القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اعمي ولكن الفصل الثالث عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه إسراء محمود حصريه وجديده

رواية اعمي ولكن الفصل الثالث عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه إسراء محمود حصريه وجديده 



رواية اعمي ولكن الفصل الثالث عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه إسراء محمود حصريه وجديده 


الفصل الثالث عشر

دخلت ندي غرفتها وارتمت علي السرير واخذت تبكي بحرقه هي تعلم انها جرحته ولكنها ولاول مره تعترف امام نفسها انها وقعت في عشقه احبت مغرور ..احبت كداب ..ومخادع.

اخذت تاكسر كل ما تراه او تلمسه

ندي بصريخ..ليه دايما اختياري غلط ليه ..كل ما احب واحد يضحك عليا ..ليه .

دخلت والدتها علي صوتها .

والدة ندي ..ندي في ايه يا حبيبتي اهدي يا ندي اهدي يا حبيبتي .

ندي ..ليه بيحصل فيا كدا يا ماما ..حبيته ليه يا ماما ..قلبي دق ليه تاني لشخص غلط ..ليه كل واحد احبه لازم يسبني ليه ...

اخذتها والدتها في حضنها ..مشاعرك مش بايدك يا ندي الحب والكره مش بايدينا .. لو بتحبيه سامحيه يا ندي علي اي غلط عمله بس لو الغلط دا ينفع تسامحي فيه.. اسمعي قلبك يا ندي وشوفيه بيقولك ايه واعمليه كفايه تفكير في جاسم انه شبه سليم جاسم غير سليم وعمره ما يخونك.

ندي ..حاضر يا ماما هفكر تاني في الموضوع .

والدتها ..يلا قومي صلي ركعتين تهدي بيهم نفسك وان شاء الله خير.

ندي ..حاضر يا ماما .

تحركت ندي نحو المرحاض وتوضاءت واخذت تتدعي ربها.

ام جاسم فاكان يستشيط غضبا اتاه اتصال وكانت المتصله نانسي.

جاسم بعصبيه..نانسي انا مش فايق ليكي ومش ناقص قرف علي الصبح .

نانسي بدموع ..جاسم انا تعبانه من غيرك ارجوك تعالي حتي شوفني مش عايزة اكتر من كدا ارجوك يا جاسم.

جاسم..نانسي قولتلك اللي بينا انتهي .

نانسي ..ماشي بس تعالي شوفني.

جاسم ..تمام يا نانسي دقايق وهكون عندك .

نانسي..اوك مستنياك .

أغلق جاسم معاها واتجه نحو منزلها ام نانسي فاتجهت نحو الخزانه وأخرجت ملابس مثيره وارتدتها ووضعت الكثير من الميكيب والعطور .

ام ليان فاخرجت من المشفاء واتجهت نحو المنزل.

الداده بشهقه..لي لي ايه اللي جابك دلوقتي وفي الوقت دا انا كنت هجيلك بكرا يا بنتي .

ليان..ملهوش لزوم يا داده انا كويسه .

الداده .. لسه عارفه من البواب اللي حصل وبيقولي ان يامن مش اعمي وانه قبض علي باباكي بس انا مصدقتهوش.

ليان ..اه يامن مش اعمي وظابط..وانا اللي هبله ومغفله وبيضحك عليها ..انا كنت لعبه في ايده يا داده..استغل طيبتي وحبي ليه علشان يدخل بيتي ويعرف أسراره ويوصل لبابا ..انا اكبر مغفله في العالم.

الداده..انتي اديتلوا فرصه يكلم .

ليان ..مفيش فرص يا داده هو قالي انتي كنتي مجرد مهمه وخلصت هيعوز ايه تاني مني .

اخذتها الداده في حضنها ..اهدي يا بنتي وان شاء الله خير .

ليان ..ان شاء الله انا هطلع انام ورايا كذا حاجه بكرا.

الداده ..تمام يا حبيبتي.

ذهبت ليان نحو غرفتها ونظرت الي صورتها هي ويامن المعلقه علي الحائط..انت اكبر كداب شوفته في حياتي ..هخرجك من قلبي وهرميك..وهنسي اي حاجه كانت بنا يا يامن ..مش هكون ليان الضعيفه والغبيه اللي استغلتها..هكون اقوي من كدا وهدوس عليك برجلي .

شالت ليان الصوره ورمتها في احد الادراج وخلعت دبلتها ورمتها معاها في نفس الدرج .

في الصباح الباكر استيقظت ليان علي صوت الهاتف.

ليان ..الو .

ندي..انتي ازاي تسيبي المستشفي من غير ما تقوليلي .

ليان ..ملهاش لازمه يا ندي .

ندي ..يعني ايه ملهاش لازمه انتي لسه تعبانه.

ليان ..انا كويسه يا ندي وخرجت علشان اعرف اجيب حق ابويا وهوصل لدليل برائته.

ندي ..ليان اعقلي ومتعرضيش نفسك للخطر.

ليان ..قولتلك يا ندي انا هجيب حق بابا وبس وبعدين حياتي هتفرق في ايه قوليلي هتفرق في ايه يامن وطلع بيضحك عليا بابا وفي السجن ولو معرفتش اجيب دليل هيفضل طول حياته في السجن ماما وماتت اعيش لمين يا ندي فاحياتي مش مهمه .

ندي..عيشي علشاني .

ليان ..انتي بكره تحبي وتجوزي سبيني يا ندي الحق بابا دا الحاجه اللي هتخليني اعيش ومقوياني .

ندي ..تمام هاجي معاكي .

ليان..لا مش هتيجي انا هروح لوحدي انا هسافر النهاردة البلد .

ندي ..انتي كدا بترمي نفسك في جهنم .

ليان ..مفيش جهنم اكتر من اللي عايشه فيها.

ندي..تمام يا ليان انتي حره .

أغلقت ندي مع ليان واخذت تفكر في حل لكي توقف به ليان.

ام عند جاسم فاستيقظ في الصباح ونظر بجانبه وجد نانسي تتوسد صدره العاري..اخذ يسب نفسه .

جاسم ..ايه اللي عملتوا دا انا كنت توبت.

استيقظت نانسي من حركه جاسم ..اممم حبيبي انت صحيت .

جاسم ..نانسي قومي اللي حصل امبارح دا مكانش ينفع يحصل .

نانسي ..ليه مينفعش يحصل ما هو كل مره بيحصل وعادي بتكون مبسوط .

جاسم ..علشان حبيت يا نانسي حبيت واحده تانيه ومينفعش أخونها.

نانسي..وطالما حبيت واحده تانيه ايه اللي جابك عندي.

جاسم ..حصلت بنا مشكله ولقيتك بتتصلي وجتلك والكاسين اللي شربتهم هنا خلوني مش في وعي .

نانسي بكسره.. بس انا بحبك.

جاسم..وانا مش بحبك يا نانسي .

نانسي..طيب ادينا فرصه نقرب.

جاسم..نانسي مش هينفع انتي لو احتاجتيني في حاجه اتصلي بيا وهتلاقيني جمبك .

نانسي بدموع..ماشي يا جاسم .

قام جاسم وارتدي ثيابه وخرج في عجله .

ام نانسي فاخذت تبكي بشده علي كسرت قلبها فاهي احبته وبشده.

اخذت ليان تجمع القليل من ملابسها وارتدت بنطال اسود وبلوزه زيتي وجمعت شعرها علي هيئه ذيل حصان ونزلت دراجات السلم برشاقه

الداده..انتي لسه مصممه تسافري .

ليان ..ومش هرجع غير لما يكون معايا اثبات ان بابا برئ .

الداده .. ليان عاصم بيه لو عرف هيزعل جامد وممكن يحصله حاجه.

ليان ..مش لازم اي حد يعرف يا داده ...وبذات يامن وبابا .

الداده .. حاضر يا بنتي بس خودي بالك من نفسك .

ليان ..حاضر يا داده .

اتجهت ليان نحو باب الفيلا وفتحت الباب وكانت الصدمه عندما رأت يامن يقف أمام الباب .

ليان ..لو سمحت حاسب عايزة اعدي .

يامن ..مش قبل ما نكلم .

ليان ..نعم هو في بنا كلام اصلا .

يامن ..ليان انتي لازم تسمعيني .

ليان..مش لازم علي فكره وانا مش فاضيه .

يامن ..من امتي وانتي بالبرود دا .

ليان ..من امتي بجد بتسال ...ههههه ...من اول ما شوفتك واقف قدامي بالبدله الميري وبتشوف ...من امتي من اول ما عرفت اني هبله وبيضحك عليا ..من امتي من اول ما دست علي قلبي بكل قوتك بس علشان شغلك .. شغلك اللي استغليت فيه مشاعري ..شغلك اللي خدعت بيه الناس ودخلت بيتهم علي اساس انك جاي تجوز بنتهم وانت جاي اصلا علشان تراقبهم وتجمع منهم معلومات ...

يامن..ليان انا مدخلتش البيت علشان الشغل انا جيت اتقدمتلك علشان بحبك .

ليان بسخريه ..العب غيرها ..مبقتش بتاكل معايا ...بتحبني بأمره ايه يا حضره الظابط ..بأمره انك خدعتني وكدبت عليا ..بأمره انك جيت خدت بابا وانت عارف ومتأكد انه مظلوم .. انا اللي حبيته مات يا يامن وادفن وعيط عليه شويه وخلاص خلص ..إنما اللي واقف قدامي دا ظابط معندهوش ولا مشاعر ولا قلب شخص بارد من جوا ومن برا معرفش عنه حاجه ومش عايزة اعرف كداب و ممكن يعمل اي حاجه علشان شغله فالشخص دا معرفهوش ومعنديش طاقه اني اعرفه .

واخذت ليان شنطتها وحاولت الذهاب لكن قاطعها صوت يامن .

يامن ..انتي لسه بتحبيني .. واكيد هتسامحيني في يوم من الأيام .

ليان بسخريه ..مين ضحك عليك وقالك كدا حتي بص علي ايدي دبلتك مش في ايدي دبلتك رمتها زي ما رميت كل حاجه تفكرني بيك .

يامن بغضب ..ليان انتي المفروض تقدري اني كنت مجبور اقوم بشغلي .

ليان .. وانا مش مجبوره اني اسامحك ومتفكرش اني ممكن اسامح .

يامن ..طيب انتي رايحه فين .

ليان..وانت مالك .

يامن ..ليان انتي رايحه فين في خطر علي حياتك والشنطة ديه واخدها ورايحه فين .

ليان ..سلام يا يامن قولتلك مش هرد .

وذهبت نحو سيارتها ووضعت حقيبتها وركبت السياره وانطلقت بها بسرعه .

ام يامن فاوقف يستوعب ما حصل ثم ركب سيارته وتحرك وراها .

عند سما كانت تتحدث مع ندي وهي مندهشة من قم الحاجات التي حصلت .

سما .. كل دا حصل في يومين بس .

ندي ..ما انتي اللي اختفيتي لوحدك .

سما ..كنت محتاجه اقعد مع نفسي شويه .

ندي ..مازن مش كدا.

سما ..مازن ايه .

ندي ..متحوريش بتحبيه صح .

سما بحزن ..بحبه بس مش هينفع .

ندي ..ليه مش هينفع يا سما .

سما ..مازن لسه في بداية حياته يعني احسنله يجوز ويحب واحده معهاش عيل وكانت مجوزه قبل كدا وعندها عقده من الرجاله ومن الجواز الاحسن يحب ويجوز واحده تانيه .

ندي ..بس هو بيحبك انتي .

سما ..ندي هو لسه ملحقش يحبني .

ندي ..الحب مش بيجي بوقت ولا بتفكير بيجي مره واحده من غير تحذير فجأه بتلاقي نفسك وقعتي في حب شخص ممكن يكون غلط ومش مناسب بس قلبك اختاره .

سما ..وطالما انتي عارفه كدا معذبه جاسم معاكي ليه .

ندي ..جاسم كدب زيه زي يامن الاتنين واحد .

سما ..ندي دا شغله وهو مضحكش عليكي وقالك انا بشتغل دكتور وهو بيشتغل ظابط جاسم ملهوش ذنب في كل اللي بيحصل دا .

ندي ..مش عارفه يا سما وبعدين قولتله كلام وحش اووي في آخر مره .

سما ..بتهيالي لو كلمتيه ممكن يحن ويسامح علي كام كلمه اللي مكانش ليهم لازمه دول .

ندي ..مليش وش اني اكلمه .

سما ..يعني ليكي وش انك تهزقيه وتقوليلوا الكلام دا وملكيش وش تعتذري .

ندي ..ما هو صعب اقول انا اسفه .

سما ..لا انتي عايزه اقعده مينفعش كدا .

ندي ..خلاص هحاول اشوف حجه اكلموا بيها .

سما ..تمام .

ندي ..مش هتكلمي مازن .

سما ..انا هسيبه فتره انا محتاجه اروح لدكتور نفسي اتعالج الاول من تجربتي الأولي وبعدين اشوف مازن.

ندي ..تمام يا سما بس حاولي علي الاقل تفهميه وهو قبل او رفض الاختيار هيكون بايده هو .

سما ..مينفعش اقولوا مش عايزاه يشفق عليا .

ندي .. مفيهاش شفقه يا سما .

سما ..لا يا ندي خليه شايفني اني لسه بحب جوزي وخلاص وهو مع الوقت هينساني .

ندي ..انتي حره بس هتندمي.

سما ..إن شاء الله مندمش .

ندي ..طيب يلا سلام .

سما ..سلام .

أغلقت سما وندي اتصلت ندي علي جاسم بعد تردد .

جاسم ..ايه في كلام نسيتي تهينيني بيه .

ندي ..لا .

جاسم ..اومال متصله ليه لاحسن تكوني حسيتي بغلطك وهتعتذري .

ندي ..بردو لا .

جاسم ..نعم يا اختي اومال متصله ليه .

ندي ..كنت هسال علي عمو عاصم .

جاسم ..متصله علشان كدا .

ندي ..اه .

جاسم ..عموما هو كويس واقاعد في مكتبي .

ندي ..كويس .

جاسم ..في حاجه عايزة تقوليها .

ندي ..اه ..قصدي ..لا ..ولا اقولك ..اه .

جاسم ..اه ولا لا .

ندي ..انا اسفه .

جاسم ..هي صعبه اووي كدا .

ندي ..لا بس متعودتش اغلط واعتذر .

جاسم ..يعني ديه أول مره .

ندي ..اه من زمان اووي معتذرتش لحد .

جاسم ..يعني امي دعايلي بقا .

ندي ..ايوة طبعا مش كفايه اني بكلمك .

جاسم ..مغروره .

ندي ..دا الطبيعي .

جاسم ..طيب اقفلي ورايا شغل .

ندي ..تمام سلام .

جاسم ..سلام يا ..يا .

ندي ..يا ايه .

جاسم ..بودي جارد .

ندي بغضب..تاني.

جاسم ضحك .. خلاص سلام يا حبيبتي .

واغلق دون أن ينتظر ردها ام ندي فاظلت واقفه مكانها لا تعي شئ هل قال لها حبيبتي ..هل يبادلها نفس المشاعر اخذت تفكر دون أي اجابه .

عند ليان بعد وقت طويل وصلت الي البلد ويامن وراها يتابعها دون انا تلاحظ نزلت ليان من السياره واتجهت نحو فيله عمها وطرقت الباب فتح ياسر .

ياسر بصدمه ..ليان .

ليان ..مفاجأه مش كدا .

ياسر ..ايه اللي جابك .

ليان ..مش هدخلني الاول ولا ايه يا عمو .

ياسر ..اتفضلي يا بنت اخويا .

ضحكت ليان بسخريه ودخلت .

ياسر ..ايه اللي جابك يا بنت اخويا.

ليان ..اممم ..ايه اللي جابك يا بت يا ليان ..ايه اللي جابك ..اللي جابني يا عمي اني لقيتك خايف عليا وحاطط ناس تراقبني فاقولت اجيلك تحميني وانا في بيتك احسن فاقومت الصبح لميت هدومي وقولت اجي اقعد عندكم .

ياسر بتوتر ..انا مين قالك اني خليت حد يراقبك .

ليان .. سلامه عقلك يا عمي ..انت مش معين ابن البواب ..سالم مش كدا .

ياسر ..اه صح نسيت اني عينته اصلي كنت خايف عليكي .

ليان ..ما انا قولت كدا بردو .

ياسر وهو بينده علي زوجته ..يا ام عمران تعالي .

جات ام عمران وهي أمرأه حقوده مثل زوجها تكره ليان كثيرا لانها كانت السبب الأساسي في عقده ابنها ودخوله الي مصحه نفسيه وهي في منتصف الخمسينات ولكن مهتمه بنفسها ...نعم يا ياسر ..ايه اللي جاب البت ديه هنا .

ليان ..ايه دا مرات عمي وحشتيني ..بس ايه السؤال اللي كلكم بتسالوه دا هو عيب اجي اقعد معاكم شويه بعد اللي حصل في بابا .

ام عمران ..و ايه اللي حصل .

ليان ..مش ولاد الحرام استغلوا بابا ودخلوه في شغلانه مشبوها لا وأيه اتقبض عليه امبارح واترمي في السجن.

ام عمران .. انا قولت انك انتي وابوكي مش ساهلين تلاقيه هو اصلا بيشتغل من زمان في الشغل المشبوه دا .

ليان ..مستحيل بابا يعمل كدا .

ام عمران ..وليه لا انتوا أغنياء اووي اكيد جبتوا الفلوس بطريقه ديه .

ليان ..ما انتوا بردو اغنياء اووي ايه بتجيبوا الفلوس من الشغل المشبوه دا ولا انت ايه رايك يا عمي .

ياسر بتوتر ..انا رأي انك تتطلعي تريحي من السفر لحد ما نحضر الغداء.

