القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية دعني احطم غرورك الفصل الثالث عشر حتى الفصل الثلاثون بقلم الكاتبه منال سالم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية دعني احطم غرورك الفصل الثالث عشر حتى الفصل الثلاثون بقلم الكاتبه منال سالم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


رواية دعني احطم غرورك الفصل الثالث عشر حتى الفصل الثلاثون بقلم الكاتبه منال سالم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 


اتفق كلاً من يوسف الكيلاني مع حسين الدمنهوري وهما جالسان في مكتب يوسف الكيلاني على أن تعطي جانا ردها النهائي حول موضوع الخطبة في نهاية الاسبوع ، وذلك حتى تتحسن صحتها ،،

-يوسف وهو يربت على كتفه : متقولش كده يا حسين دي جانا في غلاوة عز ابني

-حسين: ربنا يباركلك فيه يا جوو، والله انا هاكون مطمن لما عز يتجوز جانا ،هو هيخلي باله منها ويحطها في عينيه ، ده اللي عملوه معاها لحد الوقتي مخليني طايربيه !

-يوسف: ربنا يجمعهم على خير يا رب ، على معادنا ان شاء الله ، هنستنى موافقة العروسة يا سحس

-حسين: طبعا طبعا يا جوو، هي بس تفوق من اللي حصلها وهتسمع اخبار حلوة ان شاء الله

-يوسف : ياااا رب يا كريم 

....................


دلفت دينا إلى داخل غرفة جانا لكي تطمئن على أحوالها ، خاصة بعد أن علمت ما حدث لها ومرت به من والدتها ...

-دينا وهي تجلس إلى جوارها : ايه اخبارك الوقتي يا جوجو؟

-جانا باقتضاب : كويسة 

-دينا: مامي قالت انك اغمى عليك وعز انقذك

-جانا بعدم اكتراث: اها ...


ظلت جانا تعبث بهاتفها المحمول ، فحاولت دينا أن تثنيها عما تفعل وتعرف منها بالتفصيل كل ما دار في غيابها ، فدينا من عشاق التفاصيل ، خاصة ما يخص عز الدين ( فتى الأحلام ) ... 


-دينا: يا بنتي سيبي اللي في ايدك ده واحكيلي كل اللي حصل بالتفصيل

-جانا وهي تلقي بهاتفها : يوووه يا دينا ، مش عاوزة احكي حاجة

-دينا: طب خلاص ، فكي كده وروقي ، ايه رأيك نغير جو؟

-جانا: no 

-دينا وهو تمسك بذراعها : لأ بليز يا جوجو ، يالا بقى متبقيش غلسة

-جانا وهي تزيح يدها : انا عاوزة أقعد لوحدي يا دينا 

-دينا وهي تعتدل في جلستها : لأ ماهو أنا مش هسيبك ، يا تخرجي معايا ، يا هزهقك

-جانا وهي تنظر إليها : طب هنروح فين؟

-دينا: عيد ميلاد حلا ، بيقولوا حتعمل party جامد فحت 

-جانا وهي تزم شفتيها : البت دي باردة وانا مش بطيقها أصلا

-دينا: انتي مالك بيها ، احنا هنروح نغير جو و have some fun .. ها وافقي بقى يا جوجو!!!


ظلت دينا تتوسل إلى جانا من أجل أن توافق على حضور حفل عيد ميلاد تلك الفتاة حلا .. كانت جانا معترضة في البداية ، ولكن بعد الالحاح والاصرار الشديدين منها ، رضخت جانا لطلبها و... 


-جانا بعد الحاح: اوك ، عشان خاطرك بس

-دينا وهي تحتضن جانا: حبي يا جوجووو .. لاف يووو كتيرررر


.....


في النادي،،،،،


جلس أصدقاء عز الدين على إحدى الطاولات يتناقشون حول ... 


-حازم: ها يا جماعة اتفقتوا على ايه ؟

-لوجي: I am in

-حازم : وانتي يا دارين؟

-دارين بعدم اهتمام: لسه مش عارفة

-حازم: مممم ، مش عارفة ولا مستنية تعرفي رد عز

-دارين: so what ؟


في نفس الوقت جاء ياسين بصحبة عز وهما يتحدثان سوياً ، فلمح كلاهما باقي الأصدقاء جالسين على بعد ، فقرروا أن ينضموا لهم و.. 


-ياسين مبتسماً وهو يسحب أحد المقاعد : بتتفقوا على مين كده ؟

-حازم: ههههههه لأ احنا بنظبط هنروح حفلة حلا ولا لأ

-ياسين وهو ينظر لعز : ايه رأيك يا عز؟

-عز وهو يجلس : ماليش مزاج


أمالت دارين بجسدها قليلاً ناحية عز الدين ، ثم استندت بكف يدها على كتف عز و...


-دارين بلهفة وبنبرة تحمل الدلال : ليه يا عز ، تعالى نغير المود اللي احنا فيه ، ونعمل حاجة جديدة ..

-عز بنرفزة وهو يزيح يدها : يووووه ، قولتلك ماليش مزاج ، حلي عن نافوخي يا جانا !!

-دارين بدهشة : جانا؟؟؟؟ مين جانا دي يا عز ؟؟؟؟


أصيب عز الدين بالتوتر والاضطراب حينما لفظ اسم جانا بدلاً من دارين ، لم يتوقع أن تشغل جانا تفكيره حتى وهو يحاول جاهداً ألا يتذكرها .. بينما ظلت دارين تنظر إليها بنظرات حادة ومحتقنة و... 


-عز بتوتر: آآآآ .. قصدي دارين 


-دارين في نفسها: هي الحكاية فيها جانا ، بقى كده يا عز!!!


حاولت دارين أن تتحامل على نفسها ، وأن تخفي تلك النظرات الحانقة التي ارتسمت على وجهها ، ثم ارتدت قناع الدلال ورسمت ابتسامة عريضة على شفتيها ،و..


-دارين بدلال وصوت ناعم : اهدى يا زيزووو ، انا بس شيفاك مضايق وعاوزاك تغير جو .. هاقولت ايه

-ياسين مشجعاً: يالا يا عم الزوز ، فكك بقى ، وتعالى نشهيص شوية

-حازم: الشلة كلها رايحة مش ناقص إلا انت

-دارين بدلال أكثر ، وهي تستند على ذراعه : بليز عز ، بلييييييز

-ياسين مبتسماً : خلاص احنا هنيجي معاكو ، دايس يا برنس، ولا هتكسف صاحبك الانتيخ ياعز هههههههههههه

-عز مستسلما: ماشي هدوس معاكو في الليلة دي


تنفست دارين الصعداء بعد موافقة عز الدين ، فهي سوف تستغل تلك الحفلة لتتقرب اكثر منه ....


...............


في منزل حسين الدمنهوري ،،،، 


استعدت الفتاتين للذهاب للحفلة .. ارتدت دينا فستانها الارجواني وتأنقت فبدت كأميرة صغيرة ، بينما ارتدت جانا فستاناً أزرق اللون فبدت فيه رائعة الجمال 


-سهير وهي تودع الفتاتين: بسم الله ما شاء الله زي القمر يا بنات ، الله يحميكو ويكفيكو شر العين ...

-دينا مبتسمة : ثانكس مامي 

-جانا: ثانكس أنطي

-حسين متعجباً : على فين يا بنات؟

-دينا: احنا معزومين على حفلة عيد ميلاد حلا المنياوي يا دادي

-حسين: اهااا ، حلا المنياوي بنت جلال المنياوي ؟

-دينا وهي توميء بالايجاب : ييس دادي 

-حسين متسائلاً : طيب مين هيوصلكوا ، وهترجعوا امتى ؟

-دينا: سلمى صاحبتنا هتعدي علينا توصلنا ، وقبل ما هنروّح هنكلمك يا دادي 

-حسين: لأ مينفعش تتأخروا بره ، ع الساعة 10 بالكتير هكون عندكو ،و محدش فيكو يمشي من الحفلة إلا لما اجي مفهوم؟

-دينا: بس يا دادي 10 بدري اوي ، ده الحفلة مش هتكون بدأت

-حسين بنبرة عالية قليلاً : يعني عاوزة ترجعي نص الليل يا دينا؟ عايزة الناس تقول بنات الدمنهوري راجعين الفجر لوحدهم ؟؟؟

-دينا: بس يا دادي ....

-حسين وهو يشير بيده محذراً : مافيش مناقشة ، هي كلمة أو بناقص منها الخروجة دي!!!

-جانا: اوك يا أنكل ، يالا دينا نقعد احسن

-دينا بضيق: يوووه ، انتي ما بتصدقي يا جانا، خلاص يا دادي deal ..


ثم رن هاتف دينا ، فأخرجته من حقيبة يدها الصغيرة ونظرت في شاشته ورغم أنها لم تجب المكالمة إلا انها ......


-دينا وهي ممسكة بالهاتف : يالا يا جوجو ، سلمى واقفة تحت ، let's go 

-جانا: اوك ، let's go ، باي


دلفت الفتاتين خارج المنزل ، ثم ركبتا سيارة صديقتهما وانطلقن جميعاً إلى فيلا جلال المنياوي حيث الحفلة المقامة هناك بمناسبة عيد ميلاد حلا ....


.....................................


في فيلا المنياوي ،،،،،


كانت الحفلة مبهجة بكل ما في الكلمة من معنى ، زين المكان بأفخم وأغلى الديكورات التي أشرف عليها المتخصصون .. وبالفعل نجحوا في خطف الأنظار .. حضر الكثيرون إلى تلك الحفلة للاستمتاع بجو العيد الميلاد الذي كان بمثابة مهرجــان خاص بالأثرياء .. 


دلفت كلاً من جانا ودينا إلى داخل الفيلا ، ثم توجهت كلتاهما نحو مكان الحفل ، انبهرت دينا بالديكورات وانعكس هذا على وجهها وطريقتها في الحديث ، بينما ظلت جانا تنظر للمكان دون أي تغير في ملامحها .. 


-دينا بنظرات منبهرة : واو ، الحفلة تحفففة اوي يا جانا ، بجد كنت هزعل لو محضرناش

-جانا بعدم اكتراث : عادي يعني 

-دينا وهي تلكزها برقة في ذراعها : فكي بقى ، شايفة حلا اهي هناك أهي ، بصي ع الـ dress بتاعها عامل ازاي؟

-جانا بقرف : ماله يعني بينور في الضلمة ، كفاية أوفرة يا دينا

-دينا وهي تجذبها من ذراعها : طب يالا نسلم عليها ونديها الهدايا بالمرة 


بدأت الفتاتين بالتحرك تجاه حلا ، كانت جانا تدور ببصرها بدون اكتراث لتنظر إلى الأشخاص الحاضرين ، وفجأة لمحت جانا عز يقف مع بعض الأشخاص وتحديداً حوله العديد من الفتيات يتمايلن باعجاب نحوه وهو في قمة غروره معهن ، وفي نفس الوقت يهنئون حلا بعيد ميلادها ، صدمت جانا حينما رأته ، نظرت إليه بأعين مشدوهة متفاجئة ، فقد كان هذا أخر مكان تتوقع أن تلقاه فيه ،،،،

-جانا وهي تنظر إليه : يخربيتك ، انت موجود هنا كمان 


تعجبت دينا من سباب جانا المفاجيء ، فنظرت إليها متسائلة عما حدث و...


-دينا: في ايه يا جوجو؟

-جانا وهي تشير برأسها : بصي كده ، شايفة اللي أنا شايفاه؟

-دينا : اشوف ايه ؟؟

نظرت دينا إلى حيث أشارت جانا برأسها ، وبالفعل وجدت عز الدين يقف وتتجمع حولها الكثير من الحسناوات و...


-دينا بنظرات والهة : الله ، مش ده عز ؟ 

-جانا بغيظ : اه هو بغباوته

-دينا وهي تسحب جانا من يدها غامزة لها: طب يالا بسرعة نسلم على حلا و عليه بالمرة ، شوفي كل البنات دول حواليه

-جانا وهي تقومها : ouch ، حاسبي ايدي يا دينا ، ملهوفة كده ليه ،هنجيب الديب من ديله ياخي!!

-دينا: سوري جوجو مخدتش بالي 


أسرعت دينا في خطاها وهي تسحب جانا من يدها وتوجهت كلتاهما ناحية حلا أو تحديداً عز الدين ..


في نفس الوقت لمح عز الدين جانا وهي قادمة لتهنيء حلا بعيد ميلادها ، فتحرك بهدوء ليتخلص من الفتيات المحيطات به ، فوقف بجوارها ، ثم نظر إليها نظرات تحمل من السخرية والتهكم ما أزعجها و.. و..

-عز بسخرية : ايه اللي عملاه في نفسك ده يا صندوق ؟

-جانا بعصبية : افندم ؟

-عز وهو يشير بيده : ايه ده ؟ 


-جانا بكل ثقة : أنا fashion Icon 


تعالت ضحكات عز الدين الساخرة من جانا ، مما أثار حنقها أكثر ، ثم تعمد أن يزيد من سخريته منها و... 


-عز وهو يضحك بشدة : ههههههههههههه لأ قولي بلوظة أيقون ، بكابورت ايقون ، وايه الموظبليه اللي عملاه في شعرك ده ؟!!

-جانا بغل: نعم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-عز بنبرة باردة : ايه انطرشتي؟ 

-جانا وهي تشير بيدها في وجهه : اتلم يابا ، ولا حابب تاخد بالكف تاني؟؟


لم يتحمل عز الدين عبارة جانا الأخيرة ، حيث نظر إليها بنظرات قاسية مرعبة ، بثت في نفس جانا الرعب ،ولكنها لم تتحرك من مكانها ، بادلته نظرات التحدي ، فما كان منه إلا أنه أمسكها من معصمها ، وأحكم قبضته بشدة عليها ، كانت جانا تحاول أن تتحرر من قبضته ، ولكنه لم يفلتها ، بل ضغط اكثر على معصمها ، ثم سحبها خلفه وانطلق بعيداً عن الحضور و....


-عز ممسكاً بيد جانا وساحباً اياها: كلامنا مش هنا 

-جانا وهي تقاومه : سيب ايدي بدل ما أصوت وألم عليك الناس


كات دارين تلاحظ ما يحدث و وجود حديث دائر بين عز الدين وأحد الفتيات ، فحاولت أن تتابع عن قرب ما يدور ، وتعرف اكثر عن تلك الفتاة التي جذبها عز الدين معه وابتعد بها عن الأخرين ......


سحب عز الدين جانا إلى جوار طاولة الطعام ، ثم ترك ذراعها بعنف بعد أن أرخى قبضته عنها ..


أمسكت جانا بمعصمها ، وظلت تفرك فيه محاولة تهدئة الآلم الذي تسببت فيه قبضة عز على معصمها ، ورغم تآلمها إلا أنها حاولت ان تبدو أمامه قوية قادرة على تحمل سخافاته معها ...

أخذ عز الدين نفساً عميقاً ثم بدأ بالحديث بنبرة شبه حادة و....


-عز وقد ترك ذراعها : الله يهدك يا شيخة ، انتي كل يوم بتخلي رغبتي في اني أدفنك مطرح ما انتي وافقة تزيد 

-جانا بقرف : لخص عاوز ايه؟؟؟

-عز بنبرة واثقة : ها هتحليها ودي ؟ ولا ...أدي ؟

-جانا بعدم فهم : قصدك ايه ؟

-عز بخفة: نلعب بالية

-جانا باستهزاء: لأ اعمل امبالية 


ونظر عز الدين إلى الطاولة الواقف بجوارها ، ثم مد يده ليمسك بصحن موضوع فيه قطعاً من الجاتوه .. 


وفجـــأة قام عز بالقاء صحن الجاتوه في وجه جانا ،،

-عز وهو يلقي به في وجهها : يبقى أعمل أمبالية ، خليها معجنة بقى ...!


تفاجئت جانا بما فعله عز الدين معها ، فقد استطاع أن يثير غضبها على حق ، ونجح في اشعال بركان الغضب بها .. 


لم تنطق جانا من هول الصدمة ، ولكنها أمسكت بصحن أخر ، وحاولت القائه في وجه عز ، ولكنه انحنى بكل مهارة وخفة ليصبح مصير الصحن وجه حلا ( صاحبة الحفل ) ....


شاهد ياسين ما فعله عز صديقه ، فأدرك على الفور أن نفير الحرب قد انطلق و...


-ياسين: مبدهاش بقى ، كرسي في الكلوووووب 


وبدأ التراشق بالصحون التي تحوي الجاتوه ، وتحول عيد الميلاد إلى ساحة حرب 


ركضت جانا خلف عز الدين في محاولة للامساك به والانتقام منه وقذفه بأحد الصحون .. ولكنه كان بارعاً في الافلات منها ...


-جانا وهي تركض خلف عز: ورحمة أبويا مهسيبك 

-عز وهو يضحك : هههههههههههههههه دوقي شوية من اللي بتعمليه فيا 


وبالفعل استطاع عز أن يفلت من اصابات جانا المباشرة والغير مباشرة وينجو ببدنه ، بينما نالت حلا نصيب الأسد من أطباق الجاتوه ... 


اغتاظت حلا مما آلت إليه الأمور في حفلتها المبهجة ، فقد تحول كل شيء إلى ركام 


-حلا بغيظ : OMG ، ايه اللي عملتوه ده ، بوظتولي البارتي بتاعي

-أحد الحضور وهو يقذفها بالجاتوه : دي أحلى بارتي اتعملت من سنين

-شخص أخر: نشنت ونشانك رشق ، مية مية يا معلم !


حاولت دينا أن تبحث عن جانا بين الحاضرين ، ولكنها كانت لا تبدو ظاهرة للعيان ، وفي نفس الوقت تحاول تفادي الصدمات والصحون الطائرة ... 


-دينا وهي تحاول العثور على جانا: ياااااي ، ايه ده ، انا قولت جانا مش هتعديها ع خير ، اووووبس


وفجأة تعثرت دينا في خطاها ، ثم سقطت فوق ياسين الذي كان جالساً القرفصاء خلف طاولة ما وهو ممسكاً بصحن في يده يتناول الجاتوه في هدوء ...

-دينا : آآآآه 


اعتدلت دينا في جلستها ، وحاولت أن تنهض عن مكانها ، ولكنها وجدت هذا الشخص غير مبالياً لها و... 


-دينا وهي تعتدل : hey you ، انت مش تخلي بالك؟

-ياسين وهو يتناول الجاتوه : سوري يا أنسة ، بس انتي اللي جاية عليا مش أنا ، اتفضلي معايا 


مد ياسين بالصحن الذي في يده في اتجاه دينا ، فتعجبت دينا أكثر مما يفعل و...


-دينا مندهشة : بدل ما تقولي ، انتي كويسة ، بتقولي أتفضلي كلي !!!

-ياسين: اعملك ايه يعني ، وع العموم يا ستي متزعليش ، انتي كويسة؟ طب اتفضلي معايا؟ كده تمام؟

-دينا وهي تبتسم : اه تمام 


في نفس الوقت تقريباً وصل حسين الدمنهوري إلى فيلا حلا المنياوي ، ووجد الفوضى العارمة تسود المكان ، اكتست ملامح وجهه بالدهشة ، بدأ يتأمل المكان من حوله ، ويحاول أن يبحث بعينيه عن ابنتيه و ...،،،

-حسين متعجباً : ياساتر يا رب ، ايه اللي بيحصل هنا؟


لمح عز الدين المهندس حسين وهو يجوب المكان بحثاً عن احد ما .. لذا نادى عليه و...


-عز وقد لمح حسين فنادى عليه : عمو حسين ، يا عمي ، أنا هناااااا 


استمع حسين لصوت شخص ما يناديه من الخلف ، فأدار رأسه ورأى عز الدين وهو يشير بيده إليه ويتوجه ناحيته ، فتوجه هو الأخرى إليه و...


-حسين متوجها لعز: ايه اللي بيحصل ده ، في ايه هنا ؟؟

-عز مدعياً البراءة: مش عارف يا عمي ، انا لسه واصل حالاً !!


نجح عز الدين في رسم قناع البراءة على وجهه ، ثم بدأ في مجاراة حسين و... 

-حسين وهو يضع يده على كتفه : طب معلش يا بني ، دور معايا ع البنات في وسط الهالومة دي 

-عز بخباثة في نفسه : انت جيت في جمل يا حاج 


لاحظ حسين شرود عز الدين بعد طلبه الأخير ، فقرر أن يحثه أكثر على معاونته و....


-حسين: ها يابني ، معلش انا بتقل عليك ، بس أنا معرفش حد تاني غيرك هنا ،اومال فين أهل البيت ده ؟؟؟


لمح عز الدين احد الصحون الطائرة وهي تقذف في اتجاههما ، فأسرع بوضع يده على ظهر المهندس حسين ، ثم جعله ينحني بظهره للأسفل ليتفادى ذاك الصحن و.....


-عز بنبرة جادة : مش عارف والله ، ده اسمه تسيب ومسخرة يا عمي . حاااااسب الطبق ...

-حسين: اه والله مسخرة فعلا، بسرعة بس يا بني الله يكرمك، هاتلي البنات من جوه.

-عز: حاضر يا عمي ، حضرتك استنى بره في العربية وانا هجيبهم واجيلك ، حاسب يا عمي حااااااسب الطبق الطاير .... !!


وبالفعل قرر حسين الدمنهوري أن ينتظر ابنتيه في سيارته ريثما يحضرهما عز الدين إليه من داخل الفيلا ...


دلف عز الدين مرة أخرى لداخل فيلا حلا المنياوي ، وتحديداً حيث المعركة المندلعة في الداخل ، ولكن هذه المرة ليبحث عن جانا بأوامر مباشرة من عمها 


بعد دقائق قليلة خرجت دينا بصحبة ياسين وهما يتبادلان الحديث الخفيف ، فنظرت إلى جوارها وهي تضحك لتجد والدها يقف مستنداً على سيارته ، فتركض ناحيته و.....


-دينا ببراءة : دادي ، دادي ، انت جيت ، شوفت اللي حصل


رأى حسين شخصاً ما يقف إلى جوار ابنته ، فنظر إليه شظراً و...


-حسين بضيق: أه شوفت ، مين الأخ؟

-ياسين بابتسامة مصطنعة : مساء الخير يا فندم ، حضرتك أنا المهندس ياسين رأفت 

-حسين بقرف : أها ؟ وبتعمل ايه مع بنتي؟؟؟

-ياسين بصوت هاديء : ولا حاجة يا فندم ، انا كنت بحاول اخرجها بره المعركة اللي بتحصل جوه ، اما حتت دين ......


لم يرد حسين أن يزيد من حديثه مع ذاك الشخص لذا قاطعه و...


-حسين مقاطعاً كلام ياسين: انا متشكر ع اللي عملته 


ثم أمسك حسين بذراع ابنته دينا وفتح لها باب السيارة ودفعها لتركب في المقعد الأمامي لسيارته ، ونظر إليها بتوعد و.... 

-حسين بغضب واضح : حسابنا في البيت يا دينا مش هنا ، وشكرايااااااا.... قولتلي اسمك ايه ؟

-ياسين بتردد : آآآآ .. رأفت ، قصدي ياسين رأفت 

-حسين باقتضاب : شكراً ، مع السلامة !!!


شعر ياسين بالحرج من عبارة المهندس حسين الأخيرة ، فما كان منه إلا أن ينصرف، 


ظل وجه حسين يعلوه الغضب والحنق ، بينما جلست دينا في السيارة تعض على أناملها من القلق والخوف مما قد يحدث لاحقاً .. فقد كان الوضع غير مطمئناً على الأخر ....


....


في داخل فيلا المنياوي ،،،،


وتحديداً حول حمــام السباحة ،،،،،

ظل عز الدين يبحث بعينيه عن جانا إلى أن رأها تقذف حلا بصحن جاتوه ، فاخرج هاتفه المحمول من جيبه ، ثم التقط لها صورة وهي تفعل ذلك ، اعتلت شفتيه ابتسامة شريرة ، وما إن تأكد من حفظ الصورة حتى أغلق هاتفه ووضعه في جيبه ، ثم توجه إليها ،،،


كانت جانا تتوعد حلا وتكيل لها و....


-جانا بنبرة حادة : والله لأوريكي يا حلا ، انتي حفلتك زي وشك ، تستاهلي اللي حصل فيها!!

-حلا بغيظ : Go to hell جانا ، انت اصلا مكونتيش مدعوة

-جانا بعدم مبالاة : أهو نصيبك بقى أنها تبوظ

-حلا: اوووووووووف منك ، مش هسيبك


وبينما كانت جانا مندمجة في معركتها مع حلا ، تفاجئت بمن يضع يده على ذراعها ، ثم يجذبها بقوة ناحيته ، فالتفتت جانا لتجده عز الدين قابضاً بيده على ذراعها ، ويدفعها للمضي قدماً معه 


-جانا بغل: انت اتجننت ؟؟ سيب ادي بقولك !!!


لم يهتم عز الدين بما تقول وأصر على سحبها معه ، ولكن كانت جانا تقاومه بكل شدة ، تلوت أكثر من مرة بين يديه لكي تتحرر منه ، وبالفعل نجحت في ذلك ، ثم تراجعت للخلف ، ونظرت إليه بنظرات قاسية مغتاظة من فعلته معها ، وبصوت عالي بدأت تنهال عليه بالسباب و...


-جانا بنبرة عالية وهي تشير بيدها : انت حيوان وزبــ.......


لم تستطع جانا أن تكمل باقي كلامها اللاذع حيث صفعها عز الدين بشدة على وجنتها ، لتقف هي مصدومة ومتسمرة في مكانها مما فعل ، ثم اقترب منها عز الدين وأمسك بذراعها بيده ، ثم انحنى قليلاً بجسده ناحيته ، و حملها على كتفه وسط صراخها وركلاتها وابتعد بها عن مكان الحفل..


ظلت جانا تصرخ فيه حتى يدعها ، كانت تركل بكلتا قدميها في الهواء ، ولكنه تجاهل إياها ، وأسرع بها خارج الفيلا


-جانا بصريخ: نزلني بقولك ، انت مابتسمعش ، نزلنييييييييييييي ، الحقووووني 


-عز: .........................

-جانا بغضب : حد يلحقني يا ناس ، البني آدم ده خاطفني ، يالهووووووي


لم يستمع إليها عز الدين وظل على حاله ، ولكنه أنزلها فقط لتقف على قدميها حينما وصل إلى سيارة حسين الدمنهوري ...

نظر حسين بأعين مصدومة إلى عز الدين وجانا ، لم يصدق عينيه ، لم ينبس بكلمة ، ولكن قطع صمته حديث عز و...


-عز : اتفضل يا عمي ، بنت أخوك المحترمة جانا أهي !!


صدمت جانا هي الأخرى حينما وجدت عمها يقف في الخارج ، وينظر إليها ، فشعرت بالحرج و...


-جانا بصدمة : أنكل حسين آآآ...


-عز بخبث مقاطعاً : يؤسفني أقولك يا عمي ، ان الآنسة جانا كانت رافضة تماماً انها تيجي معايا ، وفضلت أتحايل عليها عشان تخرج ، وأقولها ان حضرتك منتظرها بره ، فكان ردها ليا (( طز)) !!

-حسين بدهشة : بتقول ايه؟؟

-جانا بصدمة : أنا ؟؟؟؟؟


لم تتخيل جانا أن يدعي عز الدين كذباً عليها ، بل ويسرد أقاويل كاذبة وروايات غير حقيقية عنها 


-عز مكملاً : لأ والمصيبة يا عمي إن الآنسة جانا هي اللي .... أنا أسف مش عارف أقولهالك إزاي .... إنها ....

-حسين وهو ينظر إليها بحنق : قول يا عز عملت ايه ؟؟؟


أخرج عز الدين هاتفه المحمول من جيبه ، ثم بحث عن الصورة التي التقطها لجانا ، وأراها لعمها ، و...


-عز بصوت خافت : إنها يا عمي اللي بوظت الحفلة ، وأدي صورتها وصلتني ع الموبايل وهي بتحدف الآنسة حلا بالجاتوه ، وبتفسد عليها فرحتها 


ازدادت جانا دهشة ، وفغرت شفتيها من الصدمة ، حاولت أن تبرر لعمها ما حدث و... 


-جانا مقاطعة: يا أنكل ، ده مد ايـ.......... 


أشار حسين بيده لجانا لكي تكف عن الحديث وهو ينظر إليها بنظرات غاضبة و...


-حسين مقاطعاً اياها: شششششش ، كلامنا في البيت مش هنا .... !!!

-عز مكملاً : ده حتى الصورة نزلت على الفيس بوك يا عمي ، شوف ، شووووووف كده ، اهي ع الفيس 


-حسين مغتاظاً : وكمان نزلت ع الفيس ، يادي الفضايح !!!!

-جانا بصدمة: لا يا راااااااااااااااجل ، الله يخربيتك ؟ أنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-عز مدعياً البراءة : الله يسامحك يا آنسة جانا ، أنا بعتذر اني جيبتها لحضرتك بالطريقة دي، أقصد يعني شيلتها ، أصلها كانت رافضة تماماً تيجي ، وكمان .. احم ..تطاولت بالألفاظ عليا !!


اغتاظ حسين كثيراً من أفعال جانا، ورغم هذا حاول التحكم في أعصابه ، فأمسك بذراع جانا ، ودفعها بغل ناحية سيارته ، ثم فتح الباب الخلفي لها ، وأجلسها في المقعد الخلفي و...


-حسين ناظراً بنظرات محتقنة من الغيظ : بقى كده ياجانا ؟؟ اركبي العربية الوقتي كلامنا في البيت. 


صفع حسين باب السيارة بحدة خلف جانا ، فوضع عز الدين يده على كتف المهندس حسين محاولاً تهدئته و...


-عز : ارجوك يا عمي ، متعاقبش البنات ، عشان خاطري ، ده طيش بنات أهوج وغير مقصود ، لو ليا خاطر عندك اتفاهم معاهم بالذوق

-حسين: ربنا يسهل ، انا بعتذرلك يابني لو كانت جانا ضايقتك بشيء

- عز متصنعاً البراءة: لا يا عمي حضرتك متعتذرش ، المهم ان البنات كويسين ،الحمدلله ، الحمدلله.....


توجه حسين إلى المقعد الأمامي ، ركب حسين السيارة وجلس خلف المقود وهو في قمة حرجه مما فعلته فتاتيه في الحفل ...

وفي نفس الوقت غمز عز الدين لجانا بعينيه والتي كانت تنظر غليه بكل غيظ وهي تعض على شفتيها من الغضب .. ثم لوح لها بيده كتعبير عن انتصاره في هذه الجولة ..

ضغط المهندس حسين على دواسة البنزين ، ثم انطلق بالسيارة في اتجاه منزله ، بينما وضع عز يديه في جيبه وتابعهم بنظره وهو ينطلقون بالسيارة إلى أن ابتعدوا تماماً عن المكــــان


-عز بفخر : ولسه اللي جااااااي أحلـــــــــــــــــــــــى .. 


ثم أخذ يطلق صفيراً في الهواء كتعبير عن فرحته الشديدة وفوزه في تلك الجولة ....



#الحلقة_14

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

كان الضيق والغضب هما أقل وصف يمكن أن توصف به حالة حسين الدمنهوري ، ظل يدور في غرفة الاستقبال ذهاباً وإياباً وعلى وجهه علامات الحنق 


-حسين بنبرة حانقة : شوفتي اللي بناتك عملوه يا سهير

-سهير بغضب: اه شوفت يا حاج ، ينفع كده ؟؟ ده اللي ربيناكو عليه ؟؟؟؟؟؟؟

-دينا بصوت خافت : دادي والله ما علمنا حاجة

-جانا بنبرة حادة : يا انكل ، عز هو السبب

-حسين بصوت عالي ومتهكماً : يا سلااااااااااااااام ؟ ده الراجل جايبك من جوه ، لأ والمصيبة انتي اللي ولعتي الدنيا هناك ، لا حول ولا قوة إلا بالله ، لا حول ولا قوة إلا بالله ، اوري وشي للناس ازاي بعد كده


حاولت دينا أن تخفف حدة الأجواء المحتقنة قليلاً و... 


-دينا: دادي الموضوع مش مستاهل

-حسين: وهو انتو يهمكوا حاجة ، ما انا اللي وشي في وش الناس

-جانا محاولة التبرير : يا انكل بس اسمعنا


جلس حسين على الآريكة القريبة وهو يحاول أن يجد حلاً لما حدث ، فقد كان يخشى أن يسوء الوضع كثيراً ، وتتعقد الأمور أكثر من هذا و... 


-حسين: مش بعيد بعد اللي عملتيه في عز يطلب ينهي موضوع الخطوبة قبل ما يبدأ، لله الأمر من قبل ومن بعد

-جانا بصوت خافت : يكون أحسسسن برضوه!

-سهير: اهدى يا حاج حسين بس ، متعملش في نفسك كده

-حسين بعصبية : أهدى ؟؟ أهدى ازاي بس يا سهير؟؟ انتي مشوفتيش حاجة !!!!!

-جانا في نفسها: الهي يحرقك يا عز 

-دينا: والله يا دادي ، البارتي كانت عادية ومافيش فيها حاجة

-حسين: أه كانت عادية بس البركة في جانا ، حاطت التاتش بتاعتها

-جانا: والله ما أنا اللي بدأت

-حسين: أنا هكلم يوسف ، اعتذرله ع اللي عملتيه مع ابنه ، بس اقسم بالله لوهما لسه مصممين ع الخطوبة لهتم


نزلت عبارة المهندس حسين على مسامع جانا كدلو ماء مثلج قد سقط تواً على رأسها ، فنظرت إلى عمها بأعين مصدومة غير مستوعبة لما قال و...


-جانا بصدمة : what ؟

-حسين بنبرة جادة واكثر صرامة : اللي سمعتيه يا جانا ، هبلغهم انك موافقة ، وده اخر كلام عندي

-جانا بحدة : هو غصب يعني؟


تجاهل حسين جانا ، ولم يعبىء بكلامها ، ثم توجه برأسه ناحيته ابنته دينا وبدأ في توبيخها هي الأخرى و...


-حسين متجاهلاً جانا: وبعدين يا ست دينا مين الأخ اللي كنتي جاية معاه ده 

-دينا: مش عارفاه ، هو ساعدني بس اطلع بره البارتي.

-حسين بحدة وهو يشير بيده محذراً : أخرررررر مرة تطلعوا فيها مكان تاني لوحدكم ، بعد اللي حصل دهمافيش اي حفلات او خروجات تاني لوحدكم ..!!!


...................................


في شركة عز الدين ،،،


سرد عز الدين ما فعله مع جانا لصديقه ياسين ، لم يتمالك نفسه من الضحك وهو يتذكر هيئتها وملامحها وهو يدعي كذباً عليها و... 


-عز بضحكة: ههههههههههههههههههههه 

-ياسين: يابني ارحم نفسك ، هتموت من كتر الضحك

-عز محاولاً السيطرة على نفسه : مش قادر يا سينو ، هههههههههههههههههههه ، كان نفسي تشوف شكل وشها ،يفطس م الضحك

-ياسين: ده انت طلعت مصيبة 

-عز بنظرات متوعدة : ولسه !!

-ياسين: ناوي على ايه تاني ؟ ما كفاية كده !!

-عز وهو يمسك هاتفه المحمول: استنى هتشوف


أمسك عز الدين بهاتفه المحمول ، ثم ضغط عدداً من الأزرار وطلب رقم هاتف المهندس حسين.. حاول عز الدين أن يتحدث بنبرة ودودة هادئة و...


-عز هاتفياً : الووو، السلام عليكم يا عمي، ازي حضرتك؟

-حسين هاتفياً : وعليكم السلام يا عز يابني ، انا بخير الحمدلله 

-عز بصوت هاديء : يااااااااااااا رب دايماً يا عمي ، انا بتصل اطمن ع البنات ، أرجو ان حضرتك متكونش عاقبتهم ؟؟ الموضوع مش مستاهل يا عمي !!


لم يتمالك ياسين نفسه وهو يجد عز الدين متمادياً فيما يقول ، فانهار من الضحك و...


-ياسين وهو يضحك : ههههههههههههههههه يخربيتك ، ده انت بلوى مسيحة


أشار عز الدين لياسين بأن يصمت قليلاً ، وألا يضحك عالياً حتى يكمل مكالمته الهاتفية مع حسين الدمنهوري


-حسين هاتفياً : والله عشان خاطرك انت بس يا بني ، انا كلمتهم جامد، وحرمتهم من الحاجات اللي بيحبوها

-عز مدعياً حزنه : ليه بس كده يا عمي ، دول بنات صغيرين 

-حسين : والله انت اخلاقك عالية يا بني ، مشوفتش زيك

-عز: الله يخليك يا عمي ، حضرتك تؤمرني بشيء تاني

-حسين بتردد : آآآآ .... لأ شكرا يا بني .. بس ... آآآآ

-عز بنبرة جادة : خير يا عمي في ايه ؟ شكلك عاوز تسألني في حاجة ومتردد ؟


كان حسين متردداً في سؤال عز الدين عن الخطبة ، فهو كان يخشى أن تكون الأمور قد تعقدت بالفعل ، ولكن لا مفر من السؤال و...


-حسين بصوت حزين : بص يا بني من غير لف ولا دوران ، لو متصل عشان تنهي موضوع الخطوبة ، حقك مش هلومك

-عز: ليه بتقول كده يا عمي ؟؟؟

-حسين : يعني بعد اللي حصل امبارح من جانا .. فأنا مقـ...............

-عز مقاطعاً : لأ أبداااااااااااا يا عمي ، بالعكس أنا مصمم على ارتباطي بالآنسة جانا

-حسين بصوت هاديء حزين : يا بني لو محرج تقولي انك عاوز تنهيها ، قول متكسفش ، والله ماهضايق ، حقك

-عز مصراً : لأ يا عمي ، انا متلهف أعرف رأي الأنسة جانا ،وعندي أمل في ربنا انها توافق


عادت البسمة مرة اخرى إلى وجه حسين الدمنهوري بعد عبارة عز الدين الأخيرة و...


-حسين والبسمة تعود لوجهه : طمنتني يا بني ، الحمدلله ، وع العموم انا حابب أبشرك بموافقتها

-عز غير مصدقاً : بجد يا عمي بجد ؟؟ هي قالتلك كده ؟؟

-حسين: من غير ما تقول ، انا مش هطمن عليها غير معاك يا بني

-عز : الله يخليك يا عمي ، انا بجد مش عارف أقول ايه ؟؟؟

-حسين : متققولش حاجة ، احنا هنتقابل ان شاء الله نتفق على التفاصيل ،ونحدد المعاد المناسب .. 

-عز: بأمر الله يا عمي ، وأتمنى انها تكون أعدة رجــالة بس ، يعني عشان يكون الاتفاق واضح

-حسين: أه طبعاااا طبعاااااا


ثم انهى عز الدين مكالمته مع حسين الدمنهوري ..

وضع عز الدين هاتفه المحمول على سطح مكتبه ، وظل ينظر غلى نقطة ما مردداً في رأسه كلام حسين الدمنهوري ، ولكن قطع تفكيره حديث صديقه و...


-ياسين: ده انت شيطان يا بني 


انتبه عز الدين لكلام ياسين ، فتحدث بكل ثقة من جديد و...


-عز: وهي لسه شافت حاجة

-ياسين: بس ايه سبب تصميمك ع انك تخطبها

-عز: عشان ميبقالهاش حجة بقى ، لأ وانا كمان ناويلها على آآآآآ ...............!!


............................


في النادي ،،،


كادت دينا أن تحترق غيظاً من تلك الفتاة التي كانت بصحبة عز الدين ، فحاولت أن تعرف عنها أي شيء ، لذا أرسلت صديقها حازم لكي يستقصي معلومات عنها و... 


-دارين بلهفة : ها عرفتلي مين اللي كانت مع عز دي ؟؟؟

-حازم : اه ، اسمها جانا 


تذكرت دارين ذاك الاسم الذي حفر في ذاكرتها حينما لفظه عز من قبل ، وبدأت في ....


-دارين بغيظ: What ؟بقى هي دي جانا اللي غلطت ونادتني باسمها يا عز 

-حازم متسائلاً : وانتي لما عرفتي اسمها هتستفادي ايه


استغلت دارين انصياع حازم لأومرها وتلبيته لما ترغب أولاً بأول فانحنت عليه قليلاً بجسدها ، وأمسكت بخصلة من شعرها وعبثت بها بأصابعها ، و...


-دارين بصوت ناعم مليء بالدلال : بص يا حزوووما ، انا عاوزة منك favor ،عاوزاك تعرفلي كل حاجة عن اللي اسمها جانا دي في اسرع وقت

-حازم وهو ينظر إليها نظرات بها رغبة وشوق : والمقابل؟

-دارين وقد اعتدلت في جلستها : اللي انت عاوزه ؟

-حازم بخبث: عاوزك انتي دودي

-دارين بنبرة جادة : حااااازم ، الزم حدودك ، you're just a friend ، واظن دهواضح 

-حازم بعشم: بس انتي بالنسبالي أكتر من مجرد صديقة

-دارين محذرة : يووووه ، حازم ، مش معنى اني بطلب منك شيء يخص عز يبقى تأفور معايا !!!


وجد حازم أن الفرصة غير سانحة للاستمرار مع دارين في جذبها إليه ، وإلقاء شباكه نحوها ، لذا تراجع على الفور و...


-حازم بضيق: خلاص يا دودي ، نتكلم في المقابل بعدين

-دارين: ايوه كده !! المهم يكون عندي كل الـ info عنها في اقرب وقت

-حازم بثقة : اعتبريه حصل يا بيبي 


.............................


