القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أسد والمجهوله الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم الكاتبه فلوريدا ماجد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


رواية أسد والمجهوله الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم الكاتبه فلوريدا ماجد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية أسد والمجهوله الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم الكاتبه فلوريدا ماجد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


صحيت بنشاط شديد منذ زمن طويل لم تنم بهذه الراحه صليت فرضها ونزلت ببطء عشان محدش يشوفها  اخذت معاها حقيبه صغيره بها بعض الملابس لها وتركت البيت ركبت تاكسي وذهبت الي الشركه التي تعمل بيها صديقتها 

بعد فتره من الوقت كانت تقف امام الشركه الضخمه تلك ظلت تنظر الي الموظفين كانو كتير اوي وضعت يدها علي قلبها وقالت اهدي اهدي مينفعش اضيع الوظيفه بسبب خوفك ده من البشر لكنه مش خوف من البشر هي عندها فوبيا من التجمعات عشان كده مبتحبش تتعامل مع حد ذهبت لفتاه الاستقبال وقالت 

لو سمحتي عاوزه اقابل استاذه ساره احمد   

نظرت لها تلك الفتاه بإبتسامه جميله وقلتلها حضرتك اللي مقدمه علي وظيفه السكرتيره 

اه انا 

طيب اتفضلي اركبي الاسانسير ده وشاورتلها عليه اطلعي اخر دور هتلقي مكتب ساره في الوش علطول بالتوفيق ياقمر 

شكرا ليكي قالتها بخجل واضح 

ذهبت الي الاسانسير وضغطت علي الزر ال ١٩ ياإلهي انا مش بحب الاماكن العاليه هو في اي كل حاجه مش بحبها  بتحصل ليه لكن ظلت تدعو ربها وهي مغمضه العينين وذهبت الي مكتب ساره طرقت الباب واذنت لها ساره بالدخول 

انتفضت ساره فور رؤيه صديقتها واندفعت الي احضنها وظلو يبكو كلااهما وحشتيتي ياواطيه كل ده متسااليش عليا 

والله ياساره غصب عني انتي عارفه 

بس بس اما تدخلي للانترفيو الاول هتطلعي تحكيلي كل حاجه يالاه بسرعه 

بس بس هو يعني 

مالك في اي 

اصل انا خايفه اوي ياساره ومتوتره وتوتوري بيبقا واضح اوي وممكن متقبلش 

لا لا متخفيش انا مفهمه الباشمهندس علي كل حاجه يابنت انتي مش واثقه في قدراتي ولا اي انا مسيطره ميغوركيش 

طيب طمنتيني ادخل دلوقتي ولا ايه 

لا خاليكي عندك لحد اما استأذن الباشمهندس متتحركيش ماشي 

اما عند اسد استيقظ واخذ شاور  ولبس بدلته وذهب الي الشركه بسرعه لانه عاده ميكون اول واحد في الشركه 

ساره الملف بتاع الصفقه الجديده فين قالها علي وهو بيفتح مكتب ساره من قبل ميستأذن حتي انتفضت تلك المجهوله من مكنها 

ظل ينظر اليها علي وقالها انا اسف مكنتش اعرف ان ساره مش هنا بس معلش انتي مين 

انا ا..انا 

اهدي اهدي انا اسف طيب خودي وناولها كوب من الماء

اهدي ياانسه محصلش حاجه لكل ده ظلت تنظر الي يده الممده لها بكوب الماء وأخذتها بيد مرتعشه وشربت منها بتوتر 

ظل علي ينظر لها بدايه من عينيها البني الجميله الي فستانها الأحمر وجاكيت اسود والطرحه من  اللونين  وجسمها الصغير مقارنه به ولكنه متناسق انزل عينه وظل يستغفر ربه في سره 

شكرا 

.دلوقتي بقيتي احسن 

اه الحمد لله 

اومال ساره فين 

انا هنا اهو قالتها وهي بتدخل المكتب قالها معلش ياساره انا دخلت المكتب اخود منك ملف لقيت الانسه موجوده ف اتخضيت جامد انا مش قصدي 

اه معلش ياعلي هي بس بتتوتر دي ياسيدي اللي هتقدم للوظيفة 

اها طيب تشرفنا يانسه ارجو مكونش ازعجتك انا همشي دلوقتي وهي اما تخلص الانترفيو هاجي اخود منك الملفات بالتوفيق قالها وهو يلقي نظره عليها بطرف عينه 

يالاه يالاه الباشمهندس مستنيكي اخلصي دخلت الي المكتب بسرعه هي وساره 

طرقت ساره علي الباب وقالت الانسه قلب يامستر اسد اللي مقدمه للوظيفة  

قال تمام ياساره اتفضلي كل هذا وهو كان واقف جنب مكتبه ينظر الي الخارج 

لف اسد الي تلك الواقفه بتوتر بالغ وقال بصدمه انتي ؟؟؟ 

رفعت قلب عينيها وقالت حضرتك ؟؟؟ استاذ اسد  

ظل ينظر لها اسد بعض من الوقت واخذ ينظر الي عينيها وفستنها وحجابها اللي زادها جمال وملامحها  اللي خطفت قلبه من اول نظره بينما كانت تقف قلب بكل توتر بسبب نظراته المخترقه لها

اخيرا خرج صوته وهو يقترب منها وقال لها اتفضلي ياقلب ذهبت لتجلس علي الكرسي المقابل للمكتب لكن اسد جلس أمامها  وقال لها انتي عارفه انا بدور عليكي من ساعه مشوفتك علي البحر كنت مستنيكي بفارغ الصبر كنت بتمني اعرف حتي اسمك ياقلب اسمك جميل اوي ذيك 

