلت مين.... بتقصد مين.. سألت ليلي التي بهت لونها من الخوف وتحشرج صوتها

طه بصياح : إنتي مش جيتي بيت شاكر وقلتي إنك شمس وجبتي معاكي بنتها

إيوه حصل.... بس مراد لما جاني

إخرسي : أمرها لتصمت تماما

أخذ يتحدث وكأنه قاضي يصدر حيثيات الحكم بالإعدام علي المتهم

! إنتي هتموتي لأنك قتلتي بنتي. قتلتي شمس..... قتلتيها علشان تيجي تعيشي مع الناس الأكابر

قال بحزن دفين : ليه قتلتيها شمس كانت غلبانه وطيبه. شرد لثواني ليردف. بحزن...وحسره....... . كانت جميله. .

كانت ليلي مذهوله تماما مما يحدث وما يقوله هذا الرجل

أيتهمها بالقتل ولا يدع لها المجال لتبرئ نفسها

هل سيقتلها بذلك السلاح الذي يحمله

فلترد الشهادتين إذا. فلا مجال للتحاور معه

رفعت سبابتها لتنطق الشهادة وأسنانها تصطك من الخوف والإنفعال

تكورت في ركن من المخزن الواسع

فقط لويمنحها فرصه لتدافع عن حالها

قالت بيأس : أنا مقتلتش شمس أنا ساعدتها وحبيتها وهيه حبتني وأمنتني علي بنتها وأوراقها.. صدقني

إتشاهدي علي روحك.. قالها طه ورفع سلاحه

ليسمع إرتطام الباب

حيث دفعه كرم ودخل مراد مثل المجنون

يصيح ليلي. ... ليلي

ما أن رأي طه كرم ومراد حتي إندفع كالسهم...

ليجذب ليلي ويدفعها أمامه كدرع بشري ويسلط المسدس علي رأسها ويقول

محدش يقرب...... لو قربتم مني هفرغ المسدس في رأسها

مراد.. همست ليلي

ليستدير طه وهو يدفع ليلي بحذر أمامه ليقترب من باب المخزن

آمرآ مراد وكرم بالدخول في ركن قصي من المخزن وإلا سيطلق الرصاص علي ليلي

قال كرم بتمرس : إهدي يا مراد وإسمع الكلام

مراد بصياح : لو لمستها هقتلك

طه بضحكه هستيريه وصوت أجش :أنا كده كده ميت متفرقش معايا.... بس... لاء..... لازم أعيش وأنتقم من كل ال آذي بنتي وآذاني

إنت إبن شاكر صح طالع كلب زيه

إقترب مراد منه ليجذبه كرم قائلا؛ ما تهدي يا مراد

إنت مين. ... قال مراد

ليصيح طه ::: أنا طه أبو شمس ال الكلبه دي قتلتها.. أردف أنا مراقبكم من إسبوع وعرفتكم كلكم بس محامي ابوك النتن موصيني مجيش جنبك أردف بإنفعال

قتلتو شمس ليه؟؟؟؟؟

مين ال قالك إن ليلي قتلت شمس ال قالك كده قذر كذاب :قال مراد

أبوك ال قالي..... وطلعني من السجن.. . وجابلي إثباتات ان البت دي منتحله شخصية شمس بعد ما قتلتها أردف بتساؤل

صح هيا مش كانت عامله نفسها شمس..... قال ذلك طه

صح بس علشان تحمي بنتها..... صاح مراد

بابا. ... بابا ال قالك... إنت كذاب. كذاب

كانت ليلي ترتعد وتهمس : مراد إبعد يا مراد

هيأذبك.... إبعد يا حبيبي علشان خاطري

فجأه لم يتمالك مراد نفسه فقد تكهن أن طه يراوغه ليقترب أكثر من الباب فيقتل ليلي ويفر هاربا

وهكذا كان يفكر طه بالفعل.......

في لحظه واحده إندفع مراد ليهجم علي طه يريد أن يدفع المسدس من يده

لتنطلق الرصاصه وتصرخ ليلي ويسقط مراد

الذي إستقرت الرصاصه بكتفه الشمال

ليسرع كرم ممسكا بطه ، الذي كان الأسرع حيث ضرب علي رأسه بالمسدس ليترنح كرم قليلا ويفر طه هاربا بكل ما لديه من سرعة ، بينما حاول كرم التماسك وركض ليري مراد الذي أوشك علي فقدان

وعينه وركعت بجواره ليلي ترفع رأسه علي ركبتيها

وتشعر بالإنهيار.....

لسه جايين.... صاح كرم لزميله الذي هاتفه ليسأله عن مكانه الحالي

صرخت ليلي : إنت لسه هتتكلم في التليفون مراد دمه هيصفي

قال كرم بحده : روحي إفتحي باب العربيه بسرعه وتعالي ساعديني ننقله لحد ما حد يجي ياخد عربية المجرم ال هرب الله ينتقم منه....

ليلي باكيه : الله ينتقم من ال ضحك عليه

بسرعه فعلت ليلي ما أمرها به كرم وساعدته لإدخال مراد في المقعد الخلفي وجلست بجواره وهي تحتضن رأسه بين يديها

وتنحني لتقبل رأسه وتبلل جبينه بدموعها السخيه.....

لاحظت النزيف المستمر فنزعت عنه الجاكت الذي تلوث بدمائه ووضعت جزء منه علي جرحه وأخذت تضغط بيدها وتصيح.. . يا رب.. إسترها يا رب دمه إتصفي

بسرعه يا كرم الله يخليك مراد هيروح مننا.....

عندما وصلو المستشفي صاح كرم :: حد يلحقنا

بالفعل تم نقل مراد علي فراش نقال وظلت ليلي تهرول وتبكي وراءه

إلي أنا منعها العاملين بالمستشفى من دخول غرفة العمليات

فوقفت علي الباب تبكي بصوت مرتفع

فما حدث معها كان مؤلما منذ خطفها إلي تلك اللحظه...

إتصل كرم بماهي وأخبرها ما حدث

وبعد وقت وجيز حضرت عائلة الخرافي بأكملها....

كان وجه ليلي شاحب وقد خارت قواها

فجلست في إستراحة الانتظار

لتتفاجئ بشاكرالقادم نحوها بوجه متجهم

ليصيح : ضيعتي إبني ..

واقفه تتفرجي عليه إمشي غوري إطلعي بره من هنا...

ما أن أكمل عبارته حتي إنهارت ليلي فقد ذاقت اليوم الآمرين وليست بحاجه لكلمات شاكر اللازعه

أردف بكبرياء يستكمل عباراته القاسيه

إنت سبب البلاوي ال بتحصل لإبني إطلعي من حياتنا.... مراد لو جراله حاجه هخنقك بإيديه دول

صمت عندما صاحت ليلي ليسمعها كل أفراد العائله :

جبروتك هوال ضيع مجدي وشمس ال كانت مريضه وجوزها إستنجد بيك خذلته

مات إبنك ومراته بسبب قسوتك وعنادك......

ومراد إنت السبب ف ال جراله

الراجل ال خطفني إنت ال بعته وخليت رجالتك يخدعوه ويفهموه إني قتلت شمس مع إنك القاتل الحقيقي.... إنت ال مفروض تكون مكانه دلوقتي..... إنت سبب البلاوي كلها. .....

شاكر بغلاظه...... . أنا هنادي السواق يرميكي بره

ليلي بصوت عالي : لعلمك بقي ال مرمي جوه ده جوزي علي سنة الله ورسوله ولوقتلتني مش هسيبه لحظه. .

جحظت عينا شاكر الذي همس : بتقولي إتجوزك....


