رواية جنة الجبل الفصل الثامن والتاسع والعاشر بقلم آيلا إبراهيم حصريه وجديده
قرب منها عايزها مش هيضيع الفرصه دي من اديه..
قالها هشيل ايدي لو صرختي أو عملتي ايه حركه هفضحك انتي فاهمه ..
بعد أيده عن شفايفها وبقى يمشيها على جسمها برغبه عض شفايفه وهو شايف جسمها بقى بين اديه وهي بتعيط مش عارفه تعمل ايه...
فجأه هي من غير ماتحس مش عارفه جاتها الشجاعة منين ..زقته وضربته بالقلم...وصرخت ..صرخها صحى كل اللي بالبيت واتجمعو ..
احمد معرفش يتصرف قلبه وقع بين رجليه هيكشفوه خلاص..وجبل هيقتله...
. خرج من اوضتها بسرعه وهرب وعمل نفسه جاي على صوت صراخها....اول ماخرج قفلت باب اوضتها بسرعه غيرت هدومها ورجعت فتحت الباب لأم جبل وريم ومنى اللي واقفين مصدومين...
هنيه في ايه يابنتي بتصرخي ليه..
بصت لأحمد اللي باين عليه الخوف ومرعوب لكنها ماقلتش حاجه.اتحجت بأزها شافت فار بؤضتها وهرب..لكنها قررت انها هتقول لجبل اول ما يرجع خلاص مش هتسكت تاني. احمد بعملته دي اتمادى ومحدش يعرف يوقفه عند حده الا جبل...جبل الوحيد اللي هقدر عليه ..
ام هنيه ياحبيبتي فار يعمل فيكي كده..
جنة بكسوف انا بخاف منه اوووي ياامي .
طيب يابنتي نامي دلوقتي والصبح هنشوف حكايات الفار دي..
مسكت جنة ايد هنيه برجاء. ممكن تابتي معايا النهارده ياامي..
بضحكه ياحبيبتي انتي لسا خايفه.
هزت رأسها بكسوف .وهي مرعوبه احمد يرجع تاني..
هنيه ماشي تعالي انتي باتي معايا فؤضتي عشان معرفش أنام بعيد عن فرشتي
![]() |
مشيت معاها جنه بسرعه بعد ماقفلت اوضتها ...والكل راح ينام الا احمد اللي قلبه بيشعل نار عشان جنة مش اول مره تعملها وتضربها...شتمها بسره كتتتير وقرر خلاص أنه هيربيها مش عارف اللي مستنيه بكرى ايه....
******-******-
فتحت عينيها بتعب وشافته غرقان بالنوم جمبها...غمضت عينيها بغيظ وهي بتقول غبيه ...غبيه ضحك عليكي من اول دقيقه ...
قامت من السرير لفت الملايه على جسمها وفضلت بتتسحب عشان ميحسش بيها واتصدمت لما شدها ليه وبقى فوقيها..
وهو بيبوسها مع كل بوسها بيصبح عليه بكلمه صباح الكنافه صباح اللوز صباح القشطه وشم ريحتها بعمق وهمس بتوهان صباح الورد...
نغم حاولت تبعده بتذمر انت بتعمل ايه ياعز كفايه بقى..
عز تؤ تؤ تؤمش كفايه انا مش بشبع منك مش عارف ليه ...
نغم بغيظ ابعد ياعز كفايه انك ضحكت عليا امبارح..
عز بصلها بصدمه ضحكت عليكي هو انا مصاحبك..انتي مراتي .
نغم بغباء حتى ولو مكنش ينفع تغدر بيل وتعمل اللي حصل امبارح..
عز : ايه ايه ايه..نعم ياختي..عيدي تاني مش سامع...
يوووه خلاص بقى انا هقوم اخش الحمام قامت ووقعت ملايه السرير ونسيت انها مش لابسه حاجه....اتصدمت لما سمعت عز بيصفر وبيقول ايه الجمدان ده... ولسه هتتغطى مسك أيدها بسرعه...
نغم بكسوف سيبني انت بتعمل ايه سيب ايدي.
تؤ احنا تقريبا في حاجه لازم نعملها ..
عز ارجوك كفايه بقى...
عنين عز قولتي ايه.
نغم برجاء. كفايه ارجوك عاوز ادخل الحمام ..