اما عن قلب فكادت ان تنصهر خجلا من تل٠ك الموقف اللعين هي ايضا فرحت لأنها رأته مره ثانيه لكن تخجل حتي ان تصارح نفسها بهذا  خرج صوت من قلب ربما يكاد يكون مسموع وهي تقول شكرا يابشمهندس 

لاحظ اسد توترها وخجلها وخدودها اللي تلونت بالون الأحمر من كثره الخجل فابتسم لها وقال متتوتريش اوي كده متخافيش ولكن هي لم تكن تنظر له بل كانت تنظر الي تلك الواح الازاز التي كانت تحاوط المكتب لأنها يعتبر جدران مكتب اسد قد اختار ان يكون من الزجاج حتي يري كل شئ 

انتي مالك فيكي حاجه بتبوصي بره ليه 

لكن هبطت دموع قلب اللعينه التي كانت تكافح في عدم إنزالها 

قلب مالك فيكي حاجة قالها اسد بكل خوف ولكن ظلت قلب دموعها تهبط بكثره بل وزادت شهقاتها وصدرها يعلو ويهبط انتفض اسد من مكانه واحضر كوب من الماء إليها أخذته قلب بتوتر ويد مرتجفه وهمت بشرب الكوب 

كان اسد يريد أن يضمها الي حضنه لكنه قال إنها إنسانه نظيفه ويجب أن يحافظ عليها ولا يقترب منها الا بالحلال سألها اسد انتي خايفه من اي 

قالت قلب بصوت يكاد ان يكون مسموع انا عند..عندي فوو فوبيا من الأماكن العاليه ذهب اسد بسرعه وانزل ستار مكتبه بالكامل حتي عم الظلاام في المكتب وذهب سريعا ل إضاءة انوار المكتب وجلس أمام قلب 

قال ها هديتي دلوقتي قالته اه الحمد لله اسفه لو ازعجتك مكنش قصدي 

ولا يهمك اهم حاجه صحتك 

ابتسمت قلب بخفوت 

وظل هو ينظر لها بابتسامه علي شفتيه سرحت قلب في إبتسامته التي خطفت قلبها من اول نظره  

ولكن قطعت تلك النظرات وقالت باشمهندس اسد انا كنت مقدمه وظيفه هنا ك سكرتريه خاصه و 

قاطعها اسد وقال اعتبري نفسك مقبوله طبعا انا مش هضيعك مني تاني  

احرجها اسد بتلك الكلمه وقالت طيب هبداء امتي في الشغل ؟؟ 

من النهارده لو حبيتي بس من بكره يبقا افضل عشان تاخدي علي الجو النهارده وبكره تكوني موجوده من الساعه 8 عشان انا بحب اجي بدري قبل الموظفين لو موافق معاكي تمام لو في مشاكل قوليلي 

لا لا مفيش مشكله طبعا ٨ بالدقيقه هكون موجوده عند حضرتك قالتها بابتسامه سحرت قلب اسد  

اه صحيح انتي ساكنه فين ؟

عبس وجه قلب ولاحظ اسد ذلك واستغرب جدا 

قالت انا كنت ساكنه مع اختي وجوزها من وقت اما ماما وبابا اتوفو وحاليا انا سيبت البيت لظروف خاصه وقعد مع ساره هي صحبتي ووافقت اني ابات معاها لحد اما ازبط اموري 

.فهم اسد انها لا تريد إخباره ولكن عزم أمره ان يعرف الحقيقه بس مرداش يضغط عليها قالها تمام جدا بس انتي مش هينفع تقعدي عندها كتير عشان متديقهاش اي رأيك لو تيجي معايا انا عن 

قبل ميكمل اسد انتفضت قلب من مكانها وقالت عيب جدا ياباشمهندس انا مكنتش فاكره حضرتك كده ازاي تقولي حاجة زي كده متشكره جدا لحضرتك انا هدور علي  شغل في اي حته تانيه وأخذت حقيبتها وهمت كي تخرج لكن اوقفها صوت اسد وقال 

انتي متسرعه جدا ياقلب الموقف بتاع البحر ودلوقتي اكدولي انك فعلا متسرعه انتي حتي مسمعتيش بقيت كلامي عشان تعترضي عليه انا كنت بقولك تيجي عندي في العماره بتاعتي في هناك شقه فاضيه هديهالك تقعدي فيها عشان متبقيش تقيله علي حد وانا كده كده ساكن في الفيلا بتاعتي مش في العماره دي 

احست قلب بحرج شديد لتسرعها وتجمعت الدموع في عينيها وقالت انا اسفه جدا ياباشمهندس والله مكنش قصدي ادايق حضرتك بس   انا فعلا مبقتش بثق في اي حد 

انا اسفه 

ابتسم اسد وقال لها متتأسفيش تاني 

قالتله اسفه كمان علي موضوع البحر وانزلت عينيها في الأرض  

اقترب اسد منها ولكن ظل بعيد عنها وقال ارفعي عيونك متنزلهاش في الأرض  ابدا ومتقوليش انا اسفه لحد تاني صدقيني  محدش يستحقها  

ابتسمت له وقالت حاضر 

قالها صحيح الكلام خدنا ونسيت اشربك حاجه قال وهو يرفع سماعه الهاتف  تحبي تشربي اي 

شكرا قالتها بخفوت 

اتنين مانجا وابعتهم علي المكتب 

رفعت قلب عينيها بابتسامه لحظها اسد  

بتضحكي ليه ؟ 

قالت بكسوف اصل انا بحب المانجا جدا جدا جدا 

ضحك اسد بصوته كله وسرحت قلب في ضحكته واخفضت عينيها وهي تبتسم ببلاهه  

استغربت ساره جدا ان اسد بيضحك هو عمره  ماشفته بيبتسم اصلا  قالت في سرها وقعتيه ولا اي ياقلب محدش عرفك الا لما يحبك ربنا  يوفقك 