ليان ..انا بردو بقول كدا .

ام عمران ..انتي هتفضلي اقعده معانا هنا كتير .

ليان ..هو في حاجه يا مرات عمي مش عجباكي لو هكون بتقل عليكم امشي .

ام عمران بسخريه ..لا طبعا يا حبيبتي ازاي انتي تنورينا .

ليان ببتسامه سمجه ..بنورك .

وتحركت ليان نحو غرفتها ام ياسر فاخذ يدور حول نفسه ويفكر كيف يتخلص من ليان .

ام ليان فاضحكت بشده عندما دخلت غرفتها فاهي نجحت في اول خطه ليها وهي دخولها للمنزل دون شك بها .

ام يامن فاكان في الخارج ينتظر خروج ليان ولكن رأي البواب وهو ياخذ حقيبتها من السياره ويدلف الي الداخل اتصل يامن بجاسم .

يامن..اعرفلي كل حاجه عن العنوان دا .

جاسم ..تمام .

بعد قليل من الوقت آتاه اتصال .

يامن ..هااا عرفت .

جاسم ..اه ديه فيله ياسر بيه اخو عاصم .

يامن ..وايه اللي ممكن يجيب ليان هنا .

جاسم..شكل ليان بدأت تلعب بنار وكدا خطر عليها .

يامن ..ديه اجننت رسمي .

جاسم ..خليك وراها وراقبها .

يامن ..تمام يا جاسم وانت امسك مكاني .

جاسم ..ماشي يا صاحبي .

اتصل يامن باحد العساكر واخبره بأن يأتي له بملابس من البيت وبعض النقود ثم اتصل باحد السمسارات لكي ياجر الشقه التي امام الفيلا .


#الفصل_١٤


 الفصل الرابع عشر

عم الليل علي أرجاء المدينه نزلت ليان دراجات السلم برشاقه وذهبت نحو مائده الطعام لكي تأكل.

ام عمران ..وه وه وه ما تتحشمي شويه في لبسك .

ليان وهي تنظر إلي ملابسها فاكانت ترتدي تيشرت بنص كم وبنطلون برامودا .

ليان..مالوا لبسي ما هو محترم اهو .

ام عمران ..البسي عبايه وحطي علي شعرك الحلو دا حته قماشه .

ليان بتريقه ..قماشه ..اسمها طرحه او اسكرف .. واكملت في سرها ..تعليم مجاني بصحيح.

ام عمران ..مفرقش الاسم بس اتحشمي في لبسك .

دخل ياسر علي الصوت ..في ايه يا وليه بتتخانقي معاها ليه.

ام عمران ..مش شايف لبسها .

ياسر ..سيبيها هي حره .

ليان وهي تجلس علي السفره ..انا قولت كدة بردو يا عمي .

وشرعت في الاكل بشراسه تحت نظراتهم المندهشه فاكيف لها ان تاكل وتضحك ووالدها في السجن.

ليان ..ايه مش هتاكلوا ولا هتفضلوا تبصولي كدا كتير.

ياسر بتوتر ..لا هناكل اهو .

وجلس الجميع ياكل اتي هاتف لياسر فتضح علي وجهه التوتر واستاذن وذهب نحو غرفه المكتب كل هذا تحت أنظار ليان .

ليان ..الحمد لله شبعت.

ام عمران ..انتي كدا كلتي.

ليان ..اه الحمد لله..هروح اشرب واطلع انام .

إم عمران بصوت منخفض ..احسن بردو اهو نخلص منك .

ليان ..سمعاكي يا مرات عمي بس بردو مش هتعرفي تخلصي مني.

وذهبت نحو غرفه المكتب واخذت تتصنت  .

ياسر ..مش عارف بنته جت هنا ليه خايف تكون شكه فيا .

ثم اكمل..لا انا مش محسساها بحاجه بس هي واضح من مجيئها المفاجاه .

ياسر ..ايوه متخافش مش سايب دليل ورايا  ....والورق كله في الحفظ والصون.....تمام انا  لازم اقفل علشان ما تحسش بحاجه ..سلام .

ركضت في الوقت دا ليان نحو غرفتها ودخلت واغلقت علي نفسها .

ليان في سرها ..قربت اووي اوصل لبرائة بابا .

عند يامن كان يتابع اغلب الأحداث من شرفته ومعه بعض الأدوات التي يستخدمها لكي يعلم بتفاصيل ليان.

يامن..مش هسيبك ترمي بنفسك في جهنم وهقف اتفرج يا ليان هفضل في ضهرك حتي لو انتي رفضتي.

بعد قليل من الوقت عم الصمت المكان نزلت ليان دراجات السلم ببطئ وذهبت نحو مكتب عمها وفتحته ببطئ ودخلت اخذت تفتش المكتب بخفه وجدت بعض الادراج مغلقه ولها مفتحهها الخاص اخذت تسب وتلعن ياسر في سرها ثم استدارة وخرجت من غرفه المكتب وذهبت نحو غرفتها واخذت تفكر في حل لكي تصل الي هذه المفاتيح .

في الصباح الباكر كانت تتجه سما الي عياده الدكتوره النفسيه .

الدكتوره ..اهلا وسهلا مدام سما .

سما .. اهلا بيكي .

الدكتوره ..شكلك مجهده شويه .

سما ..يعني بقالي فتره مش بنام كويس .

الدكتوره ..اممم طيب نبدا من اول فين .

سما ..انا هحكيلك قصتي من الاول ......

وبدأت سما في سرد قصه زوجها التعيس بأكمله ثم حكت قصه مازن .

الدكتوره..غلط يا سما مازن غير جوزك اللي مات مش كل الرجاله زي بعضها في رجاله رحيمه بجوزتهم وفي رجاله لما بتحب بتكون مستعده انك  تطلبي منها طلب وهي هتنفذه في ساعتها ومازن شكله حبك بس هو صريح شويه ومتسرع محاولش انه يجبها ليكي براحه وزي ما بيقولوا حب يدخل من الباب علي طول محبش انه يستغلك او يلعب بيكي .

سما ..بس اشمعنا انا ..انا ارمله و معايا عيل هيحبني علي ايه ..في مليون بنت تانيه احلي مني ومجوزوش .

الدكتوره ..مش بالجمال ولا بتفكير دا بالقلب يا سما القلب لو حب متقدريش تخليه يختار مين اللي مناسب ليه ومين لا متقدريش تتحكمي فيه وتقوليلوا يحب كذا ويكره كذا المشاعر مش بايدينا اللي بيحركنا هي مشاعرنا وقلوبنا والمفروض اننا نسيب نفسنا ليها .

سما بانهيار ..صعب ..صعب اعيشه معايا كل دا ..صعب يستحمل واحده خايفه من كل حاجه ..عندها شك كبير فيه ..الجواز ثقه وانا مش هقدر اثق فيه مش هقدر اقرر غلطتي تاني .

الدكتوره وهي تحاول تهداتها ..اهدي يا سما كل حاجه وليها حل بس بالهدوء .

سما ..انا مش عارفه اعمل حاجه انا حبيته بس بالمنطق مينفعش نكون لبعض .

الدكتوره.. مفيش حاجه اسمها منطق في الحب انتي المفروض تشاوري قلبك وبس مش عقلك .

سما ..بس هو مستحيل يسامحني .

الدكتوره ..لو بيحبك هيسامحك .

سما ..هفكر الاول .

الدكتوره ..هتندمي بعد كدا .

سما ..لا ان شاء الله هفكر الاول في الموضوع وازاي هقوله .

الدكتوره..تمام وهتيجيلي كل اسبوع علشان نتخلص من الخوف اللي عندك دا .

سما ..تمام انا مش عارفه اشكرك ازاي .

الدكتوره ..دا واجبي .

سما ..سلاموا عليكم .

الدكتوره ..وعليكم السلام .

خرجت سما واتجهت نحو بيتها وهي تفكر كيف ستقول لمازن الحقيقيه .

استيقظ مازن علي صوت والدته .

مازن ..في ايه يا ماما .

هدي .. قوم يلا معندناش وقت .

مازن ..وقت لايه .

هدي .. انهاردة رايحين لخالتك .

مازن..اشمعنا .

هدي.. هو لازم يكون في سبب علشان نروح.

مازن..بذات معاكي انتي لازم يكون في سبب خشي في الموضوع علي طول .

هدي ..رايحين نطلب ايد بنتها نوال .

مازن ..نعم .

هدي .. ايوة وانا خلاص قولتلها وهنروح مش هتصغرني معاها .

مازن ..ماما انتي نسيتي اني راجل يعني ليا حريه الاختيار انا مش بنت يا امي .

هدي .. ما سبتك تختار وشكلك حبيت بنت منيله واديك من ساعتها مدمر وانا مش هسيبك كدا .

مازن ..انا كويس يا ماما ومش محتاج اظلم واحده تانيه معايا علشان بس انساها .

هدي ..انا قولت هنروح بليل لخالتك نطلب نوال وخلاص ومفيش كلام تاني في الموضوع دا .

مازن ..يا ماما مينفعش .

هدي .. مازن متتناقش كتير مش هغير رأي .

وخرجت دون أن تنتظر رده أخذ يدور فى أرجاء الغرفه بعصبيه .

استيقظت ندي علي صوت هاتفها وكانت ليان .

ندي بعصبيه ..ليان الندله انتي صاحبه انتي ...مكلمتنيش من ساعة ما روحتي هناك وقلقاني عليكي وانتي قاعده مع تاجر المخدرات دا ومراته الحربايه .

ليان ..طيب اهدي بس وهفهمك كل حاجه .

ندي ..اهو هديت قوليلي عملتي ايه .

ليان بهمس.. لسه مفيش اي حاجه بس اللي وصلتله ان في حد وراه و هيكون صعب اووي اننا نمسك عليه حاجه وهو محرص اووي من ساعة لما جيت هنا.

ندي ..طيب بتاكلي ولا حرمينك من الاكل وهما بيعملولك ايه .

ضحكت ليان بصوت عالي ..ايه جو الافلام الاكشن القديمه ديه مفيش حد بيعملي حاجه  يا بنتي هي بس ام اربعه واربعين ديه مش طايقاني كالعاده يعني .

ندي ..وعمران دا عرفتي عنه حاجه .

ليان ..معرفش غير انه تعبان نفسيا وكان دخل مستشفي من فتره بعيده وبعدين متجبيش السيره ديه بجد انسان مريض نفسي .

ندي ..يلا خلصتي منه .

ليان ..فعلا ..احم يامن عمل ايه مع بابا .

ندي ..معملش حاجه يامن اصلا مش ظاهر.

ليان ..اومال فين .

ندي ..معرفش بس هو غالبا سافر او واخد اجازه ...انتي قلقانه عليه ولا ايه .

ليان ..لا طبعا انا مش طايقاه .

ندي ..عليا بردو دا انا نودي صاحبتك .

ليان بتوتر ..بطلي رخامه انا عمري ما ارجعله بعد اللي حصل .

ندي .. حاولي تفتكري ليه حاجه حلوة تخليكي تسامحيه .

ليان ..مفيش يا ندي كله كان كدب افتكر ايه افتكر الكدب اللي كان بيكدبه عليا وانا زي الساذجه كنت بصدقه .

ندي ..بس مشاعره اكيد مش كدب .

ليان ..انا مش عارفه اصدق ايه اللي مكانش كدب في العلاقه ديه  .

ندي ..سبيها علي ربنا يا ليان وهو هيحلها من عنده .

ليان ..سيبها عليه والله ..يلا انا لازم اقفل ام اربعه واربعين بتنادي .

ندي ..تمام يا حبيبتي خودي بالك من نفسك .

ليان..حاضر ..سلام .

ندي ..سلام .

اغلقت ندي مع ليان الهاتف واتجهت نحو الخارج وشعرها مبعثر وبنطلون الترينج واحده مرفوعه والتانيه لا وقفت مصدومه عندما رأيت جاسم يضحك بشده ...ركضت نحو الداخل وهي تسب نفسها بأبشع الالفاظ بدلت ثيابها ومشتت شعرها  وخرجت .

ندي بتحذير ..اوعي تضحك بدل ما هاجي ابوظلك وشك اللي فرحان بيه دا .

جاسم وهو يحاول التحكم في ابتسامته ولكن انفجر مره اخري .

ندي ..جاسم بطل ضحك قولت .

جاسم ..شكلك كان مسخره .

ندي ..اكدب بقا انا علي طول قمر في كل حالاتي .

جاسم ..الا الحاله اللي شوفتك بيها ديه انتي كنتي بتحاربي جوا .

ندي بإحراج  ..جاسم اتلم  .

جاسم ..طلعتي بتكسفي اهو زي البنات الطبيعيه .

ندي ..وحد قالك اني مش بنت .

جاسم ..محدش قالي انا شوفت بنفسي .

ندي ..ثقيل .

جاسم ..زيك .

ندي ..انت كنت جاي ليه .

جاسم ..كنت جاي اخطفك يا ستي .

ندي..فين .

جاسم ..السخنه .

ندي ..نعم .

جاسم..ايوة السخنه اجهزي انتي والبسي فستان شيك وهاتي معاكي لبس زياده علشان هنبات .

ندي ..ليه طيب .

جاسم ..هتشوفي لما تيجي يلا انا لازم امشي .

ندي ..طيب اقعد شويه .

جاسم ..لا هروح اشوف عاصم بيه وبعدين هطلع أجهز .

ندي ..تمام هستناك بليل .

جاسم ..تمام .

مشي جاسم وهو مبتسم ومتحمس .

نزلت ليان الدرج وهي تكتسب البرود .

ليان ..نعم ..كنتي بتنادي.

ام عمران ..تعالي يا اختي اشتغليلك شويه مش قعده تاكلي وتشربي اعملي شويه .

ليان ..باكل وبشرب من بيت عمي مش مالك هو علشان تكلمي .

  ام عمران ..من امتي وانتي بالبجاحه ديه غريبه اووي .

ليان ..بنتعلم بقا يا مرات عمي  .

وخرجت ليان من المطبخ وذهبت نحو غرفتها ولكن سمعت صوت عمها وهو يقول في الهاتف انه سوف يخرج في منتصف الليل لكي يتقابلوا ويعطيه الأوراق .

فرحت ليان فاها هي تقترب من نقطه النهايه قطعها صوت طرقات الباب .

في مكان آخر عند مازن كان يجلس هو ووالدته ووالد نوال وخالته ومن ثم دخلت نوال وهي تحمل في يدها قهوه .

هدي ..طبعا يا اختي انتي عارفه احنا جايين هنا ليه .

ناديه ..اه طبعا عارفه بس مازن مالوا شكله كانه جاي غصب عنه .

هدي وهي تخبط مازن في رجله .. لا طبعا ازاي ديه عجباه نوال اووي وهو اللي فتحني في الموضوع اصلا.

ناديه ..ونوال عجبها مازن اووي .

ام مازن فاكان في عالم تاني يتذكر رده فعل سما عندما اعترف بحبه لها و حبها لزوجها المتوفي تنفس بعمق ثم نظر الي والد نوال .

مازن ..عمي انا طالب ايد نوال لو حضرتك معندكش اي اعتراض عليا .

مصطفي وهو والد نوال ..طبعا لا يا مازن انا فرحت اووي انك انت طلبت ايد نوال ديه اغلي حاجه عندي ومش هلاقي احسن منك اديلوا بنتي .

مازن ..يبقا نقرا الفاتحه .

مصطفي ..نقرا الفاتحه .

اخذت هدي وناديه يزغرطون ام نوال فاكانت تنظر إلي مازن بفرح لانه تحقق حلم حياته .

عند ندي وجاسم

اتي الليل وكانت ندي ترتدي فستان بينك قصير ورفعه شعرها كحكه لفوق ولبسه جزمه كعب سوداء وجهزت شنطه صغيره حطت فيها الحاجات المهمه اللي ممكن تحتاجها رن عليها جاسم فانزلت له .

وقف جاسم مندهشا عندما رفعه وجهه وراه هذه الكتلة المتفجره الانوثه والجمال .

جاسم بصفير ..ايه الجمال دا انتي مين .

ندي ..ايه انا مين ديه فوق يا بابا .

جاسم ..الصوت غير الشكل .

ندي ..قصدك ايه ..هااا قولي قصدك ايه .

جاسم ..قصدي انك مزه اووي انهاردة ومش عارف هسوق ازاي وانتي قاعده جمبي .

ندي ..زي بقيت البني ادمين .

جاسم ..فصيله خلي عندك رومانسيه شويه .

ندي ..لا مش بحبها الصراحه اووي بحسها محن .

جاسم ..محن امشي يا ندي هتشيليني اركبي يا ماما العربيه .

ركبت ندي السياره هي وجاسم وبدا جاسم في التحرك .

ندي ..مش هتقولي ليه خلتني البس كدا ورايحين ليه السخنه .

جاسم ..اسكتي ومتبوظيش المفاجاه عيشي  اللحظه بالحظتها بطلي حشريه شويه .

ندي ..ما انا فضولي هيموتني كدا .

جاسم ..معلش استحملي شويه .

ندي ..هحاول بس موعدكش .

جاسم ..لما نشوف .

عند ليان سمعت صوت طرقات علي الباب فاذهبت لتفتح وكانت الصدمه .

ليان بصدمه ..يامن .

يامن وهو ينظر لها بتحذير بان تصمت .

خرج ياسر وام عمران .

ياسر ..مين حضرتك .

يامن ..انا جاركم الجديد ساكن في البيت اللي قدامكم .

ياسر .. اهلا بيك يا استاذ ....

يامن ..اسمي يوسف .

ياسر ..عاشت الاسامي اتفضل .

يامن وهو يدخل الي الداخل ..يزيد فضلك .

ياسر ..بس انا فاكر اني شوفتك قبل كدا.