عز ادخلي ياحبيبتي ماله ادخلي ولسه هتبعد شالها. دفن وشه برقبتها بسرعه وهو بيتمتم احنا من النهارده هنستحمى سوى.
حاولت أن تجبره ينزلها معرفتش واستسلمت معاه لما باسها وهيي بين ايديها وهو بيدخلها الحمام و وو
******-******-
هنيه يلاا بسرعه عاوزين نروح للعرسان نبارك..هي منى فين..
ريم منى راحت المدرسه بدري...وجنة بتقول انها اتفقت مع جبل يحصلونا بعدين...
طب يلااا عشان احمد يوصلنا ناخدلهم الفطار ونستقبل الناس معاهم مينفعش نسيب عز لوحده فيوم زي ده..
ريم حاضر اه انا جاهز من بدري ..وراحوا كلهم وفضلت جنة مستنيه جبل لوحدها...واقفه على الشباك تستناه..عشان كان سهران طول الليل بالشغل مش نايم وعاوز يروح يبارك لعز ويرجع ينام ويرتاح .. ارتسمت ابتسامة شوق ووله لما شافته نزل من عربيته بسرعه هدومه متبهدله والعمه على كتافه بأهمال ودخل البيت نزلت من الدرج بسرعه تستقبله اول ما دخل جريت عشان تحضنه لكنه مداش اي ردت فعل. فضل مكانه متحركش ...
بعدت عنه وهمست بحب وحشتني ياجبل اتأخرت اووي...
اترعبت لما شافت عنيه نظرته ليها ..
همست بخوف ججبل ااانت ككوي .اااااهه
صرخت بألم لما حست بيه قبض خصلات شعرها بعنف..انت بتعمل ايه جبل فوق..
افوق قال كلمته بقهر وسخريه...وكمل وهو بقمة غضبه منا فقت خلاص فقت يا****** عمي يا ***** مالقيتش حد غير عمي ..
الصدمه لجمت لسانها معرفتش تقول حاجه. او الآحرى مسبش ليها مجال تتتكلم جرها من شعرها وطلع بيها الدرج ..صراخها ملى القصر ..جبل جبل اسمعني اسمعني عشان خاطري..
خاطرك يا**** قال كلماته وهو بيرميها بالاوضه بتاعته على الأرض...
جنة جبل انت ف..اههه خرج صوتها لما ضربها برجله على بطنها ..
وهو يكرر كلمه وحده بس عمي ..عمي ..انا اقول البنت مش راضيه اقربلها ...معقول معقول كل ده دلع...طلعت اهبل انا هاااا اهبل ...نهضت بألم وقربت منه لما زقها واتخبطت على مراية التسريحه واتكسرت لحتت. ..اتسعت عينها خلاص دي نهايتها...جبل مش شايف قدامه...هو ده جبل اللي كانت خايفه منه .. سمعت عنه كتتير لكن ماشفتهوش..وياريتها ماشفته...
زحفت على الأرض برعب تبعد.عنه لما شافته بيقرب منه وووووو
يتبع ....
رواية_جنة_الجبل
9 = التاسع 9 /
دمعه ساخنه نزلت من عينيها مع اخر صراخه صرختها وبعدها كل حاجه انتهت...انتهت بالنسبه ليها...قام من فوقيها وسابها...سابها جسد من غير روح...عيون بتبص للسقف بتيه...احلام اتدمرت وماتتت...حيات رسمتها بخيالها خسرتها...حضنه الدافئ بقى موحش...ومرعب...لمسته بقت بتشمأز وبتقرف منها كرهت جسمها...كرهت حياتها غمضت عينها استسلمت الظلام وهي بتشوفه خد قميصه من الأرض ولبسه بأهمال خرج وسابها ...سابها من غير مايبص ناحيتها حتى...خد كرامتها ...شرفها وكسر قلبها فلحظه وحده بس ..
مفضلش بقلبها الا حاجه وحده بس الكره ..الكره لكل حد شارك بده حتى هو نفسه....
