اسكربت طفله في جحيم الشيطان بقلم حنين محمود وقلم انوش احمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
اسكربت طفله في جحيم الشيطان بقلم حنين محمود وقلم انوش احمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
في قصر من اكبر قصور مصر كان واقف طفل يبلغ من العمر 15 عاماً
كان مستخبي ورا الكنبه الكبيره الي في الاوضه المهجوره دي.!
قبل شويه صحي قُصي من النوم وكان عطشان قرر ينزل يشرب من المطبخ الي كان في الدور الارضي
واوضة قصي في الدور الثالث
فتح باب الاوضه ولسه هيخرج لمح ابوه وعمه كانو مكتفين مامته ومرات عمه وواخدينهم على تحت
حس انه اتجمد مكانه.!
خلاهم نزلوا ونزل يتسحب وراهم بهدوم تام ومن غير ما حد يحس بيه
لقاهم اتجهوا لمكان معين في الأرض ورفعوا السجاده وهنا كانت الصدمه
باب مخفي تحت الارض!
دليده وفتون الي كانو بيرتعشوا من الخوف والدموع على مغرقه وشهم
قال عامر: وديني وما اعبد اسمع صوت واحده فيكم ما هستنى ننزل لتحت.!
الاتنين كتموا شهقاتهم برعب شديد كان ظاهر عليهم و بشده شديده.!
الباب اتفتح واخدوهم ونزلوا لتحت بهدوء
قصي مكنش فاهم ايه الي بيحصل ولا هما واخدينهم على فين اساسا
بعد دقيقتين طلعوا الاتنين عشان يجيبوا حاجه ونسيوا الباب مفتوح
استغل قصي انشغالهم ونزل على تحت وفضل يتسحب واتصدم من الي شافه
المنظر كان مريع للعين.!
كانت دليده وفتون نايمين كل واحده على سرير شبه سرير المستشفى كدا بالظبط
حبيبي
وكانوا مربوطين كويس جداً وعلى بوقهم بلاستر عشان محدش فيهم يقدر يصرخ
قصي فضل لوهله باصص عليهم بصدمه
قرب من دليده بسرعه وقال بصوته الطفولي المحبب لقلبها: ماما هوا في ايه
اسكربت طفله في جحيم الشيطان بقلم حنين محمود وقلم انوش احمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
دليده بصت عليه بصدمه والدموع نزلت من عنيها اكتر
والي زاد الدموع كمان ان هيا مكنتش قادره ت عليه
سمع صوت باباه وعمه جاي من فوق
دليده حاولت تشاور ليه بعنيها انو يستخبى ورا الكنبه الي في اخر الأوضه
جري بسرعه وقعد ورا الكنبه
في نفس اللحظه كان وصل ابوه وعمه
قال عامر: اتأخرنا عليكم ولا ايه
منصور: بصو جبنا ليكم ايه مخصوص من المخزن بتاع القصر
بصلوا عامر وضحكو بشر الاتنين وهما شايفينهم بيعيطوا وعيونهم كلها ترجي انهم يرحموهم من الي كانوا ناويين عليه دا
قال عامر: بتعيطوا ليه بس دا حتى عشان انتم غاليين علينا اوي جبنا ليكم ادوات جديده مخصوص شوفتوا متوصيين بيكم ازاي
منصور راح عندهم وفك الشريط الي كان على بوقهم
دليده بترجي: ابوس اديكم ارحمونا واحنا مش هنقول لحد على اي حاجه
فتون: والله العظيم والله العظيم كمان مره ما حد فينا هيقول حاجه بس ارحمونا وخلونا ناخد اولادنا ونمشي من هنا
ضحكو الاتنين بشر شديد
قال عامر بكل الجبروت الي في الكون : لا ياحلوه منك ليها انتو هتخرجوا من هنا اه بس على قبركم انما بالنسبه ل عيالكم احنا عارفين هنربيهم كويس ازاي
خلص كلامو وكل واحد انقض على مراتوا بكل غل وحقد الدنيا وقتلوهم.!
ايوا قتلوهم قدام عيون الطفل البرئ الي كان اكبى مشاكله ان مامته تاخد منه الفون عشان مش بيذاكر.!