#االفصل_٣٠


الفصل الثلاثون

في المستشفي  

جحظت عينا شاكر وقال بذهول يخاطب ليلي ،: بتقولي مراد إتجوزك

نوال برجاء :::خلاص بقي يا ليلي كفايه كلام دلوقتي لحد ما نطمن علي مراد إحنا في إيه ولا في إيه يا جماعه.............. تدخلت نوال بعد أن إستمعت لجزء من حوار شاكر مع ليلي

ليستدير لها شاكر ويقول بلهجه صارمه ؛:: كنتي عارفه يا نوال إن مراد إتجوزها

نوال بلا مبالاه : إحنا في إيه ولا في إيه يا شاكر جواز إيه وطلاق إيه وإبني مرمي جوه.

كانت نوال منهاره تمامآ وخائفه أن تفقد مراد. كما فقدت شقيقه من

قبل ولكن شاكر قال للمره الثانيه...

كنتي عارفه يا نوال ؟؟؟

أيوه كنت عارفه أومال كانت هتعيش معانا بصفتها إيه... ؟؟

بكاء ماهي جعلهم يقطعون حديثهم فقد كانت ماهي مرعوبه علي مراد وأخذ كرم يربت علي كتفها....... ويهدئها ممدوح

وتركتهم ليلي جميعا وعند باب الغرفه التي بها مراد

ركعت علي الأرض بجوار الباب المغلق تتوسل إلي الله تاره وتبكي أخري

وصمت شاكر تمامآ وجلس يمرر يده علي وجهه بعصبيه

وبالفعل كان الجميع يشعرون بالقلق

بعد أكثر من ساعتين قضوهم بين الخوف والترقب

خرج الطبيب : ليلتف حوله الجميع

قال الطبيب بهدوء : الحمد لله المريض ده محظوظ الرصاصه كان بينها وبين القلب مافيش لكن ربنا ستر

إستخرجنا الرصاصه وعملنا نقل دم للمريض

ال فقد كميه كبيره من دمه...

وبرده من كرم ربنا إن فصيلته كانت متوفره

وهو دلوقتي في غرفة الإفاقه مع الدكتور المختص

الحمد لله قالتها نوال

في غرفة الإفاقه وقف طبيب التخدير

يربت علي وجه مراد ويناديه

مراد...... مراد

ليهمس مراد ..... ليلي

خرج الطبيب مبتسما وقال : مين ليلي

ليتجهم شاكر

وتقول نوال وهي تشير لليلي : آهي ليلي... مراته يا دكتور

إقتربت ليلي من الطبيب تتوسل إليه أن يتركها تدخل لمراد لدقائق

ليقول ضاحكا : طيب إدخلي لقيس ال أول مافاق نادي علي ليلاه

ليضحك الجميع عدا شاكر الذي كان مصدومآ.....

بدء يشعر كم هو بعيد عن عائلته ألدرجة أن يخفي عنه إبنه الأكبر زواجه.....

دخلت ليلي ومعها نوال التي أصرت أن تري إبنها

إنحنت ليلي لتقبل قدم مراد المدد علي الفراش ثم إستدارت لتقبل يده وتنهمر دموعها بشكل مؤثر

ليه كده يا بنتي. ... قالت نوال

لتهمس ليلي ،: ضحي بنفسه علشاني الطلقه دي كانت هتبقي في رأسي لولا مراد

كرم ظابط بس كان حذر وهادي لكن مراد ماهموش أي حاجه وهجم علي طه في اللحظه ال كان ناوي يضربني بالرصاص ويهرب...

إنحنت لتركع علي الأرض وتحتضن يده الممده إلي جواره.....

ليلي...... نادي مراد بضعف مره أخري

لتهمس ليلي : أنا هنا يا حبيبي..... أنا جنبك يا مراد.... جنبك لآخر عمري

رأت طيف إبتسامه لاحت علي محياه

وإبتعدت قليلآ لتقترب منه أمه وتنحني لتقبل جبينه...

دخل الطبيب فسألت نوال : هو مش فايق ليه يا دكتور

قال الطبيب بتفهم : هوبدء يفوق ونادي علي ليلي شويه.... شويه.. هيفوق تمامآ

بس إتفضلو إخرجو بقي علشان ممنوع الإرهاق أوالإزعاج.. ...

خرجت ليلي مره أخري لينظر إليها شاكر نظره مبهمه لم تعرف ليلي مغزاها...في حينها ..

ولكنها فهمت بعد قليل حينما إتجه نحوها رجل عملاق يتبعه آخرون وقال لها ذلك الرجل علي مرأي ومسمع من الجميع

يلا إتفضلي بره من هنا دي أوامر شاكر بيه الخرافي

إتجهت نوال نحو الرجل وقالت بحزم :

إنتو إتجننتو دي مرات مراد

لتسمع صياح شاكر الذي أشار إليهم ليحمل الرجل ليلي علي كتفه بعنف

وخرج بها وهي تصيح وتستغيث ليلقيها الرجل في الشارع ويقف أمام المستشفي ليمنع دخولها مره أخري

صاح كرم : ال عملته ده غلط يا عمي دي مرات مراد

شاكر بغلاظه : دي قليلة الأدب وغلطت فيه ولعلمكم قال ذلك وأشار للجميع

مراد أول مايفوق لازم يطلقها وإلا هحرمه من الميراث وإعتبره مات زي مجدي بالظبط

نوال بقهر : حرام عليك والله ال بتعمله ده ميرضيش ربنا إبنك فداها بروحه وإنت بترميها في الشارع

وبكت ماهي لما حدث مع ليلي وخرجت لتجدها تجلس بجوار درج المستشفى الخارجي تبكي وتنتحب

إقتربت منها وقالت : ليلي يا حبيبتي خدي مفتاح شقتي و روحي إقعدي هناك لحد ما مراد يقوم بالسلامة ونشوف حل

ليلي بحده : والله ما أنا متحركه من هنا لو شاكر ده قطعني للكلاب

مراد ضحي بحياته علشاني وأنا مش هسيبه إلا لو هو قال لي مش عاوزني فاهمين ولا لأ!!!!!!!!!

ربتت ماهي علي كتفها بحنان وقالت : بابا والله غلطان في ال بيعمله بس هنعمل إيه

كان ممدوح قد عاد للمصنع وبعد عودته علم ما فعله والده

وحاول أن يتحدث معه ولكن صوت شاكر المرتفع وحدته ألجمت الجميع

حاول كلا منهم أن يتحدث معه ولكنه كان عازم أن يطرد ليلي من بيتهم وحياتهم للأبد

في شقة فاطمه :

جلست فاطمه تحمل الصغير عمر وخرجت إيناس من المطبخ يتبعها علي....

قالت فاطمه بود : ما تتصلي كده يا إيناس بماهيتاب.... تشوفيهم ما بيردوش علي التليفون ليه من امبارح

إيناس بهدوء : يا ماما كانت قايله إنهم رايحين خطوبة إبن عمها امبارح

والخطوبه بتبقي زيطه وهيصه وزمانهم رجعو متأخر ونامو ..


. طب والنهارده مابيردوش ليه بدءت أقلق عليهم..... قالت فاطمه

لتتصل إيناس بماهي مره أخري وهذه المره ترد عليها وتخبرها ما حدث بالتفصيل

إيناس... طب وإخوكي عامل إيه دلوقتي يا

ماهي بهدوء : الحمد لله الدكتور بيقول كويس بس لسه مش سامحين. لنا ندخل نشوفه.....

بيقولوا نص ساعه كمان

إيناس بمحبه : طيب الحمد لله بس إبقي خلي كرم يكلم ماما لقلقانه عليه

حاضر يا نوسه..... قالت ماهي بلطف......

في فيلا الخرافي

سمعت زيزي ممدوح يقص علي محمد هاتفيآ ما حدث من والده تجاه ليلي

وأنها منذ أكثر من ساعه تجلس علي درج المستشفى وترفض أن تذهب لأي مكان .