دخل الرجل وحط العصير وخرج بسرعه 

قام اسد من الكرسي الرئيس للمكتب وجلس فيي الكرسي المقابل ل قلب ومد يده بالعصير قلها اتفضلي 

مدت يدها بكسوف  وقالت شكرا 

اشربي يالاه كله بسرعه عشان نكمل كلامنا  

شربت قلب بتوتر بسبب نظرات اسد تلك وابتسامته إبتسمت له قلب وشربت العصير كله وحطيته علي الطربيزه  

قال اسد اتفضلي اخذت من يده المفتاح وقالتله  اي ده

ده مفتاح الشقه مش عاوز نقاش انتي بعد اما تخلصي يومك النهارده هنطلع علي هناك اوريكي الشقه وتقعدي هناك لحد اما امورك تتظبط 

تنهدت قلب وقالت بقله حيله اللي حضرتك تشوفو انا هستأذن دلوقتي هطلع اقعد مع ساره لحد اما تخلصو الشغل مش عارفه اشكر حضرتك ازاي علي وقفتك جنبي ده جميل عمري مهنسهولك شكرا بجد قالتها وهي تقف وتأخذ حقيبتها 

قام اسد وقال متشكرنيش علي حاجه انا معملتش حاجه 

عن إذنك  غادرت قلب 

وظل اسد ينظر الي الفراغ ويبتسم وقال الحمد لله

اللهم صلي علي النبي وشك احمر ليه يابت 

بس بقا بطلي كلامك ده 

لا لا بكلمك بجد والله  استاذ اسد صوته طالع وهو بيضحك ده عمرو مضحك كده 

معرفش بقا ياساره الاه بس هو قالي اني مينفعش اني ابات عندك  قالي هياخدني في شقه في العماره عندو لحد مااظبط امورى  

طيب وانتي هتعملي اي هتروح معاه  

اه انا مش عاوزه ادايقك بوجودي ياساره 

انتي عارفه طبعا اني عمري ماازعل وانتي موجوده عندي بس اسمعي كلام مستر اسد هو اكيد ليه نظره فب الموضوع وانا واثقه فيكي انك تقدري تحمي 

نفسك كويس بس اعرفي اني بيتي مفتوح ليكي في اي وقت وقامو الفتاتان واحتضنو بعض بشده  

طرق ادم الباب ودخل انسه ساره لكن قاطعه تلك الموجوده بجوراها 

هم ان يخرج هجيلك وقت تاني 

لا اتفضل يابشمهندس دي قلب سكرتيره مستر اسد اللي حكيتلك عنها 

اهاااا تشرفت بمعرفتك ياانسه 

خرج صوت قلب بخفوت الشرف ليا 

واتقبلتي ولا لا 

اها مستر اسد قالي من بكره هاجي استلم الشغل بس قالي اخليني قاعده مع ساره عشان اخد علي الجو وكده 

تمام بالتوفيق لو احتاجتي حاجه قوليلي انا زي اخوكي 

شكرا جدا ياباشمهندس 

هاتيلي بقا ياساره الملفات كلها بتاعت المنقصه الجديده وتعالي ورايا معلش ياانسه قلب هاخدها ثواني وخرجو 

سمعت قلب اذان الضهر قامت وتوضئت واخرجت مصليه صغيره من شنطتها وفتحت تطبيق من علي موبيلها لمعرفه القبله وشرعت في صلاتها  سمعت صوت فتح المكتب وكان هذا الواقف طارق استغرب طارق جدا من هذه الفتاه انتظر طارق حتي انهت صلااتها وقال 

حرما 

جمعا إن شاء الله 

حضرتك مين ؟؟

انا صاحبه ساره قدمت علي وظيفه هنا سكرتيره لمستر اسد واتقبلت وهاجي من بكره إنشاء الله قالت كل هذا وهي منزله عينيها لاسفل 

اعجب طارق بها ل احترامها  وخجلها الواضح علي نبره صوتها لم يعد مثل هذه الفتاه في ذلك الوقت   لو عاوزه اي حاجه قوليلي لو حد دايقك كلميني حتي لو اسد انا ابقي ابن عمه طارق الدمنهوري ومد يداه لها كي يصافحها 

ااتحرجت قلب جدا وقالت معلش استاذ طارق يعني انا انا مبسلمش بس شكرا علي ذوقك وإن شاء الله مش هيحصل مشاكل 

ابتسم طارق جدا لها لانه اصلا مش بيسلم علي بنات فهو يخشي ربه جدا لكن اراد ان يختبرها وقال ربنا يحفظك ياانسه انا همشي دلوقتي لو عاوزه حاجه انا مكتبي في اخر الطرقه دي وشاورلها علي المكتب هم ان يخرج 

ولكن قال صحيح اسم حضرتك اي 

اسمي قلب 

ابتسم طارق وقال تشرفت بمعرفتك ياانسه قلب 

ابتسمت قلب بحرج وانزلت رأسها 

ذهب طارق الي مكتب اسد 

اذيك يااصحبي عامل اي النهارده 

الحمد لله انا مبصوت جدا ياطارق قبلتها جت النهارده وشوفتها 

حيلك حيلك شوفتها فين 

جت قدمت علي وظيفه هنا وطلعت صاحبه ساره وعرفت اسمها كمان قال بسعاده كبيره اسمها قلب 

اهاااا هي دي انسه قلب اللي شوفتها في مكتب ساره بس بينلها محترمه جدا يااسد انا دخلت المكتب لقيتها بتصلي ولما سألتها انتي مين مرفعتش عينها في عيني 

