رواية بناتي حياتي الجزء الاول الحلقه الاولى والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
رواية بناتي حياتي الجزء الاول الحلقه الاولى والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم الكاتبه ولاء يحي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
مقدمه احيانا نحب لدرجة العشق
فيسيطر القلب علي العقل
ونسير وراء مشاعرنا دون تفكير
منا من يحالفه الحظ
ومنا من يسقط في بئر الاحزان
منا من يجد السند والعون
ومنا من يسمع الجمله الشهيره
انتى اللي اختارتى
لين بطلة روايتنا
ترى ماذا يخفي لها الحب في جعبته
روايه بناتي حياتي
الحلقه الاولي
في صباح يوم في دوله الكويت و في فيلا صغيره يسكنها رجل الاعمال المصري فؤاد مع اسرته المكونه من زوجته الدكتوره منى وابنته الكبيره سيلا 23سنه وابنته الصغيره لين 18سنه وابن اخيه امير اخو سيلا بالرضاعه و يعيش معهم منذ وفاة والدته وزواج ابيه
منى : يلا يا لين اصحي هتتأخري علي امتحانك
لين:صباح الخير يا مامي هي الساعه كام
منى :صباح النور يا حبيبتي الساعه 6 يلا قومي اتوضي وصلي وتعالي افطري عشان تنزلي
لين :حاضر يا منمن حالا هحصلك
وتقوم لين وتروح للحمام وتاخد دش وتتوضاء وتلبس هدومها وتصلي وتخرج
اعرفكم بلين هي بنوته رقيقه جدا وجميله اوي بيضه شعرها اسمر طويل اوي يوصل لنص ضهرها وعيونها واسعه لونها عسلي فاتح اوي مش طويله ولا قصيره وجسمها جميل جدا متناسق بس اجمل حاجه في لين كمان روحها الحلوه وحضوره المتميز وضحكتها وحب الكل ليها واي مكان بتروح فيه بتلفت النظر ليها وتكون محط الاعجاب من الكل هي في اخر سنه في ثانوي ومستنيه تخلص امتحانات بسرعه عشان تنزل اجازه لمصر
خرحت لين لقيت بابها ومامتها علي السفره بيفطروا
لين :صباح الخير علي اجمل اب في الدنيا وحشتني يا بابي
( وباسته في خده وهي حضناه من ظهره وهو قاعد علي الكرسي )
فؤاد :صباح النور يا ليني انا رجعت مخصوص من السفر عشان عارف اني وحشتك
لين وهي بتعقد معهم لتفطر :اممممم يعني مش عشان مثلا الشغل خالص خلص ولا عشان عندك اجتماع ضروري في الشركه الساعه 10 مع انكل حامد
فؤاد وهو يرسم علي وشه علامه الاستغراب وعدم المعرفه :ايه دا اجتماع ايه انا معرفش حاجه
منى :ايه دا يا فؤاد انت نازل الشغل النهارده انت مش قولت ان احنا هنخرج نجيب الهدايه الهننزل بيها مصر
وقبل ما يرد فؤاد يدخل امير ابن اخوه ودراعه الايمن في الشركه
امير :صباح الخير عليكم جميعا وعلي القمر بتاعي الصغنن خصوصا ويبوس لين من خدها
امير بيحب بنات عمه اوي وخصوصا لين بيعتبرها بنته كمان مش اخته
لين : صباح النور يا ميرو قلبي انا
امير :انا جهزت كل الاورق المطلوبه للصفقه ياعمي وكنت عاوز حضرتك تشوفها قبل الاجتماع عشان لو حابب تزود حاجه عشان نعرضها
فؤاد وهو يبرق لامير :اجتماع !اجتماع ايه دا يا امير هو فيه اجتماع النهارده
لين وهي تاكل وتكتم الضحكه وتنظر لبابها البيهرب من الخروج لشراء الهدايه
منى :بقي كده يا فؤاد وانا المستنيه كل دا عشان انزل معك واشتري الهدايه الهناخدها ومرديتش انزل لوحدي
فؤاد بستسلام وقد انكشف امره : معلش يا حبيبتي انتي عارفه اني لازم اخلص كل حاجه قبل ما ننزل الاجازه عشان اكون مرتاح ومنشغلش عنكم وبعدين يا موني ما انتي البتتختاري كل حاجه علي زؤقك وبعدين هو في احلي من زؤقك يا حبيبتي (ومسك يدها وبسها فبتسمت منى وحضنت ايده )
منى:خلاص يا حبيبي ربنا يقويك ويوفقك ويخليك لينا وميحرمنيش منك ابدا
لين وامير سوا بصوت مثل الكمان : تيررررررار راررررر تيرررار
منى تتكثف وتنظر للاكل وفؤاد:هو انتم لسه هنا يا مفرقين الاحبه
ويضحك الجميع وتنظر لين بفرحه علي حب بابها ومامتها وتفهمهم ال مستمر من سنين
فؤاد :فين سيلا هي لسه نايمه لحد دلوقتي
لين : قصدك يا بابي هي لسه نايمه دلوقتي دي عماله ترغي مع احمد طول اليل وسمعاه عمال يقولها يا سيلا عاوزه انام مش هعرف اروح الشغل وهي نزله رغي
يضحك امير علي سيلا وخاطبها احمد وابن خالتها ويقول : دا ياعيني كل يوم تفضل تكلمه و تسهره ويروح الشغل تعبان بيكلمني امبارح بيقولي حطلها منوم عاوز انام
تضحك منى وتقول :احمد ابن اختي بيحبها ومبيحبش يزعلها ويفضل سهران عشانها وبنتك معندهاش لا رحمه ولا دم كل شويه تخليه يغير حاجه في الشقه لما طلعت روحه
فؤاد وهو بيفتكر ان في الاجازه دي هيزوج سيلا ويسيبها مع جوزها في مصر فيقول بحزن الاب :ربنا يسعدهم يارب ويتم فرحتها علي خير
لين تحس بزعل بابها ان سيلا هتجوز وتسيبه تقوم تبوسه وتحضنه وتقوله :احسن انها هتتجوز عشان افضل انا الفي حضنك وبس يا فوفو يا حبيبي
فيضحك فؤاد لحب لين ليه : لا يا اميرتي انا عاوزك انتي كمان تتجوزي وتفضل موني بس الفي حضني
فتبص ليهم لين بنظره طفوليه وترسم علي وشها الحزن والغضب :بقي كده يا بابي طيب انا قعده بقي هنا ومش هسيبكم خالص مالص بس هاااااا
يضحك الكل علي دلع لين وحبها ليهم
امير : دا انا زعلان منك يا موني زعل يعني لازم ترضعيني مع البت الرخمه سيلا وتبقي لينو اختي طيب اتجوز مين انا بقي مش لاقي عروسه في طعمتها يا ناس ( بيتكلم وهو بيقرص لين من خدودها ولين مسكت ايده عضيتها برحه )
فيضحك الكل
لين تنتبه للوقت :امشي انا عشان الامتحان دا انا نسيته
امير :استني يا حبيبتي اوصلك في طريقي
فؤاد :يلا يا بشمهندسه وشدي حيلك بقي الشركه منتظراكي
لين : اقل من مديره في الشركه دي مش هقبل
امير : الله دا انتي ناويه تاخدي مكاني بقى
لين ببتسامة جميلة :ايوه هنطلعك معاش مبكر
يضحك الكل عليهم
منى : يلا يا حبيبتي روحي احسن تتاخري و ربنا يوفقك وطمنيني اول ما تخلصي اوعي تفضلي تتكلمي مع صحابك وتنسيني
لين :حاضر يا مامي اشوفكم بخير
منى وفؤاد :في رعايه الله
و بعد انتهاء الامتحان لين واقفه مع اصحابها الانتيم شوشو وصافيه والاء وهم كوتيات بس لين بشخصيتها الجميله والمميزه بقم كلهم بيتكلموا مصري زيها
لين بفرحه : انا مش مصدقه ان احنا خلاص خلصنا المدرسه والامتحانات وهنروح الجامعه بقى
شوشو بضيق : بس الامتحان دا كان صعب اوي بجد
ترد الاء : كان مقرف دا انا لو جبت درجه النجاح هحمد ربنا
صافيه :مكنش صعب لدرجه يعني بلعكس كان في المستوي الطالب المتفوق طبعا الهو انا ولين
فتضحك لين وصافيه و تتغاظ شوشو و ألاء وكل واحده تضرب الوقف جمبها فشوشو تمسك لين وتعضها من دراعها بس بشويش هزار و الاء تقرص ودن صافيه
لين : يا عضاضه سبيني وانا مالي هو انا القولتلك متذاكريش
صافيه : اي اي وداني سيبني حرمت خالص
المهم سيبكم من الامتحان ها قوليلي بقي هنعمل ايه
شوشو :عاوزين ننظم الاجازه دي ونقضيها خروج
الاء :خروج وين يا شوشو دا هي الكويت كلها قد ايه دا هي اوضه وصاله
صافيه :تعالو نطلع مع اهلينا لبره الكويت
شوشو: والله فكره ايه رائيك يا لين و سكته ليه
لين بفرحه : انا عن نفسي مستنيه الاسبوع دا يخلص بقي وهطير علي مصر
صافيه :اوووف صحيح انتي مسافره
الاء:خليكي يا لين معنا هل اجازه ما بنعرف نتبسط من غيرك
لين : لا طبعا دا انا ماصدقت الامتحانات خلصت عشان ارجع مصر واشوف بقى اص( وانتبهت قبل ما تكمل فسكتت و بصة لصحابها الكانو بيبصوا عليها اوي وبيبتسموا)
شوشو :ايوه كملي كملي عاوزه تشوفي مين
الاء : اعترفي اعترفي عشان لما نقول بتحبي متقوليش تاني لا طبعا دا احنا جيران ومعارف وبس
صافيه بخوف : لين اوعي تسمعي كلامه وتدخلي الجامعه في القاهره احنا متفقين هندخل كلنا سوا اوعي تسيبينا يا لين احنا من kg سوا كلنا مفترقناش
تبص لين لها بحب وتطمنها: هرجع وهنكمل في الجامعه سوا ومش هنفترق ابدا( ويحضنوا بعض كلهم بحب بيقطع عليهم صوت تلفون لين وهو بيرن
لين : دا مين ال بيقطع علينا اللحظه النكد دي
فتضحك البنات
تطلع لين تلفونها وتبص للمتصل وتلقي مامتها فتضرب راسها بايدها
لين : اوووف دي مامي انا نسيت اطمنها خالص
لين :الووو
منى :انا قولت برده انك هتفضلي تتكلمي وتنسي تطمنيني
لين :سوري يا مامي انا لسه خارجه من شويه وكنت لسه هكلمك
منى : ايوه ما انتي كل مره بتقولي كده المهم طمنيني عملتي ايه
لين: هو دا برده سؤال يا منمن طبعا قفلتها وكله تمام
منى : الحمد الله يا حبيبتي هتعملي ايه دلوقتي هترجعي ولا هتروحي في مكان
لين: لسه بنتفق يا مامي هنقرر وهكلمك اقولك على طول انا فين