وما أن سمعت ذلك حتي قالت بسعاده : عااااش عمي شاكر عاااش

نادت لوداد التي حضرت للتو وقالت

نعم يا ست زيزي

زيزي بسعاده : فين البنت همس

وداد بحزن : قاعده في الجناح بتاعهم إتهرت عياط و عماله تقول ودوني لماما وبابا. ..

زيزي بمرح ؛ سبيها تعيط ولا تخفي يا ريت تيجي ال إسمها ليلي تاخدها معاها ويغورو سوا

وداد بعتاب : إنتي بتكرهيها ليه يا ست زيزي دي الست ليلي زي النسمه

لتنظر إليها زيزي بغضب وتشير بسباتها بإتجاه الباب وتصيح : براااااا يا وداد ثم أردفت وهي تزفر : نكدتي عليه الله ينكد عليكي

: :

في جناح ليلي

نامت همس علي الفراش تبكي....

دخلت وداد تحمل صينيه عليها بعض الطعام

وقالت بحنان : مش قلت لك يا همس مامتك رجعت

وهيه فين.... قالت همس بحزن وأردفت ومحدش راضي يأخدني معاه خرجو كلهم وسابوني.....

أخذت وداد تحايلها وتلاطفها إلي أن أقنعتها بتناول الطعام فهي تشفق عليها.. وتتعجب لما تكرهها زيزي هي وليلي........


في المستشفي

لاحظت ماهي أن كرم تركهم ليجلس بعيدا علي أريكه جانبيه ويبدو عليه الإرهاق

إقتربت منه لتجلس بجوار ه وقالت بحنان :مالك يا حبيبي أكيد تعبت النهارده كان يوم صعب قوي

لاحظت ضيقه الشديد....فعادت تسأله

قال بغضب : يعني عاجبك ال مرميه بره دي يا ماهي.....

دي لويهوديه مفروض ميعملش معاها كده وأنا وممدوح غلبنا معاه مش راضي يسمع كلام حد.......

آاااااه قالها وهو يمرر يده علي رأسه من الخلف

لتصيح ماهي بهلع : دم يا كرم رأسك مجروحه

كرم بتأوه : إبن ال ***"" ال إسمه طه ضربني علي رأسي بس إتلهينا في مراد

ماهي بقلق : قوم معايا يا كرم لازم حد يشوف جرحك.......... إزاي ساكت علي نفسك يلا الله يخليك قوم

بالفعل دخل معها لحجره وقامت إحدي الممرضات بتنظيف الجرح السطحي ووضعت عليه مطهر و قطعه من القطن ثم وضعت فوقه لازق طبي ....

وبعد. ذلك صممت ماهي أن يذهب كرم للبيت ليحصل علي قسط من الراحه ثم يعود مرة أخري... .

ترك كرم زوجته وهم بالإنصراف ليسمع رنين هاتفه...... ليجد المتصل أمه ويحدثها قائلا

أيوه يا ماما... أنا بخير

قلقانه ليه.... طيب هآجي أشوفك بس حضري لي لقمه أكلها أنا ميت من الجوع

طيب يا حبيبتي .... مع السلامه 


بعد ساعه أخري :

فتح مراد عينيه بضعف ليتأوه فوجد والدته بجواره

حمد الله علي سلامتك يا حبيبي : قالت نوال

الله يسلمك يا ماما

حبيبي يا أخويا : قالتها ماهي بحنان

وإنحني ممدوح الذي عاد من الفيلا مرة أخري ليقبله

وخرج يصيح

الحمد لله مراد فاق وبيتكلم معانا يا بابا

ليدخل شاكر وشقيقه سالم الذي حضر وجلس بجوار أخيه

إجتمعت العائله حول مراد عدا شهد التي كانت تجلس كعادتها علي جهاز اللاب توب لتتحدث مع هذا الشخص المجهول......

وقال شاكر : حمد الله علي السلامه يا بني كذلك قال سالم

الله يسلمك يا بابا

قال مراد ذلك وإلتفت ينظر في وجوه الحاضرين وكأنه يبحث عن شخصآ ما

وأخيرآ قال : فين ليلي يا ماما

ليلي.... رددت نوال بحيره وهي تنظر إلي شاكر بعتاب

تعجب مراد فكل شخص ينظر إلي الآخر بريبه ولا يخبره أحد شيئآ بخصوص زوجته

قال بجديه : ليلي جرالها حاجه حد يجاوبني

ليقول شاكر بغلاظه : مشت يا مراد... رجعت ما طرح ماجت

مش فاهم حاجه : قال مراد

لتقول ماهي بحزن : بابا طردها يا مراد وحلف ما عادت تشوفك

ليصيح مراد الخائر القوي : يعني إيه

شاكر يعني خلاص. متسألش عنها تاني

إنتفض مراد لينهض وبكل غيظ نزع الإبره الموصوله بوريده حيث تم حقنه بمحلول معلق علي شماعه بجوار الفراش .....

ليه كده يا حبيبي : قالت نوال

لينهض مراد وهويتحسس جرحه ويتألم بشده

لتصيح نوال : روحي يا ماهي إندهي لها هيه قاعده بره عند البوابه

إستني عندك :لتقف ماهي ودموعها تسيل من التأثر لتقول بضعف : حرام عليك يا بابا

كلمه يا عمي سالم وقوله إن كده غلط...

ولكن سالم ضعيف الشخصيه ودائما يوافق شقيقه ولا يردعه عن خطأ سواه

فقال لماهي : لازم تحترموقرارات أبوكم يا ماهي...... دا برده كبير العيله

هيجيبها لا يبقي إبني ولا أعرفه : قال شاكر

ليصيح مراد وهو يتجه بضعف شديد إلي الخارج واضعا يده علي جرحه

مش عاوز أعرفك والله ما عدت عاوز أعرفك.... إنت بتحب تعذب ال حواليك ليه بتستفيد إيه

لاء يا مراد.... حاولت نوال منع مراد من الخروج لكنه

خرج وهويئن وينحني للأسفل من الألم

قالت نوال لشاكر : عاجبك كده تخليه يطلع بلبس المستشفي وهو لسه. فايق من البنج

خرج مراد

ولكن نوال صاحت بمحمد : حصله يا بني هيقع من طوله

جري محمد ليسند مراد وقال له : خليك وأنا هطلع أجيبها

مراد وهويدفعه بغضب : ابعد عن طريقي يا محمد

محمد بحنان : والله هجيبها بس المستشفى كلها بتتفرج عليك يا مراد

إستني هنا لو مجبتهاش إخرج قال ذلك وهويهرول للخارج.... وخرجت ماهي لتقف بجوار مراد تسنده وقالت بحنان : إصبر يا حبيبي إنت لسه طالع من العمليات يحصل لك مضاعفات

ليصيح : علشان أبوكي يرتاح

.... دخل محمد وهويصطحب ليلي التي تورمت عيناها وإحمرت من كثرة البكاء

ليلي... همس مراد

لتحتضنه ليلي فيربت علي كتفها قائلا ،: متزعليش حقك عليه يا ليلي

بتتحداني يا مراد : قال ذلك شاكر الذي خرج للتو من الغرفه تتبعه نوال

إستند مراد علي كتف ليلي التي ساعدته ليعود إلي الغرفه....