    اه عارف عاوز اي بقا دلوقتي قال بغيره واضحه علي صوته 

اي ده انت لحقت تغيير ولا اي انت عارف اني مش بتاع الحجات دي 

عارف ياطارق عارف بس انا عاوز اكتب عاليها دلوقتي بس مش عارف اجيبهالها ازاي 

لا لا قولها واحده واحده مش خبط لزق كده لازم تاخد عليك الاول متتغاشمش معاها عشان متضيعش من إيدك الاه صحيح انت صليت الضهر ولا لسه 

لا لسه 

طيب يالاه بينا ننزل الجامع نصلي واحمد ربنا انك لقيتها انت كنت بتموت قوم يالا 

قام اسد لكن قبل ان يخرجو احتضنه اسد شكرا ياطارق علي  وقفتك جنبي انا مش عارف كنت منغيرك هعمل اي  

طارق حضن اسد وقال انا معملتش حاجه ياعبيط انت اخويا وكمان عشان انت دعيت ربنا إمبارح هو استجاب طول منت بتقرب منه صدقني حالك هيتظبط يالاه بينا عشان منتأخرش 

عادو من الصلاه و اسد فرحان جدا وشكر ربه انه رأها مره اخري لكن وهو داخل الي مكتبه هم ان يدخل مكتب ساره كي يراها تلك التي خطفت قلبه ماذا تفعل طرق علي الباب لكن لم تسمح له بالدخول طرق مره اخري لكن لا رد عزم أمره وفتح الباب ولكن اتصدم مما رأه ....

ويتبع


الخامس 

كانت قلب ترتل آيات قرآنية بصوت يكاد يكون مسموع ولكن لم تنتبه لتلك الواقف لأنها بتنسي دنيتها عندما تقرأ كلام الله 

تاه اسد في صوتها قد اي هو جميل ونطقها للحروف جيد جدا وتجويدها ايضا 

متستغربوش اسد كان بيقرأ قرأن منذ صغره لكن حدث شئ هنعرفه بعدين جعله يبتعد عن ربه 

ظلت تقراء  قلب حتي انتهت وشالت مصحفها في الشنطه واستدارت لكن فزعت جدا عندما لقت اسد واقف 

استاذ اسد حضرتك واقف من امتي  استاذ اسد ياباشمهندس حضرتك كويس 

فاق اسد من سرحانه وقال اه اه انا كويس جدا انا بس دخلت عشان عشان اه عشان اوريكي الشركه وكده يالاه تعالي انا مستنيكي بره خرج اسد سريعا بسبب حرجه الزائد ونبره صوته اللي باين ان هو متوتر جدا   

ظل يضع يده علي قلبه كي يهداء من ثوره مشاعره تلك قاطعه قلب وهي بتقول اتفضل ياباشمهندس انا جاهزه قالتها وهي تنظر الي الارض 

إبتسم اسد لها وقال يالاه بينا 

بصي يااستي الشركه بتتكون من 19 دور اللي انتي واقفه فيه ده ال 19طبعا اللي في الدور دول أصدقائي وفي نفس الوقت احنا بنشتغل سوا من صغرنا وكبرنا سوا ده مكتب باشمهندس ادم الكيلاني ماسك إداره بعض الشركات اللي هنا غير اللي في إيطاليا شاور له اسد وابتسم ادم له   

اما المكتب ده بتاع باشمهندس علي السيوفي ده بقا مسؤل عن حجات كتير هنا لأن في ميزه في علي انه يقدر يعمل حجات كتير في نفس الوقت غير كده انا ببقا معتمد عليه جامد في حجات كتير لانه بيعرف يتفاوض مع الناس انا بصراحه مليش خلق وبتعصب بسرعه بس هو بيحب يهزر كتير بس وقت الجد جد فمتزعليش لو عمل معاكي اي حركه بس تعالي قوليلي  انا هنفخ امه 

ضحكت قلب بشده ونظر لها اسد بحب 

خلااص اسكتي عشان هندخل دخل اسد  وقلب قال اسد باشمهندس علي ياانسه قلب  استدار  علي بالكرسي  كان ماسك تليفونه بيلعب بابجي سأله اسد بتعمل اي رد علي هكون بعمل اي يعني يااسد بلعب بابجي منت عارف أغلق علي الهاتف وقال اديني اتقتلت يعم اي ده في ضيوف معاك متقولي الاه كده ابان تافهه قدام الانسه   

أنزلت قلب عينيها القي علي نظره عليها وقال اسد بصوت عالي علييييي 

استغرب علي من شده صوت اسد وهز رأسه بنعم وابتسم لكن قلب انتفضت اثر تلك الصرخه ورفعت عينيها لترين علي يهز رأسه ل أسد بنعم قابله اسد بابتسامه وهز رأسه ايضا   

تشرفت بمعرفتك ياانسه قلب 

الشرف ليا 

يالاه بينا ده بقا مكتب طارق الدمنهوري ابن عمي واخويا احنا متربين سوا ده بقا بير أسراري يعرف عني حجات كتير جدا وهو اللي بيحليلي مشاكلي معظم الأوقات غير كده بتاع ربنا جدا ومالوش في العك فتح اسد الباب باشمهندس طارق دي انسه قلب السكرتيرة الجديده 

اه اه طبعا عارفها اتشرفت بمعرفتك ياانسه 

الشرف ليا 

غمز طارق ل أسد وضحك اسد وخرج 

ال ١٨ دور اللي تحت في منهم للعمال بتوع النظافه اخر دورين اللي تحت  وال 5اللي فوقيهم بتوع موظفين اللي من الدرجه التالته وال5اللي فوقيم درجه تانيه وال5اللي فوقيهم درجه اولي انا كده شبه عرفتك علي الشركه كلها اما بقي اهم مكتب المكتب بتاعك تعالي ورايا وابتسم لها ذهبت ورائه الي مكتبها الذي هو بجانب مكتبه مباشرا دخلت بإنبهار وقالت جميل جدا مشاء الله بصراحه الشركه كلها حلوه وتصميمها جميل جدا كمان 