في منزل حسين الدمنهوري ،،،،،


تجمع رجــــال العائلتين في لقاء صغير واتفقوا فيه على تفاصيل الخطبة ، تهللت أساريرهم جميعاً حينما وجدوا أن كل شيء ميسر ، ثم عاد حسين إلى المنزل ليبلغ زوجته بما حدث وهو في قمة سعادته أن الأمور سارت على ما يرام و... ،،،،

-حسين بنبرة ارتياح : الحمدلله يا سهير ، الولد متمسك بالبنت أوي رغم اللي عملته معاه!! ياااااه لو تشوفي اصراره عليها..

-سهير: الحمدلله ، ربنا كررررريم


خلع حسين الدمنهوري حذائه ، ثم اقتربت منه زوجته سهير وانحنت قليلاً لتأخذه وتضعه في مكانه .. بينما اكمل حسين كلامه وهو يرتدي ملابسه 


-حسين : فاضل بس نحدد احنا معاد للخطوبة ونبلغهم بيه ، وقبلها ينزلوا يجيبوا الشبكة 

-سهير وهي تنظر إليه : وماله يا حاج ، انا هشوف مع جانا المعاد اللي يناسبها وان شاء الله خير ، لوووووووولي ، عقبال دينا ياااااا رب

-حسين بفرحة : ههههههههههه ، يااااااه يا سهير ، متتخيليش انا ارتحت اد ايه الوقتي ، اللهم لك الحمد والشكر .. ربنا يتممهالها على خير

-سهير : يااااااااااااااااا رب أمين ...

.... يتبع

منتظرة رأيكم وتوقعاتكم في التعليقات مع أجمد تفاعل عشان اكمل نشر الرواية ومتنسوش تفاعلكم هو اللي بيشجعني اكمل 💞 عايزين نوصل البارت ل500تعليق❤️💪يتبع

منتظرة رأيكم وتوقعاتكم في التعليقات مع أجمد تفاعل عشان اكمل نشر الرواية ومتنسوش تفاعلكم هو اللي بيشجعني اكمل 💞 عايزين نوصل البارت ل500تعليق❤️💪



#الحلقة_15

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،،

جلست سهير إلى جوار جانا على طرف الفراش ، ثم بدأت تسرد باختصار لجانا أخر التطورات التي اتفق عليها عمها حسين مع عائلة خطيبها المستقبلي ، اعترضت جانا على ما فعله عمها و.... ،،،،


-جانا بضيق : إزاي يا انطي ؟؟ ازاي ؟؟

-سهير: خلاص عمك حسين اتفق مع الجماعة ، وبكرة هتنزلوا تجيبوا الشبكة


نهضت جانا من على فراشها وظلت تنظر إلى زوجة عمها بضيق واضح و... 

-جانا مملة بحدة : من غير ما ياخد موافقتي؟؟؟؟؟

-سهير وقد نهضت هي الأخرى : عمك أدرى بمصلحتك !


انفعلت جانا عقب عبارة سهير الأخيرة ، وبدأت في توجيه السباب اللاذع لعز الدين و....

-جانا بنبرة حادة : بس مصلحتي مش مع البني آدم ده ، ده وقح وحيوان وهمجي و...


وضعت سهير كف يدها على كتف جانا محاولة تهدئتها و.... 

-سهير مقاطعة: بصي يا جوجو يا حبيبتي ، مش هينفع تعترضي على كلام عمك ، بس لو مش حابة تكملي الموضوع ممكن بكل بساطة تفركشي بعد الخطوبة ، لكن خلاص عمك ادى للناس كلمة


عقدت جانا ساعديها أمام صدرها ، ثم سارت بضعة خطوات للأمام و.. 

-جانا بنفاذ صبر : طب وايه اللي يجبرني من الأول على كده ، انا مش موافقة


سارت سهير خلف جانا ، ووقف خلفها ، ثم تحدثت إليها بصوت هاديء حنون و...

-سهير: يا حبيبتي ، ربنا يهديكي ، عز مش وحش زي ما انتي معتقدة ، ده انقذك كام مرة ووقف جمبنا و.....


تذكرت جانا ما فعله عز الدين معها فإزدادت عصبية و...

-جانا مقاطعة بنرفزة : ده كداااااااااااااااااااب وقليل الأدب


شعرت سهير ان المناقشة مع جانا لن تجدي نفعاً ، لذا أثرت أن تكتفي بما حدث و...

-سهير: انا تعبت من الكلام معاكي ، م الآخر كده يا جانا ، الخطوبة يوم الخميس ، وبكرة هتنزلي تجيبي الشبكة .. يالا بقى وأنا مش فاضية ورايا حاجات في البيت عاوزة أعملها ...


تركت سهير جانا وانصرفت لتكمل باقي أعمــال المنزل ، في حين ظلت جانا متسمرة في مكانها تفكر في طريقة للتخلص من عز الدين و...


-جانا في نفسها: والله يا عز يا بن الـ..... لخليك تندم ع اليوم اللي بس فكرت انك تقرب مني ، والله لهطلع عينيك وآآآآ ......و....و.... !!!


أخذت جانا تتوعد بالانتقام العنيف من عز الدين ، كورت قبضت يدها ثم أخذت تضرب به كف يدها الأخر بعصبية ...... 


......


في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،،


كانت السعادة ترفرف في أرجــاء فيلا الكليلاني ، وتحديداً عند السيدة عايدة .. لم تتخيل أنها سترى ابنها العنيد المغرور زوجــاً .. فقد يئست من محاولات اقناعه و....


-عايدة بفرحة وهي تحتضن ابنها : اخيرااااا هنفرح بيك يا عز

-عز : اه يا ماما 

-يوسف بسعادة: ربنا يباركلي فيك يا بني ، كبرتني قصاد عمك حسين ، راجل من ضهر راجل وأد كلمتك

-عز مبتسماً : وهو أنا أقدر برضوه يا بابا أكسرلك كلمة

-عايدة متسائلة : هتنزل بكرة مع العروسة تجيب الشبكة ع الساعة كام ؟

-عز: لسه عمي حسين هيكلمني يبلغني بالميعاد 

-يوسف وهو يربت على كتفه : ربنا يهنيك ويسعدك يا عز

-عز وهو يحتضن والديه : و يخليك ليا انت وماما.


........


وفي صباح اليوم التالي،،،،،

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،


كانت سهير تحاول جاهدة اقناع جانا بالموافقة على النزول لاحضــار شبكتها ، ولكنها كانت متمسكة بالرفض و...

-سهير برجــاء : يا بنتي اليوم عدى من غير ما نكلم عز نقوله ع المعاد اللي هتنزلوا فيه سوا تجيبوا الشبكة!!!

-جانا بنفاذ صبر : يوووه ، مش نازلة ، مش نازلة


شعرت سهير أنها لم تعد تحتمل المجادلة مع جانا ، وأن صبرها قد نفذ لذ قررت أن ....

-سهير وهي تتجه لباب الغرفة : لأ بقى ، انا هاقول لعمك يشوف حل معاكي !


ثم دلفت سهير خارج الغرفة لتتحدث مع حسين في أمرهـــا 


.........


في نفس الوقت حاولت دينا أن تعرف سبب رفض جانا للخطبة و...


-دينا متسائلة : انتي ليه مش موافقة يا جوجو ع الخطوبة؟

-جانا بعصبية : يعني أخرتها يا دينا اتخطب للبأف ده ؟؟؟ انتي نسيتي عمل فيا ايه ؟؟ 

-دينا بعدم فهم : هو عمل ايه بالظبط ؟

-جانا بتردد: آآآآ... يعني ... ضايقني ، الله بقى ، مش عاوزاه وخلاص

-دينا : ماهو ده مش كلام يعقل يا جوجو 


دلف حسين إلى داخل الغرفة ليتفاجيء بالحوار الدائر بين دينا وجانا ، ثم قاطع حديثهما و......

-حسين مقاطعاً: ايه اللي سهير بتقولهولي ده يا جانا؟

-جانا: ايه يا عمي ؟

-حسين:انك مش عاوزة تتخطبي ؟هتكسري كلامي ؟؟ هتحرجيني مع الناس؟؟

-جانا: والله يا أنكل ما اقصد ، كل الحكاية ان....

-حسين بنبرة جادة ولهجة آمــرة : أنا عاوز الرد حالاً

-جانا: خلاص كلمه وقولي يجي الوقتي حالاً نجيب الشبكة وإلا نفضها سيرة


صدم حسين من قرار جانا المفاجيء ، هو لم يتوقع هذا الرد ، خاصة وأن الوقت مازال مبكراً للغاية و... 

-حسين بنظرات مصدومة : انتي عارفة الساعة كام؟

-جانا بعدم اكتراث : I don't care

-حسين: هشوف هيقول ايه ، بس لو اعترض هخليه هو اللي يحدد المعاد اللي يناسبه


رغم اعتراض حسين على طلب جانا ، إلا انه قرر أن يطلب عز الدين هاتفياً ويبلغه بطلبها ، كان يخشى ألا يجيب على اتصاله ، فالتوقيت غير مناسب ... 


-حسين هاتفياً : الووو ، صباح الخير يا بني

-..........................

-حسين بصوت هاديء : كلنا بخير الحمدلله ، انتو أخباركو ايه ؟؟

-......................................

-حسين بتردد : بقولك يا عز يا بني ، جانا بتسألك فاضي الوقتي........قصدي يعني كمان شوية ، شوف نفسك كده وقولي ، اصل انت عارف بقى العرايس مالهومش مواعيد ، يعني الوقتـ...... آآآآ 

-.................................................

-حسين : يا بني أنا مش عارف أقولك ايه ده أنتـــ....................

-.................................................

-حسين وهو يوميء برأسه : أها ... اه ......

-.................................................

-حسين: ماشي يا بني ، اتفقنا

-.................................................

-حسين : في رعاية الله


أنهى حسين المكالمة مع عز الدين ، ثم توجه إلى جانا و...


-حسين بلهجة آمــرة : 5 دقايق وتكوني جاهزة ، هو جاي دلوقتي


نظرت جانا إلى عمها بأعين مندهشة ، هي لم تتوقع أو حتى يأتي في مخيلتها أن عز الدين سيوافق على اقتراحها ، بل والأهم أنه سيأتي إليها لكي يشتروا سوياً شبكتها ... 

-جانا بدهشة : نعم ؟؟؟ هو اتجنن ؟؟ ده مافيش محلات فاتحة 7 الصبح !!!

-حسين: مش ده اللي انتي عاوزاه ، مستغربة ليه ؟؟؟


ثم تركها حسين وهي مندهشة من رد فعل عز الدين ودلف خارج الغرفة ...

تسمرت جانا للحظات في مكانها، ثم رفعت كلتا يديها عالياً لترفعها في رأسها وتعبث بشعرها ... فالتحدي صار أكثر صعوبة الآن ..


.........................


بعد مضي ربع ساعة،،،


دلف حسين خارج غرفته وهو يغلق هاتفه المحمول ، ثم بحث عن زوجته و...

-حسين: عز وصل تحت، ومعاه عايدة هانم هتلاقيها منتظراكو

-سهير وهي تعدل هندامها : تمام يا حاج ، احنا نازلين أهوو

-حسين: خلي بالك من البنات ، وان شاء الله تقضى على خير ، انا رايح الشركة ، سلام.

-سهير : ان شاء الله خير، تروح وترجع بالسلامة يا حاج..


توجه حسين إلى خارج منزله ، ثم أغلق الباب ن خلفه ، بينما صاحت سهير بـ ...

-سهير بنبرة عالية : يالا يا بنات بسررررعة 

-جانا على مضض : اووووف

-دينا مبتسمة : I am ready mom

-سهيرموجهة حديثها لجانا : ايه اللي انتي لبساه ده ؟؟ في عروسة تنزل تجيب شبكتها وهي لابسة كده؟؟

-جانا بثقة : ماله لبسي ؟؟ ماهو جامد اهوو 

-دينا بضحكة : لأ جاحد مش جامد ههههههههههه


( كانت جانا ترتدي عباءة فلاحة مصرية أصيلة والتي تمتاز بكثرة الورود الملونة فيها ، ولم تنسى المنديل بؤية ، ومن أسفل الفستان ارتدت بنطال منامة رجالي مخطط ، وارتدت في قدميها شبشب زنوبة )


وقفت سهير تنظر إليها بحنق واستغراب ، هي عاجزة عن ردعها ، فجانا عنيدة وتفعل ما يمليه عليها عقلها .. 


-سهير بنبرة يأس : انا مش عارفة انتي بتعملي كده ليه؟؟

-جانا بلا مبالاة : هو ده نظامي ، وإن كان عاجبه


استسلمت سهير ، ورضخت لما فعلته جانا رغم اعتراضها الشديد على ما تفعله بنفسها ، فهي سوف تتسبب لها بالاحراج أمام الأخرين .. لكن ليس باليد حيلة .. 

-سهير: طب يالا ، احنا أتأخرنا 

-دينا بصوت هامس : ده انتي هتجيبلوه شلل

-جانا بثقة : وهو ده المطلوب


نزلت عائلة حسين الدمنهوري وتوجهت نحو سيارة عز الدين التى كانت متواجدة أمام بوابة البناية ...


لمحت عايدة جانا ، فصعقت لمنظرها وفغرت فاهها حينما رأتها .. لم تتصور أن تقابلها جانا -وهي العروس المستقبلية- بتلك الهيئة ... 

-عايدة بصدمة: ايه ده ؟؟


أدار عز الدين وجهه ليرى ما الذي رسم ملامح الدهشة على وجه والدته و...

-عز فاغرا شفتيه : هـاااااااااااااا ......


شعرت سهير بالاحراج خاصة وهي على يقين تام من سبب اندهــاش كلاً من عز الدين ووالدته و...

-سهير بصوت منخفض : صباح الخير 

-عايدة وهي محدقة بجانا : آآ ...صبـ..اح النور


فتحت سهير باب السيارة الخلفي لتجلس الفتاتين بالمقعد الخلف وهي معهما ، دخلت دينا أولاً ، ثم جلست جانا في المنتصف ، وأخيراً جلس سهير بجوار الباب ...


تأمل عز الدين هيئة جانا ونظر إليها باشمئزاز .. مد يده ليمسك بالمرآة الأمامية ليعدلها بعد أن نزع نظارته الشمسية و...


-عز ناظراً من مرآة السيارة لجانا وقائلاً في نفسه: يخربيت لبسك


-عايدة باستغراب : لابسة كده ليه يا جانا ؟؟؟

-عز مجيباً عايدة باستهزاء: اصلها fashion icon يا ماما

-جانا بصوت خافت وبتهكم : هع هع خفة ياض


وضع عز الدين نظارته مرة أخرى ، ثم انطلق بسيارته ، وتوجه إلى محل المصوغات ، وكان بين الحين والأخر ينظر من مرآة السيارة إلى جانا بإزدراء .. لاحظت جانا أن عز الدين يتابعها من خلف نظارته ، فزمت شفتيها في ضيق .. واستمر هو في متابعتها بين الحين والأخر من خلف نظارته .. بينما تعمدت جانا ان تبادله نظرات التقزز والقرف ... 


وصل عز الدين إلى محل مصوغات الذي كان قد اتفق فيه مع صاحبه ليفتح أبواب محله مبكراً من اجله ، وخاصة ان الأسرة تتعامل معهم منذ سنوات ...


صف عز الدين سيارته بجوار المحل ، ونزع نظارته الشمسية ، ثم تحدث بنبرة هادئة و...


-عز بصوت هاديء : خلاص وصلنا ياجماعة ، اتفضلوا حضراتكوا انزلوا ، وانا هركن العربية وأحصلكوا

-عايدة وسهير : حاضر 


نزلت كلاً من سهير وعايدة أولاً من السيارة ، فأغلقت سهير الباب خلفها ، ثم لحقت بهما دينا من الباب الجانبي ، بينما كانت تنتظر جانا سهير لتنزل أولاً ، ثم تتبعها هي ، وما إن اقتربت من الباب حتى ولكن أغلق عز الدين القفل الأوتوماتيكي بسرعة ، فأصبحت جانا سجينته ، حاولت جانا أن تفتح الباب ولكنها فشلت و... ،،،،


-جانا بنرفزة : افتح الباب ، بقولك افتح الباب !!!

-عز بثقة : تؤ .. يااااااا يااااا قـ..طة 


نظر عز الدين إلى جانا نظرات متوعدة ، ثم ضغط بقدمه على دواسة البنزين وانطلق بالسيارة .. ظلت جانا تصرخ فيه حتى يتوقف عما يفعل ، ولكنه كان متجاهلاً إياها و...


-جانا بحدة : انت مجنون ومش طبيعي

-عز: مش زيك برضوه

-جانا وهي تشير باصبعها : وقف العربية أحسنلك وإلا......

-عز بتحدي: وإلا ايه يا بت ؟؟

أسندت جانا كلتا يديها على المقعد الجلدي لكي تتمكن من التحرك بجسدها قليلاً ، وبالفعل جلست خلف مقعد عز الأمامي ، ثم مدت كفي يديها للأمام ووضعتهما على عيني عز ، فأصبح عاجزاً عن رؤية الطريق أمامه ، كما قامت بالضغط عليهما بشدة ، فتآلم عز الدين و...

-عز مصدوماً : يخربيتك ، هنعمل حادثة

-جانا بصريخ : وقف العربية وقفهاااااااااااااااااااااا


ضغط عز الدين على الفرامل بشدة ليوقف السيارة ، فارتدت جانا كرد فعل طبيعي لتوقفها المفاجيء ، وارتطمت رأس جانا بسقفها ... 

أدار عز الدين رأسه ناحية جانا ، ثم نظر إليها بنظرات حانقة و...

-عز بصوت غاضب : الله يخربيتك يا شيخة ، كنتي هتخلصي علينا ، ده انتي ولا عزرائيل

لم تستمع جانا إلى ما يقوله عز ، وإنما نزلت من السيارة بعد أن فتح عز الدين القفل الالكتروني ، وركضت مبتعدة عنه ....


ظل عز الدين يتأوه من الآلم الذي أصاب عينيه ، وحاول أن يتغلب عليه .. وضع نظارته مرة أخرى ليخفي الحمرة التي اجتاحت عيناه .. 

أغلق عز الدين سيارته بالقفل الالكتروني ، ثم لحق بباقي العائلة عند محل المصوغات


تسألت سهير عن سبب تأخر جانا عن اللحاق بها و... 

-سهير متسائلة : ايه يا جوجو كنتي فين؟

-جانا محاولة أن تبدو طبيعية : مافيش يا أنطي ، انا موجودة أهوو

-سهير لعايدة: تعالي نشوف الحاجات اللي هناك دي يا عايدة هانم ، بصي يا دينا معانا

-دينا وهي تلحق بهما : sure مامي 


استغرب صاحب محل المصوغات من هيئة جانا ، ولكنه رغم هذا لم يعلق ، فهذا الأمر لا يهمه على الاطلاق ...


دلف عز الدين إلى داخل المحل ، فرحب على الفور به صاحبه و...

-عز وهو ينزع نظارته الشمسية : صباح الخير يا شريف

-شريف مبتسماً : صباح الخير يا عز باشا ، أنا جهزت لحضرتك تشكيلة حلوة عشان العروسة، اتفضل شوفها ...


اقترب عز الدين من الفاترينا ، ثم نظر إلى المصوغات الموضوعة بالداخل ، وكذلك إلى المجموعة الموضوعة أعلى السطح الزجاجي .. 

-عز وهو يتأمل المصوغات : ممم ، فعلا حلوين ، وريهم للخدامة 

-جانا بدصمة : نعم ؟؟؟


نظر عز الدين إلى جانا المصدومة من عبارته الأخيرة ، فمط شفتيه وأكمل حديثه بـ ...

-عز وهو يشير برأسه: حلو استايل الخدامة ده عليكي ، فعلا شبهك جدا ، لأ ولايق اوي عليكي!

-جانا بحدة : خدامة في عينك !!!


أكمل عز الدين سخريته من جانا التي احتقن وجهها بالدماء ، وكادت أن تخرج عينيها من مقلتيها من شدة الغيظ و...

-عز مكملاً بتهكم : ناقصك بس ريحة معفنة ودي سهل اجيبهالك ، وشوية زبالة ، وتبقى مية مية .. صورة بقى عشان البروفيل 


أخرج عز الدين هاتفه المحمول الموضوع في جيبه ، ثم التقط لها صورة بحالتها المزرية وهو يبتسم ... 


اغتاظت جانا من تهكمات عز الدين وتعليقاته الساخرة ، فقررت أن تتحدث مع الصائغ و...


-جانا لشريف الصائغ: مش عاجبني اي حاجة

-عز ساخراً : أه فعلا، هاتلها حاجة على هيئة صفيحة زبالة ، ولا زمبيل الزبال هتليق اكترررر


لم تتحمل جانا سخافات عز الدين ، فانفجرت فيه ، وتحدثت معه بكل عصبية و...

-جانا بنرفزة : ما تلم نفسك يا سقيييل 


كتم عز الدين غيظه في نفسه ، وتجاهل عبارة جانا الأخيرة ، ثم أكمل حديثه مع الصائغ و...

-عز وهو يشير بيده : شوف يا شريف ، انت تعمل اللي بقولك عليه ، وفكك من اي حاجة تقولهالك ، هاتلنا بقى الدبل 

-جانا: دبل ايه ؟؟ مش عاوزة البس دبلتك!!


أحضر الصائغ شريف عدداً من الخواتم الذهبية ، ثم نظر بعينيه جيداً في تلك المجموعة ، وانتقى خاتماً ما وجده مناسباً ، ثم مد يده وأمسك بمعصم جانا بالقوة، وباليد الأخرى حاول ادخــال الخاتم في إصبع يدها اليسرى ... 


-عز وهو يمسك يدها اليسرى ليدخل دبلة ضيقة : مممم ، الدبلة دي هتليق على صوباعك اوي 


تآلمت جانا من قبضة عز الدين القوية على معصمها ، ظلت تتلوى بشدة أمامه ، وحاولت أن تتحرر من قبضته و... 

-جانا بتآلم: آآي صوباعي ، سيب ايدي ، آآآآي


نجح عز الدين في ادخــال الخاتم في إصبع جانا والتي عانت كثيراً من الآلم .. 

-عز بعد ان نجح في ادخال الدبلة : خلاص هناخد دي 


حاولت جانا أن تنزع الخاتم الذهبي عن يدها ، ولكن للأسف لم تنجح لأنه كان ضيقاً للغاية ، وكلما حاولت إخراجه رغماً عنها تآلمت أكثر .. لذا طلبت من الصائغ أن ....

-جانا لشريف وهي تحاول خلعها : شيل الدبلة دي من ايدي ، انا مش عاوزاها !!


وجه الصائغ بصره بين جانا وعز ، ورغم طلب جانا إلا انه لم يتحرك ، فهو يمتثل فقط لأوامر المهندس عــز .. 

تجاهل عز الدين جانا ، ثم أخرج من جيبه الأخر دفتراً للشيكات ، وسجلت عليه أحد الأرقام ثم وقع في الأسفل ، ونزع الشيك من الدفتر و.. 

-عز وهو يمد يده بالشيك : طيب يا شريف ، ده شيك تحت حساب الحاجة اللي هناخدها 


عادت سهير وانضمت إليهما وظلت تتأمل ما إنتقاه العريسان ، ثم قاطعتهما و....

- سهير: ها يا ولاد اختارتوا حاجة؟

-جانا : آآ........


كان جانا على وشك أن تجيب زوجة عمها ، ولكن تدخل عز الدين في الحوار مسرعاً وبدأ في سرد الأكاذيب مجدداً و...

-عز مسرعاً : ايوه يا طنط ، الآنسة جانا اختارت الدبلة وصممت متقلعاش من ايدها


صدمت جانا مما يقوله عز الدين ، فحاولت أن توضح لزوجة عمها الحقيقة و....

-جانا بنظرات مشدوهة : والله ما حصل ، ده هو اللـ.......

-عز: خلاص يا جانا ، قصدي يا آنسة جانا ، طنط مش هتضايق انك عملتي كده ، صح يا طنط ولا ايه؟

-سهير بضحكة : هههههه ، حلوة يا بنتي ، ويارب ماتتقلع من ايدك ابدا ... أبدااااا


نظرت جانا إلى عز بنظرات مشتعلة من الحنق والغيظ ، بينما بادلها عز الدين نظرات التحدي و.... 


-جانا وهي تنفجر من الغيظ: هقلعها وهتشووووف

-عز بتدي : ابقى حاولي بس ، وهتشوفي ...!!!

.... 

..........................


#الحلقة_16

على مدار يوم كامل حاولت جانا بكل الطرق أن تخلع من يدها الخاتم الذي وضعه عز الدين قسراً في إصبعها ، ولكن كل محاولاتها باءت بالفشل الذريع ، حتى وهن في رحلة البحث عن فستان مناسب للخطوبة ،،،

-جانا بضيق واضح : اوووووووف ، يعني مش هعرف أشيلك

-دينا وهي تحاول مساعدتها : الدبلة سميكة اوي يا جوجو ، انا مستغربة ازاي انتي لبستيها؟

-جانا بنرفزة : مش انا ، مش أنا ، المنيل على عينه هو اللي حشرها في صوباعي


كانت سهير في حيرة من أمرها ، فكل الفساتين الخاصة بالخطوبة جميلة ، لذا قررت أن تترك المجال لجانا لتنتقي ما تريد ولكن تحت اشراف منها و...


-سهير متسائلة وهي تبتسم : ها يا عروسة ، قررتي هتلبسي ايه ؟؟ أنا مش عاوزة كارثة من بتوعك 

-جانا على مضض : ينفع ماحضرش؟

-سهير: وده كلام يا بنتي ، ده الليلة ليلتك يا عروستنا

-جانا بضيق : ليلة سودة ومهببة


لمحت سهير احد الفساتين ، فأمسكت به بيدها و...

-سهير وهي تنتقي فستان ما : بصي ده ، هيبقى حلو أوي عليكي 

-جانا وهي تنظر إليه بضيق واضح : لأ شكله بلدي

-دينا بمرح: ده ع اساس انك كنتي لابسة princess وانتي بتختاري الشبكة


تذكرت جانا ما ارتدته خلال انتقاء الشبكة و... 

-جانا بغيظ : متفكرنيش ، ده انا قولت امه هتطفش وتفركش اما تشوف منظري ، لاقيتها ولا في دماغها

-دينا غامزة : مكتوبالك يا قمر 

-جانا وهي تنهرهــا : بطلي يا دينا 


ثم استمروا في البحث عن ضالتهن المنشودة ، وأرهقت جانا كلاً من سهير ودينا في انتقاء ما تريد ...


.....


في فيلا يوسف الكيلاني ،،


استغربت جانا كثيراً من تصرفات جانا وطريقتها في التعامل مع عز الدين ، وبدأت تتناقش مع زوجها يوسف حول هذا وتوضح له شكوكها و....


-عايدة مندهشة : انا مستغربة من تصرفات جانا اوي يا يوسف ، حاسة انها بتعاند ومش حابة الخطوبة 

-يوسف وهو يهز رأسه : ليه بتقولي كده ؟؟؟؟


أوضحت عايدة ليوسف سبب شكها هذا بـ.....

-عايدة : مشوفتش امبارح وهي نازلة معانا تشتري الشبكة ، كان شكلها فظيع ، انا اتصدمت بصراحة ،واحدة المفروض انها عروسة بتكون على سنجة عشرة ، لكن اللي شوفته استحالة يتوصف

-يوسف ضاحكاً : ههههههههه ، طالما عاجبة ابنك يبقى خلاص هو حر

-عايدة : اللي مستغرباه ، it's impossible انهاكانت عايشة بره ، محدش يصدق أبداااا

-يوسف مبرراً : والله يا ديلة كانت عايشة ، بس هي بتحاول تبان انها بنت بلد ، يعني بتخفي حقيقتها

-عايدة متسائلة : ومين قالك كده؟

-يوسف وهو يشير بيده : حسين قالي انها رقيقة جداااا ، وحساسة أوي ، وبتحب تكون مميزة في كل حاجة، من الاخر كده بونبوناية ، بسكويتة ، حاجة كده رقيقة 


دلف عز الدين إلى الفيلا ، ثم استمع إلى عبارة والده الأخيرة ، فتسائل عن تلك التي يتحدث عنها ويصفها بتلك الخصال الجميلة و... 


-عز مقاطعاً وهو يجلس إلى جوارها : مين دي اللي بونبوناية؟؟

-عايدة : جانا 

-عز بتهكم : الصرااااااحة ااااااه

-عايدة بضيق : انت بتهزر يا عز؟؟؟ انت ماشوفتش كانت عاملة ازاي امبارح؟؟

-عز: يا ماما سيبك من اللي هي بتعمله ده ، كله كلام فاضي 

-عايدة : وعرفت منين ؟؟

-عز وقد نهض من مكانه : مش محتاجة يا ماما، هبقى أقولك بعدين لأحسن مستعجل...

-يوسف وهو ينظر إليه باستغراب : على فين العزم يا بني؟؟

-عز مبتسماً : هاروح النادي يا بابا أعزم أصحابي ع الخطوبة! 

-يوسف: اوك ، متتأخرش وربنا يهنيك يابني 

-عز وهو يوميء برأسه : حاضر ، سلام 


.....


وفي النادي ،،،،


أبلغ عز الدين أصدقائه بأمر خطبته ، فصدمت دارين من ذلك الخبر ونظرت إليه غير مصدقة لما يقول و....


-دارين بصدمة : بتقول ايه يا عز؟؟؟؟؟ هتخطب ؟؟؟؟

-عز: ان شاء الله يا دارين ، منتظرك بكرة

-دارين بلهفة : ده حصل امتى وازاي وفين و....و...؟؟؟؟؟

-عز: حيلك حيلك .. بعدين هبقى اديكي التفاصيل ، المهم هنتظرك بكرة

-دارين بحزن: بقى أهون عليك يا مون شيري تعمل فيا كده وتخطب غيري بعد الحب اللي كان بينا؟

-عز بحدة: حب ايه وزفت ايه، وهو انا وعدتك بحاجة ، فوقي يا دارين !!

-دارين محاولة أن تظهر تأثرها : بجد انا مشـ.......


تدخل حازم في الحوار حتى يخفف من حدة الجدال الذي كان على وشك النشوب بين عز الدين ودارين ، فحازم لا يهتم لأمر عز أو حتى خطبته ، ولكن من يشغل باله هو دارين و..

-حازم مقاطعا: مبروووك يا زيزووو ، هنجي شور الخطوبة ، فكك يا دارين وباركي لعز

-دارين باقتضاب: مبروك

-عز لباقي أصدقائه : متتأخروش يا جماعة ، هستناكو


انضم ياسين إلي باقي الأصحاب ، ثم تسائل عن ...

-ياسين من بعيد: ميتأخروش على ايه ؟؟

-عز بتنهيدة : أخيرااااا طليت علينا 

-ياسين وهو يسحب المقعد : سوري يا جماعة كان ورايا كام مصلحة بخلصها

-عز: ماشي يا عم المهم ، بكرة خطوبتي أنا وجانا متتأخرش

-ياسين مصدوماً : ايه ده بجد؟؟؟ يعني هتخطبها بجد ولا كده وكده ؟؟؟

-عز: وهي الحاجات دي فيها هزار يا سينو ؟

-ياسين وهو يحرك رأسه : معاك انت كل شيء جايز

-عز بنظرات جادة : خف تعوم يا سينو ، هستناك متتأخرش 


نهض ياسين من على مقعده ، ثم اقترب من صديق عمره عز الدين واحتضنه و... 

-ياسين وهو يحتضن عز: ماشي يا عررررريس ، من بدري هتلاقيني فوق دماغك


.........


في منزل حسين الدمنهوري ،،،، 


أعلن منزل حسين الدمنهوري حالة الطواريء استعداداً لحفل الخطبة الليلة ، كان الجميع يعمل على قدم وساق لانجاز الكثير من الأعمال في وقت قليل 

-سهير: بسرررعة ، ايوه هنا ، بس كده شكلهم حلو أوي ، سنية حطي طقم السرفيس في الحوض عشان يتشطف ، أه وشوفي الطباخين خلصوا ولا لأ 

-سنية: حاضر يا ست سهير هانم


جاءت دينا إلى والدتها وهي ترتدي ملابسها وتستعد للنزول ، ثم أبلغتها بـ ..... 

-دينا : مامي انا نازلة البيوتي سنتر ، هلبس هناك واجي ع طول

-سهير بحدة : لأ مافيش نزول ، باباكي قال ان البنات اللي في السنتر هيجوا هنا يزوءوكم

-دينا على مضض : اوووف يامامي 

-سهير وهي تشير بيدها : روحي شوفيلي جانا بتعمل ايه الوقتي

-دينا بتأفف : اوك 


ثم انطلقت دينا إلى حجرة جانا ، وتفاجئت بها نائمة وتغظ في نوم عميق .. فقفزت على الفراش ، وحاولت افاقتها و...

-دينا: wake up يا عروسة

-جانا وهي تضع الغطاء على رأسها وبصوت ناعس : امشي يا دينا سيبيني أنام

-دينا: يالا بقى فوقي ، ده النهاردة يومك

-جانا بنرفزة : يووووووه ، انا مش عاوزة أقوم ولا أعمل حاجة ، الهي يااا رب اليوم يبوظ عشان ترتاحوا

-دينا متعجبة وبصوت حالم : ده انتي عروسة يعني المفروض تفرحي بعريسك ، هااااااااه ، ده كيوت ، ووسيم ، وتقييييل ، اموووت أنا في الصنف ده 

-جانا بقرف : خديه ، اشبعي بيه ، انا متنازلالك عنه!!

-دينا: ياريت كان ينفع ، بس هو بيحبك انتي

-جانا بنرفزة : حبه برص ، هو ده بتاع حب أصلاً ؟؟؟؟

-دينا وقد نزعت الغطاء تماماً : طب يالا ، البنات من البيوتي سنتر هيجوا كمان شوية عشان يجهزوكي ياأحلى bride


طرأ على بال جانا فكرةما ، هي مجنونة ، ولكنها ستنفذها ... 

-جانا ولمعت في عقلها فكرة : اهاااا ، حلووو اوي !!!

-دينا: ها فكرتي هيكون استايلك ازاي في اليوم الـ special ده؟؟


ارتسم على وجه جانا ابتسامة شيطانية ، ثم اعتدلت في جلستها و...

-جانا بابتسامة شيطانية : اومـــــــــــــال .. ودي حاجة تفوتني ! ده انا هبهركم

-دينا بقلق : ربنا يستررررررر .. قلبي عندك يا عز

-جانا بلهجة آمــرة : out Dina ، بدل ما أطلعهم عليكي انتي .... !!

-دينا: اوك ، اوك I'm out .. بس متناميش 


بدأت جانا تستعد لحفلة الليلة ، وطلبت من فتيات مركز التجميل ان يعاونوها في تجهيز الاستايل الذي تريده .. ورغم غرابة طلبها كعروسة ، إلا أنه لم يكن أمامهن إلا الانصياع لأوامرها .. فهي العروسة ، وتلك هي رغبتها ....

.... 


#الحلقة_17

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

حل المساء ، وبدأ الضيوف في التوافد على منزل حسين الدمنهوري ، حيث تحولت غرف المنزل إلى قاعة صغيرة مزدانة بالديكورات الرقيقة والبسيطة لحفل يتميز بالرقي والجمال ، وظلت الموسيقى الهادئة تسيطر على الأجواء ،،،،،،


-حسين وهو يصافح احد الأشخاص مبتسماً : اهلا وسهلا ، اتفضلوا ، شرفتونا

-أحد الضيوف وهو يبادله المصافحة : الف مبروك حسين باشا

-حسين: الله يبارك فيك ، اتفضل اتفضل

-سهير والابتسامة تعلو ثغرهــا : اهلا وسهلا يا هانم ، نورتي

-أحد الحاضرات: مبروك يا سهير هانم ، وعقبال دودي ان شاء الله 

-سهير وهي تشير بيدها : تسلميلي حبيبتي ، اتفضلي جوه ، خدي راحتك 


مال حسين قليلاً برأسه على زوجته ليهمس لها بـ ...


-حسين بصوت خافت : ها يا سهير ، اخبار عروستنا الحلوة ايه ؟؟

-سهير مبتسمة وبصوت منخفض: البنات اللي جوم من البيوتي سنتر عندها من بدري ، وقافلين عليهم الباب. 

-حسين متسائلاً : يعني شوفتيها ؟

-سهير وهي تشير برأسها : لأ لسه ، بس اطمن ، دول بنات جايين من أحسن وأشهر مركز تجميل..

-حسين ضاحكاً : يا مسهل يا رب ، هههههههههههههه ، بس البنات كبرونا يا سوسو

-سهير بدلع : لأ يا حاج ،احنا لسه شبااااب 

-حسين غامزا: على رأيك ...


ثم حضرت عائلة يوسف الكيلاني وبصحبتهم عدداً من أصدقاء العائلة والمقربين منهم ..


استقبل حسين الجميع بالترحاب والتهنئات و....


-حسين وهو يمد يديه ليحتضن يوسف : يوسف حبيبي ، يا أهلا وسهلاااااااااااااا باخويا الغالي

-يوسف محتضناً حسين: حبيبي يا سحس ، الف مبروك يا سهير هانم

-سهير : الله يبارك فيك يا بشمهندس

-عايدة وهي تبادلها التحية : مبروووووك يا سهير هانم 

-سهير مقبلة عايدة: الله يبارك فيكي عايدة هانم ، شرفتونا والله ، وربنايفرح كل الناس

-يوسف وهو يربت على كتفه : معلش يا سحس يا حبيبي ، اخوات عز مش هيعرفوا يجوا ، انت عارف ان البنتين متجوزين وعايشين مع اجوازتهم بره.

-حسين: ولا يهمك يا جوو ، ينورونا ان شاء الله في الليلة الكبيرة.

-يوسف: ان شاء الله ، ها قولت لعروستنا ع المفاجأة ؟

-حسين: وهي هيبقى اسمها مفاجأة برضوه لو قولتلها ؟؟

-يوسف ضاحكاً : هههههههههههههههه صح ، عندك حق! 

-حسين وهو يشير بيده : يالا يا جماعة اتفضلوا ، العروسة هتخلص لبس و زواء وتطلع. 


وفي تلك اللحظة دخل عز الدين متآنقاً كعادته ، مرتدياً حلة سوداء (ميتالك)، وقميص أسود رائع ، ورابطة عنق سوداء فزادته وسامة وهيبة فبدى مفتول العضلات ،ممشوق القوا م ، ساحراً للأعين ، ولم يغفل عن وضع عطره الآخــاذ والنفاذ .. ،،،،

-عز وهو يمد يده للمصافحة : مساء الخير يا عمي

-حسين وهو يربت على كفي يده : أهلا بالعريس ، بسم الله ماشاء الله ، ربنا يحميك يا بني .

-عز مبتسماً : الله يخليك يا عمي

-حسين وهو يربت على كتفه : خش يا عريس ، عروستك هتلبس وتحصلك ، اتفضل اتفضل!


واستمر الحــال على هذا الوضع لفترة قليلة ، حيث استقبال المدعوين والترحيب بهم ودعوتهم للجلوس وتناول الحلوى والمشروبات .. لم تدخر سهير وسعها في الترحيب بالجميع ..


ظل الوضع هادئاً إلى أن جاء أصدقاء عزالدين وجلسوا مع باقي الضيوف في حجرة الصالون ،،

-دارين بقرف: ممم ، شكلهم بيئة أوي

-حازم: بيئة ايه يا دودي ؟ دول من أصحاب الملايين !!!

-دارين: so what ، برضوه بيئة.

-لوجي وهي تشير بعينيها : شوفي عز عامل ازاي ، واو !!

-دارين بنبرة منزعجة : نفسي اعرف ايه اللي مميز في البت دي عشان يفضلها عليا؟

-حازم بتهكم : سيبك منها ، انتي الأصل يا دودي .

-ياسمين بنظرات اعجاب : عز شكله gorgeous ، fabulous ،واو

-دارين بضيق: اوووف ، انا مش طايقة المكان

-حازم مقترحاً : لو حابة نمشي ، يالا let's go

-دارين بنرفزة : No way ، لازم افضل موجودة عشان اشوف البنت الـ local اللي اخترها

-حازم: هما يومين يا دودي ، وهتلاقيه فركش وسابها ، مش هيستحمل ، انتي عارفاه مش بيطول مع أي واحدة كتير

-دارين: بس دي خطبها يا حازم !!

-حازم: متفرقش ، تلاقيها بس استعصت عليه 

-دارين: مش مطمنة 

-لوجي متسائلة : اومال فين ياسين ؟

-دارين: I don't know

-حازم: هو قال اسبقوني ، وهيحصلنا ، وراه مشوار مهم وجاي.

-دارين بعدم اهتمام: اها....


.......


بحثت عايدة بعينيها عن العروس المنتظر ، ولكنها لم تجدها أو تجد ما يشير إلى حضورها ، وخاصة أنها تأخرت في الدلوف للخارج .. فتسائلت عن .....


-عايدة متسائلة : اومال فين عروستنا يا سهير هانم ، كل ده بتجهز؟

-سهير بابتسامة مصطنعة : ما انتي عارفة العرايس يا عايدة هانم ، انا هاروح اشوفها ، لحظة واحدة!


استأذنت سهير ، ثم نهضت عن مقعدها ، وأسرعت في خطاها و


توجهت نحو غرفة جانا لتطمئن على استعدادها لحفلة الخطبة ...