دخل شاكر وراءه وأعاد السؤال : إنت مبتردش عليه ليه يا مراد إنت بتتحداني

مراد بهدوء ،: أنا مش هسمح لحد يهين مراتي ويطردها في الشارع حتي لو أبويا

إن شاء الله لما أخف هاجي البيت نلم هدومنا وناخد همس كمان

وهنسكن في إي مكان ما دام بيت أبويا الكبير مش سايع مراتي

ومش بس كده دا أبويا بيتعامل مع قاتلين قتله وباعت واحد يقتل إنسانه بريئه

كل ذنبها إنها مش عاجبك شاكر بيه الخرافي

شكلك هيبقي إيه يا بابا لو أنا وكرم قلنا مين ورا خطف ليلي ومحاولة قتلها

شاكر بضعف : يعني بتختارها

مراد : بختار العدل والحق أنا تعبان كله يطلع براااا

إلا ليلي آ!!!!!!!!! وماما طبعا

بتطردني يا مراد : قال شاكر

مراد بسخريه : إنت ال بتطرد الناس يا بابا وترميهم برااا كأنهم مش بشر

نوال بحزن : يا جماعه سيبوه يرتاح دا لسه تعبان

شاكر بلوم : كله بسببك يا نوال كله بتحريضك

نوال بعصبيه : لحد هنا وبس يا شاكر

أنا إتحملت كتير..... كل واحد يروح لحاله يا شاكر

إنت إتجننتي يا نوال : قال شاكر

لتجيبه بسخريه : لا ء عقلت بس للأسف متأخر

في شقة فاطمه

جلس كرم يتناول طعامه وهو يحمل عمر علي ركبتيه ويطعمه كالعاده

عندما إقتربت منه إيناس وقالت : مجبتش ماهي معاك ليه يا كرم

كرم وهويبتلع الطعام : قاعده في المستشفي جنب مراد

إيناس : يا عيني زمان طنط نوال وعموشاكر هيتجننو

ليهمس كرم : عمو شاكر ده ربنا ينتقم منه

بتقول حاجه يا كرم

لا ولا حاجه يا إيناس هي ماما راحت فين

فاطمه : أنا جيت آهويا بني.......

عقبال ماتشيل ولادك يا كرم

الحمد لله شبعت : قالها كرم بضيق وهويناولها الصغير.....

في شقة سالم

ضحكت شهد الجالسه أمام اللاب توب كعادتها

وقالت.... هلكتني من الضحك يا عصام

ليأتيها صوته الماكر : طب إنتي لابسه إيه دلوقتي إفتحي الكاميرا عاوز أشوفك

لتفتح شهد الكاميرا وتستمع إلي كلام عصام المعسول..الزائف حيث أشاد بجمالها الخارق وخفة ظلها....

وظلت تتسامر معه وهي ترتدي منامتها القطنيه ......

ليضحك قائلا ::إيه لبس العيال ال إنتي لابساه ده حاسس إني بكلم بنت أختي

لتتعالي ضحكاتها.....

وفجآه شعرت بمن يجذبها بقوه من شعرها

لتصيح بفزع : محمد!!!!!!!!!!


همس القلوب 

الفصل من ٣١ الي ٣٢

للكاتبة اميرة الشافعي 

#الفصل_٣١


لفصل الواحد والثلاثون

تعالت صيحات شهد التي جذبها محمد بعنف من شعرها لتصيح ألمآ

ألقاها علي الفراش بقسوه

وجلس علي مقعدها ليقول للشخص التي تحدثه

أقسم بالله لو عدت تتصل تاني أوتحاول تتكلم معاها لأكون جايبك ومطلع عينك من وشك بصوابعي دي....

لتتعالي ضحكات عصام الذي قال ببرود

إل عنده كلبه يلمها يا معلم

إتفو علي وشك.... قالها محمد وهو يغلق المحادثة

ويستدير ليجذب شهد مره أخري وبمنتهي الغيظ أخذ يكيل لها اللكمات ويصيح

سمعتي.... قال ال عنده كلبه يلمها معاه حق إنتي فعلا كلبه ماتسويش

طول اليوم تتكلمي ونسألك تقولي بتكلمي صاحبتك

بتكلمي الكلب ال زيك بلبس البيت

مالبستلوش قميص نوم ليه يا رخيصه

كلما همت بالحديث يصفعها لتصمت

إلي أن حضرت أمها لتجذبها من يده وهي تصيح :

هتموتها يا محمد.... هتموتها يا بني!!!!!

محمد بغضب :تموت ولا تخفي بدال ما تجيب لنا العار

إيش أدراكي إن الزباله ال زيها ما بيسجلهاش وتلاقيها منشوره علي اليوتيوب علشان تبقي فضيحه بجلاجل

إنتي معندكيش دم الله يخدك ونرتاح ...

شهد من بين دموعها : أنا كنت بتكلم بس يا محمد معملتش حاجه غلط

ليصيح بصوت هادر : ماهيه بتيجي واحده واحده يا روح إمك النهارده إفتحي أشوفك

بكره لابسه البجامه

بعده عريانه يا فاجره........... ليحاول أن يهجم عليها ليلكمها مرة أخري ولكنها أغشي عليها فقد ركلها محمد بقدمه

نظر لأمه بعبوس وقال ؛ وإنتي يا ماما قاعده في البيت بتعملي إيه لما متعرفيش بنتك يتعمل إيه ؟؟؟؟؟؟

مبقدرلهاش يا محمد : قالت أمه بضعف

ليصيح

خلاص بابا مدلعها وإنتي مبتقدريش سبوني أخلص عليها وأرتاح

فتحت شهد عيناها ببطئ :ليقترب منها ويبصق في وجهها قائلا : إتفو عليكي دي سما ال عملنا حفله وشبكه وهيصه عمري ما شفتها إلا بالحجاب بتقولي بعد كتب الكتاب تبقي تقلع الطرحه قدامي

وإنتي عامله نفسك معرض يا قذره. ....

ليه حق مراد أقسم بالله ليه حق لقي قدامه بضاعه مكشوفه والدبان ملموم عليها

وبضاعه نضيفه متغطيه لحد ما يجي صاحب نصيبها يفرح بيها

راح للبضاعه النضيفه...... وسابك للصيعين ال زيك

كفايه. ... كفايه..... كفايه حرام عليك : قالت شهد ببكاء

تركها ليخرج ويصفع الباب بغضب وعنف.....

لقد

في المستشفي

جلست ليلي علي طرف الفراش بجوار مراد

حاولت منع نفسها من التنهد وإظهار حقيقة حزنها مما حدث قبل ساعات قبل أن ينصرف الجميع ويتركوها وحيده مع زوجها.....

أخذت تقطع ثمرة تفاح لقطع وتطعمه بحنان كطفل صغير.....

سألها مراد عن ياسر وأخبرته أنه عاد إلي الكويت مره أخري

وهاتفها ليطمئن عليها.......

قال مراد : ربنا يصلح حاله شاب كله رجوله

لاحظ أنها صامته...... وشارده قليلا فسألها

مالك ياليلي شكلك لسه زعلانه

ليلي بهدوء : والله يا مراد مش زعلانه علي نفسي أو علي ال عمله معايا والدك

أد ما أنا زعلانه إني سبب الخلاف بينكم حتي ماما نوال كمان زعلانه

مراد بتنهيده حزينه :ماما نوال زعلانه من زمان أد إيه الإنسانه دي صبوره بابا عمره ما أهتم بيها بالعكس من وهيه شابه صغيره

وهيه بتعاني

وبعد موت مجدي إنفصل عنها تمامآ عايشين شكل قدام الناس بس

وليه إستحملت : سألت ليلي

مراد بإبتسامة ساخره : لأن كل أم عندها نقطة ضعف كبيره قوي..... ولادها يا ليلي

شوفي إنتي عملتي إيه علشان همس لمجرد إنك ربتيها

همس... قالت ليلي بحزن....... وأردفت خفت أروح الفيلا أشوفها بباك يبهدلني

بس تصدق هتجنن عليها الحمد لله إن ماما نوال سمعت كلامك وروحت ببقي مطمنه وهيه معاها.. ...