جاءت ساره وقالت مستر اسد انا معايا ملفات كتيره جدا مستر ادم ادهالي عشان حضرتك تمضيها   

تمام ياساره هتيهم وتعالي ورايا انتي وقلب ذهبت ساره خلفه وكذلك قلب ووكزت ساره قلب وقلتلها بصوت واطي الله يسهلو

بنت ال*لب راحت فين البت مشيت وسابت البيت وقعت اللي جابتها سوده 

وانت مالك ياخويا مدايق كده ليه 

اص اصل كده جابتلنا العار وعامله فيها الخضره الشريفه وملبسانا كلنا  العمه 

ياعم تغور في داهيه عشان البيت يفضلنا  

قال صلاح في نفسه البت دي لازم اجبها تحت إيدي وديني مهعتقها 

دخلت ساره وقلب المكتب  اخذ اسد يوقع علي الأوراق المطلوبه تمام كده انا هستأذن همت قلب حتي تخرج معها لكن قاطعها صوت اسد 

اتفضلي انتي يأنسه ساره وسيبيلي قلب هفهمها شويه حجات 

تمام يافندم وخرجت 

تعالي يا قلب اقعدي هنا 

جلست قلب وقال اسد انا هفهمك انتي  هتعملي اي بصي انتي هترتبي المواعيد ولو في صفقات فيها ورق مهم انتي هتحضري معايا الصفقه واللي هتستقبلي العملاء وهكذا  بصي هو انتي هتحسي بالغبطه في أول كام يوم بس بعدين هتلاقي الموضوع تافهه جدا بس انا عاوزك لو حد دايقك من الشركه او العملاء اللي هيجو تبلغيني فورا وانا هتصرف ولو احتاجتي حاجه متتكسفيش مني 

رفعت قلب عينيها وابتسمت بخفوت وقالت شكرا جدا ياباشمهندس تعبتك معايا 

قالها اه نسيت حاجه كمان لما نقعد سوا تقوليلي يااسد منغير القاب تمام ياقلب 

تمام 

يا اي 

تمام يااسد قالتها بحرج كبير كان باين علي صوتها 

ابتسم اسد اثر سمعه لاإسمه يخرج من بين شفتيها مثل اللحن اللذي يعزف علي أوتار قلبه فاق اسد من سرحانه وقال يالاه بينا وقام وقف 

علي فين 

هنروح الشقه هوريهالك وانزل علطول عشان الدنيا ليلت  

تمام وخرجت وراه قالتله مستر اسد معلش بس هسلم علي ساره واجي علطول بسرعه 

تمام ياقلب انا مستنيكي 

دخلت قلب الي مكتب ساره وعانقتها وأخذت الشنطه اللتي بها ملابسها وخرجت اخذ اسد منها الشنطه رغم إعتراض قلب وركبو الاسانسير اغلقت قلب عينيها فور ركبوها لأنها بتحس بإختناق لاحظ اسد ذلك وقال في نفسه طبيعي اللي عندو فوبيا من المرتفعات هيبقا عندو فوبيا الأماكن المغلقه متفكريش في حاجه ياقلب فتحي عينك فتحت قلب عينيها وقال بصلي في عيني ياقلب بصيت قلب في عينيه اكنه الطوق النجاه لها وقال متخفيش طول منا معاكي 

بعد قليل من الوقت فتح باب الاسانسير وقالها فتحي عيونك خلااص نزلنا فتحت قلب عيونها بحرج  لأنها أظهرت ضعفه أمامها للمره التانيه       

ذهب اسد أمام قلب وفتح لها باب سيارته وقال اتفضلي جلست قلب بصمت وجلس بجانبها اسد وقاد سيارته 

ابتسم علي عندما رأي اسد يفتح الباب ل قلب وقال شكلك وقعت يابن الدمنهوري 

عم الصمت في العربيه حتي قال اسد انتي كويسة قالت قلب الحمد لله انا كويسه  ...مش حاسس بكده مالك في حاجه مدايقاكي قالت قلب بصراحه انا خايفه عبس وجه اسد وقال خايفه من اي لم ترد قلب خايفه مني ياقلب رفعت قلب عينيها سريعا له وقالت لا لا والله انا بجد اطمنت معاك جدا يااسد

 ابتسم اسد لها وقال اهم حاجه انك تثقي فيا وصدقيني هكون قد الثقه دي وطول منتي معايا متخفيش من اي حاجه خليكي عارفه ده كويس 

ابتسمت قلب 

اربطي الحزام ياقلب ...اي ده انا نسيته ازاي بتحاول قلب تشده لكن مش عارفه وقالت هو ماله تقيل ليه كده إبتسم اسد وقال مش تقيل انتي اللي ضعيفه انشفي شويه 

اغتاظت قلب وقالت انا مش بهزر هو فعلا جامد علفكره أوقف اسد السياره واقترب من الكرسي بتاع قلب لكي يربط لها الحزام  لكن ظل اسد ينظر الي عينيها وانفاسهم مختلطه معا لشده قربهم من بعض وايضا سرحت قلب في ملامح اسد الرجوليه الاخاذه ونظرت الي عينيه السوداء وفكه المحدد وشفتيه الغليظه ولحيته المهندمه ورائحته الاخاذه اغمضت عينيها كي  تستمتع برائحته وكذلك اسد  الذي وقع اسيرا لعينيها ربط اسد لها الحزام ورجع الي كرسيه قبل أن يلتهم شفتيها لكنه ابتسم لانه علم بتبادل مشاعرها معه فهو يعلم كثيرا سلوك الناس لدراسته