طرقت سهير الباب أولاً ، ثم أمسكت المقبض وحاولت فتح الباب ولكنه كان مغلقاً من الداخل ، تعجبت سهير من ذلك الأمر ، ولكنها ....،،

-سهير متسائلة : جانا حبيبتي ، ها خلصتي ؟

-جانا من الداخل بنبرة عالية : ثواني يا انطي 

-سهير مندهشة : طيب قافلة الباب ليه ؟

-جانا بنبرة هادئة : عادي يا أنطي 

-سهير: دينا موجودة معاكي ؟

-جانا: ييس أنطى 

-سهير: طب يالا أوام ، الناس جوم بره ومنتظرين ، وعريسك مستنيكي يا قمري 

-جانا بقرف: طيب طيب ، اسبقيني يا أنطي واحنا هنحصلك ، just 2 minutes 

-سهير: ماشي يا بنتي


انصرفت سهير من امام باب غرفة جانا ، وتوجهت إلى غرفة الصالون لتكمل الترحيب بالحاضرين ، ورغم أنها كانت متوجسة خيفة مما تفعله جانا ، إلا أنها لم تتوقع أن يحدث الأسوأ ... 


.......................


في داخل غرفة جانا ،،،،


تأملت دينا هيئة جانا ، ونظرت إليها وعلامات القلق والاضطراب جلية عليها ..


-دينا بقلق: يالهوي يا جانا ؟ حرام عليكي بجد

-جانا بثقة : احسسسن ، انا عاوزاهم يطفشوا بأي شكل

-دينا وهي تنظر إليها بنظرات متوترة : بس مش بالشكل ده 

-جانا: ماينفعش مع البني آدم الرزل ده إلا كده

-دينا: ربنا يسترررررر بقى ، ده لو مامي عرفت انك وزعتي بنات البيوتي سنتر، ياني هيكون رد فعلها ازاي!!!

-جانا بتحدي : متخافيش ...


(( كانت جانا ترتدي بكل بساطة كالفتاة الموجودة في لعبة subway .. الجينز الأزرق ، السويت شيرت ، السماعات الكبيرة على الآذن، الكاب على الرأس ، وغطاء السويت شيرت عليه ، وكوتشى أبيض في أزرق ، وتيشيرت أولادي واسع طويل ، وشعرها منكوش بدرجة كبيرة و بعضه متناثر على وجهها ، والأخر مختبيء أسفل الكاب ، ولن ننسى القلادة الواسعة كراقصي الهيب هوب والتي ارتدتها حول عنقها ، مع ملاحظة ان وجهها يغطيه التراب وأثار لبقايا كحل وماسكرة سوداء ، فبدت عيونها مخيفة ووجهها بصفة عامة في حالة مزرية ))


خرجت دينا أولا من الحجرة وهي تتمتم بكلمات غير مفهومة ، ورحبت بالحضور واعينها تترقب ما قد يحدث لاحقاً ..


لمحت سهير دينا وهي تدلف خارج الغرفة وتحيي عدداً من الموجودين ، فأسرعت ناحيتها وأمسكتها من ذراعها و...

-سهير بصوت خافت : ها ايه الاخبار يا دينا كله تمام؟

-دينا بقلق: مممم ، يعني !!

-سهير وهي تلكزها برفق : ما تتكلمي يا بنتي في ايه؟؟

-دينا بتردد : آآآآ... الوقتي هتشوفي يا مامي ...


وما هي إلا لحظات حتى خرجت جانا من غرفتها وتوجهت نحو غرفة الصالون بهيئتها التي صدمت الجميع حتى عز نفسه ....


لم يتوقع أحد أن تكون العروس الجميل بتلك الهيئة المخيفة والمستهترة في ذات الوقت .. 


-أحد الحضور بصدمة : هي دي العروسة؟

-أخر بدهشة : هي عاملة كده ليه ؟

-شخص أخر ساخراً : شبه البلاك بلوك

-شخص رابع بتهكم : لأ شبه اللي راجع من خناقة في الشارع


سارت جانا بين الحضور بكل ثقة وكأنها لم تفعل أي شيء ، كانت ترى نظرات الدهشة والصدمة تعلو أوجه الجميع ، ولكنها لم تعر أى أحد الانتباه .. ثم توجهت جانا إلى غرفة الصالون وهي تسير بخطوات ثابتة وواثقة ، وما إن دلفت للداخل حتى لمحت عز الدين جالساً على الآريكة .. 

كان هو الآخر مشدوهاً من هيئتها ، نظر إليها غير مصدقاً لما تفعله ، ولكنه كان متوقعاً أنها ستفعل شيئاً مجنوناً كعادتها .. 


جلست جانا على نفس (الآريكة ) بجوار عز الذي مازال غير مستوعباً لهيئتها ،،،

-عز فاغراً شفتيه : هااااا .... ايه ده ؟

-جانا وهي تلوي فمها : اقفل خاشمك !!

-عز ساخراً :خاشمي ؟؟ انتي قلبتي صعيدي ؟

-جانا وهي تنظر إليه شظراً : اومــــال هاخد بتاري منك ازاي ؟؟

-عز وهو يفحصها بأعين محدقة : ماشي يا عم حبيشة ، طب قوليلي في عروسة تلبس كده يوم خطوبتها ؟

-جانا بثقة وصوت جهوري : أااه ، أنـــــــــا ، لو مش عاجبك فضها سيرة.....


رأى حسين هيئة جانا فاغتاظ مما فعلته ، فبحث بعينيه عن زوجته سهير لكي يعاتبها على ما حدث ، وما إن رأها تقف بجوار طاولة الطعام حتى أسرع الخطى ناحيتها ، ثم سحبها بهدوء ووقف الاثنين سوياً و...


-حسين لسهير بصوت خافت : تعالي هنا يا سهير ؟ ايه المنظر اللي عملاه جانا ده ؟؟ هو ده اللي الفستان اللي اشتريتوه ؟؟ هو ده الزواء اللي كانت بنات السنتر بيحطوه عليها؟؟

-سهير بخوف: والله ولا اعرف يا حاج؟ انا مصدومة ، مشـ.....

-حسين مقاطعاً: الناس هتقول الوقتي ايه علينا ؟؟، فضحيتنا بقت بجلاجل !!لله الأمر من قبل ومن بعد !! فوضت أمري لله !!!!!

.....


في نفس الوقت كانت عايدة هي الأخرى مشدوهة بهيئة جانا ، فمالت على زوجها يوسف وتحدثت معه عن ....


-عايدة ليوسف وهي تشير بعينيها : ايه ده ؟؟؟

-يوسف مازحاً : باين حد قالها انها حفلة تنكرية مش حفلة خطوبة

-عايدة بضيق : انت بتتريق يا يوسف ؟؟

-يوسف بضحك: هههههههههه يعني عاوزاني أعمل ايه؟

-عايدة بغيظ: شوف الناس هتقول ايه علينا ، هنبقى حكاية النادي كله!!

-يوسف: عز كان قايلي ان جانا ممكن تحمل حاجة جنان ، بس الصراحة متخيلتش كده

-عايدة بنبرة منزعجة : يعني انت كنت عارف؟

-يوسف: لأ مش بالظبط ، بس من كلام عز عن جنان جانا ، كنت متوقع حاجة زي كده

-عايدة: بس احنا مش هنخلص من كلام الناس ؟؟

-يوسف: كده كده الناس هتكلم و.......


.......


كما لم يسلم الأمر من تعليقات أصدقاء عز الدين وخصوصاً ....


-دارين بأعين مصدومة محملقة في جانا : OMG ، ايه ده ؟

-حازم وهو يفحص جانا : هاااه؟

-لوجي بقرف : ياااي ، دي العروسة؟

-ياسمين على مضض : يعع!!

-دارين باقتضاب : سوفاج اوي ، شبه البلطجية 

-حازم ساخراً : هههههههههههه دي مجنونة رسمي 


.....


في غرفة الصالون ،،، 

انحنى عز الدين بجسده قليلاً ناحية جانا ، فقد كان يتأملها بنظرات فاحصة متفحصة ، لم يتصور ان جانا يمكن أن تفعل هذا في يوم تحلم به الكثير من الفتيات ، لكنها مختلفة عن أي فتاة قد قابلها من قبل ، ثم بدأ يتجاذب أطراف الحديث معها و...


-عز بدهشة: الصراحة انتي كل مرة بتفاجئيني !

-جانا بقرف: إياك البعيد يحس ..!

-عز بغرور: لأ مابحسش!


اغتاظت جانا من ردعز الدين عليها ، فقررت أن تثير حنقه أكثر و...

-جانا بضيق : أصلك بارد

-عز وهو يبتسم ابتسامة مصطنعة : مش أبرد منك

-جانا بهمس: جك حش وسطك.

-عزوهو ينظر في عينيها مباشرة : بتقولي ايه؟؟؟ سمعيني؟


اضطربت جانا من نظرات عز الدين الجريئة لها ، فنهرته عما يفعل ، ونظرت إليه نظرات تحمل الاستعلاء ، وبكل جدية تحدثت بـ ....

-جانا وهي تنظر له نظرات مشمئزة : بص قدامك

-عز بتريقة : ليه هو انا سايق الكنبة وانا معرفش ؟ يمكن خايفة لأخبط في الكونسور!!!


زفرت جانا في ضيق ، وخاصة أن عز الدين يتعمد استخدام اسلوب التعامل البارد معها ، وسياسة النفس الطويل ، وهي لم تعد تتحمل البقاء بجواره لذا .....

-جانا بضيق : اللهم طولك يا روح ، يا مهون، صبرني ياااااا رب 

-عز بتهكم : المصيبة عمك بيقولي ده بنات السنتر شغالين صنفرة ومحارة في وشك من يومين 


اغتاظت جانا من عبارة عز الدين الأخيرة ، فاحتقنت الدماء في وجهها واكتسى وجهها بحمرة الغيظ و....

-جانا بنرفزة: لييييه ياخويا ؟ شايفني حيطة قدامك!!

-عز وهو يلوي شفتيه : هاقول ايه بس ، ايش تعمل الماشطة في الوش العكر !!!!!!!!

-جانا بحدة : طالما وشي عكر ، مالك لازقلي زي البرغوت 

-عز وهو يغمز لها : عشان امص دمك يا جميييييييييييييل !! ها ها ها .. بصي شوف المزز اللي اعدين ، اتعلمي منهم 

قام عز الدين بالاشارة والتلويح بيده لأصدقائه ومجموعة من الفتيات الذين حضروا ليشاركوه فرحته .. وقد تعمد عز الدين أن يدعو أكبر قدر من الفتيات إلى الحفل لكي يجعل جانا تغتاظ أكثر وتشعر بالغيرة وخاصة في وجود تلك الجميلات ... 


كانت الفتيات يبادلن عز الدين التحية ، ولم يتأخرن عن رمقه بنظرات الاعجاب والقبلات الطائرة ، مما جعل جانا تشعر بشيء في نفسها .. 

لقد نجح عز الدين في اثارة حنقها .. ورغم هذا حاولت جانا أن تبدو أكثر ثقة بنفسها ، فهي لن تجعل أمثالهن يدمرون مخططها ... 


-جانا بكل ثقة: هه ، ولا يفرقوا معايا ببصلة

-عز وهو يشير إليها بعينيه : ياشيخة ، دول ملكات جمال ، كل واحدة من دول ، تحل من على حبل المشنقة ، بصي وملي عينيكي ، مش انتي بمنظرك ده ؟؟؟؟؟

-جانا بحدة: ماهو علبة الميك اب النضيفة ، تعمل من الخدامة مضيفة !!!


تعالت ضحكات عز الدين عقب عبارة جانا الأخيرة ، فهو لم يتمالك نفسه من خفة دمها الغير معهودة ، وثقتها بنفسها الغير مبررة .. ولكن فضل أن يثير غيظها أكثر و.....

-عز بضحكات عالية : ههههههههههههههههههههههههه ، تصدقي صح ، طب ابقي هاتي الميك اب ده ، هينفعك اوي ههههههههههههههه

-جانا بغيظ: اووووووووووف !!!


ثم حضر ياسين إلى الحفل وبصحبته أحد الأشخاص ،،،

-ياسين وهو يلهث: معلش يا جماعة اتأخرت عليكوووو..............

.... 


#الحلقة_18

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

حضر ياسين إلى الحفل وبصحبته أحد الأشخاص ،،،

-ياسين وهو يلهث: معلش يا جماعة اتأخرت عليكوووو ..............


نهض عز الدين من مكانه فور رؤيته لصديقه ياسين ، ثم توجه إليه و...


-عز وهو ينهض من مكانه بصوت عالي : جيت في وقتك يا سينو، تعالى آصاحبي


صافح عز الدين صديقه ياسين ثم احتضنه ، ثم رحب بالضيف الذي معه ، ودعاهما إلى الدلوف للداخل ... 


استغرب الجميع مما يحدث ، وتعالت الدهشات وترددت بعض الأسئلة في أذهان الموجودين ، خاصة أن الضيف الغريب هيئته العامة معروفة للجميع ، ولكن عز قطع عليهم حيرتهم ،، 

-عز: بصوا يا جماعة ، انا النهاردة حبيت أعمل مفاجأة لعروستي اللي دايما بتبهرني 


صدرت همهمات عالية بين الحضور ، فأكمل عز الدين حديثه بـ ....

-عز مكملاً : انا جبت المأذون عشان أجوز جانا ؟

-جانا بدهشة: نعم ؟؟؟؟؟؟

-يوسف مقاطعا: ايوووووه بقى يا حبيبي

-حسين بلهفة: شوفتي المفاجأة يا سهير

-عايدة: بجد يا بني؟


بالفعل لقد أحضر عز الدين المأذون الشرعي ليعقد على جانا ... 

صدمت جانا مما فله عز الدين ، وأخذت تنظر إليه غير مصدقة لما فعل ، نهض من على الآريكة وبدأت في توجيه اللوم اللاذع له و... 


-جانا بنبرة حادة : انت تعبان في عقلك؟


رسم عز الدين على وجهه قناع البراءة ، ثم اقترب من جانا بخطوات ثابتة ، ومد ذراعه في اتجاهها ، ليمسك بكف يدها ، ووضعه على قلبه ، وقربها قليلاً إليه و...

-عز ممسكاً يدها : متكسفيش يا حبيبتي ، ده انتي اللي قيلالي اعمل كده!!


حاولت جانا أن تتحرر من قبضته ، ولكنه كان ممسكاً بيدها بكل قوة ، وينظر إليها بنظرات تحدي وثقة ...

-جانا بنبرة ضيق : يخربيتك ، انت هتجيبلي مصيبة؟

-عز مبتسماً وهو يجز على أسنانه : متخافيش طالما بنحب بعض ، ايه اللي هيمنع ارتباطنا؟

-جانا بأعين محدقة : استحــــــــ.....


قاطع عز الدين جانا بوضعه لأصبعه على شفتيها ليسكتها ، فوقفت تنظر إليه وهي مشدوهة مما يحدث و...

-عز بنبرة هادئة : ششششش ، خلاص انا متفق مع عمك ووالدي ، وهنكتب الكتاب الوقتي ، يالا اقعدي يا عروسة

ثم جذبها عز الدين بقوة لتجلس بجواره على الآريكة ، وبدأت أصوات الزغاريد والفرحة وموسيقى الأفرح تعلو في المكان ، لم تصدق جانا أذنيها ولا عينيها ، وكأن الجميع قد اتفق عليها .. 

حاولت جانا أن تستوعب ما يحدث في عجالة ، لذا عارضت بكل شدة ما يحدث معها و...

-جانا بحدة : انت اتهبلت في مخك ؟؟؟

-عز متحدياً إياها : هتجوزك غصب عنك وبرضاكي وقصاد الكل !!

-جانا وهي تحاول النهوض من جواره : مش هيحصل ، اوعى !


أمسك عز الدين جانا من ذراعها ، ثم قبض عليه بكل قوة ، ومنعها من النهوض من جواره ، وضغط عليها بقبضته الشديدة و...

-عز قابضا على ذراع جانا بقوة: مش هتقومي من هنا وهتوافقي


تآلمت جانا من قبضة عز عليها ، وتلوت وهي جالسة إلى جواره محاولة التحرر والخلاص منه و... 

-جانا متآلمة بصوت عالي : سيب ايدي ، ااااااااااااااااااااااه

-عز مستغلاً الموقف وبصوت مسموع للكل: اهي يا سيدنا الشيخ قالت ااااااااااااااه ، يالا كمل اجراءاتك 

-جانا بنبرة متعصبة : انت بتستهبل ياله ؟؟؟ 

-عز بصوت هاديء مليء بالثقة : شوفي يا قطة ، انا هكتب كتابي عليكي 

-جانا بتحدي : مش هيحصل

-عز بعناد واضح : لأ اعتبريه حصل ، انتي مش هتجيلك الجرأة انك تفضحي عمك وعيلتك قصاد الناس دي كلها 

-جانا بعدم اكتراث : لأ أقدر ومش هيهمني حد


أمــال عز الدين بجسده قليلاً على جانا ، ثم أشار بعينيه للجميع وبصوت هامس تحدث بـ ....

-عز وهو يميل نحوها بصوت خافت : بصي عليهم كده ، شوفي الكل هيقول ايه على عمك ، ومتنسيش صورك اللي معايا ع الموبايل ، هعمل منهم احلى شغل


لم تعبئ جانا بكل ما قاله عز الدين ، فهي مصرة على موقفها ، ولن تقبل أبداً أن ينتهي الأمر هكذا .. 

-جانا بعدم مبالاة : ميهمنيش ، اولع بيهم

-عز: انتي ميهمكيش ، بس عمك وسمعته تهمه

-جانا بعدم فهم : قصدك ايه؟؟

-عز: شوفي بقى الحوارات اللي هتطلع ع صورك وانتي في حفلة حلا ، ولا وانتي عاملة خدامة ، ده انا هدمر سمعتك وكل ده بس عشان اعرف اخد حقي منك بــــ...

-جانا مقاطعة: ده بعينك ، مش هيحصل 

-عز: لأ هيحصل الوقتي وهتشوفي 

-جانا: أنا مش بتهدد من واحد زيك ... 

-عز: تراهني اني مش هطلقك؟

-جانا قابلة للتحدي: احنا أصلا مش هنتجوز عشان نطلق.

-عز بثقة: يبقى انتي خايفة مني عشان شووور هكسب الرهان

-جانا بتحدي: لأ مش انا يا حلو اللي اخاف واكش من ده الوش

-عز بتهكم: حصلنا الرعب .. مش بالكلام يا شاطرة ؟

-جانا وقد قبلت التحدي: أراهنك انك مش هتكمل معايا اسبوع واحد حتى !!!

-عز: هكتبلك مؤخر مليووون جنية ده لو حصل!! وهنشووووف يا حلوة ، واهوو كده اللعب بقى ع المكشوف!

-جانا بنبرة جادة : قول على نفسك يا رحمن يا رحيم ، وجهز الشيك من دلوقتي.


تعاهد الاثنين على اشعال فتيل الحرب بينهما ، ولن يدخر أحدهما ما في وسعه للفوز بالرهـــان ..

وبالفعل تم عقد القران ، وسط دهشات الجميع وصدمة الحاضرين ...


وكانت الأكثر صدمة بين الحاضرين هي دارين ، هي لم تتخيل أنها سترى بأعينها حبيبها وفتى أحلامها يتزوج أمامها ، وهي تقف صامتة بدون أن تفعل شيء ... 


-حازم بتعجب : مش كانت خطوبة ، هي قلبت بجواز

-ياسين غامزاً : عشان تعرفوا مخ عز باشا لما يتكتك التكاتييك

-دارين بغل: انا كنت حاسة ان في حاجة بيدبرلها عز ، بس ماكنتش اعرف انهاهتوصل لكده ، وانا مش هخليه يتهنى مع الـ local دي

-ياسين مبتسماً وهو يضع كلتا يديه في جيب بنطاله : بس ايه رأيكو ف دماغه ، شيطان!!

-دارين بنظرات حنق : وانت يا سينو بتشترك معاه ومتقوليش؟


أخرج باسين كلتا يديه من جيب بنطاله ، ثم نظر إلى دارين ، ورفع كفه في وجهها محذراً إياها و...

-ياسين بنرة جدية : عندك يا دارين ، انا عبد المأمور ، ولو كان عز شم خبر إني سربت أي حاجة من اللي مخططله كان طير رقبتي ، وبصراحة انا مش مستغني عن عمري ، اصله متهور و... و يعملها

-دارين بتوعد : وانا هدمرها 


عاهدت دارين نفسها ألا تجعل هذا الأمر يمر مرور الكرام ، فلن يهدئ لها بال حتى تعكر صفو كل شيء يخص تلك الفتاة التي وصفتها باللئيمة ودون المستوى... 


.......


وقفت سهير هي الأخرى غير مصدقة لما حدث .. لم تتخيل أن زوجها يشارك في مثل ذلك الأمر و... 


-سهير بنبرة عتاب : بقى يا حاج حسين تبقى عارف ان عز هيكتب كتابه ع جانا ومتقوليش ؟ كده برضوه يا حاج ؟ اهون عليك تخبي عليا ؟ اومال لو مكونتش مراتك؟

-حسين مبتسماً وبصوت حاني : معلش يا سوسو ، هو كان محلفني مقولش ، عاوزها مفاجأة للكل يا ستي

-سهير وهي تلكزه في كتفه : لأ اوعى كده ،انا زعلانة منك

-حسين مقترباً منها : وانا ميخلصنيش زعلك ...


أمسك حسين زوجته السيدة سهير من رأسها ثم رفع شفتيه وقبلها من جبينها ، فتهللت أساريرها ، وابتسمت ابتسامة رضا عما فعل .. 


...................


على الجانب الأخر كانت السيدة عايدة تتحدث مع زوجها يوسف و... 

-يوسف مبتسماً : ايه رأيك يا ديلة في المفاجأة دي

-عايدة باستغراب : يعني انت مشترك في اللي ابنك عمله؟

-يوسف وهو يعقد حاجبيه : الله ؟ مش انتي كنتي مستعجلة عشان يتجوز وتفرحي بيه ؟

-عايدة وهي توميء بالايجاب : أه ، بس مش بالطريقة دي

-يوسف: يا ديلة ، ده كتب كتاب ، لسه الدخلة بعدين ، وهيتعمل فيها أحلى حاجة، اطمني يا حبيبتي

-عايدة بقلق : لأ مش مطمنة الصراحة ، انا مشوفتش في حياتي عروسة تلبس كده ، ولا جوازة بتحصل بالشكل ده 

-يوسف ضاحكاً : هههههههههههههههههه ماهي دي اللي تنفع لعز ابننا


....................


جاءت سهير بعد ذلك وهي حاملة لـ صينية الشربات لكلا العروسين حيث جلسا الاثنين بمفردهما وعلى مقربة من باقي الحضور ليحظوا ببعض الخصوصية 


-سهير: اتفضلوا يا عرايس ، اشربوا شربات ليلتكم

-عز: شكراً يا طنط 

-جانا: ميرسي يا أنطي


في نفس الوقت قام الخدم بتوزيع الشربات على المدعوين ...


مدت جانا يدها لتأخذ كأس الشربات الموضوع على الطاولة الصغيرة أمامها ، ثم أخذته وهي تنظر إلى عز بأعين متوعدة ، أوهمت جانا عز الدين بأنها تقرب الكأس من شفتيها لترتشف منه ، ولكنها فاجئت عز الدين برفعها للكأس فوق رأسه وإلقائه عليه ليغرقه .. صدم عز الدين مما فعل و.... ،

-جانا وهي تلقي بالشربات : اطفح بقى 

-عز وهو مذهول: ايه اللي عملتيه ده ؟


ابتعدت جانا قليلاً عن عز الدين ، ثم نظرت إليه بنظرات تحدي و...

-جانا وهي تبتعد عنه : بروق عليك يا عريس الغفلة 


لمحت سهير ما فعلته جانا ، فأسرعت في اتجاههما وأحضرت في يدها بعض المناشف الورقية و...

-سهير وهي تمسك بالمناشف الورقية: ايه هزارك البايخ ده يا جانا

-عز والغيظ يكاد يقتله : سيبيها يا طنط ، هنتحاسب بعدين 


مد عز الدين يده لكي يأخذ المناشف الورقية من سهير لكي يجفف نفسه ، كان ينظر إلى جانا بأعين مليئة بالحقد والغل ، لقد عقد العزم في نفسه على تلقينها درساً لن تنســــاه ... 


رأت دارين هي الأخرى ما حدث ، فاغتاظت أكثر ، ثم جاءت دارين مسرعة من الخارج واخذت تمسح الشربات عن عز بمنشفتها الورقية ولم تنسى أن تتدلل أكثر على عز الدين ، وتلتصق به بطريقة مثيرة .. ثم ووجهت حديثها لجانا

-دارين بنظرات مشمئزة : انتي اتجنني ، في واحدة تعمل كده مع عز باشا ؟؟ انتي مش عارفة هومين يا local انتي ؟

-جانا بتهكم وهي تلوي شفتيها : مين الاخت؟

-دارين وهي تمط شفتيها : ياااي ، انا مش عارفة انت اتلميت عليها ازاي دي يا عز؟


لاحظ عز الدين أن دارين تثير حنق جانا بما تفعله ، وخاصة انها فتاة متفجرة الأنوثة ، وتثير غيرة الكثيرات .. لذا قرر أن يستغل هذا لصالحه أكثر ، فانحنى بجسده ناحية دارين ، ثم خفض رأسه قليلاً وأمسك بيد دارين الموضوعة على رأسه و..

-عز محاولة اغاظة جانا: بصي كده يا دارين ، شعري لسه مبلول؟

-دارين بدلع: اوووه يابيبي ، متزعلش ، she's vulgar 

-جانا في نفسها : بتشتميني يا بنت الـ...... ، مبدهاش بقى 


شعرت جانا بالحنق مما تفعل دارين ، لذا قررت أن تربيها على طريقتها .. 


مدت جانا يدها، ثم اخذت كأس الشربات الأخر وألقت محتوياته في وجه دارين ، وعلى فستانها .. صدمت دارين مما فعلته جانا ، نظرت إليها بأعين مشتعلة من الغيظ، وازداد غضبها و...

-دارين بنبرة غاضبة : What the f*** ؟ are you mad ؟ انتي عامية ؟؟؟

-جانا ببرود : لا مؤاخذة يا ...، قولتلي اسمك ايه ، اه سردين باين !! سوري مشوفتكيش!!

-دارين بضيق واضح : لأ انتي قاصدة ؟؟


كانت هناك حرب على وشك الاندلاع بين كلاً من جانا ودارين ، ولكن تدخل حازم على الفور وابعد دارين عن جانا حتى لا تتأزم الأمور أكثر من هذا .. 

كانت دارين ترفض الذهاب مع حازم ، ولكنه وضع كلتا يديه على ذراعيها ، وجذبها بعيداً عن الجميع و...

-حازم: تعالي معايا يا دارين ، calm down بليز

-دارين بضيق وحنق : اهدى ازاي ؟ انا هموتها بايدي بنت الـ... دي

-حازم وهو يجذبها : مش وقته ، تعالي بس


.....


في نفس الوقت لمح ياسين الفتاة التي كان قد رأها من قبل في حفل ميلاد حلا .. لم يصدق عينيه في البداية ، فدعك عينيه وتأكد أنه لا يحلم ، ثم اقترب منها و.. 


-ياسين وهو يرسم ابتسامة بلهاء على شفتيه : الله ؟ مش انتي انتي ، ولا انتي مش انتي ؟

دينا باستغراب : أفندم ، حضرتك بتقول ايه؟

-ياسين : ايه معرفتنيش ؟

-دينا بعدم اكتراث : no ، مش فاكرة 

-ياسين مازحاً : لا يا راجل

-دينا وهي تعقد حاجبيها : what?

-ياسين وهو يحرك وجهه في اتجاهها : لأ مش معقولة ازاي نسيتيني بسرعة كده ؟

-دينا بتعجب : وهو أنا اعرفك أصلا عشان أنساك؟


ثم جاء حسين حيث تقف ابنته لكي يستفسر منها عن .... 

-حسين متسائلاً : مشوفتيش يا دينا مامتك ؟؟

-دينا: دادي الـ.........


أدار حسين وجهه ليرى أحد الأشخاص واقفاً على مقربة من ابنته ويتحدث إليها و.. 

-حسين مقاطعاً : مين ده ؟

-ياسين بابتسامة بلهاء : اهلا يا بشمهندس حسين ؟ حضرتك مش فاكرني؟

-حسين باقتضاب ووجه مقفهر : لأ

-ياسين : ازاي يا فندم ، ده أنا رأفت ، قصدي المهندس ياسين رأفت

-حسين بلا مبالاة : اها ... طب يالا يا دينا تعالي ، عن اذنك !!!


امسك حسين ابنته دينا من ذراعها ، ثم سحبها بعيداً عنه ياسين ...


........


انقضت الليلة على خير ، مع وعد من كلا الطرفين بالانتقـــــام ، حيث دقت طبول الحرب ، وتم رفع رايات الهجوم ، وكل شيء مباح في الحرب و ... الحــــــب !!!

.... 


#الحلقة_19

في صباح اليوم التالي ، وتحديداً في منزل حسين الدمنهوري،،


استيقظت جانا منذ الصباح الباكر وارتدت بنطالها الجينز ذو اللون الأزرق الفاتح ومن فوقه كنزتها ذات اللون النبيذي ، أسدلت شعرها خلف ظهرها ، ثم وضعت حقيبتها الصغيرة على كتفها .. 


رأتها سهير وهي متأنقة على غير العادة فتبسمت لها ثم ...


-سهير مبتسة : صباح الخير يا عروستنا.

-جانا: صباح النور أنطي

-سهير: ايه لابسة كده ورايحة على فين؟ 

-جانا: هعدي على عز في شغله ، ناوية اعمله surprise 

-سهير: طيب يا جوجو ، متنسيش تأكدي عليه يجي يتغدى معانا النهاردة 

-جانا وقد لمعت في عقلها فكرة شيطانية اخرى: غدى ...... ممم ، شوور أنطي! 

-سهير متسائلة : هتاخدي دينا معاكي ؟

-جانا: ييس أنطي ، انتي عارفة مش هعرف أروح لوحدي وحابها تكون معايا

-سهير: طيب قولتي لعمك؟

-جانا بخبث : طبعاً ، ده هو اللي قالي اعمل كده

-سهير: خلي بالك ع نفسك ومتتأخروش ، ساعتين زمن بالكتير وتكونوا هنا 

-جانا: اوك 


أدارت جانا وجهها في تجاه غرفة دينا ، ثم صاحت بصوت عالي عليها و..

-جانا بنبرة عالية : دينااااااااااااا ، يالا بقى 

-دينا وهي تخرج من حجرتها : خلاص I'm ready 

-جانا: Ok, let's go


استقلت كلاً من جانا ودينا سيارة الأجرة ، طلبت جانا أن تذهب إلى محل الزهور أولاً لتنتقي باقة من الورد لتهديها لعز الدين ، فاندهشت دينا من تصرف جانا الغريب ، وخاصة أنها لا تطيقه فكيف تهاديه هكذا بكل بساطة .. اشترت جانا باقة من الورود البيضاء ، وطلبت من البائع أن يتم وضع كارت صغير بداخلها و...


-دينا متعجبة: واو ، فلاورز من أولها 

-جانا: اصبري على رزقك

-دينا: يجنن ، انا بحب جو الرومانسية ده

-جانا بتهكم : هع هع ، دي مش أي رومانسية ، اصبري وهتشوفي ..


تأكدت جانا أن الباقة التي ترغب في اهدائها لعز الدين جاهزة ، ولم تغفل عن وضع لمستها ( المجنونة ) .. 


ثم واصلت الفتاتين طريقهما إلى أحد المحلات الخاصة بالأزياء التنكرية حيث اشترت جانا ( زي الساحرة الشريرة العجوزة التي خدعت سنووايت في قصة بيضاء الثلج والأقزام السبعة الشهيرة ) ثم قامت بتبديل ملابسها ، و بارتدائه ولم تنسْ وضع مساحيق التجميل الخاصة بالشخصية المرعبة ، بالاضافة إلى الاكسسوارات المرتبطة بها ...

-دينا بنظرات مندهشة : تحفففففة الـ costume ده ، بس هو الهالوين امتى ؟

-جانا بنبرة هادئة وهي تعدل هندامها : ده مش عشان الهالوين ؟ ده اللي هقابل البأف بيه !!

-دينا فاغرة شفتيها : انتي بتهزري صح؟؟؟؟؟

-جانا: أنا بتكلم جد

-دينا: يخرب عقلك ، يعني انتي هتقابيله وسط الموظفين بتوعه بالشكل ده؟

-جانا وهي توميء بالايجاب : of course

-دينا بقلق : بس كده منظره قصادهم ايه ؟

-جانا بتحدي : وهو ده المطلوب .. أهزأه قدام موظفينه

-دينا بخوف : جانا ، بليز متورطنيش معاكي !

-جانا: متخافيش ، ويالا بينا 


دلفت الفتاتين خارج محل الأزياء التنكرية ، كان كل من يلمح جانا بزيها المخيف ينظر إليها بنظرات متعجبة او نظرات اشمئزاز والبعض بنظرات استغراب .. شعرت دينا بالاحراج وهي تسير إلى جوارها ، ولكن ليس بيدها حيلة .. فهي ابنة عمها ، وهي سوف تساندها مهما تكلف الأمــر ... 


بعد هذا أوقفت دينا أحد سيارات الأجرة ، ثم استقلت كلتاهما السيارة ، وطلبت جانا من السائق أن يتوجه بهما نحو مقر شركة الكيلاني ...

بين حين وأخر كان السائق ينظر ة عبر المرآة للفتاتين ، كانت نظرات الحيرة والدهشة تسيطر على ملامحه ، فهو بكل بساطة متعجب من هيئة جانا ، فشكلها مخيف ومقزز ...


وأخيرا أوصلهما السائق إلى مقر شركة عز الدين يوسف الكيلاني .. 

دلفت الفتاتين إلى بهو الشركة ، وتفاجئت كلتاهما بمدى فخامتها ، ومعمارها الرائع و...

-دينا بنظرات انبهار : وااااو ، شوفتي شركة عزعاملة ازاي؟

-جانا وهي تزم شفتيها : مش بطالة

-دينا وهي تلكزها : ايه اللي مش بطالة ، دي تجنن ، كبيررررة اوي ، انا مكونتش متخيلة انها بالحجم ده

-جانا على مضض : عادي يعني ..


توجهت الفتاتين نحو الاستقبال ، كانت أعين المتواجدين بالشركة تراقب الفتاتين ، وتحديداً جانا باستغراب ، فقد كل من يراهما يبدي فزعه من هيئة جانا ..


ولكن قبل أن يدلفا أكثر إلى الداخل أوقفهما حارس الأمن و...

-حارس الأمن وهو يضع يده امامهما ليسد عليهما الطريق : على فين يا فندم؟

-دينا بصوت خافت : عاوزين نقابل عز

-حارس الأمن: عز مين ؟

-دينا: عز الدين الكيلاني صاحب الشركة

-حارس الأمن : في ميعاد سابق؟

-دينا وهي توميء بالنفي : لأ مافيش ، بلغه ان الآنسة دينا ، والآنسة جانا خطيبتوا موجودين وعاوزين يقابلوه

-حارس الأمن: لحظة يا فندم ، هبلغ السكرتارية يبلغوه


وبالفعل أبلغ حارس الأمن السكرتارية ، وسمحوا لجانا ودينا بالدخول .... 


ظل بصر حارس الأمن معلقاً بجانا ، فقد ارتسم على وجهه مظاهر الاندهاش ودار في ذهنه الكثير من التساؤلات حول خطيبة رب عمله و... 

-حارس الأمن لزميله: ايييه البني آدمة دي ؟ عفريت

-حارس الأمن الأخر: لأ شيطان

-حارس الأمن الأول: يعني دي خطيبة البشمنهدس عز

-حارس الأمن الثاني وهو يمط شفتيه : وله في ذلك حكم ...


وكان الحال مع ريم مديرة المكتب لا يختلف كثيرا عما حدث في الاستقبال من الدهشة والرعب مع حارسي الأمن ... 


ظنت ريم في البداية ان دينا بهيئتها الرقيقة هي جانا خطيبة المهندس عز ، ولم يخطر ببالها أنها جانا ذات زي المرأة العجوز .. لذا كان حديثها موجهاً إليها في البداية و...


-ريم موجهة حديثها لدينا : اتفضلي يا آآآآ... آنسة جانا ... مستر عز في انتظارك

-دينا وهي توميء بالنفي : I am not Jana ، دي جانا .... 

ثم أشارت دينا بيدها على جانا بشكلها المقزز والمرعب .. 


كانت ريم على وشك فتح باب مكتب عز الدين ، ولكن أوقفتها جانا في اللحظة الأخيرة و... 


-جانا لريم : خليكي انتي ، انا عاوزه أفاجئه


..............


كان عز الدين ممسكاً بأحد الملفات يطالع مافيه من أوراق ، ثم نهض عن مقعده الوثير لكي يرحب بجانا .. 


طرقت جانا باب المكتب ، فسمح عز لها بالدخول ...

دلفت جانا إلى الداخل .. كانت في البداية ترتسم على وجهه ابتسامة عريضة صافية ، ولكن سريعاً ما تلاشت حينما رأى جانا بهيئتها المفزعة أمامه ، فارتعد على الفور ، وتبدلت ملامحه ، وسقط الملف الذي كان يحمله في يده على سطح المكتب و... 

-عز بصدمة : أعوذو بالله من الخبث والخبائث

-جانا بضحكات مفتعلة : نيييهاااا ، أنا جيت

-عز وهو يشير بكلا يديه : انصرررررف ، انصررررف ، اعوذو بالله من الشيطان الرجيم

-جانا وهي تهز رأسها : لأ انا مش بتحرق 


ثم توقف عز الدين عن ادعائه الزائف بالفزع والخوف ، وبدأت ضحكاته في العلو ، وقف ينظر إلى جانا مستوعباً هيئتها و..


-عز باستهزاء: ههههههههههههههههههههههههه انا مصدقتش نفسي لما الـ security قالي في عفريتة واقفة تحت والظاهر جاية من حفلة الملامين طازة


لم تصدق جانا ردة فعل عز الدين على هيئتها ، فقد توقعت أن ينزعج ويشعر بالضيق ، ولكن ما حدث هو العكس تماماً .. 

-جانا بعدم تصديق : قصدك ايه ؟

-عز: قصده يعني حفلة الهالوين

-جانا: يعني انت مخوفتش؟؟؟

-عز وهو يوميء بالنفي : تؤ ... انا بس مبسوووط م اللي بتعمليه ، عارفة لما تكون حياتك فيها روتين يومي وملل، وفجأة تلاقي واحدة لاسعة بتكسرلك جو الروتين ده 


شعرت جانا بالحنق من رد عز الدين البارد عليها ، لذا .... 

-جانا بتهكم : لا يا شيخ !!! طب خد الورد ده عشانك

-عز وهو يمط شفتيه في تعجب : ورد مرة واحدة ؟ ايه اللي جرى في الدنيا يا ناس؟؟؟

-جانا وقد ارتسمت على شفتيها ابتسامة خبيثة : ده عربون محبة ...

مد عز الدين يده ليتلقى باقة الورد من جانا و... 

-عز وهو يأخذ منها الورد : أشك .... 


لاحظ عز الدين وجود كارت صغير موضوع بداخل باقة الورد ، فأمسك به وأخرجه .. 


ثم قرأ عز الدين ماهو مكتوب في الكارت المصاحب لباقة الورد ، والذي كان بمثابة الصدمة بالنسبة له 


( اتهان الورد واتبدر لما بقى هدية للبقر )


طوى عز الدين الكارت في عصبية ، كادت الدماء أن تهرب من عروقه من شدة الغيظ و... 

-عز وهو متعصب: مين اللي بقر يا بنت الـ ........ ،


لم يكمل عز الدين كلامه حيث انتابته نوبة من العطس المتصل و... 

-عز وهو يعطس بشدة : اتشووو ، اتشووو .. انتي حاطة فيه ايــ... اتشوووو

-جانا مبتسمة : نشوووووء

-عز بضيق وهو يعطس : واللـ.... اتشوووو ، اتشووووو


لم يستطع عز الدين أن يكمل أي جملة ، فقد كانت نوبة العطس أقوى بكثير من قدرته على مقاومة رغبته في منعها ... 


في نفس الوقت دلف ياسين إلى داخل المكتب ليتفاجيء بما أصاب عز الدين و....

- ياسين : بقولك يا عز ؟؟؟ ايه مالك؟


لم يستطع عز الدين الرد عليه ، وإنما رفع يده في اتجاه جانا وأشار إليها ، فالتفت ياسين إلى حيث يشير صديقه وتفاجيء بوجود ...... 

-عز وهو يشير لجانا : اتشووو .. نشوء ، اتشوووو ، ........

-ياسين بفزع : يا امااااااااااا ، ايه ده ؟؟عفررررررريت 


ارتعد ياسين من هيئة جانا ، ثم تراجع للخلف ، ووثب على الآريكة ...


لم يقاوم عز الدين الضحك في ظل رغيته في العطاس ، فحاول قدر الامكان السيطرة على نفسه ، ولكنه لم يتحمل ، فانفجر ضاحكاً و...


-عز ضاحكاً وهو يعطس في نفس الوقت: هههههههههههههههههههههه، أمنا الغولة ، قصدي جانا هههههههههههههههههههههههه .. اتشووووو


اندهش ياسين كثيراً من هيئة جانا، وحاول أن يعرف منها السبب وراء ذلك التنكر المخيف و... 