منى :اوكي يا حبيبتي انا هخرج انا وسيلا هنجيب الهدايه الهناخده معنا عاوزه حاجه اجيبهالك
لين : ميرسي يا مامي انا هشتري الهدايه بتعتي بنفسي قبل السفر
تدخل سيلا علي مامتها
سيلا : بتكلمي مين يا مامي دي لين
منى: ايوه
سيلا :طيب هاتيها اقولها حاجه
منى: خدي يا لين سيلا عاوزكي
سيلا: ايوه يا صايعه
منى وهي تضرب سيلا علي رجلها: بنت ايه البتقوليه علي اختك دا
سيلا وهي تبعد هروب من يد منى :سوري يا مامي مش قصدي
لين وهي تضحك لما سمعت صوت الضربه وكلام مامتها: احسن تستهلي
سيلا : اخرسس يا جزمه وقوليلي يلا انتي فين ورجعه امتي وارجعي حالا انا مش هنزل مع امك لوحدي
منى وهي تسمع سيلا:امك يا محترمه اسمها امك يا خساره تربيتي
سيلا وهي تعض شفيفها من صوت مامتها :سوري يا مامي قصدي مامتك حلو كده
لين وهي ميتة ضحك علي اختها :انا بقول تقفلي قبل ما تفضلي تغلطي ومامي تسمعك بدل ما نبعتك عروسه لاحمد نبعتك جثه يدفنك
سيلا بغيظ :بعد الشر ان شالله البت مرام زميلته الملزقه دي المهم تعالي بقي يا لين متسبنيش عاوزه اشتري حاجات ليه وانا بيعجبني زؤقك انتي عاوزكي معايه
لين :ياخبر يا سيلا كل العندك دا وهتشتري تاني دا انتي اشتريتي الكويت كلها سيبي حاجه لاهل البلد يا بنتي
سيلا :انتي مالك يا برده انتي دافعه حاجه من جيبك هستناكي ولو مجتيش يا لين شوفي انا هعمل فيكي ايه وانتي عارفه
لين : لا وعلي ايه الطيب احسن خالص انزلي وابعتيلي السواق بعربيتي وعرفيني انتم فين وانا هجيلكم هناك يلا سلام
الاء :ايه دا انتي هتروحي
لين :سوري يا بنات سيلا عاوزه تشتري حاجات لجوازها وانتم عارفين لو مرحتش ممكن تعمل فيه ايه
صافيه :لا يا حبيبتي روحي احسن دي ممكن تعمل فينا كلنا واختك ايدها تقيله اوي
شوشو :خالص احنا نروح النهارده كلنا عشان انا كمان هموت وانام ونتقابل بكرا من اول اليوم ونقضيه سوا
البنات سوا : اوكي اتفقنا
وكل منهم تروح وتركب عربيتها
تروح لين المول ال فيه مامتها واختها و يقضوا اليوم بالخروجة ويرجعوا بالليل الساعه 11
لين بتعب : حرام عليكي يا سيلا ايه كل دا انتي مسيبتيش مكان ولا حاجه مشترتهاش
سيلا : لا طبعا لسه كان فيه اماكن عاوزه اروحها
منى : ايه يا بنتي ليه دا كله هتوديه فين دا انتي عاوزه شقه لوحدك للهدوم بس
سيلا وهي بترسم الزعل : يوه بقي يا مامي مش عروسه
يدخل امير وفؤاد ويسمعوا كلمتها
امير :عروسه مين ايه يا بت الرقه دي معرفتكيش
سيلا : انت مالك يا رخم وبعدين طبعا احلي عروسه ورقيقه بكرا نشوف مجيبك
منى :بنت اتكلمي كويس
سيلا بغيظ :سوري يا مامي
امير وهو بيعقد جمب لين ويضحك هو وهي : يعجبني فيكي شاجعتك
سيلا وهي تتوعد له : لما نطلع فوق هنشوف شجاعتك
فؤاد : محدش له دعوي ب ياسو دي ارق واجمل عروسه في الكون كله
سيلا وهي بتعقد في بحضنه : حبيبي يا بابتي يامدلعني انت
فؤاد : ها يا ياسو خلصتي كل حاجه عاوزها يا عروسه
سيلا : يعني ناقص شويه حاجات كده
لين بضحك : ايوه يا بابي ناقص تشتري حيطان المولات وتاخدها معها
سيلا بتريقه : هاهاهاها ضحكتيني يا لطيفه وبعدين انتي مالك بابي قالي اشتري كل النفسي فيه صح يا بابتي
فؤاد :.طبعا انا عندي اغلي منك انتي و لينتي ويفتح ذراعه ليضم بناته الاتنين
الصباح
تلفون لين بيرن تصحي وتمسك الفون
لين :الووو
شوشو :انتي لسه نايمه اصحي يا بنتي بقي ورانا خروج
لين :امممم اوكي هصحي اهو
شوشو : تمام يا حبيبتي اجهزي علي ما اجيلك بسياره
لين: طيب ليه نتفق هنتقابل فين واجي بعربيتي
شوشو : لا خلينا بعربيه واحده مع بعض احسن انا هفوت عليكم
لين : اوكي اتفقنا كلمي البنات بقي كمان
شوشو :حصل يا حبيبتي من بدري انا سيبتك اخر واحده عشان ترتاحي شويه
لين: حبيبتي يا شوشو يلا باي هستناكي
تصحي لين وتدخل تاخد شور وتلبس وتصلي وتخرج تلقي مامتها و سيلا بره
لين : صباح الخير وتبوس مامتها
منى :صباح النور يا حبيبتي ايه مصحيكي بدري انا مرديتش اصحيكي قولت اسيبك ترتاحي
سيلا بغيظ : ياسلام اشمعني انا بتصحيني وتزعلي لو نمت وارتحت
لين بضحك :انا ولسه مخلصه امتحانات لكن انتي بتصحي متاخر بسبب كتر كلامك واحمد يا حبيبي اليفضل هيموت وينام ومش عارف منك
سيلا وهي تحدفها بمخده :متقوليش علي احمد حبيبك يا بت انت احمد حبيبي انا بس
منى : ولم هو حبببك ارحميه شويه خالتك بتكلمني بتقولي خاسس ومش بينام كويس مرديتش تقولي بسبب بنتك ارحمي الولد شويه
سيلا بضيق : يوووه بقي هو كان اشتكي لحد فيكم احنا بنحب نسهر سوا
لين بضحك : ربنا يصبرك يا ابن خالتي والله صعبان عليه من المصيبه ال جبها لنفسه لما خطبك
سيلا وهي تجري وراء لين ولين تجري تهرب منه
سيلا: تعالي هنا والله لموتك
لين وهي تجري علي الباب وتهرب منها : مامي انا خارجه هتصل بيكي اقولك انا فين
منى :مش هتفطري
بس لين مرديتش جريت قبل ما سيلا توصلها
البنات وهم قعدين سوا في كافيه بيفطروا
صافيه بزهق : انا زهقانه وعاوزه اعمل حاجه مجنونه اعملو حسابكم
الاء : هنعمل ايه هنا احنا لو عملنا اي تصرف هنا هيوصل البيت قبل ما احنا نوصل
لين ببتسامه : طيب ايه راءيكم نطلع بره الكويت
البنات سوا :هنروح فين يعني
لين :نروح دبي
البنات وهم بيبصوا لبعض
الاء :ازي واهلنا مش هيوفقواولا هيسبونا نروح
لين : ومين قال هنقول لحد مش بنقول حاجه مجنونه هو في اجن من كده
صافيه بخوف : لا لا دا اكتر من جنان مقدرش
شوشو وهي تقف ببتسامه : انا موفقه يلا بينا
لين تقف معها : يلا حد تاني جي
الاء وهي بتبص لصافيه : ها يا صافي
صافيه : يعني هو من امتي حد فينا بيروح في داهيه لوحده يلا كلنا نروح سوا
ويقفوا كلهم ويبصوا لبعض ويضحكوا وبعدها يتحركو للمطار في عربيه شوشو
شوشو وهي بتسوق : طيب هنعمل ايه
لين :هنروح نعرف اول رحله ونحجز فيها و نقضي اليوم و نرجع علي بيوتنا من غير لا حس ولا خبر زي ما نكون بنتفسح هنا في الكويت
شوشو : والسياره
لين : هنسبها في المطار طبعا عشان نروح بيها
وفعلا وصلوا للمطار وحجزوا وطلعوا الطياره وقلوبهم بدق من الخوف
صافيه : لا لا انا هنزل كده جنان غير كل مره
لين وهي تمسكها:. اقعدي بقي خالص احنا ركبنا وحجزنا رجوع الساعه 8 هنكون في الكويت اسكتي بقي
شوشو : والله لو طلال عرف ل يطلقني ( طلال ابن عم شوشو وكاتب كتابه عليها من سنه )
الاء و هي تمثل القوه زي لين : خلاص بقي اسكتي هو يوم وهننبسط فيه
وتطير الطياره لدبي وكل من البنات جوها خوف
وبعد فتره صغير تصل الطائره لمطار دبي وينزلوا البنات
الاء : ها هنعمل ايه دلوقتي مهو مش معقول هنفضل في المطار
لين :هناخد تاكسي ل برج خليفه نعمل شوبنج ونتغدا ونرجع للمطار
وفعلا يتحركواويخرجوا ويفضلوايتفسحوا ويضحكوا ويبقي يوم حلو اوي مبطلوش ضحك وجنان واشتروا حاجات كتير ولين اشترت كل الهدايه العاوزها عشان اهلها في مصر
صافي ببتسامه : لينو انتي مش هتشتري هديه ل سليم
لين وهي بتهرب بعينها بعيد عنهم : لا وانا اشتري ليه هديه بتاع ايه
شوشو بتريقه : يعني عشان جيران ناناه و اخو صحبتك بس ومش معجبه بيه ولا بتحبيه ابدا خالص
لين وهي لسه بتهرب منهم: لا انا جيبت هديه بس ل شروق اخته لكن اجيب ليه هو ليه بتاع ايه يعني
الاء : اممممم و البرفان العود الرجالي التحفه ال كنتي بتشتريه من شويه لمين بقي
ينقذ لين قبل ما ترد رنين تلفون شوشو
لتصرخ شوشو : اووووف الحقوني طلال طلال اكيد عرف
صافيه وهي هتعيط من الخوف :مترديش مترديش
لين وهي تحاول تظهر شجاعه وهي من جوه مرعبه :. لا طبعا ردي عليه ولو سالك احنا فين قوليله في مركز التجميل بتاع نفين وانا هكلم نفين اقولها لو حد سالها احنا عندها
شوشو ترد وهي بداري خوفها : اهلين طلال
طلال : اهلا بحبيبتي وقلبي وزوجتي ونور عيوني
شوشو وهي تتنهد مطمئنه انه معرفش حاجه : يسلملي الغالي
طلال :وينك شوشو اشتقتلك عيوني
شوشو : انا مع البنات في مركز التجميل حبيبي
طلال :كنت عاوز نتغدا سوا
شوشو معلش حبيبي خلينا بكرا بتعرف لينو مسافره وهنقضي اليوم سوا
طلال : اوكي حبيبتي ابقي طمنيني عليك وسلمي علي البنات
وتقفل شوشو معه وهي بتتنهد بارتياح هي والبنات ال كانو سمعين المكلمه ودمهم هرب منهم بس توصل لها رساله من طلال علي واتساب بكلمه (بحبك 😍😘)
تبتسم وتضحك وترسل له رساله بحبك و متاخدش بالها ان Gbs شغال بناء علي طلب طلال انه يكون شغال في تلفونها دايما عشان يبقي عارف مكانها ومطمن عل يل ها ويبعت له مكانها