فعلا يا مراد الولاد هما نقطة ضعف الأم معاك حق

مراد بتأكيد : إنتي فاكره كل الحياه الزوجيه والبيوت المفتوحه دي سببها إرتباط الزوجين أردف مبتسمآ .... أكيد فيه ناس عايشه علشان الحب بس أغلب الناس بتعيش وتتحمل علشان ولادها

ليلي بنفي ودلال : بس أنا هعيش معاك علشان الحب يا مراد

غمزها بعينه وقال : وولادنا يا ليلي

لتضحك كثيرآ وتدفن وجهها في كلتا يديها

لتقول ببراءه. .ما إحنا عندنا همس

مراد بمراوغه : لاء عاوزين همس ولمس وحب وحنان

إيه دول يا مراد : قالت ليلي مراد وهويضع يده علي جرحه :اااه.....ثم يردف وهويتجاهل الألم..... . بقولك يا لولو إحنا هنفضل متجوزين مع إيقاف التنفيذ لحد إمتي يا بنت الحلال

ليلي بهدوء ،: لحد ما تخف إن شاء الله وتحل مشاكلك مع والدك ونعمل فرحنا إنت مش قلت لازم إشهار وإعلان

مراد ساخرآ :إعلان مين دا إحنا أعلنا في المستشفي كلها وفرجنا خلق الله علينا

قهقه عاليآ ليقول : وأنا طالع بالجلابيه اللبني أم صفره وزراير دي

وعيلتي طالعه تجري ورايا

وأنا أقول عاوز مراتي

وأمي تزعق هاتيها له يا ماهيتاب إسنده يا محمد

كل دا ومعملناش إشهار

لتتعالي ضحكاتهم معآ ظلت ليلي تضحك حتي إحمرت وجنتاها

وهي تردد من بين ضحكاتها كلماته... الجلابيه أم صفره وزراير وقصيره كمان يا مراد لاء وكمان بشبشب بلاستيك.....

مراد مبتسمآ وقد أدمعت عيناه من كثرة الضحك.... معاكي حق منك لله يا بابا فرجت علينا خلق الله

هكذا جعلا الأحداث المريره ذكريات حلوه ومضحكه....

نظر لها مراد وقال بجديه : قربي مني يا ليلي كده عنيكي فيها حاجه غريبه

لتقترب ليلي منه بوجهها متسائله : مالها عنيه فيها إيه

إلتقط قبله من شفتيها لتشهق وهي تبتعد

وتتلمس شفتاها بأصابعها لتقول بغيظ : إنت واحد محتال يا مراد

مراد ضاحكآ : يعني بعد ال عملته ده كله ما أستهلش بوسه.... وبعدين عنيكي فيها لمعه حلوه أنا ما كذبتش....

تثاءبت ليلي فلم تنم منذالأمس

فقال مراد : عاوزه تنامي

هموت وأنام..... قالت ليلي التي نهضت من جواره لتجلس علي مقعد مريح لتسند رأسها وتغمض عيناها

فيجذبها مراد لتنام بجواره بإتجاه جانبه الأيمن الغير مصاب

ويستغرقا في النوم وكل منهم يشعر بالإطمئنان لوجوده بجوار الآخر.

*خاطره*

* مطمنه... أنا في حضنك.... يا ملاك*

*مليت لي عيني ودنيتي وحياتي فداك*

*معاك بحس حنان فبنام وأحلم برضاك *

*قوي وحنون وساعات مجنون ما احلاك*

*وبنسي أي هموم وبلاقي الكون أجمل وياك

*ومهما شفنا صعاب نفضل أحباب وأنا وعداك*

*ودا كل يوم عن يوم أجمل ما دمت معاك *

**مطمنه.... أنا... في حضنك.... يا ملاك **

يا سلاااااااام دي مبقتش مستشفي دا بقي فندق الغرام : قالت ذلك ماهي التي دخلت للتو. لتنهض ليلي مفزوعه وتقول بخجل ،: والله ماحسيت بنفسي كنت تعبانه قوي

ماهي ضاحكه ،: ولما الدكتور يجي يمر هيقول إيه يا حلوين

رفع مراد رأسه وقال: هو هيمر كل خمس دقايق ولا إيه

لتضحك ماهي من حديث شقيقها....

ماشي يا سي قيس وبعدين : قالت ماهي

جلست ليلي علي طرف الفراش وسألت ماهي بإهتمام : ماما نوال عامله إيه دلوقتي وهمس

ماهي بحزن : بابا مرجعش البيت من ساعة ال ماما قالتهوله يا ليلي وهمس كويسه الحمد لله

عامل إيه يا مراد دلوقتي : سألت ماهي

تمام الحمد لله : قال مراد

حاولت ماهي إقناع مراد أن يحاول إسترضاء والده بعد ماحدث بينهم ولكن مراد رفض الحديث في هذا الأمر.نهائيآ.........

بعد إسبوعين

في شقة سما :

جلست سما تتحدث مع محمد وعندما سألته عن شهد تردد كثيرآ ثم قال : بقولك يا سما شهد مالهاش إخوات بنات وحاسه بالوحده

وبصراحه ما صحبتش غير زيزي وأنا مش موافق إنها تتأثر بيها لأن زيزي تفكيرها غيرنا

سما بتفهم : عاوزني أقرب منها

محمد برجاء : يا ريت يا سما تحاولي تقربي منها.... تتكلمي معاها..... تنصحيها بطريقه غير مباشره

سما بإبتسامه هادئة ،: حاضر يا محمد أوعدك أعمل كل ال أقدر عليه......

ربنا يخليكي ليه يا سما : إيه رأيك تجيبي أسيل وطنط ونقضي يوم في المزرعه بين الخضره والهوا

سما بسعاده : موافقه بس لما أتصاحب علي شهد الأول علشان ترضي تيجي معانا

في شقة سالم

ظلت شهد حبيسة حجرتها لا تخرج منها إلا لضروره

ما قاله لها محمد صدمها. تمامآ

نعم إنها أخطئت وتهاونت ولكنه نعتها بصفات قبيحه لم تسمعها من قبل

واجهها بقسوه وضراوه..... وضربها بعنف وقد خاصمها تمامآ منذ ذلك اليوم ..ووبخها سالم أيضآ بعد أن أخبره محمد ما حدث

سمعت طرق الباب فقالت.. إدخل

ليدخل محمد ويقول بهدوء : ممكن أتكلم معاكي شويه يا شهد

لم ترد عليه ولفتت وجهها للجهه الأخري حتي لا تراه

فإقترب منها وجلس علي مقعد بجوارها وقال..... أنا عارف إني قسيت عليك.... بس يا شهد إنتي أختي الوحيده و لازم أحافظ عليكي

لتبكي بحزن وتقول بطريقه طفوليه : ما هو مراد ال سابني بعد ما الكل كان عارف إننا هنتخطب

وراح إتجوز ليلي.... وياسر قريبها قال لي إني معجبتشوش.. .. هو أنا وحشه يا محمد... . أنا وحشه قوي كده

رق قلب محمد لشهد فهي بالفعل حزينه شاعره بالضياع وربما فقدت الثقة بنفسها فلجأت إلي ذلك الشاب اللآهي ليشعرها بالاهتمام

ربت محمد علي ظهرها وإحتضنها وهو يقول : والله إنتي طيبه يا شهد بس مخك صغير

مراد مالوش ذنب في كلام الأهل وإتفاقهم هو مش بيكرهك بس شايفك زي ماهي بالظبط....

إسمعي كلامي يا شهد مالك كلمني تاني وهو خلاص هيسافر

مالك شاب كويس وهتحبيه.... ليه لتجري ورا ال يرفضك وترفضي ال بيحبك

هزت رأسها بإقتناع وقالت : خلاص يا محمد أنا موافقه علي الخطوبه لمالك......

ليحتضنها محمد وهويشعر بإرتياح.. ..

... في مصنع شاكر

جلس علي مكتبه وهو شارد يفكر فيما حدث مؤخرآ......