-ياسين بدهشة: انتي عاملة في نفسك كده ليه ؟

-عز بسخرية : ده العادي بتاعها .. اتشووووو

-جانا بضيق : استغفر الله العظيم يا رب 

-عز غامزاً لياسين: اخرج بره الوقتي يا ياسين ، واقفل الباب وراك وقول لريم متدخلش حد .


نزل ياسين عن الآريكة ، ثم توجه ناحية باب غرفة المكتب وهو يتمتم بصوت خافت و.. 

-ياسين وهو يتجه للخارج : الله يعينك يا عز اللي بلاك بيه !!


خرج ياسين من المكتب ليجد دينا منتظرة في الخارج وجالسة على الآريكة الجلدية وهي ممسكة بأحد المجلات المصورة بيديها الرقيقة لكي تتصفحها ... 


لم يصدق ياسين عينيه ، دعكهما عدة مرات بكفي يده ليتأكد أنه لا يحلم ، ثم ارتسمت ابتسامة بلهاء على وجهه ، أخذ يقترب رويداً رويداً من دينا و...

-ياسين بفرحة: لالالالا .. ده كده كتير والله 

-دينا وهي تعقد حاجبيها : نعم!


أسرع ياسين في خطاه ، ثم جلس إلى جوار دينا على الآريكة ، وفَرد ذراعه على حافة الآريكة العلوية وخلف ظهر دينا ليكون أقرب إليها ، وأخذ ينظر إليها بنظرات والهة ، ثم مال برأسه قليلاً ناحيتها و...

-ياسين جالساً بجوارها : طب اقرصيني كده عشان أصدق عينيا

-دينا وهي تبتعد عنه : لو سمحت !!!


وفي نفس التوقيت دلف حسين الدمنهوري إلى المكتب ، فانتفض ياسين من مكانه فزعاً ووقف بعيداً عن دينا وبجوار مكتب السكرتيرة ريم .. نظر ياسين إلى المهندس حسين بنظرات كلها حنق و... ،،،،،

-ياسين في نفسه: ده انت لو مستقصدني ، مش هتطلعلي بالشكل ده ....


استغرب حسين من وجود دينا في مكتب عز الدين إلى الآن و...


-حسين: دينا؟ الله !! انتو لسه مروحتوش؟؟

-دينا: دادي ، لأ لسه ، جانا جوه مع عز


لمح حسين ياسين وهو يقف على مقربة من مكتب السكرتيرة ريم ، فاندهش من وجوده و...

-حسين موجهاً كلامه لياسين: انت مين ؟؟؟

-ياسين بتردد : حضرتك مش فاكرني ؟؟ آآآ.... انا رأفت ، قصدي ياسين رأفت بتاعالـــ... !!


أشارت حسين بيده في وجه ياسين لكي يكف عن الحديث و...

-حسين مشيراً له بأن يصمت: أه ، أه ، افتكرت ..... يالا يا دينا انزلي تح تفي العربية استنيني ، هاجيب جانا وعز ونحصلك 

-دينا وهي توميء بالايجاب : اوك دادي .. باي


نهضت دينا عن الأريكة وأمسكت بحقيبة يدها ثم دلفت للخارج ، بينما ظل ياسين يتابعها ، التفت حسين إليه فأدار ياسين وجهه إلى الناحية الأخرى .. 

...................................


في نفس الوقت في داخل مكتب عز،،،،


نظر عز الدين إلى جانا وتأمل هيئتها ، شعرت هي بالاضطراب من نظراته الجريئة لها ، ثم بدأ يقترب بخطوات ثابتة من جانا التي كانت تتراجع إلى الخلف و... 

-عز مقترباً من جانا بنبرة هادئة : حلو جو العفاريت والهالوين والورد الـ... ده ...

-جانا وهي تتراجع للخلف بصوت خافت : يعني كان فارق معاك ولا خوفك حتى؟

-عز بثقة : الصراحة لأ ، ولا الهوا


تقلصت المسافة كثيراً بين عز الدين وجانا ، كانت جانا تتراجع للخلف وهي تخشى أن تتعثر في خطواتها ، فنظرات عز الدين المحدقة بها أربكتها ، بينما وقف عز الدين أمامها وهو مسلط نظره عليها ليتأملها لبرهة و... 

-جانا بقلق : آآآ... أنا كنت... كنت... جاية .. أنطي .. بتقولك... روح كُل عندها


اقترب عز من جانا بدرجة كبيرة ، والتي بدورها تراجعت للخلف إلى ان اصدم ظهرها بالحائط ، فاستندت عليه ، وظلت عينيها تتحرك في توتر شديد ، ابتسم عز الدين لجانا ابتسامة عفوية ، وما إن تأكد أن جانا لم يعد أمامها أي فرصة للابتعاد أكثر ، حتى حاصرها عز بذراعيه ...

اضطربت جانا كثيراً من قرب عز الدين الشديد منها ، انتابها التوتر والقلق ، شعر عز الدين بها ، فقرر أن يستغل الفرصة و... 

-عز: ايه بقى؟

-جانا بقلق: انت اللي ايه؟


أزاح عز الدين يده قليلاً ليمسك بخصلة شعر متناثرة على وجه جانا المخيف ، فنظرت إليه جانا بقلق بالغ ، وابتلعت ريقها بصعوبة، ولكنها حاولت أن تستجمع رباطة جأشها ، فنظرت إليه بحدة و.... 

-عزوهو يمد يده ناحيتها : مالك خايفة من ايه ؟

-جانا بصوت شبه جاد : ابعد لو سمحت احسنلك ، انا بكلمك بالذوق أهوو ، بدل ما استخدم العنف معاك!


شعر عز الدين باضطراب جانا ، ومن طريقتها في محاولة اظهار قوتها أمامه ، فـ .....

-عز باستهزاء : يا واد يا شرس ، ده انتي مراتي يا بت؟

-جانا وهي تشير باصبعها في وجهه : انا بحذرك !!!!!

-عز : خوفت انا كده !!


لم يتردد عز الدين في مد يده ، فلم تمهله جانا الفرصة لكي يفعل هذا ، وإنما ثنت ركبتها وضربته بشدة أسفل معدته ، أو ما يعرف بـ منطقة (تحت الحزام) كما يعهدها لاعبي المصارعة ، فسقط على الأرض متآلما و.....

-عز متآلماً : الله يخربيتك ، ضيعتي مستقبلي .. آااااااااااااااااه 


شعرت جانا بنشوة الانتصار لأنها استطاعت أن تتغلب على توترها و...

-جانا بفخر: أحسن ، تستاهل ، انا حذرتك م الأول 

-عز وهو يمسك بطنه : ااااااااااه ، حرام عليكي يا شيخة


ثم دلف حسين إلى المكتب ، ليتفاجيء بوجود عز الدين ممداً على الأرض ومثني لركبتيه ويتأوه من الآلم ، فعقد جبينه ، وتسائل في اندهاش عن السبب و......


-حسين مندهشاً : ايه اللي بيحصل هنا؟ مالك يا عز يابني ؟ ايه اللي حصلك؟؟؟؟

-جانا بلهفة : إلحق يا أنكل، عز وقع لوحده ، وانا مش عارفة اعمله ايه؟


نظر حسين في اتجاه جانا ليتفاجيء بهيئتها المربعة ، فعاتبها على ما فعلت و... 

-حسين: ايه ده ؟؟ ايه المنظر اللي انتي عملاه في نفسك ده؟

-جانا بتردد: ده...ده عز جبهولي ، وقالي البسيه عشان عندنا حفلة تنكرية ، حتى اسأل أنطي سهير هتقولك انا كنت لابسة ايه وانا نازلة


استمع عز الدين إلى أكاذيب جانا ، فجز على شفتيه من الحنق و.... 

-عز في نفسه: أه يا بنت الكدابة !!!


اقترب حسين من عز الدين ، ثم انحنى عليه قليلاً بجسده ، ووضع يده على ظهره و.. 

-حسين مقتربا من عز: انت كويس يا ابني؟

-عز متحاملاً على نفسه : اه الحمدلله ، كان مغص كده وراح

-حسين بلهفة: طب لو حابب نروح المستشفى نطمن عليك تعــ.....

-عز مقاطعاً: لأ مافيش داعي ، انا هبقى كويس

-حسين متسائلاً : جانا قالتلك عن عزومة النهاردة ؟ 

-عز وهو ينظر إليها بقلق : لأ 


نظر حسين إلى جانا بضيق و... 

-حسين: ليه كده يا جانا؟

-جانا بتردد : ملحقتش يا انكل ، عقبال ما كنت بشوف الـ costume ، الوقت سرقنا


التفت حسين برأسه مرة اخرى في اتجاه عز الدين و... 

-حسين: طب يابني انت هتروح معانا وتتغدى ان شاءالله 

-عز: اعفيني يا عمي

-حسين مصراً : لأ مافيش اعذار ، تعالى انا اللي هوصلك ، يالا يا جانا ، وغيري اللبس ده 

-جانا وهي تتحرك تجاه باب المكتب : مافيش داعي يا انكل ، هقلعه في البيت عشان منتأخرش


دلف حسين إلى خارج المكتب أولاً ، ثم تبعته جانا ، ولكن لحق بها عز الدين ، ثم أمسكها من ذراعها ، ومــال عليها قليلاً برأسه وهمس لها بـ ... 

-عز هامساً لجانا: حسابك تقل معايا ، وانا لو صبري نفذ محدش هيحوشني عنك!!

-جانا وهي تنظر له بثقة وتحدي : هو انا عملت حاجة يا عزوووز

-عز باستغراب : عزوز؟؟

-جانا وهي تزيح يده عن ذراعها : بدلعك يا دغووف 


تسمر عز الدين في مكانه ، بينما أسرعت جانا في الخطى من أمامه حتى لا يقتلها ....


ثم انطلق الجميع نحو منزل حسين الدمنهوري حيث الغداء المفتخر الذي اعدته سهير و................................

.... 



#الحلقة_20

ثم انطلق الجميع نحو منزل حسين الدمنهوري حيث الغداء المفتخر الذي اعدته سهير .........

......................


في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

كانت سهير تعمل جاهدة لاعداد مائدة الطعام بكل ما لذ وطاب .. والتأكد من أن كل شيء على ما يرام 


رأت سهير جانا بملابسها التنكرية المخيفة ، فتعجبت من هيئتها ، ولكن لا وقت لديها لفهم ما حدث ، لذا طلبت منها أن ....


-سهير: يا جانا بسرعة ، غيري هدومك وحصليني ع المطبخ

-جانا بخبث: شور أنطي .. يا معين يا رب 


تم اعداد طاولة الطعام ، وتزيينها ، ثم دعى حسين عز ليجلس عليها واجتمع الجميع حولها وشرعوا في تناوله ... 


-حسين وهو يشير بيده : مد ايدك يا بني وكل كويس ، انت داخل على جواز 

-عز وهو يوميء برأسه : حاضر يا عمي ، عندك حق ، انا داخل على بلوى ، قصدي جواز

-سهير متسائلة : بتحب يا بني الفخد ولا الصدر؟

-عز وهو ينظر لجانا بمكر: بحب الــــ .... الصدر يا طنط ؟

-جانا بتهكم : كُل كُل ، ماهو أكل ومرعى ، وقلة صنعة

-عز وهو يمط شفتيه : ياساتر عليكي ، دايما تسمي بدني بكلامك

-جانا بابتسامة مصطنعة : طبعااااااااااا .. وانا ورايا ايه غير كده ... عن اذنكو هاروح الـ toilet


استأذنت جانا لكي تذهب إلى المرحاض، وجلست بداخله تضحكبطريقة هيسترية ...


-جانا: ده انت هتتنفخ الوقتي ههههههههههههههههههههه


..................


في غرفة الطعام ،،،،


بدأ عز الدين يشعر بنغزة صغيرة تؤلمه قليلاً في معدته ، فحاول تجاهل الآلم ، ولكن ازداد المغص تدريجياً ، وشعر بحاجته الملحة لدخول المرحاض فوراً .. لذا نهض عن مقعده و...


-عز معتذراً: بعد اذنكو يا جماعة ، هو فين الحمام؟

-حسين بدهشة : مالك يا بني ؟

-عز وهو يجز على أسنانه : هو لحد الوقتي ماليش ، بس لو استنيت أكتر من كده هتحصل حاجات مش لطيفة

-حسين بتنحنح :احم ... اتفضل يا بني الحمام على شمالك 

-عز مسرعاً في خطاه : شــ... شكراً يا عمي ، ربنا ميوقعكش في ضيقة


أسرع عز الدين في خطاه وتوجه ناحية المرحــاض ، كان يتلوى من الآلم ، ولكنه حاول جاهداً أن يتمالك نفسه .. وبالفعل وصل إلى المرحــاض ، ولكنه وجد الباب مغلقاً .. 


لذا طرق عز الدين على باب المرحاض حتى يفتح له من بداخله ، ولكنه تفاجيء أن جانا مازالت موجودة بالداخل ، فطلب منها أن تخرج ولكنها رفضت الخروج و... 


-عز مكرراً بنبرة متآلمة : افتحي يا حاجة 

-جانا بتحدي : تؤ .. مش فاتحة

-عز متوسلاً : يا بنتي الله يهديكي افتحي ، همووووووووت 

-جانا بعدم مبالاة : طب وانا مالي ماتموت


أوشك صبر عز الدين على النفاذ ، لذا ....


-عز بعصبية : كان يوم اسود يوم ما شوفتك ، افتحي وإلا هكسره 

-جانا محاولة اغاظته : انت اتجننت ، انا مش فاضية بستحمى

-عز وقد اعتصره الآلم : همووووووووووت الله يحرقك


لاحظت سهير وجود عز الدين أمام باب المرحاض وهو يتلوى من الآلم ويضع يده على معدته ، فتعجبت من ..... 


-سهير : مالك يا بني انت لسه مدخلتش؟

-عز بنبرة خافتة : يا طنط جانا مش عاوزة تفتحلي الباب

-سهير بنبرة عالية : افتحي يا جوجو عيب ، خلي عز يدخل ، الله ، انتي مش عندك حمامك؟

-جانا بحدة : الله يا أنطي ، قربت أخلص اهوو 

-سهير محذرة : افتحي وإلا هخليه يدخل في حمامك


اضطرت جانا آسفة أن تدلف خارج المرحــاض ، ثم نظرت إلى عز الدين شظراً و...


-جانا وهي تفتح الباب بتهكم : اتفضل خش

-عز متوعداً وهو ينظر لها بنظرات غاضبة : حسابك مش بس تقل ، ده زاد وغطى ، واللهي لهطلعهم عليكي ، اوعي من وشي 


دلف عز الدين إلى داخل المرحاض ، وصفع الباب بكل قوة خلفه ، بينما وقفت جانا خلف الباب ويعلو ثغرها ابتسامة شيطانية و... 


-جانا وهي تبتسم : هييييييييييح .. شفاكم الله يا استاذ عز ههههههههههههههههههههه


وضعت جانا قبل قليل مليناً في الطعام الخاص بعز الدين ، مما جعله يعاني من ويلات الدخول للمرحاض مراراً وتكراراً .. حقاً لقد كانت عزومة الـ (( الخير ))عليه ......


..........


في اليوم التالي ، اتصل يوسف هاتفياً بصديقه الصدوق حسين ، وبعد التهنئات والحديث الروتيني ، طلب يوسف الكيلاني من صديقه حسين أن يأتي هو وأسرته الكريمة إلى فيلتهم لقضاء اليوم معهم ، والتقريب بين العروسين وتقوية روابط الصلة بينهما ، فوافق حسين ورحب بتلك الدعوة كثيراً .... ،،

-يوسف هاتفياً : خلاص هنستناكو متتأخروش بقى ، وعز هيخلص الاجتماع بتاعه وهيجي أوام

-حسين: حاضر يا جوو، ع الساعة 3 هنكون موجودين ، وكمان تكون سهير والبنات لبسوا ، وهتلاقونا عندكووو

-يوسف: احنا في انتظاركو ، تجوا بالسلامة

-حسين مبتسماً : ان شاءالله


استعدت عائلة حسين للذهاب إلى فيلا الكيلاني ، وارتدت جانا كعادتها الملابس الكاجوال التي تفضلها ( جينز اسود ، ومن الأعلى تي شيرت رمادي) ، ثم عقصت شعرها للخلف ، وتركت بعض الخصلات لتنسدل على وجنتيها ، بينما ارتدت دينا فستاناً بسيطاً ورقيقاً باللون الأصفر ، وتركت شعرها ينساب خلف ظهرها .. واطمئنت سهير أن جانا لا تحمل اي ((اسلحة دمار شامل )) حتى لا تفسد الأجواء هناك.. فقد كانت تتوجس خيفة من مفاجأتها الغير سارة على الاطلاق ...


..........................


في تمام الساعة الثالثة كان الجميع متواجد بداخل الفيلا ، ثم بدأ الترحيب بهم و....


-عايدة مبتسمة : اهلا وسهلا بيكو ، نورتونا في بيتنا المتواضع

-سهير بنظرات طيبة : بسم الله ماشاء الله ، الفيلا شيك وذوقها راقي

-عايدة بصوت هاديء ورقيق : ده ذوقك يا سهير هانم

-يوسف بسعادة : ازيكو يا بنات ، عاملين ايه ؟؟

-دينا مبتسمة : fine يا انكل

-جانا بثقة : مية مية

-دينا متسائلة : انكل يوسف ، اومال فين عز؟

-يوسف: وراه شغل ، هيخلصه بسرعة ويحصلنا


مالت دينا قليلاً على جانا بجسدها ، ثم همست في أذنيها بـ ... 


-دينا وهي تغمر لجانا بصوت خافت : مش هيتأخر عنك يا جميل


تجاوزت عقـــارب الساعة الخامسة بقليل ، ولم يأتي عز الدين إلى موعد الغذاء ، واعتذر هاتفياً لوالده عن عدم حضوره ، وذلك لانشغاله بمناقشة تصميم هام لأحد المشاريع مع مستثمرعربي 


شعر يوسف بالحرج من تأخير ابنه ، ولكن ليس بيده شيء .. لذا ...


-يوسف معتذراً : معلش يا جماعة ، هناكل احنا مش هنستنى عز ، هو اما هيخلص هيحصلنا لأحسن وراه شغل كتير

-عايدة بصوت خافت : بجد سوري يا جماعة ع الفصل البايخ ده 


حاول حسين أن يرفع الحرج قليلاً عن صديقه ، لذا تقبل الأمر بسعة صدر و... 


-حسين مبتسماً : ولا يهمكوا ، عادي ، اما يخلص يجي واحنا لسه اعدين

-سهير: متقوليش كده يا عايدة هانم ..

-عايدة وهي تشير بيدها : اتفضلوا حضراتكوا ع السفرة 


تناولت العائلتين الطعام في هدوء ، ثم جلسوا بعدها يتسامرون ويتبادلون الأحاديث والذكريات في غرفة الصالون بالفيلا ..


وجهت عايدة حديثها إلى جانا ، و...


-عايدة لجانا وهي تربت على كتفها : ها يا حبيبتي ، مبسوطة؟

-جانا متصطنعة الابتسام : أه يا أنطي عايدة

-عايدة بنبرة حانية : قوليلي أنطي ديلة 

-جانا وهي تبتسم : حاضر


شعرت عايدة أن جانا مازالت مضطربة بشأن أمر خطبتها من عز ، لذا حاولت أن تذيب الثلج قليلاً ، فاقترحت عليها أن ...


-عايدة بلؤم: منفسكيش تشوفي اوضة عز؟

-جانا متعجبة : هاه ... لأ يا أنطي 

-عايدة بصوت هاديء : متكسفيش يا حبيبتي ، you're his wife .. ده انتو كاتبين الكتاب يعني من حقك تشوفي اوضته وحاجته وتتعرفي أكتر عليه ، والأهم من ده كله تقربي منه

-جانا بعدم اكتراث : أهااا .. بعدين يا أنطي

-عايدة باصرار: لأ احنا فيها ، يالا اطلعي فوق هتلاقي اوضة عز 


أصرت عايدة على جانا أن تصعد إلى غرفة ابنها لتتعرف على نمط حياته ، وتأخذ فكرة عامة عما يخصه ، لذا وافقت جانا على مضض 


-جانا مستسلمة : اوك


استأذنت جانا وقررت أن تصعد إلى غرفة عز لعلها تجد فيها مبتغاها حيث تنتقم منه...


تابعت كلاً من عايدة وسهير جانا وهي تنصرف ، ثم مالت عايدة قليلاً ناحية سهير ، وتحدثت بصوت خافت عن ...


-عايدة بصوت خافت : ايه رأيك يا سهير هانم ، مش كده احسن؟

-سهير وهي تضحك: ايوووه ، ربنا يخليكي يا عايدة هانم ، بجد مش عارفة اقولك ايه ؟ اهم حاجة اننا نقرب بينهم ، مش هيفضلوا على طول ناقر ونقير

-عايدة مبتسمة : بالظبط كده ، يالا نقوم نقعد في الجنينة 

-سهير : يالا بينا


نهضت العائلتين من على مقاعدهم ، ثم انطلقوا سوياً لقضاء باقي الأمسية في الحديقة الخلفية للفيلا 


...........................


في الطابق العلوي ،،،


صعدت جانا إلى غرفة عز الدين ، واخذت تتفحص محتوياتها بكل دقة ، اعتلت الدهشة وجهها حينما رأت تصميم الغرفة الجميل ، والذوق الراقي في كل ما يخصها من أثاث ومفتنيات وحتى الديكورات .. 


-جانا وهي تلوي شفتيها من التعجب : والله ذوقك مش بطال .. رغم انك وقح بس عند ذوق ..


كما لاحظت جانا وجود أدوات رياضية موضوعة في أحد الأركان بالغرفة خاصة بممارسة رياضة الملاكمة ، فاندهشت و...

-جانا بدهشة : ايييه ده ، وبتلعب ملاكمة كمان .. ممممم 


اقتربت جانا من دولاب الملابس الخاص بعز الدين ، وفتحت دلفتيه ، ونظرت إلى ملابسه الخاصة .. 


-جانا : اما نشوف ايه تاني اللي مخبيه يا عز باشا .. مممم .. ايه اللبس ده كله ، طب ايه رأيك لو ضربنالك فيه مقص؟؟؟


بحثت جانا عن المقص ، وبالفعل وجدته موضوعاً بداخل أحد أدراج التسريحة ، فأمسكت به وابتسمت ابتسامة شيطانية ، ثم أخذت تعبث بملابسه وتنتقي الأجمل والأغلى ثمناً وتمزقه و...


-جانا وهي تدندن: كان طيب كان حنين... بس كده تماااااااااااام اوي !!!


انتهت جانا من تمزيق ملابس عز الدين، وشعرت بالنشوة بعدما حققت جزءاً جديداً من انتقامها ...


لم تكتفي جانا بهذا ، وإنما عقدت العزم على العبث بباقي محتويات الغرفة ، وترك مفاجأة غير سارة له ...


.................


وبينما كانت جانا مندمجة في تفحص محتويات أحد أدراج المكتب الخاصة بعز ، إذ به يفتح باب غرفته ليتفاجيء بوجودها بداخلها و... 


-عز بأعين مندهشة : اللهم صلي ع النبي ، انتي بتعملي ايه هنا؟؟


اضطربت جانا فور رؤيتها لعز ، ثم تركت ما بيدها ، ونظرت إليها بقلق و... 


-جانا بتوتر: آآآ...مافيش ، امك ، قصدي انطي عايدة قالتلي اطلع اجيبلها ....اجيبلهاااا.... اه الدوا بتاعها 


كان عز الدين يحمل عدداً من الأوراق الخاصة بالتصاميم الهندسية في يده ، فاتجه ناحية فراشه ، ثم مال قليلاً ووضع تلك الأوراق عليه و...


-عز باستغراب وهو يضع أوراق التصاميم على الفراش: من أوضتي؟؟؟

-جانا محاولة أن تبدو جادة : أه من اوضتك ، ايه في ايه ، عملت جريمة يعني؟

-عز: بصي أنا مش فايقلك ودماغي مصدعة ع الأخر ، وعفاريت الدنيا بتتنطط في وشي .. قولي بتعملي ايه هنا؟؟ وبتفتشي عن ايه في ادراجي ؟؟

-جانا بحدة : ماقولتلك مش بعمل حاجة ؟ الله !

-عز بتهكم : يا شيخة ، قولي كلام غير ده

-جانا: والله براحتك عاوز تصدق تصدق ، مش عاوز اتفلق!!


أرهق عز الدين في عمله اليوم كثيراً ، لذا ليس لديه الطاقة للمجادلة معها و....


-عز بضيق: اللهم طولك يا روح.. اقولك امشي غوري بره اوضتي

-جانا ساخرة : يعني بتطردني من الجنة ياخي؟

-عز بنفاذ صبر : صبرني يااااااااااااااااا رب


رأت جانا أوراق التصاميم الخاصة بعز ، لذا اقتربت من الفراش ، ومدت يديها لتمسك بهم و...


-جانا وهي تمسك ورق التصاميم: ممممم ، وده ايه بقى ان شاء الله


-عز بضيق: بت انتي ، سيبي الورق ده من ايدك


وزعت جانا نظرها ما بين عز الدين والأوراق ، لقد لمح في عينيها نظرات انتقامية ، وخشي أن تكون على وشك فعل شيء أحمق و....


-جانا وهي تنظر للورق بخبث: مممممم ، الظاهر عليه ورق مهم ... 

-عز بقلق: اوعي تعملي اللي بتفكري فيه ... انا بحذرك ، ماشي؟؟


نظرت جانا إلى عز الدين وعلى وجهها ملامح مخيفة ، ثم بكل هدوء قامت جانا بتمزيق ورق التصاميم ، وبكل برود ابتسمت له وهي تفعل هذا ، لم يصدق عز الدين أن جانا قد فعلت هذا رغم تحذيره لها ، وأنها بالفعل مزقت الأوراق أمام عينيه ...

كادت عيناه توحيان ببركان ثائر على وشك الانفجار ،،،

-عز بنظرات قاسية : يبقى انتي الجانية على نفسك 


توجه عز الدين لباب غرفته ، ثم صفعه بكل قوة ، وأغلقه بالمفتاح ، وبدأ ينظر لجانا بنظرات مليئة بالتوعد..

توجست جانا خيفة منه ، فقد كانت هيئته غير مطمئنة على الاطلاق .. 


تراجعت هي للخلف وهي تنظر إليه بتوتر وقلق بالغ و... 


-جانا بقلق: انت هتعمل ايه؟؟ افتح الباب .. أنا بقولك افتح الباب !!!!

.... 



#الحلقة_21

نظر عز الدين إلى جانا بتوعد ، فقد نجحت هي في إثارة غضبه ، لذا قام عز الدين بخلع حزامه من البنطال، ثم لفه عدة مرات حول قبضة يده ، ونظر إلى جانا نظرات قاسية وهو يجز على أسنانه ، ارتعدت جانا مما يفعل ، وشعرت بالرهبة من هيئته المخيفة ، فتراجعت للخلف و....،،

-جانا بتوتر شديد وهي تشيح بيدها : انت هتعمل ايه ؟؟ آآآآ... اقسم بالله لو قربت مني ولا حتى لمستني، هشتكيك في القسم واسجنك ، والله لأسجنك !!!!

-عز بنبرة عالية وحادة : هتسجني جوزك يا هانم ، ولا نسيتي ان احنا مكتوب كتابنا؟؟


ابتلعت جانا ريقها بصعوبة ، وحاولت أن تبدو أكثر تماسكاً امامه ، هي كانت تخشاه في قرارة نفسها ، ولكن ليس أمامها أي مفر سوى إدعاء الشجاعة و...

-جانا بتحدي : اه هسجنك ومش هيهمني ، وهقدر ساعتها اطلق منك ، و.. آآآآ... واحرق قلبك ع المليوووون جنية المؤخر !!


هنا أرخى عز الدين قبضة يده ، ثم ترك عز الدين الحزام لينسدل ويسقط على الأرض ، ووقف في مكانه ينظر لجانا بنظرات أكثر عمق و... 

-عز وهو ينظر إليها : انتي صح .. انتي بتكلمي صح ؟ بس احنا عندنا في مصر يا بنت الأجانب .. هاه لما عيل بيغلط ، أمه بتعمل ايه معاه ؟؟؟ 


حل عز الدين زرار كم قميصه بيده ، ثم بدأ يشمر عن ساعديه ، ونظر إلى جانا بنظرات مرعبة ومتوعدة .. 

دبت القشعريرة في أوصال جانا ، و...

-عز وهو يشير بيده: عارفة هي بتأربجه كده ، وعلى فين يوجعه وتديله لحد ما يبان له صاحب !!!!

-جانا بنظرات خائفة : قـ... قصدك ايه ؟؟؟

-عز بنبرة جادة وصارمة : متخافيش .. أنا بس هاحط التاتش بتاعتي ، يدوب مش هخليكي تعرفي تقعدي النهاردة؟

-جانا بنظرات مترقبة وقلقة : يعني ايـ... اييييه؟ 

-عز بتهكم : يعني هسيب علامة في بيتك .. زي روتانا سينما كده!


لم يكمل عز الدين حديثه ، وإنما استمر في التشمير عن ساعديه ، تملك الخوف من قلب جانا ، فوثبت على الفور فوق الفراش ، نظر عز الدين إليها بكل تحدي ، وبدأ يقترب منها ... 


حاولت جانا أن تهرب منه ، وحاول هو ان يمسك بها ، مد يده لكي يمسك بساقها ، ولكنها استطاعت أن تفلت منه ، ووثبت مرة أخرى من على الفراش ، وتوجهت ناحية باب الغرفة لتهرب منها .. 


أمسكت جانا بمقبض الباب ، ولكنها عجزت عن فتحه لأنه كان قد أغلقه مسبقاً .. 

اقترب عز الدين من جانا ، وأحاطها من الخلف ، ثم نجح في الامســاك بها ، قيد حركتها تماماً ، ظلت جانا تتلوى بين ذراعيه محاولة أن تتحرر منه ، ولكنه كان قد أحكم قبضته تماماً عليها ، ثم رفعها قليلاً عن الأرض من خصرها بعد أن كبل يديها بقبضة يده .. ظلت جانا تصرخ فيه أن يتركها، ولكنه كان غير منصتاً لها ، أخذت تركل بقدميها بعنف محاولة اصابته في ساقه ، ولكنه لم يعبىء بمحاولاتها الفاشلة ... 


سار عز الدين بجانا وهو يحملها من خصرها ، وتوجه بها نحو فراشه ، ثم جلس على طرف فراشه ، وأنامها بالمقلوب على قدميه ، وأحكم قبضته عليها 

-عز بصوت أجش : المرة دي ايدي هي اللي هتتكلم !!

جانا بصريخ وهي تركل بقدميها : سيبني ، بقولك سيبني 

-عز بتحدي : صوتي من هنا للصبح ، كلهم أعدين بعيد محدش هينجدك مني

-جانا بنبرة عالية : الحقوووووني

-عز مكملاً : ياااااااااااااااه ، ده انا كنت مستني اللحظة دي من زمــان ..اخيراااا ، ااااه صحيح مش هما بيقولوا في الأمثال ضرب الحبيب زي أكل الزبيب ...خدي بقى زبيب !!!!!


طرررررررررراااااااااااااااااااااااااخ .................


ثم إنهــال عز الدين بالضرب على خاصرة جانا ، وهي تصرخ فيه أن يكف عما يفعل ... 


......................


في حديقة الفيلا ،،، 


قضت العائلة وقتاً ممتعاً وطيباً في الحديقة الخلفية ، استعادوا فيها ذكريات منسية ، وتناولوا خلال حوارهم المشروبات والحلويات الشهية ،،،

-حسين مبتسماً : اليوم أكتر من رائع يا جوو ، بجد اتبسطنا أوي

-يوسف وهو يضحك : وانا والله ، مضحكتش أوي من قلبي زي النهاردة

-حسين ضاحكاً : ههههههههههه، ياااااااااه ده من زمن الكلام ده، ده انت رجعتنا لأيام الشقاوة والعفرتة

-سهير بفرحة : اه والله فكرتنا يا بشمهندس يوسف بالذي مضى

-عايدة وهي تبتسم : ما احنا لسه فيها ، الشباب شباب القلب

-دينا بنظرات اعجاب : واو .. انا أول مرة اسمع الـ stories دي 

-يوسف وهو يشير بيده : يا دينا يا بنتي ، دي كانت ايام كلها خير وبركة 


استأذنت دينا في أن تحضر مشروباً بارداً لها من الداخل ، فدلتها عايدة على الطريق و... 

-دينا: طب excuse me ، هاروح اجيب ice water من جوه

-عايدة : اتفضلي يا بنتي ، الـ kitchen on the left 

-دينا: ثانكس أنطي


دلفت دينا إلى داخل الفيلا لتبحث عن المطبخ ، ولكن في نفس الوقت سمعت جرس الباب ، نظرت حولها تنتظر أن يحضر أي شخص من الداخل ،، ولكن لم تجد أحد يجيب عليه ، فاضطرت ان تتوجه هي إلى باب الفيلا لترى من الطارق ... 


فتحت دينا باب الفيلا لتتفاجيء بياسين يقف مستنداً عليه ، تفاجيء ياسين هو الأخر بوجود دينا ، فظل يرمش عدة مرات ويدعك في عينيه و....


-ياسين وابتسامة بلهاء تعلو ثغره : ايه ده ؟؟ انا أكيد بحلم ؟؟؟ مش انتي انتي؟

-دينا وهي تعقد حاجبيها في دهشة : افندم؟ عاوز مين؟

-ياسين مبتسماً أكثر: لأ والله ما بحلم ، اكيد دي مش تهيؤات، طب اضربيني قلم كده يمكن أفوق؟؟

-دينا باستغراب : what ؟؟

ظل ياسين يحملق في دينا ، ويحدق في عينيها ، وينظر إليها بنظرات عاشقة وهو يطلق تنهيدات حارة من صدره ...

ياسين بسهتنة وتنهيدة : هاااااااااااااااااااه ....


وفجـــأة قطع ذلك الجو الرومانسي الجميل صوت بات يزعجه في كل مكان و....

-حسين من بعيد بنبرة قوية : يا دينا ، انتي فين يا بنتي ؟؟ هاتي معاكي مياه لمامتك

-ياسين بضيق : لأ بقى ، هو انت ورايا ورايا ... انا ماشي


اعتلت ابتسامة عفوية وجه دينا ، ثم دلفت إلى الداخل لتحضر المياه لوالدتها ... 


....................


عودة مرة اخرى لغرفة عز ،،،


ترك عز الدين جانا وأرخى قبضته عنها ، لتنهض هي مبتعدة عنه ، وتنظر إليه نظرات حانقة وغاضبة والدموع قد أغرقت وجنتيها ثم بدأت توجه له السباب اللاذع و.... 

-جانا ببكاء مرير: انت حيوان وسافل ووقح ومش بنى لآدم

-عز بتهكم : ابقى روحي اشتكيني بقى يا حلوة في القسم ، وقوليلهم اصل جوزي كان بيربيني عشان طولة لساني وقلة آدبي معاه!!!!

-جانا ومازالت تبكي : أنا بكرهك ، بكررررررررررررررهك....


تأثر عز الدين من هيئة جانا ، ويبدو أن دموعها حركت شيئاً ما في قلبه ، فشعر بالندم على تسرعه في ضربها و... 

-عز بصوت خافت: طب خشي اغسلي وشك في الحمام ، مش هتنزلي تحت بمنظرك ده

-جانا بتوعد : واللهي لوريك 


دلفت جانا إلى داخل المرحاض الملحق بغرفة عز الدين ، وصفعت الباب بعنف خلفها ، وظلت تنظر حولها وتتأمل هيئتها المزرية في المرآة ، فقررت أن تردع الصاع صاعين لعز الدين

-جانا في ضيق : والله لأحرق قلبك


......................


في تلك الآثناء تلقى عز الدين اتصالاً هاتفياً من الأستاذ فواز المستثمر الجديد ، كان عز الدين متوتراً من أن يبلغه بشأن ما حدث للتصاميم الهندسية ، ولكنه قرر أن يجيب على اتصاله فلا مفر من تجاهل الأمر ...،،،

-عز هاتفياً : يا هلا فواز بيه ، اخبارك ايه يا باشا؟

-فواز هاتفياً : يا هلا فيك استاذ عز ، نشكر الله ، بعتذر منك خيي

-عز متعجباً : ليه يا باشا؟

-فواز : حصل خطأ غير مقصود ، ما بعرف شلون صار ، بس هاي التصاميم اللي معكمو التصاميم النهائية !!!!!!!!

-عز بصدمة : ايييه ؟؟؟ مش النهائية؟ طب ازاي ؟؟؟؟؟؟؟

-فواز : اي والله ، التصاميم النهائية معي الآن ، باكر هيكونوا عندك ، بعتذر منك 

-عز وقد شعر بالارتياح : الحمدلله .. الحمدلله .. ولا يهمك يا فواز باشا ابعتهم في اي وقت


شعر عز الدين بالارتياح لأن التصاميم التي تمزقت لم تكن هي التصاميم النهائية ، وفي نفس الوقت شعر بالندم لأنه قد تسرع و تطاول باليد على جانا .. ولكنه برر لنفسه بأنها الجانية على نفسها ، فهي من ترتكب الحماقات وتستفزه بكل وسيلة ممكنة .... 


.....................


في داخل المرحاض ،،،،،


قامت جانا بتحطيم المرآة المعلقة على الحائط ، ثم أفرغت محتويات الشامبوه ، والشاور جيل ، والبلسم ، والمعطرات ، وغيرها في البانيو الموجود بداخله .. 

ثم أفرغت الخزانة بما فيها من أدوية ، ومزقت المناشف الورقية .. وأخذت تتصرف كالمجنونة في الداخل 


................


سمع عز الدين أصوات تكسير وتحطيم تصدر من الداخل ، فشعر بالقلق و....


-عز من الخارج : انتي بتعملي ايه جوه ؟؟؟؟؟

-جانا بحنق وبصوت عالي : بحرق قلبك ع حمامك


اقترب عز الدين من باب مرحاضه ، ثم أخذ يطرق عليهطرقات خفيفة و... 

-عز: افتحي الباب يا جانا 

-جانا: لأ ... !


..............

في داخل المرحاض ،،،، 


وجدت جانا صاعقاً كهربائياً ، وتذكرت انه يوجد في حقيبتها الصغيرة ( self defense ) ... تأملت الاثنين وطرأ في بالها فكرة تنتقم بها من عز الدين و...

-جانا بنظرات قاسية : اقرى الفاتحة على روحك يا عز الـ........


مسحت جانا دموعها عن وجهها ، ثم توجهت ناحية باب المرحاض ، وفتحته لتجد عز الدين مستنداً عليه وينظر إليها ، فلم تمهله الكثير ليحدق بها أو حتى يتحدث ، حيث رفعت يدها في وجهه وهي ممسكة بشيء ما بيدها ، استغرب عز مما تحمل ، ولكنه تفاجيء بها توجه رش الـ self defense على عيناه ، فصرخ متآلما من ذاك الآلم الرهيب الذي تسبب له الرش به ، ووضع كلا يديه على عينيه محاولاً أن يخفف من حدة الآلم قليلاً

-عز بصريخ : عيني ، اااااااااااااااااه ، انا اتعميت ، اااااااااااااااااااااه...

-جانا بتوعد أكثر : لأ ولسه ، خد ده كمان 


أخرجت جانا من جيبها الصغير الصاعق الكهربائي ، ثم أدارت مفتاحه لكي يعمل ، وإذ بها تصعقه به في جانبه الأيمن .. فصرخ عز الدين من الآلم و... 

-عز متآلماً : أعااااااااااااااااااااا 

ثم سقط على أرضية الغرفة وهو يتلوى من الآلم ، وتكور على نفسه ، بينما وقفت جانا أمامه وهي تنظر إليه بحنق و... 

-جانا وهي تقف بجواره: ابقى روح اشتكيني .. استنى وشوف هعمل ايه كمان ...

-عز متآلما: هو لسه في تاني .. آآآآآه 


قامت جانا بالصراخ عالياً بطريقة هستيرية ، فسمع صراخها عم خميس الجنايني فأسرع ليخبر العائلة بما يحدث و... 


-خميس وهو يركض : يا يوسف بيه ، يا ست عايدة هانم ، الحجووووا

-يوسف بفزع: خير يا عم خميس في ايه ؟؟؟

-خميس وهو يلهث : الحجووووا في صويت جاي من ناحية اوضت البيه اللي صغير

-عايدة بصدمة : بتقول ايه ؟؟؟


اسرع أفراد كلتا العائلتين نحو غرفة عز الدين ، صعدوا الدرج ، ثم وجدوا باب الغرفة مغلق ، فاجتهد كلاً من يوسف وحسين في في محاولة فتحه ، وبالفعل نجح كلاهما في هذا ، وحينما دقق حسين النظر وجد جانا ملابسها ممزقة وتبكي بحرقة ، فاعتلت الدهشة ملامح وجهه ، و... 

-حسين بصدمة : ايه اللي حصل؟؟

-دينا وهي تشهق : OMG ، what happened ؟؟

-جانا مدعية الخوف : عز يا انكل عز ، حــ...حاول .. اهيء اهيء... حاول يهجم عليا


نظر عز الدين لها شزراً ، ولكنه عجز عن النطق بسبب الآلم ... 

-عز في نفسه وهو ينظر لها بحنق : اه يا كدابة يابنت الـ........!!