فيبص ل عدي اخوه الجالس امامه ويقول :فعلا هم الشوفتهم في المطار موجودين في برج خليفه
يضحك عدي علي شوشو ابنه عمه وصحباتها العرفهم كلهم من وهم صغيرين و عارف جنانهم
عدي بضحك :.طيب هتعمل ايه
طلال : هتعرف دلوقتي قوم معايه
والبنات يرجعوا الكويت بعد ما كان يومهم حلو ومجنون وانبسطواجدا ومبطلوش ضحك ويخرجوا بره المطار عشان يركبوت عربيه شوشو ويروحوا بس ميلقوش العربيه ويفضلوت يدوروا عليها ويسالوا وهم مش لقينها خالص وهيتجننوا راحت فين العربيه وقفين يدورواويلفوا حولين نفسهم
بناتي حياتي
الحلقه التانيه
وصلنا ان البنات بعد يومهم المجنون رجعوا الكويت وخرجوا من المطار يدوروا علي عربيه شوشو ومش لقينها
شوشو :انا كنت ركناها هنا صح ولا انا ملغبطه
ألاء : لا كانت هنا بس راحت فين
صافيه : تعالو نلف عليها يمكن ركنها في مكان تاني
لين :وانا هروح اسال الامن كده اشوف يعرف حاجه
ويروحوا البنات كل واحده في مكان يدوروا ومش عارفين العربيه فين ويرجعوا بعد نص ساعه كلهم لنفس المكان الكانو ركنين فيه
شوشو وهي هتعيط : هنعمل ايه دلوقتي هنتصرف ازي
لين : مش عارفه افكر هتجنن هتكون روحت لوحدها يعني
من بعيد واقف يراقب طلال وعدي اخوه وعدي هيموت من الضحك وهو شايف البنات هتعيط كده بس بيص علي لين وحس بخوفها فقال
عدي: لطلال كفايه عليهم بقي يا طلال البنات شكلهم هيعيطوا
طلال :سيبهم لما يعرفوا اخرة جنانهم دا انا ماسك نفسي بلعافيه
بس وهو بيبص لقي شوشو بداءت تعيط في حضن لين فقرر انه يروح ليهم
شوشو :مقدرش كده هيعرفوا وطلال مش هيسكت لازم القي السياره يا لين
لين : انا هتصل علي امير اكيد هو هيعرف يتصرف
الاء وهي تنظر لسياره الجايه عليهم : ايه دا السياره اهي يا شوشو جيه هناك بصي مش دي بتعتك
صافيه :ايوه هي يلا بسرعه نقف قدامه ونوقفه الحرامي دا
البنات وهي بتجري علي العربيه
طلال : بيعملوا ايه المجانين دول ويوقف العربيه عشان ميخبطش حد فيهم
شوشو :انزل يا حرا ( ولسه هتكمل الكلمه لقيت طلال هو الراكب السياره فاستخبت وراء لين )
لين وهي بتهدي طلال : طلال اتكلم معايه انا عشان انا الخدتها معايه
طلال وهو يبص لشوشو : ليه يا لين هي شنطه ولا طفله ( ويتكلم ويقلد شوشو) انتي فين يا شوشو انا في مركز التجميل يا طلال
شوشو : اصل انا
طلال : انتي شو اسكتي خالص مش هنتكلم هنا يلا علي السياره اوصلكم كلكم وحسابي معاكم
ويبص لسياره القربت منهم وهما مش حاسين بيها واللي ركبها عدي
طلال : عدي خد حد معك بالسياره وصله
عدي وهو بيبص للين بعشق فهو يحبها من وهم اطفال :يلا يا لين اركبي معايه اوصلك
شوشو وهي تهمس للين :اوعي تسبيني
لين ببتسامه رقيقه : ميرسي يا عدي بس سوري انا هركب مع طلال خد انت صافي والاء وتبص ليهم تلقي انهم حضنين بعد بخوف ورعب وبيعيطوا زي الاطفال فتضحك علي شكلهم وينتبه طلال علي شكلهم فيداري وشه ويضحك
عدي بحزن :اوكي علي رحتك بس ابقي خلينا نشوفك يلا صافي هاتي الاء وتعالو بوصلكم
وتبص الاء بحب ولهفه لعدي فهي بتحبه بجنون ونفسها يحس بيها
وفي سياره طلال
طلال : بصي يا لين انتي صديقتي وبتعرفي غلوتك بس انها نسافر بدون شوري وتكدب كمان لا ما بسمحها وبعدين هي لما تكدب من هلق ولما نتجوز شو بتساوي
لين :وبعدين يا طلال هو احنا عملنا ايه يعني رحنا عملنا شوبنج ورجعنا وبعدين انتم مش جوزكم قرب ولازم تشتري جهازها
طلال : اكون عارف وموافق كمان وانا لخدها مترحش من راسها
لين : قولتلك دا كان اقتراحي انا وخدتها بلعافيه انت عارف اني مسافره مصر وفرح سيلا قرب وكنت عاوزه اشتري فستان للفرح وخدتها عشان خطري يا طلال انا عمري ما طلبت منك طلب سامح المره دي
لين وطلال اصدقاء مع فرق العمر لان طلال اكبر منها ب 5 سنين ووالده شريك ل فؤاد في الشركه ولين هي القربت بينه هو وشوشو
طلال :سكته يعني يا ست عائشه ومش بتكلمي
شوشو والدموع بعيونها : اسفه طلال وما بعيدها
ينظر لها طلال بحب ويكره دموعها فهو يعشقها : طيب خلاص متبكيش بس ما تكرريها مره تانيه وانا باخدك اي مكان بدك تروحيه
لين : لا والله يعني انا ريقي نشف معك وهي اسفه يا طلال تقول خالص طيب ايه راءيك بقي هي اللي قترحت وهي الخديتنا غصب وعافيه
فيضحك كل من طلال و شوشو علي اسلوب لين
تجلس لين وتنظر ل شوشو وطلال بفرحه و تتنهد وتتمني الوقت ان سليم يكون بيحبها زي ما بتحبه وتعيش معه سعيده
ويمر باقي الاسبوع بدون احداث مهم غير تجهيز كل الامور لنزول لمصر اجازه و لزواج سيلا
في مطار الكويت و لين بتسلم علي اصحابها و طلال معهم انا هستناكم اوعي حد يقول مش هيحضر فرح سيلا والله متعرفوش ممكن اعمل ايه
طلال بيغيظها : يعني هتعملي ايه يعني
لين : بسيطه هبعتلك سيلا تجيبك
سيلا تقرب منهم : في ايه انا سمعه اسمي بتقولو ايه اعترفو حالا
لين ببتسامه وهي بتبص لطلال :اصل طلال بيقول انه مش هيجي هو وشوشو الفرح
سيلا وهي بتبرق لطلال :ايه مين المش هيجي دا بتقول ايه يا طلال سمعني تاني كده
طلال بخوف هو عارف سيلا وايدها التقيله وجنانها :والله ما اقدر يا كبيره دا لو انتي عاوزني معكم من دلوقتي خديني في الشنطه بتعتك مش قولك لا
يضحك الجميع علي اسلوب سيلا و خوف طلال
و تبص لين لامير : امير هتنزل وهتيجي صح ومش هتتاخر
امير يطمنها : طبعا يا لين دا فرح اختي ومحدش هيسلمها لعريسها غيري
سيلا بضحك لا متقلقش انا هسلم نفسي بنفسي انا اصلا معترفه كمان وديني لاحمد بسرعه بقي
فيضحك الجميع ويضم امير سيلا
امير :ربنا يسعدك يا حبيبتي ويصبرك يا احمد ( فتضربه سيلا علي كتفه وبعدين تحضنه فهو اخوها ال دايما بيخاف عليها ويحميها)
و يركبوا الطياره ل مصر الحبيبه مع الاتفاق للقاء قريبا
وفي مطار القاهره ينتظر كل من فاروق وهو اخو فؤاد الصغير عنده 38سنه ظابط و معه احمد خطيب سيلا وابن خالتها هو مهندس ديكور عنده 27 سنه وقف وعيونه علي البيخرجوا هيتجنن ويشوف سيلا
و وقف معهم رامي ابن فريد اخو فؤاد الكبير عنده 27سنه دكتور وبيحب لين اوي ونفسه تحس بيه وتكون من نصيبه
احمد بفرحة : وصلوا وصلوا سيلا هناك اهي ويشاور بايده ليها وهي تجري عليه
سيلا :احمد وحشتني اوي يا حبيبي
احمد وهو يحضن ايدها : انتي اكتر يا قلبي بس خالص من النهارده مافيش سفر غير معايه وبس مش هسيبك تاني ابدا
فاروق : ياستي سلمي علينا ولا هو انتي مشوفتيش غير احمد بس
سيلا :حبيبي يا روقه وحشتني والله
فاروق لسه هيسلم بس لمح لين وصلت ليهم رح ساب سيلا وحضن لين اوي
فاروق بفرحه : لين قلبي وحشتني يا بت اوي ايه الحلاوه دي يخرب بيتك جمالك قمر يا بت ( بيتكلم وهو حاضن وش لين بايده الاتنين ويبوسها من خدها)
لين ببتسامه جميله : روقه وحشتني اوي عارف لو مكنش انت المستنيني كنت هخصمك وهزعل منك
فاروق : يالهوي علي الرقه شوفت يا واد ياحمد هخصمك وازعل منك دي انتي زي اخت البت الرخمه دي ( ويشاور علي سيلا)
سيلا وهي تضربه علي كتفه :بقي تسيبني وتسلم عليها وتقول انا البنسي الدنيا لما بشوفه ل احمد
فاروق : طبعا يا بنتي مدام لين موجوده تغور سيلا معروفه دي
فيضحك الجميع وتضربه سيلا علي كتفه بغيظ
فؤاد ومنى وهم وقفين ومحدش حاسس بيهم ففاروق مشغول ببنات اخوه و الاحب لقلبه واحمد مسك ايد سيلا زي ما يكون خايف ترجع تبعد و رامي عينه مسيبتش لين من اول ما لمحها وغيران ونفسه يحضنها زي فاروق ويسلم عليها
فؤاد : انا بقول نرجع الكويت تاني يا منى شكلنا محدش مستنينا
فاروق وهو ينتبه لاخوه الكبير فيجري عليه :فؤش حبيبي حمدالله علي سلامتك يا غالي انت وصلت امتي وحشنا يا راجل
فيضحك الجميع
فؤاد وهو يضم اخوه بحب : وصلت من ساعه يا خويه وانت ولا حاسس
فاروق ببتسامه : معلش يا غالي ما انت جمبك القمر النوره مزغلال عنيه و مش شايف بسببه ويبص علي منى ويسلم عليها
منى ببتسامه : يا بكاش مش هتبطل كل مره كده تشوف البنات وتنسي تسلم علينا
ويسلم الباقي علي فؤاد ومنى و يسلم رامي علي لين وعيونه كلها عشق ليها بس لين مش شيفه دا بس منى وفؤاد شيفينه وبيتمني رامي يكون من نصيب لين فهو شاب مثال للاخلاق و التفوق
ويروحوا للعربيات ويركب فؤاد ومنى مع فاروق في عربيته ومعهم الشنط وتركب سيلا ولين في عربيه رامي وتعقد لين قدام جمب رامي وهي بتبص علي اختها ال قعده ورا جمب احمد والفرحه مليا عنيهم
