رواية جوهرة الكاسر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية جوهرة الكاسر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم الكاتبه آيه طه حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
الساعة كانت معدية تلاتة الفجر، والضلمة مالية الممرات، إلا من لمبة صفرا في السقف.
(خطوات تقيلة بتقرب، وصوت باب بيتفتح بقوة)
فهد: مين اللي فتح الباب؟! مش قولت محدش يدخل المكتب ده غير بإذني!
جاسمين (من غير ما تبصله، وهي واقفة قدام لوحة العمليات): اهدى على نفسك شويه… دا أنا اللي دخلت. والباب كان مفتوح اصلا، فدخلت..... وبعدين كل الدوشه دي ليه؟!
فهد (بنبرة جامدة): وإنتي مين بقى ان شاء الله؟ ومين سمحلك تدخلي مكتبي؟!
جاسمين (بتهدي أعصابها): انا المقدم جاسمين الرفاعي… اتنقلت لقسم العمليات المشتركة. وده مكتبي الجديد برده... فالاحسن ليك بدل مايجيلك السكر بدري انك تحاول تتقبل وجودي علشان هتشوفني كتير اوي.... واه وابقى اتعود على كلمه مكتبنا اصل مكتبي دي طالعه منك بيئه اوي يا...
فهد (يضحك بس ضحكة مستفزة): نعم مكتبك؟ لا يا شاطرة… ده مكتبي أنا. وإنتي ضيفة عندي.... وضيفة غير مرحب فيها كمان..
جاسمين (بتلفله، ونظرتها ثابتة): ومين قالك اني ضيفه يا.... انت مقولتليش اسمك فى الاخر بردو بس ما علينا.... أنا ما بحبش أكون ضيفة عند حد. وبعدين ده قرار من فوق… مش قرارك.... ف اقعد كدا واطلبلك ليمون يروق اعصابك.
فهد: اللهم طولك ياروح.... واضح إنك مش فاهمة… أنا هنا المسؤول. واللي يدخل فريقي لازم يعرف قوانيني.
جاسمين: متقلقش… أنا برده عندي قوانين. أولها إني ما بخافش من الصريخ..... وبجد بقى انا اللى عايزه قهوة علشان جبتلي صداع بصوتك العالي دا.
فهد (يتقدم خطوة، صوته واطي بس مرعب): أنا مش بصرخ ولا صوتي عالي. أنا بصدر أوامر.... واتفضلي قومي من مكانك واوقفي يلااااا.
جاسمين (ترفع حواجبها): وأنا ما بسمعش غير اللي يخص شغلي..... وقولتلك انا هنا فى شغل....
فهد (يتنرفز): شغلك ايه؟! واضح إنك لسه مش مدركة إن دي عمليات خاصة… مش قسم عادي.... واكيد القسم ومكتب الكاسر مش هيدخلوا حد زيك شكلك غلطي فى العنوان يا شاطرة.
جاسمين: وأنا اتربيت في القسم اللي ما فيهوش عادي أصلا... انت اللى واخد قلم فى نفسك كبير اوى وشكلك واخده كدا على الفاضي..
فهد (مش مصدق جرأتها): إنتي فاكرة نفسك مين؟ انا ممكن افعصك هنا..
جاسمين: كنت شريك ودلوقتي ندك يا سي كاسر لما اشوف هتفعصني ازاى؟!
فهد: لا… إنتي أقل من إنك تبقي ند لي.
جاسمين (تبتسم ابتسامة خفيفة): ماشي… هنشوف.
العميد وائل (يدخل المكتب): الله! إنتو باديين خناق من أول دقيقة؟ القسم كله سامع صوتكم في ايه؟
فهد: يا فندم أنا مش فاهم إزاي سيادتك توافق إنها تكون ضمن فريقي! دي ما تعرفش حاجة عن النظام هنا!
جاسمين: حوش حوش قال يعني أنت اللي فاهم كل حاجة؟
العميد وائل (يمكن بيستمتع بالمشهد):
فهد… جاسمين من أحسن الضباط في القسم الجنائي، وملفها نضيف.