نظر يوسف هو الأخر إلى عز الدين الذي كان راقداً وممداً على الأرض يتلوى من الآلم و... 

-يوسف وهو يتفحصه : وايه اللي عمل فيه كده؟

-جانا بصوت خافت وهي مطرقة الرأس : أنا يا أنكل يوسف ، كنت بدافع عن نفسي فإديته electric shot 


احتضنت سهير جانا وحاولت تهدئتها والتهوين عليها و... 

-سهير وهي تحتضن جانا: تعالي يا حبيبتي في حضني متخافيش

-عايدة وهي توبخه : اخص عليك يا عز؟؟ ينفع كده؟؟ اه انتو كاتبين كتابكو بس ده مش معناه انك تهجم ع البنت بالشكل المخيف ده!!


وضع حسين يده على كتف جانا وضمها إلى صدره ، ثم نظر إلى عز الدين بضيق و... 

-حسين: تعالي يا جانا ، يالا يا سهير ، احنا ماشيين 


شعر يوسف بالاحراج من تصرفات ابنه عز و...

-يوسف وهو محرج: أنا ... أنا أسف يا حسين ، انا مش عارف أقولك ايه؟

-حسين باقتضاب وهو ينظر لعز : متقولش حاجة يا يوسف ، وبعدين مش انت اللي تعتذر ، اللي غلط هو اللي يعتذر ، يالا بينا 


انصرف حسين وعائلته ، حاولت جانا قدر الامكان أن ترسم على شفتيها ملامح الحزن ... ولكن كانت داخل نفسها ترقص طرباً من نشوة الانتصار 

.................


نظر يوسف بضيق لابنه عز ، اقترب منه وانحنى قليلاً بجسده ناحيته ، ثم تحدث بـ....

-يوسف لعز: انت مجنون يا عز؟؟ في حد يعمل كده ؟؟ وكمان اهلها هنا؟؟ اديك عملت مصيبة ، ويمكن تبقى زعلة كبيرة بين العيلتين

-عز محاولاً التحدث : والــ...والله .. ما... جيت.. جمبها... دي...دي..بتكدب

-يوسف وهو يحاول اسناده : قوم معايا ، قوم اصلب طولك كده


مد يوسف ذراعه ليعاون ابنه على النهوض ، وحاول عز الدين التحامل على نفسه و... 

-عز متآلماً: ااااه مش...قــ....قادر... عيني.. هموت...جمبي... اااااااااه


لمح يوسف ما حدث للغرفة ، فاكتسى وجهه بعلامات الدهشة و.... 

-يوسف ناظراً لمحتويات الغرفة بتهكم : ايه اللي عمل في اوضتك كده ؟؟ ايه كان فيها تور هايج ؟؟؟؟

-عز ساخراً : لأ ...قـ...قطيع..بهايم 


عادت عايدة إلى الغرفة مرة أخرى ، وعاتبت عز الدين على ما فعل و... 


-عايدة بعد أن ودعت عائلة حسين : كسفتنا يا عز؟؟ قبل كده دارين ، والمرة ديجانا؟؟

-عز بضيق : دي...دي... مراتي

-يوسف : مراتك اه ، بس المعاملة مش كده ، خدها بالمسايسة والحنية ؟ مش قفش كده

-عز بتآلم: هاتيلي.. ياماما الله يكرمك القـ..... القطرة من الحمام


دلفت عايدة إلى المرحاض الملحق بغرفته ، فتفاجئت بما حدث فيه ، ووضع يدها على فمها وهي تشهق و....

-عايدة وهي تشهق : ياااني ؟؟ ايه اللي حصل في الحمام كمان؟؟؟

-عز مازحاً : الظاهر كــ...كان ....في..في.. قنبلة....مفخخة... وانفجرت

-عايدة بضيق : انت بتهرج يا عز، قطرة ايه السعادي اللي هلاقيها في الحطام ده ،انا هتصل بالصيانة يجوا يظبطوا الدنيا.. impossible !!

-عز في نفسه: ده انا اللي محتاج صيانة وعامرة من جديد

-يوسف وهو يسنده : تعالى يا عز يا بني ، روح نام في اوضة الضيوف لحد ما النهار يطلع ونشوف حل ، وكمان يكون الجو راق وعمك حسين هدى بعد المنظر اللي شافه..

-عز وهو يتغلب على آلامه : اسـ...اس....اسندني يا والدي

-يوسف مازحاً : مالك ياواد ، بقيت خرع كده ليه ؟

-عز وهو يرثي نفسه : انا..أنـ.. أنا...روحت...في...في... الكازوزة !!!!

.... 



#الحلقة_22

في صباح اليوم التالي ، وتحديداً منزل حسين الدمنهوري،،،


عاتب حسين زوجته سهير على ما فعلت بالاتفاق مع عايدة زوجة صديقه يوسف و...


-حسين بنبرة عتاب : بقى كده يا سهير ، تسيبي البنت تطلع اوضة عز لوحدها؟

-سهير وهي توميء بالنفي : والله يا حاج مكونتش اعرف ان عز هيجي الوقتي ، كل الحكاية ان امه عايدة قالتلي خلي البنت تشوف اوضة عز وتتعرف ع الحاجات اللي بيحبها ، كانت عاوزة تقرب ما بينهم ، احنا مغلطناش


تحرك حسين قليلاً بعيداً عن زوجته ، وهو مازال يشعر بالضيق لما حدث .. ثم صمت قليلاً وبدأ يتحدث بـ ... 


-حسين وهو يتحرك بعيداً عنها : لأ غلطتي يا سهير، شوفتي عمل ايه فيها؟ ولو مكانتش جانا واعية كان ممكن حصل الأخطر من كده


سارت سهير خلفه ، ثم توقفت عن الحركة وبدأت تبرر له نيتها و...


-سهير وهي تقف خلفه : ماهي مراته


التفت حسين لزوجته ، ثم تحدث بنبرة جادة و....


-حسين وقد أدار جسده ناحيتها : لأ لسه يا سهير، مافيش اشهار واعلان قصاد كل الناس انها دخلة


شعرت سهير بأنها تسرعت فيما فعلت و...


-سهير: طب والعمل ايه؟

-حسين وقد أطلق تنهيدة : العمل عمل ربنا ، هتكلم مع يوسف وابنه ونشوف هنلم الليلة ازاي


..............................


في فيلا الكيلاني ،،،،،


استيقظ عز الدين ومازال يشعر بالآلم في جسده ، نهض عن الفراش وهو يترنح في خطواته ، ثم نظر إلى عينيه في المرآة ، فوجد كلتاهما مازالت حمراء ...

عاد إلى ذاكرته ما حدث بالآلم ، وكيف ردت جانا عليه بطريقة مؤلمة ، وظل يتأوه من الآلم و...


-عز متآلماً : ااااااااااااااه ، مش قادر


ثم سمع صوت طرقات خفيفة على الباب ، وعقبها سمع صوت والده يقف خارج باب غرفة الضيوف و.....

-يوسف وهو يطرق الباب : انت صحيت يابني؟

-عز وهو يتحسس وجهه : أيوه يا بابا ، اتفضل


دلف يوسف إلى داخل الغرفة ، ثم نظر إلى ابنه و...


-يوسف: فايق نتكلم

-عز وهو يوميء برأسه : اه 


توجه يوسف إلى أقرب مقعد ثم جلس عليه ، وفعل ابنه المثل ، وجلس الاثنين في مواجهة بعضهما البعض و...


-يوسف متسائلاً بنبرة هادئة : ها ؟؟ ناويت على ايه ؟

-عز بعدم فهم : في ايه؟

-يوسف: في اللي حصل امبارح؟

صمت عز الدين لحظات لتذكر ما حدث ، ثم أطلق تنهيدة و...


-عز : اها، خير ان شاء الله ، سيب انت الموضوع عليا يابابا ، انا مش صغير ،وهكلم عم حسين

-يوسف بتوجس : عز !! قولي ع اللي بتفكر فيه ، مش ناقص مصيبة ، انا عاوز ألم الليلة !


نهض عز الدين عن المقعد ثم توجه إلى والده وانحنى بجسده قليلاً عليه ، وقبل جيبنه ، ثم تحدث بصوت هاديء مليء بالثقة بـ ...


-عز مقبلاً جبين والده : اطمن والله يا بابا.. انا هعدل المايل ، تعالى بس اروح اوضتي اجيب لبسي عشان ألحق أجهز 


وبالفعل توجه الاثنان إلى غرفة عز ، ثم فتح دولابه ، واذ به يرى الكارثة التي حلت بملابسه و.......

-عز وهو ينظر بأعين مصدومة : ايييييه ده؟؟

-يوسف بعدم فهم : في ايه؟


رأى عز الدين ما لحق بملابسه من تمزيق وتقطيع ، فاستشاط غضباً و....


-عز بنبرة حنق وضيق : بص يا بابا ، شوفت الهانم عملت ايه ؟


أمسك يوسف بقطع من الملابس في يده ، ثم ظل يتفحصها وهو يحاول منع نفسه من الضحك ، ولكنه لم يستطع و... 


-يوسف متفحصاً ملابس عز: ههههههههههههههههههههههه ، لأ جبارة الصراحة

-عز مغتاظاً : بتضحك يا بابا، البس انا ايه الوقتي؟؟ طب بص والنبي ، شوف البنطلون بقي بشراشيب !! دي ماسبيتليش حاجة البسها ، الله يحرقها 


تعالت ضحكات يوسف حينما تأمل ما فعلت جانا ، وحاول أن يهون على ابنه ولكن كان الموقف لا يحتمل سوى الضحك و.... 


-يوسف ضاحكاً وساخراً : ههههههههههههههه نيو لوك يا بني ههههههههههههههههههههه ماله البنطلون؟ ده حتى مكيف !


تضايق عز أكثر من تعليقات والده الساخرة ، فجز على أسنانه و....


-عز: بتهزر لأ وبتدافع عنها كمان يا بابا ... !!! الصبر طيب.. ياااااااااااااااا رب صبرني وماقتلهاش 


...........................


في منزل حسين الدمنهوري ،،،، 


كانت دينا تحاول جاهدة اقناع جانا بالموافقة على الذهاب إلى النادي لتمضية وقت طيب ... 


-دينا وهي تمسك بذراعها : يالا يا جوجو نروح النادي نغير جو

-جانا وهي تهز كتفيها : مش عاوزة

-دينا وهي تمط شفتيها : متبقيش silly ، ده انا مصدقت ان موضوعك حصل عشان دادي يوافق اننا نخرج

-جانا وهي تنظر إليها : اه ، ماهي جاتلك ع الطبطاب .. مصلحة يعني

-دينا مبتسمة : شووور .. يالا بقى ، والله هتتبسطي 

-جانا: اوك .. خليني وراكي لحد ماشوف اخرتها ايش

-دينا والابتسامة علت ثغرها : كل خير 


نهضت جانا عن الفراش ثم توجهت ناحية دلفة ملابسها لتنتقي ما تريديه ، وكذلك فعلت دينا ... 


............................


في النادي ،،،،،


بالفعل توجهت الفتاتين لنادي ((....)) حيث تواجد أصدقاء عز الدين ، لمحت لوجي دينا وجانا وهما جالستان على احدى الطاولات القريبة ، فأشارت لباقي أصدقائها و... 


-لوجي وهي تشير برأسها : بصي ، بصي يا دونا !!

-دارين بعدم اكتراث : ايه في ايه؟؟

-لوجي وهي تشير بيدها :هناك يا دونا ، شايفة مين اللي اعدة هناك دي ؟

-دارين بعدم اهتمام : مين يعني؟

-لوجي: oh, no ، متقوليش انك مش عرفتيها

-دارين بنفاذ صبر : قولي وخلصيني

-لوجي : جانا !! البنت اللي خطبها زيزوو

-دارين بضيق واضح : what ؟ هي جت هنا كمان !! يالا تعالوا معايا


نهضت دارين من مقعدها وعلى وجهها علامات الضيق والحنق ، وهي تنتوي شراً .. ثم مدت يدها وجذبت نظارتها الشمسية ووضعتها على وجهها و... 


-ياسمين بعدم فهم : ناوية ع ايه يا دودي؟

-دارين وهي ترتدي نظارتها : تعالوا وهتشوفوا

-لوجي مبتسمة : وااااو .. let's have fun 


وبالفعل جاءت دارين وبصحبتها لوجي وياسمين ووقفن أمام طاولة دينا وجانا اللتان كانتا غير منتبهتين لهن و... 


-دينا وهي تمسك هاتفها المحمول : بصي ع الانستجرام الصورة دي؟

-جانا وهي تشير بيدها : حلوة ، بس دي أحلى


وجدت جانا من يحجب عن نظرها أشعة الشمس ، فرفعت رأسها للأعلى ، لترى من يقفن أمامها ،،،


-جانا متسائلة : خير؟؟ عاوزين حاجة


خلعت دارين نظارتها ، ثم نظرت شزراً لجانا ، وعقدت ساعديها أمام صدرها و... 


-دارين بتعالي ونظرات استعلاء وهي تشير برأسها : يييس ، عاوزين الـ table دي 

-جانا بنبرة باردة : اها، بس الـ table دي لامؤاخذة مش فاضية

-دارين بحدة : يبقى تفضى ...

ثم أشارت لكلا من لوجي وياسمين لكي تتحركا و تدفعا دينا وجانا من مقاعديهما عنوة .. وبالفعل نفذت كلتاهما ما أمرتهما به دارين 


غضبت جانا مما حدث ، فنظرت إلى دارين ظرات حانقة وغاضبة ، ثم ...


-جانا بحدة : جرى ايه يا ولية ؟

-دارين بقرف وهي تشير باصبعها : ولية ... ياااي سوفاج


حاولت جانا أ تتحكم في أعصابها حتى لا تتهور وتحدث بدارين أي اصابات و... 


-جانا محذرة : غوري من وشي بدل ما اخليكي تصطبحي 

-دارين بتعالي وغرور واضحين : انتي مش عارفة انا مين؟؟ 

-جانا: وهو كل حد يجي يكلمني يقولي انتي مش عارفة انا مين ، يخربيت كده ، انا زهقت

-دارين بتهكم ونبرة سخرية : ماهو انتي local و كمان vulgar ، فهتعرفي الناس الـ class ازاي ؟

-جانا وقد تذكرت من هي : ايوه ايوه ، انا افتكرتك.. انتي اللي علمت عليكي بالشربات 


شعرت دارين بالضيق حينما استهزأت جانا منها ، فبدأت علامات الغضب والضيق تكسو وجهها من جديد و... 


-دارين بنبرة عالية : ما انتي لو بنت اصول وذوات هتعرفي تتعاملي ازاي مع الناس الأعلى منك !!

-جانا وهي تنظر إليها بتوعد : انت بتهزئيني بقى؟

-دارين بثقة : yes, of course

-جانا محذرة : خليكي فاكرة انتي اللي بدأتي 


لم تمهل جانا دارين الفرصة لكي ترد ، حيث وثبت جانا فوق دارين وأسقطتها على الأرض بقوة ، ثم كالت لها باللكمات المتتالية ، وساعدتها دينا ولحقتا بهما لوجي وياسمين ...

حاولت دارين تفادي ضربت جانا ، ولكنها فشلت ، فقد كانت جانا تنهال عليها بكل ما أوتيت من قوة .. 


-دارين وهي تدفع يدها : سبيني يا متوحشة ، آآآآي

-جانا وهي تضربها : خدي يا بنت الـ.... عميتشـ**** 

-دارين وهي تصرخ عالياً : اوووه ، مامي، help

-دينا متآلمة : ouch ، ابعدوا عني

-لوجي وهي تشد ذراع دينا: no way

-دارين بتوعد : I will kill you

-جانا وهي تشد شعر دارين: طب خدي ، خدي !!!


حاولت ياسمين أن تنجد دارين من براثن جانا و.. 


-ياسمين: ابعدي عنها يا بيئة 

-جانا وهي تدفع ياسمين بشدة: غوري يا بسكويتة 


بدأت دارين توج السباب اللاذع لجانا و...


-دارين بحدة : Stop it now you f**** b**** 

-جانا بضيق : اهوو انتي اللي بنت ستين ......... !!


...........................


وفي نفس الوقت في مكان أخر بالنادي ،،،،


قرر عز الدين التوجه للنادي بدلاً من شركته خاصة بعد الذي فعلته جانا بملابسه .. استغرب ياسين من زيارة عز الدين الصباحية للنادي ، و... 


-ياسين متعجباً : مش بعوايدك تجي الصبح النادي؟

-عز بضيق : اعمل ايه بس ؟ ماهو أنا مش هاروح الشركة وانا لابس شورت وحمالات 

-ياسين متسائلاً : ليه ايه اللي حصلك؟؟

-عز على مضض : ولا حاجة ، هدومي اتقطعت بسسسس

-ياسين باندهاش : من ايه ؟

-عز بتهكم : من امنا الغولة 


ضحك ياسين على عبارة عز الدين الأخيرة و.. 


-ياسين: هههههههههههههههههههههه قصدك جانا؟

-عز بضيق : وهو في غيرها


وبينما كان الاثنين مندمجين في الحديث ، لاحظ كلاهما تجمهر لبعض الأشخاص ، وأخرون يتوجهون نحو تجمع ما ،،

-أحد الأشخاص: تعالوا اتفرجوا ، دول مقطعين بعض


-ياسين مستفسراً : في ايه يا جماعة؟

-شخص بالنادي: Girls' Fight .. وحامية ع الأخر

-ياسين وقد اتسعت عيناه : ايه بجد ، طب يالا يا عز نروح نتفرج ، ده انا بمووووت في الخناقات اللي من النوع ده 

-عز على مضض : تصدق انك هايف

-ياسين ملحاً : يالااااااا بس


جذب ياسين عز الدين من ذراعه ليدفعه للذهاب ومشاهدة المشاجرة المندلعة مع الفتيات ، كان عز الدين متثاقلاً في خطواته ، ولكن ياسين دفعه دفعاً للذهاب 


..................


اقترب كلاً من عز الدين وياسين من الحشد ، كان عز الدين واضعاً يديه في جيبيه ، وينظر بعدم اهتمام للمشاجرة من بعيد .. 


ثم دقق النظر حينما سمع صوتاً يألفه جيداً ، وفوجيء عز بأن جانا ( تطحن ) دارين وتضربها ضرباً مبرحاً ، وفي نفس الوقت تشتبك مع لوجي وياسمين ، ودينا كذلك ،،،،

-ياسين وهو يشير بيده : الحق دي جانا ودارين؟


أخرج عز الدين يديه من جيبيه ، ثم أسرع ناحية جانا و... 


-عز مسرعاً ناحية جانا: في ايه اللي بيحصل هنا

-جانا وهي تعض جانا في ذراعها: هقطعك ، والنعمة لأشرحك 


حاول عز الدين أن يحول بين جانا ودارين ، ويمنعهما من الاشتباك 


-عز محاولاً فض الاشتباك : حاسبي يا جانا، سيبي دارين

-جانا بتوعد : ابداااااااااا ، ورحمة أبويا هطلع عينها

-دارين متآلماً : آااااااااااااااه ، عز ماي بيبي ، الحقني بليز

-جانا بضيق : لا والله ، ماي بيبي كمان !!!! طب خدي ..


طراااااااااخ 


تدخل ياسين هو الأخر بين الفتيات ليمنعهن من التطاول بالأيدي على بعضهن البعض و... 


-ياسين وهو يصد الضربات : بس يا بنات ، كفاية !!

-لوجي متآلمة : آآآآي ، help us سينو

-ياسمين وهي تجذب دينا من ذراعها : سيبها يا متوحشة 

-دينا بحدة : Over my dead body to let you go 


حاول ياسين قدر الامكان منع الفتيات من التشاجر ، لذا تلقى هو بجسده معظم الضربات و... 


-ياسين محاولاً الدخول بين الفتيات لفض الشجار: آآآي ... آاااخ.. كفايةحرام عليكو هموووت بينكو 


مــال عز الدين بجسده قليلا ناحية جانا ، وحاول ابعادها عن دارين ، ولكنه فشل في البداية ، ثم مد كلا ذراعيه ، ولفهما حول خصر جانا ليحملها منه عنوة ... 


وبالفعل نجح عز الدين في هذا وحملها من وسطها وهي تركل بقدميها محاولة الافلات منه ، ولكنه أحكم قبضتي ذراعيه عليها ، وابتعد بها عن الحشد ..

-عز وهو يبتعد بها : خلاص يا جانا 

-جانا وهي تقاومه : سيبني يا عز ، خليني أموتها 


ابتعد عز الدين بجانا ، ثم توجه بها إلى أقرب طاولة ، وأجلسها قسراً على المقعد البلاستيكي ، ثم ثيتها من ذراعيها عليه ، حاولت جانا النهوض اكر من مرة ، ولكنه كان الأقوى في منعها و... 


-عز محاولاً تهدئتها : اهدي طيب .. عشان خاطري

-جانا بضيق وهي تحاول النهوض : يوووووه ، يابني سيبني ده انا كنت هجيبها أرض أرض

-عز بتعجب : هو انتي كل ده ماجيبتهاش أرض أرض

-جانا: لأ انا كنت بسخن بس!!

-عز بغمزة : ماشي يا عم السخـــان


حاولت جانا أن تنهض مجدداً ، ولكن منعها عز الدين ، وثبتها جيداً على المقعد و... 


-جانا وهي تحاول النهوض مجدداً : ما تلم نفسك انت كمان ، ال تقولي متوحشة ولوكال ، سيبني اقوم عليها

-عز ممسكاً بيدها لتجلس : خلاص بقى ، عرفنا ان عندك مجانص وعضلة الباي والتراي مشدودين .. 


-جانا بضيق : يوووه 


لمح عز الدين النادل وهو يحمل الصينية ويتوجه لأحد الأشخاص ليقدم له طلباً ما .. فنادى عليه و...


-عز بنبرة عالية : يا عم شادي هاتلنا ليمووون بسرعة عشان المدام

-جانا بضيق : بنعناع

-عز باستغراب : نعم؟

-جانا مكررة : خليه بنعناع

-عز مبتسماً : عيوووني يا قمر ....... 


التفت عز الدين إلى النادل مجدداً ثم ...

-عز بصوت عالي : وعندك واحد لمون بنعناع وصلحوووووووه


.........


نجح ياسين في ابعاد دينا عن المشاجرة ، ثم وقف يعيد ترتيب ملابسه مجدداً بعد أن انتزعت من محاولة فض الشجار و... 


-ياسين وهو يرتب هندامه : الحمدلله كسبناهم

-دينا وهي تعدل ملابسها : اه ، خلصت عليهم

-ياسين بغمزة : يا واد يا فان دام 

-دينا بتعجب : أفندم ؟

-ياسين: لأ مافيش 


صمت ياسين مجدداً ، ثم نظر في عيني دينا مباشرة و...

-ياسين وهو يبتسم : انتي حلوة اوي!!


شعرت دينا بالاستغراب والاضطراب في نفس الوقت ، فلم تمهل نفسها الفرصة لاكمال الحديث ، فسارت مبتعدة عن ياسين وهي تتمتم بـ ... 


-دينا وهي تبتعد عنه : مجنون ده ولا ايه


ظل ياسين محدقاً بدينا وهي تبتعد عنه ، ثم أخذ نفساً عميقاً وزفره في صورة تنهيدة شوق وهو يردد ... 


-ياسين بتنهيدة وعيون عاشقة : هااااااااااااااااااااااااه ، قمرٌ ، غزاااااالٌ ، يهبلٌ...

.... 



#الحلقة_23

نجح ياسين في ابعاد دينا عن المشاجرة ، ثم وقف يعيد ترتيب ملابسه مجدداً بعد أن انتزعت من محاولة فض الشجار و... 


-ياسين وهو يرتب هندامه : الحمدلله كسبناهم

-دينا وهي تعدل ملابسها : اه ، خلصت عليهم

-ياسين بغمزة : يا واد يا فان دام 

-دينا بتعجب : أفندم ؟

-ياسين: لأ مافيش 


صمت ياسين مجدداً ، ثم نظر في عيني دينا مباشرة و...

-ياسين وهو يبتسم : انتي حلوة اوي!!


شعرت دينا بالاستغراب والاضطراب في نفس الوقت ، فلم تمهل نفسها الفرصة لاكمال الحديث ، فسارت مبتعدة عن ياسين وهي تتمتم بـ ... 


-دينا وهي تبتعد عنه : مجنون ده ولا ايه


ظل ياسين محدقاً بدينا وهي تبتعد عنه ، ثم أخذ نفساً عميقاً وزفره في صورة تنهيدة شوق وهو يردد ... 


-ياسين بتنهيدة وعيون عاشقة : هااااااااااااااااااااااااه ، قمرٌ ، غزاااااالٌ ، يهبلٌ...


كان ياسين يشعر بالسعادة والراحة كلما رأى دينا ، ولا يعرف السبب ، تكررت الصدف التي جمعتهما سوياً ، ومازال يُمني نفسه بالمزيد .....


........................


في مكان أخر بالنادي ،،، 


أصيبت دارين بكدمات وسجحات نتيجة عراكها الحامي مع جانا ، نظرت دارين إلى اصاباتها وتأوهت في آلم و... ،،،

-دارين متآلمة : اوووه ، بنت التـ......... دي بهدلتني

-لوجي وهي تتفحص ذراعها : me too

-ياسمين بضيق : لازم يا دونا تطلبي من عز يجيبلك حقك منها

-دارين بحنق : شور ، أنا هعمل كده


مدت دارين يدها داخل حقيبة يدها باهظة الثمن ، ثم اخرجت منها هاتفها المحمول وطلبت رقم عز الذي كان جلساً في نفس الوقت مع جانا ....


شعر عز الدين باهتزاز هاتفه المحمول في جيبه ، فأخرجه من جيب بنطاله ، ونظر إلى شاشة هاتفه المحمول ، فوجد أن المتصلة هي دارين .. كان متردداً في الرد على اتصالها ، ولكنه حسم أمره بعزمه على مهاتفتها .. 


استأذن عز الدين من جانا ، ونهض مبتعداً عنها ، ثم التفت خلفه لينظر إلى يارا مرة أخيرة قبل أن يجيب على اتصال دارين ...

ابتعد عز عن جانا ليجيب على المكالمة و.... ،،،

-عز هاتفياً بضيق : ايوه يا دارين

-دارين بنرفزة : شوفت اللي عملته البنت اللي انت اتخطبتلها؟؟؟ 

-عز على مضض : أه شوفت

-دارين بحدة : ده مش اسلوب واحدة بنت ناس محترمة من المفترض انك مناسبهم تجي كده تهجم عليا وانا مش عملتها حاجة ، وطلبت منها بكل أدب انها تبعد عني لكنها صممت تحرجني قصاد كل صحابي !!!

-عز باقتضاب : والمطلوب؟


بدأت نبرة دارين تعلو تدريجياً و.. 

-دارين وهي تهدد عز: تجيبلي حقي من الـ vulgar دي ، وإلا واللهي يا عز هسجنهالك ، وانت شور متأكد ان ممكن اعمل كده ، وكتير هيشهدوا معايا ع اللي عملته


فكر عز الدين في كلام جانا الأخير ، فهو يعلم جيداً أنها عائلتها ذات صلات قوية بمعارف في الشرطة والقضاء ، وربما تتمكن من الزج بجانا في مشاكل لا طاقة لها بها .. لذا أثر الصمت حتى يفكر في حل لتلك المعضلة و....

-عز :.........................


أكملت دارين باقي حديثها بنبرة التهديد والوعيد ، ولكنها عمدت إلى أن تستخدم اسلوبها الماكر والملتوي في اقناعه بأنها ...... 

-دارين مكملة : خليها تعتذرلي حتى يا بيبي وعشان خاطرك بس بيني وبينها ، وساعتها ممكن ، ممكن بس أفكر اني معملش أي إجراء قانوني ضدها ، أه don't forget مين أنا ،وأقدر اعمل ايه !! تمام يا عز ؟


لم يرد عز الدين أن يستهين بتهديدات دارين ، ولكنه كان يفكر في طريقة تمكنه من إصلاح ما أفسدته جانا و... 

-عز على مضض : طيب ، هشوف

-دارين بثقة : Now يا عز لو يهمك مصلحتها

-عز بقرف: طيب خلاص


ثم أنهى عز المكالمة وهو يزفر من الضيق ، فكيف سيقنع جانا بأن تأتي معه وتعتذر لدارين .......


...........


ارتسمت ابتسامة شيطانية على وجه دارين ، وظلت تنظر بنظرات متوعدة لأصدقائها و... 

-دارين وهي تبتسم بخبث: هه ، انا هخليكي فرجة النادي كله يا.. يا لوكــال


....................


عاد عز الدين مرة أخرى إلى جانا الجالسة على الطاولة ، أخذ نفساً عميقاً ثم بدأ بالحديث و... 

-عز مخاطباً جانا بنبرة هادئة : ها روقتي دمك؟


وضعت جانا كوب المشروب بعد أن ارتشفته بالكامل على الطاولة ، فنظر لها عز الدين بتعجب واندهـــاش و... 

-جانا بفخر: اه ، الحمدلله 

-عز: صحة آمعـــلم ...


صمت عز الدين للحظات ، ثم بدأ في الحديث من جديد بعد أن حاول ترتيب أفكاره ، نظر في عيني جانا ، وحاول أن يبدو هادئاً ومقنعاً في نفس الوقت و...

-عز بصوت هاديء عميق: بصي يا جانا ، دي أول مرة هطلب منك حاجة ، وأتمنى لمصلحتك انك مترفضيش!


شعرت جانا بوجود خطب ما في عبارة عز الدين الأخيرة ، فهي تحمل بين طياتها نبرة تهديد و... 

-جانا بعدم فهم: بمعنى؟

-عز على مضض : بمعنى ان دارين عاوزاكي تعتذريلها ع اللي انتي عملتيه معاها


اعتلت الدهشة ملامح وجه جانا بعد ان استمعت إلى عبارة عز الدين ، فنظرت إليه بأعين مصدومة و... 

-جانا باستغراب وهي ترفع حاجبيها : أفندم أعتذرلها؟؟؟ ليه ان شاء الله 

-عز بحدة : ايه مشوفتيش نفسك نيلتي ايه معاها ؟؟؟

-جانا بضيق : طب مسألتش نفسك أنا ضربتها ليه ؟؟

-عز بعدم اكتراث : من غير ما أسأل ، انا عارف انك ورا كل مصيبة بتحصل ، فأكيد هتكوني انتي اللي عملتي ده معاها عشان هي تبعي


لم تصدق جانا أذنيها حينما علمت أن عز الدين يظن السوء بها ، اكتسى وجهها بالحزن سريعاً ، وشعرت بالضيق في داخل نفسها ، هي لم تتصور أن عز الدين سيصدق فتاة ما ويكذبها هي التي من المفترض أن تكون زوجته و... 

-جانا وبدى الحزن على وجهها: يعني انت بتثق في كلام البت دي وانا لأ ؟


احتار عز الدين في الرد على جانا ... تردد كثيراً قبل أن يجيبها بعبارة صريحة و.... 

-عز بتردد: آآآ......بصي .....آآآ... يعني ... بس...........قصدى 

........


في تلك اللحظة أدركت جانا أن عز الدين يكذبها ، فهو لا يحتاج لأن يخبرها بهذا جهاراً ، فكل قسمة من قسمات وجهه ، وكل ايماءة تصدر عنه تؤكد ظنه السيء بها ، وتصديقه لغيرها .. 

زفرت جانا في ضيق ، ثم نهضت عن مكانها ، ونظرت إلى عز الدين بأعين مليئة بالحزن و... 

-جانا بنبرة ضيق : خلاص مش محتاج تبرر ، ردك وصل يا عز باشا


نهض عز هو الأخر من مكانه ، وحاول أن يبرر لجانا موقفه ، ولكنها رفضت أن تنصت إليه .. مد عز يده ليمسك جانا من ذراعها ، ولكنها أزاحتها بعيداً و....

-عز وهو يمسك بذراعها : جانا... أنا مقصدش ، بس ده لمصلحتك!

-جانا وهي تبعد ذراعه : خلاص ، وريني هي فين؟


حاول عز الدين أن يلطف الأجواء قليلاً ، ويثني على كرم أخلاق جانا ، ولكنها رفضت أن تستمع إليه و...

-عز مبتسماً : شكرا يا جانا انك عــ...................

-جانا مقاطعة: بليز No need for talking 


وبالفعل توجه عز الدين مع جانا وسار سوياً حيث تجلس دارين بجوار المسبح ...

لاحظ عز الدين أثناء سيره مع جانا شرودها وحزنها البادي على وجهها وشرودها ، دقق النظر فيها جيداً دون أن تنتبه هي إليه .. ولكنه فضل ألا يسألها عن السبب حتى لا يزيد الطين بلة ..


.........................


لمحت دارين عز الدين والفتاة التي تبغضها قادمان من بعيد ، فاعتدلت في جلستها ، وبدأت ابتسامة خبيثة ترتسم أكثر على شفتيها ... 


وصل عز الدين ومعه جانا إلى طاولة دارين ، نظر عز الدين إلى جانا التي نظرت إليه بأعين مليئة بالحزن والشعور بالخزي .. 

ثم أشاحت بوجهها بعيداً عن عينيه لتنظر إلى دارين الحانقة عليها و... 

-دارين وهي عاقدة ذراعيها أمام صدرها: ييس ، جاية ليه؟

-عز بصوت خافت : دارين جانا جاية عشان تصالحك


نظرت دارين باشمئزاز إلى جانا ، وتفحصتها من رأسها إلى أخمص قدميها بنظرات استعلاء ، ثم نهضت عن مقعدها وصاحت بـ ....

-دارين بصوت عالي : يا جماعة ، بليز come here ، تعالوا شوفوا البنت دي جاية تقولي ايه؟ مش مكافيها اللي عملته ، تعالوا اتفرجوا !!


وزع عز الدين نظراته المصدومة ما بين جانا ودارين ، ثم نظر إلى دارين بنظرات حانقة و... 

-عز بضيق: دارين !!! انتي بتعملي ايه ؟؟؟

-دارين بثقة : زي ما انت شايف يا بيبي ، بخلي الناس (( تتلم )) عشان يشوفوا الـبت دي ، ماهو لازم الكل يتفرج ، ولا أنت رأيك ايه ؟


بدأ أعضاء النادي في التجمع على إثر صوت دارين لمتابعة ما يحدث ، فالكل يراقب ويشاهد بأعين مترقبة ما يحدث بين دارين وجانا .. 


تحركت دارين من مكانها ، ثم اقتربت من عز ، ودارت حوله بدلع ، ولمست أكتافه بأطراف أصابعها وبطريقة مستفزة لجانا التي كانت تنظر إليها بأعين مغلولة .. 


ثم نظرت مرة أخرى إلى جانا بنظرات قاسية وباردة و....

-دارين بنبرة باردة : مش انت وعدتني يا زيزو يا بيبي انك تجيبها لحد عندي مذلولة عشان تطلب السماح مني قصاد الكل .. بجد انت my hero ، وبتنفذ وعدوك دايما .. صح يا عز ولا أناغلطانة؟


صدم عز الدين من تصرفات دارين ، فهو لم يتوقع أن تفعل هي هذا به ، نظر إلى جانا وهو يوميء برأسه محاولاً أن ينفي عن نفسه ذلك الكلام الذي نطقت به عن لسانه ... 

-عز مصدوماً: دارين احنا متفقناش على كده !!! 

-دارين ببرود أكثر ونظرات شرسة : Don't worry babe ،ماهو لازم تعرف انك بتقف دايما مع صحابك الغاليين والقريبين من قلبك 


نظرت جانا بحزن لعز الدين ، حيث ادركت أن عز قد خدعها وفقط اراد إذلالها أكثر أمام أصدقائه ولم يراعِ انها زوجته ، ووجب عليه تصديقها من البداية أو حتى الاستماع إليها .. 


أخذت جانا نفساً عميقاً ، ثم زفرته في هدوء ، ونظرت إلى دارين مرة أخرى وتحدثت بهدوء و... 

-جانا بنبرة هادئة : اوك ياااا.. اسمك ايه انتي؟

-دارين بتباهي: My name is Dareen 

-جانا بتهكم : ماشي يا سردين ، يعني انتي عاوزاني اعتذرلك ؟


أومأت دارين بايجاب ، وهي تنظر إلى عز الدين بنظرات كلها فخر وانتصار ... 

بينما أكملت جانا حديثها بنبرة ضيق كانت جلية في كل كلمة تنطق بها و...

-جانا مكملة وهي تجز على أسنانها : وعــــــــــــز باشا جابني هنا مخصوص لأنه بينفذ أوامرك ، صح ولا أنا غلطانة؟


-عز بحنق وهو ينظر لجانا : ايه اللي بتقوليه ده يا جانا؟ اوامر مين اللي بنفذها؟؟ 

-دارين مقاطعة: بليز بيبي ، سيبها تكمل ، هي بتقول الحقيقة


رفعت جانا يدها في وجه عز الدين لكي يصمت ، بينما نظر إليها هو بأعين مصدومة ومشدوهة 

-جانا وهي تشير بيدها : متدخلش يا عز باشا ، مش انت وصلتني للهانم ، خلاص دورك لحد هنا وستوووب !!


تحرك عز الدين من مكانه ليقف امام جانا ، ثم نظر إليها محاولاً تبرئة نفسه و... 

-عز وقد وقف أمامها : جاناااا ، من فضلك اسمعيني

-جانا بلهجة آمرة : ششششششششش ، خلاص الرسالة وصلت ...


ابتعدت جانا عن عز الدين ، وتوجهت ناحية دارين التي عقدت ساعديها أمام صدرها و...

-جانا: تعالي يا سردين هانم ، هنا قدام الناس دي كلها


تحركت دارين ناحية جانا ، ووقفت تنظر إليها بكل ثقة وغرور و... 

-دارين وهي تتحرك تجاه جانا: اسمي دارين ، ايه سردين دي ؟؟

-جانا ساخرة : مفرقتش كتير .. أهو كله بيتعمل فسيخ !!


وقفت دارين في مواجهة جانا ، وكل منهما تحمل مشاعر غيظ وغضب وحنق وحزن للأخرى ... 


عقدت دارين ساعديها أمام صدرها ، ثم لوت شفتيها وهي تنظر إلى جانا .. 

اقتربت جانا منها بهدوء ، ثم مدت يدها ناحية رأسها و... 

-جانا: هاتي دماغك يا ست سردين ، لا مؤاخذة قصدي دارين عشان ابوسها .. 


صاحت جانا بصوت عالي لكي ينتبه الجميع إليها و..

-جانا بنبرة عالية : ياااااااااااا جمااااااااااعة تعالوا شوفوني وأنا بعتذرلها ، لأ وببوس دماغها كمان


تفننت دارين في رسم نفسها ووضعت قناع التباهي والغرور و... 

-دارين بتباهي أمام الجميع : اوووه ، ييس بليز تعالوا بصوا وصوروا الـ special moment دي كمان .....


وبالفعل امسكت جانا برأس دارين ، ونظرت لجميع من حولها وخاصة عز ، والجميع مترقب لما سوف تفعله جانا... 


ساد الصمت المكـــان ، ومازلت جانا ممسكة برأس دارين ، ولكن لاحظ عز الدين وجود نظرة حزن في عيني جانا .. نعم لقد استطاع أن يقرأ عيونها ، لقد خذلها !! 

.... 

#الحلقة_24

بالفعل أمسكت جانا برأس دارين بين يديها ، ونظرت لجميع من حولها وخاصة عز الذي كان ينظر إليها بتوتر شديد ، والجميع مترقب لما سوف تفعله جانا ... 


ساد الصمت المكـــان ، ومازلت جانا ممسكة برأس دارين ، ولكن لاحظ عز الدين وجود نظرة حزن في عيني جانا .. نعم لقد استطاع أن يقرأ عيونها ، لقد خذلـــــها !! 


أخذت جانا نفساً عميقاً حاولت أن تستجمع به شجاعتها و...

-جانا وهي تحاول أن تبدو متماسكة : بصوا يا جمااااااااااااعة ، ادي رأس سردين يوووه بنسى دارين أهي 


أوهمت جانا الجميع أنها على وشك تقبيل جبين دارين والاعتذار لها عما بدر منها من سوء تصرف ...


ولكن هي فاجئت الجميع بالعكس .. حيث قامت جانا بضرب رأس دارين بحدة أو كما يُقال أعطتها (( روسية محترمة )) و (( وصاية )) أيضاً ...


-جانا وهي تضربها بكل قوة: أبو شكلك !!!


تفاجيء الجميع بما فعلت جانا ، وظلوا ينظرون لدارين بذهول شديد .. بينما تآلمت دارين كثيراً من أثر الخبطة العنيفة و... 


-دارين وهي تمسك رأسها من شدة الآلم: آاااااااااااااااااااه


نظرت جانا إلى عز الدين بأعين غاضبة وحانقة .. 


-جانا وهي تنظر لعز: متخلقش لسه اللي يذل جانا عاصم 


ثم قامت بدفع دارين بكلتا يديها بشدة لتسقط في المسبح ...


-دارين وهي تصرخ من المفاجأة : لالالالالا 


رمقت جانا دارين بنظرة أخيرة تحمل من القسوة ما جعلها تنفث فيها غضبها و....


-جانا: اهوو ده المكان الطبيعي لأمثالك ياااااااا .. يااااا فسيخة 


وهنا تعالى التهليل والتصفيق والتشجيع لجانا وخاصة من الفتيات ، فمعظم أعضاء النادي يكره اسلوب دارين المتعجرف ، فقد نالت ما تستحقه.. وتعالت نظرات تشفية الغليل والاستهزاء بها ... 