وينطلقوا ل بيت العيله في المنصوره
بيت العيله المكون من خمس طوابق يسكن فيه الجده (حصيبه) مع ولادها الصبيان ( فريد و فؤاد وفايز و فاروق) كل واحد منهم منهم ليه دور عايش فيه بشقه منفصله مع مراته واولاده حتي فؤاد ليه دور بيعيش فيه لما بينزل اجازه بس كلهم دايما متجمعين في بيت الجده علي الغداء
الجده حصيبه وهي وقفه في المطبخ ومصممه تعمل كل الاكل بايدها وبيساعدها زوجات اولادها سناء وسلوي
ام ايمان مرات فاروق وهي حامل وتعبانه فقعده بامر من الجده
سناء مرات فريد وام ل( رامي و ريهام و رشا)
سناء : روحي ارتاحي انتي بس يا ماما واحنا هنخلص كل حاجه متتعبيش نفسك
حصيبه بفرحه : لا انا الهعمل كل الاكل بايدي فؤاد بيحب اكلي وانا مش تعبانه وانا وقفه اصلهم وحشوني اوي اول مره مينزلوش سنه كامله
سلوي بغيره لحب الجده ل فؤاد ومراته وبناته اكتر من اي حد ( سلوي مرات فايز ابو امير وهي غيوره وحقوده وبتكره منى وبناتها جدا و بتغير منهم
هي مخلفه سالم و سميه و سها اخوات امير من الاب )
سلوي: يعني يا ماما احنا مش هنعرف نعمل الاكل وبعدين فؤاد اصلا خد علي اكل منى من غير سمنه وزيت ال ايه اكل صحي عامله فيها ست الدكتوره
حصيبه بضيق : هي مش عامله فيها يا سلوي هي فعلا دكتوره وبعدين بقولك ايه ملكيش دعوو لا ب منى ولا البنات وابعدي شرك عنهم دول بينزلوا اجازه شهر في السنه سبيهم في حالهم واحمدي ربنا وشيلي جميل انها شالت عندك خدمه امير من وهو 7سنين وتربي مع عيالها مع ان فايز اتجوزك بس عشان خاطر امير بس الواد يا حبت عيني مقدرش يستحمل و كنتي هتتطلقي لولي منى قالت ابني وانا مرضعاه و هيتربي مع بناتي هو اخوهم
سلوي بضيق لدفاع الجده عن منى : لا هي خديته عشان مخلفتش صبيان معرفتش تجيب غير بنتين وبعد طلوع الروح
حصيبه بغضب : مخلفه بنات ايوه بس ربيته وعلمتهم وبقي نعمه البنات بيتمناهم كل شباب و اولهم ابنك ياختي سالم العاوز يتجوز لين
لسه سلوي هترد ف مسكتها سناء
سناء :خالص يا سلوي بقي بقولك روحي شوفي فايز جيه كده ولا لسه
فتذهب سلوي بغضب و تتوعد ل منى وبناتها
حصيبه : ربنا يصبرك يا فايز يابني
سناء :متزعليش يا ماما انتي عارفه سلوي مبتحبش منى عشان كانت صحبة امينه الله يرحمها وهي الجوزتها لفايز
حصيبه :عارفه يا بنتي عارفه
تدخل رشا بفرحه
رشا : وصلو يا ناناه وصلو تحت
تفتكره ايه هيحصل نعرف الحلقه الجايه
بناتي حياتي
الحلقه التالته
تقف العربيات قدام بيت الجده في المنصوره في حي هادي جميل وكل بيت قدامه جنينيه صغيره خاصه بيه
فريد و هو واقف قدام البيت في انتظارهم : حمدالله علي السلامه نورت المنصوره يا فؤاد
فؤاد وهو يحضن اخوه : منوره بيك يا حبيبي
فريد : ازيك يا دكتوره نورتي مصر كلها
منى : الحمد الله يا حج فريد منوره بيك صحتك عمله ايه
فريد: الحمد الله بخير الغالين ولاد الغالي ازيكم يا بنات ايه القمرات دي
البنات يسلمو علي عمهم بحب وشوق ففريد طيب والكل بيحبه
فريد : ادخلو يلا الحجه من الصبح وهي في المطبخ مصمم تعمل الاكل بنفسها
فؤاد : ربنا يديها الصحه بصراحه اكل الحجه مافيش زيه
رشا وهي تضم لين ولسه مطلعوش وواقفين قدام البيت
رشا :وحشتيني يا بت ايه الغيبه دي اول مره متنزليش في نص السنه
لين وعيونها علي الواقف عند عربيته وبيقرب منهم : ما انتي عارفه يا رورو ثانوي بقي وكان لازم اركز
سليم وهو بيقرب من احمد وسيلا وعيونه علي لين
احمد : ايه يا عم الزفت انا ما صدقت ارتاح منك ومشفش وشك النهارده
(سليم واحمد اصدقاء وبيشتغلوا في شركه ديكور سوا وبيرتبوا يفتحوا شركه خاصه ليهم هما واتنين اصحابهم )
سليم :.زفت ! ماشي ياحمد انا هسكت بس عشان خاطر سيلا عارف ان سيلا هتاخد حقي (ويسلم عليها )ازيك يا سيلا حمدالله علي السلامه
سيلا ببتسامه :الله يسلمك يا سليم اخبارك ايه وازي طنط
سليم : الحمد الله بخير ( و يروح ناحيه لين ويسلم عليها)
سليم بهدوء وعينه في عيون لين : ازيك يا لين حمدالله علي سلامتك الدنيا بحالها نورت
لين وقلبها بيدق وايدها بتترعش من لمسة سليم ونظرته ليها
لين : الحمد الله الله يسلمك ازي طنط وشروق و مروه
سليم : بخير شروق اول ما تعرف انك وصلتي هتيجي تجري اصلك متعرفيش هي بتحبك وانتي وحشتيها ازاي
رامي وهو غيران لانه عارف محاوله سليم التقرب من لين
رامي : يلا نطلع مش هنفضل واقفين في الشارع كده الكل طلع وناناه مستنيكم ( ويبص لسليم) ما تتفضل يا سليم تتغدا معنا
سليم بنظره غيظ لانه عارف حب رامي للين
سليم : لا تسلم انا عندي مشوار بس هرجع بسرعه وجيب شروق ونيجي نسهر معكم
سيلا :خالص واحنا هنستناكم نسهر للصبح سوا
ويدخل الجميع لبيت الجده
الجده : اهلا اهلا ببناتي و حبايبي
سيلا ولين يجروا لحضن جدتهم وضمتهم هما الاتنين
لين :وحشتيني يا ناناه اوي
سيلا : وحشتيني يا حصيبه يا قمر
الجده ببتسامه وفرحه : يا بت قولي ناناه ايه حصيبه دي
سيلا : ناناه مين دا انتي شكلك اصغر مني وبعدين دا انا ناويه في فرحي اسيب الكل واديكي بوكيه الورد وونجوزك بعدي بقي ونفرح بيكي
فيضحك الجميع وتضرب الجده سيلا علي ايدها
الجده : يابت اعقلي انا عارفه انتي هتجوزي ازي
لين بضحك : متقلقيش يا ناناه احنا جيبنا الكتالوج بتعها معنا و هنديه لاحمد ونمضيه اقرار ان البضاعه لا ترد ولا تسترجع
فيضحك الجميع علي شقاوه البنات وكلامهم وبعد فتره من الكلام والهزار والضحك
.
الجده :طب يلا قوموا ناكل دا انا عمللكم كل الاكل البتحبوه
فؤاد وهو يبوس ايدها وراسها : تسلم ايدك يا ست الحبايب
ويذهب الجميع للسفره للاكل
لين : الله رقائق وممبار احمدك يا رب
سيلا : ايه دا كله حرام عليكي يا ناناه انا مش هقدر اقاوم وكده هتخن علي الفرح
الجده : ياختي اتخني خلي الواد يلقي حاجه فيكي يمسكها ولا يا حبت عين امه هيلقي عصايه في ايده
فيضحك الجميع
سيلا بكسوف : في ايه يا حجه انتي بتشرديني قدام خطيبي
لينتهي الغداء بضحك وهزار ومعكسات البنات ل الجدتهم وعمامهم
وبعد الغدا الستات تشيل الاكل ويعملوا الشاي
والجده تعقد مع ولادها الصبيان في الصالون
فايز بضيق وحزن : بقي يعني يا فؤاد مكنتش عارف تجيب امير معاك وانت راجع
فؤاد : انت عارف يا فايز امير دراعي اليمين وهو مكاني في الشركه وبعدين يا سيدي هو نازل قبل فرح سيلا بكام يوم
فايز بحزن لبعد ابنه : انا مش عارف الواد دا هيفضل بعيد عن حضني لحد امتي انا كبرت وعاوزه معايه وجمبي بقي
الجده : كبيرت ايه يا فايز دا انت اصغر عيالي وبعدين مهو قالك يا حبيبي انه هيجي عشان فرح سيلا يعني هانت اهو
فايز : اعمل ايه بس يا ماما تعبت انا مكنش المفروض اسيبه يبعد عني من وهو صغير كان لازم يتربي في حضني وكنت طلقتها هي وغارت
فريد بحزن علي حال اخوه : وبعدين يا فايز انت بتعيد في القديم ليه وبعدين سلوي بنت عمك وبتحبك وكانت حامل كنت تطلقها ازي بس
الجده : وبعدين هو راح فين ما اتربي في حضن اخوك وانت عارف فؤاد ومنى بيحبوه قد ايه
فؤاد : والله امير دا ابني وعمري ما اعتبرته غير كده
فايز وهو بيطبطب علي رجل اخوه : انا عارف يا خويه انك بتحبه وكنت احن عليه مني ربنا يباركلك و يخليلك مراتك و بناتك
فؤاد ببتسامه : ويخليلك ولادك ويفرحك بيهم يا حبيبي وانا يا سيدي قررت افتح فرع لشركه في مصر و هخلي امير يمسكه ويفضل معك علي طول ايه راءيك
فايز وهو يحضن اخوه : ربنا يزيدك من نعيمه يا حبيبي
وفي الحديقه الصغيره الخاصه بلبيت قعدين البنات سيلا و لين ورشا وسميه وسها
سيلا : هي البت ريهام هترجع امتي من السفر
رشا : كمان 10 ايام ان شاء الله هتيجي هي وجوزها وابنها يوسف هتجنن وشوفه صوره صغير كده وعثل
لين ببتسامه : انا مش مصدقه ان ريهام بقيت مامي خالص وتعرف تتعامل مع اطفال دي كانت بتخاف تبص عليهم
سيلا بضحك : فكرين لما ايمان مرات انكل فاروق ولدت صبا وريهام اول ما شافتها بتقولهم ايه دا دي معندهاش سنان و فضلت تعيط ههههههههههه
ضحكو البنات كلهم لما افتكره شكل ريهام
سميه : دا انا نفسي اعرف عملت ايه اول جوزها دي اتعملت ازاي
رشا : ما دا الكان مخوف ماما وكانت رفضه تسافر عروسه معه بعد الفرح علي طول بس الحمد الله محمد طيب وابن حلال و عرف يتعامل معها
سها : ايه راءيكم نخلي ريهام تجيبلنا الفساتين من امريكا معها
سميه : لا انا بحب اشوف فستاني وقيسه وشوف شكله عليه بعيني قبل ما اشتريه