يامن..مفتكرش انا كنت مسافر برا ولسه راجع من يومين ولقيت البيت اللي قدامكم فاستجارته .

ياسر ..وانت هتفضل مقيم هنا علي طول .

يامن ..لسه مش عارف .

ياسر ..طيب اعرفك ديه ليان بنت اخويا ..وديه ام عمران مراتي.

يامن ..أهلا بيكم اتشرفت بمعرفتكم .

ام عمران ..الشرف لينا .

ام ليان فاظلت صامته فاهي مازلت مندهشه من قدوم يامن  .

يامن ..طيب استاذن انا علشان مزعجوش .

ياسر ..لا طبعا احنا لسه معملناش معاك الواجب لازم تقعد تتغداء معانا.

يامن ..لا كدا كتير اووي .

ياسر ..لا والله انت في بلدي لازم تتغداء معانا .

يامن ..تمام مفيش مشكله .

ام عمران ..يلا يا ليان تعالي حضري معايا الاكل .

ليان بتوتر ..اه حاضر .

ذهبت معاها ليان وبدأت في تحضير الاكل ام يامن وياسر اخذوا يتكلمون عن احاول البلد .

بعد الغداء

ياسر ..ليان وصلي يوسف للحمام .

ليان ..حاضر .

ذهبت ليان مع يامن .

ليان ..ايه  اللي جابك هنا .

يامن ..بحرسك .

ليان ..مش محتاجه حراسه .

يامن ..وانا شايف انك محتاجه حراسه طالما مبتفكريش بعقل .

ليان ..يعني انت اللي بتفكر اووي .

يامن ..ما انتي بتخليني مغصوب اني اعمل حاجات مكانتش من ضمن خطتي .

ليان..طيب اخلص وامشي مش عايزاهم يحسوا بحاجه .

يامن .. ليان متعمليش حاجه من غير ما اكون انا معاكي فيها .

ليان ..ملكش دعوه انت ملكش صله بيا .

يامن ..ليان انا حذرتك وخلاص .

ليان..طيب .

خرج يامن واستاذن منهم للذهاب وانصرف .

ام ليان فاركضت نحو غرفتها سريعا واخذت تبكي .

ام ياسر فاحاول تذكر متي رأي يامن واين ولكن دون جدوى .

عند جاسم وندي وصلوا الي السخنه امام البحر فتح جاسم الباب لندي مسك يدها وأخذ يجذبها وهي مندهشه من الورود المتناثره علي الارض وبعض الشموع والاسهم حتي وصلت امام طوله مزينه بالشموع والورد وعليها جميع الأصناف التي تحبها .

ندي بدهشه وفرحه ..جاسم ..ايه الجمال دا ..دا كتير عليا اووي .

جاسم ..مفيش حاجه تكتر عليكي يا نور عيوني .

ندي بصدمه ..ايه ..نور عيونك .

جاسم ..ايوة نور عيوني ..وحبيبتي ..وروحي ..والنفس اللي بتنفسه ..بقيت مش بعرف اعدي يومي غير معاكي ..لو هتقبلي بيا يا ندي هكون اكتر راجل محظوظ في العالم .

ندي بدموع ..انت اللي هتقبل بيا يا جاسم وهتثق اني معملتش حاجه حرام وانه حاول ياخد جسمي غصب عني .

جاسم ..هشششششش ..انا واثق فيكي اكتر من نفسي والكلب ده هجيبه وهحاسبه علي اللي عملوا فيكي .

ندي ..خلاص يا جاسم انسي مش عايزاك تعرض نفسك للخطر .

جاسم ..مفيش خطر عليا يا ندي ومتخافيش .

ندي ..تمام .

جاسم وهو يركع علي  رجله وفي نفس اللحظه تضئ  انوار في السماء بجملة "Will you marry me  "

جاسم ..تقبلي تجوزيني .

ندي ..........


اعمي ولكن 

الفصل من ١٥ الي ١٦

للكاتبة اسراء محمود 

#الفصل_١٥


الفصل الخامس عشر

اؤمت ندي برأسها ..موافقه .

احتضنها جاسم بقوه وأخذ يلف بها عددت لفات .

جاسم..انا بحبك ..بحبك .

ندي..وانا كمان .

جاسم ..اجي امتي لمامتك .

ندي ..في اي وقت .

جاسم ..خلاص آخر الاسبوع .

ندي ..تمام .

جاسم ..يلا ناكل بقا .

ندى ..ايوة يلا انا جعانه اووى .

جاسم ..وانا جدا .

جلست ندى وجاسم يأكلون ويضحكون .

فى مكان آخر .

تسللت ليان نحو الخارج وذهبت نحو بيت يامن وطرقت الباب .

يامن..انتى مجنونه ايه إللى جابك هياخدوا بالهم.

ليان ..كله نايم.

يامن ..طيب ادخلى.

دخلت ليان ونظرت له بغضب ..انت ايه إللى جابك ورايا انا مش قولتلك مالكش دعوه بيا .

نظره لها ببتسامه ..اكدبي وقولى انك مفرحتيش لما شوفتيني.

ليان بتوتر..اكدب ليه يعنى...انا فعلا مفرحتش لما شوفتك .

يامن..كدابه اووى .

ليان بتوتر..انا همشي .

جذبها يامن اليه فجأه .. وحشتك صح .

ليان بتوتر ..لا

يامن اقترب من شفايفها..بس انتي وحشتيني .

وقبلها على شفتيها بقوه وكانت الصدمه عندما بدلته ليان القبله بشوق جارف التفت يد ليان حول رقبه يامن واخذت تقبله بشوق جارف ظلوا هكذا وكل منهم لا يريد أن يبتعد.

ابتعدت ليان ونظرت له بغضب وصفعته وركضت نحو الخارج وهى تبكى.

نظر يامن بحزن فاهى تحاول ان تداري مشاعرها نحوه .

دخلت ليان غرفتها واخذت تبكي بشده ..ليه كل ما بحاول انساك القيك قدامى ليه مش عارفه اخرجك من قلبي رغم كل إللى عملته ليه لسه بفتكر ليك كل لحظه حلوة حتى لو كانت كدبه انا تعبت من التناقض إللى انا فيه بجد تعبت ظلت ليان تبكي حتى غفت مكانها .

في مكان آخر كانت سما تفكر في قرارها وهي تتذكر الحظات التي جمعتها بمازن اعترافه لها بالحب توعده لها بأنها ستندم دموعه المنحبسه في عينيه اخذت تبكي علي حالها وما وصلت إليه بسبب تجربتها الفاشله.

عند مازن كان يجلس وينظر الي السقف وهو يتذكر سما وبنت خالته ونظرت الفرح التي كانت في عينها لانه تقدم لها .

مازن ..انا غبي مكانش ينفع اروح انا كدا بخون الاتنين واحده حبتها بجد والتانيه حبتني من زمان وكانت منتظراني يارب انا تعبت ..كنت فاكر الحب اني مجرد ما احب هتكون ليا لكن اكتشفت اني لازم ادوق من كأس الوجع الاول لازم اتعب الاول بس يا تري هوصل فعلا لحاجه ترضيني حاجه تفرحني حاجه تقدر تنسيني الوجع اللي عايشه وتانيب الضمير اللي عايش فيه اغلب وقتي ولا هفضل عايش من غير قلب طول حياتي.

في الصباح الباكر استيقظت ليان علي صوت زغريط تحت نزلت ليان مسرعه وكانت الصدمه لها عندما رأت ابن عمها عمران .

ليان بصدمه ..عمران .

عمران ببتسامه بلهاء ..ليان انتي جيتي امتي يا بنت عمي .

ليان ..بقالي يومين هنا .

عمران..اتوحشتك اوي.

ليان ..تسلم يا عمران ...بس انت خرجت ازاي وامتي.

ام عمران بندفاع..ليه يا اختي كنتي فكراه مجنون ولا مخبول في عقله دا انا ابني عقله يوزن بلد بس هقول ايه عليكي انتي اللي خلتيه يوصل للي وصله دا واول ما عرفوا انه كويس خرجوه.

ليان في سرها ..جايين يخرجوه دلوقتي مش كانوا استنوا لحد ما اخلص مهمتي وامشي .

عمران.. ليان روحتي فين.

ليان ..مفيش يا عمران انا تعبانه شويه وطلعه اريح عن اذنكم.

ام عمران ..اذنك معاكي يا حلوة .

ذهبت ليان نحو غرفتها وجلست تفكر في هذه المصيبه إلتي حلت علي رأسها.

في مكان آخر استيقظ جاسم بنشاط وذهب نحو غرفه ندي بشوق جارف وطرق الباب فتحت الباب ندي بشعرها المبعثر وملابسها الغير مهندمه.

ندي ..في ايه علي الصبح سبني انام شويه .

جاسم ..ما انا مش قادر مشوفكيش مش كفايه انك نايمه في اوضه تانيه بعيد عني .

ندي ..نعم يا اخويا وانت كنت عايزني انام معاك في الاوضه .

جاسم ..وايه يعني .

ندي ..انت شكل ماشيك البطال مع اللي كنت تعرفهم أثر عليك .

جاسم ..ندي انا بحبك واكيد عارف انه مينفعش بس بقيت مش قادر انك تكوني بعيده عني .

ندي ..وانا كمان بحبك يا جاسم بس ارجوك اصبر لحد الفرح وهكون بتاعتك وملكك لحد اخر نفس فيا .

جاسم..طيب تصبيره.

ندي ..لا مفيش .

جاسم ..انا مش بسالك اصلا انا بعمل علي طول اقترب جاسم منها بشده كادت ندي تهم بالاعتراض ولكنه ابتلع عباراتها في قبله عميقه بث فيها اشواقه لها كان يقبلها بجنون عاشق بدالته القبله بجنون واخذت تعبث في خصلات شعره الاسود الكثيف الي ان بعثرته وهو مطبق علي خصرها بشده كأنه يخاف ان يفقدها ويفوق من هذه اللحظه ظلوا هكذا لبعض الدقائق حتي سمعوا صوت صفير قادم ابتعدوا سريعا وكانت المفاجاه عندما رأت بعض السياح يقفون يصفقون لهم بحرارة ركض جاسم وندي كل منهم الي غرفته في خجل .

عند ندي في الغرفه اخذت تبتسم وهي تتذكر قبلتهما الأولي والتي بث فيها جاسم عشقه لها .

ام جاسم فأخذ يضحك علي هذا الموقف المحرج الذي وقع فيه .

ام عند ليان فأخذت تتذكر موقفها مع عمران .

فلاش باك .

كانت ليان تجلس في حديقه عمها وهي ممسكه بالهاتف وتتراسل مع ندي وتضحك بشده اتي عمران وجلس بجانبها ومسد علي شعرها.

ليان بصدمه ..عمران ..في ايه .

عمران ..مالك اتخضيتي ليه انا مش قصدي اخضك .

ليان وهي ترجع للخلف بظهرها.. كنت عايز حاجه .

عمران ..انتي ليه بتخافي مني.

ليان ..لا مش خايفه بس انت نظراتك غريبه.

عمران ..غريبه ازاي.

ليان ..معرفش ...عن اذنك .

وحاولت التحرك ولكن ادارها له بشده وبجنون.

عمران بعصبيه ..لما اكون بكلمك متمشيش.

ليان ..سيب ايدي انت مجنون .

عمران ..ايوة مجنون ..مجنون بيكي ..من اول يوم اتولدتي فيه وانتي بتاعتي يا ليان ..

ليان بدموع ..سيبي ايدي انت بتوجعني .

عمران ..وانتي دايما بتوجعيني ببرودك دا معايا ..انا بحبك يا ليان بحبك.

ليان ..وانا عمري ما هحبك انت متوحش.

عمران ..متوحش علشان بحبك وأخذ يقترب منها ويحاول أن يقبلها.

اخذت تسدد له الضربات وتحاول أن تفلت منه حتي رآها والدها وأخذ يضربه وبشده .

عمران بجنون ..محدش هياخدها مني ..ليان بتاعتي انا وبس..

اتصل والدها بالمشفي لكي تهدأ من ثورته اتت سياره الاسعاف واعطته المهدء وحاولته الي الطب النفسي.

نزلت من ليان دمعه خوف

ام عند يامن فاكان الغضب يتطاير من عينيه عندما علم بقصه عمران وأخذ يفكر في حل لكي يطمن علي ليان .

عند ليان كانت تمر من أمام باب عمها سمعته وهو يتحدث في الهاتف.

ياسر..هقابلك علي الفجر ...ومعايا الورق والفلاشه ....لا متخافش هي اكيد هتروح كمان يومين لان المحكمه آخر الاسبوع...لا ليان مش شكه مش باين عليها حاجه ...تمام الفجر عند الطريق الصحراوي .

ذهبت ليان مسرعه نحو غرفتها وهي تستعد لاخذ الفلاشه والورق.

سمعت صوت الهاتف وكان المتصل يامن .

ليان ..الو .

يامن .. اوعي تتهوري يا ليان وتعملي حاجه من ورايا قوليلي بتفكري في ايه .

ليان ..وانت مالك .

يامن ..ليان مفيش نقاش في دا وقولي بتفكري في ايه.

ليان ..هبعتلك رساله باللي هعمله .

أغلقت ليان مع يامن وارسلت له رساله بالتفاصيل.

اتي الليل ونزلت ليان لتاكل .

دخلت المطبخ وأخرجت كوب من البن واخذت تشرب ولكن سمعت صوت خلفها واوقعت الكوب فاتهشم لاجزاء صغيره .

عمران ..انا اسف يا ليان مش قصدي اخوفك .

ليان بخوف ..تمام..حاولت أن تخرج ولكن وقف أمامها.

ليان بتوتر ..في ايه .

عمران ..متخافيش مني يا ليان انا مش هعملك حاجه ومش هقرر اللي عملته تاني بس اديني فرصه علي الاقل اكون صديق ليكي.

ليان..انا اسفه يا عمران بس انا مش هقدر اثق فيك .

وتركته ليان وذهبت .

عم السكون في البيت ارتدت ليان ملابس سوداء واغلقت الغرفه خلفها وتحركت الي بيت يامن .

يامن ..ليان اقعدي هنا وانا هتحرك.

ليان ..لا رجلي علي رجلك انا اللي هظهر براءه بابا .

يامن ..ليان دا شغلي انا مش شغلتك.

ليان بسخريه..شغلك شغلك اللي ضحكت عليا بيه ..شغلك اللي استغلتني علشانه..يامن انت اكتر شخص ماثقش فيه انا اللي هروح لوحدي ولو احتاجت حاجه انا هتصل بشرطه ومش هتصل بيك .

يامن ..يبقا مش هتخرجي يا ليان يا هخرج معاكي يا لا .

ليان ..انت بتهددني.

يامن..اه واعتبريه زي ما تعتبريه.

ليان بنفخ..اوووف بقا .

ابتسم يامن علي طفولتها وتذمرها.

اتي الفجر وبدأت ليان ويامن في التحرك ولكن رآهم عمران وذهب وراهم في استغراب

يامن ..جاسم فوق كدا وكلمني.

جاسم ..في حاجه يا يامن .

يامن ..قوم وابعتلي قوات علي العنوان اللي هبعته ليك دا .

جاسم ..حاضر .

اغلق يامن مع جاسم ونظر الي ليان الذي يتضح عليها التوتر والخوف .

امسك يدها وضغط عليها بقوه ..انا معاكي متخافيش وهثبت براءة باباكي وهخرجه.

ليان بدموع ..انا خايفه ان كل اللي بنعمله دا ميجيش بفايده وبابا يفضل في السجن .

يامن ..مش هسمح ب دا يا ليان مش هسمح اني اكون سبب في وجع ليكي تاني مش هقرر غلطتي ابدا حتي لو كان التمن روحي .

نظرت له ليان بقلق حاولت اخفاءه..عمر ما حاجه هتنسيني اللي عملته عمري ما هقدر اسامحك يا يامن .

يامن ..هتسامحيني يا ليان انا متاكد .

ليان ..انت بتحلم دلوقتي مش هتنقاش نخلص اللي ورانا ونثبت براءة بابا وبعدها مش عايزة اشوفك قدامي تاني.

يامن ..تمام يا ليان انتي حره .

ام في سياره عمران كان يتاكل من الغيظ فاكيف لمحبوبته ان تركب السياره مع شخص غريب وفي هذا التوقيت.

وصل ليان ويامن الي المكان المطلوب ووقفوا بعيدا اخذت ليان تصور بالهاتف ما تراه.

يامن ..مش هيفيد بحاجه التصوير بس لازم يكون في صوت .

ليان ..طيب انا هنزل .

حاول يامن منعها ولكن دون جدوى تحركت ليان الي الخارج ام في سياره عمران كانت الصدمه عندما رأي والده يقف مع رجل هيئه مريبه.

اقتربت ليان منهم بشكل خطير واخذت تنصت وتسجل .

عند ياسر كان يتكلم مع شخص غريب .

ياسر..هنعمل ايه في عاصم خايف يتكلم ويجيب سيرتنا في النص.

الشخص ..هيخاف عارف ان الكلمه بموته.

ياسر ..هو كدا كدا هيموت فاممكن يكلم احنا نموته احسن ونخفي سرنا معاه .

الشخص ..انت خايف علي نفسك علشان انت بس اللي في الصوره .

ياسر ..وانت كمان معايا انت نسيت انك شريك في الشحنه ديه وان ديه مش اول شحنه تدخلها .

الشخص ..انت هتبدا تهبل في الكلام ولا ايه .

ياسر .. انت متحاولش تلعب من ورايا احنا الاتنين في مركب واحده.

ولكن هنا رن هاتف ليان برقم ندي والذي اصدح صوتا عالي تحرك يامن بسرعه من السياره وركض ياسر وهذا الشخص باسلحتهم وراها.