فهد: نضيف… بس ده ما يكفيش. العمليات المشتركة مش للي بيشتغلوا بكيفهم.يافندم... في نظام واحترام وتعاون ودي معندهاش اى حاجه من دول..
جاسمين (تتقدم قدامه): ولو سمحت… كل واحد فينا يشيل لسانه من على كرامة التاني.... علشان انا فعلا لحد دلوقتي ساكته ومش عايزه اعمل رد فعل.
العميد وائل: خلاص… اهدوا. عندنا عملية بكرة الصبح… وعايزكم الاتنين مع بعض... ودى اوامر عليكم سامعين؟!
فهد وجاسمين سوا: إيه؟! مع بعض؟! عملية واحده؟!
العميد وائل: أيوه… ثنائي. مهمة مراقبة… هدف خطر. وإنتو الاتنين هتشتغلوا في عربية واحدة.
فهد (يحط إيده على جبينه): معقول؟ خربت والحمد لله
جاسمين (ترد وهي بتكتم ضحكة): ليه؟ بتخاف تقعد معايا؟
فهد (يبص لها بحدة): أنا بخاف؟! انتي اللي هتتمني تطلعي من العربية بعد أول عشر دقايق.
جاسمين: نجرب… يمكن أعجبك.
فهد (صوته يعلى شوية): مش عاجبني وجودك أصلا... ويارب اخلص منك بدري.
جاسمين (بثقة): وأنا ولا فارق معايا رأيك.
العميد وائل: خلاص! بكرة الساعة سبعة.
متتأخروش. و… حاولوا ما تقتلوش بعض قبل المهمة.
فهد (بصوت هادي بس فيه تهديد): اسمعي يا هانم…أنا ما بحبش اللي يتحداني.
جاسمين: اطمن… أنا ما بحبش اللي يحاول يسيطر عليا. القلوب عند بعضها..
فهد (يقرب منها أكتر): أنا بنصحك… خليكي بعيدة عني احسنلك.
جاسمين (بصوت ثابت): دا لو كنت أنا اللي اللى قربت عليك؟ يمكن ربنا باعتني هنا مخصوص… عشان أجيبك لأرض الواقع.
فهد (نظره يلمع): يبقى ربنا باعتلي مصيبة… مش واقع.
جاسمين: وأنا شاطرة في إزعاج الناس اللي فاكرين نفسهم جبال.
فهد: جبل؟ لا… أنا إعصار. وإنتي مش قدي.
جاسمين: ومين قالك إني خايفة؟
فهد: هتعرفي بكرة...
البارت 2
تاني يوم في ساحة العمليات – الساعة ٦:٤٥ الصبح
فهد واقف جنب العربية السودا المخصصة للمراقبة… واقف بإيده في جيبه، شكله متضايق من قبل ما يشوف حد.
جاسمين (جاية من بعيد، لابسة جاكيت أسود وشعرها مربوط): صباح الخير يا سيادة المقدم.
فهد (من غير ما يبصلها): اتأخرتي. هنبداها كدا؟
جاسمين: انا جايه بدري بخمس دقايق… مش متأخرة.... شوف ساعتك ياسياده المقدم.
فهد: اللي يتأخر ثانية… يبقى متأخر ساعة. احنا في عمليات مش في حضانة.
جاسمين (تتنرفز): تمام… إنت صح. مبسوط كدا؟
فهد (يبصلها بنظرة مستفزة): لما أبتدي أشوف الاتزام… هبقى مبسوط.
جاسمين: ده أول يوم ليا معاك… مش معناه إني شغالة عندك.... نخلي بالنا من اسلوب الكلام..
فهد: وده اللي هنشوفه... يمكن ارجعك لمعسكر التدريب من اول وجديد....
فهد (يركب ويسيب الباب مفتوح لها): إركبي… عشان نخلص.... كفايه متاخرة ومش هتاخرينا كلنا معاكي..
جاسمين (تركب وتغمز له بنظرة سخرية): واضح إنك متوتر..... ايه خايف ولا ايه يا كاسر الداخلية مش دا بردو لقبك هنا؟!
فهد: لا… بس مش طايق الخناق من بدري.... واخاف من ايه يا هانم انتي؟! يارب عدي العملية دي على خير.