لين وهي تشرب العصير وتبص عليهم : انا جيبت الفستان بتاعي اصلا
سيلا وهي مستغربه : جيبتيه امتي انا مسيبتكيش خالص وكل ما ننزل نشتري حاجه رجلي علي رجلك
لين بعفويه ومن غير ما تاخد بالها : جيبته من دبي لما كنت مع الب
( وتسكت وترفع حوجبها لفوق لما تفتكر ان سيلا متعرفش بليوم ال راحو فيه دبي)
سيلا وهي تنقض عليها وتمسكها من هدمها من عند كتفها زي الحرميه
سيلا : دبي رحتي دبي ومقولتيش دا انا هموتك وال لا اموتك انا ليه انا هسيب لمامي الطلعه دي
لين بالم من سيلا المسكه وقعده عليها : ااااي اي هتموتيني قومي بس وانا حكيلك
قامت سيلا ورجعت مكانها : اتفضلي احكي حالا وبالتفصيل واياكي تنسي حاجه انا بقول اهو لا وال اقولك هي مامي الهتخليكي تقولي بتفصيل ياااااا
لين وهي بتسكتها : هحكيلك والله اصبري بقي
( وحكيت ليهم كل الحصل اليوم دا والعمله فيهم طلال وعدي
البنات وسيلا عملين بيضحكه)
سيلا بضحك : اهو الواد طلال دا تربيتي وانا العلمته يعمل مقالب
رشا : ياخبر يا لين ومخفتيش تسافري لوحدك وتركبي طياره
لين : هخاف من ايه انا عارفه دبي نزلتها كتير مع بابي و الطياره ركبتها اكتر ما قعدت في بتنا
سيلا بغيظ : بس انا هوريك يا لين عشان تروحي من غيري وانتي عارفه اني كنت هموت وروح دبي اشتري جهازي من هناك
لين لترضي اختها : يا حبيبتي انا جيبتلك كل الميكب ولانجري الكان نفسك فيهم وجيبتلك كمان فستان الحنه بس ايه وووووا هيجنن عليك
سيلا بفرحه وتحضن لين : ايوه بقي هي دي لينو حبيبتي و تبوسها
يدخل سالم ابن فايز في الوقت دا
سالم : اوعي بقي وانا قول هو ايه النور الطالع من بيتنا دا
سيلا : لا يا واد كل بعقولنا حلاوه انت كنت فين يا واطي انت مش عارف ان احنا رجعين النهارده
سالم وهو يقرب من سيلا ويسلم عليها ويبوس ايدها زي الافلام
سالم : اعمل ايه بس يا ستي عمامك سابو المحلات ومشيوا هما وانا ادبست في القعده مكانهم لحد ما اقفل
ويقرب سالم من لين وينزل قدمها وهي قعده علي الكرسي ويبصلها بفرحه
( سالم مش بيحب لين الحب الاحبه ال عارفينه هو بس شايف انها العروسه المثاليه وان مافيش بنت زيها دلوقتي ادب واخلاق ورقه وجمال بس بيتمنالها السعاده عموما غير ان سلوي عماله تلعب في دماغه عشان يخطبها نفسها حد من بنات مني يبقي تحت ايدها )
سالم : هو انا لو حضنتك وبوستك علي قد ما انتي وحشاني هيحصل حاجه والله ما هيحصل حاجه
لين وهي عارفه طريقته وبتحب سالم بس زي اخوها هي بتعتبر ولاد عمامها كلهم اخواتها
لين : لا يا سلوم مش هيحصل بس غير ان رقبتك دي هتمش لوحديها بعيد عن جسمك
سالم بضحكه : اموت فيك وانت شراني كده يالهوي وحشتيني يا بت
ويدخل الجنينه في الوقت دا سليم وشروق وسليم يشوف سالم وهو مقرب كده من لين ويضايق اوي ويغير ولين تقف بسرعه من الخضه
تفتكروا سليم هيعمل ايه وهيقول للين انه بيحبها ولا لا هنعرف الحلقه الجايه
بناتي حياتي
الحلقه الرابعه
يدخل سليم هو وشروق الجنينه ويشوف سالم وهو قريب من لين فيغير ويضايق اوي
تعالو اعرفكم بسليم ( سليم مهندس ديكور عنده 27سنه ابيض وشه رفيع جميل عنده غمزتين حلوين اوي بيظهره وهو بيتكلم او يضحك شعره بني ناعم مرجعه لورا جسمه رياضي جميل طول بعرض عايش مع مامته واخواته البنات الاتنين شروق صحبت لين اوي اكبر منها بسنه عندها 19 سنه في كليه اداب بس هي ولين اصحاب من وهم صغيرين مروه بقي عندها 25 وبتغير من لين وسيلا اوي وشايفهم بنات مدلعه وهنتعرف عليها اكتر في الروايا
ولدتهم الحجه عواطف ست قويه و شديده اوي وبتحب سليم بجنون اكتر حد بتحبه ومتعلقه بيه في الدنيا حتي اكتر من بناتها وبتخاف وبتغير جدا عليه وخايفه من اليوم الهيتجوز فيه ودايما تقول مراته هتاخده مني )
لين تقوم مخضوضه لما شافت سليم داخل بس تحاول تدري خضيتها وتجري علي شروق
لين : اهلا اهلا بشروق وحشتيني اوي
شروق تجري لحضن لين : يا بنت الذينه ايه يا بيت الغيبه دي وحشتينا اوي
لين : انتي عارفه بقي الثانويه وكان لازم اركز واذكر
شروق : وهو يا بت البيذكر بيحلو كده دا انتي بقيتي قمر
لين ببتسامه : دي عيونك يا حبيبتي الحلوين تعالو اتفضله
تروح شروق وتسلم علي سيلا و البنات ولين وقفه وحسه بغضب سليم بس مش عارفه ليه هو زعلان وفضلت سكته مكسوفه تكلم فبعدت عنه وقربت من البنات
سالم : ايه يابني مالك وقف متنح كده ما تدخل
سيلا : اهلا يا سليم اتفضل وقف كده ليه
سليم وهو يبص للين وهي وشها في الارض مكثوفه منه
سليم بغيظ : لا ابدا بس ملقيتش احمد ورامي قعدين فقولت امشي
سالم : ايه هو انا مش كفايه يابني ولا ايه
سليم : لا يا عم كفايه بس انا استغربت انك قعد مع البنات لوحدك ولازق جمب لين ( ويبص للين بضيق فلين تحس انه غيران وتفرح اوي من جوها )
سليم وهو بيعقد : هو فين احمد ورامي
رشا : كانو جوه مع انكل فواد هدخل انادي عليهم اتفضلو
ويعقده كلهم سوا ولين قعده جمب شروق و سميه وسليم قعد في وشها
ويجي احمد ورامي عليهم
احمد : ايوه بقي القعده الحلو رجعت اهو واهم حاجه وجود الوجه الحسن (يقولها احمد وهو بيميل علي سيلا )
سيلا : ايوه عشان كده من وقت ما وصلنا وانت قعد جوه وسيبني
احمد يمسك ايدها: مهو انا مكنش ينفع امش النهارده من غير ما احصر انكل فؤاد واخد منه معاد الفرح وبقاله ساعتين منشف ريقي
سيلا بهتمام : طيب ايه الاخبار طمني
رامي وهو بيقعد جمب سليم وقدام لين
رامي بضحك : يا ستي ما احمد كان عمل حسابه يحطكم قدم الامر الواقع وعمي طبعا اتعصب ولو مكنتش ناناه وطنط مني وابويه كان زمانه ضربه
سليم بضحك : انت عملت برده القولت عليه
سيلا ولين والبنات مش فهمين حاجه
لين : هو في ايه متعرفونا حصل ايه
احمد : فيه يا ستي اني حجزت القاعه وحددت اليوم والفرح كمان اسبوعين بظبط
سيلا بستغراب :اسبوعين ازي والشقه دا لسه مجبناش الفرش وبعدين القاعه لسه مخترتهاش
احمد وهو بيبص لسيلا : بصي بقي يا سيلا انا بعد عنك اكتر من كده مش قادر ومش عارف يا ستي اشوف شغلي ولا اعمل اي حاجه وانتي بعيد عني و القاعه انا اخترت احسن قاعه موجوده والشقه مش ناقصها غير انك تنوريها وبس
سيلا: ازي يا احمد انا كنت عاوزه مهندس ديكور يفرشها الشقه ويظبطها
احمد بستغراب : نعم يا روح خالتي امل انا بشتغل ايه بياع باميه
فيضحكه كلهم علي سيلا واحمد
سالم وهو يضحك : لا واضح انها واثقه فيك كمهندس
سيلا بكثوف : لا انا عارفه طبعا ان احمد احسن و اشاطر مهندس بس كنت استني شويه
احمد وهو يشد كرسيها ويبقرب وشها لوشه: انا عارف يا حبيبتي انك قلقانه زي اي عروسه هتسيب بيت اهلها بس انا احمد يا بت حبيبك هتخاف تعيشي معايه
سيلا بكثوف : لا طبعا يا حبيبي انا بستني اليوم الهكون فيه معك و في بيتك
كل القعدين يتنهدو وبيصه لبعض ويقوله .#هييييييييييييييح
رامي : ايه يا عم انت وهي خلي فيه شويه دم احنا قعدين وكلنا سنجل ارحمو
احمد بضحك : ها يا سيلا قولتي ايه عاوز اعرف رائيك
سيلا تبص للبنات وبفرحه : بنات انا هتجوز كمان اسبوعين
وتقوم تصرخ هي والبنات سوا ويحضنها ويبوسها
سالم بضحك : مبروك يا احمد يا حبيبي اخدت المجنونه
احمد بضحك : عقبالك يا حبيبي لما تاخد المهبوشه
رامي : انا بقول انك استعجلت فانت تدخل لعمو فؤاد وتقوله انك رجعت في كلامي
احمد : تفتكر يرضي
سليم بضحك : والله هتوحشنا يا صحبي كنت طيب
احمد : شكرا الله سعيكم
وتنتهي اليله بضحك وفرحه
ويفضله طول الاسابيع الفاضلين بيجهزه ويرتبه امورهم للفرح وقبل الفرح بيومين توصل ريهام وجوزها وابنها و في نفس اليوم يوصل امير كمان ويستقبلهم في المطار رامي وسالم فتوصل طياره ريهام الاول وتخرج تلقي اخوها وقف هو وابن عمها
ريهام. وهي بتجري لحضن رامي : رامي حبيبي
رامي بحب : حمدالله علي سلامتك يا حبيبتي هاتي هاتي القمر دا ( وياخد ابنها من ايدها)
ريهام : ازيك يا سالم
سالم : حمدالله علي سلامتك يا ريري نورت يا دكتور محمد
محمد : دا نورك يا سالم فيك الخير والله انا صاحبي شاف اخته وابنها نسيني خالص
رامي وهو بيسلم علي صاحبه وجوز اخته : معلش الواد ابنك العسل دا خد عقلي حمدالله علي سلامتك يا صحبي
ليخرج امير في الوقت دا
امير : مين دا ال كل عقلك يا دكتور وبعدين انت اصلا عقلك طاير من زمان انت هتلبسها للواد
سالم يجري علي امير اخوه : حبيبي وحشتني ياض
امير يحضن اخوه الصغير بشوق وحب : انت اكتر يا سالم وحشتوني كلكم