عند باب القصر بتاعهم نزلت امه جري لما اتصل الشغالين بيها يبلغوها باللي بيحصل .وقفت مصدومه وهي بتشوف ابنها كده صدره عريان وعنيه حمرا...مر من جنبها وكأنه مش شايفها..مسكت فيه رجليها مش شيالها عملت ايه ياجبل ..عملت فالبنت ايه ..مردش بعد.ايدها عنه ومشي..مشي والغضب والقهر لسه مسيطرين عليه...هي اتعاقبت ولسه ختتعاقب وهتفضل طول عمرها تتعاقب لكن فضل ال****عمه وده مش هيطفي ناره الاموته...ركب عربيته وطلع فونه وقال بغضب عماه يعني ايه مش لاقيينه تطلعهولي من تحت الارض عايزه عند جزمتي..ياهو ياانتوووو هتموتوا وقفل الفون وساق عربيته...بسرعه جنونيه...
عند جنة...
جريت هنيه عليها واتصدمت باللي شافته البنت مرميه عريانه على سريرها من غير حتى غطا يستر جسمها..المتقطع من شده الضرب ..مفيش حته سليمه فيه ...
الاوضه متكسره كلها ومقلوبه..جريت عليه ودموعها بتنزل بحرقه جنة ... جنه يابنتي ايه اللي حصل ردي عليا ...ردي عليا ياجنة ...
مفيش جواب. مفيش اي رد جالها ...دخل عز وكان مخضوض مش عارف ايه اللي حصل كل اللي عرفه أن جبل عامل مشكله بالبيت وخرج بسرعه من الاوضه لما شافها كده... ونده مرات عمي ..انا برااا ...
غطتها هنيه بسرعه وجريت عليه وهي بتقول البنت يتموت ياعز يابني الحقني...
عز بارتباك ططب انتي لبسيها اي حاجه. انا هجيب حكيم واجي مش هتأخر..
مر الوقت
خرج الحكيم من الاوضه وهو بيتوعد للي عمل كده..
مين الحيوان اللي عمل كده انا لا يمكن اسكت هبلغ..ع..وقبل مايكمل كلامه كان عز ماسك رقبته ولزقه على الحيطه وكان هيخنقه وقال بتحذير انت تشوف شغلك من سكات وعارف لو البنت حصلها حاجه هتحصلها وزقه وهو بيقول بتحذير شوف شغلك...
مر اربع ايام...
كان الكل قاعد بتعب جبل مظهرش ابدا...
جنة فاقت ومخرجتش من اوضتها بتعيط بس ...
عز بيحاول يفهم ايه اللي حصل مش قادر...لكنه انسحب لما شاف نظرات منى ليه واستئذن أنه يمشي..
هنيه حقك عليا يابني انت عريس جديد واتلهيت بمشاكلنا...
مشاكل ايه يامرات عمي انتو اهلي .. انا عايزك تطمني
كل حاجه هتتحل بص ليه بحرج انا اسف لازم تمشي دلوقتي نغم لوحده وانا مبلغتهاش عن اللي حصل.. بعد اذنك...
هنيه ربنا معاك يبني ..
مشي عز وهو بيتصل برجالته عاوز يتطمن يعرف جبل فين ومختفي ليه ..لكنه شافه دخل بعربيته وقف وهو مصدوم من مظهره
عز بقلق جبل انت كويس وايه اللي حصل...
جبل بضحكه يعرفها عز جيدا انا زي الفل معلش نسيت اباركلك الف مبروك ياعريس..
عز انت ..
جبل بمقاطعه امشي روح لعروستك ياعز بلاش تشغل بالك معايا..
عز جبل لو في حاجه قولي انا اخوك...
جبل كل خير مفيش غير كل خير ...و دخل البيت وساب عز واقف مكانه مش فاهم ايه اللي بيحصل...
طلع جبل الدرج ووقف لما سمع صوت امه بتنده عليه
هنيه على فين يابن بطني.
رمقها جبل بنظرات بارده وتكلم بسخريه هطلع لامراتي أصلها وحشاني .
هنيه بحده ايه اللي عملته بمراتك ده.
جبل وهو يطلع الدرج الاحسن محدش يتدخل بحياتي والا مش هيحصل كويس..
هنيه ياخساره انا خلفت شيطان...
بص ليها جبل ببرود وقال الاحسن متجبرونيش أظهر الشيطان تاني عشان معرفش هيعمل ايه لو ظهر...
وكمل طريقه ووقف عند باب اوؤضته وفتح الباب ...