ووقف عز الدين مصدوماً مما فعلته جانا ، فلم يكن يخطر بباله أن تتصرف هي على هذا النحو، انشغل الجميع بتصوير دارين والاستهزاء منها علناً....


وفي الوقت ذاته شعرت جانا بأن الرؤية من حولها بدأت تهتز و تتلاشى تدريجياً ، فأمسكت برأسها بكلتا يديها ، و...و... بدأت تترنح في خطواتها ... 


لاحظ عز ما يحدث لجانا فركض ناحيتها و...

-عز بلهفة : جاااااااااااااااااااااااانا


فقدت جانا توازنها ، ولم تتمكن من الوقوف على قدميها ، وكان عز الدين قريباً منها فأحاطها بذراعيه لكي يمسكها قبل أن تنهار على الأرض ...


سقطت جانا بين ذراعي عز الدين ، أسند رأسها على كتفه ، ووضع اليد الأخرى على وجنتها محاولاً إفاقتها ... 

حاول عز إفاقتها حيث ضربها برفق على وجنتها ، ولكنها لم تستجب له .... 


انحنى عز الدين بجسده قليلاً ، ثم وضع ذراعه أسفل ركبتيها ، وحملها بين ذراعيه ، واخذ ينظر لها ولوجهها الغافل بندم شديد و.... 


-عز بنبرة حزن : أنا أسف يا جانا، ارجوكي سامحني ، والله ما كنت اعرف انها هتعمل كده 


سار عز الدين وهو يحمل جانا بعيداً عن الحشد الذي يتابع دارين وحالتها المزرية .. 

ثم اتجه عز الدين بجانا إلى خارج النادي حيث وجد دينا تحاول الوصول لجانا والبحث عنها ...


تفاجئت دينا بحالة جانا الفاقدة للوعي ، وأسرعت ناحيتها و...


-دينا بنبرة قلقة : ايه ، جانا ؟؟ ايه اللي حصلها؟؟ طمني يا عز ، مالها ، قولي


-عز بصوت هاديء : اهدي يا دينا ، محصلش حاجة ، حاسبي بس ، ان شاء الله خير


-دينا بخوف: جانا حبيبتي ردي عليا ، بليز جاااااانا


اقترب عز الدين من سيارته ، ثم حاول جاهداً بيده أن يفتح الباب الأمامي ، حتى يتمكن من وضع جانا على المقعد المجاور له .. 

انحنى عز بجسده وتمكن من إدخــال جانا داخل السيارة ، ثم وضع حزام الأمان حولها و...


-عز بلهجة آمــرة : اركبي يا دينا ، هنروح بجانا ع المستشفى


بكت دينا حينما رأت جانا بتلك الحالة ، فقد ظنت أنها قد أصيبت بمكروه و....


-دينا وهي تبكي : أكيد البت الغلسة اللي اسمها دارين هي السبب ، هي اللي جت تتخانق معانا ، اكيييد هي عملت فيها حاجة ، إهيء إهيء


ركب عز الدين خلف مقود القيادة ، ثم ضغط على دواسة البنزين بقوة ، وانطلق ناحية أقرب مشفى ... 


-عز وهو منطلق بسيارته مستفهماً : بتقولي ايه يا دينا ؟؟ احكيلي اللي حصل بالظبط ؟؟


سردت دينا لعز الدين ما فعلته دارين معهما منذ لحظة وصولهم للنادي .. استمع عز الدي إلى كل كلمة تنطق بها دينا وهو يشعر بالندم والحنق .. 


بلى لقد شعر بأنه قد تسرع في إصدار حكمه على جانا حينما اتهمها بدون دليل بأنها الجانية وليست المجني عليها ...

لقد استطاع الآن أن يفسر نظرة الحزن في عينيها بكل وضوح .. بلى لقد خذلها ، ظلمها ، جرحها ، لم يساندها أو يدعمها ، والأحرى أنه بات خائناً أمامها هي زوجته ... 


ظلت دينا تبكي بحزن على حالة جانا ، فحاول عز الدين أن يهديء من روعها قليلاً و... 

-عز موجهاً حديثه لدينا : خلاص يا دينا كفاية عياط ، لعلمك جانا حطت عليها جامد وفضحتها


مسحت دينا دموعها بأطراف أصابعها ، ونظرت إلى عز الدين بعدم تصديق و... 


-دينا بصوت شبه باكي : انت بتكلم جد ولا بتقول كده عشان أسكت؟


-عز: والله ما بكدب، هي ادتها بالروسية في دماغها ،وحدفتها في البسين ، والنادي كله اتفرج عليها


اعتلت ابتسامة رقيقة وجه دينا حينما سمعت عبارة عز الدين الأخيرة و...


-دينا بصوت شبه سعيد : بجد ؟؟ بجد؟؟ حبيبتي يا جوجو ، ما يجيبها إلا بناتها


صمت عز الدين قليلاً ، ثم طلب من دينا أن ..


-عز برجاء : دينا يا ريت ماتجبيش سيرة عن اللي حصل لوالدك ؟ مفهوم؟


-دينا وهي توميء بالايجاب : اوك يا عز


........................


وصل عز الدين للمستشفى ، صف سيارته بجوار المدخل ، ثم ترجل منها ، وفتح الباب الأمامي لجانا ، وحلها من حزام الأمان ، ثم انحنى قليلاً ناحيتها ووضع أحد ذراعيه خلف رقبتها ، والذراع الأخرى أسفل ركبتيها، ثم حمل جانا إلى داخل المشفى ، وتوجه بها إلى غرفة الطواريء ولحقت به دينا ...


ظل عز الدين منتظراً بجوارها إلى أن طلبت منه الممرضة الانصراف للخارج حتى يتمكن الطبيب من الكشف عليها ، فانتظر عز الدين في الخارج .. 


بعد قليل خرج الطبيب من الداخل ، فلمحه عز الدين وأسرع ناحيته لكي يطمئن على حالة جانا و... 


-عز بلهفة : ها يا دكتور ايه الاخبار طمني؟؟


-الطبيب متسائلاً : حضرتك مين؟


-عز بنبرة واثقة : أنا جوزها ، البشمهندس عز الدين يوسف الكيلاني


-الطبيب وهو يمد يده ليصافحه : أهلا وسهلا بيك يا بشمهندس عز ، غني عن التعريف ، متقلقش ان شاء الله خير وهتبقى أحسن..


-عز متسائلاً : يعني هي كويسة؟


أوميء الطبيب برأسه ايجابياً ، فتعجب عز الدين مما أصاب جانا و...

-عز باستغراب: اومال اغمى عليها ليه؟


-الطبيب: إغماءة نتيجة خبطة جامدة في راسها


-عز : يعني مافيش أي حاجة فيها يا دكتور؟


-الطبيب: لأ اطمن ، الأشعة كمان بتقول انها بخير ، هي محتاجة شوية راحة وهتفوق


أمسك عز الدين برأس الطبيب ، ثم قبله امتناناً له على تلك الأخبار السعيدة و... 


-عز مقبلاً رأس الطبيب : الف شكر يا دكتور ، طمنتني .. 


تردد عز الدين قليلاً ، ثم سأل الطبيب عن ...

-عز متسائلاً : طب ينفع أخدها معايا ؟ 


-الطبيب مبتسماً : اه ينفع تاخدها وتروح كمان


-عز والابتسامة قد علت ثغره : متشكر أوي 


ودع عز الدين الطبيب بعد أن شكره ، ثم توجه إلى غرفة جانا ، و دلف للغرفة التي ترقد بها بعد أن طرق على الباب أولاً ..

كانت دينا تجلس على طرف الفراش بجوارها ، وتمسد بيدها على شعرها .. فاقترب عز الدين منها و... ،،


-عز لدينا: الحمدلله يا دينا هي كويسة ، الدكتور قال مافيهاش حاجة !


-دينا بقلق : اومال مش بتفوق ليه؟


-عز: معلش من أثر الخبطة.


-دينا بتنهيدة : الحمدلله


تأملعز الدين حالة جانا المزرية والراقدة على الفراش ، ولاحظ عدم اعتدال هيئتها العامة فخشي أن يصيب عائلتها التوتر إذا ما رأوها على تلك الهيئة فـ.....

-عز مقترباً من فراش جانا : شوية كده يا دينا ، جانا هتروّح معايا الفيلا ، مش هتروح عن عمها بالشكل ده


-دينا بقلق بالغ : what ؟ لأ مش ينفع ، دادي ممكن يعمل مشكلة


صمت عز الدين قليلاً لكي يفكر في سبب مقنع يبلغ بها عائلته و....


-عز: ماهو انتي هتساعديني ، هتطلبي أبوكي وتقوليله ان عايدة هانم اتصلت بجانا عشان تقعد معاها شوية ، وانا هظبط مع أمي الحكاية


-دينا بتوتر : بس دادي ممكن يعرف اننا بنكدب!!


أشار عز الدين لدينا بالابتعاد قليلاً عن جانا حتى يتمكن هو من حملها .. حيث أزاح الملاءة عنها ، ثم وضع كلتا يديها أسفلها ، وانحنى بجسده لكي يحملها وضمها إلى صدره و... 


-عز وهو يحمل جانا بين ذراعيه: لأ مش هيعرف ، انا هظبط الليلة ، وانتي كمان هتيجي معانا عشان يبان انكو روحتوا سوا ومش هي بس لوحدها اللي راحت ، تمام؟


-دينا وهي توميء برأسها : اوكي تمام ...


حمل عز الدين جانا وتوجه بها خارج المشفى بعد أن دفع حسابها ، ثم أسرع بها ناحية سيارته المصفوفة بجوار المشفى ، فتحت دينا له الباب الأمامي ، ثم انحنى هو بجانا ، ووضعها برفق داخل السيارة ..


ركبت دينا في المقعد الخلفي ، وركب عز الدين خلف المقود .. نظر عز الدين إلى جانا نظرات مختلفة ، تأملها لبرهة وهي غافلة .. ثم ضغط على دواسة البنزين ، وانطلق مسرعاً في اتجاه الفيلا ....


اتصلت دينا بعائلتها وأخبرتهم أنها و جانا مدعوتين على الغذاء مع عايدة هانم ، فوافقت والدتها وطلبت من دينا ألا تتأخر في العودة ...


وصل عز الدين إلى الفيلا ، ثم دلف إلى داخلها بسيارته ، وصفها أمام المدخل ، وترجل منها وتوجه ناحية الباب الأمامي ، وفتحه ، ثم حمل جانا مرة ثانية بين ذراعيه ... 

انطلقت دينا خلفه وهي قلقة مما قد يحدث ... 


تفاجئت عايدة بعز الدين وهو يحمل جانا بين ذراعيه ، فنهضت على الفور من مكانها و... 


-عايدة باستغراب وقلق : جانا؟ مالها ؟ ايه اللي حصل ؟؟؟


-عز بنبرة هادئة : مافيش ياماما 


-عايدة بتوتر بالغ : لأ في يا عز ، ايه اللي حصلها ؟؟


-عز وهو يتجه للدرج : اطمني يا ماما هخليها تنام بس في الأوضة ، وهرجع احكيلك ع اللي حصل


-عايدة: طب تعالى بسرعة ورايا ...


لمحت عايدة دينا وهي تقف خلف عز الدين ، فاعتذرت لها عن عدم رؤيتها لها و....

-عايدة متأسفة: اوووه ، سوري يا دينا يابنتي مخدتش بالي منك انشغلت بجانا.


-دينا بابتسامة مصطنعة : It's okay انطي ، ولا يهمك


وبالفعل صعد عز الدين بجانا على الدرج ، وتوجه ناحية غرفته ، اقترب من فراشه ببطء ، ثم وضعها برفق على الفراش ، ودثرها جيداً .. تأملها لمرة ثانية وهي غافلة .. ثم تركها تستريح بعد أن ربتت والدته على كتفه لتشير إليه بالنزول ... 


نزل عز الدين للطابق الأسفل ليقص ما حدث على والدته التي اعتلت الدهشة والصدمة وجهها و... ،،،


-عايدة وهي ترفع حاجبيها : بقى دارين تعمل كل ده يا عز!!


-عز بضيق : تخيلي يا ماما دي بقت شيطانة


-عايدة بنبرة عتاب : بس انت غلطان يا بني انك تصدقها وتكدب مراتك


أطرق عز الدين رأسه في ندم وخجل مما حدث ، فوالدته قد أشارت إلى خطأه الذي تسرع في ارتكابه و... 

-عز وهو يشعر بالندم: ما انا متوقعتش ان جانا تكون بتقول الحقيقة ، وهي طول عمرها يعني لا مؤاخذة ساعة الجد تلبسها لأي حد !!!


-دينا متدخلة في الحوار : لأ يا انطي دارين وصحابها كانوا عاوزين يموتونا بس احنا طحناهم


تعالت ضحكات عز الدين عقب عبارة دينا الأخيرة ، ثم نظر إلى والدته وأضاف ....


-عز وهو يضحك : هههههههههههههه أه لو تشوفي يا ماما جانا وهي بترزعها روسية ، يااااااه ولا الشحات مبروك في زمانه


-عايدة مبتسمة : ياريتني كنت معاكو 


كانت دينا ممسكة بهاتفها المحمول في يدها وتصفحت مواقع التواصل الاجتماعية المختلفة لتجد أخبار ما حدث لدارين منتشرة عليه و... 


-دينا بلهفة: بصوا بصوا ، الصور والفيديوهات اهي ع الفيس بوك .. دارين اتفضحت 


-عز : أحسن هي اللي جابتله لنفسها ...


ثم صمت عز الدين للحظات ، وأشار برأسه للأعلى و... 


-عز مضيفاً : هذا الشبل من ذاك الأسد اللي هو أنا يعني هههههههههههههه


-دينا وهي تضحك : بيقولوا عليها سردين ههههههههههههههههه


نهض عز الدين من على الأريكة و نظر إلى والدته و... 


-عز وقد نهض : اهوو ده احسن لقب ليها ، عن اذنكو هطلع اطمن ع جانا


نهضت عايدة هي الأخرى ثم انحنت قليلاً برأسها ناحية ابنها ، وهمست في أذنه بـ... 


-عايدة بصوت هامس محذرة : عز ، ايـــاك !! ها انت فاهمني


تبسم عز الدين لوالدته بعد أن فهم ما ترمي إليه ، ثم أمسك برأسها برفق وقبل جبينها و.... 


-عز مقبلاً جبين والدته : اطمني يا أمي والله 


-عايدة مبتسمة : ربنا يهدي سركم 


-عز وهو يرف يديه بالدعاء : اللهم اميييييييييييييييين


توجه عز الدين إلى غرفته بعد أن صعد الدرج ، ثم فتح باب غرفته بهدوء ، وأغلقه بعد أن دلف إلى الداخل برفق شديد حتى لا يوقظ جانا ، ثم سار ببطء نحو فراشه ، وجلس بجوار جانا ...


ظل عز الدين مسلطاً نظره على جانا يتفحصها بدقة وتمعن شديد .. فقد كانت ساكنة تماماً لا يصدر عنها أي شيء، فارتسمت على شفتيه ابتسامة عفوية و أخذ يتأمل ملامحها بهدوء ... 


مد عز الدين يده ليعدل خصلات شعر جانا المتبعثرة على وجهها ، ثم انحنى ناحية أذنها وهمس بصوت عذب بـ... 


-عز هامساً: ياااااااه زي الملايكة وانتي نايمة كده 


تململت جانا في الفراش قليلاً بعد أن شعرت بقشعريرة تدب في أوصالها .. بدأت تفيق تدريجياً ، فاعتدل عز الدين في جلسته ، ولكنه لم ينهض من جوارها ، ظل يراقب حركاتها وهي تفيق ... 


-جانا وقد بدأت تفيق: ااااااه ؟؟ انا فين ! أنا.. أنا.... كنت ...أه النادي، روسية، انا مين فين؟


بدأت جانا تستعيد ما حدث في ذاكرتها ، ثم أمالت برأسها قليلاً لتتفاجيء بوجود عز الدين جالساً إلى جوارها وهو ينظر إليها برومانسية عذبة ... 

ظلت جانا تفتح وتغمض عينيها عدة مرات لتتأكد من أنها لا تحلم ، وعز الدين مازال مبتسماً لها برقة ... 

اعتلى الغضب وجه جانا بعد أن تذكرت ما قالته دارين ، وما فعله هو بها و... 


-جانا بضيق : انت؟؟ اه ياض يا بن الـ..... !! بقى تبيعني ليها كده ؟؟


اختفت الابتسامة العذبة من على وجه عز الدين ، فقد كان لسان جانا السليط بمثابة السوط الحاد و...

-عز بتهكم : اعوذو بالله ، بابور شاطح ، يا بنتي الله يهديكي ، خدي فاصل شوية ..


صمت عز الدين للحظات ، ثم رسم على شفتيه ابتسامة هادئة ونظر إلى جانا بأعين حالمة و... 

-عز بصوت هاديء: ده حتى النهاردة شكلك قمر و....آآآ


-جانا مقاطعة : انت هتسبلي ؟


-عز: أنا جوزك يا بت ، هو انا حد غريب ، هاااااه ده انا بعلك ؟؟؟


-جانا بعدم فهم : ايه بعل دي ، حمار يعني ؟؟؟


ضرب عز الدين كفه بالأخر في تعجب ودهشة مما تقوله جانا ، ومن حالتها المتقلبة و... 


-عز واضعاً كفاً على كف: نقول تور يقولوا احلبوه ، يا بت بعل يا جوز بس بالفصحى !!


-جانا وهي توميء برأسها : أها ، بس فكرك كنت هاقولها سوري يا دودة 


-عز: الصراحة توقعت ده 


-جانا بتحدي : أهي خدت كفايتها وزيادة


تعالت شهقات عز الدين بالضحك حينما تذكر ما فعلته جانا و... 


-عز ضاحكاً: هههههههههههههه الصراحة انتي جيبتي من الأرض وحطيتي بالأوي عليها ، ده انتي جيبتلها تربنة في مخها هههههههههههه


-جانا وقد اعتدلت في جلستها : ده انا كنت هفرمـ....... آآآآ... 


ثم نظرت حولها بتمعن شديد لتجد نفسها متواجدة في غرفة عز ، حاولت أن تتذكر كيف جاءت إلى هنا و... 

-جانا باستغراب : الله ، بس ايه اللي جابني هنا؟ انا... أنا بعمل ايه في اوضتك ؟؟؟ اوعى ياض تكون ساقتني حاجة أصفرة


-عز بتهكم ودهشة : نعم ؟ أصفرررة؟؟


-جانا وهي توميء برأسها : ايوووه ، انت جبتلي لمووون وده حاجة أصفرة 


نهض عز الدين من جوار جانا ، ونظر إليها في تعجب شديد و... 


-عز مازحاً : ياااااااااااادي النيلة بوظتي الرومانسية ، ده انا لو شربتك المحيط كله استحالة أعمل دماغ زي اللي انتي عملتيها مع سردين قصدي دارين .... 

.... 


#الحلقة_25

في فيلا الكيلاني ،،،،

كانت دينا تجلس مع عايدة هانم في حديقة الفيلا يتجاذبان أطراف الحديث و... ،،

-عايدة وضحكتها تعلو في المكان : ههههههههههههههه انتي so sweet يا دودي 

-دينا بخجل : ثانكس أنطي ديلة 


نهضت عايدة من على الأريكة الصغيرة ، ثم استأذنت بالانصراف و...


-عايدة: عن اذنك حبيبتي هاجيب حاجة من الـ kitchen ورجعالك تاني

-دينا وهي تبتسم : اوكي أنطي ، take your time 


تركت عايدة هانم دينا لتجلس بمفردها في الحديقة على الأريكة العريضة والمبطنة بوسائد مريحة لكي تحضر بعض المؤكلات من داخل المطبخ ..


شعرت دينا بالملل ، لذا مدت يدها لتمسك بحقبية يدها ، ووضعت يدها في داخلها ، ثم أخرجت هاتفها المحمول ، وظلت تعبث في أزراه وقامت دينا بفتح المتصفح الموجود بهاتفها لتتصفح أخر الأخبار والمستجدات على شبكات التواصل ...


في نفس التوقيت وصل ياسين إلى الفيلا ، دلف إلى داخل الحديقة فتفاجيء برؤية دينا وهي جالسة على الأريكة ، لم يصدق عيناه ، وظل يرمش عدة مرات غير مستوعب لوجودها ..

-ياسين فاغراً فاه : لأ ... ده الظاهر انه بجد 


أسرع ياسين في خطاه ، وتوجه ناحية دينا ، ثم قفز فوق الأريكة ليجلس بجوار دينا ...،،،

-ياسين مفزعاً دينا: لا والله ده كداااااااا كتيرررررررررر علياااااا وربنا


انتفضت دينا فزعاً حينما رأت من يقفز ويجلس إلى جوارها دون سابق انذار و... 


-دينا بفزع: OMG .. خضتني !!


حدق ياسين في أعين دينا ، واستند بذراعه على حافة الأريكة و...


-ياسين بسهتنة: سلامتك من الخضة يا قمررررر .. ان شالله أنا

-دينا متسائلة : انت مين؟

-ياسين بصت أشبه للهمس : أنا... أنا.... أنا اللي بحبك


صدمت دينا من عبارة ياسين الأخيرة ، واضطربت على الفور ، وبدأت حمــرة الخجل تكسو وجنتيها .. فحاولت أن تستعيد هدوئها و....


-دينا فاغرة شفتيها : نعم؟

-ياسين بنظرات عاشقة : أنا سينو قصدي ياسين


ثم رن هاتف دينا فجــأة ، فنظرت إلى شاشة هاتفها المحمول ، فوجدت أن المتصل هو والدها المهندس حسين و...


-دينا وقد رن هاتفها: ده دادي بيتصل!!


انتفض ياسين فزعاً من مكانه حينما سمع اسم المهندس حسين ، ووقف بعيداً عن دينا و...


-ياسين وقد قفز من مكانه بضيق : ده لو حد مسلطه عليا مش هيكون بالشكل ده ، هوورايا ورايا ، انا خايف يطلعلي في الحمام


نهضت دينا هي الأخرى لكي تجيب على والدها ، وسارت وهي تتمايل في خطواتها لتتحدث إليه و.. 


-دينا : ألووو ، ييس دادي ......... 


ظل ياسين مسلطاً نظره عليها ، متأملاً إياها بإعجــــاب شديد و...


-ياسين ناظراً إليها بعشق: وراك وراك لو حتى روحت فين يا عسلية !!


..................................


في مكان أخر وتحديداً في منزل حازم ،،،، 


حيث قضت دارين ليلتها بصحبة حازم في مسكنه ،


نهضت دارين عن الفراش وهي تزفر في ضيق ، ثم عدلت من وضعية قميص نومها الشفاف ، وانحنت بجسدها قليلاً على الكومود لتحضر سيجارة من علبة السجائر الموضوعة أمامها ، ثم أمسكت بالولاعة الذهبية وأشعلت السيجارة ، وتوجهت إلى المقعد الوثير الموجود بغرفة النوم لتتمدد عليه ، وظلت تنفث دخــان سيجارتها المشتعلة في الهواء في حنق واضح و...


-دارين بنبرة ضيق : انا مش هسيب حقي يا حازم ، لازم تساعدني


نهض حازم هو الأخر من على الفراش ، وهو عـــاري الصدر ، ثم وقف خلف دارين الجالسة على المقعد الوثير ، ووضع كلا يديه على كتفيها يدلكهما ، و...


-حازم بصوت خافت : فكك بقى يا دونا ، خلينا نقضي وقت حلو سوا!

-دارين بنبرة حانقة : لأ مش هفكني من الحوار ، بنت الـ....... فضحتني قصاد النادي كله 

-حازم: ما انتي اللي زوديتها معاها 

-دارين بتوعد : لازم انتقم منها


وضع حازم يده على عنق دارين ، ثم بدأ يزحف بأصابعه تدريجياً حتى وصل إلى صدرها و..


-حازم وهو يتلمس جسدها: طب ما تيجي بقى!

-دارين بقرف: يووووه بقى ، سيبني الوقتي يا حازم ، خليني افكر لها في مصيبة


أراد حازم ألا يضيع الفرصة على نفسه ، فالتف حول دارين ، ثم مد ذراعيه خلف رقبتها ، والذراع الأخر أسفل ركبتيها ، وحملها عنوة بين ذراعيه ، وهو ينظر إليها نظرة رغبة واشتياق و..


-حازم باصرار: طب تعالي وانا هساعدك في الخطة !!!


.................................


في فيلا الكيلاني ،،،،


في غرفة عز الدين ،،،


كان كلاً من عز وجانا يتجادلان سوياً حول المتسبب الرئيسي في افتعال المشاجرات و...


-عز بنبرة عالية : ماهو انتي يا جانا اللي ع طول بتعملي الكارثة وتدبسي فيها غيرك!

-جانا بضيق : يا سلااااااااااااااااام ، ومجاش في بالك ان البت دي هي اللي تكون السبب؟

-عز وهو يوليها ظهره : وهيجي في بالي ازاي ، وانتي كل يوم والتاني هرياني بمصيبة.

-جانا بضيق: ايوه ايوه ، مالقوش في الورد عيب ، قالوا ده احمر الخدين


التفت عز الدين إلى جانا عقب عبارتها الأخيرة ، ثم ابتسم لها و...


-عز برومانسية : ده أحمر وسكر وعسل، بطيييييييييييخ يا ناس


اضطربت جانا من كلمات عز الدين المتغزلة فيها ، فحاولت أن تبدو أمامه جافة غير مهتمة لما يقول و...


-جانا وهي تنهره : ايه !! في ايه ما تنشف كده ؟


انزعج عز الدين من طريقة جانا في الحوار معه و...


-عز بتهكم : ليه شيفاني مبلول؟ يا بت بقولك كلمة حلوة ، احسسك بيها انك انثى وبتتعاكسي ، بدل ما انا حاسس اني بتكلم مع طُلبة صاحبي ، إن ماشوفت حد عبرك بكلمة حلوة غيري !!


احتقن وجه جانا من الغيظ عقب عبارات عز الدين المتهكمة منها ، فوضعت يدها في وسط خصرها ، وبدأت تتمايل بجسدها في رشاقة ، وتمدح في نفسها بصوت رقيق و...


-جانا بدلع : نعم نعم ياخويا !! طولبة صاحبك مين ؟؟ ليه مش شايفني وشايف جمالي !!


تأمل عز الدين جانا بنظرات متعجبة ، وخاصة أن أدائها كان غير مقنعاً بالنسبة له ، فأراد أن يثير حنقها أكثر و...


-عز ساخراً : الصراحة ، ومن غير زعل لأ ...... ده انتي ناقصلك شنب وتبقي شبه فرج!!!


-جانا بحدة وهي تشير بيدها : ولـــة ! احترم نفسك 

-عز : كمان وله !!! مش بقولك طُلبة !!!


كانت جانا على وشك الرد مجدداً على عز الدين ، ولكن قاطع مشاجرتهما رنين هاتفها ، فأمسكت به لتجد أن دينا هي المتصلة ، فأجابت عليها و....


-دينا هاتفياً : هاي جوجو ، انتي صحيتي؟

-جانا بضيق : ايوه يا دودي

-دينا بصوت رقيق : طب يالا عشان دادي جه وهنمشي

-جانا وهي تنظر إلى عز بأعين مغتاظة : كووويس ، بدل ما اعمل مصيبة تانية

-دينا: اوكي .. باي


أنهت جانا المكالمة مع دينا ، فنظر عز الدين إليها متسائلاً عن .....


-عز مخاطباً جانا: في ايه؟


مالت جانا بجسدها على الفراش تجمع متعلقاتها ، وترتب من هندامها وهي تنظر له شزراً ... 


-جانا بنبرة مغتاظة : ارتاح ، اديني سيبهالك مخضرة ، اشبع بيها

-عز متسائلاً : ماشية ولا ايه؟

-جانا بنبرة عالية: آااااااااااااه .. سلام ياخويا ، ال شنب ال !!


تعالت ضحكات عز الدين عقب رؤيته لجانا وهي في قمة غيظها منه ، فزاد من الطين بلة وسخر منها مجدداً و... 


-عز وهو يضحك : هههههههههههههههه سلام يا طُلبة ، قصدي يا فرج ، هههههههههههههههه يوووووووه يا جانا

-جانا بغيظ : اوووووف منك 


................................


انصرفت جانا ودينا مع عمها حسين الدمنهوري ، ثم نزل عز الدين من على الدرج ليجد ياسين جالساً بصحبة والدته عايدة في غرفة الصالون و...


-عز متسائلاً : ياسين؟ انت بتعمل ايه هنا ؟ وجيت من امتى ؟

-ياسين وهو يشير بيده : ده انا هنا من بدري 

-عز وقد جلس على الأريكة : أها ، طب وجاي ليه ؟

-ياسين: مافيش جيت اطمن عليك

-عز باستغراب : طب ما اتصلتش ليه تقولي انك تحت 

-ياسين بتردد : أصل...أصل انا لاقيت حالي تحت

-عز بعدم فهم : قصدك ايه ؟

-ياسين مبتسماً ابتسامة مصطنعة : ماتخدش في بالك


نظرت عايدة إلى ياسين بنظرات حانية ، ثم ... 


-عايدة وهي تضحك: ههههههههههههههه كبريتي يا بيضة

-ياسين بتهكم : مين ده اللي بيضة؟

-عايدة وهي تشير إليه : انت يا سينو !


استغرب عز من طريقة الحوار الدائرة بين والدته وياسين ، فهو يشعر أنه لا يفهم شيئاً مما يحدث ، و...


-عز بدهشة : ماتفهومني بقى ، بدل ما أنا حاسس اني زي الأطرش في الزفة

-ياسين مبتسماً : ياعم ده الحاجة بتحب تنكت ، اطلع انت بس منها

-عز بغمزة: بقى كده ، هنيالك يا عم ...


................


في منزل حسين الدمنهوري ،،،،


كانت سهير تتناقش مع زوجها حسين حول خطة ما و... 


-سهير متسائلة : يعني فكرك الخطة دي هتنجح ياحاج؟

-حسين وهو يهز رأسه : قولي بس يااااارب

-سهير بقلق : أنا خايفة تبوظ

-حسين مبتسماً : لأ ان شاء الله تنجح وبامتياز كمان ، ده تخطيط بشمهندسين على مستوى عالي 

-سهير بتوتر : طب هنقول للبنات ايه ؟

-حسين وقد اقترب منها وبصوت خافت : بصي هتقوليلهم زي ما هأقولك هتـــ...............و....و......


..........................


أوضح حسين الدمنهوري لزوجته كيفية اقناع الفتاتين بالخطة التي وضعها ، فنهضت هي من على الفراش بغرفتها ، ثم توجهت إلى حيث تجلس الفتاتين لكي تقنعهما بـ...


-سهير وقد جلست إلى جوارهما : بتعملوا ايه يا بنات؟

-دينا بعدم اهتمام : nothing important مامي

-جانا وهي تمسك هاتفها في يدها : بتابع الفيس

-سهير بلهجة آمــرة : طب سيبوا اللي في ايدكو الوقتي ، وركزوا معايا ، عندي اخبار حلوة هتبسطكوا

-دينا وقد انتبهت لها : ايه يا مامي؟

-جانا بتوجس : استر يا رب 

-دينا وهي تنظر لجانا وتلكزها في ذراعها : بطلي غلاسة يا جوجو ، اكيد مامي عندها حاجة جامدة هتقولهالنا

-جانا وهي تمط شفتيها : هنشوف

-سهير بابتسامة عذبة : حذروا فزروا ، ابوكو حسين وافق على ايه ؟

-جانا بلهفة: اني أطلق صح 

-سهير بنظرات حادة : بعد الشر

-دينا بلهفة : اننا نعمل بارتي ، أو .. أو .. نخرج نروح المول ونتفسح ونقضي اليوم بره

-سهير وهي تنظر إليهما بنظرات حذرة : مممم ، ها غلب حماركوا؟

-جانا متسائلة : ما تقولي يا أنطي بقى 

-سهير بنبرة فرحة : بصوا يا بنات، الحاج حسين وافق انكو تطلعوا الرحلة اللي كان اعلن عنها النادي 

-دينا بعدم تصديق : بجد ، بجد يا مامي ؟؟ دادي وافق؟

-جانا بنظرات مندهشة : no way ، اكيد بتهزري يا انطي صح ؟؟

-سهير مبتسمة : وهو الكلام ده في هزار يا بنات ، هو وافق 


وثبت دينا على الأريكة فرحاً عقب جملة والدتها الأخيرة ، فقد كان الأمر شبه مستحيل بالنسبة لها لكي يوافق والدها على أن تذهب إلى أي رحلة بمفردهــا ...


-دينا وهي تقفز فوق الأريكة : ييس ، ييس ، ييس ، love you daddy ، ثانكس مامي .. اما الحق بسرعة اجهز الـ bag بتاعتي


تعجبت جانا من موافقة عمها الغير مبررة ، فهو صــارم في تلك المسائل ، لذا تسائلت عن .....


-جانا متسائلة : طب وهو ايه اللي خلاه يغير رأيه ؟ وبعدين الرحلة دي كان معلن عنها من مدة ، وباب الحجز اتقفل فيها ؟؟؟

-سهير بابتسامة هادئة : عمك واصل يا جانا ، انتي متعرفيهوش ولا ايه ، وبعدين يا حبيبتي ، انتو هتروحوا واحنا هنحصلكوا تاني يوم .. يدوب بس عقبال ما يخلص كام حاجة ونجيلكوا

-جانا وهي توميء برأسها : أها ... 

-سهير وهي تشير بيدها : يالا بقى يا جوجو ، جهزي نفسك للرحلة

-جانا وقد نهضت من مكانها : ثانكس أنطي .. فرصة نغير المود شوية

-سهير بخبث: اه يا حبيبتي ، ان شاء الله تكون رحلة الهنا والسعادة 


.............................


في شركة يوسف الكيلاني ،،،، 


كان يوسف يتحدث هاتفياً مع صديقه حسين حول الخطة التي وضعوها و...


-يوسف على الهاتف : كله تمام يا سحس ، انا ظبطت المسائل عندي

-حسين هاتفياً : وانا تمام يا جوو ، ربنا يكملها ع خير

-يوسف مبتسماً : ان شاء الله ، ههههههههههه ، والله ورجعتنا لزمن الشقاوة يا سحس

-حسين: هههههههههههه ولسه كمان ياخويا. نخلص بس الجزء الأول وبعد كده نخش ع التقيل

-يوسف بنبرة تشجيع : عاش يا سحس


.............


في صباح اليوم التالي ،،،،،


كانت الفتاتين قد اعدتا العدة للذهاب في رحلة ترفيهية إلى منطقة ( العين السخنة) ، كان مكان التجمع محدداً أمام بوابة النادي ، حيث ستنطلق الحافلة بالجميع إلى وجهتهم 


وقفت جانا مع دينا وهما تراجعان حقائبهما ويتممان على كل شيء و...


-جانا متسائلة : ها تممتي يا دودي ع الـ stuff بتاعتنا

-دينا وهي توميء بالايجاب : ييس ، كله تمام وموجود

-جانا : اوك يالا نطلع الباص ، انا هاقعد جمب الشباك

-دينا: whatever ... المهم نغير جو ، واو ، السخنة مكان تحففففة 


استمعت كلاً من جانا ودينا إلى أصوات بعض الهمهمات الغير مفهومة والهمسات ولاحظت كلتاهما نظرات غريبة من اعضاء النادي المشتركين في الرحلة لهما 

-أحد الأشخاص بصوت خافت وهو يشير بيده : بص هي دي البنت اللي مسحت بدونا البلاط

-شخص ثاني: هي تستاهل ، كانت منفوخة وبتكلم الناس من مناخيرها

-فتاة معهم: دي بنت بيئة اتعالت ع اسيادها

-فتاة اخرى: بس بقى لاحسن بينها خدت بالها 


صاح مشرف الرحلة بصوت عالي في الجميع لكي ينتبهوا إليه و...


-مشرف الرحلة: يالا يا شباب ، الكل يجمع هنا ، هراجع الأسماء ، واللي يسمع اسمه يطلع يقعد في الباص ، deal ؟

-تنوعت ردود الحاضرين ما بين : تماااام .. deal ... ماشي ... اوك .. يالا يا برنس


انتهى مشرف الرحلة من مراجعة قائمة الأسماء التي بحوزته ، وبالفعل صعد الجميع إلى الحافلة وانطلق بهم نحو العين السخنة


..............


في تلك الأثناء في سيارة عز ،،،،،


كان عز الدين ينتظر نزول ياسين من منزله بقلق ، ظل يضرب على مقود السيارة بأصابعه ، ويتفقد التوقيت في ساعة يده .. 


نزل عز الدين من منزله ، وعلى وجهه ابتسامة صباحية عجيبة ...


ارتدى ياسين ( قميصاً كاروه يمزج بين اللونين الأحمر والأبيض ، ومن أسفله ارتدى تي شيرت أبيض ، وشورت بيج ، ووضع في قدمه خفاً أسود ) ، بينما ارتدى عز الدين ( تي شيرتاً أبيض ، وجينزاً أزرق ) ...


وضع ياسين حقيبة السفر في شنطة السيارة ثم انطلق ليجلس بجوار عز الدين في الأمام ،،،،،

-عز بلهجة آمــرة : يالا يا ياسين ، اركب بسرعة ، خلصني

-ياسين وهو يغلق الباب : في ايه يا عم ، مالك مصحيني من النجمة كده ليه ، وتقلي جهز نفسك وهات عدة السفر معاك ؟ خير؟


ضغط عز الدين على دواسة البنزين لتنطلق السيارة بسرعة فائقة و...


-عز وهو يقود السيارة بسرعة رهيبة : هفهمك في السكة ، المهم بس الوقتي نلحقهم 

-ياسين بعدم فهم : نلحق مين؟ ماتقولي رايحين فين بدل ما أنت واخدني من الدار للنار 

-عز: بص الحكاية ومافيها إن...............................................

.... 


#الحلقة_26

انطلق عز الدين بسيارته محاولاً اللحاق بالحافلة المتجه للعين السخنة ، ضغط على دواسة البنزين وزاد من سرعة السيارة ، وبالفعل كان عز الدين قد اقترب منها ...،،

-ياسين وهو يشير بيده : بص كده ، مش هو ده الباص؟

-عز وهو يوميء برأسه : ايوووه هو

-ياسين: طب دوس بنزين أكتر عشان تلحقه!

-عز بنرفزة: ده ع اساس اني ماشي ع قشر بيض ، ما أنا دايس قدامك أهو 


-ياسين بنبرة جادة : مش وقت تنكيت !!


ضغط عز الدين على بوق السيارة أو ( الكلاكس ) بشدة لكي ينتبه سائق الحافلة إليه خاصة حينما أصبحت المسافة بين السيارتين قريبة للغاية ...


في تلك الأثناء ، كانت جانا تغفو قليلاً وهي واضعة في أذنيها سماعات الهاتف وتستمع لبعض الأغاني الشبابية ... في حين كانت دينا تتصفح الانترنت في هاتفها ..... 


................


لاحظ سائق الحافلة ان هناك سيارة تتبعه ، وتحاول اللحاق به، او ربما تتجاوزه

-السائق لنفسه وهو ينظر في المرآة الجانبية : ممممم ، بقى شوية العيال الهفأ دول عاوزين يعدوك يا سيد ، طب والله لأسد عليهم المياه والهوا ...


ضغط سائق الحافلة على دواسة البنزين ، وانطلق بالحافلة مسرعا ، ثم جعل الحافلة تسير في وسط الطريق فقلل فرصة مرور سيارة عز الدين ...


حاول ياسين أن يشير للسائق بيده لكي ينتبه له ، ويوقف الحافلة ، ولكن دون جدوى ....


-ياسين ملوحاً لسائق الباص بيده : اقف يا عم ، يااااااا حاج ..


التفت ياسين إلى عز الدين و..


-ياسين بنرفزة : دوس كلاكس تاني ، يمكن الحاج سمعه تقيل!!

-عز بضيق : كله ده ومش شايفنا.

-ياسين بتهكم : الظاهر ان الحاج مفكر اننا بنعاكسه.


زاد سائق الحافلة من سرعتها ، مما جعل عز الدين وياسين يغتاظان أكثر و...


-عز وهو يشير برأسه : بص ، بص ، ده بيزود السرعة ، لأ وبيقفل كمان علينا

-ياسين مازحاً وبصوت عالي : الحاج مفكر نفسه فان ديزل في Fast & Furious .... خلاص يااااااااااااااااا حاج عرفنا انك سايق دبابة ... ياااااااااااااا حااااااج


قرر عز هو الأخر أن يزيد من سرعة سيارته ليتجاوز الحافلة ، وبطريقة احترافية نجح بالفعل في تجاوزه ، وقاد السيارة أمامه ، ثم قام بتهدئة السرعة تدريجياً كي يجبر سائق الحافلة على الوقوف ....


وقف عز الدين بسيارته ، وكذلك الحافلة ، ثم ترجل منها وتوجه ناحيتها و...


-عز وهو يشير بيده : ايه يا عم انت كل ده مش شايفنا؟


ترجل مشرف الحافلة هو الأخر منها ، ووقف في مواجهة عز الدين ، وكان على وشك الشجار معه و...


-مشرف الحافلة بضيق: في ايه يا كابتن؟ بتقف قصدنا ليه؟


تدخل سائق الحافلة هو الأخر في الحوار بعد أن ترجل منها ، وكان على وشك الشجار مع عز الدين و... 