اتي صوت من خلفها والسلاح موجه إلي رأسها.

ياسر..اقفي مكانك يا بنت اخويا .

نظرت له ليان بخوف ثم نظرت إلي يامن وهي تحذره بأن لا يقترب.

ياسر ..ايه خايفه ...ولا مصدومه من اللي سمعتيه...اه انا السبب في حبس ابوكي وهكون السبب في موتك .

ليان ..انت اوسخ بني ادم شوفته في حياتي .

ياسر ..مش جديده سمعتها كتير.

ليان ..مش خايف اني اكشفك.

ياسر ..وانتي متوقعه اني هستني تكشفيني طلقه واحده ومحدش هيعرف لجثتك مكان.

ليان..علي اساس الدنيا سايبه ومفيش حكومه.

ياسر..محدش يقدر يعملي حاجه .

هنا خرج يامن واقترب من ليان..لا يا ياسر بيه حسابتها غلط .

ياسر ..يوسف.

يامن ..لا يامن ظابط شرطة.

ياسر ..طيب نزل سلاحك يا شاطر بدل ما اقتلها.

يامن ..متقدرش تقرب نحايتها.

نظر ياسر الي الشخص الذي معه وشاور له بأن يذهب ويبقي رجالته مع ياسر .

ذهب الشخص مسرعا وظل الكثير من الرجال المواجهين أسلحتهم نحو يامن وياسر ممسك بليان وموجه سلاحه نحوها.

ياسر..عايزة تقولي حاجه قبل ما تموتي يا حلوة.

ليان .. حبيت نفسك اكتر من اخوك الغل والحقد اللي جواك عماك ونساك ان في آخره ووقت حساب وفي جنه ونار والنار اتعملت لأمثالك نسيت ان كما تدين تدان وان اللي بتعمله هيتردلك..دلوقتي بقا سهل الاخ يقتل أخوه او يحبسه بقا سهل تذل اخوك وترفع علي بنت اخوك سلاح وتقتلها..كنت فاكره الدنيا حلوة واني قد ايه اتحرمت من ان يكون ليا أخ أو أخت يحموني لكن اكتشفت ان ربنا كان ليه رأي تاني ووراني مثال قوي ان مش كل الاخوات سند ومش كلهم بيحبوا الخير لبعض انت عندك نقص ومرض مش ذنبنا احنا نهائي في المرض والنقص اللي عندك لكن الذنب الوحيد اننا مشوفناش كرهك لينا ولا حقدك وغلك نحياتنا.

ياسر..كفايه ..انتوا السبب ..انتي وابوكي السبب ..وكل اللي انتوا فيه انتوا اللي وصلته نفسكم ليه ..اتشهدي علي روحك .

لكن في هذا الوقت دخلت الشرطه واستغل يامن هذه اللحظه وابعد يد ياسر ورفعها لفوق وبدأ الاشتباك مع عناصر الشرطه ورجال ياسر .

حاولت ليان الهرب ولكن هنا سمعت صوت رصاصه وجسد يسقط بقوه.

التفت وكانت الصدمه لها ..............


#الفصل_١٦


الفصل السادس عشر

حاولت ليان الهرب ولكن هنا سمعت صوت رصاصه وجسد يسقط بقوه التفت ببطء وخوف وكانت الصدمه لها وللجميع كان هو عمران سقط جسده بجانبها غارق في دمائه

سقطت ليان امامه بدهشه ورفعت رأسه علي قدمها

ليان بدموع ..ليه يا عمران.. انقذتني ليه ...انت ذنبك ايه في كل دا .

تكلم عمران وهو يتلفظ أنفاسه الاخيره .. مش ..ذ..نبي ولا...ذنبك...انا عشت عمري يا ليان...م..محدش..بيموت ناقص عمر..سامحيني علي اي حاجه ع ...عملتهالك..من غير قصد ..واعرفي ..اني ..حبيتك اووي .

ليان بدموع ..مسمحاك يا عمران ...اهدي دلوقتي نروح المستشفي وهتكون كويس .

ابتسم عمران..خلاص يا ...ليان ...قصتي انتهت ..اشهد ان لا اله الا الله..واشهد ان محمد رسول الله.

واغمض عمران عينيه للأبد ...هنا سقط جاسر بقوه واخذ يتكلم بشكل هيستري.. عمران فوق ...انت مش هتموت.. لا مش هتموت..انا مقتلتكش....عمران رد عليا .

نظر يامن الي القوات الذين أتوا لتو وامر بالقبض عليه .

يامن ..خدوه واتصلوا علي الإسعاف حالا .

تم القبض علي جاسر الذي مازال يتكلم بشكل هيستري وكلام غير مفهوم .

ام ليان فامازلت في حاله صدمه تنظر إلي عمران وتبكي في صمت .

اقترب يامن منها وجلس جوارها..ليان قومي يلا هوصلك الفيلا ترتاحي شويه .

وكانت الصدمه عندما ارتمت ليان عليه واحتضنته واجهشت في البكاء

اخذ يامن يربط علي شعرها بحنان بالغ..حتي غفت علي كتفه..حملها يامن بحنان واتجه نحو السياره ووضعها بها وعاد مره اخري الي مسرح الجريمه كانت سياره الاسعاف اتت واخذت عمران امر يامن القوات بالتحفظ علي الأسلحة واخذ البصمات وركب سيارته وقادها نحو الفيلا.

وصل إلي مسمعها خبر قتل ابنها علي يد زوجها والقاء القبض عليه ظلت تصرخ بهستريه حتي فقدت الوعي وانتقلت الي المشفي.

فتحت ليان عينها بكسل شديد وكانت الصدمه عندما رأت والدها يربط علي شعرها بحنان

ليان بعدم تصديق..بابا انت هنا ولا انا بحلم.

عاصم ببتسامه..ايوه انا هنا يا قلب بابا.

ارتمت ليان في احضانه واجهشت في البكاء ..انا نجحت يا بابا نجحت وخرجتك من السجن .

عاصم ..وانا كنت متأكد انك هتنجحي يا لي لي انا بنوتي قويه وبتعرف تاخد حقها كويس .

ليان .. لا انا مش قويه انا ضعيفه اووي يا بابا..انا لو قويه مكانش يامن عمل فيا كدا مكانش قدر يضحك عليا مكونتش اتكسرت بسببه بالشكل دا انا بموت كل يوم يا بابا بموت لما اشوفه قريب مني واكسر فيه بموت لما بشوف ضعفي ليه ..انا مش عارفه انساه ومش عارفه اكون قويه ومش قادره اكسره .

عاصم ..وليه العذاب دا يا حبيبتي سامحيه ..اديلوا فرصه وادي لنفسك فرصه تانيه تثقي فيه .

ليان ..انت كدا كانك بتقولي دوسي علي كرامتك وسامحي ..اسامحه علي ايه انه ضحك عليا ورسم عليا الحب ..ولا اسامحه انه دخل بيتنا وسرق ورق وحاجات ضددك علشان يقدر يحبسك ولا اسامحه انه جه بكل برود خدك وحطك في البوكس اسامحه علي ايه ولا ايه احنا قصتنا انتهت عايزة معجزه علشان نعرف نرجع تاني زي الاول.

عاصم ..سامحيه يا ليان علشان قلبك اللي لسه بيدق ليه وعايزة دايما جمبه.

ليان ..وانا قلبي مهانش عليه لما خده مني وداس عليه بدم بارد ومشي.

عاصم ..دا شغله يا ليان وكان لازم يعمل كدا .

ليان بسخريه..شغله انه يلعب بقلوب الناس ويضحك عليهم ويدخل بيتهم يسرق منه معلومات .

عاصم ..فكري كويس يا ليان قبل ما الوقت يفوت وهتندمي.

ليان ..انا خلاص خدت قراري يا بابا انا علي اخر الشهر هسافر تبع الجمعيه واهو فرصه هنساه وارجع تاني زي الاول .

عاصم ..مش هتنسيه يا ليان مش هتعرفي.

ليان ..لا هعرف .

عاصم..هسيبك دلوقتي تهدي وتفكري في كلامي وانا هقوم اريح علشان بكرا هروح استلم جثه عمران.

وقد تذكرت في هذا الوقت كل ما مر امامها فجأه واخذت تجهش في البكاء ثانية ..عمران مات بسببي يا بابا هو كان بينقذني انا المفروض انا اللي كنت اموت .

عاصم ..محدش ليه يد في ده غير جاسر واهو هياخد جزاءه .

ليان ..طيب وام عمران عرفت .

عاصم ..ربنا يشفيها يا بنتي اللي عرفته انها اتشلت من الصدمه.

ليان ..مع انها كانت ست عقربه بس ربنا يشفيها ويبرد نار قلبها علي ابنها .

عاصم ..يارب ..يلا انا هسيبك بقا.

ليان ..ماشي .

كان يجلس في الأسفل منتظر ان ينزل والدها ويخبره انها بخير نهض مسرعا واتجه نحو عاصم في لهفه

يامن ..هي كويسه دلوقتي .

عاصم ببتسامه حزينه.. لو بتسأل عن صحتها فاكويسه لكن لو بتسأل عن ليان نفسها فاهي مدمره..ليان من زمان وهي بتكتم في نفسها مبتقولش هي فيها ايه غير لما بتيأس انها مش هترجع تاني زي الاول اول مره اشوف ليان متمسكه في حضني كدا موجوعه بشكل دا اول مره اشوفها بتشتكي جامد ..ليان اكسرت ومش عارفه  ترجع زي الاول هي حبتك يا يامن بس خذلانك ليها كانت كسره جامده ليها حاول يا بني ترجعها تاني انت في ايدك تخلي ليان تسامحك.

ادمعت اعين يامن من حديث عاصم عن محبوبته تركه دون اجابه وخرج من الفيلا كانت ليان تنظر من الشرفه ورأته يخرج مدمع العينين نظر لها بحزن وركب سيارته وذهب مسرعا كأنه يهرب من شبح الماضي..بكت ليان بشده وهي تدعي الله ان يربط علي قلبها.

اتخذت قرارها بأنها سوف تعطيه فرصه..من أجل حبها له ومن أجل ابنها الذي يفتقد وجود والده...

فاقت علي صوت ابنها .

ادهم ..ماما هو مازن مش هيجي تاني خالص.

سما ببتسامه .. لا هيجي يا حبيبي وهيبقا بعد كدا معانا علي طول .

ادهم بفرح..بجد يا مامي.

قبلته سما بحب ..بجد يا روح مامي .

ادهم ..طيب هو مازن شكله عامل ازاي يا مامي.

سما ..جميل اووي يا روح مامي مازن انا مش عارفه اوصفه بس بكرا تعمل العمليه وتشوفه بنفسك. 

ابتسم ادهم بفرح وهو يبني أحلام له هو ومازن ووالدته.

ام مازن فاكان يجلس في حيره من أمره لا يفكر في شئ غير سما وحبه لها لكن تذكر نوال التي تحبه بجنون كيف له أن يكسرها وهو أكثر حد يعرف وجع الكسره من الحبيب فاق علي اثر تيليفونه وكان جاسم .

مازن ..الو يا جاسم .

جاسم ..ايه يا بني مش بتسأل وبطلت تيجي الشغل .

مازن ..معلش يا جاسم تعبان شويه .

جاسم..تعبان ازاي يا بني وانت قاري فاتحتك .

مازن ..انت مش عارف اللي فيها يا جاسم.

جاسم ..انت اللي وافقت يا مازن محدش غصبك كان في مليون طريقه تقدر ترفض بيها العروسه ديه من غير ما تجرح نفسك او تجرحها.

مازن ..حتي لو عملت كدا مش هيتغير حاجه سما مش عايزاني في حياتها.

جاسم..لو كنت استنيت شويه كان ممكن تقدر تقنعها بأي شكل .

مازن ..خلاص يا جاسم كنت عايز ايه اخلص .

جاسم ..طيب يا سيدي انا لما عرفت انك هتعمل خطوبتك آخر الاسبوع قولت اكلمك واقولك نعملها سوا ايه رايك .

مازن ..هي فكره حلوه بس يا جاسم انت عارف ان ندي وسما صحاب واكيد سما هتيجي ودا هيكون صعب عليا اووي .

جاسم ..انت لازم تتعود علي دا يا مازن انتوا هتتقابله كتير لازم تكون مستعد ل دا وعموما براحتك.

مازن ..خلاص انا موافق .

جاسم ..تمام جدا يا باشا انا هقفل بقا .

مازن ..تمام سلام.

أغلق مازن الهاتف وتنهد بتعب ..هاتف خطيبته لكي يخبرها بالاحداث الجديده .

مازن .. الو يا نوال .

نوال بكسوف ..الو يا حبيبي .

مازن بملل..انا اتصلت علشان اعرفك ان خطوبتنا هتكون آخر الاسبوع مع جاسم صاحبي .

نوال ..انا موافقه علي اي حاجه مش انت خلاص وافقت .

مازن .. اه بس لو انتي مش عايزة نقدر نعملها لوحدنا .

نوال..لا طبعا موافقه انا لما صدقت اننا هنجوز يا مازن.

مازن ..طيب انا مشغول دلوقتي يا نوال عايزة  حاجه .

نوال بحزن..لا شكرا سلام .

مازن ..سلام .

أغلق مازن وجلس علي السرير في حزن .

وصل خبر خطوبته الي ماسمعها وضعت يدها علي بطنها ببطء ..مش هتنازل عنك يا جاسم..مش هسيبك تضيع مننا تاني..مش هخلي ابني يتحرم من ابوه .

اتي يوم خطوبه جاسم وندي ومازن و نوال

كانت ليان تمسك بيد ندي وتبتسم في حزن حاولت اخفاءه .

ندي ..مالك يا لي لي .

ليان ..مفيش يا ندي انا مبسوطه اهو دا يوم لازم افرح فيه .

ندي ..اضحكي علي اي حد غيري انا بفهمك من نظره عينك .

ليان..النهاردة خلينا مبسوطين ننسي الهم دا شويه وبعد كدا لينا اقعده سوا وهحكيلك علي كل حاجه .

ندي ..تمام يا ستي هاا شكلي حلو.

نظرت لها ليان ببتسامه عريضه واعين دامعه..زي القمر ..ثم احتضنتها بحب واضح ..يارب يكون خير ليكي ومشوفكيش ابدا زعلانه .

ندي ..انا متاكده ان جاسم بيحبني ومش هيضايقني تاني يا ليان حاسه ان ربنا عوضني بيه عن تجربتي الاوله .

ليان ..ربنا رحيم بينا اووي يا ندي وعوضه جميل جدا بس احنا يكون عندنا ثقه فيه ونستني.

ندي ..وربنا هيعوضك يا ليان ان شاء الله.

سمعوا صوت السياره ثم دلوف جاسم ابتسمت ليان له وخرجت سريعا لكن صدمت عندما رأته يركب في السياره ظلوا بعض الوقت ينظرون إلي بعضهم في عتاب خرجت ندي وجاسم ونظرت ندي الي ليان بحزن لكن بدلتها ليان ببتسامه عريضه ثم ركبت معهم في السياره لكي لا تحزنها كانت تجلس بجواره حاولت تتهرب من نظراته إليها ولكن قطعها صوت ندي.

ندي ..كلمتي سما شوفتيها فين .

ليان ..اه كلمتها وكانت نزله من البيت .

ندي ..طيب كويس .

اتجه مازن الي منزل نوال وقف كثيرا يفكر بتراجع لكن دلف إليها.

اقتربت منه نوال ببتسامه..شكلي حلو .

حاول مازن ان يبدلها نفس الابتسامه..زي القمر.

نوال بفرح..بجد يعني عجبتك .

أشار برأسه بمعني نعم امسك يدها ونزل بها الي السياره وسط زغاريط والدتها وخالته وصل مازن وجاسم في نفس اللحظه ودخلوا سويا الي القاعه وسط فرح البعض وألم البعض الآخر.

جلست ندي وجاسم في فرح واخذوا يتهامسوا .

ام نوال ومازن فاكانوا يرسمون ابتسامه مزيفه .

بدأت الخطوبه براقصه سلو لكلا من العرسان..بدا جاسم وندي يرقصون بحب .

جاسم ..انا مبسوط اووي .

ندي ..وانا كمان.

جاسم..مش مصدق انك بتكلمي وبتكسفي زي البنات .

ندي ..لا بقولك ايه انا ممكن اتحول تاني زي الاول واديك بوكس يفوقك ويفكرك بندي القديمه .

جاسم ..لا وعلي ايه يا وحش كدا حلو اووي .

ندي ..ايوة كدا اتعدل.

ام مازن و نوال كان مازن يرقص وعقله شارد في التفكير في سما وقع نظره عليها وهي تدلف الي الفرح بحماس ولكن كانت الصدمه لها .

دلفت سما الي القاعه وهي تعزم انها سوف تتجه إلي مازن وتخبره بقرارتها ولكن وقفت مصدومه وهي تري محبوبها يرقص مع غيرها بحب لم تكن تعلم انه يخطب غيرها نظرت له بأعين دامعه وعدم تصديق ركضت سريعا الي الحمام واخذت تبكي بشده .

ام مازن فابتعد سريعا عن نوال كأمن صعقته عقربه..ثم نظر لها في اعتذار ..اسف مش هقدر أرقص .

تفهمت نوال واتجهوا الي الكوشه.

خرجت ليان الي الحديقه لتستنشق بعد الهواء واخذت تفكر في كل ما مرت به من وجع وابتلاءت وسؤال واحد يدور في عقلها لماذا انا التي دائما تعاني لماذا الجميع يحاولون اذائ بشتي الطرق لماذا دائما خافه من المستقبل ...لكن فجأه تذكرته فجأه تمنت لو ان كل هذا لم يحصل تمنت أن يكون اعمي ..قطع عليها خلوتها صوته ونبرته الحزينه نعم اشتاقت إليه كثيرا لكن لن تسامحه مهما حدث لن تضعف امامه مره اخري..لن تكون فريسته ثانية .