حست بقلبها اتخلع من مكانه لما شافته دخل عليها اللي حصل اتكرر بعقلها جسمها كله اتڜنج لما قرب منها وقال بضحكه شيطانيه ازيك...تعرفي انا رجعت بدري عشان نعيد السيناريو عشان عجبني...هزت رأسها بلأ وهي بتحاول تبعد لكنه ..
يتبع....
رواية_جنة_الجبل
10 = جنة الجبل العاشر
بعد مرور شهرين كانت جنة بتدوق فيهم المر كل يوم على ايد جبل من ضرب واهانه واغت***اب..
في يوم كانت جنه نائمه على سريرها مغرقه وسادتها بالدموع ده الوقت اللي هيجي فيه جبل وهيعمل فيها زي كل يوم...
غمضت عنيها بغصه لما سمعت صوت الباب بيتفتح ...جسمها كله بترعش ...لكنه مقربش منها النهارده فضلت مكانها متحركتش خايفه قلبها بضرب بسرعه..حست بكفه على شعرها بيمسحه بحنان اتنفضت برعب وبعدت عنه وهي بتقول متقربش مني ....
بص جبل فعنيها وشاف الخوف والرعب فعنيها ..
متكلمش ولا قرب منها دخل الحمام بصمت .
خدت نفسها بسرعه وهي بتحمد ربها عشان معملهاش حاجه..
بعد شويه خرج من الحمام بينشف شعره وعنيه عليها هي بتمثل القوه والتحدي. جواها خايفه ..
فرحت جدا لما سمعته يقولها اجهزي عشان هتزوري اهلك ..
واخيرا ...اخيرا هتروح تشوف ابوها تترمي فحضنه وتحكيله عاللي بيحصلها ..
لكنها شهقت برعب لما مسك شعرها وهمس قدام وشها متفرحيش اوووي كده عشان لو كلمه وحده خرجت لأبوكي..
هتشوفي ايأم اصعب من اللي عشتيها فاهمه...
هزت رأسها بسرعه زقها وقالها بأمره متتأخريش...
*******-******-
عز : نغم يانغم ....نغم يانغم
نغم بضحكه وبتقلده : نعم يانعم......
عز وهو بيحاوط خصرها بتملك وهمس عند ودنها تصدقي وحشتيني...
نغم حاوطت وشه باديها وانا لحقت اوحشك...
عز تصدقي بالله ..
نغم لا اله الا الله .
عز انتي بتوحشني حتى وانت فحفضني ..وقرب منها وباسها جنب شفايفها...
نغم بحب عز هو الللي انا بعيشه معاك ده حقيقي...انا حاسه اني بحلم...
عز دنا اللي بحلم...بحلم ومش عايز افوق من الحلم ده ابدا..انتي اجمل حلم حلمت بيه وحصل يانغم...انا بحمد ربنا كل يوم عشان بقيتي من نصيبي...
نغم بفرحه لدردجادي بتحبني..
عز لا كده ازعل .. طب تعالي هنا قال كده وهو بيحط أيدها على كتفها وبيمشي بيها .
نغم في ايه .. وفلحظه كان عز حاملها بين أديه ودافن وشه برقبتها وهمسلها بتيه انا عاوز اعرفك بحبك قد.ايه..
نغم بتذمر ياعز الاكل...
عز هشش انسي وحطها عالسرير ووووو
******-*******-
جنة همست انا جاهزه بص ليها لثواني وقرب منها جامد وحاوط خصرها وهمس بس انا نسيت اعمل حاجه مهمه اووي ...
بعدت وشها باعتراض وحطت أيدها على صدره بتبعده عنها ..وقالا ابعد عني ياجبل.قلتلك مش عايزاك مش عايزه قربك.....
جبل ببرود وانا من امتى بأخد رأيك وزقها على السرير ووو
******-******-
عز اتجننن لما عرف أن عمه احمد محبوس بواحد من المخازن ولما راح اتصدم باللي شافه وقبل مايفكه سمع صوت من رواه وووووو
تابعووووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفصل الاول والثاني والثالث من هنا
الفصل الرابع والخامس والسادس والسابع من هنا
الفصل الثامن والتاسع والعاشر من هنا
الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر من هنا
الفصل الخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر من هنا
الفصل الثامن عشر والاخير من هنا
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌹🌺💙❤️🌹🌺💙❤️🌹🌺💙❤️🌹🌺💙❤️🌹🌺💙❤️🌹🌺💙
تعليقات
إرسال تعليق