ربما قالت نوال ذلك في لحظة إنفعال فهي منذ وفاة مجدي تشعر بالرعب علي أبنائها

نهض م مكتبه وحمل حقيبته

وقرر أن يعود للفيلا سيتحدث معها مجددآ

في شقة كرم مساءآ

جلس كرم مع زوجته ليرن هاتفه وتخبره أمه أنها حضرت لزيارته

فتح الباب بسرعه وقال : ماهي ماما طالعه السلم أنا هنزل أجيبها

بالفعل صعدت فاطمه وهي تجذب بيدها الصغير علي

قال كرم مرحبا : أهلا يا بطوطه أومال فين عمر

فاطمه بود : قاعد مع إيناس وعلي شبط فيه.....

أهلا يا علوه قال كرم وهو يحمل الصغير ليدلف إلي داخل الشقه

رحبت ماهي بحماتها كثيرآ وحملت علي لتقبله وتمنحه الحلوي والشيكولاته

ثم أعدت طعام العشاء

وقالت بحنان : يلا يا كرم يلا يا طنط العشا جاهز

بالفعل جلسو يتناولون الطعام وأخذت ماهي تطعم علي بحنان فهو طفل وديع وهادئ

قالت تداعبه : تخليك عندنا إسبوع يا علوه

فهز الطفل رأسه موافقآ

فقالت بجديه : متسبيه عندنا يومين يا ماما تحبي أطلب إيناس أستئذنها

نهض كرم ليغسل يديه بينما قالت فاطمه بغضب

بدال متشهونه علي العيال كده إنتي وجوزك إتشطري وخلفي حتت عيل يملا عليكو البيت....

ماهي بنفاذ صبر ،: يا طنط أنا مبخلفش أطفال خالص ممكن منتكلمش في الموضوع ده تاني

لتصيح فاطمه بغلاظه : وكرم إبني الوحيد ذنبه إيه يا ماهي يعيش مع واحده عاقر

لاء الشرع حلل له أربعه

نادت بأعلي صوتها علي كرم الذي خرج علي الفور وهو متعجب من صياح أمه

فيه إيه يا ماما.... قال كرم

لتصيح فاطمه متجاهله دموع ماهي

إنت لازم يا بني تتجوز مره تانيه .. ماهي دي أنانيه. إنت ذنبك إيه تعيش من غير عيال يحملو إسمك من بعدك.....

كفايه يا ماما... قال كرم

لتصيح فاطمه : لاء مش كفايه الظلم حرام يا بني هيه ما بتخلفش وإنت ذنبك إيه

صمت مطبق أحاط بالمكان بعد أن صاح كرم

ولو كنت أنا ال مبخلفش ظلم إنها تعيش معايا

أنا ال مبخلفش ماهي زي الفل....إيه القسوه دي.... ما تسيبونا عايشين وراضين

إنتي كده بتخربي بيتي..... أنا تعبت . تعبت

خلاص يا كرم إهدي أرجوك...... قالت ماهي بتوسل......

في فيلا الخرافي :

عاد شاكر بعد غياب إسبوع لتجري عليه همس وبيري

تصيحان. ..... جدو جه

إحتضنهما وقبل كلا منهما وسألهما عن جدتهم

أنا هنا يا شاكر : قالت ذلك نوال التي خرجت من الحجره بعد أن سمعت صياح الصغيرات

قال شاكر بهدوء : أنا جاي أتكلم معاكي يا نوال

جلست وقالت : إتفضل يا شاكر بيتك ومطرحك

شاكر بضيق ؛ إل عملتيه مع مراد كان غلط تشجعيك ليه إن يتجوز بدون علمي ورغبتي غلطه كبيره يا نوال

نوال بعصبيه : وإل عملته إنت معانا طول عمرك كان إيه يا شاكر

ولادك رجاله مش أطفال : كفايه ممدوح أجبرته علي الجواز من زيزي وديمآ حاسه إنه تعيس.... مش عاوز حد فينا يبقي فرحان أبدآ

يعني محستيش بغلطك..... قال شاكر

نوال بإبتسامه ساخره : شاكر هو شاكر عمره ما هيتغير إنت من جواك عارف إنك غلطان بس بتكابر

أنا مصممه علي رأيي يا شاكر..... طلقني وأظن أنا ليه ورث عندك

إعتبر الفيلا ورثي علشان أفضل عايشه الباقي من عمري مكرمه مع ولادي

وعمومآ إحنا ما كناش متجوزين بمعني الكلمه

طول عمرك بعيد عني وعمرك ما راعيت مشاعري

أنا عشت لوحدي..... ربيت ولادي لوحدي

ولما مات مجدي حزنت لوحدي مالقتش ال يواسيني

إطلع من حياتنا يا شاكر بفلوسك ومصانعك

بجبروتك وغرورك

بتقيس الناس بالفلوس ما أنت غني وعيلتك كلها مش سعيده

مصممه علي رأيك : قال شاكر

لتجيبه بصرامه : أيوه ومالكش دعوه بولادي ولا بليلي أنا بحذرك يا شاكر .


#الفصل_٣٢


الفصل الثاني والثلاثون

في شقة كرم 

رغم صعوبة الموقف علي ماهي إلا أنها شعرت بالشفقه تجاه فاطمه في تلك اللحظه

ففاطمه القويه... صامته تمامآ تستمع إلي كلمات كرم اللاذعه ولومه عليها

وهي صامته واجمه

ما قاله كرم نزل عليها كالصاعقه ظل يتكلم وهي صامته تستمع بذهول إلي أن أجهشت بالبكاء وقالت بضعف شديد

حقك عليه يا بني حقك عليه يا كرم

حقكم عليه والله ماقصدت أضايقكم يا ولاد نيتي كانت خير كنت بستفزك يا ماهي علشان تحققي رغبتي

يا بني ربنا كبير قوي أكبر من الطب والدوا والعلاج

ربتت علي كتف ماهي وقالت

ربنا يرزقك يا بنتي زي ما رزق ستنا ساره ال ولدت وكانت عجوز عقيم

ربنا قادر علي كل شئ.....

أنا ماشيه. قالت ذلك وهي تلملم حالها وتتجه إلي الباب متعمده أن تتجاهل الصغير وتتركه. ....

قالت ماهي بإبتسامه حزينه ؛: وصل مامتك يا كرم ما تسبهاش تمشي لوحدها الدنيا ليل....

كرم وهو يتنهد : خلاص باتي معانا النهارده يا ماما

لاء يا بني معلهش وصلني علشان إيناس لوحدها....... قالت فاطمه

هم كرم بالنزول خلفها ثم إلتفت وقال طب وعلي....

فاطمه بحنان : خليه يومين يسلي ماهي أنا هقول لإيناس

كرم بتحذير : ماما ال قلتهولك متقوليهوش لحد ولا لإيناس حاضر يا بني.. قالت فاطمه

بالفعل نزل كرم بصحبة والدته

ونظرت ماهي للطفل الصغير بسعاده وقالت : هتبات في حضني النهارده يا علي وهحكي لك حوادبت كتير قوي إنحنت لتحمله وتحتضنه بحنان غلبتها عاطفتها وإندفعت دموعها رغمآ عنها فقالت تقاوم دموعها وإحساسها باليأس : يا رب.... يا رب

في فيلا الخرافي

نهض شاكر ليقف وقال بحده

شوفي يا نوال مش شاكر الخرافي ال يسبب بيته وحد يطرده منه.....

لو مصممه علي طلبك هنفذه ولو إبنك صمم يكسر كلامي هوحر

بس ما عدش ليكم وجود في الفيلا هنا ولا في حياتنا......

ومليم واحد مش هتطلوه مني

وميراثي..... حقي من أبويا ال خدته وكبرت بيه لحد ما الغرور ركبك : قالت نوال

شاكر بتحدي : قلت لك ولا مليم. فاهمه ولا مليم ولا عاوزه تاخدي الفلوس تديها لمراد والبت ال راح إتجوزها

أردف بحقد وغل : كفايه علمته بره وعملت له شركه ما كانش يحلم بيها وكانت غلطه.....