المشهد كان فظيع لأبعد حد ممكن اي شخض يتخيله
خلصوا الي عملوه دا واتصلوا على شخص مجهول
قال الطرف التاني: ها؟
عامر: تمام يا فندم
منصور: كل شيئ تم زي ما حضرتك امرت واخدنا اعضائهم كمان
الطرف المجهول: هايل البضاعه توصل الصبح
عامر: تحت امرك يا كبير
خلصوا كلام وقفلوا السكه
منصور قال: هنعرفهم ازاي انهم ماتوا؟
عامر: ساهله دي جداً خليك ذكي شويه
رفعت الدسوقي مراته عامله حفله بمناسبة افتتاح الفرع الجديد للشركه.
والحفله هتبدأ الساعه 1 بعد منتصف الليل
والساعه دلوقتي 12:14 بالتالي سهل جداً نحط الجثتين في العربيه ونخلي اي واحد من الرجاله يسوق بيهم وهوب العربيه تولع في الطريق ويموتوا جواها
وساعتها هيبقى احنا ملناش اي دخل في موتهم
ولما الشرطه تيجي تسأل عن اي حاجه هنقول انهم كانوا رايحين الحفله والعربيه انفجرت بيهم
وطبعا هيفرغوا الكاميرات وهيبقى كلامنا مظبوط
منصور: يا ابن الإيه دا انت دماغك دي سم تتلف كدا في حرير
عامر: ما هوا انا مش همسك الزعامه من فراغ بردو اتقل بس كدا تاخد دهب
كل كلامهم القذر الي مفيهوش ذرة قلب ولا رحمه دا قدام عيون الصغير الي شاف قصاد عينه ابشع منظر ممكن طفل يشوفه في يوم من الايام
ليه؟ وعشان ايه؟ هوا مكنش عارف يزعق ولا يعيط ولا يعمل ايه بالظبط
منظره كان يصعب على اي حد الا الشياطين الاتنين الي كانوا واقفين قصاده
اخد عامر ومنصور الجثتين وبدأوا يطلعوا بيهم من المكان دا عشان يشرعوا على تنفيذ الخطه اللعينه دي
بس كل دا كانوا غافلين عن الي بيتوعد ليهم بأشر انتقام ولا اكنه طفل صغير نهائي
بعد ما طلعوا طلع هوا كمان بسرعه وكان بيتسحب عشان محدش فيهم يشوفوا
وطلع على الاوضه بتاعته وقفلها بسرعه ولحد هنا طاقته انهارت سبحان من خلاه يقدر يشوف كل دا ويفضل ثابت
فضل يعيط كتير جداً لحد ما سمع صوتهم طالعين عمل نفسه نايم بسرعه
سمعهم بيفتحوا الاوضه الي جمبه ودي كانت اوضة تولين الطفله ام 5 سنين قلبه اتقبض لا يكونوا ناويين يخلصوا عليها هيا كمان
بس سرعان ما تحول الرهبه دي لخوف لما سمع باب اوضتها اتقفل وبيقربوا على الاوضه بتاعته
عمل نفسه نايم بسرعه والباب اتفتح
الملعونين كانوا بيتأكدوا ان الاتنين نايمين وان محدش فيهم شاف حاجه
خرجوا من الاوضه وقفلوا الباب ونزلوا على تحت
اسكربت طفله في جحيم الشيطان بقلم حنين محمود وقلم انوش احمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
بعد ليه طويله مرت على بطلنا الي عنيه ورمت من كتر العياط اخيرا طلع النهار
سمعوا دوشه تحت وزعيق كتير
اتنفض وخرج بسرعه
اول حاجه فكر يعملها انو يتطمن على تولين
راح عندها وخبط على الباب وقال بصوته الطفولي: تولين انتي كويسه؟؟؟
بس مكنش بيرد فضل يخبط اكتر من مره بس بردو مفيش رد
عزم الامر وفتح الباب ودخل
كانت الصغيره ضامه رجليها لصدرها في وضع الجنين وقاعده في زاويه في اخر الاوضه وكانت بتعيط وبترتعش
جري عليها قصي وقال بحنان: تولين متخافيش يا حبيبتي انا معاكي
تولين حضنتوا بطفوله وقالت: انا عاوزه ماما
قصي اكنه كان مغيب عن الدنيا وفور سماعه للجمله دي عيونو دمعت وقال: تعالي ننزل نشوف في ايه
قام وهيا قامت ومسكت في ايده جامد
وبدأو ينزلوا على السلالم ببطئ شديد لخوفهم من اصوات الزعيق
لحد ما وصلوا ل تحت
اول ما شافهم عامر مثل العياط وقال: تعالوا يا حبايبي تعالوا متخافوش
قربوا منهم وقالت تولين: فين ماما انا عاوزه ماما
منصور حضنها وقال: ماما طلعت فوق عن ربنا هيا وطنط دليده
طبعاً قصي كان عارف بس الجمله نزلت على قلبه زي السكاكين بتقطه فيه
كمل عامر وقال: وهما رايحين الحفله امبارح العربيه عملت حادثه واتقلبت بيهم
وطبعا دا كان كلامهم قدام ظباط المباحث الي كانوا واقفين
قالت تولين بإنهيار: لالا انا عاوزه ماما عاوزه ماماااا
وفضلت تعيط جامد قصي قرب منها بهدوء وشالها وعلى اوي كنبه قعد وقعدها في حضنه
وقال: لولي كبيره وشطوره صح؟
تولين: اه بس انا عاوزه ماما.!