ريهام بفرحه : امير محدش قالي انك جي النهارده مش مصدقه بقالي كتير مشوفتك
امير : حمدالله علي سلامتك يا ريهام حمدالله علي سلامتك يا دكتور
محمد : الله يسلامك يا امير احلي مفاجأه والله
ويسلمه كلهم علي بعض بشوق وحب ويركبه عربيتهم للمنصوره ريهام وجوزها وابنها يركبه مع رامي و امير يركب مع سالم
وبعد وصلهم المنصوره وترحيب بيهم وفرحت الجده ان كل ولادها واحفادها حوليها وفرحه فايز اكتر برجوع امير فحب امير في قلب فايز من حبه لامينه امه الله يرحمها وعشان كده سلوي بتكرهو
فايز : ياااااا متتصورش يا امير انا قلبي مرتاح ازي وانت قدام عنيه كده
امير وهو بيوس راسه : ربنا يخليك لينا يا حج ونفضل مجمعين في خيركم جميعا
الجده بفرحه : عارف يا واد يا امير انا بقالي قد ايه مشوفتش ابوك فرحان كده
سلوي بغيظ : يعني هو احنا منكدين عليه يا ماما
مني : لا طبعا يا سلوي ماما متقصدش كده
سلوي بضيق : والله انا عارفه ماما من قبلك يا مني دي مرات عمي و متشغليش بالك بينا انتي احنا طول النهار وشنا في وش بعض مش مستنينك تيجي تفهمينا بعض
امير ليغير الحديث : فين سميه وسها ولين مشفتهومش لحد دلوقتي
الجده وهي بتشاور علي سيلا : البت المفتريه دي يا بني مشغله العيله كلها تحت امرها بعتتهم يجيبه طلب من طلباتها المبتخلص
سيلا : مبلاش انتي يا جميل مش كفايه مش عاوزه تعملي القولتلك عليه
الجده بكثوف : اختشي يا بت بدل ما اقوملك
فايز بحب : تعال يا امير يا حبيبي اطلع ارتاح اوضتك جهزه محدش بيدخلها غيرك
امير : لا يا بابا اسمحلي انا هقعد هنا مع ناناه
فايز بزعل : ليه كده يابني دا بيتك وبيت ابوك
امير : مهو هنا بيتي برده يا بابا ولا ايه
فايز : لا انت هتطلع معنا فوق في بيتي وتحت عنيه حتي وانت نايم
سلوي بغيظ من فايز : ما تسيبه برحته يا فايز هو عيل خايف يشيل الغطا من عليه
سيلا بضيق وهي بتوشوش سالم : واد يا سالم ما تسكت امك احسن انا علي اخري منها
سالم بغظ من امه : وحياتك من امبارح وانا بحاول اشد الفيشه بتعتها
سيلا : طيب ايه متشديتش ليه
سالم بضحك : الفولت كان عالي وكهربتني بعيد عنك
فتضحك سيلا وسالم
سلوي بغيظ : والله يا فايز انت فرحتك برجوع امير اكتر من فرحه فريد وسناء بريهام وحفيدهم الاول مره يشوفه دا معملوش زيك كده وبنتهم جيت شافتهم وراحت لحماتها ومزعلوش
سيلا وحاسه ان امير زعل ومخنوق من كلام مرات ابوه :. بما انك بقي يا انكل فايز امير وحشك النهارده لازم ينام معك في اوضتك في حضنك
سالم بفرحه : لله وانا معكم ياااااا انام كده انا واخويه في حضن ابويه دا حلم من احلامي ولتزم يتحقق
فايز بفرحه : انا موافق انت واخوك هتنام في حضني النهارده
سلوي بضيق : وانا اروح فين يا سيلا هانم لما ينام في حضنه
سيلا :. هو النهارده حد فينا هينام يا طنط دا اليوم القبل حنتي كله سهر ولو حضرتك بقي حبيتي تنامي مش هتلقي اجمل من حضن ناناه
الجده وهي بتبرق لسيلا : اشوف فيكي يوم يا مضروبه
فيضحك الجميع علي الجده
ويجي يوم الحنه والبيت كله مليان من الاهل وجيران والاصحاب و شوشو وصافيه والاء جم مع اهليهم يحضره الفرح فهم اصدقاء وشركاء
سيلا تلبس الفستان ال لين جيبته ليه ويعجبها اوي والكل يتكلم علي جمالها وشياكتها ولين كانت اميره والكل بيبص عليها ومعجب بيها ويفضله يغنه ويرقصه طول اليل
ونوصل للفرح وسيلا في فستانها الابيض ويبقي زي ما اتفقت مع احمد مش عريان بس شيك جدا ورقيق وهي تكون ملكه متوجه والميكب هادي وشعرها رفعته شويه هو مش طويل زي شعر لين بس عملته تسريحه رقيقه وحطت فيه تاج رقيق مع الطرحه وكانت جميله
اما لين بقي فكانت حوريه من الجنه لبسه فستان اسود في كت بينك وبطانه الظهر لون الجسم كان فستان رقيق زيها والميكب زود جمالها وخصوصا انها مش متعوده تحط اي حاجه في وشها فكانت مفاجأه للكل وشعرها سيب علي ظهرها كل اليشوفها تخطف قلبه وعنيه
مني كانت خايفه علي بناتها اوي من الحسد و فؤاد تعب من الناس العمله تكلمه علي لين وعاوزين يخطبها
طلع فؤاد يشوف سيلا وياخدها عشان يسلمها بايده لعريسها بس قلبه بيدق و مش قادر يسبها وعمل يفتكر من اول ما اتولدت وشيلها ويفتكر كل لحظه من وهي صغيره واول مره مشيه ورحت لحضنه ويفتكر شقاوتها وضحكتها و مكنش عارف ازي النهارده هتبعد عن حضنه وكان خايف عليها اوي هي ولين وعشان كده دايما بيقربهم من ولاد اخواته عشان يبقي ليهم اخوات صبيان لما وصل لباب الاوضه ال فيها سيلا
ريهام : مالك يا عمي وقف كده ليه مش هتدخل تجيب سيلا
فؤاد : بقولك يا ريري نادي علي امير ورامي وسالم خليهم يطلعو هنا
ريهام : حاضر يا عمي حالا
وتنزل ريها تنادي ليهم فيطلعه التلاته لعمهم وكانو شباب يفرحه القلب ورجاله و البدل زودت جمالهم ورجولتهم وقفه علي باب اوضه سيلا مش عارفين عمهم عاوز ايه فخرج عمهم ليهم وهو ماسك سيلا في ايده
فؤاد ببتسامه : انا مخلفتش ولد وطول عمري كان نفسي في ولد مش عشان حاجه غير انه يكون سند وظهر لبناتي بس ربنا عوضني بيكم انتم التلاته ولادي و ولاد اخواتي فانا هسلم سيلا ليكم انتم وانتم هتسلموها لاحمد انتم التلاته عشان بعد ما موت انتم هتكون مسؤلين عنهم مكاني ويوم القيامه هسالكم انتم عليها قبل احمد
الولاد والبنات سو وعيونهم دمعت من احساسهم لخوف فؤاد وحزنه لبعد سيلا : بعد الشر عنك ربنا يطول في عمرك
فؤاد يبوس سيلا و يديها ل ولاد اخواته فامير يمسك ايدها من ناحيه اليمين و رامي من الشمال وجمبه سالم وينزله بيها
لين تقرب منه بحب : انا بقي مش هتنازل اني انزل وانا مسمه ايدك انت ( فتقرب سميه من عمها وتمسك ايده التانيه)
سميه: وانا كمان هنزل في ايدك
فيقربه كل البنات : كلنا مش هننزل غير مع حضرتك
فؤاد بضحك : انا كده هتخسد يا بنات ومني هتغير
فيضحكه كلهم بعد ما قدره يرجعه ال ضحكه علي وش فؤاد
ويوقفه الشباب التلاته قدام القاعه وبينهم سيلا قبل ما الباب يفتح والكل منتظر ان فؤاد هيدخل بسيلا بس يفتح الباب وتدخل سيلا وسط التلات شباب بشكل جميل يعجب الكل والشباب كلهم فردين جسمهم ومشيه بيها واغنيه زفوني علي بيت حبيبي شغاله زي ما اختارت سيلا لحد ما وصلها لاحمد واخدها منهم بفرحه وحب
ودخل فؤاد وهو مسك لين ومعه بنات اخواته واصحابهم مشين حوليه
مني ببتسامه : انت ليه منزلتش بسيلا وسيبت الولاد يوصلها لاحمد
فؤاد : يعني القي معايه كل البنات الحلوه دي وسيبهم مش لازم ادخل كده وسط الورود دي والكل يحسدني
مني وهي عارفه حزن فؤاد علي بعد سيلا : عقبال ما تشيل ولادها يا فؤاد وتجوز لين
فؤاد ببتسامه : ياشيخه انا مش قادره علي بعد واحده بتدعي لتانيه انسي انا جوزت سيلا عشان ابن اختك وهي بتحبه لين هتفضل في حضني
تضحك مني وتضم دراعه وتحط راسها علي كتفه
ويبداء الفرح برقصه سلو واحمد كان حضن سيلا وفرحته طايره من عيونه وسيلا مكسوفه ولين والبنات والشباب وقفين جمب بعض وفرحنين وبداء الرقص والكل اشترك وسليم كان هيتجنن كل ما يشوف لين بترقص مع سالم او رامي وعاوز يخطفها من كل العيون الهتاكلها من جمالها وكل ما يقرب منها اصحابها ( شوشو وصافي والاء) الوخدين بالهم من غيرت سليم يشدها بعيد عنه ويقربها من ولاد عمها وهو هيتجنن والغيره طلعه من عينه ونفسه يضرب كل الشباب الفي الفرح
لين كانت فرحان باختها جدا ومش واخده بالها خالص من غيرت سليم بس شوشو وصافي والاء عملين يضحكه و مصممين يجننه سليم عشان يعترف ليها وكل شويه يدخله حد يرقص مع لين من ولاد عمامها بس ريهام قربت من لين قالت ليها ان مامتها عاوزها فنزلت وراحت ليه وسليم خد باله وعينه معها عاوز يعرف رحه فين مني طلبت من لين تطلع الاوضه في الفندق ال كانت سيلا بتجهز فيها وتجيب تلفونها عشان نسيته خرجت لين بره القاعه وطبعا سليم جري خرج ورها وطبعا البنات التلاته وخدين بالهم وخرجه وراهم
لين وهي ماشيه تلقي حد بيشدها من ايدها وبيخرج بيها بعيد عن القاعه
لين بخضه : ايه في ايه وخدني فين سيبني
سليم بضيق وغضب : مش هسيبك يا لين انا ماسك نفسي عنك من الصبح
لين وهي بتشد ايدها منه وتوقف بعد ما بعده عن القاعه
لين : مسك نفسك عني ليه يعني انا عملتلك ايه وبعدين انت ازي تسمح لنفسك تمسك ايدي كده اصلا
سليم بعصبيه : كمان مش عارفه عملتي ايه عمله ترقصي من سالم شويه ورامي شويه ايه متحترمي نفسك شويه