نوال بإبتسامه ساخره حزينه : حسبي الله فيك يا شاكر

أنا ال غلطانه مش إنت..... علشان ربنا كرمني وجعل لي ذمه ماليه منفصله وميراث خاص من أبويه يكرمني بيه وأنا ال سلمتك كل حاجه ببلاهه....

خدت كل ميراثي وقلت هتشغل فلوسي والآخر طمعت فيه.....

إل بتعمله ده بيخليني أصمم علي طلبي وإعرف يا شاكر إنك كبرت في السن ولسه مغرور بأموالك

بس كل الطغاه ال زيك ماتو وإنت هتموت وربنا هيحاسبك علي كل ال عملته

كل شغلك مش مظبوط وبتستعين بالمحتالين.... حتي القتل يا شاكر وصلت لأنك تحاول القتل ال ربنا حرمه ...

أنا ماشيه يا شاكر وأتمني ماعدتش أشوفك لحد ما أموت

وقفت زيزي تتنصت علي الحوار وهي تشعر بالسعادة

كانت راضيه تمامآ عما فعله شاكر

طردهم جميعا ولن يبقي في البيت سواها هي وزوجها وبنتها

ضحكت وهمست : دي إحلوت قوي

كانت مازالت واقفه حينما خرجت نوال بغته لتراها فقالت بسخريه : سمعتي ال يرضيكي يا زيزي

ليه كده يا طنط نوال ديمآ ظلماني كده.....

ربنا يهديكي... قالتها نوال بلا مبالاه

في شقة سالم

جلس محمد مع صديقه مالك وهو يقول

إشرب العصير يا مالك... شهد هتيجي حالا

إسمع يا مالك لما أقولك..... أنا أقنعت شهد بيك لأنك صاحبي وعارف إنك راجل وجدع

بس ال مخوفني إستعجالك علي الجواز

مالك بإبتسامه هادئة ؛ ما أنت عارف يا محمد إني لازم أسافر أكمل دراستي ومش أي حد يجيله بعثه بسهوله

بس أنا عاوز أبقي متحوز علشان أستقر يا محمد وأصون نفسي

وأوعدك شهد هتبقي في عنيه يا محمد....

إبتسم محمد حينما دخلت شهد ترتدي فستان جميل طويل وقد وضعت غطاء شعر مطرز بشكل جميل

كانت جميله وراقيه

إيه الحلاوه دي. .. قال محمد

لتقول شهد بخجل : الطقم ده هديه من سما

شرد محمد..... كم هي جميله هذه السماء التي أصبحت عروسه يعجبه فطنتها وعقلها الراجح......

نحن هنا..... قالت شهد ليقول محمد طيب هسيبكم تقعدو مع بعض شويه

نظرت شهد تتأمل مالك بإبتسامه خجوله : إنه وسيم لايقل وسامه عن مراد

متوسط القامه ببشره بيضاء وشعر فاتح اللون بني العينان... مليح القسمات....... وعندما تحدث معها وجدت في نفسها أنس بحديثه. .....


في فيلا الخرافي

صاح ممدوح الذي عاد من الخارج ليجد نوال قد جمعت كل ما يخصها ويخص همس ومراد وليلي

بمساعدة وداد

فقال بتعجب : فيه إيه يا ماما لامه الحاجات دي وراحه فين

نوال بحزن : ماشيه يا ممدوح خلاص إنتم كلكم كبرتم وإتجوزتم وأنا إطمنت عليكم

خد بالك من بيري يا ممدوح وخلي زيزي تهتم بيها أكتر من كده

هتروحي فين يا ماما......

هروح لماهي لحد ما أخوك يخرج بالسلامة ونشوف هنعمل إيه

ممدوح بحزن : لاء يا ماما ما ينفعش تسيبي البيت

أنا كده هكرهه بال فيه....

نوال بحنان وهي تربت علي كتف ممدوح : إنت يا حبيبي شغلك كله مع أبوك ما تخسروش يا ممدوح......

وما تتكلمش معاه هوا خلاص معدش فيه فايده وأنا تعبت يا بني...... ومعتش قادره أستحمل

خد بالك من بنتك يا بني الله يعينك قالت ذلك وأمرت الخدم بتوصيل كل الأشياء إلي السياره

حاول ممدوح كثيرآ أن يثنيها عن عزمها ولكنها رفضت تمامآ.....

فقال ممدوح : العربيه مش هتاخد الحاجات دي يا ماما بدال مصره هاجي أوصلك ونخلي السواق يمشي ورانا

كانت نوال تشفق داخليا علي ممدوح لقد حاول إرضائها كثيرا وبدا كطفل حائر. . ولكنها إتخذت القرار ولن تعود مرة أخري

يلا يا همس...... قالت نوال لتتبعها الصغيره

بعد خروج نوال

جلست زيزي في البهو الخارجي واضعه ساق فوق الأخري وهي تنظر لوجهها بمرآه صغيره بيدها وتضع بعض مستحضرات التجميل

كانت تشعر بنشوة الإنتصار هاهي ليلي وهمس قد تركو البيت ومعهم نوال التي كانت تدافع عنهم دائما.......

نادت زيزي علي وداد بصوت عالي لتحضر وداد في الحال..... لتقول

نعم يا ست زيزي

زيزي بكبرياء : من هنا ورايح كل يوم تسأليني عن نوعية الأكل ال صالح هيطبخها

وكل أوامرك مني فهمتي

وداد بحزن : يا حبيبتي ياست نوال يا عاقله يا كامله ثم تمتمت علي رأي المثل. راح النوار وقعد القوار

زيزي وهي تزفر بضيق : أوار إيه ونوار إيه إمشي غوري من قدامي داهيه تاخدك.. 


في المستشفي

دخل الطبيب حجرة مراد ليفحص جرحه ثم ابتسم وقال ؛ لا لا لا دا إحنا عال

الحمد لله... همست ليلي

مراد بتساؤل : يعني ممكن أمشي النهارده وأرجع شغلي.....

الطبيب : بكره! إن شاء الله تخرج بالسلامة

.. خرج الطبيب وسألت الممرضه ليلي إن كانت تريد شيئآ ثم خرجت تتبع الطبيب

إبتسمت ليلي وقالت : إظاهر إننا وش مستشفيات يا مراد ما بنبقاش مع بعض علي طول إلا في المستشفي .....

تنهدت وقالت : مفروض همس تروح المدرسه النهارده يا تري راحت ولا لأ..

مراد بهدوء : إحنا إن شاء الله هنكون مع بعض علي طول

خلينا نعمل فرحنا أول ما أخرج من هنا علشان حياتنا تستقر

وأنا أركز في شغلي شويه مش ملاحظه إن ماما مطلبتنيش من امبارح. .

قالت ليلي....... طب إطلبها إنت يا مراد وإسأل علي ميسو

حاضر... قالها مراد وهو يطلب والدته التي ردت عليه وأخبرته ماحدث

سمعته ليلي بحادث أمه ويقول

ولا يهمك يا ماما أنا أصلا طلبت من رامي يشوف لي شقه واسعه وكويسه

وأول ما أخرج هكون مجهزها وأخدك تعيشي فيها .

وضع الهاتف وقص علي ليلي ماحدث فقالت

مسكينه ماما نوال. ... مستكتر عليها الفيلا وهو خد عمرها كله...... .

مراد بضيق : إن شاء الله هعوضها وأشتري لها شقه خاصه بيها

ليلي بتعجب : يعني في السن ده وبعد العيله واللمه تعيش لوحدها في شقه يا مراد

لاء طبعآ ماما نوال هتعيش معانا

خد شقه واسعه يا مراد علشان نعمل أوضه لماما وأوضه لهمس....