يامن ..لسه بتهربي مني يا ليان لسه بتحاولي تداري حبك ليا لحد امتي هتهربي من المواجه لحد امتي جواكي مسامحني لكن انتي مصممه انك تكابري ومتسامحيش ...لحد امتي هفضل اجيلك واطلب منك السماح وانتي بتذليني ومش عايزة تسامحي مبسوطه وانتي شايفاني مذلول قدامك مبسوطه وانتي شايفاني ضعيف ومكسور ليكي اعمل ايه علشان ترضي عني وتسامحي. 

ليان بغضب ..انا مش بهرب يا يامن انا بحاول لآخر لحظه اني القي سبب اسامحك بيه القي سبب واحد يخليني اقتنع باللي عملته فيا

انت ضحكت عليا وخذلتني وجاي تقولي سامحي وانسي وارمي ورا ضهرك علشان انا اعتذرتلك كتير فامعلش تعالي علي نفسك وسامحي لو انت شايف انك ضعيف دلوقتي وانت بتعتذر عن غلط انت ارتكبته في حقي فأنا علي كدا اداس عليا علي كدا مبقاش فيا حاجه تاني علشان تكسرها انت رخصتني ودوست عليا برجليك الاتنين من غير ما تفكر لثواني اني انسانه زي زيك .. قولي هثق فيك ازاي وانت مثلة بجدارة انك اعمي ودخلت بيتي علشان تعرف تاخد معلوماتك براحتك وتوصل انك تحبس بابا وانت متاكد انه هو مش مجرم بس لمجرد انك توصل للمجرمين الحقيقين.. مهما كان انت في نظري مجرم زيك زي عمي بظبط انتوا الاتنين اشتركتوا في كدبه كبيره الفرق انك ظابط وهو تاجر سلاح بس انتوا الاتنين مجرمين في حقوقنا وهو انكم بتفكروا في شغلكم وبس مش بتفكروا هتذوء اللي حواليكم ازاي او هتجرحوهم ازاي المهم انك تنجح يا سيادة الظابط في شغلك وتكبر فيه لكن مش مهم احنا نتوجع ولا نكسر ولا حتي منعرفش نكمل حياتنا تاني زي الاول المهم انك تكون انت بس مرتاح ...وعموما يا يامن بيه انت قريب اووي هتخلص مني مش هتكون مستعد تاني تمثل او انك تحاول تضحك عليا تاني بشويه كلام عايزني اصدقه .

يامن بعدم فهم ..اخلص منك ازاي.

ليان ..انا هسافر .

لم تعطيه فرصه بأن ينصدم وبدأت بالتحرك نحو القاعه امسك يداها بعنف.

يامن ..مش هسمح ب دا يا ليان مش هسمح انك تضيعي مني تاني .

ليان ..انا ضعت منك خلاص والحمد لله اني متعلقتش بيك اكتر من كدا .

يامن ..يعني ايه .

ليان ..يعني اني بطلت احبك يا يامن بقيت لما بشوفك مش بحس من ناحيتك بحاجه غير باشمئزاز عارف  يعني ايه ...انصحك تحاول تنساني بقا ..اصل انا هبني حياه جديده وهنساك نهائي.

يامن بصدمه ..اشمئزاز .

ليان.. ايوه مصدوم ليه .

يامن ..عندك حق مصدوم ليه اتمنالك حياه احسن يا ليان وانا هشوف حياتي عندك حق مش هتشوفي وشي تاني .

تحرك يامن ودخل الي القاعه ام ليان فاوقفت تاكسي وذهبت سريعا وهي تبكي.

دخلت نانسي الي القاعه وهي تنظر نحو جاسم الذي يقف مع بعض أصدقاءه ذهبت نحوه فاقترب منها وجذبها بعيدا عن الناس بقليل .

جاسم ..عايزة ايه .

نانسي ..جيت ابارلك...مبروك هتبقا أب .


اعمي ولكن 

الفصل من ١٧ الي ١٨

للكاتبة اسراء محمود 

#الفصل_١٧


الفصل السابع عشر

نانسي: جيت أبارك لك بس مش علي الخطوبه ...مبروك هتبقا أب .

وقف جاسم مندهش يحاول أن يستوعب ما سمعه للتوء..وكل ما يدور في عقله أهي تهزئ ام تمزح معه ..أقالت هذا الهراء فقط لكي تبعده عن ندي وتجعله يتزوج بها ..ام فعلا سيصبح أب..أيصدق قلبه الذي يقول لا وبشده هذه كاذبه..ام عقله الذي يقول له لن تتخلص من أخطاء الماضي بسهوله قطع عليه وصلة تفكيره العميق ندي التي وضعت يدها فوق كتفه وقالت.

ندي ..ايه يا حبيبي واقف هنا وسايبني ليه ...ثم نظرت الي نانسي وابتسمت..مش هتعرفني اكيد قريبتك.

جاسم بتردد..اه..قصدي لا..هي قريبتي اه بس كانت مسافره برا ولسه راجعه لما عرفت اني هخطب وحبت تعملهالي مفاجأه.

نانسي بخبث ..بس شكلها مفاجأه مش حلوة .

ندي ..لا ازاي ..اكيد حلوة اكيد ..المهم انتي اسمك ايه .

نانسي ..انا نانسي .

ندي ببتسامه ..اسمك حلو اووي يا نانسي ..طيب انا اسفه اكيد مش حبه اسيبك وعايزة اتعرف عليكي اكتر بس لازم انا وجاسم نرجع تاني الكوشه علشان هنلبس الشبكه .

نانسي..لا ولا يهمك انا اصلا كنت همشي مليش في جو الدوشه دا انا بس اجي ابارك لجاسم واكيد هنتقابل تاني كتير .

ندي ..اكيد طبعا.

نانسي ..مبروك مره تانيه وفرصه سعيده اني اتعرفت عليكي .

ندي..انا اسعد .

كل هذا وجاسم مازال منشغل بتفكيره لا يعرف ماذا يفعل كأن عقله توقف .

ندي ..لطيفه اووي نانسي .

جاسم ..اه جدا ...يلا نروح نلبس الشبكه .

ذهبوا نحو الكوشه لكي يرتدوا الشبكه ..

حاولت أن تتماسك وتخرج تشارك صديقتها فرحتها وان تخفي حزنها ولكن في كل مره تفشل ودموعها تسبقها اخذت تنظر لنفسها في المراءه وكل ما يدور في عقلها لماذا خطب غيرها..الم يكن يبدلها نفس المشاعر..طب لماذا قال لها أنه يريد أن يتزوجها..ام هي مغفله ..عزمت الأمر وحاولت أن تخفي دموعها واتجهت نحو ندي وهي تنظر إلي مازن ..كان مازن يتهرب من النظر في وجهها..كان يعلم انه رد لها اهانتها له ولرجولته..لكن قلبه يرفض وبشده ان يراها تتالم..يريد انا يذهب ويحتضنها وان لا يهتم بالجميع ..ولكن نوال ماذا سيقول لها هي أيضا تحبه وبشده ..هل يجرح قلبها لأجل محبوبته التي جرحته وبشده ام يتمسك بالتي تحبه دون انتظار مقابل حسم الأمر وامسك بيد نوال تحت أنظار سما بدأ كل من العروسين ان يلبس محبوبته الشبكه ..كانت سما تتألم وبشده وهي تراه يلبسها دبلته..بدأت دموعها في الهطول نظرت له نظره اخيره بادلها مازن النظره ولكنه التفت سريعا الي نوال ولم يعطيها اهتمام خرجت سما سريعا من القاعه وهي تمسح دموعها وتلوم نفسها علي حبها..علي نظرتها له..علي ضعفها الذي ظهر أمامه.

كان يريد مازن ان يخرج وراها..ان يقول لها أنه مازال يحبها..انه يريدها ولكن لم يطاوعه كبريائه.

دخلت ليان الفيلا وهى تبكي بشده

وعندما رأت والدها ارتمت فى احضانه تبكي وتتكلم دون التفكير في الكلام ..كان نفسي يا بابا يتمسك بيا اكتر كان نفسي يشدنى لحضنه ويقولي مش هتسافري ومش هتبعدي عنى ..كان نفسي احس بالاهتمام وبحبه ليا اكتر ..هو انا مستحقش انى احب واتحب ..ليه يا بابا قلبي مسامحه برغم كل اللي عمله فيا..ليه يا بابا لسه عايزاه ..ليه.

اخذ يهدها عاصم ويشدد من احتضنها..علشان انتى بتحبيه يا ليان والحب الحقيقي يا بنتى مش بيتنسي..سامحتيه علشان بتحبيه بس انتى مصممه تقاوحي وتقومى مشاعرك ..يامن حاول معاكى كتير بس انتى عايزاه يعتذر بالطريقه إللى انتى عايزاها مش مهم ان هو شخصيه مختلفه وان اكيد عنده كبرياء ورجولته متسماحش بانه يهين نفسه كل شويه بدون جدوى كان لازم تتمسكي بحبك اكتر من كدا يا ليان انتى بايدك تريحي نفسك وتريحيه بس انتى رفضه فكري مع نفسك يا ليان وشوفي هتقدري تكملى حياتك من غير يامن ومع شخص تانى غيره ولا لا لو الاجابه اه فانتى حره لو لا فكري ازاى ممكن تصلحي كل إللى فات وتنسي الماضي بكل الوحش اللي فيه  وتبدأى  معاه صفحه جديدة .

ليان..تمام يا بابا ...هحاول افكر في الموضوع .

عاصم ..يلا يا لي لي  على الاوضه علشان تنامى وانا هفضل جمبك لحد ما تنامى.

ليان بدموع ورجاء..نام معايا النهاردة يا بابا .

عاصم ..تمام يا حبيبتي.

اخذها عاصم فى حضنه وأخذ يربط على شعرها حتى نامت بعمق.

كان يجلس يتذكر ذكرياتهم سويا ابتسامتها ..خجلها..  طفولتها.. وبرائتها نظرتها المشفقه علي حاله ... حبها له وتعلقها به ..وفجأة تذكر اليوم الذي كسر فيه كل شئ..اليوم اللي اتمحت فيه ابتسامتها وتحولت الي نظره كسره وحزن ..اليوم الذي قتل فيه برائتها وحولها لقسوه وكره لم يراه في ليان قط ..وكل هذا هو السبب به ..تذكر كلامها له بأن يبتعد عنها نهائيا وأنها ستتركه وتسافر...هل لهذه الدرجه لما تعد تحبه..هل نسته...هل تريد فعلا ان تبتعد عنه ام قالت هذا لتجرحه مثل ما جرحها...كانت العديد من الاسئله تدور في ذهنه ولا يوجد لها أجابه..هل يتركها تذهب دون التمسك بها لآخر لحظه..ام يحاول مرارا وتكرارا حتي تلين له وتسامحه وتعطيه فرصه آخره...توقف عندما وجد يد والدته تربط علي كتفه بحنان.

يامن ..انتي لسه صاحيه يا ماما منمتيش ليه .

كوثر..انام ازاي يا بني وانا عارفه ان فيك هم..انام ازاي وانت بتتالم ومش لاقي اللي يداوي جرحك..اوعي تفتكر اني مش حاسه بيك..انا حاسه بالمك وفهماه..عارفه يعني ايه انك تحب حد اووي وتجرحه من غير ارادتك بس هو خلاص مش قادر يسامحك ولا قادر ينسي.

يامن بدموع.. هي مش بتحاول حتي تسامحني محاولتش تحط نفسها مكاني ولا تعرف وضعي الحساس في الداخليه اه اذيتها بس حاولت اعوضها حاولت أصلح كل اخطائي.

كوثر ..الفكره انك كان لازم تشوف ليان بتحب ايه بظبط وممكن يخليها تسامحك..كان لازم تفكر ليان بتحب الاعتذار يكون ازاي لان كلمه آسف بعد فوات الأوان ملهاش اي لازمه..البنت يا يامن بتحب تحس انك متمسك بيها عايزها بتحب تحس بالأمان والسند..محتاجه احتواء وحنيه...بتزعق بتقول كلام جارح طبيعي علشان ليان مكسورة..والمكسور يا بني بيحاول يكسر كل اللي حواليه..حاول تاني وتالت ورابع متسبش حبك يضيع واتمسك بيها .

يامن ..بس ليان بطلت تحبني .

كوثر ..ليان لو بطلت تحبك مش هتبقا فارق معاها مش هتبقا عايزة تكسرك ومش هتتهرب من عيونك..ليان لو مش بتحبك مكانتش اهتمت انها تقولك انها مسافره هي زي اللي بتقولك امنعني امسكني وقولي لا متسافريش محتاجك جمبي...المهم انت هتقدر تعمل كدا .

ابتسم يامن لمجرد تعلقه بأمل انها مازلت تحبه..هقدر يا ماما وهحاول زي ما انتي قولتي.

كوثر ..يلا يا حبيبي اطلع نام وريح وفكر ازاي هترجع ليان تاني ليك .

قبلها يامن من رأسها  ..ربنا يديمك يا امي وميحرمنيش منك ابدا .

تحرك يامن الي اعلي وهو يفكر كيف يجعل ليان تسامحه.

كانت تجلس في غرفتها محتضنه نفسها تبكي وحيده..نعم هي أخطأت..نعم هي كسرته..ولكن كيف وبهذه السرعه يخطب غيرها..تمنت لو امها بجانبها تحتضنها وتقبلها وتقول لها كل شئ سيكون علي ما يرام يا صغيرتي..كانت تود شخص يحتويها يقول لها ان كل هذا مجرد كابوس وسوف تستيقظ منه...قامت بهدوء وخلعت ثيابها وجلست تحت الماء تشاركها قطرات الماء البكاء..توضأت وتحركت نحو سجدتها وبدأت تصلي وعندما سجدت اخذت تبكي وبشده..تشكي لله همها تشاركه حزنها ويومها السئ..تدعوه بأن كل هذا يمر سريعا..وان يمنحها الصبر والقوه...وبعد وقت طويل من الدعاء والصلي نامت سما علي سجدتها ولازالت دموعها تهطل .

كان يسوق سيارته بسرعه قويه وهو يتذكر دموعها يتذكر نظره انكسارها هروبها لمجرد ان ظهر انكسارها له ..هي لا تستحق كل هذا الألم..كان يضرب المقود وبشده.

مازن.. انا غبي...غبي علشان كسرتها وكسرت نفسي معاها..وعشمت بنت كل ذنبها انها حبتني..انا مستحقش كل الحب دا منهم ..

كاد أن يقوم بحادث  ولكنه استطاع أن يصل الي بيته بسلام  .

كان يوصلها الي بيتها وهو مازال يفكر كيف سيواجه هذه المصيبه وكيف سيقول لندي بأنه من الممكن أن يكون اب..وهل هي ستتقبل هذا ام ستتركه..قطعة ندي وصلة أفكاره.

ندي ..مالك يا جاسم سرحان في ايه .

جاسم بكدب ..مفيش يا حبيبتي..بس بفكر في يامن وليان شكلهم اتخانقوا تاني لانهم روحوا بدري.

ندي ..عندك حق فعلا انا زعلانه اووي علي علاقتهم الاتنين بيحبوا بعض بس بيكابروا .

جاسم..فعلا يلا اطلعي انتي دلوقتي علشان الوقت أتأخر وانا لما اروح هتصل بيكي اطمنك.

ندي ..تمام يا حبيبي سلام .

اوقفها جاسم وامسك يدها بحب وقبلها..بحبك يا ندوشه.

ابتسمت له ندي بخجل وركضت الي داخل..اما جاسم فاتحرك سريعا نحو منزل نانسي وأخذ يطرق الباب بشده.

خرجت له نانسي وهي ترتدي ملابس النوم..كنت عارفه انك هتيجي .

امسكها جاسم بشده وادخلها للداخل وأغلق الباب ...بقولك ايه يا زباله الكلام اللي قولتيه النهاردة دا هعديه بمزاجي لكن الطفل اللي في بطنك دا لو اصلا في طفل وديه مش اشتغاله منك علشان تبعدي بيني وبين ندي .

اخذت نانسي تضحك وبشده كأنه قال لها نكته ثم نظرت له ..لا بجد ضحكتني قال لو في طفل اصلا عموما الصبح نروح للدكتور اللي انت عايزة وهو يقول اذا كنت حامل ولا لا وبالمرة جيب معاك ندي علشان تعرف ان خطيبها هيبقا اب .

امسكها جاسم من شعرها بشده ..اوعي تجيبي سيره ندي علي لسانك ولو الطفل دا مني يا نانسي ساعتها هيكون ليا تصرف تاني مش هيعجبك ولو قولتي حاجه لندي مش هيكفيني فيكي عمرك كله فاهمه .

اخذت تترجاءه بأن يترك شعرها ..سيبني يا جاسم ...اه ..سيبني يا اخي بقا .

ابتعد عنها جاسم وهو يحاول السيطره علي غضبه ..بكرا الصبح هكون عندك واخدك لدكتور اعرفه كويس وبعدها هشوف هعمل ايه معاكي.

نانسي ..اي حركة هتعملها يا جاسم مش هتعجبني ندي هتكون عارفه كل حاجه وهتندم علي كل اللي عملته فيا  دلوقتي.

جاسم..مش انا اللي اتهدد يا شاطره والاحسن تحاولي متقوليش حاجه لحد علشان ساعتها هزعلك يا نانسي اووي .

وتركها وذهب وهو غاضب يفكر فيما يفعل .