جاسمين: لا لو على الخناق جاهز… أول ما تستفزني بس وهنبدا على طول.
فهد (يبص لها وهي بتجهز السماعة): طب اسكتي شوية… يمكن نعرف نشتغل.
جاسمين (تتنهد): ماشي يا سيادة الملك.
العميد وائل على السماعة: يا فهد… الهدف خرج من البيت.هيمشي بالعربية الزرقا، رقم ٣٩١.
فهد: تمام استلمت يا فندم.
جاسمين (بصوت هادي): هو رايح شرق القاهرة… الطريق ده مش ثابت.
فهد (مستغرب): وانتي عرفتي منين؟
جاسمين: ملفه قريته امبارح. أنت قريته؟ ولا اكتفيت بالشكليات؟ واصدار الاوامر؟!
فهد: أنا بقرأ اللي يفيدني… مش كل الهري.... انجزي قولي اللى عندك مفيش وقت.
جاسمين: الهري اللي بتقوله عليه… هو اللي بيجيب نتيجة.
فهد (يبص لها بحدة): إنتي بتحاولي تثبتي إيه؟
جاسمين: ولا حاجة… بس بوريك إني مش أقل منك.
فهد (يمسك الدركسيون جامد): إمسكي السماعات… والحقي التتبع.... وقوليلي على المستجدات اول باول...
جاسمين (تضغط زر بسرعة): الهدف زود سرعته… بيحاول يفلت.
فهد: ما تقلقيش… مش هيفلت.
جاسمين: ليه؟ عشان حضرتك السوبرمان؟
فهد (بابتسامة جانبية لأول مرة): لا عشان أنا شغلتي كده.
العربية الزرقا تدخل شارع جانبي ضيق جدا.
جاسمين: ده فخ… الشارع مقفول من آخره.
فهد: هادخل وراه.
جاسمين (تمسك إيده فجأة): لا!!! ما تدخلش دا فخ واضح كده.
فهد (يبصلها لثانية… صوته يتغير): شيلي إيدك.واوعي تدخلي فى شغلي تاني ولا تعطليه.
جاسمين (تبعد إيدها بسرعة): أنا… كنت بحذرك بس.
فهد (يفتح زر الأمان): سيبيني أقرر....
وهم واقفين قدام آخر الشارع…
العربية الزرقا تنفجر فجأة انفجار قوي يهز المنطقة.
جاسمين: يا نهار أسود!!!
فهد (بسرعة البرق): انزلي دلوقتي!! بسررررررعه.
جاسمين: ثواني بس—
فهد (يمسكها من دراعها ويشدها ناحية الأرض): قولت انزلي!!!
(زجاج العربية يتطاير فوق دماغهم)
جاسمين (على الأرض): انت عبيط.... إنت شديتني ليه كده؟!
فهد: عبيط؟! عشان لو كنتي اتاخرتي ثانية… كنتي دلوقتي فتافيت! ويارتني كنت سبتك بطوله لسانك دي.
جاسمين (تتنفس بسرعة): بس ده كان هدفنا؟ هنعمل ايه دلوقتي؟
فهد: شكله مكنش هدفنا لوحدنا.... واضح إن حد سبقنا. وأسوأ حاجة… إن التفجير معمول باحتراف.
جاسمين: تقصد ايه؟ يعني حد من جوا…؟
فهد (يبصلها لأول مرة بجدية): ما نستبعدش. بس واضح إننا دخلنا في لعبة أكبر بكتير.
جاسمين: وإحنا هنكمل اللعبة دي؟
فهد (يقف ويصحبها): إحنا اتخلقنا عشان نكمل...
جاسمين: حتى لو هنموت؟
فهد (بصوت منخفض): الموت… أسهل من الفشل.... احنا قسم العمليات الخاصه مفيش حساب فيها للموت ولا الحياة كله فدى المهمه وبس.
جاسمين تبصله وهو واقف وسط الدخان…
نظرة لأول مرة فيها احترام صغير… واندهاش أكبر.
وهو يبصلها بنظرة فيها تحذير… وجاذبية خفيفة مش عايز يعترف بيها.
⭐ الفصل الثالث.