قصي: طنط فتون دلوقتي في مكان احسن بكتير من هنا
تولين بعياط تاني: بس هيا قالت ليا انها مش هتمشي أبداً وهتفضل معايا
قصي: بس دي ارادة ربنا هيا كانت امانته وهوا كان عاوز يستردها هنقول لا ونزعل ربنا ولا ندعي ليها؟
تولين: بس هيا وحشتني
قصي: كلنا والله مش انتِ لوحدك.!
فضلت تعيط لحد ما نامت في حضنه بأمان وهوا كان بيربط على ضهرها بهدوء وحنيه مفرطه اكنه راجل عنده 30 سنه مش طفل 15 سنه
الرزانه والعقل والهدوء الي كان بيتكلم بيهم كان مخلي الكل مستغرب ازاي طفل صغير عنده صبر وتحمل مش عند ناس كبيره
بس في الحقيقه الي شافه امبارح خلاه ياخد عهد على نفسه انه مينفعش يضعف أبداً على الاقل عشانها هيا حتى لو مش عشانه وعشان يرجع حق الي ماتوا بدون ذنب دول.!
حس بيها انها نامت لما شهقاتها بدأت تهدأ تدريجيا وصوت نفسها بقى منتظم وجسمها تقل بين اديها
وقف وهوا شايلها وكان هيطلع
قال عامر: رايح فين ياقصي
قصي: هطلع انيمها في اوضتها
عامر: وبعديها تنزل عشان هنعمل عذاء على روحهم
قصي كان مديله ضهره وضحك بمراره ومردش عليه
اللعنه عليهم.! ماشيين بمبدأ اقتل القتيل وامشي في جنازته.!
طلع لحد ما وصل لاوضتها فتحها ودخل ومجرد ما نيمها على السرير صحيت ومسكت فيه جامد
وقالت بعيون ملياها الدموع وعلى وشك العياط للمره التانيه: انا خايفه.!
قصي: خايفه وانا معاكي؟
تولين: متخلينيش انام هنا لوحدي خدني معاك يا قثي
قصي من غير ما يتكلم شالها تاني بحنان واخدها معاه لأوضته
وحطها على السرير وقعد جمبها لحد ما عنيها راحت في النوم تاني غطاها كويس وباس راسها
دخل اخد شاور ولبس هدومه وخرج سرح شعره ووقف قصاد الشباك وبص للسما وكان بيتكلم على امل انهم سامعينه
قال قصي: عارف اني كنت جبان ومقدرتش الحقكم وسبتهم يموتوكم بس انا من الصدمه اتخشبت في الارض يعني ايه بابا وعمو الي مفيش احن منهم يعملوا كدا
ساعتها حسيت ان كان بيترمي عليا سهام مُحمله بالنار.!