 علم النفس وتأكد بأنها تبادله نفس مشاعره  وفرح جدا اما عن قلب فكادت تموت خجلا مما حدث واغمضت عينيها  ووضعت  راسها علي الزجاج وذهبت الي النوم   القي اسد نظره عليها وابتسم  

بعد فتره من الوقت وصل اسد البيت وهم كي يوقظ قلب لكن صعبت عليه بشده لأنها كانت في نوما عميق ولم تستمع حتي الي صوته ندي عليها تاني واخذ يهز يداها بالتليفون بتاعه وقال قلب قلب قومي وصلنا يالاه فتحت قلب عينيها البنيه وقالت اي ده انا نمت انا محستش بنفسي خالص قال اسد ولا يهمك بس انتي اطلعي ارتاحي فوق احسن فتح لها الباب ونزلت واخذ اسد الشنطه وطلع قدمها وقال يالاه تعالي ارتعبت قلب من منظر العماره لانها كبيره جدا وراقيه هي حتما لن تستطيع دفع إجارها  

دخل بها الي الدور الأول  وفتح بابا الشقه وقال اتفضلي دخلت وقالت السلام عليكم أضاء اسد الانوار وفتح البلكونه والشبابيك وقال لها أيه رأيك قالتلو بسم الله مشاء الله جميله جدا

طيب تعالي افرجك علي الباقي فتح باقي الابواب عدا غرفه واحده لم  يفتحها وخرجو سويا قالتلو بسم الله ماشاء الشقه حلو جدا ياباشمهندس بس اكيد هي غاليه وانا مش معايا فلوس حاليا ادفع فلوس حتي إيجارها يعني لو في واحده أصغر منها او يعني حاجه علي الاقل كده حضرتك فاهمني 

اولا انا قولتلك اما نكون سوا قوليلي اسد منغير القاب ثانيا انا مش عاوز منك فلوس 

لا لا يا اسد انا مش هقعد في  مكان منغير مدفع فلوسه اعذرني وفهمني من الاول لو مش هتاخد الفلوس من دلوقتي انا همشي واقعد عند ساره 

خلااص ياقلب هخصم كل شهر جزء من مرتبك حلو كده ياستي ادخلي يالاه خدي شاور وغيري هدومك وارتاحي لم ينتظر ردها وأغلق الباب ومشي   

خلعت قلب حجابها و دخلت الحمام وانبهرت بوسعه وجماله كان اللون الاسود هو الطاغي اخذت شاور سريع وبدلت ملابسها الي بيجامه سوداء ولبست إسدال وادت فرضها ثم ألقت بنفسها علي السرير كي تنام لكن ماهي إلا 5دقائق وسمعت صوت حد بيخبط علي الباب خافت من ان يكون أحد عرف مكانها لبست حجابها وقالت مين قالها انا ياقلب افتحي فتحت قلب الباب دخل اسد وترك الباب مفتوح لكنه اتصدم من جمالها لان البيجامه كانت مقسمه جسمها مع إنها مش  مليانه لكن البيجامه متفصله عليها باحترافية 

احم باشمهندس فاق اسد من سرحانه وقال انا جيبتلك اكل عشان مفيش اي حاجه في التلاجه يعني وكده 

ممكن اسأل حضرتك سؤال 

طبعا 

هو حضرتك بتعمل كده مع كل موظفه تشتغل عند حضرتك  

رد  عليها اسد با إبتسامه وقال لا مع اللي بحبهم بس 

رفعت قلب عينيها اثر تلك الصدمه وجدت علي وجهه إبتسامه سحرتها ايضا 

روحي انتي دلوقتي كلي ونامي يلا تصبحي علي خير 

وانت من اهله قالتها بصوت واطي وكسوف  . وذهبت لكي تأكل كان جايبلها شيبسي كتير ومصاصات وإندومي وعصير مانجا وجبن و حجات كتير وسندوتشات ابتسمت قلب ل إهتمامه بها اكلت وذهبت الي نوم عميق...

ويتبع

السادس 6 /

اما عند اسد فهو رجع الي الشركه مره آخره لانه لم يقم بأي عمل اليوم لانشغاله ب قلبه 

استاذ اسد حضرتك مش هتروح قالتها ساره بإستفهام

لا ياساره انا ورايا شغل كتير غير كده مزاجي رايق ف ابعتلي اي شغل متعطل او اي حاجه متراكمه علي ادم او طارق او علي انا هستناك في المكتب ابعتيهم وروحي انتي  عشان متتاخريش أحضرت ساره جميع الصفقات المتأخره وكانو 24ملف دخلت بهم ساره رفع اسد نظره وقال نهار ابيض ده احنا مبنشتغلش بقا  

ضحكت ساره بخفوت وقالت حضرتك اللي عوزتهم كلهم بقا نعمل اي 

طيب امشي انتي ياساره ولما توصلي رني عليا متنسيش 

حاضر وهمت ان تخرج لكن لاحظ اسد ان خطواتها بطيئه  قال عاوزه تقولي اي ياساره التفتت له وقالت انا معلش بس كنت عاوزه اطمن علي قلب 

إبتسم اسد وقال لها متخفيش علي قلب وهي معايا 

قالت مهو ده اللي بسأل حضرتك عليه حضرتك مهتم بيها جدا ياباشمهندس 

ارجع اسد رأسه وقال اممم اسد يراقب نظرتها وحركتها وإنفعالتها وأهم من ذلك نبره صوتها لكي يفهم هل هي تحقد علي قلب أم تقول ذلك خوفا عليها 

بص يااستاذ اسد قلب شافت كتير في حياتها فمش عاوزه حضرتك تعشمها باهتمامك الزائد لان هي مفيش حد مكسرش قلبها 