بعد الانفجار، المكان مليان عربيات شرطة، صفارات، وناس بتجري.
فهد واقف بعيد، سايب الدكاترة يكشفوا على جاسمين…بس عينه مش بتفارقها.
الطبيب: إنتي بخير يا فندم… مجرد كدمات بسيطة.
جاسمين: عارفه... أنا كويسة.
الطبيب: بس يفضل تريحي—
فهد (داخل فجأة):مش هتريح. عندنا تحقيق.
الطبيب: بس يا فندم هي—
فهد (بحدة): لا هي كويسة واحنا عندنا مصيبه عايزين نشوفها.
جاسمين (تتحول عليه): هو إنت الدكتور؟ ولا هو؟ وبعدين انا عايزه راحه بقى..
فهد: لا أنا المسؤول عن الفريق... ولو عايزه راحه اتفضلي اتنقلي من القسم كله.
جاسمين: والمسؤول دا مش بيقرر عن صحة الناس.... وانت ملكش الحق تنقلني من القسم.
فهد (يقرب منها نص خطوة): وأنا مش عايزك تخرجي من الفريق دلوقتي…مفهوم؟
جاسمين (ترفع حاجبها): آه… يعني خايف عليا؟ قول كدا
فهد (يبص حواليه بسرعة): لا طبعا بتحلمي. بس مش وقته نكسل.
العميد وائل: إحنا محتاجين تقرير مفصل.
مين كان متوقع الهجوم؟
ليه العربية اتفجرت قبل ما نوصل؟
فهد: الهدف كان مرصود من حد تاني.
حد قريب… حد يعرف تحركاتنا.
جاسمين: وفي احتمال يكون حد سرب المعلومات. من داخل القسم.
العميد وائل: وإنتي شفتي إيه يا جاسمين؟
جاسمين: قبل ما العربية تدخل الشارع… كنت شايفة هدوء غريب.الشارع فاضي زيادة عن اللزوم يا فندم.
فهد (ساخر): يا سلام… ملاحظات عبقرية. مش عارف من غيرها كنا عملنا ايه؟
جاسمين: بس ملاحظاتك إنت ما جابتش نتيجة. صح؟ ومتنساش انك مقرتش ملف الهدف بتمعن والا مكنش ضاع مننا وقت وكنا عملنا خطه افضل.
فهد (نظرة شرارية): أنا اللي شديتك من الموت.ولا نسيتي...
جاسمين: مش معنى إنك أنقذتني… أبقى أقل.
أنا شغلي بعمله كويس. غصب عنك.
العميد وائل (مخنوق من الجو):
اهدوا يا جماعة! مش وقته خناق… في أرواح اتفجرت. ولازم نلاقي الجاني وفي اسرع وقت.
فهد (يبص لها ببرود): خلاص… خلصتي كلامك؟
جاسمين: لا لسه. أنت بتتعامل معايا كإني دخيلة. بس أنا هنا… وهكمل سواء عاجبك أو لأ.
جاسمين ماشية بسرعة… فهد يلحقها.
فهد : انتي يا هانم استني هنا.
جاسمين: نعم مش فاضيالك.
فهد (يمسك دراعها بس مش بقوة): ايه قلة الذوق دي قولت استني!
جاسمين (تبصله بحدة): لو سمحت… بلاش تمسكني تاني.
فهد (يقرب وشه منها شوية): أنا مش قادر أفهم… إنتي ليه كده؟
جاسمين: كده؟ يعني إيه كده؟
فهد: كدا... بتردي… بتعاندي… بتستفزي.
جاسمين: عشان حضرتك بتحاول تسيطر.
وأنا ما بحبش السيطرة.
فهد (نظرة غريبة، أول مرة تبان): ولو قولتلك… إن سيطرتي دي عشان…
جاسمين (تقاطعه بسرعة): عشان الشغل؟ أكيد. أنت ما تعرفش حاجة غير الشغل.بس حتى الشغل عايز تفاهم مش خناق وسيطرة.
فهد (بصوت منخفض جدا): لا كنت هقول… عشان أطمن. يا جاسمين.
جاسمين (تقف): ايه؟ تطمن عليا؟ وليه؟
فهد (يشيح بوشه بسرعة): ها... ولا حاجة.