حسيت لساني اتشل ورجلي اتخشبت في الارض مبقتش عارف اعمل ايه
بقيت حاسس اني تايهه كان نفسي اجري عليكي اوي يا ماما واخدك في حضني واقول ل بابا ابعد عنها هيا متستحقش منك كدا بس معرفتش
سامحيني يا ماما عشان خاطري سامحيني يا احلى حاجه في حياتي
قال اخر كلمه وخانته دموعه ونزلت بس مسحها وكمل كلام وقال:
وعد يا ماما انتي وطنط فتون هرجع حقكم وتولين هخلي بالي منها مش هخليهم يقربوا ليها ابداً ويحرموني منها زي ما حرموني منكم.
خلص كلام وكانت تولين صحيت قالت: قصي انت بتعيط ليه
قصي مسح دموعه بسرعه وقال: لا ابدا يا لولي مش بعيط ولا حاجه
انتي بتعرفي تاخدي شاور لوحدك صح؟
تولين: لا مش بعرف ماما الي كانت بتديني الشاور
قصي بضيق طب بصي هنادي داده زينه تديكي شاور حلو زيك كدا وتلبسك هدومك وانا هسرحك عشان ننزل نقعد في العذاء معاهم تحت ماشي؟
تولين: ماثي
بالفعل نده قصي على زينه وجت وحمتها بالفعل ولبستها فستان اسود بس كانت شبه الاميرات فيه
قصي: ايه القمر دا
تولين: شكرا
بدأ يسرحلها شعرها وعملها ضفرتين وكان شكلها حلو جدا
اتقهر اكتر انها اتحرمت من حنان امها وهيا في السن دا بس وعد نفسه انو هيحاول على قد ما يقدر يعوضها.
قصي يلا يا حبيبي عشان الناس كلها تحت ولازم ننزل
هزت راسها بحزن ونزلو سوا وهو كان ماسك ايدها والكل كان عيونهم متسلطه عليهم
اعدو والكل كلن بيبصلهم بشفقه
تولين بدموع هما بيبصولي كده ليه وبعدين كده خلاص انا مش هقدر اشوف ماما تاني
قصي بحنان وهو بيمسح دموعها قال انا معاكي ياحبيبي ومستحيل اسيبكي وبعدين ماما في مكان احسن وبعدين احنا مش اتفقنا مفيش عياط ولا انتي عايزة ماما تزعل منك
تولين وهي بتمسح وشها بكفوف ايدها بطريقة طفوليه قال لا والله خلاص انا مش هعيط تاني
وبعد وقت كلن خلص العزا وطلعو وتولين خاقت تنام لوحدها ف قصي قرار انو ياعد جنبها
وبعد مرور 14سنه
كان قصي في غرفة الرياضه دخلت تولين ووقفت بتبصلو بي اعجاب
قصي بمكر هو انا عارفاني حلو بس هتفضلي تتفرجي عليا كده كتير ولا
تولين بغيظ يخربيت الغرور ياجدع انت وبعدين يعني مش ناوي تخلص ولا انت نسيت ان النهارده اول يوم جامعه
قصي وهو مكمل ضغط وهو انا عمري اتاخرتي عليكي في حاجه انتي عندك اول محاضرة الساعه 10 ودلوقتي لسه الساعه 7 فين التاخير بقا
تولين احم ما هو يعني اصل
قصي برفعه حاجب انتي هنجتي ولا اي ده احنا حتي لسه في اول اليوم
تولين بمرح ما هو يعني النهارده اول يوم وعندي حمااس وعايزة اشزف البنات وكده يعني
قصي ماشي يا ختي ام نشوف الحماس ده هيفضل مكمل معاكي ولا هينتهي بعد اول اسبوع روحي يلا جهزي نفسك لحد. ما اخد شاور وننزل نفطر
تولين ماشي يا عم الحلو اما نشوف اخرتها اي معاك ويلا بقا كده وسع من وشي عشان متفضلش تقولي اتاخرتي ومش عارفه اي
قصي بغيظ ده علي اساس انك مش بتاعدي اكتر من ساعتين الصبر يارب من عندك
خرجت تولين ودخلت جهزت نفسها وعند قصي دخل اخد شاور وجهز نفسه وقف قدام المرايا وهو بيسرح شعرو سمع خبط علي الباب من غير ما يلف قال ادخلي يا مصيبه حياتي تتحسدي متاخرتيش