ابتسم اسد لها لانه عرف انها خايفه عليها مش اكتر بسبب حركت يديها ونبره صوتها وقال لها متقلقيش عليها ياساره طول مهي معايا عمري مهكسرها 

وانا عارفه ده كويس جدا ياباشمهندس 

غادرت ساره المكتب وانهمك اسد في عمله حتي الفجر

______________€_____________________________

الو انا هبعتلك صوره واحده امشي وراها وراقبهالي وقولي تحركتها اول بأول 

وهتديني كام علي الشغله  دي 

اللي انت عاوزه المهم مكانها قال صلاح بتسرع الي ذلك الشخص الذي كلفه بمعرفه مكان قلب 

إيدك علي 5 

لا لا كده كتير 

خلااص يابا انا قولتلك اللي عندي سلام 

قاطعه صلاح قبل ان يغلق الهاتف وقال خلااص خلااص اللي انت عاوزه بس بكره بالكتير تبعتلي عنوانها ولو حصل النهارده ليك 5بواكي كمان سلام 

إما فضحتك مبقاش انا 

____________________________________________

استيقظت قلب علي اذان الفجر وصلت فرضها وقرأت وردها وكانت الساعه 6 شرعت في لبس ملابسها ولكن ذهبت كي تفطر اولا فطرت وذهبت كي تلبس ملابسها لكن استوقفتها تلك الغرفه اللتي لم يفتحها اسد فضولها خالها تمشي ناحيه الاوضه وفتحتها  وانبهرت مما رأته كانت تلك الغرفه بها الكثير من الملابس فتحت قلب عينيها بإنبهار وأخذت تقلب في الهدوم وقالت معقول يكون جايبهم ليا دول كلهم مقاسي بالظبط اخذت تقلب في الملابس الخروج حتي ذهبت للنصف الثاني من الغرفه وفور فتحها اغمضت عينيها بكسوف وقالت اه ياقليل الادب  وانا اللي كنت فاكراك محترم فتحت عينيها وأخذت تقلب في باقي الملابس كانو عباره عن قم**ن نوم عا*يه تماما ولا تستر بالمره و اللذي كانو جميعم باللون الأحمر او الاسود ودايقين جدا  او قصيرين عجبها قميص منهم فأخذت ووضعته علي جس*ها وقالت الله شكله عليا حلو اوي ظلت تنظر الي المرأه وسرحت حتي قاطع خايلها رنه تليفونها أخذته وكان الرقم مجهول لم تتعرف عليه فتحت وقالت السلام عليكم مين معايا 

وعليكم السلام انا اسد ياقلب انزلي يالاه انا تحت 

ليه حضرتك عاوز حاجه  قالتها بأستغراب 

ضحك اسد وقال اه ياانسه عندنا شغل 

ايوه ايوه انا عارفه بس حضرتك جاي ليه 

عشان نروح سوا

لا ياباشمهندس مش للدرجه دي اه وغير كده كمان اي الهدوم اللي حضرتك جايبهالي مش للدرجه دي بجد كده كتير

لا مش كتير علي مراتي انا خمس دقايق لو منزلتيش هطلعلك وقبل ان يغلق هاتفه قال في فستان اسود عندك  والكم بتاعه موف البسيه وافتكري قولتلك لو منزلتش 5دقايق واطلعلك سلام 

ظلت تبتسم ببلاهه وقالت مراته  ظلت تردد تلك الجمله وهي تلبس تلك الفستان بسرعه جدا ولبست حجاب من اللون الموف وجزمه باللون الاسود ابتسمت لنفسها أمام المرأه ونزلت سريعا 

كا اسد يقف ساند جسده علي العربيه وينظر لاسفل بشرود توقفت قلب عن نزول السلم عندما رأته بتلك الهيئه الرجوليه كان لاابس قميص اسود ضيق جدا بسبب جسده الضخم وفاتح اول 3ازرار  وبنطلون اسود والجزمه بني وحزام بني  

رفع اسد عينيه واعتدل في وقفته وخلع النظاره عندما رأها تنزل كالفراشه فكان الفستان يفصلها جدا هو ضيق من منطقه الصدر ونازل بإتساع جميل  ندم اسد انه اختار تلك الفستان ولكن سرعان م ابتسم عندما رأها تبتسم له 

صباح الجمال والعسل علي اجمل عيون شوفتها في حياتي   

تحمحت بحرج وقالت احم احم صباح النور ياباش 

ولكن قبل ان تكملها قال اسد انا قولت تقوليلي اي مبتسمعيش الكلاام خالص ياقلب وشكلي كده هزعل منك 

لا لا انا مش قصدي بس انا بحاول احترمك يعني وكده 

ضحك اسد بصوته كله وقال بتحاولي  لا كتر خيرك ياستي  

مش قصدي والله انا عارفه كل اما اتكلم ببوظ الدنيا 

خلااص خلااص بس بعد كده بيني وبينك اسد بس عشان مقفش

حاضر يااسد 

ابتسم اسد وفتح لها الباب وقال اتفضلي لكن قبل ان يغلق الباب قفل ربط لها الحزام 

نمتي كويس 

اه الحمد لله اول مره ابقا مطمنه وانا نايمه بجد انا مش عارفه اقولك اي بجد 

متقوليش حاجه انا اللي عايز اقول حجات كتير 

أنزلت رأسها لاسفل وعم الصمت حتي وصلو ولكن اسد كان يستحق النظرات بين الحين والآخر 

بصي ياقلب انا هنزلك بعيد شويه عن الشركه عشان مينفعش تدخلي معايا عشان محدش يجيب في سرتك حاليا انتي هتنزلي وتتمشي الحبه دول هكون انا وصلت وتدخلي بعدي 