اشرقت شمس يوما جديد ولم ينام لحظه واحده من التفكير في المصيبه التي وقعت علي رأسه..تحدث مع عياده مختصه وأخذ موعد لها..ولكن اوقفه صوت رنين الهاتف كانت المتصله ندي .

ندي بغضب ..متصلتش عليا ليه يا جاسم امبارح .

جاسم ..معلش يا ندي نسيت .

ندي..يعني ايه نسيت انا فضلت سهرانه مستنياك..

ولما متصلتش ..قولت اتصل انا ولما اتصلت تيليفونك كان مغلق .

جاسم بغضب..ندي انا مش فايق لجو الخناقات ديه علي الصبح انا فيا اللي مكفيني.

ندي ..ما انا عايزة افهم في ايه من امبارح وانت ملامح وشك متغيره وكأنك مخبي عني حاجه ومش عايز تقولي .

جاسم .. ضغط شغل يا ندي..شغل .

ندي ..ماشي يا جاسم سلام.

أغلقت ندي الهاتف واخذت تبكي هي لا تعلم لماذا يعملها بهذا الشكل كانت تتوقع اول يوم لهم بعد الخطبه سوف يكون مختلف لكن كل أحلامها تحطمت...كانت تريد بعض اهتمام فقط..كانت تريد انا بحتوي غضبها بكلمه حلوة او بمبرر مقنعه..كانت تريده انا يشاركها همه..لم تكن تتوقع غضبه عليها.

اخذ جاسم يكسر باي شئ يراه أمامه حتي يقلل من الضغط والتفكير ..وبدأ يتحرك خارج الشقه ويذهب لنانسي لياخذها الي الطبيب .

استيقظت علي صوت طفلها وهو يملس علي شعرها .

ادهم ..مامي انتي ايه اللي نيمك في الأرض.

سما.. مفيش يا روح ماما كنت بصلي ونمت .

اخذ يربط علي خدها ..انتي كنتي بتعيطي تاني .

سما ..لا طبعا هعيط ليه .

ادهم ..طيب مش هنروح لمازن .

سما بغضب..لا مفيش مازن تاني يا ادهم .

ادهم ..ليه .

سما بحزن ..مازن خلاص هيجوز ومش هينفع احنا نروحله او نبقا في حياته علشان اكيد هنسببله مشاكل .

ادهم..مش ممكن هو يكون عايزنا احنا .

سما بدموع..مستحيل يكون عايزنا لو كان عايزنا مكانش عمل كدا مكانش خطب مكانش قدر ينساني بسرعه ويتعامل بالجفاء اللي شوفته امبارح دا .

احتضنها ادهم بحب ظلت سما تبكي لفتره لا تعلم مدتها .

وصل جاسم الي بيت نانسي طرق الباب بشده .

نانسي بصراخ ..ايه الأسلوب دا لاحظ اني حامل ومحتاجه راحه ونوم وانت جاي من بعد الضهر ليه وتخبط بشكل الهمجي دا  .

جاسم ..اسكتي خالص علشان انا علي أخري يا نانسي خلينا نخلص من الحوار دا يلا البسي علشان نروح لدكتور.

نانسي ..ماشي يا جاسم .

دخلت نانسي بدلت ملابسها وذهبت معه الي الطبيب .

في العياده دخلت نانسي وجاسم الي الطبيب .

الدكتور ..اهلا يا مدام ...اهلا جاسم بيه .

جاسم ..اهلا ..ممكن حضرتك تخلص وبلاش سلامات وندخل في الموضوع علي طول .

الدكتور..تمام..حضرتك عايزنا نعمل ايه بظبط .

جاسم ..تحليل حمل ..وعايز اعرف الجنين عمره قد ايه .

الدكتور ..تمام يا جاسم بيه .

بدأ الدكتور في أخذ عينه من نانسي واعطاءها لمعمل التحاليل .

جاسم ..النتيجه هتظهر امتي .

الدكتور ..بكرا .

جاسم ..نعم بكرا ايه ...مينفعش النهاردة.

الدكتور ..مش بايدي يا جاسم بيه .. معمل التحاليل اللي بيحدد المعاد انا مليش يد فيه .

جاسم ..تمام شكرا .

ذهب جاسم ونانسي من عند الطبيب وهم في صمت تام.

استيقظ مازن من النوم علي صوت الهاتف وكان يامن .

مازن ..الو يا يامن.

يامن ..فوق كدا وتعالالي .

مازن ..في جديد حصل .

يامن ..لازم تروح سيناء جه أمر بأنك وشويه ظباط هتحاولوا تقبضوا علي عناصر إرهابية هناك  .

مازن ..مينفعش الموضوع يتأجل شويه .

يامن ..بقولك أمر يا مازن مش بايدي اعمل في حاجه .

مازن ..تمام يا يامن هكون عندك خلال ساعه علشان اعرف التفاصيل .

كانت تري ملابسها مليئة بالدماء ويامن يقف بعيد عنها كلما اقتربت منه يبعد عنها بدأت تشعر بالاختناق والظلام يغطي المكان اخذت تصرخ وتنادي يامن ..حاولت الاقتراب منه ولكن سمعت صوت رصاصه تخرج مع سقوط جسد يامن أمامها فجأه .


#الفصل_١٨


الفصل الثامن عشر

استيقظت من النوم بهلع اخذت تنظر إلي ملابسها ويديها بخوف شديد حتي تأكدت ان كل هذا مجرد كابوس ..كانت تريد ان تهاتفه لكي تطمئن عليه ولكن كبريائها منعها .

في الصباح الباكر كان يقف أمام منزلها هو يعلم انها مازلت تخاصمه ولا تجيب علي اتصالاته ولكن لقد اشتاق إليها كثيرا طرق الباب ففتحت له وهي لا تنظر في وجهه.

جاسم..لسه بردو زعلانه مني .

ندي بعصبية..جاسم امشي من هنا علشان بجد مش طايقاك .

جاسم..ندي انتي المفروض تسمعيني وتفهميني اه انا غلط بس ممكن انتي ضغطي عليا في وقت مش مناسب .

ندي..كان ممكن تقولي مش فاضي دلوقتي هرجع اكلمك بهدوء من غير عصبيه .

جاسم ..انا اسف يا حبيبتي انا مقولتش اني مش غلطان بس الفكره ان اليومين دول مضغوط في الشغل لكن وعد الشغل يخلص وهكون هادي ونخرج ونعمل كل اللي انتي عايزاه .

ندي ..هعديها بس المرادي يا جاسم .

جاسم..انتي اصلا متقدريش تخصميني.

ندي ..لا واثق اووي .

جاسم بثقه..اووي اووي .

ندي ..طيب تعالي ادخل افطر معانا .

جاسم ..لسه فاكره دخليني.

ندي ..ما انا كنت مخصماك بقا .

جاسم ..المهم ان دلوقتي مفيش خصام بينا .

ندي ببتسامه..تؤ..تؤ خلاص راح لحاله بقا .

جاسم ..هو انا قولتلك النهاردة اني بحبك .

ندي ..لا مقولتش .

جاسم ..علشان انا مش بحبك بس انا بعشقك .

ضحكت ندي ..وانا بقا مش بحبك خالص ركضت نحو غرفتها لتغير ثيابها وتركته يضحك علي مشاكستها له .

اخذ يدردش مع والدة ندي في مواضيع عديده حتي رن هاتفه وكان الطبيب ليبلغه بأن التحليل قد انتهت .

استاذن جاسم سريعا من والدة ندي وخرج مسرعا نحو عيادة الطبيب .

خرجت ندي من غرفتها واندهشت عندما لم تجد جاسم وعلمت من والدتها انه ذهب مسرعا...ولكن قاطعها صوت رساله من جاسم .

"جالي تيليفون مهم وفي ورق قضيه لازم اسلمه اسف اني مفطرتش معاكي تتعوض يا حبيبتي "

حزنت ندي ولكن اقنعت نفسها ان هذا من عادات عمله ويجب أن تعتاد عليها .

ذهب الي مكتب يامن وهو لا يعلم اي شئ عن المهمه ولماذا وقع عليه هو الاختيار طرق الباب فاسمح له يامن بالدخول

مازن ..خير يا يامن..انا مش فاهم حاجه من اللي انت قولته في التيليفون .

يامن ..الموضوع باختصار المهمه ديه كانت من نصيب أسر وهو قدم اعتذار لان فرحه كمان كام يوم فاطبعا انت كنت واخد اجازة بقالك فتره كبيره فالاجازة اتغلت وانت اللي هتطلع المهمه ديه .

مازن بملل ..تمام مش مهم اديني تفاصيل .

يامن وهو مندهش من رد فعل صديقه فاهذه المهمه خطره وممكن تؤدي الي قتله ...المهمه في سيناء جالنا اخبار ان هيكون في هجوم علي مسجد كبير هناك ولازم نلحق الموقف ديه ارواح ناس .

مازن ..تمام ان شاء الله المهمه تنجح..هسافر امتي.

يامن ..كمان يومين .

مازن ..تمام هستاذن انا بقا علشان الحق اجهز نفسي واشوف مين طالع معايا .

اوقفه يامن ..مازن ..مش عايز تكلم في حاجه .

مازن ..حاجه زي ايه .

يامن ..زي سما مثلا وخطوبتك اللي جت فجاه .

مازن ..لو علي موضوع سما فاخلاص يا صاحبي الكلام في الموضوع دا منتهي اما لو عن خطوبتي فاليه لا هي بتحبني وكويسه ومحترمه وكمان بنت خالتي .

يامن ..هل انت بتحبها يا مازن زي ما هي بتحبك .

مازن بحزن ..مش مهم الحب المهم اني بحترمها وبقدرها..سلام يا صاحبي .

حزن يامن علي وجع صديقه فاهو يعلم انه مازال يحب سما ولن ينسها بسهوله .

وصل الي العياده في وقت قصير وذهب مسرعا نحو غرفه الطبيب .

جاسم ..هاااا مش حامل صح .

الدكتور ..لا حامل وفي الاسبوع التامن كمان .

جاسم بصدمه ..طيب مينفعش تنزله .

الدكتور ..في الوقت دا هيكون خطر عليها .

وقع جاسم علي الكرسي يحاول التفكير في حل اخر ولكن دون جدوه خرج من العيادة وهاتف ندي .

جاسم ..الو يا ندي ..انتي فين .

ندي بدهشه ..في البيت .

جاسم ..طيب انا جايلك حالا .

ندي ..في ايه يا جاسم انا مش فاهماك انت مش لسه كنت عندي وقولت عندك شغل ونزلت .

جاسم ..في حاجه مهمه لازم نتفق عليها الاول .

ندي..تمام تعالي مستنياك .

اغلق جاسم مع ندي وركب سيارته واتجه نحو منزل ندي .

نزلت ليان الدرج وهذا الكابوس الشنيع يحتل تفكيرها قطع وصلة تفكيرها صوت والدها .

عاصم ..مالك يا ليان سرحانه في ايه .

ليان ..مفيش يا حبيبي .

عاصم ..فكرتي يا ليان في موضوعك انتي ويامن .

ليان ..بابا الموضوع خلاص منتهي انا خلاص حددت معاد سفري ولما ارجع هكون احسن.

عاصم ..هتندمي يا بنتي صدقيني هيجي الوقت اللي هتندمي فيه بس ساعتها الندم مش هيفيدك .

ليان ..انا رايحه لسما يا بابا سلام .

خرجت ليان وركبت سيارتها تنهدت بحزن وهي تفكر في علاقتها هي ويامن ولكن هي لا تستطيع نسيان ما فعله بها .

فتحت له الباب وهي مندهشه من تصرفاته الغريبه .

ندي ..في ايه يا جاسم .

جاسم ..موافقه نعمل الفرح في اخر الشهر.

ندي بصدمه ..نعم ليه .

جاسم ..انا مش شايف ان في داعي اننا نأجل الفرح كل الفتره ديه ما احنا عارفين بعض كويس .

ندي ..بردو مش فاهمه ليه السرعه ديه يا جاسم في ترتيبات للفرح وحاجات كتير مش هنلحق نجهزهم .

جاسم ..سيبي كل حاجه عليا وانا هخلصها..المهم انتي موافقه .

ندي ..لا يا جاسم مش موافقه..انت تصرفاتك غريبه اليومين دول وانا مش فاهمه اي حاجه وانت مش بتقولي حتي ليه بتعمل كدا .

جاسم بحزن وعصبيه..علشان خايف يا ندي ..خايف منكملش من بعض ..خايف تسيبيني خايف..اصحي الصبح القيكي مش جنبي ارجوكي يا ندي وافقي.

ندي ..وايه اللي هيخليني اسيبك يا جاسم.

جاسم..ممكن بسبب الماضي بتاعي .

ندي ..الماضي دا خلص وراح لحاله..وطالما دا اللي قلقاك خلاص انا موافقه .

ابتسم جاسم بفرح وجذبها الي حضنه ..بحبك ..بحبك اووي يا ندوشه .

أبتسمت له ندي بخجل وابتعدت عنه ببطء .

ندي ..عيب كدا يا جاسم ماما جوا .

جاسم .. ماشي كلها شهر وتبقي مراتي وهعمل اللي انا عايزة.

ندي بخجل ..طيب يلا روح شغلك ايه مش وراك شغل .

جاسم بغمزه ..اموت انا في خدودك الحمر دول .

ندي ..بيئه اووي .

ضحك جاسم وتركها ونزل الدرج وذهب نحو سيارته وركب واتجه نحو منزل نانسي .

وصلت الي منزل سما ولكن توقفت بدهشه عندما رأت مازن يقف امام منزلها وينظر له بحزن .

اقتربت منه ..بتعمل ايه هنا يا مازن .

مازن ..مفيش كنت معدي من تحت البيت بس .

ليان ..طالما انت اختارت انك تكمل مع واحده تانيه يبقا الاحسن ليك وليها انك تنساها خالص يا مازن

مازن ..بحاول يا ليان بس مش عارف.

ليان في سرها ..محدش عارف ينسي لان الحب مبيتنسيش.

مازن ..ليان ..ممكن متقوليش لسما انك شوفتيني هنا .

ليان ..حاضر يا مازن .

مازن ..سلام يا ليان .

ذهب مازن وصعدت ليان الي منزل صديقتها .

فتحت لها باب المنزل ولكن كانت الصدمه الكبرى لليان عندما رأت عيون سما المنتفخه من كثرة البكاء ووجهها الشاحب الذي يدل عن توقفها عن الاكل .

ليان ..مالك يا سما ايه المنظر دا .

سما ..مفيش يا ليان مالوا منظري .

ليان ..اكيد في حاجه كبيره شكلك دا يدل ان في مصيبه حصلت .

سما ..واللي حصل مش مصيبه .

ليان ..مش مصيبه طالما انتي اللي رفضتيه يا سما انتي كنتي تقدري توافقي بس انتي اللي اختارتي تتعذبي .

سما بانهيار ..وانتي بردو كان ممكن تختاري انك تسامحي يامن بس بردو اختارتي اللي هيتعبك لمجرد انك فكرتي في كرامتك...ليان كل واحد فينا بيفكر العلاقه ديه هتاذيه ازاي وازاي هتبسطه بس لما بيلاقي انه هيتاذي اكتر من انه هيتبسط بيختار الحل الاسهل وهو انه يتعذب شويه مقابل انه الأذى يكون اقل .

ليان بدموع ..وهو الأذي دلوقتي اقل ..لا يا سما انا كل يوم بموت...اوعي تفتكري اني مش عايزة اسامحه لا نفسي بجد اسامحه بس مش عارفه ..اما انتي كان ممكن توافقي وتحاربي معاه بس انتي اختارتي متحربيش اختارتي تستسلمي وتخرجي من المعركه ديه بأقل خساير ممكنه بس اهو بتموتي لمجرد انه خطب غيرك اومال لما يتجوزها يا سما هتستحملي وانتي شايفاه بيحضن غيرك هتستحملي وانتي شايفاه عنده أطفال من واحده تانيه غيرك هتعرفي تعدي كل دا هتعرفي تنسي ردي عليا....هتعرفي تنسي مازن يا سما؟؟؟

ارتمت في احضانها واخذت تبكي ..لا مش هعرف ومش عارفه وبموت يا ليان وانا شيفاه معاها بموت يا ليان لما عرفت انه خد خطوه فانه يكمل حياته من غيري انا يا ليان كنت هروح خطوبه ندي واصالحه واقولوا اني بحبه واني موافقه نتخطب ونكمل حياتنا سوا بس اتفاجات ..اتفاجات اني رايحه خطوبته وانه ماسك ايديها ..جت عينه في عيني وعمل نفسه مش شايفني واكلم معاها..ساعتها حسيت قد ايه انا هبله..حسيت بوجعه حسيت اني فعلا جرحته..انا تعبانه يا ليان تعبانه اووي .

اخذت ليان تربط علي خصلاتها الناعمه برفق وتحاول تهدئتها .

ليان ..كل حاجه هتبقا كويسه صدقيني دا اختبار من ربنا وهيعدي كل الوجع دا هيروح وهيجي مكانه فرح وسعاده ملهاش نهايه استني واصبري وصدقيني كله هيبقا كويس .

نظرت لها تحاول ان تصدق كلامها ظلت ليان معاها حتي نامت بعمق تركتها ليان وركبت سيارتها واخذت تفكر في كلام سما .

وصل امام منزلها وهو يفكر بالحديث الذي سوف يدور بينهم ..صعد درج المنزل بسرعه وطرق الباب ففتحت له وهي تبتسم بمكر نظر لها بحده .

جاسم ..اوعي تفتكري ان بعقلك الصغير دا هتقدري تفرقيني عن ندي او توقعي بينا..والطفل اللي في بطنك مجرد ما يتولد هيعيش معايا انا وندي وانتي هتخلي مسؤوليتك منه .