دخلت تولين وعلامات الصدمه ظهره علي وشها وقالت نهار اسوح انت عرفت منين اني انا ها اعترف بسرعه
قصي بحب انا مش محتاج اشوفك عشان احس بيكي خليكي فكرة الكلام ده انتي بنتي اللي ربتها علي ايدي وعارفك اكتر من نفسك
وقبل ما يكمل كلامه لف وشافها وانبهر من شكلها كانت لبسه بنطلون جينز غامق وبلوزه سوده وكوتشي ورفعه شعرها ديل حصان اللي زدها جمال فوق جمالها
تولين وهي بتحرك ايدها قدام وشه يا باشاا اي روحت فين كده مش مركز معايا وبعدين انت مقولتليش اي رايك هو انا شكلي مش حلو ولا اي
قصي فاق من شرودو وقال لا طبعا ياحبيبي انتي شكلك حلو واصلا انتي حلوة في كل حالاتك
تولين بخجل امم شكرا ممكن يلا بقا عشان نلحق نفطر
قصي بضحك الله اكبر انتي بتتكسفي يا بيضه اماال فين جعفر اللي جواكي
تولين بصتلو بغيظ وقالت لو عايز جعفر يحضر حالا هو انا هغلب يعني
قصي وهو بيضرب كف علي كف و قال الله يرحمه سعد زغلول اللي قال مفيش فايده قدامي يا عملي الاسود في الحياة
نزلو تحت وبداؤ يفطرو بعد وقت كانو خلصو وطلعو ركبو العربيه واتحرك
تولين ها مقولتليش هتيجي تاخدني ولا هتبعت السوق
قصي ومن امته بتاخر عليكي في حاجه وببعت حد ياخدك
تولين احم مش قصدي بس الفكرة ان ممكن يكون عندك شغل. وكده
قصي حتي لو عندي شغل مفيش حاجه اهم منك يا صغنن انتي اهم من اي حاجه
لفت وشها من كتر الخجل وكل اللي شغال تفكيرها معقول هو بيحبها ولا بنسبه لي مجرد اخت بيحبها وبيخاف عليها مش اكتر فاقت من شرودها علي كلامه وهو بيقول حمدالله على السلامة احنا وصلنا روحتي فين
تولين ها لا انا هنا اهو يلا هخلص واكلمك باي
نزلت تولين وقربت من صحابها
نهي برضو مش ناويه تعرفينا علي المز ابن عمك ده يابت انا هموت عليه خليكي جدعه
تولين بغيرة بت بقولك اي انزلي من على راسي انا مش ناقصه وجع دماغ وبعدين ريحي نفسك قصي ملهوش في السكه دي
لينا يابت ما تخفي شويه انتي مالك كده وبعدين وانتي من امته بيعجبك حد ده انتي كارفة لنص الدفعه
نهي بحب اصلك مشفتيش قصي وحلاوته طول بعض اي حاجه كده مفيش منها وبعدين انتي هتيجي قصي للي بيخدو المصروف من بابي ومامي دول
تولين بعصبيه بت بقولك اي انا مش عايزة اتخانق ف اهدي كده علي حالك ويلا نشوف ام المحاضرة اللي علينا بدل الهري الكتير ده
دخلو حضرو المحاضرة وبعد كام ساعه كانو خلصو كل المحاضرات
لينا ها يا بنات هناكل فين انا هموت من الجوع وكمان هموت من الحر ده يا سيتر يارب تحسي ان مصر دخلت النار
تولين بتعب ولله معاكي حق انا كمان هموت من التعب يلا انا همشي زمان قصي مستنيني وانا مش حبا اتاخر عليه
لينا بحزن يعني مش هتاكي معانا ولا اي بجد هزعل
تولين معلش يا حبيبتي مش هقدر لازم امشي عشان باكل مع قصي احنا متعودين علي كده
نهي ببرود اي ده يعني مش هتوصلينا معاكي ولا اي
تولين لا مفيش حد لي الحق انو يركب عربية قصي غيىري وعلي ما اظن ان عمو يوسف بعتلك العربية اللي هتاخدك يلا سلام
ومشيت تحت نظرات نهي الغاضبه