انسي. يلا علشان الشغل.
ضابط اسمه “سيف” داخل القاعة… طويل، لابس تيشيرت أسود، واضح إنه من العمليات الخاصة.
سيف (بابتسامة): أنتي جاسمين الرفاعي؟
جاسمين: أيوه… مين حضرتك؟
سيف:. النقيب سيف… اشتغلنا مع بعض في قضية الاتجار بالبشر. فاكراني؟
جاسمين (تبتسم بسيط): أوه… أيوه. إنت كنت بطل العملية ساعتها.
سيف:. لا إنتي اللي كنتي بطلة…
محدش بينسى حد زيك.
فهد (من بعيد… وبيغلي): إيه ده؟ مش كفاية عمليات؟ ناقص كمان غزل؟ ممكن افهم في ايه وانت مين وايه اللى جابك هنا؟!
سيف (يبص له): أهلا يا مقدم فهد… سمعت عنك كتير... وواضح ان اللى سمعته كله مظبوط.
فهد (بجفاء): وأنا سمعت عنك أكتر.... اهلا ايه اللى جابك بردو.
سيف: العميد وائل قال إن من النهاردة…
هشتغل معاكم في نفس الفريق.
جاسمين (فرحانة): كويس… هيبقى فريق قوي... وهنحل القضية بسرعه وكفاءة عاليه.
فهد (يبص لها بحدة): وأنتي مالك فرحانة كده ليه؟ وبعدين القسم طول عمره بيحل القضايا بسرعه وكفاءة قبل ما تشرفو انتى والبيه.
جاسمين: هو في مشكلة؟ مش معقوله حتى سيف عندك مشكله معاه؟! انت مش طبيعي.
فهد: لأ معنديش مشاكل مع حد … بس مش أي حد يدخل عندي... وخلاص كدا.
سيف (يضحك): شكلها غيرانة عليك يا فهد ابسط يا عم مين قدك.
فهد (يحدق فيه): جاسمين…تعالي ورايا المكتب دلوقتي.وحالا
جاسمين: ليه؟
فهد (صوت خافت لكن غضبان): تعالي… قبل ما أفقد أعصابي هنا.
دخلوا المكتب وقفل الباب...
جاسمين: فيه إيه؟ إيه أسلوب الشد ده كله؟!
فهد: إيه اللي كنتي بتعمليه برا دا؟
جاسمين (تضحك ساخر): ايه بعمل ايه يعني بكلم زميل. فين المشكلة؟
فهد: والله زميل؟ ولا حاجة تانية؟
جاسمين (تقف قدامه): والله هي حصلت يا سيادة المقدم... وبعدين أنت مالك…؟
فهد (أول مرة الكلام يطلع منه بدون سيطرة): أنا…ما بحبش حد يقرب مني…
ولا من الفريق…وأقل حاجة… مش بحب حد يقرب منك بالشكل ده!
جاسمين (تتجمد لحظة): ايه دا... يعني… والله اللى يسمعك يفتكر أنك غيران؟
فهد (يتوتر): ايه غيران؟! لأ طبعا!
ده اسمه… متابعة للفريق. بس انتى هتعرفي حاجه زى دي ازاى...
جاسمين: والله؟ طب ما تابعتش غيري أنا؟ هو مفيش غيري فى الفريق بتاعك ولا انا بس اللى بطلع عصبيتك عليا...
فهد (يقرب منها): عشان…إنتي…
جاسمين (تهمس): إيه؟ بنت مش كدا ومش مكاني قسم العمليات الخاصه ولا الشرطه كلها صح؟
فهد (يبص في عينيها ثانيتين… وبعدين يرجع لورا بسرعة): ولا حاجة. اخرجي قبل ما أزعق اكتر من كدا وافقد عليكي اعصابي بجد.
جاسمين (تبتسم بخبث): تمام…
بس اعرف إن صدامك ده…هيولع أكتر.
فهد: ما يهمنيش اتفضلي اخرجي يلا..
جاسمين (تمشي للباب): هتشوف يا إعصار.ولا اقول يا كاسر؟!