ابتسمت قلب لاهتمامه وخوفه عليها من ان يتكلم عنها احد وقالتله بإبتسامه حاضر يااسد 

امسك اسد قلبه بحركه دراميه وقال هموت من الرقه ياجدعان ابتسمت قلب ونزلت من السياره 

رن هاتف قلب فور خروجها من العربيه الو اي يااسد انا لسه نازله من العربيه حصل حاجه 

لا انتي بس هتفضلي معايا علي الخط عقبال متوصلي عشان اطمن ابعتلي قهوه ياساره علي مكتبي 

اي ده انت وصلت 

اه طبعا يابنتي يالاه انا في المكتب انتي فين دلوقتي 

انا دخلت خلااص سلام عليكم 

وعليكم السلام وأغلق هاتفهه

اوبا اوبا اوبا اي يامان كل ده جمدان

بس بقا ياساره عيب الاه وظلو يضحكو سويا بس يابت الفستان هياكل منك حته الله يخربيت جمالك 

طيب ياختي انا هروح للباشمهندس اشوفه عاوز مني اي سلام مؤقت 

الو اي ياباشا محضر ال ١٠ بواكي ولا شيلت إيدك 

لا ياروح ام * مشلتش إيدي إخلص لقيتها ولا لا 

لا ياباشا مينفعش كلام في التليفون تيجيلي بليل علي القهوه و في إيدك ال ١٠ بواكي وتعرف مكان المزه 

خلااص بليل اكون عندك 

ادخل 

السلام عليكم 

وعليكم السلام بصي بقا ياقلب انا هديكي حجات خفيفه الاول اشوفك محتاجه تدريب ولا لا وبعدين هتمسكي الشغل كله اتفقنا 

اتفقنا 

تمام ظبطيلي إجتمعات النهارده كده في ساعه تكوني مخلصه يالا يابطل

إن شاءالله قبل ساعه كمان هكون مخلصه قالتها بحماس كبير وخرجت الي مكتبها

ساااامو عليكوووو ياهلا ياهلا ياهلا دي الشركه نورت 

لم تجيب عليه قلب لكن اكتفت ب إبتسامه 

اي ده اي ده اي ده  ده احنا طلعنا جامدين وبنتكسف اهو 

حضرتك محتاج حاجه يامستر علي 

اه هدخل ل أسد بس عاوز اقولك انتي زي اختي وانا بحب اهزر مع اخواتي متخليش دماغك تروح في حته بعيده انتي وساره اخواتي فمتدايقيش لما تلاقيني بهزر معاكي متخافيش انا عارف حدودي كويس

ربنا يخليك ياباشمهندس انا هدخل أبلغ مستر اسد انك جيت 

تؤتؤتؤ احنا مش بتوع الاحترام ده فسحيلي كده قام فاتح الباب مره واحده 

فزع اسد عندما دخل علي وهو منهمك في العمل رمي الملفات في وشه وقال الله يحرق اهلك ياشيخ 

إبتسم علي بحرج وقال كده تهزقنا قدام الضيوف معلش ياانسه انا هقفل الباب لان غسيلنا الو*خ بداء يتنشر

ضحكت قلب بشده واغلقت عليهم الباب

عايز اي يالاه 

والله ووقعت بفكر فيك كتير بالي عليك مشغول قالها بغمزه

عاوز اي يالاه اي القرف ده 

حبيتها يااسد قال وهو يجلس علي الكرسي 

هي مين دي 

الانسه قلب 

لا لا طبعا مفيش الكلاام ده 

قال علي بخبث طب كويس انك قولتلي انا هروح اجيب ابويا وامي واتقدملها 

نعم ياروح امك اسد وهو ممسك في لياقه القميص وتتقدملها ليه يانوغه 

إبتسم علي وقال طب منت واقع لشوشتك اهو اومال ايه لا لا طبعا 

انت الاه عاوز اي لاخص وانجز 

انا جاي اقولك افتح ده وشاور علي قلبه باين من لهفتك عليها ونظرتك ليها انك بتحبها متضيعهاش من إيدك لان هي محترمه مش شبه بنات اليومين دول انت فاهم قصدي طبعا

قال

اسد بجديه انا مش عارف اجيبهالها ازاي 

اتقل علي الرز اما يستوي 

مالك 

زي مبقولك كده انت حركه كده نظره كده عشا كده هوب هنلقيكو بتتجوزو وتقول علي قال 

انا ماشي بقا يا اخ لاني عندي شغل كتير 

اومال انت كنت جاي ليه اصلا 

جاي اطقس باي ياروحي 

انت اهبل اه بس دماغك عجباني  

رفع علي لياقه قميصه وقال بتموت كلهم بيقولولي كده 

بيقولولك ان دماغك عجباهم

لا بيقول انت اهبل يلا سلااموز   

خرج علي وظل اسد مبتسم  

بعد نص ساعه  خبطت قلب علي الباب واذان لها اسد بالدخول وقال اي ياقلب في حاجه وقفت معاكي 

لا الحمد لله ياباشمهندس انا خلصت وترجمت الفكسات كمان  

طب هاتيهم كده نظر لها اسد بإنبهار وقالت بسم الله مشاء الله انتي لحقتي تعملي كل ده امتي 

أنزلت عينيها بحرج وقالت ربنا يخليك ياباشمهندس

طيب حاليا حضرتك عندك إجتماعي بس النهارده الاجتماع الاول مع الوفد الإيطالي جاي كمان ساعه انا هطلع ازبط اوضه الميتينج حضرتك عاوز مني حاجه تانيه  

ابتسم لها اسد وقال ربنا معاكي  

اسد البت المل*قه اللي اسمها صافي بره وعاوزه 

قبل ان يكمل ادم دخلت صافي 

هااااي ياحبيبي.........

ووووويتبع




الروايه كامله من هنا




لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🌹❤️🌺💙







تعليقات

التنقل السريع
    close