مراد بتساؤل : بس كل بنت بتحب تعيش... مستقله و لوحدها يا ليلي....

ليلي بمرح : لما تبقي حماتها ماما نوال يبقي

أكيد هيبقي حلمها تعيش معاها

مراد بسعاده : كده هبقي عايش مع أهم اتنين في حياتي

عبست ليلي فقال. .. أنا قلت حاجه غلط

ليلي بغضب مصطنع : طبعآ نسيت أهم حد

مراد وهو يحك رأسه : مين

ليلي وهي توكزه : ميسو

مراد ضاحكآ : بايني هغير من ميسو يا لولو ليلي وهي تذكره : إحنا لولا ميسو ماكناش عرفنا بعض .....

مراد وهو يجذبها ليعانقها بحنان : طبعآ إنتو رزقي من أول ما شفتكم مش لقفتكم من الشجره تبقو بتوعي

لتتعالي ضحكاتها وتقول.... دا كان يوم يا مراد......

مراد مازحآ : اللص الوسيم حرامي التوت

ليلي بتعجب : عرفت منين يا مراد إني قلت عليك كده بالله عليك تقولي......

مراد وهويحك ذقنه : إممممم طب لو قلت لك هتديني إيه....

ليلي بسرعه : خمسه جنيه

مراد : تؤتؤ تؤ خمس بوسات

ليلي بغضب مصطنع : تؤتؤ تؤ إنت إنسان إنتهازي. ......

مراد مازحآ : طب اتنين ومعدش فصال

ليلي بجديه : موافقه قول الأول

مراد ضاحكآ : شفت الورقة ال إنتي كتباها في دفترك

ليلي وهي تقذفه بالوسائد ،: حرامي.... متطفل

مراد بإبتسامه جميله :يلا هاتي إل إتفقنا عليه

ليلي بمرح طفولي..وهي تقذف له قبلتين في الهواء. وقالت .واحده... ... اتنين...... . إتفضل أي خدمه مش خساره فيك........

في شقة ماهي

إحتضنت ماهي همس وأمها ورحبت بهن كثيرآ

كرم أيضآ حاول أن يشعر نوال بأنها عزيزه ومرغوب فيها..... فهي حساسه وراقية المشاعر. ...

في صباح اليوم التالي سمعت همس طرق علي باب الشقه في الصباح الباكر

قالت بصوت منخفض : تيته نوال إصحي

إستيقظت نوال وقالت : فيه إيه يا همس

همس ببراءه ،: الباب بيخبط يا تيته

خرجت نوال بعد أن وضعت عليها شال كبير لتفتح الباب وتصيح وهي تبكي

مراد...... حبيبي

صاحت همس التي رأت ليلي خلف مراد وهي تندفع حولها

ماما حبيبتي .... جتلي تاني

حملتها ليلي وقالت : قلب ماما يا همس

ما روحتيش المدرسه ليه مش الدراسه بدءت

همس ببراءه : مين هيلبسني ويعمل لي حاجاتي....

يا قلبي إنتي يا ميسو : قالت ليلي

ووضعت همس لتحتضن نوال

كذلك حمل مراد همس ليقبلها

دخلت همس لإيقاظ عمتها ماهي وهي تقول

بابا وماما جم بره يا عمتو ماهي

بكت نوال رغمآ عنها حينما قال لها مراد أنه

سيوقع بعد ساعه واحده عقد شراء شقه واسعه علي النيل

دلفت نوال للداخل وخرجت تحمل صندوق به مصوغاتها وقالت بحنان....

خد يا حبيبي علشان يساعدو في ثمن الشقه

مراد بجديه ،: شيلي حاجتك يا ماما الحمد لله أنا عندي ال يكفينا وزياده .

أردف وهو يقبل ماهي التي خرجت للتو

أنا نازل يا ماما رايح الشركه...

وبالليل هأخدكم تشوفو الشقه ويومين بالكتير هتكون مفروشه إن شاء الله

ليلي بخجل : أنا كمان عندي فلوس يا مراد من إيراد أرضي

مراد بجديه : ولا كلمه زياده قلت لكم معايا ال يكفينا.....

همس ببراءه أضحكت الجميع : وأنا يا بابا معايا عشره جنيه من عمتوماهي خدها هات الشقه......

مراد ضاحكآ : دي آخرها شقة فول يا همس ......

في شقة سالم

تعالت ضحكات شهد ومالك مما جعل محمد يشعر بالإرتياح.......

فأخيرا سيطمئن علي شقيقته.... وهويعتقد أن مالك إنسان محترم. وسيصونها ويقدرها

بعد إنصراف مالك

قالت أمه لشهد : باين عليكي مبسوطه بمالك يا شهد

شهد بإبتسامه راضيه : الخقيقه يا ماما هو شكله طيب جدآ وعدني كمان يعلمني السواقه .....

محمد ضاحكآ.... معقوله يا شودي هتتجوزي وتسافري.... والله هحس حاجه نقصاني

هلطش لمين في الرايحه والجايه

قال ذلك وجذبها ليحتضنها بحنان

في المساء ....

إصطحب مراد نوال وليلي والصغيره لرؤية الشقه

إنبهرت ليلي فالشقه في بنايه حديثه

واسعه جدآبها أربع حجرات وردهه كبيره وبها كذلك شرفات تطل علي النيل مباشرة

كانت همس تقفز من الفرحه وهي تصيح

بيتنا الجديد يا تيته صح

نوال بسعاده.... صح يا همس ثم نظرت لليلي وقالت بصوت منخفض

بقول يا ليلي إيه رأيك إني أبيع صيغتي وأشوف شقه صغيره علي قدي علشان تاخدو راحتكم يا بنتي

لتجذب ليلي يدها لتقبلهاوتقول.... راحتي أبقي معاكي يا ماما أنا مصدقت ألاقي لي أم

ورجعت أقول يا ماما من تاني....

لتعانقها نوال فقد تأثرت بكلماتها الصادقه

نظر لهم مراد مبتسما وهو يزفر بإرتياح

قال مراد بلهجه آمره.... إعملي حسابك يا ليلي قدامك أسبوع واحد ونكون عاملين فرحنا.....

أنا عاوز أعيش مع عيلتي الحلوه

ربنا يسعدك يا بني..... قالت ذلك نوال بمحبه

في شقة كرم

جلست ماهي مع زوجها يتناولان طعام العشاء

ولاحظ كرم أن ماهي متوتره بعض الشئ

نظر لها بتمعن وقال : مالك يا ماهي

ماهي برجاء: عندي طلب منك يا كرم بس هيه حاجه لو عملتهالي هكون أسعد إنسانه في الدنيا....

فيه إيه يا ماهي قولي عاوزه إيه.. قال كرم

ماهي برجاء : عاوزه.. نتبني طفل رضيع يا كرم أربيه ويكون إبني أو بنت وأسميها قمر......

كرم بإنزعاج : طيب سبيني أفكر شويه في الموضوع ده يا ماهي..

ماهي برقه : أنا متأكده أنك مش هتزعلني يا كرم

مرت الأيام سريعآ ومراد بين شركته ومحلات الموبيليا لتجهيز شقته

حتي صارت شقه جميله..... راقية الآثاث والمفروشات

في شقة كرم :

جلست ليلي مع ماهي وهي تشعر بالإرتباك

فقالت ماهي : مالك يا عروسه متوتره ليه

ليلي بوجل : مش مصدقه يا ماهي إن بكره فرحي أنا ومراد.... حاسه إني بحلم

ماهي ضاحكه : و الفستان التحفه ال مراد إشتراه وجابه ده كمان حلم.....

ليلي بسعاده : دا أجمل حلم حلمته وإتحقق يا ماهي ....

يتبع 



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🌹❤️🌺💙







تعليقات

التنقل السريع
    close