-عم سيد السائق مقاطعاً بحدة : لأ شايفك ومكونتش هعديك أصلا!!!


لاحظ ياسين توتر الأجواء بين عز الدين ومشرف الحافلة وكذلك السائق ، فتدخل هو الأخر في محاولة منه لتلطيف الوضع قليلاً و....


-ياسين متدخلاً في الحوار: لا مؤاخذة يا حاج ، أصل احنا عاوزين ناس حبايبنا هنا معاكو في الرحلة ، فكنا بس عاوزين نلحقهم


-مشرف الباص بنبرة جادة : حضرتك مينفعش الكلام ده ، في اشراف ومسؤلية ، هي مش فوضى ياكابتن

-عز بحدة : لأ معلش ، انا عاوز مراتي واختها هما معاكو هنا في الرحلة !!

-مشرف الباص: احنا مالناش دعوة بالكلام ده ، دي رحلة وفيها عدد ، واحنا ورانا بروجرام وملتزمين بتنفيذه .. 

-عز بنرفزة: بقولك مراتي ايه مسمعتش؟؟ طلعت الرحلة من غير موافقتي وانا عاوزها!!

-مشرف الباص وهو يشير بيده : بقول حضرتك ايه ، احنا مالناش دعوة بالخلافات الأسرية دي ، وبالذوق كده اتفضل امشي 


وقف عز الدين بجسده في مواجهة مشرف الرحلة ، ثم نظر فيعبنيه مباشرة بنظرات تحدي وقوة و...


-عز بنبرة تهديد : ولو مامشيتش ، هتعمل ايه ؟؟


حاول ياسين تهدئة عز الدين قليلاً ، فوضع يده على ذراعه ، ثم جذبه للخلف قليلاً و...


-ياسين بنبرة هادئة : اهدى كده يا عز ، يا كابتن بيقولك مراته واختها في الباص ،هيكلمها بس ، وأظن حضرتك راجل وميرضكش ان مراتك تخرج من غير اذن جوزها ، فما بالك انها تسافر أصلا؟؟؟

-عم سيد السائق وهو يحك فروة رأسه : البيه عنده حق يا اووستـــاذ وليد ، خليه يشوف مراته


..............


في نفس الوقت حينما توقفت الحافلة ، بدأ الركاب في التذمر من ذلك الوقوف الغير مبرر في منتصف الطريق ،،،

-أحد الأشخاص متسائلاً : هو الباص وقف ليه؟

-شخص أخر وهو يهز رأسه بالنفي : مش عارف ، بص كده وشوف وقولنا


راقبت دينا ما يحدث ، وتابعت ردود أفعال الركاب في الحافلة بشأن مسألة توقفها ، فمالت على جانا قليلاً و...


-دينا بصوت خافت : جانا الباص وقف!

-جانا باستغراب : هو احنا لحقنا نوصل؟

-دينا وهي تمط شفتيها : معتقدش ، د احنا مكملناش half an hour ع الطريق

-جانا بعدم اكتراث : يمكن في مشكلة ولا حاجة .. الوقتي هيبان 


......................


صعد عز الدين إلى الحافلة ، وظل يجوب ببصره عن جانا التي كانت تجلس بأريحية في الخلف ...


لمحت دينا عز الدين وهو على متن الحافلة ، فصدمت على الفور ، ووضعت يدها على كتف جانا محاولة تنبيهها و..


-دينا وهي تلكز جانا: بصي ، بصي يا جانا !!!

-جانا وهي مغمضة لعيونها بضيق : في ايه تاني يا دينا ؟؟ سيبيني أنام شوية لحد مانوصل ، طول الليل مزهقاني ومخلتنيش اعرف انام عدل !

-دينا بأعين مصدومة : بصي ، عز ، عز هنا!!!

-جانا بعدم اهتمام: وده ايه اللي هيجيبوا هنا !!


بالفعل وجد عز الدين جانا وهي تستند بظهرها على المقعد في الخلف ، فوقف أمامها و...


-عز لجانا بصوت هاديء : أهلا دينا ، يالا يا جانا ، قومي معايا

-دينا مبتسمة وهي تلوح بيدها : هاي عز


صدمت جانا حينما سمعت صوت عز الدين ، وفتحت عينيها لتتأكد أنه بالفعل موجود أمامها و..


-جانا بصدمة : عز ؟؟ ايه اللي جابك هنا ، واقوم معاك اروح فين؟؟؟


أشــار عز الدين لدينا لكي تنهض من جوار جانا ، وبالفعل فعلت هذا ، ونهضت عن مقعدها ، ثم مد عز الدين ذراعه ليمسك بجانا من ذراعها ويسحبها بحدة نحوه و...


-عز ساحباً جانا من ذراعها: هتيجي معايا نروح السخنة ، ماهو مش معقول تسيبي جوزك يروح لوحده في عربيته ، وانتي في الباص مع ناس كمان غُرب 


قاومت جانا عز الدين ، ونجحت في التحرر من قبضة يده ، وأشاحت بيدها في الهواء ، ثم نظرت إليه بنظرت متحدية و...


-جانا وهي تبعد ذراعها منه وبتحدي: ايه الكلام الفاضي اللي انت بتقوله ده ؟ انا مش جاية معاك في حتة !


حاول عز الدين التحكم في أعصابه ، فنظر إلى جانا بحنق وغيظ و....


-عز بنظرات مغتاظة : جانا متفرجيش الناس علينا، هتيجي معايا بالذوق ولا اخدك عافية ؟؟؟

-جانا بنبرة منزعجة : هي مش فتونة ، كل شوية عافية عافية ، ابعد بقى عني وسيبني في حالي

-عز بضيق: جانا متنرفزنيش ، اتفضلي قدامي !!!!


وهنا تدخل احد الأشخاص ويدعى رامي في الحوار بعد أن رأى الجدال الدائر بين جانا وأحد الأشخاص ..،،

-رامي وهو يقف بجوار عز : جري ايه يا كابتن؟ بتضايق الأنسة ليه؟

-عز بتهكم وهو يلوي شفتيه : آنسة؟ لأ دي المدام حضرتك!! وبعدين انت مالك ، متدخلش في اللي ملكش فيه

-رامي بنبرة جادة : حتى لو المدام يأخي ، متكلمهاش كده!

-عز لجانا بحــدة : عاجبك كده يا مدام ؟؟ مبسوطة ؟؟ خليتي اللي يسوى واللي ميسواش يدخل في اللي مالوش فيه

-رامي : ماتحترم نفسك يا اخ انت ، ولا الظاهر انك عاوز تتربى

-عز بضيق : تصدق انت صح ، أصل أنا بقول شَكَل للبيع ... بوووووووووووووم 


فقد عز الدين قدرته في التحكم بأعصايه ، لذا قام عز الدين بلكم رامي لكمة قوية في وجهه ، ثم مد يده وأمسك بجانا من ذراعها وأحكم قبضته عليها ، و سحبها خلفه 


نظر عز الدين إلى الموجودين بالحافلة نظرات غاضبة ، ثم تحدث بلهجة مخيفة و... 


-عز محذراً : حد عاوز يتخانق تاني؟


حاولت جانا جاهدة أن تتحرر من قبضته ، وظلت تتلوى بشدة محاولة مقاومته و...


-جانا وهي تقاومه : سيب ايدي يا عز ، مش هاجي معاك ، ليه مش بتفهم ، سيب ايدي بقولك!!!

-عز وقد التفت إليها : مبدهاش بقى ، استعنى ع الشقا بالله 


قام عز الدين بخبط جانا في رأسها ( أعطاها روسية خفيفة) ، ثم انحنى بجسده قليلاً بعد أن أمسك أحد ذراعيها ، وحملها عونة على كتفه ..

ظلت جانا تركل بقدميها في الهواء وهي تتآلم من رأسها و...


-جانا متآلمة : آاااااااااااااه ، نفوووخي .. انت بتعمل ايه نزلنييييي ، نزلنيييي !!


حمل عز الدين جانا على كتفه ، ثم نظر غلى دينا بنظرات حانقة و...


-عز بحدة : يالا يا دينا ، هتيجي معانا انتي كمان ، ولا عاوزاني اشيلك ؟؟


ارتعدت دينا من هيئة عز الدين ، فأومأت برأسها ايجابياً و...


-دينا بخوف: No, no. I am coming with you 


وبالفعل حمل عز الدين جانا وترجل بها من الحافلة ، ولحقت به دينا وسط دهشات الجميع ، ولم يجرؤ أحد على الاقتراب من الفتاتين أو حتى التفكير في مساعدتهما ... 


نظر ياسين إلى عز الدين بنظرات مصدومة وهو فاغرٌ لشفتيه و...


-ياسين مشدوهاً : ايه اللي انت عملته ده ؟

-عز بلهجة آمــرة : افتح باب العربية ، وهات شنط الهوانم من الباص

-ياسين وهو يشير بيده : حاضر حاضر بس متشخطش فيا

-جانا وهي تتلوى على كتفه : ارحمني بقى وسيبني

-عز بعناد : ده بعدك ! 


اقترب عز الدين من سيارته ، ثم فتح باب المقعد الخلفي ، ومال بجسده قليلاً لينزل جانا ، ثم ادخلها في السيارة لتجلس في المقعد الخلفي ، وجلس هو بجوارها ...


ظلت جانا تقاومه ، وتضرب بيدها في وجهه ، فأمسك هو بكلتا يديها ، وحاول تقيدها ، ولكنها قاومته بحدة ، فأمسكها من معصمها ، وأحكم قبضته عليها ، ونجح في تقيد يديها بيديه الاثنتين 


في نفس الوقت ذهب ياسين لإحضـــار الحقائب من صندوق الحافلة الجانبي ، فووجد دينا واقفة وقد احضرت الحقائب بالفعل ، وتحاول حملهم بنفسهم ...

ارتسم على وجه ياسين علامات الفرحة الشديدة ، وأسرع في خطاه نحوها و...،،،

-ياسين بفرحة كبيرة : ايووووه بقى خليها تطرى كده وتحلو 


صدمت دينا حينما رأت ياسين أمامها و...


-دينا بدهشة : أفندم؟

-ياسين مبتسماً وهو يمزح : مافيش بغني ايوووه بقى والجيبة ضيقة

-دينا بعدم فهم : ايه ؟؟


أمـــال ياسين بجسده قليلاً ليحمل الحقائب من دينا و...


-ياسين: عنك يا جمييييل الشنط

-دينا باستغراب : ليه ان شاء الله؟


..............


في داخل سيارة عز ،،،


ظلت جانا تتحرك بعصبية شديدة محاولة أن تخلص يديها من قبضة عز الدين ، فنظر عز الدين إلى ياسين من نافذة السيارة الخلفية و..

-جانا وهي تقاومه: اوعى بقى 


-عز مناديا لياسين بحدة: انت يا زفت ، اخلللللص !!


...........................


كان ياسين في نفس الوقت محدقاً بدينا ، يتفحصها عن كثب بأعين عاشقة ، وما إن سمع صوت عز الدين حتى انتفض في مكانه و...


-ياسين وهو يحدق في دينا بصوت هاديء : طيب ياباي ، هخلص بس من غير شتيمة

-عز بحدة : انت لسه هتتنحنح .. يالا يا دينا اطلعى العربية 


صرخت جانا بكل قوتها محاولة أن تحذر دينا و...


-جانا بصريخ : اجرررري يا دينا ، اطلبي البوليس


وضع عز الدين يده على فم جانا ليكممها ويمنعها من الحديث 


-عز مكمماً فم جانا: متطلبيش حد ، انجزي انتي كمان في يومك

-جانا وهي تقاومه : ممممممممممــ..... مممممممـ....

-ياسين وهو يشير بيده : يالا يا آنسة ، ده صاحبي وانا عارفه ممكن في لحظة يدفنا واحنا واقفين.

-دينا بقلق وهي تضع يديها على فمها : OMG!!!!

-ياسين مازحاً : لأ مش وقت صويت وولولة و OMG وجو الأفلام الأجنبي ده

-دينا وهي توميء برأسها : اهااا .. 


أسرع ياسين في خطواته ليسبق دينا ، ثم فتح لها باب المقعد الأمامي ، فركبت دينا السيارة بجواره والذي تولى قيادتها ...


ابتسم ياسين ابتسامة عريضة وشعر بالسعادة الغامرة ودينا تجلس إلى جواره ، وظل بين الحين والأخر يلتفت إليها برأسه و...


-ياسين مبتسماً وبفرحة : وربنا دي بينها هتبقى سفرية لوز اللوز وفاتحة خير إن شاء الله علينا كلنا !

-دينا مبتسمة : اها..

-ياسين بسعادة : اموووووووووت أنا

-عز بضيق : اخلص يا روميووو ، واطلع بينا ع الساحل 

-جانا وهي تحاول التحدث : ممممممممـ...... ، مممممممممـ.....


اعتلت الدهشة وجه دينا عقب عبارة عز الدين الأخيرة ، فالتفت برأسها إليه تسأله و...


-دينا باستغراب : ايه ده هو احنا مش هنروح السخنة؟

-ياسين وهو ينظر إليها : لأ يا قمر ، شوف انتي عاوزة تروحي فين وأنا أوديكي ع رموووش عينيا.


اغتاظ عز الدين من معاكسات ياسين وغزله الصريح لدينا ، وعدم تركيزه أثناء القيادة ، فنهره و... 


-عز وهو ينهره بحدة : ماتحترم نفسك يا ياسين راعينا شوية يا اخي ، دي زي اختك ياعم !!

-ياسين وهو يشير بيده : اختك انت ، لكن أنا لأ ..


نظر ياسين إلى دينا مرة أخرى ، وعلى وجهه ابتسامة عريضة و.. 


-ياسين بصوت خافت : ياباي ، يرضيكي كده دايما مكسر في مأديفي .. 


أطرقت دينا رأسها في خجل وهي تستمع إلى غزل ياسين لها .....


ظل ياسين بين الحين والأخر يختلس النظرات إلى دينا ، وهو يشعر بفرحة لا توصف ...

-ياسين بتنهيدة : هااااح


وبالفعل انطلق الأربعة إلى الساحل الشمالي ، حيث ستتطور الأحداث هناك .....

.... 



#الحلقة_27

بعد رحلة استغرقت ما يقرب من اربع ساعات ، وصل الجميع الى الساحل الشمالي ، وتحديداً عند الشاليه الذي تملكه عائلة يوسف الكيلاني ، ترجل عز الدين أولاً من السيارة بعد أن أرخى قبضته عن جانا ، ثم لحقت به دينا ، وكذلك ياسين ، بينما ظلت جانا بداخلها ترفض النزول ...


ابتسم ياسين إلى دينا ، و... ،،،

-ياسين مبتسماً : حمدلله ع السلامة ، والله المكان نور.

-دينا بخجل : ميرسي

-عز بصوت هاديء وهو يشير بيده : يالا يا جانا انزلي وصلنا


عقدت جانا كلا ساعديها أمام صدرها ، ونظرت إليه في ضيق و...


-جانا بضيق : مش نازلة ، هو انت ايه فاكرني شوال بطاطس ، هووب تشيله تحطه هنا ، وهووب تشيله توديه هنا


زفر عز الدين في ضيق ، ثم نظر إليها و...


-عز بضيق : يعني يا هانم عاوزة تغيري جو لوحدك من غير موافقة جوزك؟؟

-جانا بحدة : هو احنا اتجوزنا أصلاً ؟ ده كلام ع الورق ، اتفاق ،ولا نسيت؟؟؟؟

-عز بعصبية وبتحدي : لأ مانسيتش ، وفي ايدي الوقتي اخليه حقيقي وبجد 


احتدم الجدال بين عز الدين وجانا ، فتدخل ياسين على الفور و...


-ياسين مقاطعاً: ايه يا جماعة ؟ صلوا ع النبي كده ، احنا جايين نغير جو مش نتخانق ، ولا انتي رأيك ايه يا آنسة؟

-دينا وهي تنظر إليه : انت بتكلمني ؟

-ياسين بتنهيدة : آاااااااااااه 

-عز بصوت شبه هاديء : عليه الصلاة والسلام ، انزلي يا جانا الله يهديكي

-دينا وقد بدى عليها الإرهــاق : يالا بقى يا جوجو ، بليز ، انا تعبانة وعاوزة ارتاح 


بعد إلحاح مستمر من دينا ، اضطرت جانا أن ترضخ في النهاية ، فهي تعلم أن ليس لعنادها هذا أي نتيجة ، لذا ترجلت من السيارة وهي تتمتم بكلماتٍ غير مفهومة 


...


ترجلت جانا من السيارة وظلت تزفر في ضيق من تصرف عز الدين معها ، وظلت تنظر إليه شزراً ... 


وقف عز الدين يشرح للجميع كيف سيكون الوضع في المصيف و...


-عز وهو يشير بيده : بصوا بقى احنا اخدين 2 شاليه جمب بعض ، واحد هتقعدي فيه يا جانا انتي ودينا ، والتاني أنا والأخ ياسين هنقعد فيه لحد ما يحصلنا بقية العيلتين .. هما هيوصلوا بالكتير بكرة الصبح

-جانا بحدة وهي تشير بيدها : هات المفتاح 

-عز بتهكم : اتفضلي أحاجة 


نظر ياسين إلى دينا بأعين عاشقة ، و....


-ياسين وهو محدقاً بها : انا في الشاليه ده لو احتاجتي حاجة ، قصدي احتاجتوا حاجة .. رنة بس وهتلاقيني هوووب فوق دماغك ، قصدي عندك .. يووووه عندكم ، انتي قولتيلي رقمك كاااام ؟؟؟؟؟

-عز وهو يدفع ياسين أمامه : يالا يا عم الحبيب ، خلينا نسيبهم يرتاحوا 

-دينا : Let's go Jana، يالا ننام شوية


وبالفعل ذهب الجميع إلى داخل الشاليهات ليرتاحوا قليلاً قبل أن ينطلقوا لمغامراتهم .....


....................


قضت جانا معظم النهار في داخل الشاليه راقدة على الفراش ، فانزعجت دينا من ذلك و... 


-دينا متسائلة : هاه يا جوجو ، هنروح البلاج امتى ؟

-جانا بعدم اكتراث : شوية كده 

-دينا وهي تزفر في ضيق : انا زهقت بقى ، مش هنفضل مقضيين اليوم كله كده inside here ، انا عاوزة أنطلق

-جانا غامزة : عاوزة تنطلقي ولا عاوزة تشوفي الأخ اللي مع عز


ارتبكت دينا عقب عبارة جانا الأخيرة ، وحاولت ألا تظهر توترها أمامها و..


-دينا بنبرة مضطربة : هااااه ، قصدك ياسين

-جانا مبتسمة بخبث : ماشاء الله وكمان فاكرة اسمه 

-دينا بضيق : يوووه يا جانا ، بصي اصحي براحتك انا هروح اتمشى شوية ع البلاج

-جانا: اوك ، وانا شويه وهحصلك .. هلبس المايوه وأظبط نفسي وأجيلك

-دينا وهي تلوح بيدها : اوك ، don't be late .. باي


........


وبالفعل خرجت دينا من الشاليه لتسير قليلاً على رمـــال الساحل الذهبية ، وتستمتع بالطبيعة الساحرة هناك ، وتستنشق هواء البحر المنعش .. 


وبينما كانت دينا مندمجة في استمتاعها بالطبيعة ، لمحها عز الدين، فأسرع ناحيتها و...،،،

-عز بصوت مرتفع وهو يشير بيده : دينا ، ياااااا دينا !


التفتت دينا بجسدها نحو مصدر الصوت و...


-دينا: ييس عز

-عز متسائلاً : على فين كده ؟ وفين جانا؟

-دينا بنبرة عادية : مافيش أنا زهقانة ، فقولت اتمشى شوية لحد ما تجهز جانا وتحصلني.

-عز: ده انا كنت جايب الغدا عشان نتجمع ونتغدى كلنا مع بعض.

-دينا: اوك .. خلاص انا هنتظركم هنا ..


وبالفعل توجهت دينا إلى المقاعد البلاستيكية الموضوعة بجوار الشاطيء ، وجلست على أحدهم في انتظار أن يتجمع الباقيين لتناول الغذاء معاً ...


لمح ياسين دينا وهي تفترش أحد المقاعد من نافذة الشاليه الموجود به ، فابتسم بسعادة ، ثم وضع يده على حافة النافذة ليرفع نفسها، ووثب منها برشاقة ، وأسرع في خطاه لكي يجلس بجوارها ...

وبينما هو في طريقه إليها لم ينتبه لعز الدين ، وبالتالي اصطدم به ، فأمسك عز به كي لا يسقط ... ،،،

-عز وهو يمسكه بذراعيه : ايه يا عم مش تفتح كده ، واخد في وشك وبتشووط في اللي قدامك !!


لم يعرْ ياسين الانتباه لعز الدين أو حتى لحديثه ، فقد كان مسلطاً بصره على دينا و...


-ياسين وهو يدفعه بيده : اوعى بس ، روح شوف مراتك ، وفكك من ياسين دلوقتي واللي جابوه !!


تعجب عز الدين من تصرفات ياسين ، ثم قرر أن يتجه إلى شاليه جانا .. 


............. 


بالفعل ذهب عز الدين لكي يرى جانا ، كان على وشك طرق باب الشاليه الموجودة به ، ولكنه تفاجيء بها تفتح باب الشاليه لتخرج منه مرتدية ( مايوه بيكيني أسود اللون ) فأظهرها رائعة الجمال وكلها حيوية وأنوثة طاغية .. صدم عز الدين لرؤية جانا بتلك الملابس المثيرة ، ظل محدقاً بها لثواني ناظراً إليها بتمعن شديد متفحصاً كل جزء فيها بنظرات غريبة وهو فاغراً شفتيه ....


ثم أدرك عز الدين ما هي عاقدة العزم على فعله ، إنها تنتوي الخروج من الشاليه على هذا الشكل ، لذا قام عز الدين بامساكها من ذراعها ، وجذبها للداخل ...


أرخى عز الدين قبضة يده عن ذراع جانا ، بينما نظرت هي إليه بضيق و...


-عز وهو يشير بيده : ايه ده يا هانم ؟ ايه اللي انتي لابساه ده ؟؟


وضعت جانا كلتا يديها في وسط خصرها ، ومدت أحد ساقيها إلى الأمام ، ثم تمايلت بجسدها قليلاً ونظرت إليه بنظرات مقتضبة و...


-جانا بتهكم : ايه ، يعني مش عارف ده ايه ، ده مايوه!

-عز بضيق واضح : ما انا عارف ان ده زفت مايوه ، لابساه ليه ان شاء الله ؟

-جانا بعدم مبالاة وهي تعقد ساعديها أمام صدرهــا : الله ! مش انا هنزل البحر ، يبقى عاوزني البس ايه ؟؟


احتقنت الدماء في وجه عز الدين الذي اغتاظ من ردودها الباردة والغير مبالية و...


-عز مغتاظاً : اي نيلة زفت غير ده

-جانا بتهكم : الله مش انت كنت بتقول عليا شبه طُلبة صاحبك وناقصني شنب ؟؟ مالك بقى زعلان ليه ؟؟؟


-عز بضيق واضح : الله يحرق طُلبة ، امانة عليكي يا شيخة لتلبسي زي الأول ، انا محقوقلك .. والله ما ينفع تخرجي كده !!!


صمتت جانا قليلاً لكي تفكر في كلام عز الدين ، وضعت إصبعها على جبينها ، وظلت تطرق على رأسها قليلاً ، ثم...


-جانا بعد تفكير : تصدق انت عندك حق ، انا فعلا مينفعش اخرج بالمايوه كده!


تنهد عز الدين في ارتياح بعد قرار جانا الأخير و....


-عز: الله اكبررررررررررر ، اخيرااااا ، اول مرة تسمعي الكلام

-جانا مبتسمة : انا هلبس فوقه الكاش مايوه

-عز بضيق وهو يشير بكلتا يديه في عصبية : الله ياخدك انتي والكاش مايوه .. ايييييييييه !!!

-جانا وهي تزفر في ضيق : يوووه بقى ، ده اللبس المناسب للبحر

-عز بتهكم : ده انا اللي اسمي جوزك مشوفتكيش مرة لابسالي كده ، يبقى يوم ما تجي تلبسي مايوه ، تكون أمة لا إله إلا الله كلها شيفاكي بيه لابساه.. ايييييييه ياشيخة بقى .. غيريه ، والله ما هتخرجي كده ، على جثتي لو ده حصل !!

-جانا بانزعـــاج : يووووه ، زهقتني ، خلاص هقلعه خالص.

-عز مصدوماً : تقلعيه؟؟؟ انت اتجننتي !!!

-جانا وهي تشير بإصبعها : انت قليل الأدب على فكرة ، انا أقصد هغير هدومي وألبس حاجة تانية

-عز مبتسماً : ان كان كده ماشي

-جانا وهي تشير بيدها : يالا ، ماتمشي ، واقف ليه؟

-عز بسهوكة ونظرات عاشقة : الله في ايه ؟ مستنيكي تقلعي!

-جانا: أقلع فين؟

-عز وهو يشير بيده مبتسماً : هنا، متخافيش انا مش حد غريب، ويا ستي هبص بأدب!!


أدارت جانا عز الدين بكلتا يديها ، ثم دفعتها بكل قوتها إلى خارج الشاليه و...


-جانا وهي تدفعه خارج الشاليه بحدة : برررررررررررره ... اطلع برررررررررره


دلف عز الدين إلى خارج الشاليه ، وأغلقت جانا الباب من خلفه بحدة ، ثم استندت بظهرها على الباب وهي تبتسم ...


شعرت جانا بأن عز الدين بالفعل قد بدأ يزيد من اهتمامه بها ، بل وربما بدأ يشعر بالغيرة .. 


وفي الخارج كان يشعر عز الدين بأن مشاعره تزداد قوة تجاه جانا يوماً بعد يوم .. ولكن غروره يمنعه من الاعتراف بهذا ....


..............

ركض ياسين ناحية دينا ، ثم وثب بحركة ماهرة امامها ، لتُصدم هي برؤيته وتنتفض في فزع و...


-ياسين مفزعاً دينا : معقول في كده يا ناس ؟ القمر سايب السما وأعد وسطنا كده عادي

-دينا بصدمة : what ؟


ظل ياسين ينظر حوله بقلق وتوجس و.. 


-ياسين وهو يتلفت حوله : لأحسن يكون ابوكي جاي من هنا ولا هنا؟

-دينا محذرة : لو سمحت!!

-ياسين مبتسماً وهو يميل برأسه : أؤمر يا قمر

-دينا وهي تشير بيدها : ( احترم نفسك ) behave yourself

-ياسين مدعياً الغباء : ايوه ايوه ، اللي هو ازاي يعني؟

-دينا: انا اقصد تقعد كويس


جلس ياسين على المقعد البلاستيكي ثم مدد ساقيه عليه و... 


-ياسين : اه والله عندك حق ، استني أما أمدد رجلي شوية

-دينا وهي تضحك : crazy man 

-ياسين وهو يشير لها بيده : ايوه ، انا ده بالظبط !!


..............


عند الشاليه ،،،، 


بالفعل ارتدت جانا فستاناً صيفياً بدت فيه رائعة الجمال ،ثم دلفت إلى خارج الشاليه ، فتأملها عز الدين بنظرات إعجاب ، ثم رفع لها علامة الاعجاب بإبهامه و...


-عز بإعجاب : اه كده معقول ، مش تقوليلي بكيني ومابكينيش !!


ارتبكت جانا أمام عز الدين ، وحاولت أن تخفي توترها ، وتغير من مجرى الحديث و... 


-جانا: يالا بقى انا جوعت.

-عز: ماشي ، اتفضلي قدامي.

-جانا وهي توميء برأسها : اوك.


سار عز الدين خلف جانا يراقبها وهي تتمايل بأنوثة في خطواتها ، نظر إليها بتمعن شديد وعلى وجهه علامات الانبهار والإعجاب و...


-عز وهو يسير خلف جانا متأملاً إياها : يخربيت كده.

-جانا وهي تلتفت اليه بدلال : نعم؟

-عز مبتسماً : نعم الله عليكي يا حاجة .. امشي بس وبصي قدامك ، بدل ما اخرج عن شعوري


وبالفعل انطلق الاثنان سوياً للقاء دينا وياسين .. 


وفي الطريق صادفت جانا أحد أصدقائها القدامى الذي نظر إليها بكل إعجاب و... ،،،

-معتز بصوت عالي ووجه مبتسم : لألألألأ مش معقول ، جاجوو بنفسها هنا


تحدثت جانا برقة شديدة وبصوت مليء بالنعومة و... 


-جانا برقة ودهشة : OMG ،ميزوووو مش ممكن ، انت جيت امتى يا مان؟


اقترب معتز من جانا لكي يحضنها ويقبلها من وجنتيها ، ولكن عز الدين منعه من الاقتراب ، وصده بذراعه ووقف حائلاً بينهما ،،

-عز بضيق وهو يبعده : ايييه يا بني انت ، ما تحاسب ! مش شايفني واقف

-جانا بدلال وصوت رقيق : سوري ميزوو ، ده عز ، اصله مش عارفك 


نظر عز الدين إلى جانا بنظرات مغتاظة وحانقة و...


-عز بحنق : وكمان بتعتذريله ، اللهم طولك ياروح ، ما تعرفينا بالأخ ؟؟؟


أشارت جانا بيدها لمعتز ، وتحدثت بنبرة مليئة بالحيوية و...، 


-جانا: ده معتز my best friend ... قصدي ميزووو صديقي الصدوق


مد عز الدين يده لكي يصافح معتز ، وما إن أمسك بكفه حتى ضغط عليه بكل قوة وكأنه يريد الفتك به و...


-عز وهو يصافحه بشدة: تشرفنا يا أخ 

-معتز متآلما : ouch .. وجعتني ، بشويش عليا ، انت tough اوي 

-عز مستهزءاً به وبتهكم : لا يااااا راجل ، لا مؤاخذة أصلنا رجالة ، هاااه فاهمني رجالة وجامدين اوي مش لامؤاخذة زيك كده طري و مــــان !!!

-جانا بدلال مصطنع : ميزوو ، متخدش في بالك هو كده ..

-معتز ناظراً إليها بإعجاب: It's okay babe ، بس انتي بقيتي حلوة اوووي


وقف عز الدين يزفر في ضيق ، ونظر بأعين منزعجة مليئة بالغضب إلى كلاهما و....


-عز محذراً : اللهم اخذيك يا شيطان ، يا بني الله يكرمك متلعبش في عداد عمرك ، خاف على نفسك !

-جانا بدلع ورقة : يووووه ، عز بليز ، سيبني أخد راحتى مع ميزوو 

-عز بتهكم وحنق : يا شيخة ، انتي مش هترتاحي إلا اما اقتلك الوقتي

-معتز مبتمساً وبصوت ناعم : بجد يا جاجوو ، لندن من غير so dark ، بليز come back 

-جانا برقة : اوووه ميزووو ، بجد !! خلاص هفكر

-عز بضيق واضح : صبررررني ياااااااااااااا رب !!


نظر معتز إلى عز الدين بنظرات استغراب ودهشة و.. 


-معتز وهو يشير بيده : مين ده ؟؟ ماله خنيق اوي كده بشكل اوفر!


-عز بنبرة انزعــاج واضحة : ما تقولي للأخ أنا مين ، ولا يمكن أنا شفـــاف مش باين قصادكو لا سمح الله يعني .


رسمت جانا على وجهها ملامح الآسى وتحدثت بنبرة خافتة مليئة بالحزن و...


-جانا بنبرة حزينة : اوووه ميزوو ، ده يبقى my husband

-معتز مصدوماً وفاغراً شفتيه : مش معقووول ، you got married ؟ 


أطرقت جانا رأسها في أسف ، وظلت تحركها يميناً ويساراً وكأنها ترثي حالها و...


-جانا مبدية أسفها: ااااه تخيل يا ميزووو ، جاجوو اتجوزت


-عز متهكماً : جوازة الشوم والندامة ، الظاهر اني واقف عزول بينكو .. 

-معتز وهو يواسيها : قلبي عندك حبيبتي.

-عز بضيق بالغ : وجع في قلبك ، هو انا مت !

-جانا: Thanks dear


أمسك عز الدين بكف معتز عنوة ، ثم صافحه بشدة ، ودفعه بكلتا يديه و....


-عز وهو يصافحه : طب يا اخت ميزووو ، قصدي يا اخ ميزوو ،احنا متشرفناش ولا حتى فرحنا اننا شوفناك ، مع السلامة وماتجيش عندنا تاني.

-معتز باستغراب : What ؟

-عز: لا توطي ولا متوطيش ، احنا مستعجلين

-جانا: ايه يا عز مينفعش كده ؟؟

-معتز: ولا يهمك جاجوو ، اسيبك دلوقتي ونتقابل بعدين


ثم اقترب معتز من جانا لكي يقبلها من وجنتها ، فدفعه عز الدين بكلتا يديه بغل وأبعده عن جانا ،،،

-عز بضيق شديد : ايييييه ، في ايه ، هو انت مصمم اني شفــــــــــاف قصادك ، اتوكل على الله دلوقتي ، امشي بقى ده انت رزل !!


سقط معتز على إثر دفعة عز الدين له ، ثم نظر عز الدين إلى جانا و...


- عز مكملاً : يالا يا هانم بدل ما ارتكب فيكي جناية !

ثم وضع عز الدين يده على ذراعها ، وجذبها بشدة منه وتوجها سوياً ناحية دينا وياسين ........

.... 



#الحلقة_28

تناول الأربعة غذائهم معاً ، وتسامروا قليلاً ثم استأذنت الفتاتين ليرتحا قليلاً ..

ظل كلاً من عز وياسين مسلطين نظرهما عليهما حتى اختفتا كلتاهما ...

كان عز الدين يشعر بالغيرة كلما تذكر رقة جانا مع معتز أو غيره ، ومعه تستخدم فقط الاسلوب الجــاف في المعاملة ، لاحظ ياسين تغير وجه عز الدين و....، 

-ياسين متسائلاً : مالك يا عز؟ سرحان في ايه؟

-عز بضيق : هه ، مافيش ياخي ، عاوز ارتاح من السفر

-ياسين بنظرات متفحصة : يا رااااااااااجل ، قول كلام غير ده

-عز بحدة : حل ع نافوخي السعادي يا ياسين ، انا هاقوم أريح شوية لأحسن الأكل باينه كابس 

-ياسين غامزاً : وماله كابس كابس ... اشرب سيفن وانت تفك


انزعج عز الدين من مزاح ياسين المستمر معه ، لذا ...

-عز: تصدق انت عيل رخم ، طب تعالى بقى ، انا هغرقك في البحر واريح الناس منك


نهض ياسين مسرعاً من مكانه وظل يثب بطريقة مضحكة حتى يفلت من قبضة عز الذي حاول اللحاق به و..

-ياسين وهو يجري مبتعداً عن عز: ده انا زي اخوك ، اوعى ، الحقيني يااااااامه !!!


...............


في المساء وصل كلاً من حسين الدمنهوري وزوجته سهير وبصحبتهما اختها الصغرى هالة وطفليها كريم وآسر .. وكذلك وصل يوسف الكيلاني وزوجته عايدة.. ووقف الجميع يتبادلون التحيات أمام الشاليهات الخاصة بهم 


-دينا وهي تحتضن أمها: مامي ، دادي ، miss you كتيررر

-سهير وهي تمسد على شعرها : يا بكاشة ، بس ايه رأيك في المفاجأة دي؟ 

-دينا وهي تقبل خالتها : روووووعة يا مامي ، انطي هالة وحشاني كتير

-هالة: حبيبتي دودي ، انتي اكترررر


مالت دينا بجسدها على الطفلين قليلاً ، ثم عبثت بشعريهما و...

-دينا وهي تعبث بشعري الطفلين : كرومة وأسووورة وحشتوني

-كريم مبتسماً : هاي يا دودو

-آسر بابتسامة صافية : وحثتينى دودو

-دينا للطفلين وهي تقبلهما : أنتو أكتر .. مووووووووه


حضرت جانا هي الأخرى لتسلم على الحاضرين و...

-جانا بنبرة فرحة : هاااااااااي عليكو يا جماعة ، بجد احلى مفاجأة

-حسين مبتسماً وغامزاً : ازيك يا جانا يا بنتي عاملة ايه الوقتي؟ وايه رأيك في تخطيط عمك

-جانا وهي تهز رأسها : ده انت طلعت مش سهل يا انكل !! ازيك انطي هالة ، هاي كركر ، هالوو يا آسوور

-هالة مبتسمة : ازيك يا عروستنا وحشتينا من يوم خطوبتك لا سؤال ولا حتى رنة

-جانا: سوري أنطي هالة ، كنت مشغولة والله 

-هالة: ماشي يا حبيبتي ، هسامحك بس عشان انتي عروسة 

-جانا: ثانكس انطي

-حسين وهو يشير بيده : يالا يا جماعة ، هنفضل واقفين هنا كتير ، ده احنا جايين وهالكنين من السفر ، تعالوا ندخل جوه نرتاح!!


وبالفعل دخلت عائلة الدمنهوري للشاليه الخاص بهم لكي يرتاحوا قليلاً من عناء السفــر 


كما دلفت عائلة الكيلاني إلى الشاليه الخاص بهم ليرتاحوا قليلاً ...........


في داخل الشاليه الخاص بيوسف وزوجته ،،،


-يوسف بتهيدة : ياااااااه يا ديلة ، بقالنا كتير مجناش هنا ، شوفتي المكان بقى تحفة ازاي

-عايدة بسعادة : جداااااا جداااا يا جوو ، انا مبسوطة اننا فعلا جينا هنا

-عز وهو يصافح والده : حمدلله ع سلامتكم 

-يوسف وهو يربت على ظهره : الله يسلمك يا بني

-عز متسائلاً : بس انتو مش كنتو قايلين انكو هتيجوا بكرة الصبح ؟ 

-يوسف مبتسماً : خلصنا الشغل بدري قولنا منضيعش وقت ونجي على طول ، اه يا بني ، بقولك احنا مجبناش اكل وبصراحة كده واقعين ، روح هاتلنا حاجة ناكلها

-عز وهو يوميء برأسه : حاضر يا بابا ، هنزل اجيبلكم اكل من أحسنها مطعم هنا ، ساعة زمن بالكتير واكون عندكو .. يالا يا سينوو تعالى معايا


كان عز الدين على وشك اصطحاب ياسين معه ، ولكن أوقفه يوسف بـ ...

-يوسف وهو يمسك بياسين من مرفقه : لأ سيب ياسين أنا عاوز منه يجيبلي حاجات تانية 

-عز: ماشي يا بابا ، سلام

-يوسف: سلام يا بني 


وحينما خرج عز الدين لاحضار الطعام لأسرته ، طلب يوسف من ياسين أن ينقل متعلقات العائلة للشاليه الثالث الذي تم حجزه دون علم عز الدين أو أي أحــــد 

-يوسف متسائلاً : متفقين يا بني؟

-ياسين وهو مطرق الرأس : ماشي يا هندسة!

-يوسف محذراً وهو يشير بيده : عز ميعرفش حاجة عن الاتفاق اللي عملته معاك ، هاه؟

-ياسين وهو يضع كف يده على عنقه : رقبتي يابا


تعالت ضحكات يوسف على طريقة ياسين الساخرة في التعبير أو الرد و...

-يوسف بضحكة : ههههههههههههههههههه ، انا عرفت اخلاق ابني باظت من مين

-ياسين ضاحكاً : أكيد مش مني ، ده هو اللي بوظ أخلاقي ، وخدني ع مشمي وضحك عليا

-يوسف محاولاً كتم ضحكاته : ماهو واضح !

-ياسين بنبرة واثقة : يا عمي ، انا كان عندي ميول للانحراف ، وابنك عز هو اللي وجهني للطريق ده بضميرررررر

-يوسف وهو يربت على كتفه : الله يخليكو لبعض ، يالا اتوكل انت على الله ، ولا زي ما بيقولوا طريقك أخضر

-ياسين ساخراً : لأ صحراوي يا عمي وناشف كمان .................


........................................


في داخل شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،،،


طلبت سهير الحديث مع جانا على انفراد حتى لا يستمع إلى حديثهما أي أحد و... 

-سهير بصوت خافت : جانا ، عاوزاكي يا حبيبتي على جمب شوية!

-جانا بقلق : خير يا انطي؟


اصطحبت سهير جانا بجوار مدخل الشاليه ، ثم تحدثت بصوت خافت بـ ...

-سهير بنبرة خافتة : بصي يا حبيبتي ،انتي عارفة ان الشاليه اوضتين ، و الوقتي خالتك هالة وولادها الاتنين هيباتوا في اوضة ، وانا وعمك هنبات في الأوضة التانية 

-جانا وهي تهز رأسها بتعجب : أها ، يعني حضرتك تقصدي اني ابات هنا في الريسبشن ، اوك ، معنديش مانع.

-سهير : لأ ده كمان محجوز لدينا.

-جانا: يعني أبات في المطبخ ولا الحمام؟

-سهير : لأ مش كده بالظبط

-جانا بعدم فهم : قصدك ايه؟

-سهير: اقصد انك هتباتي عند عمك يوسف وأنطك عايدة !!!!


نزلت عبارة سهير الأخيرة كالصاعقة على جانا ، فوجدت تنظر إليها بأعين مشدوهة وهي فاغرة شفتيها و.....

-جانا بصدمة: أفندم؟؟؟

-سهير مكملة : هما الشاليه عندهم واسع وكمان دورين، وبعدين انتي هتباتي في اوضة لوحدك هناك.