وتقفل الباب…
وتسيبه في المكتب ماسك راسه، ومش فاهم ليه دقات قلبه اتغيرت.
الفصل الرابع
مر يوم كامل من غير عمليات… بس فهد مش هادي.
كل ما يشوف جاسمين وسيف بيتكلموا، الدم بيغلي في عروقه.
في مركز التدريب – الساعة ٩ الصبح
جاسمين واقفة بتضرب نار في الهدف.
سيف داخل، واقف وراها بشوية.
سيف: برافو عليكي.... لسه إيدك ثابتة زي زمان… ما شاء الله.
جاسمين (من غير ما تبص):الشغل ياما بيعلم… وانا مش بنسى بسرعة.
سيف: كويس… لأن عندي لكي مفاجأة.
جاسمين: خير؟
سيف: العميد وائل كلفني أكون شريكك في المهمة الجايه. مش فهد.
جاسمين (تتجمد لحظة): إيه؟ ليه؟
سيف: أيوه… قال إن الشغل بيننا كان متناسق قبل كده. وعايز يعيد التجربة دي... وانك انتى وفهد يعني مش بتتوافقوا والمهمه اللى جايه عايزه تركيز عالي ومش حمل خساير زى المهمه اللى فاتت.
جاسمين: بس… الفريق الأساسي مع فهد.... ومينفعش نشتغل من غيره جوا القسم بتاعه.... وبعدين المهمه اللى فاتت مكنش غلط فهد انا اللى استوهنت بالموقف ولولا فهد كان زماني ميته.
سيف: بس من النهاردة… إحنا فريق فرعي.
و—
صوت فهد فجأة، من وراهم: وإحنا واقفين نتكلم ليه؟ مش في تدريب؟! إيه المهزلة دي؟
جاسمين (ترفع حاجبها): ايه دا مالك؟ التدريب مش اجباري على فكره... وانا زميلي سيف بنتكلم فى الشغل مش مهزله يا سياده المقدم...(تحكي فى سرها: والله خساره الرفعه اللى رفعتهالك ودافعت عنك ادامه تستاهل.)
فهد: هنا أنا اللي أسأل… مش إنتي.
سيف… إنت هنا ليه؟
سيف: بدرب جاسمين على المهمة الجديدة.
فهد (بحقارة باردة): مهمة جديدة إيه؟
ما وصلنيش أي قرار.بيها..
سيف: العميد قال—
فهد (يقاطعه): العميد ما بيغيرش تكوين الفريق الأساسي غير لما أنا أعرف.
ولو هو قال حاجة… تبقى جاسمين هتتأكد. متتصرفش تاني من دماغك من غير ما ترجعلي مفهوم؟!
جاسمين (بحيرة): أنا معرفش حاجه … لسه سامعة منه دلوقتي.
فهد (يبص لها بثواني صامتة… نظرة كلها غضب ممزوج بغيرة واضحة): جميل.
يبقى هنروح دلوقتي سوا للعميد وائل… ونعرف مين كذاب.
سيف (بهدوء): إنت بتلمح لي؟ انت تقصد ايه؟! مسمحلكش على فكرة.
فهد: لا أنا ما بلمحش.معنديش وقت ولا فاضي أنا بقول على طول.
العميد وائل: هو في ايه يا جماعة ؟ صوتكم عالي كدا ليه؟
فهد: كويس ان حضرتك وصلت يا فندم..... حضرتك… سيف بيقول إنه شريك جاسمين الجديد.
العميد وائل (يبص لسيف): أنا قلت إنك هتساعد الفريق… مش هتبقى شريك ثابت يا سيف.وفي المهمة الجاية… الفريق الأساسي هيفضل زي ما هو.
فهد وجاسمين.
سيف: تمام يا فندم… يمكن حصل سوء فهم.
فهد (يحس بنصر صغير): بجد؟ سوء فهم… مفهوم.تمام يافندم... شكرا لتوضيح سوء الفهم.
جاسمين (تبص لسيف): يبقى مفيش تغيير. واتاكد من معلوماتك يا سيف كنت هتودينا فى داهية.
سيف (بابتسامة جانبية ليها): لا متقلقيش لسه في وقت.... المقدم فهد مش هيسبنا اصلا 😂.