لينا قربت منها وقالت يا بتتي مش كده وبعدين انتي عارفه كويس ان قصي مش بيدي حد. فرصه يقرب منه وانتي جربت كتير ف ريحي نفسك
نهي بحقد ولا هرتاح غير لما يكون ليا ومش هسيبو ليها نهي نصار مش بتسيب اي حاجه عايزها
لينا لا ده انتي ربنا يهديكي انتي مخك ضرب خالص سلام
خرجت تولين وعيونها جت علي قصي اللي كان واقف وساند علي العربيه ولبسه نضارة شمس لكن لفت نظرها البنات اللي كانت واقفه بتبصلو بي اعجاب قربت منه وهي بتقول بعصبيه اول مره يشوفها عليها يلا انا عايزة امشي حالا من هنا
قصي بستغراب مالك بس ياحبيبي زعلانه كده ليه في حد زعلك
تولين بدموع مفيش حاجه بس بليز انا عايزة ارجع البيت ومش حبا اتكلم في حاجه
احترم رغبتها واتحرك وطول الطريق عيونه عليها وهي كانت بتتجنب النظر لي بعد وقت كانو وصلو طلعت بسرعه وهي بتجري تحت نظرته المصدومه نزل من العربية وطلع علي الجناح بتاعه اخد شاور وغير لبسه للبس مريح واعد وهو شارد يا ترا اللي حصل مع صغيرته وصلها المرحلة دي جيه في راسه موقف ليهم وهما صغيرين تعالا بينا نروح فلاش بااك
كان قصي بيجهز شنطته عشان يسافر يكمل دراسته برا دخلت تولين وقربت منه ودموعها مغرقة وشها
قصي بخوف مابك ياحبيبتي في حد زعلك ولا اي
تولين بطفولة انت مش قولتلي انك هتفضل معايا ومش هتسبني ليه بقا هتمشي دلوقتي
قصي غصب عني يا حبيبتي لازم امشي عشان اكمل دراسه
تولين بطفولة طيب خدني معاك متسبنيش لوحدي
ابتسم بتساع اول ما جت في بالو فكره وقال بمكر هو ممكن تيجي معايا بس في حالة وحده
تولين بنتباه اي هي قول بسرعه عشان خاطري
قصي مسك ايدها وراحو اعد وهو بيقول عشان اقدر اخدك معايا في حاجه صغيرة لازم تعمليها وهتكون بيني وبينك بس مش عارف هتكوني قدها ولا لا
تولين بفرحه انا هعمل اي حاجه المهم اني اكون معاك يا قصي عشان خاطري قول اي هي بسرعه
قصي اتنهد بحيره وحسم امره وقال احنا هنسافر بس مش هنسافر بره مصر احنا هنسافر القاهرة بس محدش لازم يعرف وده هيكون سر بينا مهما حصل مينفعش حد يعرفه
تولين بستغراب طيب ليه انا عايزة افهم علي فكرة انا اقدر افهم كويس انا سني صغير بس بفهم بسرعه انت نفسك بتقول كده
قصي بحزن لولي انا مش هقدر افهم حاجه بس كل اللي بعملو عشان مصلحتنا ف المهم بقاهتحفظي علي السر ولا لا
تولين قربت ومسكت ايدو وقالت بي براءه انا معاك وانا مستحيل اقول اي سر بينا لي اي حد
قصي بي ابتسامه اتفقنا يا احلي لولي
باااك
اتنهد بحيره وحسم امرو انو لازم يصالح صغيرته ايوا هو ميقدرش علي زعلها رغم انو ميعرفش سبب زعلها من الاساس نزل المطبخ واخد معا شكولانه من اللي هي بتحبها وطلع بخبت علي الباب واستنا الرد
تولين بصوت مختنق من شددت البكاء انا قولت مش عايزة اشوف حد
فتح الباب وقال حتي انا يا لولي مش حبا تشوفيني
تولين لفت وشها النحيه التانيه عشان متضعفش وتصلحو زي كل مره
قرب قصي واعد جنبها وقال لا شكل الموضوع كبير وقليلي يا لولي يا حبيبتي فيكي اي مين زعلك
تولين بحزن مفيش حاجه انا تعبانه شويه بس مش اكتر
قصي بحنان لو خبيتي علي الدنيا كلها مش هتقدر تخبي عليا ده انا اللي مربيكي ها قولي بقا فيكي اي
تولين بدموع وغيره حارقة ده علي اساس يهمك زعلي وكمان انت اي اللي خلاك تنزل من العربية ها فرحان اوي بشكل ها ولمه البنات حوليك وكمان اللي كانو بياكلوك بي عنيهم ها رد عليا
انفجر قصي من الضحك بعد ما فهم انها بتغير عليه معقول كل الدموع دي عشان بس غيرانه عليه بس يا ترا صفيرته بتغير عليه لنو زي اخوها ولا في حاجه تانيه فاق من شروره ونوبه الضحك اللي اتلبسته على لقمه قويه في صدره وهي بتقول انت كمان بتضحك عليا انا اصلا اصلا زعلانه منك ومش هكلمك تاني وخليهم بقى ينفعوك ها
فصل ضحكته بصعوبه وقال لولي هو اللي انا فهمته صح انتي بتغيري عليا ولا انا فهمت غلط
تولين بصتلو بغيظ ومردتش عليه
قصي بجديه تولين حبيبتي انتي عارفه انتي عندي اي وبعدين انتي عارفه اني مليش في الجو ده انا مش حابب اشوفك زعلانه ف ممكن تخليني اشوف ضحكتك القمر دي
وخرج الشكولاته وهي اول ما عيونها جت عليها صقفت بي ايدها زي الاطفال وقالت لا خالص مش زعلانه بس مش عايزة لما تيجي تخدني تنزل من العربية اتفقنا
قصي وهو بيمسح دموعها اتفقنا ياقلبي انا عندي كام لولي يعني يلا ياحبيبتي ارتاحي انا لازم امشي دلوقتي
تولين بستغراب هو انت مش خلصت شغل في الشركه رايح فين تاني
قصي عندي اجتماع ياحبيبتي لعملاء جايين من بره البلد فعشان كده لازم امشي دلوقتي عشان ما اتاخرش
تولين امم طيب متتاخرش انا مش هاكل لحد ما ترجع اتفقنا
قصي بي ابتسامه اتفقنا
وباس راسها بجنان وخرج وهي اتنهدت براحه
خرج قصي ركب عربيته وطلب من السواق انو يتحرك وبعد وقت العربيه وقفت عند مخزن في مكان مهجور نزل قصي بكل هيبه وشموخ وقال هو فين
الحارس جوه يابشاا زي ما حضرتك طلبت
دخل قصي واعد علي الكرسي وحط رجل علي رجل وهو بيبص علي اللي اعد علي الارض قدامه بكل تجبر وقسوه
الشاب بخوف يا باشاا بالله عليك ارحمني انا عندي عيال عايز اربيها
اتنفض قصي من مكانه وهو بيمسكو من رقبته وقال بتجبر وانت مفكرتش فيهم ليه يابن الكلب قبل ما تفكر تخوني ده انا قصي السيوفي فوق كده انا دخلت عرين الاسد برجلك يبقا تتحمل
الشاب برعب يا باشا والله ما كنت اقصد بالله عليك اديني فرصه وحده بس
قصي بنظره شيطانيه عند امك تعرفها ولا لا ياض هي ديتك عندي طلقة تجيب اجل امك في ثانيه بس لا ورحمه امي ما هخليك ترتاح القفلة دي متتقفلش كده لازم تتقفل كبيرة
الشاب بدموع وتوسل يا باشا بالله عليك ارحمني
قصي بغضب جحيمي امك علي اللي جابتها وبص للرجالة وهما فهمو معني الاشارة اخدو وفي لمح البصر اخدو قلعو القميص اللي كان لبسه وعلقه من رجالة ونزلة في ضرب والشاب كان بيصرخ من الالم خرج قصي وعلي وشه ابتسامه خبيثه وهو بيقول خلو بالكم منو يا رجالة انا عايزو يتكيف علي الاخر
وخرج وركب عربيته وكانو معملش اي حاجه وبعد وقت رجع القصر وشاف صغرته المدللة اعده علي المرجحة في الجنينه بشرود عيونه عليها كان مركز في ملامحها كانه اول مره يشوفها قرب منها بعقل مغيب وبدا يحرك المرجحة بهدوء عكس الثورة اللي اشتعلت جوه هو ليه حابب قربها كده هل لنها بنته اللي ربها علي ايدو ولا هي حبيبته اللي مبرت قصاد عينه فاق من شروده علي صوتها الرقيق وهي بتقول بي ابتسامه قصي انت جيت امته انا محستش بيك
قصي احم لسه جاي شفتك اعده قولت اجي اشوف الصغنن اعد سرحان في اي كده لدرجه انو محسش بوجودي اول ما جيت
تولين بتسرع فيككك
ابتلعت رقها بخجل وقالت بسرعه احم قصدي يعني انك هتيجي امته عشان انا جعانه اوي الصراحه
قصي وهو بيجز علي اسنانه من المجنونه دي يخرب بيت ام طفستك دايما كده فصيله وهمك على كرشك قدامي يا اختي خلينا ناكل احسن ما تاكلينا
تولين اتنططت بفرحه زي الاطفال وهي بتقول ايوه بقى واخيرا ده الواحد كان هيتشاهد يا جدع يلا بقى بسرعه عشان انا بجد مش قادره
ودخلو بداؤ ياكل وبعد وقت كانو خلصو وكل واحد رجع علي اوضته وعقل كل واحد فيهم مشغول بلتاني
وتاني يوم صحيت تولين اخدت شاور ولبست جيب قصير بلون الاحمر وتشيرت ابيض عليه قلب احمر وكوتس ابيض بصت بصت علي نفسها بتقيم وقالت ايوا بقا ولله يا لولي انتي مفيش احلي منك اصلا
وخرجت خبطت علي جناحه وبعد ما سمح ليها بلدخول عيون جت عليها بصدمه
تولين قصي انت كويس فيك حاجه
حاول انو يتكلم كذا مره لكنو فشل وبعد اكتر من خمس دقايق جمع شتات عقلو وقال انزلي يا لولي تحت لحد ما اجهز نفسي
تولين بمكر طيب ما تخليني اعده معاك لحد ما تخلص عشان ماعدش لوحدي
قصي جز علي اسنانه وقال اممم ماشي اما نشوف اخرتها وقف قصي وهو بيظبط. لبسه ومسك الفرشه قربت منه تولين بحماس وقالت ببراءه قصي هو انا ممكن اسرحلك شعرك بليز
متدهوش مجال لرد وسحبت الفرشه من ايدو ووقفت علي اطراف صوبعها نظرا لفرق الطول وبدات تسرح شعرو ومن وقت لتاني كانت بتمري نظرة بطرف عنيها عشان تشوف رد فعلو من قربها منه
قصي هو فين قصي لكن فاجاة رجع لارض الواقع ورجع خطوة لورا وقال بمزاح وهو بيحاول يخفي توترو هاتي خليني انا اعملو انتي اصلا بوظتي
تولين بحزن امم تمام ماشي مش هعملو تاني انا هنزل استناك تحت لحد ما تخلص
قصي مسك ايدها قبل ما تتحرك وقال متزعليش يا لولي حقك عليا بس عندي ضغط شغل مش اكتر
هزت راسها بتفهم وسحبت ايدها منو بهدوء واتحركت وعلي وشها اخبث نظره ممكن ان تراها علي وجه طفلة لكن هذه هي طفلته اللي صنعها من صنع يده ام انثي متمرده
نزلت وفضلت اعده مستنيا وبعد وقت كان نزل خلصو فطار واخدها علي الجامعه وبعد كانو وصلو
قصي خلي بالك من نفسك واول ما تخلصي بلغيني
تولين متقلقش هو كده كده هكلمك لني لو معملتش كده تبقا سواد وحزن الحزن فوق راسي
قصي بصدمه بت من امته وانتي بتتكلمي كده يا خسارة المدارس اللغات لللي دخلتهالك
نزلت وهي بتقول يا عم صلي على النبي في قلبك وخليك روح يابا رشدي وبعدين مالها طريقتي ده انا قمر وما فيش مني اثنين ويلا بقى اتكل على الله شوف شغلك ولا انت عجبك وقفتك هنا والبنات كلها عماله تبص لك وهتاكلك بعينيها
قصي بضحك طيب يلا يا لمضه ادخلي
مشيت وعيون قصي علي


تعليقات
إرسال تعليق