لين بغضب : انا محترمه جدا علي فكره وبعدين دول اخواتي وارقص برحتي وبعدين انت مالك اصلا بيه بتددخل ليه
سليم يشدها من ايدها ويقربها منه اوي لدرجه انها خبطت في صدره وحطت ايدها علي صدره وهو مسك كتفها
سليم وهو باصص لعينها بحب وغيره وشوق ولهفه : بدخل لاني مسمحش للهتبقي مراتي ترقص مع حد كده انا بغير عليكي بجنون انتي اصلا ليه انا وبتعتي ومحدش يلمس حاجه بتعتي ابدا
لين وهي بتبص لعينه وبتسمع كل كلمه بيقولها قلبها بيدق مع كلامه وقربه ليها ومش عارفه تقول ايه هي فرحانه سليم اخير اتكلم
سليم وهو بيبص لعينها وتايه فيها وببتسامه رقيقه : انا بحبك يا لين
ونكمل بكرا ونعرف لين هتعمل ايه بعد لما حلمها بيتحقق قدمها
بناتي حياتي
الحلقه الخامسه
لين من فرحتها تاهت عن الكون وفضلت بصي لسليم من غير ما تكلم ونسيت انها تقريبا في حضنه وسليم عاوزها تفضل كده ومتبعدش عنه بس تفوق وتبعد عنه وتجري وتسيبه وهي حاسه انها طايره من الفرحه
سليم ببتسامه وفرحه :ااااااه طعمه طعامه بنت الايه بحبها اوي
لين تطلع جري علي الجناح الخاص الكانو بيجهزه فيه وترمي نفسها علي الكرسي وتحط ايدها علي قلبها من كتر ما بيدق من الفرحه بس تلقي الباب بيخبط
لين لنفسها : لا مش ممكن يكون هو لا مستحيل يكون مجنون لدرجه دي وتقوم للباب ومن وره مين
صافي : افتحي يا لين انا صافي
وتفتح لين الباب ويدخله البنات التلاته جري ويشدها وياخدها لوجوه الجناح
لين بستغراب : في ايه مالكم
الاء : اعترفي حالا قالك ايه وايه حصل
لين بستعباط :هو مين دا
شوشو :بت بطلي استعباط احنا شوفنكم دلوقتي وانتم مع بعض وكان ماسك ايدك وتايهين في عيون بعض
لين بفرحه تتنهد : ااااه طيب بصو هقولكم بس مش دلوقتي عشان الفرح يلا ننزل دلوقتي عشان سيلا
البنات : ماشي بس هنعرف كل الحصل بتفصيل
لين : اوكي يلا بينا
ونزله البنات ودخله القاعه ورحت لين لمامتها واديتها الفون وطلعه عند سيلا مع البنات الوفقين لقيت سليم وقف مع الشباب و بيضحك وبصص ليها ورح مربع ايده وعوج راسه وغمز ليها رحت اتكسفت اوي وابتسمت وبصت في الارض وفضلت طول الفرح ترقص مع البنات واختها وكل ما يقرب منها ولد تبعد وتبص لسليم تلقيه بصص عليها ومبتسم وجيه وقت الرقص السلو الاخيره رحت لين شده فاروق عشان ترقص معه قبل ما حد من الشباب يجي ياخدها ترقص معه
فاروق :.في ايه يا بنتي انا ما صدقت ايمان سيباني ارقص وكل البنات الحلوه دي وقفه و انتي عاوزني ارقص معكي يا لينو بصي سيبني ارقص مع صحبتك الحلوه دي وارقصي انتي مع رامي
لين بغيظ : هترقص معايه ولا اروح انادي ايمان وقولها انك بتعاكس في البنات
فاروق :لا خالص ارقص معكي وامري لله
ويبداء الرقص وكل اتنين يرقصه سوا
سيلا واحمد ولين مع فاروق امير مع اخته سميه شوشو مع طلال رامي مع رشا وريهام مع محمد جوزها سليم مع شروق اخته و سالم مع سها وغيرهم كتير
لين بترقص ومبتسمه وعنيها علي سليم وهو زيها وبشفيفه راح قالها بحبك اتكسفت و ابتسمت وخبت وشها في كتف فاروق بس كان في حد كمان متابع معهم وشاف سليم وبص علي لين شاف فرحتها حس ان قلبه انجرح وان حلمه ضاع منه وقلبه وجعه
ويخلص الفرح والخوف يبداء في قلب لين فسيلا لاول مره هتبعد عنها و لاول مره هتنام في مكان سيلا مش موجوده فيه
ف وهي مسكه في ايد فاروق يحس بيها وانها بتترعش فيبص عليها
فاروق بقلق : لين مالك يا حبيبتي بتترعشي كده ليه
لين وعنيها مليانه دموع :سيلا مش هتروح معنا يا انكل هروح لوحدي
فاروق حس ان لين هتعيط : لا بقولك ايه امسكي نفسك كده سيلا مجنونه دي ممكن تسيب الفرح واحمد وتروح معنا لو شفتك كده
رامي حس ان لين فيها حاجه فقرب منهم
رامي بخوف : في ايه مالك يا لين انتي تعبانه
لين بدموع : سيلا مش هتروح معايه يا رامي بقيت لوحدي
رامي ببتسامه : كلنا معكي يا لين متخافيش
فاروق :بقولك ايه خدها انت بره علي العربيه وروحها وخد حد من البنات معك مش عاوز حد يحس بيها ويشوفها بشكل دا
رامي: حاضر تعالي يا لين
ومسك ايدها وسندها واخد لين وخرج علي عربيته وركبها في الكرسي الجمبه واتصل برشا اخته عشان تيجي معهم وخدها ومشي بلعربيه من غير ما حد يشوفهم غير سليم طبعا الشافهم وهم خرجين من ظهرهم وكان هيتجنن ليه لين تمشي مع رامي لوحدها ودخل يجيب شروق عشان يحصلهم رامي كل شويه يبص علي لين وهي بصه من شباك العربيه ودموعها نزله من غير صوت وبص علي اخته رشا ال قعده ورهم لقها راحت في سابع نومه من التعب والرقص طول الفرح
رامي وهو بيبص للين : تحبي نوقف علي النيل شويه تشمي هوا هترتاحي
لين : ياريت (وتبص علي رشا تلقيها نيمه علي الكنبه ) طيب ورشا هنسبها هنا لوحدها
رامي: احنا هنقف قدام العربيه هنا مش هنروح بعيد
وينزله ويقفه علي النيل وهم بصين ليه بس بعد شويه رامي حس ان لين بردانه فقلع الجاكت بتاع البدله وحطه علي كتفها فلين بصتله
رامي ببتسامه : البسيه احسن تبردي انتي اصلا عمله مجهود كبير النهارده و نزله رقص من اول الفرح لاخره
لين وهي تبتسم : ما انت كمان كنت بترقص تعرف اول مره اشوفك بترقص دا انت مرقصتش غير سلو في فرح ريهام لا وطلعت بترقص حلو اوي
رامي بضحك : اصل موهبي مش بتطلع كده بساهل وبعدين كانت فرحان هنخلص من سيلا ومقلبها فينا بس انا ناوي اخد سي دي الفرح دا واخبيه احسن اختك ساعه بتقلب مرتضي منصور وممكن مع اول غلطه تنشري ال سي دي ههههه
لين تضحك بصوت انوثي جميل وطبعا الضحكه دي بتسحره رامي ويتوه عن الدنيا و يبص ليها بنظره كلها حب
رامي : انا بحب ضحكتك اوي وخصوصا لو انا كنت السبب لضحكه دي لما بتضحك بحس ان كل الدنيا ملكي
لين تبتسام وتكثف
رامي ببتسامه لما حس انها اتكسفت : وكمان بحب لما بتكثفي مني كده ووشك يحمر وتبقي فروليه
لين ببتسامه رقيقه : فروليه كل الناس بتقولها طمطمايه انت خليتها فروليه
رامي بنظرت حب ويوقف قدمها ويبص في عينها
رامي : ما انتي مش زي كل الناس انت حاجه خاصه ومختلبه عن اي حد عندي
لين تحس لاول مره بنظرت رامي وتحس ان فيها حاجه وان دا مش نظرة طبيعيه دي نظرة ( وتخاف تقول نظرة حب)
لين ببتسامه بتحاول تداري خوفها : وانت عارف مكانتك عندي انت و امير وسالم اخواتي
رامي بحزن : طيب هو مش ممكن يبقالي مكان غير المكان الاخ انا نفسي اكون ليه مكان تاني في حياتك
لين وبدا الخوف يكبر جوه قلبها
لين : هو فيه مكان افضل ولا اجمل من الاخ عند اخته
رامي : فيه اني ابقي حبيبك وجوزك دا مكان احسن مكان بتمناه طول عمري مكان بحلم بيه طول عمري وكنت بنج واتفوق عشان احقق الحلم دا
لين انصدمت وقلبها بقي يدق وخايفه تخسر رامي وخايفه اكتر تجرحه وتكون سبب في وجعه وفضل جوها صوت بيكلمها
لين لنفسها : انتي ازي محستيش بدا ازي اول مره تشوفي النظره دي انت ازي تسبيه يوصل للمرحله انه يحبك و يتعلق بيكي كان الصوه دا جوها وهي سكته وبصه لرامي بصدمه
رامي بترجي : ارجوكي ردي عليه قوليلي لو في امل بسيط حتي اني ممكن في يوم اوصل للمكان دا عرفيني وانا هستني عمري كله لحد ما اوصله انا مش مستعجل حتي لو هفضل العمر كله هعيشه بس عشان اكبر الامل دا وتحبيني في يوم من الايام (ويسكت ويبص للارض ويرجع يبص ليها ويبتسم )
رامي :ولو مافيش امل انك تحبيني صدقيني عمري ما هتنزل عن مكاني كاخ وهفضل جمبك واحميكي وعمري ما هتخلي عن اني اكون في حياتك المهم اكون معكي
لين وكل عينها دموع لانها هتجرح حد غالي عندها بس متقدرش تسكت ويفضل متعلق بيها
لين وهي بتبص للارض : انا يا رامي انا مش شايفه ان ينفع نكون انا وانت غير في مكان واحد ان احنا نكون اخوات
رامي بحزن شديد ووجع ورغم كده يبتسم ليها : وانا عمري ما هتنزل عن المكان دا وهفضل جمبك ومعكي
ويبصه تاني الاتنين لنيل رامي جوها وجع والم وجرح لين جوها حزن وخوف علي رامي وبعد وقت مش طويل
رامي ببتسامه بس كلها حزن : مش يلا نروح احسن هم زمانهم اتحركو ولو وصله المنصوره قبلنا هيقلقه علينا
لين تهز راسها بلموفقه ويتحركه ناحيه العربيه بس يلقي عربيه وقفت جمبهم وعملت صوت فرمله عاليه وطبعا دا كان سليم ونزل وهو متعصب وخصوصا ان لقهم وقفين علي النيل لوحدهم ولين لبسه جاكت رامي وطبعا مشفش شروق ال نايمه جوه العربيه
سليم بعصبيه : خير يا رامي وقفين كده ليه العربيه فيها عطلت ولا حاجه
رامي ببتسامه : لا ابدا بس لين كانت تعبانه شويه فنزلنا عشان تشم هوا و ترتاح شويه
سليم وهو يرفع حجبه ويبص للين بغيظ : لا سلامتك يا لين و ياتري عمله ايه دلوقتي بعد وصفه الهوا ارتحتي
لين بحزن فليوم فيه من المفاجات والصدمات اكتر من احتمالها فردت رد مختصر ومن غير ما تبص ليه عشان ما يشوفش دموعها
لين : الحمد الله
سليم بعصبيه شديده : طيب كويس عن ازنكم ويركب عربيته ويطلع بيها امريكاني من كتر العصبيه
رامي يتنهد بالم لما يبص علي لين ويلقيها غمضت عنيها من صوه العربيه ودمعها نزله فاخر حاجه كانت عاوزها ان اليوم ينتهي بزعل سليم منها
رامي : يلا يا لين اركبي عشان نروح
تركب لين ويفضله طول الطريق من غير اي كلام ويوصله وبعدهم بشويه يوصل الكل بس يكون التعب اتمكن منهم كلهم وينامو علي طول
نروح لسيلا واحمد شويه ونشوفهم
بعد ما دخلت سيلا الجناح الخاص للعرايس مع احمد وكل مظاهر الشجاعه الديما رسمها تختفي
احمد بعد ما اقفل الباب ويدخل يلقيها وقفه فيمسك ايدها ويعقدها علي كرسي ويعقد قدماها علي الارض
سيلابكثوف شديد : انت ليه قعد كده علي الارض
احمد بكل حب : اعمل ايه ما انا عاوز اعقد مكان ما عنيك بتبص عشان تشوفيني
فتبتسم سيلا ويرفع احمد وشها بايده : مبروك عليه وجودك في حياتي يا حبيبتي عارفه انا النهارده ربنا حقق ليه اهم امنيه عندي حقق دعوي بدعيها من زمان اوي انت الدعوي الكنت بدعيها في كل ركعه و في كل صلاه
سيلا مكثوفه : انت كمان ياحمد كنت امنيتي وحلمي
احمد ببتسامه : طيب قوم يا حبيبتي بقي عشان عاوزك
سيلا بخوف : عاوزني ليه عاوز ايه
احمد بضحك : عاوز اصلي بيكي ونشكر ربنا هكون عاوز ايه يعني (ويبص ليها بعد ما حسها اتكسفت ويحاول يغيظها ) اها افتكرتي ايه اني عاوز ايه
سيلا تكثوف وتبص للارض
احمد يضحك ااااه افتكرتي عاوز حاجه تانيه هو انتي بتفكري في الحاجات دي وانا الكنت فكرك مؤدبه (يقولها بصوت اللمبي )
فتضربه سيلا بغيظ في كتفه وتمشي بسرعه وهو عمل يضحك وتدخل الاوضه عشان تغير وتلبس وتصلي معه
احمد طلب منها بيجامته وهي جبيتها ليه واخد البيجامه وطلع يغير بره وتخرج سيلا بعد شويه وهي لبسه الاسدال ويصلي احمد بيها ركعتين ويحط ايده علي راسها ويقول (اللهم إني أسألك من خيرها ومن خير ما جبلت عليه وأعوذ بك من شرها ومن شر ما جبلت عليه) ويخلص يلقي سيلا بصه في علي الارض فيروح لفف وحطط راسه في حجرها ويبص لعينها فسيلا تضحك
احمد ببتسامه : ما انا هوصل لعينكي هوصلها حتي لو هقف علي راسي دا انا اتجوزتك عشان افضل بصص عليهم وانت عاوزه تحرميني منهم وبصه للارض
سيلا : يعني انت اتجوزتي عشان عنيه بس
احمد يقوم يتعدل ويمسك صوابعها وهي تبص عليه
احمد وهو بيعد علي صوابعها : لا طبعا اتجوزتك عشان عنيكي و حلاوتك وشقاوتك وطعمتك وجنانك ( ويروح وقف مره واحده )
احمد : يووووه بقي دا الحاجات كتير اوي صوابعك مش هتكفي اعد عليها ( ويروح رفعها بين ايده ويشلها )تعالي جوه عشان اعرف اعد برحتي
ويغمز لها فتخبي وشها في صدره ويبدا مع بعد دنيا جديده وعالم اول مره يزروه هم الاتنين بس يكون بحب وتفهم ورضا
ويبدا يوم جديد يوم بيحمل مشاعر مختلفه فيه ال نام مبسوط و فيه الطار النوم من عينه والدموع زارته طول اليل
و وقت بقي العصر ولين هربانه وعمله نفسها نايمه ومخرجتش بره اوضتها خايفه تقابل رامي ومش عارفه هيتعامل معها ازي بعد الحصل امبارح خايفه يتغير معها وتخسره كاخ
وفي نفس الوقت خايف اكتر ان سليم يكون زعلان منها ومش عارفه ازي تفهمه وتكلم معه
بس يدخل عليها اصحابها ليصحها ويسلمو عليها قبل ما يسافره
شوشو : ايه النوم دا كله اصحي بقي احنا شويه وهنمشي
لين : سبوني انام مش عاوزه اقوم
صافي :مافيش نوم مش كفايه هربتي امبارح ومقولتيش الحصل قومي حالا احكيلنا كل حاجه
لين وهي بتقوم وتعقد وتتنهد بالم وحزن يحسه بيه
ألاء بقلق : مالك يا لين فيه ايه انتي كنت مبسوطه امبارح والفرحه كانت مليا عنيكي حصل ايه
حكت ليهم لين كل الحصل من اول اعترف سليم لحد لما شافها وهي وقفه مع رامي علي النيل بعد ما تعبت عشان سيلا هتسيبها مشي وهو زعلان لين خبت عنهم مشاعر رامي ال اعترف بيها ليها محبتش تعرف حد انه بيحبها وحبت انه يفضل سر بينها هي ورامي
شوشو : ياخبر وبعدين دا كده شكله زعل اوي وفهم غلط
ألاء : بلعكس انا شيفه انه كده بيغير والغيره دليل علي حبه
صافي : ما هو اصلا اعترف ليها بحبه يا الالء بس لين لسه مقالتش ليه عن مشاعرها وهو كده ممكن يفتكر انها رفضه دا حتي ممكن يفتكر ان في حاجه بنها هي ورامي
لين بخوف : بس انا بحبه هو اوي وانتم عارفين انا من زمان بستني اليوم اليعترف بيه بحبه ونفسي يبقي من نصيبي واكمل حياتي معه
شوشو : مهو عشان كده لازم تفهميه الحصل وبسرعه وتعرفيه مشاعرك
لين بتفكير : اشوفه ازي وفين وبعدين انا ممكن اتكثف اقوله اني بحبه انا قدمه مبعرفش اتكلم
الاء : بس كده ممكن يبعد عنك ويفتكر انك رافضه حبه وان في حاجه بينك انتي ورامي
لين بحزن : يبعد هو احنا لسه قربنا عشان يبعد
شوشو : عشان كده لازم تقبليه وتكلمي معه
وفعلا قررت لين انها لازم تقابل سليم
انا هقوم البس وروح لشروق وهو لما يشوفني اكيد هنتكلم
صافيه ببتسامه : ان شاء الله تتكلمو وتتفهمو احنا بقي هنسلم عليكي عشان نمشي بس اول ما هنوصل هنكلمك نطمن عملتي ايه ( وتمسك ايدها وتبص ليها بحب) وخليكي عارفه ان مهم يحصل احنا دايما معكي وجمبك
لين وهي بتحضنهم : ربنا يخليكم ليه ودايما نفضل مع بعض
وفعلا تقوم وتلبس بعد ما سلمت علي صحباتهم واهلعم ومشيو وتخرج من بيتهم وتدخل البيت القدمهم علي طول بيت سليم بس وهي دخله تلقي سليم كان طالع فتوقفه
لين : مساء الخير
سليم بضيق بس من جوه فرحان فاول مره لين تيجي تبدا هي الكلام
سليم : مساء النور اتفضلي شروق جوه
لين وهي بتبص لعيونه و تكلم بمنتهي الرقه : بس انا جيه
اتكلم معك انت تسمح نتكلم شويه ( سليم يبص لعينها بزعل) بليز يا سليم لازم تسمعني
سليم ومقدرش يقاوم نظرتها ولا صوتها : طيب تعالي نعقد في الجنينه هنا
ويدخله سوا ويقعد في جنينه بيت سليم
سليم وهو حاسس ان لين مكثوفه ومرتبكه فهي عمله تلعب في ايدها
سليم : اتكلمي يا لين انا سمعك
لين بكثوف : ااانا بس كنت عاوزه اقولك وسكتت ومعرفتش تكمل
سليم بضيق : بصي بقي لو جيه تقولي ابعد عنك
لين بخوف : لا طبعا انا مش عاوزك تبعد
سليم بفرحه وبتسامه : انا اصلا لسه مكلمتش كلامي انا كنت هقولك اني هبعد عنك عمري انت بتعتي وليه انا وبس
ومش هتنزل عنك وال هسيبك لاي مخلوق تاني
لين تبصله وتبتسم : طيب كويس
سليم ببتسامه : هو ايه دا الكويس وبعدين ممكن اعرف انتي ليه مشيتي لوحدك مع رامي بعد الفرح ما خلص وستنتيش عمي فؤاد
لين : انا مكنتش لوحدي مع رامي رشا كانت موجوده بس نامت في العربيه انا بس تعبت لما لقيت سيلا هتبعد وكنت بعيط ف انكل فاروق قال لرامي يروحني لاني مكنتش حاسه بحاجه ومضايقه وعشان كده وقفنا نشم هواء عشان اهدي
سليم. يتنهد : لين انا هقولك تاني انا بحبك وبحبك اوي كمان ومبقدرش اشوف حد بيقرب منك وخصوصا لو الحد دا بيحبك وعاوز ياخدك مني
لين بستغرب وتسرع : بيحبني انت مين قالك
سليم بعصبيه: يعني قالك انه بيحبك وانتم سوا امبارح صح
لين: لا مش ( وقبل ما تكلم قطعها سليم)
سليم :اوعي يا لين تكدبي واوعي في يوم تخبي عني حاجه انا عارف مشاعر رامي ليكي من زمان بس المهم عندي مشاعرك انت انا عاوز اعرفها
لين تبتسم وتبص للارض
سليم يبتسم علي كثوفها : لا انا عاوز اسمع
لين : تسمع ايه
سليم: الكلمه ال بستني اسمعها منك من زمان
لين تبص لعيونه وتسكت
سليم : عنيكي بتقولها بس عاوز بس نفسي اسمعها منك
لين تبتسم وتبص للارض :المهم انك حساسها
سليم بضحك: طيب مش هتقل عليكي النهارده بس مش هتنازل اني اسمعها قريب اوي اعملي حسابك مش هسيبك كتير المهم دلوقتي انا عاوزك معايه علي طول يا لين
لين بستغراب : تقصد ايه
سليم : انك تفضل في مصر متسافريش تاني تفضلي هنا معايه وتعيشي قدام عنيه وفي حضني يعني نتجوز يا لين
لين بصت ليه بصدمه مش مصدقه انه عاوز يتجوز علي طول كده
في الوقت دا كانت خرجه مروه اخت سليم وشافتهم قعدين سوا و بيتكلمه فدخلت جري
مروه :ماما ياماما الحقي بسرعه
تفتكره هيحصل ايه ومامت سليم هتقبل بحبهم
ولين هتفضل في مصر وياتري لين كان قرره لرفض حب رامي صح عاوزه راءيكم
يتبع


تعليقات
إرسال تعليق