وفهد شاف الابتسامة…وشاف رد جاسمين…وملحقش يمنع نفسه.
فهد (يوقف جاسمين فجأة في الممر): بقولك اسمعي… أنا مش ناقص لعب عيال.
جاسمين: تقصد إيه؟
فهد: سيف مش شغله يقرب.
ولا يلف حواليكي.ولو محطتيش حدود للموضوع دا متزعليش، من رد فعلي فاهمه؟!
جاسمين (تضحك بسخرية واضحة): لا والله هو إنت اللي تقرر يقرب ولا لأ؟
فهد (صوته يوطي… ونبرته خطيرة): أيوه.
أنا اللي أقرر. طالما شايف ان دا بياذي الشغل ويعطله.
جاسمين (تقرب منه خطوة): وعلى أساس إيه؟ فين الشغل اللى اتعطل ولا اللى اتاذى؟!
فهد (يتراجع… بس صوته ثابت): على أساس… إني رئيس الفريق. وإني…
جاسمين: إيه كمان ؟ كمل.انا سمعاك.
فهد (يضيع صبره): إني مش هسيب حد يلمس دايرة أنا واقف فيها. مفهوم؟
جاسمين (بابتسامة فيها تحدي): ده اسمه إيه؟ سيطرة؟ ولا… غيرة؟
عمران (يتوتر): تاني غيرة؟! ده آخر حاجة أفكر فيها! فوقي من احلامك.
جاسمين: والله امال ليه وشك قلب أحمر؟
فهد (يلمس وشه تلقائيا): احمر ايه؟ إيه الهبل ده…؟
جاسمين (تمشي وتسيبه): يلا يا مقدم كاسر… خليك ورايا في المهمة بقى.
يمكن تلحق عليا.
بالليل – الساعة ١٢
عربية المراقبة واقفة في شارع جانبي جنب مبنى مشتبه فيه بتهريب بيانات.
جاسمين قاعدة في الكرسي اللي جنب السواق…وفهد قاعد بيجهز السلاح وبيحاول ما يبصلهاش.
لكن هي كانت هادية بدرجة مستفزة.
فهد: انتي بتسجلي؟
جاسمين: ايوا
فهد: طب قوليلي لو أي حركة ظهرت.
جاسمين: تمام هقولك. بس…
فهد: بس إيه؟
جاسمين (بهدوء): سيف كان عنده حق.
فهد (يدور عليها بسرعة): نعم حق؟
في إيه بقى ان شاءالله؟
جاسمين: إني محتاجة شريك أهدى… وأعقل… وأقل عناد.
فهد (يبص لها بخطورة): وإنتي بتجربي تعصبيني دلوقتي ؟
جاسمين: لأ… أنا بقول رأيي.بس
فهد: طب اسمعي رأيي انا …أول ما المهمة تخلص…هتسمعي كلام… يمكن ما يعجبكيش.
جاسمين (تبتسم بدون خوف): وايه الجديد؟! تمام وأنا مستنية.
فجأة…
باب المبنى اللي قدامهم يتفتح.
شاب لابس اسود، وشه متغطي… ماسك شنطة كبيرة.
جاسمين: فهد… الهدف طالع!
فهد (يشد حزامه ويلبس السماعة): تمام…
انزلي معايا.وما تتأخريش.
جاسمين: تمام جاهزة.
فهد (يبص لها نظرة قصيرة… أول مرة فيها خوف حقيقي عليها): وخليكي ورايا… مش جنبي.
جاسمين (تهز راسها): ماشي.
ينزلوا…ويدخلوا في الزقاق الضلمة…والهدف يجري.
جاسمين: اجري يمين!
فهد: لا… شمال! وثقي فيا!
يجري الاتنين…لكن فجأة—الهدف يطلع سلاح.
فهد: اتخبي بسرررعه!!!
ويشدها بسرعة ويحط إيده على راسها…
وتضرب الرصاصة الحيطة جنبهم.
جاسمين (مصدومة): فههههد…!
فهد (صوته منخفض… وإيده لسه على راسها): انا مش قولتلك ورايا… مش جنبي.
لأول مرة…تبصله وتسكت تماما.
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق