رواية تغيرت حياتي يوم زفافي الفصل الحادي عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه فاطمه الألفي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية تغيرت حياتي يوم زفافي الفصل الحادي عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه فاطمه الألفي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
تركت صديقتها وودعتها وذهبت إلى فيلا العميرى.
وصلت الفيلا والقت السلام على الجميع وتفاجات بمروان يرتمى بحضنها
استقبلتة بحب ولهفة ومالت علية وحملتة وظلت تقبل بة تحت نظرات اياد والجميع
منى: عبقال ماتشيلى ابنك ياحببتى
رانسى بابتسامة: علا وحشتينى وقبلتها
علا: وانتى كمان يا حببتى
رانسى: هى ملك مش هنا
علا: كلمتها وجاية فى الطريق
رانسى بابتسامة: اشطة جدا
علا: انما اية الجمال دة هم إللى يتجوزو بيحلو كدة هو اياد عمل فيكى اية ههههه
اياد: دة تكات وحركات بينا احنا بس اطلعى انتى منها
علا: ياساتر عليك دايما فاصلنا
رانسى تداعب مروان وهو يضحك بصوت عالى
قرب عليهم اياد: اة ياواطى بقالى ساعة بضحك فيك واول لم رينو تشيلك تكركع كدة
رانسى بثقة: دى قدرات مش أى حد طبعا
اياد بغمزة: يهمس لها طب ماتورينى قدراتك وانا احكم ههههه:
رانسى: ظريف
حضرت ملك والبدا الأطفال فى اللعب وجلست الفتايات يتهامسو ويتحدثو فى جميع الامور.
واياد وماجد يجلسو مع الجد
والنساء يتحدثو فى اصناف الطعام
*************
نجاة بعد مكالمتها مع ابنها وطلبت منة الحضور.
حضر عمرو ووجد الجميع
عمرو: مساء الخير
محمد: كنت فين من امبارح يا استاذ هو هنا اية زربية تيجى وتمشى كدة مالكش كبير
عمرو باحراج: ابدا ياجدى كنت تعبان بيت عند صاحبى
محمد: طب هات مفاتيح عربيتك والفيزا وانا هربيك من اول وجديد
عمرو بصدمة: نعم لية كل دة
محمد: من غير لية اسمع الكلام من سكات
نجاة: نفذ كلام جدك ياعمرو
عمرو: بس كدة ظلم
محمد: لو عاوز تفضل فى بيتى تسمع الكلام من سكات
عمرو بغضب: اتفصل المفاتيح اهى والفيزا كمان
محمد: ايوة كدة
علا: ازيك ياعمرو اية احنا هوا مش شايفنا
عمرو: اهلا منورين عن اذنكم طالع ارتاح
محمد: استنى هنا اقعد مع اخواتك وصفى نيتك السم دى
عمرو: اوف وادى قعدة
كان اياد لا يريد أن يضل جالس ولكن ماجد امسك بة:
اما رانسى عندما رات عمرو انطفت ضحكتها وفضلت المغادرة:
رانسى: علا طبعا معانا كام يوم مش كدة
علا بابتسامة: اة كدة هههه خليكى ياملوكة انتى كمان
رانسى بابتسامة : أة ياريت ممكن ياابية ماجد تسبلنا ملك وجنا يوم ولا اتنين كدة
ماجد بهزار: يوم بس خديهم علطول عادى ههههه
ملك: بقى كدة ياماجد مستغنى عنى بسهولة
ماجد: بهزر ياحببتى هو انا اقدر
علا: خلاص تفضل معانا عشان نرجع زمن الفن الجميل
رانسى: ههههه دة احنا هنخربها
ملك: طبعا ودى عايزة كلام
ماجد: اوكية عشان خاطركم موافق بس يومين مش اكتر انا مااقدرش استغنى عن مراتى وبنتى
اياد: لا يا راجل
ماجد: طبعا ياعم عندك شك هههه
رانسى: طب تعالو نطلع فوق شويا
ملك: اوكية يلى بينا
خلى بالكم من الولاد يا ماجد
اياد بابتسامة: ماتقلقيش
**********
صعدو إلى غرفة ملك
وجلست علا على الفراش
علا: ها يارينو عاملة اية مع يدو
رانسى: هعمل اية يعنى
ملك: هههههه اخبار الحب والذى منى واية النظام
رانسى: انتو فاضين بقى
علا: اة اتكلمى حصل ولا لسة
رانسى: هو اية دة إللى حصل
علا: ههههه ياخيبتك مش فاهمة
ملك: هههه بقيتى مدام ولا لسة انسة انا عارفة ان موضوع جوازكم غريب واكيد مش هيحصل بسهولة صح
علا: بس اية إللى يمنع انكو تكونى مع جوزك سوى سوى وبعدين اياد بيحبك وربنا نجدك من عمرو اخوكى بصراحة
ملك: هههههه صح
رانسى بكسوف: بطلو قلة أدب بقى انا عاوزة انام باى
علا: استنى يابت تعالى هنا لازم نديلك دروس
ملك: ياعينى عليك يااخويا
رانسى: والله ماانا معبراكم سلام بقى
علا: هههههه مكسوفة المجنونة
ملك: هنغضل وراها بردو ونديها دروس ونصايح بقى هههههه. .
************
غادر ماجد وصعد اياد يحمل جنا فقد غفت على كتفة ودق باب غرفة ملك:
ملك: اتفضل
اياد: بنتك نامت وماجد روح
ملك: طب نيمها براحة
اياد: طيب فين رانسى
علا: هههه البت بقت تتكسف يااياد عملت فيها اية انطق ههههه
اياد بابتسامة: عملتى فيها اية يامصيبة
علا: انا دة انا بريئة خالص صح ياملوكة
ملك: اة خالص خالص ههههه
علا: الله فين مروان
اياد: لسة فاكرة تسالى على ابنك ياختى نايم هو كمان انزلى خدية بقى انا رايح لمراتى
علا: ايوة ياعم هنيالك ياكبير
اياد: طب قفلى بقى .
***********
ذهب إلى غرفتة ولم يجدها ذهب إلى غرفتها وجد الباب مغلق دق الباب
رانسى: مين
اياد: افتحى يارانسى انا قولت اية الصبح
رانسى: انا عاوزة انام
اياد: هتفتحى ولا اكسر الباب وألم عليكى البيت كلة اخلصى
رانسى: اوف طيب فتحت الباب وظلت واقفة تمنع دخولة
رانسى: افندم
حملها اياد بدون أى مقدمات وهى مصدومة من فعلتة ودخل غرفتة واغلق الباب ووضعها بالفراش:
اياد: دى اوضتنا ومش هتسبيها تانى وكلامى يتسمع ماشى
رانسى: انت ازى تشلنى كدة
اياد: اية مراتى وعادى فيها اية انا مسموحلى اعمل اكتر من كدة كمان
رانسى دثرت نفسها بالفراش وغطت وجهها وجميع جسدها
اياد بابتسامة: انتى فاكرة كدة بتستخبى منى هههههه
بكرة هنسافر هنقعد يومين فى السخنة منها نقضى اسبوع عسل ومنة شغل كمان تجهزى بكرة ماشى
رانسى بصدمة: نعم لا طبعا مش هسافر معاك بلا عسل بلا بصل
اياد: هنشوف ياغزالتى مين كلامة هيمشى نامى وارتاحى عشان السفر الصبح
رانسى: قولت مش مسافرة
اياد قرب لها وهمس فى اذنها: هنسافر نقضى اجمل ايام فى حياتنا الزوجية مع بعض ومافيش نقاش
رانسى بتفكير: طب انا هكسر دة ازى بس بالغيرة ممكن اجننة طيب هسافر ونشوف مين هيغلب مين
رانسى بهدوء: اوكية انا موافقة عاوزة اغير جو
اياد بصدمة: موافقة كدة علطول غريبة
رانسى: واية الغريب فى كدة موافقة على السفر بس مش على حاجة تانية فى دماغك
اياد بابتسامة: واية بقى الحاجة إللى فى دماغى مش فى دماغك زيها مثلا
رانسى: تصبح على خير
اياد: هههه
اياد لنفسة: شكل بتخطط بحاجة دة الهدوء إللى يسبق العاصفة مش متعود على الاستسلام منك لازم تشاكسى وكمان تعندى ربنا يستر بس هنكون براحتنا بعيد عن هنا خالص واروضها على حق هههه
نام جانبها واحتضنها بتملك
حاولت الأبعاد ولكن كان ذراعة الاقوة ويحاصرها بقوة إلى أن استسلمت لسلطان النوم . .
#الفصل_١٢
الفصل الثاني عشر
فى الصباح
ودعت العائلة وتوجهت بصحبة اياد الى العين السخنة.
بدأ القيادة وهى بجانبة وبعد طول صمت قطع عليها أفكارها.
اياد بابتسامة: رانسى مالك بتفكرى فى اية
رانسى: عادى مابفكرش بتفرج على المنظر الطبيعى عاجبنى
اياد: ولسة لم توصلى السخنة هتشوفى جمال الطبيعة على حق تعالى ننزل فى الاستراحة دى
رانسى: اوكية .
************
فى الحديقة كانت الأطفال تلعب وتمرح وبجانبهم علا وملك يتابعوهم عن بعد .
ملك: قوليلى يالولو اخبارك اية مع خالد لسة بتحسى بملل
علا بتوتر: عادى ياملك طبع شغل خالد كدة وبصراحة بزهق من الوحدة
ملك: وحدة اية مع خالد بيسبك تيجى هنا فى غيابة
علا: ماهو دة فى لم يسافر لم يكون بيشتغل هنا بيقضى طول اليوم بعيد ويجى على النوم وساعات بيكون نبطشية كمان بكون انا زهقت طول اليوم مع مراون وهو يرجع تعبان من الشغل ينام حتى مابيلعبش مع الولد حياة ممللة بجد
ملك: معلش شغل جوزك كدة واستحملى وبعدين لية تفضلى لوحدك تعالى ابق اقعدى معايا او نخرج مع بعض روحى زورى حد من صحابك اشغلى وقتك يعنى تعالى هنا اية رايك نبق نروح النادى ونكلم شلة الجامعة ونتقابل واهو نشغل وقتنا ونتسلة مع بعض
علا : فكرة كويسة بس اكيد مش هيكون كل يوم
ملك: حتى لو مرة فى الاسبوع اهو تغير المود
علا: اممم ماشى كلميهم وانا معاكى
ملك: تعالى نلعب مع العيال بقى
علا: طب هكلم خالد واجيلكم.
**********
فى غرفة مكتب الجد
محمد: اقعدى ياندى مالك زعلانة لية
ندى: مش عارفة يا بابا انا ظلمت رانسى معايا هى كان عندها حق فى كلامها معايا انا زعلانة من نفسى اوى حاسة بتقصير بس انا حاولت اكون ام واب وحضرتك كنت معايا وعوضها عن غياب والدها اعمل اية غلط ان قعدت معاكم عشان تربيها معايا بدل ماحد يقول تربية امها حاولت تكون وسطكم وانت ساعدتنى فى كدة
محمد: هونى على نفسك يابنتى خلاص رانسى مش بقت البنت الصغيرة هى كبرت خلاص وبقت متجوزة واطمنى هى فى ايد أمينة وانا اتفقت معاها تصبر على اياد وتحاول تشوف انة جوزها مش اخوها الكبير إللى كانت دايما شيفاة سندها هو بيحبها وهيحافظ عليها
ندى: يارب يارب انا مش عاوزة غير سعادتها
محمد: هى بنتك حساسة يا ندى ماكنش مفروض تضربيها كنتى تخديها فى حضنك
ندى: غصب عنى يا بابا ماكنتش عاوزة تبق مدلعة عاوزها تعقل وتصرف نظر عن الطلاق
محمد: حصل خير بلاش تزعلى بقى مش اتصالحتو خلاص
ندى: ايوة بس حاسة بالذنب يابابا
محمد: هى بنتك حساسة دى كانت وهى صغيرة تطلب فلوس منى ولم اقولها قولى لخالك محمود يديكى إللى انتى عايزة كانت ترفض وتقول خلاص مش محتاجة دلوقتى طول عمرها نفسها عزيزة ماتقولش غير ليا انا طب تصدقى لسة طالبة منى امبارح فلوس ههههه بقولها اطلبى من اياد قالت لا ماليش دعوة انا عايزة منك انت هههههه
ندى: ربنا يخليك لينا يا بابا عمها اتصل بيا يطمن عليها وقولتلة انها فى شهر العسل
محمد: هو عرف انها اتجوزت اياد مش عمرو
ندى: اة وكدبت علية وقولت انها فسخت خطوبتها من زمان وموضوع اياد جى فجاة وهى موافقة
محمد: طيب يابنتى هو بردو عمها طب عرفى رانسى المكالمة عشان لو اتصل بيها مش تتلخبط
ندى: ايوة صح هو قالى هيكلمها بعدين يباركلها
محمد: هو هيفضل متغرب كدة مش ناوى ينزل
ندى: شكل الحياة هناك اتعودو عليها وابنة معاة كمان هينزل لية .
***********
فى الاستراحة
اياد: تشربى اية
رانسى: ايس شكولات
اياد: اممم
جاء اتصال إلى رانسى
اياد: مين ردى
رانسى: دى ماما اطمن
اياد: انا بسالك عادى على فكرة
رانسى: ولا مش عادى براحتك
اياد: رانسى بلاش طريقتك دى فى الكلام معايا
رانسى: ايوة يا ماما
لا لسة مش وصلنا
اية طيب
حاضر ياماما فهمت
ماشى مع السلامة.
**********
كان الشر يتطاير من عينها
وتجلس فى غرفة ابنها تبخ سم الأفعى فى اذنة.
عمرو: اوف انا مالى يسافرو يقعدو مش كفايا جدى سحب منى كل حاجة
نجاة: هديك الفلوس إللى انت عايزها بس تصحصح معايا
عمرو: عاوزة اية تانى مش قولتى هيطلقو
نجاة: لا دة كان كلام كدة واضح ان ابن منى قدر يضحك عليهم لازم تتصرف
عمرو: هعمل اية ماخلاص اتاكد انها كويسة وجى ضربنى وبهدلنى ومسافر معاها هعمل اية تانى خلاص انا بقيت كرت محروق اتصرفى انتى يا نوجة وفكك منى
نجاة: يبق مافيش قرش واحد هتاخدة منى بقى
عمرو: ماانا ممكن انزل احكى كل حاجة لجدى وساعتها هيقلب عليكى انتى ويسلمنى كل حاجة اية رايك بقى
نجاة: بقى كدة ياحيوان امشى غور من وشى
عمرو: انا فى اوضتى سبيلى الفلوس ماشى عشان هسهر مع صحابى بس صحيح فى اية بينك وبين عمتى لكل الشر دة
نجاة: مالكش فية والفلوس عندك اهى ياغبى
*************
عودة إلى الاستراحة على الطريق
رانسى: يلى نكمل بقى الطريق
اياد: اتفضلى
قاد السيارة وأكمل طريقهم إلى السخنة.
وبعد ساعة ونصف كان امام المشروع:
اياد: هنزل اشوف العمال الاول وبعدين نروح الشالية
تحدث مع أحد المهندسين وتابع العمل وبعد لحظات استقل السيارة وذهب إلى الشالية.
انزل الشنط من السيارة ودخل الشالية.
اياد: مالك واقفة لية ادخلى
رانسى: ماكنا نروح فندق احسن من هنا
اياد بغمزة: لا عشان نكون على راحتنا بقى عرسان
رانسى بسرعة: انا تعبت من الطريق عاوزة انام سلام
اياد: استنى هنا رايحة فين
وحاوطها من خصرها
رانسى: ممكن تسبنى
اياد: تؤ تؤ
رانسى بتوتر: اة
اياد بقلق: اية مالك حاسة باية
رانسى اسرعت وصعدت إلى غرفة واغلقت عليها بالمفتاح
اياد بابتسامة: ماشى يارينو لسة الايام بيننا ههههه
احست بالانتصار وظلت تبتسم وتردد yas
اياد: افتحى يارانسى خدى شنطة هدومك
رانسى: لا مش لازم ههههه
اياد : اوكية براحتك
ذهب إلى الغرفة التى جوارها وتفاجا بوجود باب بين الغرفتين وابتسم بمكر
اياد لنفسة: ايوة بقى دة احنا هنلعب لعب هههههه هتشوفى أيام عنب يا غزالتى بس الصبر حلو بردو.
جاء اتصال من عمها
استمع الى رنة هاتفها واسترق السمع
رانسى: عمو حبيبى واحشنى اوى
انا كويسة
نور الدين: انتى واحشانى ياحببتى عاملة اية الف مبروك يابنتى
رانسى: الله يبارك فيك ياعمو حضرتك عامل اية وطنط وياسمين ويحيى
نور الدين: كلنا بخير ياحببتى وياسمين خلفت كايلا عبقالك
رانسى بفرحة: بجد مبروك وهى عاملة اية سلملى عليها كتير اوى
نور الدين: اكيد يا حببتى ومامتها معاها ويحيى كمان هناك فى ايطاليا وانا هخلص شغلى هنا واروحلهم مش عايزة حاجة يابنتى ولا محتاجة حاجة انتى بنتى مش غريبة يعنى أى حاجة تطلبيها امر يابنت العالى
رانسى: ربنا يخليك ياعمو بس بوسلى ياسمين وكايلا اوى وياريت تنزلو اجازة نفسى اشوفكم
نور الدين: ان شاء الله يابنتى خلى بالك من نفسك فى رعاية الله ياحببتى
********
جاء اتصال
علا بقلق: الو انت بتتصل لية دلوقتى
الشاب: واحشتينى قولت اكلمك اية مش جوزك مسافر
علا: بس انا عند اهلى وقولت ماتتصلش انا هتصل
الشاب: بس واحشتينى وكفايا شغل المراهقة دة عاوز اقابلك
علا بتوتر: ماينفعش انت مجنون
الشاب: لية بس كدة ياقمر نفسى اشوفك بجد
علا: لا واقفل دلوقت
اغلقت الهاتف وجدت ملك تنظر لها بشك
ملك: بتكلمى مين يا علا
تغيرت حياتي يوم زفافي
الفصل من ١٣ الي ١٤
للكاتبة فاطمة الالفي
#الفصل_١٣
الفصل الثالث عشر
احست بقلق بعد حديث ملك معها
علا بتوتر: لا مش زى ماانتى فاكرة
ملك: بتكلمى مين يا علا راجل تانى غير جوزك تعرفى حد تانى وازى تسمحى لنفسك بكدة دى اسمها خيانة يابنت عمى
علا بدموع: لا والله مش زى ماانتى فاكرة دة واحد اتعرفت علية على النت ونتكلم ماسنجر بس مش اكتر ولسة متكلمين فون من أسبوعين بس مش اكتر ومافيش حاجة غلط انا بس كنت حاسة بملل وفراع واتعرفت علية حتى ولا شوفتة ولا شافنى بس غصب عنى قربت لية وحتى هو طلب يقابلنى لكن رفضت والله وهو بيقولى بحبك
ملك بصدمة: بس كفايا حرام عليكى انتى متجوزة وعندك ولد وجوزك بيحبك مش يستاهل منك كدة واللى بتعملية غلط فى حقك وحق جوزك وحق ابنك ياهانم انا مش مصدقة انتى تعملى كدة حرام عليكى انتى مجنونة ولا اية ازى تخونى جوزك وثقتة فيكى وتعرفى راجل غيرة دة يبق اية غير خيانة مش بس الخيانة خيانة سرير لا دى نظرة خيانة تفكير فى شخص تانى غير جوزك يبق خيانة لو علاقتك عادية كانت هتبق فى النور قدام الناس غير كدة خيانة كنتى هتعرفى جوزك انك تعرفى راجل تانى انتى كدة بتدمرى بيتك وحياتك يا متخلفة دة واحد وسخ شافك رخيصة عاوز يقضى معاكى وقت وبيرسم عليكى بالحب والكلام التافة عاوز واحدة ساهلة حاسة بفراغ وهو بق ملى الفراغ دة مش كدة فوقى لنفسك وخلى بالك من ابنك وجوزك إللى بيضحى بحياتة عشانك وعشان غيرك دة بيخرج وبيقدم حياتة فدا وطنة حرام عليك إللى بتعملية أكبر غلط وكبيرة من الكبائر فوقى واستغفرى ربك وتوبى عن ذنبك والغى حساب الفيس وارمى شريحة الموبيل وفكرى فى جوزك مش بالخيانة هتملى فراغك يا علا مش جوزك دة إللى من اختيارك وعارفة هو بيشتغل اية تقدر ى تقولى لو حياتك ادمرت الشخص دة هيتجوزك اكيد لا عشان شايفك سايبة بيتك وابنك وجوزك وبتكلمية مش هيتجوزك عشان انتى نزوة ورخيصة بايعة حياتك وبيتك عشان مجرد وقت وتسلية استغفرى وارجعى عن إللى فى دماغك قربى من جوزك وابنك قربى من ربنا بدل ماتبعدى فى حاجات كتير تشغلى وقتك غير أنك تدخلى فى علاقة حرام يا علا
علا بدموع: عندك حق انا غلط إللى بعملة فى نفسى وخالد مش يستاهل منى كدة
ملك: انا معاكى مش هسيبك بس ارمى حمولك على ربنا وتوبى واستغفرى وربنا مش هيسيبك ابدا .
********
بعد انتهاء مكالمة عمها تسحبت على اطراف اصابعها وامسكت الشوز بيدها وخرجت من الغرفة تنسحب خوفا من ان يراها زوجها .
كان يتابع تحركاتها في صمت وعلى ثغره ابتسامة ويسير خلفها بدون ان تعلم .
خرجت من الشالية وتوجهت إلى البحر وارتدت الشوز وظلت تنظر إلى جمال البحر وروعة المياة
والهواء يداعب خصلات شعرها الاشقر وفجأة رن هاتفها:
رانسى بابتسامة: الو
جاءها الرد على الجانب الاخر
يحيى: يا الو يارينسو واحشانى اوى اوى
رانسى بفرحة: وانت واحشنى اوى اوى عامل اية مش ناوى اشوفك بقى
يحيى: اكيد طبعا هتشوفينى قريب بس مش هقولك امتة خليها مفاجأة
رانسى: بجد ياريت عشان بجد محتجالك
يحيى: مبروك على الجواز يارينسو بس عرفت العريس اياد هو مش كان عمرو ههههه اية التطور دة
رانسى: هههههه لم اشوفك بقى هحكيلك كل حاجة جوازى دة موضوع كبير عاوزة قعدة بقى ياحبيبى
يحيى: هههه ماشى اول لم انزل لازم هشوفك خلى بالك من نفسك
رانسى: اوكية منتظراك سلملى على كل إللى عندك
يحيى: يوصل ياحببتى مش عايزة منى حاجة
رانسى: سلامتك ياحبيبى مع السلامة.
اياد بغضب وصوت عالى: بتكلمى مين يا رانسى
رانسى بخضة: اياد
اياد بعصبية: ايوة زفت المغفل إللى بتستغفلية وبتكلمى غيرة مين دى حبيبك يا هانم يعنى مش عمرو وبس واضح ان فى غيرة بقى
رانسى: انت بتقول اية
اياد بانفعال: قومى معايا قومى
امسك يدها بغضب وسحبها خلفة توجه إلى الشالية وصعد إلى غرفتة واغلق الباب ووضعها بالفراش:
رانسى بعصبية: سيب ايدى وجعتنى وساحبنى وراك كدة لية شايفنى بقرة ولا اية
اياد بانفعال شديد تركها على الفراش
انتى اية مش بتحسى بية صابر عليكى وساكت بقالى كتير وقول معلش اصبر عليها شويا لكن انتى ليا انا وبس انتى ملكى فاهمة مش من حقك تكلمى حد ولا تعرفى حد غيرى انا صبرت عليكى عمرى كلة لكن لحد هنا وكفايا اوى انتى بتعتى انا وبس
رانسى بخوف: ابعد عنى
اياد قرب عليها وحاول يقبلها بعنف وغضب
الغيرة عمت قلبة قبل عينة
ورانسى تشعر بالخوف من انقضاضة عليها
اياد بغضب: انا تعبت وجبت اخرى معاكى وانتى مراتى وحقى انا وبس فاهمة وهسبت ملكيتك ليا انا وحاول التقرب وهى تحاول الافلات من قبضتة الضخمة المحكمة عليها
رانسى بدموع: ابعد عنى كفايا ارجوك
اياد: مش هبعد يا رانسى انتى مراتى وملكى الخاص
وبدا فى تقيد حركتها والانقضاض عليها مثل الفهد المتوحش الذى يتعطتش إلى فريستة وهى لا حول بها ولا قوة لم تستطيع الفرار من غضبة اغمضت عينها لتتجرع الألم النفسى والجسدى الذى تمكن منها بعد انتهاك حقوقها ومشاعرها فى أبسط حق لديها.
واليوم فقدت كل شئ لم تعد كما كانت تنعم بالحياة أصبحت حطام أنثى
رات وجة آخر لهذا الكائن الذى يسمى زوجها كان فى يوم من الأيام تعتبرة الاخ والسند وكل شئ لديها الان رأت وجه بذئب بشرى متوحش سلب منها اعز ما تملك انصاع إلى غرائزة الحيوانية رات وجة اخر لم تتعود علية.
يحاول اثبات مليكتة لها بهذة الطريقة البشعة فمهم كان هو زوجها ولكن ليس من حقة سلب روحها وشرفها بهذة الطريقة المتوحشة المغتصبة فالزواج والعلاقة الزوجية تكون بالتراضى وليس الغصب والافتراس فهم بشر وليس حيوانات.
تركها تضرع مرارة الموقف
تنزف على برائتها التى نهكت بلا شفقة أو رحمة على يد من . .
*********
ذهب إلى المرحاض فى حالة من التشتت
ظل يخبط بيدة على الحائط لم يدرك فعلته غير بعد أن تأكد من برائتها وطهارتها فقد تخبطت به الأفكار وهى من عصبتة بعنادها وهى السبب فى فعلتة هذا كان يحاول ان يبرء نفسة من فعلتة المشينة فى حق نفسة وحقها لم يصدق انة فعل هذا فى محبوبتة بل معشوقتة التى يعشقها حتى النخاع وانتظرها من الصغر إلى أن تصبح زوجتة والان يفعل بها هذا فهو لن يسامح نفسة على هذا الفعلة فهى طفلتة وغزالتة الصغيرة البرئية كيف يفعل بها.
سمع صوت صراخها القوى الذى هز أرجاء المكان
خرج بسرعة يتفقد حالتها.
وجدها تصرخ بشدة وتتفوه لكلمات بهسترية وتخبط بايديها على راسها بهسترية
تقرب اليها اياد يحاول تهدئتها ... وهى تبتعد وتصرخ بوجه
رانسى بانهيار: بكرهك بكرهكم كلكم بكرهك ابعد عنى بكرهك
اياد بحزن: اسف انا
رانسى بانهيار: انت حيوان اول مرة اشوفك حيوان حيوان بكرهك بكرة عمرو بكرهك بكره امى بكرة جدى بكرهكم كلكم بكرة بابا إللى سبنى وانتو كلكم بدوسو عليا وامى سابتكم تدوسو اكتر على قلبى وكرامتى وتكسرونى انا بكرهكم بكرهكم ابعد عنى انا عاوزة بابا عاوزة بابا اةةةة
ظلت تصرخ بانهيار إلى أن فقدت وعيها.
#الفصل_١٤
الفصل الرابع عشر
حاول ايفاقتها بشتى الطرق ولكن لا تستجيب.
حاول الاتصال بماجد
رد علية بلهفة
ماجد: ايوة يااياد فى اية
اياد بقلق: مش وقتة قولى مين الدكتور إللى هنا فى المشروع
ماجد بقلق: دكتور لية خير
اياد: يوة اخلص مين هنا
ماجد: دكتور ايمن حصل اية طيب
اياد: طب كلمة يجى على الشالية بتاعنا بسرعة فاهم
ماجد بقلق: حاضر حاضر
اغلق الهاتف وحاول أن يساعدها فى ارتداء ملابسها وبدل لها ملابسها
وانتظر قدوم الطبيب ليتفحصها.
مرة من الوقت نصف ساعة إلى أن دق باب الشالية.
توجة اياد بسرعة وفتح له الباب:
اياد: اتفضل يادكتور
ايمن: فين المريضة الف سلامة
اياد: تعالى بسرعة فوق شوفها بقالها فترة فاقدةالوعى ومافيش استجابة
دلف ايمن إلى غرفة رانسى وبدأ فى فحصها .
ايمن: هى ضغطها واطى جدا محتاجة محلول وهتسترد وعيها ان شاء الله ماتقلقش
اياد: طيب يعنى انقلها مستشفى افضل
ايمن: هو الضغط بس لو مش هتعرف تخلى بالك منها ممكن تنقلها المستشفى افضل هتاخد العناية اللازمة وانا ممكن اكلملك المستشفى تبعت عربية إسعاف
اياد بقلق: ايوة ياريت انا عاوز تكون تحت الملاحظة افضل لانها اعصابها كمان تعبانة
ايمن: تمام هتصل دلوقتى
اتصل ايمن بالمشفى وجاءت عربة الإسعاف وتوجهو إلى المشفى
وتم عمل اللازم حتى تسترد صحتها.
ظل اياد جانبها يتابع تحركاتها فهى الان مغيبة عن الواقع لكنها تصارع وتنتفض وتصارع كوابيس الاعتداء عليها وتتغير ملامح وجهها الى الشحوب ويتسارع تنفسها:
وجاء الطبيب المعالج واعطاها مهدا لكى تهدأ
دكتور احمد: حضرتك تقربلها
اياد: انا جوزها
احمد: واضح انها نفسيتها تعبانة شويا وخدت مهدا عشان تنام بس ممكن اعرف اية سبب تعبها عشان اقدر اساعدها
اياد بتوتر: هى شافت حادثة حصلت قدام عنيها وهى خايفة ومتوترة من وقتها بس
احمد بشك: متاكد هى متغيرة عشان حادثة شافتها بس
اياد: ايوة بس
احمد: تمام هى هتفضل معانا لم حالتها تتحسن عن اذنك. .
تحدث الطبيب مع طبيبة نساء وتوليد تفحص حالة رانسى لانة شك فى الأمر:
*************
فى القاهرة
تحدث خالد مع زوجتة واطمن عليها وعلى ابنة وابلغها بحضوره فقد انهى مهمته ولا يستطيع المكوث اكتر من ذلك واخذ اجازة ليقضيها مع زوجتة وابنة الحبيب .
*********
ملك: خلاص روحى دلوقتى واستنى جوزك واعملى عشا رومانسى وانهى أى صفحة قديمة وخليكى مع جوزك وهخلى ماجد يجى وصلك ونروح بقى ماشى واوعى تسيبى نفسك الشيطان عايز يدمر حياتك ماشى صلى واستغفرى وانتى هتتغلبى علية يا علا اوعى تضعفى
علا: حاضر انا هجهز والبس مراون
ملك: بقولك اية خلى مروان يجى معايا ماتشغليش بالك بية وانتى بقى قضى الليلة مع خالد فى رومانسية بقى ماشى
علا: لا ماجد كدة يدايق
ملك: يابت ملكيش دعوة هو هيلعب مع جنا وينامو وخلاص كبرى انتى مالكيش دعوة .
***********
تحدث ماجد للاطمئنان على اياد.
اياد بتوتر: ايوة ياماجد
ماجد: طمنى فى اية رانسى كويسة ولية نقلتها المستشفى انا كلمت ايمن لم انت ماردتش خير طمنى
اياد: هى تعبانة شويا ايمن مش قالك ضغطها واطى بس دى كل الحكاية وانا عايز اطمن عليها
ماجد: بس كدة ولا مخبى عليا حاجة
اياد بعصبية: وهخبى اية يعنى يا ماجد انا اعصابى تعبانة ماشى سلام .
*******
بعد فحص طبيبة النساء تاكدت من شكوك الدكتور المعالج لحالتها.
توجهت الى غرفة دكتور احمد.
دقت الباب واذن لها بالدخول.
احمد: خير يادكتورة منة فحصتى حالة مدام رانسى
منة: ايوة لسة جايا من عندها حالا
احمد: طمنينى
منة: بصراحة يادكتور شكك فى محلة
احمد بصدمة: محاولة اغتصاب صح
منة: هو اعتداء كامل مش مجرد محاولة وباين الاثر على جسمها كمان ومن وقت بسيط يعنى من حاولى 3 او 4 ساعات
احمد بشك: يعنى جوزها عارف ورفض يقول انا شاكك فية من الاول بس ازى حد يغتصب مراتة
منة: هى اول مرة يادكتور يعنى فى أثر فض غشاء البكارة
احمد: معقول دة اكيد انسان مريض إللى يعامل مراتة بالوحشية دى
منة: مش يمكن يا دكتور تكون فعلا اتعرضت لحادثة وهو رافض يقول عشان الشوشرة مثلا
احمد: ممكن بس انا هعرف رد فعلة دلوقتى تعالى معايا.
********
فى غرفة رانسى بالمشفى
كان يجلس جانبها يمسك يدها وفجاة سمع طرق الباب .
اياد: اتفضل
احمد: ممكن دقايق من فضلك يا بشمهندس
اياد: خير رانسى فيها حاجة
احمد: تعالى نتكلم برة وانت هتعرف فى اية
اياد بقلق خرج معهم.
احمد: بشمهندس حالة المدام دكتورة منة كشفت عليها وتبين معاها اغتصاب انا مطر ابلغ دى حادثة وكمان دكتورة منة هتعملها عملية تنضيف للرحم عشان الاغتصاب إللى تعرضت لية ومحتاجين موافقتك لأنك جوزها
اياد بقلق: مافيش عملية هتتعمل ومش عاوز ابلغ انا حر ودى مراتى وجايبها تتعالج وبس غير كدة ماحدش لية يتصرف
احمد: يبق حضرتك إللى عامل كدة فيها بقى
اياد بعصبية: هى مراتى وانت المطلوب منك تعالجها وبس او اخدها وامشى من هنا
منة: خلاص هى محتاجة عناية هنا وتفضل تحت الملاحظة الكدمات هتحتاج وقت وتخف لكن الألم النفسى لازم نطمن عليها اكيد هتحتاج علاج نفسى ومتابعة مع دكتور متخصص.
احمد: واضح مش هى بس إللى محتاجة تتعالج نفسى حضرتك كمان محتاج دكتور نفسى إللى يعمل فى مراتة كدة يبق اكيد مريض
اياد بعصبية: بقولك اية يا دكتور شوف شغلك احسن فاهم
منة: خلاص يادكتور احمد هى لازم تفضل هنا
احمد: انا فى مكتبى لو محتاجة منى حاجة عن اذنكم
*************
فى القاهرة
حضر ماجد واخذ زوجتة وابنتة وعلا وابنها وتم توصيل علا إلى منزلها وتركت لهم ابنة .
ماجد: ملك هى علا نسيت ابنها ولا اية هههه
ملك: لا ياحبيبى مروان هيبت عندنا
ماجد: نعم لية بقى ان شاء الله بقى انا مش بعرف اتلم عليكى من جنا ناقص مروان كمان يا مفترية
ملك: ههههه معلش يا حبيبى دة يوم واحد وبعدين علا وخالد يعنى كان مسافر وكدة
ماجد: طب وانا وكدة اية هههههه
ملك: يوة بقى ياماجد
ماجد: ياعينى على حظك ياماجد
ملك: مالو حظك بقى
ماجد: ههههه فل ياختى ههههه.
******
فى شقة خالد
دخلت علا بيتها وبدأت فى تحضير سفرة وشموع واغلقت الاضاءة
وبدلت ملابسها بفستان احمر ستان ضيق وعملت شعرها كرلى وانتظرت قدوم زوجها الحبيب .
حضر خالد ولم يتوقع وجودها وجد الاضاءة مغلقة فتوجه إلى مفتاح الانارة واضاءت المكان تفاجأ بالجو الرومانسى ابتسم وتوجة إلى غرفتهم وكانت الصدمة .
تغيرت حياتي يوم زفافي
الفصل من ١٥ الي ١٦
للكاتبة فاطمة الالفي
#الفصل_١٥
الفصل الخامس عشر
كانت الصدمة على وجة خالد من سماع زوجتة تتحدث مع شخص آخر عبر الهاتف .
وجد امام الغرفة يشعر بالصدمة والاشمئزاز من حديث زوجتة.
كانت تتحدث بصوت مرتفع وتنهى العلاقة بينهم
علا: بقولك انا قفلت الاكونت بتاعى ومش عايزة اعرفك تانى وكمان ماتحولش تتصل بية تانى والرقم دة انساة لانى هرمى الخط وابعد عنى بقى انا فوقت لبيتى وجوزى وابنى ومالكش دعوة بية انا غلطت من الاول انى كلمتك كنت بخون جوزى من غير مااحس انا جوزى مايستهلش منى كدة ومن فضلك بقى ابعد عنى عشان انا ندمانة انى عرفتك على جوزى
الشاب: دلوقتى فوقتى مش جوزك دايما سايبك لوحدك وأنتى حاسة بملل وفراع كبير انا مستعد املى فراغك العاطفى كمان بس سيبك من كلام خيانة والحوار دة تعالى نقضى مع بعض وقت لطيف وانا هنسيكى جوزك وابنك والدنيا كلها
علا بعصبية: انت حيوان انت فاكرنى رخيصة يا سافل انا غلطانة انى كلمتك من الاول وأغلقت الخط بعصبية واخرجت الشريحة وقسمتها نصفين
كان ينظر لها بغضب وصدمة:
علا بصدمة: خالد انت جيت يا حبيبى امتة
خالد بصدمة: حبيبك إللى بتخونية وتعرفى حد علية مش كدة
علا بدموع: والله انت فاهم غلط دة كان كلام بس والله ماعملت حاجة تانية دة كان
خالد بعصبية: اخرسى مااسمعش صوتك يا رخيصة يا سافلة انا مصدوم فيكى صدمة عمرى بقى انتى علا إللى حبتها واتجوزها كانت بتتكسف منى لحد دلوقتى ابق مخدوع فيكى بالشكل دة وبتكلمى راجل يامحترمة تعرفى واحد على جوزك المغفل مش كدة انااستاهل منك كدة قصرت معاكى فى اية استفدتى اية بخيانتك ليا
علا: مش خونتك والله انا حتى مااعرفش شكلة انا فعلا غلط ان كلمت حد بس غصب عنى حسيت بملل سامحنى ياخالد ارجوك انا والله بحبك سامحنى عشان خاطرى بلاش انا عشان خاطر مروان ابننا
خالد بعصبية: هى الخيانة اية هانم يامحترمة الخيانة مش علاقة السرير وبس دة كلامك مع حد غيرى خيانة قولتى اية فى الفون فكرتى فى اية قولتى كلام اية فى الفون مع الوسخ إللى زيك استغفلتى جوزك ضحكتى عليا وعلى ربنا مش كدة بتبررى خيانتك ليا بأية يا هانم اسامحك على اية على خداعك ليا وكدبك عليا وانتى بتعرفى راجل تانى فى راجل فى حياتك غير جوزك
علا: اسمعنى بس وحاول تفهمني
خالد بعصبية: اخرسى وبدأ فى صفعها على وجهها وبعد عنها
خالد بحزن: اول مرة امد ايدى عليكى بس انتى كسرتينى ودبحتينى انت طالق يا علا طالق مش عاوز اشوف وشك تانى
علا بدموع: بلاش يا خالد والنبى عشان خاطر مروان سامحنى ياخالد
خالد بحزن: فين مروان
علا بانهيار: عند ملك
خالد: الصبح تسيبى البيت بلاش دلوقتى وابنى هاخدة يا علا مش هامنك علية بعد خيانتك ومش مسامحك يا علا تركها وغادر المنزل باكملة .
قاد سيارتة وهو يشعر بالاختناق
فزوجتة عشقة الاول والأخير تصبح خاينة ويكتشف خيانتها الان فقد خدعتة وتبين لة كل شئ الان .
*********
فى السخنة
فى المستشفى
فاقت عندما وجدت حركة جانبها
فتحت عيونها بخوف وفزع
منة: حمدلله على السلامة
رانسى تنظر حوالها بخوف
منة: اطمنى انتى فى المستشفى عاملة اية دلوقتى حاسة بأية انا اسمى منة وانتى
رانسى بحزن: رانسى
منة بابتسامة: اسمك جميل وانتى اجمل كمان
دخل اياد وجدها استيقظت نظر إليها بندم واسف
وهى بعدت وجها عنة
لحظت الدكتورة النظرات بينهم حاولت تخفف عنها
منة بابتسامة: رانسى اطمنى احنا هنا هنخلى بالنا منك ولم صحتك تتحسن هتخرجى دلوقتى ارتاحى ماشى وانا الصبح هاجى اطمن عليكى ماشى
رانسى بحزن: شكرا
منة: العفو على اية انا هنا شغلى اشوفك على خير الصبح سلام .
تركت الغرفة وذهب خلفها اياد يتحدث معها
اياد: دكتورة من فضلك
منة: افندم
اياد: ممكن تخلى دكتور نفسى يشوفها انا معاكى انها تتعالج نفسى انا عارف انى السبب ممكن تساعدها
منة: اكيد بس هى محتاجة دكتورة ست تقدر تفهمها ومايكنش فى حرج بينهم بس انا ماعرفش دكتورة بس هسال واقولك هى فى دكتورة وصاحبتى بس مسافرة برة مصر وهتكون هنا خلال أيام ممكن اتواصل معاها و اكلم حضرتك
اياد: تمام واحنا أسبوع وننزل مصر ودة الكرت بتاعى ياريت تكلمينى لم الدكتورة تيجى انا هنتظرك
منة: ان شاء الله عن اذنك
*******
ذهبت منة إلى مكتب دكتور احمد:
منة: فاضى يادكتور
احمد: تعالى يامنة اتفضلى
منة: رانسى فاقت وباين عليها الخوف والفزع طبعا
احمد: اكيد طب انتى شايفة اية
منة: بصراحة مستغربة جوزها شكلة بيحبها وخايف عليها وفى نفس الوقت هو السبب انها تكون هنا
احمد: اول ماجى كان باين علية القلق والحب والخوف من فقدانها رغم انا طمنتة مسالة ضغط وهيتظبط بس حسيت بخوفة وحبة وكان صادق فى مشاعرة بس فى ناس كدة ممكن يكون مريض نفسى بيحبها وبيعتدى عليها ممكن مشكلة عندة بجد مش قادر افهم حب بالشكل دة
منة : هو طلب منى تتعالج نفسى وافضل جنبها واساعدها
احمد: يبق دى حصل غصب عنة ممكن يكون ماكنش فى واعية بم ان عايزها تتعالج نفسى يعنى عارف ومتاكد ان موضوع مش سهل عليها صح
منة: انا كمان شايفة الحب فى تصرفاتة وهو عايز يساعدها كمان بس فى حب كدة
احمد: الحب بيبق ساعات جنون وماحدش يقدر يسيطر علية المهم خليكى معاها.
**********
دخل اياد الغرفة وجدها شاردة بحزن
جلس على الكرسى بصمت
وجدها تبكى قرب إليها يمسح دموعها
احست هى به
رانسى بدموع: ابعد عنى عايز اية تانى
اياد بحزن: خلاص اهدى انا هبعد اهو بس اهدى خالص ماتخفيش مش هعملك حاجة
بس حاولى تنامى ماشى
نامت من أسر المهدي:
ظل يمسح على وجهها بحنان وألم داخل قلبة على فعلتة.
وغفى بجانبها على الكرسى.
*********
فى القاهرة
ظل يقود سيارتة بلا هدف وفجاة ذهب إلى بيت ماجد وحاول الاتصال بة
جاء الرد
ماجد: الو خالود حبيبى عامل اية
خالد: ازيك يا ماجد بخير معلش ممكن تجبلى مروان انا تحت البيت
ماجد: اية يابنى اطلع تعالى
خالد: لا معلش الوقت متاخر انا اسف بس نزل مروان
ماجد: بس الود نام مع جنا حرام يصحى خلية ياعم وعيش اللحظة انت
خالد: معلش هو واحشنى اوى ممكن تجيبى انا تحت مستنيك
ماجد: ماشى ياسيدى نازل .
بعد لحظات حضر ماجد ويحمل الصغير وهو يغفى فى نوم عميق
حملة خالد وسلم على ماجد ووضع ابنة بالكرسى بالخلف ووضع حزام الامان علية وودع ماجد وانطلق بسيارتة.
#الفصل_١٦
الفصل السادس عشر
ظلت تبكى طوال الليل ولم يغفل لها جفن تشعر بالندم والخيانة
هدمت حياتها وسعادتها بسبب تفاهتها تشعر بالملل فى بعد زوجها فهو يعمل من أجل راحتها وامانها وهى تخذلة بهذة الطريقة:
جاء الصباح ارتدت ملابسها وحضرت شنطة ملابسها وملابس ابنها وتركت منزلها التى عاشت بة اسعد لحظات حياتها الان تترك بيتها وعشها الصغير من أجل خيانتها: .
اوقفت تاكسى وتوجهت إلى بيت ملك بعد فترة
علا: استنى هنا خمس دقايق ورجعالك
السائق: تحت امرك ياهانم
صعدت إلى شقة ملك ودقت الباب
فتحت لها ملك بصدمة من منظرها المحزن اثر البكاء وعيناها المنتفخة ووجها الشاحب دليل على قلة النوم
ملك بقلق: علا مالك فى اية حصل اية
ارتمت علا باحضان ملك تبكى بندم وحسرة على بيتها الذى هدم
علا بانهيار: خالد طلقنى يا ملك طلقنى
ملك بصدمة: طلقك لية حصل اية
علا بدموع: قصت ما حدث بالأمس
ملك: مش عارفة اقولك اية انتى فعلا غلطتى ودى النتيجة
علا: عارفة انا السبب فين مروان
ملك بصدمة: مروان خالد كلم ماجد بالليل واصر ياخد مروان حتى ماجد قالة نام قال واحشنى واخدة هو مش رجعو البيت
علا بانهيار: ابنى خالد اخدة يبق مش هشوف ابنى تانى يا ملك انا عاوزة ابنى ابنى يا ملك ارجوكى اتصرفى خلى ماجد يتصل بية عاوزة ابنى هاتولى ابنى
ملك: طب هنزل معاكى وابق اكلم ماجد من البيت عند جدو هغير وانزل معاكى ونتصرف .
نزلت ملك وابنتها مع علا واوصلهم التاكسى إلى فيلا العميرى .
************
ذهب إلى مكان بعيد يحاول استرجاع حياتة السابقة وما حدث معة يعيد ترتيبات حساباتة واخذ معة الصغير .
قطعة منة ومنها يحمل ملامحهم الاثنان معا .
اغلق هاتفة وهو الان فى اجازة عمل سوف يقضيها مع ابنة فقط:
سوف يعلم زوجتة درسا لن تنساة فهو يحاول ان يعلمها كيف كانت تشعر بالامان فى حياتها مع زوجها وابنها الصغير هى الان حرة ليس مقيدة بزوج او طفل فلتعيش حياتها كما تشاء .
*************
فى السخنة
فى المشفى
استيقظ اياد على رنة هاتف رانسى فهو معة من الأمس بسبب اتصال عمتة
تفاجأ اياد بأن المتصل جدو.
اياد: ايوة ياجدو
الجد: اياد معلش يابنى تعالو بسرعة
اياد بقلق: خير ياجدى حصل حاجة حد جرالة حاجة
الجد: هات مراتك وتعالى الاول والشغل سيب أى حد يتابعة احنا محتاجينك دلوقتى لم تنزل هتعرف كل حاجة
اياد: حاضر ياجدى .
اياد لنفسة: ياترى فى اية هو انا ناقص ما رانسى حالتة ازى أعمل اية بس يا ربى.
اياد تصفح هاتفها وجاء فى بالة ان يعلم من المتصل الذى أشعل نار الغيرة داخلة وفقد سيطرتة على نفسة وادى به إلى هنا .
فتح المكالمات الوارد والصادر وبحث فى الوارد
وتذكر بعد مكالمة عمها جاءها الاتصال المشئوم
وجد رقم خارج القاهرة رقم دولى مسجل باسم ابية يحيى.
ظل يبحث لم يجد اتصال غير من عمها وابن عمها فقط شعر بالندم والصدمة
اياد بحزن: يعنى كان ابن عمها ياغبى انا إللى انا عملتة دة بس هى الغيرة عمتنى اوى كدة ولا الشيطان الملعون إللى سيطر عليا يارب اعمل اية هى ممكن تسامحنى على إللى انا عملتة فيها طب ازى بس يارب ساعدنى يارب . .
فاق من شرودة على دق الباب
اياد: اتفضل
دكتورة منة: صباح الخير
اياد: صباح النور
منة: هى لسة نايمة
اياد: اة باين كدة هى تقدر تخرج عادى تستحمل سفر القاهرة ولا خطر عشانها
منة: عايز تسافر القاهرة ضرورى يعنى
اياد: واضح فى مشكلة ولازم ننزل ضرورى بس هى تتحمل سفر
منة: هى عادى تتحمل هى صحتها الجسدية كويسة مجرد كدمات وهتتعافة بكريم لكن هى تعبانة نفسينا واحنا قولنا حلها اية وممكن تنزلو القاهرة عادى بس بلاش اى ضغط على أعصابها من أى نوع وان شاء الله أسبوع والدكتورة هتكون فى القاهرة تقدر تتابع معها وانا هتصل بيك
اياد: شكرا يادكتورة ممكن انزل احاسب وحضرتك تتكلمى معاها سيبلك المهمة دى
منة: اة اتفضل
خرج اياد وتوجة إلى الحسابات لدفع حساب المشفى .
********
قربت منة من الفراش وجدتها تفتح عيونها
منة بابتسامة: صباح الخير
رانسى: صباح النور انا سمعت كل حاجة
منة: طب تمام ماتخفيش هو مش هيعملك حاجة وخليكى قوية بلاش ضعف او استسلام
رانسى بحزن: شكرا
منة: لازم تقعدى مع دكتورة عشان اعصابك ونفسيتك كمان لازم تتحسنى وانا معاكى ماتخفيش من أى حاجة
رانسى بحزن : مش عايزة مش محتاجة دكتورة ولا دكتور انا كويسة اوى كمان
منة: طب لية اليأس فى صوتك واوعى تفتكرى ان لو روحتى لدكتور نفسى تبق مجنونة الكل بيفهم كدة غلط كلنا بنبق محتاجين وقت فية اعصابنا تتعب مش بتتحمل أى ضغوط الحياة ومشاكلها فنحتاج نتكلم مع حد متخصص يسمعنا ويفهمنا وكمان يوجهنا للصح يعنى لا عيب ولا غلط ولا جنان ههه
رانسى بحزن: بس انا مش عايزة اتكلم مع حد ولا حد يسمعنى ولا حتى يفهمنى
منة: لية كدة انتى مش عايزة تساعدى نفسك انتى بجد عندك حالة لازم تتغلبى عليها وتكملى حياتك عادى وتعيشى كمان سنك
رانسى: مش فارق معايا حياتى انا عاوزة هدومى ممكن
منة: اتفضلى الهدوم إللى دخلتى بيها تحبى اساعدك
رانسى بخوف: لا شكرا
منة: اوكية عن اذنك
**************
دفع حساب المشفى وتوجه إلى غرفتها:
كانت ترتدى ملابسها دخل دون استئذان وجدها ترتدى ملابسها غادر الغرفة بصمت خوف من ان تصرخ أو تنهار ظل أمام الغرفة فترة بعد ذلك دق الباب ودخل.
اياد: جاهزة يا رانسى عشان نتحرك اصل جدى اتصل وقال لازم ننزل
رانسى تتصنع القوة: جاهزة
سارت بجانبة توجهت الى السيارة
اياد: مش لازم نرجع الشالية بعدين هبق اجيب الشنط بتاعتنا
لم ترد علية
قاد السيارة وتوجة إلى طريق القاهرة .