نانسي ..لا طبعا تكون غبي اووي لو افتكرت اني هسبلك ابني .

امسكها جاسم من شعرها ..احترمي نفسك يا نانسي والطفل شوفي انتي عايزة كام علشان تسيبيه وتخلي مسؤوليتك منه واللي هتعوزيه هتاخديه .

نانسي بدموع ..بس انا عايزاك انت .

جاسم ..يبقا بتحلمي ..واوعي تفتكري الشويتين دول هيدخلوا عليا انتي عايزه فلوسي ومنصبي لكن مش عايزاني احسنلك تفكري في عرضي وشوفي انتي عايزة كام وبلغيني ومجرد ما الطفل يتولد هتمضي علي ورق انك بتخلي مسؤوليتك منه وهتاخدي فلوسك وتسافري ولحد ما الفتره ديه تعدي اوعي تحاولي تعملي تصرف ميعجبنيش لان ساعتها ردت فعلي مش هتعجبك .

تركها جاسم وذهب اما هي فاخذت تفكر في انتقامها منه .

نانسي..تبقا غبي يا جاسم لو سبتك انت وهي تعيشوا مبسوطين .

في مكان آخر أتت مكالمة هاتف ليامن .

يامن ..الو..مين .

سمع صوت ضحكات عاليه ومن ثم جمله واحده ..موتك قرب .

اغلق هذا الشخص الهاتف وظل يامن واقف مندهش من هذه المكالمه وعنده الكثير من الاسئله من هذا وماذا يريد منه ولماذا يريد قتله .


اعمي ولكن 

الفصل من ١٩ الي ٢٠

للكاتبة اسراء محمود 

#الفصل_١٩


الفصل التاسع عشر

" لا اعلم الي متي سأظل مغفله..مازال قلبي يشتاق إليك برغم كل ما فعلته به..💔!

مرت الايام سريعا وبدأت تجهيزات العرس..كانت ليان دائما معاها تحاول ان تكون معاها اكبر وقت ممكن لانها سوف تسافر بعد الفرح مباشرة..

ندي ..ما تحاولي تأجلي سفرك حتي بعد الفرح بكام يوم .

ليان ..ندي انتي عارفه انا محتاجه السفريه ديه ازاي..كدا احسن ليا .

ندي ..هتوحشيني جدا يا ليان كان نفسي اجي معاكي ومسبكيش لوحدك .

ليان ..سما معايا يعني مش هكون لوحدي .

ندي ..بس سما مسافره علشان ابنها وانتي عارفه قد ايه سما تعبانه بردو مهما حاولت تتظاهر بانها كويسه فأنا حاسه بيها اللي مرت بيه مش سهل .

ليان ..بكرا تنسي .

ندي ..محدش بينسي يا ليان بذات الوجع عمره ما بيتنسي .

حاولت ان تغلق الموضوع ..طيب كدا فاضل اسبوع علي الفرح انتي حجزتي الفستان .

تفهمت ندي الوضع .. يعني في فستان عجبني هروح اشوفه بكرا..هتيجي معايا .

ليان ..اكيد طبعا.

تذكرت ندي شئ ..انا ازاي نسيت..لازم اتصل بجاسم علشان يعزم قريبته اللي جت يوم الخطوبه..علشان تلحق تيجي من السفر .

ليان ..ما هو اكيد عزمها لو هي قريبته .

ندي ..مش عارفه بس المره اللي فاتت شكله اتفاجاء بوجودها .

هاتفته ندي عدت مرات حتي اجابها بتذمر .

جاسم بتذمر ..الو يا ندي في حاجه .

ندي ..اسفه يا حبيبي اتصلت في وقت مش مناسب .

حاول تهدات اعصابه ..لا مفيش انا اللي اسف اني اتعصبت عليكي بس معلش انا في الشغل ومش فاضي .

ندي ..طيب انا مش هشغلك..افتكر بس تتصل بقريبتك اللي جت يوم الخطوبه .

جاسم ..قريبتي مين .

ندي بدهشه .. اللي كانت جايه من السفر .

أندهش من تذكرها لنانسي ولكن حاول تدارك الموقف ..اه ..طبعا عزمتها بس هى مش هتعرف تيجي علشان تعبانه شويه .

ندى..تمام انا هقفل بقا علشان مشغلكش .

اغلقت معه الهاتف وهى مندهشه من تصرفه وتوتره بهذا الشكل .

ليان ..في حاجه يا ندي .

ندي ..لا مفيش يلا نجيب بقيت الحاجه .

في مكان آخر بعيد نوعا ما كان يتجهز الي المأمورية ولكن قاطعه صوت الهاتف وكانت المتصله خطيبته..اخذ وقت كبير حتي ياخذ القرار بالرد عليها ولكن في الاخر اجاب .

مازن ..ازيك يا نوال .

نوال بحزن ..كويسه انت عامل ايه .

مازن ..مال صوتك حصل حاجه .

نوال بحزن ..محصلش وممكن ديه المشكله .

مازن ..انا مش فاهم مشكلة ايه .

نوال ..مازن انت في حد في حياتك.

حاول اخفاء توتره..حد تاني ايه يا نوال انا في الشغل ايه الكلام الفارغ دا .

نوال ..مازن انت عارف انه مش كلام فارغ الست بتحس يا مازن بتحس اذا كان الشخص اللي قدامها دا بيحبها ولا لا وانا عارفه انك مبتحبنيش اصلا بس قولت اكمل واحاول اخليك تحبني بس انت دايما سرحان واوقات بشوف في عيونك الندم..قلبك مشغول بواحده ومش قادر يشوف غيرها..انت حتي مبتحاولش تتصل بيا ولا حتي بتحاول تتعرف عليا مازن انت عامل بينا حدود كبيره فالو فيه حد تاني في حياتك قول يا مازن ملهاش لازمه وجع القلب دا .

مازن ..نوال انا معترف اني مقصر في حقك ومعترف اني فعلا مش بحبك ولا بكرهك بس بحاول بجد اني احبك يا نوال .

نوال ..انت مبتحاولش يا مازن لانك لو بتحاول هتدي لعلاقتنا مساحه اكبر من كدا..حتي هتحاول تمثل انك متقبلني وبتحبني لكن دا مبيحصلش .

مازن ..طيب ممكن تديني فرصه تانيه..احاول فيها ممكن المرادي تنفع.

نوال بدموع حاولت إخفائها ..مازن انا بعفيك من الخطوبه ديه ولو علي اهلي واهلك انا هعرف اقولهم الموضوع وافهمهم و متخافش هقول ان انا اللي معرفتش اتعامل مع اسلوبك وانت حاول ترجع للي بتحبها واتعلم يا مازن انك لما تحب حد اتمسك فيه بايدك وسنانك واوعي تبدله بشخص تاني لانك قبل ما تكون بتاذي نفسك وبتاذي اللي بتحبها فانت هتاذي شخص ملهوش اي ذنب في كل دا..اتمني ترجع من المأمورية بخير..سلام يا مازن .

اغلقت معه دون انتظار رده واجهشت في البكاء فاهي مازالت تحبه لكن الوجع يتزايد كلما تراه يفكر في غيرها.

اما هو فاكان شعوره مختلف لا يعلم ايحزن لأجلها ام يفرح بأنه يوجد فرصه لتصليح علاقته بسما.

كان يجلس مهموم لا يعلم ماذا يفعل في هذه الورطه وكيف سيخبرها الحقيقه ولكنه يعلم انه يجب ان يخفي عنها حتي انتهاء الزفاف علي الاقل قطع تفكيره دخول يامن المفاجاء .

يامن ..جاسم...عم ليان هرب من المستشفي .

جاسم بصدمه ..نعم ازاى .

يامن ..معرفش ازاى بس اللى اعرفه اكيد حد ساعده فى هروبه مش هيعرف يخرج من المستشفي كدا بسهوله الا لو وراه شخص تانى .

جاسم ..صح بردو..طيب هتعمل ايه هتقول لليان .

يامن ..لا طبعا انا لما صدقت ان ليان عرفت تعدى الازمه ديه من حياتها انا هحاول احميها على قد ما اقدر علشان هو اكيد خارج ينتقم منها .

جاسم ..انا شايف الاحسن انك تعرفها علشان تتقبل وجودك جمبها .

يامن ..جاسم ..ليان كدا او كدا مش هتتقبل وجودى فالاحسن بدل ما اتعبها تانى نفسيا احاول اكون جمبها من غير ما تاخد بالها .

جاسم ..تمام يا صاحبي .

يامن ..جاسم انت فيك ايه بقالك فتره حاسك مهموم ومضايق وفى حاجه شغله تفكيرك اغلب الوقت .

جاسم ..مفيش حاجه متشغلش بالك اكيد بس من تجهيزات الجواز .

يامن ..ما انا بردو عايز اعرف ايه سر ورا جوازك المفاجاء دا .

جاسم ..انا واقع في مشكله كبيره يا يامن ومش عارف اعمل ايه وتفكيري مشتت حاسس اني كل ما اجي اظبطها تبوظ مني .

يامن ..حصل ايه احكي .

بدأ جاسم في سرد كل التفاصيل من بدايه معرفته بحمل نانسي وكدبه علي ندي وتقديمه للزفاف لكي يضمن انها لان تتركه..كان يامن يسمع حديث صديقه وهو مندهش من طريقه تفكير جاسم .

جاسم ..بس كدا وطبعا ندي حاسه ومش بعيد تكون شكه ان في حاجه .

يامن ..انا اسف علي اللي هقولوا يا جاسم بس انت ماشي في طريق هياذيك اووي الاحسن انك كنت تعرفها وهي كان ليها حرية الاختيار يا تتقبل دا يا ترفض وتبعدوا عن بعض باحترام متبادل لكن فكرة انك تخدعها بس علشان تتضمن انها مش هتسيبك فادا غلط واعرف ان اخرة الكدب مش حلو وهي يمكن لو كنت انت شاركتها كل الاحداث ديه وفهمتها براحه وان علاقتك بنانسي كانت قبل ما تحبها وتعترفلها كانت هتتقبل الموضوع .

جاسم ..لا يا يامن ندي لو عرفت قبل الفرح هتسبني وانا متاكد من دا واصلا ممكن متصدقش اني اعرف نانسي من قبلها .

يامن ..انت حكمت عليها انها هتسيبك من غير ما تحاول تحكلها ندي بتحبك وساعتها كانت هتصدقك علشان بتحبك لكن فكرة انك تقولها بعد الفرح فأنت كدا هتبقا خدعتها وساعتها هي هتسيبك بردو .

جاسم ..لا مش هتسبني وانا مش هقولها غير بعد الفرح .

علم يامن بأن صديقه لن يغير رأيه فاغلق النقاش وتركه وذهب .

قطع وصلة كلامها مع ندي صوت الهاتف نظرت به ولكن اندهشت من هذا الرقم الغريب الذي مصر علي الاتصال بها فأجابت وكانت الصدمه عندما سمعت صوت ضحكات عاليه ومن ثم غلق الهاتف لم يمر الا بعض دقائق وأرسل اليها مسدج مضمونها

"كان لازم تفكري كويس قبل ما تلعبي معايا..هتندمي ندم عمرك علي اللي عملتيه "

حاولت مرارا الاتصال بهذا الرقم مره اخري ولكن دون جدوه..وكل ما يدور في عقلها من هذا الشخص وماذا فعلت له اتي في تفكيرها انه عمها ولكن هي تعلم بتدهور عقله وانه اصبح مجنون وانتقل الي المشفي..فامن هذا .

ندي ..في حاجه يا ليان واقفه كدا ليه .

ليان ..مش عارفه مين الشخص اللي عايز ينتقم مني دا وانا عملتله ايه اصلا .

ندي ..طيب وريني الرساله كدا .

نظرت ندي الي الرساله ولكن حاولت ان تتطمن ليان .

ندي ..ممكن يكون شخص بيستظرف .

ليان ..هو فين الاستظراف في كدا .

ندي ..طيب ما تشغليش دماغك دا المهم احنا جايين نفصل شويه ونجيب بقية الحاجه فافكي كدا .

ليان ..هحاول .

أكملت تسوق مع ندي ولكن هذه الرساله مازلت متعلقه في ذهنها .

كانت تجلس في غرفتها تبكي حتي سمعت طرقات علي باب غرفتها فاحاولت اخفاء دموعها قدر المستطاع ثم سمحت للطارق بدخول .

والدة مازن ..كدا يا نوال متساليش علي خالتك .

نوال ..معلش يا خالتو تعبانه شويه اليومين دول .

والدة مازن ..مالك يا حبيبتي فيكي ايه اوعى يكون مازن زعلك .

نوال ..لا مزعلنيش احنا اصلا سبنا بعض .

شهقت والدة مازن من الصدمه ...نعم ليه .

نوال ..انا ومازن مش متفهمين وشخصيتنا مش شبه بعض .

والدة مازن ..من امتي يا نوال انتي بتحبيه من زمان وكنتي مسبوطه انه جه اتقدملك ايه اللي اتغير .

وقعت من عينيها دمعه حاولت اخفاءها سريعا ..كل شئ قسمه ونصيب وانا وهو مش لبعض .

علمت والدة مازن ان اكيد ابنها هو السبب ورا هذا الحوار .

في اليوم التالي استيقظ جاسم علي صوت هاتفه وكانت المتصله ندي .

ندي .. جاسم انت لسه نايم .

جاسم ..اه انا جاي من الشغل الصبح يا ندي .

ندي ..طيب مش هتيجي معايا وانا بقيس الفستان .

جاسم ..الاحسن تخليه مفاجاه ليا في الفرح لاني هموت وانام جدا .

ندي بملل ..تمام .

جاسم ..متزعليش يا حبيبتي انا عارف اني بضغط عليكي الفتره ديه بس حاولي تستحمليني لحد ما نجوز وخلاص دا كلها كام يوم علي الفرح .

ندي ..ما هو دا اللي مصبرني بس نجوز وهطلعهم عليك يا جاسم .

جاسم ..علي قلبي زي العسل..يلا بقا روحي وسبيني انام .

ندي ..تمام...سلام يا حبيبي .

اغلقت معه ندي ولكن سمع صوت الهاتف يرن مره اخري فارد دون النظر علي من المتصل .

جاسم ..نسيتي تقولي ايه يا ندي المرادي .

نانسي ..للاسف يا جاسم باشا انا مش ندي.

جاسم ..الو يا نانسي في حاجه .

نانسي ..عندنا معاد مع الدكتور النهاردة ايه مش هتيجي المرادي كمان .

جاسم ..انا مش فاضي يا نانسي وجاي من الشغل تعبان ومحتاج انام .

نانسي ..بس دا مش ابني لوحدي يا جاسم انت ابوه ولازم تكون موجود معايا .

جاسم ..طيب المعاد امتي .

نانسي ..كمان ساعه .

جاسم .. تمام يا نانسي هفوق كدا واجيلك .

اتجه جاسم الي المرحاض وأخذ دش وارتدي ملابسه واتجه الي منزل نانسي وهو لا يعلم ما تخط له هذه الماكره .

عندما اغلقت نانسي معه الهاتف ابتسمت بمكر فاخطتها تسير علي ما يرام .

اما عند ندي فاكانت وصلت الي الاتيليه ومعها والدتها وليان اخذت ندي ترتدي الفساتين بسعاده وتتخيل ردة فعل جاسم عندما يراها به .

ندي وهي بتلف بالفستان بفرحه ..حلو اووي صح .

كانت ترتدي فستان ابيض طويل وبكم ضيق من عندنا الصدر وينزل علي واسع .

ليان ..تحفه يا نودي..مش مصدقه ان خلاص هتتجوزي بقا وهتشيلي مسؤوليه .

ندي ..مين قالك كدا يا ماما دا انا تافهه اصلا قال اشيل مسؤوليه قال .

نظرت ندي الي والدتها فاوجدتها تبكي اتجهت سريعا نحوها .

ندي ..ماما انتي بتعيطي ليه دلوقتي شكلي وحش طيب .

والدة ندي ..لا يا بنتي انتي زي القمر بس من الفرحه عيط .

ندي بمزاح ..يالهههوي علي الستات المصريه اللي بتعشق النكد انتي مبسوطه بتعيطي زعلانه بتعيطي مش معقول كدا .

والدة ندي ..بس يا بكاشه بكرا لما تخلفي وبنتك تكبر وتبقا عروسه هتبقي زي كدا.

ندي ..لا مستحيل .

قطع وصلة مزاحهم صوت هاتفها يعلن عن رساله اقتربت سريعا وامسكت الهاتف ولكن وقفت مندهشه مما تراه فاكانت صورة لخطيبها وحبيبها جاسم وهو يحضن امراءه غيره ..وتحت الصوره مسدج

" قولت انقذك من الوهم اللي انتي عايشه فيه واوريكي الشخص اللي هتجوزيه علي حقيقته ولو مش مصدقه تعالي علي العنوان دا وارسلت اليها الوكشين "

ليان ..ندي في ايه .

ركضت ندي بفستان الزفاف خارج الاتيليه دون ان تتفوه بشئ وركبت السياره وقادتها بسرعه جنونيه وهي تتذكر كل لحظه بينها وبين جاسم..خرجت ليان ووالدتها مسريعين يحاولون الحاق بها ولكن دون جدوه كانت ذهبت اوقفوا تاكسي وماشوا وراها .

توقفت ندي امام العماره ونزلت من السياره وهي تنظر بتردد ولكن وقعت عينها علي سيارة جاسم..اخذت نفس عميق ثم ركضت نحو العماره في نفس الوقت نزلت ليان ووالدة ندي وركضوا وراها وهما مندهشين من تصرفتها .