رفضت جانا رفضاً تاماً أن تنفذ طلب زوجة عمها سهير ، ثم عقدت ساعديها أمام صدرها ، وأشاحت بوجهها بعيداً عنها و..

-جانا وهي تلوي شفتيها : سوري أنطي ، no way !!


حاولت سهير قدر الإمكـــان أن تقنع جانا بالموافقة و...

-سهير وهي تربت على كتفها وتشير باليد الأخرى : يا بنتي يا حبيبتي ، انا لو كان ينفع كنت خليت دينا تروح معاكي ، بس هي هتروح هناك بصفتها ايه ؟؟؟ انتي مكتوب كتابك ومرات ابنهم ، فمن حقك تقعدي براحتك هناك ، ده غير ان عمك حسين مش هيسمح بإن دينا تبات مع حد غريب.

-جانا وهي تهز كتفها وبنبرة حادة ومعترضة : طب وأنا مالي ، انا موافقة ابات إن شاالله ع الأرض

-سهير بنبرة هادئة : مينفعش يا حبيبتي ، وبعدين حتى لو في خلافات بينك وبين جوزك مينفعش قصاد خالتك هالة نبين ده ، انتي عارفها ولا رويتر ... !!

-جانا بتأفف : يا غوولبي 

-سهير برجــــاء : معلش ياجوجو ، النهاردة بس لحد ما عمك بكرة يدور ع شاليه أوسع ،احنا مكوناش عاملين حسابنا ان هالة جاية ، ده انا كنت بعزم عليها عزومة مراكبية لاقيتها شبطت !!

-جانا على مضض : حاضر يا انطي هاروح ، بس هي أنطي ديلة عارفة؟

-سهير مبتسمة : أيوه انا كلمتها في السكة وفهمتها ده وهي رحبت جدااااا ، وقالت هيبقالك اوضة لوحدك محدش هيضايقك أبداااااا فيها 

-جانا بنبرة منزعجة : ماشي يا انطي ، عشان خاطرك بس

-سهير وهي تقبلها من وجنتها : تسلميلي يا بنتي، ربنا يباركلي في عمرك


وبالفعل انطلقت جانا لتجمع أشيائها وتنتقل للاقامة مؤقتاً في شاليه يوسف الكيلاني ....


..........


تأكد حسين من ابتعاد جانا ، فلوح لسهير بيده لكي تأتي إليه ، وبالفعل سارت سهير بخطى مترقبة نحو حسين و...

-حسين هامساً: ها يا سهير، ايه الاخبار؟

-سهير بصوت خافت : تمام يا حاج

-حسين متسائلاً : يعني البنت هتروح تبات هناك؟

-سهير: ايوه يا حاج ، وربنا يهدي سرها مع عز.

-حسين وهو يرفع بصره للسماء : ياااااااااااااا رب أمين 


التفت حسين إلى زوجته سهير ، ونظر إليها باعجاب شديد و...

-حسين بنبرة فرحة: والله برافو عليكي يا سوسو ، مايجيبها إلا ستاتها!

-سهير بفخر: اومــــال ايه يا حاج حسين ، ده انا برضوه سهير

-حسين: طبعااااااا .. ها ظبطتي مع عايدة هانم؟

-سهير وهي تشير بيدها : اه كله تمام حسب توجيهاتك يا ريس

-حسين مبتسماً بسعادة : حبيبتي يا سهير .....


........


في داخل احدى الغرف بالشاليه ،،،


تساءلت دينا عن سبب مغادرة جانا للشاليه و...


-دينا باستغراب : يعني انتي هتمشي ؟

-جانا على مضض : مش بمزاجي والله يا دودي

-دينا بنبرة حزينة : انا زعلانة اوي ، كنت عاوزاكي تقعدي معانا هنا.

-جانا وهي تمسك بذراعها برفق : هي الليلة دي بس ورجعالك ، بكرة يكون انكل حسين اتصرف وهتلاقيني فوق دماغك.

-دينا: اوك .. ان كان كده ماشي!


وبالفعل جمعت جانا متعلقاتها الشخصية في حقيبة سفرها وتوجهت نحو شاليه يوسف الكيلاني بعد أن عاونتها دينا في تجهيز الحقيبة ... 


..............


طرقت جانا باب الشاليه ، ففتحت لها عايدة وعلى وجهها ابتسامة صافية ، بينما حاولت جانا أن تتصنع الابتسام و...


-جانا: هاي انطي ديلة ، حمدلله ع سلامتكم.

-عايدة مبتسمة : الله يسلمك يا جانا .

-يوسف وهو يشير بيده : تعالي يا بنتي ، سهير هانم كلمتنا ومتقلقيش هتقعدي في اوضة لوحدك ، مافيش مخلوق يقدر يزعجك 

-جانا باقتضاب : ثانكس اونكل.


اصطحبت عايدة جانا إلى الغرفة التي ستمكث بها في الطابق العلوي ، ثم دلفت كلتاهما لداخل الغرفة ، أسندت جانا حقيبتها على الأرض ، ووقفت تتأمل الغرفة ، ثم لحق بهما يوسف ووقف في الخارج و... 

-عايدة: خشي يا جانا يا بنتي دي أوضتك ، ارتاحي شوية وبكرة نتكلم ، اه بالمناسبة عز مش موجود هيبات مع ياسين بره ، فاطمني !


تنهدت جانا بارتياح حينما علمت أن عز الدين لن يكون متواجداً بالشاليه 

-جانا بارتياح: بجد؟ طب الحمدلله ، هروح أنا أحط حاجتي وانام ، تصبحوا على خير 


-يوسف وعايدة: تلاقي الخير.


مال يوسف قليلاً على زوجته عايدة و...

- يوسف هامساً لعايدة: يالا بينا احنا يا ديلة

-عايدة: يالا يا جوو، I'm ready ..


.........................


أغلقت جانا الباب خلفهما بعد أن ابتعدا ، ثم توجهت ناحية حقيبة سفرها الموضوعة على الأرض ، وأسندتها على الجانب لكي تتمكن من فتحها ، ثم انتقت لنفسها منامة لكي تبدل فيها ثيابها ، وما إن ارتدت جانا منامتها حتى ألقت بنفسها على الفراش ، وأراحت ظهرها عليه فقد كانت تشعر بالارهـــاق 


شعرت جانا بارتفاع الحرارة في الغرفة ، لذا نهضت من على الفراش ، وتوجهت ناحية النافذة ، ثم فتحتها قليلاً فعبرت نسمات هواء صيفية إلى الداخل وجعلتها ترغب في الاستلقاء على الفراش والاسترخاء تماماً ....


تأكد يوسف من مرور بعض الوقت لكي يبدأ في تنفيذ المخطط الذي وضعه .. 

حيث قام يوسف بغلق باب الغرفة من الخارج بالمفتاح وبكل هدوء على جانا ، ثم أغلق كذلك باقي الغرف بالمفاتيح ، وتوجه خارج الشاليه متسللاً على أطراف أصابعه وبهدوء شديد لينام مع زوجته في الشاليه الثالث الذي كان قد حجزه مسبقاً ....

-يوسف هامساً : ربنا يكرمكم 


...........


بعد مضي ما يقرب من ساعتين ، وصل عز الدين إلى الشاليه بعد أن أستغرق وقتاً طويلاً في الذهاب لاحضـــار الطعام ومن ثم العودة ...


فتح عز الدين باب الشاليه ليجد الهدوء القاتل يسود المكان ، فاستغرب من هذا و.... ،،،،

-عز متعجباً : ايه ده ؟ هو الجماعة راحوا فين؟ هو أنا اتأخرت أوي كده ؟؟ يا أهل الدار .. 


سار عز الدين إلى الداخل فوجد الشاليه شبه مظلم ، ولا يوجد اي صوت لأي شخص و...

-عز وهو يلوي شفتيه :الظاهر انهم ناموا ، خلاص هسيبلهم الأكل هنا ، واطلع أنا كمان أنام لأحسن هموت من التعب


توجه عز الدين إلى الطابق الأعلى حيث توجد غرفته ..

وقف عز الدين أمام باب الغرفة ، ثم أمسك بالمقبض وحاول إدارته بكل قوة لكي ينفتح الباب ، ولكنه وجد الباب مغلقاً بالمفتاح فاندهش أكثر و...

-عز باستغراب : الله ، ايه اللي قفل الباب كده ؟؟ 


ظن عز الدين أن ياسين هو من فعل هذا ، لذا نظر امامه بنظرات متوعدة و...

-عز وهو يجز على أسنانه : اكيييد زفت الطين ياسين..


طرق ياسين على الباب عدة مرات لعل ياسين يستمع إليه ويفتح له ، ولكن دون جدوى و...

-عز بحدة: انت يا عم سينووو افتح الباب ياخي ، ياااااسين ، هموت م التعب ، افتح الله يكرمك


ظل الوضع على ماهو عليه ، ولم يجد عز الدين أي رد من الداخل ، ذا توعد عز الدين له بـ .....

-عز بنرفزة: يومك اسود ، ما أنا عارفك خُم نوووم ، ومش هتصحى غير بالطبل البلدي


توجه عز الدين إلى الغرفة المجاورة فوجدها مغلقة هي الأخرى ، فاندهش أكثر ، ولم يعد أمامه أي بديل سوى أن يدلف إلى غرفته من الخارج ، لذا توجه ناحية الدرج لكي ينزل إلى الطابق السفلي ، ثم سار ناحية باب الشاليه ، وفتحه ودلف للخارج ، وأغلق الباب بهودء خلفه ... 


دار عز الدين حول الشاليه محاولاً إيجاد وسيلة تمكنه من الصعود إلى غرفته ، وبالفعل وجد نافذة شبه مفتوحة 

-عز وهو ينظر للأعلى بتوعد : بسسسسسسس ، هي دي اللي هتدخلني عندك يا زفت ، ان ماوريتك يا ياسين عشان تحرم تقفل الباب تاني !! 

.... 



#الحلقة_29

في الساحل الشمالي ،، 

خارج شاليه عائلة الكيلاني ،،،، 


ظل عز الدين يدور حول الشاليه إلى أن وجد نافذة شبه مفتوحة و..


-عز وهو ينظر ببصره للأعلى وبتوعد : بسسسسسسس ، هي دي اللي هتدخلني عندك يا زفت ، ان ماوريتك يا ياسين عشان تحرم تقفل الباب تاني !! 


بدأ عز الدين تسلق حافة السور ، ومن ثم صعد إلى أول شرفة ، وبعدها قفز بمهارة لأعلى وأمسك بأحد الحوامل الموضوعة لعمل مظلة ، حتى وصل إلى الشرفة التالية ، ومنها اقترب من النافذة الخاصة بغرفته ، شعر عز الدين بالارهــاق الشديد عقب تلك المحاولات الكثيرة للوصول للنافذة و....


-عز بتوعد وارهــاق: ده انا هنفخك يا ياسين ، هطلع البلى الأزرق ع جتتك


.............. 


في تلك الأثناء كانت جانا قد استيقظت لتوها على إثر صوت أحدهما وهو يحاول فتح باب غرفتها ، ولكنها اعتقدت انها تحلم وليس أمراً حقيقياً ... 


ولمزيد من الاحتياط وضعت جانا بجوارها على الفراش حذائها ذو الكعب العالي كوسيلة للدفاع عن النفس إذا تطلب الأمر هذا ... ثم أغمضت عينيها لتغفو من جديد .....


................


بعد محاولات استغرقت عدة دقائق ، نجح عز الدين في الوصول إلى النافذة ، ظل متعلقاً بجسده في الهواء ، وحاول تثبيت نفسه وعدم السقوط بيد ، وباليد الأخرى حاول فتح النافذة...


-عز بحنق وهو يحاول فتح النافذة : ربنا يهد البعيد ، هو نايم في العسل ، وانا متعلق هنا... هه ، يااااا معين يااا رب قربت تفتح .. يااااااااااااالا بقى هه 


.....................


في نفس الوقت بداخل الغرفة ،،،،،


سمعت جانا صوت صرير النافذة وهو يتحرك وكأن أحد ما يحاول فتحها ، فشعرت بالرعب الشديد ، وارتعدت أوصالها ، لذا نهضت عن الفراش مسرعة ، وركضت ناحية باب الغرفة ، وأمسكت بالمقبض وحاولت إدارته لكي تفتح الباب ، ولكنها للأسف وجدت الباب مغلق .. فصدمت وحاولت جاهدة أن تفتحه عنوة و.... ،،،

-جانا برعب: مين قفل الباب ده؟ استررررها يارب ، أعمل انا ايه الوقتي ؟؟


وقفت جانا تفكر مع نفسها سريعاًفي كيفية التصرف في ذلك الأمر و...

-جانا بصوت خافت : انا خايفة اصوت يسمعني الحرامي ده ومش بعيد يكون قتال قتلة فيخلص عليا ، طب اروح فين؟؟ أستخبى فين ؟؟ 


ظلت جانا تتأمل الغرفة ببصرها على عجالة محاولة إيجاد مكان جيد للاختباء و....

-جانا بترقب وتوجس : مش هينفع تحت السرير ، ده اول مكان بيتفتش ، طب أعمل نفسي ميتة ؟؟ استخبى فين ، اااااه الحمام ، لأ برضوه هستخبى في البانيو ولا في التويلت ولا فين بالظبط ...


بالفعل لمحت جانا مكاناً مناسباً للاختباء فلمعت عيناها و...

-جانا بأعين لامعة : بسسسس هو ده المكان المناسب ، ومش هيشوفني فيه ، ولو قرب مني أنا هضربه بالجزمة .. 

ركضت جانا مسرعة ناحية الفراش ، ثم أمسكت بحذائها ذو الكعب العالي ، ومن ثم توجهت ناحية النافذة ، واختبئت خلف الستارة الداكنة وحبست أنفاسها وانتظرت في ترقب شديد وهي ممسكة بالحذاء ومتخذة وضعية الهجوم .......


نجح عز الدين أخيراً في فتح النافذة ، ثم تسلق بهدوء إلى الداخل ، أسند كلا يديه على حافة النافذة ، ووثب بمهارة للداخل ، ثم اعتدل في وقفته ،و نظر إلى الفراش ، فكانت المفاجأة بالنسبة له أنه لم يجد أحد عليه ،،،

-عز في نفسه باستغراب: الله ؟ ده مافيش حد هنا ، اومال الزفت ده راح فين؟؟؟


وفجأة وجد عز الدين من يقفز عليه من الخلف ويتعلق بعنقه ، ويصرخ فيه بصوت رهيب وفوق كل هذا يضربه على رأسه بشدة بشيء صلب وحاد و.. ،،،،،

-جانا بصراخ عالي : حراااااااااااااااااامي ، حرررررااااامي ، خد ..خد !!

-عز متآلما وهو يحاول التخلص منها : ااااااااااااه ، والله ما حراااامي ، آاااااااااي


توقفت جانا عن ضرب عز الدين بالحذاء ، و...


-جانا متسائلة : ايه وجعك الضرب ؟

-عز متآلماً وهو يتحسس موضع الآلم : اااااااه ، جدااااااااا ، يا بنتي أنا مش حرررررامي

-جانا بتهكم : طبعاااااا هتنكر ، اومال هتقول أيوه أنا حرامي وجاي أسرقكو ده لو مكنش فيها مانع ...


ثم استأنفت جانا ضرب عز الدين و..

-جانا وهي تضربه بشدة : خد يا حرررررراااااااامي ، خد ع نافوووخك!!!

-عز متآلماً : اااااااااااااااه ....

حاول عز الدين أن يتخلص من قبضة جانا المحكمة حول عنقه ومن ضرباتها المتلاحقة والمتتالية ، فأدار كلا ذراعيه للخلف ، ثم دار بجسده و بها عدة مرات حتى تشعر بالدوار ومن ثم ترخي قبضتيها عنه ، ولكنها كانت مصرة على الفتك به ، فلم يجد بديلاً إلا ان يلقي بنفسه وهي متشبسة به على الفراش حتى يتخلص منها نهائياً ، وبالفعل نجح في هذا ...


حاولت جانا أن تفتك به مجدداً ، ولكنه أمسك بمعصميها ، ثم أزاحهما بعيداً عنها ، و ثبت كلا ذراعيها بقوة ، ونظر إليها بحدة و...

-عز محاولاً السيطرة عليها وتثبيتها : انا مش حررررامي ، انا عز والله عز

-جانا وهي تقاومه : لأ حرااااااااامي ، الحقوووووووووونا


صرخت جانا عالياً فخشي عز الدين أن يظن أحد ما بالخارج أنه يفعل بها شيئاً ، لذا وضع يده على فمها ، وكممه ، وأمسك باليد الأخرى كلا ذراعيه 


-عز مكمماً فمها: اهدي يا جانا ، والله انا عز بصي كدهفي وشي 


نظرت جانا في وجه عز بتمعن شديد في الظلام فتأكدت انه هو عز .. سحب عز الدين يده بهدوء وهو يشير لها بألا تصرخ مجدداً و.. 

-عز بعد ان تركها: ها صدقتيني الوقتي؟

-جانا وهي توميء برأسها : اه .. مش لازم أتأكد الأول


اعتدلت جانا على الفراش ، وظلت تنظر إلى عز الدين باستغراب ، بينما نهض عز الدين عن الفراش ، ثم وضع يده على رأسه محاولاً تفقد إن كان هناك أي دماء أو كدمات و...


-عز متآلماً : ااااااه يا دماغي ، انتي كنتي بتضربيني بايه ؟؟

-جانا بكل فخــ{ : بالجزمة 

-عز بحنق وأعين مغتاظة : نعم ياختي ؟


خشيت جانا من ردة فعل عز الدين ، لذا حاولت أن تتحدث بهدوء و..


-جانا بنبرة هادئة : ايه مقصدش ، انا كنت بضربك بالجزمة بتاعتي ، فكرتك حرامي 

-عز بتهكم : وملاقتيش إلا الجزمة اللي تضربيني بيها

-جانا وهي تلوي فمها : أهوو اللي كان في وشي 


وجد عز الدين آثراً لبعض الكدمــات في فروة رأسه و...


-عز متآلماً : ااااه ، الله يحرقك ورمتي دماغك

-جانا بعدم مبالاة : احمد ربنا انها جت ع اد كده ، بدل ما كنت أخلص عليك

-عز: اه الحمدلله ، عندك حق بدل ماكان قبقاب !!


ضحكت جانا على عبارة عز الدين الأخيرة ، خاصة وأنها تخيلت هيئته وهو ...


-جانا وهي تضحك: ههههههههههههه تخيل منظرك وانا بضربك بالقبقاب

-عز بضيق ولهجة آمــرة : جااااانا

-جانا وهي تشير بيديها : ههههههههههههههههه ، سوري سوووري ، ههههههههههههههههه مش قادرة والله ، منظرك يفطس م الضحك


أدار عز الدين وجهه في الناحية الأخرى ليكتم غيظه .. ولكنه ادرك شيئاً هاماً للتو و...


-عز بتهكم : ههههه خفة يابت ، وبعدين انتي خدتني في دوكة ومقولتليش ايه اللي جابك هنا ؟؟؟؟؟

-جانا باقتضاب ونبرة جادة : أمك!

-عز وهو ينهرها بحدة : ما تلمي نفسك يا بت انتي !!

-جانا بنبرة متوترة : آآآ... ايه مقصدش والله ، اقصد ان مامتك هي اللي جابتني هنا ، متخافش مش هحتل الشاليه ، بكرة هرجع مع أنكل حسين

-عز متسائلاً : وجيتي من الأصل هنا ليه؟

-جانا بنبرة عادية : مافيش خالتي جت هي وعيالها وعملوا احتلال لأوضتي انا ودينا ، فاضطريت أسفة اني اجي أحط عندكو

-عز وهو ممتعض الوجه وبتهكم : تحطي .. بقى دي ألفاظ بنت متربية بره مصر ... ظلمك اللي قال عليكي اجنبية؟؟؟


اغتاظت جانا من عبارة عز الدين الأخيرة معها ، خاصة أنها كانت تحمل نوعاً من الإهانة لها و...


-جانا بنبرة حادة : هي دي طريقتي معاك .. وبعدين أنا أقصد يعني أبات الليلة دي عندكو لحد ما انكل حسين يغير الشاليه بواحد اكبر.

-عز وهو يشير بيده : اها ، طيب ... بقولك ايه هاتي المفتاح بقى؟

-جانا بعدم فهم: مفتاح ايه؟؟؟

-عز وهو مازال ممدداً بيده : المفتاح اللي قفلتي بيه باب الأوضة

-جانا وهي تشير بكلتا يديها : بس أنا مقفلتش حاجة

-عز متسائلاً وعدم فهم : قصدك ايه؟

-جانا: أنا بقولك اني طلعت انام اه بس مقفلتش باب الأوضة

-عز بجدية : أومال مين اللي قفلها ان مكونتيش انتي؟

-جانا وهي تهز كتفيها : وانا ايش دراني !!

-عز: طب وانا هفتح الباب الوقتي ازاي؟

-جانا بنظرات مصدومة : قصدك ايه ؟ انت كمان مش معاك مفتاح؟

-عز بضيق : اومال انا بحكي في ايه من الصبح!!


اعترى جانا التوتر الشديد وارتبكت حينما علمت أن عز الدين لا يملك أي مفتاحاً للغرفة و... 


-جانا بقلق وتوتر: لأ متهزرش في الموضوع ده 

-عز بنبرة جادة : والله ما بهزر ، يا بنتي مش معايا أي مفتاح!!


ركضت جانا ناحية باب الغرفة ، وحاولت جاهدة أن تدير المقبض لكي تفتحه ولكنها فشلت ... 


-جانا وهي تحاول فتح الباب بتوتر : يعني ايه؟؟ هنفضل محبوسين هنا؟؟ 


وعندما وجدت جانا عدم وجود أي فائدة من فتح الباب بيدها ، أخذت تطرق على باب الغرفة بقبضتي يديها بعنق شديد ،،

-جانا بصريخ : ياللي بره ، الحقووونا ، حد سامعنا

-عز ببرود : مافيش حد بره يا جانا


صدمت جانا مرة أخرى وفغرت شفتيها ، ثم ابتلعت ريقها بصعوبة ، وحاولت أن تجد حلاً سريعاً لتلك المعضلة 


-جانا بنظرات مشدوهة : لأ ما انا مش هاقعد معاك هنا ، انت بتحلم!!!


-عز بتهكم وهو يزم شفتيه : طب فكريلنا في حل يا ست العوريفة 

-جانا بحدة : هو انا هفكر لوحدي ، ماتفكر معايا ! .. 


صمتت يارا لعدة لحظات تفكر ، ظلت تجوب ببصرها الغرفة إلى أن توقفت عند النافذة حيث طرأ ببالها فكرة ما فتحمست لها كثيراً و.....


-جانا بأعين لامعة وهي تشير بيدها : ااااه بص احنا نخرج من مطرح ما انت دخلت

-عز مصدوماً : نعم؟

-جانا مبتسمة وبثقة : يعني نخرج من الشباك

-عز ساخراً وبنبرة باردة : انتي اتهبلتي ع المسا ؟؟

-جانا وهي تشير بيدها : لأ متهبلتش ، ماهو استحالة اننا نبات هنا او نقعد مع بعض!

-عز بغيظ : يا بنتي ده انا كنت هموت وانا طالع ، فمابالك بالنزول؟؟

-جانا بعدم اكتراث : ميهمنيش ، انا هنط من الشباك

-عز محاولاً تهدئة حماستها : استهدي بالله كده يا جانا وبلاش امور الجنان بتاعتكدي دلوقتي.

-جانا: أنا مش هستنى هنا لحظة واحدة ..


لم تهتم جانا بما يقوله عز الدين ، ولا بتحذيراته الواضحة لها ، حيث تحركت من مكانها ، وتوجهت ناحية النافذة ، ونظرت منها ، وحاولت تقدير المسافة بين النافذة والأرض ، بينما جلس عز الدين على طرف الفراش ينظر إليها بتعجب شديد ...،،

-جانا وهي تنظر من النافذة : بص ، انت نط الأول وانا بعدك.

-عز بنبرة متهكمة : ليه ان شاءالله ، مستغني عن عمري؟

-جانا وهي تشير له : يعني أنا اللي مستغنية ؟ بس انت الراجل !!

-عز ساخراً : لا والله ، دلوقتي بقيت الراجل ، وقبل كده كنت فردة شراب.

-جانا بنبرة واثقة : ماهو انت لما هتنط انا هشوف هيحصلك ايه؟

-عز بتهكم : لأ حاجة بسيطة بس ، هاقع على جدور رقبتي فتنكسر ..

-جانا بنبرة فرحة : طب كويس رقبتك بس ، يعني بقيت جسمك سليم !!

-عز وهو يمط شفتيه في حنق : ياااا شيخة ، وانا هبقى كده لسه عايش.

-جانا: خلاص ولا الحاوجة لك ، هنط أنا الأول 

-عز بلهجة آمــرة و محذراً: بس يا بت ، انتي اتجنني ..........................

.... 


#الحلقة_30

قررت جانا أن تقفز من النافذة ، وبالفعل بدأت في تسلقها ،،،

-جانا بنبرة قوية وثقة زائدة : ياعم ده حوار ساهل ، قوي قلبك بس وهنعدي

-عز متهكماً : ماشي يا عبده موتة .. 


رأى عز الدين جانا وهي تستند بكلتا يديها على حافة النافذة ، وتحاول الوثب عالياً لكي تقفز منها للخارج ، فصعق على الفور و..


-عز بقلق : ايه ده انتي بتعملي ايه ؟؟ استني يا بت .. استني !!!!!!!!!!


نهض عز الدين من على الفراش ، ثم ركض ناحيتها ، ووقف خلفها ، ومد كلا يديه ولفهمها حول خصرها ، ثم حملها من وسط خصرها وأبعدها عن النافذة ، واتجه بها ناحية الفراش و...


-عز ممسكاً جانا: انتي فعلااااا بني آدمة مجنونة رسمي 


ظلت جانا تركل بكلا قدميها في الهواء محاولة أن تتحر من قبضة عز القوية حول خصرهــأ 

-جانا وهي تركل بقدميها في الهواء : سيبني يا عز خليني انط واجرب

-عز وهو يلقي بها على الفراش : اترزعي هنا بقولك ، وخلينا نفكر في حل تاني .........


.................


في شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،


كانت سهير جالسة مع زوجها يتحدثان حول عز الدين وجانا ، ووضعهما الحالي و...


-سهير بصوت شبه ناعس : زمانة الولاد دلوقتي مع بعض يا حاج حسين

-حسين: ده اكيييد ، يوسف قالي انه نفذ الجزء التاني منالخطة من بدري ، وأكيد عز هيكون مع جانا 

-سهير بنبرة قلقة : أنا خايفة بس عز يتهور ويعمل حاجة في البت

-حسين محاولاً طمأنتها : اطمني يا سهير ، جانا ميتخافش عليها منه ، ده انا خايف عليه منها، انا عارفها بتعمل المصايب من غير ما تفكر.

-سهير بتوتر: ربنا يعدي الليلة على خير.

-حسين: بصي يوسف حجز الشاليه التاني جمب شاليه الأولاد فاطمني لو في اي شيء هو هيلحق يتصرف.

-سهير بنبرة خافتة ورجــاء : يااا رب سترك.


..............


في الشاليه الثالث الخاص بعائلة الكيلاني ،،، 


وقف يوسف مطلاً برأسه من شرفة الشاليه الثالث الذي انتقل هو وزوجته إليه ، وظل يوزع بصره بين عايدة والشاليه الأخر بالخارج و..


-عايدة بقلف : ها يا يوسف إيه الأخبار عندك ؟ شايف ايه؟

-يوسف وهو يحاول التحديق : اطمني ، انا شوفت عز دخل من شوية عند جانا

-عايدة بتوتر : بس احنا مش سامعين اي حس ليهم

-يوسف متسائلاً : وده كويس ولا وحش يعني؟

-عايدة: مش عارفة ... نتعشم في الله كل خير 

-يوسف وهو يدقق النظر : انا مراقب الوضع ولو في حاجة هتصرف ع طووول

-عايدة وهي ترفع ببصرها للسماء : ربنا يكتبلهم الخير 


.............


عودة مرة أخرى إلى داخل الغرفة في شاليه عز وجانا ،،،،


-عز بحدة : بصي يا حاجة ، امور الهبل والتهور مافيش داعي منها ، احنا الوقتي واقعين في المشكلة دي سوا

-جانا وهي عاقدة ساعديها أمام صدرها : أها ... وبعدين؟

-عز وهو يشير بيده : عاوزين نفكر بالعقل وبالهداوة ، ها بقول تاني أهوو بالعقل وبالهداوة ، ازاي هنقضي الليلة سوا


فغرت جانا شفتيها في دهشة عقب الكلمات الأخيرة لعز ، فحلت وثاق يديها ، ثم أشارت له بـ...

-جانا وهي تشير بيدها : روح نام في الحمام

-عز بنبرة حـــادة : نعم ياختي ؟؟؟ طب ما تروحي انتي !!!

-جانا: لأ انا هنام ع السرير ، انت شوفلك حتة تانية اتخمد فيها

-عز بضيق : أتخمد ، الملافظ سعد !!

-جانا بعدم اكتراث : whateverبقى

-عز ساخراً : متعوجيش بس بؤك عليا ، أنا عندي اقتراح حلو.. بس اسمعيني للأخر

-جانا وهي تمط شفتيها : قول

-عز مبتسماً : احنا ننام ع السرير سوا


رفعت جانا حاجبيها في صدمة ، ونظرت إليه بأعين مصدومة ، ثم تحدث إليه بكل حدة و..

-جانا بنبرة عالية وحادة : نعــــــــــــم ؟؟؟؟

-عز بنبرة هادئة وهو يشير بيده : أقصد احنا الاتنين ننام جمب بعض ع السرير وهنحط بينا فاصل او حاجز

-جانا فاغرة شفتيها : فاصل ؟؟ زي ايه ؟؟

-عز بغمزة : فوطة مثلاً .

-جانا بتهكم : لا والله!! ده ع اساس ان دي اللي هتحوش ، شوفلك حاجة غير ده.


كان عز الدين يعاني من الإرهــاق ، لذا لم يكن بمقدوره الاستمرار في المجادلة ، لذا أدار جسده بعيداً عن جانا و...

-عز : بصي بقى انا اصلا هموت م التعب ، فكري انتي هتناميفين ، وانا رايح انام ، تصبحي ع وشي يا قطة 

-جانا بأعين مشدوهة : انت رايح فين؟؟


توجه عز الدين نحو الفراش وألقى بجسده عليه ، وتمدد ، ثم أغمض عينيه ليغرق في سبات عميق ... 


وقفت جانا تتأمل الغرفة من حولها ، وهي واضعة كلتا يديها في وسط خصرها و...

-جانا لنفسها: يعني أنا هفضل صاحية كده والبعيد نام .. اووووووف بقى 


ظلت جانا تدور في الغرفة ذهاباً وإيابا وتفكر في المكان الذي ستنام فيه ... 

حاولت جانا ان تنام ع الأرض ولكنها كانت صلبة للغاية على جسدها الرقيق ، فلم تتحمل التمدد عليها إلا لدقائق معدودة ، فنهضت من عليها ..

ثم ذهبت في اتجاه المرحاض ، ودلفت إلى داخله لتنام بداخل البانيو ، ولكنه كان صغير الحجم عليها ...


تذمرت جانا من وضعها ، وشعرت بالضجر و...

-جانا: لأ بقى ، انا مش هفضل كده ، لازم يصحى ويشوف حل 


دلفت جانا خارج المرحاض وعلى وجهها علامات الانزعاج ، ثم توجهت ناحية الفراش.. 


ترددت جانا قليلاً قبل أن تلمس عز الدين ، ولكنها استجمعت شجاعتها وبدأت في لكزه قليلاً ... 


حاولت جانا أن توقظ عز الدين مراراً ، ولكنه كان مستغرقاً في النوم ، فبحثت عن شيء ما يساعدها في ايقاظه ، وبالفعل وجدت زجاجة مياه ،،،

-جانا وقد ارتسم على وجهها ابتسامة شيطانية : هي دي بقى اللي هتصحيك !


أمسكت جانا بزجاجة المياه الموضوعة على الكومود ، ثم 

اقتربت من عز الدين ونظرت إليه بتأمل وشردت لبرهة في ملامح وجهه ، كانت تلك هي المرة الأولى لجانا التي تتفحص فيها ملامح عز الدين بدون أن يزعجها أحد .. ظلت شاردة للحظات تدرس فيها قسمات وجهها ، وتحفظ ملامحه ، ولكنها أفاقت من شرودها ، ثم فتحت زجاجة المياه وأفرغتها بالكامل على وجهه ...


انتفض عز الدين فزعاً حينما وجد المياه تنهمر فوق رأسه و...

-عز بفزع : بغررررق بغررررق ... ايه في ايه !!


نظر عز الدين إلى جواره ، فوجد جانا تقف وعلى وجهها ابتسامة شريرة ، فنظر إليها شزراً وبأعين مغتاظة و...

-عز بحنق : انتي ؟؟ الله يخربيتك في حد يصحي حد كده ؟؟؟

-جانا بضيق : ما انا غلبت فيك ، وانت عامل ودن من طين وودن من عجين!!!!

-عز وهو يحاول التحكم في أعصابه : اعمل انا فيكي الوقتي ايه ؟؟؟؟ ده انا كنت في سابع نوووومة، منك لله يا شيخة طيرتي النوم من عينيا

-جانا وهي تهز كتفيها بعدم مبالاة : ماهو أنا مش هفضل صاحية وانت نايم؟

-عز ساخراً : يعني أعملك ايه ؟؟؟ اغطيكي مثلا ولا أهشتكك قبل ماتنامي ؟؟

-جانا وهي تشير بيدها : لأ تسيبلي السرير خالص .. وتنام في اي حتة

-عز بتحدي : هه ، ده بعدك ، انا مش هتعتع من هنا 


وبينما هما الاثنين يتجادلان ، فجأة سمعت جانا صوت شيء ما يتحرك خلف حقيبتها ، فأشارت لعز بيدها لكي يصمت و.... ،،

-جانا وهي تشير بيدها وبصوت خافا : ششش ، عز انت سامع حاجة ؟

-عز بانزعاج وضيق : لأ مش سامع ولا عاوز أسمع

-جانا وهي تنهره : يا بني آدم انت ، اسكت وهتسمع!!

-عز وقد نفذ صبره : اللهم طولك يا روح ، اديني هسكت اما اشوف اخرتها معاكي ايه!

-جانا وهي تشير برأسها : لأ انا واثقة ان في صوت خرفشة جاي من الناحية دي، روح شوف ايه اللي هناك

-عز بنبرة غاضبة : هو انا شغال عندك؟ مش رايح.

-جانا بتوسل : بليز عز ، روح بص شوف ايه اللي هناك!!


نهض عز الدين من على الفراش وهو يزفر في ضيق ، ثم توجه حيث أشارت جانا برأسها ، وظل يعبث خلف الحقيبة الموضوعة على الأرض و...

-عز بضيق وهو يبحث عن مصدر الصوت : مافيش حاجة شوفتي اهوو !


وفجأة وثبت جانا على السرير ، وتمددت عليه بجسدها ، وسحبت الغطاء ناحيتها و.... ،،

-جانا وهي تبتسم : نام بقى ف اي حتة ، ده بتاعي لوحدي

-عز مغتاظاً وبنبرة محذرة : اه يا بنت الــ......... ، احسنلك تقومي من عليه 

-جانا وهي تشير برأسها : تؤ .. It's mine...

-عز وهو يتجه نحوها : وترجعي تزعلي من اللي هعملــ..............


وفجـــأة صرخت جانا بطريقة هيسترية و...

-جانا بصراخ عالِ : عاااااااااااااااااااااااااااا ،عااااااااااااااااا


انتفض عز الدين فزعاً من مكانه على إثر الصراخ المتواصل من جانا و..

-عز بفزع : في ايه بتصوتي ليه ؟؟

-جانا وهي تشير بإصبعها : عااااااااااااا ، بص....بص... هناك ع طرف السرير، عااااااااااااا

ثم قفزت جانا من فوق الفراش ، وركضت ناحية عز الدين ، ووقفت خلفه لكي تختبيء ، ثم ظلت تركل بكلا قدميها الأرض بشدة ، فحاول عز الدين السيطرة عليها و....

-عز محاولاً تهدئتها : يا بنتي صرعتيني ، اهدي بس عشان اعرف ده ايه

-جانا وهي تصرخ في أذن عز بحدة : فااااااااااااااااااار ،فااااااااااااااااااااار 

-عز وهو يحاول إسكاتها : والمصحف سمعت ، خلااااااص وداني ، انا انطرشت ، طبلة ودني اتخرمت.


وضعت جانا كلتا يديها على ذراع عز الدين ، وقبضت عليه بشدة و..

-جانا وهي ممسكة بذراع عز بشدة: موته ، امسكه ، اقتله ، موووووته ، خلص عليه ، غزه ، شرحه ، فاااااااااااااااااااااااااااار 

-عز بتهكم وهو يحاول تحرير ذراعه : خلاص بقى .. يا بنتي ده هو مات مطروش بسببك ، اوعي بس شوية ، حبة هوا ، خليني أعرف اتحرك .. ياباااي عليكي 


ظلت جانا متمسكة بذراع عز الدين ، وغارزة لأظافرها فيه ، فتآلم هو من قبضتها ، فنظت إليه بأعين خائقة و...

-جانا: لأ ، مش هسيبك ، اتصرف موته وانت كده .............................

............


في الشاليه الثالث ،،، 


استمعت عايدة إلى صوت صراخ متواصل يأتي من بعيد ، فتوجست خيفة مما قد حدث و...

-عايدة بقلق : سمعت يا جوو الصوت ده ؟

-يوسف وهو يمعن النظر : انا سمعت صوت صريخ ، بس بحاول أعرف ليه 

-عايدة بتوتر شديد : لاحسن يكون عز عمل حاجة للبنت

-يوسف: ربنا يستر ، بس مش باين حاجة ، هما سكتوا الوقتي

-عايدة وهي تشير بعينيها : طب بص تاني كده .. شوف اي حاجة

-يوسف وهو يوميء برأسه : حاضر ، حاضر يا ديلة 


............


عودة إلى الغرفة مرة اخرى ،،، 


اختبأت جانا خلف عز الدين الذي أمسك بفردة حذائه في يده ، وظل يتحرك بهدوء شديد وعلى أطراف أصابعه في محاولة منه لقنص الفأر

-جانا بنبرة مرتعدة وهي تضغط على ذراعه : ها شوفته ، شوفته ، قولي ها يالا ها؟؟

-عز بانزعاج واضح : يا بنتي وترتيني أنا والفار .. ارحميني شوية واهدي كده خليني اعرف امسكه!!

-جانا وهي تشير برأسها : اعمل ايه يعني؟؟ بص كده ، ها بص.. !

-عز بضيق : يووووه ، عليا النعمة الفار ده طفش بسبب عمايلك السودة دي

-جانا وهي تقد صوت عز الدين بطريقة ساخرة : الله بقى ، ما أنت اللي عاملي فيها قناص وهمسكه يا جانا وهموته عشانك .. وطلع بس هري ع الفاضي.


اغتاظ عز الدين من طريقة جانا الساخرة منه ، لذا أمسك بكف يدها بقوة وفرده قليلاً ، ثم وضع بداخله فردة الحذاء الخاصة به و...


-عز وهو ممسك بها : تصدقي انا غلطان اني بدورلك عليه بصي خدي دي في ايدك 

-جانا فاغرة شفتيها : هــــاه 

دفع عز الدين جانا من كتفها قليلا و...

-عز وهو يدفعها : اوعي أبت من وشي ، وسعييييي ، خليني أروح أنام جمب الفار .. 


أعطى عز الدين لجانا فردة الحذاء لتمسك بها في يدها ، وتركها وذهب لينام على الفراش وأولاها ظهره ...

وقفت هي مصدومة مما فعل ، و ظلت تترقب المكان بأعين قلقة في محاولة منها لايجاد الفأر ..


جلست جانا فوق الأريكة الصغيرة في وضعية الاستعداد ، وظلت وتنظر إلى أركان الغرفة بأعين مترقبة وهي ممسكة بالحذاء في يدها ... 

فهي وإن كانت تحاول أن تبدو قوية أمامه ، إلا أنها حقاً خائفة من ذلك المخلوق الرمادي اللون حتى لو كان حجمه صغير جدا ...


بدأت جانا تشعر بالنعاس يهاجمها ، وغفت لثواني اكثر من مرة ، ولكنها حاولت أن ترغم نفسها على أن تظل يقظة ... ولكن بدأت رأسها تتثاقل ، فتغفو قليلاً وتفيق مرة أخرى ... 


راقب عز الدين جانا من زاوية عينيه ليطمئن عليها إلى ان غفت تماماً ، وسقطت ضحية لسلطان النوم... فنهض هو من على الفراش ، وتوجه نحوها بحذر شديد ، وما إن اقترب منها ، حتى وضع كلتا ذراعيه بروية أسفل ركبتيها ، وخلف ظهرها ، ثم حملها برفق ووضعها على الفراش ودثرها جيداً بالغطاء .. ونام هو إلى جوارها ، ثم أدار وجهه ناحية وجهها متأملاً إياها و... 

-عز هامساً وهو يبتسم لها : تصبحي وانتِ معايا يا ... ياااااا مجنناني ♥


تابعووووووني 



الحلقه الحاديه والثلاثون من هنا




بداية الروايه من هنا




أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله من هنا 👇 ❤️ 👇 


صفحة روايات ومعلومات ووصفات







تعليقات

التنقل السريع
    close