************
فى فيلا العميرى
الجد: اهدى بقى وبطلى عياط عاوز افهم حصل اية بينك انتى وجوزك يخلية يطلقك وياخد الولد
علا بانهيار: انا السبب انا السبب
ندى: يابنتى فهمينا حصل اية لكل دة
نجاة: حصل اية عاوزة افهم اية يخلى جوزك يطلقك انطقى
ملك: ممكن تسبوها ترتاح شويا وبعدين نعرف حصل اية
علا بانهيار: عاوزة مروان عاوزة ابنى يا جدو ارجوك يا بابا عايزة ابنى عاوزة مروان اةةة ياحبيبى يابنى ... ظلت تبكى بانهيار .
********
طوال الطريق لم تتحدث طوال الطريق وهو يتطلع إليها من حين لآخر بعد مايقارب الساعتان وصل امام فيلا العميرى .
اياد: رانسى
رانسى: اطمن مش هحكى لحد على انت عملتو
اياد بعصبية: مش قصدى كدة بس مش مهم نتكلم بعدين لم نشوف جدو عاوز اية .
دخل الفيلا وتفاجا من انهيار علا
علا بانهيار: انا إللى ضيعت ابنى منى وجوزى بغبائى انا السبب تربيتك ليا السبب ودلعك فى عمرو السبب هو يضحك على بنات الناس اهو إللى بيعملو فى البنات اترد لبنتك داين تدان يا ماما انتى السبب فى كل حاجة وكمان كنتى عايزة تهدمى حياة رانسى واياد بعد ماابنك سابها يوم فرحها انا سمعتك بتتكلمى معاة اهو حياة بنتك هى إللى دمرت ياماما إللى كنتى عايزة تعملية فى رانسى ارتد لبنتك يارب تقتنعى وتهدى بقى شوفتى حصلى اية انتى السبب وابنك السبب عمرك ماقولتى دة صح ودة غلط شوفتى ابنك وصل لفين وانتى هدمرية كمان زى مادمرتينى
اياد بصدمة: فى اية يا علا حصل اية
علا بدموع: اياد حبيبى انت إللى هتجبلى ابنى مش كدة يااياد انت إللى هترجع مروان لحضنى يا اياد صح
اياد: طب اهدى وفهمينى مروان ما لو
علا بانهيار: خالد طلقنى وخد مروان منى ارجوك عشان خاطرى رجعلى ابنى
اياد بصدمة: طلقك وخد ابنك ازى مش فاهم اية السبب
علا بانهيار: انا السبب انا السبب ضيعت ابنى منى وخارت قوها بين أحضان اياد فاقدة الوعى.
اياد بقلق: علا علا فوقى وحملها وصعد إلى غرفتها وضعها بالفراش
اياد: اتصل بدكتور ياعمى بسرعة يجى يشوفها
ظلت رانسى فى حالة صدمة من حديث علا وانهيارها وظلت جانبها هى وملك إلى أن حضر الدكتور وتم الكشف عليها .
خرج الدكتور من الغرفة
الجميع بقلق : خير يادكتور
الدكتور: اطمنو كل خير هى ضعيفة ومحتاجة راحة واضح انها فى بداية الحمل لازم تتابع مع متخصص عشان الانفعال مش كويس عشانها وابعدو عنها أى توتر وراحة تامة وانا اديها حقنة وهتفوق بعد ساعة
نجاة: انت بتقول حامل يعنى متاكد
الدكتور بابتسامة: ايوة ياافندم متاكد سمعت نبض الجنين يعنى ممكن تكون حامل فى شهرين كمان
الجد: شكرا يادكتور وصل الدكتور يا اياد
اياد: اتفضل يادكتور
احمد: طب خالد لازم يعرف
محمود: كدة ممكن يرجعها عشان ولادهم حرام يتربو بتشتت بين الاتنين
ندى: ربنا يقدم إللى فى الخير ونحاول نصلح بينهم ونفهم اية إللى حصل
اياد بعد أن اوصل الدكتور للخارج صعد إلى الأعلى
اياد: اية ياجماعة اطمنو علا بخير وياريت تسبوها براحتها دلوقتى بلاش حد يفتح معاها أى كلام وانا هعرف منها كل حاجة لم تهدى ان شاء الله
محمود: تعالى يااحمد انزل الشركة واياد موجود مش تحمل هم
احمد بحزن: معلش مش هقدر يامحمود اعمل حاجة
الجد: تعالو انتو الاتنين مافيش شركة تعالو نخرج برة البيت نتكلم شويا بقالنا زمن ماخرجناش
محمود: والله فكرة حلوة يا بابا يلا بينا
اياد: ماما خدى طنط وعمتى وانزلو تحت وانا هدخل اطمن على علا
منى: طيب يابنى
*********
دق الباب ودخل وجدها نائمة والدموع تتساقط على وجنتيها وبجانبها رانسى حزينة عليها وبالجانب الاخر ملك.
اياد: لسة مافقتش
ملك: لسة زى ماانت شايف
علا بتعب: مروان
رانسى بحزن: اطمنى مروان بخير هو مع باباها ماتخفيش علية
اياد: علا عاوزة اعرف سبب الطلاق اية ولية خالد خد مروان واوعدك ارجعلك ابنك واقف جنبك بس اعرف حصل اية
ملك: مش وقتة يااياد انت سامع الدكتور قال اية
اياد: اسكتى ياملك انا بتكلم عشان مصلحة علا ومصلحة ولادها انتى عارفة انك حامل
علا بصدمة: حامل
ملك: ايوة الدكتور قال حامل يمكن خالد لم يعرف حاجة زى دى يرجعك تانى
رانسى: طب عن اذنكم
علا : استنى يارانسى انتى اختى ومش غريبة انا هقولك إللى حصل يااياد وبدأت تقصى على اياد تعارفها على الشاب الى ان قررت تركة وعلم زوجها بم حدث وطلقها واخذ ابنها .
اياد بعصبية: بقى بتعرفى راجل تانى على جوزك وعايزة يعمل اية يصقفلك مثلا ولا ياخدك بالحضن دى اقل حاجة يعملها انا لو مكانة كنت قتلتلك
رانسى بدموع: انت قولت هتقف جنبها وتسمعها حاول ترجع ابنها حتى لو غلطت انت اخوها الكبير اتصرف وفهمها الصح من الغلط مش تحكم وتنفذ الحكم وخلاص
تركهم اياد بعصبية واتفعال لم يصدق ماسمعة
من ابنة عمة الذى يعتبرها شقيقتة لن يصدق أن تخون زوجها وهو من مجرد شك فى زوجتة فعل مافعلة وهى بريئة من اى شئ فهو يلتمس العذر لخالد على اخذ ولدة فهو الان فى موقف لا يحسد علية
حاول الاتصال على خالد لكن الهاتف مغلق .
تغيرت حياتي يوم زفافي
الفصل من ١٧ الي ١٨
للكاتبة فاطمة الالفي
#الفصل_١٧
الفصل السابع عشر
ذهبت رانسى الى غرفة اياد تتحدث معة بخصوص علا .
دقت الباب ودخلت بتوتر وجدتة يجلس على الفراش يضع يدة على خديها وينظر للاسفل يفكر فى حل للهذة المشكلة .
وجد رانسى تقف امامة
اياد: عايزة اية يارانسى
رانسى بحزن: تقف جنب علا ماينفعش تسبها لوحدها لازم تساعدها انت الكبير اتصرف واعمل حاجة بلاش تحملها الذنب حتى لو هى غلطت فبلاش تتحرم من ابنها حرام خلى خالد يرجع مروان وانت شايف حالة علا ازى من غير ابنها انت وعدت هتسمعها ومش هتسيبها اوفى بوعدك ليها ارجوك بلاش تحكمو كلكم عليها من غير ماتقف جنبها وتسمعها انا عارفة انها غلطت لكن فاقت وعرفت غلطها يمكن متاخر بس فاقت المفروض انت اخوها ساعدها فى مشكلتها وبعدين عاقبها بس رجع مروان
اياد: خلصتى كلامك اتصلت بخالد قافل الموبيل هفضل ورا واتكلم معاة بس مش عارف باى حق هطلب منة يرجع مروان وانت عارف اختى عملت اية
رانسى بدموع: انا رايحة اشوف علا وانت اعمل إللى فى مصلحة اختك .
***********
فى مكان هادى فى النادى
جلس محمد العميرى ومعة اولادة محمود وأحمد
محمد: احمد عارف انك زعلان على بنتك وابنك كمان بس دى غلطتك انت سبت نجاة تربى الاولاد لوحدها وانت فضلت الشغل وادى الدلع وصل عمرو لفين صايع ومش قادر علية وعلا اهى امها السبب فى خراب بيتها وماحدش عارف اية إللى حصل
احمد بحزن: كنت بشتغل يا بابا عشانهم اعمل اية يعنى
ماهو محمود كان معايا وبيشتغل زى بس ولادة اتربو كويس من غيرة
محمد: محمود كمان بعد عن ولادة وساب منى هى إللى تربى بس فرقت تربية منى عن نجاة شوف اياد ماسك الشغل ازى وهو ماسك مشاكل العيلة وانا واثق انة هيحل مشكلة علا بدون تدخل أى حد راجل يعتمد علية وملك كانت قرببة من منى وواعية وعاقلة المهم انا مش جاى احسبكم على تربية اولادكم دلوقتى انا عاوز اقولك قرب من علا هى محتجالك دلوقتى حسسها بانك سندها وضهرها ولو جوزها اتخلى عنها فانت ابوها عمرك ماهتتخلى عنها حتى لو غلطانة خليك فى ضهرها وعلمها غلطها بعدين
ايدها الحب والحنان مش الفلوس والدلع بس والكلام نفس الشئ لعمرو الواد بيضيع فعلا من بين ايدينا شوفو بيتعاطى حاجة واطمن علية وقرب منة خلية يحس انك اخوة وسندة وواقف فى ضهرة مش يخاف منك حاول تصلح إللى بوظتة نجاة قبل الندم يابنى ابنك هيروح مننا واحنا واقفين نتفرج
وانت يامحمود قرب من اياد حاسس انة مهموم وانا بعرفة من نظرة عنية اقف جنب ابنك وقدملة الدعم إللى محتاجة بلاش يكون ماكنة شغالة 24 ساعة ريحو شويا واتكلم معاة زى الاصحاب اعرف حزنة قبل فرحة يابنى
محمود وأحمد: حاضر يابابا
*************
مر يومين وعلا حبيسة غرفتها تبكى على فلذة كبدها . .
ويحاول اياد الوصول إلى خالد وعلم انة فى اجازة عمل ولم يذهب إلى عملة وظل يحاول الاتصال بية ولكن لم يحدث جديد .
فضلت ملك ان تظل بجانب علا لتخفيف عنها .
اما عمرو كالعادة لم يهتم لم يحدث فى بيتة وخارج البيت باستمرار .
كان الجميع على مائدة الطعام يتناول طعام الغداء
وهى تنظر إلى وجة كل شخص وتشرد
رانسى بشرود: جدى عمود العيلة مجمع الشمل حوالية مهتم بيهم ويفكر فى مستقبلهم ويكبرو شركاتهم واسم العميرى يعلى ويعلى .
وخالى احمد حزين بيفكر فى حال بنتة وابنة
وخالى محمود مبسوط بولادة اياد راجل أعمال ناجح طبعا وبيكبر الشغل والشركات والفلوس
وامى بتفكر فى اية مرض جدى وتهتم بصحتة لكن ماسالتش عن صحتى حتى مالاحظتش انا متغيرة فية اية طبعا مش جوزتى لاياد إللى وافق واتكرم اتجوزتى وانقذ شرف العيلة طبعا مطمنة هتفكر فى اية تانى اتاكدت ان مافيش طلاق زى علا طبعا احسن الناس تتكلم عنى طبعا يهمها كلام الناس مش مهم انا واللى يحصلى ماانا رضيت بالذل هنا والكل يعمل إللى هو عاوزة عادى اتكسر واتظلم واتوجع عادى كرامتى تضيع وسطيهم عادى بردو لازم اتكتم طبعا احسن المعونة تتقطع عننا لكن ماحدش يهتم بمشاعرى وكرامتى وطلباتى قد اية بقيت اكرهكم كلكم انتو إللى ساهمتو فى كسرى وجرحى امى جدى وخالى وابن خالى كلكم واياد قضى عليا.
كان ينظر لها وجدها شاردة وتتطلع لكل شخص فترة من الواضح انها تفكر فى شيئا ما ولكن لن يستطيع فهمها منذ عودتهم وهى بعيدا كل البعد عن الجميع اصبحت جسد بلا روح ولم تترك علا من الواضح انها تضعها حجتها لتبعد عن الجميع .
تلاقت العينان وفاقت من شرودها على نظرة اياد لها
رانسى: الحمد لله هشوف علا
ملك: رافضة تاكل بردو
رانسى: هاتى الاكل انا هحاول معاها تانى
ملك: ياريت يا رينو ياجامد تاكل منك بقى همتك ياعم
اخذت رانسى الاكل وتوجهت إلى غرفة علا
رانسى: الاكل ياجميل
علا: مش قادرة يارانسى بجد
رانسى: لية كدة يالولو عشان حتى النونو ياكل حرام عليكى كدة تجوعية يامفترية
علا بدموع: هاكل ازى من غير مروان وانا عارفة خالد مابيعرفش يتصرف معاة
رانسى : مروان مع ابوة واكيد مش هيسيبة جعان يعنى كلى عشان لم مروان يجى تكونى كويسة وبلاش دموع الواد يخاف منك كدة مروان راجع اطمنى خالد عندة شغلة هو بس تلاقى هيقضى معاة كام يوم بس ويرجعة عشان زى ماانتى بتقولى مش هيعرف يتصرف مع مارو عشان مارو متعلق بمامى كلى بقى عشان خاطر ولادك طب نفسك تجيبى ولد زى مارو قمر كدة ولا نفسك فى بنوتة حلوة وزى القمر زى انا
علا بابتسامة: ياريت تبق زيك فى الشكل والصفات يارينو بدل انا مااكون اختك الكبيرة وقدوة انتى إللى بتنصحينى وتقفى جنبى وانا مش ينفع اكون قدوة حتى
رانسى: انتى اختى وقدوتى كمان لية بتقولى كدة مش معنى انك قدوة ماتغلطتيش المهم تفوقى وتصلحى غلطلك المهم نفوق قبل فوات الأوان كلنا جنبك ياعلا ومعاكى ولازم تحافظى على الروح إللى جواكى وابنك هيرجع لحضنك انا واثقة فى ابية خالد مش هيهون علية يبعد ابنك عنة هو يمكن مجروح بس هيفوق ويرجع ابنك وابقى قولى رانسى قالت كلى بقى عشان خاطر مروان وبنوتك بقى هتسميها اية بقى فكرى فى الاسم من دلوقتى .
**********
جاء اتصال إلى اياد
ذهب بسرعة وترك المنزل متوجة إلى. .
*********
فى شقة خالد
وصل اياد وصعد إلى الشقة
فتح خالد واستقبلة بالصالون
اياد: عامل اية ياخالد
خالد: كويس الحمد لله شوفت اتصالات منك كتير انا لسة جاى من اسكندرية
اياد: اسكندرية
خالد: ايوة كنت محتاج اغير جو انا وابنى بس مروان قال عايز ماما وانا ماعرفتش اتصرف معاة نزلة عشان خاطر ابنى بس واتصلت عليك عشان تاخدة لامة
اياد: علا حالتها صعبة اوى ومنهارة مش بتقول غير عايزة مروان
خالد بحزن: دلوقتى حست بابنها
اياد: علا حكتلى كل حاجة وانا عارف انها غلطانة وحقك تعمل اكتر من كدة ماحدش يقدر يلومك بس فى حاجة لازم تعرفها علا تعبت يوم ماسبتها والدكتور قال انها حامل
خالد بصدمة: حامل
اياد: ايوة تقريبا شهرين لازم تراجع قرارك وتفكر كويس عشان خاطر ولادك حرام يتشتتو بينكم
خالد: هى إللى هدمت البيت مش انا انتى مش عارف النار إللى جوايا مش عارف الجرح إللى فى قلبى ماحدش هيحس بية غيرى انا موجوع ومقهور اوى جوايا نار عارف يعنى اية نار
اياد: انا معاك صعب الاحساس إللى انت عشتة وبتعيشة بس ممكن تعاقبها وهى معاك صدقنى دة أكبر عقاب ليها هى اختى بس غلطت وانا عاوزك تعاقبها رجعها عصمتك تانى عشان ولادك وكمان تعاقبها ببعدك عنها وجفاك ومش تسامحها بسهولة هيكون اصعب عليها من البعد فى المكان وهتندم على غلطها مليون مرة
خالد: صعب افكر دلوقتى
اياد : معاك سبع شهور تقدر ترجعها فى أى وقت قبل ماتولد انت حر بقى
خالد: ربك يسهل خد مروان اهو وقولها ماقدرتش احرم ابنى من امة رغم إللى عملتة
اياد: حمل الصغير وقبلة: وقت لم تحب تشوفة اتصل عليا هجبهولك فى أى وقت حتى لو عاوز يبات عندك كمان ماتقلقش وفكر فى كلامى عشان ولادكم وعشان الحب والعشرة اللى كان بينكم
خالد: ربنا يصلح الأحوال
اياد: ماشى سلام بقى
********
وصل اياد الفيلا بعد نصف ساعة
اياد: علا ياعلا... تعالى شوفى مين هنا
جاء الجميع على صراخ اياد
فرحت علا برؤية ابنها وهرولت الية تحضنة بشوق وتقبلة بلهفة فى جميع أنحاء جسدة
وفرحت رانسى بوجود الصغير
وصعد الجميع لكى ينام
وظلت هى تفكر فى امر ما .
#الفصل_١٨
الفصل الثامن عشر
بعد ان تأكدت من ان الجميع ذهب فى سبات عميق .
كانت تضع شنطة ملابسها فى الجنينة خوفا من ان يراها أحد لكى تترك المنزل بهدوء اوقفت تاكسى ليقلها إلى المكان التى قررت الذهاب الية .
***********
بعد وصول التاكسى إلى المكان المنشود حاسبت التاكسى وترجلت امام العمارة وصعدت إلى شقة بالطابق الثالث ودقت الباب إلى أن جاءها الرد فتح لها الباب واستقبلها بالأحضان .
رانسى بابتسامة: واحشتنى اوى مش مصدقة انى شوفتك
يحيى: وانتى يارينسو واحشانى اوى تعالى اعرفك على سلمى مراتى
يحيى: سلمى تعالى اعرفك رانسى اختى الصغيرة بنت عمى مراد الله يرحمة
سلمى بابتسامة: اهلا وسهلا ياحببتى وقبلتها
رانسى بتوتر: ممكن اقعد معاكم كام يوم ولا اديقكم ياابية
يحيى: نعم تدايقى مين يابت دة انتى تقعدى مش كام يوم بس اقعدى سنة اكتر زى ماانتى عايزة انتى واحشانى اوى سلمى ممكن تجهزى العشا انا واقع
سلمى بابتسامة: حاضر
يحيى: مالك لم كلمتك حسيت انك زعلانة وحسيت كمان من صوتك انك متلهفة عشان انزل مصر مالك فى اية
رانسى بدموع: واحشتنى ونفسى اشوف حد من عيلة بابا وعمى دايما مسافر بجد واحشتونى
يحيى: وانت كمان بس غيرو انطقى فى اية لم اتصلتى بية طلبتى العنوان وانك عايزة تيجى تقعدى معايا ومش تعرفى حد انا بجد قلقت عليكى فى اية زعلانة مع مامتك ولا جوزك ولا اية.
رانسى: ينفع ماقولش حاجة دلوقتى بس انا بقالى فترة مانمتش ممكن انام وبس وبعدين نتكلم بس بلاش حد يعرف انى هنا
يحيى: اطمنى ماحدش يعرف ان نزلت مصر غيرك انا لسة واصل امبارح
رانسى: ولا عمو عشان مايكلمش ماما وتعرف بليز.
يحيى: حاضر يابنتى ادخلى الاوضة دى نامى وارتاحى وهجبلك الاكل الاول
رانسى: لا هنام مش محتاجة غير انى انام
يحيى: تصبحي على خير يا غلبوية .
*********
جلست على الفراش وتذكرت مكالمتها مع يحيى التى تفاجات بوجودة بالقاهرة وطلبت الذهاب الية لتجلس معة فترة وافق على طلبها واعطاءها العنوان انتظرت عودة مروان والاطمئنان على جو البيت وبعد ذلك تتركة لم تتحمل الصبر والمكوث اكتر من ذلك فهى تحس انها سجن لها وليس منزل وأصبحت تكرة الجميع والفضل يرجع إلى اياد .
وذهبت فى سبات عميق من شدة التفكير كانت مرهقة ولم يغفل لها جفن بعد عودتها من العين السخنة. .
*************
سلمى: هى بنت عمك هتقعد عندنا كتير
يحيى: براحتها ياسلمى دى بيت اخوها وتقعد براحتها فاهمة
سلمى: مش قصدى يعنى هى زعلانة مع جوزها دول لسة عرسان جداد
يحيى: ماعرفش ممكن تقفلى على السيرة دى وبلاش تديقها رانسى حساسة وممكن تزعل وتسيب البيت ماشى خلى بالك من كلامك معاها
سلمى: شور طبعا .
***********
فى الصباح فى فيلا العميرى.
جلس محمد العميرى وبجانبة اولادة وأحفاده على مائدة الافطار ولكن بدون رانسى:
محمد: فين رانسى
اياد: باتت مع علا امبارح معقول لسة نايمة
علا: لا هى لعبت مع مروان وبعد كدة قالت هتروح تنام بس مابتتش معانا
اياد بقلق: ازى انا هطلع اشوفها فين
صعد اياد يبحث عنها فى كل مكان بالفيلا ولم يجدها.
والجميع فى حالة صدمة
اين ذهبت.
ندى بخوف: بنتى هتكون راحت فين
اياد: طب مين اصحابها
ندى: لينا انا هتصل بلينا
علا: يمكن عند ملك
اياد: هكلم ملك
اتصل اياد بملك ولكن لم تذهب الى هناك.
واتصلت ندى بصديقتها لينا وايضا لم تذهب .
ندى: مش عند حد هى مالهاش حد هنا وعمها وولادة مسافرين يعنى هتروح فين
محمد: حصل حاجة بينكم يابنى هى مش طبيعية من ساعة مارجعتو من العين السخنة حتى حاولت اتكلم معاها كانت بتصدنى وانشغلنا بموضوع علا بس انا لاحظت هى كانت متغيرة مش حفيدتى إللى انا اعرفها
اياد: عادى ماحصلش حاجة
ندى بدموع: يارب نجيها يارب ورجعها بالسلامة يارب ماليش غيرها يارب
اياد: انا هقلب عليها الدنيا ومش راجع من غيرها .
أجرأ بعد الاتصالات بالعمل وبلغ ماجد يدير الشغل وقرر الذهاب إلى خالد ليساعدة فى البحث عن زوجتة.
******
فى منزل خالد
تحدث اياد بقلق: اتصرف يا خالد نوصلها ازى
خالد: هو انت مزعلها اوى لدرجة دى
اياد بحزن: ايوة جرحتها وظلمتها اوى ومش عارف هتقدر تسامحنى ولا اية
خالد: اطمن هنحاول نوصل لرقم موبيلها ونحدد مكانها
اياد: ماعتقدش ان رانسى غبية دى اكيد مقررة تعمل اية
خالد: يبق ندور فى كل مكان ممكن تكون بتتردد علية وندور فى المستشفيات كمان ولو مش وصلنا لحل نحاول نوصل لحد من شركة الموبيل ونعرف بس دة بيكون محتاج اذن نيابة لو غابت اكتر من يوم نقدر نتواصل من الشريحة حتى لو مغلق اطمن
اياد: يارب انا بتعبك معايا يا خالد وانت مش ناقص مشاكل كفايا إللى انت فية
خالد: عيب احنا اهل مهم حصل ورانسى دى اختى وانا قلقان عليها وهنوصلها ان شاء الله.
********
فى بيت يحيى السمرى
استيقظت بكسل وابدلت ملابسها وخرجت من غرفتها:
يحيى: صحى النوم ياكسلانة
رانسى بابتسامة: صباح الخير
سلمى ببرود:صباح النور احضرلك فطار اصل احنا فطرنا من بدرى متعودين نصحى بدرى
رانسى: لا ميرسى هعمل نسكافية حد يشرب معايا
يحيى: حبيبة اخوها اعمليلى معاكى
رانسى: حاضر وانتى ياسلمى اعملك
سلمى: لا مش عايزة ميرسى
دخلت رانسى المطبخ تحضر النسكافية.
سلمى لنفسها: بتعزم عليا فى بيتى كمان حاجة تخنق
سلمى: يحيى حبيبى مش كنا ناوين نقضى اليوم عند بابا اصلهم واحشونى اوى
يحيى: اة طبعا ياحببتى بس مش هقدر اسيب رانسى كتير هاجى معاكى بس مش اتأخر هناك عشان رانسى هتكون لوحدها
سلمى بغيرة: هى رانسى صغيرة ولا اية وبعدين انا اتخنقت هنا كنت فى ايطاليا احسن من هنا
يحيى: مش انتى اصريتى على النزول عشان تبدا من هنا وتكبرى اسمك فى بلدك ولا اية يادكتورة
رانسى: النسكافية وصل
يحيى: تعالى هنا جنبى احكيلى بقى كل حاجة
سلمى بغيرة: انا هدخل اجهز عشان نروح عند ماما
يحيى: ها احكيلى يارينسو فركشتى مع عمرو ازى
رانسى بدموع: لا مش فركشت هو إللى سبنى وخلع يوم الفرح اتخلى عنى وابية اياد بقى الشهم إللى اتنازل واتجوزنى عشان العيلة واسم العيلة وشرفها وطبعا سمعتى بقى
يحيى بصدمة: اية كل دة حصل وطنط ندى فين من دة كلة
رانسى بدموع: انا مش عايزاهم تانى انا تعبت هناك واتكسرت واتجرحت كفايا مابقتش اتحمل اقعد معاهم تانى وماما كمان مش بتقدر تتكلم وحقى ومشاعرى كل بيضيع تحت رجليهم من واحد لاتانى انا عاوزة اطلق من اياد واعيش انا وماما فى شقة بابا الله يرحمة عايزة نعيش حياتنا زى أى حد وأكمل دراستى مش عايزة حد يتحكم فية تانى ياابية ارجوك
يحيى: اطمنى انا موجودك معاكى ماتخفيش من حد انا ضهرك وسندك ودة بيتك هتفضلى هنا وماحدش هيعرف بوجودك غير لم انتى تقررى وانا هكلم محامى اشوف نعمل اية مش عايزك تقلقى طول ماانا عايش فاهمة
رانسى بدموع: ربنا يخليك ليا عشان كدة ماصدقت انك جيت ياابية .
*********
بعد جولة بحث فى المستشفيات لم يعلم أحد عنها شئ.
جاء اتصال إلى اياد
اياد باستغراب .
تغيرت حياتي يوم زفافي
الفصل من ١٩ الي ٢٠
للكاتبة فاطمة الالفي
#الفصل_١٩
الفصل التاسع عشر
اياد باستغراب: دكتورة منة يارب خير
اياد: الو ازيك يادكتورة
منة: ازيك يابشمهندس وازى رانسى عاملة اية دلوقتى
اياد: الحمد لله بخير
منة: انا اتصلت عشان الدكتورة النفسية عشان رانسى تتابع معاها هى دلوقتى موجودة فى مصر وانا هحدد ميعاد واتفق واخبر حضرتك
اياد: شكرا يادكتورة مش عارف اقولك اية
منة: دة واجبى مع السلامة
اياد: مع السلامة .
اياد بشرود: هو انا لاقيها عشان اخليها تتعالج ربنا يستر.
*********
فى بيت يحيى
ارتدت ملابسها وخرجت لزوجها.
سلمى: يحيى انا جاهزة مش هتغير
يحيى: حاضر رانسى هوصل عند اهل سلمى ومش هتاخر خلى بالك من نفسك ماشى ياحببتى
رانسى بابتسامة: حاضر
سلمى بملل: رانسى معلش مش تطفل منى بس انتى لسة عروسة وغلط ياحببتى تسيبى بيتك وجوزك دة ممكن يبص برة البيت وكدة هيكون غلط فى حقك اوى انتى جميلة تقدرى تكسببة بكلمة حلوة بنظرة حتى الرجالة دول لازم تعرفي دماغهم اية وتمشي امورك على هذا الأساس
رانسى بحزن: حاضر هحاول اعمل بنصحتك عن اذنك هدخل اوضتى .
سلمى: اوضتك دي هتستولى على بيتى بقى اية الحياة المملة دى بقى مش عارفة اعيش مع جوزى لحظات عشق ولا رومانسية ودى موجودة اعمل فيها اية دى مابتحسش.
سمعت رانسى صرصرت سلمى وشعرت بالنفور فالجميع لا يريدها وهى اصبحت عبئا على الجميع
تنهدت بالم وذهبت إلى الفراندة الخاصة بالغرفة
وظلت تفكر فى حياتها ومصيرها وتبكى على حالها
****
ابدل يحيى ملابسة وخرج من غرفتة.
يحيى: فين رانسى
سلمى: دخلت تكمل نوم يلى احنا بقى
يحيى: طب هدخل اشوفها محتاجة حاجة
سلمى بكدب: لا هى قالت هتكمل نوم سبها ياحبيبى براحتها بقى مش تقلقها
يحيى: اوكية يلى بينا .... اصطحب زوجتة إلى منزل عائلتها. .
******
حاول خالد الاتصال والاستعانة باصدقاء فى وجود رانسى .
ظل اياد يقود سيارتة ويبحث عنها
يشعر بالضيق والقلق والحزن والأفكار تتخبط بة
اين ذهبت ؛ وإلى من تلجأ
يشعر الاشمئزاز من نفسة فهو السبب فى ماهى وصلت الية ومعها كل الحق
ولكن قلبة يعشقها ويرفض الاستسلام.
********
فى فيلا العميرى
تبكى بقهر على فقدان ابنتها الوحيدة وتلوم نفسها
وتعاتب الجميع .
ندى بانهيار: انا السبب انا السبب ضيعت بنتى قولى ياعمرو رانسى عملت فيك اية ولا انا يابنى عملنا اية عشان تجرحها لم انت مش عايز تجوزها لية استنيت ليوم الفرح عايزها تبق فضيحة لبنت عمتك وعمتك دى لحمك ودمك ياابن اخويا لية حصل اية لية تكسرها كدة يابنى انا سكت على حق بنتى بس كنت هعمل اية واقول اية حسبى الله ونعم الوكيل
عمرو بحزن: والله ماليش ذنب ماما قالتلى اعمل كدة اقرب من رانسى وارسم الحب والجواز وبعدين اسبها
نجاة: اخرص ياولد انت بتخرف
عمرو: لا مش بخرف وانا مش عارف السبب اية كرهك لعمتى ورانسى اية وانا نفذت كلامك والله انا كنت شايف رانسى زى علا وملك وبحبهم كلهم لكن ماما السبب حاسبوها هى وكانت عايزة اوقع بين اياد ورانسى كمان عشان يطلقو ويمكن دى سبب انها تسيب البيت كمان
احمد: انطقى كل دة حصل يانجاة
نجاة بتوتر: دة اكيد مش واعى
احمد: اخرصى طول عمرك بتغارى من ندى مش عارف لية ودايما كرهاها دى كانت صاحبتك وانا حبيتك لم شوفتك مع اختى لية تعملى كدة عملت فيكى اية
نجاة بغل: عشان طول عمرها احسن منى فى كل حاجة وكانت سبب انك تأجل جوازنا اكتر من مرة وكانت رافضة جوازنا كمان لكن انت أصريت تجوزنى دايما ندى احسن منى والكل يحبها وانا لا دايما كنت تقارن بينها وبينى ولم اتجوزت قولت هرتاح منها لكن بعد فترة رجعت قعدت فى البيت على قلبى وكانت هى الكل فى الكل والكل هنا بيعملها حساب وماحدش يزعلها ولا يزعل بنتها خدت الحب والاهتمام من الكل وماحدش يدوسلها على طرف وانا وولادى ولا حاجة الاهتمام عشان ندى وبنتها وعلا وعمرو ولا حاجة كنت انت نفسك يااحمد تقرب من رانسى وندى اكتر من بيتك وعمرو دايما ياخد الضرب والزعيق لو قرب بس لرانسى ودايما فاشل لكن اياد حبيب جدو والعيلة كلها ولم فكرت اكسر ندى زى ماكسرتنى زمان وشككتك فى جوازك منى وكانت رافضة تكمل وتجوزنى حبيت اردلها إللى عملتة فيا زمان وبترد ليها فى بنتها طلبت من عمرو مايكلمش الجواز لكن اياد بقى اتجوزها وخطتى باظت وفضلت احاول عشان يسيبو بعض وهى تشوف كسرت قلب بنتها
احمد: انتى اية شيطان انا كنت قريب من اختى وبنتها عشان أنحرمت من جوزها وهى لسة فى عز شبابها كنا كلنا عايزين نحسسها اننا حوليها ورانسى كنت بعوضها عن فقدان ابوها إللى سابها طفلة لسة صغيرة مش مدركة حاجة لكن انتى غبية مابتحسيش انانية عاوزة تملكى كل حاجة بتكبرك وانانيتك كنت صابر وساكت عليكى عشان خاطر الاولاد اهو قلب بنتك إللى تكسر وبيتها اتهد زى ماكنتى بتسعى لهدم بيت رانسى واياد انا غلطان وندمان انى كملت حياتى معاكى كان لازم اطلقك وتوفقى لنفسك من زمان يمكن كان ابنك بق احسن من كدة انتى.
محمد: احمد اخرص اوع تنطقها
ندى بتعب: بنتى اةةة
احمد ومحمود والكل جرى عليها
منى: اهدى اتنفسى
محمد: اطلبو دكتور اى حاجة اتصرفو
ندى لا تستطيع التنفس واغمضت عينها فجأة
صرخ بها الجميع ينادى باسمها.
كان واقف شارد يتابع الحديث بصدمة وفاق على صراخ الجميع
اياد بسرعة اتصل بالاسعاف.
وبعد بضع دقايق كانت سيارة الاسعاف امام فيلا العميرى ورجال الإسعاف يحملو جسد ندى على نقالة الإسعاف وأصحابها إلى المشفى .
جلست منى معها داخل عربة الإسعاف.
وذهب الجميع خلف سيارة الاسعاف بعربة اياد
كان الجد جانب اياد بسيارتة.
وسيارة محمود يقودها وأحمد جانبة وفى الخلف عمرو وملك .
***********
فى المشفى بعد فحص ندى تبين انها ذبحة صدرية بسبب تعرضها لضعط عصبيى شديد وتم نقلها العناية المركزة لتخضع العلاج والراحة الطبية.
خارج العناية كانت العائلة تنتظر بقلق خروج الطبيب .
محمد: خير يابنى بنتى مالها
الدكتور: اطمن يا والدى هى هتفضل معانا يومين نطمن على صحتها وضح انها اتعرضت لزعل جامد عشان كدة لازم راحة هى عندها ذبحة صدرية بس اطمنو جت فى الوقت المناسب وهى كويسة دلوقتى بس ياريت تبعدو عنها أى توتر او زعل
محمد: ان شاء الله المهم تبق بخير اقدر اشوفها يابنى
الدكتور : اسف دلوقتى ماينفعش هى مش حاسة بحاجة دلوقتى سبوها ترتاح ولم تفوق تبق تطمن عليها الف سلامة عليها بعد اذنكم
محمد: الله يسلمك يابنى .
********
كانت قلقة قررت الاتصال بالبيت فهى تشعر بالقلق والتوتر والخوف أيضا تحس بنبضات قلبها تتسارع وتشعر بالخوف من فقدان شيئا.
حاولت الاتصال على هاتف المنزل وبعد لحظات جاءها الرد
رانسى: الو دادة سنية
سنية: رانسى انتى فين يابنتى الكل قلقان عليكى
رانسى: انا كويسة انتو كلكم كويسين
سنية: الست ندى تعبت ونقلنها المستشفى كانت زعلانة عليكى انتى فين يابنتى ارجعى عشان خاطر امك دى هتتجنن عليكى
رانسى بقلق: ماما مالها يادادة فى مستشفى اية
سنية: تعبت من بعدك عنها يابنتى بس مش عارفة مستشفى اية
رانسى بحزن: طب مين عندك
سنية: علا هنا والست نجاة لكن الكل ف المستشفى
رانسى: خلى علا تكلمنى بسرعة يادادة
سنية: حاضر يابنتى اهى نازلة اهى ... علا خدى كلمى رانسى
علا بسرعة: رانسى انتى كويسة انتى فين
رانسى بدموع: ماما فين ياعلا فى مستشفى اية
علا: عمتى تعبت وفى مستشفى . . انا رايحالها دلوقتى
رانسى: طيب انا جايا حالا سلام
علا: رانسى انتى قفلت دادة خدى بالك من مروان انا لازم اطمن على عمتى
سنية: اطمنى يابنتى والحمد لله ان رانسى بخير
علا بحزن: الحمد لله .
*******
بعد غلق الهاتف ظلت تبكى على مرض والدتها وتركت ورقة تخبر بها يحيى انها تذهب الى والدتها فى المشفى لانها مريضة .
ابدلت ملابسها بسرعة وتوجهت إلى طريق المشفى.
********
بعد دقايق كانت امام المشفى توجهت الى الاستقبال لتبحث عن مكان والدتها وعلمت بوجودها بالعناية صعدت فى المصعد ووصلت مكان العناية .
كان الجميع يجلس امام العناية لاطمئنان على حالة ندى وتفاجا بوجودها.
اسرع إليها لم يصدق عينة انها امامة الان
ضمها اياد بقوة فهو افتقدها بشدة يريد أن يتاكد من وجودها حقا
رانسى بدموع: ماما فين عاوزة اشوفها
اياد: انتى كويسة كنتى فين
رانسى: اة كويسة وانا ماكنتش مسافرة يعنى ابعد عاوزة اشوف ماما
اياد بابتسامة: الحمدلله انك بخير
محمد: امك بخير يابنتى اول لم تشوفك اكيد هتبق احسن وهتروح معانا كمان اطمنى
نظرت إلى الجميع ولم تتحدث
محمود: كنتى فينا يابنتى كنا هنجنن عليكى
رانسى: ممكن ادخل اطمن على ماما
اياد: تعالى ياحبيبتى ادخلى اوضة التعقيم وادخلى العناية عند عمتى
ذهبت معا وارتدت لبس خاص بالعناية
وتوجهت إلى غرفة العناية
وجدت والدتها تتسطح الفراش ومحاطة بالأجهزة وابرة تغرز بيدها لتعطيها التغذية
وجهاز القلب يعطى صفير بأنها مازالت على قيد الحياة.
قربت إليها تبكى ولمست يدها تقبلها
رانسى بدموع: اسفة ياماما انا السبب فى تعبك انا مستعدة اعمل أى حاجة إللى انك تبعدى عنى كفايا عليا بابا ارجوكى خليكى جنبى سامحينى البيت بالنسبالى عامل زى السجن بس هستحمل أى حاجة إللى تعبك وبعدك عنى
احست والدتها بوجدها وسمعت صوتها
ندى بتعب: حببتى انتى كويسة يابنتى وحشتينى حقك عليا انا سامحينى انا مش ههتم بكلام الناس ولا باى حد انا مش عايزة غير سعادتك واللى انتى عايزة انا هعملة انا إللى اسفة يابنتى
رانسى بدموع: بلاش كلام عشان ماتتعبيش
ندى: انا كويسة انى شوفتك بس كنتى فين يابنتى
رانسى: اطمنى ياماما انا كنت عند ابية يحيى هو هنا هو ومراتة وانا كنت عندة
ندى: يحيى هنا الحمدلله انك بخير
وانا هنفذ كل إللى انتى تقولى علية ومش هسجنك تانى فى بيت جدك ياحببتى انا ماليش غيرك ياحببتى انتى اهم حد عندى فى الدنيا ومش هغصب عليكى حاجة تانى ولا هفرض عليكى أى قرار
دخلت الممرضة: كفاية كدة والدتك لازمها راحة
رانسى: حاضر انا هفضل هنا لم اطمن عليكى ونروح شقة بابا الله يرحمة هى افضل مكان لينا ياماما
ندى بتعب: زى ماتحبى
*********
خرجت من غرفة العناية وجلست بجانب الجد فى صمت .
قرب إليها عمرو باسف وندم ووقف امامها:
انا اسف يارانسى حقك عليا انا غلطت فى حقك كتير وجرحتك اكتر ارجوكى سامحينى
نظرت آلية نظرة عتاب ولوم ولم تتحدث فضلت الصمت .
قرب إليها اياد وسحب يدها: تعالى عاوز اتكلم معاكى
وذهبت معة ودخل غرفة ليتحدث معها.
اياد بحزن: كنتى فين اليومين دول انتى مش عارفة كنت هموت من القلق عليكى ماكنش لازم تسيبى البيت اطلبى منى أى حاجة بس بلاش تبعدى كنتى فين
رانسى: ودة شك ولا اية
اياد: لا طبعا مش شك انا بثق فيكى ثقة عمياء دة قلق وخوف عليكى
رانسى ببرود: اة واضح انا كويسة قدامك اهو وانت عارف انا عايزة اية بس انت رافض تنفذة وانا مش هفضل تحت رحمة حد لان ببساطة ماحدش فى البيت يهمنى وانا قولت قبل كدة بكرهكم كلكم
اياد: مش صح لو مش يهمك حد ماكتتيش استنيتى لم اطمنتى ان مروان رجع واطمنت على علا وبعد كدة تمشى وكمان عرفتى ان عمتى تعبت وجت المستشفى جيتى بسرعة تطمنى عليها مش انتى قولتى بتكرهى جدى وامى وكلنا صح ولا انا غلطان ولو كان حد فينا تعبان كنتى جيتى عشان انتى جواكى بتحبى الكل يمكن عمرو وانا السبب وبالأخص انا إللى جرحتك وانا مستعد اعمل كل حاجة تطلبيها بس بلاش تبعدى حتى لو طلبك ضد رغبتى بس يكفينى انك تكونى بخير وقدام عينى مش تختفى تانى بس بشرط
رانسى بحزن: شرط اية بقى يا . . ابية ههههه
#الفصل_٢٠
الفصل العشرون
اياد بعصبية: بلاش تقولى زفت تانى
رانسى: قول شرطك وخلصنى
اياد: بم انا السبب فى تعبك يبق مش هطلق غير لو رجعتى رانسى زى الاول
رانسى: يعنى اية مش فاهمة
اياد: يعنى هنفصل عنك فى هدوء وانفذ طلبك بس تتعالجى وترجعى زى الاول رانسى بتاعت زمان كدة اكون مطمن عليكى ها قولتى اية
رانسى بحزن: تفتكر كدة خلصت
اياد بحزن: اعملك اية يارانسى عايزة تطلقى اوكية بس كدة هتكونى احسن ارجوكى بلاش تحسسينى بالذنب اكتر من كدة اقسم بالله بتقطع من جوايا عليكى واللى حصل غصب عنى انا اسف انا غلطت فى حقك ارجوكى سامحينى تحبى اركع قدامك واتزل عشان تسمحينى وتنسى إللى حصل انا موافق انا عمرى ماترجيت حد ولا اتاسفت واتزليت لحد لكن انتى غير أى حد انتى
رانسى بدموع: انا اية سكت لية
اياد بتنهيدة: مش هتفرق إللى انتى عوزاة هعملة بس تبدائى جلسات العلاج النفسى وهحضر معاكى واطمن انك بتتحسنى واللى هتقولى علية هعملة ماشى اتفقنا
رانسى: اوكية
اياد: طب كنتى فين طمنينى
رانسى: كنت عند ابية يحيى
اياد: اممم طب كدة هترجعى البيت
رانسى: لا مستحيل مش هرجع السجن تانى انا ماصدقت اتنفس هوا نضيف مش يخنق انا وماما هنرجع بيت بابا إللى سبناة قبل كدة انا اخيرا هعيش فى بيتى من غير قيود ولا حد يعد عليا النفس إللى بتنفسة وماما موافقة
اياد بحزن: إللى تشوفية المهم تبقى مرتاحة ومبسوطة .
***********
وصل يحيى المنزل وبحث عنها وجد ورقة تركتها وبعد قراءة محتوياتها علم بأنها فى المشفى .
حاول الاتصال وجاء الرد
رانسى: الو ايو ياابية انا فتحت الموبيل عشان اطمنك
يحيى: طب طنط عاملة اية انتو فى مستشفى اية
رانسى بحزن: الحمد لله بخير وبلاش تيجى الجو هنا مش لطيف انا هفضل مع ماما وبعدين نخرج على شقة بابا عارفها فى المهندسين
يحيى: اة طبعا فاكرها طب اية رايك تيجو عندى كام يوم الاول
رانسى: لا ياحبيبى مش هينفع عاوزة احس انى عندى بيت بقى سبنى اعيش الجو دة هههه بس مافيش مانع تجيب مراتك وتيجى تزورنا بقى فى بيتنا
يحيى: ايوة ياعم الواثق طب لازم نتكلم عشان موضوع اياد
رانسى: لا اطمن هو وافق على الطلاق مافيش مشكلة دلوقتى اشكرلى سلمى وانت بقى تبق تجبلى شنطة هدومى إللى عندك لم نوصل شقتنا ماشى
يحيى: ماشى ياحببتى خلى بالك من نفسك ومن طنط الف سلامة عليها
رانسى: الله يسلمك باى باى
**********
حضر خالد المشفى لزيارة ندى ورحب بة الجميع.
انصدم من وجود علا التى اصبحت شاحبة الوجة وفقدت وزنها خلال الأيام الماضية تلاقت العيون بندم واسف من علا وعتاب ولوم من خالد .
فاق خالد من شرودة على صوت اياد
اياد : اتفضل ياخالد
خالد بابتسامة: ازيك يارانسى حمد لله على سلامتك والف سلامة على ماما
رانسى: الله يسلمك ياحظابط
خالد: ههههه لسة مصرة على حظابط دى يابنتى انا داخل على ترقية وانتى تقولى حظابط هههه
رانسى: ههههه معلش بقى عديها آخر مرة
خالد: طيب انا اطمنت عليكم معلش لازم امشى عندى شغل الف سلامة على طنط ندى
محمد: الله يسلمك يابنى شرفت ونورت
رانسى: ممكن اوصلك
خالد بابتسامة: طبعا
سارت جانبة وطلبت منة التحدث فى كافية المشفى
وذهب إلى هناك وجلس على تربيزة ليتحدثو معا.
خالد: عاوزة تقولى اية بقى
رانسى: ههههه عاوزة اقولك حاجة مهمة عارفة ان مش من حقى ادخل فى حياتك بس هدخل عشان اول لم ارتبطت بعلا انا اعتبرت اخ كبير وكنت ساعات كمان تنصحنى فى حاجات كتير ممكن تدينى فرصة انصحك انا المرة دى رغم صغر سنى بس انا شوفت كتير وعشت مشاكل كتير يمكن مش تفهمنى بس مش طالبة منك غير حاجة واحدة بس تفكر فيها واوعدك مش هتكلم معاك تانى
خالد: اتكلمى مافيش داعى لمقدمة انا هتقبل منك أى كلام عشان انتى فعلا اختى الصغيرة
رانسى: هتستحمل ولادك حد غيرك يربيهم ويبعدو عنك يوم ورا التانى وبعدين ينسوك وكانك مالكش وجود فى حياتهم
هتقدر تعيش من غير شقوتهم فى بيتك ولعبهم فى حضنك وتشوف احلى ابتسامة على وشهم هتتحمل وتصبر قد اية فكر فى كل دة عاوزة اقولك انا عشت فى بيت جدى بس كنت زى السجين مش عايزة يكون مصير مروان والنونو زيى انا الكل كان بيتحكم فيا انا جوايا مدمر صدقنى الولاد مش هيحسو بالامان والراحة غير فى بيتهم فى وجودك جنهم
خالد: رانسى انتى فيكى اية اتكلمى
رانسى بدموع: مافيش انا بقولك احساسى بس علا مهم حصل منها بس بتحبك واة غلطت بس المفروض تحتويها بحبك وحنانك وطيبتك التمس لها العذر وعوضها عن كل حاجة مع الوقت هتنسى انها جرحتك طول ماقلبك لسة بينبض لها حاول وتعالى على نفسك شويا عشان تكمل حياتك مع حبك وولادك بص ممكن تعاقبها بس مش كتير هى حامل فى ابنك وتعبانة بردو خليك حنين معاها هههه
خالد: هههههه عشان خاطرك انتى بس هفكر
رانسى بغمزة: عشان خاطر لولو هههههه
خالد: لو احتجتى حاجة انا موجود كلمينى ماشى
رانسى : اكيد .
*********
فى غرفة العناية
تحدث الجد مع ابنتة وطلبت منة ان تذهب وتعيش فى شقتها القديمة
وعلم انها رغبة حفيدتة فوافق على قرارهم رغم حزنة على سير الأوضاع ولكن اطمن برجوع حفيدتة
وهو سوف يخضع إلى أى قرار ولن يغصب عليها فى شيء بعد الآن.
**********
علم الجميع بذهاب ندى وابنتها إلى شقتها القديمة وحزن على تركهم الفيلا .
ولكن هذة رغبتهم وحياتهم.
مر يومان فى المشفى
وكتب لها الطبيب على الخروج واكد على عدم العصبية والتوتر والانفعال .
وجلبت جميع اغراضهم من بيت الجد وودعو الجميع وذهبو إلى بيتهم الحبيب
الذى عاشو فية اجمل وأسعد لحظات حياتهم مع والدها الغالى.
***********
شعرت بالراحة والامان فى بيتها.
دخلت غرفتها وجدت كل شئ كما كان فى السابق:
سريرها الصغير والاعابها الخاصة وعروستها التى كانت تحتضنها وتنام بجوارها
قذفت بكل طاقتها على الفراش
وابتسمت بحب واغمضت عيناها لتغوص فى سبات عميق.
********
فى فيلا العميرى
جلس بشرود فى جنينة الفيلا
وجدة ماجد شارد أراد التحدث معة:
ماجد: اياد مالك
اياد بحزن: مش عارف ان رانسى سابت البيت انا مخنوق
ماجد: هون على نفسك ياصاحبى وقولي حصل اية فى السخنة اكيد حصل حاجة قوية تخليها تتغير وتسيب البيت وكل اللخبطة دى
اياد: حصل كتير انا مخنوق ولازم اخرج الهم إللى جوايا
ماجد: قلقتنى احكى حصل اية
اياد بحزن: قصى علية كل ماحدث معة
ماجد بصدمة: اية مش مصدق ودانى انت تعمل كدة وفى مين رانسى يااياد رانسى
اياد بحزن: والنبي انا مش ناقص تقطيم انا بتقطع من جوايا على حالها وعلى إللى عملتة
ماجد بعصبية: انت اية حتى انت تنهش فيها فرقت اية عن عمرو حتى انت طلعت انيل من عمرو مش كفايا شككت فيها وروحت كشفت عليها لا كمان تغتصبها انت اية وتقول بحبها امال لو بتكرهها كنت عملت اية فرقت اية انت عن أى اقول اية مش قادر اقول ولا اوصف
البت دى شافت منكم كتير واتعذبت اكتر حرام بجد إللى بيحصلها دة ومن اهلها إللى مفروض يكونو سندها وضهرها حقها تسيب البيت طبعا وتبعد عنكم
اياد بدموع: عارف انى حيوان بس غصب عنى ماكنتش واعى انا بعمل اية انا كل لم افتكر انا عملت اية بتالم من جوايا انا ازى بحبها وبعشقها واعمل فيها كدة والله موجوع يا ماجد وبتالم لالمها انا مستعد اخرج من حياتها بس هى تبق كويسة وترجع احسن من الاول انا قررت .
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم


تعليقات
إرسال تعليق