وصلت ندي امام منزل نانسي فاوجدت الباب مفتوح دلفت ندي الي الشقه وهي تسمع صوت ضحكات انوثيه ولكن وقفت متصمره من هول المشهد الذي رأته..كان يخرج جاسم من المرحاض وهو لا يرتدي شئ غير منشفه تغطي نص جسده التحطاني حول ونانسي تقترب منه وهي ترتدي قميص قصير شفاف ...وقفت دقيقه تتسوعب ما تراه..هل هذه المراءه حبيبته وهو كذب عليها..نظرت الي بطن نانسي التي بدا يظهر عليها الحمل..هل هي حامل منه..عقلها مازال لا يستوعب كم الصدمات التي تراها بعينيها

دلفت ليان والده ندي الي المنزل وقفوا مندهشين من المنظر.

نانسي وهي تتحسس علي بطنها ..مش هتبركلنا يا ندي انا حامل..صح نسيت اعرفك عليا انا عشيقة جاسم .

التفت جاسم نحو ندي بصدمه وهو يحاول ابعاد نانسي عنه.. ندي الموضوع مش زي ما انتي فاهمه .

نظرت له بحزن وتدفقت الدموع من عينيها ولم تعطيه فرصه للحديث فاهي ركضت الي خارج الشقه..دون ان تتفوه بشئ .


#الفصل_٢٠


الفصل العشرون

"لماذا...ماذا فعلت حتي استحق كل هذا الألم 💔"

التفت لها بصدمه ..ندي الموضوع مش زي ما انتي فاهمه .

نظرت له بحزن واغلقت عيونها عددت مرات ثم فتحتها لتنظر له مره اخري والدموع تتدفق من عينيها لم تعطيه فرصه للحديث وركضت خارج الشقه..دون ان تتفوه بشئ .

حاول ان يركض وراها ولكن اوقفته ليان بصدمه ..اوعي تتحرك ولا تيجي جمبها تاني يا جاسم...ندي وثقت فيك وانت مكونتش قد الثقه ديه ولحد هنا وكفايه اووي .

نظرت له والدة ندي قبل ان تتحرك ..وجعت قلب بنتي وقهرتها علشان اللي جمبك ديه..روح منك لله .

خرجت والدة ندي وليان يركضون وراه ندي وجدوها تجلس في السياره وتبكي بشكل هستيري.

اخذتها ليان من ذراعها واركبتها في الخلف بجانب والدتها وركبت مره اخري وقادت السياره .

نظر جاسم نحو نانسي وصفعها علي وجهها مما جعلها تترنح وتسقط علي السرير .

جاسم ... يا بنت ال*** لعبتي عليا انا علشان تخليني ابعد عنها ..فكراني هجوز واحده زيك بتبيع جسمها لليدفع اكتر..فاكره انك ممكن تلوي دراعي...اقترب منها وامسكها من وجهها بشده .. اوعي تفتكري خطتك نجحت لاني هرجع لندي وهتشوفي..وانتي تحمدي ربنا انك حامل في ابني والا كنت قتلتك .

نظرت له باستحقار ..انت اللي طماع واناني يا جاسم..وندي مش هترجعلك وهتشوف دا..انت ضعيف جدا وبتحاول تثبت العكس ودا مجرد بس انك ترضي غرورك..لو شايفني اني مستاهلكش ومستحقرني اووي كدا فانت لازم تستحقر نفسك وتعرف بردو ان ندي متستاهلكش ندي تستاهل شخص يقدرها ويحترمها ويعرف قيمتها..انا حبيت اعرفها حقيقتك حتي لو كان غرضي حاجه تانيه..

اخذ يصفعها عدت صفعات متتاليه حتي فقدت الوعي تركها جاسم ونظر لنفسه في المرأه باستحقار واخذ يتردد في ذهنه كلمات نانسي مع نظرة استحقار ندي له..انت ضعيف يا جاسم..انت اناني وطماع..اخذ يدشدش المرأه ...ندي هترجعلي ومش هتسبني لا .

تحرك مسرعا يرتدي ثيابه لكي يلحق بندي ويصلح الامر .

اوقفت السياره وامسكت يد ندي لكي توصلها الي غرفتها..

ليان ..ندي اهدي يا حبيبتي علشان تقدري تواجهي جاسم وتفهمي هو عمل كدا ليه .

ندي ..معلش يا ليان ممكن تسيبيني لوحدي.

احتضنتها ليان..صدقيني هو ميستاهلش دموعك ديه انتي غاليه اووي يا ندي وجاسم معرفش قيمتك فامتزعليش علي شخص هان انه يعمل فيكي كدا هسيبك لوحدك وانتي لو احتاجتي حاجه اتصلي عليا .

ندي ..حاضر .

خرجت ليان واقتربت ندي من المرأه تنظر الي فستان العرس بحسره اخذت المقص وبدأت في قص الفستان بشكل هستيري ..ليه عمل فيا كدا ليه..قطعت ندي الفستان إللي اجزاء ثم نظرت له مره اخري وبدأت فى البكاء..سمعت صوت جاسم يصرخ باسمها ووالدتها تحاول ان تطرده اخرجت ندى كل شئ يتعلق بجاسم ومسحت دموعها ثم فتحت باب الغرفه واندفعت نحوه اخذت تصرخ في وجه ..قولي ليك كام وش؟؟ليك كام قلب ؟؟ مين انت؟؟ مستحيل تكون جاسم اللي حبيته؟؟مستحيل ؟..انت خدت مني ثقتي بنفسي خدت منى كل حاجه انا بملكها ..خدت مني قلبي ..اخذت تضربه علي صدره عددت ضربات..عملت ليك ايه علشان تعمل فيا كل دا ؟؟..عملت انا ليك ايه غير اني حبيتك؟..متبصليش وتسكت..جاوبني عملت ليك ايه؟..

سقطت الدموع من عينه ..ندي انتي فاكره اني الوقف قدامك دلوقتي سهل عليا ...ولا فاكره انى اشوفك بالحاله ديه حاجه سهله.

ضحكت بسخريه..وكان سهل لما خونتني؟؟

جاسم ..انا بتعاقب دلوقتي يا ندي علشان اكفر عن ذنوبي ؟

ندي ..عقاب..طيب انت بتتعاقب انا بتعاقب علي ايه..علي حبي ليك..مكونتش اعرف ان الحب بياذي الانسان بشكل دا .

نظر لها بحزن وقهر هو لم يود ان تعلم بهذا الشكل..كان ينتظر فقط الوقت المناسب لكي يخبرها..كان يريد بعض الوقت فقط لا غير.. انا مكونتش عايز اذيكي يا ندي .

ضحكت بصوت مرتفع ..نعم..مكونتش عايز تاذيني ...اخذت تضحك بشده ولكن دموعها خانتها واخذت تتدفق ..انت اذتني اصلا..انا صدقتك ..صدقت  انك توبة..انا اديتك فرصه تدخل حياتي ووثقت فيك..سلمتلك قلبي وقولتلك حافظ عليه علشان انا مش حمل وجع تاني..انت مكونتش بنسبالي زي اي شخص..انت كنت حياتي يا جاسم..كنت نقطه ضعفي..عملت انت ليا ايه..قولي الاول..ازاي قدرت تلمس ست غيري؟..من امتي وانت بتكدب عليا؟..من امتي وانت تعرفها؟..

نظر لها بحزن ..انا اسف يا ندي.

ندي ..اسف..اسف علي ايه ..هو انت كسرت مثلا المج اللي بحبه..انت كسرت قلبي..كل حاجه بينا انتهت..انت من طريق وانا من طريق ..ومش عايزة اشوفك قدامي تاني...حاجتك كلها موجوده فى الصندوق دا..ودبلتك اهى..خلعت ندى الدبله ورمتها فى وجهه ودخلت الغرفه..ظل جاسم يطرق الباب بشده ويصرخ.. ندى افتحى وهشرحلك كل حاجه يا ندى ارجوكى افتحى .

سقطت ندى بجانب الباب ووضعت يدايها على اذنها واخذت تبكي بشده .

جاسم ..ارجوكى اديني فرصه تانيه..اديني فرصه بس احكيلك انا عملت كدا ليه .

اقتربت منه والده ندى ..امشي دلوقتى يا جاسم لانك كدا بتعبها اكتر ندى مش هتسمع منك حاجه لانها مكتافيه باللى شافته بعنيها وكفايه اللى انت عملته فيها لحد كدا وابعد عنها زى ما هى طلبت منك .

جاسم..انا عايز اكلمها بس هى لو سمعتنى هتغير رأيها.

والدة ندي..ندى بنتى وانا عارفها كويس مفيش حاجه ممكن تغير رأيها انت خدعتها وكدبت عليها حتى لو انت بتقول مخونتهاش فاهى بنسبالها الكدب والخداع زى الخيانه بظبط وندى مش هتعرف تسامحك دلوقتى على الاقل سيبها تهدى وكفايه لحد كدا .

تحرك جاسم ببطء وخرج من المنزل .

كان يجلس يفكر في خطه ثانيه لكي يقبض علي هؤلاء الارهابين الذين هربوا المهمه اللي فاتت.

سمع صوت الهاتف وكانت المتصله والدته .

مازن ..الو يا ماما .

والدة مازن ..مبتتصلش عليا وقولت ماشي لكن متتصلش علي خطيبتك تسأل عليها دا ليه ان شاء الله.

مازن ..ماما هي نوال مقالتلكيش اننا سبنا بعض .

والدة مازن ..لا قالتلي بس مش مصدقه الهبل اللي قالته يا مازن وعارفه انك انت السبب.

مازن ..وانا السبب ليه .

والدة مازن ..انك مش عارف تنساها يا مازن .

مازن ..وهي مين اللي مش عارف انساها .

والدة مازن ..سما البنت الارمله اللي عندها عيل وانت حبتها وهي رفضتك .

مازن ..وانتي عرفتي منين سما يا ماما وعرفتي عنها كل دا ازاي وعرفتي منين انها هي اللي رفضتني .

تذكرت والده مازن عندما قال ابنها انه يحب بنت وسوف يعرفها عليها وسمعته يوما ما وهو يتكلم في الهاتف ويقول انه سوف يذهب الي جمعية المكفوفين  لكي يرأي واحده اسمها سما..ذهبت هذا اليوم وراه ورأته وهو يحتضن والد كفيف ووالدته تقف وراه اخذت تنظر الي ابنها وهذه الفتاه وهي تري مدي قربهم من بعض ومدي حب هذا الطفل لابنها..اتت اليوم التالي وقررت ان تقابل سما لكي تبعدها عن ابنها.

سما ..اهلا بحضرتك بس حضرتك مين .

والدة مازن ..انا مامت مازن..اكيد عارفاه .

سما بتوتر ..اه اهلا بحضرتك يا طنط بس بردو مش فاهمه ايه العلاقه.

والدة مازن ..انا اللي عايزه افهم ابه علاقتك بابني .

سما ..مفيش حاجه بينا .

والدة مازن..ومش هيكون فيه انا عمري ما اقبل ان ابني يجوز واحده ارمله وعندها طفل كمان..انا ابني لسه صغير ويستحق انه يحب ويجوز بنت بنوت..انتي بقا يا تعيشي لابنك يا تشوفي واحد كان مجوز قبل كدا واجوزيه انما ابني لا .

مسحت سما دمعه كانت هربت من عيونها ..حضرتك شكلك فاهمه الموضوع غلط انا ولا بحب ابنك ولا ليا علاقه بيه اما بقا لو ابنك بيحبني فاديه مشكلته مش مشكلتي انا خالص..وعموما تشرفت بمعرفتك والمعلومه وصلت .

تحركت سما خارج الجمعيه وهي تبكي بقهر وخجل .

قطع تفكير والدة مازن صوت مازن مره اخري .

مازن ..ماما انتي معايا علي تيليفون.

والدة مازن ..اه يا مازن معاك .

مازن بحده ..تعرفي سما منين يا ماما .

بدأت في سرد هذه الأحداث واحده تلو الاخره ومازن مندهش من تصرف والدته .

مازن بقهر..يعني انتي اللي فرقتي بينا..انتي اللي خلتيها تتعامل معايا كدا..انتي اللي بعدتيها عني علشان اجوز بنت اختك..حرام عليكي يا ماما ..كنتي بتشوفيني بموت قدامك ومقهور وعادي ..مكونتيش طيب بتشفقي علي حالتي .

والدة مازن ..انا كنت عايزة مصلحتك  بس.

مازن بغضب ..مصلحتي كانت معاها..مصلحتي مع سما يا ماما مش مع غيرها .

والدة مازن ..وانا عمري ما هقبل انك تجوز واحده ارمله .

مازن ..ومالها الارمله يا ماما اكتب عليها انها متعش حياه تاني علشان جوزها توفي..مبقتش ست زي بقيت الستات..انا محبتش غير الارمله اللي مش عجباكي ديه وقلبي معاها ومش هجوز ولا هحب غيرها عايزاني مجوزش تمام معنديش مشكله لكن انا مش هظلم بنت تانيه معايا .

والدة مازن ..تمام يا مازن اعمل اللي انت عاوزه لكن لو اجوزت سما اعتبر ان امك ماتت .

اغلقت معه دون ان تنتظر منه رد..غضب مازن من كلام والدته فاختياره بين والدته وسما صعب.

كانت تقود السياره بتركيز ولكن جذب انتباها وجود سياره يامن وراها اوقفت سيارتها امامه واشارة له بنزول .

ليان ..ممكن افهم انت ماشي ورايا ليه.

يامن..مين قالك اني ماشي وراكي .

ليان ..يعني مثلا كنت بتعمل ايه .

يامن ..هو الشارع دا مثلا مكتوب باسمك انا ماشي علي ارض الحكومه .

ليان بعصبيه ..انت قاصد تستفزني .

يامن ..لا لسمح الله انتي مستفزه خلقه انا معملتش حاجه.

ليان ..انا مستفزه يا يامن .

يامن ببتسامه بارده ..مستفزه اووي اووي.

خبطته ليان في كتفه بطفوله وتحركت وركبت سيارتها مره اخري ولكن عندما تذكرت محدثتهم سوا ضحكت على ركشناته .

كانت تجلس حزينه عندما تذكرته تريد ان تسمع صوته ولو لمره سمعت صوت الهاتف يرن ولكن الرقم غير معروف ردت سما .

سما ..الو .

لم يجيب احد سمعت سما صوت انفاسه .

سما بحزن ..مازن..بتتصل ليه.

لم يجيب .

سما ..انا نسيتك راجع ليه تاني تفكرني بيك .

لم يجيب مازن ولكن هذه المره اغلق الهاتف وفرت من عينيه الدموع ..سامحيني يا سما سامحيني علي كل اللي عملته فيكي..لحد ما اصلح كل حاجه وابقي قادر اوجههك واطلب منك السماح .

اما سما فاسقطتت علي الارض تبكي .

مرت الايام واتي وقت السفر..كانت ليان تخرج من السياره ووراها يامن يراقبها دخلت ليان المطار ومعاها سما وابنها ادهم وندي ومعاها ساره وطفل آخر..توقفت ليان عندما سمعت صوت يامن وهو ينادي عليها.

يامن ..ليان استني .

ليان..نعم يا يامن ..عايز ايه تاني.

يامن ..ارجوكي متسافريش..سامحيني يا ليان وادي لحبنا فرصه تانيه..مهما سافرتي وحاولتي تعيشي حياتك مش هتعرفي تنسي حد انتي حبتيه اووي..الحب مبيتنسيش ابدا مهما حاولنا او عافرنا..والدنيا مش مستاهله اننا نضيعها في الخناقات والمشاكل واننا نبعد عن بعض..طالما احنا الاتنين بنحب بعض فاليه لا .

ليان ..بس انت كدبت عليا .

يامن ..انا كدبت اه بس كذا مره كنت هقولك الحقيقيه كذا مره اتمنيت اني اكون اعمي بس علشان تفضلي حباني..ليان اديني فرصه تانيه لو كدبت تاني ساعتها سيبيني .

نظرت ليان لندي وسما وجدتهم يبتسموا لها ويشجعونها انها توافق .

ليان ببتسامه  .. يعني خلاص اخر مره ومش هتتكرر تاني .

ابتسم يامن ..وعد اخر مره .

ليان ..خلاص موافقه .

يامن بعدم تصديق ..موافقه علي ايه .

ليان ..موافقه نرجع لبعض تاني.

احتضانها يامن بعدم تصديق واخذ يدور بها عددت مرات وجميع من في المطار اخذوا يصفقوا لهم بشده انزلها يامن ونظر لها بحب ..بحبك .

ليان ..وانا كمان .

اخرج يامن من بنطاله علبه بها خاتم الماس ..تتجوزيني .

ابتسمت ليان ..موافقه .

وضع يامن الخاتم باصبعها واحتضنوها أصدقائها بشده .

ندي ..ارجعي يلا مع يامن وانا وسما هنسافر .

ليان .. مينفعش اسيبكم لوحدكم .

سما ..يا ستي هتيجي تعملي ايه معانا يلا روحي انتي مع يامن واحنا هنسافر .

ابتسمت لهم ليان ..تمام هكلمكم كل يوم علشان اطمن عليكم .

ندي ..تمام يا ستي .

وقفت ليان ويامن يودعون ندي وسما حتي اطمائنوا انهم ركبوا الطائره فاتحركت ليان ويامن نحو الخارج ولكن رأت ليان رجل من بعيد ممسك بسلاح يصوبه نحو يامن اخذت تتذكر هذا الكابوس المخوف عندما رأت يامن يموت امامها في الحلم..حضنت ليان يامن بشده ثم سمع يامن صوت الرصاصه التي اخترقت جسدها بقوه وصريخ جميع من حوله وارتخاع يد ليان الممسكه بقميصه شدد يامن من احتضانها دون تصديق كل هذا مر في ثواني   .

يتبع 



الفصل الاول والثاني من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 


اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه




تعليقات

التنقل السريع
    close